Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 08-04 16:47
grotius schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 10:50:
Kan ik hier wellicht ook een vraag stellen over de loxone config?

Ik heb een youless energie meter aangesloten

Op dit moment krijg ik de juiste waarden in de config na het laden van de template van loxwiki.

[Afbeelding]

alleen weet ik nog niet helemaal hoe ik de waardes goed kan verwerken en gebruiken.

Op loxwiki zie ik dat er een verdeler wordt gebruikt om de pwr waarde (huidige verbruik) te delen (door 1000). Deze heb ik ook gebruikt.

- hoe kun je eventueel ook de gas waarden toevoegen?
- gebruik je het actueel verbruik voor de verbruikteller of de p1 en p2 waarden?
- gebruikt iemand de pico code ipv de template?
De template komt waarschijnlijk bij mij vandaan. Op zich is het niet heel moeilijk om deze aan te passen. Echter wij hebben hier geen gas, heb jij de waarde van de gasmeter ook op de youless? hoe ziet dat eruit?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• grotius
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 27-03 10:44
Naar aanleiding van bovenstaand een klein vervolg.

Volgens mij lees ik alle waarden van de Youless uit:

"net": Netto counter,
"pwr": Actual power use in Watt
"p1": P1 consumption counter (low tariff)
"p2": P2 consumption counter (high tariff)
"n1": N1 production counter (low tariff)
"n2": N2 production counter (high tariff)
"Gas": counter gas-meter (in m3)
"cs0": S0: kWh counter of S0 input
"ps0": S0: Computed power

De waarde in Watt (PWR) deel ik door 1000 met een constante.

https://tweakers.net/ext/f/iZTVlzrcqc6NMQ4S9bk8LGPE/full.jpg

Nu is even de vraag hoe ik de opgeleverde data verder verwerk.

- Hebben jullie mooie voorbeelden?
- gebruik ik de pwr data voor de verbruiksteller? (en/of hoe wat is een gebruikelijke manier om p1+p2 te gebruiken?)
- hoe kun je ook de gas data bijhouden (en eventueel later een SO waarde voor bijvoorbeeld de watermeter)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Elconejo
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 01-04 22:41
Collega tweakers,

Ik zit vast met een Loxone config vraag, wie kan me helpen?
Ik heb een text marker (SMSTEXT) van een alarmmodule (Output AQT) met de naam van de sensor die het alarm gactiveerd heeft.
Ik probeer deze in m'n http get request (virutal output) te krijgen maar dit lukt me maar niet.

Ik heb bij Commando AAN staan '/suburl/sms.php?text=Alarm_door_SMSTEXT'

Ik heb al vanalles geprobeert maar de Loxone lijkt de text niet te willen aanpassen.

'/suburl/sms.php?text=Alarm_door_<SMSTEXT>'
'/suburl/sms.php?text=Alarm_door_<v.SMSTEXT>'

Hoe kan ik de text marker in het commando krijgen van een virtuele output?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mgizmo
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 09:31
mgizmo schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 11:30:
Ik heb sinds kort din kwh-meters in mijn groepenkast (de DDS353: https://www.elektramat.nl...ts/UserUpload/EKD1-16.pdf) en deze gekoppeld aan mijn Loxone omgeving middels de DI extension.
Ik heb hiervoor deze building block gebruikt: https://www.loxone.com/nlnl/kb/verbruik_teller/

Nu valt mij op dat de actuele waardes allemaal veelvoud is van 60Watt.

- Zo heb ik een aparte groep voor mijn Sonos One speakers (6 stuks). Volgens de specs zijn de speakers in idle zo'n 3,5Watt per stuk (ik gebruik de ethernet verbinding).
- Zo heb ik een aparte groep voor koelkast, vriezer en wijnkast. Ook die geeft 60Watt en af en toe 120Watt.
- Mijn zonnepanelen hebben een opbrengst nu van 600, 660 en 780Watt.

Allen veelvoud van 60Watt.

Waar komt dit door? Ik vermoed door een T waarde van standaard 60. I staat ingesteld op 1000.
En wat is nu daadwerkelijk het verschil in werking tussen "S0-teller op digitale ingang" en "S0-teller op digitale ingang als frequentieteller" ?
Iemand die met een S0 uitgang het wel goed werkend heeft gekregen in de weergave van verbruik? De grafiek laat bijv 15watt zien, maar in het overzicht 60watt.

Lotgenoot gevonden: https://www.loxforum.com/...-installation/162177-s0-zähler-an-extension-und-verbrauchszähler
Als iemand hier het antwoord heeft, graag.

[Voor 6% gewijzigd door mgizmo op 29-05-2019 08:38]

• KraveN
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 06-04 20:27
Elconejo schreef op zondag 26 mei 2019 @ 21:43:
Collega tweakers,

Ik heb een text marker (SMSTEXT) van een alarmmodule (Output AQT) met de naam van de sensor die het alarm gactiveerd heeft.
Ik probeer deze in m'n http get request (virutal output) te krijgen maar dit lukt me maar niet.

Ik heb al vanalles geprobeert maar de Loxone lijkt de text niet te willen aanpassen.

Kun je niet iets doen met de status bouwsteen?

Enige nadeel is dan dat je een check moet doen per sensor of SMSTXT een bepaalde waarde heeft stel SENSOR1 en dan dit handmatig toevoegen aan je output '/suburl/sms.php?text=Alarm_door_SENSOR1' en volgens mij kun je de waarde of tekst output weer meegeven aan je virtuele uitgang.

• Elconejo
KraveN schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 00:25:
[...]

Kun je niet iets doen met de status bouwsteen?

Enige nadeel is dan dat je een check moet doen per sensor of SMSTXT een bepaalde waarde heeft stel SENSOR1 en dan dit handmatig toevoegen aan je output '/suburl/sms.php?text=Alarm_door_SENSOR1' en volgens mij kun je de waarde of tekst output weer meegeven aan je virtuele uitgang.
Dat kan inderdaad maar dan moet ik per bericht een virtuele uitgang maken. Daar de Loxone alarmmodule een text uitgang heeft, probeer ik deze ook te gebruiken.
Ik kan nergens een voorbeeld vinden waarbij de text uitgang ook gebruikt wordt.

[Voor 6% gewijzigd door Elconejo op 29-05-2019 07:14]

• KraveN
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 06-04 20:27
Elconejo schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 07:13:
[...]

Dat kan inderdaad maar dan moet ik per bericht een virtuele uitgang maken. Daar de Loxone alarmmodule een text uitgang heeft, probeer ik deze ook te gebruiken.
Ik kan nergens een voorbeeld vinden waarbij de text uitgang ook gebruikt wordt.
Volgens mij heb je niet meerdere virtuele uitgangen nodig, ik heb zelf nog geen volwaardig loxone systeem alleen een testkoffer dus misschien zit ik ernaast.

Waar ik het zelf ooit voor heb gebruikt is een API call naar hue om verschillende scenes aan te roepen. Pulsdrukker, teller, status blok, als het 1 is API call naar scène 1, 2 API call naar scène 2, etc en daarvoor gebruikte ik slechts 1 virtuele uitgang die afhankelijk van de status de juiste call deed voor een scène. De output van je statusblok geef je dan door aan het http commando.

Ik zal vanavond eens even kijken naar de alarm bouwsteen die ken ik nog niet dus wellicht gaat bovenstaande vlieger niet op!

Het grootste probleem als ik de fora moet geloven is het verwerken van een text output zoals je inderdaad aangeeft in loxone. Ik zie meerdere mensen met een vergelijkbare vraag. En voor de status blok moet je volgens mij weer werken met een waarde vandaar dat ik ook een teller heb gebruikt.
Elconejo schreef op zondag 26 mei 2019 @ 21:43:
Collega tweakers,

Even wat zitten spelen met de volgende Setup :

Alarm Bouwsteen, pulsdrukker digitale ingang op i3, TQ gekoppeld aan een marker, vervolgens de marker als input voor een systeem notificatie. Bericht bij aan in de marker <v>, bericht bij aan in de notificatie /suburl/sms.php?text=Alarm_door_<v>

Output in console en notificatie :

/suburl/sms.php?text=Alarm_door_2019-05-30 00:30:31 Keuken // Sensor: Ingang 1

Zijn we er dan @Elconejo ?

[Voor 44% gewijzigd door KraveN op 30-05-2019 00:38. Reden: Toevoeging]

• c337n
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 08-04 15:13
Heeft iemand enig idee of het mogelijk is om via Loxone over udp hexadecimale waardes te sturen? Ik probeer dmv een ethernet-serial adapter (usr-tcp232-204) een RS485 relais module aan te sturen die in het tuinhuis geïnstalleerd moet worden, maar krijg deze combinatie niet werkend via Loxone. Via pc lukt dit wel, maar dan moet ik het aan/uit commando in hex formaat versturen.

• e_hagenaar
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 07-04 10:03
c337n schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 15:53:
Heeft iemand enig idee of het mogelijk is om via Loxone over udp hexadecimale waardes te sturen? .
dat kan met bv: \0x70 in het aan commando veld van je virtuele uitgang
waarbij de \0x staat voor een hex getal.
je kan er ook meerdere achter elkaar zetten. elk getal vooraf gegaan aan de \0x bv: \0x07\0x83\0x09 enz

• c337n
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 08-04 15:13
e_hagenaar schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 16:17:
[...]

dat kan met bv: \0x70 in het aan commando veld van je virtuele uitgang
waarbij de \0x staat voor een hex getal.
je kan er ook meerdere achter elkaar zetten. elk getal vooraf gegaan aan de \0x bv: \0x07\0x83\0x09 enz
Ok, bedankt voor je hulp. Ik begrijp echter nog niet helemaal hoe ik de omzetting dan precies moet doen. Hoe vertaal ik dan bijvoorbeeld FF 01 00 naar dit formaat? Doe je dan voor elk digit /0x dus in dit geval /0x15/0x15 /0x00/0x01 /0X00/0x00

• e_hagenaar
c337n schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 16:58:
[...]
. Hoe vertaal ik dan bijvoorbeeld FF 01 00 naar dit formaat?
Dat wordt \0xFF\0x01\0x00 let op het is een \ en niet een /

je hoeft de hexadecimale waarde niet naar een decimale waarde te vertalen

• HiBe
zijn er hier ook mensen met een loxone systeem en een warmtepomp waarmee ook gekoeld kan worden? hoe hebben jullie de verwarming/koeling geprogrammeerd? het lijkt erop dat het in loxone vrij rudimentair is op basis van datums. maar dat moet toch ook mogelijk zijn in een combinatie van buiten en binnen temperaturen... hoe dan?

• D!zzy
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 08-04 22:01
@HiBe : Dit al eens bekeken in Loxone Config? Zelf geen ervaring mee, maar ik zie wel wat parameters terugkomen. Binnentemperatuur zie ik niet als ingang gebruikt, maar kan je misschien ergens verrekenen in de beschikbare parameters (bv in de min-max aanvoertemperaturen).

• HiBe
D!zzy schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 10:54:
@HiBe : Dit al eens bekeken in Loxone Config? Zelf geen ervaring mee, maar ik zie wel wat parameters terugkomen. Binnentemperatuur zie ik niet als ingang gebruikt, maar kan je misschien ergens verrekenen in de beschikbare parameters (bv in de min-max aanvoertemperaturen).
we gaan het maar eens rustig bekijken en uitbouwen op basis van deze beschrijving. Zal denk ik stoppen bij niveau 2, gezien de opbouw van ons systeem (per ruimte 1 of meer motor voor de vloerverwarming, centrale WTW met ventielen per ruimte, centrale warmtepomp welke kan verwarmen en koelen via de vloerverwarming). Wij kunnen de stooklijn en de menger niet extern aansturen, dat doet de warmtepomp.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• e_hagenaar
HiBe schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 12:29:
[...]

we gaan het maar eens rustig bekijken en uitbouwen op basis van deze beschrijving. Zal denk ik stoppen bij niveau 2, gezien de opbouw van ons systeem (per ruimte 1 of meer motor voor de vloerverwarming, centrale WTW met ventielen per ruimte, centrale warmtepomp welke kan verwarmen en koelen via de vloerverwarming). Wij kunnen de stooklijn en de menger niet extern aansturen, dat doet de warmtepomp.
Ik ga dat ook doen in ons nieuwe huis, oplevering is pas week 39 dus ik heb nog geen werkende config. ik ga gebruikmaken van een Opentherm gateway om de warmtepomp uit te lezen en aan te sturen https://www.nodo-shop.nl/...88-opentherm-gateway.html

Ik heb hem nu tussen mijn thermostaat en ketel hangen en kan deze all uitlezen met de miniserver

de vloerverwarming ga ik op het mengblok aansturen met 24v stel ventielen aangesloten op een tree dimmer.

• HiBe
e_hagenaar schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 13:03:
[...]

Ik ga dat ook doen in ons nieuwe huis, oplevering is pas week 39 dus ik heb nog geen werkende config. ik ga gebruikmaken van een Opentherm gateway om de warmtepomp uit te lezen en aan te sturen https://www.nodo-shop.nl/...88-opentherm-gateway.html

Ik heb hem nu tussen mijn thermostaat en ketel hangen en kan deze all uitlezen met de miniserver

de vloerverwarming ga ik op het mengblok aansturen met 24v stel ventielen aangesloten op een tree dimmer.
interessant, welke warmtepomp heeft er eigenlijk opentherm?

