Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-06 12:25
Matched: 1u
FireDrunk schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 17:18:
Ik heb reviews gelezen over Ubiquity, maar lees eigenlijk een beetje dezelfde verhalen als over MikroTik.
Een moeilijk begrijpbare haast spartaanse interface.

Daarom zat ik toch aan pfSense te denken. Die interface staat mij gewoon heel erg aan.
Al helemaal sinds pfSense 2.3 uit is met de nieuwe Bootstrap interface :9~
Voor jouw/ieders informatie (zoals ook per DM :P )

Ik gebruik PfSense 2.3 op:
- pricewatch: ASRock N3150DC-ITX
- 2x 4GB
- Intel NIC PCI-E (voor tweede interface)
- 64GB SSD (had ik nog liggen)

Draait erg netjes en ondersteund ook AES-NI. 100% passief gekoeld, idle op 36 graden bij mij in een 1U behuizing. De (65W) poweradapter zit er standaard bij, die hoef je niet meer te kopen.

Desgewenst kan je voor een dual/quad Intel NIC gaan als de onboard Realtek je niet aanstaat.

Idle zonder extra NIC: 10W
Idle met extra NIC: 12W
Full load zonder extra NIC: 14W
Full load met extra NIC: 16W

PfSense 2.3 is echt een gigantische verbetering ten op zichtte van de vorige versies.
Sophos heb ik ook mee gewerkt, helaas viel die niet zo in de smaak bij mij. Te traag en te lastig in te stellen (op één of andere manier zit voor mij PfSense logischer in elkaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:49

Milmoor

Footsteps and pictures.

Aan de hand van de tips in dit topic heb ik de volgende configuratie samengesteld. Hij moet in use en idle zuiniger zijn dan ons huidige servertje. Ik voeg zelf nog een DVD speler en SSD toe vanuit de huidige server. De harde schijf hoop ik ergens in de kast te improviseren qua bevestiging. Er zitten verder toch geen losse onderdelen in. Hij is bedoeld voor het afspelen van muziek, foto opslag, Stepmania, af en toe een film en vooral als CrashPlan server. Daarnaast draait er wat eigen software (in Java), belasting nihil. Hij staat 24/7 aan. Zie ik nog wat over het hoofd?
#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock N3150DC-ITX€ 136,99€ 136,99
1Seagate NAS HDD, 4TB€ 142,95€ 142,95
1Chieftec IX-03B-OP€ 26,50€ 26,50
1Microsoft Windows 10 Pro EN 1u 64bit OEM€ 33,14€ 33,14
1Chieftec MK-35DV Accessory set€ 13,18€ 13,18
1Mushkin 977038A€ 47,50€ 47,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 400,26

Er zit teveel geheugen in, ik installeer waarschijnlijk in eerste instantie maar een bankje. Het kost zo ongeveer niets en als ik dan ooit wil met een VM wil kan dat. Het moederbord haal ik in Duitsland, daar is hij een stuk goedkoper.

[ Voor 5% gewijzigd door Milmoor op 22-06-2016 11:33 . Reden: Kleine aanpassingen ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
riwi schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 11:50:
Ik heb een Supermicro moederbord (Supermicro X10SDV-4C-TLN4F) met Xeon D-1518 gekocht passief gekoeld. Omdat ik hem graag stil wil hebben is de voeding een Seasonic X400 fanless geworden. 32GB ECC DDR4 ram erbij en het geheel in een Fractal Design Core 500 kastje (met 1x 14cm 1000RPM fan).
Op de foto's lijkt het alsof er een 1U koeler op zit. Kan je deze wisselen voor een exemplaar met meer oppervlak? Of zit deze vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimako_
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:17

dimako_

Vogel

Ik zit in de twijfel en heb jullie kennis nodig.
Ik heb momenteel de volgende onderdelen, dit alles zit nu in een 1u supermicro behuizing met bijpassend voeding:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3220 Boxed€ 52,01€ 52,01
1Gigabyte GA-H97N-WIFI€ 111,01€ 111,01
1Western Digital Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB€ 108,95€ 108,95
1Crucial CT2KIT102464BA1339€ 0,-€ 0,-
1Kingston SSDNow V300 60GB€ 44,61€ 44,61

Omdit te koelen heb ik pricewatch: Scythe Kodati Rev.B besteld maar deze is helaas aantal millimeter te hoog.
Ik denk dat ik weinig keus heb om er een passief koelblok om te monteren in de zin van pricewatch: Supermicro SNK-P0046P.

Hier zit mijn twijfel, is een passief blok als dit genoeg om de processor te koelen?

Ik gebruik deze server met name voor data opslag, couchpotato, sonarr etc en dit alles draait onder windows server 2016.

Wie denkt even mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Dreamvoid

Ik weet niet precies wat de Asus H110T verbruikt, niets over gevonden. Met 2 NIC's moet je niet op een heel laag verbruik rekenen.

@dimako_
Ik gebruik meestal SuperMicro koelers in Supermicro 1U behuizingen. Die pizzadozen zijn wel nogal luidruchtig. Voor thuisgebruik heb ik een voorkeur voor hogere behuizingen met een grote/trage fan. 1U fans verbruiken op zich relatief veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 112fan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-05 21:26
Ik heb vandaag het volgende set in elkaar gezet:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3460 Boxed€ 67,-€ 67,-
1ASRock B85M Pro4€ 65,50€ 65,50
1WD Red Mobile WD10JFCX, 1TB€ 78,95€ 78,95
1Intel PRO/1000 PT Quad Port Adapter (4xGbps, PCI-e x4)€ 0,-€ 0,-
1Gelid Solutions Polar 1U Low-Profile€ 11,77€ 11,77
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 102,95€ 102,95
1Mini-box picoPSU 90€ 41,95€ 41,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 95,95€ 95,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 464,07

+ http://www.logicsupply.com/nl-nl/pw-12v5a-l6-eu/

Ik wil hierop ESXI gaan installeren maar heb nu op de SSD Windows Server 2016 geïnstalleerd om te testen. Als de processor soms op 100% staat meet ik als verbruik tussen de 0.28A en 0.35A (gemeten met Fluke meter). Omgerekend met deze site zit ik dan op 80W. Als de processor op idle draait zit het verbruik ong. op 0.17A-0.20A (vind ik wel erg hoog met Energiebesparing schema aan in Energiebeheer van Windows).

Is het verstandig om een 80W adapter te nemen? Of kan ik gewoon de 60W versie blijven gebruiken zolang hij niet lang op 100% staat?

Zodra ESXI erop staat komt er voorlopig PFSense, MailCleaner en een loadbalancer/reverseproxy op te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij 230V (dat kan plaatselijk iets verschillen) wisselstroom is het 80,5W, best veel inderdaad. Heb je ook een energiemeter? Die voert automatisch correcties en berekeningen uit. In de TS staan er enkele die goed uit een Duitse test zijn gekomen. Of meet aan de DC kant (12V) tussen adapter en PicoPSU.

Je gebruikt nu een 60W adapter, maar die is voor 34% overbelasting niet zo geschikt, dus doe dat beter niet of niet langer dan een seconde. Hij kan oververhit/overbelast raken en ermee ophouden (meestal tijdelijk, dit is een moderne adapter). 46W (0.2A) is natuurlijk wel ok.

Van quad PCI(e) NIC's is bekend dat die vaak niet zuinig zijn. Soms flink onzuinig. Deze zou 12W verbruiken volgens Intel. Dat valt op zich mee, maar voor een zuinig systeem is het veel. Ik zou eerst eens testen zonder kaart om het normale verbruik vast te stellen. Daarna even verder kijken naar de configuratie en zoveel mogelijk onderdelen loskoppelen (alle fans, alle fan controllers en alle USB apparatuur) tijdens idle. cpu fan niet te lang loskoppelen.

Gebruik je een 1U behuizing? Die hebben vaak veel verbruikende ventilatortjes en andere verbruikende elementen.

Zit er een PCI(e) grafische kaart in? Die verbruikt ook teveel.

Als ik goed tel zonder Quad NIC dan kom ik op een geschatte 27W-34W idle en je zou daar nog wel 10 tot 15W vanaf moeten kunnen halen. Lees voor configuratietips de TS, met name het 2e bericht.

[ Voor 3% gewijzigd door mrmrmr op 08-01-2017 04:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• renedis
miicker schreef op woensdag 17 mei 2017 @ 20:45:
[...]

Thanks, ziet er goed uit! Mag ik vragen welk MoBo jij hebt? En welke behuizing heb je hiervoor?
Ik heb een pricewatch: ASRock Z270M-ITX/ac vanwege het vereiste van 2 NICs.

Complete opzet:
renedis in "Het grote zuinige server topic - deel 2"

Behuizing:
Een Ultra Short depth 1U rack mount behuizing. Let wel, deze behuizing kan alleen mini-itx hebben.
Ik heb een LackRack gemaakt in mijn meterkast van 35 cm (max gezien de beperkte ruimte in veel meterkasten).

1U behuizing

Let niet op mn kabelmanagement ;) Dat staat nog op mijn to-do lijst sinds de aanschaf van de PicoPSU + adapter.

De HDD brackets heb ik zelf ontworpen en geprint met m'n 3D printer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renedis
miicker schreef op maandag 22 mei 2017 @ 11:42:
[...]

Ik wil ook graag de plex app gebruiken op mijn mobiele telefoon en via de website van plex kijken op externe locaties. Dus transcoding lijkt me wel nodig in dat geval.
De J3160 kan 1 HD stream aan. Dit vertel ik je wederom uit eigen ervaring.
Je kan alleen niet meer downloaden of dergelijke op het moment van streamen, Dan gaat je beeld stotteren.

Ikzelf heb de J3160 en de N3150 gehad. Ik prefrereer de G4560 vele malen boven die 2 CPU's.
In theorie zijn ze veel zuiniger maar in de praktijk is de G4560 minstens net zo zuinig als de J3160 en N3150.

Nogmaals, een 90W voeding kan makkelijk met 4x 3.5" disks.
Ikzelf heb de 160W versie van de PicoPSU icm een 120W Leicke voeding. Dit is echter omdat ik in de toekomst uit wil kunnen breiden en dan ruim in mijn stroom verbruik wil kunnen zitten. De PicoPSU is daarnaast ook erg handig als je ruimte gebrek hebt. Ook dit was zo in mijn geval gezien de 1U ultra short depth case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
unezra schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 16:24:
[...]
Wel een interessante case, temperatuur zo ver opstoken dat spul daadwerkelijk sneller uit valt maar waarbij de kostenbesparing evengoed ruim positief is.
Ik vind het fascinerend. Doordat ze het integraal kunnen bekijken worden andere problemen aantrekkelijk.

Google over efficiency:
  • Temperatuur van 80F (27 graden celcius) in cold aisle
  • DC voeding per rack
  • Hete lucht gericht wegvoeren
Ik lees niets over waterkoeling. Ik heb dat wel in andere grote datacentra gezien (heel rack met soortgelijke 1U compute nodes). Dat water hoeft niet erg koud te zijn, met water van 50 graden houd je een CPU vast onder de 80 graden (acceptabele bovengrens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
Kaalus schreef op donderdag 8 juni 2017 @ 10:28:
Geen idee wat de redenatie van HP erachter is. Als er een PCI-e kaart inzit dan gaat de fan standaard hoger draaien, maakt niet uit wat voor kaart. Zelfs originele HP kaarten laten dit effect optreden. Wil best over naar een ML10, maar daar moet dan minimaal een extra NIC in, en als dat herrie oplevert heb ik er geen zin in :p
Dit is vanwege het punt dat ze er van uit gaan dat het als servers gebruikt gaat worden.
Alle BIOS profielen zijn vrijwel identiek, dus ook van 1U en 2U e.d. kasten. Daar is warmte afvoer van essentieel belang. Een PCI-E device kan namelijk zo maar +5 graden veroorzaken en BIOS weet niet wat voor device het is. Dus uit voorzorg gaan de fans sneller draaien.

Ik weet uit ervaring dat Dell inmiddels in zijn iDrac (versie 8 ) een minimale PWM percentage kan aanhouden op basis van temperatuur. Ik geloof dat 9% daar de minimum is ongeacht welk device is toegevoegd. Dat vertaald zich in fluister stille fans op 1800 RPM. Best indrukwekkend voor 40mm fans moet ik zeggen.

HP heeft tegenwoordig ook met zijn settings vele optimalisaties. Ik weet echter dat ze niet zo stil zijn als Dells en/of Lenovo's. Cisco servers (wat zeldzamer over het algemeen) zijn alles behalve stil :+

[ Voor 8% gewijzigd door renedis op 08-06-2017 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
unezra schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 21:51:
Vandaag weer wat aan het puzzelen geweest op de plannen van de komende maanden en onder andere aan het kijken naar een goede vervanger van mijn Microservers qua hypervisor, maar dan wel die wat betaalbaarder zijn dan de SuperMicro die ontzettend gaaf is, maar heel snel heel duur word.

Ik kom er alleen niet uit. Ik wil een kleine kast (kleiner dan de HP Microserver) waar nog net wel een 4-NIC in kan en een mainboard met 32G of 64G max. Verder zijn 1 of 2 SSD's, mag zelfs m.2 zijn, voldoende. Er hoeven geen 3,5" disks in te komen.

Zo'n beetje het kleinste dat ik kan vinden is dit:
pricewatch: Shuttle XPC Barebone SH170R6

Hardstikke gaaf, maar da's net zo groot als een HP MIcroserver en dan kan ik net zo goed een Gen10 aanschaffen. :)

Eigenlijk wil ik iets zo groot als een Intel NUC, Gigabyte Brix of dus de Supermicro SuperServer E200-8D maar dan met 4 NIC's of iig een PCI-X slot en voor een wat bescheidener bedrag dan de SuperMicro.

Zoek ik iets dat gewoon niet bestaat?
Wellicht een ouder bericht om te quoten..

Maar afmetingen zoals een NUC zal je max 2 NICs opleveren:

Afbeeldingslocatie: https://blog.fosketts.net/wp-content/uploads/2015/06/IMG_1665-500x500.jpg

Quad opties brengt je naar het J1900 etc platform:

Afbeeldingslocatie: https://sc02.alicdn.com/kf/HTB1aAB.QVXXXXcwXXXXq6xXFXXXB/200858034/HTB1aAB.QVXXXXcwXXXXq6xXFXXXB.jpg

Niet ideaal allemaal.

Een E200/E300 is dan denk ik het minimum kwa afmetingen in de vorm van "kant en klaar"

Ik zelf heb 3x deze 1U case gekocht. Daar kan ik een mini-itx boardje in kwijt zoals een pricewatch: Asus P10S-I, pricewatch: ASRock Rack C236 WSI of pricewatch: Supermicro X11SSV-Q (Retail pack). De Asus P10S-I is zelf incl IPMI. Je kunt eventueel ook kiezen voor het 2001-3 platfrom: pricewatch: ASRock Rack EPC612D4I

Op die manier ben ik vrij in de keuze van CPU, ik hoef enkel een andere koeler te kopen.

Op gebied van voeding kan je een 1U voeding plaatsen of kiezen voor een pico-PSU.

Voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DWXGk05LKVFtNqPA6s25iH9G/full.jpg

Of:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5CXDtS00pDX4we6B12TyZZ28/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 21:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

renedis schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 09:52:
[...]

Wellicht een ouder bericht om te quoten..
Ik zelf heb 3x deze 1U case gekocht. Daar kan ik een mini-itx boardje in kwijt zoals een pricewatch: Asus P10S-I, pricewatch: ASRock Rack C236 WSI of pricewatch: Supermicro X11SSV-Q (Retail pack). De Asus P10S-I is zelf incl IPMI. Je kunt eventueel ook kiezen voor het 2001-3 platfrom: pricewatch: ASRock Rack EPC612D4I

Op die manier ben ik vrij in de keuze van CPU, ik hoef enkel een andere koeler te kopen.

Op gebied van voeding kan je een 1U voeding plaatsen of kiezen voor een pico-PSU.

Voorbeeld:

[afbeelding]

Of:

[afbeelding]
Hmmmm!
Ik ben er toch opnieuw over aan het nadenken en 1U is misschien helemaal geen gek idee.
Voordeel is dat het lekker plat is en ook zonder 19" rack op elkaar gestapeld kan worden.

Met de breedte van 19" kan ik natuurlijk de PCIx kaart naast het moederbord plaatsen en dus een quad nic d'r in stoppen.

Wellicht dat het met de betaalbare standaard bordjes prima 32G of 64G aan kan. Die SuperMicro's zijn echt heel gaaf maar met 32G kost me dat meer dan €1500 en dat vind ik wel heel erg veel geld voor iets dat vooral klein is. Ik heb het idee dat als ik qua formaat naar een 19" 1U kast ga, dezelfde prestaties of beter (ok, misschien geen 128G max) voor €500 of iets meer kan en da's heel wat betaalbaarder.

Opnieuw eens gaan speuren.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
unezra schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 14:47:
[...]

[...]

Hmmmm!
Ik ben er toch opnieuw over aan het nadenken en 1U is misschien helemaal geen gek idee.
Voordeel is dat het lekker plat is en ook zonder 19" rack op elkaar gestapeld kan worden.

Met de breedte van 19" kan ik natuurlijk de PCIx kaart naast het moederbord plaatsen en dus een quad nic d'r in stoppen.

Wellicht dat het met de betaalbare standaard bordjes prima 32G of 64G aan kan. Die SuperMicro's zijn echt heel gaaf maar met 32G kost me dat meer dan €1500 en dat vind ik wel heel erg veel geld voor iets dat vooral klein is. Ik heb het idee dat als ik qua formaat naar een 19" 1U kast ga, dezelfde prestaties of beter (ok, misschien geen 128G max) voor €500 of iets meer kan en da's heel wat betaalbaarder.

Opnieuw eens gaan speuren.
Dat was ook precies mijn gedachte. Ook dat ik eventueel later een betere CPU, disk of HBA kan toevoegen en/of kan vervangen als mijn eisen veranderen.

