Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
meesje schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 08:50:
[...]

Niemand? Is het voor de eerste installatie nog steeds nodig om gebruik te maken van een Android toestel?
Hier staat van niet. Zelf geen ervaring mee.

Als je deze gaat flashen met wat anders is het ook niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:58
jobr schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 19:13:
[...]

Hier staat van niet. Zelf geen ervaring mee.

Als je deze gaat flashen met wat anders is het ook niet nodig.
Thanks! Die van jouw url heb ik trouwens vandaag besteld. Gisteren al een Echo Dot. Eens kijken of ik het met Alexa kan gaan bedienen.
Dat flashen heb ik ook wel interesse in (voornamelijk de flash voor HomeKit), echter ik heb niet de juist spullen en kennis om dat voor elkaar te krijgen. Ik moet nog gewoon even geduld hebben, Ewelink schijnt bezig te zijn met HomeKit support (stond ooit op hun Facebook pagina).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BenPi
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-09-2024
Al mijn ESP01 modules en sonoff modulen worden direkt van tasmota voorzien, om ze daarna te configureren.
Ik heb een aantal sonoff basic modules gemod zodat ze in bestaande IMPULS ( oudere RF modulen action) passen. Ze zullen ook in een inbouwdoos passen. :)
Het uitgaande aansluitblok verwijder ik en knip het er onderliggende print deel weg.
De uitgaande draad van het relais soldeer ik dan vast bij het relais.
De C27 naar de antenne tijdelijk verwijderen.
Het deel waar de antenne op zit snij / breek ik voprzichtig af precies onder C27 door, en zet het met hotglue weer rechtop naast de led. De C27 opnieuw plaatsen op de snijhoek.

PS: Als de led na opstarten niet effe knipperd dan waarschijnlijk C27 niet goed gesoldeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 09:15
spank_mojoo schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 08:42:
Zou wel mooi zijn inderdaad, ben bang dat dat nogal lastig gaat worden.
je zit zowieso met de inbouwdikte van het relais. Volgens mij gaat dit nooit mooi samenwerken met de inbouwdikte van een wandschakelaar.
Je zou een solid state relais kunnen zoeken wat wel past.
Die hebben niet zoveel mechanische beperkingen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-09 17:52
BenPi schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 21:37:
Al mijn ESP01 modules en sonoff modulen worden direkt van tasmota voorzien, om ze daarna te configureren.
Ik heb een aantal sonoff basic modules gemod zodat ze in bestaande IMPULS ( oudere RF modulen action) passen. Ze zullen ook in een inbouwdoos passen. :)
Het uitgaande aansluitblok verwijder ik en knip het er onderliggende print deel weg.
De uitgaande draad van het relais soldeer ik dan vast bij het relais.
De C27 naar de antenne tijdelijk verwijderen.
Het deel waar de antenne op zit snij / breek ik voprzichtig af precies onder C27 door, en zet het met hotglue weer rechtop naast de led. De C27 opnieuw plaatsen op de snijhoek.

PS: Als de led na opstarten niet effe knipperd dan waarschijnlijk C27 niet goed gesoldeerd.
Heb je ook feauteauhws om te showen O-) ?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
edit

[ Voor 100% gewijzigd door BenPi op 13-02-2018 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
Heb je ook feauteauhws om te showen O-) ?
A.S.A.P. :)

Afbeeldingslocatie: https://www.uploadarchief.net:443/files/download/sonofbasichack.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.uploadarchief.net:443/files/download/sonofbasichack1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.uploadarchief.net:443/files/download/sonofbasichack2.jpg

[ Voor 62% gewijzigd door BenPi op 14-02-2018 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:19

houthakker

Poehé

Wat ga je met de voeding doen? Want de huidige RF schakelaars 3v3 voeding van de action levert niet genoeg stroom (~500mA!) om een ESP van peut te voorzien...

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
Is dat een vraag voor mij ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:30
Klinkt als veel werk, waarom niet gewoon een Sonoff S20 kopen? Dan heb je hetzelfde principe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:14
ThinkPadd schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 12:31:
Klinkt als veel werk, waarom niet gewoon een Sonoff S20 kopen? Dan heb je hetzelfde principe.
Net 3 gekocht op Ebay voor 20 dollar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
Valt mee hoor dat werk.
Ik had voldoende impulssetjes en sonoff basics liggen.
Plus het is een leuke hobby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
houthakker schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 11:36:
Wat ga je met de voeding doen? Want de huidige RF schakelaars 3v3 voeding van de action levert niet genoeg stroom (~500mA!) om een ESP van peut te voorzien...
Dat is niet heel moeilijk. Gewoon een condensatortje erop zetten.
500mA is het piekvermogen van een ESP. het gemiddelde zit rond de 100 (afhankelijk van je wifi signaal).

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02:39
meesje schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 08:50:
[...]

Niemand? Is het voor de eerste installatie nog steeds nodig om gebruik te maken van een Android toestel?
Is met de standaard software niet nodig. Dat kan ook met een iPhone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 20:25
houthakker schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 11:36:
RocketKoen schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 12:36:
[...]

Dat is niet heel moeilijk. Gewoon een condensatortje erop zetten.
500mA is het piekvermogen van een ESP. het gemiddelde zit rond de 100 (afhankelijk van je wifi signaal).
Misschien denk ik helemaal verkeerd hoor, maar volgens mij maken jullie een denkfout. Het gaat hier toch gewoon om de Sonoff basic, die gewoon 220 volt krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Laatst online: 13-09 20:11
maartend schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 12:34:
[...]

Net 3 gekocht op Ebay voor 20 dollar.
Das geen geld, linkje?

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:14
Sorry;

3 bestellen op je NL account en dan de code PROMO10 gebruiken, wel betalen via Paypall, maar dat doe ik altijd in het buitenland.
.
https://www.ebay.nl/itm/S...n-for-APP-VB/112260277097

Let op, wel EU stekker pakken.

[ Voor 3% gewijzigd door maartend op 14-02-2018 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker

houthakker

Poehé

Ja
Phoolie schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 12:49:
[...]
Misschien denk ik helemaal verkeerd hoor, maar volgens mij maken jullie een denkfout. Het gaat hier toch gewoon om de Sonoff basic, die gewoon 220 volt krijgt?
Eeh, nee zie de foto bij de post, dan zijn geen Sonoffs...

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
houthakker schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 13:03:
[...]

Ja

[...]

Eeh, nee zie de foto bij de post, dan zijn geen Sonoffs...
Maar wel direct aangesloten op de 220 v ;)

Hoe kom je er trouwens bij dat dit geen Sonoffs zijn? Ik heb ze zelf niet en nooit open gemaakt, maar kijk eens naar de bestandsnaam van die foto's ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Phoolie op 14-02-2018 13:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
Het wordt tijd dat ze die S31 met EU plug gaan uitbrengen. Daar wil ik er wel een paar van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker

houthakker

Poehé

Phoolie schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 13:11:
[...]
Maar wel direct aangesloten op de 220 v ;)

Hoe kom je er trouwens bij dat dit geen Sonoffs zijn? Ik heb ze zelf niet en nooit open gemaakt, maar kijk eens naar de bestandsnaam van die foto's ;)
My bad, hij heeft een hele sonoff basic er in gestopt, in een stekker van de action |:( :O. Ik had het verhaal geïnterpreteerd alsof hij een ESP circuitje had aangesloten op de bestaande electronica...