• e_hagenaar
HiBe schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 13:27:
[...]

Wij krijgen een Itho wpu 45I

• Centauriprime
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 08-04 14:19
HiBe schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 13:27:
[...]

Mag ik vragen hoe je die koppeling tussen de miniserver en de opentherm gateway hebt gerealiseerd? Gaat dat via de ethernet module

• e_hagenaar
Centauriprime schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 16:25:
[...]

Mag ik vragen hoe je die koppeling tussen de miniserver en de opentherm gateway hebt gerealiseerd? Gaat dat via de ethernet module
Ik heb een rs232 naar ethernet module (USR-TCP232-T2) op de gateway zitten en dan een tcp stream uitlezen in PicoC op de mini server

• dimyke
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 26-03 11:14
Dag allen

Eerst en vooral: ik heb heel het topic op m’n gemak al eens doorgenomen waardoor ik al veel wijzer ben geworden (waarvoor dank!) maar toch kan ik nog wel wat hulp gebruiken.

Ik stel m’n project even voor.

Mijn vriendin en ik hebben een sleutel op de deur gekocht waar (vooral ik) Domotica in wil verwerken. Aanvankelijk wilde ik alles zelf doen zoals Femme in zijn blog verteld maar uiteindelijk toch gekozen om Loxone te gaan gebruiken.

Het idee is om voornamelijk alle lichtsturingen via Loxone te laten gaan dmv bewegingssensoren. Daarnaast wil ik het licht ook nog kunnen aansturen met schakelaars als override zeg maar zodat het licht aan kan blijven. Naast het licht wil ik ook nog de rolluiken en zonneschermen kunnen bedienen, rookmelders, alarm,… Eventueel ook nog IP camera’s maar ik denk dat ik dit op een systeem apart zet?

Praktisch wil ik dus voornamelijk 230volt gaan dimmen met DMX302’s en nog enkele led strips. Ik heb m’n plannen even bekeken en kom op zo’n 16 “kringen” uit voor 230v. (16 apart dimbare zones = 16 DMX dimmers, juist?).

Voor het dimmen op 230volt
  • • Dimmer extensie
  • • 16 DMX302 dimmers voor 16 kringen
  • • Voor aan te sluiten heb ik UTP of SVV kabels nodig.
  • • Lichten zelf op 2,5 carré? (dat is voor de elektricien)
Aansturen/schakelaars
  • • Loxone touch
  • o Met SVV/tree kabel?
  • o Tree extensie
  • • Niko schakelaars
  • o Welke schakelaars gebruiken jullie, waar kopen jullie die en hoe sluit je die aan?
  • o SVV?
Bewegingsmelder:
  • • De beweging detectoren zelf
  • • UTP/tree
  • • Tree bus met extensie van de schakelaars
Rookdetectoren:
  • • Deze zijn helaas enkel op Air
  • o Air extensie
Sturing rolluiken en zonnewering:
Hoe doe ik dit precies? Gewoon met een relais aansluiting op de miniserver of railduino?
Kleuren LED strips:
Zelfde vraag hier, hoe doe ik dit precies en wat heb ik nodig? Een 24 volt led strip?
Loxone alarm
  • • 1 of 2x Sirene
  • • Raamcontacten overal
  • • Eventueel camera’s maar die gaan miss op een apart systeem
Verwarming (in de mate dit nodig is)
  • • Stelventielen
  • • (ook op de tree extensie)
Overig
  • • Wandcontacten schakelen/monitoren
  • o In eerste instantie enkel schakelen
  • o Hier heb ik een leuke tekening van Femme opgeslagen 😊
  • Iets met potentiaalverdeler en wago klemmen
  • • Uiteraard heb ik de Loxone server nodig + een voeding
Nog aan te kopen:
Alles op DMX302 na.

Vragen:
Hoe krijgt alles stroom? Moeten die producten van Loxone zijn of 3rd party? Ik heb meanwell voorbij zien komen, waar moet ik letten als ik dat koop?
En misschien een héél open vraag maar welk materiaal heb ik nog allemaal nodig? Ik las zaken zoals adereindhulzen?
Ik moet van nul beginnen en heb vaak ook de nodige tools niet. Ook daar mag je me gerust tips geven waar ik wat kan kopen.
Waarvoor dienen die rijgklemmen nu eigenlijk? Puur en alleen voor cablemanagement?
Doet een DIN rail iets speciaal op het vast klikken van de modules na?

Ik post hier sowieso in de toekomst de progressie die ik maak met m’n systeem 😊.

Thanks voor de hulp :D

• Femme
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 09:42

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
dimyke schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 22:28:

• • 16 DMX302 dimmers voor 16 kringen
Een DMX302 heeft drie kanalen dus voor 16 kringen heb je er maar zes nodig :) .
Hoe krijgt alles stroom? Moeten die producten van Loxone zijn of 3rd party? Ik heb meanwell voorbij zien komen, waar moet ik letten als ik dat koop?
De Meanwell din-rail voedingen zijn prima. Ze zijn verkrijgbaar met verschillende vermogens dus reken even uit wat je nodig denkt te hebben.

[quote]En misschien een héél open vraag maar welk materiaal heb ik nog allemaal nodig? Ik las zaken zoals adereindhulzen?
Ik moet van nul beginnen en heb vaak ook de nodige tools niet. Ook daar mag je me gerust tips geven waar ik wat kan kopen.
Waarvoor dienen die rijgklemmen nu eigenlijk? Puur en alleen voor cablemanagement?
Klemmen gebruik je om je installatie overzichtelijk te houden, om de hoeveelheid bedrading in je verdeelkast te beperken (omdat je aarde en nul kunt verdelen op rijgklemmen) en om de apparatuur in je verdeelkast loosely te koppelen aan de bekabeling in de woning. Daarnaast heb je ze simpelweg nodig voor potentiaalverdeling naar je gebruikers.

Ik heb even geen tijd voor een uitgebreid antwoord maar hou er rekening mee dat de materiaalkosten voor de verdeelkast en alles wat er in moet aan klemmen aanzienlijk kan zijn.
Doet een DIN rail iets speciaal op het vast klikken van de modules na?
De rail is ter bevestiging van de modules en dient in sommige gevallen ook als aarde, bijvoorbeeld bij installatieklemmen waarvan de PE-terminal verbonden is met de rail. Je moet dan uiteraard wel de rail aarden.

• dimyke
Femme schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 12:49:
Een DMX302 heeft drie kanalen dus voor 16 kringen heb je er maar zes nodig :) .
Met het schrijven van m'n post kwam ik inderdaad tot die conclusie. Op dat moment had ik ze al besteld. Ik heb er dus 3keer te veel besteld. Blond momentje 8)7
De Meanwell din-rail voedingen zijn prima. Ze zijn verkrijgbaar met verschillende vermogens dus reken even uit wat je nodig denkt te hebben.
zo'n voeding is dus enkel voor de miniserver + extensies. Nuja, ik heb al berekend dat ik 1 of 2 railduino's nodig zal hebben en dan nog een wat andere extensies. Maar ik zal zoals je voorstelde eens een berekening maken met alle benodigdheden.
Klemmen gebruik je om je installatie overzichtelijk te houden, om de hoeveelheid bedrading in je verdeelkast te beperken (omdat je aarde en nul kunt verdelen op rijgklemmen) en om de apparatuur in je verdeelkast loosely te koppelen aan de bekabeling in de woning. Daarnaast heb je ze simpelweg nodig voor potentiaalverdeling naar je gebruikers.

Ik heb even geen tijd voor een uitgebreid antwoord maar hou er rekening mee dat de materiaalkosten voor de verdeelkast en alles wat er in moet aan klemmen aanzienlijk kan zijn.
Begrepen, het wilt lukken dat ik vandaag wat mensen tegen kwam op een LAN party (Zanzilan) die er blijkbaar ook verstand van hebben. Ik snap nu beter waarom en wat. Samen met die tekening die ik van jou heb opgeslagen kom ik er wel uit. Centen zijn er voldoende uitgetrokken voor het systeem. Ik reken op enkele duizend euro.
De rail is ter bevestiging van de modules en dient in sommige gevallen ook als aarde, bijvoorbeeld bij installatieklemmen waarvan de PE-terminal verbonden is met de rail. Je moet dan uiteraard wel de rail aarden.
Duidelijk :).
Ik heb vooral schrik dat ik er in oktober aan ga beginnen en dan gaandeweg tot de conclusie ga komen dat ik van alles ben vergeten of over het hoofd heb gezien waardoor ik nodeloze vertragingen op ga lopen.

In ieder geval al bedankt voor je toelichtingen ;)

Edit:
Kleuren LED strips:
Zelfde vraag hier, hoe doe ik dit precies en wat heb ik nodig? Een 24 volt led strip?
Ondertussen heb ik ontdekt dat dit zo simpel is als de RGBW dimmer van Loxone aanschaffen en daar de LED strip mee te connectoren.
LED strip moet 24 volt ondersteunen en klaar is kees.
Wel een kostelijke oplossing als je meerdere ruimtes apart wilt bedienen. langs de andere kant zal het wel een rustiger effect geven als alles een zelfde kleur heeft... I will think about this.

Edit 2:
Zou een DMX512 ook werken met de DMX extensie van Loxone?
Zoals
deze op aliexpress.

Geen idee of het de moeite is. De officiële 24v dimmer van Loxone kost €80 en deze €15...

[Voor 18% gewijzigd door dimyke op 07-08-2019 13:43]

• Lektrox
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 25-03 16:45
Mijn ouders hebben een 9-tal Screens die met een Somfy RTS afstandsbediening werken.
Door gebrek aan doordachte keuzes van zowel hun als de installateur werken deze met 3 verschillende afstandsbedieningen en is er ook geen centrale bedienknop om ze allemaal tegelijk te laten werken (!). Kei-idioot als je het mij vraagt, ik heb ook geen zin om uit te zoeken of het anders kan :O.

Ik heb inmiddels een Loxone miniserver geïnstalleerd omdat dit handig was voor screens op een andere verdieping (zonder remote) te automatiseren met een KNX jaloezie actor en wat buitenverlichting via de app te kunnen sturen. Prima investering, gebruiksgemak 100%. Ik had al wat ervaring met KNX/Loxone van mijn eigen woning.

De Somfy screens had ik nu toch wel graag bij de Loxone app gekregen, kwestie van het gebruiksgemak te verhogen en die vervelende bedieningen die toch altijd wel ergens blijven rondslingeren "links" te laten liggen.

Ik ben er inmiddels achter dat dit niet super eenvoudig te realiseren is, echter lijken er wel 2 oplossingen te bestaan:
  1. Somfy RS485 / RTS transmitter (richtprijs €280...1000+, ik kon er online alvast geen onder de €450 vinden)
    https://service.somfy.com...ts-transmitter_manual.pdf
  2. RFXCOM transmitter (ondersteund Somfy RTS) (richtprijs +/- €100)
    http://www.rfxcom.com/epa...Shops/78165469/Categories
Mijn voorkeur gaat uiteraard uit naar de RFXCOM gezien het prijsvoordeel, echter lijkt me dit de meest complexe oplossing.
Waarom? de RFXCOM werkt via USB, dat betekend dat een RaspberryPi en iets zoals Domoticz nodig is.
Via HTTP commando's in Loxone kan het geheel pas goed samenwerken zoals de bedoeling zou zijn.
Ik heb wel een beetje Rasp ervaring maar ik zie toch veel punten waart het kan fout lopen, ook over de langere termijn. (het zou onderhoudsarm moeten zijn voor vele jaren)

De Somfy RS485 / RTS transmitter is op zich al vrij prijzig en daar komt dan uiteraard wel nog eens de Loxone RS485 extension bij.
Al bij al is het wel maar dat... Al heb ik sowieso geen kaas gegeten van het RS485 verhaal, als ik die manual erbij neem en zie wat daar allemaal in staat van commando's dan denk ik: "pffffrrr, wat is dees" :9

Iemand suggesties?

• dimyke
Lektrox schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 23:02:
Mijn ouders hebben een 9-tal Screens die met een Somfy RTS afstandsbediening werken.
Door gebrek aan doordachte keuzes van zowel hun als de installateur werken deze met 3 verschillende afstandsbedieningen en is er ook geen centrale bedienknop om ze allemaal tegelijk te laten werken (!). Kei-idioot als je het mij vraagt, ik heb ook geen zin om uit te zoeken of het anders kan :O.

Ik heb inmiddels een Loxone miniserver geïnstalleerd omdat dit handig was voor screens op een andere verdieping (zonder remote) te automatiseren met een KNX jaloezie actor en wat buitenverlichting via de app te kunnen sturen. Prima investering, gebruiksgemak 100%. Ik had al wat ervaring met KNX/Loxone van mijn eigen woning.

De Somfy screens had ik nu toch wel graag bij de Loxone app gekregen, kwestie van het gebruiksgemak te verhogen en die vervelende bedieningen die toch altijd wel ergens blijven rondslingeren "links" te laten liggen.

