correct.. na inleren via de app kun je ze ook op het device zelf een static ip gevenCpt-Cholo schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 13:06:
[...]
Maar ze zijn wifi? Dus nieuwe plugs moet je altijd inleren via de app en vastzetten in dhcp, maar erna kun je ze sturen op IP?
Zelf met Jecon.be gewerkt. Helemaal geen klagen en je bepaalt zelf wat jij/zij doen. (Ze denken ook mee in je DIY.)pluxy schreef op zondag 1 december 2019 @ 09:14:
ZIjn er hier loxone gebruiker die een installateur kennen in de Kempen.
Jecon zit in Heist o/d Berg.
Bedankt, klinkt goed, ik ga alvast ééntje bestellen. Heb je voorkeur voor de gewone plug, of is de S al voldoende?DanTm schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 13:26:
[...]
correct.. na inleren via de app kun je ze ook op het device zelf een static ip geven
ik heb de S, lekker compactCpt-Cholo schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 14:29:
[...]
Bedankt, klinkt goed, ik ga alvast ééntje bestellen. Heb je voorkeur voor de gewone plug, of is de S al voldoende?
kan je ook de stroommeting gebruiken? zou voor mij en goede vervanger zijn van de smart socket airDanTm schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 10:20:
[...]
shelly plugs bevallen mij ook erg goed (lekker compact). Cloud is niet verplicht, ik stuur ze lokaal aan.
/relay/0?turn=on
/relay/0?turn=off
Las elders van iemand die de cloud wil ontwijken dat hij er nieuwe firmware op flasht. Blijkt ook 'n heel project voor: https://esphome.io/ , voor Shelly's en soortgelijken.DanTm schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 13:26:
[...]
correct.. na inleren via de app kun je ze ook op het device zelf een static ip geven
(Blijft voor mij voorlopig ver in 't achterhoofd, maar wilde dit nog even delen.)
ik gebruik het zelf niet, maar je kunt inderdaad zien wat het huidige gebruik is: /status geeft een json terug met data.e_hagenaar schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 09:19:
[...]
kan je ook de stroommeting gebruiken? zou voor mij en goede vervanger zijn van de smart socket air
Mqtt zal ook wel status updates geven.
je kunt de cloud zelf ook uitzetten op het device, en als je mqtt activeerd moet de cloud ook uit.Gwaihir schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 09:30:
[...]
Las elders van iemand die de cloud wil ontwijken dat hij er nieuwe firmware op flasht. Blijkt ook 'n heel project voor: https://esphome.io/ , voor Shelly's en soortgelijken.
(Blijft voor mij voorlopig ver in 't achterhoofd, maar wilde dit nog even delen.)

[ Voor 4% gewijzigd door DanTm op 10-12-2019 09:40 ]
We gaan nieuw bouwen en we gaan een combinatie van Loxone/KNX gebruiken. Nu is de Miniserver (MS) gen 2 geïntroduceerd en wordt de MS gen 1 uitgefaseerd. Ik heb de MS gen 1 in testopstelling draaien
Hoe bouw ik een toekomstbestendige omgeving? Stel de MS gaat kapot, dan zijn opties:
1. Nu reserve MS gen 1 kopen en op de plank leggen
2. Dan migratie naar MS gen 2 met KNX extensie
3. Dan over naar een KNX omgeving
4. Misschien komt er een andere KNX integratie (via Loxberry oid) icm met MS gen2
Ad 1 Misschien handig, maar voelt wat overdone. Aan de andere kant valt de afschrijving wel mee. Wijzigen de plannen, dan zal de MS gen 1 zijn waarde wel behouden
Ad 2 MSgen 2 icm KNX is wel een dure oplossing. Dan is het handiger om nu alleen Loxone tree componenten in te zetten en geen KNX. Dan zit ik wel 'vast' in het Loxone ecosysteem, maar wrs ben ik de enige thuis die dat erg vindt.
Ad 3, dan over naar KNX, dus Loxone uitfaseren. Vragen:
○ Kunnen de Loxone Touch schakelaars hergebruikt worden in een KNX omgeving?
○ Welke bekabeling nu gaan trekken voor de schakelaars? KNX bus kabel gebruiken, CAT7 of Loxone Tree
Hoe bouw ik een toekomstbestendige omgeving? Stel de MS gaat kapot, dan zijn opties:
1. Nu reserve MS gen 1 kopen en op de plank leggen
2. Dan migratie naar MS gen 2 met KNX extensie
3. Dan over naar een KNX omgeving
4. Misschien komt er een andere KNX integratie (via Loxberry oid) icm met MS gen2
Ad 1 Misschien handig, maar voelt wat overdone. Aan de andere kant valt de afschrijving wel mee. Wijzigen de plannen, dan zal de MS gen 1 zijn waarde wel behouden
Ad 2 MSgen 2 icm KNX is wel een dure oplossing. Dan is het handiger om nu alleen Loxone tree componenten in te zetten en geen KNX. Dan zit ik wel 'vast' in het Loxone ecosysteem, maar wrs ben ik de enige thuis die dat erg vindt.
Ad 3, dan over naar KNX, dus Loxone uitfaseren. Vragen:
○ Welke bekabeling nu gaan trekken voor de schakelaars? KNX bus kabel gebruiken, CAT7 of Loxone Tree
Hoezo wordt die uitgefaseerd? Ik stelde onze installateur ook die vraag en die zegt - net als anderen hier - dat ze naast elkaar blijven bestaan.
Dat is goed nieuws. Het uitfaseren van gen 1 was mijn eigen aanname zonder nadere onderbouwingGwaihir schreef op donderdag 12 december 2019 @ 19:42:
Hoezo wordt die uitgefaseerd? Ik stelde onze installateur ook die vraag en die zegt - net als anderen hier - dat ze naast elkaar blijven bestaan.
Deze gebruiken het bussysteem van Loxone, de tree. Waarom ze zo niet aansluiten? Langs de andere kant zullen de KNX-knoppen wel goedkoper zijn.barbuitenhuis schreef op donderdag 12 december 2019 @ 15:36:
Voor de tree is CAT 7 zeker voldoende. Ik heb de goedkope oranje genomen van amazon.de. Deze zijn zowieso wat dikker dan CAT6. Deze in ster gelegd naar de kast. Het zou zelf voldoende zijn voor de treelampen, maar daar heb ik toch iedere keer een 3g1.5 bij gelegd, om mogelijkheden te hebben. Zo moet ik ook niet inzitten met de spanningsval. Indien je puur voor KNX gaat zou ik mij een grote rol SVV kopen, die kun je gebruiken voor de meeste laagspanning toepassingen.barbuitenhuis schreef op donderdag 12 december 2019 @ 15:36:
Eigenlijk zou je relais van 20a moet hebben voor stopcontacten en 16 voor lichtschakeling anders ben je niet wettelijk bezig hier in België. Dus goedkoop ja maar veilig...
Femme schreef op donderdag 21 april 2016 @ 04:51:
[...]
Kosten besparen ten opzichte van de aanschaf van extra Loxone-extensies. Een Loxone Relay Extension met 14 relais (16 ampère, dat wel) kost € 474, een Railduino ethernet met 12 relais (5A) en 24 digitale inputs € 160. Goedkoper ga je het niet snel krijgen.
Wie laatst lacht heeft de grap niet goed begrepen
Max 20A. 16A is geen probleem hoor en met 3860 watt kun je alles wel mee sturen. De default relais op de loxone miniserver zijn zelf maar 5A (10A op de nieuwen). Dat is een beetje krap, maar kun je perfect aan een stopcontact hangen.jozakin schreef op donderdag 26 december 2019 @ 00:51:
Eigenlijk zou je relais van 20a moet hebben voor stopcontacten en 16 voor lichtschakeling anders ben je niet wettelijk bezig hier in België. Dus goedkoop ja maar veilig...
[...]
De nieuwbouw vordert, de keuze voor Loxone icm KNX is gemaakt en het wordt tijd om een keuze te maken hoe de LED verlichting te dimmen.
Mijn voorkeur gaat uit om te dimmen mbv Eldoleds. De keuze is dus DMX of DALI, beide hebben zo hun voor- en nadelen. De Loxone DMX extensie kost bijna €300, de DALI extensie is 2 keer zo duur (!). Er bestaan echter ook voldoende KNX-DALI gateways voor het bedrag van de Loxone DMX extensie.
Is het een optie om Loxone-KNX-Dali in te zetten? Of is dat niet werkbaar en levert dat in de praktijk teveel vertraging op? Als het een goede optie is, twijfel ik tussen DALI en DMX. Als het niet mogelijk is, wordt het DMX.
Mijn voorkeur gaat uit om te dimmen mbv Eldoleds. De keuze is dus DMX of DALI, beide hebben zo hun voor- en nadelen. De Loxone DMX extensie kost bijna €300, de DALI extensie is 2 keer zo duur (!). Er bestaan echter ook voldoende KNX-DALI gateways voor het bedrag van de Loxone DMX extensie.
Is het een optie om Loxone-KNX-Dali in te zetten? Of is dat niet werkbaar en levert dat in de praktijk teveel vertraging op? Als het een goede optie is, twijfel ik tussen DALI en DMX. Als het niet mogelijk is, wordt het DMX.
Wil je 24V dimmen? of 230V? moeten de dimmers in een centrale kast komen of door het hele huis verspreid?barbuitenhuis schreef op donderdag 26 december 2019 @ 21:39:
De nieuwbouw vordert, de keuze voor Loxone icm KNX is gemaakt en het wordt tijd om een keuze te maken hoe de LED verlichting te dimmen.
Ik ben zelf ooit begonnen met Loxone+DMX (DMX302), en ben inmiddels van DMX overgestapt op KNX dimmers (Theben dimmers). Op zich werkt DMX prima, maar de DMX302 was te onbetrouwbaar voor ons.
