Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• vwtune
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 11:40
de.lesse schreef op donderdag 1 november 2018 @ 19:14:
[...]
Je kan dat toch ook doen met de SONOFF DUAL (R2)? Met ESPURNA fw, dan in de 'Sync mode' instellen dat 'One switch' actief moet zijn. Dan zal er telkens maar 1 switch actief zijn. Dus kan je of clockwise of anticlockwise doen. Gebruikt het hier voor rolluiken :P
Is die ook 12volt dan? Ik dacht 220v. (voor mijn toepassing heb ik 12v nodig) Kan het ook met tasmota? Ik ben namelijk niet bekend met ESPURNA :X

vwtune wijzigde deze reactie 01-11-2018 20:57 (3%)

• de.lesse
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 13-02 13:45
vwtune schreef op donderdag 1 november 2018 @ 20:55:
[...]

Is die ook 12volt dan? Ik dacht 220v. (voor mijn toepassing heb ik 12v nodig) Kan het ook met tasmota? Ik ben namelijk niet bekend met ESPURNA :X
ai, die 12V. Helaas niet. :/ En aanpassingen aan de print zou ik niet aanraden... >:)

• sloth
  • Registratie: januari 2010
  • Niet online
Heeft iemand wel eens geprobeerd om een ESP8266 in een stekkerdoos te bouwen in plaats van de kabel te onderbreken zoals je typisch bij de Sonoff doet?

Een Shelly 1 lijkt me hiervoor klein genoeg. Voordelen lijken me dat het net wat netter overkomt dan bijvoorbeeld een extra lasdoos of een extra behuizing waar de ESP8266 inzit zoals bij de Sonoff.

Alle stekkerdozen die ik thuis heb liggen zijn echter met speciale schroeven die je niet makkelijk open kan maken. Iemand een idee of er betaalbare bestaan waarbij dit wel kan en je genoeg plaats hebt voor de ESP?

• DennusB
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online
Iemand enig idee of ik ergens al met Tasmota Geflashte Sonof’s kan bestellen? dan hoef ik niet zelf te kutten met dat flashen haha

Is het al bijna vrijdag?

• vwtune
DennusB schreef op donderdag 1 november 2018 @ 21:21:
Iemand enig idee of ik ergens al met Tasmota Geflashte Sonof’s kan bestellen? dan hoef ik niet zelf te kutten met dat flashen haha
Lijkt mij niet, Jouw SSID en paswoord moeten er sowieso in. Je kan wel iemand vragen om het voor je te flashen met jouw gegevens erin. Maar het lukt je uiteindelijk zelf ook wel, het is mij tenslotte ook gelukt (met hulp)

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 09:51

T-Infinity

Heen en weer....

Ik heb ze zelf een tijdje verkocht met tasmota via markplaats. Zijn genoeg anderen die dat ook doen

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

vwtune schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 19:19:
[...]

Lijkt mij niet, Jouw SSID en paswoord moeten er sowieso in. Je kan wel iemand vragen om het voor je te flashen met jouw gegevens erin. Maar het lukt je uiteindelijk zelf ook wel, het is mij tenslotte ook gelukt (met hulp)
Kan gewoon hoor met de wifi manager. Je maakt dan verbinding met het wifi netwerk van de sonoff.

• vwtune
Ik heb een paar basic sonoff's welke geflashed zijn met tasmota 5.12, nu wil ik ze (gewoon omdat het kan) updaten naar 6X, maar via het web portal (ota) zegt ie wel dat ie gaat updaten en na het opnieuw opstarten, zie ik dat ie nog steeds op versie 5.12 staat. Als ik dan een update file download (sonoff.bin) en die dan via het web wil uploaden, dan zegt ie dat ie niet genoeg ruimte heeft. Wat kan ik hieraan doen?

• Sp33dFr34k
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

vwtune schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 20:57:
Ik heb een paar basic sonoff's welke geflashed zijn met tasmota 5.12, nu wil ik ze (gewoon omdat het kan) updaten naar 6X, maar via het web portal (ota) zegt ie wel dat ie gaat updaten en na het opnieuw opstarten, zie ik dat ie nog steeds op versie 5.12 staat. Als ik dan een update file download (sonoff.bin) en die dan via het web wil uploaden, dan zegt ie dat ie niet genoeg ruimte heeft. Wat kan ik hieraan doen?
Eerst minimal flashen, dan de normale eroverheen.

i7 3770k + XSPC Raystorm | Asus Maximus V Formula | GTX1080 EK | Samsung 850 Pro 256GB | 2x8GB DDR3 2400Mhz | Seasonic Platinum 660W | Coolermaster Cosmos S | Liang DDC-1T + XSPC top | Thermochill PA120.3 | Dell Ultrasharp U2713HM | M-Audio AV40

• Dylantje2
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 07:28

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Sp33dFr34k schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 21:00:
[...]

