Pomp (cv) aansturen met PWM / 0-10v led dimmer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenH
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10-07 09:51
Beste Tweakers,

ik heb in mijn woning verschillende Grundfos UPM3 pompen zitten (o.a. cv, friswaterstation, zonnecollectoren). Deze kunnen allen aangestuurd worden door middel van een PWM signaal (2 aderig). Ik heb een jaar geleden een LTech PWM led dimmer gekocht welke een PWM signaal output a.d.h.v. een 0-10v signaal (deze komt uit mijn Loxone domotica systeem). Ik heb dit toendertijd getest en dit werkte. Daarna niet meer aan toegekomen om het ook echt in te zetten dus wil ik dat nu weer oppakken.

Ik heb de dimmer wederom aangesloten maar, zoals jullie al kunnen raden, doet de pomp niks. De pomp staat in PWM modus maar blijft uit. 1 led op de pomp knippert (groen) dus hij staat klaar om het PWM signaal te ontvangen. Ik heb al van alles geprobeerd maar krijg het gewoon simpelweg niet werkend.

Misschien is hier iemand die mij op weg kan helpen?

Dimmer:
https://ltech-led.eu/nl/0...v-push-1x10a-dinrail.html

Pomp:
https://www.grundfos.com/...-product/upm3-hybrid.html

Ik heb het als volgt aangesloten:

- Loxone miniserver 0-10 volt (+ en -) aangesloten op 1-10v socket
- 24 volt vdc voeding (+ en -) (deze voeding zorgt ook voor de voeding van de Loxone miniserver) aangesloten op 12-24 vdc Power Input Socket
- Grundfos PWM kabel, bruin (PWM input) / blauw (Ground), op Led Lamps Connection Socket

Met de multimeter meet ik het juiste voltage op de dimmer van de 0-10volt. Ik meet op de dimmer ook netjes 24 volt bij de Power Input Socket. Op de Led Lamps Connection Socket meet ik, naar gelang het opgegeven voltage bij 0-10 volt, minimaal 11 volt en maximaal 24 volt.

[ Voor 22% gewijzigd door BenH op 05-06-2019 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-07 16:29
Die LED dimmer geeft een PWM singaal af voor LEDs. Ik vermoed dat dat veel te hoog is qua frequentie voor de pomp.

De pomp verwacht een blokgolf van 100 tot 4000 Hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenH
Xiphalon schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 12:59:
Die LED dimmer geeft een PWM singaal af voor LEDs. Ik vermoed dat dat veel te hoog is qua frequentie voor de pomp.

De pomp verwacht een blokgolf van 100 tot 4000 Hz
Heb je enig idee hoe ik dit wél werkend kan krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@BenH
Kijk op https://net.grundfos.com/...fosliterature-5439390.pdf pagina 17 voor de PWM specs.
De datasheet van je dimmer vermeldt geen schakelfrequentie of principeschema, dus vanaf hier kunnen we niet controleren of het überhaupt zou moeten werken :)

Het meest voor de hand liggend is dat de dimmer alleen een mosfet naar ground schakelt.
Ik vermoed dat de led-dimmer geen pullup heeft, dus dat de output hoog blijft (iig boven de 1 volt die de pomp wil zien).
Dat klopt met je meting: die gaat niet naar 0 maar begint bij 11V.

Dan kan een weerstand tussen out- en out+ van ergens tussen de 100 en 10k het probleem verhelpen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenH
Proton_ schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 14:55:
@BenH
Kijk op https://net.grundfos.com/...fosliterature-5439390.pdf pagina 17 voor de PWM specs.
De datasheet van je dimmer vermeldt geen schakelfrequentie of principeschema, dus vanaf hier kunnen we niet controleren of het überhaupt zou moeten werken :)

Het meest voor de hand liggend is dat de dimmer alleen een mosfet naar ground schakelt.
Ik vermoed dat de led-dimmer geen pullup heeft, dus dat de output hoog blijft (iig boven de 1 volt die de pomp wil zien).
Dat klopt met je meting: die gaat niet naar 0 maar begint bij 11V.

