Verwijderd schreef op maandag 4 februari 2019 @ 19:42:
Hallo tweakers.
Ik heb een aantal onderwerpen omtrent Loxone, KNX alsook DMX, met veel interesse gelezen.
Ook wij gaan bouwen en wensen domotica ipv een klassieke elektrische configuratie voor onze woning.
Onze voorkeur gaat momenteel uit naar Loxone, vanwege de eenvoud, kostprijs en diverse mogelijkheden.
Toch een paar vraagjes opgelijst, omtrent zaken waar ik momenteel onvoldoende inzicht heb bij het maken van de juiste keuzes. Liefst zou ik zoveel mogelijk willen werken volgens de Loxone standaard om te vermijden dat ik al teveel moet knutselen ;-)
- Keuze tussen verlichting op 12V, 24V of 220V. Is het zinnig om in een nieuwbouw anno 2019 nog verlichting op 220V te nemen? 12V heb ik begrepen dat het een minder goeie keuze is omwille van de dikkere bedrading die nodig is? Voor de duidelijkheid, we zoeken vooral LED-verlichting (spots/strips).
- 220V biedt natuurlijk een veel ruimer aanbod aan verlichtingsarmaturen, doch voor dimming dien je gelijk een dure Loxone dimmer extensie aan te schaffen, of zijn er goeie alternatieven zoals van EldoLed?
- Welke dimming methode is meest geschikt voor zowel RGBW- als gewone witte spots? DMX, Dali, PWM,... We zoeken een mix van zowel RGBW spots, RGBW strips als witte spots te dimmen.
- Bij gebruik van de Loxone RGBW dimmer, neem je dan best de PWM of DMX versie voor een beste resultaat? PWM zou best zijn om flikkervrije dimming te bekomen?
Allemaal goede vragen... veel hangt ook van voorkeur af. Zelf hebben wij geen RGBW op dit moment, mochten we in de toekomst toch iets grappigs met kleur willen doen dan gaat dat waarschijnlijk toch iets met HUE worden. Wij hebben alles traditioneel met 230V bekabeling gedaan, zodat we veel keus hebben aan (retrofit) LED verlichting, de keuze voor 24V viel mij behoorlijk tegen.
In eerste instantie was elk lichtpunt aangesloten op een DMX302 (chinese dimmer) via de loxone DMX extensie. op zich eenvoudig om te doen, wel een nadeel dat er voor elk lichtpunt een extra neutrale draad meegetrokken moest worden. in NL. is het normaal dat er een zwarte draad voor de gedimde fase getrokken is en de neutrale lokaal in de ruimte/doos opgepakt wordt. Wij zijn uiteindelijk van deze dimmers afgestapt omdat ze toch niet heel erg betrouwbaar bleken. Sommige waren prima, bij andere dimmers viel er wel eens (random) een kanaal weg, weer andere wilden na uitzetten en aanzetten van de groep niet meer uit zichzelf opstarten (wel handmatig) etc.
Na enig speurwerk zijn wij overgestapt op KNX dimmers van Theben, via de ETS 5 free editie elke dimmer apart als project aangemaakt en zodoende aan Loxone gekoppeld. Dit werkt prima, maar is niet helemaal volgens de KNX filosofie. KNX heeft componenten die met elkaar kunnen praten, zonder een centrale server component (hooguit een visualisatie component). Maar het werkt ook prima om de KNX componenten een eenvoudige fixed config te geven en vanuit Loxone aan te sturen.
Wij zijn hier erg blij mee.
Wij hebben overal Loxone Touch Tree gebruikt, zou ik waarschijnlijk niet weer opnieuw doen. Ik zou nu waarschijnlijk een standaard component van gira oid kiezen, al dan niet op KNX aangesloten. in de meeste ruimtes zouden we weg kunnen komen met een enkelvoudige (puls) schakelaar, bij voorkeur met temperatuur sensor (ziets
https://www.gira.com/nl_N...euerung/objektregler.html). De loxone touch is lastig in standaard frames te integreren (Ziet er niet heel strak uit, en heeft toch iets kleurverschil), daarnaast is het voor bezoekers een onbekend soort knop (zijn geen touch knop met 5 knoppen in één geïntegreerd gewend). Wel is het heel fijn om met de tree kabel te werken, sluit makkelijk aan, lust makkelijk door, en werkt superhandig in loxone config.... maar je zit dan wel voor de rest van het leven van het huis aan loxone vast.
ik denk dat voor relais gebruik de railduino nog steeds een goed alternatief is (hebben wij zelf niet), ik begreep dat vooral de inputs een probleem zijn ivm polling frequency vanuit loxone. Als je toch met KNX aan de gang gaat dan kun je ook met KNX relais werken, goedkoper dan loxone en veel meer keus voor amperage, aantal relais etc.
- Ik las over de combinatie KNX + Loxone, waarbij licht gestuurd wordt door KNX en het schakelen via Loxone. Is dit een werkbare oplossing, zitten hier specifieke voordelen aan, betaal je evengoed een volwaardige ETS licentie,...
ik zou zelf waarschijnlijk voor standaard interfaces en protocollen gaan als ik alles opnieuw moest doen, dus KNX in combinatie met 24V DI/DO al dan niet aangevuld met 0-10V AI/AO. Loxone is een hele fijne omgeving voor de programmering en visualisiatie, maar de lock-in maakt het ook kwetsbaar. Je kunt in de free KNX versie 5 componenten per project programmeren, als je alles een beetje doordenkt en in een spreadsheet vastlegt kom je een heel eind als je de diverse componenten in verschillende projecten stopt. Het idee achter ETS is nl. dat je alle componenten met alle componenten kunt laten praten, maar in het geval van loxone werkt het anders, dan hoeven de componenten alleen maar met loxone te praten (dat is ook beter anders snapt loxone niet wat de status is van het component, zonder extra knutselwerk).
Je zou bijv. per ruimte de componenten kunnen indelen, of per verdieping, op per type etc. als de componenten eenmaal een adres hebben en de functies zijn geprogrammeerd, dan hoef je ETS in principe niet meer te gebruiken en kun je alles verder vanuit loxone doen.
Grote voordeel is dat mocht je ooit overstappen van loxone (of loxone stopt ermee.... of....) dan kun je altijd terugvallen op puur KNX. Je hoeft dan nu nog geen investering in de KNX licentie te doen, maar hebt wel een plan-B achter de hand voor het geval dat ooit nodig mocht zijn (dan kun je dan altijd nog kijken of je zelf een KNX licentie aanschaft of een lokale electricien inhuurt).
Zoals je kan lezen, zijn het een aantal basisvragen. Echter voor een leek soms moeilijk om hierin keuzes te maken. Ook verkies ik de technische feedback van dit forum boven het commerciele verhaal van de verkoper ;-)
zijn al iets meer dan basis vragen... succes ermee. hopelijk helpt bovenstaande je een beetje verder.