Meeste CPU's kunnen 64G aan. Mocht je voor 2011-3 kiezen geeft je dat natuurlijk nog meer mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Nindustries

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4400 Boxed€ 47,95€ 47,95
1Gigabyte GA-B250M-DS3H€ 68,-€ 68,-
1Inter-Tech MA-01 Micro€ 26,30€ 26,30
1Kingston KCP424NS8/8€ 74,-€ 74,-
1be quiet! Pure Power 9 400W CM€ 64,95€ 64,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 281,20

Geschikte mini-ITX met 6 SATA is schaars/duur, vandaar mATX.

De cpu is een goedkope Skylake instapprocessor, maar niettemin capabel. Equivalente Kaby Lakes zoals de G4560 zijn recentelijk duurder geworden en de G4400 juist goedkoper.

Geheugen is in ruim een jaar verdriedubbeld in prijs. Daar hebben grote server leveranciers met vaste inkoopprijzen voordeel van.

Pro memorie, toe te voegen: SSD of USB opslag, hard disks

Draaiende hard disks met inactieve koppen verbruiken tussen 5 en 10W. 10 TB HDD's kunnen behoorlijk wat zuiniger zijn t.o.v. 8 TB HDD's, bijvoorbeeld WD100EFAX of ST10000VN0004. In stilstand zouden ze minder dan 1W moeten verbruiken. Tijdens opstarten verbruiken ze typisch maximaal tussen 21 en 24W per stuk.

De be quiet! voeding is een zuinig type binnen de betaalbare mainstream. Zuinigere alternatieven:
Mini-Box PicoPSU 160-XT + Leicke 120W 12V + PCI dekplaat + SATA splitter kabels. Voordelen: zeer zuinig van laag tot hoog verbruik, zorgt niet voor extra warmteproductie in de kast. Nadelen: weinig ruimte voor uitbreiding, duurder door de benodigde accessoires, met name de SATA splitters. 4 core cpu's samen met HDD's verbruiken mogelijk teveel tijdens opstarten.
Cooler Master V550. Voordeel: zuinig, hoog vermogen. Nadeel: prijs.

Zie ook de voorbeeldsystemen in de TS.

Wat betreft de HPE ProLiant MicroServer Gen10 (873830-421) met AMD Opteron X3216, denk ik dat er o.a. deze overwegingen zijn:

Voordelen:
• lage prijs
• 2 x Broadcom Gbe met LOM/WOL

Neutraal:
• idle net zo zuinig als zelfbouw.
• redelijk efficiënte Delta DPS-200PB-189 A 200W voeding.

Nadelen:
• 2,4W sluipverbruik
• tragere cpu volgens cpubenchmark.net
• maximaal 5 x 3.5" HDD's
• warmteontwikkeling door cpu (apu) en hard disks in krappe behuizing, is de warmteafvoer voldoende?
luidruchtiger dan eerdere versies. Fans moeten waarschijnlijk harder draaien.
• voeding en kast hebben een afwijkend formaat, voeding heeft 1U formaat.
• cpu/apu niet upgradebaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:01
AH compleet systeem, duidelijk. 108W zonder 1080Ti trouwens ;) 67W voor het hele systeem is wel heel zuinig, ik zou bijna gaan overwegen om een paar 1U rackservertjes te bouwen hiermee, en die in de colo te hangen....

[ Voor 5% gewijzigd door base_ op 19-01-2018 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:00
Ik zit al een tijdje te zoeken naar een leuke en "betaalbare" server configuratie voor mijn situatie.
En mijn situatie vereist niet het soort server dat hier meestal voorbij komt, maar zuinigheid is van groot belang.

Wat maakt mijn situatie anders?
Simpel, ik heb een 42U 19" rack staan waar het in moet en niet rackmount is serieuze ruimteverspilling. :+

Is dat alles?
Nope, hier zijn nog wat aanvullende eisen:
- Moet low power zijn. Ik wil het hele rack ten alle tijde in een normale WCD kunnen prikken en dus wil ik het totale vermogen niet boven de 2kW uit laten komen. Wat voor de niet zo snelle rekenaars uit komt op 50W per 1U. En deze 50W wil ik ook proberen aan te houden onafhankelijk van hoeveel U hij is.
- Moet stil zijn, het rack staat momenteel in de huiskamer verborgen achter de schoorsteen. :+
Een 1U straaljager gaat het dus niet worden.
- Wat de configuratie ook wordt ik heb er minimaal 2 van nodig.
- Maximale behuizing diepte is rond de 60cm (rack is 80cm diep maar de posts staan iets naar binnen zodat de deuren nog dicht kunnen.

2 19" servers? Wat ben je van plan dan? :o
Het is onderdeel van een meer-jaren-plan om mijn huidige NAS uit te faseren en verlost te zijn van alle opslag op 1 apparaat te hebben zonder uitbreid mogelijkheden en flexibiliteit.
De NAS is een Qnap TS-419P+ en die trekt het allemaal niet meer. :P
Momenteel heb ik 1 Microserver draaien met Proxmox en Ceph op 4 schijven. Het plan is om de 2 nieuwe servers in een cluster te zetten met de Microserver om de VM/container taken te verdelen met een Ceph cluster voor opslag.
De NAS gaat dan puur backup doen.
Te zijner tijd gaat de NAS er helemaal uit en gaat de Microserver dienen als backup.

Wat mag dit geintje gaan kosten dan?
Heb geen maximum in gedachten, maar om het een beetje binnen de perken te houden zeg max. 1000 euro per server.

Wat heb ik in gedachten?
Ik ga een beetje heen en weer tussen volledig custom en wat SuperMicro spul bij elkaar rapen.
Momenteel neig ik naar SuperMicro, geheugen en opslag zijn placeholders, exacte types daarvoor bepaal ik later.
#ProductPrijsSubtotaal
1Supermicro A2SDi-4C-HLN4F€ 318,63€ 318,63
1WD Red WD40EFRX, 4TB€ 121,-€ 121,-
1Supermicro SuperChassis 504-203B€ 102,85€ 102,85
1Kingston 8GB DDR4 2400MHz€ 99,40€ 99,40
1Crucial MX500 m.2 250GB€ 59,-€ 59,-
Totaal€ 700,88

In de toekomst eventueel uit te breiden met een 2e HDD per server en 10Gbit netwerk.

Ideeën en suggesties?

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MewBie schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 00:39:
Ik zit al een tijdje te zoeken naar een leuke en "betaalbare" server configuratie voor mijn situatie.
En mijn situatie vereist niet het soort server dat hier meestal voorbij komt, maar zuinigheid is van groot belang.In de toekomst eventueel uit te breiden met een 2e HDD per server en 10Gbit netwerk.

Ideeën en suggesties?
Begrijp ik je goed dat je 2 servers in een 42U rack wilt hangen? Of wil je er 30,20,10, etc?

Zoals je zelf al zegt, het 1U rack formaat is van nature erg luidruchtig met name omdat er een aantal kleine ventilatortjes veel te snel moeten draaien om de warmte af te voeren. Als het stil moet zijn heb je dus tenminste 4U en een stille kast nodig. Of een plank met towerbehuizingen erop. De achterdeur van een rack kan niet volledig dicht, want dat werkt koeling tegen. Dichte deuren werken wel goed in een datacenters waar lucht geforceerd van onder naar boven of vice versa gaat.

De Dell R210 II 1U server die ik had deed ongeveer 25W na tweaks. Die klonk als een opstijgend vliegtuig als je hem net aanzette.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
mrmrmr schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 14:06:
[...]

Begrijp ik je goed dat je 2 servers in een 42U rack wilt hangen? Of wil je er 30,20,10, etc?

Zoals je zelf al zegt, het 1U rack formaat is van nature erg luidruchtig met name omdat er een aantal kleine ventilatortjes veel te snel moeten draaien om de warmte af te voeren. Als het stil moet zijn heb je dus tenminste 4U en een stille kast nodig. Of een plank met towerbehuizingen erop. De achterdeur van een rack kan niet volledig dicht, want dat werkt koeling tegen. Dichte deuren werken wel goed in een datacenters waar lucht geforceerd van onder naar boven of vice versa gaat.

De Dell R210 II 1U server die ik had deed ongeveer 25W na tweaks. Die klonk als een opstijgend vliegtuig als je hem net aanzette.
In het rack zitten nu 3 1U 500VA UPSen, mijn test/hobby server komt er in in een 4U kast die ik nog heb liggen, de Microserver staat er in op een plank, de NAS staat er in op een plank, er zit een 24 ports switch in, en er moet nog wat kabel management meuk in. Rack is dus niet leeg. :+

Maar voor nu wil ik er 2 servers bij om een 3 node Proxmox cluster te maken.

Kwa prijs is dat 1U SuperMicro kastje gewoon veel interessanter dan elke willekeurig 4U kast waar ik dan ook nog een losse voeding bij moet kopen en misschien een set railsen om hem op te hangen. En hij schijnt redelijk stil te zijn als er hardware in zit die niet echt warmte produceert, vandaar het moederbord met de Atom processor. Ik ga er toch geen zware VM's op draaien die echt dikke hardware nodig hebben.

Ik heb ook zitten kijken naar 2U, daar passen gewoon 80mm fans in maar die zijn net als 3U financieel gezien gewoon totaal niet interessant.

Waar ik woon zijn eigenlijk alleen SuperMicro en een beperkt aantal types Chieftec en Chenbro behuizingen online te koop, andere merken zal ik zelf moeten importeren en zijn kwa kosten dus al helemaal niet interessant. :/

[ Voor 9% gewijzigd door MewBie op 14-09-2018 15:26 ]

*beeeeep*

Een ander voordeel van meer dan 1U is dat je normale mATX moederborden zou kunnen plaatsen in geschikte behuizingen. Dat zou eventueel ook kunnen met thin mini-ITX in 1U. Normale borden zijn doorgaans goedkoper. Je kunt ook eens kijken in het ESXi topic voor buildconfiguraties.

Heise heeft een vergelijkingssite met meer selectiemogelijkheden dan Pricewatch:
https://www.heise.de/preisvergleich/?cat=geh19

Via Amazon.de zijn vaak ook dingen te bestellen zonder verzendkosten (met bestemming Nederland). Misschien werkt dat ook in Noorwegen(?) voor bepaalde artikelen.

• MewBie
S0epkip schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 08:26:
[...]

Als je geen zware vm's gaat draaien, waarom dan wel een 3 node Proxmox cluster? Kost aardig wat stroom incl ups etc die je in je kast hebt zitten. Kan je niet met VPS ofzo werken?

Ik gok dat dit spulletje met gemak 400-500 Watt uit het stopcontact trekt. Dan heb je het over 800-1000 Euro aan alleen al stroomkosten per jaar, dan heb je nog geen hardware gekocht.
Ik wil af van een enkele NAS voor opslag, daarom gaat de netwerk opslag ook in het Proxmox/Ceph cluster. En ja, ik ben me bewust van de nadelen en overkill daar van.

Stroomkosten maak ik me niet zo druk om, alle verwarming hier is toch al elektrisch, dus of er nu een kachel aan staat of een server aan staat... Sinds ik alles wat nu in het rek zit heb draaien heb ik geen verhoging van de elektriciteits rekening gemerkt. :+
mrmrmr schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 01:46:
Een ander voordeel van meer dan 1U is dat je normale mATX moederborden zou kunnen plaatsen in geschikte behuizingen. Dat zou eventueel ook kunnen met thin mini-ITX in 1U. Normale borden zijn doorgaans goedkoper. Je kunt ook eens kijken in het ESXi topic voor buildconfiguraties.

Heise heeft een vergelijkingssite met meer selectiemogelijkheden dan Pricewatch:
https://www.heise.de/preisvergleich/?cat=geh19

Via Amazon.de zijn vaak ook dingen te bestellen zonder verzendkosten (met bestemming Nederland). Misschien werkt dat ook in Noorwegen voor bepaalde artikelen.
Als ik iets met een 4U kast in elkaar zet met de componenten die ik hier kan krijgen is het verschil iets meer als 20 euro (het SuperMicro bord uit de andere lijst is ineens 40 euro duurder geworder overnacht, maar dat tel ik niet mee) en dan heb ik meer CPU power (wat ik waarschijnlijk niet echt nodig heb aangezien de Microserver het nu ook trekt in zijn eentje), maar verlies ik 3 netwerk porten die ik best wel kan gebruiken. :+
En er moet misschien nog een fan bij.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4560 Boxed€ 55,95€ 55,95
1Fujitsu D3417-B2€ 146,-€ 146,-
1WD Red WD40EFRX, 4TB€ 121,-€ 121,-
1Chieftec UNC-410S-B-OP€ 162,83€ 162,83
1Kingston 8GB DDR4 2400MHz€ 99,40€ 99,40
1Cooler Master MasterWatt Lite 400W€ 32,90€ 32,90
1Crucial MX500 m.2 250GB€ 59,-€ 59,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 677,08

De makkelijkste manier om geld te besparen is overstappen op de 2 Core variant van het SuperMicro bord en de M.2 inruilen voor een reguliere SSD.

Als ik via het internet bestel uit het buitenland mogen de verzendkosten misschien wel gratis zijn, de 25% MVA/BTW + inklarings kosten ontkom ik niet aan. :/
En daar boven op komt nog het gedoe met douanes en belastingdiensten als ik de BTW uit Duitsland terug wil.

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De standaard I/O plaat van een normaal mATX moederbord is te hoog voor 1U geloof ik. Een 2U kast met standaard I/O ruimte is handig.

Meerdere 3.5" HDD's verbruiken nog meer dan een zuinig moederbord met processor tijdens idle. 2.5" kan zuiniger zijn (1,1W) of kies een relatief zuinig 3.5" HDD model (≥3,3W bij 4TB). Zoals je ziet verbruikt 3.5" drie keer meer onder idle en daarnaast ook meer tijdens belasting. Een goede reden om wel te kiezen voor 3.5" is dat er veel niet-sequentiele (over-)schrijfoperaties plaatsvinden. Maar voor dergelijk type gebruik is SSD sowieso veel beter. SSD kan zeer zuinig zijn. Bestaande 3.5" disks zijn nog prima bruikbaar voor incidentele backup doeleinden via externe aansluiting (bv. Sharkoon Quickport).

Ga je de server in een rack hangen in een datacenter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-06 20:46

masauri

aka qwybyte

Dag iedereen,

Omdat ik wat oudere hardware wil hergebruiken heb ik de volgende 2 systemen die ik terug actief wil maken.
1tje voor de software Blue Iris (beveiligingscamerasoftware) op te draaien:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Phenom II X6 1090T Black Edition€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenGigabyte GA-970A-UD3€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair XMS3 CMX16GX3M4A1333C9€ 84,55€ 84,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 84,55

En 1 tje om met https://linuxgsm.com/ te spelen:
1ProcessorsIntel Core i5 2400S€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenAsus P8P67€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internKingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Gezien deze beide 24/7 gaan draaien ben ik natuurlijk aan zuinigheid aan het denken.
Deze komen in een server rack dus ben ik voor 1u en 2u rackbehuizingen aan het shoppen.
Gezien deze behuizingen geen standaard psu ondersteunen zou ik de bijhorende 320W psu's erbij moeten kopen.
Echter, lijkt het me dat wanneer ik deze normale voeding neem deze redelijk energie gaat verbruiken.

Ik heb zelf geen idee hoe zuinig deze zijn voor wat ze in mijn geval moeten gaan doen.
Er worden maximaal 2 ssd's en een usb stick op beide systemen aangesloten.
Vandaar dat ik richting een pico psu aan het denken ben voor beide systemen.

Heeft iemand ervaring met zo'n server rack psu's naar zuinigheid toe of welke pico psu zou ik best nemen?

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22-06 07:25

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik was bezig met het opstellen van een servertje op basis van Intel G5400 en ASRock B360M-HDV (8GB RAM, 4x SATA disk)
Nu denk ik dat ik niet uit kom met zo'n PicoPSU vanwege de 4xHDD.

Maar als ik de gegevens invul op: https://outervision.com/power-supply-calculator kom ik op een voeding van 266W en energiekosten van 300eu/jaar.

Nu moet ik zeggen dat m'n huidige HPE DL120G7 volgens het internet 400W idle trekt, dus een nieuw servertje heeft zich snel terugverdiend, maar toch verwachtte ik beter uit te komen...

Ook heb ik werkelijk geen idee hoe ik die G5400 koel zou moeten houden; ik wil het immers in een 1U kast kwijt. Ik zat te denken aan zo'n "Passief gekoeld" koelblok er op en dan wat van zo'n serverfans er voor.
Al vindt ik die kleine zoemende dingen maar naar.

De server wil ik gebruiken voor ontwikkelen; repository; webserver; teamspeak & (mogelijk) minecraft server; dataopslag (vandaar 4x HDD).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Accretion Ik ben lang geleden van 1U servers afgestapt, ze zijn niet handig te koelen en ze produceren een enorm lawaai als je dat wel probeert met kleine hard draaiende ventilatortjes. Een gewone tower behuizing is ideaal omdat die functioneert als een schoorsteen en zodoende warmte afvoert op de natuurlijke manier, want warme lucht stijgt. Koelen en verbruik zijn communicerende vaten: als je een zuinig systeem hebt, heb je minder koeling nodig, waardoor het onder de streep nog zuiniger wordt.

Systemen hoeven niet underclocked of beperkt te zijn om een laag verbruik te hebben. Het mooie is dat je met een volwaardige en sterke processor ook een laag verbruik kunt bereiken. Alle moderne Intel desktopprocessoren verlagen automatisch de frequentie als er weinig vraag is, daardoor kan zo'n processor maar 1,1W verbruiken bij 800 MHz frequentie (hardware.info). Dat werkt out-of-the-box. De laatste jaren zijn er ook moederborden gemaakt die het verbruik van de rest van het systeem ook lager houden, bijvoorbeeld USB, PCIe, SATA. Een voorbeeld hiervan zijn de Fujitsu D3643-H (4x SATA, 1x NVMe) en D3642-B/D3644-B (6x SATA, 1x NVMe) moederborden die een bijzonder laag verbruik kunnen halen.

Voedingrekentools op Internet zijn bijna allemaal onbetrouwbaar.

Als je eenmaal een zuinig basissysteem hebt geselecteerd hangt het meestal vooral af van welke hard disks je wil gebruiken. Zijn het 3.5" hard disks of 2.5"? Die zijn qua prijs vergelijkbaar (zie topic start voor een tip m.b.t. gebruik van bepaalde externe drives).