Dan kan een weerstand tussen out- en out+ van ergens tussen de 100 en 10k het probleem verhelpen.
Klinkt inderdaad wel logisch eigenlijk. Ben best technisch maar qua elektronica kan ik nog wel wat leren :-)

Ik ga je tip proberen! Heb volgens mij nog wel een weerstand liggen met de genoemde weerstand. Zodra ik meer weet laat ik het weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenH
Proton_ schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 14:55:
@BenH
Ik heb nog een weerstand liggen van 100 Ohm - 1/4 watt. Deze kan ik zeker niet gebruiken?

Of moet ik gewoon zoiets bestellen?
https://www.allekabels.nl...66/1085882/weerstand.html

[ Voor 14% gewijzigd door BenH op 05-06-2019 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Nee, daar raak je 6 watt in kwijt op 24V :)
In 1/4W heb je minimaal 2k4 nodig.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenH
Proton_ schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 15:19:
Nee, daar raak je 6 watt in kwijt op 24V :)
In 1/4W heb je minimaal 2k4 nodig.
Wat voor weerstand raad je aan? Hoeveel watt? Ik moet hem nog bestellen dus kan de wattage nog bepalen (in je voorbeeld hierboven: wat voor wattage praten we dan over met 100 - 10k?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

P=U²/R (variant van de wet van ohm)
vermogen= spanning²/weerstand
Je spanning is 24 volt.

Probeer eens een 5k weerstand van 1/4 watt.

[ Voor 26% gewijzigd door Proton_ op 05-06-2019 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenH
Proton_ schreef op woensdag 5 juni 2019 @ 15:32:
P=U²/R (variant van de wet van ohm)
vermogen= spanning²/weerstand
Je spanning is 24 volt.

Probeer eens een 5k weerstand van 1/4 watt.
Ik heb zojuist een weerstand van 1/4 watt van 4.7kΩ geprobeerd maar de pomp doet nog niks. Wel zie ik dat als ik vanuit mijn Domotica 5 volt uitstuur, de spanning op de dimmer naar de leds toe rond de 7.1 volt is. Bij 3 volt stuurspanning is de uitgaande spanning van de dimmer 3.1 volt.

Heb je nog ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenH
Ik heb overigens een setje weerstanden besteld (allemaal 1/4 watt):

1.5Ω
4.7Ω
10Ω
47Ω
100Ω
220Ω
330Ω
470Ω
680Ω
1kΩ
2.2kΩ
3.3kΩ
4.7kΩ
10kΩ
22kΩ
47kΩ
100kΩ
330kΩ
1MΩ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@BenH
Hmm. Dat hielp dus niet.
En je geeft aan dat het wel gewerkt heeft...

Met de 4k7 weerstand als belasting kan je met je multimeter nagaan hoe de dimmer werkt.
Zet hem op een 100% signaal, meet zowel out+ als out- ten opzichte van de min van je voedingsspanning (=ground).
Herhaal dit bij een 50% signaal en 10%.

Ik gok dat de pomp tussen ground en out- moet worden aangesloten (en laat de weerstand zitten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenH
Proton_ schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 15:00:
@BenH
Hmm. Dat hielp dus niet.
En je geeft aan dat het wel gewerkt heeft...

Met de 4k7 weerstand als belasting kan je met je multimeter nagaan hoe de dimmer werkt.
Zet hem op een 100% signaal, meet zowel out+ als out- ten opzichte van de min van je voedingsspanning (=ground).
Herhaal dit bij een 50% signaal en 10%.

Ik gok dat de pomp tussen ground en out- moet worden aangesloten (en laat de weerstand zitten).
Ik heb de 4k7 weerstand tussen out + en out - geplaatst.

Bij 10 volt:
Tussen out + en out -: 24 volt
Tussen out + en gnd (van 10 volt signaal): 24 volt
Tussen out + en gnd (van 24 volt voeding): 24 volt
Tussen out - en gnd (van 10 volt signaal): 0 volt

Bij 5 volt:
Tussen out + en out -: 7 volt
Tussen out - en gnd (van 10 volt signaal): 17 volt

Bij 1 volt:
Tussen out + en out -: 0 volt
Tussen out - en gnd (van 10 volt signaal): 24 volt

:?

[ Voor 6% gewijzigd door BenH op 11-06-2019 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

De dimmer werkt dus niet lineair, op zich niet gek want onze ogen zijn dit ook niet.
Maar tussen out+ en out- lijkt wel degelijk het beoogde signaal te staan (afgezien van de frequentie die we niet kunnen controleren).

