Ze kunnen volgens de handleiding met 2 draden af.wizzopa schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 18:22:
[...]
Het zouden dus 3 draadjes moeten zijn toch.
Een aansluiting min dus een Blauwe draad een aansluiting Bruin en een Zwarte draad die naar de lamp gaat.
Volgens mij heeft de SonOff Touch een permanente voeding nodig, dus Blauw en Bruin
Ik heb een uitgebrande pow (gat in de print, behuizing nog wel heel), aardlek vloog eruit. Ik ga Itead mailen of deze uit de brakke serie kwam. Wel apart zo bar veel stroom gaat er niet doorheen, op de pieken een kw of 2 en gemiddeld een kw of iets dergelijks (maar wel uren lang).
[ Voor 7% gewijzigd door neographikal op 09-01-2018 20:14 ]
Kan je een foto laten zien?neographikal schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 20:13:
Ik heb een uitgebrande pow (gat in de print, behuizing nog wel heel), aardlek vloog eruit. Ik ga Itead mailen of deze uit de brakke serie kwam. Wel apart zo bar veel stroom gaat er niet doorheen, op de pieken een kw of 2 en gemiddeld een kw of iets dergelijks (maar wel uren lang).
Vooral ook van de printsporen waar het vermogen door gaat.
@Spoonlift De Touch zelf kan wel met 2 draden werken, maar niet als ie nog wat moet schakelen.
Zonder een extra draad is 'ie gewoon een WiFi module met touch interface.

De L is bruin en de N is blauw.
En L-out zou strikt genomen zwart moeten zijn, naar de lamp toe.
Bij de lamp krijg je dan het andere eind van die zwarte draad en blauw.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Plaatje zegt meer dan duizend woorden. Dus toch 3 draden.TD-er schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 20:59:
[...]
Kan je een foto laten zien?
Vooral ook van de printsporen waar het vermogen door gaat.
@Spoonlift De Touch zelf kan wel met 2 draden werken, maar niet als ie nog wat moet schakelen.
Zonder een extra draad is 'ie gewoon een WiFi module met touch interface.
[afbeelding]
De L is bruin en de N is blauw.
En L-out zou strikt genomen zwart moeten zijn, naar de lamp toe.
Bij de lamp krijg je dan het andere eind van die zwarte draad en blauw.
[afbeelding]
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
plaatje van de pow:

Achterkant even niet voorhanden
Achterkant even niet voorhanden
[ Voor 17% gewijzigd door neographikal op 09-01-2018 21:34 ]
625164
https://i.imgur.com/A06E3a9.jpgwizzopa schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 21:11:
[...]
Plaatje zegt meer dan duizend woorden. Dus toch 3 draden.
Dus toch twee draden.
Edit: ik denk dat ik er uit ben. Het product gaat simpelweg niet werken voor mijn application.
Iemand interesse in 2 Sonoff Touch? Zacht prijsje
[ Voor 24% gewijzigd door 625164 op 09-01-2018 21:57 ]
Die 2 draden is niet via het relais. Dan heb je dus echt alleen maar een WiFi apparaat.625164 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 21:48:
[...]
https://i.imgur.com/A06E3a9.jpg
Dus toch twee draden.
Edit: ik denk dat ik er uit ben. Het product gaat simpelweg niet werken voor mijn application.
Iemand interesse in 2 Sonoff Touch? Zacht prijsje.
@neographikal Dat ziet er nasty uit, de soldering van de shunt was duidelijk niet geschikt voor dit vermogen.
Meestal gebruiken ze SMD-achtige shunts, omdat die een groter soldeervlak hebben.
Die draadjes zijn wel heel dun.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
625164
Jullie hebben helemaal gelijk.TD-er schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 22:09:
[...]
Die 2 draden is niet via het relais. Dan heb je dus echt alleen maar een WiFi apparaat.
@neographikal Dat ziet er nasty uit, de soldering van de shunt was duidelijk niet geschikt voor dit vermogen.
Meestal gebruiken ze SMD-achtige shunts, omdat die een groter soldeervlak hebben.
Ik heb in die schakeldoos enkel schakel en bruin. Ik laat van het weekend ook neutraal trekken.
Toch nog veel handmatig soldeerwerk en geen of weinig visuele controle?TD-er schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 22:09:
[...]
Die 2 draden is niet via het relais. Dan heb je dus echt alleen maar een WiFi apparaat.
Mijn eerste basic was d.o.a. die heb ik even uit zijn behuizing gehaald en toen besloten dat ik van zijn levensdagen geen vermogen ga schakelen met sonoff's.
Mijn E-boiler regelt met een th10 maar schakelt aan en uit met een Eaton 20 amp relais achter een 6 amp automaat.
Ben erg benieuwd wat voor datum hij er in heeft staan. Er is voor de serie van december 2016 tot en met januari 2017 een recall geweest voor de 16A Pow en TH16. Kort geleden heeft iemand op youtube nog een volle belastings test gedaan wat volkomen goed ging.
Waar heb jij hem gekocht? Bij de officiele Sonoff store of gewoon de goedkoopste op aliexpress? Kan me voorstellen dat sommigen nog door een oude voorraad heen wouden komen en misschien nog wel die berruchte serie verkopen.
[ Voor 19% gewijzigd door Henkie-Jan op 09-01-2018 22:34 ]
Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw
@neographikal Ik zat net te denken dat het wellicht ook de zekeringhouder kan zijngeweest die heel warm geworden is.
Waarschijnlijk is het niet eens zo'n gek idee om een auto-zekeringhouder te plaatsen.
Die modellen hebben tenminste een fatsoenlijk plat oppervlak waar je goed contact mee kunt maken.
Ook de pinnen zitten ver genoeg uit elkaar voor hogere spanningen.
Enige nadeel wat ik kan verzinnen is dat het smelt-deel niet voldoende afstand krijgt als 'ie doorfikt en dus vonken kan veroorzaken.
Bij een normale zekering hoort het smeltdeel voldoende afstand te creëren als 'ie doorsmelt.
Waarschijnlijk is het niet eens zo'n gek idee om een auto-zekeringhouder te plaatsen.
Die modellen hebben tenminste een fatsoenlijk plat oppervlak waar je goed contact mee kunt maken.
Enige nadeel wat ik kan verzinnen is dat het smelt-deel niet voldoende afstand krijgt als 'ie doorfikt en dus vonken kan veroorzaken.
Bij een normale zekering hoort het smeltdeel voldoende afstand te creëren als 'ie doorsmelt.
Contact druk te laag, overgangs weerstand en uitfikken.TD-er schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 22:32:
@neographikal Ik zat net te denken dat het wellicht ook de zekeringhouder kan zijngeweest die heel warm geworden is.
Het ziet er naar uit dat die weerstand een bruin-zwart-zwart-goud-goud is, dus een 10 Ohm weerstand.
Qua grootte lijkt het op een 1Watt weerstand.
Als ik mij niet vergis is het dan I2R.
Maar dat kan haast niet.
Kan iemand mij vertellen waar mijn aanname verkeerd zit?
Dat zou een weerstand in de orde van 0.001 Ohm moeten zijn, dan zit je op een vermogen van 1/4 Watt.