Als je toch voor Loxone+KNX gaat dan zou ik zelf niet nog een extra protocolletje introduceren als het al mogelijk is met de protocollen die je hebt. Achteraf had ik ook liever KNX schakelaars gehad en geen Loxone tree.... maar ja, dat is wel een hele klus om allemaal weer te vervangen, dus voor nu laten we het maar even zitten.
Centraal in de kast. Dan zo veel mogelijk 24V (via EldoLed) en waarschijnlijk ook wat 230V (waarbij ik een KNX dimmer wil inzetten).HiBe schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 11:19:
[...]
Wil je 24V dimmen? of 230V? moeten de dimmers in een centrale kast komen of door het hele huis verspreid?
Om de EldoLed digitaal aan te sturen moet ik wel een extra protocol introduceren. Ik heb nu een 2-hands ABB KNX-DALI gateway via Ebay.de gekocht (<€100,- incl verzendkosten). Configuratie in ETS lijkt te overzien. Nog niet getest, EldoLed is in bestelling
Dat zou pleiten om in ieder geval KNX bus kabel te trekken voor de schakelaars. Daar kan de Tree ook op.HiBe schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 11:19:
[...]
Achteraf had ik ook liever KNX schakelaars gehad en geen Loxone tree.... maar ja, dat is wel een hele klus om allemaal weer te vervangen, dus voor nu laten we het maar even zitten.
Onbetrouwbaar als in defecte units?HiBe schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 11:19:
[...]
Wil je 24V dimmen? of 230V? moeten de dimmers in een centrale kast komen of door het hele huis verspreid?
Ik ben zelf ooit begonnen met Loxone+DMX (DMX302), en ben inmiddels van DMX overgestapt op KNX dimmers (Theben dimmers). Op zich werkt DMX prima, maar de DMX302 was te onbetrouwbaar voor ons.
Ik heb er ook wel een paar kapot gehad (vaak beginnen met één kanaal dat niet meer werkt). Het grappige is dat die DMX302's wat betreft het dimmen zelf beter presteren dan de duurdere z-wave en DigitalStrom-dimmers die ik heb, bij die units heb ik eerder last van flikkeren of ze dimmen niet ver terug. Ik gebruik nu sinds een tijdje drie zwarte DMX302's (van het nieuwere type). Mijn stille hoop is dat niet alleen het uiterlijk is aangepakt maar ook de kwaliteit van de componenten.
Voor de kosten (een driekanaals dimmer van 40 dollar) kun je heel wat DMX302's stuk maken voordat een Loxone dimmer extensie goedkper wordt.
grootste probleem was kapotte dimmers (ik had 15 stuks, in het zwart) en kapotte lampen (dit waren redelijk dure LED lampen). Op een gegeven moment was ik er wel klaar mee, uiteindelijk moet je toch ergens van opaan kunnen. En toen dus overgestapt naar Theben DM 8-2 T KNX. Voordelen
1) een protocol minder (geen DMX)
2) minder ruimte nodig (theben dimmers zijn veel compacter)
3) handmatige bediening op de dimmer (Als noodfunctie handig)
4) geen problemen met lampen meer gehad (kan ook geluk zijn)
5) geen NULL draad meer per dim kanaal (kan gewoon de NULL uit de centraaldoos gebruiken)
6) kan verder terugdimmen dan de DMX302
nadeel... duurder per kanaal (55 euro als je in DE koopt).. maar geen DMX extensie nodig (wat dan weer een kleine 300 euro bespaart). uiteraard op de V1 miniserver met KNX in de miniserver.
Ik heb ook lange tijd gezocht naar andere DIN mountable DMX dimmers... en dat was niet echt eenvoudig. in KNX land is het meeste wel in DIN mount beschikbaar.
[ Voor 7% gewijzigd door HiBe op 08-01-2020 16:35 ]
Waarom voor 24V dimmers via DMX van EldoLed? Loxone heeft ook eigen PWM-dimmers voor ledstrips (en hun eigen 24V-spots) en die kosten €20 per kaneel. Als ik me niet vergis is dat net iets goedkoper per kanaal en bovendien heb je geen DMX-extensie nodig.barbuitenhuis schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 14:36:
[...]
Centraal in de kast. Dan zo veel mogelijk 24V (via EldoLed) en waarschijnlijk ook wat 230V (waarbij ik een KNX dimmer wil inzetten).
Om de EldoLed digitaal aan te sturen moet ik wel een extra protocol introduceren. Ik heb nu een 2-hands ABB KNX-DALI gateway via Ebay.de gekocht (<€100,- incl verzendkosten). Configuratie in ETS lijkt te overzien. Nog niet getest, EldoLed is in bestelling
[...]
Dat zou pleiten om in ieder geval KNX bus kabel te trekken voor de schakelaars. Daar kan de Tree ook op.
De Eldoled POWERdrive zijn CC dimmers. In in dit forum en het KNX forum lees ik daar hele positieve ervaringen over bij het aansturen van LED lampen (ik heb er nog geen ervaring mee).SchumiFAST schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 11:34:
[...]
Waarom voor 24V dimmers via DMX van EldoLed? Loxone heeft ook eigen PWM-dimmers voor ledstrips (en hun eigen 24V-spots) en die kosten €20 per kaneel. Als ik me niet vergis is dat net iets goedkoper per kanaal en bovendien heb je geen DMX-extensie nodig.
Ik heb een Loxone PWM dimmer liggen, die ga ik inderdaad inzetten voor een aantal witte LED strips.
Zijn er nog hobbyisten die op korte termijn ons willen helpen met het opzetten van ons ‘air’ loxone systeem? Regio Middelharnis.
Zijn die Dimmers van knx gemakkelijk te integrerenin loxone ?
HiBe schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 11:19:
[...]
Als je toch voor Loxone+KNX gaat dan zou ik zelf niet nog een extra protocolletje introduceren als het al mogelijk is met de protocollen die je hebt. Achteraf had ik ook liever KNX schakelaars gehad en geen Loxone tree.... maar ja, dat is wel een hele klus om allemaal weer te vervangen, dus voor nu laten we het maar even zitten.
Als je het eenmaal door hebt, dan is het super eenvoudig. Het enige nadeel is dat je met ETS (de gratis versie is voldoende) de dimmer een adres moet geven, en dat je de outputs in loxone moet aanmaken. daarna werkt het eigenlijk hetzelfde als welke andere dimmer dan ook.Noah jao schreef op zondag 19 januari 2020 @ 22:47:
Zijn die Dimmers van knx gemakkelijk te integrerenin loxone ?
[...]
Ik maak mij eerlijk gezegd ook wat "zorgen" over de nieuwe mini server, je leest veel topics over het feit dat loxone niet duur is en goed te integreren valt met KNX. Echter de nieuwe mini heeft standaard geen KNX aansluiting en de addon module is vrij duur en beperkter. Dan valt het voordeel weg om goedkope toevoegingen te doen en je terug loxone gebonden bent.
We zijn 10 jaar ver, ik vrees dat ondersteuning voor de mini 1 ooit stopt en dat ook alles duurder gaat worden eenmaal het systeem gesloten is.
We zijn 10 jaar ver, ik vrees dat ondersteuning voor de mini 1 ooit stopt en dat ook alles duurder gaat worden eenmaal het systeem gesloten is.
dat is ook mijn angst, vandaar dat ik alles op de miniserver na op een open protocol/standaard wil hebben (in ons geval KNX) zodat ik altijd een alternatief heb. Daarnaast is KNX de laatste jaren ook veel interessanter in prijs geworden...amadeus123 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 11:16:
Ik maak mij eerlijk gezegd ook wat "zorgen" over de nieuwe mini server, je leest veel topics over het feit dat loxone niet duur is en goed te integreren valt met KNX. Echter de nieuwe mini heeft standaard geen KNX aansluiting en de addon module is vrij duur en beperkter. Dan valt het voordeel weg om goedkope toevoegingen te doen en je terug loxone gebonden bent.
Hier hetzelfde. Ik ga de basis in toch in KNX aanleggen, met de miniserver gen1 als gateway, visualisatie, programmeren, enz. Ik heb een beperkt aantal Loxone extensies aangeschaft om te testen (tree, PWM dimmer), die ga ik nog inzetten. Ik verwacht dat ik geen nieuwe Loxone extensies/schakelaars meer ga aanschaffen.
Ik heb 'gewone' 24V impulsschakelaars door het hele huis die ik, mocht Loxone ooit stoppen, makkelijk kan omzetten naar een andere standaard. Daarnaast gebruik ik 0-10V dimmers die ook met andere standaarden bruikbaar zijn. Naast de miniserver (gen1) heb ik qua Loxone één extension en een 1-wire Gateway.
KNX gebruik ik nu alleen voor het schakelen van verlichting (MDT-schakelaktoren) en de stelmotoren van de (vloer)verwarming. En sinds kort een paar Shelly's zowel in de meterkast als op een paar plekken achter een hanglamp. Ook een mooie kosteneffectieve oplossing waarvoor ik wel mijn weerzin tegen draadloze oplossingen heb moeten overwinnen. Ik heb inmiddels de besturing van het huis stabiel draaiend in Loxone (inclusief het klimaat, werkt perfect) dus voorlopig ga ik niets meer veranderen
KNX gebruik ik nu alleen voor het schakelen van verlichting (MDT-schakelaktoren) en de stelmotoren van de (vloer)verwarming. En sinds kort een paar Shelly's zowel in de meterkast als op een paar plekken achter een hanglamp. Ook een mooie kosteneffectieve oplossing waarvoor ik wel mijn weerzin tegen draadloze oplossingen heb moeten overwinnen. Ik heb inmiddels de besturing van het huis stabiel draaiend in Loxone (inclusief het klimaat, werkt perfect) dus voorlopig ga ik niets meer veranderen
De islam kan uw vrijheid schaden
Wij hebben nu in principe alleen nog de Loxone touch knoppen in huis. functioneel prima, en niet zo duur als ik het vergelijk met een KNX knop met temp + luchtvochtigheid erin... mocht loxone echt gek gaan doen dan kunnen we de knoppen altijd nog vervangen door KNX knoppen (ik heb al KNX bus kabels gebruikt), en moeten we iets verzinnen voor de visualisatie en wat logica. Alle spulleboel in de meterkast is (naast de gen1 miniserver en een tree extension) allemaal KNX.