Andere mogelijke oorzaken: pomp niet juist op PWM ingesteld, kabels omgedraaid, suffe dingen zoals als kabelbreuk of een defect in de pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenH
Proton_ schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 08:57:
De dimmer werkt dus niet lineair, op zich niet gek want onze ogen zijn dit ook niet.
Maar tussen out+ en out- lijkt wel degelijk het beoogde signaal te staan (afgezien van de frequentie die we niet kunnen controleren).

Andere mogelijke oorzaken: pomp niet juist op PWM ingesteld, kabels omgedraaid, suffe dingen zoals als kabelbreuk of een defect in de pomp.
Andere pomp kan ik nog proberen (heb er 3). Kabels omgedraaid heb ik ook al getest.

Eerder zei je "Ik vermoed dat de led-dimmer geen pullup heeft, dus dat de output hoog blijft (iig boven de 1 volt die de pomp wil zien).". Maar als ik het goed heb, heb ik toch nog steeds een uitgaand signaal > 1 volt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Je multimeter laat de gemiddelde waarde zien, voor dit doel goed genoeg, maar om het PWM signaal zichtbaar te maken heb je een oscilloscoop nodig :)
Uitgaande van een 100 Hz signaal op 20% is de uitgang in het ideale geval 2 ms op 0V en 8 ms op 24V. Je multimeter middelt dit uit over een seconde oid en laat dus 4,8V zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenH
@Proton_ Ah. Helder! Ik zal de kabels nog eens express omdraaien, andere pomp proberen en andere bekabeling. Ik hou je op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@BenH hoe test je de pomp trouwens? Met een 100% signaal of met een 50% signaal? PWM A betekent 100%=uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenH
Proton_ schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 15:01:
@BenH hoe test je de pomp trouwens? Met een 100% signaal of met een 50% signaal? PWM A betekent 100%=uit.
Ik test hem met beide profielen en loop alle voltages af. Omdat je inderdaad omgekeerde profielen hebt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Vreemd, je hebt een groen knipperend lampje genoemd en die staat in de handleiding bij de UPMO die alleen profiel A doet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenH
Proton_ schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 15:10:
Vreemd, je hebt een groen knipperend lampje genoemd en die staat in de handleiding bij de UPMO die alleen profiel A doet :?
Ik heb een UPM3 Hybrid (daar test ik mee) en een UPM3 Solar (daar kan ik ook mee testen). In de handleiding staat dat bij een groen knipperend lampje de pomp op een pwm signaal wacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenH
Tot op heden heb ik het bovenstaande nog steeds niet werkend :(

Ik heb in de tussentijd wel een andere analoog naar pwm converter gekocht om te kijken of dit nog verschil zou maken maar helaas ..

De converter die ik heb gekocht:

https://www.dennisdeal.co...odule-0-5v-0-10v-to-0-100

Weet gewoon niet hoe ik dit aan de praat moet gaan krijgen. Heb al wel gezien dat er ook cv / circulatie pompen zijn met een 0-10v stuur signaal maar dan moet ik alle (3x) pompen gaan vervangen ..

Heeft iemand nog een idee?

Ik heb zelf ook al een tijd geleden de Loxone Multi Extension Air gekocht omdat deze 4 PWM uitgangen heeft:

https://www.loxone.com/nlnl/kb/multi-extention-air/

Volgens de handleiding van de pomp moet ik een signaal maken van:

"Control signals
Digital low-voltage PWM signal
The square-wave PWM signal is designed for a 100 to 4,000 Hz frequency range. The PWM signal is used to select the speed (speed command) and as feedback signal. The PWM frequency on the feedback signal is fixed at 75 Hz in the pump.

Duty cycle
d % = 100 x t/T

Example
T = 2 ms (500 Hz)
t=0.6ms
d%=100x0.6/2=30%

Rating
UiH = 4-24 V
UiL ≤ 1V
IiH ≤ 10mA(dependingonUiH)

Zou het dan nog steeds komen omdat het output voltage te hoog is? Ik gebruik de 24v van de Loxone voeding dus daar zal geen signaal uitkomen < 1V (zoals UiL aangeeft). Is er een manier om een signaal van < 1V als output te krijgen?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12-07 21:52
BenH schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 20:09:
Tot op heden heb ik het bovenstaande nog steeds niet werkend :(

Ik heb in de tussentijd wel een andere analoog naar pwm converter gekocht om te kijken of dit nog verschil zou maken maar helaas ..

