Pir sensor aansluiten op Loxone met optocoupler lukt niet.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPHA
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-07 21:04
In mijn Loxone installatie loop ik vast op de combinatie van de Panasonic AMN31112J pir-sensor, de Wago 859-793 optocoupler en Loxone.

De sensor zelf werkt prima, mits hij niet aan de optocoupler hangt. Bij geen beweging zie ik ca. 0.5V, bij beweging zo rond de 5V. De optocoupler geeft geen 24V op de uitgang als er niets aanhangt, als ik hem aan 5V hangt krijg ik 24V aan de uitgangszijde.

Als ik er nu de PIR sensor aan hang werkt het niet. Ondanks geen beweging meet ik een schommelend signaal tussen de 0 en ca. 2.5V aan de uitgang van de PIR. Als ik hem losmaak en hem los meet meet ik wel 0.5V. Ik snap er niets meer van, iemand een idee?

Wie kan mij verder helpen om de Pir gekoppeld te krijgen met Loxone

Beste antwoord (via JPHA op 19-03-2018 11:22)

• mathiasvanloo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-08 23:03
Mijn PIR werkt nu rechtstreeks op de MS (Digitale input)zonder Optocoupler
Ik had dit reeds geprobeerd maar als ik de analoge input gebruik, leek de Polling veel te traag, waardoor de input nooit iets goed meette, of bleef de sensor veel te lang hoog in de Config.
Echter, ik heb de Analoge input ingesteld als Digitale, en nu registreert de MS Perfect beweging van de PIR.
Meer zelfs, als ik de PIR op een Digitale ingang aansluit, heb ik ook een perfecte registratie van beweging...
Ik heb dit vandaag enkel met de EKMBwall version geprobeerd, maar ga morgen de gewone ook uittesten.

Ik heb wel de - van mijn 5V-voeding en - van 24V-voeding van de MS samengezet (Dit moet toch zo dacht ik?)
Ik heb DIgitale en analoge inputs genoeg over om al mijn PIR's aan de sluiten.
ZOniet is misschien de DI-extention een optie voor jouw @JPHA

Of maak ik hier een fout elektrisch gezien (ik ben geen electricien...)

[ Voor 3% gewijzigd door mathiasvanloo op 02-03-2018 23:32 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:56
Kun je een schema posten van hoe je het aansluit? Heb je, en waar, een pull-down weerstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPHA
frickY schreef op maandag 26 februari 2018 @ 15:03:
Kun je een schema posten van hoe je het aansluit? Heb je, en waar, een pull-down weerstand?
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/j5sd9rc8q.png

Ik heb er geen pull-down weerstand tussen gezet. Kun je uitleggen waar dit voor dient en waar ik deze eventueel in het schema zou moeten aanbrengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Mulder
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-01-2021

M. Mulder

DPC: Team TFC

Kun je hem niet beter op de analog input aansluiten, omdat het maar 5V is? Dan werkt het zonder die optocoupler van Wago.
Wel even validatie instellen (maximum waarde), zodat alles wat onder die maximum waarde zit geen registratie van '1' op de AQ levert.
Je kan ook met analoge bouwstenen werken. Beide leveren het gewenste resultaat op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPHA
Dat zou natuurlijk kunnen. Maar omdat de analog inputs schaars en kostbaar zijn (hebben ca. 25 pirs nodig in onze woning) gaat mijn voorkeur uit naar naar digital input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Mulder

M. Mulder

Staat er +5 V/DC op de PIR? De optocoupler lijkt alleen DC te accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPHA
Ja, de PIR heeft een voedingsspanning van 3 - 6 V/DC.

Ter info, de PIR werkt ook goed. Bij beweging meet ik ook 5V op de uitgang van PIR. Echter als ik deze uitgang aansluit op de optocoupler meet ik een schommelende spanning tussen de 0V en 2,5V. Dit blijft schommelen (ongeacht beweging) totdat ik de spanning van de PIR haal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Mulder

M. Mulder

Wat doet de optocoupler als je hem rechtstreeks +5 V/DC geeft, zonder de PIR ertussen?

