Verwijderd

Matched: Ryzen
Zijn er al mensen naar Ryzen aan het kijken voor wat serieuzere servers? Met zoveel cores en threads voor een vriendelijke prijs kan je toch een fraai thuislab of leuke omgeving opzetten.

Zuinig? Mjah, relatief :P

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2017 20:06 ]

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 20:06:
Zijn er al mensen naar Ryzen aan het kijken voor wat serieuzere servers? Met zoveel cores en threads voor een vriendelijke prijs kan je toch een fraai thuislab of leuke omgeving opzetten.

Zuinig? Mjah, relatief :P
Bij C't werden in de benchmarks verbruikscijfers genoemd. Ik ben daarvan niet onder de indruk - 10w verschil met een op een 7700k gebaseerd systeem. Tot wij een vergelijking tussen moederborden hebben gezien zegt dit echter niet zo veel.

Afbeeldingslocatie: https://www.heise.de/ct/zcontent/17/06-hocmsmeta/1489768632065011/ct.0617.064-069.qxp_table_9203.jpg
25w idle voor een systeem met GTX 1050 en 7700k valt mij trouwens mee

Verwijderd

ANdrode schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 20:23:
Bij C't werden in de benchmarks verbruikscijfers genoemd. Ik ben daarvan niet onder de indruk - 10w verschil met een op een 7700k gebaseerd systeem.
De 7700K is dan ook de helft van een Ryzen-chip :)

• ANdrode
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 20:44:
[...]
De 7700K is dan ook de helft van een Ryzen-chip :)
Wanneer een CPU idle is maken extra cores in principe niet uit voor het verbruik. Hier had Ryzen kunnen scoren omdat het in potentie relatief simpele moederborden zijn (dual channel, weinig PCI-e lanes, etc)

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-04 18:10
Iemand die binnenkort een Ryzen setup plant?
Ben heel benieuwd hoeveel de Mini ITX moederborden icm een Ryzen 7 1700 gaan verbruiken:

http://techreport.com/new...yzen-mini-itx-motherboard

[ Voor 7% gewijzigd door BlackShadow op 28-03-2017 13:06 ]

BlackShadow schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 13:05:
Iemand die binnenkort een Ryzen setup plant?
Ben heel benieuwd hoeveel de Mini ITX moederborden icm een Ryzen 7 1700 gaan verbruiken:

http://techreport.com/new...yzen-mini-itx-motherboard
Ik heb geen antwoord op de vraag (die laat ik volledig over aan andere tweakers), maar ik heb wel wat gedachten over AMD Ryzen.

Ik heb gekeken naar het verbruik van Ryzen 7. Er zijn een paar dingen die niet in het voordeel lijken te zijn. In de eerste plaats zijn er 8 cores, dat kost meer energie. De vraag is ook: "waar heb dat nou voor nodig?". Voor flinke professionele servers begrijp ik het helemaal, voor thuis moet je wel een zware gebruiker zijn. Een ander nadeel is dat er geen geïntegreerde grafische chip is in de Ryzen zit. Als je een systeem wilt bouwen met een vaste grafische kaart, dan is Ryzen niet zo geschikt, want een grafische insteekkaart heeft een behoorlijk verbruik.

De test van Computerbase geeft wat informatie, met name dat er zo'n 10W extra verbruik lijkt te zijn ten opzicht van een 4 core/8 thread Intel 7700. Maar dat is uiteraard gemeten met verschillende moederborden met verschillende chip sets (en een grafische insteekkaart), dus we weten daarmee nog niet wat nu werkelijk het voor- of nadeel is.

Mini-ITX moederborden kunnen zuiniger zijn, maar dat is niet altijd zo. Biostar staat niet bekend als zuinig moederbord leverancier, maar dat wil niet zeggen dat het onwaarschijnlijk is. De aangekondigde Biostar X370-GTN ziet op het eerste gezicht niet uit als een zuinig bord, met name door de 7 fasen (de blokjes rondom de cpu socket) en 95W TDP. Zuinige moederborden hebben doorgaans een lagere TDP ondersteuning en minder fasen. Goed is 4 x SATA, minder goed kan zijn USB 3.1 Gen 1+2. Hogere I/O snelheden vragen vaak meer energie, maar dan vooral als die werkelijk worden gevraagd door het USB apparaat. Echter, een vereiste ondersteuning van een hoog verbruik op zich kan ook zorgen voor minder efficiëntie.

Kent iemand een test waaruit blijkt dat Ryzen het qua idle verbruik beter kan doen dan bijvoorbeeld Intel's 7700? Ik weet dat de vergelijking tussen een 8 core en 4 core scheef is, maar ik stel het verbruik in dit verband als doel voorop.

• ANdrode
  • Niet online
mrmrmr schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 23:49:
[...]
Kent iemand een test waaruit blijkt dat Ryzen het qua idle verbruik beter kan doen dan bijvoorbeeld Intel's 7700? Ik weet dat de vergelijking tussen een 8 core en 4 core scheef is, maar ik stel het verbruik in dit verband als doel voorop.
De eerste betrouwbare, geloofwaardige vermogensmeting voor Ryzen die ik tegenkwam stond in het artikel van C'T. Daar zie je een delta van +/- 12w tussen de 1800X en 7700K idle.

Het artikel van Computerbase is uitgebreider en meet dezelfde waarden.

Het vergelijken van het verbruik op één core heeft in mijn ogen weinig waarde. Verbruiksmetingen die een constante belasting uitvoeren vind ik wel interessant maar zie ik ook amper*.

Helaas zijn de artikel onduidelijk wat betreft hun methodologie. Er moet bij Ryzen voor 'performance mode' in Windows gekozen worden om goede prestaties te halen. Afhankelijk van hoe de power governor werkt kan dit veel impact hebben op het verbruik van de CPU**.

*: Dus "Hoeveel gebruikt een PC in een uur als je een cinebench run doet en daarna idlet"

**:Als iemand een link heeft naar /goede/ verbruiksmetingen waarbij de intel_pstate governor vergeleken wordt met de andere opties, wbt latency en idle verbruik, dan maak je mij blij met een link :)

[ Voor 10% gewijzigd door ANdrode op 30-03-2017 08:50 ]

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-04 18:10
mrmrmr schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 23:49:
[...]

Ik heb geen antwoord op de vraag (die laat ik volledig over aan andere tweakers), maar ik heb wel wat gedachten over AMD Ryzen.

Ik heb gekeken naar het verbruik van Ryzen 7. Er zijn een paar dingen die niet in het voordeel lijken te zijn. In de eerste plaats zijn er 8 cores, dat kost meer energie. De vraag is ook: "waar heb dat nou voor nodig?". Voor flinke professionele servers begrijp ik het helemaal, voor thuis moet je wel een zware gebruiker zijn. Een ander nadeel is dat er geen geïntegreerde grafische chip is in de Ryzen zit. Als je een systeem wilt bouwen met een vaste grafische kaart, dan is Ryzen niet zo geschikt, want een grafische insteekkaart heeft een behoorlijk verbruik.

De test van Computerbase geeft wat informatie, met name dat er zo'n 10W extra verbruik lijkt te zijn ten opzicht van een 4 core/8 thread Intel 7700. Maar dat is uiteraard gemeten met verschillende moederborden met verschillende chip sets (en een grafische insteekkaart), dus we weten daarmee nog niet wat nu werkelijk het voor- of nadeel is.

Mini-ITX moederborden kunnen zuiniger zijn, maar dat is niet altijd zo. Biostar staat niet bekend als zuinig moederbord leverancier, maar dat wil niet zeggen dat het onwaarschijnlijk is. De aangekondigde Biostar X370-GTN ziet op het eerste gezicht niet uit als een zuinig bord, met name door de 7 fasen (de blokjes rondom de cpu socket) en 95W TDP. Zuinige moederborden hebben doorgaans een lagere TDP ondersteuning en minder fasen. Goed is 4 x SATA, minder goed kan zijn USB 3.1 Gen 1+2. Hogere I/O snelheden vragen vaak meer energie, maar dan vooral als die werkelijk worden gevraagd door het USB apparaat. Echter, een vereiste ondersteuning van een hoog verbruik op zich kan ook zorgen voor minder efficiëntie.

Dat Biostar moederbord (ik linkte er naar omdat het het eerste mini ITX systeem is en die builds hier populair zijn) is gericht op de zware gebruiker met een X370 chipset.

Maar bijvoorbeeld een mini ITX moederbord met een X/A 300 chipset icm Ryzen 5/3 processor waar anders een Intel i5/i3 zou gekozen zijn.

• Jeroen-B
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12:36
2green schreef op maandag 26 juni 2017 @ 17:56:
[...]

Aangezien het antwoord niet gegeven was in deze thread en ik ook de ml10 zat te oogballen...

Erg positieve reviews overal, maar een idle verbruik van tussen de 28 en 30 watt :(

Mogelijk zijn er instellingen in de bios die hier iets aan kunnen verbeteren, maar hoopte deze performance te bereiken met een verbruik richting de 10 a 15 watt. Toch maar zelfbouw.
Ja ik ben zelf ook niet langer van plan om die server te nemen. Echter zit ik op het moment wel met een licht cpu dillema. Ik denk dat de g4560 meer dan goed is voor mijn doeleinden maar aangezien die praktisch niet te koop is zit ik te kijken naar andere opties. Met name de i5-7500 of de ryzen 5-1600. Vraag me alleen af hoe mijn verbruik zich dan gaat gedragen.

• 2green
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 30-03 21:07
Jeroen-B schreef op maandag 26 juni 2017 @ 19:40:
[...]

Ja ik ben zelf ook niet langer van plan om die server te nemen. Echter zit ik op het moment wel met een licht cpu dillema. Ik denk dat de g4560 meer dan goed is voor mijn doeleinden maar aangezien die praktisch niet te koop is zit ik te kijken naar andere opties. Met name de i5-7500 of de ryzen 5-1600. Vraag me alleen af hoe mijn verbruik zich dan gaat gedragen.
Je loopt net voor op mij, had zojuist de g4560 opgenomen als een kandidaat voor mijn homeserver en als voorlopige webserver die op termijn naar een hosting provider gaat. Blijkbaar moet ik verder kijken :(

Zit net wat hardware lijstjes te maken en mijn pakket aan eisen op te sommen. Denk dat ik een mijn server ga opzetten met een combinatie van KVM virtualisatie en LXD containers. Op die manier heb ik lekker veel te zeggen over security en de resources die de diverse apps pakken. Kost wel iets meer ram vrees ik.

• 2green
Jeroen-B schreef op maandag 26 juni 2017 @ 19:40:
*snip*zit ik te kijken naar andere opties. Met name de i5-7500 of de ryzen 5-1600. Vraag me alleen af hoe mijn verbruik zich dan gaat gedragen.
die twee zitten wel in een heel andere prijsklasse, afhankelijk van je keus 130 tot 140 euro meer, daarnaast gebruiken ze ook meer.

de i5 7500 gebruik idle tot max: 54 tot 111 watt.
de ryzen 5-1600: 54 tot 208.

bron: https://www.vortez.net/ar...5_1400_1600_review,5.html

Lijkt me niet erg geschikt voor jouw server die veel minder vermogen nodig heeft.

• ANdrode
  • Niet online
2green schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 18:10:
[...]
die twee zitten wel in een heel andere prijsklasse, afhankelijk van je keus 130 tot 140 euro meer, daarnaast gebruiken ze ook meer.

de i5 7500 gebruik idle tot max: 54 tot 111 watt.
de ryzen 5-1600: 54 tot 208.

bron: https://www.vortez.net/ar...5_1400_1600_review,5.html

Lijkt me niet erg geschikt voor jouw server die veel minder vermogen nodig heeft.
Verwar je het totale verbruik van hun systeem met het verbruik van een CPU?

In deze gegevens verbruikt een 6600K ook meer dan een 6700K. Ik zou de getallen met een korreltje zout nemen.

De consensus is dat een Intel CPU core (na haswell) vrijwel niets gebruikt als hij idle (uitgezet/power gated) wordt. Van Ryzen heb ik nog geen (methodologisch sterke) verbruiksmetingen gezien. Ik heb geen aanwijzingen dat het platform net zo zuinig is als Kaby Lake (wel zuiniger dan Broadwell-E).

• 2green
ANdrode schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 20:58:
[...]

Verwar je het totale verbruik van hun systeem met het verbruik van een CPU?

In deze gegevens verbruikt een 6600K ook meer dan een 6700K. Ik zou de getallen met een korreltje zout nemen.

De consensus is dat een Intel CPU core (na haswell) vrijwel niets gebruikt als hij idle (uitgezet/power gated) wordt. Van Ryzen heb ik nog geen (methodologisch sterke) verbruiksmetingen gezien. Ik heb geen aanwijzingen dat het platform net zo zuinig is als Kaby Lake (wel zuiniger dan Broadwell-E).
Klopt, even te snel de getallen erheen geslingerd zonder oog voor waar het voor stond: Het totale systeem verbruik 8)7

Onderstaand het testsysteem uit mijn bron, zit zelfs een dedicated gpu bij:
Test Setup
Cooling Noctua NH-U12S SE-AM4
Motherboard GIGABYTE GA-AX370-GAMING 5
Memory 16GB Corsair Vengeance LPX 3000MHz
Graphics Radeon RX 480 8GB
Storage Corsair Force LE 480GB
PSU Corsair RM 750X 80 Plus Gold Certified PSU

[ Voor 4% gewijzigd door 2green op 27-06-2017 22:40 ]

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:43
ANdrode schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 20:58:
[...]

Ik loop hier ook tegen aan. Ik krijg binnen nu en 2 maanden een 500/500 lijntje en ben op zoek naar een server waar ik een aantal VM's op kan draaien. Sowieso een paar met Apache (eigen website), PleX en xPenology.

Het is vooral bedoeld als thuislab om te oefenen en hobbyen. Ik dacht zelf aan de Ryzen 1600 vanwege de threads en het feit dat ik PleX ook bij een aantal familieleden wil neerzetten op een RPI of op de Smart TV.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 213,95€ 213,95
1ASRock AB350M-HDV€ 73,25€ 73,25
1Sharkoon CA-M Zwart€ 46,95€ 46,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 127,-€ 127,-
1be quiet! Pure Power 10 400W€ 58,-€ 58,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 519,15

Ik vond zo iets wel mooi. Ik stop er een GPU van €10 in voor de installatie en die haal ik daarna eruit en dan boot ik hem headless. Een SSD heb ik ook nog, vandaar dat die ook mist.

Ik heb echter nog geen goed idee hoeveel stroom Ryzen trekt. Er zit niet echt druk op bij mij, dus ik kan nog wel even uitstellen tot er wat meer reviews over het stroomverbruik zijn.

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-03 09:26
Ik heb inmiddels enkele recente tests weten te vinden over Ryzen (bijv. deze en deze, die erop lijken te duiden dat verschillen niet zo groot zijn.

Lastigste is dat meeste tests op Crosshair Hero VI-mobo gedaan lijken te worden, die volgens mij gewoon echt niet zuinig is. Bij reviews van mobo's zie ik dan weer zelden verbruik getest/vergeleken, dus lastig...

Enige punt van orde is dat je voor veel toepassingen er toch rekening mee moet houden dat Ryzen geen iGPU heeft, en dus de vergelijking met Intel's non-Xeons beetje mank gaat.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-04 13:49

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

renedis schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 14:51:
[...]
Dat was ook precies mijn gedachte. Ook dat ik eventueel later een betere CPU, disk of HBA kan toevoegen en/of kan vervangen als mijn eisen veranderen.
Juist. En als die kisten net zo diep zijn als dat een Microserver breed is, past het allemaal prima.
30-40cm heb ik daar wel. (Ik twijfel nog over een 19" rack zonder deur. Eigenlijk een 19" frame met legborden.)

€1500
Meeste CPU's kunnen 64G aan. Mocht je voor 2011-3 kiezen geeft je dat natuurlijk nog meer mogelijkheden.
Hmm, 128G!
Maar wel borden vanaf € 185,51

Hoe dan ook, zeker interessant.

Zit ondertussen even te kijken naar eenvoudige AM4 bordjes, kom je in de lagere klasse uit op iets als dit: pricewatch: ASRock A320M Pro4

Ziet er best leuk uit voor het geld. Ryzen 3 d'r op, wat geheugen d'r in en hobbelen maar. (Al gaat het met 64G geheugen wel heel erg hard. Hoewel, je hebt daar natuurlijk niet het geheugen voor nodig dat ik in mijn high-end game/nerddoos heb gestopt á €650 voor 64G.)

Ook daar even naar aan het kijken. De simpelste Ryzen 3 is met €100 nog wel aan de prijs. Maar een Athlon X4 950 kost iets meer dan de helft en is volgens mij ook best een nette CPU voor het geld.

Of toch terug naar Intel.

(Merk dat ik met een Ryzen in mijn PC opeens wel erg van de AMD's ben. Gewoon omdat ik het fijn vind dat er weer een serieuze frisse wind in CPU land waait en AMD weer een rol van betekenis speelt met zijn Ryzens.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:01
Ook hier aan het kijken naar een energie zuinige server. Volg dit topic al klein tijdje vanaf een afstandje, en hier al genoeg ideeën kunnen opdoen, waarvoor dank! Echter zit ik nu in de fase dat ik wil gaan bestellen, maar ik vraag me af of ik iets over het hoofd zie, dan wel een verkeerde keuze maak. Zou dan ook graag input van mede-tweakers ontvangen :)

Taken lijstje is relatief gezien kort voor nu:
- ESXI vShpere 6.5
-- PFSense + Pi-Hole of Alternatief. (incl 2/3 openvpn lijnen voor torrents, backups van sprite_tm & verbinding van buitenaf naar huis) (250/40 Mbit voor nu, Glasvezel in de toekomst)
-- Linux: Domoticz, Deluge, Sickrage, Couchpotato, Headphones, Sambashare & nextcloud voor het delen van documenten en media bestanden
-- Linux2: Backup server voor Sprite_TM
-- Mogelijk windows (7, 10, Server) of enkele andere vm voor test doeleinden.

Nu begin ik al met "vloeken" hier, maar ik heb nog een enkele 3.5 inch hdd liggen die ik in eerste instantie ga gebruiken voor downloads en backup O-). Die worden echter op den duur vervangen ;)

Waar bij mij vooral een twijfel punt zit is wat neem ik als processor. De Pentium G4560 trok mij altijd vanwege erg goede prestaties voor het geld, en in combinatie met het Fujitsu D3417-B2 board halen mensen hier erg goede resultaten. Echter, is Ryzen ondertussen gelanceerd en zit ook Intel nu niet meer stil.