De converter die ik heb gekocht:

https://www.dennisdeal.co...odule-0-5v-0-10v-to-0-100

Weet gewoon niet hoe ik dit aan de praat moet gaan krijgen. Heb al wel gezien dat er ook cv / circulatie pompen zijn met een 0-10v stuur signaal maar dan moet ik alle (3x) pompen gaan vervangen ..

Heeft iemand nog een idee?

Ik heb zelf ook al een tijd geleden de Loxone Multi Extension Air gekocht omdat deze 4 PWM uitgangen heeft:

https://www.loxone.com/nlnl/kb/multi-extention-air/

Volgens de handleiding van de pomp moet ik een signaal maken van:

"Control signals
Digital low-voltage PWM signal
The square-wave PWM signal is designed for a 100 to 4,000 Hz frequency range. The PWM signal is used to select the speed (speed command) and as feedback signal. The PWM frequency on the feedback signal is fixed at 75 Hz in the pump.

Duty cycle
d % = 100 x t/T

Example
T = 2 ms (500 Hz)
t=0.6ms
d%=100x0.6/2=30%

Rating
UiH = 4-24 V
UiL ≤ 1V
IiH ≤ 10mA(dependingonUiH)

Zou het dan nog steeds komen omdat het output voltage te hoog is? Ik gebruik de 24v van de Loxone voeding dus daar zal geen signaal uitkomen < 1V (zoals UiL aangeeft). Is er een manier om een signaal van < 1V als output te krijgen?

Alvast bedankt!
Volgens mij zijn de meest pwm controllers bedoeld voor leds.

Ik had hetzelfde probleem alleen dan met een Wilo pompje, uiteindelijk heeft een collega van me met een Arduino meen ik, een converter voor me gemaakt van 0-10v naar pwm 1000hz.

Dat werkt nu al meer als een jaar als een trein, ik stuur er de pomp voor de zonneboiler mee aan.

Ik kon destijds ook geen pasklaar product vinden, en de pwm functie op mijn industriële IO modules gaat niet hoger als 100hz.

De truuk was met name om het 0-10v signaal om te zetten naar 0-3.3v meen ik, omdat de gpio pennen op de Arduino met een lagere spanning werkte. Als je interesse hebt kan ik wel meer info vragen, al moet je dan wel even geduld hebben, hij is momenteel op vakantie :)

Edit, foto;

Converter Pwm

[ Voor 3% gewijzigd door DjaRoel op 01-08-2019 21:09 ]

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenH
DjaRoel schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 21:05:

Ik kon destijds ook geen pasklaar product vinden, en de pwm functie op mijn industriële IO modules gaat niet hoger als 100hz.

De truuk was met name om het 0-10v signaal om te zetten naar 0-3.3v meen ik, omdat de gpio pennen op de Arduino met een lagere spanning werkte. Als je interesse hebt kan ik wel meer info vragen, al moet je dan wel even geduld hebben, hij is momenteel op vakantie :)

Edit, foto;

[Afbeelding: Converter Pwm]
Ah! Eindelijk iemand gevonden met dezelfde “uitdaging” :9

Ik ben zeker geïnteresseerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:16
@BenH Ik heb van de week een instelbare PWM generator besteld via AliExpress. Om een GE ECM 2.3 ventilator mee aan te sturen. Die verwacht een signaal van 80Hz. Het printje is instelbaar van 1Hz tot 150KHz.
https://m.nl.aliexpress.com/item/32835541668.html

Edit: Heeft natuurlijk geen 0-10v input (wel serieel TTL), maar misschien handig om mee te testen.

