Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 17:03
spNk schreef op maandag 22 januari 2018 @ 12:08:
[...]

Hiervoor dien ik dus d.m.v. een seriële verbinding oid deze instellingen aan te passen?
Wat jij wil... serieel, via het web console of MQTT...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 05-09 08:50
Pascal Saul schreef op maandag 22 januari 2018 @ 13:34:
[...]

Wat jij wil... serieel, via het web console of MQTT...
Ik heb er dus totaal geen kaas van gegeten voor de duidelijkheid ;). Er moet eerst andere firmware geflashed worden toch? Of lees ik het verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik wilde een externe schakelaar aansluiten op mijn Sonoff pro, maar kwam erachter dat dit niet zo makkelijk gaat als gedacht. Nu wilde ik de draden die aan de schakelaar zitten verlengen richting mijn schakelaars in de muur (en bij de meeste lukt dat), maar sommige zitten door gelust met een stopcontact. Dat betekend dus dat er 230 op staat en dan gaat het niet werken. Nu kwam ik op internet het volgende tegen:
https://www.letscontrolit.com/forum/viewtopic.php?t=3298

Die gebruikt een optocoupler voor een normale Sonoff. Technische gezien lijkt mij dit ook te werken voor een pro uitvoering, maar heeft iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
spNk schreef op maandag 22 januari 2018 @ 13:38:
[...]

Ik heb er dus totaal geen kaas van gegeten voor de duidelijkheid ;). Er moet eerst andere firmware geflashed worden toch? Of lees ik het verkeerd.
Correct!
Eppo © schreef op maandag 22 januari 2018 @ 14:00:
Ik wilde een externe schakelaar aansluiten op mijn Sonoff pro, maar kwam erachter dat dit niet zo makkelijk gaat als gedacht. Nu wilde ik de draden die aan de schakelaar zitten verlengen richting mijn schakelaars in de muur (en bij de meeste lukt dat), maar sommige zitten door gelust met een stopcontact. Dat betekend dus dat er 230 op staat en dan gaat het niet werken. Nu kwam ik op internet het volgende tegen:
https://www.letscontrolit.com/forum/viewtopic.php?t=3298

Die gebruikt een optocoupler voor een normale Sonoff. Technische gezien lijkt mij dit ook te werken voor een pro uitvoering, maar heeft iemand daar ervaring mee?
Wat is bij jou een Pro uitvoering??? Ik ken alleen de 4Ch Pro?

Je kan een Sonoff met een externe schakelaar ook schakelen via bijvoorbeeld GPIO14 op de meeste en mits je dus de andere software erop draait. De 4Ch pro heeft 3 GPIO's vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
Pascal Saul schreef op maandag 22 januari 2018 @ 15:15:
Wat is bij jou een Pro uitvoering??? Ik ken alleen de 4Ch Pro?

Je kan een Sonoff met een externe schakelaar ook schakelen via bijvoorbeeld GPIO14 op de meeste en mits je dus de andere software erop draait. De 4Ch pro heeft 3 GPIO's vrij.
ik bedoelde inderdaad de 4ch pro. Ik was gewoon van plan om de aansluitingen van de R1 t/m R4 switches te gebruiken, maar kan ik dan beter de GPIO's gebruiken? En als dat er maar 3 zijn, kan ik er dan 4 schakelen of is dat niet mogelijk?

Afbeeldingslocatie: https://cdn.itead.cc/media/wysiwyg/Products/Sonoff_4CH_Pro_layout-2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
Dat zou je inderdaad ook kunnen doen maar wat voor een schakelaar gebruik je dan? Een drukknop ook? Dan gaat dat wel werken en anders moet misschien een pull-up weerstand ertussen ja. Met 3 GPIO's kan je inderdaad maar 3 soft schakelaars aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08 09:26
justice strike schreef op zaterdag 20 januari 2018 @ 00:31:
heb net een 3 lijns schakelaar gevonden.... twee vragen. iemand enig idee of er ook een firewire versie hiervan is (schakelaar die zonder N/blauwe draad werkt)

verder nog natuurlijk de vraag of hij werkt met domotifz en/of hij geflashed kan worden om te werken

ik sta open voor alternatieven.

https://nl.aliexpress.com...f944178&priceBeautifyAB=2
niemand ervaring?

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
Pascal Saul schreef op maandag 22 januari 2018 @ 22:40:
Dat zou je inderdaad ook kunnen doen maar wat voor een schakelaar gebruik je dan? Een drukknop ook? Dan gaat dat wel werken en anders moet misschien een pull-up weerstand ertussen ja. Met 3 GPIO's kan je inderdaad maar 3 soft schakelaars aanmaken.
Ja, ik maak inderdaad gebruik van pulsschakelaars. Dat werkte voor de dimmers ook het fijnst, dus heb ik het ook doorgetrokken naar de normale schakelaars. Denk gewoon dat ik het even bestel vanuit China en dan kijkt wat het doet. Het geld is het probleem niet, het is alleen het wachten (en zeker het wachten als het niet doet wat ik verwacht, dan moet ik weer iets anders bestellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 15:05
Ik ben aan het overstappen van EasyEsp naar Tasmota.
Nu wil ik een pompschakelaar voor mij vloer verwarming maken.
Een DS18B20 heb ik aangesloten op de Sonoff basic, werkt allemaal prima.
Nu wil een rule maken dat als de temp hoger is dan 35 grd, aan lager dan 30 grd uit.
In easyesp kon je dan maken in een rules, kan ik ook zo iets doen met Tasmota

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-09 12:16
Even to be 100% sure. Sonoff basic met fw 1.60 is nog steeds niet OTA te flashen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Niet online
Vorige week nog niet. Ik heb moeten solderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-09 12:16
TripleQ schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 18:06:
Vorige week nog niet. Ik heb moeten solderen
Was ik al bang voor. Zit al een maand op mijn printplaat te wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-09 17:52
jossie67 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 16:06:
Ik ben aan het overstappen van EasyEsp naar Tasmota.
Nu wil ik een pompschakelaar voor mij vloer verwarming maken.
Een DS18B20 heb ik aangesloten op de Sonoff basic, werkt allemaal prima.
Nu wil een rule maken dat als de temp hoger is dan 35 grd, aan lager dan 30 grd uit.
In easyesp kon je dan maken in een rules, kan ik ook zo iets doen met Tasmota
Maak je niet toevallig gebruik van Domoticz om ze aan te sturen? Want ik zit ook aan zoiets te denken en vanuit Domoticz is dat super eenvoudig te maken. Hoe dat met rules in Tasmota zit kan ik je helaas niet zeggen....

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
M.v.Veelen schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 18:47:
[...]

Maak je niet toevallig gebruik van Domoticz om ze aan te sturen? Want ik zit ook aan zoiets te denken en vanuit Domoticz is dat super eenvoudig te maken. Hoe dat met rules in Tasmota zit kan ik je helaas niet zeggen....
Nu nog aan het bedenken en opbouwen. Er zit nu ook al een pompschakelaar tussen. Maar wil het via Domoticz regelen. Dus stel balkon deur open, dan gaat de pomp niet aan, als de toevoer temp oploopt.
Maar als ik ook nog een rule zou hebben, werkt het ook zonder domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-09 09:32
jossie67 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 19:41:
[...]