Van Ryzen vindt ik praktisch geen resultaten betreft echt stroom verbruik (niet zo precies als hier). Ondertussen is Coffee Lake gelanceerd en zit ik te kijken naar een i3-8100. Het ding is leuk geprijst, een echte quad core en volgens benchmarks loopt het ook heel iets harder als een ryzen 1200/1300. Idle schijnt het verbruik tussen een G4560 of een i3/i5 te verwaarlozen dacht ik, prijs verschil is momenteel 19 euro... Echter kan ik hier nog niemand vinden met resultaten van een Z370 Board :+. Ik kan het een en ander testen mocht ik hem kopen, maar dit helpt mij niet om makkelijk tot een besluit te komen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-8100 Boxed€ 89,-€ 89,-
1ASRock Z370M-ITX/ac€ 140,51€ 140,51
1Kingston ValueRAM KVR24N17D8/16€ 161,55€ 161,55
1Cooler Master V Series V550€ 89,-€ 89,-
1Intel 600p 256GB€ 97,70€ 97,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 577,76

Dit bracht mij op bovenstaand lijstje. Voeding en SSD zijn hier vaker voorbij gekomen. SSD is gewoon prima ding als OS schijf voor de verschillende VM's, met de voeding kan ik eventueel makkelijker een extra schijf aankoppelen als met een pico psu, daarbij behaald deze zeer nette resultaten bij lage belasting. Geheugen komt van de QVL lijst van Asrock zelf.

Betreft moederbord zit ik nog half te twijfelen tussen deze en zijn broer, ASRock Z370M Pro4
Vergeleken heeft deze het voordeel:
- Geen overbodige Wifi & Bluetooth
- 3x meer PCI-E sloten

Nadeel:
- Geen 2de Nic
- Geen Display Port (geen 4K@60Hz mocht ik er in de toekomst een reden voor zien)

Echter verwacht ik niet dat ik naast 2 nic's echt een slot nodig heb, ik weet alleen niet wat wifi/bluetooth module doen met verbruik. Het is vast uit te schakelen in de Bios, maar is het dan ook "echt" uit? Of raden jullie de cpu/moederbord echt af? Zoals eerder gezegd heb ik liever iet power te veel dan op elke euro te letten, en heb ik liever dat ik de eerste 3-5 jaar niet weer naar het apparaat om hoef te kijken anders dan HDD's als ik wat taken bij het apparaat op gooi. Maar ik werk graag met wat input vanuit mensen met meer ervaring.

Had tevens ook een G4560 build in mijn Wenslijst gezet, maar dat is een vrij standaard lijstje. ECC geheugen heb ik ook nog over zitten twijfelen maar dat lijkt mij in mijn geval ook niet nodig?

Specs!

@GoldenBatt
Van Ryzen vindt ik praktisch geen resultaten betreft echt stroom verbruik (niet zo precies als hier).
Ryzen is helaas niet zo zuinig. Intel heeft wat dat betreft nog de overhand.
Echter kan ik hier nog niemand vinden met resultaten van een Z370 Board :+. Ik kan het een en ander testen mocht ik hem kopen, maar dit helpt mij niet om makkelijk tot een besluit te komen.
Er zijn al wel testresultaten van een Z370 moederborden test uitgevoerd door hardware.info, maar deze resultaten zijn vanwege ongelijke instellingen niet makkelijk interpreteerbaar.
Echter verwacht ik niet dat ik naast 2 nic's echt een slot nodig heb, ik weet alleen niet wat wifi/bluetooth module doen met verbruik. Het is vast uit te schakelen in de Bios, maar is het dan ook "echt" uit?
Dat hangt van het moederbord af. Je kunt het uitschakelen in de besturingssysteem, die zou ervoor moeten zorgen dat alles in de uit/spaarstand gaat. Sommige moederborden hebben WiFi als module toegepast, daar kun je wel eenvoudig de module verwijderen. WiFi kost overigens energie.
Of raden jullie de cpu/moederbord echt af?
Ja, dit moederbord wel, een blik is voldoende om te zien dat het een performance georienteerd bord is. Je kunt het zien aan het aantal blokjes c.q. spoeltjes rondom de cpu. Dit moederbord heeft 10 fasen, waar zuinige moederborden er vaak 4 tot 6 hebben. Maar er zijn wel lichtere Z370 moederborden verkrijgbaar. Hardware.info heeft er een aantal getest. Saillant is dat zij veel fasen beter vinden dat weinig. Ze stellen vraagtekens bij weinig fasen en geen heatsink eroverheen. Maar voor zuinige servers is dat nu precies wat we zoeken: een server die geen (overklokte) zware cpu hoeft te ondersteunen en dus zuinig kan zijn.
Had tevens ook een G4560 build in mijn Wenslijst gezet, maar dat is een vrij standaard lijstje. ECC geheugen heb ik ook nog over zitten twijfelen maar dat lijkt mij in mijn geval ook niet nodig?
Hoe belangrijk jouw data is kun je het beste zelf beoordelen. Overigens jammer dat men niet al lang uitsluitend ECC gebruikt, het hoeft in theorie niet veel te kosten.

Waarschijnlijk is de Fujitsu D3417-B2 niet te overtreffen qua idle verbruik met vergelijkbare moederborden. Maar bij jouw toepassing maakt het relatief minder verschil omdat het gebruik van VM's meestal leidt tot een voortdurende belasting. Dat voorkomt dat het verbruik tot heel laag kan zakken.

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-04 09:59
GoldenBatt schreef op maandag 27 november 2017 @ 00:07:
Van Ryzen vindt ik praktisch geen resultaten betreft echt stroom verbruik (niet zo precies als hier).
[...]
Ondertussen is Coffee Lake gelanceerd en zit ik te kijken naar een i3-8100. Echter kan ik hier nog niemand vinden met resultaten van een Z370 Board :+.
Misschien wat laat maar ik zou woensdag resulaten kunnen posten.
Die i3-8100 heb ik al klaar liggen, mobo (Gigabyte Z370N-WiFi, ook ITX met 2x Intel Gbit en AC) en 1 reep DDR4 van 16GB krijg ik vanmiddag (dinsdag) binnen, en morgen (heel misschien vanmiddag al) kan ik een kast oppikken met een kleine voeding. Verder komt er alleen nog een SSD in (SATA for the time being).

Ryzen zie je niet gauw bij zuinige servers, gezien ze een losse gpu nodig hebben om te kunnen booten. Dat alleen al zorgt voor zo'n 5~10 watt bovenop een vergelijkbaar Intel systeem in idle.

Pentaxiaan

• unezra

unezra

Zijn er inmiddels al mensen die op basis van een Ryzen 5 of 7 een ultra kleine build hebben gedaan?
(Denk formaat Supermicro SuperServer SYS-E300-8D met 64G of meer. pricewatch: Supermicro SuperServer SYS-E300-8D

Het kriebelt tóch weer. Ben erg tevreden over mijn 1800X PC thuis en twijfel tussen off-the-shelf (zelfs die E300, die leuk maar duur is én het nadeel heeft dat de CPU niet vervangen kan worden), of zelfbouw. Maar het formaat spreekt me ontzettend aan.

Wel wil ik minimaal 64G er in kunnen stoppen. Ruimte voor opslag is niet nodig, enkel voor het OS. Wel moet 'ie minimaal 4x Ethernet hebben, te upgraden naar 10G in de toekomst. (Of het zelfs al hebben.)

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Er zijn helaas niet echt server-gerichte mITX mobo's voor Ryzen.

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:25
Dreamvoid schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 13:53:
Ryzen is sowieso wat lastiger zuinig te krijgen in idle vergeleken met intel volgens mij?

• unezra

unezra

Dreamvoid schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 13:53:
Nja, consumentenboard dat 64G aan kan is ook prima. Met 64G max kan ik leven, met 32G max niet. :)
(Ik twijfel sterk om van 2x Microserver in cluster naar 1 zwaardere enkele server te gaan. Voor thuis toch net wat handiger.)

Form-factor vind ik wel interessant. Voor een machine waar hooguit 2xSSD in hoeft voor het OS, vind ik zo'n Microserver eigenlijk te groot. (Diepte is wel een beperking, ik kan weinig meer kwijt dan een ondiepe switch. 30-35cm is wel de max.)
savale schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 13:54:
[...]
Ryzen is sowieso wat lastiger zuinig te krijgen in idle vergeleken met intel volgens mij?
Dat kan een nadeel zijn maar ik vind AMD's Ryzen platform zó leuk, dat ik liefst een AMD-based server zou willen hebben met veel (6+) cores.

Over krap een maand verschijnen Ryzen's met geintegreerde Vega GPU, de Ryzen 3/5 xxxxG (2200G, 2400G en 3200G). Voor een zuinig systeem is dat belangrijk omdat aparte grafische kaarten typisch het energieverbruik verhogen. Moederborden moeten een monitoraansluiting hebben.

Hopelijk gaan testers deze cpu's zonder aparte grafische kaart testen, want dat geeft een beter beeld van het verbruik van de cpu zelf.

Of je gebruikt een headless server met oudere processoren zonder gpu.

hardware.info test nu processoren over een verloop van tijd. Er zijn kanttekeningen bij te plaatsen, maar het verdiept in ieder geval het inzicht.

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-03 09:26
mrmrmr schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 15:03:
hardware.info test nu processoren over een verloop van tijd. Er zijn kanttekeningen bij te plaatsen, maar het verdiept in ieder geval het inzicht.
Dat is eigenlijk best interessant, vooral als je perf/Watt en idle verbruik gaat vergelijken. Voor sommige processors kan je je dus afvragen of een iets hoger idle verbruik gewoon wegvalt tegen de besparing door betere perf/Watt bij belasting, als ik die metingen goed lees. Een Ryzen 5 1600 kan dus, afhankelijk van je belastingsgraad en typisch gebruik, mogelijk zuiniger uitvallen dan een i5 8600K, ondanks het (relatief) veel lagere idle gebruik van die laatste. Had ik niet verwacht, eerlijk gezegd, juist vanwege de standaardreactie "AMD is altijd minder zuinig" die je bijna overal ziet.

Maakt wel de vergelijking tussen een G4560 (of opvolger) en de 2200G/2400G idd erg interessant... Hoop dat die hier en daar beetje grondig getest gaat worden, juist ook op verbruik.

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:25
Twam schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 15:33:
[...]

Dat is eigenlijk best interessant, vooral als je perf/Watt en idle verbruik gaat vergelijken. Voor sommige processors kan je je dus afvragen of een iets hoger idle verbruik gewoon wegvalt tegen de besparing door betere perf/Watt bij belasting, als ik die metingen goed lees. Een Ryzen 5 1600 kan dus, afhankelijk van je belastingsgraad en typisch gebruik, mogelijk zuiniger uitvallen dan een i5 8600K, ondanks het (relatief) veel lagere idle gebruik van die laatste. Had ik niet verwacht, eerlijk gezegd, juist vanwege de standaardreactie "AMD is altijd minder zuinig" die je bijna overal ziet.

Maakt wel de vergelijking tussen een G4560 (of opvolger) en de 2200G/2400G idd erg interessant... Hoop dat die hier en daar beetje grondig getest gaat worden, juist ook op verbruik.
Leuke opzet van die test inderdaad!
Als je de i5 8600k echter wat zou terugschroeven: turbo boost uit / paar honderd Mhz eraf en voltage flink omlaag heb je denk een winner in zo een test. Zowel onder load als idle gewoon zuinig.

• Dreamvoid
  • Niet online
Twam schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 15:33:
Een Ryzen 5 1600 kan dus, afhankelijk van je belastingsgraad en typisch gebruik, mogelijk zuiniger uitvallen dan een i5 8600K, ondanks het (relatief) veel lagere idle gebruik van die laatste.
Dat lijkt me logisch, bij een 'fully loaded' i5 8600k zit het GPU verbruik inbegrepen, een Ryzen 5 moet nog een losse GPU ernaast hebben.

• SirNobax
unezra schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 12:52:
Even terug komend op mijn AMD server vraag.
Als ik zelf ga bouwen, wat is het kleinste kastje waar zoiets in geschroefd kan?
(Met ruimte voor maximaal 2x 2,5" SSD. Meer is niet nodig qua storage en tenminste 1 slot zodat er een 4x Gbit NIC en later een 10Gbit NIC in kan.)
Tja, AMD. Gezien je momenteel sowieso een extra GPU nodig heb, is uberhaupt het allerkleinste waar je een Ryzen in kwijt kan een Fractal Node 202 of iets dergelijk, maar dan mis je dus een tweede pci-E slot.

Wil je nog een extra slot moet je naar een (vaak dure) mATX HTPC kast kijken, of een standaard mATX kast zoals de Node 304 oid.

[ Voor 13% gewijzigd door SirNobax op 20-01-2018 14:17 ]

Pentaxiaan

• unezra

unezra

SirNobax schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 14:13:
[...]
Tja, AMD. Gezien je momenteel sowieso een extra GPU nodig heb, is uberhaupt het allerkleinste waar je een Ryzen in kwijt kan een Fractal Node 202 of iets dergelijk, maar dan mis je dus een tweede pci-E slot.

Wil je nog een extra slot moet je naar een (vaak dure) mATX HTPC kast kijken, of een standaard mATX kast zoals de Node 304 oid.
Hmmm, dat ziet er best bruikbaar uit.
Op de foto's lijkt het wel of daar ruimte is voor 2 PCI-e sloten. Da's an-sich genoeg. Zeker als ik een board kan vinden met 2x Gbit on-board. (SImpele GPU heeft geen 2 slots nodig.)

Of anders toch zoiets als dit:
pricewatch: Cooler Master Elite 110
pricewatch: Cooler Master 110A

Maar da's wel meteen formaat HP Microserver. :)

Nadeel inderdaad van de huidige AMD CPU's is dat er geen iGPU in zit. Aan de andere kant, zoiets als dit zal toch niet zo heel veel stroom verbruiken? pricewatch: MSI GeForce GT 710 1GD3H LP

Laatste optie is geheel zonder GPU draaien, serial-console only. Ik heb het nog niet onderzocht, maar wellicht dat dat ook kan werken. (Er gaat Proxmox op draaien, gebaseerd op Debian/Ubuntu.)

• SirNobax
unezra schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 15:39:

Op de foto's lijkt het wel of daar ruimte is voor 2 PCI-e sloten. Da's an-sich genoeg.
In die Node 202 zit één riser, voor een videokaart (die 2 slots dik mag zijn) of ander PCI-E device. Dus niet beide, tenzij je heel creatief ga doen met bijvoorbeeld een m.2>PCI-E riser. Dat kan overigens ook niet anders met mini-ITX gezien dat formaat maar over een enkel PCI-E slot beschikt.
unezra schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 15:39:
Laatste optie is geheel zonder GPU draaien, serial-console only. Ik heb het nog niet onderzocht, maar wellicht dat dat ook kan werken. (Er gaat Proxmox op draaien, gebaseerd op Debian/Ubuntu.)
Helaas willen (tot zover ik weet) Ryzen mobo's niet opstarten zonder GPU.
Aan de andere kant, zoiets als dit zal toch niet zo heel veel stroom verbruiken?
Zal waarschijnlijk een watt of 5 zijn. Maarja, die Ryzens zelf zijn ook niet bepaald de zuinigste in idle (zeker vergeleken met Coffee Lake). Ik denk niet dat je ermee onder de 20W komt.

[ Voor 14% gewijzigd door SirNobax op 20-01-2018 17:42 ]

Pentaxiaan

• unezra

unezra

SirNobax schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 17:25:
[...]
In die Node 202 zit één riser, voor een videokaart (die 2 slots dik mag zijn) of ander PCI-E device. Dus niet beide, tenzij je heel creatief ga doen met bijvoorbeeld een m.2>PCI-E riser. Dat kan overigens ook niet anders met mini-ITX gezien dat formaat maar over een enkel PCI-E slot beschikt.
Bummer. :(

Suf, omdat het in servers doorlopend gebeurt was ik er eigenlijk vanuit gegaan dat het op consumentenborden ook kon maar dat zijn natuurlijk speciale slots waardoor d'r via 1 PCI-achtig slot meerdere PCI-e slots geprikt kunnen worden.

Ofwel, ik zou dan specifiek moeten gaan zoeken naar server boards en 19" behuizingen met risers. Nu weet ik dat SuperMicro best wat leuk spul heeft, alleen zit je dan volgens mij vrij rap in de prijsklasse van die SuperServer. (Ik heb ook al naar HP gekeken, instap is de DL20 of DL60, prima machines maar niet goedkoop en echt zuinig zijn ze ook al niet. Plus, da's geen AMD.)

Ofwel, als ik AMD wil zou ik consessies moeten doen in de kastgrootte en richting formaat HP Microserver gaan met een std. Micro-ATX board. Dan is dat hele probleem er niet. (Het is niet dat ik de ruimte niet heb, het is dat ik die form-factor van de SuperServer heel gaaf vind, maar aan zit te hikken tegen de prijs. Yet, het blijft een *ontzettend* gaaf doosje.)
[...]
Helaas willen (tot zover ik weet) Ryzen mobo's niet opstarten zonder GPU.
:(
[...]
Zal waarschijnlijk een watt of 5 zijn. Maarja, die Ryzens zelf zijn ook niet bepaald de zuinigste in idle (zeker vergeleken met Coffee Lake). Ik denk niet dat je ermee onder de 20W komt.
Een beetje zuinigheid vind ik prettig maar het hoeft voor mij niet extreem zuinig. Ik draai nu 3x HP Microserver Gen8, waarvan 1 mijn NAS is. Alles bij elkaar doet het in bedrijf zo'n 150W. (Volgens mijn UPS.)

EDIT:

Even snel 3 mogelijke opties samengesteld mocht ik NU een server willen samenstellen. Helaas lijken die nieuwe Ryzens met iGPU beperkt te zijn tot 4 cores, terwijl ik liefst voor 8 zou willen gaan. Dus even 3x iets tegen elkaar aan gegooid waarbij ik de hoeveelheid geheugen gelijk heb getrokken om ze vergelijkbaar te houden. Van de Microservers heb ik er 2 neer gezet, 1 op basis van een x3216 die fors goedkoper is maar ook veel trager en 1 op basis van een x3221 die met 4 cores redelijk van zijn plek wil.