Als je zuinige 2.5" HDD's of SSD's kiest zit je meestal goed met een PicoPSU-80 met 60W adapter kit. Als je 3.5" kiest heb je een veel hoger opstartverbruik, daarom geen aanraders. Als je bijvoorbeeld nog 4 legacy 3.5" drives hebt dan zou je vooruit kunnen met een PicoPSU-160-XT met Leicke 120W adapter. Die kan het hoge opstartverbruik (ca. 19-24W per stuk) van deze drives aan en dan kun je later alsnog overstappen op zuinige 2.5" drives.

Het rekenverbruik van een G5400 die ik toepas is ongeveer 30W. Dat is het maximale verbruik wanneer de processor in de BIOS stand staat. Elke 2.5" disk verbruikt maximaal 3,75W tijdens opstarten, dan zie je dus zo dat 60W voldoende is. Als het eenmaal draait is het verbruik van de processor en de drives veel lager, zo laag dat het maximum verbruik van de processor geen probleem meer is.

Vermijd insteekkaarten zoveel mogelijk, die verbruik soms evenveel als de rest van het systeem samen. Als je bijvoorbeeld extra netwerkverbindingen nodig hebt, gebruik dan Intel I210 of I211 insteekkaarten die het Intel voorbeeld (reference design) volgen. Die zijn modern, zuinig en verbruiken maar een fractie van oudere quad of dual netwerkkaarten.

Kijk ook eens onder gepinde posts knop voor een verzameling meetwaarden.

Voor het jaarverbruik kun je uitgaan van het idle verbruik. De meeste thuisservers doen bijna niets voor meer dan 90% van de tijd. Stel dat een server 7W verbruikt in idle met alle processen draaiende kun je het jaarverbruik schatten op 7 x € 2 = € 14.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
Accretion schreef op maandag 24 juni 2019 @ 23:38:
Ik was bezig met het opstellen van een servertje op basis van Intel G5400 en ASRock B360M-HDV (8GB RAM, 4x SATA disk)
Nu denk ik dat ik niet uit kom met zo'n PicoPSU vanwege de 4xHDD.

Maar als ik de gegevens invul op: https://outervision.com/power-supply-calculator kom ik op een voeding van 266W en energiekosten van 300eu/jaar.

Nu moet ik zeggen dat m'n huidige HPE DL120G7 volgens het internet 400W idle trekt, dus een nieuw servertje heeft zich snel terugverdiend, maar toch verwachtte ik beter uit te komen...

Ook heb ik werkelijk geen idee hoe ik die G5400 koel zou moeten houden; ik wil het immers in een 1U kast kwijt. Ik zat te denken aan zo'n "Passief gekoeld" koelblok er op en dan wat van zo'n serverfans er voor.
Al vindt ik die kleine zoemende dingen maar naar.

De server wil ik gebruiken voor ontwikkelen; repository; webserver; teamspeak & (mogelijk) minecraft server; dataopslag (vandaar 4x HDD).
IMO is het onzin dat je een 1U behuizing niet stil kan krijgen, dat kan tegenwoordig heel makkelijk.
Ik heb 3x een 1U behuizing welke 90% van de tijd 100% stil zijn door "fan-tuning" in BIOS waardoor ze uit staan onder X temperatuur. Zo heb ik ingesteld dat de fans pas aan gaan boven de 45 graden. Met delidden komt ie in de praktijk (zelfs met het warme weer nu) nooit boven de 40 graden uit en staan mijn fans dus altijd uit. De 1U behuizing staat in de meterkast. Ook al zouden ze wel aan bij 45+ graden is het geluid nog steeds minimaal door de 3x Coolteks.

Mijn core server temps:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PT9gpLg1a7oedLwnyNpvIGca/full.png

Om je behuizing stil te krijgen kan je het volgende doen:
- pricewatch: Noctua NF-A4x20-PWM, 40mm of pricewatch: Cooltek Silent Fan 4020, 40mm plaatsen
--> Noctua's zijn stiller icm PWM, Draai je altijd full-speed zijn de Coolteks stiller en voeren ze meer lucht af.
- pricewatch: Silverstone Argon SST-AR04 koelt erg goed (en stil) voor zijn geld mocht je geen passive willen.

Extremere vormen:
- Delidden/relidden van je CPU en liquid metal plaatsen (meeste winst! 15/20 graden)
- Full copper passive heatsink met liquid metal plaatsen (nog eens 3/5 graden winst)

Hier een overzicht van 40mm fans:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FH49q02iaUngDESMpStikBoU/full.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Tja, ik dacht, dan ga ik even om aankoop advies vragen. Krijg je dit terug:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/FwPVkzJ/Screenshot-20190625-143654-2.jpg

Héél apart, krijgt Tweakers geld voor het opvangen van support van Megekko?

Mijn vragen ook echt:
- Bij de 1U chassis staat: geschikt voor ATX, maar ik las ergens dat flex-atx en mini-atx anders zijn en het mogelijk niet past.

- Zit er een vorm van koeling bij de chassis? De afbeelding laat namelijk ook HDD's zien, die zijn waarschijnlijk niet inbegrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
Accretion schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 14:44:
Tja, ik dacht, dan ga ik even om aankoop advies vragen. Krijg je dit terug:

[Afbeelding]

Héél apart, krijgt Tweakers geld voor het opvangen van support van Megekko?

Mijn vragen ook echt:
- Bij de 1U chassis staat: geschikt voor ATX, maar ik las ergens dat flex-atx en mini-atx anders zijn en het mogelijk niet past.

- Zit er een vorm van koeling bij de chassis? De afbeelding laat namelijk ook HDD's zien, die zijn waarschijnlijk niet inbegrepen.
In je vorige bericht had je het over een flex-atx voeding. Als je een goede wilt kan het je beste gaan voor een https://azerty.nl/product/875377/pws-505p-1h-voeding

Deze is erg goed en tot 50% belasting draait de fan niet. Op internet kan je het voor rond de 100,- euro vinden als je goed zoekt.

Toch zou het beter, koeler en goedkoper zijn als je voor een PicoPSU icm een Leicke voeding gaat.

Naar welke 1U chassis kijk je precies?
Mijn PicoPSU past net aan (lees: raakt top van behuizing). Met de PicoPSU heb je ook meer ruimte over in je behuizing wat soms een pluspunt kan zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
Accretion schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 19:17:
[...]

Het gaat om deze behuizing

Die leek mij groot genoeg voor 4x 3,5" en juist omdat er al een platte koeler bij lijkt te zitten (en dan niet zo'n heel kleine fan).

Ik vraag mij echter af of ik dan ook niet beter een MOBO kan nemen waar een voeding-ingang op zit i.p.v een externe picoPSU? Zoiets lijkt me ook wel tof: pricewatch: Asus Q170T (dit was de enige die ik kon vinden met 4x sata), en dan kan d'r nog zo'n kekke M.2 SSD bij als bootschijf.

EDIT:
Overigens weet ik niet of ik hier op het juiste topic zit; ik wil een zuinigere server bouwen (dan mijn HPE) maar zuinigheid is nu weer niet echt het allerbelangrijkste; een paar watt doe ik niet moeilijk over.
Ook lijkt het vaak wat naar aankoopadvies te gaan, wat eigenlijk een heel ander topic is.
Die 1U case heeft '3.5" bay intern 2x' en niet vier keer. Daarnaast denk ik dat die CPU ventilator er niet bij zit envenals de twee weergegven HDD's. Gek dat expliciet alleen gezegd word dat de voeding er niet bij zit.
Ook wil je die CPU ventilator niet hebben, dit zijn extreem luidruchtige fans, net als de 3x 40mm fans die er in zitten. Je zult dat allemaal moeten vervangen als je een stille pc/server wilt met fans zoals aangegeven in mijn vorige post.

Een moederbord zoals de pricewatch: Asus Q170T is prima te doen. Ikzelf heb het kleine broertje pricewatch: Asus H110T icm een pricewatch: Intel Core i5-6500T Tray, 2x pricewatch: Crucial CT8G4SFD8213, pricewatch: Samsung SM961 512GB, (80mm - passend gemaakt) met een oudere Dell Latitude lader.

Iets minder efficient dan mijn andere setup. Ik vermoed vanwege de lader welke al een paar jaartjes oud is.

13.55 watt minimaal verbruik, gemiddeld 14.35 watt.

i5 6500T
2x8GB DDR4 SODIMM geheugen
1x512GB M.2 SSD
4x USB devices
--> USB TV Card reader
--> USB TV Card reader
--> USB Kattenluik gateway (jup ik kan zien waar mijn katten zijn en of ze binnen/buiten zijn)
--> USB Honeywell gateway

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MqszNFBDa3zarN39WgliGYUD/full.png

Edit:
Ter verduidelijking; Ik heb 3x een 1U kast en 1x een NAS. Je kan vanalles tegenwoordig. Zo heb ik eerst mijn "oude" NAS in een 1U behuizing gehad met 4x 2.5" HDD's. Ik heb het ook nog een tijdje deze opzet gehad. Mijn ervaring is inmiddels dat 2.5" inch disk wel zuinig zijn als ze spinnen, maar ook minder performance leveren. Vandaar dat ik tegenwoordig gewoon op 3.5" disks werk met spindown. IMO net zo efficient met meer performance.

[ Voor 12% gewijzigd door renedis op 26-06-2019 09:03 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonDaaf
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-06 07:20
Ik ben me ook aan het oriënteren op een nieuw thuisservertje. Wat me opvalt is dat er veel wordt gekozen voor de Fujitsu D3644-B in combinatie met een i3-8100 processor. Waarom niet de i3-9100? Deze zou op op de D3644-B toch ook moeten werken? Qua prijs verschillen ze (tray) nog geen €17.

De boel wil ik in een 1U rack-behuizing gaan bouwen. Wat is jullie inschatting met betrekking tot passief koelen? Het geluidsniveau is niet m'n belangrijkste overweging, betrouwbaarheid en zuinigheid zijn dat wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Pfoe; ik ben bezig met eenzelfbouw; met heel wat eisen m.b.t. maten en verhoudingen aangezien het in een heel klein 1U enclosure moet komen; maar wel met 4x 3.5" hdd.

Echter; de "PicoPSU 120watt" kan de processor/mobo niet voldoende voeden. Bij het opstarten gaat de fan en power led kort aan maar valt dan meteen uit.

Ik zie ook dat de PicoPSU 120watt; sowieso maar 5A kan leveren op 12V (60watt dus...).

MoBo: ASRock H370M-ITX/ac
Proc: i3-9100

Met een sterkere voeding doet de setup het wel... maar dit past niet in de (custom 1U) behuizing...

[ Voor 4% gewijzigd door Accretion op 16-11-2019 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-06 13:02
Accretion schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 15:27:
Pfoe; ik ben bezig met eenzelfbouw; met heel wat eisen m.b.t. maten en verhoudingen aangezien het in een heel klein 1U enclosure moet komen; maar wel met 4x 3.5" hdd.

Echter; de "PicoPSU 120watt" kan de processor/mobo niet voldoende voeden. Bij het opstarten gaat de fan en power led kort aan maar valt dan meteen uit.

Ik zie ook dat de PicoPSU 120watt; sowieso maar 5A kan leveren op 12V (60watt dus...).

MoBo: ASRock H370M-ITX/ac
Proc: i3-9100

Met een sterkere voeding doet de setup het wel... maar dit past niet in de (custom 1U) behuizing...
je schijven trekken veels te veel. dat is eerder het probleem dan je mobo/proc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Accretion schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 19:40:
1xInter-Tech 88882172 120W Blauw, Rood power supply unit
Van Megekko

Maar als 4x 3,5" HDD wil draaien, moet ik sowieso een ander (zwaarder?) model hebben, maar vraag me af of die 160XT voldoende is.
Zo te zien is het geen originele Mini-Box PicoPSU-120. Het lijkt een beetje op een PicoPSU-120 WI met rode stekker. Een PicoPSU-120 WI met rode stekker is niet bedoeld voor gewone computers maar voor systemen zoals in een auto. Die zou ik niet gebruiken

Kun je meten wat het verbruik nu is (met een ATX voeding)? Misschien dat de andere onderdelen in je 1U systeem vermogen opeisen. Denk daarbij aan 1U fans of insteekkaarten. 1U fans draaien enorm hard en eisen extra vermogen. Meten = weten.

Als het additionele verbruik beperkt is, zie ik geen probleem met mijn originele advies om een PicoPSU 160-XT aan te schaffen met een goede adapter. De adapter is de basis van het verbruik. Je kunt een 160-XT en Leicke adapter aanschaffen via amazon.de. Die worden verkocht door MiniPC.de en fabrikant Leicke zelf.

De PicoPSU-160-XT kan 15A (180W) leveren in piek (maximaal 1 minuut) en 8A (96W) continu. Niet vergelijkbaar met een PicoPSU-120 WI of een kloon daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mini-Box is de originele fabrikant van PicoPSU. Ze hebben het type in 2006 voor het eerst uitgebracht. Er is sindsdien weinig aan veranderd.

De meeste energiemeters meten met een resolutie van een halve tot een hele seconde. Kortere pieken zijn niet zo belangrijk omdat die worden opgevangen door de condensatoren. Door een paar keer te meten kun je pieken van verschillende hoogte zien.

Ik zou eerst die 120W Leicke proberen, misschien is dat wel voldoende, afhankelijk van wat jouw totale systeem verbruikt.

Ik heb de combinatie van PicoPSU 160-XT en Leicke 120W ook in gebruik, nog uit de tijd dat ik 3.5" 7200 rpm HDD's toepaste van HGST. Dat zijn energiehongerige drives. Ze zijn sinds een paar jaar vervangen door 2.5". Nu is de voeding overmaats geworden.

@Accretion
Nog iets: in een 1U behuizing is er misschien te weinig ruimte voor een hogere PicoPSU. In dat geval kun je een 24 pin ATX verlengkabel gebruiken.

[ Voor 17% gewijzigd door mrmrmr op 17-11-2019 17:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@corewillem
Ik zou inzetten op een zelfbouw systeem.

Racks hebben nadelen: 1U servers zijn luidruchtig, niet energiezuinig, en ze hebben een overbemeten koeling wegens de ongunstige afmetingen. Vroeger was er een internet provider die racks gebruikte om desktops op te zetten. Als je ongestoord wil werken in dezelfde ruimte zou ik geen rack neerzetten.

Het is goed dat je denkt aan backups. Het is erg belangrijk dat op een andere computer/volume te doen die niet bereikbaar is vanaf een Windows werkstation (via SMB) vanwege het risico op ransomware die bestanden versleuteld op alle shares. Bij mij staat SMB altijd uit en disks in verschillende systemen zijn elkaars backup en alleen bereikbaar via SSH. Daarnaast doe ik backups op cold disks, die alleen gebruikt worden voor de backup via USB. Zoiets kan via een Sharkoon Quickport of via een externe SATA->USB3 behuizing.

Integratie bespaart het meest energie en zorgt ook voor snellere dataoverdracht. Daarom zou ik geen aparte NAS gebruiken: alle taken consolideren in een systeem.

Als je minder dan 30TB storage nodig hebt in het systeem - dat is voor een MKB bedrijf veel - dan zou ik kijken naar een zelfbouwsysteem op basis van een Fujitsu D3644-B met zuinige 2.5" disk drives.

1ProcessorsIntel Pentium Gold G5400 Boxed€ 58,78€ 58,78
1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 185,14€ 185,14
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 600 Zilver/Zwart€ 68,90€ 68,90
2KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA)€ 5,36€ 10,72
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 31,05€ 31,05
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 Passive€ 8,90€ 8,90
1Geheugen internCrucial CT16G4WFD8266€ 80,-€ 80,-
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 37,50€ 37,50
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 109,-€ 109,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 589,99

Helaas is de Fujitsu D3644-B tijdelijk niet verkrijgbaar (negeer Max ICT). Het duurt meestal een maand of wat voordat die weer beschikbaar is. De normale prijs ligt circa 30 euro lager dan aangegeven in de lijst. De dual core/4 thread processor is ruim voldoende voor standaard NAS taken en er is ruimte voor meer. Een upgrade naar i3-8100 of i3-9100 is mogelijk met deze voeding.

De efficiënte voeding is afgestemd op 6x 2.5" disk drives en een G5400 of i3-8100 processor.

4 of 5 TB Seagate 2.5" externe drives bevatten intern doorgaans SATA drives (ook @fiftyhillswest). Die kun je uit de behuizing bevrijden. Dan vervalt waarschijnlijk wel de garantie, dus test ze eerst grondig. Ze zijn soms in de aanbieding bij amazon.de, Mediamarkt (misschien rond 23 januari?), Coolblue en Mediamarkt in Duitsland als je daar dichtbij woont is ook een optie.

Het ECC UDIMM (geen registered!) geheugen staat niet op de officiele lijst van ondersteunde modules, maar ik vermoed/hoop dat het wel zal werken gezien de reputatie van het merk en de brede beschikbaarheid. De modules op de officiele lijst zijn inmiddels slecht verkrijgbaar in de EU.

De koeling is passief en geluidloos. De torenvorm zorgt voor natuurlijke convectie ventilatie: warme lucht stijgt. Als het nodig is zou je een 12 of 14cm ventilator op laag toerental bovenin kunnen plaatsten die lucht uitblaast.

Dit systeem verbruikt minder dan een Synology of NUC en is krachtig en flexibel. Het idle verbruik in combinatie met Windows of Debian ligt ongeveer op 4W zonder disks. Elke Seagate 4 of 5 TB 2.5" disk voegt 0,85W toe als die draait. In spindown is het verbruik 0,18W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:17

WouterG

Dit is geen ondertitel

mrmrmr schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 03:31:
@corewillem
[..]
Racks hebben nadelen: 1U servers zijn luidruchtig, niet energiezuinig, en ze hebben een overbemeten koeling
Helaas is de Fujitsu D3644-B tijdelijk niet verkrijgbaar (negeer Max ICT). Het duurt meestal een maand of wat voordat die weer beschikbaar is. De normale prijs ligt circa 30 euro lager dan aangegeven in de lijst. De dual core/4 thread processor is ruim voldoende voor standaard NAS taken en er is ruimte voor meer. Een upgrade naar i3-8100 of i3-9100 is mogelijk met deze voeding.
[..]
Balen dat hij zo slecht leverbaar is. Ideaal bordje voor me en heb daarom toch de gok maar genomen bij Max ICT, wel duurder helaas 😡

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Om daar direct wat invulling aan te geven ;)

Voor mij een beetje dezelfde situatie nl. Ik heb een grote 20GB+ server staan die in principe nog prima werkt, maar wel constant 100+ watt staat te slurpen en hoorbaar is. Dat wil ik wel reduceren, ook omdat de server een stuk minder wordt gebruikt, mede dankzij de diverse streamingdiensten tegenwoordig.