Nu nog aan het bedenken en opbouwen. Er zit nu ook al een pompschakelaar tussen. Maar wil het via Domoticz regelen. Dus stel balkon deur open, dan gaat de pomp niet aan, als de toevoer temp oploopt.
Maar als ik ook nog een rule zou hebben, werkt het ook zonder domoticz.
Ik heb dit via een blocky in Domoticz geregeld (S20 met tasmota en een ds18b20 op de aanvoerleiding). Het enige waar ik tegen aan loop is dat domoticz vast loopt als ik de sensor interval te hoog zeg. Tasmota stuurt namelijk ook steeds de switch status mee, ik zou de interval van beide graag apart willen hebben (temp 10 sec, schakelaar alleen bij een wijziging of iedere 10 minuten desnoods).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hallo,
misschien een rare vraag en hoort het hier niet thuis maar weet iemand toevallig hoe je een sonoff RF bridge kan aansturen met domoticz het werkt wel met de app maar ik wil de klik aan klik uit schakelaars laten schakelen met domoticz zodat ze aan gaan met zon's ondergang en weer op een bepaalde tijd weer uit
alvast bedankt Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
gastje01 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 20:03:
[...]

Ik heb dit via een blocky in Domoticz geregeld (S20 met tasmota en een ds18b20 op de aanvoerleiding). Het enige waar ik tegen aan loop is dat domoticz vast loopt als ik de sensor interval te hoog zeg. Tasmota stuurt namelijk ook steeds de switch status mee, ik zou de interval van beide graag apart willen hebben (temp 10 sec, schakelaar alleen bij een wijziging of iedere 10 minuten desnoods).
Hoe verander je die interval? met Update timer?

Hoe ziet jou blocky eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.v.Veelen
  • Laatst online: 08-09 17:52
gastje01 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 20:03:
[...]

Ik heb ook een dergelijke constructie (voor de centrale afzuiging: als de aanvoertamp > x graden is én het badkamerlicht brandt, dan voor x minuten de afzuiging op stand 3 en daarna weer op stand 1) en een interval van 10 sec. en dat laat mijn Domoticz echt niet vastlopen hoor?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-09 09:32
jossie67 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 20:53:
[...]
Hoe verander je die interval? met Update timer?

Hoe ziet jou blocky eruit?
Via de console of via instellingen->domotica->bijwerktimer (in Tasmota). M'n block is zo simpel als t zijn kan:
If <vloerpomp> = off and <temp aanvoerleiding> = groter dan 25 graden ->set vloerpomp = on
Else if <vloerpomp> = on and <temp aanvoerleiding> = lager dan 24 graden ->set vloerpomp = off after 15 minutes

Die 15 minuten is om te voorkomen dat ie gaat pendelen.
M.v.Veelen schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 20:54:
[...]

Ik heb ook een dergelijke constructie (voor de centrale afzuiging: als de aanvoertamp > x graden is én het badkamerlicht brandt, dan voor x minuten de afzuiging op stand 3 en daarna weer op stand 1) en een interval van 10 sec. en dat laat mijn Domoticz echt niet vastlopen hoor?
Niet direct maar er komt een moment (meestal na 2-3 dagen dat Domoticz wel nog "werkt" maar geen data meer binnen krijgt via MQTT. Ik moet dan de docker container met de hand stoppen en weer starten, daarna werkt alles direct weer. Dit is begonnen toen ik deze DIY-pompschakelaar geïnstalleerd heb. Wanneer ik een log opende van hoevaak de schakelaar aan/uit was geweest liep Domoticz direct vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Laatst online: 21:48

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

naftebakje schreef op maandag 22 januari 2018 @ 07:59:
[...]
Met deze http://www.electrodragon....board-spdt-based-esp8266/ kan je je draaiknop werkend houden, en hem ook via wifi aansturen.
- eerste relais schakelt spanning ofwel naar draaiknop, ofwel naar 2e relais.
- tweede relais uitgangen hangen parallel met de uitgangen van de draaiknop
Maar als je de draaiknop weg wil, kan dat uiteraard ook perfect.

edit; en dan vermijd je ook meteen bovenstaand risico.
Weet je ook hoe dit met MQTT werkt? En of je het zonnescherm ook nog halverwege kan stoppen?

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 17:05
martinvdm schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 22:26:
[...]Weet je ook hoe dit met MQTT werkt? En of je het zonnescherm ook nog halverwege kan stoppen?
Het is EPS8266 gebaseerd, dus je kan er mee doen wat je wil. Je hebt geen feedback waar je rolluik/zonnescherm staat, dus dat moet je zelf bijhouden en timen (als je weet dat het 10 seconden duurt voor hij dicht is, kan je 5 seconden openen om hem halfweg te zetten).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-08 17:02
Gisteren m'n Sonoff basic binnengekregen en meteen geprobeerd te flashen met de Tasmota firmware. Helaas steeds dezelfde foutmeldingen:
code:
1
2
3
warning: espcomm_sync failed
error: espcomm_open failed
error: espcomm_upload_mem failed

Nu blijkt dat ik een Sonoff Basic R2 v1.0 te pakken heb, dat staat tenminste op het board. Er lijkt ook een RF antenne in de print te zitten, maar hij is weer anders dan het RF board. Productiedatum 10/11/17.

Heeft er hier al iemand ervaring met deze versie en heeft succesvol geflashed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 09:15
Kan je een detail-foto maken van de ESP chip en ook de flash chip?
Dat is niet zozeer vanwege jouw flashprobleem, maar meer gerelateerd aan een ander issue met de verspreiding van de zogenaamde PUYA flash chips.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• born2tweak
De bovenkant (incl. gesoldeerde header) van de Sonoff Basic R2 v1.0, datum 17/10/11:

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/oxBvtcUC41EwPUfjaixBB6l4fRuuAeqsR7cA_EisclgSHLaXtvXkHOXfF0a6k_r1CeE9FI0V-jgPTg=w1920-h935

De onderkant, krijg de chips niet beter leesbaar, zijn ook slecht te lezen:
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/APDFjAN2LeXohnbjXaXmYCp0XPjmTZlrIBrXBsi8vOA41lRfPPNLDzOFl0O7c5v3dJlDfLhXrJSBr-HhEsY=w1920-h949

[ Voor 62% gewijzigd door born2tweak op 26-01-2018 16:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jandirks
  • Laatst online: 09-09 21:18
Beide foto's kunnen bij mij niet getoond worden... Als je erop klikt krijg je een Google pagina met een melding 'Forbidden'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• born2tweak
jandirks schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 15:50:
Beide foto's kunnen bij mij niet getoond worden... Als je erop klikt krijg je een Google pagina met een melding 'Forbidden'
Blijft lastig, images hosten op Google Drive 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
Is er al meer duidelijkheid waarom het flashen van esp easy op de niewste sonoff ver 1.1 niet wil lukken ? ik krijg het hier ook niet voor elkaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TD-er
Raolte schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 20:01:
Is er al meer duidelijkheid waarom het flashen van esp easy op de niewste sonoff ver 1.1 niet wil lukken ? ik krijg het hier ook niet voor elkaar
Ik heb nog steeds niet duidelijk welke chips er nu op zitten.

Er is een probleem met de PUYA flash chips, ism. SPIFFS.
TASMOTA gebruikt geen SPIFFS, dus die lijkt er vooralsnog geen last van te hebben.