Ik ben al even naar een mogelijke vervanger voor de miniserver aan het zoeken, maar dat is nog niet eenvoudig. als je bekijkt wat voor functionaliteit je krijgt met loxone en hoe makkelijk de config tool werkt, dan is het z'n geld wel waard.
Alleen mijn onderbuik gevoel geeft aan dat ik niet te vast moet zitten aan loxone.... maar als loxone ooit aangeeft dat ze de KNX support gaan uitbreiden dan zou ik zelfs nog mijn miniserver updaten naar een gen2 en een KNX extensie kopen. maar het lijkt erop dat KNX niet beter gaat worden en dat loxone steeds meer inzet op partners/installateurs en eigen hardware.
Ik ben al even naar een mogelijke vervanger voor de miniserver aan het zoeken, maar dat is nog niet eenvoudig. als je bekijkt wat voor functionaliteit je krijgt met loxone en hoe makkelijk de config tool werkt, dan is het z'n geld wel waard.
Alleen mijn onderbuik gevoel geeft aan dat ik niet te vast moet zitten aan loxone.... maar als loxone ooit aangeeft dat ze de KNX support gaan uitbreiden dan zou ik zelfs nog mijn miniserver updaten naar een gen2 en een KNX extensie kopen. maar het lijkt erop dat KNX niet beter gaat worden en dat loxone steeds meer inzet op partners/installateurs en eigen hardware.
Goedenavond,
Inmiddels ben ik al een tijdje aan het spelen met de nieuwe versie miniserver. Echter blijft mijn IT kennis een beetje achter. Naast de miniserver heb ik nog een relais kaart welke de relais schakelt op basis van http. welke ook via een webbrowser te benaderen is.
De relais kaart werkt op 192.168.1.4 en poort 30000 met /00 en /01 schakelt het eerste relais. Wanneer je op een webbrowser intypt http://192.168.1.4/30000/01 schakelt het relais. wanneer ja dan http://192.168.1.4/30000/00 gebruikt wordt het relais weer onbekrachtigd.
Echter als ik een virtuele uitgang aanmaak in de loxone config krijg ik dit niet voor elkaar. Waar zou dit mee te maken kunnen hebben?
Bij het adres van de virtuele poort vul ik het ip adres van de pagina en de poort in. Bij het commando vul ik de gewenst waarde van 00 of 01 in. Doe ik dit verkeerd of zijn er andere zaken die ik eerst uit dien te voeren?
Inmiddels ben ik al een tijdje aan het spelen met de nieuwe versie miniserver. Echter blijft mijn IT kennis een beetje achter. Naast de miniserver heb ik nog een relais kaart welke de relais schakelt op basis van http. welke ook via een webbrowser te benaderen is.
De relais kaart werkt op 192.168.1.4 en poort 30000 met /00 en /01 schakelt het eerste relais. Wanneer je op een webbrowser intypt http://192.168.1.4/30000/01 schakelt het relais. wanneer ja dan http://192.168.1.4/30000/00 gebruikt wordt het relais weer onbekrachtigd.
Echter als ik een virtuele uitgang aanmaak in de loxone config krijg ik dit niet voor elkaar. Waar zou dit mee te maken kunnen hebben?
Bij het adres van de virtuele poort vul ik het ip adres van de pagina en de poort in. Bij het commando vul ik de gewenst waarde van 00 of 01 in. Doe ik dit verkeerd of zijn er andere zaken die ik eerst uit dien te voeren?
Zou KNX niet werken via een utp Cat6 ?
HiBe schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 22:06:
Wij hebben nu in principe alleen nog de Loxone touch knoppen in huis. functioneel prima, en niet zo duur als ik het vergelijk met een KNX knop met temp + luchtvochtigheid erin... mocht loxone echt gek gaan doen dan kunnen we de knoppen altijd nog vervangen door KNX knoppen (ik heb al KNX bus kabels gebruikt), en moeten we iets verzinnen voor de visualisatie en wat logica. Alle spulleboel in de meterkast is (naast de gen1 miniserver en een tree extension) allemaal KNX.
ik denk dat het best kan werken, is ook een beetje afhankelijk van de lengte van de kabel.
Welke kabel trekken jullie nu vanuit de meterkast naar de lichtpunten?
Ik heb bij wijze van test 5g1.5 kabel gekocht van 10meter om naar een eerste punt te gaan in de gang, maar dat is super dik in mijn beleving en ga ik moeilijk door 16mm krijgen.
Anders zal ik toch genoodzaakt te zijn om de tree variant te moeten gebruiken cat7 kabel te trekken denk ik?
Ik heb bij wijze van test 5g1.5 kabel gekocht van 10meter om naar een eerste punt te gaan in de gang, maar dat is super dik in mijn beleving en ga ik moeilijk door 16mm krijgen.
Anders zal ik toch genoodzaakt te zijn om de tree variant te moeten gebruiken cat7 kabel te trekken denk ik?
Wij hebben gekozen voor ouderwetse 230V verlichting, en dus hebben we ook eenvoudig losse draden getrokken, 2.5mm2 voor Aarde, Neutraal en Fase, en dan nog 1 of 2 stuks 1.5mm2 zwarte schakeldraad.mierenfokker schreef op maandag 27 januari 2020 @ 12:03:
Welke kabel trekken jullie nu vanuit de meterkast naar de lichtpunten?
Voordeel hiervan is dat elke elektricien in NL hiermee overweg kan, en dat er veel aanbod is voor lampen en armaturen. ook voor dimmers en relais is er voldoende aanbod voor 230V. Ik heb ook nog gekeken naar 24V DC, maar dat was best lastig om goede/betaalbare producten te vinden.
Mochten we ooit nog allerlei wilde kleuren in huis willen dan zijn daar voldoende mogelijkheden voor (Hue, Shelly etc.) wat ook te integreren is.
Wat is de goedkoopste manier om zo'n 3-4 dimkanalen aan mijn huidige Loxone-installatie toe te voegen? De dimmers moeten 'gewone' 230V-leds dimmen via fase-afsnijding.
De Loxone dimmer-extensie zou mij €494 kosten, kan dat (merkelijk) goedkoper of is dat toch nog de beste optie?
Een ander vraagje: hebben jullie al ervaring met de NFC Code Touch? We zouden onze deurbel hierdoor willen vervangen (bezoekers moeten dan wel zo slim zijn om op het belletje te drukken) maar deze gaat dan wel in weer en wind staan. Kan dat daar tegen?
De Loxone dimmer-extensie zou mij €494 kosten, kan dat (merkelijk) goedkoper of is dat toch nog de beste optie?
Een ander vraagje: hebben jullie al ervaring met de NFC Code Touch? We zouden onze deurbel hierdoor willen vervangen (bezoekers moeten dan wel zo slim zijn om op het belletje te drukken) maar deze gaat dan wel in weer en wind staan. Kan dat daar tegen?
[ Voor 36% gewijzigd door Mee_ op 27-01-2020 15:31 ]
wij hebben de Theben DM 8-2 T dimmers (8 kanalen) in gebruik voor 230V dimmen i.c.m. Loxone. deze zijn er ook in 4 kanalen (theben DM 4-2 T), zie https://www.voltus.de/theben-4940280-dm-4-2-t-knx-universaldimmaktor-4-fach.htmlMee_ schreef op maandag 27 januari 2020 @ 15:28:
Wat is de goedkoopste manier om zo'n 3-4 dimkanalen aan mijn huidige Loxone-installatie toe te voegen? De dimmers moeten 'gewone' 230V-leds dimmen via fase-afsnijding.
ik heb op loxforum.com verschillende verhalen gezien dat de NFC touch problemen had in de buitenlucht. Volgens de Loxone website kan het ding tegen regen (spatwater) en sneeuw, maar is het IP44 gecertificeerd. Persoonlijk zou ik buiten liever IP65 hebben....
Bij een klant heb ik er een buiten hangen, na 4 dagen was deze defect. Vanuit Loxone een nieuwe gekregen, deze hangt er nu een jaar. Hier hebben we geen problemen mee. Helaas alleen nooit van Loxone gehoord wat er met de eerste aan de hand was.Mee_ schreef op maandag 27 januari 2020 @ 15:28:
Het code paneel werkt goed en je hebt veel mogelijkheden, alleen vraag ik mij af of het voor iedereen duidelijk is dat je op de bel knop moet drukken.
Je kan die waarschijnlijk niet configureren zoals ze in deze afbeelding laten zien?Gijs-96 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 21:22:
[...]
Het code paneel werkt goed en je hebt veel mogelijkheden, alleen vraag ik mij af of het voor iedereen duidelijk is dat je op de bel knop moet drukken.

voor zover ik weet kun je alleen de achtergrond verlichting voor het hele display wijzigen, niet per icoon/getal. Zie: https://www.loxone.com/nlnl/kb/machtiging-nfc-touch-code/Mee_ schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 10:06:
[...]
Je kan die waarschijnlijk niet configureren zoals ze in deze afbeelding laten zien?
Ik heb eentje hangen achter de hoek, is de oostkant en het vangt daar niet zoveel regen, maar het werkt nog steeds. Het is wel voorzien om buiten te hangen. Ik heb beslist deze zeker niet te gebruiken aan de voordeur, want de mensen snappen dat niet.Mee_ schreef op maandag 27 januari 2020 @ 15:28:
Ik voorzag een mooie koperen bel die aan de digitale input gekoppeld is van de miniserver.