Ik ben er inmiddels achter dat dit niet super eenvoudig te realiseren is, echter lijken er wel 2 oplossingen te bestaan:
  1. Somfy RS485 / RTS transmitter (richtprijs €280...1000+, ik kon er online alvast geen onder de €450 vinden)
    https://service.somfy.com...ts-transmitter_manual.pdf
  2. RFXCOM transmitter (ondersteund Somfy RTS) (richtprijs +/- €100)
    http://www.rfxcom.com/epa...Shops/78165469/Categories
Mijn voorkeur gaat uiteraard uit naar de RFXCOM gezien het prijsvoordeel, echter lijkt me dit de meest complexe oplossing.
Waarom? de RFXCOM werkt via USB, dat betekend dat een RaspberryPi en iets zoals Domoticz nodig is.
Via HTTP commando's in Loxone kan het geheel pas goed samenwerken zoals de bedoeling zou zijn.
Ik heb wel een beetje Rasp ervaring maar ik zie toch veel punten waart het kan fout lopen, ook over de langere termijn. (het zou onderhoudsarm moeten zijn voor vele jaren)

De Somfy RS485 / RTS transmitter is op zich al vrij prijzig en daar komt dan uiteraard wel nog eens de Loxone RS485 extension bij.
Al bij al is het wel maar dat... Al heb ik sowieso geen kaas gegeten van het RS485 verhaal, als ik die manual erbij neem en zie wat daar allemaal in staat van commando's dan denk ik: "pffffrrr, wat is dees" :9

Iemand suggesties?
Hoi
Ik weet niet of je hier al op bent uitgekomen?: https://www.loxwiki.eu/di...erung+in+Loxone+einbinden

Hetgeen jij voorstelt maar den met wat meer uitleg.

De motoren veranderen en bekabelen is geen optie? (Ik heb geen flauw idee wat die motoren kosten).

Voor mijn screens en rolluiken ga ik "domme" Somfy motoren plaatsen en deze dan rechtstreeks aansturen met Loxone.

Groetjes

• Gwaihir
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 09:15
Lektrox schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 23:02:
Kan dat niet met Loxberry ipv Domoticz? Dat wordt in elk geval bewust onderhouden voor de combi met Loxone.

Ik weet niet hoe windgevoelig die screens zijn? Als een hapering zo nu en dan op zich acceptabel is (geen schade of ander gedoe oplevert) dan is het wellicht een valide mogelijkheid.

• Lektrox
De motoren veranderen en bekabelen is geen optie? (Ik heb geen flauw idee wat die motoren kosten).

Voor mijn screens en rolluiken ga ik "domme" Somfy motoren plaatsen en deze dan rechtstreeks aansturen met Loxone.
Motoren vervangen is arbeidsintensief en een motor gaat al gauw over de 100€ en dit dan 9x lijkt me nogal overkill :)

Had ik geweten wanneer de beslissing was gevallen dan had ik ook een domme motor aangeraden, helaas is het nu wat het is 8)7

• Lektrox
Ik weet niet of je hier al op bent uitgekomen?: https://www.loxwiki.eu/di...erung+in+Loxone+einbinden
Ja, ik had het van daar. Alleen die RTS 485 sturing lijkt me nogal lastig aan te komen voor een correcte prijs. Ik zag ondertussen prijzen van €280 tot meer dan €1000 de revue passeren. Online vond ik de goedkoopste terug voor €480.

En dan is er dat RS485 code verhaal, ik heb 0 ervaring hiermee, ik weet dus niet of ik dat tot een goed einde zou krijgen... Zou wel wenselijk zijn dat als je enkele 100-den euro's uitgeeft dat je weet dat het ook in orde komt en niet strand op een "het zou kunnen werken maar ik weet niet hoe, zonde van het geld investering" :+

• Johnnygo
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 08-04 20:48
Begin januari hebben wij de sleutel van onze nieuwe woning gekregen. Een jaren 60 bungalow, waar sinds de bouw niet veel meer aan gedaan was. Dus die is inmiddels voor een groot deel gerenoveerd. En natuurlijk heb ik de elektra met Loxone uitgevoerd.
Alle stopcontacten en lichtpunten zijn apart naar de verdeelkast getrokken (wat een berg kabels). En de stopcontacten hebben ook een extra schakeldraad. Hierdoor kan ik alle stopcontacten apart schakelen. Voor de schakelaars gebruik ik de Loxone touch tree schakelaars waar nodig, en de verkeersruimtes (hal, wc, badkamer, bijkeuken) werken met een bewegingsmelder van EPV. De lichtpunten zijn aangesloten via de bekende AliX DMX302 dimmers. En de LED strips via een Meanwell 24V voeding en een AliX DMX512 controller. Tot dusver werkt dit erg betrouwbaar. Nog geen schakeling gemist.

Echter ben ik niet tevreden over het dimmen met de 230V DMX302 dimmers. Ik heb GU10 spotjes in het plafond ingebouwd. Hier zitten Philips Master LED spots in. Deze zouden volgens de leverancier goed dimbaar moeten zijn. Maar dat dimmen valt erg tegen. De lampen gaan al snel knipperen. Als ze eerst vol aan gaan, en dan terug naar bv 50%, dan gaat het goed (maar verder dan 50% kan ik niet gaan, dan gaat ie knipperen). Als hij van 0 aan gaat moet hij eerst naar minimaal 60-65%. Anders gaat hij ook knipperen.
Boven de eettafel hangen Philips LED filament lampen. En die zijn nog veel erger. Die laten zich bijna niet dimmen, en als ze dan op een bepaalde sterkte staan dan zie je ze regelmatig een stuk feller of minder fel branden. Ik heb express gekozen voor Philips lampen, en niet de goedkope AliX lampen.
Nu heeft Loxone zelf ook dimmer modules. Maar die zijn een heel stuk duurder. Heeft iemand daar ervaring mee? Zullen deze lampen daar wel goed mee te dimmen zijn?
Het aparte is dat de LED strips wel gewoon goed dimmen. Die kan ik zonder knipperen tot bijna niks terug dimmen.

Tijdens de verbouwing hebben we ook vloerverwarming aangelegd. Ruim 200m2 met 2 verdelers. In totaal 20 groepen. De ketel (Nu nog een oude gas ketel. In de toekomst moet dat een warmtepomp worden) heb ik aan een relais van de miniserver gekoppeld zodat Loxone de ketel kan aansturen. Nu kwam gisteren de temperatuur van de badkamer onder de ingestelde 22 graden, en slaat de ketel aan. Maar de vloer wordt warm in de gehele woning, waar verder geen warmtevraag is. Dat is natuurlijk op te lossen met de Loxone tree stelventielen. Maar met 20 stuks is dat een erg grote investering. Zijn er ook andere stelventielen die goed samenwerken met Loxone en een stuk goedkoper zijn?
Verder is 1 verdeler met 10 groepen voor 1 ruimte (woonkamer, keuken, eetkamer). Is het mogelijk om hier met 1 stelventiel te werken op de hoofdknop waar ik de temperatuur van de verdeler in stel? Als ik een bepaalde zone warmer of koeler wil dan kan ik dat wel eenmalig instellen. De andere verdeler zijn dan 2 of 3 groepen per kamer. die zouden dan eventueel samen aangestuurd kunnen worden. Hoe hebben jullie dit aangepakt?

• HiBe
Johnnygo schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 16:27:
Begin januari hebben wij de sleutel van onze nieuwe woning gekregen. Een jaren 60 bungalow, waar sinds de bouw niet veel meer aan gedaan was.
Gefeliciteerd met de aankoop.
Alle stopcontacten en lichtpunten zijn apart naar de verdeelkast getrokken (wat een berg kabels). En de stopcontacten hebben ook een extra schakeldraad. Hierdoor kan ik alle stopcontacten apart schakelen. Voor de schakelaars gebruik ik de Loxone touch tree schakelaars waar nodig, en de verkeersruimtes (hal, wc, badkamer, bijkeuken) werken met een bewegingsmelder van EPV. De lichtpunten zijn aangesloten via de bekende AliX DMX302 dimmers. En de LED strips via een Meanwell 24V voeding en een AliX DMX512 controller. Tot dusver werkt dit erg betrouwbaar. Nog geen schakeling gemist.

Echter ben ik niet tevreden over het dimmen met de 230V DMX302 dimmers. Ik heb GU10 spotjes in het plafond ingebouwd. Hier zitten Philips Master LED spots in. Deze zouden volgens de leverancier goed dimbaar moeten zijn. Maar dat dimmen valt erg tegen. De lampen gaan al snel knipperen. Als ze eerst vol aan gaan, en dan terug naar bv 50%, dan gaat het goed (maar verder dan 50% kan ik niet gaan, dan gaat ie knipperen). Als hij van 0 aan gaat moet hij eerst naar minimaal 60-65%. Anders gaat hij ook knipperen.
Boven de eettafel hangen Philips LED filament lampen. En die zijn nog veel erger. Die laten zich bijna niet dimmen, en als ze dan op een bepaalde sterkte staan dan zie je ze regelmatig een stuk feller of minder fel branden. Ik heb express gekozen voor Philips lampen, en niet de goedkope AliX lampen.
Nu heeft Loxone zelf ook dimmer modules. Maar die zijn een heel stuk duurder. Heeft iemand daar ervaring mee? Zullen deze lampen daar wel goed mee te dimmen zijn?
Het aparte is dat de LED strips wel gewoon goed dimmen. Die kan ik zonder knipperen tot bijna niks terug dimmen.
lijkt een beetje op de setup waar wij 18 maanden terug ook mee begonnen. Inmiddels ben ik van de DMX302 dimmers overgestapt naar Theben KNX dimmers. de philips lampen in combinatie met de DMX302 kon ik niet ver genoeg terug dimmen, en regelmatig flikkerende verlichting (met irritante frequentie wat voor hoofdpijn zorgde). Toen vervolgens ook de nodige kanalen de geest begonnen te geven was ik er wel klaar mee. Op papier zag het er goed uit, en de eerst 6-12 maanden ook prima resultaat... maar ja, het moet toch wel betrouwbaar zijn en geen hoofdpijn dossier worden.

De theben dimmers zijn compacter en in combinatie met KNX werkt het heel stabiel, voordeel is ook dat ik altijd terug kan vallen op handbediening in de meterkast. Wel even uitvogelen hoe de integratie met KNX/ETS werkt, maar is uiteindelijk goed te doen.
Tijdens de verbouwing hebben we ook vloerverwarming aangelegd. Ruim 200m2 met 2 verdelers. In totaal 20 groepen. De ketel (Nu nog een oude gas ketel. In de toekomst moet dat een warmtepomp worden) heb ik aan een relais van de miniserver gekoppeld zodat Loxone de ketel kan aansturen. Nu kwam gisteren de temperatuur van de badkamer onder de ingestelde 22 graden, en slaat de ketel aan. Maar de vloer wordt warm in de gehele woning, waar verder geen warmtevraag is. Dat is natuurlijk op te lossen met de Loxone tree stelventielen. Maar met 20 stuks is dat een erg grote investering. Zijn er ook andere stelventielen die goed samenwerken met Loxone en een stuk goedkoper zijn?
Wij hebben 230V stelventielen van albrand, deze vervolgens aan een 230V relais op de loxone extensie gehangen. Werkt prima. Mocht je overwegen om de DMX spulleboel door KNX te vervangen, dan kun je ook kijken naar KNX relais (al dan niet de versie voor verwarmingsmotoren... of gewoon standaard 230v relais.).

of dit ook bij jullie kan hangt van de verdeler af. De meeste verdelers kunnen wel 230v of 24v stelventielen aan.
Verder is 1 verdeler met 10 groepen voor 1 ruimte (woonkamer, keuken, eetkamer). Is het mogelijk om hier met 1 stelventiel te werken op de hoofdknop waar ik de temperatuur van de verdeler in stel? Als ik een bepaalde zone warmer of koeler wil dan kan ik dat wel eenmalig instellen. De andere verdeler zijn dan 2 of 3 groepen per kamer. die zouden dan eventueel samen aangestuurd kunnen worden. Hoe hebben jullie dit aangepakt?
per vloerverwarmingsslang heb ik een 230V stelventiel, wel heb ik voor grotere ruimtes alle stelventielen op 1 relais uitgang gekoppeld. waardoor ze allemaal tegelijk open/dicht gaan voor deze ruimte.

• Johnnygo
HiBe schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 18:01:

lijkt een beetje op de setup waar wij 18 maanden terug ook mee begonnen. Inmiddels ben ik van de DMX302 dimmers overgestapt naar Theben KNX dimmers. de philips lampen in combinatie met de DMX302 kon ik niet ver genoeg terug dimmen, en regelmatig flikkerende verlichting (met irritante frequentie wat voor hoofdpijn zorgde). Toen vervolgens ook de nodige kanalen de geest begonnen te geven was ik er wel klaar mee. Op papier zag het er goed uit, en de eerst 6-12 maanden ook prima resultaat... maar ja, het moet toch wel betrouwbaar zijn en geen hoofdpijn dossier worden.