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
BlackMonkey schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 12:47:
[...]

Is met de standaard software niet nodig. Dat kan ook met een iPhone.
Bedankt!
@BarryH Wellicht de topic start aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
Geeft niet

• Mardox
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-09 10:33
Bij het binnenkomen van mijn appartement zou ik graag al mijn verlichting in huis willen inschakelen door de schakelaar naast de voordeur te gebruiken. Ik kan dat natuurlijk doen met een Sonoff, maar ik vroeg me af of het ook mogelijk is om dan ook nog met dezelfde schakelaar de verlichting van alleen die ene lamp in of uit te schakelen, bijvoorbeeld door twee keer snel achter elkaar te schakelen.

Weet iemand of het mogelijk is om met een Sonoff met aangepaste firmware dus scenes te gebruiken door een keer of meerdere keren te schakelen? Of zou ik daar dan een dubbele schakelaar van moeten maken in combinatie met twee Sonoffs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchguy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-07 14:42
Mardox schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 16:45:
Bij het binnenkomen van mijn appartement zou ik graag al mijn verlichting in huis willen inschakelen door de schakelaar naast de voordeur te gebruiken. Ik kan dat natuurlijk doen met een Sonoff, maar ik vroeg me af of het ook mogelijk is om dan ook nog met dezelfde schakelaar de verlichting van alleen die ene lamp in of uit te schakelen, bijvoorbeeld door twee keer snel achter elkaar te schakelen.

Weet iemand of het mogelijk is om met een Sonoff met aangepaste firmware dus scenes te gebruiken door een keer of meerdere keren te schakelen? Of zou ik daar dan een dubbele schakelaar van moeten maken in combinatie met twee Sonoffs?
Als je zelf handig bent kun je zelf een firmware schrijven waarin je bepaalde klik-combinaties kunt gebruiken om verschillende schakelacties te maken. Ik denk niet dat dit met bestaande firmware versies kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-09 13:34
-

[ Voor 100% gewijzigd door barrymossel op 20-02-2018 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mardox
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-09 10:33
dutchguy schreef op maandag 19 februari 2018 @ 15:14:
[...]

Als je zelf handig bent kun je zelf een firmware schrijven waarin je bepaalde klik-combinaties kunt gebruiken om verschillende schakelacties te maken. Ik denk niet dat dit met bestaande firmware versies kan.
Volgens mij kan het ook met Tasmota zie ik nu pas... https://github.com/arends...00#issuecomment-306617207 Bedankt in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
Gisteren was de sonoff server urenlang niet bereikbaar, vanochtend doet alles weer normaal.

Ik hoop toch dat dit niet te vaak gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zebsite
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22:01
Raolte schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 07:41:
Gisteren was de sonoff server urenlang niet bereikbaar, vanochtend doet alles weer normaal.

Ik hoop toch dat dit niet te vaak gebeurt.
Hier in Rotterdam het zelfde, een van mijn sonoff's werkt weer, de ander niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:30
Wow, er zijn daadwerkelijk users die de stock firmware nog gebruiken? _O_
Ik dacht dat 99% van de users hier het ding gelijk opentrok en er Tasmota op flasht :+

De stock firmware ben ik zelf niet zo'n fan van, straks kunnen ze vanuit China jouw plugs besturen ;)

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 21-02-2018 09:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 08:00
Jupz. Of gebruiken als entry-point voor de rest van je netwerk. Het is met stock immers letterlijk een internet connected device.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
ThinkPadd schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 09:05:
Ik dacht dat 99% van de users hier het ding gelijk opentrok en er Tasmota op flasht :+

De stock firmware ben ik zelf niet zo'n fan van, straks kunnen ze vanuit China jouw plugs besturen ;)
Mijn eerste neiging is ook inderdaad direct die Chinese meuk software zo snel mogelijk te verwijderen, echter wil ik mijn Sonoffs (in de toekomst) met een Google Home gaan gebruiken. En het is voor mij nog niet geheel duidelijk hoe die ondersteuning voor Google Home vanuit de verschillende domotica pakketten is. Vooralsnog lees ik alleen over soort van work-arounds via bijvoorbeeld ITTT. Maar daar moet ik me duidelijk nog in verdiepen.
Maar als je die Chinese servers en software niet erg vindt en er geen al te uitgebreide zaken wil doen, dan snap ik best dat je ze niet flasht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
ThinkPadd schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 09:05:

Mijn sonoff is onderweg vanuit china. Ik wil daarmee de tl buis in de garage aan/uit zetten. Het liefst via Alexa. Standaard wordt dit ondersteund, dus ik zag geen reden om te gaan flashen. Ook zal er in de toekomst HomeKit ondersteuning komen. Voor mij een exta reden om het bij de standaard firmware te houden.

Ik heb me wel even verdiept in het flashen. Ook omdat er een flash is die Homekit ondersteunt. Echter dit flashen is mij te technisch. Ik heb ook nog geen goede jip en janneke handleiding voorbij zien komen.

O ja, mijn Echo Dot heb ik nu een week. Een Google Home Mini is onderweg. Deze wil ik vnl. gaan gebruiken voor het aansturen van mijn chromecast (audio).

Ik sta dus nog open voor alle voice controls. Ik kijk wel welke me uiteindelijk het beste bevalt. Indien google assistant dan dus ook fijn als deze in de stock firmware wordt ondersteund. Gezien de vorige reactie kan dat kennelijk nog niet in de custom firmware.

[ Voor 19% gewijzigd door meesje op 21-02-2018 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
meesje schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 11:04:
[...]
Gezien de vorige reactie kan dat kennelijk nog niet in de custom firmware.
Ik neem aan dat je op mij doelt? Google Home is standaard wél mogelijk met de stock firmware en de Chinese app.
Als je hem flasht is het juist allemaal wat lastiger. En ik wil hem liever wél flashen, omdat ik a) die Chinezen niet vertrouw en b) ik ook wat wil knutselen en in de toekomst misschien verder wil uitbreiden. Maar dan moet ik wel even goed uitzoeken hoe de Google Home ondersteuning bij de verschillende domotica pakketten is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
barrymossel schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 11:48:
[...]

Ik neem aan dat je op mij doelt? Google Home is standaard wél mogelijk met de stock firmware en de Chinese app.
Als je hem flasht is het juist allemaal wat lastiger. En ik wil hem liever wél flashen, omdat ik a) die Chinezen niet vertrouw en b) ik ook wat wil knutselen en in de toekomst misschien verder wil uitbreiden. Maar dan moet ik wel even goed uitzoeken hoe de Google Home ondersteuning bij de verschillende domotica pakketten is...
Ik doelde inderdaad op jou. Ik geef toch aan dat het custom firmware nog niet kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
meesje schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 12:24:
[...]