Sommige van deze modules gebruiken ook geen ESP8266, maar een ESP8285 (die hebben 1M flash ingebakken)
En soms moet je ook de GPIO0 naar (volgens mij) de ground houden tijdens flashen (even nazoeken, het is de FLASH-knop op de NodeMCU 1.0)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OcGuru
  • Laatst online: 18:53

OcGuru

Giulietta Qv

Als ik mijn S20 flash naar espeasy kan ik hem dan ook nog ooit terug flashen naar de orginele firmware?

[ Voor 3% gewijzigd door OcGuru op 27-01-2018 13:16 ]

Bl44t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
OcGuru schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 13:15:
Als ik mijn S20 flash naar espeasy kan ik hem dan ook nog ooit terug flashen naar de orginele firmware?
Dat zal jammer genoeg niet meer gaan lukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verbraakje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 08:49

verbraakje

🚦

Raolte schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 16:44:
[...]

Dat zal jammer genoeg niet meer gaan lukken
Is het wel mogelijk om van esp Easy naar tasmota te gaan?

Veiligheid staat voor op http://www.juniorverkeerslichten.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:02
@verbraakje Ja, dat werkt prima. Je kunt dat zo vanuit de webinterface van ESPEasy doen door de Tasmota binary te uploaden.
Je zult alleen de stekker even opnieuw met je wifi moeten verbinden. Maar dat kan gemakkelijk door hem in AP modus te zetten (paar keer op aan/uit knop drukken).

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 27-01-2018 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 08:02
Zo, ik heb ook een bestelling gedaan bij alie :P
Dit topic maar in de gaten houden.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
TD-er schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 00:23:
[...]

Ik heb nog steeds niet duidelijk welke chips er nu op zitten.

Er is een probleem met de PUYA flash chips, ism. SPIFFS.
TASMOTA gebruikt geen SPIFFS, dus die lijkt er vooralsnog geen last van te hebben.

Sommige van deze modules gebruiken ook geen ESP8266, maar een ESP8285 (die hebben 1M flash ingebakken)
En soms moet je ook de GPIO0 naar (volgens mij) de ground houden tijdens flashen (even nazoeken, het is de FLASH-knop op de NodeMCU 1.0)
Tasmota werkt inderdaad hier wel goed,dmv atom en platform IO flash
Ik heb getracht een foto maken maar die wordt niet geheel scherp, waardoor
Je de nummers niet goed kunt zien
Ik heb wel zo goed mogelijk de nummers van de chips genoteerd
Topsite. 8 pin chip
xT
xT2N25F088. Waar de 5 ook een F kan zijn en omgekeerd
1716XBG

Downside ESP8266EX
142077
Tubo PFSY79
Met voorbehoud van leesfouten, want die getallen en letters zijn akelig klein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
verbraakje schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 19:10:
[...]

Is het wel mogelijk om van esp Easy naar tasmota te gaan?
Ja, maar het kan wel zijn dat je eerst de minimal version moet uploaden ivm ruimte gebrek. Daarna kun je de normale versie uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
misschien heb ik het gemist. Maar weet iemand of er een schakelaar is met 3 knoppen (passend in een EU WCD), waar geen Neutral draad nodig is.

(uiteraard waar deze geflashed kan worden om via wifi direct te werken).

het is mij niet helemaal duidelijk wat nu welke chip gebruikt, zeker ook niet of er een Neutral wire altijd nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-09 20:07

luigi87

Domotica Fanaticus

naftebakje schreef op maandag 22 januari 2018 @ 07:59:
[...]
Met deze http://www.electrodragon....board-spdt-based-esp8266/ kan je je draaiknop werkend houden, en hem ook via wifi aansturen.
- eerste relais schakelt spanning ofwel naar draaiknop, ofwel naar 2e relais.
- tweede relais uitgangen hangen parallel met de uitgangen van de draaiknop
Maar als je de draaiknop weg wil, kan dat uiteraard ook perfect.

edit; en dan vermijd je ook meteen bovenstaand risico.
Heb even geleden 5 stuks van deze Relay's besteld. Hebben er best lang over gedaan om hier te komen.
Snap alleen nou nog niet wat voor firmware er nou op mee komt zie wel zaken als " The board flashed with demo test code"

wat heb jij hierop geflashed? (als je ze hebt natuurlijk, ging ik even vanuit omdat je ze adviseerde) ESP EASY?

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
justice strike schreef op maandag 29 januari 2018 @ 13:59:
misschien heb ik het gemist. Maar weet iemand of er een schakelaar is met 3 knoppen (passend in een EU WCD), waar geen Neutral draad nodig is.

(uiteraard waar deze geflashed kan worden om via wifi direct te werken).

het is mij niet helemaal duidelijk wat nu welke chip gebruikt, zeker ook niet of er een Neutral wire altijd nodig is.
De nul is nodig, ding heeft een gesloten circuit nodig. D'r zijn kaku-modullen die stroom proberen te slurpen via de schakeldraad maar dat wil je nog wel eens horen. Daarom zullen ze dat hier niet hebben gedaan, opgenomen vermogen zal wel te hoog zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
neographikal schreef op maandag 29 januari 2018 @ 15:57:
[...]

De nul is nodig, ding heeft een gesloten circuit nodig. D'r zijn kaku-modullen die stroom proberen te slurpen via de schakeldraad maar dat wil je nog wel eens horen. Daarom zullen ze dat hier niet hebben gedaan, opgenomen vermogen zal wel te hoog zijn.
wat bedoel je met "dat wil je nog eens horen" en "opgenomen vermogen zal wel te hoog zijn". Heb hier een xiaomi schakelaar (zigbee) die werkt op nuldraad dus vandaar dat ik het vraag.

Maar is er dan een 3 schakelaar versie voor een EU WCD op Wifi die ik kan flashen (met nul draad als dat niet zonder bestaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
justice strike schreef op maandag 29 januari 2018 @ 16:06:
[...]

wat bedoel je met "dat wil je nog eens horen" en "opgenomen vermogen zal wel te hoog zijn". Heb hier een xiaomi schakelaar (zigbee) die werkt op nuldraad dus vandaar dat ik het vraag.

Maar is er dan een 3 schakelaar versie voor een EU WCD op Wifi die ik kan flashen (met nul draad als dat niet zonder bestaat?
Vrij simpel, om stroom te kunnen gebruiken heb je de fase en de nul nodig. Normaal heeft een schakelaar de nul onderbroken zodat de lamp niet brandt. Dat is wel wat lastig als je iets ertussen hangt dat stroom verbruikt. De oplossing is dat ze vermogen vragen door de schakelkant snel te schakelen, dat wil je alleen nog wel eens horen in de lamp.

Volgens mij ondersteunt tasmota gewoon de drievoudige versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Ok, begrepen. Ik dacht dat het anders werkt, net zoals het spaningszoeker lampje werkt op de bruine draad zou zo'n schakelaar ook stroom kunnen ontrekken zonder dat het circuit gesloten moet worden. Maar ik begrijp je punt.

Ik begrijp dat ik de tasmota kan flashen op een drievoudige schakelaar. Maar heeft iemand een drievoudige schakelaar gevonden (waar tasmota of easyesp op kan) die in een EU WCD past?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04:17
neographikal schreef op maandag 29 januari 2018 @ 16:11:
[...]