De opvolger moet primair Zimbra en Owncloud draaien. Mogelijk in een later stadium nog docker voor Home Assistant en PiHole (draaien nu beide op 2 Odroid C2 units).

Na wat door het topic te zijn heen gegaan kom ik op de volgende setup:

1ProcessorsIntel Core i3-8100 Boxed€ 123,-€ 123,-
1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 95,51€ 95,51
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 34,42€ 34,42
1Geheugen internG.Skill F4-2400C17S-16GIS€ 59,90€ 59,90
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 165,-€ 165,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 515,33

Kost totaal net iets boven de 500 euro excl case. Ik zit te kijken naar een 1u rack-unit omdat deze mooi past op de bestaande server.

Andere keuzes:
- Ik zie geen directe noodzaak voor ECC geheugen aangezien ik geen raid/ZFS ga draaien op deze machine
- 16gb geheugen lijkt me voldoende (Zimbra raad 8GB aan), uitbeiden kan altijd nog
- 1TB opslag is voor mij nu ook voldoende. Owncloud heeft ongeveer 250GB nodig, Zimbra iets van 50. Ook hier geld dat bijplaatsen altijd nog kan.

Nog onduidelijk:
- CPU? Snel genoeg of zijn er betere opties?
- Zelfde vraag over geheugen ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:39
MrBarBarian schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 09:53:
Om daar direct wat invulling aan te geven ;)

Voor mij een beetje dezelfde situatie nl. Ik heb een grote 20GB+ server staan die in principe nog prima werkt, maar wel constant 100+ watt staat te slurpen en hoorbaar is. Dat wil ik wel reduceren, ook omdat de server een stuk minder wordt gebruikt, mede dankzij de diverse streamingdiensten tegenwoordig.

De opvolger moet primair Zimbra en Owncloud draaien. Mogelijk in een later stadium nog docker voor Home Assistant en PiHole (draaien nu beide op 2 Odroid C2 units).

Na wat door het topic te zijn heen gegaan kom ik op de volgende setup:

1ProcessorsIntel Core i3-8100 Boxed€ 123,-€ 123,-
1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 95,51€ 95,51
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 34,42€ 34,42
1Geheugen internG.Skill F4-2400C17S-16GIS€ 59,90€ 59,90
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 165,-€ 165,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 515,33

Kost totaal net iets boven de 500 euro excl case. Ik zit te kijken naar een 1u rack-unit omdat deze mooi past op de bestaande server.

Andere keuzes:
- Ik zie geen directe noodzaak voor ECC geheugen aangezien ik geen raid/ZFS ga draaien op deze machine
- 16gb geheugen lijkt me voldoende (Zimbra raad 8GB aan), uitbeiden kan altijd nog
- 1TB opslag is voor mij nu ook voldoende. Owncloud heeft ongeveer 250GB nodig, Zimbra iets van 50. Ook hier geld dat bijplaatsen altijd nog kan.

Nog onduidelijk:
Lijkt me meer dan genoeg. Ik heb een setup met Nextcloud (==owncloud), in een dockerized setup po een pentium j5005 / 8GiB mem draaien (met nog wat ander spul zoals home-assistant, etc), en dat draait prima. Idle verbruik ligt rond de 11W (met de spinning disks in spin-down), totale opslag is > 20TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrBarBarian schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 09:53:
Nog onduidelijk:
Owncloud kun je draaien in heel weinig geheugen (<512 MB totaal met redis) en cpu, dus dat heeft nauwelijks een footprint. Diskruimtebeslag van Owncloud is circa 125 MB (+Apache, php). Het gaat vooral om je eigen verzameling bestanden.

Zimbra heb ik nog niet gebruikt, ik weet niet precies wat voor footprint die heeft, maar het zal ook wel meevallen.

Het geheugen is ruim voldoende. 4GB zou ook nog kunnen als je bijvoorbeeld Debian draait. De hoge processorsnelheid van een Pentium G5400 is ook voldoende voor een beperkt aantal gebruikers, zeg minder dan 10 tegelijkertijd.

De doorvoersnelheid van de Samsung 970 zul je niet meekrijgen, het netwerk is de bottleneck. Je hebt denk ik ruim voldoende aan een Intel 660p. Die biedt een goede balans in prijs+prestatie+energiebesparing. De latency voor kleine bestanden is in de praktijk is het belangrijkse aspect.
In reviews wordt vaak gedaan alsof de SSD in een zwaar belaste database server wordt gebruikt met hoge aantallen simultane requests, met een nadruk op zeer hoge en nog hogere doorvoersnelheden, maar dat is natuurlijk niet van belang voor een thuisserver. Niettemin zou een 660p daarin ook niet misstaan.

Een geschikte tower case is aan te raden omdat die een natuurlijke convectie biedt waarbij warme lucht stijgt en aan de bovenzijde kan ontsnappen, waardoor automatisch onderaan de kast verse lucht wordt aangetrokken. In een 1U behuizing is de koeling geforceerd door meerdere kleine snel draaiende ventilatoren, wat meer energie kost en lawaai maakt. Let ook op dat de voeding in een 1U behuizing past. Dat kan @renedis waarschijnlijk wel iets over vertellen.

Mijn lokale systemen koel ik allemaal passief. Het is sindsdien veel aangenamer om in die ruimte te verblijven en het is zuiniger. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

M'n 'zuinige thuisserver' draait eindelijk!
Hij is niet heel zuinig; maar wel een stuk stiller en meer future-proof dan m'n HPE Proliant G4 8)7

Specs:
i3-9100, H370M-ITX/AC, 6x sata (4x 2TB WD Gold), 1x nvme (256GB), 1x16GB RAM, 2x LAN, PicoPSU-160-XT

Ik sta er van te kijken dat de PicoPSU-160-XT de 4x WD Gold 3,5" aan kan, bedankt voor de tip/hulp! (De InterTech 120W variant kon de MoBo zonder schijven namelijk NIET aan).

Als behuizing heb ik 'voor nu' een "codegen 1UH1650" omdat ik een 1U server wou in m'n rack. Veel ruimte in deze case voor weinig geld.
Ik ben nog aan het dubben of ik zelf een bestaande 1U case wil aanpassen, om het een stuk compacter te maken; deze case is namelijk erg diep.

Momenteel heb ik al UbuntuServer 18.04 + Docker geinstalleerd omdat ik het 'waste of resources' vindt om VM's te draaien; maar toch alles 'in z'n eigen stukje' wil laten draaien.

Ik heb lm-sensors en hddtemp geinstalleerd aangezien de airflow niet ideaal is; ik heb de interne chassis-fans niet aangesloten omdat ik bang ben dat de PicoPSU dit niet trekt (en ik dan kabels moet gaan knippen en connectors vervangen).

Nu vraag ik mij af of ik zelf een 'webpagina' ga maken waarin de temperaturen worden weergeven; of dat ik hiervoor een management-suite (zoals webmin?) o.i.d. ga installeren.
Ik neig naar het eerste, maar iemand die overtuigd is van een betere oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renedis
MrBarBarian schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 16:25:
@mrmrmr Tnx! Dat scheelt toch 100 euro en zit ik onder de 450 euro (wat om een andere reden tof is ;))

@renedis Ben benieuwd naar jouw verhaal over behuizing :)
Een 1U behuizing is heel goed te doen, vooral met het wensenpakket wat jij hebt.

In mijn geval heb ik mijn CPU delidded en voorzien van liquid metal, daarmee zijn fanless temperaturen van +- 32 graden idle mogelijk icm een Supermicro vipor chamber cooler. Met een extra Noctua 40mm fan zijn temperaturen van 22 graden idle mogelijk. Eveneens is 22 graden idle mogelijk met een pricewatch: Silverstone Argon SST-AR04. Zonder te delidden en met Noctua fan is idle zo'n 44 graden realistisch. De WAF heeft 0.0 problemen met de Noctua's, deze zijn niet hoorbaar op vol vermogen. Ik zelf heb het geplaatst in een 1U ultra short behuizing omdat ik beperkte ruimte heb in mijn meterkast.

In het geval van een Leicke 120W adapter + PicoPSU90 zou ik eerder opteren voor een 60W Seasonic adapter. Deze is nog een stukje zuiniger dan een Leicke. Je 16GB non-ECC is misschien ook wat aan de hoge kant, je kan wellicht makkelijk uit de voeten met 8GB. De samsung SSD is ook wat overkill, een goedkopere Intel SSD voldoet prima.

Als ik je mag adviseren zou ik het als volgt doen:

- Ubuntu 19.10.x (met 5.3/5.4 kernel) als je "voorop" wilt lopen
- Debian Buster 10 (met 4.9.xx kernel) als je "vertrouwd" aan de slag wilt

De nieuwere kernel is overigens wel een tandje zuiniger (scheelt bijna niets maar alle beetjes tellen mee).

Vervolgens kan je:
1. Docker installeren
2. Portainer (docker image) installeren of andere GUI manager
3. Zimbra (docker image) installeren
4. Owncloud (docker image) installeren
5. Home Assistant (Hassio docker image) (NUC=x86/amd64) installeren
6. PiHole (docker image of Hassio addon) installeren

Op die manier heb je alles in containers draaien en kan je ook nog eens resource limits instellen. Migreren is in de toekomst ook nog eens een fluitje van een cent.

Ik zelf draai 18 containers op 1 fysieke machine met 4GB geheugen met een idle verbruik van 12.17W:
Portainer

Maar een meer reëel beeld is wanneer de machine bezig is. Ofwel, met netwerk activiteit, Disk I/O enzovoort:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/el3F6cEstVg0lSX8KK3SPObY/full.png

Dit is met het volgende:
- G4560 (delidded)
- Asus H110T
- Samsung SM961 nvme SSD 256GB
- 2x Noctua 40x20mm PWM
- 4GB DDR4 sodimm
- Dell branded Seasonic 60W adapter

Mocht je het interessant vinden ben ik evt bereid om de boel te verkopen incl behuizing (evt met een delidded i5 6500T, 8GB/12GB/16GB geheugen is ook mogelijk, excl/incl SSD). Stuur maar een DM als je interesse hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Niet heel ontevreden voor een eerste build :)
Let op, dit is ZEKER GEEN reference voor een 'energiezuinige' server.
De 4x 3.5" trekt best veel stroom, de 1U fans heb ik nog niet eens aangesloten op het MoBo (wacht op splitter kabel).

1U server

Ik wou 100% een 1U, met 4x 3,5" HDD, als vervanging voor HPE DL120 G7, het liefst ook niet te diep.
Dat 'niet te diep' is niet helemaal geslaagd; was wel de reden dat ik een mini-itx bord genomen had. Leek ook een van de weinige met 2x LAN.
Daarnaast zou er geen plek zijn voor de voeding; vandaar een PicoPSU.

Het idee was dit:

Idee

Hier de lijst die redelijk accuraat is:
wenslijst: Server

Idle (docker NGINX en UniFi video) draait het momenteel zo'n 44watt (met 4x 3,5" HDD WD Gold, ~24watt).
---

Niet bijzonder zuinig dus, maar m'n MoBo, koeling en schijven zijn niet ideaal.

Ik overweeg zuinigere en kleinere schijven, dan past het wellicht ook inclusief koeling in de origineel uitgekozen behuizing. En hoef ik niet zo bang te zijn dat bij het opstarten de fans zodanig veel vermogen trekken dat ie wellicht niet lekker op start. Nu piekt ie namelijk naar 113watt bij opstarten.

Ik heb echter alleen maar slechte ervaringen met 2.5" schijven die niet SSD zijn.*

*(Afgelopen jaar ~5 SeaGate Barracuda drive failures van een totaal aan 16 in dat jaar geleverde drives, en maar zo'n ~2 drive failures van ~100 3,5" WD HDD's, die ook in andere jaren geleverd zijn. Van de 20x 2,5" SSD is er nog geen een gefaald.)

Daarnaast weet ik niet of het klooien met software of andere settings iets (significants) uit zou halen qua energieverbruik (zonder prestatieverlies).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-06 19:36
denk een redelijk idee te hebben wat het wordt. wil een rack case, want er komt ook een udm pro. kunnen die mooi samen in de meterkast. voldoet deze voeding? op termijn komen er nog minimaal 2 2,5" 5tb disks bij voor opslag

1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 135,20€ 135,20
1MoederbordenASRock H370M-ITX/ac€ 106,99€ 106,99
1BehuizingenInter-Tech IPC 1U-K-126L€ 54,90€ 54,90
1Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable 5TB Zwart€ 109,-€ 109,-
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 29,99€ 29,99
2Geheugen internCrucial CT16G4DFD8266€ 62,90€ 125,80
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 39,-€ 39,-
1Solid state drivesIntel 660p 512GB€ 74,90€ 74,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 675,78

[ Voor 9% gewijzigd door haakjesluiten op 06-03-2020 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderHuisman
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-06 15:14
haakjesluiten schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 10:04:
denk een redelijk idee te hebben wat het wordt. wil een rack case, want er komt ook een udm pro. kunnen die mooi samen in de meterkast. voldoet deze voeding? op termijn komen er nog minimaal 2 2,5" 5tb disks bij voor opslag

1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 135,20€ 135,20
1MoederbordenASRock H370M-ITX/ac€ 106,99€ 106,99
1BehuizingenInter-Tech IPC 1U-K-126L€ 54,90€ 54,90
1Externe harde schijvenSeagate Expansion Portable 5TB Zwart€ 109,-€ 109,-
1Computer accessoiresLeicke ULL Power Supply 120 W€ 29,99€ 29,99
2Geheugen internCrucial CT16G4DFD8266€ 62,90€ 125,80
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 39,-€ 39,-
1Solid state drivesIntel 660p 512GB€ 74,90€ 74,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 675,78
Ik heb nu 2 weken dezelfde processor en moederbord draaien (echter in een Fractal Design Node 304). Heb je gedacht aan de koeling van de processor? Ik weet niet of de standaard koeler in een 1U behuizing past (ook zit de fan bovenop en wordt geblokkeert door de behuizing als het wel past). Een 2U behuizing geeft wat meer speelruimte, eventueel met een grotere koeler van bijvoorbeeld Noctua aangezien de airflow beperkt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-06 19:36
XanderHuisman schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 15:20:
[...]

Ik heb nu 2 weken dezelfde processor en moederbord draaien (echter in een Fractal Design Node 304). Heb je gedacht aan de koeling van de processor? Ik weet niet of de standaard koeler in een 1U behuizing past (ook zit de fan bovenop en wordt geblokkeert door de behuizing als het wel past). Een 2U behuizing geeft wat meer speelruimte, eventueel met een grotere koeler van bijvoorbeeld Noctua aangezien de airflow beperkt is.
ik beginnen met de standaard koeler als dat niets is een noctua L9 en waarschijnlijk ook nog wel een casefan

Wat doe jij met je server en wat is het verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-07-2024

frv

Geen matches
haakjesluiten schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 18:19:
[...]

ik beginnen met de standaard koeler als dat niets is een noctua L9 en waarschijnlijk ook nog wel een casefan

Wat doe jij met je server en wat is het verbruik?
Als het dezelfde stock koeler is als de i3-8100 zal dat niet passen. Zelg op zoek naar opties om die in 1 u te krijgen. Las eerder in dit topic arctic 12 koelblokken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:33
Vreemde vraag misschien, maar ik ben aan het overwegen een D3644-B in een 1U behuizing te bouwen. De casefan zit aan de voorkant, en ik wil de CPU passief koelen.

Alleen blokkeren de RAM-modules volgens mij dan de airflow richting de CPU. Heeft iemand misschien low profile modules gebruikt in dezelfde situatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Polyphemus schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 12:53:
Vreemde vraag misschien, maar ik ben aan het overwegen een D3644-B in een 1U behuizing te bouwen. De casefan zit aan de voorkant, en ik wil de CPU passief koelen.

Alleen blokkeren de RAM-modules volgens mij dan de airflow richting de CPU. Heeft iemand misschien low profile modules gebruikt in dezelfde situatie?
@renedis kan daar misschien iets over vertellen.

Je hebt meestal meerdere casefans en "shrouds" (plastic tunnels) nodig om de lucht te forceren door een passieve koeling. De fans moeten een hoog toerental draaien om dat te laten werken. Daardoor zijn ze luidruchtig, bij opstarten als een opstijgend vliegtuig. Als je er harde schijven in stopt (vooral 3.5") moet er in principe een fan over elke schijf blazen en 1 voor de cpu. SATA SSD kan zonder koeling.

Een tower configuratie heeft de beste mogelijkheden voor koeling. Het kan door de opstijgende warme lucht dienen als een schoorsteen, waarbij verse lucht van onder wordt aangetrokken doordat de warme lucht er aan de bovenkant uit gaat. Dat is "gratis" koeling die tegenwoordig ook in hoge gebouwen wordt toegepast. Het heeft dan belangrijke voordelen: passieve koeling maakt weinig tot geen geluid, de koeler zelf kost weinig tot geen energie. Mijn servers en mijn werkstation worden passief gekoeld, alleen als het heet is zet ik een kastventilator aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-06 10:24
@Polyphemus Ik heb de Streacom FC-9. Geen 1U maar dezelfde vorm. Volledig passief gekoeld, temperatuur zit rond de 41-46 graden, enkele keren 51 graden gezien (heb het systeem nog niet voor zuinigheid geoptimaliseerd).

Zelfde mobo als die jij wil, Core i3-9100, 32GB ECC zonder koelvinnen, 3x 2.5" HDDs, 1x m.2 SSD (660p) en picoPSU.

Ik heb de kast verticaal op 1 zijde staan (koelelementen intern zijn bevestigd aan de zijde die naar boven wijst) op mijn bureau met de bodem van de kast tegen een wand.