Ik doelde inderdaad op jou. Ik geef toch aan dat het custom firmware nog niet kan?
Ah ja, verkeerd gelezen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
barrymossel schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 10:05:
[...]

Mijn eerste neiging is ook inderdaad direct die Chinese meuk software zo snel mogelijk te verwijderen, echter wil ik mijn Sonoffs (in de toekomst) met een Google Home gaan gebruiken. En het is voor mij nog niet geheel duidelijk hoe die ondersteuning voor Google Home vanuit de verschillende domotica pakketten is. Vooralsnog lees ik alleen over soort van work-arounds via bijvoorbeeld ITTT. Maar daar moet ik me duidelijk nog in verdiepen.
Homeassistant, met de Sonoffs via mqtt, wordt prima ondersteund door Google Assistant. Dat werkt compleet foutloos bij mij thuis, zonder ifttt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• puntje013
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-08 18:53
Hmmbob schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 13:55:
[...]

Homeassistant, met de Sonoffs via mqtt, wordt prima ondersteund door Google Assistant. Dat werkt compleet foutloos bij mij thuis, zonder ifttt.
Ik zal me ook eens gaan verdiepen in Homeassistent, sinds de storing van gisteren ben ik de stock firmware ook wel beu.
Nu een uitzoeken hoe dat flashen precies werkt en of de B1 lamp ook te flashen is.
Voordeel van Homeassistent is dat mijn milight lampen dan waarschijnlijk ook werken.

Mijn china shopping reviews youtube kanaal
Mijn china shopping reviews blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Hmmbob schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 13:55:
[...]

Ik zie het, tenminste, ik zie iets: https://home-assistant.io/components/google_assistant/

Zei ik toch: ik moet me er nog zeer in verdiepen ;)

---edit---
En voor Domoticz: https://www.domoticz.com/...hp?f=69&t=20029&start=960

[ Voor 10% gewijzigd door barrymossel op 21-02-2018 15:46 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
barrymossel schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 14:28:
[...]

Ik zie het, tenminste, ik zie iets: https://home-assistant.io/components/google_assistant/

Zei ik toch: ik moet me er nog zeer in verdiepen ;)

---edit---
En voor Domoticz: https://www.domoticz.com/...hp?f=69&t=20029&start=960
En nu nog een zeer eenvoudige procedure om te flashen... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
meesje schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 15:52:
[...]

En nu nog een zeer eenvoudige procedure om te flashen... :9
Zo moeilijk lijkt me dat toch niet?
Sonoff openmaken (uiteraard 230V eraf indien van toepassing). Programmer aansluiten via de 4 pins (solderen niet echt nodig zo te lezen, maar zou kunnen) met knopje op de Sonoff ingedrukt. Nieuwe software erop flashen. Paar kleine stapjes die je met een tutorial zo hebt doorlopen. Kwestie van minutenwerk, niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
Gezien alle reacties hierboven, ik gebruik inderdaad 2 stuks om ze dmv google home te bedienen

Op enkele ander heb ik tasmota software draaien, dus dat lukt me wel

Wanneer ik een goede beschrijving kan vinden om de google home de tasmota software te kunnen laten aansturen, zonder een externe mqtt broker zal ik me er weer eens aan wagen

Over de veiligheid van de chineese server maak ik me niet zo druk, misschien moet ik me wel drukker maken om US soft, cq Hardware.

Trouwens onze "eigen" Homey gebruikt ook een externe server, dus die zal dan ook wel voor velen niet acceptabel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
barrymossel schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 15:59:
[...]

Zo moeilijk lijkt me dat toch niet?
Sonoff openmaken (uiteraard 230V eraf indien van toepassing). Programmer aansluiten via de 4 pins (solderen niet echt nodig zo te lezen, maar zou kunnen) met knopje op de Sonoff ingedrukt. Nieuwe software erop flashen. Paar kleine stapjes die je met een tutorial zo hebt doorlopen. Kwestie van minutenwerk, niet?
Bij het stuk "Programmer aansluiten via de 4 pins (solderen niet echt nodig zo te lezen, maar zou kunnen)" haak ik al af... ;)

Ook als ik google op tasmota vind ik onderstaande tekst:
Provide ESP8266 based Sonoff by iTead Studio and ElectroDragon IoT Relay with Serial, Web and MQTT control allowing 'Over the Air' or OTA firmware updates using Arduino IDE.
Dan haak ik eerlijk gezegd ook af. Het zegt me weinig wat deze firmware nu precies toevoegt. Maar ja, ik ben maar een leek... :9

Ik heb me echt wel een beetje verdiept in het flashen. Ik zou namelijk graag de HomeKit flash er op willen zetten. Maar nergens een begrijpelijke tutorial te vinden. Het voelt echt als technisch DHZ-en.

[ Voor 9% gewijzigd door meesje op 21-02-2018 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
meesje schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 17:24:
[...]

Bij het stuk "Programmer aansluiten via de 4 pins (solderen niet echt nodig zo te lezen, maar zou kunnen)" haak ik al af... ;)

Ook als ik google op tasmota vind ik onderstaande tekst:
Provide ESP8266 based Sonoff by iTead Studio and ElectroDragon IoT Relay with Serial, Web and MQTT control allowing 'Over the Air' or OTA firmware updates using Arduino IDE.
Dan haak ik eerlijk gezegd ook af. Het zegt me weinig wat deze firmware nu precies toevoegt. Maar ja, ik ben maar een leek... :9

Ik heb me echt wel een beetje verdiept in het flashen. Ik zou namelijk graag de HomeKit flash er op willen zetten. Maar nergens een begrijpelijke tutorial te vinden. Het voelt echt als technisch DHZ-en.
Haha, ik snap je. Als je echt de HomeKit flash wilt doen, dan zou ik gewoon eens op YouTube kijken hoe het werkt. In principe gaat dat flashen met elke firmware op dezelfde manier. Als het dan niet lukt zou ik er ook geen moeite in steken. Zover ik lees is de standaard firmware meer dan voldoende voor je, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Laatst online: 04-09 19:51
hoe zit het eigenlijk met jullie ervaring qua veiligheid van de basic en de s20?
ze zijn beide toch niet CE gekeurd?
Komen ze nog met een S20 versie die ook energie kan meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
barrymossel schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 19:45:
[...]

Haha, ik snap je. Als je echt de HomeKit flash wilt doen, dan zou ik gewoon eens op YouTube kijken hoe het werkt. In principe gaat dat flashen met elke firmware op dezelfde manier. Als het dan niet lukt zou ik er ook geen moeite in steken. Zover ik lees is de standaard firmware meer dan voldoende voor je, toch?
Kan iemand mij in simpele termen uitleggen wat tasmota doet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raolte
meesje schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 21:08:
[...]

