Aangezien mijn nas nu al twee keer na een firmware update niet meer werkt ben ik toch aan het kijken om zelf een server te gaan bouwen voor in
de meterkast. Daarnaast vraagt
de corona wat meer flexibiliteit waar ik ga zitten in het huis. Lees thuiswerken als
de kids uit school zijn is een uitdaging, wie kent het niet tegenwoordig.
Nu wil ik eigenlijk mijn toekomstige server voor meer
dere doelein
den gaan inzetten waardoor het niet altijd even zuinig kan zijn als
de systemen die hier voorbij komen. In
de basis wil ik een aantal dockers laten draaien. fileserver, etc Dat is geen probleem en daar twijfel ik ook niet over. Ik wil er echter ook af en toe een game op spelen. Dus een VM met mijn GFX kaart en mid
dels Parsec of Moonlight
de boel streamen over het netwerk. Nu ben ik niet competitief en gebruik nu al een tijdje Geforce Now en dat voldoet prima.
Dus
de server staat 24/7 aan en doet
de basis taken zo zuinig mogelijk. Als ik een game wil spelen start ik
de VM en mag hij meer verbruiken. Door het centraal hebben van een krachtige machine kan ik eigenlijk op ie
dere plek in huis hier gebruik van maken. Althans zo had ik het bedacht
Nu wor
den hier over het algemeen intel processoren gebruikt. Alleen gaan
deze vaak niet hoger dan een i3 en met natuurlijk een hele goe
de re
den.
De 10e generatie intel maakt gebruik van een an
der platform en als ik
de reacties links en rechts lees niet heel zuinig. Echter als ik een gaming VM wil opzetten, verwacht ik wel minimaal 4-6 cores nodig te hebben. Daarnaast wil je ook nog wat resources vrij hou
den voor het os,
de dockers, etc. Dus dan kom je al snel op een 8 core uit i7/i9. Klokt
de 9e generatie net zoals
de i3 ook erg goed terug en zijn ze idle ook zuinig ? AMD is ook een optie want die hebben een grote slag gemaakt, echter is intel volgens dit topic vaak net wat zuiniger. Met gamen hoeft ook niet alles op ultra, en
Nu twijfel ik of het überhaupt haalbaar is en ben ik volgens mij
de enige die zoiets overweegt

Vandaar dat ik het hier nu post, meer
dere tweakers weten meer dan één.
Een an
dere optie is natuurlijk alles apart neerzetten, maar ik vraag me dan af of ik goedkoper uit ga zijn en ik niet ga inleveren op flexibiliteit.
Ik hoor graag jullie i
deeën.