Edit:
Zelfs zilver als 4e ring zou nog 1 Ohm zijn en dus veel te veel vermogen.
Of zou die shunt parallel staan aan de zekering en dat het de bedoeling is dat de software de boel afschakelt als de spanning te hoog is over die zekering? Maar dat zou een heel erg fout ontwerp zijn.
Kan iemand een foto maken van een in tact zijnde Pow?
Dit klinkt heeeeeel nasty.
Qua grootte lijkt het op een 1Watt weerstand.
Als ik mij niet vergis is het dan I2R.
Maar dat kan haast niet.
Kan iemand mij vertellen waar mijn aanname verkeerd zit?
Dat zou een weerstand in de orde van 0.001 Ohm moeten zijn, dan zit je op een vermogen van 1/4 Watt.
Edit:
Zelfs zilver als 4e ring zou nog 1 Ohm zijn en dus veel te veel vermogen.
Of zou die shunt parallel staan aan de zekering en dat het de bedoeling is dat de software de boel afschakelt als de spanning te hoog is over die zekering? Maar dat zou een heel erg fout ontwerp zijn.
Kan iemand een foto maken van een in tact zijnde Pow?
Dit klinkt heeeeeel nasty.
[ Voor 32% gewijzigd door TD-er op 09-01-2018 22:59 ]
Leuke test maar niet representative, als je een Sonoff koop die 16 amp kan verwerken en bij deze test staat er nog geen 15 amp op en de temperatuur gaat bovende 80 graden, dan denk ik dat hij in rook op gaat als hij 4 a 5 uur continu aan staat.Henkie-Jan schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 22:30:
[...]
Ben erg benieuwd wat voor datum hij er in heeft staan. Er is voor de serie van december 2016 tot en met januari 2017 een recall geweest voor de 16A Pow en TH16. Kort geleden heeft iemand op youtube nog een volle belastings test gedaan wat volkomen goed ging.
[video]
Waar heb jij hem gekocht? Bij de officiele Sonoff store of gewoon de goedkoopste op aliexpress? Kan me voorstellen dat sommigen nog door een oude voorraad heen wouden komen en misschien nog wel die berruchte serie verkopen.Hier nog een stukje over die recall toen. https://esp8266hints.wordpress.com/2017/03/01/itead-recall/ Er was toen te weinig soldeertin gebruikt... Een quote van toen van Itead zelf: 'We required the factory to add sufficient tin to the wires to ensure low enough impendences. But the word "sufficient" was not well quantized during manufacturing and QC workflow.'
Dus Sonoff laat ik alleen de stuurstroom doen.
Ah hier een mooi scherpe foto gevonden van de onderkant van de Pow.

En voor de volledigheid, hier de bovenkant.
Gelukkig, die 10R weerstand is niet de shunt, die zit aan de onderkant.
Maar evengoed is het wel nasty, want die weerstand lijkt in serie te staan met de voeding voor het low-voltage circuit.
Het schema lijkt dat te bevestigen.
Dus voorlopige conclusie is dat de zekeringhouder te warm is geworden.

Maar evengoed is het wel nasty, want die weerstand lijkt in serie te staan met de voeding voor het low-voltage circuit.
[ Voor 11% gewijzigd door TD-er op 09-01-2018 23:07 ]
Description:wizzopa schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 22:57:
[...]
Leuke test maar niet representative, als je een Sonoff koop die 16 amp kan verwerken en bij deze test staat er nog geen 15 amp op en de temperatuur gaat bovende 80 graden, dan denk ik dat hij in rook opgast als hij 4 a 5 uur continu aan staat.
Dus Sonoff laat ik allen de stuurstroom doen.
The Sonoff 16A switch is connected to a 15A load, the internal temperature is monitored. Also tested with a moderate overload.
Dat zei ik dus al. Weerstanden hebben de neiging om van uit het midden door te branden vandaar dat je bijna nooit de code kan achterhalenTD-er schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 23:06:
Ah hier een mooi scherpe foto gevonden van de onderkant van de Pow.
[afbeelding]
En dat maakt de test representative?
Ik denk dat de topic titel alles zegt over de kwaliteit " goedkoop"
Net zo representatief als onze ''conclusies'' op afstand over het bovenstaande voorval van .wizzopa schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 23:16:
[...]
En dat maakt de test representative?
Ik denk dat de topic titel alles zegt over de kwaliteit " goedkoop"
Hier trouwens een plaatje van hardware versie 1 (links) en 2 (rechts) van de Pow. Links de oude rechts de nieuwe.

Over duidelijk een toename van tin op de koperbanen en een nog kleiner relais.Henkie-Jan schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 23:22:
[...]
Net zo representatief als onze ''conclusies'' op afstand over het bovenstaande voorval van .![]()
Hier trouwens een plaatje van hardware versie 1 (links) en 2 (rechts) van de Pow. Links de oude rechts de nieuwe.
[afbeelding]
[afbeelding]
Of mis ik nog wat?

Ik heb 4 Sonoff Basics besteld, maar had nog wat vragen.
1. Kan ik deze gebruiken als een Fibaro Wall Switch. Om apparaten in/uit te schakelen?
Bijvoorbeeld een keukenkastlampje, die ik dan kan aansturen met domotica ipv de schakelaar in de kast.
2. Waarom is het flashen van de Sonoff nodig?
Alvast bedankt
1. Kan ik deze gebruiken als een Fibaro Wall Switch. Om apparaten in/uit te schakelen?
Bijvoorbeeld een keukenkastlampje, die ik dan kan aansturen met domotica ipv de schakelaar in de kast.
Alvast bedankt
Ik zal vanavond eens foto's maken van de onderkant van mijn POW
Kan die weerstand er ook niet staan voor de voltagemeting?
[ Voor 30% gewijzigd door neographikal op 10-01-2018 10:23 ]
De weerstand maakt deel uit van de voeding voor de achter gelegen elektronica en microprocessor die werkt volgens mij op 5 volt.neographikal schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 10:23:
Ik zal vanavond eens foto's maken van de onderkant van mijn POWKan die weerstand er ook niet staan voor de voltagemeting?
Fibaro ken ik niet maar je kunt er inderdaad iets mee aan en uit schakelen,Novartis schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 23:50:
Ik heb 4 Sonoff Basics besteld, maar had nog wat vragen.
Alvast bedankt
Als je niet flashed kan je deze alleen gebruiken met de bijbehorende app.
My 0,02 c (vroeger veel elektronica in elkaar gezet, reparaties en duizenden solderingen gedaan, en veel storingen in electronica hebben/hadden oorzaak in slechte solderingen).neographikal schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 10:23:
Ik zal vanavond eens foto's maken van de onderkant van mijn POWKan die weerstand er ook niet staan voor de voltagemeting?
Het brandgat zie ik in de foto (bij vergroting) onder de ene kant van de zekeringhouder. De weerstand mankeert niks, die is gewoon heet geworden door de hitte. Dit lijkt vrijwel zeker een slechte soldering van de (ene kant van de) zekering houder aangezien het daar precies te lokaliseren is. Kan ook relatief makkelijk gebeuren aangezien zo'n zekeringklem minder goed vertind (of niet vertind) metaal is wat bij soldering echt schoon en heet moet worden wil het goed contact maken met de printplaat.