Kan iemand mij in simpele termen uitleggen wat tasmota doet?
In de simpelste vorm de sonoff , on off , aan uitzetten dmv webservertje in de sonoff te plaatsen, welke je met een smartphone kunt benaderen door het ip adres van de sonoff te benaderen. Je gebruikt dan alleen je eigen wifi netwerk. In plaats van een server op het internet van sonoff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Laatst online: 13-09 21:48

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Iemand dit wel eens gehad? heb een Sonoff POW geprobeerd te flashen met SonOTA. ging niet lekker en eens geprobeerd met --legacy optie. Hierbij ging rode led branden en kwam de FinalStage niet naar voren. Sinds dien doet ie helemaal niks meer. Dus middels FTDI ESPEasy, Tasmota en Espruna geprobeerd, uploaden gaat goed, maar blijft allemaal hangen op de blauwe LED die aan gaat zodra de spanning erop gaat en ook blijft branden. knopje werkt ook niet.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

• TD-er
Weet je zeker dat er een ESP8266 in zit en niet bijvoorbeeld een ESP8285?

@meesje Er is een aantal verschillende firmware smaakjes voor ESP-gebaseerde apparaten, zoals Sonoff's.
Zo heb je Tasmota, Espruna en uiteraard ESPEasy (beetje bevooroordeeld hier ;) )
In de basis doen ze allemaal ongeveer hetzelfde, namelijk het apparaat in eigen beheer geven, zorgen dat je met zelf gekozen services kunt verbinden en acties verbinden aan bepaalde handelingen.
Bijvoorbeeld je drukt ergens op een knop en de Sonoff moet een lamp schakelen. Dat ergens kan zijn een wandschakelaar, of in de app van Domoticz, HomeAssistant, OpenHAB, of een van de vele andere oplossingen.

ESPruna ken ik niet echt, maar wat ik begrepen heb, hebben ze eigenlijk een versie per Sonoff apparaat zo ongeveer zodat je eigenlijk precies dat kan doen wat dat apparaat in zich heeft.
Tasmota biedt alweer meer dingen zoals extra sensoren inbouwen en gebruiken. Maar is nog steeds bruikbaar om OTA te flashen in de kleine ROM's van de Sonoff devices.
ESPeasy is (inmiddels) meer gericht op het ondersteunen van heel veel "controllers" (voor uitwisselen van gegevens met andere pakketten) en heel veel sensoren, display's etc.

De concurrentie en onderlinge strijd is dusdanig groot ( ;) ) dat we (Theo van Tasmota) en ik (een van de ontwikkelaars van ESPeasy) gisteren gezellig ervaringen hebben staan uitwisselen op een MeetUp.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• MrAngry
Kan je een S20 nou ook OTA flashen vanaf stock, of heb ik dat verkeerd begrepen?

• meesje
@TD-er Enorm bedankt voor deze info. Voor mij klinkt het allemaal te technisch. Ik haak al af bij het zelf knutselen van zo’n kabeltje om te kunnen flashen. ;) Als ik me niet vergis heb je zo’n kabeltje echt nodig, toch?
Ik hou het wel bij de standaard firmware en zorg er voor dat ik de sonoff niet op cruciale thuisautomatisering in zet. Zoals eerder aangegeven wil ik een sonoff gaan gebruiken voor de tl lamp in d3 garage. Bijvoorbeeld dat ik tegen Alexa zeg om het licht aan te doen in de garage terwijl ik er al naar toe loop.
Hopelijk komen ze ooit ook met een homekit compatible firmware (zoals op hun facebook pagina aangegeven).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TD-er
@meesje Dat zelf flashen is niet zo heel moeilijk.
Ik zou er eigenlijk eens een paar foto's van moeten maken.

Dit is een prima programmer en je hoeft eigenlijk alleen maar 4 pinnetjes in een losse pinheader te steken in de juiste volgorde en die tegen de soldeerpuntjes van de Sonoff aan te drukken en vast te houden tijdens het programmeren.

Als pinheader kun je iets zoals dit gebruiken. Daar knip je dan een rijtje van 4 van af en drukt 3V3, Rx, Tx en GND in de juiste volgorde erop en drukt ze tegen de Sonoff aan.
Wel ervoor zorgen dat de Sonoff niet aan de netspanning hangt tijdens het flashen.

• meesje
@TD-er Wederom bedankt! Voor de prijs hoef ik het in ieder geval niet te laten.... ;)
Het afbreken van die pinnetjes van zo’n strip zag ik al eens voorbij komen in een youtube filmpje.
Als het zonder solderen ook kan, kan ik me wel eens een poging wagen.

Nu nog verdiepen in de verschillende firmwares. Ik wist niet dat er zo’n grote concurrentiestrijd was. :)

Het liefst zou ik een sonoff compatible willen maken met Apple HomeKit, maar ook dat deze nog aangestuurd kan worden door Amazon Alexa.

De bestelling bij ali zal ik dit weekend doen. De komende tijd maar eens flink zoeken via google en youtube. Destijds heb ik geprobeerd te zoeken naar de homekit flash maar niks kunnen vinden. Deze behoort er wel al te zijn.

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

TD-er schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 20:29:
Weet je zeker dat er een ESP8266 in zit en niet bijvoorbeeld een ESP8285?

@meesje Er is een aantal verschillende firmware smaakjes voor ESP-gebaseerde apparaten, zoals Sonoff's.
Zo heb je Tasmota, Espruna en uiteraard ESPEasy (beetje bevooroordeeld hier ;) )
In de basis doen ze allemaal ongeveer hetzelfde, namelijk het apparaat in eigen beheer geven, zorgen dat je met zelf gekozen services kunt verbinden en acties verbinden aan bepaalde handelingen.
Bijvoorbeeld je drukt ergens op een knop en de Sonoff moet een lamp schakelen. Dat ergens kan zijn een wandschakelaar, of in de app van Domoticz, HomeAssistant, OpenHAB, of een van de vele andere oplossingen.

ESPruna ken ik niet echt, maar wat ik begrepen heb, hebben ze eigenlijk een versie per Sonoff apparaat zo ongeveer zodat je eigenlijk precies dat kan doen wat dat apparaat in zich heeft.
Tasmota biedt alweer meer dingen zoals extra sensoren inbouwen en gebruiken. Maar is nog steeds bruikbaar om OTA te flashen in de kleine ROM's van de Sonoff devices.
ESPeasy is (inmiddels) meer gericht op het ondersteunen van heel veel "controllers" (voor uitwisselen van gegevens met andere pakketten) en heel veel sensoren, display's etc.

De concurrentie en onderlinge strijd is dusdanig groot ( ;) ) dat we (Theo van Tasmota) en ik (een van de ontwikkelaars van ESPeasy) gisteren gezellig ervaringen hebben staan uitwisselen op een MeetUp.
Ja. Dit is een POW 2.0 met Esp8266. Heb al diverse flashes geprobeerd en ook eerst leeg gemaakt met een blanke bin, maar kom niet verder dat bij inschakelen de blauwe led gaat branden en niet meer uit gaat, button doet ook niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
MrAngry schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 20:39:
Kan je een S20 nou ook OTA flashen vanaf stock, of heb ik dat verkeerd begrepen?
dat is mij niet gelukt, maar flashen met kabel lukt prima.
TD-er schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 20:55:
@meesje Dat zelf flashen is niet zo heel moeilijk.
Ik zou er eigenlijk eens een paar foto's van moeten maken.