[ Voor 15% gewijzigd door Skipper-93 op 02-08-2019 10:30 ]

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenH
Skipper-93 schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 10:23:
@BenH Ik heb van de week een instelbare PWM generator besteld via AliExpress. Om een GE ECM 2.3 ventilator mee aan te sturen. Die verwacht een signaal van 80Hz. Het printje is instelbaar van 1Hz tot 150KHz.
https://m.nl.aliexpress.com/item/32835541668.html

Edit: Heeft natuurlijk geen 0-10v input (wel serieel TTL), maar misschien handig om mee te testen.
Dat is zeker een goede! Misschien ook maar even bestellen :-). Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenH

• BenH
Het mysterie gaat verder. Ik heb een Arduino besteld en geprogrammeerd om een PWM signaal te zenden. Wederom gebeurd er helemaal niks.

Ik bedacht mij opeens dat ik nog 2 controllers had liggen van voor de tijd dat ik Loxone / Domotica had. Een van de twee controllers kon een PWM signaal uitzenden dus ideaal om mee te testen! Het gaat om:

Sorel STDC-V3
https://sorel.de/en/controller/tdc-solar-controls/stdc

Ik heb hem aangesloten. Geselecteerd dat hij een PWM signaal moet uitzenden. Het juiste profiel geselecteerd (er was zelfs een speciaal profiel voor Grundfos UPM3 pompen) en gezorgd dat de pomp aanging. Maar helaas .. De pomp doet nog steeds niks. Het lijkt dus niet om de aansturing te gaan?

Ik ben inmiddels alle standen van de Grundfos pomp afgegaan, heb 2 pompen geprobeerd en heb ook verschillende kabels geprobeerd (ook de originele Grundfos kabel met stekker die op de pomp klikt).

Het blijft dus een wazig verhaal allemaal. Zit eraan te denken om een andere (merk) pomp te bestellen met PWM aansturing om te kijken of die wel wil werken met PWM .. Wel zonde want dan moet ik drie pompen (heatpipes, cv en friswaterstation) vervangen ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 12-07 21:52
BenH schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 19:56:
Het mysterie gaat verder. Ik heb een Arduino besteld en geprogrammeerd om een PWM signaal te zenden. Wederom gebeurd er helemaal niks.

Ik bedacht mij opeens dat ik nog 2 controllers had liggen van voor de tijd dat ik Loxone / Domotica had. Een van de twee controllers kon een PWM signaal uitzenden dus ideaal om mee te testen! Het gaat om:

Sorel STDC-V3

Ik heb hem aangesloten. Geselecteerd dat hij een PWM signaal moet uitzenden. Het juiste profiel geselecteerd (er was zelfs een speciaal profiel voor Grundfos UPM3 pompen) en gezorgd dat de pomp aanging. Maar helaas .. De pomp doet nog steeds niks. Het lijkt dus niet om de aansturing te gaan?

Ik ben inmiddels alle standen van de Grundfos pomp afgegaan, heb 2 pompen geprobeerd en heb ook verschillende kabels geprobeerd (ook de originele Grundfos kabel met stekker die op de pomp klikt).

Het blijft dus een wazig verhaal allemaal. Zit eraan te denken om een andere (merk) pomp te bestellen met PWM aansturing om te kijken of die wel wil werken met PWM .. Wel zonde want dan moet ik drie pompen (heatpipes, cv en friswaterstation) vervangen ..
Ik zal m'n collega eens polsen of hij een schema heeft, hij is vandaag weer begonnen 🙂

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenH
DjaRoel schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 22:36:
[...]

Ik zal m'n collega eens polsen of hij een schema heeft, hij is vandaag weer begonnen 🙂
Zou top zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:18
Wat gebeurd er als je de pomp op PWM profiel A zet met niks aangesloten op de PWM in?

Volgens de specs zou de pomp dan op 100% moeten draaien wegen gebrek aan PWM signaal.

Aansturing met Arduino zou moeten werken, wellicht dat je meer succes hebt met het schema van @BenH

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:16
BenH schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 12:49:
[...]

Dat is zeker een goede! Misschien ook maar even bestellen :-). Thx!
Ik heb dat printje inmiddels kunnen testen. Hij werkt goed met die ventilator. En onthoud zijn instellingen.

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenH
Skipper-93 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 10:34:
[...]

Ik heb dat printje inmiddels kunnen testen. Hij werkt goed met die ventilator. En onthoud zijn instellingen.
Nice! Altijd handig om te hebben om mee te testen :-)

Ik heb het probleem inmiddels opgelost! Ik heb een nieuwe pomp besteld (Oeg.net) met PWM aansturing. Gisteren ertussen gezet en de Arduino eraan gehangen: werkt in een keer! Dus de andere twee pompen komen morgen binnen :9

Vanavond verder met het programmeren van de Arduino (zodat hij een Analoog signaal accepteert en aan de hand daarvan de DutyCycle berekent).