Deze dingen worden vast niet machinaal gesoldeerd en dan gaat er per paar honderd solderingen wel es eentje mis of is zwak.
Het zal bij de kwaliteitscontrole er vast door geglipt zijn, en onder belasting bij je thuis een beetje losgeraakt zijn, verder heet geworden, etc.
Kwestie van pech lijkt me.
Zie b.v. plaatjes op https://cowanaudioservices.co.nz/repairs-restoration/
[ Voor 3% gewijzigd door dof op 10-01-2018 22:04 ]
Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp
Welke firmware vinden jullie eigenlijk het fijnst werken?
Ik heb nu net voor het eerst ESP Easy met Domoticz aan de gang maar ik zie dat er veel andere opties zijn:
ESP Easy Tasmota of ESPurna.
Bij mij had ik eerst problemen met de ESP Easy firmware.
Nadat deze geflasht was leek er geen leven meer te zitten in de Sonoff S20.
Uiteindelijk erachter gekomen dat de chip geen ESP8266 is maar een ESP8285
Momenteel heb ik hem dus werkend met de "ESP_Easy_mega-20180104_dev_ESP8285_1024" firmware.
In de oudere firmware kon ik de ESP82885 niet vinden.
Misshien heeft iemand ander hier wat aan.
Nu moet ik alleen nog proberen de sonoff AM2301 Temperature/humidity sensor aan de gang te krijgen in Domoticz.
Hopelijk gaat dat wat sneller.
Ik heb nu net voor het eerst ESP Easy met Domoticz aan de gang maar ik zie dat er veel andere opties zijn:
ESP Easy Tasmota of ESPurna.
Bij mij had ik eerst problemen met de ESP Easy firmware.
Nadat deze geflasht was leek er geen leven meer te zitten in de Sonoff S20.
Uiteindelijk erachter gekomen dat de chip geen ESP8266 is maar een ESP8285
Momenteel heb ik hem dus werkend met de "ESP_Easy_mega-20180104_dev_ESP8285_1024" firmware.
In de oudere firmware kon ik de ESP82885 niet vinden.
Misshien heeft iemand ander hier wat aan.
Nu moet ik alleen nog proberen de sonoff AM2301 Temperature/humidity sensor aan de gang te krijgen in Domoticz.
Hopelijk gaat dat wat sneller.
Ervaring met espeasy en tasmota, tasmota is de betere imho, Arend denkt heel wat beter na over de architectuur en het zit domweg goed in elkaar. Ik heb nog wat espeasy nodemcu's draaien ivm de screens/zonnescherm, maar zodra tasmota dat ook goed fixt ben ik volledig om.
Hier ook geen ervaring met ESPuma, maar wel met ESPeasy en Tasmota. Ik heb de meeste modules omgezet naar Tasmota omdat ik dat fijner vind werken en er zeer regelmatig updates verschijnen die echt verbeteringen zijn. De paar modules die nog ESPeasy hebben gaan over zodra Tasmota die ook kunnen bedienen.neographikal schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 01:07:
Ervaring met espeasy en tasmota, tasmota is de betere imho, Arend denkt heel wat beter na over de architectuur en het zit domweg goed in elkaar. Ik heb nog wat espeasy nodemcu's draaien ivm de screens/zonnescherm, maar zodra tasmota dat ook goed fixt ben ik volledig om.
¯\_(ツ)_/¯
Ik heb vanmiddag de modules ontvangen, ik heb er 2 besteld, wie weet wat ik met de 2e nog kan doen :-) Ik heb er ESPeasy v2 op laten zetten, Tasmota was hij (nog) niet echt bekend mee.Mardox schreef op maandag 8 januari 2018 @ 12:03:
[...]
Lees net hierboven in het forum dat je met/aan Sonoff ook een fysieke schakelaar kan verbinden via GPIO om ook zonder afstandbediening of app te kunnen schakelen. Enig idee of dat met de AC MAINS Dimmer ook zou kunnen?
Aangesloten, geconfigureerd, en werken ! Gelijkmatig dimmen, geen geflikker. Eerst getest met een 15W lampje en dat werkt prima, maar dan hoor je wel een beetje brommen. Met wat meer belasting is dat over. Bovendien komt het bij mij in een holle ruimte waar het sowieso al geen kwaad kan.
Ik heb de vraag gesteld of je deze ook mbv de GPIO pinnen kunt schakelen (ON / OFF) en dat kan inderdaad.
Ik gebruik dat niet, maar het kan dus.The MPDMv7.5 module has separate GPIO pins for dimming and ON/OFF functions and both can be accessed directly from the onboard ESP8266 module.
Simple out-of-the box MPDMv7.5 testing from web browser:
1. Light ON-OFF - using GPIO16
http://MPDMv7.5_IP_address/control?cmd=GPIO,16,1 - ON
http://MPDMv7.5_IP_address/control?cmd=GPIO,16,0 - OFF
2. PWM Light Dimming - using GPIO13
(stay between 0 (Full-ON) to around 850/990 (Full OFF) !!
http://MPDMv7.5_IP_address/control?cmd=PWM,13,800
¯\_(ツ)_/¯
Er zit bij ESPeasy inderdaad best wel wat spul zeer knullig in elkaar.neographikal schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 01:07:
Echter daar wordt nu heel druk aan gewerkt
Voordeel van ESPeasy is wel dat je in no-time zelf een plugin in elkaar kunt knutselen.
Nadeel is dan wel weer dat er een hele grote diversiteit zit in de kwaliteit van de plugins.
En laten we zo zeggen, er worden wel wat ideeën uitgewisseld tussen Tasmota en ESPeasy.
Op deze foto zit ik rechts (blauw overhemd, kijk in de camera) en Theo zit rechts op de foto naast me
Maar goed, feit is wel dat je bijna niet kunt programmeren tegen de snelheid waarmee Theo nieuwe releases uitbrengt.
[ Voor 5% gewijzigd door TD-er op 11-01-2018 22:36 ]
Mag ik vragen waar je ze gekocht hebt?M.v.Veelen schreef op donderdag 11 januari 2018 @ 17:40:
[...]
Ik heb vanmiddag de modules ontvangen, ik heb er 2 besteld, wie weet wat ik met de 2e nog kan doen :-) Ik heb er ESPeasy v2 op laten zetten, Tasmota was hij (nog) niet echt bekend mee.
Aangesloten, geconfigureerd, en werken ! Gelijkmatig dimmen, geen geflikker. Eerst getest met een 15W lampje en dat werkt prima, maar dan hoor je wel een beetje brommen. Met wat meer belasting is dat over. Bovendien komt het bij mij in een holle ruimte waar het sowieso al geen kwaad kan.
Ik heb de vraag gesteld of je deze ook mbv de GPIO pinnen kunt schakelen (ON / OFF) en dat kan inderdaad.
[...]
Ik gebruik dat niet, maar het kan dus.