De theben dimmers zijn compacter en in combinatie met KNX werkt het heel stabiel, voordeel is ook dat ik altijd terug kan vallen op handbediening in de meterkast. Wel even uitvogelen hoe de integratie met KNX/ETS werkt, maar is uiteindelijk goed te doen.
KNX is natuurlijk ook een optie. Ik neem aan dat ik die dingen dan alleen een adres kan toewijzen en de rest via Loxone kan regelen?
En dan bedoel je de Theben DM 8-2T KNX of Theben DM 4-2T KNX? Of welke gebruik jij?
Wij hebben 230V stelventielen van albrand, deze vervolgens aan een 230V relais op de loxone extensie gehangen. Werkt prima. Mocht je overwegen om de DMX spulleboel door KNX te vervangen, dan kun je ook kijken naar KNX relais (al dan niet de versie voor verwarmingsmotoren... of gewoon standaard 230v relais.).

of dit ook bij jullie kan hangt van de verdeler af. De meeste verdelers kunnen wel 230v of 24v stelventielen aan.
Dit zijn open/dicht stelventielen. Die heb ik ook voorbij zien komen. Ze kunnen dus niet half open. Werkt dat een beetje? Ben bang dat ze dan constant open en dicht gaan.

• Roelaano
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 01-04 23:55

Roelaano

vd Laan & co.

Na een paar maanden van meelezen, en ondertussen een werkende kast vol met Loxone nu dat toch een vraagstuk waar ik niet helemaal uit kom:

de situatie:

In het plafond zitten 6 spots van 37v 250ma 10w constant current in serie, en deze zijn vervolgens allemaal centraal aangesloten op een Inventronics EBS-160S105DTE voeding. Deze wordt vervolgens aangestuurd door de analoge uitgang van de Loxone miniserver met een 1-10v signaal.

De voeding staat keurig ingesteld en op 250ma output, en de lampen branden dan ook zonder problemen, maar het dimmen gaat nog niet geheel naar wens. In de maximale dimstand branden de spots nog steeds erg fel.

In Loxone config staat alles ingesteld op 1-10v en er valt dan ook wel een beetje te dimmen, maar niet zoveel als ik zou verwachten. verderop in het huis zitten 8 van dezelfde spots ook aangesloten op een centrale voeding met dali aansturing, en deze zijn wel bijna tot 0 te dimmen. Ik hoop dat een dan de Loxone kenners hier misschien nog een oplossing weet, want zelf ben ik er helaas niet uit gekomen. :?

https://tweakers.net/ext/f/e8FfOmh82fJvqsutKu1hhU3J/thumb.png

volledig datascheet

• Johnnygo
Roelaano schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 10:18:
Na een paar maanden van meelezen, en ondertussen een werkende kast vol met Loxone nu dat toch een vraagstuk waar ik niet helemaal uit kom:

de situatie:

In het plafond zitten 6 spots van 37v 250ma 10w constant current in serie, en deze zijn vervolgens allemaal centraal aangesloten op een Inventronics EBS-160S105DTE voeding. Deze wordt vervolgens aangestuurd door de analoge uitgang van de Loxone miniserver met een 1-10v signaal.

De voeding staat keurig ingesteld en op 250ma output, en de lampen branden dan ook zonder problemen, maar het dimmen gaat nog niet geheel naar wens. In de maximale dimstand branden de spots nog steeds erg fel.

In Loxone config staat alles ingesteld op 1-10v en er valt dan ook wel een beetje te dimmen, maar niet zoveel als ik zou verwachten. verderop in het huis zitten 8 van dezelfde spots ook aangesloten op een centrale voeding met dali aansturing, en deze zijn wel bijna tot 0 te dimmen. Ik hoop dat een dan de Loxone kenners hier misschien nog een oplossing weet, want zelf ben ik er helaas niet uit gekomen. :?

[Afbeelding]

volledig datascheet
Heb zelf geen ervaring met deze voeding/driver, of de technische specificaties ervan. Maar er zijn wel een paar dingen die ik zou nakijken.
Het is 0-10 volt. Als je echt 1-10 volt hebt ingesteld dan kan het zijn dat ie daarom niet ver genoeg terug dimt.
In de Loxone liveview kun je de uitgangswaarde van de 0-10 volt poort zien. Dimt die wel ver terug?
Werkt de dim-to-off functie wel goed? (gaat de dimmer dan wel tot bijna niks, of wordt de laatste stap dan ook overgeslagen?)
Als de lampen met een dali driver wel goed dimmen, dan zijn de lampen dus niet het probleem.
Dit lijkt ook een ALiX en consorten driver te zijn. Dus ik vermoed dat je hetzelfde probleem hebt als ik met de DMX302 dimmers.

• HiBe
Johnnygo schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 08:40:
[...]

KNX is natuurlijk ook een optie. Ik neem aan dat ik die dingen dan alleen een adres kan toewijzen en de rest via Loxone kan regelen?
En dan bedoel je de Theben DM 8-2T KNX of Theben DM 4-2T KNX? Of welke gebruik jij?
Inderdaaad, in ETS (je kunt gewoon de gratis versie gebruiken) wijs je een adres toe aan de KNX actor, eventueel pas je nog de standaard settings aan e.d. hierna kun je de actor per kanaal aansturen uit loxone. wij hebben de DM 8-2T KNX.
Dit zijn open/dicht stelventielen. Die heb ik ook voorbij zien komen. Ze kunnen dus niet half open. Werkt dat een beetje? Ben bang dat ze dan constant open en dicht gaan.
Werkt prima, vloerverwarming is een traag werkend systeem, dus het is (in ons geval) niet zo dat het veel open en dicht werk is...

• Johnnygo
Als ik die KNX dimmers bij onze oosterburen bestel dan zijn ze ongeveer de helft goedkoper per dim kanaal dan de Loxone dimmers. Alleen dan wel weer een aparte KNX voeding nodig en USB interface om de KNX apparaten in te stellen :/

Heb zojuist 10 open/dicht stelventielen besteld om te proberen. Was dezelfde prijs als eentje van Loxone. Heb ik alleen nog een paar relais nodig. Eens kijken of ik daar die DMX302 dimmers voor kan misbruiken door ze op 100% of 0% te schakelen. Die heb ik dan toch over als ik voor de KNX dimmers ga.

• HiBe
Johnnygo schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 11:24:
Als ik die KNX dimmers bij onze oosterburen bestel dan zijn ze ongeveer de helft goedkoper per dim kanaal dan de Loxone dimmers. Alleen dan wel weer een aparte KNX voeding nodig en USB interface om de KNX apparaten in te stellen :/
ik heb mijn spulleboel ook uit DE (voltus), stukken goedkoper. Voeding heb je nodig inderdaad (ik heb een meanwell KNX-20E-640 voeding), USB interface niet nodig aangezien loxone als IP interface voor de programmering ingezet kan worden.
Heb zojuist 10 open/dicht stelventielen besteld om te proberen. Was dezelfde prijs als eentje van Loxone. Heb ik alleen nog een paar relais nodig. Eens kijken of ik daar die DMX302 dimmers voor kan misbruiken door ze op 100% of 0% te schakelen. Die heb ik dan toch over als ik voor de KNX dimmers ga.
dit is het proberen waard. ben benieuwd of dit werkt.

• Johnnygo
HiBe schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 12:36:
USB interface niet nodig aangezien loxone als IP interface voor de programmering ingezet kan worden.
Dat scheelt weer :)

• trees
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 04-04 16:33
Hey allemaal,
ik heb een probleempje, waar ik maar niet wijs uit geraak..
Als ik geluid laat afspelen (TTS, deurbel of alarm) via de muziekserver zit er een aardige delay op. Eerst dacht ik dat dit kwam door de sleep mode van de versterker, maar zelfs met de switch op het achterpaneel op 'always on' blijf ik last ondervinden. Ik reken toch op een 5-6sec. Hebben jullie hier ook last van, of zie ik een instelling over het hoofd?
Ik heb als test een nieuwe drukknop aangemaakt, dewelke ik rechtstreeks op een nieuwe 'muziekserver zone' 'Be' heb gehangen, zodat ik zeker geen andere vertragingen kan oplopen.
Alvast bedankt!!

• Noah jao
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 09-03 01:36
Hallo,

Ik heb een loxone bewegingssensor die een lamp in de gang bediend, maar ik zou nu graag willen dat deze sensor tussen bv 06h tot 18h lamp 1 aanstuurt en vanaf 18h enkel lamp 2 aanstuurt... Hoe kan ik dit best doen ? h
Suggesties zijn welkom ad 2 schakelklokken geplaatst maar dan heeft de sensor geen invloed meer en blijven de lampen branden.

Suggesties zijn welkom

• Sethro
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 06:56
grotius schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 12:30:
Naar aanleiding van bovenstaand een klein vervolg.

Volgens mij lees ik alle waarden van de Youless uit:

"net": Netto counter,
"pwr": Actual power use in Watt
"p1": P1 consumption counter (low tariff)
"p2": P2 consumption counter (high tariff)
"n1": N1 production counter (low tariff)
"n2": N2 production counter (high tariff)
"Gas": counter gas-meter (in m3)
"cs0": S0: kWh counter of S0 input
"ps0": S0: Computed power

De waarde in Watt (PWR) deel ik door 1000 met een constante.

[Afbeelding]

Nu is even de vraag hoe ik de opgeleverde data verder verwerk.

- Hebben jullie mooie voorbeelden?
- gebruik ik de pwr data voor de verbruiksteller? (en/of hoe wat is een gebruikelijke manier om p1+p2 te gebruiken?)
- hoe kun je ook de gas data bijhouden (en eventueel later een SO waarde voor bijvoorbeeld de watermeter)
Ik heb vorige week een slimme meter gekregen. Hiervoor had ik 2 youlessen die optisch het verbruik registreerden. Nu heb ik er nog 1 aan de slimme meter hangen.

Elektra werkt goed alleen gas niet helemaal omdat daar actuele verbruik niet wordt meegestuurd maar alleen de actuele meterstand. Heb je hier al iets mee gedaan? En hoe dan?

• MathieuT
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 07:31
Dag iedereen :w

Even mijn situatie schetsen, mijn vriendin en ik zijn bezig aan onze nieuwbouw en we hebben gekozen voor Loxone als domotica systeem. Ik heb een tijdje geleden al de Miniserver aangekocht en er even mee geëxperimenteerd.
Momenteel zijn we aan het wachten op onze ramen en deuren, in de tussentijd gaan we slijpen en kabels leggen. Ik heb al een redelijk compleet systeem in gedachten, maar ik wou toch eerst hier nog even passeren voor eventuele opmerkingen en/of tips.
Misschien nog een belangrijke opmerking in verband met regelgeving: we wonen in België.

Loxone apparatuur:
- 1x Miniserver
- 1x Extension
- 1x Relay Extension
- 1x Dimmer Extension
- 1x Tree Extension
- 5x RGBW 24V Dimmer (Tree)
- 1x Touch Tree

Qua schakelaars heb ik dus één Touch Tree voor in de woonkamer/keuken om de screens te kunnen bedienen. Daarbij kom ik aan mijn eerste vraag, mag de kabel naar de Touch Tree een CAT6 kabel zijn? Of moet dit CAT7 zijn? Alle andere schakelaars zullen gewoon Niko drukknoppen zijn die met een CAT6 kabel worden aangesloten.
Zo kom ik op mijn volgende vraag, ik heb de opties eens bekeken om de CAT6 kabel te laten toekomen in mijn kast en de goedkoopste en handigste oplossing lijkt mij om twee desktop patch panels te kopen en die verticaal met de aansluitingen naar onder op een DIN-RAIL te monteren. En vanaf het patch paneel dan met een RJ45 stekker en kabel te vertrekken naar de digitale ingangen. Goed idee?
Een andere optie zou zijn om de schakelaars op mijn IT patch paneel te laten toekomen op ongeveer 2-3 meter van de elektriciteitskast en vanaf daar dan met een RJ45 stekker en kabel te vertrekken naar de elektriciteitskast.

Het volgende punt zijn de 24V voedingen, ik heb er bij mijn Miniserver één gekocht van TDK-Lambda, maar die zijn toch echt wel heel duur. Ik heb dan van Mean Well de NDR- en de HDR-reeks gevonden. De NDR is de goedkoopste per Watt en verkrijgbaar tot 480W, maar die is heel groot waardoor de DIN-RAIL verlaagt zou moeten worden. De HDR is iets duurder per Watt en verkrijgbaar tot 150W, maar die zou wel perfect op een DIN-RAIL met afdekplaat passen. Heeft er iemand ervaring met voedingen van deze reeksen? Deze voedingen zouden uitsluitend voor LED-strips en LED-spots gebruikt worden op 24V. De Loxone apparaten ga ik voeden met de TDK-Lambda die ik nu al heb.

Over het afzekeren van een Loxone-installatie is verbazingwekkend weinig te vinden. Dus ik vroeg mij af hoe jullie dit aangepakt hebben.
Om problemen te vermijden met het schakelen van de lichtkringen die met 16A zijn beveiligd zou ik de WAGO 788-312 relais willen gebruiken, die wordt gevoed op 24V en schakelt 230V/16A. Hierdoor zouden de digitale uitgangen van heel mijn Loxone-installatie enkel 24V moeten schakelen, waardoor er nooit een kortsluitstroom door de Loxone-componenten kan gaan.
Op het 24V gedeelte heb ik geen idee of dat beveiligd moet worden. Blijkbaar gebruiken sommige mensen klemmen met glaszekeringen of steekzekeringen om de 24V kringen te beveiligen, maar of dat veel nut heeft weet ik ook niet.