HPE ProLiant MicroServer Gen10 (Opteron x3216)
#ProductPrijsSubtotaal
1Icy Dock EZConvert Air MB382SP-3B€ 23,95€ 23,95
2Kingston KTL-TS424E/16G€ 163,74€ 327,48
1WD Blue SSD 2,5" (TLC) 250GB€ 84,25€ 84,25
1HPE ProLiant MicroServer Gen10 (873830-421)€ 252,16€ 252,16
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 687,84

Nieuwe Server (Hypervisor) - HPE ProLiant MicroServer Gen10 (Opteron X3421)
#ProductPrijsSubtotaal
1Icy Dock EZConvert Air MB382SP-3B€ 23,95€ 23,95
2Kingston KTL-TS424E/16G€ 163,74€ 327,48
1WD Blue SSD 2,5" (TLC) 250GB€ 84,25€ 84,25
1HPE ProLiant MicroServer Gen10 (870210-421)€ 622,-€ 622,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.057,68

Supermicro SuperServer SYS-E300-8D
#ProductPrijsSubtotaal
1Supermicro SuperServer SYS-E300-8D€ 710,93€ 710,93
2Samsung M393A2G40DB1-CRC€ 169,-€ 338,-
1WD Blue SSD M.2 (3D v-nand (TLC)) 250GB€ 83,50€ 83,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.132,43

Nieuwe Server (Hypervisor) - Supermicro SuperServer E200-8D
#ProductPrijsSubtotaal
1Supermicro SuperServer E200-8D€ 847,38€ 847,38
2Samsung M393A2G40DB1-CRC€ 169,-€ 338,-
1WD Blue SSD M.2 (TLC) 250GB€ 88,85€ 88,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.274,23

Qua prijs lijken ze bij 32G allemaal redelijk bij elkaar in de buurt te komen. De Microserver Gen8 met X3421 is van de 4-cores het goedkoopste maar wel beperkt tot 32G max. De E300 heeft meer netwerkpoorten maar een tragere CPU dan de E200. De E200 is van allemaal het kleinste, heeft de snelste CPU en 2x 10Gbit + 2x 1Gbit. Iets waar ik als hypervisor meer dan prima mee kan leven. (Zal alleen wel even moeten nakijken of die 10Gbit/s poorten terug kunnen schakelen naar 1Gbit/s zodat ik ze ook met 1G apparatuur kan gebruiken.)

De onderzoeken naar andere machines lijken een beetje op niets uit te lopen. :( That is, ik kan niets leuks vinden dat klein is, 32G of meer geheugen aan kan (liefst 64G of meer) en nog een beetje van zijn plek wil.

Met die nieuwe Ryzens met iGPU weet ik niet of ik daar toch niet op wil wachten. Liefst wil ik meer dan 4 cores (daarom is die E200 zo leuk, 6-Core, 12 Threads bij 35W TDP) en dus een heel klein doosje.

Fin, nog even leuk over puzzelen dus. De prijs valt me bij 32G nog wel mee. (En met 2x16G heb ik nog ruimte om d'r later 2x16 of 2x32 bij te plaatsen als het te weinig blijkt te zijn.)

Kan ik een van mijn Microservers tot 2e NAS ombouwen voor backups. Daar hoeven dan alleen nog disks en een USB doosje voor de 2,5" SATA SSD in.

[ Voor 81% gewijzigd door unezra op 21-01-2018 12:02 ]

• unezra

unezra

WHOEI!
De Ryzen CPU's met iGPU staan in de pricewatch!

pricewatch: AMD Ryzen 3 2200G Boxed

pricewatch: AMD Ryzen 5 2400G Boxed

Helaas zijn het wel maar 4-core CPU's en geen 8-cores. Dat wist ik, maar ik vind het toch jammer. Hoe dan ook, het loont de moeite toch eens te kijken naar een AM4 bordje met Ryzen 3 of 5 en daar een leuke server van bouwen. Mocht d'r ooit een 8-core uit komen kan ik altijd nog upgraden.

Al meer mensen die nu aan het rekenen zijn aan een AM4 server ipv Intel?

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:54

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Ik zie hier nog niet veel praktijk gegevens van systemen met de Ryzen 5 2400G processor. Met onderstaand systeem verbruik ik idle tussen de 22 en 23 Watt, gemeten met een Voltcraft Energy Check 3000. Het verbruik valt mij erg mee en is in ieder geval een stuk lager dan mijn voorgaande Phenom II X4 810 op een Asus M4A78T-E, terwijl de prestaties een grote stap vooruit zijn.

Ik heb hiervoor m'n aanvullende HDD en systeemfan even losgekoppeld. Ik probeerde ook nog te meten als de video-output wordt uitgeschakeld, maar blijkbaar gaat Windows dan automatisch indexeren ofzo, want het verbruik schiet dan juist omhoog.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2400G Boxed€ 151,85€ 151,85
1ASRock AB350M Pro4€ 68,95€ 68,95
1Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM DSP OEI€ 77,35€ 77,35
1Logitech RX1000 Laser Mouse€ 0,-€ 0,-
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2B3000C15€ 107,95€ 107,95
1Seasonic S12II 380W€ 0,-€ 0,-
1Crucial MX500 2,5" 500GB€ 121,-€ 121,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 616,82

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• flitjes
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-10-2024
Ik zit al een tijdje dit topic te volgen omdat ik ook een nieuwe server wil gaan bouwen. Mijn NAS is EOL (had gewoon zelfbouw moeten doen 5 jaar geleden..).

Mijn nas had 0 power als het aankwam op hosten van services.

Ik heb het volgende samen gesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-8100 Boxed€ 106,-€ 106,-
1ASRock B360M-HDV€ 71,77€ 71,77
1WD Green WD20EARX, 2TB€ 0,-€ 0,-
1WD Red WD20EFRX, 2TB€ 72,-€ 72,-
1Sharkoon VS4-S€ 26,95€ 26,95
1Arctic F12 Silent, 120mm€ 4,82€ 4,82
1Crucial CT8G4DFS824A€ 75,95€ 75,95
1Seasonic SSP-300SFG 300W 80+ Gold€ 51,-€ 51,-
1WD Green SSD M.2 (G2G0B) 120GB€ 33,50€ 33,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 441,99

Ik twijfel nog om de i3 te vervangen voor een i5 8400.

Wat wil ik er mee? Ik wil graag een relatief laag idle vermogen. Mijn QNAP zat op 16Watt met 2 disks.

Als OS word het Ubuntu. Hierop gaan dockers draaien voor: homeassistant, webhosting, traffic, portainer,. Een Fileshare, VPN, een bouw omgeving voor Yocto (linux distro builds) en de optie om 1 of 2 virtual machines te draaien.

Van wegen dit laatste twijfel ik over een i5 over een i3.
Maar ik heb ook een ryzen 1600 systeem staan wat remote aangezet kan worden om een build te doen, 's nachts of als ik niet thuis ben. Mijn ryzen doet een build in 32 minuten op 12 threads, op 4 threads duurt deze zelfde build 2.5 uur. Wat ik acceptabel vind, dan draai ik deze build's snachts.

Het uitgangspunt is eigenlijk laag idle verbruik +/- 16 watt. Ik zou graag onder de 16 Watt duiken maar ben bang dat ik dan te weinig power overhoud voor een VM en build omgeving.

Qua budget: 350 ish, maar dit is op te rekken mits het nodig is

[ Voor 6% gewijzigd door flitjes op 25-05-2018 11:55 ]

• Arjan Klok
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-04 15:43
Inmiddels een tijdje gestopt met roken, geld aan de kant gelegd, en nu is het toch echt tijd voor een server. Waarom een server, om dat ik op dit moment tegen de grenzen aanloop van mijn Qnap ts-251 (8GB). Deze wil ik straks weer als Nas inzetten, alleen dan met OpenMediaVault, ipv het QTS systeem van Qnap, hier zal de media op geplaatst worden, en de persoonlijke data naar geback-upt worden.

Aller eerst de hypervisor, ik denk dat ik hierbij ga voor XCP-NG, enige alternatief is Proxmox.
Wat is verder de bedoeling met de server:

- PfSense / OpnSense (dus heb 2 nic’s nodig)
- 2 VPN’s (1 (openvpn) voor buiten naar binnen, 1 (betaalde) voor binnen naar buiten)
- Ubiquiti controller
- Pi-hole
- Docker
- Portainer
- HomeAssistant
- Grafana
- Influxdb
- Node red
- Plex/Emby
- NZBGet
- Nextcloud
- Netdata
- Bitwarden
- Caddy proxy
- Let’s Encrypt
- DNS/DDNS
- Email??
- Linux/windows server/machine (wil in de toekomst naar Chromebooks die werken via de server, waarbij je kan inloggen

Het meeste hiervan wil ik via Docker regelen. De vraag is dan alleen even, hoeveel VM’s heb ik nodig, en wat plaats ik daarin, kan ik af met 2? 1x Router + 1x rest, of 3, 1x router, 1x plex + 1x rest.
Natuurlijk ben ik erg benieuwd wat jullie los van de inrichting vinden van de gekozen software, en of jullie daar nog op/aanmerkingen of toevoegingen aan hebben.
Daarnaast is dan even de vraag, wat voor hardware heb ik hier voor nodig. Ik ben zelf altijd een beetje van, liever te veel dan te weinig, maarja, als er wat geld overblijft voor een XBOX one X, dat is natuurlijk ook leuk….. haha
Zelf had ik het volgende samengesteld.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 181,05€ 181,05
1Gigabyte Aorus X470 Ultra Gaming€ 146,05€ 146,05
1NZXT S340 Zwart€ 59,-€ 59,-
1Intel Gigabit CT Desktop Adapter€ 25,32€ 25,32
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 173,01€ 173,01
1be quiet! Pure Power 10 400W€ 49,87€ 49,87
1Intenso SATA III High 120GB€ 31,70€ 31,70
1Samsung 970 Evo 500GB€ 169,33€ 169,33
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 835,33

Opmerkingen
De SSD is als bootdrive voor hypervisor, is wat overdreven, maar tov een usbstick is het prijsverschil te verwaarlozen. De Samsung evo is voor de VM’s,
Ik weet dat de ryzen geen iGPU heeft, heb nog wel 1 liggen
Hoor graag van jullie of dit goed is zo, of dat dit veel te zwaar/te licht is.
@Arjan Klok
Inmiddels een tijdje gestopt met roken
Heel goed, langzaam aan longkanker stikken is niet fijn.

On topic:

Intel heeft zuinigere processoren en moederborden. Ryzen is meer gericht op gaming en de bijpassende moederborden ook. Dat betekent een hoger verbruik.

Zoek bijvoorbeeld naar een moederbord met 6 of minder fasen, met een laag VRM vermogen, zoals 40A. Bij voorkeur van een merk zoals ASRock of Gigabyte of MSI. Als je een zuinig en kwalitatief uitstekend bord wilt, dan kun je kiezen voor een Fujitsu D3402-B of D3417-B.

Een voorbeeld systeem staat hier. Een aantal van ons wachten op de nieuwe lichting Fujitsu moederborden met Intel 300 serie chipset die over enkele maanden verschijnen.

Als je processen hebt die altijd draaien en processortijd eisen zal het idle verbruik hoger liggen. Komen er harde schijven in het systeem? Zo ja, welke? Op deze twee punten en de processor kan de voeding worden afgestemd.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Arjan Klok schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 10:49:
Inmiddels een tijdje gestopt met roken, geld aan de kant gelegd, en nu is het toch echt tijd voor een server. Waarom een server, om dat ik op dit moment tegen de grenzen aanloop van mijn Qnap ts-251 (8GB). Deze wil ik straks weer als Nas inzetten, alleen dan met OpenMediaVault, ipv het QTS systeem van Qnap, hier zal de media op geplaatst worden, en de persoonlijke data naar geback-upt worden.

Aller eerst de hypervisor, ik denk dat ik hierbij ga voor XCP-NG, enige alternatief is Proxmox.
Wat is verder de bedoeling met de server:

- PfSense / OpnSense (dus heb 2 nic’s nodig)
- 2 VPN’s (1 (openvpn) voor buiten naar binnen, 1 (betaalde) voor binnen naar buiten)
- Ubiquiti controller
- Pi-hole
- Docker
- Portainer
- HomeAssistant
- Grafana
- Influxdb
- Node red
- Plex/Emby
- NZBGet
- Nextcloud
- Netdata
- Bitwarden
- Caddy proxy
- Let’s Encrypt
- DNS/DDNS
- Email??
- Linux/windows server/machine (wil in de toekomst naar Chromebooks die werken via de server, waarbij je kan inloggen

Het meeste hiervan wil ik via Docker regelen. De vraag is dan alleen even, hoeveel VM’s heb ik nodig, en wat plaats ik daarin, kan ik af met 2? 1x Router + 1x rest, of 3, 1x router, 1x plex + 1x rest.
Natuurlijk ben ik erg benieuwd wat jullie los van de inrichting vinden van de gekozen software, en of jullie daar nog op/aanmerkingen of toevoegingen aan hebben.
Daarnaast is dan even de vraag, wat voor hardware heb ik hier voor nodig. Ik ben zelf altijd een beetje van, liever te veel dan te weinig, maarja, als er wat geld overblijft voor een XBOX one X, dat is natuurlijk ook leuk….. haha
Zelf had ik het volgende samengesteld.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 181,05€ 181,05
1Gigabyte Aorus X470 Ultra Gaming€ 146,05€ 146,05
1NZXT S340 Zwart€ 59,-€ 59,-
1Intel Gigabit CT Desktop Adapter€ 25,32€ 25,32
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 173,01€ 173,01
1Intenso SATA III High 120GB€ 31,70€ 31,70
1Samsung 970 Evo 500GB€ 169,33€ 169,33
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 835,33

Opmerkingen
De SSD is als bootdrive voor hypervisor, is wat overdreven, maar tov een usbstick is het prijsverschil te verwaarlozen. De Samsung evo is voor de VM’s,
Ik weet dat de ryzen geen iGPU heeft, heb nog wel 1 liggen
Hoor graag van jullie of dit goed is zo, of dat dit veel te zwaar/te licht is.
Voor mijn gevoel heb je vreemde keuzes gemaakt, waarom een gaming moederbord hoeveel geheugen. Eigenlijk is dit in het verkeerde topic want zuinig wordt het volgens mij niet. Voor virtualizeren is de processor en geheugen belangrijk. Geheugen hoe meer hoe beter, de processor hoeft niet over de top. Kijk eerst eens naar welke software je gaat gebruiken. Vooral ESXi is best critisch.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Arjan Klok
@Frogmen @mrmrmr
Bedankt voor jullie reacties
Graag ga ik in op de gestelde vragen.

Zoals genoemd heb ik eigenlijk geen idee wat voor hardware ik nodig heb, voor hetgeen ik wil gaan gebruiken. De reden dat ik voor deze Ryzen ben gegaan is eigenlijk als volgt: ik heb gekeken voor welk geld ik een zo goed mogelijke processor (met zo hoog mogelijke Passmark) kan krijgen met een max tdp van 65.
Vervolgens rolde daar ook een gamingmoederbord uit, dit omdat dit moederbord met de 470 chipset het goedkoopste was met goede reviews. Deze Chipset voort nog wat verbeteringen door voor de Zen2 generatie. Dus het is niet zo zeer dat ik een gamingmobo wou, maar meer dat ik daar op uitkwam door processor keuze.

Zoals genoemd wil ik mijn huidige QNAP nas weer in gaan zetten als alleen nas, ipv van alles en nog wat.
Dus nee, er komen geen hardeschijven in het systeem.
De gekozen software staat in de lijst, en ja, ik volgens mij draait alles continu, dus denk ook een relatief hoog idle verbruik.

Ik wil dus gaan virtualiseren, met meerdere VM's, dus is processor en geheugen belangrijk, is dat wat ik nu heb overkill, of te ligt? En ik kies voor XCP-NG en geen ESXi, dus dat moet wel goedkomen.

Dus ja, ik wil graag zuiniger, en goedkoper, maar als ik dat doe, als ik kies voor een G4560 of een i3 8100, is dat voldoende voor wat ik er mee wil doen? gaat hij niet snel vollopen/traag worden?

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Arjan Klok schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 19:33:
@Frogmen @mrmrmr
Bedankt voor jullie reacties
Graag ga ik in op de gestelde vragen.

Zoals genoemd heb ik eigenlijk geen idee wat voor hardware ik nodig heb, voor hetgeen ik wil gaan gebruiken. De reden dat ik voor deze Ryzen ben gegaan is eigenlijk als volgt: ik heb gekeken voor welk geld ik een zo goed mogelijke processor (met zo hoog mogelijke Passmark) kan krijgen met een max tdp van 65.
Vervolgens rolde daar ook een gamingmoederbord uit, dit omdat dit moederbord met de 470 chipset het goedkoopste was met goede reviews. Deze Chipset voort nog wat verbeteringen door voor de Zen2 generatie. Dus het is niet zo zeer dat ik een gamingmobo wou, maar meer dat ik daar op uitkwam door processor keuze.

Zoals genoemd wil ik mijn huidige QNAP nas weer in gaan zetten als alleen nas, ipv van alles en nog wat.
Dus nee, er komen geen hardeschijven in het systeem.
De gekozen software staat in de lijst, en ja, ik volgens mij draait alles continu, dus denk ook een relatief hoog idle verbruik.

Ik wil dus gaan virtualiseren, met meerdere VM's, dus is processor en geheugen belangrijk, is dat wat ik nu heb overkill, of te ligt? En ik kies voor XCP-NG en geen ESXi, dus dat moet wel goedkomen.

Dus ja, ik wil graag zuiniger, en goedkoper, maar als ik dat doe, als ik kies voor een G4560 of een i3 8100, is dat voldoende voor wat ik er mee wil doen? gaat hij niet snel vollopen/traag worden?
In het lijstje springen voor mij Nextcloud en Plex eruit maar als ik al op een oude P4 full HD mkv kan streamen zal het aan de processor niet liggen. Verder zie ik geen zware software zo direct dus ja die processor kan echt minder en nogmaals Geheugen is belangrijker vooral met meerdere VM's 32 Gb is gewoon lekker kan je nog eens een test dingetje opzetten enzo. Kijk vooral goed of de gekozen software je hardware ondersteunt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-04 23:07
Kwam deze graph tegen bij Tomshardware en zag daar heel verrassend dat de ryzen 2X00G APU's wel heel goed scoorden in idle.
Afbeeldingslocatie: https://img.purch.com/image002-png/w/712/aHR0cDovL21lZGlhLmJlc3RvZm1pY3JvLmNvbS9OL1ovNzY1NTAzL29yaWdpbmFsL2ltYWdlMDAyLnBuZw==
Zou er daar iets vreemds aan de hand zijn bij de test?
En ben ook wel benieuwd of het hele systeem ook op Intel niveau's te krijgen is. Iets meer GPU power is natuurlijk wel fijn om het systeem wat breder inzetbaar te maken.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-04 20:17
ice-T106 schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 15:36:
Kwam deze graph tegen bij Tomshardware en zag daar heel verrassend dat de ryzen 2X00G APU's wel heel goed scoorden in idle.
[afbeelding]
Zou er daar iets vreemds aan de hand zijn bij de test?
En ben ook wel benieuwd of het hele systeem ook op Intel niveau's te krijgen is. Iets meer GPU power is natuurlijk wel fijn om het systeem wat breder inzetbaar te maken.
Goed gevonden. Een Ryzen 3 dan wellicht wel de moeite waard ipv een i3-8100. Mogelijk dat de betere GPU ook beter is in transcoden van Plex materiaal?