He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen
https://www.tindie.com/pr.../ac-mains-dimmer-mpdmv75/
Ik heb overigens wel een issue met deze module icm een halogeen trafo. Na enige tijd gaan de spots feller of zwakker branden en als ik de spots dan uitzet en vervolgens weer aan, dan gaat het weer een poosje goed. Ik heb de maker gemaild hierover en het kan goed zijn dat deze combi simpelweg niet aan te raden is. Maar voor gewone verlichting zouden er geen issues moeten ontstaan.
¯\_(ツ)_/¯
goed newsAnoniem: 1012965 schreef op zondag 17 december 2017 @ 17:16:
Weet iemand of het moeilijk is om dit te programmeren met homekit? En is er misschien die dat voor mij zou kunnen doen?
Tip: Custom Firmware now allows the Sonoff Basic to be used as a standalone device in HomeKit
video+info
https://www.reddit.com/r/...ws_the_sonoff_basic_to_be
ik heb alleen geen FTDI en weet niet hoe ik moet compileren/uplodaden.
[ Voor 7% gewijzigd door icegodd op 12-01-2018 18:37 ]
Hmm, mijn Sonata OTA flash naar een nieuwe S20 plug wil niet lukken. Krijg een OS raw write error, waarna er niets meer lijkt te gebeuren. Iemand ervaring mee?
Firwalls etc uit.
Firwalls etc uit.
Sometimes you need to plan for coincidence
Er stond toch niet een firmware versie 1.6 of hoger op de S20?Hmmbob schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 17:00:
Hmm, mijn Sonata OTA flash naar een nieuwe S20 plug wil niet lukken. Krijg een OS raw write error, waarna er niets meer lijkt te gebeuren. Iemand ervaring mee?
Firwalls etc uit.
Want dan werkt het niet.
Hmmm. Hoe check ik dat, zonder solderen etc? Staat in ieder geval niet op het doosje.
YouTube: Sonoff ESPEasy MQTT Rotary Dimmer
Iemand ervaring met een dimmer aan de sonoff basic? Zou Cool zijn als ik de bestaande muur dimmer kan laten zitten en toch de lampen via MQTT kan bedienen. Ik denk alleen dat er toch een speciale dimmer nodig is.
Iemand ervaring met een dimmer aan de sonoff basic? Zou Cool zijn als ik de bestaande muur dimmer kan laten zitten en toch de lampen via MQTT kan bedienen. Ik denk alleen dat er toch een speciale dimmer nodig is.
He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen
Niet op de manier zoals in je link wordt getoond, maar ik heb wel een (snoer)dimmer áchter de Sonoff zitten. Dus met de hand dimmen, maar ON/OFF dmv Domoticz / MQTT. Lijkt me dat dit met een vaste wand-dimmer ook moet kunnen, mits je ná de Sonoff de dimmer aansluit.martinvdm schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 21:22:
¯\_(ツ)_/¯
Anoniem: 267124
De dimmer, dimt hier niet echt. Het is “slechts” een bedienings mogelijkheid van de huebulb,martinvdm schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 21:22:
Is het mogelijk een IR ontvanger aan te sluiten op de sonoff basic?
Nu heb ik een ir naar rf omzetter die omzet zodat klikaan klikuit het snapt.
Maar ik wil graag van dat klikaan spul af.
Ik wil een sonoff uitschakelen met de afstandsbediening zodat alle AV spullen uitgaan.
Nu gaat dat dus wel met de omzetter ertussen maar dacht dat moet makkelijker kunnen toch?
Ik wil een sonoff uitschakelen met de afstandsbediening zodat alle AV spullen uitgaan.
Nu gaat dat dus wel met de omzetter ertussen maar dacht dat moet makkelijker kunnen toch?
Zelf gebruik ik Domoticz met een RFlink met daarbij een NRF24l01. In Domoticz heb ik de remote van Milight gekoppeld aan 2 Sonoff stopcontacten. Ik weet natuurlijk niet wat je zelf van systeem gebruikt. ;-)wesley2004 schreef op zondag 14 januari 2018 @ 13:57:
Is het mogelijk een IR ontvanger aan te sluiten op de sonoff basic?
Ik gebruik home assistant.thespeed schreef op zondag 14 januari 2018 @ 14:09:
[...]
Zelf gebruik ik Domoticz met een RFlink met daarbij een NRF24l01. In Domoticz heb ik de remote van Milight gekoppeld aan 2 Sonoff stopcontacten. Ik weet natuurlijk niet wat je zelf van systeem gebruikt. ;-)
Heb ook al aantal basics liggen dus wil die graag gebruiken.
Ik hoopte met gpio van de basic iets te kunnen doen
Voor mensen die problemen met pairing hebben heb zojuist de sonoff pow geinstalleerd na een half uur gehannes met pairing, bleek m'n vpn op m'n telefoon het probleem te zijn .__. . Werkt prima nu!
Iemand een idee of je de sonoff gpio 14 ook Remote kan switchen?
[ Voor 100% gewijzigd door martinvdm op 14-01-2018 16:42 ]
Heb je de sonoff dan in je centraal doos gebouwd? En een bypass om je sonoff heen naar je wand dimmer?M.v.Veelen schreef op zondag 14 januari 2018 @ 12:32:
[...]
Niet op de manier zoals in je link wordt getoond, maar ik heb wel een (snoer)dimmer áchter de Sonoff zitten. Dus met de hand dimmen, maar ON/OFF dmv Domoticz / MQTT. Lijkt me dat dit met een vaste wand-dimmer ook moet kunnen, mits je ná de Sonoff de dimmer aansluit.
Nee, dit is een (wand)lampje waar het als volgt zit:martinvdm schreef op zondag 14 januari 2018 @ 16:44:
[...]
Heb je de sonoff dan in je centraal doos gebouwd? En een bypass om je sonoff heen naar je wand dimmer?
stekker -> snoer -> Sonoff -> snoer -> snoerdimmer -> snoer -> lampje
Het is allemaal uit het zicht, dus an sich niet storend, en de stand van de dimmer is eigenlijk altijd hetzelfde.
Mooier zou zijn als de Sonoff uitgebreid zou worden met de mogelijkheid om te dimmen, zodat je dat vanuit Domoticz ook kunt regelen. Ik heb nu dus wel een MPDM dimmer, maar dat is een stuk groter en kun je niet zomaar inbouwen helaas. Het is ook maar net wat je precies wilt.
¯\_(ツ)_/¯
Snap het. Dimmen van de esp8266 zou mooier zijn maar hier is maar weinig over bekend. Kwam wel dit project tegen: http://blog.quindorian.or...-dimmer-part-1-of-x.html/M.v.Veelen schreef op zondag 14 januari 2018 @ 16:54:
[...]
Nee, dit is een (wand)lampje waar het als volgt zit:
stekker -> snoer -> Sonoff -> snoer -> snoerdimmer -> snoer -> lampje
Het is allemaal uit het zicht, dus an sich niet storend, en de stand van de dimmer is eigenlijk altijd hetzelfde.