Warme lucht stijgt is het idee, de processor voert de warmte via koperen tubes af naar de koelvinnen aan de zijkant (wat bij mij dus de bovenkant is). Dat kan in verticale toestand naar boven stijgen.

So far so good. Ik heb ooit gemaild met Streacom over het plaatsen van een fan. Ze gaf aan dat het beste eigenlijk een fan aan de buitenzijde op de finnen zou zijn, zo zuig je lucht uit de case. Dat ziet er natuurlijk niet uit + klopt niet want je zuigt lucht langs de finnen (makkelijkste weg), niet uit de kast.

Voorlopig houd ik het fanless.

[ Voor 4% gewijzigd door Jazco2nd op 10-04-2020 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 21:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

GaMeOvEr schreef op maandag 20 april 2020 @ 09:32:
[...]
Ja, OK, als je voor een 4U variant gaat kan dat inderdaad wel voordelig. My bad. Ik ging ervan uit dat je voor zo'n systeem niet meer als 2U zou willen reserveren, maar dan zit ik dat inderdaad in te vullen voor een ander. ;)
1U en 2U kasten zitten in dezelfde prijsklasse. Het énige dat je extra nodig hebt, is een rizer. Die kosten een paar tientjes max. Zijn ook de kosten niet. Effectief ben je voor een 1U of 2U kast ook maar €100 - €150 kwijt, wat het niet extreem veel duurder maakt dan een towerkast van enige kwaliteit.

Alleen, €400 of minder word een uitdaging voor @painy. Hoe dan ook. Ongeacht de kast. Ik kan me, ex. schijven, niet veel server voorstellen voor minder dan pak 'm beet €600 - €800.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:15
Iemand hier ervaring met de pricewatch: Supermicro CPU Heat Sink passieve CPU cooler? Ik heb sterk de neiging om een 1U server te bouwen. Kleiner is fijner. Stille 40mm fans die wat luchtverplaatsing genereren over een Intel G5400. Zou wel moeten lukken toch?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-06 01:10

|sWORDs|

vSphere/ESXi

CurlyMo schreef op zondag 3 mei 2020 @ 20:47:
Iemand hier ervaring met de pricewatch: Supermicro CPU Heat Sink passieve CPU cooler? Ik heb sterk de neiging om een 1U server te bouwen. Kleiner is fijner. Stille 40mm fans die wat luchtverplaatsing genereren over een Intel G5400. Zou wel moeten lukken toch?
40mm en stil kan vrijwel niet. Daarnaast gaat er zo veel airflow langs de heatsink dat je flink veel flow nodig hebt om te koelen.
Voor stilte heb je echt een heatsink met directe (of via heatpipes) fan. En voor de fans is grootte echt belangrijk, in het algemeen hoe groter, hoe minder RPM er nodig is en hoe stiller het is.

Dit is één van de redenen waarom ik towers gebruik, met 19” heb je eigenlijk altijd meer geluid (en zeker met 1 of 2U).
Mijn enige alternatief is een passieve behuizing met een 7100U, maar die krijgt echt problemen als de omgevingstemperatuur boven de 24 graden komt.

[ Voor 15% gewijzigd door |sWORDs| op 03-05-2020 21:55 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

|sWORDs| schreef op zondag 3 mei 2020 @ 21:51:
[...]
40mm en stil kan vrijwel niet.
Je hebt van die Noctua 40mm's, zijn wel relatief duur.
Ik heb in mijn server de standaard fans vervangen voor "gelid 40mm”'s.

Dit koelt minder, maar wel genoeg voor de HDD's, zou er ook meer in kunnen zetten of de lucht wat beter geleiden naast de schijven.

Voor de CPU cooler, heb ik een "gelid polar 1U", zorgt niet echt voor een goede airflow, maar is vrij stil en werkt wel prima om de een of andere reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CurlyMo schreef op zondag 3 mei 2020 @ 22:16:
[...]

Mijn POE switch is uitgerust met pricewatch: Noiseblocker BlackSilent XM-1, 40mm ter vervanging van de standaard fans. Dat gaat meer dan prima.

@mrmrmr Wat denk jij? Je zei eerder dat een iets forceerde luchtstroom een G5400 wel koel moet houden aangezien jij volledig passief koel in een Tower.
Ik heb geen fans meer aanstaan in mijn tower kasten, er zitten wel fans in maar die gaan alleen handmatig aan als het binnen heet (> ca. 30 graden) is.

Deze 40mm 2800rpm fans zijn wel erg stil, maar het probleem is dat je veel kracht nodig hebt om de lucht horizontaal door de kast te persen en ook nog door de dicht op elkaar staande dunne vinnen van een doorsnee passieve 1U koeler van een processor. Meestal moet je de lucht geleiden door een "shroud" (plastic tunnel) om dat voor elkaar te krijgen, anders gaat de lucht er omheen.

Het is niet abnormaal dat fans in 1U dozen daardoor een hoge maximale rpm hebben, meer dan 10.000 rpm komt voor. Dat maakt een kabaal als een opstijgend vliegtuig, bijvoorbeeld bij 1U kasten van Dell, HP en Supermicro. Vooral te horen tijdens opstarten en bij zware belasting/hoge temperaturen.

Als je 1U nodig hebt en de inhoud van de kast wekt relatief weinig warmte op, en je hebt een goede lucht geleider voor de smalle koelvinnen van de processorkoeler, dan zou een aantal laag rpm fans voldoende kunnen zijn. Je bent er meestal niet met 1 fan, in een normale kast zitten er 5 of meer. Oppassen voor "dode gebieden" waar de lucht niet beweegt, zoals bij mechanische hard disks of snelle NVMe SSD's.

Passieve koeling (zoals via natuurlijke schoorsteenwerking in een tower kast) is het beste voor de zuinigheid. Actieve koeling kost energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Accretion schreef op zondag 3 mei 2020 @ 23:13:
[...]

Je hebt van die Noctua 40mm's, zijn wel relatief duur.
Ik heb in mijn server de standaard fans vervangen voor "gelid 40mm”'s.

Dit koelt minder, maar wel genoeg voor de HDD's, zou er ook meer in kunnen zetten of de lucht wat beter geleiden naast de schijven.

Voor de CPU cooler, heb ik een "gelid polar 1U", zorgt niet echt voor een goede airflow, maar is vrij stil en werkt wel prima om de een of andere reden.
Ik heb een bedrijf gehad in huis automatisering waarbij we Supermicro 1U gebruikten met een T CPU en de fans vervingen, dat ging prima, maar daar was de load 20% voor 30 seconden na boot en daarna 5-10%. Zo stil als twee 120mm fans was het zeker niet en met hoge load denk ik niet dat de temperatuur goed genoeg zou blijven, niet alleen CPU, maar ook VRMs en dergelijke. Er is een reden waarom Supermicro er high RPM fans instopt en zelfs dan maar een TDP tot 50W of zo support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
mrmrmr schreef op maandag 4 mei 2020 @ 00:10:
[...]
Deze 40mm 2800rpm fans zijn wel erg stil, maar het probleem is dat je veel kracht nodig hebt om de lucht horizontaal door de kast te persen en ook nog door de dicht op elkaar staande dunne vinnen van een doorsnee passieve 1U koeler van een processor. Meestal moet je de lucht geleiden door een "shroud" (plastic tunnel) om dat voor elkaar te krijgen, anders gaat de lucht er omheen.
Is nu niet juist het voordeel van een 1U kast? Dat die lucht nergens anders heen kan dan horizontaal naar buiten? Oftewel, dat de hele kast de shroud is.
Het is niet abnormaal dat fans in 1U dozen daardoor een hoge maximale rpm hebben, meer dan 10.000 rpm komt voor. Dat maakt een kabaal als een opstijgend vliegtuig, bijvoorbeeld bij 1U kasten van Dell, HP en Supermicro. Vooral te horen tijdens opstarten en bij zware belasting/hoge temperaturen.
Ik ken ze, die zaten ook in mijn POE switch. Andere optie is natuurlijk Noctua fans. Wel wat duurder, maar wel static pressure, wat ze geschikter maakt een luchtkolom horizontaal te verplaatsen.
Als je 1U nodig hebt en de inhoud van de kast wekt relatief weinig warmte op, en je hebt een goede lucht geleider voor de smalle koelvinnen van de processorkoeler, dan zou een aantal laag rpm fans voldoende kunnen zijn. Je bent er meestal niet met 1 fan, in een normale kast zitten er 5 of meer. Oppassen voor "dode gebieden" waar de lucht niet beweegt, zoals bij mechanische hard disks of snelle NVMe SSD's.
Mijn idee is nu deze kast pricewatch: Inter-Tech IPC 1U-10240. Die is maar 43,5cm diep in tegenstelling tot de standaard 65cm. Dat scheelt dus een hoop in de benodigde luchtverplaatsing en dus een kortere luchtkolom.
|sWORDs| schreef op maandag 4 mei 2020 @ 00:16:
[...]
Er is een reden waarom Supermicro er high RPM fans instopt en zelfs dan maar een TDP tot 50W of zo support.
TDP van de G5400 is 58W. Iets hoger dus. De betreffende passieve cooler ondersteund CPU's tot 87W TDP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
CurlyMo schreef op zondag 3 mei 2020 @ 20:47:
De pricewatch: Supermicro SNK-P0046P werkt beter omdat ie 2 verborgen heatpipes heeft en een vapor chamber. Werkt prima in mijn 1U ultra short (25 cm) kast met G4560. Werkte eerder ook prima icm een i5-6400.

De Noctua 40mm PWM is het beste maar ook het duurst. Next best thing is de Cooltek maar slecht verkrijgbaar. Gevaar is de lage continue brom geluiden op lagere toeren welke 40mm fans snel krijgen. De Noctua heeft dit probleem niet.

Ik zal even kijken of ik mijn 40mm fan excellijst vergelijk nog ergens heb. De eerder door mij aangegeven heatsink is echt een aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
renedis schreef op maandag 4 mei 2020 @ 09:25:
[...]

De pricewatch: Supermicro SNK-P0046P werkt beter omdat ie 2 verborgen heatpipes heeft en een vapor chamber. Werkt prima in mijn 1U ultra short (25 cm) kast met G4560. Werkte eerder ook prima icm een i5-6400.
Fijn om te horen dat mijn wensen niet te gestoord zijn voor realistisch uitvoering :) Die cooler is alleen wel bijna twee keer zo duur.

Jij hebt er nog wel aanvullende case coolers bij voor luchtverplaatsing of helemaal passief? Ik was van plan om deze te gebruiken:
pricewatch: Noiseblocker BlackSilent XM-1, 40mm

Ik weet niet of dat voldoende zal zijn?

Welke behuizing heb jij in gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
CurlyMo schreef op maandag 4 mei 2020 @ 09:45:
[...]

Fijn om te horen dat mijn wensen niet te gestoord zijn voor realistisch uitvoering :) Die cooler is alleen wel bijna twee keer zo duur.

Jij hebt er nog wel aanvullende case coolers bij voor luchtverplaatsing of helemaal passief? Ik was van plan om deze te gebruiken:
pricewatch: Noiseblocker BlackSilent XM-1, 40mm

Ik weet niet of dat voldoende zal zijn?

Welke behuizing heb jij in gebruik?
Zie ook:
renedis in "Het grote zuinige server topic - deel 2" of renedis in "Het grote zuinige server topic - deel 2"

Dat waren wat oudere setups van mij. De 1U case die ik gebruik is deze. Destijds 3 stuks van gekocht. Er zitten ook fans bij, maar die maken veel herrie.

De pricewatch: Noiseblocker BlackSilent XM-2, 40mm raad ik niet aan. Deze verplaatst veel minder lucht (bijna de helft).

Bekijk dit eens:
https://tweakers.net/pric...173;259564;773431;315333/

De Cooltek is daarbij de beste optie als je kijkt naar m³/h en CFM. Maar in de praktijk doet de Noctua het net zo goed met minder geluid. Eigenlijk moet ik zeggen vibratie. Want dat is wat je werkelijk hoort bij de Coolteks, een soort van brom. Niet dat het storend is, want de 1U cases hangen bij mij in de meterkast. Als je je oren er bij houdt dan ga je dit verschil natuurlijk wel horen. De WAF merkt/hoort het in ieder geval niet, en dat was de eis van haar. Full-speed is de Cooltek beter en heeft deze geen brom, maar verliest wat sneller zijn airflow op lagere toeren, de Noctua heeft dat probleem niet. De Noctua is overigens ook de enige goede PWM optie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b4NqgMpPSHo0WU51lLS5F-6yW_M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/epIV9KcdzA0dheM9a17R2bO5.jpg?f=fotoalbum_large

Zie foto, links een no-name full copper CPU block en rechts de SuperMicro met 2 heatpipes en vapor chamber. De SuperMicro doet het beter dan het koperblok. Dit terwijl ik met het koperblok nog ook met liquid metal aan de slag ben gegaan zonder resultaat. De SuperMicro is echt onwijs goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GtEvZECIM_oCYovyd9P578oHYMA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/V88kKh6726x46jqbx5efkCHq.jpg?f=user_large

Zie hier mijn quasi paint skills. De rode lijnen zijn de heatpipes. Daar onder zit de vaporchamber welke ik in oranje heb aangegeven. De SuperMicro is vierkant en kan je uiteraard in iedere airflow richting plaatsen (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
renedis schreef op maandag 4 mei 2020 @ 10:16:
[...]
Dat waren wat oudere setups van mij. De 1U case die ik gebruik is deze. Destijds 3 stuks van gekocht. Er zitten ook fans bij, maar die maken veel herrie.
Ik wil graag het bekende Fujitsu moederbord gebruiken, dus mini-itx gaat niet lukken.
De Cooltek is daarbij de beste optie als je kijkt naar m³/h en CFM.
Volgens ondersteund die Cooltek geen PWM, anders wordt het toch Noctua
Zie foto, links een no-name full copper CPU block en rechts de SuperMicro met 2 heatpipes en vapor chamber. De SuperMicro doet het beter dan het koperblok. Dit terwijl ik met het koperblok nog ook met liquid metal aan de slag ben gegaan zonder resultaat. De SuperMicro is echt onwijs goed.
Maar denkt je dat die goedkopere Supermicro niet goed genoeg gaat zijn?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-CtWopeNAAfkGmPiSeloNg4vUR0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bnZFmPeTrAGKne4SzSPfiBun.jpg?f=user_large

Bijna klaar, alleen de frontpanel connector nog :)

1ProcessorsIntel Pentium Gold G5400 Tray€ 84,46€ 84,46
1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 150,50€ 150,50
1BehuizingenSupermicro SuperChassis 113MTQ-600CB€ 308,33€ 308,33
1ProcessorkoelingSupermicro SNK-P0046P€ 21,85€ 21,85
1Geheugen internKingston KSM26ED8/16ME€ 100,65€ 100,65
1VoedingenMini-box PicoPSU-90 + 84W (Fortron) Adapter Power Kit€ 74,15€ 74,15
1Solid state drivesCrucial MX500 2,5" 250GB€ 46,-€ 46,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.141,77

Adapter is overigens een Leicke 90W

Verbruik met powertop:
- Scherm / Toetsenbord / Netwerk / Backplane: 7W
- Backplane / Netwerk: 5W
- Scherm / Toetsenbord / Netwerk / Direct SATA: 6W
- Netwerk / Direct SATA: 4W

De seagate barracudes e.d. komen later. Dan zal ik opnieuw meten en over een langere periode.

Ik heb ook even zitten CPU stresstesten om de passieve koeling te testen met de kap dicht. Bij volledige 3600Mhz gaat hij na +/- 15m naar boven de 80oC. Eén 10.000RPM PWM ventilator helpt om hem daar te houden.

Met een beetje tweaken is volledige passiviteit ook gelukt:
code:
1
2
echo 260000 | tee /sys/devices/system/cpufreq/policy*/scaling_max_freq
echo power | tee /sys/devices/system/cpufreq/policy*/energy_performance_preference

Met het beperken van de maximale frequentie op 2600Mhz blijft hij netjes onder de 75oC met volledig passieve koeling :)

Behuizing is overigens echt te gek voor dit doel. Met 8x hot swap 2.5" sata bays die met 2 molex connectoren gevoed worden. Geen gedoe met eindeloos aantal sata splitters aan je PicoPSU. De adapter past mooi in de oude 1U PSU ruimte :p

Locatie van het geheugen is overigens wel belachelijk van dit moederbord. Het blokkeert vrijwel alle airflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 21:48

GaMeOvEr

Is een hork.

[b]CurlyMo schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 21:58:[/b

Behuizing is overigens echt te gek voor dit doel. Met 8x hot swap 2.5" sata bays die met 2 molex connectoren gevoed worden. Geen gedoe met eindeloos aantal sata splitters aan je PicoPSU. De adapter past mooi in de oude 1U PSU ruimte :p
Ja, dat had ik ook met mijn kast, 8x sata voeden met 2 connectors:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/BHkAyTkh7OQ4cZJMOFPN138H.jpg
Locatie van het geheugen is overigens wel belachelijk van dit moederbord. Het blokkeert vrijwel alle airflow.
Dat komt omdat dit een desktop board is, ipv een workstation/server board. Bij vrijwel de meeste desktopboards zitten de geheugenslots daar. Zie bijvoorbeeld mijn plaatje hierboven, dat is dan weer een serverboard, dus daar zitten ze juist 90 graden gedraaid om de airflow niet in de weg te zitten, hetzelfde voor de ATX power connector. :)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
haagsepracht schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 09:33:
[...]

Ik heb dit systeem wat aangepast en ben tot de volgende configuratie gekomen.

1ProcessorsIntel Core i3-9100 Boxed€ 117,30€ 117,30
1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 100,06€ 100,06
2Interne harde schijvenSeagate Barracuda Compute ST4000LM024 4TB€ 137,05€ 274,10
1Geheugen internCrucial CT16G4DFD8266€ 67,10€ 67,10
1VoedingenMini-box picoPSU 90€ 43,95€ 43,95
1Solid state drivesIntel 660p 512GB€ 77,04€ 77,04

Totaal aanschafkosten van bovenstaande componenten: € 679,55‬

Ik mis nog een case, heeft iemand aanbevelingen of andere aanbevelingen voor verdere optimalisatie van dit systeem?

