Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• grotius
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 16-02 16:53
@Elconejo Wat een gaaf project. Wil je misschien wat foto's sturen van hoe je de verdeelkasten hebt ingebouwd. Heb je gips tegen het houtenframe gebruikt?

grotius wijzigde deze reactie 03-01-2019 19:12 (3%)

• Herbiek616
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 21-01 16:54
Femme schreef op maandag 27 augustus 2018 @ 17:19:
[...]
Ik heb overal dubbele drukknoppen op één inbouwdoos.
@Femme, ik heb in mijn huis alle schakelmateriaal uitgerust van Jeager & Busch Reflex SI. Normale (enkele) pulsdrukkers hebben ze wel. Dubbele plusdrukker ook, maar word op op veel minder plaatsen aangeboden.

Had gehoopt dat er ook (dubbele) pulsdrukkers waren met een neutrale middenstand, zodat je 4 impuls opties hebt, maar die ben ik helaas niet tegengekomen.

Alle schakelaars in mijn huis zitten in een raampje met minstens 1 andere schakelaar of WCD. Daar heb ik nu wel spijt van omdat dit de keuze voor ander schakelmateriaal behoorlijk beperkt. Het liefst zou ik zien dat J&B zelf wat meer type pulsdrukkers uitbrengt onder die Reflex SI serie.

Heb jij hier nog tips voor?

• Johan.B
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 17-02 15:10
Ik ben bezig om een alarm te bouwen met mijn Loxone. Ik heb deur en raamcontacten (ingebouwd in de alu profielen), loxone bewegingsmelders en enkele loxone touch (pure) knoppen.

Ik heb enkele vragen:
- Als ik de bestaande "burglar alarm" bouwsteen gebruik, worden de loxone touch knoppen gebruikt om een akoestisch alarm te geven. Dit is echter al bij de "silent alarm" fase, ipv bij het akoestisch alarm. Als ik het goed heb kan ik dit niet configureren? Is er een manier om het geluid van de touch knoppen manueel aan te sturen?
- De deur/raamcontacten worden standaard niet gedetecteerd door de alarm blok. Is er een mogelijkheid om de digitale inputs welke hiervoor gebruikt worden te markeren/labelen zodat loxone hier intelligenter mee kan omgaan?
- Ik wil twee alarm configuraties bouwen, eentje voor als we slapen en eentje voor als we buitenshuis zijn. Het alarm voor als we slapen maakt geen gebruik van de bewegingsmelders op het verdiep (zo kunnen we 's nachts rustig naar het toilet). Momenteel gebruik ik hiervoor twee aparte alarm bouwstenen met wat redundantie. Iemand een tip om dit intelligenter aan te pakken?

• Johnnygo
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 12:59
Ook ik ben bezig met een Loxone installatie. En ben ik de bewegings sensoren aan het uitzoeken. Nu kwam ik deze tegen: https://www.shi.nl/nl/cat...roups/g+c+sg+bl+a+nr+view
Kost nog geen €15. Alleen werkt die op 220V. Is er een manier om die met Loxone te gebruiken? Met een relais, of een kleine 24V adapter ofzo?

• Femme
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 14:33

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
Johnnygo schreef op maandag 14 januari 2019 @ 17:02:
Ook ik ben bezig met een Loxone installatie. En ben ik de bewegings sensoren aan het uitzoeken. Nu kwam ik deze tegen: https://www.shi.nl/nl/cat...roups/g+c+sg+bl+a+nr+view
Kost nog geen €15. Alleen werkt die op 220V. Is er een manier om die met Loxone te gebruiken? Met een relais, of een kleine 24V adapter ofzo?
In theorie zou je een 230V koppelrelais kunnen gebruiken. Met dat koppelrelais schakel je dan 24V naar een input op je Miniserver. Een erg fraaie constructie is dit niet: je hebt dan twee relais die schakelen (één in de bewegingsmelder en het extra koppelrelais).

Er zijn ook wel goedkope bewegingsmelders te vinden met een potentiaalvrije uitgang die een 24V stroompje voor je kunnen schakelen. Bij deze lijkt dit het geval te zijn:

https://www.conrad.nl/p/r...0-relais-wit-ip20-1488533
https://www.conrad.nl/p/r...er-360-relais-wit-1530623

Het mooiste is een 24V sensor met een transistoruitgang, zodat je geen relais hoort schakelen in de sensor. De timeout laat je door Loxone regelen. Een voorbeeld van zo'n sensor is deze:

http://www.epvelectronics...elder-pm-24-67542107.html

• Scharnout
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 18-01 21:26
Herbiek616 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 11:26:
[...]

@Femme, ik heb in mijn huis alle schakelmateriaal uitgerust van Jeager & Busch Reflex SI. Normale (enkele) pulsdrukkers hebben ze wel. Dubbele plusdrukker ook, maar word op op veel minder plaatsen aangeboden.

Had gehoopt dat er ook (dubbele) pulsdrukkers waren met een neutrale middenstand, zodat je 4 impuls opties hebt, maar die ben ik helaas niet tegengekomen.

Alle schakelaars in mijn huis zitten in een raampje met minstens 1 andere schakelaar of WCD. Daar heb ik nu wel spijt van omdat dit de keuze voor ander schakelmateriaal behoorlijk beperkt. Het liefst zou ik zien dat J&B zelf wat meer type pulsdrukkers uitbrengt onder die Reflex SI serie.

Berker heeft ze wel, maar ik weet niet of je daar wat aan hebt. Werken prima hier. https://www.klusspullen.n...ontact-2v-4-maakcontacten

And Bob's your uncle ...

• Herbiek616
[
Berker heeft ze wel, maar ik weet niet of je daar wat aan hebt. Werken prima hier. https://www.klusspullen.n...ontact-2v-4-maakcontacten
Das idd wel wat ik zoek, maar een Berker drukknop onder een raamwerk van Jeager&Busch (SI-reflex) gaat helaas niet werken. Heb bijna al mijn schakelaars in een raamwerk van 2 of meer van J&B zitten

Herbiek616 wijzigde deze reactie 16-01-2019 13:31 (10%)

• HiBe
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 08:43
Johan.B schreef op donderdag 10 januari 2019 @ 17:02:
Ik ben bezig om een alarm te bouwen met mijn Loxone. Ik heb deur en raamcontacten (ingebouwd in de alu profielen), loxone bewegingsmelders en enkele loxone touch (pure) knoppen.
Dat heb ik ook in de kerstvakantie gedaan... was ik toch nog van de straat ;)
- Als ik de bestaande "burglar alarm" bouwsteen gebruik, worden de loxone touch knoppen gebruikt om een akoestisch alarm te geven. Dit is echter al bij de "silent alarm" fase, ipv bij het akoestisch alarm. Als ik het goed heb kan ik dit niet configureren? Is er een manier om het geluid van de touch knoppen manueel aan te sturen?
dit kan (nog) niet voor zover ik weet.
- De deur/raamcontacten worden standaard niet gedetecteerd door de alarm blok. Is er een mogelijkheid om de digitale inputs welke hiervoor gebruikt worden te markeren/labelen zodat loxone hier intelligenter mee kan omgaan?
vreemd, ik heb alleen deurcontacten (geen ramen op de begane vloer die open kunnen) en deze heb ik allemaal zowel op de I4 ingan (geinverteerd) als op de Iw ingang van de "deur bewaking" bouwsteen gekoppeld. dan weet ik precies wat er open en dicht is.
- Ik wil twee alarm configuraties bouwen, eentje voor als we slapen en eentje voor als we buitenshuis zijn. Het alarm voor als we slapen maakt geen gebruik van de bewegingsmelders op het verdiep (zo kunnen we 's nachts rustig naar het toilet). Momenteel gebruik ik hiervoor twee aparte alarm bouwstenen met wat redundantie. Iemand een tip om dit intelligenter aan te pakken?
je kunt als je de alarm bouwsteen inschakeld met de "A" ingang het alarm activeren met bewegingsmelder en als je het inschakeld met de "ANm" ingang hetzelfde alarm inschakelen zonder bewegingsmelders.

• mrincredible007
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 15-01 12:56
Is het mogelijk om in Loxone de stijging of daling van een analoge waarde in een bepaalde periode te bepalen? Ik zou dit willen gebruiken voor de aansturing van mijn ventilatie. Wanneer bijvoorbeeld de luchtvochtigheid in de badkamer de voorbije 5 minuten met meer dan 10% gestegen is moet er extra geventileerd worden. Dit lijkt me een redelijk simpele use case, maar ik krijg het niet voor elkaar.

• HiBe
ik had dit werkend met DMX en chinese DMX302 dimmers, ben nu bezig met het ombouwen naar KNX dimmers (Theben DMT 8-2T), was even een puzzeltje met ETS, maar als je het eenmaal doorhebt dan werkt het prima... en heel stabiel.

• psy
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

psy

Kennis is macht

Herbiek616 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 11:26:
[...]

GIRA heeft wel die dubbele pulsdrukkers trouwens...
Zeer handig vooral voor rolluiken.

• Herbiek616
[
GIRA heeft wel die dubbele pulsdrukkers trouwens...
Zeer handig vooral voor rolluiken.
Die heeft J&B ook, twee drukknoppen die je mechanisch ook niet gelijkertijd in kunt drukken in tegenstelling tot de normale dubbele pulsdrukker.

• Felixwouters
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 12-01 14:34
Ik heb een loxone thuis en wil via een virtuele uitgang de art-net dmx controller aansturen.

https://nl.aliexpress.com...-44ac-8e17-13430d80174b-0

Iemand enige ervaring hierin? Ik heb me wezenloos gezocht op internet naar een goede omschrijving / instructiefilmpje om het aan de gang te krijgen.

De Railduino is mij goed gelukt en dit is ook via de virtuele uitgang van de Loxone.