Ben nogal gewend aan Test Driven Development en het vangnet dat unit-tests mij bieden tegen onderuit halen van functionaliteit bij latere wijzigingen / uitbreidingen. Voelt gek zo iets belangrijks te schrijven - het systeem doet onze verwarming - zonder.
Maar ik kan tevergeefs zoeken, toch? Of is er toch iets dat in de buurt komt? (Simulatie heb ik gezien. Reuze handig, maar biedt geen bescherming tegen later weer vernielen.)
Maar ik kan tevergeefs zoeken, toch? Of is er toch iets dat in de buurt komt? (Simulatie heb ik gezien. Reuze handig, maar biedt geen bescherming tegen later weer vernielen.)
Ik ben ook op zoek naar een simpele koperen bel voor bij de voordeur. Welke heb je daarvoor gebruikt?Cpt-Cholo schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 15:27:
[...]
Ik heb eentje hangen achter de hoek, is de oostkant en het vangt daar niet zoveel regen, maar het werkt nog steeds. Het is wel voorzien om buiten te hangen. Ik heb beslist deze zeker niet te gebruiken aan de voordeur, want de mensen snappen dat niet.
Ik voorzag een mooie koperen bel die aan de digitale input gekoppeld is van de miniserver.
En wat gebruik je dan binnen om een geluid te produceren?
Ik heb gewoon een standaard deurbel en een standaard klingel binnen. Enige verschil is dat de deurbel op 12v werkt en een relais aanstuurt. Achter het relais zit de klingel. parallel met het relais heb ik een DI gekoppeld zodat de miniserver ook een seintje krijgt (en ik een push bericht). En het relais kan ik ook met een DO schakelen vanuit de miniserver.
Zo is alles vrij flexibel.
Zo is alles vrij flexibel.
[ Voor 18% gewijzigd door Sethro op 16-02-2020 19:15 ]
Hey allen, ik heb al menig uurtje in dit topic doorgebracht maar heb al wat tegenstrijdige dingen gelezen. Het grootste deel van mijn installatie is al voorbereid maar voor de voeding van een 8 RGBW extensions ben ik nog niet zeker hoe die rakkers het best te voeden.
Een veel besproken optie is de HGL series van Mean well maar ideaal gezien zou ik de voedingen graag in de kast houden. Daar zijn opties voor in de Mean well stal maar dan is de vraag hoe voorzie ik ze best? Voeding per dimmer, gewoon een groot vermogen voor allemaal of enkel tussenmaten? Plaats in de kast is geen probleem, het betreft 2 Eaton kasten van 1060x800x262 (HxBxD). Eentje voor 400/220v en eentje voor de domotica.
Dit is de power draw waar ze maximaal mee geconfronteerd worden:
Led-dimmer.1 120
Led-dimmer.2 130
Led-dimmer.3 70
Led-dimmer.4 160
Led-dimmer.5 150
Led-dimmer.6 95
Led-dimmer.7 95
Led-dimmer.8 95
Totaal 825W
Zoals je ziet geen gigantische vermogens daar het bijna allemaal aanvullende sfeer verlichting is. Daarnaast moet je de voedingen niet nog eens schakelen of vergis ik me hierin?
TLDR: Beter een paar grote voedingen of eentje per led dimmer of ergens er tussen in.
Een veel besproken optie is de HGL series van Mean well maar ideaal gezien zou ik de voedingen graag in de kast houden. Daar zijn opties voor in de Mean well stal maar dan is de vraag hoe voorzie ik ze best? Voeding per dimmer, gewoon een groot vermogen voor allemaal of enkel tussenmaten? Plaats in de kast is geen probleem, het betreft 2 Eaton kasten van 1060x800x262 (HxBxD). Eentje voor 400/220v en eentje voor de domotica.
Dit is de power draw waar ze maximaal mee geconfronteerd worden:
Led-dimmer.1 120
Led-dimmer.2 130
Led-dimmer.3 70
Led-dimmer.4 160
Led-dimmer.5 150
Led-dimmer.6 95
Led-dimmer.7 95
Led-dimmer.8 95
Totaal 825W
Zoals je ziet geen gigantische vermogens daar het bijna allemaal aanvullende sfeer verlichting is. Daarnaast moet je de voedingen niet nog eens schakelen of vergis ik me hierin?
TLDR: Beter een paar grote voedingen of eentje per led dimmer of ergens er tussen in.
Ik heb op een marktje een dergelijk bel gevonden: https://pxhere.com/nl/photo/1207480joost.schoon88 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 18:19:
[...]
Ik ben ook op zoek naar een simpele koperen bel voor bij de voordeur. Welke heb je daarvoor gebruikt?
En wat gebruik je dan binnen om een geluid te produceren?
Binnen gebruik ik nu gewoon de Loxoneapp (pushmelding) en tijdelijk een elektrische sirene... Verschrikkelijk geluid.
Als ik eens 5 minuten tijd heb zoek ik ook een deftige manier om audioalarmen te sturen naar mijn volumio's in huis met loxonespeakers. In test werkte die ring.php pagina grandioos, maar sinds ik de squeezebox server geruild heb voor volumio's, heb ik nog geen alternatief gevonden om mp3's te triggeren.
Ik wil de zijgevel van ons huis voorzien van verlichting aan de hand van LED-strips. Er is op voorhand niet zo goed nagedacht over de benodigde kabels dus er ligt nu in het midden van de gevel een 'normale' 2,5mm² VOB-kabel.
Mijn idee is om 2 ledstrips van 4,5m (de zijgevel is 9m) te leggen, elk langs één kant van de stroomkabel. De stroomkabel op zich gaat naar de Loxonekast waar ik een RGBW-dimmer voor zoek te installeren. Als LED-strips dacht ik aan 2x deze.
Ik moet ook nog een 24V-voeding hebben om deze dimmer van voldoende juice te voorzien, is hier iets op aan te merken daarvoor?
3 vraagjes hierbij:
- gaat dit werken?
- zijn er dingen die ik beter/goedkoper kan doen?
- buiten ga ik van 1 voedingskabel naar de 2 ledstrips moeten gaan. Ik moet dit dus waterdicht aansluiten, en dit zonder veel plaats in te nemen (er liggen namelijk klinkers waar de ledstrips komen. Ik had gedacht aan een T-krimpkous, bestaat dit? Of zijn er betere oplossingen?
Alvast bedankt om het hele verhaal te lezen!
Mijn idee is om 2 ledstrips van 4,5m (de zijgevel is 9m) te leggen, elk langs één kant van de stroomkabel. De stroomkabel op zich gaat naar de Loxonekast waar ik een RGBW-dimmer voor zoek te installeren. Als LED-strips dacht ik aan 2x deze.
Ik moet ook nog een 24V-voeding hebben om deze dimmer van voldoende juice te voorzien, is hier iets op aan te merken daarvoor?
3 vraagjes hierbij:
- gaat dit werken?
- zijn er dingen die ik beter/goedkoper kan doen?
- buiten ga ik van 1 voedingskabel naar de 2 ledstrips moeten gaan. Ik moet dit dus waterdicht aansluiten, en dit zonder veel plaats in te nemen (er liggen namelijk klinkers waar de ledstrips komen. Ik had gedacht aan een T-krimpkous, bestaat dit? Of zijn er betere oplossingen?
Alvast bedankt om het hele verhaal te lezen!
Als ik de specs bekijk van de RGBW dimmer, dan is er volgens mij een maximum van 2.1A per kanaal.(50w)
De ledstip die je aanhaalt komt uit op 14w per meter.4,5m komt dan al op 62.8w. Blijkbaar kan je meerdere kanalen samenvoegen (bridgen) om hogere wattages aan te sturen.
Je gaat volgens mij dus meer juice nodig hebben dan de voeding die je aanhaalt.
In onze setup is er per RGBW dimmer een 150w voeding voorzien om de loxone pwm spots aan te sturen. https://shop.loxone.com/nlnl/led-spot-ww-v2.html
Ik ben ook nog redelijk nieuw in deze materie, dus het zou kunnen dat ik iets verkeerd interpreteer qua maximale specs
De ledstip die je aanhaalt komt uit op 14w per meter.4,5m komt dan al op 62.8w. Blijkbaar kan je meerdere kanalen samenvoegen (bridgen) om hogere wattages aan te sturen.
In onze setup is er per RGBW dimmer een 150w voeding voorzien om de loxone pwm spots aan te sturen. https://shop.loxone.com/nlnl/led-spot-ww-v2.html
Ik ben ook nog redelijk nieuw in deze materie, dus het zou kunnen dat ik iets verkeerd interpreteer qua maximale specs
[ Voor 20% gewijzigd door DrTweaker op 27-02-2020 12:10 ]

Zo jammer dit. Kocht eigenlijk al niet meer bij ze direct maar via zelektro. Veel sneller en betere support.
15x330 SW38
Hmm.. moeten ze morgen dus aan ons, het grote publiek uitleggen? Ben wel nieuwsgierig, want ik voel me wel enigszins bekocht als ik dit zo lees. Het 'signaal' was immers altijd het omgekeerde en belofte maakt toch wel schuld..
Uitleggen? Ze doen het gewoon 
Mijn plan was om de hele woning te automatiseren met (grotendeels) Loxone spul maar dat veranderde op het moment dat Loxone hun forum sloot. Op dat moment was al wel duidelijk welke richting ze op wilde gaan. Dat is alleen maar duidelijker geworden met Tree, de 2nd gen Miniserver (zonder KNX), gebrek aan integratie met de rest van de wereld (MQTT, Hue, voice assistants, etc, etc, etc) en het sluiten van de webshops in de US en (binnenkort) de UK.
De afgelopen jaren ben ik vooral aan het kijken naar een fatsoenlijk alternatief voor Loxone Config.
Mijn plan was om de hele woning te automatiseren met (grotendeels) Loxone spul maar dat veranderde op het moment dat Loxone hun forum sloot. Op dat moment was al wel duidelijk welke richting ze op wilde gaan. Dat is alleen maar duidelijker geworden met Tree, de 2nd gen Miniserver (zonder KNX), gebrek aan integratie met de rest van de wereld (MQTT, Hue, voice assistants, etc, etc, etc) en het sluiten van de webshops in de US en (binnenkort) de UK.