Vrij simpel, om stroom te kunnen gebruiken heb je de fase en de nul nodig. Normaal heeft een schakelaar de nul onderbroken zodat de lamp niet brandt. Dat is wel wat lastig als je iets ertussen hangt dat stroom verbruikt. De oplossing is dat ze vermogen vragen door de schakelkant snel te schakelen, dat wil je alleen nog wel eens horen in de lamp.

Volgens mij ondersteunt tasmota gewoon de drievoudige versie.
Een wandschakelaar heeft een Fase draad ( de bruine ) en 1 schakeldraad of 2 voor hotel of 4 voor kruis( de zwarte ) de nul ( blauw ) zit bij de lamp meestal de centraaldoos op het plafond

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Niet online
De schakeldraad fungeert dus als nul om de kring compleet te maken. Had blauw in de doos gezeten had je niks hoeven trekken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jossie67
wizzopa schreef op maandag 29 januari 2018 @ 16:24:
[...]

Een wandschakelaar heeft een Fase draad ( de bruine ) en 1 schakeldraad of 2 voor hotel of 4 voor kruis( de zwarte ) de nul ( blauw ) zit bij de lamp meestal de centraaldoos op het plafond
ik heb gewoon een extra nul draad (blauw) naar de schakelaar getrokken, dat lukt je meestal wel ivm 2 draden komen er dan 3 draden in een buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
neographikal schreef op maandag 29 januari 2018 @ 16:26:
De schakeldraad fungeert dus als nul om de kring compleet te maken. Had blauw in de doos gezeten had je niks hoeven trekken..
Vreemde schakeling, geen nul in de doos heb je de zwarte aan de nul in de schakelaar/wcd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
jossie67 schreef op maandag 29 januari 2018 @ 16:31:
[...]

ik heb gewoon een extra nul draad (blauw) naar de schakelaar getrokken, dat lukt je meestal wel ivm 2 draden komen er dan 3 draden in een buis.
Zo kant het dus ook. Als het niet lukt om de draad erbij te krijgen, dan een aan een draad 2 draden vastmaken en daar mee de 2 er in trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:00
justice strike schreef op maandag 29 januari 2018 @ 16:15:
Ok, begrepen. Ik dacht dat het anders werkt, net zoals het spaningszoeker lampje werkt op de bruine draad zou zo'n schakelaar ook stroom kunnen ontrekken zonder dat het circuit gesloten moet worden. Maar ik begrijp je punt.
Bij die spanningzoeker sluit je zelf de stroomkring met je lichaam.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
ok... maar heeft iemand ook een 3voudige schakelaar die in een EU WCD past gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
justice strike schreef op maandag 29 januari 2018 @ 22:35:
ok... maar heeft iemand ook een 3voudige schakelaar die in een EU WCD past gevonden?
WCD staat voor wandcontactdoos. Ook wel een stopcontact genoemd.
Ik neem aan dat je een lasdoos bedoelt? Ik kan bij de elektroboer al niks vinden wat bedraad 3 schakelaar in 1 unit stopt. Laat staan draadloos.
Afbeeldingslocatie: https://www.hornbach.nl/data/shop/D04/001/703/131/437/DV_8_5215845_01_4c_NL_20141110170513.jpg

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
deze past in een EU Lasdoos, maar is niet via WIFI maar RF (beschrijving klopt niet). Ik had begrepen dat een ESP8266 versie bestaat maar heb hemm niet gevonden.

https://nl.aliexpress.com...ol-Touch/32780668532.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cpbox
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-11-2023
here: https://nl.aliexpress.com/item/eWelink-EU-Standard-Wireless-Control-Light-Touch-Wall-Switches-3-Gang-Wifi-Control-Switch-via-Android/32827993437.html

I bought one like this (different shop I think but same product from what I can tell
I have flashed it : look up my post, was not fun.. needs soldering but board has not easy pins as on official sonoff

It does work and I know it fits as I put it in as a test
Not in action yet as still need to find time to pull the right cables from ceiling (light) to switch it's replacing

success !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 17:05
luigi87 schreef op maandag 29 januari 2018 @ 15:53:
[...]Heb even geleden 5 stuks van deze Relay's besteld. Hebben er best lang over gedaan om hier te komen.
Snap alleen nou nog niet wat voor firmware er nou op mee komt zie wel zaken als " The board flashed with demo test code"

wat heb jij hierop geflashed? (als je ze hebt natuurlijk, ging ik even vanuit omdat je ze adviseerde) ESP EASY?
Ik heb het nog niet voorbij de chef gekregen :>
Maar 't is gewoon een ESP met relais en knopjes, dus alles moet werken, maar als ik me niet vergis heeft de kerel van tasmota deze gereviewed en de nodige features ervoor zitten.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasdebans
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:59
justice strike schreef op maandag 29 januari 2018 @ 22:35:
De sonoff T1 EU bestaat alleen in 1 of 2 voudig.
De UK versie bestaat uit 1,2 & 3 voudig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerjaknut
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-04 07:31
Ik heb onlangs een Sonoff SV (de laag voltage variant) aangeschaft.

Dit is mijn eerste ervaring met Sonoff of ESP8266 chips. Met wat gepruts is het mij gelukt om er ESPEasy op te flashen. Nu was ik aan het prutsen met de instellingen en was (trial and error) wat aan het proberen om de led met ESPEasy weer aan de praat gekregen. Ik denk dat ik GPIO6 had aangeklikt en daarna was mijn Sonoff SV onbereikbaar. Dus ik dacht dat ik een configuratiefout had gemaakt en heb een poging gedaan om ESPEasy weer opnieuw te flashen om met een schone lei te beginnen. De flash lukt maar ik krijg geen ESP-0 wifinetwerk meer of iets in die trant. Kan ik het boardje gesloopt hebben of is hier wat anders aan de hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
gerjaknut schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 19:46:
Ik heb onlangs een Sonoff SV (de laag voltage variant) aangeschaft.

Dit is mijn eerste ervaring met Sonoff of ESP8266 chips. Met wat gepruts is het mij gelukt om er ESPEasy op te flashen. Nu was ik aan het prutsen met de instellingen en was (trial and error) wat aan het proberen om de led met ESPEasy weer aan de praat gekregen. Ik denk dat ik GPIO6 had aangeklikt en daarna was mijn Sonoff SV onbereikbaar. Dus ik dacht dat ik een configuratiefout had gemaakt en heb een poging gedaan om ESPEasy weer opnieuw te flashen om met een schone lei te beginnen. De flash lukt maar ik krijg geen ESP-0 wifinetwerk meer of iets in die trant. Kan ik het boardje gesloopt hebben of is hier wat anders aan de hand?
even de stroom eraf halen en nog eens proberen?
of een poortscanner draaien om te kijken of hij nog gewoon met je wifi is verbonden.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Met de ESPtool.py kun je de flash ook weer helemaal leegmaken als je zou willen, dan kun je echt met een schone lei beginnen.
* TD-er zou graag een soort van undo-mogelijkheid zien in de ESPeasy configuratie.
Iets dergelijks is mij van de week ook overkomen, dat je iets kon instellen waardoor 'ie steeds de WiFi verbinding verloor.
Nu zit ik wel steeds met allerlei versies te prutsen, dus heel grote kans dat ik zelf iets vernaggeld heb, maar het zou dus wel kunnen dat je iets doet in de config waardoor het mis kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Niet online
Ik heb nu 3x de sonoff basic ontvangen.
Hier ga ik dan nog ESPEasy op flashen en in domoticz hangen.