Was het gedoe zo zat (ben hier al maanden mee bezig) dus toen de nieuwe pomp direct werkte op PWM, was voor mij de kogel door de kerk. Ik heb dus na morgen drie Grundfos UPM3 pompen over voor de geïnteresseerde O-)

Bedankt voor alle hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Heb je de Arduino nog nodig, of werkt het ook rechstreeks aan de PWM-uitgangen?

Ik zit ondertussen ook verder te puzzelen hieraan en krijg de indruk dat alle standaard digitale uitgangen (5A) van Loxone het zouden moeten kunnen (met zo'n PWM blok).

De voorbeelden koppelen nl. simpelweg naar een digitale uitgang..
https://www.loxone.com/nlnl/kb/impuls-breedte-modulator/
https://www.loxone.com/nlnl/kb/zonnecollector/

Alleen staan bij de 16A en 10A relais reactietijden in de documentatie en daar ga je geen PWM over een 100 - 4000Hz klokpuls mee halen. Dus vermoed ik dat dit voor (alleen) de 5A 'relais' geldt.

Zal 'ns opletten wat mijn installateur in gedachten heeft. Misschien is Grundfoss even niet zo handig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PKan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 02-10-2024
@BenH Momenteel loop ik tegen dezelfde problemen op als jij dat in dit topic had (PWM pomp aansturen met een Arduino PWM uitgang). In jou laatste post zie ik dat je uiteindelijk succesvol jou nieuwe OEG PMW pomp kan aansturen met een Arduino PMW output.

Kan jij de uiteindelijke configuratie beschrijven (en mssn ook je Arduino scetch code)? Zou mij ontzettend veel helpen :). Alsvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ik ben er inmiddels ook wat stappen verder mee.
Gwaihir schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 20:30:
Alleen staan bij de 16A en 10A relais reactietijden in de documentatie en daar ga je geen PWM over een 100 - 4000Hz klokpuls mee halen. Dus vermoed ik dat dit voor (alleen) de 5A 'relais' geldt.
Bijgeleerd: de PWM blokken van Loxone (over die uitgangen) zijn bedoeld voor véél langzamere signalen. Om bijv. een elektrische aan/uit verwarming toch min of meer te laten moduleren. Ook het 5A relais zou je - voor zoverre het al meewerkt - in no-time verslijten.

Ze hebben wel een air-multi extension met PWM uitgangen voor bijv. pompen en een PWM dimmer. Omdat de multi-extension een gek en duur ding zou zijn in de centrale kast, ging ik voor de dimmer. En mijn installateur kwam ook met een OEG pomp. Dat blijkt niet zo maar goed te werken. Inmiddels ben ik er achter dat de dimmer een minimum last nodig heeft, ergens tussen de 1 en 5W (mijn test-belastingen), om een stabiel signaal af te geven. Hoop er met een 4W potmeter uit te komen (nog te bestellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Mocht iemand nog deze route ook willen bewandelen: ik ben er inderdaad uit met behulp van die potmeter. Hij staat nu op 476 Ohm, oftewel een 'dummy' last van 1,21 Watt en dan werkt 't stabiel. (Ik zat er dus al heel dicht bij met mijn test-belasting van 1 Watt.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hupie679
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:45
Mocht iemand er nog wat aan hebben, ik heb op mijn ATAG E325C CV ketel gemeten wat het aanstuursignaal van de Grundfos pomp is:

100% (denk ik):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YHGTRfJEyUn4-vZw1j_3VNe-QNQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8X6W0STMRkFycWmGWZnk6NrO.png?f=fotoalbum_large

50% (denk ik):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LypxD6NTWuGP8T_UkPOpTp67nwA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f4bigHVGQ5epo1HNiK7K7p36.png?f=fotoalbum_large

Uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BbFhCgdTVXYjWsgWQD4R0vrX7lI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XdYOo3cXAh9HciCPmv80CAsN.png?f=fotoalbum_large

Typeplaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wqj4fBleDL6rX_y03U4CluzDGaY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BJMjPLqeNZSgw7VJYSH4CypZ.png?f=fotoalbum_large

https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino Blauw
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-06 10:23
BenH schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 19:56:

Sorel STDC-V3

Ben je er nog achter gekomen waarom de STDC niet werkte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenH
Pino Blauw schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 13:28:
[...]