Dit is een prima programmer en je hoeft eigenlijk alleen maar 4 pinnetjes in een losse pinheader te steken in de juiste volgorde en die tegen de soldeerpuntjes van de Sonoff aan te drukken en vast te houden tijdens het programmeren.

Als pinheader kun je iets zoals dit gebruiken. Daar knip je dan een rijtje van 4 van af en drukt 3V3, Rx, Tx en GND in de juiste volgorde erop en drukt ze tegen de Sonoff aan.
Wel ervoor zorgen dat de Sonoff niet aan de netspanning hangt tijdens het flashen.
exact hoe ik het ook doe.

[ Voor 10% gewijzigd door Hmmbob op 23-02-2018 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01:19

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Is er ergens uitleg over Tasmota's module parameters?
Per GPIO kun je kiezen uit
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
00 None
01 DHT11
02 AM2301
03 DHT22
04 DS18x20
05 I2C SCL
06 I2C SDA
09 Switch1
10 Switch2
11 Switch3
12 Switch4
14 Button2
15 Button3
16 Button4
18 Relay2
19 Relay3
20 Relay4
21 Relay5
22 Relay6
23 Relay7
24 Relay8
26 Relay2i
27 Relay3i
28 Relay4i
29 Relay5i
30 Relay6i
31 Relay7i
32 Relay8i
33 PWM1
34 PWM2
35 PWM3
36 PWM4
37 PWM5
38 Counter1
39 Counter2
40 Counter3
41 Counter4
42 PWM1i
43 PWM2i
44 PWM3i
45 PWM4i
46 PWM5i
47 IRrecv
49 Led2
50 Led3
51 Led4
53 Led2i
54 Led3i
55 Led4i

Ik nam aan dat Led# bedoeld is als output voor de relay-toestand (en Led#i de logisch tegengestelde toestand), rekeninghoudende met LedState end LedPower instellingen. Maar waarom ontbreekt Led1 dan terwijl dat wel via console is in te stellen, maar blijkbaar niet zo werkt.

Ik wil dergelijke led-button gebruiken: Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1keUeSpXXXXX0XVXXq6xXFXXXV.jpg

Ik moet alleen rekening houden dat die led zo'n 20mA nodig heeft. De ESP8266 kan 12mA sourcen en 20mA sinken: Dan zou ik de led kunnen aansluiten op 3.3v en een GPIO met Led1i, maar een testopstelling met een ledje+weerstand werkt niet, want het ledje flikkert even bij elke toggle.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandirks
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-09 21:18
Is er iemand die een extra sensor/led aan een S20 smart switch heeft gekoppeld? Ik heb moeite met het vinden van informatie hierover.

Ik heb in een testopstelling een IR led aan een NodeMCU hangen waarmee ik vanuit Domoticz of dmv het aanroepen van een URL vanuit de browser mijn TV kan bedienen. Dit zou ik willen repliceren naar mijn S20, maar het is me nog niet helemaal duidelijk hoe een en ander aan te sluiten.

Ik hoop van de AMS1117 op de S20 de 5V en/of 3.3V te kunnen halen en de TX of RX pin (GPIO 1 & 3) van de programming plug kunnen gebruiken om middels een transistor de LED te schakelen.

Ben ik hiermee op de goed weg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pendora
  • Laatst online: 08:57
MrAngry schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 20:39:
Dat kon met de vorige firmware nu helaas niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
meesje schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 21:22:
[...]
De bestelling bij ali zal ik dit weekend doen. De komende tijd maar eens flink zoeken via google en youtube. Destijds heb ik geprobeerd te zoeken naar de homekit flash maar niks kunnen vinden. Deze behoort er wel al te zijn.
Als je het spul gaat bestellen, wellicht even zoeken naar pinheader met iets langere pinnetjes.
Ik had gisteren even snel iets gezocht (programmer is wel een goede link), maar bij nader inzien zijn die pinnen ietwat kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
A
TD-er schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 16:27:
[...]

Als je het spul gaat bestellen, wellicht even zoeken naar pinheader met iets langere pinnetjes.
Ik had gisteren even snel iets gezocht (programmer is wel een goede link), maar bij nader inzien zijn die pinnen ietwat kort.
Thanks! Voor jullie is het ongetwijfeld gesneden koek. Maar voor mij is het echt nog abracadabra. Nergens kan ik een stappenplan vinden voor dummies. De tutorials (youtube maar ook GitHub) die ik gevonden heb, gaan er vrijwel allemaal van uit dat je bepaald basis kennis niveau hebt.
Ik zoek een duidelijk handleiding wat echt bij de start begint: met welk programma maak je connectie met de Sonoff. In die filmpjes beginnen ze gelijk met code/scripts in te kloppen.... Ook wordt er aangeraden om zelf te compileren, tja....... hoe doet ik dat? En ook welke firmware? Mijn grote voorkeur gaat uit naar de Homekit firmware (bij voorkeur ook nog Alexa compatible). Als ik op youtube zoek op sonoff homekit, krijg ik allerlei filmpjes hoe je het moet inregelen via homebridge/raspberry.... Dat zoek ik dus niet.

Ik krijg echt het idee dat ik geen echte tweaker ben..... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
meesje schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 16:45:
A
[...]

Thanks! Voor jullie is het ongetwijfeld gesneden koek. Maar voor mij is het echt nog abracadabra. Nergens kan ik een stappenplan vinden voor dummies. De tutorials (youtube maar ook GitHub) die ik gevonden heb, gaan er vrijwel allemaal van uit dat je bepaald basis kennis niveau hebt.
Ik zoek een duidelijk handleiding wat echt bij de start begint: met welk programma maak je connectie met de Sonoff. In die filmpjes beginnen ze gelijk met code/scripts in te kloppen.... Ook wordt er aangeraden om zelf te compileren, tja....... hoe doet ik dat? En ook welke firmware? Mijn grote voorkeur gaat uit naar de Homekit firmware (bij voorkeur ook nog Alexa compatible). Als ik op youtube zoek op sonoff homekit, krijg ik allerlei filmpjes hoe je het moet inregelen via homebridge/raspberry.... Dat zoek ik dus niet.