Ik zat zelf te denken aan de Pentium G5400 voor mijn nieuwe build en dan is de Ryzen toch wel weer een stuk duurder.

[ Voor 7% gewijzigd door yorroy op 25-08-2018 17:57 ]

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-04 23:07
Lijkt inderdaad een meet "bug" te zijn:
https://www.anandtech.com...d-ryzen-5-2400g-review/13

"An interesting element to the power consumption on the Ryzen APUs, due to the unified power delivery subsystem in play feeding the CPU and the integrated graphics, is that the power registers only report half the power consumption when probed (e.g. when 14W, shows 7W)."

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-03 20:23

mux

99% efficient!

Topicstarter
Hey graag, ik ben net bezig mn nieuwe werkcomputer aan te schaffen, dat scheelt weer in aanschafkosten...

eh ik bedoel natuurlijk: ik zou graag een blogje schrijven over de Ryzen power management ;)
Kleinste enigzins interresante kitje is denk ik een Ryzen 3 2200 icm een relatief goed presterend bord.
Misschien iets als een: pricewatch: MSI B350I Pro AC

Totaal is al snel 200+ euro. Dus al snel heel wat donortweakers :)

10 euro wil ik wel in het zakje doen :+

Even niets...

• wij
  • Laatst online: 18-04 14:48

wij

Ik ben bezig met het samenstellen van een (zuinige) server. Ik heb niet echt een specifiek doel voor ogen (op dit moment draait er thuis al een RPI3 met pi-hole en dsmr-reader). Waarschijnlijk ga ik gebruik maken van docker en andere virtualisatie.

Ik werk zelf veel met GIS en geo-informatie. Ik wil de server gaan gebruiken om een blog te maken met een aantal showcases van hobby projecten. Denk aan tools als GeoServer, R (met Shiny), geopandas (flask apps). Maar ik zou ook kunnen kijken naar real time data verwerking of machine learning.

Achterliggende gedachte bij dit systeem is dat ik het (als ik uit-gehobbyd ben) dankzij de Ryzen 2200G met APU ook prima kan inzetten als desktop of simpel gaming systeem. Aangezien ik nu nog op een energieslurpende Phenom x965 werk. Daarmee verklein ik de kans dat het weggegooid geld is wanneer ik te weinig tijd heb om te hobbyen. Ander uitgangspunt moet zijn dat het systeem (inclusief energieverbruik) interessant moet zijn t.o.v. een VPS met vergelijkbare prestaties (behalve 3d dan..) bij bijvoorbeeld Scaleway.

Ik heb persoonlijk een lichte voorkeur voor AMD (sentiment). Daarnaast is het mij niet gelukt om een voordeliger systeem samen te stellen met bijvoorbeeld een i3-8100 als gevolg van de duurdere moederborden.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 3 2200G Boxed€ 99,-€ 99,-
1ASRock B450M-HDV€ 66,95€ 66,95
1Cooler Master Elite 110€ 43,75€ 43,75
1G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 131,30€ 131,30
1Crucial MX500 2,5" 500GB€ 83,95€ 83,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 474,82

Om het energieverbruik te verlagen heb ik bewust voor een simpel (volgens review zuinig) moederbord gekozen. Ook heb ik bij het uitzoeken van de PSU gelet op efficiëntie bij lage belasting. Ik wil best nog iets meer betalen voor een PSU als ik dat binnen ~3 jaar terug kan verdienen aan energiekosten.

Voor mij is de uitdaging om voor alle componenten op een 'sweet spot' te zitten qua value for money. Daarom heb ik bijvoorbeeld een relatief grote SSD gekozen in verband met lagere prijs per gb.

Mogelijkheden die ik zie om te besparen zijn o.a. de kleinere 250gb SSD, het inzetten van de AMD Athlon 200GE (ook lager energieverbruik) of het verkleinen van de hoeveelheid intern geheugen. Echter, 2x 4gb lijkt me geen goede investering omdat het toekomstige uitbreiding in de weg zit en 1x 8gb is niet efficiënt in verband met single channel.

Mijn alternatieve wenslijst (met de bovengenoemde besparingen):
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 200GE Boxed€ 54,-€ 54,-
1ASRock B450M-HDV€ 66,55€ 66,55
1Cooler Master Elite 110€ 43,75€ 43,75
1G.Skill Aegis F4-3000C16S-8GISB€ 66,01€ 66,01
1be quiet! Pure Power 10 400W€ 49,61€ 49,61
1Crucial MX500 2,5" 250GB€ 55,90€ 55,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 335,82

Ik zou graag wat reacties krijgen op dit systeem. Zien jullie nog andere mogelijkheden om te besparen of het energieverbruik te verlagen?

[ Voor 22% gewijzigd door wij op 28-09-2018 20:44 ]

Een Fujitsu medewerker hint op een AM4 moederbord door Fujitsu op het Heise forum. Wie weet verschijnt die nog eens.

Op papier lijkt de nieuwe AMD 200GE redelijk zuinig voor een AMD desktop processor. Het lijkt niet zo snel als een G4560. Een PicoPSU 80/60 kit is zo te zien toepasbaar bij de 200GE.

Er zijn stabiliteitsproblemen gerapporteerd voor Ryzen processoren die mogelijk gerelateerd zijn aan low power states.

• LigeTRy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:12
Hey all!

Voor mij gaat het ook tijd worden om mijn raspberry pi setup een upgrade te geven, maar met het oog op energie (ik heb sinds kort zonnepanelen en kijk toch wel erg vaak op het metertje hoeveel ik opwek) wil ik ook mijn zelfbouwmodel energiezuinig hebben.

(had sterke twijfels of ik dit in het aankoopadvies stukje zou gaan plaatsen of hier, ma ga er vanuit dat hier iets meer expertise op het energiegebied zou zijn)

Use case:
- Unraid
- Backups familie
- Vooral voor mediadoeleinden (plex/sonarr/couchpotato etc etc)
- Een "knutselVM" voor wat scriptjes en uitprobeersels (uitlezen inverter met wat leuke statistiekjes enzo)
- 4 HDD's (wil uitbreiden over tijd)

Ik ben al een tijdje met mezelf aan het stoeien, verschillende configuraties uitgedacht, en ik wil jullie graag meenemen in mijn gedachtengang. Misschien dat jullie nog tips voor me hebben :)

Logischerwijs ben ik de "basics" bij elkaar gaan rapen. Harde schijven heb ik nog liggen dus die neem ik niet mee in de builds

Build A:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-7100 Boxed€ 114,99€ 114,99
1MSI B250M PRO-VH€ 57,50€ 57,50
1Fractal Design Node 804€ 107,25€ 107,25
1Arctic Freezer 33€ 24,50€ 24,50
1Corsair ValueSelect CMV8GX4M1A2133C15€ 64,-€ 64,-
1Seasonic Focus Plus 550 Gold€ 79,95€ 79,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 448,19

Intel had/heeft voor mij de voorkeur vanwege zijn lage verbruik in IDLE, verschillende fora melden dat deze zelfs naar 1 watt kan zakken. Echter heb ik een slechte timing qua prijzen, dus zou op dit moment de 7100 een betere keuze zijn dan de 8100 (correct me if i'm wrong)

Omdat mijn plex ook gaat transcoden spreekt de nieuwe ryzen serie mij ook aan, voor een beetje meer geld heb ik een boel meer rekenkracht, maar zit ik op een idle verbruik van ongeveer 10 watt. Hier zou ik op uitkomen dan.

Build B:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 169,85€ 169,85
1Asus Prime B450M-A€ 90,-€ 90,-
1G.Skill Ripjaws V F4-3200C16S-8GVKB€ 84,-€ 84,-
1Seasonic Focus Plus 550 Gold€ 79,95€ 79,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 555,55

enfin, ik ben dat bereid te betalen, maar 10 watt extra, is op jaarbasis toch weer bijna 90 kWh, wat toch een aanzienlijk deel is van de 2 panelen die ik op het dak heb liggen.

Nu ben ik verder gaan denken, ik heb namelijk nog een game pc die niet de hele dag aan staat (vaak 1 a 2 uur per dag. waardoor verbruik ervan minder van belang is in mijn optik, m'n 2 schermen verbruiken samen namelijk al 250+ watt).
Aan deze setup heb ik een energiemeter gehangen en ik verbaase mij over het IDLE verbruik hiervan. plusminus 20 watt (systeem totaal), en toch bijhoorlijk wat rekenkracht.

Gamepc:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 318,50€ 318,50
1MSI Z170A Gaming Pro Carbon€ 0,-€ 0,-
1MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G€ 459,-€ 459,-
1Corsair Vengeance LED CMU16GX4M2A2666C16R€ 153,89€ 153,89
1Corsair RM750x Zwart€ 109,90€ 109,90
1Samsung 860 EVO 500GB€ 88,-€ 88,-
1Samsung 960 EVO 250GB€ 81,90€ 81,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.211,19

Een 3e optie zou dus zijn, dat ik mijn gamepc een "upgrade" geef naar een meer energieslurpende CPU (zoals de ryzen 2600, prestaties vergelijkbaar met mijn huidige i7). en de energiezuinige i7 doorzet naar mijn server.

Anyway, ik zit al een tijdje met mezelf te stoeien en ben benieuwd hoe jullie hier tegenover staan. Wat heb ik goed gedaan, wat kan ik beter doen? wat zijn de tips?
Thanks in advance!

bron voor power consumption: https://us.hardware.info/...ryzen-2-power-consumption

• LigeTRy
FireDrunk schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 19:22:
Wat voor meter heb je mee gemeten? 20w is best nice.

Overigens is een i3-8100 een quad core en een 7100 een dual core, dat maakt een hoop van de prijs goed.

Transcoding met plex kunnen bijna alle cpus wel tegenwoordig. Tenzij je 4k wil.
The one and only "Basetech cost control 3000". Deze heb ik bij mijn nieuwe woning gekregen. de 20 watt zeg ik even uit het hoofd want ik woon tijdelijk ergens anders ivm werk (en heb m'n meter niet meegenomen), het zou zo 30 watt kunnen zijn, maar niet meer, ik schrok er van dat toen m'n beeldschermen uit stand by kwamen er ineens 250 watt bovenop kwam, meteen de screen off timer een stukje lager gezet.

Qua cpu wil ik wel 4k support gaan hebben, mijn TV heeft dit op het moment toch niet, maar een nieuwe staat al op de begroting. Toch blijft de keuze hiervan lastig, de 8100 heb je me mee overtuigd. Echter is de ryzen voor die paar tientjes meer echt een stuk sneller, waar het verbruik dan weer tegenover staat. En dan komt mijn eigen i7 weer om de hoek kijken.. |:(

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-04 20:17
wessel145 schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 18:05:
Hey all!

Voor mij gaat het ook tijd worden om mijn raspberry pi setup een upgrade te geven, maar met het oog op energie (ik heb sinds kort zonnepanelen en kijk toch wel erg vaak op het metertje hoeveel ik opwek) wil ik ook mijn zelfbouwmodel energiezuinig hebben.

(had sterke twijfels of ik dit in het aankoopadvies stukje zou gaan plaatsen of hier, ma ga er vanuit dat hier iets meer expertise op het energiegebied zou zijn)

Use case:
- Unraid
- Backups familie
- Vooral voor mediadoeleinden (plex/sonarr/couchpotato etc etc)
- Een "knutselVM" voor wat scriptjes en uitprobeersels (uitlezen inverter met wat leuke statistiekjes enzo)
- 4 HDD's (wil uitbreiden over tijd)

Ik ben al een tijdje met mezelf aan het stoeien, verschillende configuraties uitgedacht, en ik wil jullie graag meenemen in mijn gedachtengang. Misschien dat jullie nog tips voor me hebben :)

Logischerwijs ben ik de "basics" bij elkaar gaan rapen. Harde schijven heb ik nog liggen dus die neem ik niet mee in de builds

Build A:
#~Product~Prijs~Subtotaal~
1~Intel Core i3-7100 Boxed~€ 114,99~€ 114,99~
1~MSI B250M PRO-VH~€ 57,50~€ 57,50~
1~Fractal Design Node 804~€ 107,25~€ 107,25~
1~Arctic Freezer 33~€ 24,50~€ 24,50~
1~Corsair ValueSelect CMV8GX4M1A2133C15~€ 64,-~€ 64,-~
1~Seasonic Focus Plus 550 Gold~€ 79,95~€ 79,95~
Bekijk collectie
Importeer producten~
Totaal~€ 448,19~

Intel had/heeft voor mij de voorkeur vanwege zijn lage verbruik in IDLE, verschillende fora melden dat deze zelfs naar 1 watt kan zakken. Echter heb ik een slechte timing qua prijzen, dus zou op dit moment de 7100 een betere keuze zijn dan de 8100 (correct me if i'm wrong)

Omdat mijn plex ook gaat transcoden spreekt de nieuwe ryzen serie mij ook aan, voor een beetje meer geld heb ik een boel meer rekenkracht, maar zit ik op een idle verbruik van ongeveer 10 watt. Hier zou ik op uitkomen dan.

Build B:
1~AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed~€ 169,85~€ 169,85~
1~Asus Prime B450M-A~€ 90,-~€ 90,-~
1~Fractal Design Node 804~€ 107,25~€ 107,25~
1~Arctic Freezer 33~€ 24,50~€ 24,50~
1~G.Skill Ripjaws V F4-3200C16S-8GVKB~€ 84,-~€ 84,-~
1~Seasonic Focus Plus 550 Gold~€ 79,95~€ 79,95~
Bekijk collectie
Importeer producten~
Totaal~€ 555,55~

enfin, ik ben dat bereid te betalen, maar 10 watt extra, is op jaarbasis toch weer bijna 90 kWh, wat toch een aanzienlijk deel is van de 2 panelen die ik op het dak heb liggen.

Nu ben ik verder gaan denken, ik heb namelijk nog een game pc die niet de hele dag aan staat (vaak 1 a 2 uur per dag. waardoor verbruik ervan minder van belang is in mijn optik, m'n 2 schermen verbruiken samen namelijk al 250+ watt).
Aan deze setup heb ik een energiemeter gehangen en ik verbaase mij over het IDLE verbruik hiervan. plusminus 20 watt (systeem totaal), en toch bijhoorlijk wat rekenkracht.

Gamepc:

1~Intel Core i7-6700K Boxed~€ 318,50~€ 318,50~
1~MSI Z170A Gaming Pro Carbon~€ 0,-~€ 0,-~
1~MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G~€ 459,-~€ 459,-~
1~Corsair Vengeance LED CMU16GX4M2A2666C16R~€ 153,89~€ 153,89~
1~Corsair RM750x Zwart~€ 109,90~€ 109,90~
1~Samsung 860 EVO 500GB~€ 88,-~€ 88,-~
1~Samsung 960 EVO 250GB~€ 81,90~€ 81,90~
Bekijk collectie
Importeer producten~
Totaal~€ 1.211,19~

Een 3e optie zou dus zijn, dat ik mijn gamepc een "upgrade" geef naar een meer energieslurpende CPU (zoals de ryzen 2600, prestaties vergelijkbaar met mijn huidige i7). en de energiezuinige i7 doorzet naar mijn server.

Anyway, ik zit al een tijdje met mezelf te stoeien en ben benieuwd hoe jullie hier tegenover staan. Wat heb ik goed gedaan, wat kan ik beter doen? wat zijn de tips?
Thanks in advance!

bron voor power consumption: https://us.hardware.info/...ryzen-2-power-consumption
Je hebt inderdaad een slechte timing met de huidige Intel prijzen. Ik wilde zelf ook een nieuwe server gaan samenstellen en zit met hetzelfde probleem. Hierom ga ik denk ik zelf uitwijken naar de Ryzen 3 2200G

De i3 7100 is overigens niet veel beter dan de laatste Pentium Gold. Zelfde aantal cores, HT en cache. De 7100 is mijn inziens dan ook een slechte koop.

Wat betreft Plex en transcoden, houd er rekening mee dat harwarematige transcoding voorbehouden is aan een Plex abonnement, dat kan niet met de gratis versie van Plex.

Heb je overwogen om je gamepc ook een server functie te geven? Oftewel die pc 24/7 aan laten staan en je server virtueel laten draaien (als Windows 10 niet je server OS wordt)
Ik weet trouwens niet wat de rest vindt van zo’n combo, of liever een dedicated server.

• LigeTRy
yorroy schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 22:00:
[...]

Je hebt inderdaad een slechte timing met de huidige Intel prijzen. Ik wilde zelf ook een nieuwe server gaan samenstellen en zit met hetzelfde probleem. Hierom ga ik denk ik zelf uitwijken naar de Ryzen 3 2200G

De i3 7100 is overigens niet veel beter dan de laatste Pentium Gold. Zelfde aantal cores, HT en cache. De 7100 is mijn inziens dan ook een slechte koop.
Yep, deze heb ik inmiddels al afgeschreven en in mijn vergelijking naar een 8100 veranderd, thanks voor de tip :)
yorroy schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 22:00:
[...]
Heb je overwogen om je gamepc ook een server functie te geven? Oftewel die pc 24/7 aan laten staan en je server virtueel laten draaien (als Windows 10 niet je server OS wordt)
Ik weet trouwens niet wat de rest vindt van zo’n combo, of liever een dedicated server.
Deze storyline ben ik al meerdere malen doorlopen. Mijn initiele idee (2 jaar geleden inmiddels) was om unraid te draaien op mijn PC, en via PCI isolatie mijn GPU door te geven aan een windows VM. Echter kwam ik een heel eind, maar uiteindelijk waren er wel een aantal kleine dingen die mij niet aanstonden en als ik "even een potje" wou gaan gamen was het al snel 2 uur dingen fixen in plaats van gamen..

Daarop had ik besloten om windows te draaien met een Hyper-V server erin. hierin kon ik prima alle harde schijven direct koppelen en dit heb ik een tijdje volgehouden. Uiteindelijk was ik hier ook niet helemaal tevreden mee, want die pc staat in mijn "slaapkamer" en irriteerde ik me er toch een beetje aan dat dat ding altijd aan stond (een hdd in die in de nacht opspint als je net lekker in bedje ligt, een vriendin die daar weer over gaat klagen). Vandaar dat ik definitief de keuze heb gemaakt om voor een dedicated server te gaan welke ik mooi weg kan zetten. Ook geeft mij dat de mogelijkheid om mijn game pc een stuk compacter te maken. Want meer dan een Mobo met GPU en M.2. SSD is het niet meer.