Maar mij vallen ze toch enigszins nog wat tegen qua formaat. Ik had een beetje gehoopt dat het in een inbouwdoos te bouwen was. (achter een schakelaar), of bijvoorbeeld in het plafonddoos waar nu een lamp aan hangt. Maar dat gaat hem niet echt worden...

Hoe hebben jullie deze ingezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

TD-er schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 20:15:
Met de ESPtool.py kun je de flash ook weer helemaal leegmaken als je zou willen, dan kun je echt met een schone lei beginnen.
* TD-er zou graag een soort van undo-mogelijkheid zien in de ESPeasy configuratie.
Iets dergelijks is mij van de week ook overkomen, dat je iets kon instellen waardoor 'ie steeds de WiFi verbinding verloor.
Nu zit ik wel steeds met allerlei versies te prutsen, dus heel grote kans dat ik zelf iets vernaggeld heb, maar het zou dus wel kunnen dat je iets doet in de config waardoor het mis kan gaan.
Dat zou handig zijn idd. Soms heb ik ook als ik verschillende versies flash dat bepaalde instellingen onthouden blijven wat niet altijd handig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-09 16:25
voor elke flash of re-flash zet ik er altijd eerst een lege file van 1024b op.
tot nu toe gaat dat goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:05
icegodd schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 18:36:
[...]

goed news :*)

Tip: Custom Firmware now allows the Sonoff Basic to be used as a standalone device in HomeKit

video+info
https://www.reddit.com/r/...ws_the_sonoff_basic_to_be

ik heb alleen geen FTDI en weet niet hoe ik moet compileren/uplodaden.
Is het iemand al gelukt om de sonoff te flashen met de custom firmware voor HomeKit ondersteuning?
Wat ik allemaal lees, ziet het er best technisch uit. Hopelijk komen ze snel met out of the box HK ondersteuning. Ifttt heeft kennelijk ook lang geduurd.

Klopt het dat ik ergens had gelezen dat vanwege een probleem (lekker vaag, ik weet het ;) ) je een Android toestel moest hebben om de sonoff de eerste keer te kunnen instellen? Zo ja, is dat nog steeds het geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

naftebakje schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 10:01:
[...]
Ik heb het nog niet voorbij de chef gekregen :>
Maar 't is gewoon een ESP met relais en knopjes, dus alles moet werken, maar als ik me niet vergis heeft de kerel van tasmota deze gereviewed en de nodige features ervoor zitten.
Na wat verder zoekwerk ben ik tegen gekomen dat compleet wordt ondersteunt door Tasmota :)
een beetje onderaan staat de verwijzing naar de electrodragon boardjes

Dus BNT 2 inhouden voor hem in flash mode te krijgen. Tasmota Flashen en het werkt (hoop ik).

Binnenkort eens even kijken of ik dit eens kan testen en 2 buttons kan connecten aan de GND en de GPIO4 en 5 om de relais ook met een button te kunnen schakelen.

Kan ik me KlikAanKlikUit rolluik modules vervangen _/-\o_ gaan me rolluiken na 1 drukken teminste dicht.

[ Voor 7% gewijzigd door luigi87 op 02-02-2018 16:11 ]

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:55
Ik heb een Sonoff S20 waarvan ik de firmwareversie wil controleren voordat ik hem flash met alternatieve firmware. Her-en-der lees ik dat hij bij eerste gebruik in access point mode zou moeten gaan, maar dat lijkt hier niet te gebeuren.

Standaard knippert de LED groen met een interval van ~2 seconden. Als ik de knop 7 seconden ingedrukt houd dan knippert hij driemaal kort en eenmaal lang. Ook dan zie ik geen AP.

Doe ik iets verkeerd?

Ik heb de Chinese app ook nog niet geprobeerd, maar ik zie niet helemaal hoe die uberhaupt zou moeten werken als het device geen teken van leven lijkt te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
Thralas schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 19:10:
Ik heb een Sonoff S20 waarvan ik de firmwareversie wil controleren voordat ik hem flash met alternatieve firmware. Her-en-der lees ik dat hij bij eerste gebruik in access point mode zou moeten gaan, maar dat lijkt hier niet te gebeuren.

Standaard knippert de LED groen met een interval van ~2 seconden. Als ik de knop 7 seconden ingedrukt houd dan knippert hij driemaal kort en eenmaal lang. Ook dan zie ik geen AP.

Doe ik iets verkeerd?

Ik heb de Chinese app ook nog niet geprobeerd, maar ik zie niet helemaal hoe die uberhaupt zou moeten werken als het device geen teken van leven lijkt te geven.
Dit gevolgd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:55
Die had ik inderdaad al gezien. Maar nu ik wat verder lees zie ik dat daar de clue staat:
a. If the device firmware is 1.6.0 or higher, IOS users should select TOUCH icon in adding process. Otherwise, it will fail to add the device. Click Next.

b. If the firmware of above models is lower than 1.6.0, then IOS users should select AP icon in adding process and they’ll be directed to Phone Setting>WiFi>connect the WiFi begins with ITEAD-******, enter default password 12345678. Go back to eWeLink, click next.
Ofwel, firmwareversies ouder dan 1.6.0 gaan in AP mode. Daarmee is m'n vraag beantwoord. Blijkbaar gebruiken nieuwere versies iets als WiFi P2P en is dat de reden is dat ik geen AP zag.

Goed, dan maar op zoek naar een UART...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
ik zie echt een hele hoop goedkope switches die via WIFI bestuurd kunnen worden

bijv:
https://nl.aliexpress.com...ef26d4a&priceBeautifyAB=0

https://nl.aliexpress.com...-Via-APP/32841262534.html

Afgezien van vragen. Is er een makkelijke manier om uit te vinden of er iets op geflashed kan worden (zelfde chip die gebruikt wordt bijv) en of dat makkelijk gaat (dmv makkelijke pinout oid)

Ik wil het wel vragen, maar ik weet niet altijd of ze begrijpen wat ik bedoel als ik vraag welke chip er gebruikt wordt en of ze een fotootje kunnen maken van de binnenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
justice strike schreef op zondag 4 februari 2018 @ 17:14:
ik zie echt een hele hoop goedkope switches die via WIFI bestuurd kunnen worden

bijv:

https://nl.aliexpress.com...-Via-APP/32841262534.html

Afgezien van vragen. Is er een makkelijke manier om uit te vinden of er iets op geflashed kan worden (zelfde chip die gebruikt wordt bijv) en of dat makkelijk gaat (dmv makkelijke pinout oid)

Ik wil het wel vragen, maar ik weet niet altijd of ze begrijpen wat ik bedoel als ik vraag welke chip er gebruikt wordt en of ze een fotootje kunnen maken van de binnenkant.
Bij die bovenste kun je de 8266 zien zitten.
Alleen wel zonder headers en zonder USB aansluiting. Dat wordt dus flink knutselen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Hmmm, vandaag was mijn sonoff-s20 met tasmota ineens de weg kwijt. Hij deed helemaal niks meer met zijn mqtt-link.

mqtt-server (op mijn raspberry pi) werkte nog prima
web-interface van de sonoff werkte ook nog prima

Geen enkel systeem geherstart (sonoff had een uptime van bijna 1200 uur, raspberry pi al dik 200 dagen), geen netwerkverstoring, niets.

mosquitto op de raspberry herstart, maar dat maakte niet uit, dus het lag toch aan de sonoff.
Nadat ik die uit het stopcontact gehaald had (en hem weer teruggestopt) werkte alles weer.