De afgelopen jaren ben ik vooral aan het kijken naar een fatsoenlijk alternatief voor Loxone Config.
Tja, ik heb er ook wel enige sympathie voor. Gratis software, dat kan prima, want daarvan voel je die extra downloads niet echt. Maar gratis oneindige support voor n00bs op ingewikkelde dingen.. dat kan uiteindelijk nooit uit.
Helaas lijken ze te missen dat dé manier om dat toch te doen vandaag de dag juist het actief ondersteunen van je community is, zodat wat je tegen de 'vrijwillige experts' zegt zich via hen verder voortzegt. En ongetwijfeld proberen consumenten wat langer het dubbeltje op de eerste rang, maar uiteindelijk moet ook hier vast een markt voor goede professionele support mogelijk zijn zonder die 'af te dwingen', zoals 't nu een tikkie riekt.
Helaas lijken ze te missen dat dé manier om dat toch te doen vandaag de dag juist het actief ondersteunen van je community is, zodat wat je tegen de 'vrijwillige experts' zegt zich via hen verder voortzegt. En ongetwijfeld proberen consumenten wat langer het dubbeltje op de eerste rang, maar uiteindelijk moet ook hier vast een markt voor goede professionele support mogelijk zijn zonder die 'af te dwingen', zoals 't nu een tikkie riekt.
Ik begrijp het ook wel vanuit Loxone, businesswise dan. Het is zeker niet wat ik zou hebben gedaan, ze komen nu in Crestron/Control4/Savant gebied, heel andere markt. Is natuurlijk een keuze, maar die richting is niet in lijn met wat ik zoek voor onze woning (open en flexibel).
Idealiter had Loxone:
- Het forum online gehouden zodat gebruikers/partners elkaar konden helpen op een centrale plek
- De KNX implementatie verbeterd
- Support vanuit Loxone beperkt tot partners en DIY-ers met een support-abonnement
- PicoC uitgebreid of vervangen door een beter systeem voor custom function blocks
Maar dat is (helaas voor mij) allemaal niet gebeurd.
Idealiter had Loxone:
- Het forum online gehouden zodat gebruikers/partners elkaar konden helpen op een centrale plek
- Support vanuit Loxone beperkt tot partners en DIY-ers met een support-abonnement
- PicoC uitgebreid of vervangen door een beter systeem voor custom function blocks
Dit was ook wat ik gehopt had... ik had best wel voor de software willen betalen, als het open en completer was (MQTT, IFTTT, KNX vollediger etc.). Misschien zelfs op subscription basis. De software is prettig om mee te werken en de UX is prima/voldoende voor ons. De houding van Loxone staat me niet aan dus, ben nu alle loxone waar mogelijk aan het vervangen door KNX.bartvb schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:39:
Ik begrijp het ook wel vanuit Loxone, businesswise dan. Het is zeker niet wat ik zou hebben gedaan, ze komen nu in Crestron/Control4/Savant gebied, heel andere markt. Is natuurlijk een keuze, maar die richting is niet in lijn met wat ik zoek voor onze woning (open en flexibel).
Idealiter had Loxone:
Ik heb een dubbel gevoel bij Loxone. Wij zijn nieuw aan het bouwen en bij de introductie van de MS V2 besloten om toch zo veel mogelijk KNX in te gaan zetten.
Aan de andere kant ben ik nu bezig met het configureren van de aansturing van een massa kachel (dus een open haard waarbij de warmte deels in de stenen wordt opgeslagen). Input: schakelaar (start cyclus) en een temperatuur sensor (0-10V). Output: 0-5V klep in luchttoevoer. Doel; optimale verbranding volgens bepaalde fasering in een bepaalde curve. Analoge in- en uitgang via KNX.
Ik heb gelukkig een voorbeeld configuratie ontvangen van een Tsjech en pas die aan. Ik zou het werkelijk niet weten hoe ik dat in een zuivere KNX omgeving zou moeten configureren. Dat kan ik nog net in Loxone.
Aan de andere kant ben ik nu bezig met het configureren van de aansturing van een massa kachel (dus een open haard waarbij de warmte deels in de stenen wordt opgeslagen). Input: schakelaar (start cyclus) en een temperatuur sensor (0-10V). Output: 0-5V klep in luchttoevoer. Doel; optimale verbranding volgens bepaalde fasering in een bepaalde curve. Analoge in- en uitgang via KNX.
Ik heb gelukkig een voorbeeld configuratie ontvangen van een Tsjech en pas die aan. Ik zou het werkelijk niet weten hoe ik dat in een zuivere KNX omgeving zou moeten configureren. Dat kan ik nog net in Loxone.
https://www.mdt.de/Analog_IO.html and https://www.mdt.de/downlo...nalog_Eingang_Ausgang.pdf misschien een optie?barbuitenhuis schreef op maandag 2 maart 2020 @ 17:33:
Ik heb een dubbel gevoel bij Loxone. Wij zijn nieuw aan het bouwen en bij de introductie van de MS V2 besloten om toch zo veel mogelijk KNX in te gaan zetten.
Gisteren een update gedaan naar de laatste versie van loxone (10.3.11.27), alles leek goed gegaan.
Vandaag probeerde ik de webinterface te benaderen maar deze lijkt helaas niet meer te werken.

Het lijkt erop dat enkele files op de SD kaart corrupt zijn geraakt bij de update.
De javascript en css files lijken allemaal binaire data weer te geven in de browser.
Ook heb ik de update reeds opnieuw uitgevoerd maar dit lijkt geen oplossing te bieden.
Nog mensen die dit hebben gezien?
Vandaag probeerde ik de webinterface te benaderen maar deze lijkt helaas niet meer te werken.

Het lijkt erop dat enkele files op de SD kaart corrupt zijn geraakt bij de update.
De javascript en css files lijken allemaal binaire data weer te geven in de browser.
Ook heb ik de update reeds opnieuw uitgevoerd maar dit lijkt geen oplossing te bieden.
Nog mensen die dit hebben gezien?
[ Voor 12% gewijzigd door siskos op 02-03-2020 19:51 . Reden: img gefixed en thumb ]
Tnx. Ik had inderdaad de MDT AIO-0410V.01 in gedachten om het analoge signaal uit te lezen en aan te sturen. Per poort goedkoper dan de Loxone extensies en toekomstbestendiger. Ik sluit de poorten dan '1 op 1' aan op de MS gen 1. Ik zie nu dat er veel meer intelligentie in de MDT module zit dan ik had bedacht. Misschien kan ik daar in de toekomst nog iets mee.HiBe schreef op maandag 2 maart 2020 @ 18:34:
[...]
https://www.mdt.de/Analog_IO.html and https://www.mdt.de/downlo...nalog_Eingang_Ausgang.pdf misschien een optie?
Zijn er hier nog mensen die hun (traditionele) verwarmingsketel aansturen mbv Loxone?
Ik gebruik hiervoor momenteel een 1-wire temperatuursensor in de lichtschakelaar, maar hierop zit eigenlijk te veel vertraging.
In verband met aankomende verbouwing ben ik ook de mogelijkheid aan het bekijken om de badkamer en eventueel bovenverdieping apart aan te sturen. (momenteel in de living 1 chauffage aan de temperatuursensor volledig open en de rest van het huis thermostatische kranen)
Loxone heeft hiervoor de stelventielen met geïntegreerde temperatuursensor. Een andere optie is een losse temperatuursensor zoals https://shop.loxone.com/nlnl/ruimteklimaat-sensor-air.html of de touch knop in combinatie met een aanstuurbare klep op de collector. Heeft iemand ervaringen met één van deze opties of met andere temperatuursensoren?
Verder ben ik ook nog op zoek naar een bewegingssensor op gelijkspanning. Iemand die hiervoor één gevonden heeft en deze naar tevredenheid gebruikt? Ik heb nu een goedkope 230V, maar daarbij duurt het soms even voordat de beweging opgemerkt wordt en zijn er ook nog 2 overbodige relais (in sensor zelf en om de 230V naar 24V input om te zetten).
Ik gebruik hiervoor momenteel een 1-wire temperatuursensor in de lichtschakelaar, maar hierop zit eigenlijk te veel vertraging.
In verband met aankomende verbouwing ben ik ook de mogelijkheid aan het bekijken om de badkamer en eventueel bovenverdieping apart aan te sturen. (momenteel in de living 1 chauffage aan de temperatuursensor volledig open en de rest van het huis thermostatische kranen)
Loxone heeft hiervoor de stelventielen met geïntegreerde temperatuursensor. Een andere optie is een losse temperatuursensor zoals https://shop.loxone.com/nlnl/ruimteklimaat-sensor-air.html of de touch knop in combinatie met een aanstuurbare klep op de collector. Heeft iemand ervaringen met één van deze opties of met andere temperatuursensoren?
Verder ben ik ook nog op zoek naar een bewegingssensor op gelijkspanning. Iemand die hiervoor één gevonden heeft en deze naar tevredenheid gebruikt? Ik heb nu een goedkope 230V, maar daarbij duurt het soms even voordat de beweging opgemerkt wordt en zijn er ook nog 2 overbodige relais (in sensor zelf en om de 230V naar 24V input om te zetten).
Verwarmingsketel is hier weg, dus ik pak je vragen op bij de stelventielen. Die meten waar je traditionele thermostaatkraan ook meet, met vergelijkbaar resultaat dus. Wordt dat teveel door de verwarming zelf en / of gordijnen vernacheld, dan is een andere plek handiger. Wij hebben hier (nog) geen Loxone knoppen, dus zijn 't hier en daar losse sensoren geworden.