Geeft hij dan wel de 24 V/DC door aan de digitale input van Loxone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPHA
Ja dan brand het lampje op de optocoupler en geeft hij 24 V/DC door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Mulder

M. Mulder

Lijkt toch ruis op te zitten, JPHA. Een pull-down weerstand blijkt hier een oplossing voor te zijn inderdaad. Hopelijk weet iemand het juiste type weerstand te benoemen (linkje) hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPHA
Bedankt voor het meedenken Mulder. Het lijkt erop dat de optocoupler de ruis veroorzaakt. Is hier een verklaring voor?
Zou ik ook nog een ander type/merk optcoupler of relais kunnen gebruiken die geen ruis veroozaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Mulder

M. Mulder

https://femme.tweakblogs.net/blog/14257/smarthome-kooptips-voor-de-doe-het-zelver

Panasonic AMN31112J pir-sensor

De Panasonic AMN31112J is niet de goedkoopste pir-sensor, maar hij is wel super compact waardoor je hem makkelijk kunt inbouwen in het uiteinde van een pvc-buis. Het heeft dus geen opbouwruimte nodig. Afwerken kan eenvoudig met wat kit of door een afdekplaatje te fabriceren met een 3d-printer.

De sensor werkt op een spanning van 3 tot 6V en laat op de uitgang een spanning van Vdd - 0,5V door als er beweging wordt gedetecteerd. De unit heeft geen ingebouwde timer, dit dien je dus zelf af te handelen in je domoticasoftware (wat ook beter is omdat je dan meerdere sensoren in een ruimte één timer kunt laten oplopen). Ook de gevoeligheid is niet instelbaar. Dat kan nadelig zijn omdat deze sensor ook huisdieren detecteert.

Als voedingsspanning pak je het makkelijkste 5VDC, aangezien daar veel voedingen voor te krijgen zijn en je er toch al een nodig had voor je Raspberry Pi of Odroid C2. De uitgang kun je direct aansluiten op een Wago 750-414 module in combinatie met een supply module zoals de 750-612 om de field side power te verlagen naar 5VDC. Je gebruikt een 5V naar 24V optocoupler om de sensor aan te sluiten op de 24V inputs van bijvoorbeeld een Loxone Miniserver of Railduino. De Panasonic AMN31112J koopt je bij Conrad voor € 12,71 per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPHA
Dit zijn inderdaad de producten die ik werkend probeer te krijgen. In mijn situatie probeer ik de genoemde Panasonic PIR via een WAGO optocoupler te verbinden met de Loxone zonder gebruik te maken van de WAGO 750-414 en 750-612. Zou @Femme dan over superkracht beschikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Mulder

M. Mulder

JPHA schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 14:54:
Dit zijn inderdaad de producten die ik werkend probeer te krijgen. In mijn situatie probeer ik de genoemde Panasonic PIR via een WAGO optocoupler te verbinden met de Loxone zonder gebruik te maken van de WAGO 750-414 en 750-612. Zou @Femme dan over superkracht beschikken?
Haha, zou je haast denken inderdaad :)
In de combinatie die Femme gebruikt wordt er wel een noise-rejection filter toegepast. Dit circuit lijkt stabiel te werken op deze manier. Hopelijk ziet Femme deze thread, zodat hij zijn kennis kan delen hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:45

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ik heb dit ook gepoogd te doen op een Wago DI module en liep exact tegen hetzelfde probleem aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Mulder

M. Mulder

Is het een idee om dit voor te leggen bij Wago zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPHA
Heb het probleem met de support afdeling van Wago besproken. Oorzaak is dat de opto 7,5 milliampère nodig heeft om te schakelen. De Panasonic PIR levert 100 microampère.
Wago onderzoekt momenteel of zij een passende oplossing hebben voor deze situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathiasvanloo
Ik heb vandaag Exact hetzelfde Probleem als jouw @JPHA . ook hier op zoek naar een oplossing... laat zeker weten als je een oplossing hebt gevonden.
De optocoupler waar femme naar verwees schakelen rond 3.8V, terwijl de wago al op 0.8V schakelt.
Als ik de Wago optocoupler er mee aanhang, blijf ik rond de 1.95V schommelen, te hoog voor de wago.

Ik heb ook reeds de Bronspanning naar 4V gedaan, zonder succes... lager gaat mijn voeding niet.

