Dank voor alle reacties! @
HyperBart Ik zal even proberen toe te lichten waarom ik een 'server' wil, wat voor mij wel en niet belangrijk is.
Voor mij wordt het voornamelijk Home Assistant, gerelateerde programma's, PfSense, Pi Hole, misschien VPN, misschien Windows 10 dat ik op het systeem wil gaan draaien ; geen Plex/Mediaserver, geen Surveillance Cams, geen NAS/FileServer/HDD . Een TinyMiniMicro/NUC-achtig systeem met een recente Intel Celeron, Pentium of Core i3 processor zou dus moeten voldoen.
Ik heb ook gekeken naar tweedehands purpose-build servers formaat
1U of TinyMiniMicro maar die lijken allemaal veel meer stroom te verbruiken. Mocht dit niet zo zijn dan hoor ik het graag

(Stijl SuperMicro E200, Fujitsu Primergy TX1320,
1U)
mrmrmr schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 22:52:
@
dabachata
9-12W is hetzelfde als een wel tot niet geoptimaliseerd doorsnee Skylake bord. Het formaat zegt niet veel over zuinigheid. Veel A-merken brengen de "nodes" uit met 'T' processoren. Dat doen ze omdat die kleine formaten ondermaatse koeling hebben, waardoor je zulke processoren niet lang op topsnelheid zal zien draaien, omdat ze automatisch terugschakelen. Dat is dus niet zo handig/verstandig. Wat wel goed is, is dat de voeding van dergelijke systemen vaak een 12V of 19V adapter is in combinatie met een on board of aparte DC-DC voeding. Dat scheelt in de hoge overhead die ATX voedingen hebben bij lage belastingen. Maar toch is 9W niet bijzonder als de mATX concurrentie 3W lager haalt en zelfs 6W lager bij die zuinige Fujitsu's in basisconfiguratie. Het verbruik hangt sterk af van wat er precies getest is. Bijvoorbeeld met of zonder hard disk.
Over het algemeen zijn mATX systemen het aantrekkelijkst qua verbruik. Desnoods een mini-ITX Coffee Lake of 10th gen met een wat hoger verbruik, maar nog wel omstreeks 3W minder.
@
mrmrmr Dank voor je reactie! Dank ook voor de zeer bruikbare topicstarter!!!
De 9W-12W die ik noemde heb ik uit het gelinkte artikel
TinyMiniMicro gehaald. Volgens mij is dat Idle verbruik gemeten bij stopcontact, dus hele systeem met OS op SSD geïnstalleerd, zonder HDD aangesloten.
Ik begrijp uit je reactie niet of de 12W 9W 6W 3W (lager) verbruik nu betrekking heeft op enkel het moederbord of het hele systeem. Zou je dit kunnen specificeren?
Wat verbruikt een systeem met een recente Intel processor op een zuinig LGA 1151 moederbord formaat Mini-ITX met OS op SSD nu precies in Idle gemeten bij het stopcontact?
En hoeveel zuiniger is een systeem met een recente Intel processor op een zuinig LGA 1151 moederbord formaat Micro-ATX (µATX) met OS op SSD nu precies in Idle gemeten bij het stopcontact? (Enige verschil Micro-ATX ipv Mini-ITX, maar verder zelfde setup, muv waarschijnlijk de PicoPSU ipv externe 12V/19V voeding)
Skylake 7th Gen zijn dus ook de eerste processoren die LGA 1151 socket moederbord gebruiken en AES NI New Instructions ondersteunen bij de Celeron en Pentium processoren.
@
mrmrmr Misschien even in de topicstarten bij moederbord/processor benoemen dat van de Comet Lake 10th generatie met LGA 1200 socket nog geen moederborden (bekend) zijn die qua stroomverbruik in de buurt komen van de LGA 1151 Skylake Kaby Lake Coffee Lake zuinige moederborden, en dat qua processoren de G6400 Comet Lake niet significant beter is dan de G4560 Skylake (enige verschil lijkt iets hogere klokfrequentie en iets grotere memory bandwidth)
Behoefte komt voornamelijk vanuit de wens om Home Automation via Home Assistant te gaan regelen. Ik wou daartoe een Raspberry Pi 3B tweedehands aanschaffen maar na veel lezen op Home Assistant forum hier op Tweakers en op Home Assistant website werd het me steeds duidelijker dat heel veel/de meeste Home Assistant gebruikers overstappen op/altijd al gebruik maken van een NUC, server of ander Intel based systeem, met daarbij Home Assistant in Docker of in Proxmox/ESXi. Naast Home Assistant draaien ze dan op hetzelfde systeem vaak andere programma's erbij: Zigbee2mqtt, PfSense, Pi Hole, Grafana, InfluxDB, Node-Red meer gerelateerd aan Home Assistant, en vaak nog andere zaken naar persoonlijke behoefte. Raspberry Pi had vaak niet genoeg processing power en geeft vaak problemen met SD kaart. Reden voor mij om naar alternatief voor Pi 3B te kijken, welke niet te veel kost in aanschaf (max €250) en zuinig is in gebruik (<15W idle) Tweedehands voor mij geen enkel issue, zo lang ze maar in goede staat zijn en zuinig in gebruik (Ik gebruik nu al jaren een tweedehands HP EliteBook 810 G3 en ben er extreem blij mee)
[
Voor 23% gewijzigd door
dabachata op 27-12-2020 13:18
]