Ik ga er nog eentje bij kopen voor een kamer met vloerverwarming + radiator. Daar wordt het achter het gordijn veel te koud, omdat de kamer hoofdzakelijk door vloerverwarming wordt verwarmd, en de kamer dus te heet.
Vind trouwens de bouwkwaliteit van die air stelventielen een tikkie naadje. Het batterijvak is niet goed van maat, waardoor je batterijen er lastig in en uit krijgt en deze makkelijk beschadigen. Het mechaniek waarmee aan de voet wordt vastgegrepen is maar net sterk genoeg en ontgrendelt niet goed. Bang het af te breken - maar nog niet gebeurd. En van de negen had er eentje de knop voorop kapot; bleef vastzitten waardoor hij ook in ca. 10 dagen door de meegeleverde batterij ging. (Deze unit is onder garantie retour, maar nu is 't wel weer wachten op de vervanging.)
Ik ga er nog eentje bij kopen voor een kamer met vloerverwarming + radiator. Daar wordt het achter het gordijn veel te koud, omdat de kamer hoofdzakelijk door vloerverwarming wordt verwarmd, en de kamer dus te heet.
Vind trouwens de bouwkwaliteit van die air stelventielen een tikkie naadje. Het batterijvak is niet goed van maat, waardoor je batterijen er lastig in en uit krijgt en deze makkelijk beschadigen. Het mechaniek waarmee aan de voet wordt vastgegrepen is maar net sterk genoeg en ontgrendelt niet goed. Bang het af te breken - maar nog niet gebeurd. En van de negen had er eentje de knop voorop kapot; bleef vastzitten waardoor hij ook in ca. 10 dagen door de meegeleverde batterij ging. (Deze unit is onder garantie retour, maar nu is 't wel weer wachten op de vervanging.)
Idem binnenkort te doen voor onze CV-haard. (Nou ja.. iets andere sensoren, en zonder KNX daarin gemixt.) Mag ik die config / jouw resultaat ook ontvangen?barbuitenhuis schreef op maandag 2 maart 2020 @ 17:33:
[ Voor 27% gewijzigd door Gwaihir op 09-03-2020 11:26 ]
Webshop ook voor NL op slot gegooid
.
Ja, gratis eindeloze gratis support voor DIY kan natuurlijk niet. De software gratis, dat schaalt wel, maar ondersteuning met echte tijd van echte medewerkers.. dat gaat niet. Helaas kijken ze daarbij tot nu toe niet naar hoe dat in de open source wereld gaat, waar de bedrijven achter de open source prima geld verdienen mét / dankzij een goede relatie met de community.bartvb schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:39:
Idealiter had Loxone:
Wil graag spots verwerken in de overstek van mijn aanbouw en onder de overkapping aan de woning. De spots van Loxone zijn ip20 en dus niet geschikt om buiten te gebruiken neem ik aan? Of kan dit niet zoveel kwaad met 24v?
Iemand met een soortgelijke situatie die mij alternatieve spots (24v?) kan aanbevelen welke te dimmen zijn?
Iemand met een soortgelijke situatie die mij alternatieve spots (24v?) kan aanbevelen welke te dimmen zijn?
Ik gebruik spots van het merk Constaled. Dit is inmiddels over genomen door voltus.de. Deze spots passen in elke waterdichte gu10 armatuur.
Zou persoonlijk niet verwachten dat je huis afbrandt of zo. Maar de levensduur zou best ruk kunnen zijn en zo goedkoop zijn ze niet.gdoorn schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 21:13:
Wil graag spots verwerken in de overstek van mijn aanbouw en onder de overkapping aan de woning. De spots van Loxone zijn ip20 en dus niet geschikt om buiten te gebruiken neem ik aan? Of kan dit niet zoveel kwaad met 24v?
Even eldoled+loxone vraag ivm stand-by vermogen voorleggen:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1980890
Thx
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1980890
Thx
Ik heb 24V verlichting. Zowel inbouwspots als opbouwspots hanglampen en wandlampen, ook waterdichte inbouwspots.. Geschikt voor alle PWM dimmers. DM maar wie interesse heeft.
Ik heb deze ook en worden aangestuurd door de tree RGBW dimmer. Heel tevreden over.-SimJoc- schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 20:26:
Ik gebruik spots van het merk Constaled. Dit is inmiddels over genomen door voltus.de. Deze spots passen in elke waterdichte gu10 armatuur.
Heeft Loxone een geofencing-mogelijkheid? Ik zou graag instellen dat de buitenverlichting aangaat als de 'grens' van een ingesteld geofence wordt overschreden maar ik vind niet meteen iets?
Ik ben loxone al een tijd van afstand aan het gebruiken en ik merk vooral dat je eigenlijk heel wat kennis moet hebben om heel je systeem up and running te krijgen, zeker als je niets alles van loxone zelf koopt. Xml editen ect, niet echt voor de leeks onder ons.
Wat ik me vooral afvraag is hoe makkelijk je alles kan bediening op je smartphone? Hoe goed of slecht is die app? Voor licht heb ik nu vooral hue en dat is wel enorm makkelijk in gebruik, met een mooie interface. En in neem aan dat licht besturen iets is wat je het meest gebruikt, buiten gordijnen regelen of verwarming?
Verder snap ik nog niet goed wat je moet doen met je verlichting in een nieuwbouw? Kies je resoluut voor 230v of 24v over de hele lijn? Of kan je dat combineren? Is er ergens een website waar dat simpel wordt uitgelegd? De 24v oplossing is duurder waarschijnlijk, ook in aankoop van het licht zelf?
Wat ik me vooral afvraag is hoe makkelijk je alles kan bediening op je smartphone? Hoe goed of slecht is die app? Voor licht heb ik nu vooral hue en dat is wel enorm makkelijk in gebruik, met een mooie interface. En in neem aan dat licht besturen iets is wat je het meest gebruikt, buiten gordijnen regelen of verwarming?
Verder snap ik nog niet goed wat je moet doen met je verlichting in een nieuwbouw? Kies je resoluut voor 230v of 24v over de hele lijn? Of kan je dat combineren? Is er ergens een website waar dat simpel wordt uitgelegd? De 24v oplossing is duurder waarschijnlijk, ook in aankoop van het licht zelf?
Een amiga 500 met 512 kb ram !
Beste tweakers,
In mijn nieuwe huis ga ik trimmless inbouwspot monteren die gebruik maken van 12V G53 (AR111) led lampen. Hoe kan ik die het beste aansturen? Ik was van plan om DMX Of DALI te gebruiken maar raak het spoor bijster op zoek naar de beste driver. Ik heb de volgende lamp in gedachten https://www.lampdirect.nl...wdim-dimbaar-vervangt-50w, en heb dan de volgende vragen:
- Gaat dit werken met DALI of DMX?
- Moet ik dan CC of CV kiezen (ik zie nergens amperes vermeld, dus zou gokken op CV, maar wil dus liever niet gokken
)
- Welke driver raden jullie dan aan?
Alvast bedankt.
In mijn nieuwe huis ga ik trimmless inbouwspot monteren die gebruik maken van 12V G53 (AR111) led lampen. Hoe kan ik die het beste aansturen? Ik was van plan om DMX Of DALI te gebruiken maar raak het spoor bijster op zoek naar de beste driver. Ik heb de volgende lamp in gedachten https://www.lampdirect.nl...wdim-dimbaar-vervangt-50w, en heb dan de volgende vragen:
- Gaat dit werken met DALI of DMX?
- Moet ik dan CC of CV kiezen (ik zie nergens amperes vermeld, dus zou gokken op CV, maar wil dus liever niet gokken
- Welke driver raden jullie dan aan?
Alvast bedankt.
@multipasser
Ik ben wel tevreden van de app. Ik heb geen ervaring met andere domotica apps, maar je kan alles zelf wel mooi indelen in categorieën/kamers en prioriteiten leggen voor de volgorde waarin ze moeten verschijnen.
De app was ook de reden dat ik 6+ jaar geleden voor Loxone gekozen heb. In die tijd waren er geen andere systemen met een vergelijkbare prijs+app.
Ik kan alles met de app, maar dingen die ik exclusief met de app kan zijn de verwarming, mijn rolluik automatisering wijzigen (zonsondergang alles naar beneden, zonsopgang living naar boven, de rest met timer alles per rol (ik heb al eens een kapotte motor gehad) en per type automatisering aan/af te zetten), de status van mijn garagepoorten bekijken, 1wire temperatuursensor waarden bekijken en wake on lan (PC aanzetten).
Ik heb al veel 230V GU10 spots welke ik dim via de dimmer extensie. We zijn nu echter nog aan het verbouwen en voor het nieuwe deel ben ik naar het kijken naar de RGBW Dimmers (tree of air). Hiermee kan je 24V of 12V verlichting dimmen voor ~20€ per kanaal. (dimmer extensie bijna 125€ per kanaal als je geen DI meer nodig hebt) Nog geen gebruikservaring mee tot heden.
@doorenroos
Die 12V G53 (AR111) led lampen zou je dus ook met de RGBW dimmers moeten kunnen dimmen.
Ik ben wel tevreden van de app. Ik heb geen ervaring met andere domotica apps, maar je kan alles zelf wel mooi indelen in categorieën/kamers en prioriteiten leggen voor de volgorde waarin ze moeten verschijnen.
De app was ook de reden dat ik 6+ jaar geleden voor Loxone gekozen heb. In die tijd waren er geen andere systemen met een vergelijkbare prijs+app.
Ik kan alles met de app, maar dingen die ik exclusief met de app kan zijn de verwarming, mijn rolluik automatisering wijzigen (zonsondergang alles naar beneden, zonsopgang living naar boven, de rest met timer alles per rol (ik heb al eens een kapotte motor gehad) en per type automatisering aan/af te zetten), de status van mijn garagepoorten bekijken, 1wire temperatuursensor waarden bekijken en wake on lan (PC aanzetten).