Heeft er iemand ervaring met screens aan te sluiten op Loxone? Volgens mijn logica moet ik screens vragen met simpele motoren die worden aangesloten met 4 kabels: 1 neutraal, 1 aarding, 1 op en 1 neer. Klopt dit? En zo ja, hoe weet Loxone dan wanneer de motoren moeten stoppen? Gerelateerd aan de screens, heeft er iemand het weerstation van Loxone? Of een alternatief weerstation? Ik zie nu wel net dat er 10 jaar Weather Service is inbegrepen bij het weerstation, wat ook heel wat kost, maar zou de Weather Service alleen dan al niet genoeg zijn?

Dit alles moet natuurlijk in een geschikte kast geplaatst worden. Heeft er iemand suggesties? Het zou mogelijk moeten zijn om de DIN-RAILS eenvoudig te verlagen om klemmen en te grote componenten te kunnen plaatsen. De Eaton BP-O-reeks lijkt een interessante optie. Grootte is geen probleem want we hebben veel plaats en te groot lijkt handiger dan te klein.

Een hele boterham als ik het zo bekijk. Alvast bedankt om alles te lezen en eventueel te antwoorden, tips and tricks en/of best practices zijn ook altijd welkom _/-\o_

• KenVandeput
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 04-04 13:46
MathieuT schreef op donderdag 12 september 2019 @ 14:03:
Qua schakelaars heb ik dus één Touch Tree voor in de woonkamer/keuken om de screens te kunnen bedienen. Daarbij kom ik aan mijn eerste vraag, mag de kabel naar de Touch Tree een CAT6 kabel zijn? Of moet dit CAT7 zijn? Alle andere schakelaars zullen gewoon Niko drukknoppen zijn die met een CAT6 kabel worden aangesloten.
CAT6 is geen enkel probleem.
Zo kom ik op mijn volgende vraag, ik heb de opties eens bekeken om de CAT6 kabel te laten toekomen in mijn kast en de goedkoopste en handigste oplossing lijkt mij om twee desktop patch panels te kopen en die verticaal met de aansluitingen naar onder op een DIN-RAIL te monteren. En vanaf het patch paneel dan met een RJ45 stekker en kabel te vertrekken naar de digitale ingangen. Goed idee?
Een andere optie zou zijn om de schakelaars op mijn IT patch paneel te laten toekomen op ongeveer 2-3 meter van de elektriciteitskast en vanaf daar dan met een RJ45 stekker en kabel te vertrekken naar de elektriciteitskast.
Dat is in principe een optie maar denk wel dat dit "onconventioneel" is.
Stel me ook de vraag in welke mate die patchkabels (zachte kern) makkelijk aan te sluiten zijn.

Hier gewerkt met klemmenrijen.
Op CAT7 draadjes heb ik gewerkt met een extra eindaderhuls om het geheel wat steviger/dikker te maken.
Het volgende punt zijn de 24V voedingen, ik heb er bij mijn Miniserver één gekocht van TDK-Lambda, maar die zijn toch echt wel heel duur. Ik heb dan van Mean Well de NDR- en de HDR-reeks gevonden. De NDR is de goedkoopste per Watt en verkrijgbaar tot 480W, maar die is heel groot waardoor de DIN-RAIL verlaagt zou moeten worden. De HDR is iets duurder per Watt en verkrijgbaar tot 150W, maar die zou wel perfect op een DIN-RAIL met afdekplaat passen. Heeft er iemand ervaring met voedingen van deze reeksen? Deze voedingen zouden uitsluitend voor LED-strips en LED-spots gebruikt worden op 24V. De Loxone apparaten ga ik voeden met de TDK-Lambda die ik nu al heb.
Hier de
  • HDR-30-24 in gebruik voor het voeden van drukknoppen, MiniServer en extensions, tree componenten
  • HDR-30-12 in gebruik voor de bel
  • NDR-240-24 in gebruik voor RGBW Tree: verlagen van de DIN-rail is absoluut een must ja
In principe kan je de 150W waarschijnlijk wel gebruiken maar dan moet je oppassen hoeveel W je aansluit op de 4 kanalen van de RGBW Tree. Je wil hier ook wat marge hebben: je kan best vermijden dat die voeding constant/vaak tegen 100% aan het werk is.
Over het afzekeren van een Loxone-installatie is verbazingwekkend weinig te vinden. Dus ik vroeg mij af hoe jullie dit aangepakt hebben.
Om problemen te vermijden met het schakelen van de lichtkringen die met 16A zijn beveiligd zou ik de WAGO 788-312 relais willen gebruiken, die wordt gevoed op 24V en schakelt 230V/16A. Hierdoor zouden de digitale uitgangen van heel mijn Loxone-installatie enkel 24V moeten schakelen, waardoor er nooit een kortsluitstroom door de Loxone-componenten kan gaan.
Op het 24V gedeelte heb ik geen idee of dat beveiligd moet worden. Blijkbaar gebruiken sommige mensen klemmen met glaszekeringen of steekzekeringen om de 24V kringen te beveiligen, maar of dat veel nut heeft weet ik ook niet.
24V schakelen van 230V lichtkringen heb ik niet gedaan. Hier schakelt Loxone gewoon direct de 230V. Maar kan inderdaad wel.

Ik heb mijn Loxone componenten afgezekerd op een 6A automaat. Of dat veel zou helpen: waarschijnlijk niet maar wel handig dat je een automaat hebt die je makkelijk aan/uit kan zetten om iets te testen etc...
Heeft er iemand ervaring met screens aan te sluiten op Loxone? Volgens mijn logica moet ik screens vragen met simpele motoren die worden aangesloten met 4 kabels: 1 neutraal, 1 aarding, 1 op en 1 neer. Klopt dit? En zo ja, hoe weet Loxone dan wanneer de motoren moeten stoppen? Gerelateerd aan de screens, heeft er iemand het weerstation van Loxone? Of een alternatief weerstation? Ik zie nu wel net dat er 10 jaar Weather Service is inbegrepen bij het weerstation, wat ook heel wat kost, maar zou de Weather Service alleen dan al niet genoeg zijn?
Ik heb screens en het Weerstation. Weather Service nog niet in gebruik (moet ik keer naar kijken).

Screens inderdaad bekabelen met 4 draden: ik heb een 5G1.5 getrokken hiervoor. Klopt inderdaad dat je 1 relay hebt voor "op" en een relay voor "neer".

Je moet inderdaad vragen voor een simpele motor die je kan sturen via domotica relays. Laat dit maar op de offerte zetten ook.

Loxone weet wanneer de screens moeten stoppen via de configuratie: je moet je screens testen en de tijd opmeten hoe lang het duurt voor de screen om volledig omhoog en volledig omlaag te gaan. Daar voeg je nog een extra seconde marge aan toe en die waarde kan je in Loxone configureren (standaard "Automatische Jaloezie" functieblok).

De screens zouden door de plaatsers zijn moeten afgeregeld al op voorhand: dus als je Loxone een paar seconden extra zou laten draaien (per ongeluk) dan weten de screens wel uit hun eigen dat ze boven/beneden zijn. Bevraag je hier even bij je leverancier en laat eventueel op de offerte zetten dat ze dit zo inderdaad uitvoeren. Is denk ik wel standaard.

Weerstation tja... Hier kosten de screens een hele hoop geld. En die wil ik persoonlijk graag beveiligen door informatie die ik opvang AAN HET HUIS zelf (tegen dezeflde muur/gevel).

Je kan natuurlijk werken met Weather Service of zelfs een DHZ oplossing maar in welke mate dat precies is aan jouw woning... Zal wel ongeveer in de buurt komen.

Als ik bij ons thuis zie: dan liggen we door de indeling van de verkaveling en een appartementsblok wel een beetje in een "trekgat". Zoiets gaat zo een Weather Service nooit opmerken.

Dit is mijn mening: er zijn er zo velen die het zonder doen en met bv. Weather Service werken. Dus hier moet je een keuze maken.
Dit alles moet natuurlijk in een geschikte kast geplaatst worden. Heeft er iemand suggesties? Het zou mogelijk moeten zijn om de DIN-RAILS eenvoudig te verlagen om klemmen en te grote componenten te kunnen plaatsen. De Eaton BP-O-reeks lijkt een interessante optie. Grootte is geen probleem want we hebben veel plaats en te groot lijkt handiger dan te klein.
Eaton BP-O heb ik hier ook gekozen. DIN-rail verlaging voor de MW NDR-240-24 is geen probleem.
Een hele boterham als ik het zo bekijk. Alvast bedankt om alles te lezen en eventueel te antwoorden, tips and tricks en/of best practices zijn ook altijd welkom _/-\o_
Aan je vragen te zien komt dit wel goed ;) Succes!

• Gwaihir
Over dat weerstation: ik begrijp dat hij uitsluitend meet óf het regent, maar niet hoeveel? Heeft iemand ook een regenmeter aan Loxone hangen die meet hoeveel (mm) regen er valt (en welke dan)? Zo ja, vervangt deze dan tevens de regensensor van het weerstation, of toch niet?

(De kabel die naar dat ding moet geeft kopzorgen. Een air exemplaar op batterijen zou hier wellicht een uitkomst zijn. En ik wil sowieso lokale regenval bijhouden, voor hoeveelheid beregening.)

[Voor 8% gewijzigd door Gwaihir op 17-09-2019 15:37]

• HiBe
Gwaihir schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 15:36:
Over dat weerstation: ik begrijp dat hij uitsluitend meet óf het regent, maar niet hoeveel? Heeft iemand ook een regenmeter aan Loxone hangen die meet hoeveel (mm) regen er valt (en welke dan)? Zo ja, vervangt deze dan tevens de regensensor van het weerstation, of toch niet?

(De kabel die naar dat ding moet geeft kopzorgen. Een air exemplaar op batterijen zou hier wellicht een uitkomst zijn. En ik wil sowieso lokale regenval bijhouden, voor hoeveelheid beregening.)
zie: https://www.loxwiki.eu/pages/viewpage.action?pageId=2687120

• minitrue
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 23:29
KenVandeput schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 14:13:

Je kan natuurlijk werken met Weather Service of zelfs een DHZ oplossing maar in welke mate dat precies is aan jouw woning... Zal wel ongeveer in de buurt komen.

Als ik bij ons thuis zie: dan liggen we door de indeling van de verkaveling en een appartementsblok wel een beetje in een "trekgat". Zoiets gaat zo een Weather Service nooit opmerken.

Dit is mijn mening: er zijn er zo velen die het zonder doen en met bv. Weather Service werken. Dus hier moet je een keuze maken.
Een waarschuwing (uit eigen ervaring) is hier wel op z'n plek. Ik dacht ook uit te kunnen met de Weather Service voor ons zonnescherm. Helaas bleek dat niet het geval te zijn tijdens een felle en plaatselijke regenbui... :(

Nu mijn zonnescherm weer gerepareerd is ben ik gegaan voor een Weerstation van Frogit, die werkt als eigen server met lokaal IP-adres. (https://www.froggit.de/pr...ung-regen-wettermast.html)

Daarmee kun je via de IP-input altijd windsnelheid en regen aflezen. Ook handig dat ie een lux-meter heeft.

Niks

• Gwaihir
@minitrue Dus je gebruikt 'm volledig lokaal? (Da's voor mij wel een voorwaarde. Ik wil niets interns dat alleen extern via cloud werkt.) Dat werd me op de Loxwiki nog niet helemaal duidelijk.

@HiBe Tx :).

Weer is inderdaad best 'n lokaal ding waarvan ik me niet kan voorstellen dat de Loxone Weather Service het fantastisch kan interpoleren waar anderen falen. Ik kijk al ruim een jaar vrij precies mee met de lokale weergave voor Buienradar en spot toch echt nog flinke verschillen.

• minitrue
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 23:29
Gwaihir schreef op woensdag 18 september 2019 @ 13:46:
@minitrue Dus je gebruikt 'm volledig lokaal? (Da's voor mij wel een voorwaarde. Ik wil niets interns dat alleen extern via cloud werkt.) Dat werd me op de Loxwiki nog niet helemaal duidelijk.
Yup. Hij werkt volledig lokaal. (Dat is wel alléén specifiek deze versie.) Je krijgt een buitenunit en een binnenunit die draadloos communiceren. Binnenunit sluit je aan met netwerkkabel en kun je dan met intern IP-adres benaderen. Eventueel kun je 'm ook nog uploaden naar WeatherUnderground. (En na wat gepruts via Node Red, InfluxDB naar Grafana.)

Niks

• Gwaihir
minitrue schreef op woensdag 18 september 2019 @ 14:07:
[...] Dat is wel alléén specifiek deze versie. [...]
Hoe zit dat? Als in: waar moet ik op letten bij aanschaf en (niet) updaten van firmware?

• HiBe
minitrue schreef op woensdag 18 september 2019 @ 14:07:
[...]

Yup. Hij werkt volledig lokaal. (Dat is wel alléén specifiek deze versie.) Je krijgt een buitenunit en een binnenunit die draadloos communiceren. Binnenunit sluit je aan met netwerkkabel en kun je dan met intern IP-adres benaderen. Eventueel kun je 'm ook nog uploaden naar WeatherUnderground. (En na wat gepruts via Node Red, InfluxDB naar Grafana.)
alles lokaal inderdaad, ik heb hier de Renkforce W2600 (van conrad) in de schuur liggen. Met een beetje mazzel kan ik het komende weekend dit alles monteren en in werking stellen. Ik heb ongeveer 6 maanden nu een integratie met Darksky en loxone, ik miste echter de historische gegevens en de echt lokale data.