• gdoorn
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 14-02 09:00
Sinds kort een eigen woning aangekocht en begonnen met een grootschalige verbouwing. De hele woning moet straks op Loxone draaien. Heb er voor gekozen om op de bovenverdieping een aparte schakelkast te plaatsen en deze te linken met de schakelkast beneden. De bovenverdieping schiet al aardig op en heb de kast inmiddels hangen (een Eaton EWK-05081):

De WCD laat ik voorlopig eerst samenkomen in lasdozen boven de schakelkast. Deze hoef ik voorlopig toch niet te schakelen:

Een aantal vragen:

1. Mag de 230 V / 24 V samen in één kast zitten zoals nu te zien is op de foto?

2. Ik wil gebruik maken van de Loxone Tree spots. Om te testen gebruik ik nu even een goedkope meanwell voeding. Ik heb begrepen dat deze voedingen eigenlijk niet geschikt zijn voor de led spots. Welke voeding heb ik hier voor nodig (type nr/linkje)? Je kom zeker al snel uit op een voeding van groot formaat? Zou het liefst gebruik maken van een voeding die op de din rail past zodat de frontplaat van de schakelkast er overheen kan vallen.

3. Zoals hierboven vermeld wil ik in elke kamer Tree Spots gebruiken. Ik heb voor elke slaapkamer een aparte tree kabel naar de spots. Alle schakelaars hebben ook een aparte tree kabel die weer naar de schakelkast loopt. Welke rijgklemmen kan ik het beste gebruiken voor de Tree kabel?

4. Moeten de led spots nog apart afgezekerd worden?

5. In de badkamer wil ik gebruik maken van een LED strip. De Loxone dimmer extensie wil ik graag ik de schakelkast houden. Kan ik van de schakelkast een led kabel naar de badkamer trekker en daar de led strip op aansluiten? Het zal gaan om een afstand van ongeveer 10m.

6. De loxone spots zijn van goede kwaliteit en dimmen mooi. Aansluiten middels de tree kabel lekker eenvoudig. Als ik de hele bovenverdieping vol spots hang ben ik meer dan 1500 euro kwijt aan spotjes. Aardig aan de prijs. Iemand een ander idee?

7. Buiten loxone om. Voor mijn netwerk. Is dit een geschikte kabel of raad iemand mij wat anders aan? (Cat7?)

Alvast bedankt! Mocht je tips of ideeën hebben hoor ik het graag.

Gijs

gdoorn wijzigde deze reactie 18-01-2019 05:11 (10%)

• psy
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

psy

Kennis is macht

gdoorn schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 03:04:
Sinds kort een eigen woning aangekocht en begonnen met een grootschalige verbouwing. De hele woning moet straks op Loxone draaien. Heb er voor gekozen om op de bovenverdieping een aparte schakelkast te plaatsen en deze te linken met de schakelkast beneden. De bovenverdieping schiet al aardig op en heb de kast inmiddels hangen (een Eaton EWK-05081):

[Afbeelding]

De WCD laat ik voorlopig eerst samenkomen in lasdozen boven de schakelkast. Deze hoef ik voorlopig toch niet te schakelen:

[Afbeelding]

Een aantal vragen:

1. Mag de 230 V / 24 V samen in één kast zitten zoals nu te zien is op de foto?

2. Ik wil gebruik maken van de Loxone Tree spots. Om te testen gebruik ik nu even een goedkope meanwell voeding. Ik heb begrepen dat deze voedingen eigenlijk niet geschikt zijn voor de led spots. Welke voeding heb ik hier voor nodig (type nr/linkje)? Je kom zeker al snel uit op een voeding van groot formaat? Zou het liefst gebruik maken van een voeding die op de din rail past zodat de frontplaat van de schakelkast er overheen kan vallen.

3. Zoals hierboven vermeld wil ik in elke kamer Tree Spots gebruiken. Ik heb voor elke slaapkamer een aparte tree kabel naar de spots. Alle schakelaars hebben ook een aparte tree kabel die weer naar de schakelkast loopt. Welke rijgklemmen kan ik het beste gebruiken voor de Tree kabel?

4. Moeten de led spots nog apart afgezekerd worden?

5. In de badkamer wil ik gebruik maken van een LED strip. De Loxone dimmer extensie wil ik graag ik de schakelkast houden. Kan ik van de schakelkast een led kabel naar de badkamer trekker en daar de led strip op aansluiten? Het zal gaan om een afstand van ongeveer 10m.

6. De loxone spots zijn van goede kwaliteit en dimmen mooi. Aansluiten middels de tree kabel lekker eenvoudig. Als ik de hele bovenverdieping vol spots hang ben ik meer dan 1500 euro kwijt aan spotjes. Aardig aan de prijs. Iemand een ander idee?

7. Buiten loxone om. Voor mijn netwerk. Is dit een geschikte kabel of raad iemand mij wat anders aan? (Cat7?)

Gijs
Ik heb 24V en 230V ook samen in 1 kast. maar dat kan ook niet anders bij Loxone. Wel zorgen dat deze goed gescheiden lopen. Tegen elkaar aan vind ik een no-go (want de isolatie per kabel binnen je kast is enkelvoudig)

Ik heb voor mijn UTP cat6 van Belden gekocht bij Sandervunderink, deze is slechts 48 euro per 100 meter.
(alles hoger dan cat6 vind ik zelf onzin, want met cat6 kan je al makkelijk 10 Gb krijgen zolang het maar onder de 40 meter blijft, en cat6 is nog behoorlijk dun, dus twee kabels trekken is supersimpel)
https://www.sandervunderi...7965e-doos-100-meter.html

• Herbiek616
Misschien een tip waar je niet veel mee opschiet, maar zie dat je "afkortingen" STOPC. gebruikt. Dat kan korter als je de afkorting WCD (wandcontactdoos) gebruikt O-)

• Herbiek616
heb daarnaast 1 ander type DMX module S1-DR gebruikt. Als ik dit opnieuw zou doen, had ik enkel de S1-DR module gebruikt. Voordeel van de DMX-302 is dat je RGB kanalen op 1 module zitten. Een nadeel van de DMX-302 is dat de bovenkant van de module te breed is. Je moet het deksel van de zekeringskast dus breder uitzagen. (Vervelend in metalen kast). Een voordeel van de S1-DR is ook dat de 7-sementen display kan gedimd of uitgeschakeld worden en de module blijft werken. De DMX-302 kan dit niet. Je kan met de S1-DR ook leading of trailing edge gaan kiezen wat handig kan zijn inzake compatibiliteit met LED.

Ik hoop dat m'n informatie iemand kan helpen. Opmerkingen en tips zijn ook altijd welkom.
Zeker erg handige informatie. Heb ook naar deze twee dimmers zitten kijken. Heb op het ogenblik alleen normale LED lampen in huis zowel 12V via LED driver als GU5.3 LED lampen rechtstreeks op 220V, (nog) geen RGB lampen. Beide type lampen zijn op het ogenblik al prima dimbaar (via Shuttle dim modules )maar wil die dingen dus aansturen via Loxone.

Heb zelf geen kast met een frontplaat dus zit niet vast aan modules die binnen uitsparingen in een frontplaat moeten passen. Als ik ook het uitzetten van de LEDs op de dimmer niet zo belangrijk vind, zijn er dan nog andere redenen waarom ik voor die 2 kanaals dimmer zou moeten kiezen? Bouw kwaliteit oid?

Heb je misschien ook naar DALI extensie gekeken om lichten te dimmen?

• Johnnygo
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 12:59
Ik ben nu bezig met het bekabelen van de kast. Hierin komt ook een wire2cat module. (https://www.cheemasystems.de/produkt/wire2cat-duo/)
Maar ik krijg in de groene aansluitblokken met geen mogelijkheid een kabel. Weet iemand hoe en welke kabel daar in past? Heb geprobeerd: 0,75 en 1,5 mm2 flexibel met kabelschoentjes, en 2,5 mm2 massief.

• Boarderke
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 07-02-2019
Hallo tweakers.

Ik heb een aantal onderwerpen omtrent Loxone, KNX alsook DMX, met veel interesse gelezen.
Ook wij gaan bouwen en wensen domotica ipv een klassieke elektrische configuratie voor onze woning.

Onze voorkeur gaat momenteel uit naar Loxone, vanwege de eenvoud, kostprijs en diverse mogelijkheden.
Toch een paar vraagjes opgelijst, omtrent zaken waar ik momenteel onvoldoende inzicht heb bij het maken van de juiste keuzes. Liefst zou ik zoveel mogelijk willen werken volgens de Loxone standaard om te vermijden dat ik al teveel moet knutselen ;-)

- Keuze tussen verlichting op 12V, 24V of 220V. Is het zinnig om in een nieuwbouw anno 2019 nog verlichting op 220V te nemen? 12V heb ik begrepen dat het een minder goeie keuze is omwille van de dikkere bedrading die nodig is? Voor de duidelijkheid, we zoeken vooral LED-verlichting (spots/strips).

- 220V biedt natuurlijk een veel ruimer aanbod aan verlichtingsarmaturen, doch voor dimming dien je gelijk een dure Loxone dimmer extensie aan te schaffen, of zijn er goeie alternatieven zoals van EldoLed?

- Welke dimming methode is meest geschikt voor zowel RGBW- als gewone witte spots? DMX, Dali, PWM,... We zoeken een mix van zowel RGBW spots, RGBW strips als witte spots te dimmen.

- Bij gebruik van de Loxone RGBW dimmer, neem je dan best de PWM of DMX versie voor een beste resultaat? PWM zou best zijn om flikkervrije dimming te bekomen?

- Zijn er alternatieve mogelijkheden voor schakelaars, zonder dat ik hier moet knutselen om ze te integreren? Ik las al iets over Faradite en Gira E2 en dergelijke. Iemand ervaring met andere merken?

- Is de Railduino nog een werkbaar alternatief voor de dure Relay Extensie, sinds Loxone de aanpassing maakte voor het uitlezen van de modbus?

- Ik las over de combinatie KNX + Loxone, waarbij licht gestuurd wordt door KNX en het schakelen via Loxone. Is dit een werkbare oplossing, zitten hier specifieke voordelen aan, betaal je evengoed een volwaardige ETS licentie,...

Zoals je kan lezen, zijn het een aantal basisvragen. Echter voor een leek soms moeilijk om hierin keuzes te maken. Ook verkies ik de technische feedback van dit forum boven het commerciele verhaal van de verkoper ;-)

• HiBe
Boarderke schreef op maandag 4 februari 2019 @ 19:42:
Hallo tweakers.

Ik heb een aantal onderwerpen omtrent Loxone, KNX alsook DMX, met veel interesse gelezen.
Ook wij gaan bouwen en wensen domotica ipv een klassieke elektrische configuratie voor onze woning.