Mis ik verder nog wat?
Ik neem aan dat je de externe HDD versie pakt? PicoPSU adapter? Wat zoek je qua behuizing? Net als ik een 1U case?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

CurlyMo schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:44:
[...]

Aangezien het leuk is om te knutselen, ga ik eerst een kijken wat er gebeurd als ik een klein stukje karton tussen het moederbord ten hoogte van het geheugen en de PSU behuizing maak. Dan moet de airflow namelijk ook vanaf het moederbord komen en niet vanaf de bays. Misschien is dat al wel genoeg samen met een aanvoerende fan tussen het geheugen en de PCIe sloten. Precies op die plek kan ik inderdaad een fan plaatsen voor een back-to-front constructie.

Waarom zou standaard papier overigens niet werken. Is dat niet brandwerend genoeg?
Ik gebruik hier wel eens karton, maar dat zit dan alleen aan de kant van de fan. Alleen een stukje karton ergens in de behuizing gaat je niet helpen, je moet de lucht door de blades duwen en dat lukt alleen als de duct zo goed als luchtdicht is. Nu gaat maar een klein percentage door de blades (5-10%?) dan gaat er 80-90% door de blades. Bekijken maar eens wat 1U servertjes, die hebben ook allemaal een duct/shroud of de fans zo goed als tegen de heatsink aan (met de blades/fins in dezelfde richting).

Afbeeldingslocatie: https://www02.cp-static.com/objects/multimedia/9/9a5/1349021884_1855436927_medium_computerbehuizingen-supermicro-sc512-203b-cse-512-203b.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/FRK6mt2J/sys-e300-8dreg1.jpg

Of de 5028, die zelf met actieve koeling ook nog de frontfan flow richting de heatsink stuurt:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/sXvRmZf8/featured.png

[ Voor 25% gewijzigd door |sWORDs| op 13-05-2020 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18-06 19:10

haagsepracht

One Man, Half Machine.

CurlyMo schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 09:37:
[...]

Ik neem aan dat je de externe HDD versie pakt? PicoPSU adapter? Wat zoek je qua behuizing? Net als ik een 1U case?
Nou ik ben zoekende in wat handig is. De interne HDD gaat niet passen zeker? Ja die PicoPSU zag ik staan en die leek mij klein en fijn, ik heb er zeker nog een voeding voor nodig? En een 1U case zou in principe prima zijn, echter hoef ik niet perse op ruimte te besparen dus hij mag ook groter zijn.

Ik ben opzoek naar een volwaardige NAS waar ik ook wat VM's op zou kunnen draaien wanneer benodigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
|sWORDs| schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:48:
[...]

Ik gebruik hier wel eens karton, maar dat zit dan alleen aan de kant van de fan. Alleen een stukje karton ergens in de behuizing gaat je niet helpen, je moet de lucht door de blades duwen en dat lukt alleen als de duct zo goed als luchtdicht is. Nu gaat maar een klein percentage door de blades (5-10%?) dan gaat er 80-90% door de blades. Bekijken maar eens wat 1U servertjes, die hebben ook allemaal een duct/shroud of de fans zo goed als tegen de heatsink aan (met de blades/fins in dezelfde richting).
Gedaan en getest:

Eerst even de koeler gedraaid en één deel van de duct gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hdBXDhA7L9k9pMp1nb_WuR0sjGY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AxGeopgataq32YVdAtkb8b1B.jpg?f=user_large

Daarna deel twee van de duct gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tICBZf0G9gyndotcoeLXuRZHS3w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3j8WCOyh9GvRtKHGCdYp4IoQ.jpg?f=user_large

Kap de weer op.

Resultaten na een paar uur test draaien:
- Eén aanvoer fan: 63oC max
- Aanvoer en afvoer fan: 55oC max

En dat is zonder aanvullende tweaks met verminderde maximale frequentie van de CPU, maar met de standaard Supermicro 10.000 RPM ventilatoren.

Ik heb nu twee stillere en minder krachtige ventilatoren besteld pricewatch: Gelid Solutions IPX 4 PWM - 40mm Industrial Fan. Als ik daarme onder de 75oC max blijf komen, dan vind ik het prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Voor de mensen die zo gek zijn als ik met een 1U server :) Koeling is een dingetje. Voornamelijk voor de CPU, maar ook de HDD's worden warm. Ik heb een paar ventilatoren geprobeerd, maar ze koelden geen van allen de HDD's goed genoeg. De Supermicro 10.000RPM koelers wel ja. Maar die hoorde ik op volle toeren een verdieping lager. Dat zijn echt straaljagers.

Wat ik heb geprobeerd:
pricewatch: Gelid Solutions IPX 4 PWM - 40mm Industrial Fan
pricewatch: Gelid Solutions Silent 4, 40mm
pricewatch: Akasa Black Case Fan, 40mm

De eerste had ik over CPU blazen. Dat gaat op zich goed genoeg, maar met zware load gaat die toch nog over de 80oC. De tweede ging voor geen meter. Ondanks de veronderstelde hogere static pressure(H2O) wisten die geen deuk in een pak boter te slaan. Die laatste is echter echt te gek. Een hogere H2O dan de beste Noctua's. Ze zijn wel een stuk luider dan de Noctua's, maar nog steeds stil.

code:
1
2
3
4
5
6
Noctua NF-A4x10 FLX                 4.82 CFM        1.78 mm H2O     17.9 dBA
Noctua NF-A4x20 FLX                 5.53 CFM        2.26 mm H2O     14.9 dBA
Fractal Design Silent Series R2     4.53 CFM        1.95 mm H2O     18.0 dBA
Scythe Mini Kaze                    4.11 CFM        2.13 mm H2O     14.0 dBA
Gelid Silent 4                      4.50 CFM        1.50 mm H2O     18.9 dBA
Akasa AK-4020MS                     5.70 CFM        2.90 mm H2O     23.5 dBA

De Supermicro fans wisten met dit weer mijn HDD's op 33oC te houden, de Akasa op 35oC en alle andere fans die ik geprobeerd heb lukte het niet om de HDDs onder de 40oC te krijgen.

Daarbij is de Akasa ook nog eens een stuk betaalbaarder dan alle andere fans.

Voor een 1U setup of bijv. POE switch zijn dit echt fans die onterecht het onderspit delven t.o.v. de Noctua's. Kunnen we opnieuw klagen over het verschil in dBA, maar in bijv. meterkast weggestopte setups maakt echt dat verschil niet.

Ik heb er € 4,25 per stuk voor betaald t.o.v. € 14,55 voor de Noctua NF-A4x20 FLX :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

CurlyMo schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 23:18:
Voor de mensen die zo gek zijn als ik met een 1U server :) Koeling is een dingetje. Voornamelijk voor de CPU, maar ook de HDD's worden warm. Ik heb een paar ventilatoren geprobeerd, maar ze koelden geen van allen de HDD's goed genoeg. De Supermicro 10.000RPM koelers wel ja. Maar die hoorde ik op volle toeren een verdieping lager. Dat zijn echt straaljagers.

Wat ik heb geprobeerd:
pricewatch: Gelid Solutions IPX 4 PWM - 40mm Industrial Fan
pricewatch: Gelid Solutions Silent 4, 40mm
pricewatch: Akasa Black Case Fan, 40mm

De eerste had ik over CPU blazen. Dat gaat op zich goed genoeg, maar met zware load gaat die toch nog over de 80oC. De tweede ging voor geen meter. Ondanks de veronderstelde hogere static pressure(H2O) wisten die geen deuk in een pak boter te slaan. Die laatste is echter echt te gek. Een hogere H2O dan de beste Noctua's. Ze zijn wel een stuk luider dan de Noctua's, maar nog steeds stil.

code:
1
2
3
4
5
6
Noctua NF-A4x10 FLX                 4.82 CFM        1.78 mm H2O     17.9 dBA
Noctua NF-A4x20 FLX                 5.53 CFM        2.26 mm H2O     14.9 dBA
Fractal Design Silent Series R2     4.53 CFM        1.95 mm H2O     18.0 dBA
Scythe Mini Kaze                    4.11 CFM        2.13 mm H2O     14.0 dBA
Gelid Silent 4                      4.50 CFM        1.50 mm H2O     18.9 dBA
Akasa AK-4020MS                     5.70 CFM        2.90 mm H2O     23.5 dBA

De Supermicro fans wisten met dit weer mijn HDD's op 33oC te houden, de Akasa op 35oC en alle andere fans die ik geprobeerd heb lukte het niet om de HDDs onder de 40oC te krijgen.

Daarbij is de Akasa ook nog eens een stuk betaalbaarder dan alle andere fans.

Voor een 1U setup of bijv. POE switch zijn dit echt fans die onterecht het onderspit delven t.o.v. de Noctua's. Kunnen we opnieuw klagen over het verschil in dBA, maar in bijv. meterkast weggestopte setups maakt echt dat verschil niet.

Ik heb er € 4,25 per stuk voor betaald t.o.v. € 14,55 voor de Noctua NF-A4x20 FLX :)
Zit er ander spul boven en onder je server?
mrmrmr schreef op zondag 14 juni 2020 @ 01:22:
[...]

Uitgaande van 1Gbe: op een zuinig moederbord zoals Fujitsu/Kontron D364x is een PCIe kaart zuiniger. Dat komt omdat het een extra hardware laag met conversie is, dat voegt overhead toe.
Ah ik dacht dat USB misschien zuiniger was omdat dat meer ontworpen is met mobiele apparaten in gedachten, wellicht dat de PCIe architectuur minder zuinig zou zijn. Het is ook een lastige om in Google te gooien want de meeste resultaten gaan over snelheid etc.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

CurlyMo schreef op zondag 14 juni 2020 @ 21:38:
[...]

Wat is het verschil met nu?
Altijd lastig met 1u servers, die dingen zijn ontworpen met koelkanalen ed in gedachten, maar gezien de hoop aan harde schijven waar je het over hebt zal de originele hardware er waarschijnlijk al niet meer in zitten?
Ze zijn sowieso ontworpen voor kleine fans die lekker veel geluid maken, want dat maakt niet uit in een datacenter waar ze meestal zullen staan. Afhankelijk van hoe en waar je het gat maakt is er denk ik wel wat winst te halen zonder de ooit geplande airflow al te veel te verstoren. Je kunt er een fan aan de bovenkant op monteren die of wat extra warmte uit de kast trekt of die gericht op de hdd's voor extra airflow zorgt. Misschien interessant om eens te gaan experimenteren met een plaat karton als tijdelijke bovenkant, dan kun je makkelijk diverse configuraties proberen.
mrmrmr schreef op maandag 15 juni 2020 @ 00:27:
[...]

Het verschil in echt zuinig (desktop) moederbord zoals Fujitsu/Kontron D364x en andere merken is substantieel: 50% verschil is niet vreemd en dat gaat al snel over 4W (zie de gepinde posts). Om de een of andere reden doen andere merken niet wat Fujitsu/Kontron doet. Ze zeggen niet precies wat ze anders doen bij Fujitsu/Kontron, maar ik denk dat ze power management beter geïmplementeerd hebben. Bijvoorbeeld niet domweg een bitje omzetten als je iets uitzet, maar de stroomvoorziening voor dat onderdeel uitschakelen. Overigens doet Fujitsu/Kontron dat met AMI BIOS en mogelijk doen ze ook wat met custom chips.

Zuinigheid is een combinatie van hardware en software. Het beste resultaat krijg je als je met alle aspecten rekening houdt. Het heeft bijvoorbeeld weinig effect een besturingssysteem te gebruiken dat niets doet met low power modes op een zuinig moederbord.
Ik ken je blogs, er kom unraid op met een aantal dockers voor plex, domotica en transcoding. Ik zie hier en daar berichten van gebruikers die het onder de 10W idle kunnen krijgen, dat is geen slecht verbruik.

Ik zal met het instellen vooral op de hdd downspins moeten letten, aangezien er toch wel een stuk of 4-5 aan komen te hangen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Erasmo schreef op maandag 15 juni 2020 @ 02:21:
[...]

Altijd lastig met 1u servers, die dingen zijn ontworpen met koelkanalen ed in gedachten, maar gezien de hoop aan harde schijven waar je het over hebt zal de originele hardware er waarschijnlijk al niet meer in zitten?
Welke hoop? Er zitten nu 2 HDD's en 2 SSD's in. Op de HDD bays staat nu een fan gericht en op de CPU een push/pull fan met tunnel.
[...] die gericht op de hdd's voor extra airflow zorgt.
Dat was ook mijn vraag. Waarin is dat anders dan mijn huidige fan op de HDD's gericht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedis
mrmrmr schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:52:
@logion

[...]

Ik ben al langer benieuwd naar het verschil tussen deze Seasonic voeding en een PicoPSU bij lage belasting. Zou je dat bij gelegenheid eens kunnen testen? De Seasonic is een ATX voeding van beperkte omvang en maximale 80plus classificatie. Dat geeft een goede kans op goede resultaten.

@iedereen

Als er mensen zijn die beschikken over zowel een Leicke 120W 12V voeding van de oude versie én de laatste versie: een test van het verschil tussen die voedingen bij diverse lage belastingen zou mooi zijn (een aantal meetpunten onder 10W). Dan kunnen we eens zien of er verschil is.
Ik ben een beetje van het geloof afgestapt dat de PicoPSU met Leicke het meest zuinig zijn en ben grote fan van Seasonic geworden.

Inmiddels eigenaar van een U-NAS 810a welke een pricewatch: Seasonic OEM SS-300M1U 300W 80+ Gold bevat. De 300W Seasonic blijkt 35.3% (11.97W vs 16.20W) zuiniger dan de PicoPSU + Leicke 120W onder lage belasting (30W of lager). Ook is de voeding geluidloos tot en met 50% belasting (150W) en kan deze een belasting opvangen tot maximaal 300W.

Ook bleek al eerder dat mijn 65W Seasonic 24% (9.17W vs 11.37W) zuiniger is dan de Leicke onder lage belasting.

De PicoPSU + Leicke gaan bij mij dan ook richting V&A.

Overigens ben ik ook eigenaar geworden van een pricewatch: Asus Prime H310T R2.0 met de Seasonic 65W.

1ProcessorsIntel Pentium Gold G5400 Boxed€ 57,35€ 57,35
1MoederbordenAsus Prime H310T R2.0/CSM€ 101,97€ 101,97
1Geheugen internKingston KTH-PN426E/8G€ 58,06€ 58,06
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 217,38

Deze doet met Ubuntu 20.04 LTS (enkel NIC aangesloten):
2.57W idle laagst gemeten
4.68W average idle
9.88W average typical idle (HA + TVHeadend server --> 22 dockers met 5x USB en 1 HD stream aan)

Edit:
Wil niet zeggen dat de Leicke onzuinig is maar heb wel mijn mening bijgesteld.

De Leicke die ik heb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GuPiKK49pMA-iMcRPEh7kEyUIqo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Qx4qkJehRBkTdQ0vGUhRsvg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door renedis op 25-06-2020 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
xces schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:07:
Top, thanx. Is het trouwens een idee om het geheel in een 19" behuizing te stoppen, zitten daar nog nadelen aan? Ik heb immers al een UniFi POE switch. Zou in dat geval 2U volstaan? Uitgaande van een i3 9100?

Bijvoorbeeld de Arctic Freezer 11 LP?
Als je het niet erg vind actief te koelen. Hier zit alles in een 1U, maar gezien de locatie (warme kast) staan er vrij pittige koelers op de HDD's en heb ik de CPU koeler toch vervangen door een actief exemplaar.

[ Voor 17% gewijzigd door CurlyMo op 21-07-2020 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-06 15:58

xces

To got or not to got..

CurlyMo schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:16:
[...]

Als je het niet erg vind actief te koelen. Hier zit alles in een 1U, maar gezien de locatie (warme kast) staan er vrij pittige koelers op de HDD's en heb ik de CPU koeler toch vervangen door een actief exemplaar.
Welke actieve koeler heb jij op 1U zitten, en welke kast? ik wil namelijk ruimte voor (minimaal) 4x 2.5" HDDs het liefst met zo min mogelijk geluid uiteraard. Ik neig zelf naar 2U omdat je dan grotere koelers kunt gebruiken (8cm PWM eventueel)

Ik neig ofwel naar een 1U oplossing met een SilverStone SST-NT07-115X (23mm in hooge) of een 2u oplossing met een iets betere koeler. Passief zou ook kunnen eventueel maar ik heb nog nooit iets passief gekoeld dus ik heb geen idee wat voor koelelement ik erop zou moeten zetten dan.

[ Voor 22% gewijzigd door xces op 21-07-2020 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
xces schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 21:25:
[...]

Welke actieve koeler heb jij op 1U zitten, en welke kast? ik wil namelijk ruimte voor (minimaal) 4x 2.5" HDDs het liefst met zo min mogelijk geluid uiteraard. Ik neig zelf naar 2U omdat je dan grotere koelers kunt gebruiken (8cm PWM eventueel)

Ik neig ofwel naar een 1U oplossing met een SilverStone SST-NT07-115X (23mm in hooge) of een 2u oplossing met een iets betere koeler. Passief zou ook kunnen eventueel maar ik heb nog nooit iets passief gekoeld dus ik heb geen idee wat voor koelelement ik erop zou moeten zetten dan.
Zie: CurlyMo in "Het grote zuinige server topic - deel 2"

De CPU koeler is vervangen door de pricewatch: Gelid Solutions Slim Silence i-Plus. Dit werkt echt veel beter. Dit ding is super stil en koelt meer dan prima. De bijbehorende SuperMicro ventilatoren (pricewatch: Supermicro FAN-0065L4 PWM) staan op de HDD's gericht op halve toeren. Snelheid bepaal ik nu met een handmatige fan controller die mooi weggewerkt is aan de voorkant van de kast. Deze wil ik binnenkort vervangen door een Arduino Nano die dat vraaggestuurd gaat doen. Die fans zijn lange na niet stil met deze temperaturen, maar voor mij acceptabel. Mijn rack staat in een inloopkast van de slaapkamer. Dat houdt vrijwel al het geluid tegen, behalve als het echt 30+ graden wordt buiten (en daarmee ook binnen) en de ventilatoren nog harder moeten.