De combinatie is ideaal, dan kun je zelf bepalen welke parameers je waarvandaan gebruikt. bijvoorbeeld darksky voor regenverwachting i.c.m. lokaal weerstation voor regen in de laatste week gebruiken om de beregening in de tuin te starten. Oh, en zonnescherm omhaag op basis van lokale wind/regen gegevens.

[Voor 3% gewijzigd door HiBe op 18-09-2019 15:13]

• HiBe
Gwaihir schreef op woensdag 18 september 2019 @ 14:39:
[...]

Hoe zit dat? Als in: waar moet ik op letten bij aanschaf en (niet) updaten van firmware?
zie de eerste regel uit de link die ik eerder poste "Die Wetterstation FOSHK WH2600 (auch vertrieben unter Froggit WH2600 / WH2601 / WH2600 SE (2018), von Conrad unter Renkforce WH2600 und von Ambient Weather USA unter WS-1400) in eine Funk-Wetterstation bestehend aus"...

hier een tabelletje: https://www.loxwiki.eu/display/LOX/Wetterstationen

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter

Hoe verstandig beveiliging van de 24V voeding is hangt af van hoe ver je 24V stroomvoorziening door je huis reikt en waar je het allemaal voor gebruikt.

Als je alleen je Miniserver aan de voeding hebt aangesloten en eventueel wat andere devices die in de verdeelkast hangen dan zou ik me geen zorgen maken. Zijn er op dezelfde voeding ook sensoren en relais aangesloten die elders in huis hangen dan kan het nuttiger zijn. Dit is helemaal het geval als de 24V voeding ook naar buiten gaat om daar bijvoorbeeld een bewegingsmelder te voeden. Als er al dan niet moedwillig kortsluiting onstaat door beschadiging in een 24V kabel kapt anders je voeding er mee en ligt de Miniserver eruit. Dat voorkom je door delen van je 24V stroomvoorziening af te zekeren.

• MathieuT
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 07:31
KenVandeput schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 14:13:
Aan je vragen te zien komt dit wel goed ;) Succes!
Super bedankt voor de duidelijke antwoorden!

Wat voor bekabeling heb je gebruikt voor het weerstation? Ze raden natuurlijk hun Tree-kabel aan, maar om voor één ding nu zo een kabel te kopen...
Ik denk aan een 3G1,5 of een 2x1,5 voor de 24V voeding en dan een CAT6 als signaalkabel.
Femme schreef op woensdag 18 september 2019 @ 15:14:
Hoe verstandig beveiliging van de 24V voeding is hangt af van hoe ver je 24V stroomvoorziening door je huis reikt en waar je het allemaal voor gebruikt...
Ik zal het dus voeding per voeding en kring per kring bekijken.

Nog twee extra vraagjes :)

Ik ben nog op zoek naar een deurbel, de Loxone intercom is nogal duur en de beeldkwaliteit lijkt niet veelbelovend.
Daarom dacht ik aan de DoorBird D101S, normaal gezien compatibel met Loxone. Dan zou ik ook het 'bel'-contact als digitale ingang binnen brengen op Loxone en dan twee klassieke gongen op een digitale uitgang steken.
Andere ideeën zijn ook altijd welkom.

Wat kan ik gebruiken om 24V te verdelen in de kast? Het enigste dat ik vind dat bruikbaar lijkt is de Weidmüller Verdeelklem PPV8. Goede optie?
Aangezien ik waarschijnlijk Wago-klemmen ga gebruiken was ik bij Wago op zoek naar iets gelijkaardigs maar ik vind niet direct iets.

• KenVandeput
MathieuT schreef op woensdag 18 september 2019 @ 22:40:
Wat voor bekabeling heb je gebruikt voor het weerstation? Ze raden natuurlijk hun Tree-kabel aan, maar om voor één ding nu zo een kabel te kopen...
Ik denk aan een 3G1,5 of een 2x1,5 voor de 24V voeding en dan een CAT6 als signaalkabel.
Ik heb naar drukknoppen, sensoren, tree componenten... altijd een CAT7 getrokken (niet de Tree kabel, kabel ook niet bij Loxone gekocht maar bij een webshop rechtstreeks al in de flex). Min of meer in ster (zo groeperen van bv. Tree dat ik nog altijd non-Tree/non-Loxone zou kunnen gebruiken en met aders zou toekomen voor de toekomst).

CAT7 is achteraf gezien overkill geweest hiervoor. Maar dit was ook gewoon mijn eerste project dus heb daar het advies van Loxone maar gevolgd. Op zich vind ik het naar de toekomst wel leuk dat het ook een datakabel is.

Dus in jouw geval: trek gewoon 1 CAT6 kabel er naar toe. Waarom moeite doen om meerdere kabels te trekken? 24V kan perfect over CAT6 ader lopen.
MathieuT schreef op woensdag 18 september 2019 @ 22:40:
Wat kan ik gebruiken om 24V te verdelen in de kast? Het enigste dat ik vind dat bruikbaar lijkt is de Weidmüller Verdeelklem PPV8. Goede optie?
Aangezien ik waarschijnlijk Wago-klemmen ga gebruiken was ik bij Wago op zoek naar iets gelijkaardigs maar ik vind niet direct iets.
Eender welke potentiaalverdeler klemmen (wel zien hoeveel A dat ding aan kan). Ik heb gewerkt met Phoenix Contact (ipv Wago) en gebruikte hiervoor de "PT 2,5-3PV".
Met deze klem kan je dus met 1 draad toekomen en dan 5 keer verdelen. Moet je meer verdelen dan gebruikte ik gewoon een extra klem.

PPV8 kan, PPV4 ook..
Wago: https://www.wago.com/be-n...otentiaalklem&pageSize=16

Tip: ik gebruikte de 2.5mm variant voor alles (20A). Op die manier kan je niks mis doen (uiteraard wel niet gaan gebruiken voor bv. inductiekookplaat...) en moet je niet opletten welke klem je nu moet gebruiken (bv. geschakelde stopcontacten 20A of lichtkringen 16A aan het verdelen...). Natuurlijk ook weer een keuze en hoe complex je het voor jezelf wilt maken.

• HiBe
Femme schreef op woensdag 18 september 2019 @ 15:14:
[...]

Hoe verstandig beveiliging van de 24V voeding is hangt af van hoe ver je 24V stroomvoorziening door je huis reikt en waar je het allemaal voor gebruikt.

Als je alleen je Miniserver aan de voeding hebt aangesloten en eventueel wat andere devices die in de verdeelkast hangen dan zou ik me geen zorgen maken. Zijn er op dezelfde voeding ook sensoren en relais aangesloten die elders in huis hangen dan kan het nuttiger zijn. Dit is helemaal het geval als de 24V voeding ook naar buiten gaat om daar bijvoorbeeld een bewegingsmelder te voeden. Als er al dan niet moedwillig kortsluiting onstaat door beschadiging in een 24V kabel kapt anders je voeding er mee en ligt de Miniserver eruit. Dat voorkom je door delen van je 24V stroomvoorziening af te zekeren.
klopt, echter is het mij nooit echt duidelijk geworden wat handig materiaal is om de 24V spulleboel af te zekeren. En bij veel componenten/lijnen gaat het ook wel aardig in de papieren lopen. Ik heb op dit moment de loxone componenten op een eigen voeding, de KNX componenten op een eigen voeding en "De rest" op een eigen voeding. "de rest" zijn vooral PIRs, magneetcontacten bij deuren en drukknoppen binnen... de kans dat die echt raar gaan doen is niet extreem groot (En daar heb ik gewoon een reserve voeding voor in een kast liggen), echter de contacten voor de beregening wil ik nog wel afzekeren... vraag is waarmee. ik zat zelf te denken aan https://www.elektrobode.n...5x20-zekeringklem-3211861 of een (wel veel duurdere oplossing) met de Siemens SITOP PSE200U (zie: https://w3.siemens.com/au...ents/SITOP_PSE200U_en.pdf)

• Gwaihir
HiBe schreef op woensdag 18 september 2019 @ 14:44:
[...]
zie de eerste regel uit de link die ik eerder poste "Die Wetterstation FOSHK WH2600 (auch vertrieben unter Froggit WH2600 / WH2601 / WH2600 SE (2018), von Conrad unter Renkforce WH2600 und von Ambient Weather USA unter WS-1400) in eine Funk-Wetterstation bestehend aus"...

hier een tabelletje: https://www.loxwiki.eu/display/LOX/Wetterstationen
Ja, juist naar aanleiding daarvan. Dit hele rijtje is dus allemaal dezelfde "versie", als ik jullie aanduiding goed begrijp. En kan allemaal naar de laatste daargenoemde firmware voor maximale mogelijkheden.

(Persoonlijk zou ik dat nl. hetzelfde model noemen en degene met Renkforce op de doos een andere versie dan die met Froggit erop, etc.)

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Topicstarter
HiBe schreef op donderdag 19 september 2019 @ 09:36:
[...]

klopt, echter is het mij nooit echt duidelijk geworden wat handig materiaal is om de 24V spulleboel af te zekeren. En bij veel componenten/lijnen gaat het ook wel aardig in de papieren lopen. Ik heb op dit moment de loxone componenten op een eigen voeding, de KNX componenten op een eigen voeding en "De rest" op een eigen voeding. "de rest" zijn vooral PIRs, magneetcontacten bij deuren en drukknoppen binnen... de kans dat die echt raar gaan doen is niet extreem groot (En daar heb ik gewoon een reserve voeding voor in een kast liggen), echter de contacten voor de beregening wil ik nog wel afzekeren... vraag is waarmee. ik zat zelf te denken aan https://www.elektrobode.n...5x20-zekeringklem-3211861 of een (wel veel duurdere oplossing) met de Siemens SITOP PSE200U (zie: https://w3.siemens.com/au...ents/SITOP_PSE200U_en.pdf)
Ik gebruik zelf die Phoenix Contact zekeringsklemmen, die ik op strategische plekken heb geplaatst voor bijvoorbeeld het afzekeren van de 24VDC field supply van de plc, de 5VDC supply naar de pir-sensoren, 5VDC naar het 1-wire netwerk enz. Dan komt in ieder geval niet alles plat te liggen als er ergens overbelasting of kortsluiting ontstaat en geeft het enige richting waar je het probleem zich bevindt bij zo'n fout.

• HiBe
Femme schreef op donderdag 19 september 2019 @ 10:09:
[...]

Ik gebruik zelf die Phoenix Contact zekeringsklemmen, die ik op strategische plekken heb geplaatst voor bijvoorbeeld het afzekeren van de 24VDC field supply van de plc, de 5VDC supply naar de pir-sensoren, 5VDC naar het 1-wire netwerk enz. Dan komt in ieder geval niet alles plat te liggen als er ergens overbelasting of kortsluiting ontstaat en geeft het enige richting waar je het probleem zich bevindt bij zo'n fout.
heb je toevallig een linkje van de zekeringsklemmen die jij gebruikt?

• HiBe
Gwaihir schreef op donderdag 19 september 2019 @ 09:50:
[...]

Ja, juist naar aanleiding daarvan. Dit hele rijtje is dus allemaal dezelfde "versie", als ik jullie aanduiding goed begrijp. En kan allemaal naar de laatste daargenoemde firmware voor maximale mogelijkheden.

(Persoonlijk zou ik dat nl. hetzelfde model noemen en degene met Renkforce op de doos een andere versie dan die met Froggit erop, etc.)
yup allemaal hetzelfde, fabrikant is FOSHK, de rest allemaal OEM versies. voor de zoftware is het soms wel even puzzelen, maar als je dat eenmaal goed hebt dan is het vooral monitoren of de batterijen nog goed zijn en of de rest nog moet gerepareerd.... ik ben voor de conrad versie gegaan omdat het eenvoudig te bestellen is.

• KenVandeput
Ik ga komende weken starten met een extra "integration layer" boven op Loxone.
Waar Loxone de stabiele basis (reeds) is voor verlichting, klimaat (screens, ventilatie), toegang wil ik hier bovenop nu een extra laag opbouwen (voor eerder populaire/cloud gerelateerde producten).

Smart home logica wil ik zoveel mogelijk in Loxone houden maar technische/interface specifieke details afhandelen met een meer flexibelere open-source component.

Mijn eerste keuze is gevallen op Home Assistant. Het plan is om klein te beginnen met componenten die ik reeds thuis heb (RPI, Samsung Smart TV, Harmony Hub, Sonos One met Google Assistent)...

Heb nog een RPI 3b+ liggen en wil persoonlijk ook wat Docker leren kennen: dus ben van plan te starten met Home Assistant in een Docker container op een RPI 3b+ (raspbian).

Doel is evenzeer om weer iets nieuws te leren. Mijn grootste probleem echter is tijd dus als ik iets kan leren van andere mensen die hetzelfde hebben gedaan. Wat zijn jullie ervaringen? Wat zou je anders doen? Wil je me iets afraden?