Ik krijg echt het idee dat ik geen echte tweaker ben..... :+
Nou, vandaag kwam mijn eerste Sonoff (S20) binnen. Werkt natuurlijk prima met de standaard app, maar zoals ik eerder al zei heb ik weinig op met een Chinese app met een Chinese server etc. etc.. Dus ik ben aan de slag gegaan. En voor een eerste keer was het redelijk behelpen, maar het is gelukt (na een uur of twee geloof ik). Voor mij zal het vanaf nu eenvoudig gaan, maar als je echt niet zo "technisch" bent en geen zin hebt om e.e.a. uit te zoeken, dan zou ik het gewoon niet doen. Dingen waar ik tegenaan liep:
  • Best veel stappen om de firmware te builden/compilen/flashen en daarbij klopt de standaard tutorial van Tasmato niet meer (dus was wat improviseren)
  • Zonder solderen kreeg ik hem niet geflasht (er zaten geen gaatjes waar ik makkelijk de pins in kon steken, dus moest solderen om een goede verbinding te krijgen)
  • MQQT installeren op m'n OrangePi
  • De Sonoff met Tasmota instellen (de tutorials die ik zag waren enigszins out-dated of gewoon niet compleet)
Maar het werkt!
Maar @meesje ga eerst na wat je nu precies wilt. Dat flashen is alleen handig als je het echt daadwerkelijk binnen een Domotica systeem wilt gebruiken. En dat is voor jou volgens mij niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
barrymossel schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 17:37:
[...]

Nou, vandaag kwam mijn eerste Sonoff (S20) binnen. Werkt natuurlijk prima met de standaard app, maar zoals ik eerder al zei heb ik weinig op met een Chinese app met een Chinese server etc. etc.. Dus ik ben aan de slag gegaan. En voor een eerste keer was het redelijk behelpen, maar het is gelukt (na een uur of twee geloof ik). Voor mij zal het vanaf nu eenvoudig gaan, maar als je echt niet zo "technisch" bent en geen zin hebt om e.e.a. uit te zoeken, dan zou ik het gewoon niet doen. Dingen waar ik tegenaan liep:
  • Best veel stappen om de firmware te builden/compilen/flashen en daarbij klopt de standaard tutorial van Tasmato niet meer (dus was wat improviseren)
  • Zonder solderen kreeg ik hem niet geflasht (er zaten geen gaatjes waar ik makkelijk de pins in kon steken, dus moest solderen om een goede verbinding te krijgen)
  • MQQT installeren op m'n OrangePi
  • De Sonoff met Tasmota instellen (de tutorials die ik zag waren enigszins out-dated of gewoon niet compleet)
Maar het werkt!
Maar @meesje ga eerst na wat je nu precies wilt. Dat flashen is alleen handig als je het echt daadwerkelijk binnen een Domotica systeem wilt gebruiken. En dat is voor jou volgens mij niet het geval.
Niet vloeken he ;)
Apple HomeKit is een domotica platform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
meesje schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 17:48:
[...]

Apple HomeKit is een domotica platform.
True, maar dat had je nog niet toch? En zonder zo'n platform is het relatief lastig de Sonoff te schakelen. Dan moet je dus naar het ip adres van je Sonoff via een browser en dan daar op een knop drukken. Dan kun je het beter doen via de app lijkt mij. Als het dus alleen maar gaat om die TL te schakelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-09 12:45
barrymossel schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 17:54:
[...]

True, maar dat had je nog niet toch? En zonder zo'n platform is het relatief lastig de Sonoff te schakelen. Dan moet je dus naar het ip adres van je Sonoff via een browser en dan daar op een knop drukken. Dan kun je het beter doen via de app lijkt mij. Als het dus alleen maar gaat om die TL te schakelen...
https://www.itead.cc/blog/sonoff-works-with-ifttt kun je ook wel e.e.a. mee toch

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
barrymossel schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 17:54:
[...]

Ik maak juist wel gebruik van homekit. Zie mijn eerdere opmerking: meesje in "Sonoff: goedkope schakelaar op afstand via wifi (ESP8266)"
Naast voice control, kun je via de Alexa app trouwens ook je apparatuur schakelen.

Aangezien het flashen mij te hoog gegrepen is (er zijn geen dummy handleidingen), hou ik wel bij de stock firmware. Heb ik in ieder geval bediening via Alexa en wellicht later in de toekomst HomeKit (via een stock firmware update). Dan maar via de wellicht minder veilige (en helaas wel minder stabiele) Chinese servers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
meesje schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 19:25:
[...]

Ik maak juist wel gebruik van homekit. Zie mijn eerdere opmerking: meesje in "Sonoff: goedkope schakelaar op afstand via wifi (ESP8266)"
Naast voice control, kun je via de Alexa app trouwens ook je apparatuur schakelen.

Aangezien het flashen mij te hoog gegrepen is (er zijn geen dummy handleidingen), hou ik wel bij de stock firmware. Heb ik in ieder geval bediening via Alexa en wellicht later in de toekomst HomeKit (via een stock firmware update). Dan maar via de wellicht minder veilige (en helaas wel minder stabiele) Chinese servers.
My bad! Mijn kortetermijngeheugen laat soms te wensen over... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 00:24
Sonoff enkele wand switch nu 11 euro.

US/EU Itead Sonoff Touch WIFI Schakelaar Luxe Kristalglas Plaat Touch Draadloze Timing APP Schakelaar Afstandsbediening Via APP EWELINK
http://s.aliexpress.com/INNFfqEf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J-P
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-09 20:23

J-P

Syntax erro....

meesje schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 19:25:
[...]

Ik gebruik ook de standaard firmware omdat ik thuis verder geen home automatiseringshub heb.
Wel heb ik de Sonoffs op een gasten netwerk verbonden met internet zodat ze niet bij mijn computers kunnen komen.

Dit gaat prima aangezien ik de Sonoffs alleen gebruik om lichten te schakelen met een Google Home commando.

(ಠ_ಠ) ¿doʞ u,z do ʇıp ʇɐɐʇs ɯoɹɐɐʍ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 00:24
Ben benieuwd, heb 8 x basics, 2 x t16, 2 x temp/humidity sensors en 1 x dual onderweg hier naar toe. En nog een RGB led strip wifi controller met zelfde chip die je ook kan flashen met tasmoda. Ook 3 verschillende usb-ttl flashers onderweg, kost toch allemaal niets vergeleken bij z-wave. Alle belangrijke sensoren zoals deur, pir en sirenes heb ik wel allemaal z-wave, ook van ali natuurlijk ;)

Ik bouw ze allemaal in de plafonnieres, op de meeste schakelaar plekken heb ik enkel bruin en schakel lopen, extra kabel trekken voor een sonoff wand schakelaar zou kunnen maar dan zit ik nog op andere plekken met de busch en jager stopkontakten ernaast. Wordt een lelijk zootje aan de muur als ik ga combineren.

Ik lees over verschillende versie's sonoff materiaal dus het wordt nog even goed uitzoeken voor ik begin met flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-09 15:28
Tweakers,
Ik zit al een tijdje mee te lezen. Inmiddels heb ik 7x Sonoff Pow om mijn droger, wasmachine cv enz te meten. Dit gaat perfect alleen mis ik bijvoorbeeld een stroompiek om 7 uur als mijn CV aanslaat en gaat rondpompen. Kunnen jullie mij vertellen of dit mogelijk is in domoticz? Zoiets ongeveer:

Public
Publieke map
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AV1b0jcoJt3gyLmcW5OdJGQT/thumb.png

het zou ook fijn zijn om dan het totaal ook te zijn van een week,maand,jaar.