Mooier zou zijn als de Sonoff uitgebreid zou worden met de mogelijkheid om te dimmen, zodat je dat vanuit Domoticz ook kunt regelen. Ik heb nu dus wel een MPDM dimmer, maar dat is een stuk groter en kun je niet zomaar inbouwen helaas. Het is ook maar net wat je precies wilt.
Dat kun je zien in de eWelink app waarmee je standaard de Sonof kan gebruiken. Bij device met 3 puntjes rechtsbovenHmmbob schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 19:37:
Hmmm. Hoe check ik dat, zonder solderen etc? Staat in ieder geval niet op het doosje.
Ah, die durfde ik niet te installeren uit angst voor een auto update 
Thanks.
Thanks.
Update moet je zelf initiëren dus app kun je gebruiken.Hmmbob schreef op zondag 14 januari 2018 @ 20:07:
Ah, die durfde ik niet te installeren uit angst voor een auto update
Thanks.
Hoe zit het eigenlijk met het inbouwen van de sonoff wandschakelaar?
https://nl.aliexpress.com...d8852da&priceBeautifyAB=0
Gaat dat gewoon in een normale nederlandse inbouwdoos?
Als je de EU versie neemt gaat dat passen ja.arjan445 schreef op maandag 15 januari 2018 @ 19:16:
Hoe zit het eigenlijk met het inbouwen van de sonoff wandschakelaar?
En flashen met tasmota?Phoolie schreef op maandag 15 januari 2018 @ 20:28:
[...]
Als je de EU versie neemt gaat dat passen ja.
https://github.com/arendst/Sonoff-Tasmota
Volgens de lijst wel, we gaan het zien! heb een schakelaar besteld en twee keer de basic versie
ik heb 2 van deze schakelaars al hier in huis draaien op tasmota. Dat werkt als een tierelier
Niet naast elkaar neem ik aan? Want ik begreep dat dat weer niet kan?joentje schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 08:53:
ik heb 2 van deze schakelaars al hier in huis draaien op tasmota. Dat werkt als een tierelier
Zou wel fijn zijn.
Nee niet naast elkaar.
Maar ik weet dat er half maar wel een dubbele touch schakelaar komt voor de EU.
Daarvan kreeg ik bericht van BangGood
http://s.aliexpress.com/Un6fuuaQjoentje schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 18:46:
Nee niet naast elkaar.
https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=18470
Hier werd besproken hoe je de sonoff kon besturen via Domoticz zonder een alternatieve firmware erop te zetten, maar ik ben bang dat dit echt niet meer werkt?
Ik heb hier nu 3x de sonoff S20 liggen, maar hoe ik de diverse tweakers topics ook doorspit, ik vind nou nergens een duidelijke beschrijving van wat voor een kabel ik hiervoor moet maken / solderen...Iemand die mij misschien de juiste kant op wil sturen?
Hier werd besproken hoe je de sonoff kon besturen via Domoticz zonder een alternatieve firmware erop te zetten, maar ik ben bang dat dit echt niet meer werkt?
Ik heb hier nu 3x de sonoff S20 liggen, maar hoe ik de diverse tweakers topics ook doorspit, ik vind nou nergens een duidelijke beschrijving van wat voor een kabel ik hiervoor moet maken / solderen...Iemand die mij misschien de juiste kant op wil sturen?
Ik zou Sonota proberen.. heb hier een goed filmpje vanTripleQ schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 19:31:
YouTube: Flashing TASMOTA on a Sonoff OVER-the-AIR !!!
https://github.com/mirko/SonOTA
[ Voor 10% gewijzigd door verbraakje op 16-01-2018 20:15 ]
Veiligheid staat voor op http://www.juniorverkeerslichten.nl
thx. Heb er alleen niet zo veel aan denk ik. vanaf firmware 1.6 schijnt het niet meer te werken.verbraakje schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 20:14:
[...]
Ik zou Sonota proberen.. heb hier een goed filmpje van
YouTube: Flashing TASMOTA on a Sonoff OVER-the-AIR !!!
https://github.com/mirko/SonOTA
Laat ik nu net firmware 1.6 erop hebben staan (Dit is de meest recente firmware)
misschien kan je hier wat mee?TripleQ schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 19:31:
Ik denk het wel,
Als ik het goed begrijp, moet ik een "FTDI 3.3v" kabel hebben.
Bijvoorbeeld deze? (Of weet iemand een andere kabel die bij een NL webshop te koop is? Ik heb nu geen geduld meer om het via China te bestellen)
Als de draden dan gesoldeerd zijn moet het werken toch? Daar moet ik wel uitkomen
[ Voor 8% gewijzigd door TripleQ op 16-01-2018 21:05 ]
Jaa die heb je nodig.TripleQ schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 21:03:
[...]
Ik denk het wel,
Bijvoorbeeld deze? (Of weet iemand een andere kabel die bij een NL webshop te koop is? Ik heb nu geen geduld meer om het via China te bestellen)
Als de draden dan gesoldeerd zijn moet het werken toch? Daar moet ik wel uitkomen
Ik heb male male pinnetjes dus hoef niks te solderen maar dat is ook mogelijk.
Het principe is verder het zelfde als de sonoff basic.
Als die dan verbonden is met je netwerk kan je hem in de juiste module zetten voor de S20
https://opencircuit.nl/Pr...-TTL-seri%C3%ABle-adapterTripleQ schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 21:03:
[...]
Ik denk het wel,
https://opencircuit.nl/Pr...-TTL-seri%C3%ABle-adapter
Weet iemand hoe je na Tasmoto of Sonata firmware update de Sonoff met Alexa of Google Home kunt aansturen? Welke settings moet ik dan hebben ?
dit is het eerste wat ik eigenlijk tegen kom op googlestudiodubio schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 05:03:
Weet iemand hoe je na Tasmoto of Sonata firmware update de Sonoff met Alexa of Google Home kunt aansturen? Welke settings moet ik dan hebben ?
probeer sonoff tasmota firmware, werkt super.peterstr schreef op maandag 20 maart 2017 @ 20:11:
Ik weet niet of ESP-Easy wel of niet werkt met de Sonoff Dual maar volgens dit artikel zou ESPurna het in ieder geval moeten kunnen en ESPurna doet ook MQTT.
http://tinkerman.cat/esp8266-multi-relay-boards-sonoff-dual-electrodragon/
ik heb hier 5 sonoff basic, 1x sonoff pow, 2x sonof th10.
allemaal met tasmota firmware erop, verbonden met home assistant.
echt een aanrader
Hi, ik heb thuis sonoff met tasmota firmware. ze zijn allemaal gekoppeld aan de wifi, via mqtt praten ze met home assistant dat op mijn pi draait. google home praat via ifttt met home assistant api.studiodubio schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 05:03:
Ik denk het wel,
[/quote]
je hoeft niet te solderen, ik heb de kabels gewoon scheef gehouden tijdens het flashen.
[/quote]
je hoeft niet te solderen, ik heb de kabels gewoon scheef gehouden tijdens het flashen.
ik had ook geen success, uiteindelijk via de arduino software gedaan met de USB naar TTL adapterTripleQ schreef op dinsdag 16 januari 2018 @ 20:20:
[...]
thx. Heb er alleen niet zo veel aan denk ik. vanaf firmware 1.6 schijnt het niet meer te werken.