Onze voorkeur gaat momenteel uit naar Loxone, vanwege de eenvoud, kostprijs en diverse mogelijkheden.
Toch een paar vraagjes opgelijst, omtrent zaken waar ik momenteel onvoldoende inzicht heb bij het maken van de juiste keuzes. Liefst zou ik zoveel mogelijk willen werken volgens de Loxone standaard om te vermijden dat ik al teveel moet knutselen ;-)

- Keuze tussen verlichting op 12V, 24V of 220V. Is het zinnig om in een nieuwbouw anno 2019 nog verlichting op 220V te nemen? 12V heb ik begrepen dat het een minder goeie keuze is omwille van de dikkere bedrading die nodig is? Voor de duidelijkheid, we zoeken vooral LED-verlichting (spots/strips).

- 220V biedt natuurlijk een veel ruimer aanbod aan verlichtingsarmaturen, doch voor dimming dien je gelijk een dure Loxone dimmer extensie aan te schaffen, of zijn er goeie alternatieven zoals van EldoLed?

- Welke dimming methode is meest geschikt voor zowel RGBW- als gewone witte spots? DMX, Dali, PWM,... We zoeken een mix van zowel RGBW spots, RGBW strips als witte spots te dimmen.

- Bij gebruik van de Loxone RGBW dimmer, neem je dan best de PWM of DMX versie voor een beste resultaat? PWM zou best zijn om flikkervrije dimming te bekomen?
Allemaal goede vragen... veel hangt ook van voorkeur af. Zelf hebben wij geen RGBW op dit moment, mochten we in de toekomst toch iets grappigs met kleur willen doen dan gaat dat waarschijnlijk toch iets met HUE worden. Wij hebben alles traditioneel met 230V bekabeling gedaan, zodat we veel keus hebben aan (retrofit) LED verlichting, de keuze voor 24V viel mij behoorlijk tegen.

In eerste instantie was elk lichtpunt aangesloten op een DMX302 (chinese dimmer) via de loxone DMX extensie. op zich eenvoudig om te doen, wel een nadeel dat er voor elk lichtpunt een extra neutrale draad meegetrokken moest worden. in NL. is het normaal dat er een zwarte draad voor de gedimde fase getrokken is en de neutrale lokaal in de ruimte/doos opgepakt wordt. Wij zijn uiteindelijk van deze dimmers afgestapt omdat ze toch niet heel erg betrouwbaar bleken. Sommige waren prima, bij andere dimmers viel er wel eens (random) een kanaal weg, weer andere wilden na uitzetten en aanzetten van de groep niet meer uit zichzelf opstarten (wel handmatig) etc.

Na enig speurwerk zijn wij overgestapt op KNX dimmers van Theben, via de ETS 5 free editie elke dimmer apart als project aangemaakt en zodoende aan Loxone gekoppeld. Dit werkt prima, maar is niet helemaal volgens de KNX filosofie. KNX heeft componenten die met elkaar kunnen praten, zonder een centrale server component (hooguit een visualisatie component). Maar het werkt ook prima om de KNX componenten een eenvoudige fixed config te geven en vanuit Loxone aan te sturen.

Wij zijn hier erg blij mee.
- Zijn er alternatieve mogelijkheden voor schakelaars, zonder dat ik hier moet knutselen om ze te integreren? Ik las al iets over Faradite en Gira E2 en dergelijke. Iemand ervaring met andere merken?
Wij hebben overal Loxone Touch Tree gebruikt, zou ik waarschijnlijk niet weer opnieuw doen. Ik zou nu waarschijnlijk een standaard component van gira oid kiezen, al dan niet op KNX aangesloten. in de meeste ruimtes zouden we weg kunnen komen met een enkelvoudige (puls) schakelaar, bij voorkeur met temperatuur sensor (ziets https://www.gira.com/nl_N...euerung/objektregler.html). De loxone touch is lastig in standaard frames te integreren (Ziet er niet heel strak uit, en heeft toch iets kleurverschil), daarnaast is het voor bezoekers een onbekend soort knop (zijn geen touch knop met 5 knoppen in één geïntegreerd gewend). Wel is het heel fijn om met de tree kabel te werken, sluit makkelijk aan, lust makkelijk door, en werkt superhandig in loxone config.... maar je zit dan wel voor de rest van het leven van het huis aan loxone vast.
- Is de Railduino nog een werkbaar alternatief voor de dure Relay Extensie, sinds Loxone de aanpassing maakte voor het uitlezen van de modbus?
ik denk dat voor relais gebruik de railduino nog steeds een goed alternatief is (hebben wij zelf niet), ik begreep dat vooral de inputs een probleem zijn ivm polling frequency vanuit loxone. Als je toch met KNX aan de gang gaat dan kun je ook met KNX relais werken, goedkoper dan loxone en veel meer keus voor amperage, aantal relais etc.
- Ik las over de combinatie KNX + Loxone, waarbij licht gestuurd wordt door KNX en het schakelen via Loxone. Is dit een werkbare oplossing, zitten hier specifieke voordelen aan, betaal je evengoed een volwaardige ETS licentie,...
ik zou zelf waarschijnlijk voor standaard interfaces en protocollen gaan als ik alles opnieuw moest doen, dus KNX in combinatie met 24V DI/DO al dan niet aangevuld met 0-10V AI/AO. Loxone is een hele fijne omgeving voor de programmering en visualisiatie, maar de lock-in maakt het ook kwetsbaar. Je kunt in de free KNX versie 5 componenten per project programmeren, als je alles een beetje doordenkt en in een spreadsheet vastlegt kom je een heel eind als je de diverse componenten in verschillende projecten stopt. Het idee achter ETS is nl. dat je alle componenten met alle componenten kunt laten praten, maar in het geval van loxone werkt het anders, dan hoeven de componenten alleen maar met loxone te praten (dat is ook beter anders snapt loxone niet wat de status is van het component, zonder extra knutselwerk).

Je zou bijv. per ruimte de componenten kunnen indelen, of per verdieping, op per type etc. als de componenten eenmaal een adres hebben en de functies zijn geprogrammeerd, dan hoef je ETS in principe niet meer te gebruiken en kun je alles verder vanuit loxone doen.

Grote voordeel is dat mocht je ooit overstappen van loxone (of loxone stopt ermee.... of....) dan kun je altijd terugvallen op puur KNX. Je hoeft dan nu nog geen investering in de KNX licentie te doen, maar hebt wel een plan-B achter de hand voor het geval dat ooit nodig mocht zijn (dan kun je dan altijd nog kijken of je zelf een KNX licentie aanschaft of een lokale electricien inhuurt).
Zoals je kan lezen, zijn het een aantal basisvragen. Echter voor een leek soms moeilijk om hierin keuzes te maken. Ook verkies ik de technische feedback van dit forum boven het commerciele verhaal van de verkoper ;-)
zijn al iets meer dan basis vragen... succes ermee. hopelijk helpt bovenstaande je een beetje verder.

• gdoorn
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 14-02 09:00
In mijn testopstelling maak ik gebruik van een meanwell DR-100-24 voeding voor mijn led verlichting. Heb vernomen dat dit soort voedingen eigenlijk niet geschikt zijn voor de voeding van led verlichting. Weet iemand een degelijke voeding die geschikt is voor led verlichting en niet te groot is zodat deze op de dinrail geplaatst kan worden en de frontplaat van mijn kast er overheen valt? Anders zal ik de voeding in een appart kastje moeten plaatsen.

Welke rijgklemmen kunnen jullie mij aanraden voor de 6 aderige Loxone tree kabel? 24v voeding voor led spots, 24v voeding voor sensoren/puls drukkers en de tree kabel.

Of is het verstandig om voor de 24v voeding voor de led verlichting klemmen met een glaszekering te gebruiken?

• KenVandeput
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 17-02 11:26
gdoorn schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 08:31:
In mijn testopstelling maak ik gebruik van een meanwell DR-100-24 voeding voor mijn led verlichting. Heb vernomen dat dit soort voedingen eigenlijk niet geschikt zijn voor de voeding van led verlichting. Weet iemand een degelijke voeding die geschikt is voor led verlichting en niet te groot is zodat deze op de dinrail geplaatst kan worden en de frontplaat van mijn kast er overheen valt? Anders zal ik de voeding in een appart kastje moeten plaatsen.
Voor LED voeding gebruik ik de NDR-240-24. Maar dit is een beest. Als je DIN-rail niet kan verlagen gaat dat nooit in je kast passen.

• Herbiek616
mathiasvanloo schreef op zondag 30 september 2018 @ 21:59:
Wie van jullie heeft een warmtepomp of airco aangesloten op zijn Loxone?
Nog niet aangesloten, maar wel ooit de bedoeling. Heb 2 Mitsubishi Heavy Industry airco's hangen die je via Modbus kunt koppelen mbv een van de volgende interfaces
https://www.intesisbox.com/en/modbus/gateways/
Als je ook een Mitsubishi hebt zoek dan goed uit of je een Mitsubishi Electric (ME) of een Mitsubishi Heavy Industry (MHI) airco hebt, deze zijn erg verschillend (en dus ook een andere gateway nodig hebben)

Deze fabrikant maakt interfaces voor verschillende protocollen en fabrikanten.

In ons geval moet er echter ook nog per binnenunit een SC-BIKN-E interface kit van HMI zelf geplaatst worden.
In totaal een kostbare zaak met een ruwe prijs van 2x €158,- voor de SC-BIKN-E en 2x €350 euro voor een MH-RC-MBS-1 dus totaal meer dan €1000 euro voor het aan aansturen van 2 binnen units via modbus 8)7

• Herbiek616
D82M schreef op zondag 17 december 2017 @ 13:10:
Inmiddels een aantal dagen aan het testen met de AC Triac DMX Dimmer S1-DR icm Loxone (http://www.iskydance.com/...oduct_show&a=index&id=430).
Ik heb 2 van deze DMX dimmers via Ali Express besteld (2 winkels daar) voor resp 15 en 16 euro per stuk.
Ik heb deze inmiddels aangesloten en merk dat de dimmer automatisch de aangesloten lamp uit doen als de Miniserver gestart wordt.

Ik kan echter de dimmer niet vinden via de DMX search optie. Ik krijg een melding dat geen sensors en actuators gevonden zijn? Zie ik iets over het hoofd.