Welk systeem heb jij gebruikt/overwogen?
Systemen die ik heb overwogen
  • Home Assistant: lijkt zeer snel te ontwikkelen, vlug nieuwe items te ondersteunen, grote community...
  • Loxberry: interessant omwille van de Loxone integratie maar de "lock in" en de kleinere community schrikken me af
  • Node-Red: omdat het qua programmeren lijkt op Loxone. Lijkt me ook best krachtig. Maar wil wel iets "anders" leren.
  • OpenHab: lijkt me de strijd met HomeAssistant te verliezen? Beetje stabieler? Minder snel ondersteuning van nieuwe features?
  • Toch iets commercieel bv. Homey: maar zou liefst bij iets open-source blijven
Algemene vraag: hoe heb je de integratie met Loxone aangepakt? Iets om op te letten?

Waarvoor gebruik je het?
Mijn plannen (ga waarschijnlijk van start gaan met de eerste drie...):
  • Integreren media (Sonos, TV, Plex): alles uit, in de ochtend radio auto aan...)
  • Google Assistent: besturen verlichting, screens, vragen achter temperatuur in bepaalde (kinder)kamers...
  • Logitech Harmony Companion remote: remote knoppen voor sturen licht/screens...)
  • Voorspelling weer (extra factor voor screens)
  • Real-time dashboard op Samsung Smart TV en/of tablet?
  • Geo-based nice-to-haves (bv. auto text bij vertrekken op het werk...)

• e_hagenaar
ik gebruik loxberry en ben er tevreden over. (juist omdat het gericht is op loxone)
met de mqtt plugin is het zeer makkelijk om andere dingen zelf te integreren

zoek alleen nog wel iets voor de integratie met mijn siemens keuken apparatuur

Edit: ik heb iobroker gevonden, misschien ook wat voor jou

[Voor 11% gewijzigd door e_hagenaar op 27-09-2019 13:00]

• Mee_
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 09:50
We hebben hier sinds enkele maanden een Loxone-installatie draaien in onze nieuwbouw, maar sinds het begin hebben we hier 2 problemen mee: via de app krijgen we regelmatig een melding dat een van de 2 Nano DI tree-schakelaars offline zijn, heel soms een bewegingsmelder. Maar vooral: de geplaatste touch tree schakelaars reageren heel random op input: ze 'klikken' wel telkens, maar ik denk dat we gemiddeld 4 keer moeten proberen voor hij effectief de uit te voeren actie doet. Soms gaat het van de eerste keer, soms moet je bijna 10 keer herhaaldelijk 'drukken' voor hij de actie doet. De installateur geraakt maar niet terug tot hier en ik ben het nu wel grondig beu en wil het zelf fixen.

Mijn idee is dat de voeding niet sterk genoeg is: er is een 1.3 A voeding geïnstalleerd en deze moet de power voor de miniserver, dimmer extensie, RS485 extensie, Modbus extensie, relay extensie, 13 touch schakelaars, 2 DI Nano, Air base, enkele bewegingsmelders,... voeden. Kan een onderbemeten voeding deze problemen veroorzaken volgens jullie? Naar welke sterkte van voeding zou ik moeten gaan?

Alvast bedankt!

• Wokschotel
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 07:35

Wokschotel

Op 6 wielen

Klinkt niet ruim bemeten en wellicht zijn de afstanden ook te groot. Ik zou op een andere plek een voeding erbij zetten. Niet vergeten de gnd’s van beide voedingen met elkaar te verbinden, anders krijg je nog raardere effecten.

• Johnnygo
Mee_ schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 23:52:
We hebben hier sinds enkele maanden een Loxone-installatie draaien in onze nieuwbouw, maar sinds het begin hebben we hier 2 problemen mee: via de app krijgen we regelmatig een melding dat een van de 2 Nano DI tree-schakelaars offline zijn, heel soms een bewegingsmelder. Maar vooral: de geplaatste touch tree schakelaars reageren heel random op input: ze 'klikken' wel telkens, maar ik denk dat we gemiddeld 4 keer moeten proberen voor hij effectief de uit te voeren actie doet. Soms gaat het van de eerste keer, soms moet je bijna 10 keer herhaaldelijk 'drukken' voor hij de actie doet. De installateur geraakt maar niet terug tot hier en ik ben het nu wel grondig beu en wil het zelf fixen.
Na installatie van mijn systeem had ik ook zulke vage problemen. In de software kun je bij diagnose een tree diagnose (of zoiets doen). Bij mij kwamen daar heel veel crc errors voorbij. Heb toen in de kast alle cat6 kabels los gehaald en een voor een weer verbonden. Heb toen de kabel gevonden waarbij de problemen begonnen. Bleek dat dat een slechte kabel was. Na het vervangen van die kabel loopt alles als een zonnetje.

• Mee_
Johnnygo schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 12:42:
[...]

Na installatie van mijn systeem had ik ook zulke vage problemen. In de software kun je bij diagnose een tree diagnose (of zoiets doen). Bij mij kwamen daar heel veel crc errors voorbij. Heb toen in de kast alle cat6 kabels los gehaald en een voor een weer verbonden. Heb toen de kabel gevonden waarbij de problemen begonnen. Bleek dat dat een slechte kabel was. Na het vervangen van die kabel loopt alles als een zonnetje.
Ik heb inderdaad veel fouten als ik dit run:

https://ibb.co/rdkk3RQ

• Johnnygo
Mee_ schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 15:58:
[...]

Ik heb inderdaad veel fouten als ik dit run:

[Afbeelding]
Dat is een andere foutmelding als dat ik heb gehad. Ik kreeg echt crc foutmeldingen.
Maar hangt alles op de linker tree aansluiting? Probeer deze dan eens te verdelen over links en rechts. Of haal eens een paar tree apparaten los en dan een voor een weer eraan totdat je de foutmeldingen krijgt. Dan kun je zo erachter komen waar het probleem zit. Maar het lijkt in dit geval of te veel meters kabel of een te lichte voeding.

• Mee_
Johnnygo schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 16:10:
[...]

Dat is een andere foutmelding als dat ik heb gehad. Ik kreeg echt crc foutmeldingen.
Maar hangt alles op de linker tree aansluiting? Probeer deze dan eens te verdelen over links en rechts. Of haal eens een paar tree apparaten los en dan een voor een weer eraan totdat je de foutmeldingen krijgt. Dan kun je zo erachter komen waar het probleem zit. Maar het lijkt in dit geval of te veel meters kabel of een te lichte voeding.
Alles (3 'kringen' blijkbaar) hing inderdaad allemaal op de linkse Tree-aansluiting. Met wat trial-and-error heb ik de "slechte" kring gevonden en deze op de rechter Tree gezet, waardoor de rest er geen last meer van heeft. De 'slechte' kring is die naar het zolderverdiep, dus dat is gelukkig nog niet zo erg, dat is voor de installateur als hij ooit nog eens langs komt...

• Elconejo
Er zijn speciale RJ45 DIN Rail connectoren die je kan gebruiken. Je moet ook de rail wel verlagen als je alles onder de deksels wil houden.

Inzake beveiliging van de domotica zelf zitten alle modules op afzonderlijke 24v en op een UPS aangesloten ter beveiliging.

Zie de volgende post.
Elconejo in "Loxone bedrade en draadloze smarthomes"

• Johnnygo

Gisteren een aantal Aliexpress DMX dimmers vervangen door een Theben KNX dimmer. En wat een verschil zeg! Nu dimmen de lampen wel goed terug. En het licht lijkt ook rustiger te zijn op een bepaalde manier. Dit had ik eerder moeten weten.
Heb wel nog een klein dingetje. In Loxone worden deze dimmers als digitaal (aan/uit) aangegeven. Hierdoor kan ik hem niet dimmen met een lichtsturing blok. Via een dimmer blok lukt dat vreemd genoeg wel. Ik heb nu dus de lichtsturing op de P ingang van een dimmer gehangen. Dan kan ik wel dimmen. Maar dat maakt het programmeren wel wat onoverzichtelijker. Is dat altijd zo, of valt dat nog ergens in te stellen?

Nu nog even kijken of ik de DMX dimmers kan misbruiken om de vloerverwarming te sturen....

• mathias82
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 08-04 22:48
Ik zoek een eenvoudige manier om een 230V contactor vanop afstand te schakelen. Aan de contactor is elektrische vloerverwarming aangesloten.
Loxone lijkt mij hier ideaal voor: ik zou gewoon de stuurspanning van de contactor door één van de digitale uitgangen kunnen laten gaan en dan Loxone die uitgang laten schakelen.
De bedoeling zou zijn dat die digitale uitgang in de visualisatie als verwarming getoond wordt. Ik heb de configuratiesoftware gedownload, maar er is spijtig genoeg geen manier om de visualisatie te previewen zonder MiniServer. Is het voor mijn toepassing voldoende om de digitale uitgang een naam en icoon te geven en aan een kamer en categorie (verwarming) toe te kennen? Verschijnt deze dan automatisch in de visualisatie zonder dat ik iets moet programmeren of moet ik meer doen dan dat?

• Sethro
Zo werkt dat inderdaad. Virtuele schakelaar ervoor of een tijdklok eraan maakt het af

• mathias82
Sethro schreef op woensdag 16 oktober 2019 @ 20:08:
Zo werkt dat inderdaad. Virtuele schakelaar ervoor of een tijdklok eraan maakt het af
Ok bedankt, ik wist niet dat ik nog een virtuele schakelaar nodig had. Ik veronderstel dat ik het dan zo verbind:

https://tweakers.net/ext/f/vwlSZhrBZHWR8Ce6m6PPnKJi/thumb.png

Ik kan dan in de visualisatie toch zien of deze "schakelaar" aan of uit staat veronderstel ik?

• Sethro
Ja!

• mathias82
Ok bedankt! Sorry voor mijn simpele vragen maar ik wil er zeker van zijn dat het doet wat ik wil voor ik zo'n MiniServer koop.

• saeJ7Oxo
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 08-04 15:05
Heeft er iemand ervaring met het integreren van AXA remote 2.0 raamuitzetters met Loxone? Die dingen hebben rj25 aansluitingen met daarop een LIN bus protocol. Al op diverse sites het een en ander over gevonden maar was benieuwd of iemand al een Loxone integratie had gedaan? Ik heb een jaren 60 huis met natuurlijke ventilatie dmv klepraampjes. Die wil ik gaan integreren in het systeem. Zo kunnen ze bijvoorbeeld ook automatisch dicht als we volgend jaar screens voor zonwering hebben.

• Gwaihir
@saeJ7Oxo Wil je je belangrijkste info tot zoverre delen? Ik vind op de officiële site (in de brochure) nl. alleen dit:
EIGENTIJDSE SLIMHEID
• Intelligente aansluitpoort
• Integratie in domotica-systeem mogelijk
Ik vind het o.a. interessant dat dit een SKG** raamuitzetter is. Mijn klusjesman met beveiligingservaring van enkele jaren terug vertelde me onlangs dat die er helemaal niet zouden zijn..

• Gwaihir
Ok, hier heb ik al vaker naar gezocht zonder duidelijk antwoord te vinden: wat is nu eigenlijk de meest 'Loxone standaard' manier om PWM-aansturing te doen voor servomotoren en pompen? (Twee pompen en drie mengkleppen.)

Gevondens: alleen de air-extension lijkt PWM-uitgangen te hebben, maar slechts vier voor 520 euro én dit alles is vlakbij de mini-server.. Verder een paar uitgefaseerde extensies tegen gekomen en telkens weer het verband (terecht of onterecht) met lichtaansturing. Heb ik een DMX extensie nodig? Maar niet alléén een DMX enxtensie dan toch? (Heb trouwens een smart home partner die niet zo van de railduino is. En er is toch vast wel iets 'conform Loxone'?)

• saeJ7Oxo
Gwaihir schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 14:24:
@saeJ7Oxo Wil je je belangrijkste info tot zoverre delen? Ik vind op de officiële site (in de brochure) nl. alleen dit:
[...]

Ik vind het o.a. interessant dat dit een SKG** raamuitzetter is. Mijn klusjesman met beveiligingservaring van enkele jaren terug vertelde me onlangs dat die er helemaal niet zouden zijn..
Hoi @Gwaihir,

Ik heb er eerst ter test een gewoon op een klepraam gezet zonder integratie om te kijken wat ik ervan vind. Ze maken best veel geluid vind ik maar sluiten netjes af. Beetje googlen op AXA remote en smart home/ loxone/domotica en je vind best het een en ander. Ook de integratie via lin bus lijkt me veelbelovend zodra ik bedacht heb hoe ik de stap van Loxone naar LIN bus ga maken.

Ik heb zelf dus nog niets geprobeerd.

Wellicht dat dit filmpje je ook wat verder op weg helpt:

YouTube: SuperHouse #22: AXA electric window motors controlled by LIN bus and...

• Gwaihir
Ik vond het product wel, maar niets over die LIN-bus. Heb me inmiddels evenwel gerealiseerd dat de ramen als er straks balansventilatie komt niet zo interessant meer zijn voor ons en dus niet aangesloten hoeven worden.

• Gwaihir
Gwaihir schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 16:59:
Ok, hier heb ik al vaker naar gezocht zonder duidelijk antwoord te vinden: wat is nu eigenlijk de meest 'Loxone standaard' manier om PWM-aansturing te doen voor servomotoren en pompen? (Twee pompen en drie mengkleppen.)
Hier inmiddels een los topic over gevonden. Wat ik zelf nog vond daarbij gezet. Misschien kan er nog 'n specialist 'ns binnenkijken, zoals @Femme ? Bvd :).