Hoe kan ik de sonoff pow flashen?
welke software kan ik het beste er op flashen?
welke spullen moet ik op aliexpress kopen?

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
maartentmm schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 11:59:
Tweakers,
Ik zit al een tijdje mee te lezen. Inmiddels heb ik 7x Sonoff Pow om mijn droger, wasmachine cv enz te meten. Dit gaat perfect alleen mis ik bijvoorbeeld een stroompiek om 7 uur als mijn CV aanslaat en gaat rondpompen. Kunnen jullie mij vertellen of dit mogelijk is in domoticz? Zoiets ongeveer:

Public
Publieke map
[afbeelding]

het zou ook fijn zijn om dan het totaal ook te zijn van een week,maand,jaar.

Hoe kan ik de sonoff pow flashen?
welke software kan ik het beste er op flashen?
welke spullen moet ik op aliexpress kopen?
Je laat een plaatje zien uit Domoticz en vraagt of dit mogelijk is in Domoticz???
Als je niet genoeg hebt aan de grafieken in Domoticz dan kun je vanuit Domoticz de data doorsturen naar Influxdb en d.m.v. Grafana allerlei grafieken/dashboards maken die je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
jobr schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 19:33:
[...]

Je laat een plaatje zien uit Domoticz en vraagt of dit mogelijk is in Domoticz???
Als je niet genoeg hebt aan de grafieken in Domoticz dan kun je vanuit Domoticz de data doorsturen naar Influxdb en d.m.v. Grafana allerlei grafieken/dashboards maken die je wilt.
Aah oké top.
De hoofdvraag is natuurlijk hoe ik die uit mijn Sonoff Pow devices krijg?

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
maartentmm schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 20:50:
[...]

Aah oké top.
De hoofdvraag is natuurlijk hoe ik die uit mijn Sonoff Pow devices krijg?
Bijv met Tasmota of espurna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
jobr schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 21:14:
[...]

Bijv met Tasmota of espurna.
https://www.cnx-software....noff-pow-wireless-switch/

is dit de meest duidelijke handleiding voor de pow?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Of je volgt deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Ik heb de OTA versie van tasmota geprobeerd pas, maar helaas is er geen leven meer in de pow nadat deze niet volledig geflashed is. Ook via de usb lukt het helaas niet meer om enige leven erin te krijgen, dus maar een nieuwe besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
martinvdm schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 19:45:
Ik heb de OTA versie van tasmota geprobeerd pas, maar helaas is er geen leven meer in de pow nadat deze niet volledig geflashed is. Ook via de usb lukt het helaas niet meer om enige leven erin te krijgen, dus maar een nieuwe besteld
Dit ook al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

De firmware wordt bij mij wel geaccepteerd met de FTDI adapter en button ingedrukt terwijl vcc verbonden wordt. Upload keurig nieuwe firmware maar vervolgens gaat bij het inschakelen blauwe led continue branden zonder dat er iets werkt, geen WiFi en ook de button doet niks.

USE_DISCOVERY in user_config.h. Al gedaan maar ook dat helpt niet.

[ Voor 6% gewijzigd door martinvdm op 01-03-2018 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
martinvdm schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 20:23:
[...]

De firmware wordt bij mij wel geaccepteerd met de FTDI adapter en button ingedrukt terwijl vcc verbonden wordt. Upload keurig nieuwe firmware maar vervolgens gaat bij het inschakelen blauwe led continue branden zonder dat er iets werkt, geen WiFi en ook de button doet niks.

USE_DISCOVERY in user_config.h. Al gedaan maar ook dat helpt niet.
Ik neem aan ook al eens flash helemaal leeg gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

jobr schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 21:16:
[...]

Ik neem aan ook al eens flash helemaal leeg gemaakt?
yep 1MB en 4MB lege bin erin gestopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:24
martinvdm schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 21:17:
[...]

yep 1MB en 4MB lege bin erin gestopt
Je kan ook deze tool nog eens proberen: https://github.com/espressif/esptool#erasing-flash
met esp tool kan je hem ook flashen. Na het flashen kan je ook nog een de seriele poort openen. Wanneer de tasmota niet kan verbinden met de voor geprogrammeerde APs zal hij in WPA mode gaan, dit word gelogt op de seri port wanneer dat is. Zo heb ik mijn sonoffs weer tot leven gekregen toen ze dood leken.

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

ymoona schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 21:32:
[...]

Je kan ook deze tool nog eens proberen: https://github.com/espressif/esptool#erasing-flash
met esp tool kan je hem ook flashen. Na het flashen kan je ook nog een de seriele poort openen. Wanneer de tasmota niet kan verbinden met de voor geprogrammeerde APs zal hij in WPA mode gaan, dit word gelogt op de seri port wanneer dat is. Zo heb ik mijn sonoffs weer tot leven gekregen toen ze dood leken.
De erasing flash zal ik idd nog eens testen, de serial monitor is niet echt handigin deze denk ik. volgens mij moet dan de sonoff aansluiten aan de spanning en uitlezen tegelijkertijd, iets wat zeer sterk afgeraden wordt en ik ook niet echt van plan was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbraakje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 08:49

verbraakje

🚦

martinvdm schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 21:35:
[...]

De erasing flash zal ik idd nog eens testen, de serial monitor is niet echt handigin deze denk ik. volgens mij moet dan de sonoff aansluiten aan de spanning en uitlezen tegelijkertijd, iets wat zeer sterk afgeraden wordt en ik ook niet echt van plan was.
Ik weet het niet meer heel zeker maar ik heb ook een tijd lopen k*tten met flashes van de POW. Kon me herinneren dat ik hem in vedergeval moest erasen voor het flashes. Anders ging het bij mij niet goed.

Veiligheid staat voor op http://www.juniorverkeerslichten.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:24
martinvdm schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 21:35:
[...]

Ik heb al mijn sonoffs geflashed met serieel. Moet je natuurlijk wel ook voeden vanuit serieel. Mijn usb serieel converter kan ook gewoon 3v3 leveren dus die gebruik ik tijdens het flashen.

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Zou deze ook te flashen zijn met Tasmota: https://nl.aliexpress.com...ur-touch/32841520618.html
Nou ja, er zit een ESP in, dus flashen gaat wel lukken. Maar werkt hij dan ook?

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1g_1da8LN8KJjSZFPq6xoLXXa5/QIACHIP-Smart-Home-AC-110-V-220-V-Wifi-Smart-Switch-APP-Remote-controle-muur-touch.jpg

---edit---
Hij gebruikt schijnbaar de eWeLink app, dus net zoals Sonoff. Dus ik heb er wel iets of wat vertrouwen in.