Ik heb S1-DR via 3 20 cm korte normale draden aangesloten (weet niet of het over die korte afstand erg belangrijk is om getwiste en afgeschermde draden te gebruiken?) op de Loxone DMX extensie.

Heb jij wellicht nog tips?

Update: Heb inmiddels antwoord via iemand van www.loxforum.com Deze dimmers kunnen niet door Loxone gescand worden (omdat het geen eigen dimmers zijn). Moest daarom zelf de kanaalnummers invoeren die ik ook op de hardware ingesteld had. Daarna was het nog wel ff zoeken naar een juist software bouwblok om de dimmer aan te sturen, maar dat heeft te maken dat het meeste in Loxone nog niet is voor me. Overigens heb ik ook nog de 120 ohm weerstand op het einde van het DMX kanaal aangesloten.

Herbiek616 wijzigde deze reactie 09-03-2019 17:17 (21%)

• Herbiek616
Ik wil deze ook gebruiken en wilde vragen of het gelukt is en hoe je de aansluiting hebt gedaan ?
Heb deze sensor ook aan mijn Loxone gekoppeld. De GND van de 5V voeding en 24V aan elkaar gehangen (secundaire kant natuurlijk) . Vervolgens de 5V voeding aan de power/VDD lijn van de sensor geknoopt.

De schakelende pen schakelt tussen 2,5 en 5V bij wel of geen detectie en heb ik aan een analoge ingang geknoopt waarbij ik in Loxone aangegeven heb dat deze ingang zich moet gedragen als digitale ingang.

Heb ook nog geprobeerd wat er gebeurd als ik deze schakelende uitgang aan een digitale ingang knoop maar dat werkte bij mij niet. (meen ergens gelezen te hebben dat iemand die wel werkend kreeg, maar misschien werkte dat alleen op een digitale ingang van een RailDuino)

• peter_bols
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 11-02 20:52
VPN verbinding
Ik heb voor mijn schoonzus een LOXONE systeem opgezet. Wat goed werkt alleen woont ze in het buiteland en krijgt ze van haar Internet Service Provider geen public IP nummer maar een private number. een 10.10.X.X nummer. En kan ze geen port forwarding opzetten. De provider heeft aangeven dat een public nummer niet gegeven wordt en een andere provider is er nog niet. Ze moet haar probleem maar oplossen via een VPN verbinding, tunnel is het advies van de provider.
Ik zou nu graag een VPN verbinding (tunnel) willen opzetten tussen mijn LAN en haar LAN maar wil niets veranderen aan de bestaande modems/routers, toch zeker niet de hardware noch bij haar en bij mij. Ik neem aan, alhoewel niet zeker, dat ik dan via mijn public IP nummer wel haar LOXONE miniserver benaderbaar is van buiten af. Is dit op te lossen door op elke locatie een firewall te plaatsen. En zo ja wat voor merk en model. Elk ander advies is ook welkom zodat haar miniserver ook benaderbaar is van buitenaf.

TXS

Peter

• Noah jao
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 09-02 21:16
Ik heb een Optocoupler besteld op ali expres( spanning van 3.3v naar 24v ) je zet de spanning op de sensor en bij hoog is de uitgang spanning 3.3v en via optocoupler heb je dan terug 24v die je dan kunt gebruiken voor uw digitale ingangen.
Herbiek616 schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 18:28:
[...]

Heb deze sensor ook aan mijn Loxone gekoppeld. De GND van de 5V voeding en 24V aan elkaar gehangen (secundaire kant natuurlijk) . Vervolgens de 5V voeding aan de power/VDD lijn van de sensor geknoopt.

De schakelende pen schakelt tussen 2,5 en 5V bij wel of geen detectie en heb ik aan een analoge ingang geknoopt waarbij ik in Loxone aangegeven heb dat deze ingang zich moet gedragen als digitale ingang.

Heb ook nog geprobeerd wat er gebeurd als ik deze schakelende uitgang aan een digitale ingang knoop maar dat werkte bij mij niet. (meen ergens gelezen te hebben dat iemand die wel werkend kreeg, maar misschien werkte dat alleen op een digitale ingang van den RailDuino)

• Herbiek616
Noah jao schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 07:10:
Ik heb een Optocoupler besteld op ali expres( spanning van 3.3v naar 24v )
Heb je een linkje voor mij naar het ding wat je besteld hebt? Verder heb ik de voedingsspanning op 5V gezet en de uitgang van de PIR sensor word daardoor ook 5V.

• Noah jao
Ik heb deze gekocht | 4 kanalen optocoupler isolatie board PLC signaal niveau spanning conversie boord 1.8 3.3 5 12 24 v NPN 20 khz
https://s.click.aliexpress.com/e/carQWrvm
Herbiek616 schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 23:18:
[...]

Heb je een linkje voor mij naar het ding wat je besteld hebt? Verder heb ik de voedingsspanning op 5V gezet en de uitgang van de PIR sensor word daardoor ook 5V.

• Herbiek616
Wellicht dat er anderen zijn die hier nog iets mee kunnen: Ik heb thuis een Faber gashaard die ik via een IR afstandsbediening kan bedienen. Op het ontvanger blok zit echter ook een header waar Faber een aparte kabel voor verkoopt zodat je deze aan je domotica kunt knopen. Het leek me niet zo moeilijk om dat zelf te maken en via via kwam ik uit op deze handleiding https://www.hetvoor.cz/fi...cable-mertik-pdf2db54.pdf waarin de bediening en externe aansturing van de gashaard beschreven is.

Via de genoemde Alex 2510-Z connector heb ik bij Aliexpress een 5 polig kabeltje besteld (ok 10 stuks dan) https://www.aliexpress.co...042311.0.0.542e4c4dOoNfT1 en heb deze van het weekend binnen gekregen en getest of ik hiermee de gaskabel kon ontsteken en bedienen en dat werkt perfect.

Kost me dus 3 relais uitgangen op mijn Loxone die op hun beurt weer relais op een eigen te bouwen printje moeten aansturen omdat de maximale afstand van 8 meter in mijn geval tussen gaskachel en Loxone miniserver overschrijd. Dit is natuurlijk niet Loxone specifiek en kan via elk systeem worden aangestuurd dat in staat is 3 relais aan te sturen.

• hill2button
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 12-01 12:05
peter_bols schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 13:06:
VPN verbinding
Ik heb voor mijn schoonzus een LOXONE systeem opgezet. Wat goed werkt alleen woont ze in het buiteland en krijgt ze van haar Internet Service Provider geen public IP nummer maar een private number. een 10.10.X.X nummer. En kan ze geen port forwarding opzetten. De provider heeft aangeven dat een public nummer niet gegeven wordt en een andere provider is er nog niet. Ze moet haar probleem maar oplossen via een VPN verbinding, tunnel is het advies van de provider.
Ik zou nu graag een VPN verbinding (tunnel) willen opzetten tussen mijn LAN en haar LAN maar wil niets veranderen aan de bestaande modems/routers, toch zeker niet de hardware noch bij haar en bij mij. Ik neem aan, alhoewel niet zeker, dat ik dan via mijn public IP nummer wel haar LOXONE miniserver benaderbaar is van buiten af. Is dit op te lossen door op elke locatie een firewall te plaatsen. En zo ja wat voor merk en model. Elk ander advies is ook welkom zodat haar miniserver ook benaderbaar is van buitenaf.

TXS

Peter
Peter, wat jij wil is een Point-to-point VPN verbinding. Hier zijn wel wat mogelijkheden voor, en ik ken zeker niet alle opties. Maar, wat volgens mij wel moet lukken (maar niet zelf geprobeerd) is 2 Ubiquiti EdgeRouter X's gebruiken en daartussen een point-to-point VPN opzetten. De initiërende kant moet dan bij uw schoonzus gezet worden en de andere kant op uw LAN.

Ik heb er zelf geen, maar jij zou dan op jouw WAN port forwarding kunnen instellen, door de tunnel tot bij de Loxone van je schoonzus.

Op zich wel niet zo'n goed idee want Loxone ondersteunt geen https. Ik heb zelf Loxone enkel bereikbaar via VPN.

• hill2button
peter_bols schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 13:06:
VPN verbinding

TXS

Peter
@peter_bols Ik vermoed dat dit is wat jij zoekt:
https://help.ubnt.com/hc/...te-to-Site-VPN-behind-NAT

• minitrue
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 11:32
Vrienden, ik sta op het punt om een zonnescherm te kopen. Natuurlijk moet dat geïntegreerd worden in ons loxone-systeem. Qua simpele aansturen geen probleem, ik kan de Shading Actuator Air of de Nano IO Air gebruiken.
Probleem is echter de windbeveiliging. Uiteraard biedt de fabrikant allemaal Somfy oplossingen aan, eventueel stuurbaar via aan/uit-contact. Maar probleem is dan dat Loxone niet meer weet of een scherm open of dicht is. En dat het nog steeds een bak geld kost.

De ideale oplossing is natuurlijk om een loxone weerstation te nemen, maar dat kost weer 500 euro.

Zou de weerservice als abonnement goed genoeg zijn? Of hebben jullie andere tips?

Niks

• Centauriprime
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 12:04
minitrue schreef op maandag 25 maart 2019 @ 21:18:
Vrienden, ik sta op het punt om een zonnescherm te kopen. Natuurlijk moet dat geïntegreerd worden in ons loxone-systeem. Qua simpele aansturen geen probleem, ik kan de Shading Actuator Air of de Nano IO Air gebruiken.
Probleem is echter de windbeveiliging. Uiteraard biedt de fabrikant allemaal Somfy oplossingen aan, eventueel stuurbaar via aan/uit-contact. Maar probleem is dan dat Loxone niet meer weet of een scherm open of dicht is. En dat het nog steeds een bak geld kost.

De ideale oplossing is natuurlijk om een loxone weerstation te nemen, maar dat kost weer 500 euro.

Zou de weerservice als abonnement goed genoeg zijn? Of hebben jullie andere tips?
Zelf ben ik net begonnen met Loxone dus ik leer nog, maar als ik kijk naar de windmeter bouwsteen in de config verwacht deze een digitaal signaal. Volgens mij kan je dan zelfs deze aansluiten als je de pulse versie neemt.

https://nl.aliexpress.com...scm_id=1007.13339.99734.0

Als alternatief van de weerservice zou je ook een loxberry kunnen nemen met de weather 4 loxone plugin.