Ik heb al veel 230V GU10 spots welke ik dim via de dimmer extensie. We zijn nu echter nog aan het verbouwen en voor het nieuwe deel ben ik naar het kijken naar de RGBW Dimmers (tree of air). Hiermee kan je 24V of 12V verlichting dimmen voor ~20€ per kanaal. (dimmer extensie bijna 125€ per kanaal als je geen DI meer nodig hebt) Nog geen gebruikservaring mee tot heden.
@doorenroos
Die 12V G53 (AR111) led lampen zou je dus ook met de RGBW dimmers moeten kunnen dimmen.
De RGBW dimmer wordt lastig aangezien ik tot 4 spots per kanaal moet gaan, en dan is de 25W per kanaal niet voldoende, Wordt lastig om de bedrading nog aan te passen. Dus kan er niet makkelijk nog een extra kanaal voor gebruiken. Andere opties?
24V of 230V hangt vooral af van de keuze voor armaturen en dimmen etc. Ik heb hier zelf alles 24V icm de RGBW Tree dimmers. Voor 70 euro heb je 4 kanalen WW. Voor 230V heb je de dimmer extensie, die is een stuk duurder. Wil je gewoon aan/uit 230V dan kan je een schakelrelais gebruiken.multipasser schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 02:12:
Ik ben loxone al een tijd van afstand aan het gebruiken en ik merk vooral dat je eigenlijk heel wat kennis moet hebben om heel je systeem up and running te krijgen, zeker als je niets alles van loxone zelf koopt. Xml editen ect, niet echt voor de leeks onder ons.
Philips Hue is ook makkelijk te koppelen aan Loxone, daar zou je ook gebruik van kunnen maken.
https://duurzamehuizenroute.nl/woning/vrijstaande-woning-2019-ommen
Makkelijk as in 'click' 'click' klaar?Vantage92 schreef op woensdag 8 april 2020 @ 10:16:
[...]
Philips Hue is ook makkelijk te koppelen aan Loxone, daar zou je ook gebruik van kunnen maken.
Of moet je toch nog liggen programmeren?
YouTube: Tutorial: Hue-Integration in Loxone über ioBroker (von Hendrik) zo simpel lijkt het toch niet?
Je zou verwachten dat loxone software alles van HUE geïntegreerd heeft vermits de meeste wel iets van Hue hebben en het een wereldspeler is. Drag and Drop.
Een amiga 500 met 512 kb ram !
De meeste spots zijn toch <=7W, waarvan 4 spots per kanaal dus nog wel mogelijk is op 12V.doorenroos schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 23:11:
De RGBW dimmer wordt lastig aangezien ik tot 4 spots per kanaal moet gaan, en dan is de 25W per kanaal niet voldoende, Wordt lastig om de bedrading nog aan te passen. Dus kan er niet makkelijk nog een extra kanaal voor gebruiken. Andere opties?
Op 24V heb je zelfs 50W per kanaal ter beschikking.
De spots zijn 12w. Nu las ik in een eerdere reactie dan je kanalen kunt bridgen. Ik vermoed dat daarmee wordt bedoeld dat je 2 kanalen kunt combineren tot 1. Iemand daar ervaring mee?
DrTweaker schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:54:
Als ik de specs bekijk van de RGBW dimmer, dan is er volgens mij een maximum van 2.1A per kanaal.(50w)
Ik zit met een probleempje: ik heb voor LED strips buiten een RGBW 24V Dimmer Tree gekocht alsook een 150W 24V DC voeding. Ik heb de power supply-ingang van de dimmer aangesloten op de + en - van de 150W voeding, en de tree-kabeltjes doorgelust. Resultaat: de 24V dimmer extensie heeft een rode knipperende led, de andere extensies geven connectieproblemen en de dimmer extensie zelf wordt niet gevonden.
Nu las ik dat de GND gemeenschappelijk moet zijn als je meerdere power supplies gebruikt? Hoe doe ik dit, sluit ik gewoon de GND van de dimmer extensie aan op de - van de voeding die voor de Miniserver + extensies wordt gebruikt?
Alvast bedankt voor de hulp!
Nu las ik dat de GND gemeenschappelijk moet zijn als je meerdere power supplies gebruikt? Hoe doe ik dit, sluit ik gewoon de GND van de dimmer extensie aan op de - van de voeding die voor de Miniserver + extensies wordt gebruikt?
Alvast bedankt voor de hulp!
Of gewoon van alle voedingen de - aan de aarding hangen.
Loxone raadt trouwens aan om voor de voeding van de modules en voeding van de lampen aparte voedingen te gebruiken. Indien de dimmer bij je spots staat ipv in de kast is dat natuurlijk wel moeilijk.
Loxone raadt trouwens aan om voor de voeding van de modules en voeding van de lampen aparte voedingen te gebruiken. Indien de dimmer bij je spots staat ipv in de kast is dat natuurlijk wel moeilijk.
Ik heb het probleem net gevonden... ik had de RGBW 24V Dimmer aangesloten op de Extension-bus ipv op de Tree...

Ik zit met een vraag over de Loxone Dimmer extensie in combinatie met SLV Eutrac 3-Fase rail.
Deze rails delen 1 Neuter en hebben 3 fases. Op deze manier worden er 3 individueel aanstuurbare lichtkringen gemaakt.
Volgens Loxone moet de uitgaande neuter per lichtkring individueel aangestuurd worden door de Dimmer extensie.
Is dit strikt noodzakelijk of kan ik de uitgaande neuters ook door linken?
SLV Eutrac 3-Fase
https://www.dmlights.be/s...ace_track_2m__zwart~09131
Loxone Dimmer extensie
https://www.loxone.com/nlnl/kb/dimmer/
Deze rails delen 1 Neuter en hebben 3 fases. Op deze manier worden er 3 individueel aanstuurbare lichtkringen gemaakt.
Volgens Loxone moet de uitgaande neuter per lichtkring individueel aangestuurd worden door de Dimmer extensie.
SLV Eutrac 3-Fase
Loxone Dimmer extensie
Vandaag een kmtronic webrelay getest en dat werkt boven verwachting goed. Is dus echt te overwegen als alternatief voor de Extensie.
Dat kan, ik vind zelf netter omm dan 1 fase gewoon niet aan te sluiten en de lampen op de andere kringen te zetten.Seb schreef op zondag 19 april 2020 @ 11:44:
Ik zit met een vraag over de Loxone Dimmer extensie in combinatie met SLV Eutrac 3-Fase rail.
SLV Eutrac 3-Fase
Loxone Dimmer extensie
Weet iemand hoe je de lijst van ShellFuncs en ShellSysFuncs van een component achterhaalt?
Begrijp dat ze diverse algemene en specifieke dingen via een webservice van de miniserver ontsluiten, bijv:
http://<IP>/dev/sys/wsdevice/<serienummer of naam component>/TechReport
of die zelfde intro met call /Statistics
Heerlijk tweaker-ig
. Maar wat is de call die alle commando's van een component teruggeeft?
Begrijp dat ze diverse algemene en specifieke dingen via een webservice van de miniserver ontsluiten, bijv:
http://<IP>/dev/sys/wsdevice/<serienummer of naam component>/TechReport
of die zelfde intro met call /Statistics
Heerlijk tweaker-ig
Ik heb op de mini-server een relais dat blijft plakken.
Volgens Loxone (en m'n installateur) valt dit niet onder garantie want het is altijd een gebruiksfout.
Ik heb niets aan de installatie aangepast (qua uitgang) na installatie (door Loxone partner) en keuring.
De enige aanpassing is al van maanden geleden en dat was op een ingang (bewegingsmelder).
De relais is trouwens in 2 stappen blijven plakken, enkele weken geleden maar dit is door een reset van de server en stroom van die kring halen opgelost geraakt. Maar dit trucje werkt niet meer, helaas.
Antwoord van Loxone, geen garantie, relais is zelf te vervangen (solderen) en kost me 20€.
Maar dan is waarschijnlijk de garantie van heel m'n mini-server foetsie.
Vind dit allemaal nogal grijs en flauw voor materiaal dat in mijn ogen genoeg geld kost.
Had meer verwacht van Loxone...
Zijn er nog mensen die dit hebben meegemaakt en moet ik me nu zorgen maken voor m'n andere uitgangen?
Volgens Loxone (en m'n installateur) valt dit niet onder garantie want het is altijd een gebruiksfout.
Ik heb niets aan de installatie aangepast (qua uitgang) na installatie (door Loxone partner) en keuring.
De enige aanpassing is al van maanden geleden en dat was op een ingang (bewegingsmelder).
De relais is trouwens in 2 stappen blijven plakken, enkele weken geleden maar dit is door een reset van de server en stroom van die kring halen opgelost geraakt. Maar dit trucje werkt niet meer, helaas.
Antwoord van Loxone, geen garantie, relais is zelf te vervangen (solderen) en kost me 20€.
Vind dit allemaal nogal grijs en flauw voor materiaal dat in mijn ogen genoeg geld kost.
Zijn er nog mensen die dit hebben meegemaakt en moet ik me nu zorgen maken voor m'n andere uitgangen?
Dit kan voorkomen als er een kortsluiting op de uitgang geweest is (slechte lamp ofzo). Nu kan je hier glas zekeringen gaan tussen steken om die uitgangen te gaan beschermen maar dan ben je weer wat centen en plaats kwijt als je dit proper wil doen. Gezien de (belachelijke) kost per relais uitgang bij Loxone heb ik dit bij mezelf wel gedaan... Indien je goekoper af wil zijn voor extra relais uitgangen kan je altijd eens zien naar een railduino.Tamunave schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 08:58:
Ik heb op de mini-server een relais dat blijft plakken.
Zoals je zelf aangeeft vanaf je het open schroeft en er begint in te solderen kan je de garantie wel vergeten. Maar denk dat als je die uitgang terug wilt dat er niet veel andere opties hebt.
Ik was aan het denken van een Eltako Schakelrelais 1 wissel contact ER12-001-UC en een analoge uitgang te gebruiken om deze te sturen.Pulse_ schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 09:48:
[...]