[ Voor 12% gewijzigd door barrymossel op 06-03-2018 11:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

@ymoona
@verbraakje
@jobr
Uiteindelijk gelukt met opnieuw flashen van ESpurna na eerst een empty flash te doen. Beide via esptool.py. Thanks mannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stitchie
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-12-2024
https://nl.aliexpress.com...=a2g0s.8937420.0.0.1wxUaG

Werkt deze adapter ook met Windows 10 en moet ik er nog een kabeltje bij bestellen of zit die erbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Waarom bestel je niet in Nederland, bijv https://opencircuit.nl/Pr...eri%C3%ABle-adapter-kabel?

Je moet een extra driver installeren, en als er geen kabel genoemd wordt / op de foto staat zit die er niet bij. Bij die ik link dus wel.

[ Voor 41% gewijzigd door Hmmbob op 08-03-2018 07:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phoolie
Hmmbob schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 07:17:
Waarom bestel je niet in Nederland, bijv https://opencircuit.nl/Pr...eri%C3%ABle-adapter-kabel?

Je moet een extra driver installeren, en als er geen kabel genoemd wordt / op de foto staat zit die er niet bij. Bij die ik link dus wel.
Maar heb je geen 3,3V nodig voor het flashen? Deze heeft alleen 5V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Ja klopt, dat is een 5V en dat is dus teveel. Die China meuk komt in mijn beperkte ervaring zonder bonus onderdelen zoals kabels. ik heb zelf kabeltjes erbij besteld.
Ik heb deze FTDI besteld: https://www.banggood.com/...or-Arduino-p-1078582.html

Die heeft een 3v3 vs 5v jumpertje. Ik heb hem nagemeten, kwam 3.2v uit volgens mijn multimeter. Gisteravond 3 maal een S20 geflashed door een pin header los in de gaatjes te drukken en vast te houden tijdens het flashen. Dat ging goed. Was alleen even oefenen om hem in flash modus te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 01:42

dof

'k Heb een tijdje geleden deze besteld bij Ali. ook met jumpertje voor 5v of 3,3v.

Was een weekje onderweg en werkte prima. En kabeltjes had ik nog liggen. :)

Overigens soldeer ik gewoon een stripje pinnetjes op de Sonoff's, vind ik wel zo veilig en comfortabel.

[ Voor 5% gewijzigd door dof op 08-03-2018 17:28 ]

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Hmmm, ik denk toch echt die te hebben en 3 succesvolle flashes uitgevoerd te hebben. Weet je zeker dat de sonoff enkel 3,3 aan kan, en niet gewoon ook 5V kan reguleren (net als 230V for that matter)

Edit: wat ik bedoel: ik ben blij dat ik mijn sonoffs niet opgeblazen heb, en vaststellende dat dat (nog) niet gebeurd is vroeg ik me af of 3,3V VS 5V inderdaad wel uitmaakt

[ Voor 30% gewijzigd door Hmmbob op 08-03-2018 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Hmmbob schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 18:06:
Hmmm, ik denk toch echt die te hebben en 3 succesvolle flashes uitgevoerd te hebben. Weet je zeker dat de sonoff enkel 3,3 aan kan, en niet gewoon ook 5V kan reguleren (net als 230V for that matter)

Edit: wat ik bedoel: ik ben blij dat ik mijn sonoffs niet opgeblazen heb, en vaststellende dat dat (nog) niet gebeurd is vroeg ik me af of 3,3V VS 5V inderdaad wel uitmaakt
Ja dat maakt wel uit. Kijk maar naar het schema. Je zet gewoon 5V op de chip.
Je hebt gewoon geluk gehad. Het gaat ook niet per definitief kapot maar de kans is wel groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Ik heb deze; heb je keuze voor zowel 5v als 3,3v.
https://opencircuit.nl/Pr...L2303HX-USB-naar-TTL-seriële-adapter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:23
Ik gebruik een aantal SonoffPows. 1 daarvan aan de quooker. Deze lijkt wat vreemde gegevens te geven. Wat ik zie aan dagverbruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EbySr0MZZv6lIHpgHAd0Y84O/full.jpg
Kijk ik naar het verbruik, zie ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VgF4bqNaYjXGJX16405vZA6U/thumb.jpg
Ik zie de spikes van 3:30 en 16:45 niet terug in het verbruik. Wel een stijging om 6:30...
Dat is toch raar? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-09 19:07
TCroezing schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 20:48:
Ik gebruik een aantal SonoffPows. 1 daarvan aan de quooker. Deze lijkt wat vreemde gegevens te geven. Wat ik zie aan dagverbruik:
[afbeelding]
Kijk ik naar het verbruik, zie ik:
[afbeelding]
Ik zie de spikes van 3:30 en 16:45 niet terug in het verbruik. Wel een stijging om 6:30...
Dat is toch raar? 8)7
De grafiek met Wh zou misschien wat sterker "getrapt" kunnen zijn zo kort na een piek, maar de gebruikte software extrapoleert het misschien wel waarmee die curve geleidelijker wordt. De pieken zijn ook wel erg kort, waardoor het mogelijk wegvalt in de resolutie van de Wh grafiek. Waarom het bij 6.30 wat sneller stijgt is niet goed te verklaren met deze gegevens inderdaad.

[ Voor 18% gewijzigd door tsjoender op 09-03-2018 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
tsjoender schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 09:37:
[...]

Je vergelijkt W met Wh, dus dat zijn verschillende eenheden die verschillende grafieken geven. Belangrijkste verschil is dat een Wh grafiek alleen maar oploopt, tot de teller weer opnieuw begint te tellen (om middernacht zo te zien). De grafiek met Wh zou misschien wat sterker "getrapt" kunnen zijn zo kort na een piek, maar de gebruikte software extrapoleert het misschien wel waarmee die curve geleidelijker wordt. De pieken zijn ook wel erg kort, waardoor het mogelijk wegvalt in de resolutie van de Wh grafiek. Waarom het bij 6.30 wat sneller stijgt is niet goed te verklaren met deze gegevens inderdaad.
Maar die "trap" rond 6 uur zou je dan toch terug moeten zien als "piek" in de andere grafiek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:55
Hmmbob schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 18:06:
De ESP8266 I/O pins zijn 5 V tolerant geloof ik, maar voor de voeding is meer dan ~ 3.3 V een minder goed idee.

Ik heb die van mij iig. geflashed met 3.3 V Vcc en 5 V I/O..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoJan
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-07 12:51
Stitchie schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 23:42:
https://nl.aliexpress.com...=a2g0s.8937420.0.0.1wxUaG

Werkt deze adapter ook met Windows 10 en moet ik er nog een kabeltje bij bestellen of zit die erbij?
Ik heb deze. Die werkt uitstekend onder Windows 10 met bijvoorbeeld de esp-01. Wel even op 3.3 volt zetten.
Er zit overigens geen kabel bij. De driver werd door Windows 10 zelf geïnstalleerd.

[ Voor 6% gewijzigd door RoJan op 09-03-2018 16:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
Na ruim 3,5 week mijn Sonoff Basic binnen gekregen. De komende periode maar eens spelen met een kabeltje, stekker en lamp fitting. Eerst natuurlijk fatsoenlijk testen. ;)
Pagina: 1 ... 9 ... 29 Laatste