Terugkomend op mijn initiele idee, ik denk toch dat ik voor de volgende build ga:
edit: Ik heb het besluit intel of AMD nog niet gemaakt, daar ga ik nog eens een goed nachtje over slapen

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 169,85€ 169,85
1Asus Prime B450M-A€ 90,-€ 90,-
1G.Skill Aegis F4-3000C16S-8GISB€ 67,-€ 67,-
1Corsair SF450€ 78,50€ 78,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 537,10

Ik ga me ook nog eens verdiepen in underclocking en undervolting, daar valt ook nog wat te halen heb ik het gevoel

Qua voeding, het verbaasd mij dat al deze voedingen ontzettend inefficient zijn bij lage wattages (in elektra en efficientie ervan heb ik me nog nooit verdiept). Ik denk dat ik met mijn build op het randje van de "picopsu" lijn zit (aangezien de kans groot is ik er naast de huidige 4 HDD's die ik heb liggen er ooit nog wat bij prik). Wat is jullie mening daarover bij deze build?

Thanks voor de input so far! :)
@wessel145

Als je toch een nieuwe voeding van ca. 80 euro aanschaft, kun je ook overwegen een PicoPSU 160-XT kiezen met een 120W Leicke 120W 12V adapter (beide verkrijgbaar via amazon.de). Die is veel zuiniger dan een ATX voeding bij laag verbruik.

Een laag verbruik server kan helemaal stil worden gemaakt. Als er weinig warmteopbouw is, is er ook niet veel nodig om het af te voeren. En dat zorgt op zich weer voor nog minder verbruik.

De componenten zelf zijn de eerste plek waar je ervoor kan zorgen dat het verbruik laag is. Beperken van de cpu spanning heeft niet zoveel invloed. Helaas is het zo dat AMD Ryzen niet zo zuinig is. De recent verschenen Athlon 200GE zou misschien wel in de buurt kunnen komen van Intel Celeron/Pentium desktop processoren. Momenteel lees ik nog teveel over problemen met AMD's laag idle verbruik. Als je last hebt van dat probleem betekent het feitelijk dat de stroombesparende idle mode niet bruikbaar is vanwege instabiliteit.

Doorschuiven van de Intel quad core zoals je hebt uitgelegd zou wel kunnen. Maar ik denk dat het gaming moederbord met 8 fasen niet zo zuinig is als zou kunnen (logisch, want daar is het niet voor gemaakt). Als het verbruik echt 20W is (met grafische kaart) en niet 25 of 30W zou dat kunnen meevallen. Anders gezegd: het zou 5 tot 10W zuiniger kunnen zijn (met SSD, geen HDD's) met een zuinig moederbord.

Kijk ook eens op de tweedehands markt voor Intel desktop processoren. Ik zie er een aantal te koop staan. De T modellen zou ik niet nemen. Die leveren niet constant de benodigde processorkracht omdat ze beperkt worden in temperatuur en/of ze vereisen een actieve (doorgaans hoorbare) cpu koeler.

• wij
  • Laatst online: 18-04 14:48

wij

Bedankt voor de tips die ik heb gekregen. Ik heb de behuizing omgeruild voor mATX (ITX moederbord vond ik te duur). Uiteindelijk past mijn built niet helemaal in het zuinige server topic. Het is meer een zuinige desktop geworden.

Ik heb mij verdiept in de Linux issues met Ryzen Apu's. Ik ga waarschijnlijk voorlopig gewoon Windows 10 installeren met eventueel Linux gevirtualiseerd. Verwacht dat het niet lang duurt voordat de Linux kernel stabiel draait op de Apu. Wel voor de duurdere 2400g gekozen in verband met 8 threads.

In ieder geval leuk bakje om mee te spelen. Met een redelijk laag energieverbruik. Maar niet bedoeld om altijd aan te laten staan.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2400G Boxed€ 142,95€ 142,95
1ASRock B450M-HDV€ 66,95€ 66,95
1Fractal Design Core 1100€ 39,-€ 39,-
1G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 127,-€ 127,-
1Crucial MX500 2,5" 500GB€ 83,50€ 83,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 509,27

• Bolk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Bolk

Change the equation.

Ik meld me hier ook maar eens :) Het is tijd om mijn thuisservertje wat energiezuiniger te maken en te stoppen met Big Storage van TransIP.

De Fujitsu D3644-B is het bordje dat ik op het oog heb. Het voldoet eigenlijk aan alle wensen die ik heb (voldoende SATA poorten voor m'n RAID-Z array, M.2 voor het O/S en ECC wat imho een must is bij disks van 10TB). Ik heb even kort AMD overwogen ivm Plex transcoding (de Ryzen 7 1800X zou daar bijzonder goed in zijn), maar ik hecht toch meer waarde aan een lager verbruik.

Mijn vraag is op dit moment: weet iemand al of een Xeon een must is voor ECC op dit bord? Ik heb begrepen dat het bordje op voorraad is bij leveranciers (ook al staat-ie nog niet in de PW) maar heb nog geen review gevonden. Ook heb ik in deze thread gelezen dat mogelijk non-Xeon CPU's met ECC zou kunnen functioneren.

Het apparaat moet hetvolgende kunnen:
  • Veel storage, ik zit zelf te denken aan 3x 10TB in RAID-Z
  • ECC is een must
  • Een paar VM's/Docker containers voor o.a. UniFi, Domoticz en TVHeadend
  • Plex Transcoding met ongeveer 2 a 3 streams tegelijk (peak, 1080p)
Eigenlijk is de vraag dus wat de meest geschikte CPU gaat zijn (Transcoding + ECC). Iemand die me op weg kan helpen? :) Thanks!

/Edit: LOL, op het moment van posten verschijnt de Fujitsu D3644-B in de pricewatch 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Bolk op 09-10-2018 12:28 ]

Ik bespeur hier een zekere mate van onethische logica.

• unezra

unezra

mdbraber schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 10:05:
Even een vraag voor de (DIY) NAS bezitters: maken jullie gebruik van spindown voor je (ZFS) pools? Qua geluid en energieverbruik lijkt dat aantrekkelijk, maar vanuit het oogpunt van duurzaamheid is die onvoorspelbare spin-up piek verre van ideaal. Wat doen jullie?
Ik doe het niet, maar dat is ook omdat ik mijn NAS niet enkel gebruik als NAS. Ik heb een aantal vm's draaien thuis waardonder de vm van mijn stichting. (Stichting is goeddeels plat dus zooi naar huis gebracht om kosten te besparen.)

Vm's genereren altijd wel iets van IO, dus spindown heeft dan sowieso geen nut.
@unezra waarom wil je geen zelfbouw? Vanwege 'het gedoe' of iets anders? Als je een set neemt die iemand anders al eens met goed gevolg gebouwd heeft (bijv. de 3644-B / i3-8100 combo die ik nu heb) is het wel volgens spec en verder weinig moeite. Ik probeer gewoon een beetje te begrijpen wat je zoekt... Het eindeloos zoeken naar de perfecte off-the-shelf server kan net zo'n "gedoe" zijn als zelf iets bouwen :-)
Ik wil mijn setup sterk vereenvoudigen. Van 3 naar 1, van een setup met centrale NAS en 2 hypervisors naar één systeem met PVE als onderlaag en FreeNAS als vm daarop draaiende.

Dit deels om stroom te besparen (3 van die machines vreet toch best wel), deels om het beheer te minimaliseren. Het is nu relatief veel gedoe en gaat natuurlijk ALTIJD stuk als ik echt geen zin heb om er aan te klussen. Laatst de hele handel weer verhuisd (heeft een tijd boven gedraaid wegens verbouwing, nu is de verbouwing klaar en kan het weer stofvrij in de meterkast draaien) en dat kost een paar uur. Het is ook een enorme dradenbende. Iedere machine is met 5x ethernet aangesloten.

Ander groot voordeel van off-the-shelf is dat je geen gedoe hebt met opbouw en de belangrijkste componenten al netjes door de fabrikant bij elkaar zijn gevoegd. Misschien ten onrechte, maar ik heb het gevoel daarmee een stabielere server te krijgen.

Aan de andere kant, zelfbouw kán wel. Heb ik jaren en met veel plezier mee gedraait. Mijn oude server is een midi tower met een paar 5,25" drivebays en hot-swap bays er in. Vervangen omdat iemand mij de HP Microserver tipte.

Vind de Microserver echt een *perfect* ding, alleen de Gen8 heeft te weinig geheugen (en de CPU is beperkt te upgraden), de Gen10 heeft genoeg geheugen maar de CPU lijkt nauwelijks sneller dan de G1610T die er in de Gen8 zit. (En 32G max is wel krap. Ik zou liefst een machine met 64G max willen hebben en nu beginnen met 32G. DDR3 of DDR4 maakt me niet veel uit. Voordeel van nu een DDR3 machine kopen is dat mogelijk de 8G modules uit mijn Microserver mee kunnen en dat scheelt *veel* geld. Dan heb ik echt alleen nog maar een chassis en CPU nodig, SSD voor het OS, HDD's en ECC geheugen heb ik al.)

Oh ja, ECC is wel een harde eis. Ik ga ZFS draaien. Liefst ZFS in mirror voor het OS (2x 2,5") en ZFS in een mirrored stripe (4x3,5") voor de vm's en mijn NAS data. Met 32G kom ik nu een heel eind, 8G voor het OS en dan nog 24G over maar meer of iig een upgrade pad naar meer is wel fijn.

Qua CPU wil ik ook liefst naar 4-core + HT of 8-core. (Baal er van dat ik nog géén off-the-shelf AM4 systeem heb gezien. Wat de drempel naar zelfbouw wel weer lager zou maken. Leuke AMD Ryzen heeft mijn voorkeur boven een Intel.

Zoiets als dit:
pricewatch: AMD Ryzen 3 2200G Tray
pricewatch: AMD Ryzen 5 2400G Tray

Waarom AMD? Veel cores voor relatief weinig geld en ik vind het goed dat Intel eindelijk weer een beetje tegengas krijgt. Daarbij ben ik érg tevreden over mijn Ryzen 1800X machine. Kortom, Intel kan, maar vooralsnog neig ik naar een AMD systeem. (En fin, dan is zelfbouw misschien wel de enige optie.)

Geheugen QVL's moet je met een korrel zout nemen. CPU's maken verbinding met je geheugen, niet moederborden. In principe is een CPU compatible met een bepaald soort geheugen.

Enige uitzondering daarop, is dat je BIOS de timings regelt. Als je BIOS niet goed is voorgeconfigureerd om het geheugen goed uit te lezen qua timings, kan je BIOS (of UEFI) verkeerde timings instellen en werkt het niet.

Ik heb in de afgelopen _10_ jaar nog geen incompatible geheugen gehad op welk systeem dan ook, *mits* ik me aan de specs hield.

Voorbeeld: Een Intel NUC slikt geen 1.5v geheugen, daar moet dan weer low-voltage geheugen in, omdat de voeding van het geheugen gewoon niet hoger gaat. Dat zijn voor mij geen 'incompatible' modules, maar dat gaat technisch gewoon niet.

PS: Ik heb nog geen AMD Ryzen gehad, daar is de QVL wel weer van belang, omdat de geheugen module timing direct aan de InfinityFabric van de CPU zelf geknoopt zit, waardoor die timings extreem belangrijk zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door FireDrunk op 11-11-2018 11:30 ]

Even niets...

• kooimens
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16-04 00:21
unezra schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 10:43:
[...]

...

Waarom AMD? Veel cores voor relatief weinig geld en ik vind het goed dat Intel eindelijk weer een beetje tegengas krijgt. Daarbij ben ik érg tevreden over mijn Ryzen 1800X machine. Kortom, Intel kan, maar vooralsnog neig ik naar een AMD systeem. (En fin, dan is zelfbouw misschien wel de enige optie.)
Ben toch wel benieuwd of je hier al beslissingen in hebt genomen. Zit ongeveer in een vergelijkbare situatie. Wil graag ECC (ivm ZFS), maar ga met een i3-8100 onvoldoende rekenkracht hebben. Gezien de prijs/reken kracht verhouding bij de huidige AMD modellen neig ik toch naar AMD. Ik ben dan wel bereid om die 10W idle extra te slikken voor meer rekenkracht en ook ECC.

Meer mensen met dilemma?
DennusB schreef op maandag 7 januari 2019 @ 09:17:
Ik ben ook weer in de markt voor een thuis-server maar ik kan niet goed bepalen wat nou beter is : AMD of Intel. Het hoeft geen enorm beest te worden, zal gaan om 2-3 VM's en een stuk of 10 Docker containers. Draait een simpele file-server, download-server, Home-Assistant en wat andere kleine dingen. Liefst echt zuinig, maar als iets minder zuinig veel meer performance geeft is dat wel te overwegen. Heeft iemand wat goede tips?
Elk modern systeem kan die aantallen wel aan, de vraag is vooral hoe zwaar al die containers/vm's belast worden. Als ze vooral idle zijn, kan je best toe met een embedded CPU zoals deze bordjes:
categorie: Moederborden

Wil je echt iets meer performance (je downloads moeten op volle snelheid doorlopen, je wil niets merken van downloads qua snelheid, je wil misschien transcoden, je Home-Assistant heeft het druk, etc, etc)
kan je beter kijken naar een AMD 200GE of Intel Celeron/Pentium G-series setupje. Een Ryzen heeft een iets betere GPU, maar verbruikt idle iets meer. De Intel is een fractie duurder, maar ook wat sneller.

Wil je echt 'zwaardere' VM's draaien (meerdere VM's die meerdere cores nodig hebben, meerdere docker containers die niet idle zijn, flinke netwerkbelasting, en flink wat downloads). Kan je beter naar een Ryzen3/5 of Intel i3 setup gaan.

Daar is de i3 in het voordeel van idle verbruik, maar wint de Ryzen het op (meestal) ruwe performance. Dus een AMD is alleen interresant als je de power ook daadwerkelijk nodig hebt. Als je systeem af en toe hoog belast wordt (en dus vaker idle is dan dat het moet preseteren) is een i3 in mijn ogen beter.

Even niets...

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
FireDrunk schreef op maandag 7 januari 2019 @ 09:59:
[...]

Elk modern systeem kan die aantallen wel aan, de vraag is vooral hoe zwaar al die containers/vm's belast worden. Als ze vooral idle zijn, kan je best toe met een embedded CPU zoals deze bordjes:
categorie: Moederborden

Wil je echt iets meer performance (je downloads moeten op volle snelheid doorlopen, je wil niets merken van downloads qua snelheid, je wil misschien transcoden, je Home-Assistant heeft het druk, etc, etc)
kan je beter kijken naar een AMD 200GE of Intel Celeron/Pentium G-series setupje. Een Ryzen heeft een iets betere GPU, maar verbruikt idle iets meer. De Intel is een fractie duurder, maar ook wat sneller.

Wil je echt 'zwaardere' VM's draaien (meerdere VM's die meerdere cores nodig hebben, meerdere docker containers die niet idle zijn, flinke netwerkbelasting, en flink wat downloads). Kan je beter naar een Ryzen3/5 of Intel i3 setup gaan.

Daar is de i3 in het voordeel van idle verbruik, maar wint de Ryzen het op (meestal) ruwe performance. Dus een AMD is alleen interresant als je de power ook daadwerkelijk nodig hebt. Als je systeem af en toe hoog belast wordt (en dus vaker idle is dan dat het moet preseteren) is een i3 in mijn ogen beter.
Wauw, thanks voor je uitgebreide antwoord :) Heel fijn! Ik ga eens even kijken of ik iets interessants kan samenstellen!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• unezra

unezra

Ik begreep van mijn collega (ha @GreNade) dat er een 3e generatie Ryzen aan komt:
https://www.cnet.com/news...-ryzen-desktop-processor/

Dat klinkt veelbelovend. Helaas begreep ik ook dat de Ryzens met iGPU géén ECC geheugen ondersteunen en die zonder iGPU officieel niet maar in de praktijk wel.

Lastig, liefst heb ik iets dat fully supported is, ook op dat gebied, maar als het werkt werkt net. (ECC vind ik wel een must met ZFS als onderlaag. Zonder die eis word het een stuk makkelijker en goedkoper though.)

Op de eoa blijf ik AMD een leuk platform vinden en de opvolger van de pricewatch: AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed lijkt me tóch wel heel interessant. (Dan maar met een losse GFX kaart. Het is niet anders.)

Aan de andere kant, een systeem gebaseerd op de pricewatch: Intel Core i3-8300 Boxed is niet heel erg veel duurder. (Alleen wel maar 4 cores, geen 6 en geen HT. Dat voel toch een beetje lafjes.)

Lastig, lastig. :(

• unezra

unezra

@vso Ik ben ook wel benieuw wat je thuis allemaal doet / nodig hebt om 200W te rechtvaardigen.
Ik heb nu 3 Microservers in de kast staan en dat is qua stroomverbruik *veel* te hoog, qua CPU zou ik het redden als ik één server kon bouwen met dezelfde CPU capaciteit.

Ik verwacht/hoop naar 50W te kunnen plus nog 20W voor mijn routers, switches, etc.

Daarin kijk ik naar de nieuwe generatie Ryzen die binnenkort uit komt en daadwerkelijk 6 cores heeft maar wel veel sneller is dan de huidige waarmee het een interessant platform word. Nadeel: Officieel geen ECC support. :(

Ander nadeeel: Geen ready-made servers. Dus het moet zelfbouw worden en daar heb ik een hekel aan.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

mrmrmr schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 06:19:
@vso

Fujitsu ontwerpt en maakt moederborden zelf in Duitsland met deutsche gründlichkeit. Dat zorgt trouwens ook voor wat nadelen: het duurt vaak lang voordat ze met nieuwe moederborden uitkomen. Verkijk je niet op het merk, dat zegt op zich weinig, het gaat om bepaalde typen moederborden die buitengewoon zuinig zijn zoals D3644-B (6x SATA, M.2 NVMe, ECC), D3642-B en D3643-H (4x SATA, M.2 NVMe). Fujitsu maakt deze borden voor industriele toepassingen, denk aan kiosken en inbouw in machines in fabrieken. Ze worden verkocht als OEM. Origineel zijn ze dus niet bedoeld voor de consumentenmarkt, ze komen ook niet in retailverpakking. Ze werden populair na een test met gunstige uitkomst van D3417-B Skylake bord door het Duitse computerblad c't in 2016, bij onze oosterburen. Je kunt zelf de vergelijking maken tussen diverse borden met de gepinde posts en de hardwareluxx.de zuinige pc lijst. Dan zul je zien dat de meeste andere zuinige borden zoals ASRock en Gigabyte >50% meer verbruiken, als je gelijkwaardig uitgeruste borden vergelijkt.
Fujitsu maakt ook kant en klare PC's (E9x) die soms erg zuinig zijn, maar die zijn nogal duur. Daar zitten speciale moederborden en 12V voedingen in.