Laat ik nu net firmware 1.6 erop hebben staan (Dit is de meest recente firmware)
Even een kort vraagje hier. Ik ben erg geinteresseerd in de schakelaars. De reden waarom ik nu even voor Xiaomi ben gegaan is omdat ze naast de schakelaars ook een knop hebben (dus zonder de relays ed... meer als invoer). Weet iemand of sonoff ook deze glasplaten als knop verkoopt? Het zou jammer zijn als ik overal verschillende knoppen en schakelaars moet ophangen.
U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)
Volgens mij heeft Itead/Sonoff deze niet zonder relais, maar het is prima mogelijk om alleen de status van de touch button af te vangen en niets met de ingebouwde relais te doen.justice strike schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 10:44:
Even een kort vraagje hier. Ik ben erg geinteresseerd in de schakelaars. De reden waarom ik nu even voor Xiaomi ben gegaan is omdat ze naast de schakelaars ook een knop hebben (dus zonder de relays ed... meer als invoer). Weet iemand of sonoff ook deze glasplaten als knop verkoopt? Het zou jammer zijn als ik overal verschillende knoppen en schakelaars moet ophangen.
Is dat zo? Wel een beetje zonde van het relais. En schakelt hij niet automatisch als je de knop in drukt? Hoe gaat dat dan als je pc er opeens uitligt (even vanuit gaande dat je domoticz gebruikt.tsjoender schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 10:56:
[...]
Volgens mij heeft Itead/Sonoff deze niet zonder relais, maar het is prima mogelijk om alleen de status van de touch button af te vangen en niets met de ingebouwde relais te doen.
De knop(pen) en relais hebben ieder een eigen GPIO. Je kan in de firmware ervoor kiezen dat na een knop actie ook meteen een relais actie volgt (alleen ervaring met ESP Easy en dan kan je een rule daarvoor gebruiken). Maar je kan er dus ook voor kiezen dat je dat niet doet. Of andere firmwares ook die keus laten zou je na moeten gaan of eens moeten proberen. Dat er dan een ongebruikt relais in zit is misschien zonde, maar qua kosten zal het niet echt uitmaken. Een zonder relais zal niet enkele euro's goedkoper zijn (mogelijk zelfs duurder omdat die minder breed ingezet kan worden).justice strike schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 11:19:
[...]
Is dat zo? Wel een beetje zonde van het relais. En schakelt hij niet automatisch als je de knop in drukt? Hoe gaat dat dan als je pc er opeens uitligt (even vanuit gaande dat je domoticz gebruikt.
Als Domoticz eruit ligt, dan zal er niet zo heel veel gebeuren. Mocht je een MQTT broker gebruiken op een ander systeem wat dan nog wel online is, dan kunnen de events nog wel opvolging hebben mits Domoticz daar geen rol in heeft.
Ik begin samen met een elektricien midden februari met het aanleggen van de elektriciteit in mijn woning.
Omdat ik een Synology NAS heb wil ik via Domoticz mijn lichtpunten bestuurbaar maken via de Smartphone.
Is het volgende mogelijk met meerdere Sonoff Basics:
In de eetkamer zullen 5 inbouwspots komen, deze wil ik vanaf 3 punten (2x wisselschakelaar, 1 kruisschakelaar) kunnen bedienen alsook via de Smartphone.
De spots moeten allemaal samen uit en aan gaan.
Kan ik op 3 punten volgende installatie maken en deze laten samenwerken?
schakelaar -- GPIO Sonoff -- 5 spots
Omdat ik een Synology NAS heb wil ik via Domoticz mijn lichtpunten bestuurbaar maken via de Smartphone.
Is het volgende mogelijk met meerdere Sonoff Basics:
In de eetkamer zullen 5 inbouwspots komen, deze wil ik vanaf 3 punten (2x wisselschakelaar, 1 kruisschakelaar) kunnen bedienen alsook via de Smartphone.
De spots moeten allemaal samen uit en aan gaan.
Kan ik op 3 punten volgende installatie maken en deze laten samenwerken?
schakelaar -- GPIO Sonoff -- 5 spots
[ Voor 6% gewijzigd door gladz0r op 19-01-2018 14:26 ]
heb net een 3 lijns schakelaar gevonden.... twee vragen. iemand enig idee of er ook een firewire versie hiervan is (schakelaar die zonder N/blauwe draad werkt)
verder nog natuurlijk de vraag of hij werkt met domotifz en/of hij geflashed kan worden om te werken
ik sta open voor alternatieven.
https://nl.aliexpress.com...f944178&priceBeautifyAB=2
verder nog natuurlijk de vraag of hij werkt met domotifz en/of hij geflashed kan worden om te werken
ik sta open voor alternatieven.
https://nl.aliexpress.com...f944178&priceBeautifyAB=2
Bij deze het vriendelijke verzoek, om wanneer je als laatste hebt gepost en nog iets wilt toevoegen aan je laatste bericht, de 'Wijzig' knop rechtsboven je bericht te gebruiken. Meerdere mensen quoten in één post is ook prima mogelijk. Druk op 'Quote' en kopieer-plak de code erbij in je laatste reactie samen met je reactie.
Op die manier blijft het forum overzichtelijk. Wat je nu doet wordt gezien als dubbelposten en is een beetje irritant
Het was even wat prutsen, maar ik heb nu ook een sonoff s20 kunnen flashen met espeasy.
Nu nog een manier vinden om hem te kunnen aansturen met domoticz.
Vanuit de webinterface van espeasy kan ik nu de schakelaar aan/uit zetten!
Ik zie dat ik kan instellen dat hij zijn status door kan geven aan domoticz via HTTP, maar ja..Dat is niet echt wat ik wil. Ik wil het juist vanuit Domoticz regelen.
/TripleQ speurt verder
[edit]
Dat is inmiddels ook gelukt. HTTP commands instellen in de virtual switches naar het IP adres van de sonoffs deed wonderen.
Nu nog een manier vinden om hem te kunnen aansturen met domoticz.
Vanuit de webinterface van espeasy kan ik nu de schakelaar aan/uit zetten!
Ik zie dat ik kan instellen dat hij zijn status door kan geven aan domoticz via HTTP, maar ja..Dat is niet echt wat ik wil. Ik wil het juist vanuit Domoticz regelen.
/TripleQ speurt verder
[edit]
Dat is inmiddels ook gelukt. HTTP commands instellen in de virtual switches naar het IP adres van de sonoffs deed wonderen.
[ Voor 13% gewijzigd door TripleQ op 20-01-2018 16:47 ]
"Firmware version: unknown". Maar goed, voor de S20 even wachten op de kabeltjes.jobr schreef op zondag 14 januari 2018 @ 19:48:
[...]
Dat kun je zien in de eWelink app waarmee je standaard de Sonof kan gebruiken. Bij device met 3 puntjes rechtsboven
De basic sonoffs die ik binnen heb zijn nog wel gewoon via SonOTA te flashen. Net de 1e module gedaan en die hangt nu in mijn Home Assistent setup, dat ging soepeler dan soepel.
Leuk spul!