Mijn HDD doel temperatuur is overigens < 35oC.

Als je interesse hebt in die passieve SuperMicro CPU koeler (pricewatch: Supermicro SNK-P0046P), dan mag je hem van me overnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@xces SAS RAID controllers zijn doorgaans grootverbruikers. Meet maar eens wat het verschil is met en zonder kaart, en zo nodig daarnaast ook met 1 disk.

1U forceert het gebruik van (veel) kleine fans die op hoge snelheid moeten draaien. In het algemeen is een tower model zelfkoelend vanwege het convectie of schoorsteen effect. Lucht wordt onder aangetrokken, wordt warm, stijgt en kan dan idealiter bovenaan ontsnappen.

Als je toch een platte gesloten behuizing kiest met ventilatoren zoals bij 19" behuizingen, dan is het raadzaam om grotere ventilatoren te kunnen gebruiken. Dat wil zeggen: een dikkere behuizing dan 1U. Grotere ventilatoren zijn stiller en ze kunnen op een lager toerental meer lucht verzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

mrmrmr schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 23:19:
@xces SAS RAID controllers zijn doorgaans grootverbruikers. Meet maar eens wat het verschil is met en zonder kaart, en zo nodig daarnaast ook met 1 disk.

1U forceert het gebruik van (veel) kleine fans die op hoge snelheid moeten draaien. In het algemeen is een tower model zelfkoelend vanwege het convectie of schoorsteen effect. Lucht wordt onder aangetrokken, wordt warm, stijgt en kan dan idealiter bovenaan ontsnappen.

Als je toch een platte gesloten behuizing kiest met ventilatoren zoals bij 19" behuizingen, dan is het raadzaam om grotere ventilatoren te kunnen gebruiken. Dat wil zeggen: een dikkere behuizing dan 1U. Grotere ventilatoren zijn stiller en ze kunnen op een lager toerental meer lucht verzetten.
Dat is exact de reden dat ik voor een 4u behuizing ben gegaan. Ik heb ruimte genoeg in mijn 19" rack en ik kan nu enigszins fatsoenlijke 80mm casefans monteren, die met 400RPM (PWM) de boel prima koel houden. En een grote CPU cooler, met een 120mm fan.

Liever had ik zelf nog 120mm casefans gehad, (groter = stiller) maar de Noctua's die ik nu in gebruik heb maken op 400RPM zo weinig geluid, dat je ze niet hoort. Het lichte zoemen van de 2'5" Seagates maakt meer geluid. Verder was ik niet van plan heel veel meer geld uit te geven aan de behuizing die aan mijn eisen voldeed, alleen om 120mm fans te kunnen monteren. Bij 80mm fans heb je ook al veel keuze in goede, stille en efficiënte fans.
Frost_Azimov schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 23:16:

hmmm, da's minder... afijn, niets meer aan te doen, want al besteld...

[edit] toch maar even en mailtje gestuurd, hopelijk kan ik het nog aanpassen...
Anders retourneren. Zonde om te duur geheugen te gebruiken waar je niets mee kunt.

[ Voor 17% gewijzigd door GaMeOvEr op 23-07-2020 00:09 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Ok, raid kaart is dus nutteloos en de server kan ik beter in losse componenten of als geheel verkopen.

Aangezien ik ook al een UniFi 250w POE in mijn meterkast heb hangen, een cloud key gen 2 plus in rackmount en een 19" patchpaneel was het toch al het plan om de server PC ook naar de meterkast te verhuizen.

Alles wat ik nu heb is 1U en autistisch als ik ben zou ik ook voor mijn server 1U willen hebben, maar dat is niet realistisch met de koeling op het oog. Of 3U, want dat is dan weer hetzelfde als 3x 1U :S

Mijn meterkast is niet zo heel erg diep; ik heb 39cm en dat moet dan inclusief aansluitingen zijn (netwerk, stroomkabel, USB) aan de achterkant. Vandaar dat ik slechts 2 kanidaten heb voor een server-case;
  1. 19-inch ATX rack-mount 3U server case - IPC-C330 - 30cm depth
  2. 19-inch ATX rack-mount 4U server case - IPC-C430B - 30cm depth
Het drive bay rooster kan ik in de toekomst gebruiken om een scherm (lcd/oled) in zetten om mijn zonnepanelen opbrengst e.d. in weer te geven (#tweaker-for-life); Maar goed; qua componenten zou erin moeten komen:

1MoederbordenFujitsu D3644-B€ 150,50€ 150,50
1ProcessorsIntel Core i3-9300 Boxed€ 161,50€ 161,50
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 Passive€ 10,33€ 10,33
1Geheugen internCrucial CT2K16G4DFD824A (32GB, PC4-19200, 1.2v, CL17)€ 128,05€ 128,05
1VoedingMini-box picoPSU 90€ 39,00€ 39,00
1VoedingMini-box PCI Bracket€ 3,20€ 3,20
4Interne harde schijvenSeagate Amazon Exclusive 5TB, extern (toekomst, in raid als NAS)€ 107,90€ 431.60
2VentilatorenNoctua NF-A8 PWM, 80mm€ 15,60€ 31,20
1Interne harde schijvenSamsung 840 SSD (bestaand)......
Totaal€ n.n.b.

Resterende vragen;
  • Kijkende naar bovenstaande hardware, zou de voeding voldoende zijn?
  • Zou ik deze setup passief kunnen koelen met 1 of 2 80mm fans op PWM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
xces schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 09:34:
Alles wat ik nu heb is 1U en autistisch als ik ben zou ik ook voor mijn server 1U willen hebben, maar dat is niet realistisch met de koeling op het oog. Of 3U, want dat is dan weer hetzelfde als 3x 1U :S
Ik was wel zo autistisch :p

Hier bieden ze overigens ook nog 2 kasten aan van 250mm diep, maar dan wel weer 1U:
https://www.servercase.co.uk/shop/server-cases/rackmount/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces

xces

To got or not to got..

Goeie, die moet ik ook nog hebben, ik dacht aan een 120w variant? Mogelijk zou ik zelfs aan 60w voldoende hebben?
CurlyMo schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 11:07:
[...]

Ik was wel zo autistisch :p

Hier bieden ze overigens ook nog 2 kasten aan van 250mm diep, maar dan wel weer 1U:
https://www.servercase.co.uk/shop/server-cases/rackmount/
Dat is dan weer geen eATX variant helaas.

[ Voor 215% gewijzigd door xces op 23-07-2020 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Windows en Debian verschillen niet veel in het laagste (kaalste) idle verbruik bij Intel: 2,9W i.c.m. met een zuinig Fujitsu D3417-B2 moederbord. Hoe dat bij AMD zit weet ik niet. mini-STX laat veel onderdelen weg, zoals PCIe slots, waardoor het verbruik lager kan uitvallen. Dat is waar Deskmini 310 van profiteert.

Als je powertop --auto-tune draait optimaliseert dat bijna alles, ofschoon die tool gemaakt wordt door Intel, probeer anders ook eens TLP. Je hoeft alleen nog te zorgen dat de monitor in de slaapstand gaat, het kan zijn dat het al is geregeld via de GUI installatie. Anders kun je dat doen via een parameter in grub.

@Xistance Voor wat betreft de vraag over hardware:

Ik ga even uit van geen hard disks. Dan is de voeding voldoende.

Een rackmounted kast vereist meestal een geforceerde koeling. Dat komt omdat de lucht horizontaal moet worden geblazen door de dunne koelvinnen van de typische processorkoeler. Bij 1U heb je meerdere kleine ventilatoren nodig die op hoog toerental draaien. Dat kost extra energie. Pas bij ongeveer 3U-4U kun je normaal formaat ventilatoren toepassen mits de kast dat ondersteunt.

Ik zou een tower kast kiezen, dan heb je een natuurlijke koeling via convectie (onder komt koele lucht binnen en warme lucht stijgt, ontsnapt bovenaan). De kast moet bij zo'n koelmethode passen en moet staan in een relatief koele ruimte. Niet onder een heet dak of in een afgesloten kleine ruimte zoals een gesloten meterkast. De warmte moet weg kunnen.

Als je van plan bent om niet langdurig op topsnelheid te draaien (< half uur) en de server draait veel idle, dan is passieve koeling mogelijk. Als je langdurig de processor op topsnelheid zal laten draaien, dan is semi-passief beter.

[ Voor 8% gewijzigd door mrmrmr op 03-08-2020 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
alan_smithee schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 10:29:
[...]
Is dit dan de volledige bestellijst of moet ik nog rekening houden met connectoren en ander materiaal?
Ben je nog steeds tevreden met deze Setup of zou je nu iets anders kiezen?
Een paar aandachtspunten. Ik heb twee originele 13500RPM SuperMicro 40mm fans op de HDD's gericht (per twee 1 fan). Die fans zitten zelf weer op een zelfbouw arduino nano fan controller zodat ze op de meest minimale RPM draaien om de HDD onder de 40oC te houden. Alle alternatieve fans waren niet krachtig genoeg. Het moederbord is niet in staat om de fans goed aan te sturen voor het doel van HDD's koel houden.

Ten tweede heb ik de passieve koeler vervangen door de pricewatch: Gelid Solutions Slim Silence i-Plus Al het getweak om de CPU goed te koelen werd in één klap opgelost door deze koeler.

Je kan in mijn profiel ook de bijgewerkte inventaris vinden.

Behuizing heb ik tweede hands voor zo'n € 150 hier op tweakers op de kop getikt incl. rails.

Het blijft een super kast voor het doel. De enige die met 1U alles bood wat ik zocht. Minimale ruimte maar wel alle mogelijkheden. Het is alleen ook wel een beetje hobby om het zo klein mogelijk te willen krijgen. Ik denk dat een 2U kast al veel meer mogelijkheden zou geven om alles een beetje fatsoenlijk te cooler i.p.v. mijn huidige gevecht om de HDD's koel te houden.

Mijn 2U alternatief zou deze kast zijn geweest:
https://www.servercase.co...deep-black-sc-2306b-550b/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@alan_smithee Zuinigheid zit ook in software en ontwerp. Een 19" kast heeft (veel meer) actieve koeling nodig omdat het geen tower ontwerp is die zichzelf kan koelen via convectie: warme lucht stijgt.

1U is nog meer problematisch vanwege de noodzaak van meerdere kleine ventilatoren op hoog toerental. Die moeten de hard disks koelen en lucht forceren door de koelvinnen van de processorkoeler.

VM's zorgen voor overhead in het energieverbruik doordat hele besturingssystemen worden gestapeld. Beter is vergaande consolidatie (samenvoegen van taken in 1 besturingssysteem) en containers. Kijk bijvoorbeeld of je alles onder Linux kan draaien.

Of de processor voldoende is kun je het beste zelf inschatten op grond van het verbruik met je huidige processor. Ik denk dat de processoren vergelijkbaar zijn vanwege hyperthreading in de G5400. Bij lage tot medium belasing zou je geen verschil moeten merken. Wel als je taken hebt waarop je moet wachten die 4 cores 100% cpu nodig hebben.

• Mezkeijou
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-07-2022
Ik wil onderstaande server samenstellen (voorbeeld van @mrmrmr ):

1ProcessorsIntel Pentium Gold G5400 Boxed€ 52,01€ 52,01
1MoederbordenFujitsu D3642-B€ 131,50€ 131,50
6KabelsAkasa PROSLIM SATA 3.0 50cm Blauw€ 4,60€ 27,60
1KabelsMini-box P4 convertercable (for PicoPSU)€ 5,85€ 5,85
3KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA) Zwart€ 5,36€ 16,08
6Externe harde schijvenSeagate Expansion+ Portable Drive 5TB Zwart€ 99,-€ 594,-
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 Passive€ 10,74€ 10,74
1Geheugen internCrucial CT2K4G4DFS824A€ 32,96€ 32,96
1VoedingenMini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit€ 52,01€ 52,01
1Solid state drivesSamsung 860 EVO m.2 250GB€ 50,06€ 50,06
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 972,81

Gebruik primair: file server
Gebruik secundair: windows 10 virtualisatie
Afhankelijk wilde ik Ubuntu 20.04 server als OS gebruiken, maar na een groot aantal YT filmpjes zag ik er tegenop om met een command prompt te werken. Ik werd wel gecharmeerd van de Gui van unraid. Dus daar ga ik voorlopig mee aan de slag als het systeem gebouwd is.

Hard disk
De Seagates zijn nu in de aanbieding bij de Mediamarkt en zullen niet veel meer dalen denk ik. Hoogstens nog 10 eur per disk. Maar denk niet dat ik nog ga wachten voor een BF deal eind november.

Behuizing:
Aangezien ieder hier in huis al een computer heeft, heb ik geen zin om nog een computerkast neer te zetten in huis. Dus wil ik de server headless draaien aan de muur. Hiervoor ga ik het systeem met harddisks op een 1U rackmount legbord bevestigen en middels een Ikea gordijn roede Betydlig bevestigen . Een tweede 1U legbord ga ik er tegen aan monteren die als een 'deksel' fungeert.

Wat is de reden dat er in dit topic weinig over unraid wordt gesproken? Is het vanwege de backupmogelijkheid die bij Unraid? Als je hele server wilt backuppen moet je je backupstrategie per disk instellen heb ik begrepen. Dus in mijn geval zou ik dus 5 backups (dan wel incremental) moeten maken. Uitgaande van 1 parity.

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:39
Mezkeijou schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:50:

Afhankelijk wilde ik Ubuntu 20.04 server als OS gebruiken, maar na een groot aantal YT filmpjes zag ik er tegenop om met een command prompt te werken. Ik werd wel gecharmeerd van de Gui van unraid. Dus daar ga ik voorlopig mee aan de slag als het systeem gebouwd is.

Aangezien ieder hier in huis al een computer heeft, heb ik geen zin om nog een computerkast neer te zetten in huis. Dus wil ik de server headless draaien aan de muur. Hiervoor ga ik het systeem met harddisks op een 1U rackmount legbord bevestigen en middels een Ikea gordijn roede Betydlig bevestigen . Een tweede 1U legbord ga ik er tegen aan monteren die als een 'deksel' fungeert.
Als je graag een gui wil, zou ik geen headless server bouwen ;) Waar ga je anders die gui op tonen?

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:04
Mezkeijou schreef op donderdag 24 september 2020 @ 13:50:
Ik wil onderstaande server samenstellen (voorbeeld van @mrmrmr ):

1ProcessorsIntel Pentium Gold G5400 Boxed€ 52,01€ 52,01
1MoederbordenFujitsu D3642-B€ 131,50€ 131,50
6KabelsAkasa PROSLIM SATA 3.0 50cm Blauw€ 4,60€ 27,60
1KabelsMini-box P4 convertercable (for PicoPSU)€ 5,85€ 5,85
3KabelsStartech.com 4x SATA Power Splitter Adapter Cable (PYO4SATA) Zwart€ 5,36€ 16,08
6Externe harde schijvenSeagate Expansion+ Portable Drive 5TB Zwart€ 99,-€ 594,-
1ProcessorkoelingArctic Alpine 12 Passive€ 10,74€ 10,74
1Geheugen internCrucial CT2K4G4DFS824A€ 32,96€ 32,96
1VoedingenMini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit€ 52,01€ 52,01
1Solid state drivesSamsung 860 EVO m.2 250GB€ 50,06€ 50,06
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 972,81

Gebruik primair: file server
Gebruik secundair: windows 10 virtualisatie

Hard disk
De Seagates zijn nu in de aanbieding bij de Mediamarkt en zullen niet veel meer dalen denk ik. Hoogstens nog 10 eur per disk. Maar denk niet dat ik nog ga wachten voor een BF deal eind november.

Behuizing:

Wat is de reden dat er in dit topic weinig over unraid wordt gesproken? Is het vanwege de backupmogelijkheid die bij Unraid? Als je hele server wilt backuppen moet je je backupstrategie per disk instellen heb ik begrepen. Dus in mijn geval zou ik dus 5 backups (dan wel incremental) moeten maken. Uitgaande van 1 parity.
Waarom koop je 5x zo'n externe disk? Ga je ze shucken?. Zo ja, lukt dat met die schijven?

Ik draai ook unraid, werkt geniaal! Ik ben 110% happy. Op de raspberry pi draai ik alles via de command line, maar de simpelheid van unraid via de gui spreekt mij erg aan. Docker container starten? Klik klik klaar. Ja dat kan je ook met portainer doen. Maar het totaalplaatje van unraid is fantastisch!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:44
pricewatch: Eaton Ellipse ECO 500 DIN doet ongeveer 4w geladen standby. Gebruik zelf een ECO 1000 welke rond 6w doet. Heb de power niet nodig maar die heeft USB en mijn ECO 500 niet.

Ik heb ook nog een pricewatch: Eaton Ellipse PRO 1600 DIN wat een leuk apparaat is maar met 15w standby kan ik het niet verantwoorden om 24/7 te draaien. :P

Dit is al allemaal vervanging van; begonnen met 2U Eaton toen en 1U Eaton en nu deze dingen. Rack wordt steeds kleiner.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• Mezkeijou
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-07-2022
chaoscontrol schreef op donderdag 12 november 2020 @ 00:24:
pricewatch: Eaton Ellipse ECO 500 DIN doet ongeveer 4w geladen standby. Gebruik zelf een ECO 1000 welke rond 6w doet. Heb de power niet nodig maar die heeft USB en mijn ECO 500 niet.

Ik heb ook nog een pricewatch: Eaton Ellipse PRO 1600 DIN wat een leuk apparaat is maar met 15w standby kan ik het niet verantwoorden om 24/7 te draaien. :P

Dit is al allemaal vervanging van; begonnen met 2U Eaton toen en 1U Eaton en nu deze dingen. Rack wordt steeds kleiner.
15w = 30 eur op jaar basis? of maak ik nu een reken fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Space21 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 10:59:
[...]

Niet goedkoop; maar goede airflow is belangrijk. Gebruik jij zelf ook nog en losse casefan? Of alleen deze?
Naar aanleiding van de posts zal passief niet voor mij bestemd zijn ivm het ontwerp van de rackcase.
DIe Noctua NH-L9x65 zou iniedergeval moeten passen.
Had prima gekund als je een server MB had gebruikt. Waarbij dus het geheugen de airflow niet blokkeert.
Iemand anders nog aanvullingen?
Kijk eens naar systemen van andere tweakers in 1U en 2U cases o.a. die van mij. Dan vind je genoeg inspiratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Space21
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-06 13:10
CurlyMo schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 11:09:
[...]