Hard disks maken ze niet zelf, die kopen ze in, zoals HP dat ook doet, bij Seagate of Western Digital (de enige 2 overgebleven fabrikanten). Alle merken disks kunnen kapot gaan, dat is de aard van die mechanische dingen.
Dank je voor het leesvoer zeer gewaardeerd _/-\o_
unezra schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 08:34:
@vso Ik ben ook wel benieuw wat je thuis allemaal doet / nodig hebt om 200W te rechtvaardigen.
Ik heb nu 3 Microservers in de kast staan en dat is qua stroomverbruik *veel* te hoog, qua CPU zou ik het redden als ik één server kon bouwen met dezelfde CPU capaciteit.

Ik verwacht/hoop naar 50W te kunnen plus nog 20W voor mijn routers, switches, etc.

Daarin kijk ik naar de nieuwe generatie Ryzen die binnenkort uit komt en daadwerkelijk 6 cores heeft maar wel veel sneller is dan de huidige waarmee het een interessant platform word. Nadeel: Officieel geen ECC support. :(

Ander nadeeel: Geen ready-made servers. Dus het moet zelfbouw worden en daar heb ik een hekel aan.
Zelfbouw heb ik ondertussen ook een hekel aan >:) maar als het moet dan moet het.

orgineel was het idee (2011) om 1 host met 5vm's, 2x vdi en een enorme sloot opslag in 1 bak te vrotten.
Xen op freebsd als Domain 0 (host) + vga,usb,sound is het ook aardig gelukt in POC.
Op dit moment is het wel uitelkaar getrokken maar het idee is niet veranderd..

Maar omdat de HW (bios) bevroren is en ik daarin niks meer kan wijzigen en financieel andere prioriteiten had is dit wel een een onzuinige bak gebleven (toen redelijk zuinig) .. ik ging van 1500W minimaal naar 200W (iets in die geest) maar goed. anno nu kan dat veel lager.

Kwa huidig hw moet je aan dit denken:
vso schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 15:42:
meer richting 230, maar dan praat je wel over
- 1x windows hyperv i7,24gb en 512 ssd ofzo
- 1x desktop pc met 2 monitoren (i5,16gb 128gb ssd
- synology ds211j
- thecus 412pro (ofzo)
- smart ups 1500
- random HW eromheen
Wat ik doe tja hangt een beetje van de "bui" af, 24x7 is naarmate ik ouder word steeds minder relevant. en waar ik vroeger een heel Windows domain had met alle toeters en bellen gebruik ik nu nog een select aantal diensten die we thuis goed kunnen gebruiken, maar ik maak wel onderscheid tussen "productie" waarbij media zoals foto's & gsm backup(s) 24*7 moet draaien en test dingetjes die in de vm kunnen ..
Als ik via werk/prive bv iets leuks zie dan gooi ik een paar linux/windows VM's in de lucht en ga ik het testen

[ Voor 40% gewijzigd door vso op 18-01-2019 12:36 ]

Tja vanalles

• unezra

unezra

vso schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 12:03:
[...]
Wat ik doe tja hangt een beetje van de "bui" af, 24x7 is naarmate ik ouder word steeds minder relevant. en waar ik vroeger een heel Windows domain had met alle toeters en bellen gebruik ik nu nog een select aantal diensten die we thuis goed kunnen gebruiken, maar ik maak wel onderscheid tussen "productie" waarbij media zoals foto's & gsm backup(s) 24*7 moet draaien en test dingetjes die in de vm kunnen ..
Als ik via werk/prive bv iets leuks zie dan gooi ik een paar linux/windows VM's in de lucht en ga ik het testen
Persoonlijk zou ik voor 2 systemen gaan. Beetje wat ik thuis heb.

Voor 24/7 gebruik heb ik nu 3 HP Microservers die ik wil terugbrengen naar 1 enkele machine met 32G+ geheugen, 4-6 core CPU en lokale storage, met een totaal energieverbruik van rond de 50W max.

Wil ik dingen testen, dan pak ik mijn PC (met 64G geheugen en Ryzen 1800X), of een van mijn DL300 series met 48G geheugen en meer. (Wat oude servers van kantoor mee genomen.) Die beesten doen 200W, maken een pak herrie, maar gebruik ik nooit 24/7. Zijn wel perfect voor tests.

Al heb de laatste test dus uitgevoerd op mijn PC.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

unezra schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 13:10:
[...]

Persoonlijk zou ik voor 2 systemen gaan. Beetje wat ik thuis heb.

Voor 24/7 gebruik heb ik nu 3 HP Microservers die ik wil terugbrengen naar 1 enkele machine met 32G+ geheugen, 4-6 core CPU en lokale storage, met een totaal energieverbruik van rond de 50W max.

Wil ik dingen testen, dan pak ik mijn PC (met 64G geheugen en Ryzen 1800X), of een van mijn DL300 series met 48G geheugen en meer. (Wat oude servers van kantoor mee genomen.) Die beesten doen 200W, maken een pak herrie, maar gebruik ik nooit 24/7. Zijn wel perfect voor tests.

Al heb de laatste test dus uitgevoerd op mijn PC.
NOFI, maar dat is toch exact wat ik nu heb :? maat ook niet makkelijker dat de thecus(nas) loopt at random vast, en de hypervisor tja verbruikt "teveel",

Even voor de discussie an zich, met mijn idee verwacht ik van 200+20W (nas verbruik = gok) zou ik terug vallen naar 50W voor alles in 1 oplossing. dat is voor mij winst genoeg.
Jou idee zou ik 20+20w resulteren voor dubbele kosten dat is een beetje geld weggooien naar mijn idee.

Het ligt aan de HD prijzen maar ik moet ook nog een 8tb los kopen om uberhaupt de boel te verplaatsen wegens de overstap van oud--> nieuw.
En met een goed argument is er in de toekomst zeker nog de optie om het geheel weer te splitsen .. op dit moment lijkt deze koers mij de meest economisch voordeligste al is het alleen maar wegens de bezuiniging op huidig verbruik. daarmee kan ik weer extra sparen voor ...

Tja vanalles

• unezra

unezra

vso schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 16:18:
[...]
NOFI, maar dat is toch exact wat ik nu heb :? maat ook niet makkelijker dat de thecus(nas) loopt at random vast, en de hypervisor tja verbruikt "teveel",
Dat is dus mijn punt. :)

Als je een zuinige server wil bouwen zou ik mijn NAS weg doen en kijken naar één machine met disks, die zowel qua CPU als qua memory als qua storage groot genoeg is voor je 24/7 dingen en NAS functionaliteit, met daarnaast iets voor je tijdelijke zaken, maar dat je niet 24/7 aan zet.

Als ik de server configs hier zie, ben ik met mijn 50W al een grootverbruiker, jij hebt als ik het goed begrijp een hypervisor die 200W doet. Op kantoor heb ik dat soort machines ook. Dat zijn DL360 Gen8's met 2x8-core en 348G geheugen. Zonder storage.

Ik weet niet waar ik zo'n monster privé voor nodig zou hebben. (Al heb ik ze thuis wel, maar dan 2 generaties ouder. De G6. Stuk of 3, 4 en ik sluit niet uit dat er nog een paar bij komen. Alleen, de ene is een machine waar ik een stichting op draaide met een capaciteit van 50+ vm's. Net even iets anders dan een labje thuis.)
Even voor de discussie an zich, met mijn idee verwacht ik van 200+20W (nas verbruik = gok) zou ik terug vallen naar 50W voor alles in 1 oplossing. dat is voor mij winst genoeg.
Jou idee zou ik 20+20w resulteren voor dubbele kosten dat is een beetje geld weggooien naar mijn idee.
Zeker. Dat is dus de situatie waar ik heen wil, maar dan zonder 20W voor een NAS.
Daarom mijn tip (die ik stiekem van @GreNade heb gekregen) om te wachten op de volgende generatie Ryzen met 6-cores die veel sneller lijken te worden dan de huidige.

Maar wel met genoemde 2 nadelen. Geen ECC (officieel) en geen prebuilt. (Oh, en een gfx kaart nodig, want geen iGPU. Hoewel als ik de ECC eis laat vallen, iGPU prima kan. Ik twijfel daar nog over. iGPU is prettig.
Het ligt aan de HD prijzen maar ik moet ook nog een 8tb los kopen om uberhaupt de boel te verplaatsen wegens de overstap van oud--> nieuw.
En met een goed argument is er in de toekomst zeker nog de optie om het geheel weer te splitsen .. op dit moment lijkt deze koers mij de meest economisch voordeligste al is het alleen maar wegens de bezuiniging op huidig verbruik. daarmee kan ik weer extra sparen voor ...
Splitsen kan altijd, maar ik vraag me af hoe veel nut dat heeft. Als ik ooit CPU power te kort kom, of geheugen, kan ik altijd nog een 2e hypervisor optuigen met lokale storage.

Scheelt, ik heb de disks al. Uit mijn stichting komt 4x5T en dat is genoeg, ik heb hier op dit moment dezelfde 4x5T draaien. Met ZFS zijn die dingen in-place te upgraden als ik er ooit uit groei. Ik begreep dat 14T en groter al te krijgen is. Dus dan kun je naar netto 28T bij 4x14T in een mirrored stripe. Vóór compression. Lijkt me voorlopig voldoende.

• unezra

unezra

vso schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 19:19:
[...]
hmmm oke .. als ik een zuinige server bouw, (lees mijn nieuwe nas) en laten we die stellen op 20W, hoeveel extra Watt zou dan een vm kosten :?
Dus ik koop wat die coffee lake 6 core (ofzo) met fujitsu board. mik de 4tb wd's erin en wat ssd(s) .. ssd moet je dan denken aan m2 voor disk caching en een btfrs volume.
Ik weet niet of een draaiende vm meer of minder heel veel doet voor je verbruik.
Wat ik draai & en aan storage gebruik is de huidige opzet meer dan ruim voldoende, een 8tb disk zou ik als USB backup unit gebruiken (offline storage bij fam/vrienden oid) Raid 10 draait hier ook alleen om bij defecte disk(s) op te vangen en snelheid voor lezen van data.
Maar ik draai al tijden geen NFS/Iscsi meer gezien SSD's tegenwoordig snel zat zijn.
Ik draai thuis NFS omdat dat nu eenmaal handig is in mijn huidige setup. Maar, dat betekend ook een grotere en zwaardere switch er tussen die bonding (LACP) snapt én een quad ethernet kaart in al mijn Microservers terwijl ik met één machine een kleinere switch nodig heb en waarschijnlijk genoeg heb aan 2xGBit gebond.
Igpu heb ik nu (desktop) 99% werkt goed genoeg ook games, alleen je hebt in sommige games wel wat vervelende artifacts.
Hangt van je games af en je resolutie. Ik heb met reden een GTX1080 in mijn PC zitten. :)
Ecc/zfs nah ik zie de voordelen niet eerder nadelen. mdadm raid kon ik van debian --> thecus --> synology --> elke HW bak duwen en overal de volume benaderen.. ZFS heeft iets meer uitdaging erin (hoeft niet kan..) overgens terug op GPU .. ik zou het al voldoende vinden voor een 2mb video kaart. onboard of insteek ..
Op een server wil ik liefst een iGPU, maar meer dan 640x480 hoeft 'ie niet te doen en dat vooral omdat ik serieel écht onhandig vind.

Qua ZFS, nee, dat is redelijk fire & forget. 1x goed inrichten en klaar. Verder heb ik geen nadelen kunnen ontdekken in mijn situatie, enkel voordelen zoals bitrot protection, compression (ik haal boven de 2.2x), snelheid en het gemak van datasets.

Persoonlijk wil ik nooit meer terug naar oldskool LVM of vergelijkbare ellende, behalve binnen mijn vm's. Daar is LVM prima, op mijn hypervisor wil ik ZFS en liefst dus ook ECC.
Ik heb teveel "overlast" gehad met DIY bouw, hierom hecht ik meer waarde aan kwaliteit dan kwantiteit en waar we het ook over eens zijn dan is off the shelf ook prettiger. hierom kies ik ook voor een DSM autostart setup
Maar 8 jaar later, is de techniek ook enorm veranderd, en wil ik toch opnieuw wagen aan het eerdere project wat ik in 2011 (zie eerdere link) gestart ben .. maar dan zonder vdi. (is overgens een kleine stap erbij imho)
De ellende is, de echt leuke CPU's zijn er niet in off-the-shelf. :( Ja, servers, maar dan heb je het meteen over €1000 en meer voor de machine alleen. ECC is ook een uitdaging. Hoewel ik misschien toch eens ga kijken als die nieuwe Ryzen uit is, of er toch niet iets off-the-shelfs te krijgen is. Dan maar een gewone PC.
Maar ik denk waar jullie zitten van "waarom :?" en "onhandig" het kan veel minder dan 50 wat als je x.y.z doet. vergeet aub niet dat ik 1/4de van mijn huidige verbruik als enorme winst beschouw. 8)
Ik probeer alleen de voor/nadelen te vinden van een extra host (kosten vs verbruik) .. let wel dat ik de tijdelijke meuk even buiten beschouwing laat zeg 3 vm's die 24x7 draaien ..laten we de noodzaak van de 3 vm's ook buiten beschouwing.
Ik vind zelf een dedicated NAS heel fijn. Aan de andere kant zie je ook in professionele omgevingen bewegingen de andere kant op. Storage op de doos, die gedeeld word over het netwerk. Geen aparte NAS/SAN omgeving meer. Dus waarom dan niet thuis? Het scheelt een extra doos (of dozen) voor enkel storage.
O nog een voorbeeld, vm's draaien op een windows host = de gedwongen reboot van MS :( mijn hw is zo gaar dat het een half uur kost voordat het systeem weer up is .. (leuk ... not)

Ik ben niet blind en idee/advies passeert zeker de reveu (case en point to advies van mrmrmr ter harte genomen) alleen ik zie je hele punt nog niet voor 2 machines .. aangezien beide dan 24x7 zouden draaien .. zoals eerder gezegd dat is "productie en dus niet offline"
Maar als ik het goed begrijp wil je een doos met 128G+ geheugen en veel storage, omdat je ook test vm's wilt draaien? Dus je huidige 200W doos, of zie ik iets over het hoofd en wil je naar een setup als die ik heb of heen wil, met 1 doos voor 24/7 "productie" en een labdoos ergens die je af en toe aan zet die dan 200W vreet?

• unezra

unezra

SuperKris schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 22:20:
[...]
Naast het simpelweg decentraal opslaan wat prima met zo'n WD apparaat gaat, lijkt het mij mooi om simpele software zoals een bittorrent client te kunnne gebruiken.

Ik wil de NAS headless in de meterkast hangen dus. Gemakkelijke Windows programma's met een GUI die niet veel configuratie nodig hebben heb ik liever dan ingewikkelde linux installaties via putty ED.

Gewoon gemak dus. Daarnaast is windows tegenwoordig volgens mij aardig goed met zichzelf up-to-date houden en zichzelf beschermen tegen aanvallen.

Of is dit allemaal te simpel gedacht :?
Wil je een dedicated NAS, zou ik eerder voor FreeNAS oid gaan. Die heeft ook een GUI, maar die is web-based. Heb je geen RDP client voor nodig.

Wil je een server die je óók als NAS kunt inzetten, zou ik zelf kijken naar iets van een hypervisor (ik vind zelf Proxmox VE erg leuk), waarop je dan een aantal vm's installeert waarvan 1 toevallig je NAS is. (Die kun je dan wel weer voorzien van FreeNAS als je wil.)

Ik hoop dit jaar voor die laatste opzet te gaan. Heb nu nog een NAS en 2 hypervisors, wil naar één enkele doos die alles combineert. Het wachten is op de volgende generatie Ryzen die sneller en zuiniger is. Helaas zit je dan ook aan zelfbouw vast maar fin, dat is het compromis dat ik denk ik nog wel bereid ben te sluiten.

Windows lijkt me geen toegevoegde waarde hebben anders dan dat je er al bekend mee bent.

• unezra

unezra

@GreNade wees mij op dit bordje:
pricewatch: ASRock Rack X470D4U

https://www.asrockrack.co...el=X470D4U#Specifications

Dat ziet er wel leuk uit.
AM4, ECC, 2x GBIt LAN, IPMI, on-board VGA en voldoende PCIe sloten voor 10G

Het is me alleen niet duidelijk of dit met een stock Ryzen werkt, of dat daar een APU in moet zitten...

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:42

WCA

unezra schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 13:50:
@GreNade wees mij op dit bordje:
pricewatch: ASRock Rack X470D4U

https://www.asrockrack.co...el=X470D4U#Specifications

Dat ziet er wel leuk uit.
AM4, ECC, 2x GBIt LAN, IPMI, on-board VGA en voldoende PCIe sloten voor 10G

Het is me alleen niet duidelijk of dit met een stock Ryzen werkt, of dat daar een APU in moet zitten...
Zo te zien zit er graphics op het bordje:

Controller - ASPEED AST2500
VRAM - DDR4 256MB

Share and Enjoy!

• unezra

unezra

GreNade schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 13:52:
[...]
Zo te zien zit er graphics op het bordje:

Controller - ASPEED AST2500
VRAM - DDR4 256MB
Ah!
Die had ik niet gelezen als "ingebouwde gfx kaart". :)

Dus geen APU nodig en stock Ryzen... Hmm!

• unezra

unezra

FrankHe schreef op maandag 1 april 2019 @ 11:48:
[...]
Kost wat maar dan heb je ook wat, ondersteuning voor ECC geheugen en mooi dat er al management / KVM op zit met een eigen ethernetaansluiting. Hiermee kan het worden ingezet als een echte server.
Jup. Daarom vind ik dit board ook zo interessant.

Het is stevig aan de prijs, maar mét remote management en nog 2xGBit, plus voldoende sloten om later een 10G kaart te kunnen plaatsen.

Oh, en on-board grafische kaart, waardoor de gewone Ryzen er op kan en laat die nu net onofficieel ECC support hebben. :)

• thamaster88
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-04 18:40
Ik weet niet of tips hier ook gevraagd mogen worden?

Ik wil een nas bouwen met oog op energiebesparing.
Mijn wensen:

Freenas met 4x 3tb hdd(die ik al heb)
Minecraft server voor 10 man (docker)
Wat home automation
Downloads (nzbget, sonarr, couch potato)
Plex (weinig transcoding, en anders 1 stream op 1080 max)

Wat zou hiervoor een beetje een mooi systeem zijn met oog op energiezuinigheid.

Ik had in eerste instantie ryzen 7 in mijn hoofd (voordat ik aan de energiekosten dacht xD) maar denk dat die niet echt geschikt is.