Zelf heb ik een vraag over de nano Dimmer Air. Ik heb deze aangesloten volgens schema, een lichtsturing aangemaakt omgezet naar gloeilamp maar niet werken. Je hoort m klikken maar geen voltage op de uitgang. Smart en standaard.

Zie ik iets over het hoofd of zou de dimmer stuk zijn?

https://tweakers.net/ext/f/QF0ZBpQzXolN8dwBjm7D28NJ/thumb.jpg

• peter_bols
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 11-02 20:52
@hill2button

de link die je stuur is interesant. Maar ik zou graag de bestaande routers op beide locaties willen laten staan.
En daarover heen een VPN leggen. Ik dit geval zal ik toch 1 van de bestaande routers moeten vervangen.

Mvg

Peter

• hill2button
peter_bols schreef op donderdag 28 maart 2019 @ 17:53:
@hill2button

de link die je stuur is interesant. Maar ik zou graag de bestaande routers op beide locaties willen laten staan.
En daarover heen een VPN leggen. Ik dit geval zal ik toch 1 van de bestaande routers moeten vervangen.

Mvg

Peter
@peter_bols Neen, toch niet, je kan die gewoon achter de bestaande routers zetten.

• joost.schoon88
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 16-02 18:19
Momenteel ben ik bezig met het opbouwen van onze schakelkast. Ik heb de 24 V voeding voor de LED spots gekocht die Loxone zelf ook aanbiedt in de shop (TDK Lambda DSP 100-24). Deze past mooi op de DIN rails en dan kan de afdekplaat er ook weer mooi overheen.

Echter lees ik op de site van Loxone dat je deze voedingen niet parallel mag schakelen. Zelf zie ik niet waarom dit niet zou kunnen.

https://www.loxone.com/nlnl/kb/voedingen/

Ik ben benieuwd of dit echt niet wenselijk is, of dat iemand van jullie dit wel gedaan heeft.

• Centauriprime
joost.schoon88 schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 08:51:
Momenteel ben ik bezig met het opbouwen van onze schakelkast. Ik heb de 24 V voeding voor de LED spots gekocht die Loxone zelf ook aanbiedt in de shop (TDK Lambda DSP 100-24). Deze past mooi op de DIN rails en dan kan de afdekplaat er ook weer mooi overheen.

Echter lees ik op de site van Loxone dat je deze voedingen niet parallel mag schakelen. Zelf zie ik niet waarom dit niet zou kunnen.

https://www.loxone.com/nlnl/kb/voedingen/

Ik ben benieuwd of dit echt niet wenselijk is, of dat iemand van jullie dit wel gedaan heeft.
Volgens mij is dat een gestabiliseerde voeding, dan zou ik ze niet parallel zetten en daar een voeding voor nemen waarbij het wel kan zoals Loxone dat ook meldt.

Iemand nog een idee voor mijn probleem met de dimmer :)

• PierreG
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 20-01 08:53
Iemand ervaring met de tree motion sensors en huisdieren (kat)? Hoe gevoelig zijn die?

• D-Three
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 17-02 18:59
Is er iemand die mij kan zeggen of die CAT7 kabel voor tree verplicht is? Zou ik niet in de plaats EIB/KNX kabel mogen gebruiken? Die is namelijk iets dikker. Ik heb na een ganse poos googlen nog niemand gevonden die dit kan bevestigen...

D-Three wijzigde deze reactie 04-04-2019 02:09 (6%)

• HiBe
D-Three schreef op donderdag 4 april 2019 @ 02:08:
Is er iemand die mij kan zeggen of die CAT7 kabel voor tree verplicht is? Zou ik niet in de plaats EIB/KNX kabel mogen gebruiken? Die is namelijk iets dikker. Ik heb na een ganse poos googlen nog niemand gevonden die dit kan bevestigen...
Ik heb voor de meeste tree apparaten EIB/KNX kabel gebruikt. werkt perfect.

• D-Three
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 17-02 18:59
Ah, fantastisch, bedankt! Al heb ik wel gezien dat er een speciale tree kabel is met 2x 1.5mm2 draden in maar die is een stuk duurder.

edit:
Heb je de glazen Loxone Touch Pure schakelaars? Zou die een RGB LED hebben? Ik meen van niet maar het zou mooi zijn van wel. De nieuwe glazen schakelaars van Velbus hebben dit wel en zijn ook er mooi van design. Enig nadeel is dat de mogelijkheden van Velbus beperkter, voordeel is dat de schakelaars goedkoper zijn en het protocol open. Twijfel... :)

D-Three wijzigde deze reactie 04-04-2019 10:36 (57%)

• HiBe
D-Three schreef op donderdag 4 april 2019 @ 10:24:
Heb je de glazen Loxone Touch Pure schakelaars? Zou die een RGB LED hebben? Ik meen van niet maar het zou mooi zijn van wel. De nieuwe glazen schakelaars van Velbus hebben dit wel en zijn ook er mooi van design. Enig nadeel is dat de mogelijkheden van Velbus beperkter, voordeel is dat de schakelaars goedkoper zijn en het protocol open. Twijfel... :)
Wij hebben de "standaard" witte touch tree schakelaars en de Tree versie van de NFC code touch. Als ik het allemaal weer over zou doen dan zou ik voor de schakelaars toch voor KNX gegaan zijn (Gira Tastsensor 3 https://www.gira.com/nl_N...ngeraete/tastsensor3.html).

De touch van loxone is toch niet heel eenvoudig in de frames van gira in te bouwen (ivm goedkope plastic achterkant) en de meeste gasten snappen touch knoppen niet meteen...

• Elconejo
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 21-01 09:38
grotius schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 16:24:
@Elconejo Wat een gaaf project. Wil je misschien wat foto's sturen van hoe je de verdeelkasten hebt ingebouwd. Heb je gips tegen het houtenframe gebruikt?
Ik heb eerst betonplex platen tegen de achterwand geplaatst. Daarop heb ik met 5x10 CM balken een frame op gemaakt die 18cm naar voren komt. Hierbij zitten horizontaal balken ter hoogte van de onder en bovenkant van de kasten. De kasten rusten hier uiteindelijk op. Daarna heb ik op het frame 18mm MDF geplaatst en dit in enkele lagen wit geschilderd. Daarop komen de kasten zelf.

Ik post straks nog enkele foto's of pm me.

• Elconejo
Herbiek616 schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 23:21:
[...]

Zeker erg handige informatie. Heb ook naar deze twee dimmers zitten kijken. Heb op het ogenblik alleen normale LED lampen in huis zowel 12V via LED driver als GU5.3 LED lampen rechtstreeks op 220V, (nog) geen RGB lampen. Beide type lampen zijn op het ogenblik al prima dimbaar (via Shuttle dim modules )maar wil die dingen dus aansturen via Loxone.

Heb zelf geen kast met een frontplaat dus zit niet vast aan modules die binnen uitsparingen in een frontplaat moeten passen. Als ik ook het uitzetten van de LEDs op de dimmer niet zo belangrijk vind, zijn er dan nog andere redenen waarom ik voor die 2 kanaals dimmer zou moeten kiezen? Bouw kwaliteit oid?

Heb je misschien ook naar DALI extensie gekeken om lichten te dimmen?
Het uitschakelen van de leds zorgt voor een energiebesparing over het volledige jaar. Op de 2 kanaaldimmer staat ook duidelijker CE en vergeet niet de keuze tussen trailing en leading edge dimmen.

• Herbiek616
Ik heb inmiddels 1 van die 2 kanaals dimmers binnen en werkte perfekt, heb er inmiddels meer besteld. Toch heb ik zo snel geen optie gevonden om de blauwe leds uit te schakelen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Noah jao
Ik heb thuis momenteel de loxone touch geplaatst en kan via de intelligente ruimteregeling de temperatuur aflezen, nu wil ik voorlopig 1 touch schakelaar gebruiken als thermostaat, Welke bouwsteen dien ik te gebruiken om een relais aan te sturen voor een aan/uit contact?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: maart 2017
  • Nu online
Je hebt 2 bouwstenen nodig, ruimteregelaar per ruimte die je wilt bedienen en dan een temperatuurregeling per verwarmingsapparaat. In Config koppel je deze dan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Noah jao
De ruimteregelaar die heb ik al staan, moet je de temperatuurregeling ook per ruimte plaatsen ? aangezien ik maar 1 kamer zal nemen als referentie heb ik maar 1 Temperatuurregeling nodig en deze stuurt dan mijn ketel aan ? ik ga later pas de ventielen plaatsen.
Sethro schreef op zondag 7 april 2019 @ 19:21:
Je hebt 2 bouwstenen nodig, ruimteregelaar per ruimte die je wilt bedienen en dan een temperatuurregeling per verwarmingsapparaat. In Config koppel je deze dan.

• Sethro
  • Nu online
Noah jao schreef op zondag 7 april 2019 @ 23:59:
De ruimteregelaar die heb ik al staan, moet je de temperatuurregeling ook per ruimte plaatsen ? aangezien ik maar 1 kamer zal nemen als referentie heb ik maar 1 Temperatuurregeling nodig en deze stuurt dan mijn ketel aan ? ik ga later pas de ventielen plaatsen.
Temperatuurregeling heb je er maar 1 van nodig. En je kunt dan zoveel ruimteregelingen daaraan koppelen als nodig.

• Elconejo
Herbiek616 schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 08:00:
Ik heb inmiddels 1 van die 2 kanaals dimmers binnen en werkte perfekt, heb er inmiddels meer besteld. Toch heb ik zo snel geen optie gevonden om de blauwe leds uit te schakelen?
Je hebt de automatic blank screen nodig:

Zoals eerder aangegeven heb ik enkele foto's van m'n kast in ruwbouw en afgewerkt.
Let wel dat ik nog de blinde platen op de deksels moet monteren.

http://vickyenleander.be/Downloads/Tweakers/kast1.jpg

http://vickyenleander.be/Downloads/Tweakers/kast2B.jpg

http://vickyenleander.be/Downloads/Tweakers/kast3.jpg

http://vickyenleander.be/Downloads/Tweakers/kast4.jpg

http://vickyenleander.be/Downloads/Tweakers/kast5.jpg

http://vickyenleander.be/Downloads/Tweakers/kast6.jpg

http://vickyenleander.be/Downloads/Tweakers/kast7.jpg

http://vickyenleander.be/Downloads/Tweakers/kast8.jpg

http://vickyenleander.be/Downloads/Tweakers/kast9B.jpg

Als er specifieke vragen zijn kan je me altijd een PM sturen.