Ik heb hem hier in gebruik als DIY pompschakelaar voor mijn vloerverwarming en nu zag ik het toevallig, maar met wat koudere dagen voor de boeg, moet dat ding het ook gewoon doen als ik niet thuis ben, maar mijn vrouw en kinderen dat wel zijn....
Het is pas de eerst keer dat ik er iets geks aan heb gemerkt, verder doet het ding prima wat hij doen moet.
Iemand anders een vergelijkbare ervaring? Ik hoop niet dat ik die sonoff elke maand preventief moet gaan herstarten of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
ocaj schreef op zondag 4 februari 2018 @ 22:14:
Hmmm, vandaag was mijn sonoff-s20 met tasmota ineens de weg kwijt. Hij deed helemaal niks meer met zijn mqtt-link.

mqtt-server (op mijn raspberry pi) werkte nog prima
web-interface van de sonoff werkte ook nog prima

Geen enkel systeem geherstart (sonoff had een uptime van bijna 1200 uur, raspberry pi al dik 200 dagen), geen netwerkverstoring, niets.

mosquitto op de raspberry herstart, maar dat maakte niet uit, dus het lag toch aan de sonoff.
Nadat ik die uit het stopcontact gehaald had (en hem weer teruggestopt) werkte alles weer.

Ik heb hem hier in gebruik als DIY pompschakelaar voor mijn vloerverwarming en nu zag ik het toevallig, maar met wat koudere dagen voor de boeg, moet dat ding het ook gewoon doen als ik niet thuis ben, maar mijn vrouw en kinderen dat wel zijn....
Het is pas de eerst keer dat ik er iets geks aan heb gemerkt, verder doet het ding prima wat hij doen moet.
Iemand anders een vergelijkbare ervaring? Ik hoop niet dat ik die sonoff elke maand preventief moet gaan herstarten of zo?
Niet dat mijn ervaring een eikpunt moet zijn, maar vooruit;
Ik heb een half jaar een S20 met Tasmota gebruikt om een tweetal lampen op het dressoir te schakelen.
Deze lampen zijn vervangen en de S20 kwam in de hobbydoos terecht.
In december besloot ik dat het handig was om de kerstboom met deze S20 te schakelen.
Toen ik de S20 aansloot deed deze helemaal niets meer. reageerde niet op de button, liet zich niet zien in het netwerk, ledjes gingen niet branden. nada.
heb de S20 wel kunnen flashen met diverse Firmwares, (espeasy/nodemcu/tasmota) maar de unit wilde niet meer booten na welke flash dan ook.
ik vermoed een defecte voeding intern, maar kan niet verklaren hoe dat heeft kunnen gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
@spank_mojoo Dank voor je ervaring.
Vandaag heeft hij het weer prima gedaan, ik houd toch dagelijks bij of alles goed werkt (ben nog druk aan het tunen aan de cv en nu is het eindelijk koud, dus kan ik ten minste zien of het werkt ).
Maar had gehoopt dat ik er geen omkijken naar zou hebben.

Nou ja, gezien de kosten kan er natuurlijk een minder exemplaar tussenzitten. Ik laat het hier nog wel weten als de mijne meer kuren begint te vertonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
ocaj schreef op maandag 5 februari 2018 @ 22:45:
@spank_mojoo Dank voor je ervaring.
Vandaag heeft hij het weer prima gedaan, ik houd toch dagelijks bij of alles goed werkt (ben nog druk aan het tunen aan de cv en nu is het eindelijk koud, dus kan ik ten minste zien of het werkt ).
Maar had gehoopt dat ik er geen omkijken naar zou hebben.

Nou ja, gezien de kosten kan er natuurlijk een minder exemplaar tussenzitten. Ik laat het hier nog wel weten als de mijne meer kuren begint te vertonen.
Je kunt er altijd eentje op reserve neerleggen natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jossie67
Ik heb aan een Sonoff met Tasmota , 4 ds18b20, geflashed met de just firmware.
Op de Sonoff zijn de waardes van de ds18b20 goed te lezen, echt als ik het naar Domoticz stuur kan ik maar 1 idx mee geven.
Nu moet ik dat ook kunnen oplossen in MQTT , maar hoe zie nog niet 1 2 3.
Wie heeft dit opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliesjeik1
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-09 22:51
Inleiding
Ik heb thuis een aantal Sonoff's (basic) liggen die ik geflashed heb met Tasmota firmware. Nu werkt het allemaal prima en heb ik 3 sonoff's verwerkt in de snoer van een aantal lampen (met de Sonoff in een extra behuizing) in combinatie met HomeAssistant.

Wens
Nu wil ik echter ook lichten zoals een hanglamp gaan aansturen. Nu is het alleen zo dat de Sonoff Basic niet in een inbouwdoos past. Nu bied Sonoff zelf bijvoorbeeld de Sonoff Touch aan (http://sonoff.itead.cc/en/products/residential/sonoff-t1-eu) maar jammer genoeg vind ik dat touch niets en wil ik mijn bestaande schakelmateriaal/schakelaar behouden. Ik wil dus gewoon de originele 'wipschakelaar' behouden met daarachter het 'slimme' sonoff gedeelte. De wipschakelaar toggled alleen het relais/sonoff en doet verder niets in die zin.

Vraag:
Zijn er default sonoff producten die wel in een inbouwdoos passen en waar je nog een externe schakelaar op kan aansluiten (zeg maar zoiets als een een fibaro z-wave switch )?
of
weet iemand of je de sonoff-t1 kan gebruiken zonder de 'touchplaat', oftewel is deze gemakkelijk te demonteren
of
is er nog andere oplossing?

Voorbeeld
Fibaro module maar dan het FGS-213 gedeelte zien als een Sonoff device. De schakelaar is dus op de sonoff aangesloten. De Sonoff zelf schakelt de 230V. Lamp kan via schakelaar of remote (via HomeAssistant) worden aangezet
Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0218/7704/files/fibaro-z-wave-plus-single-switch-fgs-213-zw5-wiring-diagram_large.jpg?v=1479352955

[ Voor 17% gewijzigd door Oliesjeik1 op 06-02-2018 22:37 ]

d'n oliesjeik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:00
Die ken ik alleen in de Fibaro of Qubino variant, beiden Z-wave en geen wifi.

Andere vraag: welke behuizing heb je voor je sonoffs?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 01:42

dof

Oliesjeik1 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 22:28:
Inleiding
Ik heb thuis een aantal Sonoff's (basic) liggen die ik geflashed heb met Tasmota firmware. Nu werkt het allemaal prima en heb ik 3 sonoff's verwerkt in de snoer van een aantal lampen (met de Sonoff in een extra behuizing) in combinatie met HomeAssistant.