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:04

masauri

aka qwybyte

Mars Warrior schreef op zondag 19 mei 2019 @ 17:57:
[...]

Oeps. Je zit in het zuinige server topic 8)

Als ik die bordjes/CPU's opzoek qua verbruik kom ik toevallig twee testen van HWI tegen:Als die waardes kloppen zit je op ca €140 + €270 = €410 aan stroomverbruik per jaar bij 24/7 gebruik.

Ik zou zeggen: de kliko in met die ouwe meuk en tracteer jezelf op wat nieuws. Een modern bordje doet 5-10W idle, oftewel €10-€20 per jaar aan stroomverbruik. Scheelt zomaar bijna €400 per jaar. Daar kun je toch wat leuks voor kopen _/-\o_

Vraag me ook af of die software in VM's en/of Docker containers is te draaien, dan hoef je maar één systeem te bouwen en van stroom te voorzien :D
Zéér duidelijk naar stroom toe, dat was exact wat ik nodig had.

Ik heb bij voorkeur alles op dedicated systemen ipv vm's en docker :)

Gezien in de OP ook de Asrock Deskmini stond ben ik daar ook is naar gaan kijken.
Er is een upgrade van verschenen sindsdien voor zowel een amd als intel variant.

Gezien de huidige issues met de intel hardware ben ik voorlopig enkel bezig geweest om is te kijken hoeveel de amd variant mij zou kosten voor 1 exemplaar.
(uiteindelijk passen deze kwa ruimte beide op een 2u op een plaat in een rack dus verlies ik alsnog dezelfde rackruimte en maakt het verder niet uit)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD A10-9700E Boxed€ 82,90€ 82,90
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2400G Boxed€ 130,99€ 130,99
1BarebonesASRock DeskMini A300€ 144,50€ 144,50
1Solid state drivesSamsung PM961 128GB€ 51,17€ 51,17
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 409,56

De Ryzen 5 2400G is een 65W tdp cpu, en ik heb gezien dat er een Ryzen 5 2400GE is "uitgekomen" die maar 35tdp doet maar die ik enkel in een paar laptops terug kan vinden helaas :'(
En wanneer die breed beschikbaar komt is een andere vraag natuurlijk.

Ik zou dan kunnen opteren voor een A10-9700E maar dan knaagt het ook wel wat omdat het al een oudere cpu is.

Straks maar is kijken voor een intel variant, wat daar de opties in zijn, ondanks de hardware issues.

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:42
Heeft er iemand al ervaring met de Asrock Deskmini A300 en de Athlon 200GE? Ik wil mijn thuisservertje graag vervangen en zit een beetje in dubio:

Of een deskmini A310 met G5400
Of een deskmini A300 met 200GE

Ik kom echter wat wisselende resultaten tegen van het verbruik. De 200GE zou idle zuiniger zijn dan de G5400 volgens een test van hardwareinfo. Daarnaast kom ik waardes tegen van A310 system idle van 5 watt.

Andere tests online spreken echter dan weer van een system idle van 30 watt voor de A310 (wat gewoon idioot hoog is, dus waarschijnlijk gewoon verkeerd geinstalleerd zonder power options etc).

Ik wil er trouwens Ubuntu 19.04 op draaien.

Het gaat me hier trouwens niet om welke CPU sneller is. Dat is voor mijn gebruiksdoel niet zo relevant. Power consumptie is (veel) belangrijker. Welke combinatie is zuiniger....

Iemand input ?

Edit:
Aha.. alvast iets gevonden. Gek dat ik deze nog niet gevonden had:
https://www.anandtech.com...e-diy-amd-ryzen-minipc/10
The key comparison here is against the DeskMini 310. Thanks to the use of a more power-efficient NVMe SSD, and the A300 PCH that essentially acts as a transparent bridge, the idle power consumption of the DeskMini A300 is a full 2W lower than the DeskMini 310.
Dat is dan met een Ryzen 5 2400G. Volgens hardwareinfo is deze minder zuinig dan een 200GE. Ik denk dat onder de 10 watt dus mogelijk moet zijn.

Het hardwareinfo blad van afgelopen keer zegt het volgende:
200GE 5 min idle: 2,6 W
2200G 5 min idle: 6,4 W
Nou heeft de URL het hier over de 2400G maar dat zal niet veel schelen idle.

Theoretisch kan een 200GE idle dus 11,24 W minus (6,4 - 2,6) = 7,74 W idle doen.

Ik denk dat ik weet wat ik ga bestellen :)
Hmm.. en dan kom ik toch weer tegen dat een A310 ook tussen de 7,4 en 9 watt kan verbruiken. Zelfs met C-states tot 4 watt.

Nu weet ik het nog niet ;)

[ Voor 41% gewijzigd door Korvaag op 21-05-2019 17:56 ]

UNOX: The worst operating system

• Korvaag
@mrmrmr

Ja mee eens hoor, maar daar zit nu exact het probleem. Als Asrock de A300 op de 1 of andere manier veel zuiniger heeft gekregen dan de A310 dan is onder de streep de A300 voor mij dus de beste keuze.

Alleen is de enige manier om het uit te vinden.. beide systemen in elkaar te zetten, te installeren met hetzelfde OS en te meten. Tot dan toe zijn wattages van verschillende reviews gewoon niet te vergelijken. Theoretisch zou dit kunnen met wet koop op afstand onder het mom van proberen, maar zo specifiek als dit daar vind ik de wet niet voor bedoeld.

Ik denk dat ik maar ga dobbelen. Ik vermoed wel dat het dobbelsteentje op Intel uitkomt in verband met inderdaad de bewezen track record van Intel met z'n C-states en algemene idle zuinigheid.

Ah!
Een vergelijking gevonden. Weliswaar met de 2400g en niet de 200ge, maar hier staan ze wel naast elkaar!

https://pcfiend.com/2019/...le-diy-amd-ryzen-mini-pc/

[ Voor 11% gewijzigd door Korvaag op 22-05-2019 11:57 ]

Korvaag schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 11:40:
@mrmrmr
Ah!
Een vergelijking gevonden. Weliswaar met de 2400g en niet de 200ge, maar hier staan ze wel naast elkaar!

https://pcfiend.com/2019/...le-diy-amd-ryzen-mini-pc/
Die 11.24W is best netjes voor dat AMD systeem, zeker omdat er nog een 4K display is aangesloten.
Of ook keyboard/muis en Wifi of netwerk zijn aangesloten wordt me niet duidelijk uit het verhaal.

Zou zo maar onder de 10W kunnen uitkomen dus als server.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik heb nu een NUC met een externe HDD-bay. Hoewel het opzicht voldoet, wil ik toch graag weer overstappen op één enkel systeem en de huidige onderdelen verkopen.

Het voordeel van de setup die ik nu heb:
- Zuinig
- Neemt weinig ruimte in
- Goede updates Intel

Op basis van mijn wensen kom ik op het volgende uit:
1ProcessorsAMD Ryzen 3 2200G Boxed€ 79,-€ 79,-
1MoederbordenGigabyte Aorus B450 I Pro WiFi€ 121,50€ 121,50
1BehuizingenFractal Design Node 304 Zwart€ 75,50€ 75,50
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2D3000C16€ 73,-€ 73,-
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W CM€ 59,89€ 59,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 408,89

Ik schrik echter van het verbruik (400W) en het dure moederbord. Dat is denk ik teveel voor 4x HDD's + bovenstaande onderdelen (headless). Het wordt gebruikt om te encoden (niet veel), file server, webserver, etc.

Heeft iemand een tip? Ik ben een beetje de draad kwijt. :|

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-04 20:37

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

FireDrunk schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 07:52:
[...]

Die i7 doet wel *iets* meer idle. Ik gok enkele watts. Komt omdat er meer cores in zitten en meer cache in zit.
Dus ook low-power moet hij meer componenten actief houden.
Bedankt :) Dacht er net aan dat als ik naar Ryzen 3 ga, ik toch niks meer heb aan mijn Z170 moederbord. Kan ik die fijn in de server zetten en gebruiken om de CPU te underclocken en undervolten. Zo kom ik misschien nog lager dan de Pentium waarbij ik dat undervolten etc. door het MSI B-ECO bordje niet kan doen.

4K transcoden met Plex zal hem toch niet worden met de 6700K vermoed ik, de Pentium is daar al helemaal kansloos in :P

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Verwijderd

Hallo ik ben van plan een server build te maken. Wat ik er op wil gaan doen is bestanden opslaan, media streamen, een kleine minecraft server(2 tot 5 man) en een website (met weinig traffic) hosten. Dit zijn de onderdelen waar ik de build van wil gaan maken. Wat denken jullie ervan? Iemand ook toevallig ervaring met dit moederbord en hoeveel stroom die gebruikt?

EDIT: Zie net dat de PSU misschien iets te groot is. Ik zal even naar een andere kijken.
1ProcessorsAMD Ryzen 3 1200 Wraith Stealth koeler Boxed€ 59,90€ 59,90
1MoederbordenAsus Prime A320M-K€ 42,-€ 42,-
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (64MB cache, 5400rpm), 3TB€ 80,46€ 80,46
1BehuizingenCooler Master Elite 110€ 36,84€ 36,84
1Geheugen internG.Skill Value F4-2400C15D-8GNT€ 35,01€ 35,01
1Voedingenbe quiet! System Power B9 300W€ 33,-€ 33,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 287,21

• unezra

unezra

mrmrmr schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 20:58:
@CyBeRSPiN

Intel is in het algemeen beter in zuinigheid dan AMD, ik zou daarom de Intel variant kiezen.
Ik begreep juist weer dat AMD onder load zuiniger was dan Intel. Heb er even geen bron van.
Ook dat de nieuwe Ryzen series 15% zuiniger én 15% sneller zouden moeten zijn dan hun voorgangers.

Afhankelijk van je use-case kan het dus zijn dat AMD ook qua energie de betere keuze is.

(Ik zit iig sterk te denken over een Ryzen 3000 series dit jaar, maar ben hard aan het nadenken in welke vorm. Merk dat ik steeds minder doe met mijn thuisservers en dat ik bijna op het punt kom dat ik het wel af zou kunnen met 1 enkel HP Microserver Gen8. Die heb ik al in huis. Alleen zit ik dan wel vol, als ik tóch eens wat wil hobbyen is het klaar, vandaar mijn twijfel over een Ryzen 5 met 32G, daar moet ik de komende jaren genoeg aan hebben.)

De allernieuwste Ryzen series (3000) gaat mogelijk (misschien zelfs wel waarschijnlijk), een betere Performance per Watt neer zetten dan Intel.

De cijfers zien er goed uit in ieder geval.

Even niets...

• 2green
FireDrunk schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 10:15:
De allernieuwste Ryzen series (3000) gaat mogelijk (misschien zelfs wel waarschijnlijk), een betere Performance per Watt neer zetten dan Intel.

De cijfers zien er goed uit in ieder geval.
Die zien er zeker interessant uit op 7nm, alleen de lichtste uitvoering is voor de meesten in deze thread nogal een zwaargewicht qua prijs en snelheid. Zie hier vooral processors tussen de 60 en 110 euro, terwijl de AMD 3600 aangekondigd is voor 199 dollar, wat waarschijnlijk 199 euro gaat worden.

Maar de specs zijn zeker nice: 6-cores, 12-threads | 4.2GHz boost, 3.6GHz base | 65W | 7nm | ...

ps Wat is het verschil tussen "mogelijk" en "misschien zelfs wel waarschijnlijk"? :P

• mdbraber
  • Niet online
Ik ben niet op zoek naar een nieuw systeem, maar als ik deze aankondigingen zie ben ik wel benieuwd naar het verbruik van deze ASrock systemen (vooral omdat ze bijv. standaard 2 NICs hebben):

nieuws: ASRock introduceert mini-pc van 12x11cm met embedded AMD Ryzen-cpu

nieuws: ASRock brengt mini-pc met Whiskey Lake-U-processor uit

• Dxue
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-03 15:14

Dxue

PSN:EvilDrunk

mrmrmr schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 00:06:
[...]

Mooi werk van Der Bauer! De resultaten maken voldoende duidelijk dat je niet hoeft te kijken naar X570 chipset voor zuinige thuisservers. Het verbaast me niet dat het basisverbruik van de X470 chipset even hoog is als een compleet zuinig Intel systeem en dat X570 twee keer meer verbruikt. Der Bauer ziet ook geen reden voor dat hogere verbruik. Asmedia is volgens berichten de bedenker van de chipset.

N.B. Hij gebruikt Peaktech spullen om te meten. Da's Duits Aziatisch (of Aziatisch Duits), ik heb er ook een regelbare voeding van.
regelbare voeding? als in zuinige stand als je geen videokaart erin stopt en je kan hem opschalen als je een game wilt spelen met een videokaart erbij? dat zou wel interessant zijn.

ik zag trouwens dat een x570 bord 12 sata aansluitingen had. zou dat een mogelijk positief punt kunnen zijn als je heel veel drives wilt aansluiten? Alhoewel ik volgens mij heb gelezen dat een losse kaart minder verbruikt dan een x570 tov x470. Ben toch wel benieuwd wat een goede b450 verbruikt nu. ik ga maar eens op onderzoek uit (weliswaar heel rustig, ben aardig geinteresseert in die nieuwe ryzen 3th gen cpu, hopelijk komen er snel resultaten van de goedkopere cpu's uit)

Het geheim van het handhaven van een succes berust vaak op het succes van het handhaven van een geheim.

Dxue schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 13:28:
regelbare voeding? als in zuinige stand als je geen videokaart erin stopt en je kan hem opschalen als je een game wilt spelen met een videokaart erbij? dat zou wel interessant zijn.
Het is een zogenaamde labvoeding waarbij je de spanning en/of stroom kunt regelen. Ze zijn typisch niet gemaakt om erg efficient te leveren. Technisch zou je inderdaad twee voedingen kunnen gebruiken, bijvoorbeeld een tweede ATX voeding.
ik zag trouwens dat een x570 bord 12 sata aansluitingen had. zou dat een mogelijk positief punt kunnen zijn als je heel veel drives wilt aansluiten? Alhoewel ik volgens mij heb gelezen dat een losse kaart minder verbruikt dan een x570 tov x470. Ben toch wel benieuwd wat een goede b450 verbruikt nu. ik ga maar eens op onderzoek uit (weliswaar heel rustig, ben aardig geinteresseert in die nieuwe ryzen 3th gen cpu, hopelijk komen er snel resultaten van de goedkopere cpu's uit)
Ik denk dat je sowieso beter af bent met een insteekkaart als je 6 + 4 extra SATA aansluitingen wil hebben. Kaarten met een Marvell 9215 of 9230 chip zou 2W verbruiken volgens een test. Het kost wat onderzoek om na te gaan of de kaart compatible is met de software die je wil gebruiken, met name wat betreft Vt-d, VM hosts en beschikbaarheid van drivers.

• Weiman
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-04 11:55
Heeft er iemand al een enigzins zuinig build gedaan met een nieuwe Ryzen CPU? Ik heb me suf gezocht naar duidelijke reviews wat betreft stroomgebruik maar het is lastig te vinden wat ik zoek.

De product: AMD Ryzen 5 3600 lijkt voor price/performance echt ideaal te zijn voor VM's omdat je er een sloot geheugen bij kan prikken en de review die vandaag op de frontpage verschenen is wijst aan dat de CPU zelf in idle maar ~8W gebruikt.
Dat is toch wel interessant zou je zeggen.

De grote vraag is, hoeveel gebruikt zo'n moederbord, bijvoorbeeld een B450? Kan dat uberhaupt opboksen tegen die superzuinige Fujitsu borden? Ik heb nu een setup met een Pentium G620, alles (incl HP 1810-24 switch, glasvezel kastje, Unifi AP Pro) hangt achter een UPS die 24/7 op minimaal 60W verbruik staat en het liefst zou ik dat wat naar beneden willen helpen.

• kh65
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-04 10:31
Weiman schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 14:06:

De product: AMD Ryzen 5 3600 lijkt voor price/performance echt ideaal te zijn voor VM's omdat je er een sloot geheugen bij kan prikken en de review die vandaag op de frontpage verschenen is wijst aan dat de CPU zelf in idle maar ~8W gebruikt.
Dat is toch wel interessant zou je zeggen.

De grote vraag is, hoeveel gebruikt zo'n moederbord, bijvoorbeeld een B450? Kan dat uberhaupt opboksen tegen die superzuinige Fujitsu borden? Ik heb nu een setup met een Pentium G620, alles (incl HP 1810-24 switch, glasvezel kastje, Unifi AP Pro) hangt achter een UPS die 24/7 op minimaal 60W verbruik staat en het liefst zou ik dat wat naar beneden willen helpen.
In hetzelfde artikel wat je aanhaalt staat ook dat Intel processoren Idle toch flink wat zuiniger zijn.
Ik denk dat je bij AMD Ryzen 8+ Watt hoger uitkomt als het over zuinigheid gaat, alleen al voor de processor.
En inderdaad, de chipsets tellen ook mee.

Als je het vooral om veel geheugen gaat, dan moet je toch anders kijken denk ik.
Nieuwere processoren ondersteunen grotere DIMMs maar die zijn ook duur...
Een oudere Opteron G34 socket (is niet zuinig) met 8 DIMM sloten daar kun je vrij goedkoop veel
(64GB bijv.) geheugen in kwijt. Als bij jouw 'veel' beperkt blijft tot 32GB dan kan de intel
processor het ook aan met 8GB DDR3 DIMMs.
Crateagus schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 13:46:
Als newbie in de (zunige) server wereld ben ik ook in de markt voor een server. Ik wil eigenlijk nagenoeg de build van dimmak overnemen. Nu zie ik vaak vergelijkbare builds voorbij komen met G5400 of I3-8100 cpu.

Is het mogelijk om iets van richting te geven wat bepalend is om voor één van de twee te kiezen. Of wanneer loop je tegen de beperkingen van de G5400 aan?

Zelf meen ik te lezen dat het aantal dockers en VM's bepalend zijn en dan in combinatie met verschillende streams en rar/par van downloads tegelijk.
Het gaat met name om hoe groot de belasting is tijdens realtime werkzaamheden zoals streamen of webserver. Daarvoor is de G5400 meestal genoeg tenzij je veel zware processen tegelijk wilt laten draaien, bijvoorbeeld meer dan 2 hoge resolutie streams. Dan zijn 4 cores van een 8100 handig.