Elconejo wijzigde deze reactie 11-04-2019 20:58 (48%)

• Noah jao
Dit werkt nu, maar mijn ketel blijft wel nog steeds draaien ongeacht of het contact verbroken is, terwijl ervoor met de thermostaat als deze op temperatuur was dan zag je de temperatuur van de ketel zaken,nu blijft die steeds rond de 70gr behouden.
Sethro schreef op maandag 8 april 2019 @ 08:15:
[...]

Temperatuurregeling heb je er maar 1 van nodig. En je kunt dan zoveel ruimteregelingen daaraan koppelen als nodig.

• Noah jao
Dit werkt nu, maar mijn ketel blijft wel nog steeds draaien ongeacht of het contact verbroken is, terwijl ervoor met de thermostaat als deze op temperatuur was dan zag je de temperatuur van de ketel zaken,nu blijft die steeds rond de 70gr behouden.
Sethro schreef op maandag 8 april 2019 @ 08:15:
[...]

• Sethro
  • Nu online
Noah jao schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 07:54:

[...]
Is relais aangesloten op aan/uit contact van de ketel? Is de ketel ingesteld op aan/uit? Wat is de nadraaitijd ingesteld in de ketel?

• Noah jao
Dat zijn goede vragen.
Ik heb een vaillant eco tex plus 346vcw
Waren drie contacten 1.Burner 2.24V=RT 3.Bus

Heb het contact genomen waar de thermostaat opstond aangesloten ( deze stond op de Bus aangesloten)
waar kun je de ketel instellen op aan/uit ? waar kan ik de nadraaitijd zien?

Merci alvast
Sethro schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 08:10:
[...]

Is relais aangesloten op aan/uit contact van de ketel? Is de ketel ingesteld op aan/uit? Wat is de nadraaitijd ingesteld in de ketel?

• Gwaihir
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 16-02 19:48
Noah jao schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 09:59:
waar kun je de ketel instellen op aan/uit ? waar kan ik de nadraaitijd zien?
Zie handleiding, lijkt me? Evt. die voor de installateur.
https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8

• Sethro
  • Nu online
Precies dat, vaak een instelling in het menu. Soms ook anders aansluiten. Bij mij (Nefit) beide.

Sethro wijzigde deze reactie 14-04-2019 11:18 (13%)

• dimyke
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 12-02 20:59
Heb je een volledige kitlist van wat je gebruikt hebt voor het bouwen van die kast?
Het ziet er echt super uit en ik vermoed goedkoper dan een kant en klare kast?
Ik heb je voorgaande bericht gezien omtrent de betonplex, MDF en 10x.. balken maar dan missen er nog een aantal zaken.
Interessant voor iedereen die een gelijkaardige uitvoering wilt hebben :)

Voor mezelf sowieso interessant omdat ik ook aan het bouwen ben en dus ook met een blanco sheet kan beginnen bij een muur.
Elconejo schreef op donderdag 11 april 2019 @ 20:21:
[...]

Je hebt de automatic blank screen nodig:

[Afbeelding]

Zoals eerder aangegeven heb ik enkele foto's van m'n kast in ruwbouw en afgewerkt.
Let wel dat ik nog de blinde platen op de deksels moet monteren.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als er specifieke vragen zijn kan je me altijd een PM sturen.

• Vantage92
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 11:12
Bestaan er deurbellen die ik rechtstreeks op een digitale of analoge uitgang van de miniserver kan hangen?
Ik heb thuis een NFC code touch en nog een draadloze deurbel maar gebruik graag de belknop op de Touch.

• Gwaihir
@Vantage92 Denk ik te makkelijk als ik zeg elke standaard bedraadde deurbel met z'n trafotje of batterij? (Digitale uitgang neemt de plaats in van de drukknop op de deur.)

Gwaihir wijzigde deze reactie 30-04-2019 14:27 (7%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HiBe
Vantage92 schreef op maandag 29 april 2019 @ 12:11:
Bestaan er deurbellen die ik rechtstreeks op een digitale of analoge uitgang van de miniserver kan hangen?
Ik heb thuis een NFC code touch en nog een draadloze deurbel maar gebruik graag de belknop op de Touch.
wij hebben deze : https://www.conrad.nl/p/g...8-12-v-83-db-a-wit-431538 , op een batterij, gewoon 2 draadjes in de relais van loxone en klaar...

• Herbiek616
Ik kijk rond naar een kleine DIN rail kast voor in mijn garage als tweede kast (naast mijn hoofdkast waar mijn Loxone miniserver zelf komt te draaien).

De kast in de garage zal de volgende items moeten regelen:
  • In- en uitschakelen van trafo voor 12V tuin verlichting
  • 5x 24V AC gevoede magneetkleppen voor mijn tuin irrigatie (dus 24VAC Dinrail voeding moet er ook bij in)
  • 220V knikarmscherm (overbrugging van een 2 standen schakelaar up/down)
  • Schakelen/dimmen van stuk of 5 lichtpunten waaronder 2 LED drivers (max 18W) en 8 GU10 220V ledlampen van 4W.
  • Eventueel 1 of meerdere temperatuur/vocht/windsnelheidmeter op basis van 1 wire.
In mijn hoofdkast heb ik al een DMX extensie zitten dus ik zit zelf te denken om via een UTP kabel het DMX signaal apart naar deze extra DIN rail kast te trekken en daar de DMX dimmers aan te sturen.
Ook 1 Wire sensoren kan ik via dezelfde extra UTP kabel gewoon aansluiten op de 1 Wire extensie die in mijn hoofdkast zit.
Voor het schakelen overweeg ik een RailDuino die via UTP met de Loxone Miniserver verbonden is.

Iemand een idee hoe groot ik mijn DIN rail kast moet kopen en wellicht ook suggesties voor een uitvoering/merk?
Is dit geschikt bijvoorbeeld: https://www.elektroshop.n...s-kast-chb-ls36-ip40.html ?

Weet iemand of het dimmen van een LED driver met een DMX dimmer ook kan? Ook vraag ik mij af of ik een LED driver goed kan schakelen met een standaard relais of dat ik dat beter met een Solid State Relais kan doen (ivm hoge inschakelstromen?).

Herbiek616 wijzigde deze reactie 01-05-2019 07:44 (3%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gwaihir
Ik heb n.a.v. eerdere posts in dit topic een bookmark staan bij deze serie: https://www.schrack.be/sh.../modul-160-zichtdeur.html . Link naar een Belgische winkel, dus wellicht al niet echt handig, qua verzenden.
Herbiek616 schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 23:37:
• 5x 24V AC gevoede magneetkleppen voor mijn tuin irrigatie (dus 24VAC Dinrail voeding moet er ook bij in)
Zo'n 24VAC Dinrail voeding heb ik ook nodig. Probeerde onlangs te berekenen hoe zwaar deze voeding moet zijn. Ik wil vier kleppen tegelijk kunnen openen + het pomprelais (400V pomp) inschakelen. Huidige zegt 1.0A te kunnen leveren, wat goed zou zijn voor twee kleppen + relais. Educated guess: ik kan maar het beste tenminste 36 VA plaatsen? Iemand meer info? (Bij de kleppen heb ik bedroevend weinig info hierover kunnen vinden.)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HiBe
Gwaihir schreef op woensdag 1 mei 2019 @ 11:30:

Zo'n 24VAC Dinrail voeding heb ik ook nodig.
Waarom niet gewoon 24V DC motoren? Ik heb deze en dan kun je gewoon dezelfde voeding gebruiken die je ook gebruikt voor zaken als deur contacten, bewegingsmelders etc.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Herbiek616
Waarom niet gewoon 24V DC motoren?
Omdat die water kleppen nou eenmaal alleen als 24VAC verkocht worden. https://www.rainbird.com/products/hv-hvf-series-valves (heb er daar al 5 van).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Herbiek616
Zo'n 24VAC Dinrail voeding heb ik ook nodig.
Denk dat ik voor deze ga https://www.conrad.nl/p/c...ng-24-vac-1-a-24-w-515213

Bij de een van de kleppen van Rainbird heb ik het volgende gevonden
Inrush current: 0.290 A at 60 Hz
Holding current: 0.091 A at 60 Hz
Alle 5 gelijkertijd inschakelen gaat dan niet, maar eenmaal open kan ik met een 1A voeding wel alle kleppen stuk voor stuk openen.

Die kasten van schrack.be lijken me goed compromise tussen prijs en mogelijkheden. Bij al die kasten is de informatie over uitbreekpoorten ivm aan te sluiten buizen wel erg summier.

Herbiek616 wijzigde deze reactie 01-05-2019 16:05 (27%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gwaihir
Aha, dan kan ik waarschijnlijk ook met 1.0 A toe :) ; ik hoef ze niet perse exact tegelijk te openen, maar wil er vier open houden. Verklaart ook waarom ik tegenstrijdige info tegen kwam: de een zal het over openen en de ander over open houden hebben gehad.

Voor de voeding was ik hier aan het snuffelen:
https://www.amazon.de/Vem...e-Hellgrau/dp/B00F4QFH4O/
https://www.amazon.de/Vem...e-Hellgrau/dp/B00F4QIL06/
Vraag me met name af wat het verschil in 'standby'-gebruik is. Wil de lichtst mogelijke als dat (24x7) toch wel aan blijkt te tikken. (Nog niet in de documentatie gedoken.)

Kleppen zijn wel in DC te krijgen en zelfs in andere voltages. Maar mondjesmaat en al snel erg duur. 24V AC is toch echt de standaard hiervoor. Dus ook bij even snel een kapotte vervangen staat 'je mannetje' dus altijd met een 24VAC exemplaar klaar.. @HiBe Voor je beeldvorming: het zijn geen motoren (zoals bijv. de verwarmingskleppen, maar elektromagnetisch geopende kleppen).

Zelf ga ik een bestaande installatie uitbreiden en overzetten naar Loxone. Ik heb al vijf van de beoogde zeven kleppen en dat 400V relais. Of het relais voorkeur heeft voor z'n schakelspanning ga ik nog bekijken, maar voor die kleppen is 24VAC een gegeven.