Wens
Nu wil ik echter ook lichten zoals een hanglamp gaan aansturen. Nu is het alleen zo dat de Sonoff Basic niet in een inbouwdoos past. Nu bied Sonoff zelf bijvoorbeeld de Sonoff Touch aan (http://sonoff.itead.cc/en/products/residential/sonoff-t1-eu) maar jammer genoeg vind ik dat touch niets en wil ik mijn bestaande schakelmateriaal/schakelaar behouden. Ik wil dus gewoon de originele 'wipschakelaar' behouden met daarachter het 'slimme' sonoff gedeelte. De wipschakelaar toggled alleen het relais/sonoff en doet verder niets in die zin.

Vraag:
Zijn er default sonoff producten die wel in een inbouwdoos passen en waar je nog een externe schakelaar op kan aansluiten (zeg maar zoiets als een een fibaro z-wave switch )?
of
weet iemand of je de sonoff-t1 kan gebruiken zonder de 'touchplaat', oftewel is deze gemakkelijk te demonteren
of

Voorbeeld
Fibaro module maar dan het FGS-213 gedeelte zien als een Sonoff device. De schakelaar is dus op de sonoff aangesloten. De Sonoff zelf schakelt de 230V. Lamp kan via schakelaar of remote (via HomeAssistant) worden aangezet
[afbeelding]
Wil je dus EN de wipschakelaar gebruiken als smart schakelaar EN een Sonoff wegwerken in de inbouwdoos? Dat lijkt me lastig, tenzij je een extra diepe inbouwdoos hebt en omhulsel van sonoff weglaat.

In mijn situatie zou ik in de hanglamp een smart lamp zetten zodat je die vanuit HA kunt aansturen, en niets lastigs hoeft weg te werken in de de inbouwdoos.

De wipschakelaar is mooi om te bouwen tot smart schakelaar m.b.v. goedkope Xiaomi Door Sensors die je in HA kunt gebruiken (je hebt dan wel de Xiaomi gateway i.c.m. HA nodig) . Zie link.

Maar goed, dat is in mijn situatie handig :)

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliesjeik1
Hmmbob schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 22:50:

Andere vraag: welke behuizing heb je voor je sonoffs?
Kom ik later ff op terug. Weet zo ff niet welk type behuizing ik heb.
dof schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 23:23:
[...]

Wil je dus EN de wipschakelaar gebruiken als smart schakelaar EN een Sonoff wegwerken in de inbouwdoos? Dat lijkt me lastig, tenzij je een extra diepe inbouwdoos hebt en omhulsel van sonoff weglaat.
Nou, ik wil de Wipschakelaar als het ware gewoon op het drukknopje die al op de sonoff basic zit aansluiten..
Je kan dan de Sonoff schakelen met de schakelaar OF via het wifi.

Zie bijvoorbeeld https://youtu.be/8mz5sCAvDAY?t=17m31s
Dit heb ik bijvoorbeeld ook met 1 van mijn sonoff's gedaan. Alleen nu is dus de bedoeling dat de schakelaar de schakelaar in de muur wordt.
dof schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 23:23:
[...]
In mijn situatie zou ik in de hanglamp een smart lamp zetten zodat je die vanuit HA kunt aansturen, en niets lastigs hoeft weg te werken in de de inbouwdoos.
Dat kan maar dan valt het gebruik van je gewone schakelaar weg en moet je de smartlamp altijd via een app of remote of iets dergelijks aanzetten terwijl ik wel gewoon de oorspronkelijke schakelaar wil blijven gebruiken.

[ Voor 14% gewijzigd door Oliesjeik1 op 07-02-2018 08:13 ]

d'n oliesjeik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 20:25
Oliesjeik1 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 08:12:
[...]

Dat kan maar dan valt het gebruik van je gewone schakelaar weg en moet je de smartlamp altijd via een app of remote of iets dergelijks aanzetten terwijl ik wel gewoon de oorspronkelijke schakelaar wil blijven gebruiken.
Zoek even in dit topic, daar staat dacht ik ergens een YouTube filmpje hoe je dit doet. Het beste kan je dan je gewone schakelaar op de GPIO van de Sonoff hangen en dan kan je met custom firmware er voor zorgen dat hij omschakelt bij een state change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-09 17:59

houthakker

Poehé

[...]

[...]

Nou, ik wil de Wipschakelaar als het ware gewoon op het drukknopje die al op de sonoff basic zit aansluiten..

Dit heb ik bijvoorbeeld ook met 1 van mijn sonoff's gedaan. Alleen nu is dus de bedoeling dat de schakelaar de schakelaar in de muur wordt.

[...]

zie: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/53490765

binnenkort eens kijken of er al betere opties zijn.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

[...]

[...]

[...]

Als je tasmota op je sonoff flashed kan je russen de gpio pin en ground een schakelaar plaatsen en kan je dus ook fysiek schakelen.

Binnenkoet ga ik dit ook zo met mijn deurbel doen.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliesjeik1
luigi87 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 22:48:
[...]

Als je tasmota op je sonoff flashed kan je russen de gpio pin en ground een schakelaar plaatsen en kan je dus ook fysiek schakelen.

Binnenkoet ga ik dit ook zo met mijn deurbel doen.
Dat heb ik idd ook zo, een extra schakelaar op gpio zodat ik de sonoff ook zo kan schakelen. Dat heb ik voor mijn lampen met een snoer.

Maar dat gaat dus niet voor een schakelaar in de muur die bijvoorbeeld een hanglamp schakeld omdat de sonoff dan achter de schakelaar in de muur moet komen en die basic past daar niet in de inbouwdoos.

Ik zoek dus eigenlijk gewoon een kleinere danwel ronde variant van de sonoff basic die achter de schakelaar in de muur geplaatst kan worden...

update: bijv. het demonteren vd touchplaat :?
Afbeeldingslocatie: http://philipp.stiller.cc/images/6/a/b/9/e/6ab9ef95150aa8073703735ec1034f6a5386f058-reassembly.jpeg

[ Voor 9% gewijzigd door Oliesjeik1 op 08-02-2018 21:46 ]

d'n oliesjeik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moppersmurf51
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 06-03-2024
Heb sinds kort een Sonoff Pow gekocht, weet iemand of ik hiermee ook de door de zonnepanelen opgewekte energie kan registreren? Dus de omvormer aansluiten en -wattage meten.

Sinds 2012 1880 WP op Z.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Een beetje omvormer geeft al snel 10-16A gedurende enkele uren.
Persoonlijk zou ik daar niet een Sonoff voor gebruiken, maar een apparaat wat wat beter geschikt is voor grote stromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Oliesjeik1 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 18:38:
[...]

Dat heb ik idd ook zo, een extra schakelaar op gpio zodat ik de sonoff ook zo kan schakelen. Dat heb ik voor mijn lampen met een snoer.

Maar dat gaat dus niet voor een schakelaar in de muur die bijvoorbeeld een hanglamp schakeld omdat de sonoff dan achter de schakelaar in de muur moet komen en die basic past daar niet in de inbouwdoos.

Ik zoek dus eigenlijk gewoon een kleinere danwel ronde variant van de sonoff basic die achter de schakelaar in de muur geplaatst kan worden...

update: bijv. het demonteren vd touchplaat :?
[afbeelding]
is inderdaad wel kleiner.
maar volgens mij ben je nu wel je wifi antenne kwijt.
ik zie hem fysiek niet op je plaatje, maar wel aan de tekst op de PCB's

plak hem wel even netjes af, er komt immers wel 230V op te staan.