Par en RAR doen veel rekenwerk op processorniveau. Je kunt elk systeem met enorm snelle processoren met RAR vol pompen, maar dat is niet de bottleneck. Het gaat erom dat je voldoende ruimte over hebt voor normale taken of dat je bijvoorbeeld RAR niet alle cores laat gebruiken. RAR is sowieso goed in ruimte overlaten, die kun je op lage prioriteit laten draaien en eventueel single core.
RAR pakt eerst uit naar de temp directory en verplaatst dan alle bestanden. Op een mechanische hard disk kan dat wat traag aanvoelen. SSD is aan te raden voor de temp directory.

@Weiman

Ryzen 5 3600 is niet echt geschikt voor zuinige servers (tenzij je een en ander aan functies terugschroeft). In het algemeen en in theorie is bijvoorbeeld een Ryzen 3200G met een A300 of A320 chipset het zuinigst van de huidige 3000 serie. Dat is vooral interessant als je server continu (het hele jaar door) een flinke belasting heeft en 50W zou verbruiken op een wat ouder systeem. Op dat punt kun je energie besparen door de energiezuinigheid van 7nm architectuur. De idle overhead van AMD is te groot om ook bij lage belasting effectief te zijn. Intel is onder idle veel zuiniger.

TLDR;
lage idle belasting: Intel (normaal voor thuisservers)
24x7 zware belasting: overweeg AMD (niet normaal :) )

@|sWORDs|

Ik denk niet dat hyperthreading veiligheidsproblemen vaak een probleem vormen bij thuisservers. Dat is wel een probleem bij shared hosting e.d. Maar daar heb je vaak al een ander ernstig probleem, want de provider kan meestal root overnemen.

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-04 12:48

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Mars Warrior schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 22:34:
[...]

Puur theoretisch kun jij ook dood neervallen nadat je dit bericht gelezen heb, of kan ik een boete krijgen als ik rustig met 250km/h over de A2 rijdt. Puur theoretisch hè? Want de kans is praktisch 0.

Ik denk dat de meeste zuinige thuisservers niet eens een browser bevatten, maar headless draaien en soms enkel file en backupserver spelen en in een bepaald percentage van de gevallen een hele rits docker containers draaien.

Maar de meeste thuisservers zijn voornamelijk idle, en omdat we ze niet steeds aan en uit willen zetten zijn we op zoek naar mega zuinige servers, zodat we onze wederhelft kunnen vertellen dat onze hobby "groen" is en ze niet bang hoeft te zijn voor een vette energierekening, toch :z
Waarom zo op de man? Iedereen zijn eigen mening, maar laten we elkaar in waarde laten.

Ik zeg toch al “als”? Hij heeft de keuze tussen een CPU met of zonder HT, waarom dan niet voor de CPU met meer cores en geen HT gaan? Procentueel op het hele system marginaal meer en meer CPU power, zeker mocht je HT uit willen zetten of alleen intra VM willen gebruiken.
Dat is de strekking van het verhaal. Ik gebruik hier gewoon HT op mijn kleine hosts en TPS, maar dat wil niet zeggen dat het niets is om mee te nemen in de aanschaf. De totale impact van Spectre/Meltdown/L1TF/MDS is gigantisch bij hogere loads, iets waar je met 2 cores zo aan zit. Mijne nieuwe grote hosts zijn niet voor niets voorzien van EPYC CPU’s, die trouwens hun eigen performance problemen hebben. Als AMD de idle power onder controle zou hebben dan zou Ryzen ook een goede overweging kunnen zijn voor een zuinige server.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• Arjan Klok
Iets meer als een jaar geleden heb ik hier berichten geplaatst over een server die ik wou gaan bouwen.
Uiteindelijk kwamen er allerlei dingen tussen door, wat volgens vrouwlief meer prioriteit had (en eerlijk is eerlijk, daar had ze ook wel gelijk in....).

Maar inmiddels dus op het punt beland dat het nu wel gaat gebeuren. In de tussentijd bijna dagelijks dit topic gevolgd, en dus vele builds voorbij zien komen.

Het idee is een Proxmox/XPC-ng server.
met daarop een aantal VM's:
- PfSense/OPNsense
- Ubuntu server voor docker containers
- Windows (server) VM en of Linux (server) VM om via thin client te benaderen. (eventueel alternatief hiervoor is USB C docking station aan te schaffen ipv een thin client, zodat ik mijn werk en privé laptop hierop kan aansluiten, (twijfel nog tussen deze 2 oplossingen, hoor hier graag jullie tips over).

In dit topic heb ik gelezen dat o.a. @mdbraber een vergelijkbaar systeem heeft met een i3 8100. Vraag aan hem is dan dus, in hoeverre is de CPU hiermee belast, en kan ik hiermee eventueel die VM voor de thin client erbij draaien.

Daarnaast is op dit moment de voorraad en levering van de intel processoren gewoon slecht en de prijzen relatief hoog. Dus op een één of andere manier blijf ik ook weer naar de Ryzen kijken; bijv. asrock rack x470d4u. (reviews: https://www.reddit.com/r/...t_impressions_am4_server/ , productreview: ASRock Rack X470D4U review door ocf81 ) en dan met bijv. een "efficiënte" 2700 erop. Waarschijnlijk is dit wel minder zuinig als andere systemen, maar heeft dan ook een behoorlijk stuk meer power.

Als alternatief daar weer op zou je bijv. ook voor de Ryzen 3400G kunnen kiezen, welke volgens mij ook een stuk krachtiger zou moeten zijn dan de 8100 gezien deze wel HT heeft.

Daarnaast valt me het op dat er veel gekozen wordt voor een i3 8100 / 9100, met een fujitsu. En die keuze is vaak gebaseerd op zuinigheid, maar wat zijn jullie ideeën over bijv. een SuperMicro met iGPU (en IPMI) en daar dan een i3 9350KF op.

En dan als laatste ben ik erg benieuwd naar hoe jullie de verdeling maken met opslag tov een hypervisor.
gebruiken jullie bijv. een aparte ssd/usb als boot drive, of gebruiken jullie 1 SSD/M.2 voor zowel boot als de VM's?

Ben benieuwd naar jullie gedachten en reacties, alvast bedankt.

• Korvaag
Kleine update met wat keywords erin voor zoekfunctie :)

1ProcessorsAMD Ryzen 3 3200G Boxed€ 79,-€ 79,-
1BarebonesASRock DeskMini A300€ 144,-€ 144,-
1Geheugen internCorsair Vengeance CMSX8GX4M1A2666C18€ 49,01€ 49,01
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 100,95€ 100,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 372,96

Ik heb nog steeds de Asrock A300. Ik heb de 200GE echter vervangen door de 3200G omdat ik iets meer power wilde. Deze CPU verbruikt idle iets meer dan de 200GE. Dat wist ik van tevoren. Ik draai(de) Ubuntu 19.04 met kernel 5.0.0 en wilde toch nog eens spelen met power usage.

Via wat googlen kwam ik op deze Github terecht:
https://github.com/M-Bab/linux-kernel-amdgpu-binaries

Na wat nalezen besloten deze kernel (nu 5.2.6) eens te proberen. Met succes. Direct 3 watt van het verbruik af.

Momenteel verbruik ik minder dan 9 watt (beetje tussen de 8,5 en 9 watt in). En dat nu met een vrij stevige quad core :) Load heb ik niet getest. Is voor mij niet zo relevant. Mocht je deze combi nemen met een 200GE dan kan je (met die nieuwe kernel) redelijkerwijs uitkomen op zo'n 7 a 7,5 watt denk ik.

Trouwens. r8168-dkms NIET gebruiken met deze kernel. Je downloadsnelheden zijn dramatisch en met de kernel r8169 driver heb je de energiebesparing ineens ook :)

PS: Het klopt dat ik eigenlijk naar de 3200GE wilde maar die is nog steeds niet te krijgen, en aangezien de 3200G bij Alternate 79 euro was heb ik het maar gedaan :)

[ Voor 62% gewijzigd door Korvaag op 13-08-2019 17:56 ]

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:03
Ik twijfel tussen de DeskMini Intel en AMD varianten. Het is jammer dat er nog geen Zen 2 Ryzen 3 processoren op de markt zijn, dat zou flink schelen in het energieverbruik.
Neemt niet weg dat je nu een Ryzen 3 3200G koopt voor zo'n €80, terwijl een i3-8100 / i3-9100's tegen de €150 aan zitten. Wat is nu wijsheid? Wat levert meer prestaties, wat is zuiniger, en wat is de ideale verhouding performance/watt?

• Korvaag
stijnos1991 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 13:55:
Ik twijfel tussen de DeskMini Intel en AMD varianten. Het is jammer dat er nog geen Zen 2 Ryzen 3 processoren op de markt zijn, dat zou flink schelen in het energieverbruik.
Neemt niet weg dat je nu een Ryzen 3 3200G koopt voor zo'n €80, terwijl een i3-8100 / i3-9100's tegen de €150 aan zitten. Wat is nu wijsheid? Wat levert meer prestaties, wat is zuiniger, en wat is de ideale verhouding performance/watt?
Hangt er maar net vanaf wat je wil :)
Verschil in idle gaat zo'n 2 watt zijn in het voordeel van Intel dus dat is bijna niet relevant (zeker niet gezien de meerprijs van de Intels). Prestaties kan je gewoon online zoeken en vergelijken dus dat is het punt niet.

Persoonlijk vind ik dat AMD het momenteel verdient dus ik heb mijn hele huis nu ver-AMD'd :)
- Ryzen 3200G server
- Laptop Ryzen 3200U
- Desktop Ryzen 3600X

En ik ben me een partij tevreden :)

• Dxue
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-03 15:14

Dxue

PSN:EvilDrunk

Korvaag schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 14:16:
[...]

Hangt er maar net vanaf wat je wil :)
Verschil in idle gaat zo'n 2 watt zijn in het voordeel van Intel dus dat is bijna niet relevant (zeker niet gezien de meerprijs van de Intels). Prestaties kan je gewoon online zoeken en vergelijken dus dat is het punt niet.

Persoonlijk vind ik dat AMD het momenteel verdient dus ik heb mijn hele huis nu ver-AMD'd :)
- Ryzen 3200G server
- Laptop Ryzen 3200U
- Desktop Ryzen 3600X

En ik ben me een partij tevreden :)
Ben benieuwd naar je server specs, heb ik daar overheen gelezen of heb je die niet gedeeld? Neem aan dat qua software een amd of intel niet al teveel verschil maakt? (behalve die extra optie die laatst was gepost en een paar watt zuiniger maakte)

Het geheim van het handhaven van een succes berust vaak op het succes van het handhaven van een geheim.

stijnos1991 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 13:55:
AMD verbruikt met 9W 2 keer meer dan Intel met 4,5W. Bij AMD is het van belang dat de processor niet snel is voor het verbruik. Bij Intel is dat veel minder het geval.

Ik zou geen i3-8100 kopen voor een server zoals jij hem wil gebruiken, want dat is niet nodig. De G5400 is niet trager per core. De i3-8100 is pas sneller als meer dan 2 cores volledig benut worden. Dat is handig als je meer dan 2 transcoding streams doet, of rendering, of anderssoortig zwaar werk. Voor bijvoorbeeld uitpakken van archiefbestanden is het niet nodig.

Intel i3-8100 is momenteel weer duurder aan het worden. De i3-8100 zou dichter bij ~110 euro moeten liggen. De G5400 is momenteel redelijk geprijsd op 60 euro.

• unezra

unezra

Ben nog even aan het puzzelen op een wel/niet G-series CPU.
De Ryzen 5 3600 is wel heel interessant qua performance, maar daar moet nog wel een GFX kaart bij.

Ik zit te denken aan zoiets:
pricewatch: Zotac ZT-71304-20L

PCI-e x1, zodat ik mooi nog 2 x16 slots over hou.
x8 of x16 mág wel, denk toch niet dat ik ooit die slots vol zet maar juist omdat het een server word, is de grafische performance mijn laatste zorg.

Wat zijn de goede alternatieven qua videokaart die én betaalbaar én een beetje zuinig zijn?

• Korvaag
mrmrmr schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 17:12:
[...]
@Korvaag Ik weet niet wat je draait. Er zijn meldingen van hoge temperaturen, spanning en actieve koelers met de laatste 7nm Ryzens. Er is nog weinig echt duidelijk. Misschien gebruiken sommige moederborden verkeerde defaults. PB2 en PBO zijn erop gericht om het verbruik op te voeren zolang de temperatuur dat toestaat.
3600X op een vrij standaard X470 bord met inmiddels verschillende UEFI's en AGESA versies (en borden ook trouwens).

Ik ben eigenlijk al 2 jaar bezig met het testen/begrijpen van Ryzen Zen+ en nu Zen2 door testen, lezen en gedrag onderzoeken. 90% van de 'problemen' zijn mensen die niet (willen) snappen hoe Ryzen werkt.... mensen die 'vinden' dat Ryzen anders moet werken. Een aantal problemen zijn daadwerkelijk een probleem en zal moeten worden opgelost met UEFI updates. Denk aan traag bootende borden. XMP dat bij sommige borden niet werkt, sporadische gevallen waaarin een CPU actief blijft en cores niet in slaap brengt. etc.

Ryzen werkt anders dan de meeste mensen denken. Hoge temperaturen is er bijvoorbeeld 1 van. Die CPU zit vol met sensoren en je krijgt de hoogste temperatuur van de warmste interne sensor te zien. Bij een single core load krijg je dan te zien dat 1 core op 1 plaats Tdie 70 graden is. Dat is dan 70 graden op 1 plaats in de core(s) zelf. Geen temperatuur van de heatspreader en al helemaal niet 'mijn hele CPU is 70 graden'. Het nadeel is dat die heetste sensor er vervolgens wel voor zorgt dat je cooler hard gaat draaien terwijl dat eigenlijk niet nodig is. Voltage zelfde punt. Als 5 cores op 0,4 volt idle draaien en 1 core bezig is en op 1,4 volt staat, rapporteren de tools 1,4 volt.

Over de andere gemelde problemen zal ik hier niet gaan uitweiden omdat het het topic er niet voor is. Of het trouwens handig is dat AMD dit zo gedaan heeft is even een ander verhaal en daar kan iedereen wat van vinden maar als je er als gebruiker wat van vindt dan is het wel handig om de feiten te weten :)

PB2 is gewoon boost. Heeft niets te maken met OC en ook niets te maken met niet idle gaan van de CPU. Een CPU heeft een base clock en een maximale boost clock. PB2 boost richting die maximale boost clock zolang het kan en dat is onder andere temperatuurafhankelijk maar ook PPT/TDC en EDC-afhankelijk. Intel doet iets simpeler feitelijk hetzelfde. PBO is wel overclocken maar heeft feitelijk ook niets te maken met het niet idle gaan van de CPU. Met zowel de default PB2 (het is uit te zetten in UEFI maar dat doet niemand. Het is gewoon een standaardonderdeel van Ryzen zelf) als met PBO en AutoOC zet de CPU zichzelf nog steeds gewoon deels uit als er geen werk te verrichten is.

Momenteel tik ik dit met 5 cores in sleep en 1 core op 560 MHz. :) Al twee jaar niets bijzonders voor hoeven doen. Gewoon default UEFI.

• Incolumis
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-03 10:34
Heb zojuist het volgende besteld:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3400G Boxed€ 150,95€ 150,95
1BarebonesASRock DeskMini A300€ 144,-€ 144,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9a-AM4€ 39,25€ 39,25
1Geheugen internG.Skill Ripjaws F4-3200C18D-16GRS€ 111,-€ 111,-
1Solid state drivesIntel 660p 512GB€ 60,96€ 60,96
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 506,16
Mijn eerste nieuwe pc sinds 2006 :9
Ik weet nog niet welk OS ik er op ga zetten, Windows 10 of Openmediavault.
Ik neig naar OMV, vanwege Docker.

I hide at work because good employees are hard to find.

• unezra

unezra

Incolumis schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 19:56:
[...]
Volgens mij waren LXC containers toch zwaarder voor de PC dan docker containers?
Volgens mij ook, maar de vraag is of dat relevant is.
Ik draai zelf vnl. volledig gevirtualiseerde machines (KVM), geen LXC.

Gezien je d'r een Ryzen 5 3400G in stopt, heb je best wat *ooomph* tot je beschikking.
https://www.cpubenchmark....-Ryzen-5-3400G/2075vs3498

Da's jouw CPU, afgezet tegen de CPU's in mijn HP Microservers. :) Ik draai op 2 van die machines iets van 10, 12 actieve vm's op zonder noemenswaardige problemen. De 3400G is grofweg zo snel als 4 van mijn machines...
FireDrunk schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 19:57:
[...]

Docker kan prima op Proxmox. En de technieken zijn vergelijkbaar.
Ja, al zou ik dan wel kiezen voor een reguliere vm met daarin Docker. Dus geen Docker direct op de hypervisor. Performanceverlies zou vrij marginaal moeten zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door unezra op 18-08-2019 20:01 ]

• unezra

unezra

Wat zijn op dit moment goede, relatief zuinige AM4 borden geschikt (te maken) voor de Ryzen 5 3600 of Ryzen 5 3400G?

Gewenste specs:
  • Micro ATX (of ATX als ik toch voor mijn alternatieve kast ga)
  • 2x PCIe x16
  • 1x PCIe x1
  • 4x SATA-600
  • 1x GBit on-board
  • Zónder video uitgang in geval van de 3600, mét als ik toch voor de 3400G ga.
  • ECC ondersteuning
Het mag een board zijn dat pas over 1-2 maanden beschikbaar gaat zijn word als er iets moois in de pijplijn zit.

Omdat de kans groot is dat ik er een HBA in plaats, kom ik met 4x SATA-600 uit. (Scheelt 10W in verbruik maar de HBA, een LSI SAS 9207-8i, heb ik nog liggen.)

Ook ga ik er een 4xGBIt kaart in prikken, dus 2xGBit on-board is leuk, maar geen eis. Board zou zelfs zonder netwerk mogen zijn. (Dit is wel waarom ik 2x PCIe x16 nodig heb, het x1 slot is dan voor de GPU.)

De keuze is reuze qua borden en ik zie door de bomen het bos niet meer. :(

[ Voor 11% gewijzigd door unezra op 19-08-2019 15:17 ]

Ik ben bang dat je daar nog maanden op moet wachten. Ik denk dat de fabrikanten echt nog een poos dure modellen moeten maken, voordat ze uit de kosten zijn van alle ontwikkelingen die er rondom Ryzen gaande zijn.

Bovendien zijn de VRM's altijd duurder, want om de top van de CPU lijn te ondersteunen, moeten er high quality VRM's op zitten. En om nu al borden uit te brengen met lichte VRM's om low power Ryzen setups mogelijk te maken, zou denk ik gevaarlijk zijn qua compatibility (mensen verwachten dat het werkt, want AM4).

Misschien dat Supermicro binnenkort met wat consumer bordjes komt die betaalbaar zijn.

Even niets...

Pagina: 1 2 3

Dit topic is gesloten.