• D!zzy
Iemand ervaring/kennis van de loxone shading actuator air?
Ik zou vouwgordijnen willen aansturen vanuit loxone. Ik heb op bepaalde plekken het probleem dat ik zal moeten aftakken van een stopcontact. Ik zou dus zeker van moeten zijn dat ik deze loxone air alleen een Lijn en een Nulgeleider (+ aarding) moet geven om te kunnen werken.
In specificaties valt wel te lezen dat voeding 230V moet krijgen, maar niet hoe bekabeling van voeding loopt. }:O

• saeJ7Oxo
Jawel je sluit ze aan met een hirschmann stekker:

https://shop.loxone.com/n...ctuator-air.html?___SID=U

Op het plaatje bij montage stap 1 zie je dat hij inderdaad alleen een L en N nodig heeft:

https://www.loxone.com/nl...ng-actuator-air/#Schritt1
D!zzy schreef op zondag 3 november 2019 @ 09:44:
Iemand ervaring/kennis van de loxone shading actuator air?
Ik zou vouwgordijnen willen aansturen vanuit loxone. Ik heb op bepaalde plekken het probleem dat ik zal moeten aftakken van een stopcontact. Ik zou dus zeker van moeten zijn dat ik deze loxone air alleen een Lijn en een Nulgeleider (+ aarding) moet geven om te kunnen werken.
In specificaties valt wel te lezen dat voeding 230V moet krijgen, maar niet hoe bekabeling van voeding loopt. }:O

• Yourimeijden
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 08-04 22:11
Zie dat diverse mensen de S1-DR uit China gebruiken. Nu vraag ik me af of deze fase aan of fase af snijding is.. Iemand die hier het antwoord op weet?

• Slechtvalk200
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 04-03 18:35
Yourimeijden schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 19:54:
Zie dat diverse mensen de S1-DR uit China gebruiken. Nu vraag ik me af of deze fase aan of fase af snijding is.. Iemand die hier het antwoord op weet?
beide volgens de manual.

Ik heb ook eens een vraagje, zijn hier mensen die reeds velbus met loxone gecombineerd hebben? Ik zou graag de velbus knoppen gebruiken. Die met 4 drukknoppen en RGBW led (VMBEL4) en de VMB6PBN . Zo heb ik toch een bussysteem voor mijn drukknoppen en die van velbus zien er wel praktisch uit. Maar ik zou dan wel een Loxone miniserver steken voor de programmatie, omdat die mij meer aanstaat. Ik ben al velserv en velserver tegengekomen. maar nog niet getest, heb ook nog geen hardware aangekocht. Maar misschien is er hier iemand die dit al geprobeerd heeft?

• D!zzy
saeJ7Oxo schreef op zondag 3 november 2019 @ 22:29:
Jawel je sluit ze aan met een hirschmann stekker:

https://shop.loxone.com/n...ctuator-air.html?___SID=U

Op het plaatje bij montage stap 1 zie je dat hij inderdaad alleen een L en N nodig heeft:

https://www.loxone.com/nl...ng-actuator-air/#Schritt1

[...]
Bedankt @saeJ7Oxo. Eentje besteld en het werkt zoals verwacht. Inderdaad enkel lijn en nulgeleider nodig.

• BartLa
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 17-01 14:09
Eerst een vooral wil ik iedereen bedanken voor de ideeën, in het bijzonder Femme die zeer veel werk in zijn filmpjes/posts steekt. Dankzij Tweakers heb ik een home automatisering kunnen opzetten met een zeer lage kostprijs. Posts omtrent ervaringen hebben mij alvast de extra duw gegeven die nodig was om met zelfbouw domotica te starten. Ik hoop dankzij deze post zelfbouwers ideeën te geven en eventueel de extra push te geven richting de zelfbouw domotica. Prijzen zijn der indicatie.
De basis eisen van ons domotica systeem duwden ons al snel in de loxone-dmx-railduino richting.
8-tal dimbare lichtkringen GU10 spots , 6-tal led strips, lichtsferen, alles-uit knop, 7-tal rolluiken, bewegingsmelder, gestuurde stopcontacten…

Setup:
Elektrische kast met montageplaat 1D 2000x800x400mm RAL7035 (600€)
Loxone miniserver (550€)
Loxone DMX module (300€)
2 x Railduino 2.0 (UDP/LAN) (220€)
D-Link router (domotica network)
KNX voeding
Zennio TMD Plus 8 Buttons (+5)
3x DMX302 (230V dimmen) (28€)
Solid state relay SSR-10DA SSR-25DA (3-6€ incl: afdekplaat en dinrail montageplaat)
Niko drukknoppen en stopcontacten

Nog niet kunnen testen/installeren:
24 kanaals dmx512 DMX decoder, DC5V-24V, 3A x RGB controller (38€)
Regenwaterput niveau sensor
https://www.bouwinfo.be/f...s?page=35#comment-2657750

Beweging melders (1€)

Brandalarm en videofoon systeem heb ik nog niet aangekocht/bedacht. De kast is nog in opbouw, dus het ziet er nog niet helemaal fraai uit:

https://ibb.co/mtcx63g

• Gwaihir
Komt nu (eindelijk) heel dichtbij. Laatste onderdelen bijeen aan het zoeken die zo Loxone vriendelijk mogelijk te integreren zijn. Ben met name op zoek naar:
  • doorstroommeters (flow sensors) voor CV en tapwater, want ik wil verbruik meten ('stroming x temperatuur')
  • circulatiepompen (voor zonneboiler en CV-haard) - de juiste frequentie PWM blijkt met Loxone toch een dingetje. Zijn er bijv. ook die 0-10V-sturing gebruiken?
Iemand die ervaring met 't een of ander wil delen? Bvd!

• barbuitenhuis
  • Laatst online: 08-04 13:38
De nieuwe miniserver is introduceert: https://shop.loxone.com/nlnl/miniserver.html

8 relais uitgangen potentiaalvrij
max. 250VAC/10A cosφ=1
max. 30VDC/10A
8 digitale ingangen 24VDC
4 analoge ingangen 0-10V
Loxone Link interface (max. 30 extensions)
Loxone Tree interface (max. 50 Tree apparaten)
Loxone Tree intercommunicatie
LAN interface (IPv4/IPv6, SSL, 100Mbps)
Voeding 19,2VDC ... 30VDC (PELV)
Montage op DIN-rail (9 modules)

€ 659,09

KNX via extensie leverbaar

• pluxy
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 01-12-2019
ZIjn er hier loxone gebruiker die een installateur kennen in de Kempen.
Zou mijn huissturing met logo's willen vervangen door loxone.
Plaatsing kan ik zelf, maar dat geprogrammeerd is wat lastiger. Gisteren enige tijd geprobeerd maar kom niet heel ver.
Het gaat bij mij om 121 DI en 80 DO, verdeelt over 6 logo's en een gsm module die ondertussen slecht kunnen communiceren en daarbij met je voor elke ingang betalen in de logo app. Logo's zijn van verschillende generaties vandaar. Laatste hebben wel ethernet , maar is eigenlijk nog altijd stand-alone.
Bovendien zouden we graag wat van buitenshuis willen doen.
Via loxone zelf willen ze enkel een installateur aanwijzen die zij goed vinden. Ik heb liever een gewone installateur

• teaser
  • Laatst online: 07:57
@pluxy Loxone Benelux zit toch in Nijlen?
Eventueel eens op het Bouwinfo forum kijken of horen.
Voor bijna 600 EUR 8)7 En ondersteunt dan nog eens max 500 groepadressen! Het is wel duidelijk dat Loxone af wilt van die mogelijkheid tot goedkope relaisuitgangen.

[Voor 51% gewijzigd door teaser op 01-12-2019 10:49]

• barbuitenhuis
  • Laatst online: 08-04 13:38
Voor bijna 600 EUR 8)7 En ondersteunt dan nog eens max 500 groepadressen! Het is wel duidelijk dat Loxone af wilt van die mogelijkheid tot goedkope relaisuitgangen.
Loxone maakt de KNX integratie duur, maar blijft KNX 'ondersteunen'. Daar hebben wij dus nog jaren plezier van :)

• Cpt-Cholo
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 06-04 09:17

Cpt-Cholo

I did it again...

Ik heb zelf (nog) geen KNX gebruikt, maar als je dit nu gaat implementeren, mag je bij vervanging dmv schade dus wel een extensie bij aanschaffen, die de miniserver meteen dubbel zo duur maakt.

Maar je krijgt er wel de tree voor in de plaats, die wij al gekocht hebben? Je wordt hier gewoon bij de buk gezet.

Kun je mij een voorbeeld geven welke "goedkope" relais je hieraan kan koppelen?

• saeJ7Oxo
De miniserver v1 blijft gewoon te koop voorlopig dus je kunt vervangen met wat je nu hebt.
Cpt-Cholo schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 15:32:
Ik heb zelf (nog) geen KNX gebruikt, maar als je dit nu gaat implementeren, mag je bij vervanging dmv schade dus wel een extensie bij aanschaffen, die de miniserver meteen dubbel zo duur maakt.

Maar je krijgt er wel de tree voor in de plaats, die wij al gekocht hebben? Je wordt hier gewoon bij de buk gezet.

• teaser
  • Laatst online: 07:57
Cpt-Cholo schreef op dinsdag 3 december 2019 @ 15:32:
De MDT AKS-2016.03 bijvoorbeeld. 20 relais voor minder dan 350 euro.

• Cpt-Cholo

Cpt-Cholo

I did it again...

saeJ7Oxo schreef op woensdag 4 december 2019 @ 14:56:
De miniserver v1 blijft gewoon te koop voorlopig dus je kunt vervangen met wat je nu hebt.

[...]
Hopelijk nog een lange tijd. Ik heb geen zin om een reserve op het schap te leggen.
teaser schreef op woensdag 4 december 2019 @ 15:43:
[...]

De MDT AKS-2016.03 bijvoorbeeld. 20 relais voor minder dan 350 euro.
Dankjewel, ik wou dat ik dit eerst eens gecheckt had voor ik het relaystation kocht.

[Voor 35% gewijzigd door Cpt-Cholo op 04-12-2019 17:26]

• saeJ7Oxo
Ik heb onlangs een reserve gekocht nog voordat de V2 aangekondigd werd. Een aantal dagen zonder miniserver in afwachting van levering uit Oostenrijk leek me toch vooral nu in de winter behoorlijk jammer. Bovendien heb ik nu ook een mooi dev/tst unit om mee te prutsen zonder mijn “productie” omgeving te slopen :-)
Cpt-Cholo schreef op woensdag 4 december 2019 @ 17:22:
Hopelijk nog een lange tijd. Ik heb geen zin om een reserve op het schap te leggen.

• Cpt-Cholo

Cpt-Cholo

I did it again...

Mijn collega wilt nu thuis de smartplugs gebruiken van de Action. Alhoewel 9 euro veel schappelijker klinkt dan de smart socket air van 78 euro. Zijn er misschien al betere opties? Zo zie ik dat de HS110 van TP-link ook meet hoeveel stroom er verbruikt wordt...
Welke slimme stekker zouden jullie vandaag nemen, die "makkelijk" gestuurd kan worden door de Mini-server? (pluspunten voor ontwijken Chinese cloudtoepassingen)

• HiBe
Cpt-Cholo schreef op donderdag 5 december 2019 @ 10:31:
Mijn collega wilt nu thuis de smartplugs gebruiken van de Action. Alhoewel 9 euro veel schappelijker klinkt dan de smart socket air van 78 euro. Zijn er misschien al betere opties? Zo zie ik dat de HS110 van TP-link ook meet hoeveel stroom er verbruikt wordt...
Welke slimme stekker zouden jullie vandaag nemen, die "makkelijk" gestuurd kan worden door de Mini-server? (pluspunten voor ontwijken Chinese cloudtoepassingen)
wij hebben een paar switches van shelly. Werkt prima, in combinatie met loxone, maar ook met de eigen shelly app.

• Gwaihir
@HiBe wel altijd via cloud?

• DanTm
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
HiBe schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 09:15:
[...]

wij hebben een paar switches van shelly. Werkt prima, in combinatie met loxone, maar ook met de eigen shelly app.
shelly plugs bevallen mij ook erg goed (lekker compact). Cloud is niet verplicht, ik stuur ze lokaal aan.
/relay/0?turn=on
/relay/0?turn=off

• Cpt-Cholo

Cpt-Cholo

I did it again...

DanTm schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 10:20:
[...]

shelly plugs bevallen mij ook erg goed (lekker compact). Cloud is niet verplicht, ik stuur ze lokaal aan.
/relay/0?turn=on
/relay/0?turn=off
Maar ze zijn wifi? Dus nieuwe plugs moet je altijd inleren via de app en vastzetten in dhcp, maar erna kun je ze sturen op IP?

• bbbrumbrum
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
Cpt-Cholo schreef op woensdag 4 december 2019 @ 17:22:
[...]

[...]

Dankjewel, ik wou dat ik dit eerst eens gecheckt had voor ik het relaystation kocht.
Of de Interra ITR524, 24-voudig voor EUR290.
Pagina: 1 ... 13 14 15 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True