Gwaihir wijzigde deze reactie 02-05-2019 10:41 (6%)

• Herbiek616
Wil de lichtst mogelijke als dat (24x7) toch wel aan blijkt te tikken. (Nog niet in de documentatie gedoken.)
Ik denk dat ik de 24VAC voeding ga schakelen met een relais van mijn Loxone of RailDuino. Beregening staat relatief erg kort aan. (1 maal per paar dagen in het warme seizoen) en de gehele winter zeker uit.
Met het compleet uitschakelen van die voeding breng ik sluipverbruik ervan helemaal terug naar 0.

Moet er alleen met programmeren rekening mee houden dat ik de voeding een paar seconden eerder inschakel, maar dat lijkt me geen probleem.

• saeJ7Oxo
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 17-02 20:35
Ik heb toevallig afgelopen week ook een Gardena 24v klep en een Comatec 24VAC voeding bij Conrad gekocht. Ik ga hem in eerste instantie gebruiken om de toevoer voor de tuinkraan open en dicht te doen.

Ik heb nog geen vaste sproeiers en drips en weet ook niet of die er komen, maar het leek me wel handig om een "kinderslot" te hebben op de buitenkraan en ook bij incidenteel sproeien in de nacht (na poosje vanzelf uit) of tijdens vakantie af en toe bij afwezigheid.

Gisteren even aangesloten en met de hand getest aan het water en ventiel gaat netjes open door deze voeding bij mij.

• Gwaihir
Herbiek616 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 11:30:
[...]
Ik denk dat ik de 24VAC voeding ga schakelen met een relais van mijn Loxone of RailDuino.
D'oh! |:( Thanks; dat was totaal (nog) niet in me opgekomen.

Wellicht omdat ik in mijn geval de pomp wel 24x7 (gedurende het seizoen) beschikbaar wil maken; hij vult ook een vijver bij (vlotterkraan) en ik ga er buitenkranen op aansluiten.

En nu we het toch over beregening hebben: heeft iemand al een uitgebreide logica ervoor geschreven? Ik wil:
  • lang niet dagelijks sproeien, zoals in het voorbeeld op de Loxone site, want dat is niet goed voor de ontwikkeling van de wortels
  • in principe het beregeningstekort 100% aanvullen
  • niet sproeien bij sterke wind (maakt ramen en gevels vies)
  • niet sproeien tijdens / vlak voor / vlak na stevige regenval
Zou natuurlijk graag hergebruiken wat hiervan al (deels) beschikbaar is :).
(N.B. Mijn installatie laat nog wel even op zich wachten, dus mijn terug kunnen geven van bruikbaar materiaal waarschijnlijk ook.)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HiBe
Gwaihir schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 17:34:
[...]

En nu we het toch over beregening hebben: heeft iemand al een uitgebreide logica ervoor geschreven? Ik wil:
  • lang niet dagelijks sproeien, zoals in het voorbeeld op de Loxone site, want dat is niet goed voor de ontwikkeling van de wortels
  • in principe het beregeningstekort 100% aanvullen
  • niet sproeien bij sterke wind (maakt ramen en gevels vies)
  • niet sproeien tijdens / vlak voor / vlak na stevige regenval
Zou natuurlijk graag hergebruiken wat hiervan al (deels) beschikbaar is :).
Ik heb dit op mijn todo lijst staan. op dit moment schakel ik het handmatig uit de app. Op de loxwiki.eu site staat een goed voorbeeld op basis van weersverwachting (zie https://www.loxwiki.eu/pages/viewpage.action?pageId=917618), deuren open, vochtigheidsgraad van de grond etc. best wel complex ik wil een iets eenvoudiger model om te beginnen wat ik daarna ga uitbouwen.

HiBe wijzigde deze reactie 03-05-2019 02:42 (3%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sethro
  • Nu online
Ik zit ook nog met de garage als to-do. Heb daar eigenlijk 4 relais nodig, 1 schakelaar en een actor voor een zonnescherm.

Zou dus met 4 relais, touch tree, en nano IO afkunnen.

Heeft er iemand relais in gebruik die gekoppeld zijn aan de 0-10v uitgang van de miniserver?

Ik heb nog voldoende uitgangen en al een aantal utp kabels naar de garage liggen waardoor dat een optie zou kunnen zijn.

Anders wordt het toch een normale extensie, railduino of kmtronic relais. Hoewel die laatste weer niet super fijn in een kast past.

Sethro wijzigde deze reactie 05-05-2019 09:45 (16%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 15:00

Wokschotel

Op 6 wielen

Ik gebruik ze zelf niet, maar onder het kopje 0-10V op de volgende pagina staan een aantal mogelijkheden beschreven: https://www.loxwiki.eu/di...elrelais+und+Verriegelung

Acties:
  • 0Henk 'm!

• donderz
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 13-02 14:24
Ik heb volgende combinatie gebruikt om van enkele 0-10 uitgangen een relais te maken.
https://www.conrad.be/p/w...panning-max-48-vdc-506830
https://www.conrad.be/p/w...a-1x-wisselcontact-504627
De analoge uitgang dus eerst via de optocoupler naar 24V brengen waarmee je de relais aanstuurt. De 0-10V uitgangen zelf kunnen niet genoeg vermogen leveren om een relais aan te sturen (meestal rond de 1W terwijl de 0-10V maar veel minder mag)
Precies wel in prijs opgeslagen, bij mij was het nog 22.13€ voor de combinatie. Best eens rondkijken naar een gelijkaardig product dus.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dimyke
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 12-02 20:59
Even tussendoor:
ik weet niet of het jullie al is opgevallen maar de Railduino verandert regelmatig van prijs.
Een paar weken geleden stond hij aan 195 en nu aan 243. En zelfs daarvoor stond hij aan 273 oid (hoger dan nu in ieder geval).
Ik wil iedereen er maar op wijzen even te bekijken wanneer die goedkoper staat. (als je er 1 wilt kopen zoals ik)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Centauriprime
Weet iemand toevallig een oplossing met houten horizontale jaloezieën gekoppeld aan Loxone? Geen Somfy RTS of hunter douglas (luxaflex) powerview oplossingen. Het liefst vier draden motor of met iets wat Loxone aanbiedt zoals de motor van Geiger, als dat al überhaupt op binnen raambekleding past.

• -SimJoc-
  • Registratie: augustus 2004
  • Niet online
Ik ben inmiddels ook een aardig eind op weg met het opbouwen van mijn schakelkast. Nu had ik daar nog een vraag over. Het 24 volt circuit is inmiddels aardig groot aan het worden. Dit komt door alle verlichting en tree devices. Moeten deze niet apart worden gezekerd voor de veiligheid?

• e_hagenaar
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 10:00
-SimJoc- schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 07:06:
Ik ben inmiddels ook een aardig eind op weg met het opbouwen van mijn schakelkast. Nu had ik daar nog een vraag over. Het 24 volt circuit is inmiddels aardig groot aan het worden. Dit komt door alle verlichting en tree devices. Moeten deze niet apart worden gezekerd voor de veiligheid?
Ik zou zeker apart gaan afzekeren. (ben zelf ook bezig met mijn installatie. verwachte oplevering van ons huis is medio september)
Mijn filosofie is: alles wat in de kast blijft, in dit geval de meterkast, kan op 1 (24v)groep. Alles wat naar buiten gaat splitsen met verschillende zekeringen.
De kans op sluiting buiten de meterkast is groter dan in de meterkast.
Je wil namelijk niet dat als een dimmer, schakelaar, ect sluiting maakt je hele domotica plat gaat omdat de voeding weg valt
Ook moet is het verstandig je kabels te beveiligen met zekeringen.

• Gwaihir
e_hagenaar schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 08:07:
[...]
Je wil namelijk niet dat als een dimmer, schakelaar, ect sluiting maakt je hele domotica plat gaat omdat de voeding weg valt
Dacht dat je daarom een losse voeding voor de domotica zelf gebruikt? Lijkt me dat een zekering vooral de voeding heel houdt, als deze niet zelf al kortsluitbeveiligd is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• e_hagenaar
Gwaihir schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 13:00:
[...]

Dacht dat je daarom een losse voeding voor de domotica zelf gebruikt?
ik heb 2 voedingen parallel. zodat als er 1 defect gaat het systeem nog steeds blijft functioneren.
Gwaihir schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 13:00:
[...]
Lijkt me dat een zekering vooral de voeding heel houdt, als deze niet zelf al kortsluitbeveiligd is.
Dat ligt aan het ontwerp van je voeding. sommige voedingen blijven maximaal stoom leveren bij een sluiting aan de uitgang. Om bijvoorbeeld (grootte) condensatoren op te laden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gwaihir
Ik bedoelde 'je' meer in z'n algemeenheid: ik meen dat een losse voeding voor de domotica zelf aangeraden wordt. Beide offertes die ik heb ontvangen doen dat ook. Evt. zou je die dubbel uit kunnen voeren.

Voor de voeding van de lampen e.d. zelf lijkt me dat minder essentieel. (Als je tenminste nog hier en daar een lampje over hebt indien die voeding eruit ligt.) Als je zekert kan het natuurlijk wel prima. Als je niet los zekert, zou ik het persoonlijk niet doen: kortsluiting lijkt mij dan het grootste risico, met waarschijnlijk een defecte voeding tot gevolg. Daar zou ik er dan geen twee aan opofferen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• e_hagenaar
Gwaihir schreef op maandag 13 mei 2019 @ 09:12:
kortsluiting lijkt mij dan het grootste risico, met waarschijnlijk een defecte voeding tot gevolg. Daar zou ik er dan geen twee aan opofferen.
Ik gebruik cat6 bekabeling voor de voeding en tree van mijn loxone touch.
Als de voeding niet afschakelt bij kortsluiting (wat bij die van mij het geval is), dan brand je bedrading weg als je niet afzekerd. Afzekeren is bedoeld om je bekabeling te beschermen en selectiviteit in te bouwen.
Een huis installatie heeft daarom ook een goepenkast met allemaal 16 ampere automaten. om de afgaande bedrading te beschermen.