Ben je er nog achter gekomen waarom de STDC niet werkte?
Nee helaas .. ik stuur de pomp(en) nu aan met een Arduino en een zelfgemaakt programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankVolt
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08:22
@BenH Ben zeer geïnteresseerd in de aansturing die u gebruikt voor de Grundfos UPER 15-60 130.

Als ik het goed begrijp gebruikt u 5V PWM op de twee stuurdraadjes. Wijziging: Lees af op de plaatjes van de grafieken 9/10 V. 8)7

Ik wil mijn warmtepomp CV circuit aansturen door een CV pomp met een Honeywell OpenTherm thermostaat met een OT shield op een UNO/Wemos.
Het OT systeem kan ik reeds besturen maar op dit moment heb ik een gewone CV pomp middels aan/uit Honeywell thermostaat.

Zeer geïnteresseerd dus.

[ Voor 5% gewijzigd door FrankVolt op 20-10-2021 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenH
FrankVolt schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 18:51:
@BenH Ben zeer geïnteresseerd in de aansturing die u gebruikt voor de Grundfos UPER 15-60 130.

Als ik het goed begrijp gebruikt u 5V PWM op de twee stuurdraadjes. Wijziging: Lees af op de plaatjes van de grafieken 9/10 V. 8)7

Ik wil mijn warmtepomp CV circuit aansturen door een CV pomp met een Honeywell OpenTherm thermostaat met een OT shield op een UNO/Wemos.
Het OT systeem kan ik reeds besturen maar op dit moment heb ik een gewone CV pomp middels aan/uit Honeywell thermostaat.

Zeer geïnteresseerd dus.
Ik gebruik geen Grundfos pomp(en) meer dus weet niet of de aansturing ook voor de Grundfos gaat werken ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankVolt
Op de laatste foto van hupie679 staat een ATAG pomp maar dat is ook een Grundfos.
Welke pomp gebruik jij hiervoor, zie in een eerdere post dat je voor de OEG gegaan bent.

Ik heb net een tweedehands Grundfos UPER 25-50 130 op de kop getikt. RNR (in Winkel).
"Cv pomp Nefit / (bosch) comfort 2 HR22,30 HRC22v Grundfos", Deze komt uit een Nefit Ecomline (Gebruik ik zelf ook).

Volgens mij is het principe waarop deze UPER pompen werkt hetzelfde echter heb ik mij laten vertellen det de stuurprint voor de diverse merken iets anders kan zijn (verschillende voltages). Zou, als het moet, die in mijn eigen CV kunnen meten.

Nu weer even puzzelen met de Arduino PWM.

[ Voor 70% gewijzigd door FrankVolt op 20-10-2021 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankVolt
Vandaag weer aan het knutselen geweest.

Heb mijn Grundfos UPER 25-50 130 (omgebouwd naar 180 maar dat maakt geen verschil voor de sturing).

Had even het klepje opengemaakt en naar het printje gekeken. Daar zit een voorschakeling met optocoupler die het signaal naar de hoofdsturing stuurt.

Even mijn functiegenerator eraan gehangen en ongeveer wat hupie679 op zijn foto's heeft werkt gelukkig ook op mijn pomp. Ook even de brander automaat gemeten, daar komt c.a. 8 volt stuursignaal uit. De brander automaat schakelt ook middels een relais de pomp in en uit.

Op gewoon TTL niveau werkt het niet, pas als je het signaal boven de 6 a 6,5 volt krijgt gaat het werken.
Heb een 1kHz signaal gebruikt (is niet kritisch) en door middel van de duty cycle te wijzigen gaat de pomp sturen.
Bij kleiner dan c.a. 5% loopt de motor voluit, bij een duty cycle van meer dan c.a. 95% stopt de motor.

De sturing via de Arduino zal naar een hoger niveau getild moet worden maar dit gaat werken.

[ Voor 3% gewijzigd door FrankVolt op 23-10-2021 14:30 ]

Pagina: 1