Dit kan voorkomen als er een kortsluiting op de uitgang geweest is (slechte lamp ofzo). Nu kan je hier glas zekeringen gaan tussen steken om die uitgangen te gaan beschermen maar dan ben je weer wat centen en plaats kwijt als je dit proper wil doen. Gezien de (belachelijke) kost per relais uitgang bij Loxone heb ik dit bij mezelf wel gedaan... Indien je goekoper af wil zijn voor extra relais uitgangen kan je altijd eens zien naar een railduino.
Zoals je zelf aangeeft vanaf je het open schroeft en er begint in te solderen kan je de garantie wel vergeten. Maar denk dat als je die uitgang terug wilt dat er niet veel andere opties hebt.
Railduino of Unipi spreekt me wel aan omdat ik vrij veel stuur dmv zelf geschreven software en de Loxone WS api. Snap de Loxone logica soms niet en heb nog Zigbee schakelaars en sensors, werkt super allemaal met m'n zelf geschreven "middleware".
Heeft er iemand een idee om de loxone spots aan te sturen met niet Loxone materiaal, misschien bouw ik op termijn Loxone af om naar iets zelf geschreven te gaan met Unipi or Railduino
Das zeker mogelijk als je die uitgangen nog over hebt. Ik zelf ben voor men basis installatie bij railduino weg gebleven omdat ik niet veel vertrouwen heb dat Loxone binnen 2 jaar niet weer iets nieuws vind voor het onbruikbaar te maken. Ik hoop dat ik me vergis...Tamunave schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 09:55:
[...]
Ik was aan het denken van een Eltako Schakelrelais 1 wissel contact ER12-001-UC en een analoge uitgang te gebruiken om deze te sturen.
Railduino of Unipi spreekt me wel aan omdat ik vrij veel stuur dmv zelf geschreven software en de Loxone WS api. Snap de Loxone logica soms niet en heb nog Zigbee schakelaars en sensors, werkt super allemaal.
Heeft er iemand een idee om de loxone spots aan te sturen met niet Loxone materiaal, misschien bouw ik op termijn Loxone af om naar iets zelf geschreven met Unipi or Railduino
Snap ff je statement nietPulse_ schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 09:59:
[...]
Das zeker mogelijk als je die uitgangen nog over hebt. Ik zelf ben voor men basis installatie bij railduino weg gebleven omdat ik niet veel vertrouwen heb dat Loxone binnen 2 jaar niet weer iets nieuws vind voor het onbruikbaar te maken. Ik hoop dat ik me vergis...
Heb je schrik dat Loxone z'n API gaat omgooien of stoppen?
Zoja zal het snel exit Loxone zijn bij mij, want hun software denk bij mij de lading niet

Heeft er iemand weet hoe je de PWM spot kan aansturen met niet Loxone hardware?
De schakelaars zullen we een no go zijn maar da's nog niet de kost om te vervangen...
Ze hebben in het verleden de max polling rates van het origineel protocol dat railduino gebruikte dusdanig aangepast dat railduino niet meer bruikbaar was voor schakelaars en dergelijke.(dacht modbus maar niet 100%) Gelukkig hebben ze daar een update voor kunnen uitbrengen bij railduino om het over UDP terug aan de praat te krijgen maar dat betekend niet dat Loxone van de ene update op de andere weer niet lastig kan gaan doen.Tamunave schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 10:09:
[...]
Snap ff je statement niet![]()
Zoja zal het snel exit Loxone zijn bij mij, want hun software denk bij mij de lading niet![]()
De schakelaars zullen we een no go zijn maar da's nog niet de kost om te vervangen...
Volledig mee eens dat dit een rot streek zou zijn maar ze zijn ook bezig met KNX op de achtergrond te duwen met dit in een apparte module te steken ipv standaard in de miniserver. Het model waar ze aan werken is duidelijk met al die nieuwe tree producten. Dat dit jammer is voor ons als tweakers staat vast.
Ok nu snap ik het, ik gebruik geen UDP endpoints in Loxone, de WS API doet z'n ding echt wel superPulse_ schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 10:32:
[...]
Ze hebben in het verleden de max polling rates van het origineel protocol dat railduino gebruikte dusdanig aangepast dat railduino niet meer bruikbaar was voor schakelaars en dergelijke.(dacht modbus maar niet 100%) Gelukkig hebben ze daar een update voor kunnen uitbrengen bij railduino om het over UDP terug aan de praat te krijgen maar dat betekend niet dat Loxone van de ene update op de andere weer niet lastig kan gaan doen.
Volledig mee eens dat dit een rot streek zou zijn maar ze zijn ook bezig met KNX op de achtergrond te duwen met dit in een apparte module te steken ipv standaard in de miniserver. Het model waar ze aan werken is duidelijk met al die nieuwe tree producten. Dat dit jammer is voor ons als tweakers staat vast.
Gewoon met een PWM dimmer? Elke led strip dimmer werkt zo een beetje volgens dat principe.Tamunave schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 10:09:
[...]
Snap ff je statement niet![]()
Zoja zal het snel exit Loxone zijn bij mij, want hun software denk bij mij de lading niet![]()
Genoeg DMX dimmers die ook led strips en dus spots kunnen sturen.
YouTube: Preview: Loxone Config & App V11
V11 is er met nieuwe features voor de 2de Gen. Ze gaan het spelltje zo beginnen spelen.
V11 is er met nieuwe features voor de 2de Gen. Ze gaan het spelltje zo beginnen spelen.
Oneens. Ik zie dat niet.Cpt-Cholo schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 19:05:
Het was bekend dat Gen1 geen https trekt. De ene Gen2-only feature is https toegang. Dat is erg voor de hand liggend. Van de andere acht ik het erg waarschijnlijk dat https er ook noodzakelijk voor is.
Zie wel leuke dingen
Ik weet niet waarom gen1 geen https kan "trekken". Maar dat is voor mij naast de kwestie.
Toen ze de gen2 aankondigden zouden ze geen verschil maken tussen de twee, met de eerste grote release is het er al van... Ik hou mijn hart vast voor de volgende.
Het is alsof Loxone er een vaste gewoonte van begint te maken eerst iets voor te liegen en nadien de regels te veranderen. Ik heb het zelf al aan de lijve ondervonden en vermits er voor 9000 euro aan Loxonemateriaal in mijn huis zit, is dit niet bevorderlijk voor "mijn interne rust".
Toen ze de gen2 aankondigden zouden ze geen verschil maken tussen de twee, met de eerste grote release is het er al van... Ik hou mijn hart vast voor de volgende.
Het is alsof Loxone er een vaste gewoonte van begint te maken eerst iets voor te liegen en nadien de regels te veranderen. Ik heb het zelf al aan de lijve ondervonden en vermits er voor 9000 euro aan Loxonemateriaal in mijn huis zit, is dit niet bevorderlijk voor "mijn interne rust".
Is er dan buiten Remote connect en TLS1.2 iets dat de Gen1 niet kan met update v11?
SIA DC-09 supportTamunave schreef op donderdag 30 april 2020 @ 13:30:
Is er dan buiten Remote connect en TLS1.2 iets dat de Gen1 niet kan met update v11?
(SIA DC-09 is een van de meest gebruikte standaardprotocollen ter wereld voor het doorgeven van informatie over een gevaarlijke situatie aan een controlecentrum. Met behulp van de SIA DC-09 functie kan de Loxone Miniserver nu een bericht met een voorgedefinieerd bericht naar een SIA server sturen)
Voor mij niet relevant gelukkig. Mijn domotica is netjes dichtgetimmerd langs buiten. Als ik iets wil doen, ga ik wel over een VPN-tunnel. Tis voorlopig enkel een principekwestie.Tamunave schreef op donderdag 30 april 2020 @ 13:30:
Same here, begin echt hoe langer hoe meer te denken van op het gemak Loxone te vervangen door iets anders, maar ben nog geen ecosysteem tegengekomen dat verkoopt wat ik zoek.Cpt-Cholo schreef op donderdag 30 april 2020 @ 13:41:
[...]
Voor mij niet relevant gelukkig. Mijn domotica is netjes dichtgetimmerd langs buiten. Als ik iets wil doen, ga ik wel over een VPN-tunnel. Tis voorlopig enkel een principekwestie.
Unipi en railduino hebben niet de in/uitgangen in de hoeveelheden die ik wil
same here. ik heb om te beginnen alle actuatoren naar KNX overgezet. en heb het plan klaar liggen om de loxone touch schakelaars ook door KNX te vervangen. Op dat moment kan ik al mijn verwarming/koeling/verlichting via KNX doen. voor de beregening kan ik redelijk eenvoudig op iets anders overstappen... het enige is dat ik de loxone UI toch wel fijn vind werken... en de programmeer omgeving ook. Maar daar kom ik vanzelf wel uit als het echt moet in de toekomst.
in theorie kan ik ook een BAOS module in NX koppelen en kijken of ik dan via rest/XML OID toch de miniserver kan houden en de rest op KNX draai....
kortom, knx is mijn manier om de flexibiliteit naar de toekomst te houden
in theorie kan ik ook een BAOS module in NX koppelen en kijken of ik dan via rest/XML OID toch de miniserver kan houden en de rest op KNX draai....
kortom, knx is mijn manier om de flexibiliteit naar de toekomst te houden
Ik zou graag mijn loxone willen uitbreiden met KNX MDT JAL-0810.02 Jaloezieactor 8TE REG 10A 230VAC 8-voudig. Deze bespaard me uitgangen.
Welke voeding dien ik voor deze te gebruiken ?
Is deze goed of andere suggesties ?
https://www.voltus.de/hau...netzteil-19-2w-640ma.html
Welke voeding dien ik voor deze te gebruiken ?
Is deze goed of andere suggesties ?
https://www.voltus.de/hau...netzteil-19-2w-640ma.html