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-09 22:45
Oliesjeik1 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 22:28:
Inleiding

Wens

Vraag:
of
of

Voorbeeld
[afbeelding]
http://tinkerman.cat/the-...ch-with-power-monitoring/
Lijkt me een beter plan eigenlijk dan een sonoff omkatten :)
Begrijp overigens niet waarom dit nog niet als package te bestellen is. Iedereen in homeautomation staat hier toch op te wachten, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 20:25
Oliesjeik1 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 18:38:
[...]

[..]
Bij mij valt het kwartje niet waarom die Sonoff achter je schakelaar zou moeten? Die kan je toch ook elders wegwerken (verdeeldoos of bij de lamp bijvoorbeeld) en dan een draad vanaf die locatie trekken naar je schakelaar? Dit hoeft geen dikke draad te zijn volgens mij, aangezien het alleen maar gaat om het maken van contact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Moppersmurf51 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 21:56:
Heb sinds kort een Sonoff Pow gekocht, weet iemand of ik hiermee ook de door de zonnepanelen opgewekte energie kan registreren? Dus de omvormer aansluiten en -wattage meten.
Ben het met TD-er eens; de Sonoff Pow gebruiken om puur de stroom te meten is een linke oplossing. Vooral zomers gaat er de hele dag een flinke (afhankelijk van hoe groot je PV installatie is) stroom lopen door een relatief simpele relais met een klein contactpunt. Ook al kan die Pow flinke stroom aan dan nog is het niet op zo'n zware taak berekend. Dat heeft vast geen lange levensduur met brandgevaar er nog bij. En als je per ongeluk het circuit ook nog onderbreekt heb je weer andere problemen. 'k Zou het niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliesjeik1
Phoolie schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 10:24:
[...]

Bij mij valt het kwartje niet waarom die Sonoff achter je schakelaar zou moeten? Die kan je toch ook elders wegwerken (verdeeldoos of bij de lamp bijvoorbeeld) en dan een draad vanaf die locatie trekken naar je schakelaar? Dit hoeft geen dikke draad te zijn volgens mij, aangezien het alleen maar gaat om het maken van contact.
Klopt alleen is:
a. er ook geen ruimte in de doos waarop de hanglamp op aangesloten is.
b. ik een extra kabel moet trekken en is best een eindje van de schakelaar.

En voor mijn gevoel heb ik liever de sonoff achter de schakelaar zitten (maar dat is meer een voorkeur ;) )

d'n oliesjeik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Oliesjeik1 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 17:56:
[...]

Klopt alleen is:

En voor mijn gevoel heb ik liever de sonoff achter de schakelaar zitten (maar dat is meer een voorkeur ;) )
Heb je hier wat aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raolte
Die knaap kan beter zijn geld in het vervangen van de bedrading steken ipv een smart switch te gaan toepassen, wat een zooitje.
Binnenkort fikt bij hem de hele keet af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof

dof

Raolte schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 21:39:
[...]

Die knaap kan beter zijn geld in het vervangen van de bedrading steken ipv een smart switch te gaan toepassen, wat een zooitje.
Binnenkort fikt bij hem de hele keet af.
Haha, dacht ik ook al, lijkt dertiger jaren ijzerdraad met katoenen omhulsel _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Oliesjeik1 schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 17:56:
[...]

Klopt alleen is:

Die Supla devices zijn wel mooi voor inwall.
https://forum.supla.org/viewtopic.php?f=33&t=2188
En wordt tasmota op ondersteund. Nu nog de verkrijgbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
manusjevanalles schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 20:46:
Ik zit ook al een tijdje naar de sonoffs te kijken, mooie apparaatjes. Wat ik mij afvraag, hebben alle varianten een CE-keurmerk? Bij een van de apparaatjes staat een link naar een keurmerk, bij de rest kan ik dit niet vinden. Het staat er ook niet op gedrukt.
De laatste sonof basic welke ik hier heb ontvangen, staat keurig een CE keurmerk op de verpakking, dus ze zullen deze nu wel hebben, het staat inderdaad niet op de hard cover van de kunstof kastje zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
In het topic start lees ik dat je een Android toestel moet hebben voor eerste installatie van de sonoff. Aangezien ik niemand in de buurt heb met een Android toestel, vraag ik me af of dit nog steeds zo is,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Raolte schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 11:32:
[...]

De laatste sonof basic welke ik hier heb ontvangen, staat keurig een CE keurmerk op de verpakking, dus ze zullen deze nu wel hebben, het staat inderdaad niet op de hard cover van de kunstof kastje zelf.
Je kan je afvragen waar voor ze een CE gekregen hebben. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
wizzopa schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 17:38:
[...]

Je kan je afvragen waar voor ze een CE gekregen hebben. ;)
Chinese Export

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
_O- Keur ik ook goed, volgens mij voor het draadloze / wifi van de basic. Althans dat zou je op kunnen maken uit het certifcaat dat ze voltrots op hun site en facebook plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luigi87

luigi87

Domotica Fanaticus

Wegens het ontbreken van een Tasmota Topic. stel ik hier maar even de vraag.

Ik heb een Electrodragon ESp relay boardje met 2 nc/no relays erop.

Heb inmiddels voor elkaar dat ik de relay kan schakelen door de GND en GPIO4 en/of 5 te connecten.

Maar wat ik zou willen is het volgende:
Connect GPIO4 en GND, Switch relay 1 ON(is zo ingesteld)

Connect GPIO5 en GND, Switch relay 1 en 2 ON (dit is mij nog niet gelukt, kan dit wel?)
Of zou ik dan toch een dubbelpolige switch moeten gebruiken?

- leeg -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mardox
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-09 10:33
martinvdm schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 08:43:
[...]
Die Supla devices zijn wel mooi voor inwall.
https://forum.supla.org/viewtopic.php?f=33&t=2188
En wordt tasmota op ondersteund. Nu nog de verkrijgbaarheid.
Volgens mij werkt dat dus ook met deze: https://supla.zamel.pl/en/produkt/row-01/ waarop ook tasmota zou werken https://github.com/arendst/Sonoff-Tasmota/issues/1108. Echt heel goedkoop is het alleen niet meer zo ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Mardox schreef op maandag 12 februari 2018 @ 11:30:
[...]

Volgens mij werkt dat dus ook met deze: https://supla.zamel.pl/en/produkt/row-01/ waarop ook tasmota zou werken https://github.com/arendst/Sonoff-Tasmota/issues/1108. Echt heel goedkoop is het alleen niet meer zo ;-)
Eens; goedkoop is anders. Zou graag een in wall esp8266 oplossing willen die mooi compact is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spank_mojoo
Zou wel mooi zijn inderdaad, ben bang dat dat nogal lastig gaat worden.
je zit zowieso met de inbouwdikte van het relais. Volgens mij gaat dit nooit mooi samenwerken met de inbouwdikte van een wandschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
meesje schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 16:08:
In het topic start lees ik dat je een Android toestel moet hebben voor eerste installatie van de sonoff. Aangezien ik niemand in de buurt heb met een Android toestel, vraag ik me af of dit nog steeds zo is,
Niemand? Is het voor de eerste installatie nog steeds nodig om gebruik te maken van een Android toestel?
Pagina: 1 ... 8 ... 29 Laatste