[ Voor 31% gewijzigd door Hmmbob op 21-01-2018 00:03 ]
Hallo ik ben redelijk nieuw in het domoticz wereldje.
Ik heb hier voor de lamp op de 1e verdieping nu een hotel schakeling dus met twee wissel schakelaars zitten.
Ik wil nu een sonoff TH10 gaan gebruiken om mijn lampen te schakelen via MQTT met Tasmota firmware.
En ik heb schema's gezien waar ik een bestaande knop via GPIO kan koppelen maar hoe behoud ik de functionalitiet van de hotel schakeling dus dat de lamp op meerdere plekken aan en uit kan.
Zou dit werken : de hotelschakeling i.p.v. tussen fase en lamp tussen de gnd en GPIO14 te zetten van de sonoff?
Ik heb hier voor de lamp op de 1e verdieping nu een hotel schakeling dus met twee wissel schakelaars zitten.
Ik wil nu een sonoff TH10 gaan gebruiken om mijn lampen te schakelen via MQTT met Tasmota firmware.
En ik heb schema's gezien waar ik een bestaande knop via GPIO kan koppelen maar hoe behoud ik de functionalitiet van de hotel schakeling dus dat de lamp op meerdere plekken aan en uit kan.
Zou dit werken : de hotelschakeling i.p.v. tussen fase en lamp tussen de gnd en GPIO14 te zetten van de sonoff?
[ Voor 14% gewijzigd door RVerheijden op 21-01-2018 14:59 ]
Hallo mede tweakers,
ik ben bezig met het verbouwen van mijn huis,
nu wil ik die ouderwetse opbouw "draai" schakelaar van het rolluik weg hebben,
zijn hier al simpele oplossingen voor met Sonoff? Ik heb verder geen kaas gegeten van home automation,
ben niet verder gekomen dan een normale simpele on/off Sonoff module
.
Thanks.
zijn hier al simpele oplossingen voor met Sonoff? Ik heb verder geen kaas gegeten van home automation,
ben niet verder gekomen dan een normale simpele on/off Sonoff module
Thanks.
Ik ben dit zelf ook aan het uitvinden.studiodubio schreef op woensdag 17 januari 2018 @ 05:03:
Voor zover ik het nu begrijp moet je een domotica server opzetten met MQTT en IFTTT integratie. Ik ben zelf nog niet zo ver. Ik heb net Home Assistant geinstalleerd (openhab en domoticz krijg ik gewoon niet met IFTTT aan de praat. Deels door mijn eigen gebrek aan ervaring.
Dat hangt er vanaf hoe die draaischakelaar werkt. Maar meestal heeft zo'n ding 3 standen, uit, omhoog, omlaag. Bij omhoog en omlaag wordt er stroom gezet op de desbetreffende draad. Bij een simpele on/off Sonoff ga je dat dus maar op 1 draad kunnen realiseren. Nou zou je er natuurlijk voor kunnen kiezen om 2 Sonoff's te pakken, maar dan loop je het risico dat je op beide draden (omhoog & omlaag) stroom zet en ik denk niet dat de motor van je rolluik daar heel blij van gaat worden.spNk schreef op zondag 21 januari 2018 @ 23:28:
Hallo mede tweakers,
ben niet verder gekomen dan een normale simpele on/off Sonoff module.
Thanks.
De reactie hieronder kan uiteraard ook, maar aangezien je aangaf dat je weinig kaas van home automation had gegeten en niet verder bent gekomen dan een simpele on/off Sonoff, ging ik er vanuit dat dit wellicht een stap te ver zou zijn.
[ Voor 11% gewijzigd door Phoolie op 22-01-2018 08:13 ]
Met deze http://www.electrodragon....board-spdt-based-esp8266/ kan je je draaiknop werkend houden, en hem ook via wifi aansturen.spNk schreef op zondag 21 januari 2018 @ 23:28:
Hallo mede tweakers,
ben niet verder gekomen dan een normale simpele on/off Sonoff module.
Thanks.
- eerste relais schakelt spanning ofwel naar draaiknop, ofwel naar 2e relais.
- tweede relais uitgangen hangen parallel met de uitgangen van de draaiknop
Maar als je de draaiknop weg wil, kan dat uiteraard ook perfect.
edit; en dan vermijd je ook meteen bovenstaand risico.
[ Voor 3% gewijzigd door naftebakje op 22-01-2018 08:00 ]
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Ik zit te wachten totdat die S31 in de EU-variant beschikbaar word. Ideale optie, nou hoef ik niet alles te bemeteren maar ik heb er nog wel een paar die ik wil pakken. Ben nog steeds extreem blij met de hele infrastructuur, fantastisch gerei
Bedankt, maar eens even zoeken wat ik hier mee kan. Zo te zien niet een kwestie van aansluiten & d.m.v. app aan je wifi netwerk koppelen of wel?naftebakje schreef op maandag 22 januari 2018 @ 07:59:
[...]
Met deze http://www.electrodragon....board-spdt-based-esp8266/ kan je je draaiknop werkend houden, en hem ook via wifi aansturen.
- eerste relais schakelt spanning ofwel naar draaiknop, ofwel naar 2e relais.
- tweede relais uitgangen hangen parallel met de uitgangen van de draaiknop
Maar als je de draaiknop weg wil, kan dat uiteraard ook perfect.
edit; en dan vermijd je ook meteen bovenstaand risico.
Die draaiknop wil ik graag vanaf, huidige is stuk dus geen zin om er 2 te kopen.
Bedankt, het lijkt me inderdaad niet verstandig om 2 on/off schakelaars te gebruiken.Phoolie schreef op maandag 22 januari 2018 @ 07:59:
[...]
Dat hangt er vanaf hoe die draaischakelaar werkt. Maar meestal heeft zo'n ding 3 standen, uit, omhoog, omlaag. Bij omhoog en omlaag wordt er stroom gezet op de desbetreffende draad. Bij een simpele on/off Sonoff ga je dat dus maar op 1 draad kunnen realiseren. Nou zou je er natuurlijk voor kunnen kiezen om 2 Sonoff's te pakken, maar dan loop je het risico dat je op beide draden (omhoog & omlaag) stroom zet en ik denk niet dat de motor van je rolluik daar heel blij van gaat worden.
De reactie hieronder kan uiteraard ook, maar aangezien je aangaf dat je weinig kaas van home automation had gegeten en niet verder bent gekomen dan een simpele on/off Sonoff, ging ik er vanuit dat dit wellicht een stap te ver zou zijn.
[ Voor 41% gewijzigd door spNk op 22-01-2018 09:20 ]
Nee, daar komt inderdaad wel wat meer bij kijken. Sowieso zal je in die situatie altijd de aansturing via 2 relais doen. Dus je zet relais 1 aan om het geheel überhaupt te starten en relais 2 aan of uit bepaalt omhoog of omlaag. Als je dat om wilt zetten naar 1 knop/commando voor omhoog en 1 voor omlaag, dan zal je daar zelf iets voor moeten maken of dit via bestaande Domotica software laten lopen.spNk schreef op maandag 22 januari 2018 @ 09:19:
[...]