• mgizmo
  • Registratie: januari 2009
Ik heb sinds kort din kwh-meters in mijn groepenkast (de DDS353: https://www.elektramat.nl...ts/UserUpload/EKD1-16.pdf) en deze gekoppeld aan mijn Loxone omgeving middels de DI extension.
Ik heb hiervoor deze building block gebruikt: https://www.loxone.com/nlnl/kb/verbruik_teller/

Nu valt mij op dat de actuele waardes allemaal veelvoud is van 60Watt.

- Zo heb ik een aparte groep voor mijn Sonos One speakers (6 stuks). Volgens de specs zijn de speakers in idle zo'n 3,5Watt per stuk (ik gebruik de ethernet verbinding).
- Zo heb ik een aparte groep voor koelkast, vriezer en wijnkast. Ook die geeft 60Watt en af en toe 120Watt.
- Mijn zonnepanelen hebben een opbrengst nu van 600, 660 en 780Watt.

Allen veelvoud van 60Watt.

Waar komt dit door? Ik vermoed door een T waarde van standaard 60. I staat ingesteld op 1000.
En wat is nu daadwerkelijk het verschil in werking tussen "S0-teller op digitale ingang" en "S0-teller op digitale ingang als frequentieteller" ?

mgizmo wijzigde deze reactie 18-05-2019 11:35 (8%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Johan.B
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 17-02 15:10
Ik heb zonnepanelen met een SMA omvormer. De omvormer is verbonden met het LAN en zo ook met internet. Via de sunnyportal app kan ik verschillende waardes uitlezen.

Volgens de technische specs van de omvormer kan je deze uitlezen via modebus over TCP.
Loxone heeft een modbus extensie, maar ik veronderstel dat ik deze voor modbus over TCP niet nodig heb?
Zijn er mensen die hiermee ervaring hebben en me op weg kunnen zetten?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HiBe
Johan.B schreef op maandag 20 mei 2019 @ 09:11:
Ik heb zonnepanelen met een SMA omvormer. De omvormer is verbonden met het LAN en zo ook met internet. Via de sunnyportal app kan ik verschillende waardes uitlezen.

Volgens de technische specs van de omvormer kan je deze uitlezen via modebus over TCP.
Loxone heeft een modbus extensie, maar ik veronderstel dat ik deze voor modbus over TCP niet nodig heb?
zie: https://www.loxone.com/nlnl/kb/communicatie-met-modbus-tcp/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D!zzy
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 13:10
Johan.B schreef op maandag 20 mei 2019 @ 09:11:

Enkele weken geleden nog. Dankzij de hulp van volgende instructies: https://www.loxforum.com/...am-beispiel-sma-sb3600-se

Tip: je moet wel installateur-rechten hebben om je modbus-connectie aan te zetten in de SMA-settings (naar IP-adres van je SMA-omvormer surfen en instellingen aanpassen via een interface.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• joost.schoon88
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 16-02 18:19
Wat een super topic! Enorm veel info hier gehaald en inmiddels draait mijn Loxone systeem. Bewust gekozen om initieel vooral de verlichting aan te sturen en langzaam uit te gaan breiden.

De volgende stap zijn vouwgordijnen. Ik kan mooie vouwgordijnen kopen die elektrisch gestuurd worden. Echter werkt de leverancier alleen met Somfy. Heeft iemand hier ervaring met Somfy? Is dat op een gemakkelijke manier te integreren?

Waar moet ik rekening mee houden?

Alvast wederom bedankt!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• grotius
ik ben van plan om een loxone installatie te plaatsen in mijn woning. Ik ga het huis volledig renoveren, dus kan alles bekabeld doen. Ik ben mij nu aan het orienteren voor alle elementen. De huidige groepenkast wordt eveneens vervangen (te weinig groepen).

Nu vroeg ik mij af of het volgens de normen is om de verdeelkast van loxone samen te voegen met een groepenkast (in een kast die in 2 is verdeeld, links 24v en rechts hogere voltages)? Of zouden deze twee van elkaar gescheiden moeten zijn? Dat laatste is ruimte technisch wat ingewikkelderder want dan zal ik de seperate loxone verdeelkast 1 verdieping lager moeten plaatsen (3m)

• KenVandeput
grotius schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 10:28:
ik ben van plan om een loxone installatie te plaatsen in mijn woning. Ik ga het huis volledig renoveren, dus kan alles bekabeld doen. Ik ben mij nu aan het orienteren voor alle elementen. De huidige groepenkast wordt eveneens vervangen (te weinig groepen).

Nu vroeg ik mij af of het volgens de normen is om de verdeelkast van loxone samen te voegen met een groepenkast (in een kast die in 2 is verdeeld, links 24v en rechts hogere voltages)? Of zouden deze twee van elkaar gescheiden moeten zijn? Dat laatste is ruimte technisch wat ingewikkelderder want dan zal ik de seperate loxone verdeelkast 1 verdieping lager moeten plaatsen (3m)
230V en 24V in dezelfde kast is perfect gebruikelijk.
Met Loxone is dat zelfs niet 100% te splitsen (bv. Relay module zal waarschijnlijk zowel 24V als 230V bekabeling moeten toekomen).

Dus zoals jij aangeeft te werken met een zo goed mogelijke splitsing (24V links, hogere voltages rechts) is inderdaad aan te raden en zal perfect OK zijn.

• HiBe
KenVandeput schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 10:57:
[...]
230V en 24V in dezelfde kast is perfect gebruikelijk.
Met Loxone is dat zelfs niet 100% te splitsen (bv. Relay module zal waarschijnlijk zowel 24V als 230V bekabeling moeten toekomen).
wel handig om van tevoren ook even na te denken over welke kleuren je gaat gebruiken in de kast. Wij hebben wit voor 24V GND en blauw voor 230V GND. Paars voor 230V gedimt of geschakeld. Zwart voor 24V gedimt of geschakeld. Bruin voor 230V vaste spanning. Oranje voor 24V vaste spanning. Rood voor digitale input vanaf bewegingsmelders e.d. Geel voor Analoog. Groen voor Tree.

• KenVandeput
HiBe schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 11:24:
[...]

wel handig om van tevoren ook even na te denken over welke kleuren je gaat gebruiken in de kast. Wij hebben wit voor 24V GND en blauw voor 230V GND. Paars voor 230V gedimt of geschakeld. Zwart voor 24V gedimt of geschakeld. Bruin voor 230V vaste spanning. Oranje voor 24V vaste spanning. Rood voor digitale input vanaf bewegingsmelders e.d. Geel voor Analoog. Groen voor Tree.
Absoluut. Hier ook gedaan. Maar het probleem: van die "speciale kleurkes" verkopen ze vaak enkel per X meter (worst case hele rol 50 of 100m).

• HiBe
KenVandeput schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 11:31:
[...]

Absoluut. Hier ook gedaan. Maar het probleem: van die "speciale kleurkes" verkopen ze vaak enkel per X meter (worst case hele rol 50 of 100m).
soms per 10 of 25M (by conrad).

• grotius
[quote]HiBe schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 11:24:
[...]

Dank voor de info ik ga opzoek naar een geschikte kast (24 groepen en loxone) en zal nadenken over de juiste bedrading.

• mgizmo
  • Registratie: januari 2009
HiBe schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 11:24:
[...]

In deze topic en elders zie ik telkels SVV-kabel voorbij komen, maar als ik zoek kom ik daadwerkelijk de kabels tegen met zoveel aders x 0,8mm2. Worden die gestript ofzo om te gebruiken?
HiBe schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 11:40:
[...]

soms per 10 of 25M (by conrad).
Ik heb gelijk gekeken, maar ik kom geen draden tegen van 0,80mm2 op conrad.
Kunnen jullie het geheim verklappen, want ik kan me niet voorstellen dat eenieder hier SVV kabels koopt en de aders uit de mantel halen.

• HiBe
mgizmo schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 11:48:
[...]

Ik heb gelijk gekeken, maar ik kom geen draden tegen van 0,80mm2 op conrad.
Kunnen jullie het geheim verklappen, want ik kan me niet voorstellen dat eenieder hier SVV kabels koopt en de aders uit de mantel halen.
ik gebruik 1,5mm2 voor 230V, 1,0mm2 voor 24V (vaste spanning) en 0,75mm2 voor de rest.

• HiBe
ik heb beneden een deurbel (Grothe 44466). Deze gaat aan dmv een potentiaalvrij contact op een relais van loxone (werkt prima) en gebruikt een 9V blokbatterij (dus geen trafo in de meterkast). nu wil ik boven ook zo'n bel monteren alleen heb ik hier geen relais meer voor over. Kan ik beide op 1 relais koppelen?

er zit ook een aansluitschema bij...

iemand een idee of dit kan werken en hoe dat dan aan te sluiten?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D!zzy
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 13:10
Uit het schema is af te leiden dat je bel een maak-contact heeft. Je kan je 2de deurbel parallel aansluiten op dezelfde uitgang van de Loxone.

Toevoeging: Als ik het juist afleidt moet er een verbinding ontstaan tussen aansluiting 0 en 1 om de bel te luiden. Je zal dus bij je 2de bel dezelfde aders op dezelfde aansluitpunten moeten monteren.

D!zzy wijzigde deze reactie 23-05-2019 12:51 (41%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• grotius
Kan ik hier wellicht ook een vraag stellen over de loxone config?

Ik heb een youless energie meter aangesloten

Op dit moment krijg ik de juiste waarden in de config na het laden van de template van loxwiki.

alleen weet ik nog niet helemaal hoe ik de waardes goed kan verwerken en gebruiken.

Op loxwiki zie ik dat er een verdeler wordt gebruikt om de pwr waarde (huidige verbruik) te delen (door 1000). Deze heb ik ook gebruikt.

- hoe kun je eventueel ook de gas waarden toevoegen?
- gebruik je het actueel verbruik voor de verbruikteller of de p1 en p2 waarden?
- gebruikt iemand de pico code ipv de template?

grotius wijzigde deze reactie 24-05-2019 11:45 (38%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• e_hagenaar
Je moet een constante aanmaken (met de waarde 1000)
Links in je project op constanten klikken en dan in de werkbalk de constante toevoegen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• e_hagenaar
grotius schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 10:50:
- gebruikt iemand de pico code ipv de template?
Ik heb een Arduino aan de P1 poort hangen met EasyEsp. Deze data lees ik in via een tcp verbinding in PicoC.
Pagina: 1 ... 13 14 15 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True