[ Voor 49% gewijzigd door mathiasvanloo op 01-03-2018 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Mulder

M. Mulder

JPHA schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 15:29:
Heb het probleem met de support afdeling van Wago besproken. Oorzaak is dat de opto 7,5 milliampère nodig heeft om te schakelen. De Panasonic PIR levert 100 microampère.
Wago onderzoekt momenteel of zij een passende oplossing hebben voor deze situatie.
Ik ben erg benieuwd of ze een eenvoudige oplossing hebben hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Mulder

M. Mulder

Ik heb nog even voor jou gekeken om het toch met analoge inputs op te lossen, maar dan over het modbus protocol. Ik heb goede ervaringen met Modbus en Loxone.
Hieronder een 32 analog input module, gebaseerd op modbus:
http://www.datanab.com/controllers/datanab_ai32.php

Loxone biedt een Modbus extensie aan, welke je dan kan verbinden met de AI32 module van Datanab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:45

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Is de polling interval van loxone voor modbus niet iets van 5 seconden? Het duurt dus 5 seconden voor je beweging hebt gedetecteerd, dat is voor een lamp aanzetten wel lang.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• mathiasvanloo
Mijn PIR werkt nu rechtstreeks op de MS (Digitale input)zonder Optocoupler
Ik had dit reeds geprobeerd maar als ik de analoge input gebruik, leek de Polling veel te traag, waardoor de input nooit iets goed meette, of bleef de sensor veel te lang hoog in de Config.
Echter, ik heb de Analoge input ingesteld als Digitale, en nu registreert de MS Perfect beweging van de PIR.
Meer zelfs, als ik de PIR op een Digitale ingang aansluit, heb ik ook een perfecte registratie van beweging...
Ik heb dit vandaag enkel met de EKMBwall version geprobeerd, maar ga morgen de gewone ook uittesten.

Ik heb wel de - van mijn 5V-voeding en - van 24V-voeding van de MS samengezet (Dit moet toch zo dacht ik?)
Ik heb DIgitale en analoge inputs genoeg over om al mijn PIR's aan de sluiten.
ZOniet is misschien de DI-extention een optie voor jouw @JPHA

Of maak ik hier een fout elektrisch gezien (ik ben geen electricien...)

[ Voor 3% gewijzigd door mathiasvanloo op 02-03-2018 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M. Mulder

M. Mulder

deWit schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 18:01:
Is de polling interval van loxone voor modbus niet iets van 5 seconden? Het duurt dus 5 seconden voor je beweging hebt gedetecteerd, dat is voor een lamp aanzetten wel lang.
Dat is minimaal 5 seconden inderdaad, dus niet te gebruiken voor lichtschakelingen. In de situatie van de topicstarter is Modbus (RTU) niet geschikt.
Goed dat je dit nog even opmerkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPHA
@mathiasvanloo De werking van jou opstelling is mijn inziens te verklaren doordat een analoge ingang van de miniserver, die als digitale ingang is ingesteld, schakelt bij >1 tot 24 volt. De digitale ingangen schakelen bij 8 tot 24 volt (https://www.loxone.com/nlnl/kb/inbedrijfname-miniserver/).

Wago geeft aan dat we met de 857-531 het signaal van de PIR om kunnen zetten. Maar omdat dit een zeer kostbaar onderdeel is, zie ik dit niet als een oplossing.

Ik onderzoek nu de mogelijkheid om het 5 volt signaal van de PIR rechtstreeks te verwerken met een Railduino.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathiasvanloo
Ja inderdaad had dit ook opgezocht. echter op een Digitale ingang is het gedrag net hetzelfde bij mij.

[ Voor 84% gewijzigd door mathiasvanloo op 03-03-2018 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPHA
@mathiasvanloo begrijp ik het goed uit je laatste zin dat je 7V op de PIR hebt gezet en de uitgang aangesloten een digitale ingang van de MS. Dan registreert de MS beweging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathiasvanloo
Klopt getest en het werkt. Al 2 dagen.
De voeding heb ik nu op 5,2v staan.
Volgens mij zijn de digitale ingangen van de MS maximum 24V maar minder kan dus ook zo blijkt... maar dus wel de negatieve pool van 5v en 24v samennemen.

[ Voor 9% gewijzigd door mathiasvanloo op 04-03-2018 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPHA
Ik heb afgelopen weekend tijd gevonden om de Pir werkend te krijgen, dit is gelukt.

De uitgang van de Pir is rechtstreeks op een digitale input van een Railduino aangesloten, die op zijn beurt verbonden is met de Loxone miniserver. Dus zonder optocoupler.
Zoals @mathiasvanloo aangaf was het nodig om de min van de 5v en 24v met elkaar te verbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste

Hoe heb je dit voor elkaar gekregen?
Kan dit ook zonder railduino?
Je voorziet de pir van 5V, en hoe sluit je dan de rest aan(24V) op de MS?
Zet je dan 24V op de VDD? Een tekening?

Alvast bedankt

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2018 21:25 ]

Pagina: 1