Bedankt, maar eens even zoeken wat ik hier mee kan. Zo te zien niet een kwestie van aansluiten & d.m.v. app aan je wifi netwerk koppelen of wel?
Die draaiknop wil ik graag vanaf, huidige is stuk dus geen zin om er 2 te kopen.
Wat je eventueel ook kan overwegen, alleen gaat dat standaard niet via Wifi, je hebt van Klik aan Klik uit de ASUN-650 (dacht ik), die is speciaal gemaakt voor zonneschermen en rolluiken. Die kan je standaard met een AB bedienen, maar daar zijn tal van oplossingen voor om dat alsnog via Wifi te regelen.[...]
Bedankt, het lijkt me inderdaad niet verstandig om 2 on/off schakelaars te gebruiken.
Simpel op te lossen; pak een nodemcu met een relayboard. Zo heb ik 8 relays aan een nodemcu gezet en de bedrading op de relays zo gedaan dat altijd maar één van de twee uitgangen onder stroom kan komen te staan. Dus al maak ik een fout in de regeling, hardwarematig kán ik niet en up en down onder stroom zetten.

Mooiere oplossing (scheelt een hoop draden..) is dit ding: http://www.robitshop.com/...ble-wifi-relay-controller
Kun je hetzelfde mee doen.

Mooiere oplossing (scheelt een hoop draden..) is dit ding: http://www.robitshop.com/...ble-wifi-relay-controller
[ Voor 31% gewijzigd door neographikal op 22-01-2018 09:59 ]
Dat ziet er netjes uit, alleen zou je dan eigenlijk nog zo iets moeten hebben met 2 relays er op.neographikal schreef op maandag 22 januari 2018 @ 09:57:
Simpel op te lossen; pak een nodemcu met een relayboard. Zo heb ik 8 relays aan een nodemcu gezet en de bedrading op de relays zo gedaan dat altijd maar één van de twee uitgangen onder stroom kan komen te staan. Dus al maak ik een fout in de regeling, hardwarematig kán ik niet en up en down onder stroom zetten.
[afbeelding]
Of een Sonoff Touch T1 dual of Sonoff Dual met interlock maar dat is software matig. Die gebruik ik als Thermostaat voor mijn WP (heating/cooling) en SW via WP.
[ Voor 31% gewijzigd door Pascal Saul op 22-01-2018 11:59 ]
@neographikal @Phoolie
Zoiets zou ik kunnen gebruiken dus? https://nl.aliexpress.com...28cA0JwS&isOrigTitle=true
Dit is met ethernet, wat IMO een beter idee is als ik het printje weg wil werken in een doos onder de vloer. De afstand tot de router is toch maar ~2 meter. Ik weet natuurlijk niet of dit betrouwbaar is.
@Pascal Saul interlock is dus aparte firmware als ik zo 1, 2, 3 rondkijk?
Zoiets zou ik kunnen gebruiken dus? https://nl.aliexpress.com...28cA0JwS&isOrigTitle=true
Dit is met ethernet, wat IMO een beter idee is als ik het printje weg wil werken in een doos onder de vloer. De afstand tot de router is toch maar ~2 meter. Ik weet natuurlijk niet of dit betrouwbaar is.
[ Voor 7% gewijzigd door spNk op 22-01-2018 12:03 ]
Technisch gezien moet het daarmee mogelijk zijn. Maar hoe zou je het willen besturen? Als ik zo kijk moet je hier zelf nog voor programmeren.spNk schreef op maandag 22 januari 2018 @ 11:57:
@neographikal @Phoolie
https://github.com/arendst/Sonoff-Tasmota/wiki/CommandsspNk schreef op maandag 22 januari 2018 @ 11:57:
SetOption14 1 / on Set interlock mode for all relays
Als je relay 2 activeert gaat relay 1 eerst uit mocht deze aanstaan.
Hmm ja dat is een beetje het probleem met AliExpress, ze zijn niet duidelijkPhoolie schreef op maandag 22 januari 2018 @ 12:04:
[...]
Technisch gezien moet het daarmee mogelijk zijn. Maar hoe zou je het willen besturen? Als ik zo kijk moet je hier zelf nog voor programmeren.
Ik had daar een beetje uit opgemaakt dat er standaard al iets van een bedieningsinterface in zit.Module supports TCP, UDP, cloud remote control three kinds of operation
Easy to understand instructions, instruction can specify 1--65535 seconds delay
Hiervoor dien ik dus d.m.v. een seriële verbinding oid deze instellingen aan te passen?Pascal Saul schreef op maandag 22 januari 2018 @ 12:05:
[...]
https://github.com/arendst/Sonoff-Tasmota/wiki/Commands
SetOption14 1 / on Set interlock mode for all relays
Als je relay 2 activeert gaat relay 1 eerst uit mocht deze aanstaan.
[ Voor 24% gewijzigd door spNk op 22-01-2018 12:11 ]
Misschien heb je gelijk, dat stuk had ik overheen gelezen. Wellicht kan je contact zoeken met de verkoper of gewoon de gok nemen. Werkt het niet naar wens, kan je hem altijd weer op Marktplaats gooien.spNk schreef op maandag 22 januari 2018 @ 12:08:
[...]
Hmm ja dat is een beetje het probleem met AliExpress, ze zijn niet duidelijk.
[...]
Ik had daar een beetje uit opgemaakt dat er standaard al iets van een bedieningsinterface in zit.
Zaken waar zo'n st chip op zit zou ik van wegblijven, zijn niet makkelijk zelf aan te sturen of te herprogrammeren. Deze apparaten zijn interessanter als je ze niet wilt programmeren maar slechts wilt aansturen. Maar dan krijg je meestal weer geen nette oplossingen of leuke integratie mee.spNk schreef op maandag 22 januari 2018 @ 11:57:
@neographikal @Phoolie
Het gaat mij momenteel puur om het rolluik aan te sturen, echt integratie is niet nodig. Ik heb sowieso geen tijd momenteel om me te verdiepen in het programmeren e.d. van dit spul, kan het ding altijd nog vervangen natuurlijkit0 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 12:18:
[...]
Zaken waar zo'n st chip op zit zou ik van wegblijven, zijn niet makkelijk zelf aan te sturen of te herprogrammeren. Deze apparaten zijn interessanter als je ze niet wilt programmeren maar slechts wilt aansturen. Maar dan krijg je meestal weer geen nette oplossingen of leuke integratie mee.
Wat voor chips kan ik beter naar kijken?
Alles wat arduino compatible is om te programmeren is meestal goed gesupporteerd. Dit zijn met name de AVR chips (atmega's) en de Espressif range (esp8266 en esp32).spNk schreef op maandag 22 januari 2018 @ 12:22:
[...]
Het gaat mij momenteel puur om het rolluik aan te sturen, echt integratie is niet nodig. Ik heb sowieso geen tijd momenteel om me te verdiepen in het programmeren e.d. van dit spul, kan het ding altijd nog vervangen natuurlijk.
Wat voor chips kan ik beter naar kijken?
Maar gezien je wensen denk ik dat dat bordje wel precies is wat je zoekt, gewoon een webinterface dat je via iets anders aanstuurt.