Had prima gekund als je een server MB had gebruikt. Waarbij dus het geheugen de airflow niet blokkeert.

[...]

Kijk eens naar systemen van andere tweakers in 1U en 2U cases o.a. die van mij. Dan vind je genoeg inspiratie.
Ik had juist de Fujitsu D3644-B gekozen vanwege de energiezuinigheid en de positieve reacties over dit MB in dit topic.

[img]http://img140.imageshack.us/img140/9245/image34ap.jpg[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Space21

Meestal adviseer ik een tower kast met een passieve koeling zoals de Arctic Passive 12. Lucht stijgt vanzelf door de natuurwetten, als de kast boven de processor open is zal er een luchtstroom ontstaan vanaf de processor naar boven en buiten de kast. Dat is zoals een radiator of schoorsteen werkt.

Een passieve koeler is meestal geen voor de hand liggende optie in een 19" kast bij een desktop processor op ~4 GHz omdat de warme lucht niet weg kan.

Je hebt een compacte 1U koeler in een 2U kast, dat zal niet optimaal werken, want deze koelers hebben een vrijwel luchtdichte tunnel nodig om door ventilatoren geforceert lucht door te voeren.

Een aantal opties:
• ventilator op de koeler plaatsen om lucht door de vinnen te trekken (ventilator blaast naar boven)
• idem, met afvoer door de deksel van de kast, met tunnel.
• lage processorkoeler gebruiken die van links lucht door de vinnen stuurt, de lucht kan naar buiten via het gat van de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Space21
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-06 13:10
mrmrmr schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 23:39:
@Space21

Meestal adviseer ik een tower kast met een passieve koeling zoals de Arctic Passive 12. Lucht stijgt vanzelf door de natuurwetten, als de kast boven de processor open is zal er een luchtstroom ontstaan vanaf de processor naar boven en buiten de kast. Dat is zoals een radiator of schoorsteen werkt.

Een passieve koeler is meestal geen voor de hand liggende optie in een 19" kast bij een desktop processor op ~4 GHz omdat de warme lucht niet weg kan.

Je hebt een compacte 1U koeler in een 2U kast, dat zal niet optimaal werken, want deze koelers hebben een vrijwel luchtdichte tunnel nodig om door ventilatoren geforceert lucht door te voeren.

Een aantal opties:
• ventilator op de koeler plaatsen om lucht door de vinnen te trekken (ventilator blaast naar boven)
• idem, met afvoer door de deksel van de kast, met tunnel.
• lage processorkoeler gebruiken die van links lucht door de vinnen stuurt, de lucht kan naar buiten via het gat van de voeding.
Bedankt! Welke van de drie opties zou jij adviseren?
Ik kan misschien een gat in de bovenkant van de kast maken en dan voor optie 1 gaan. Dat is denk ook het makkelijkste.

[img]http://img140.imageshack.us/img140/9245/image34ap.jpg[/img]

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

SteveH schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:38:
@GaMeOvEr Dank voor je snelle antwoord. Ik heb inderdaad niet goed op die foto's gelet. Was ook niet bewust dat dat belangrijk was (2e pc die ik ga bouwen in 10 jaar ;) )

ATX shield gaat inderdaad niet passen zou dan gewoon een opening worden.

Geloof dat ik dan toch eerst maar even opzoek ga naar een andere case voor dat ik mijn skills ga testen
Ik denk dat je meer kans hebt op "default" ATX shield zaken als je naar een 2U kast toe gaat, omdat er dan stomweg meer ruimte is aan de achterkant voor een ATX shield. Die zijn ook vast wel te vinden in een korte uitvoering. Ik weet alleen niet of de groei van 1U naar 2U een probleem is. Voor algemene koelings toepassingen kun je met 2U ook beter uit de voeten, als later blijkt dat actieve koeling toch nodig is in de meterkast.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabachata
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 26-05 23:58
Dank voor alle reacties! @HyperBart Ik zal even proberen toe te lichten waarom ik een 'server' wil, wat voor mij wel en niet belangrijk is.

Voor mij wordt het voornamelijk Home Assistant, gerelateerde programma's, PfSense, Pi Hole, misschien VPN, misschien Windows 10 dat ik op het systeem wil gaan draaien ; geen Plex/Mediaserver, geen Surveillance Cams, geen NAS/FileServer/HDD . Een TinyMiniMicro/NUC-achtig systeem met een recente Intel Celeron, Pentium of Core i3 processor zou dus moeten voldoen.
Ik heb ook gekeken naar tweedehands purpose-build servers formaat 1U of TinyMiniMicro maar die lijken allemaal veel meer stroom te verbruiken. Mocht dit niet zo zijn dan hoor ik het graag :) (Stijl SuperMicro E200, Fujitsu Primergy TX1320, 1U)
mrmrmr schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 22:52:
@dabachata
9-12W is hetzelfde als een wel tot niet geoptimaliseerd doorsnee Skylake bord. Het formaat zegt niet veel over zuinigheid. Veel A-merken brengen de "nodes" uit met 'T' processoren. Dat doen ze omdat die kleine formaten ondermaatse koeling hebben, waardoor je zulke processoren niet lang op topsnelheid zal zien draaien, omdat ze automatisch terugschakelen. Dat is dus niet zo handig/verstandig. Wat wel goed is, is dat de voeding van dergelijke systemen vaak een 12V of 19V adapter is in combinatie met een on board of aparte DC-DC voeding. Dat scheelt in de hoge overhead die ATX voedingen hebben bij lage belastingen. Maar toch is 9W niet bijzonder als de mATX concurrentie 3W lager haalt en zelfs 6W lager bij die zuinige Fujitsu's in basisconfiguratie. Het verbruik hangt sterk af van wat er precies getest is. Bijvoorbeeld met of zonder hard disk.

Over het algemeen zijn mATX systemen het aantrekkelijkst qua verbruik. Desnoods een mini-ITX Coffee Lake of 10th gen met een wat hoger verbruik, maar nog wel omstreeks 3W minder.
@mrmrmr Dank voor je reactie! Dank ook voor de zeer bruikbare topicstarter!!!
De 9W-12W die ik noemde heb ik uit het gelinkte artikel TinyMiniMicro gehaald. Volgens mij is dat Idle verbruik gemeten bij stopcontact, dus hele systeem met OS op SSD geïnstalleerd, zonder HDD aangesloten.
Ik begrijp uit je reactie niet of de 12W 9W 6W 3W (lager) verbruik nu betrekking heeft op enkel het moederbord of het hele systeem. Zou je dit kunnen specificeren?

Wat verbruikt een systeem met een recente Intel processor op een zuinig LGA 1151 moederbord formaat Mini-ITX met OS op SSD nu precies in Idle gemeten bij het stopcontact?
En hoeveel zuiniger is een systeem met een recente Intel processor op een zuinig LGA 1151 moederbord formaat Micro-ATX (µATX) met OS op SSD nu precies in Idle gemeten bij het stopcontact? (Enige verschil Micro-ATX ipv Mini-ITX, maar verder zelfde setup, muv waarschijnlijk de PicoPSU ipv externe 12V/19V voeding)

Skylake 7th Gen zijn dus ook de eerste processoren die LGA 1151 socket moederbord gebruiken en AES NI New Instructions ondersteunen bij de Celeron en Pentium processoren.

@mrmrmr Misschien even in de topicstarten bij moederbord/processor benoemen dat van de Comet Lake 10th generatie met LGA 1200 socket nog geen moederborden (bekend) zijn die qua stroomverbruik in de buurt komen van de LGA 1151 Skylake Kaby Lake Coffee Lake zuinige moederborden, en dat qua processoren de G6400 Comet Lake niet significant beter is dan de G4560 Skylake (enige verschil lijkt iets hogere klokfrequentie en iets grotere memory bandwidth)

Behoefte komt voornamelijk vanuit de wens om Home Automation via Home Assistant te gaan regelen. Ik wou daartoe een Raspberry Pi 3B tweedehands aanschaffen maar na veel lezen op Home Assistant forum hier op Tweakers en op Home Assistant website werd het me steeds duidelijker dat heel veel/de meeste Home Assistant gebruikers overstappen op/altijd al gebruik maken van een NUC, server of ander Intel based systeem, met daarbij Home Assistant in Docker of in Proxmox/ESXi. Naast Home Assistant draaien ze dan op hetzelfde systeem vaak andere programma's erbij: Zigbee2mqtt, PfSense, Pi Hole, Grafana, InfluxDB, Node-Red meer gerelateerd aan Home Assistant, en vaak nog andere zaken naar persoonlijke behoefte. Raspberry Pi had vaak niet genoeg processing power en geeft vaak problemen met SD kaart. Reden voor mij om naar alternatief voor Pi 3B te kijken, welke niet te veel kost in aanschaf (max €250) en zuinig is in gebruik (<15W idle) Tweedehands voor mij geen enkel issue, zo lang ze maar in goede staat zijn en zuinig in gebruik (Ik gebruik nu al jaren een tweedehands HP EliteBook 810 G3 en ben er extreem blij mee)

[ Voor 23% gewijzigd door dabachata op 27-12-2020 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wopie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-06 20:08
SteveH schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 21:27:
[...]

@wopie Ok dit is misschien wel een ding. Ik heb geen P4 stekker op de voeding wel een P2 die er ook op past dat moet ook voldoende zijn toch?

@pcc Er zit geen speaker bij maar ik heb nog een losse liggen die kan ik daar op doen maar volgens de tekening is dat niet de plek van de speaker. Die jumper rechts zat er op vanuit de fabriek en staat ook op de schets in de manual:
[Afbeelding]
Het gaat erom dat je cpu 12V krijgt, op basis van je foto kon ik je voeding duckducken:
The Supermicro PWS-202-1H is capable of 200W output power at 82% efficiency. Enjoy the simplicity of active power factor correction (PFC) and automatically correct AC input for a full range of voltages and a quiet fan to keep it cool under heavy loads. This power supply is designed to not only provide you reliable power to your Supermicro 1U server but also protects it from over voltage, over current and short circuiting via protective circuitry embedded into the unit. All materials contained comply with RoHS requirements and are certified by Supermicro.

Cables Included:

1x 20 Pin ATX (Motherboard)
1x 8 Pin 12V (CPU)
2x 4 Pin Legacy HDD
2x SATA Power Connectors
Zo te lezen heb je dus een 8-pins die erop zou moeten kunnen (ja dan steken er 4 pinnen over, maar dat is geen issue, die heeft jouw moederbord niet nodig qua vermogen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PuijkeN
  • Laatst online: 22-06 09:59

PuijkeN

euhm ?

N8w8 schreef op maandag 11 januari 2021 @ 20:23:
@pcc, mss is er eoa reden dat die schijf "-B129" nodig heeft, maar mijn hdparm handleiding zegt iig:
"A low value means aggressive power management and a high value means better performance. Possible settings range from values 1 through 127 (which permit spin-down), and values 128 through 254 (which do not permit spin-down)."
Dus bij 128 probeert ie (muv spindown modes) zo zuinig mogelijk te doen, dus dat betekent snel unloaden en dus veel loadcycles.
En 129 zit daar slechts eentje boven.
Ik heb mijn Seagates op APM 254 staan, ze doen dan geen power saving... en dus ook geen head parking. Daarnaast draai ik -S 242 om ze na 1u in sleep te laten gaan.

Werkt tot nu toe perfect... en voor mij de ideale combo. Dus geen "interne" power savings door de schijf zelf maar wel sleep na 1u. Bij APM values lager had ik het probleem dat ze veel te vaak in STANDBY_B gingen (wat volgens mij headparking is). Ik heb schijven die 1+ jaar in gebruik zijn met een load cycle count lager dan 1000. Mijn slechtste schijf heeft 14k, sinds deze settings is dat op 9 maand ongeveer 500 omhoog gegaan.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:44
Vraagje. Ik heb nog een Intel i7 4790K in de kast met een Z97 Asus ATX mobo + 16GB geheugen. Ligt nu al een jaartje stof te happen nadat ik ben overgestapt naar AMD 3900X voor m'n desktop.

Ik overweeg hier een servertje van te bouwen. Wil er opnSense opzetten om als router/firewall te fungeren voor m'n netwerk, maar wil er dan gelijk ook wat andere zaken opzetten, misschien een Plex Server, etc.

Enige suggesties voor hoe ik dit zo zuinig mogelijk kan doen? Ik wil het graag in een 1U kastje zetten zodat ie in m'n rek kan samen met m'n switch en andere zooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
Woodski schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 14:31:
4de gen is best wel oud en niet heel zuinig. Pas vanaf de 6de gen gaat het leuk worden
Als je alles al heb behalve de voeding kan je een PicoPSU overwegen.
Naast de SSD's wellicht nog zuinige schijven zoals 2.5" seagates van 5TB
Ik zat ff te kijken en een nieuwe barebones 1U kast is duurder dan als ik zou proberen een gebruikte server te kopen, zoals bijv. een Dell PowerEdge met Xeon processors.

Wellicht dat ik eerst gewoon probeer een gebruikte server op de kop te tikken ergens via Ebay ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
1U is geen handig formaat voor het bouwen van een thuis server. Het heeft een geforceerde horizontale koeling, wat veel verbruik kost en ook luidruchtig is. Het beste kun je een tower model kiezen met een luchtuitlaat bovenaan. Warmte lucht stijgt en zodoende ontstaat er een natuurlijke ventilatie. Natuurlijk betekent hier dat natuurwetten de ventilatie regelen: bovenaan ontsnapt warme lucht en onderaan wordt koele lucht aangevoerd. Zo kun je volstaan met een passieve koeler, mits je niet te langdurig zwaar belast. Prima voor een firewall/router. Ik heb zelf een Fujitsu D3643-H voor dat doel.

Kijk eens naar de topic start en de gepinde posten voor informatie over verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renedis
Sakete schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 14:57:
[...]

Ik zat ff te kijken en een nieuwe barebones 1U kast is duurder dan als ik zou proberen een gebruikte server te kopen, zoals bijv. een Dell PowerEdge met Xeon processors.

Wellicht dat ik eerst gewoon probeer een gebruikte server op de kop te tikken ergens via Ebay ofzo.
Hoe diep moet de 1U kast zijn? Ikzelf heb een 25cm depth in verband met beperkte ruimte in de meterkast.
Heb nog 2 stuks 1U liggen. Kan er eventueel eentje verslijten aan je (incl 160XT PicoPSU en Leicke 120W adapter). DM maar bij interesse want het is bij mij overcompleet, en anders gooi ik ze binnenkort op V&A.

Verhaal hier boven over geforceerde lucht met veel verbruik en luidruchtig in een 1U kast is ver verouderd en niet meer reëel. 1U is juist uiterst handig en compact, een 1U kast stop je namelijk makkelijker weg dan een ATX tower ;) . Meeste mensen hebben er jammer genoeg geen ervaring mee, of enkel ervaring met lange 1U kasten in een datacenter waar geluid en verbruik minder van belang kunnen zijn.

Anno 2021 zijn er tal van oplossingen, passief gekoeld, luchtgekoeld en zelfs vloeistof gekoeld is mogelijk afhankelijk van je budget. Mijn 2x 40mm Noctua's draaien op 800 RPM bij ongeveer 37 a 38 graden. Stroomverbruik ligt met de 8500T net onder de 9W. Idle temp kan nog verder omlaag gepaard met het omhoog gaan van het aantal toeren (en geluidsproductie) uiteraard. Op 1500 toeren is ie bijvoorbeeld nog steeds onhoorbaar en behaal je 32 graden idle. Vroeger was het zo dat een ruime kast veel makkelijker koel te houden was, dit is met een 1U tegenwoordig net zo makkelijk, Óók met hetzelfde budget.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TFnN1kZsoTd3FDEwAmzIY2tU6OA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XknJ4XvDoPFF6YVjH1zLZjXg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
renedis schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 17:24:
[...]

Hoe diep moet de 1U kast zijn? Ikzelf heb een 25cm depth in verband met beperkte ruimte in de meterkast.
Heb nog 2 stuks 1U liggen. Kan er eventueel eentje verslijten aan je (incl 160XT PicoPSU en Leicke 120W adapter). DM maar bij interesse want het is bij mij overcompleet, en anders gooi ik ze binnenkort op V&A.

Verhaal hier boven over geforceerde lucht met veel verbruik en luidruchtig in een 1U kast is ver verouderd en niet meer reëel. 1U is juist uiterst handig en compact, een 1U kast stop je namelijk makkelijker weg dan een ATX tower ;) . Meeste mensen hebben er jammer genoeg geen ervaring mee, of enkel ervaring met lange 1U kasten in een datacenter waar geluid en verbruik minder van belang kunnen zijn.

Anno 2021 zijn er tal van oplossingen, passief gekoeld, luchtgekoeld en zelfs vloeistof gekoeld is mogelijk afhankelijk van je budget. Mijn 2x 40mm Noctua's draaien op 800 RPM bij ongeveer 37 a 38 graden. Stroomverbruik ligt met de 8500T net onder de 9W. Idle temp kan nog verder omlaag gepaard met het omhoog gaan van het aantal toeren (en geluidsproductie) uiteraard. Op 1500 toeren is ie bijvoorbeeld nog steeds onhoorbaar en behaal je 32 graden idle. Vroeger was het zo dat een ruime kast veel makkelijker koel te houden was, dit is met een 1U tegenwoordig net zo makkelijk, Óók met hetzelfde budget.

[Afbeelding]
Ik neem aan dat je niet naar de VS verscheept? :) ik zal wel op ebay blijven rondneuzen. Een gebruikte server zal wellicht 't goedkoopst zijn, van dat Dell PowerEdge of Supermicro spul zie ik veel voorkomen, allemaal met Xeon chips en DDR3 geheugen (dus redelijk oud al qua hardware).

Lawaai maakt mij niet zoveel uit, het staat in de kelder hier. Weet ff niet direct hoe diep mijn 1U rek is, er passen 12 van die dingen in als 't goed is, maar zal de diepte ff opmeten later.
Pagina: 1 2

Dit topic is gesloten.