Minimal? was da?

zonneboiler, pelletkachel, 24 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Domoticz, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Grafana: http://wqd.nl/EoAi, Panathread: https://bit.ly/2Or4Unp

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Beetje zoeken kan geen kwaad toch ;)

https://github.com/arends...smota/releases/tag/v6.3.0

Hier staan alle bins, staat ook een minimal tussen. Die dus eerst flashen, daarna de image die je wil.

i7 3770k + XSPC Raystorm | Asus Maximus V Formula | GTX1080 EK | Samsung 850 Pro 256GB | 2x8GB DDR3 2400Mhz | Seasonic Platinum 660W | Coolermaster Cosmos S | Liang DDC-1T + XSPC top | Thermochill PA120.3 | Dell Ultrasharp U2713HM | M-Audio AV40

• Dylantje2

Dylantje2

Sp33dFr34k schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 21:02:
[...]

Beetje zoeken kan geen kwaad toch ;)

https://github.com/arends...smota/releases/tag/v6.3.0

Hier staan alle bins, staat ook een minimal tussen. Die dus eerst flashen, daarna de image die je wil.
Maar kan ik dus als ik een volledige erop heb staan wel terug naar een minimale?
En dan weer naar een volle?
En dan een backup erop zetten?

zonneboiler, pelletkachel, 24 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Domoticz, Solarmeters, WPboiler: http://wqd.nl/dP9y, WP: http://wqd.nl/9GVg, Grafana: http://wqd.nl/EoAi, Panathread: https://bit.ly/2Or4Unp

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ja, ja, en weet niet wat je met backup bedoelt?

• Dylantje2

Dylantje2

Sp33dFr34k schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 21:05:
Ja, ja, en weet niet wat je met backup bedoelt?
Het bestand wat ik gesaved heb vanuit de webui...
Met alle settings..

• vwtune
Sp33dFr34k schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 21:00:
[...]

Zojuist gedaan, maar lukt nog niet: update failed, nog enough space krijg ik als melding.

Dit staat er bij mij bij info:

ESP Chip Id 1622274
Flash Chip Id 1335429
Flash Size 1024kB
Program Flash Size 1024kB
Program Size 487kB
Free Program Space 4kB
Free Memory 21kB

Overigens staat dit bij al mijn sonoff devices... dus ook bij de TH versies en 12 volt 1 channels en S20

vwtune wijzigde deze reactie 02-11-2018 21:15 (10%)

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
  • Nu online
Natdat men over het algemeen op 5.14 bleef hangen, hebben mensen al ervaring met 6.3? V6.2 was zo prut bij mij, starte niet op.

• FunFair
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 20-02 18:24
Die ota functie heb ik 1x geprobeerd, waarna ik na het flashen van de minimal er niet meer op kwam... Sowieso stom dat je eerst een aparte versie moet flashen om vervolgens de goede versie te kunnen flashen.

Ik heb vervolgens via Arduino ide de laatste versie erop gezet. Dat werkte perfect.

• maartend
  • Nu online
Bij mij lukte ota perfect. Eerst minimal en dan de wifi version. Maar 6.2 starte niet door en moest dan moeilijk doen om v5.14 terug te zetten.

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Je kunt het ook eens in stapjes doen, paar versies omhoog per keer.

• vwtune
Bij mij werkt geen enkele optie, ota/ wifi of upload file. krijg de melding: not enough space. (ook met de minimal file)

Ik flash overigens met de settings in Arduino: 1M (512 SPIFFS)
(1M no SPiFFS heb ik niet als optie)
Zou het hieraan liggen?

vwtune wijzigde deze reactie 02-11-2018 21:56 (34%)

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Probeer het eens met de espeasy flasher.

• Nazario
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 08-02 17:35
vwtune schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 21:52:
Bij mij werkt geen enkele optie, ota/ wifi of upload file. krijg de melding: not enough space. (ook met de minimal file)

Ik flash overigens met de settings in Arduino: 1M (512 SPIFFS)
(1M no SPiFFS heb ik niet als optie)
Zou het hieraan liggen?
Dit is inderdaad het probleem. Dit probleem had ik ook bij gebruik van ESP board version 2.3.0, maar dit kan als volgt opgelost worden:
ESP8266 Board version before 2.4.0
  • If not available copy from the Tasmota release Source code folder arduino\version 2.3.0\tools\sdk\ld file eagle.flash.1m0.ld to Arduino IDE folder portable\packages\esp8266\hardware\esp8266\2.3.0\tools\sdk\ld.
  • Replace in Arduino IDE folder portable\packages\esp8266\hardware\esp8266\2.3.0 file boards.txt with the Tasmota Source code file arduino\version 2.3.0\boards.txt.
Bron
Overigens had ik hier bij een nieuwere board version geen last van, maar dat leidde dan weer tot een Sonoff die vaker niet dan wel verbinding maakte met mijn netwerk.

• pvklink
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 11-12-2018
Hi allemaal,

Ik wil ook n poging waken met sonoff!
Heb ik hiermee de juiste hardware?
Ik twijfel nog over de flasher, de laatste lijkt gemakkelijker, maar hoe schuif ik dan de dupontkabels over de twee pins die zijn verbonden ?

En is hier een aansluitschema bij?

Alvast dank!

http://www.banggood.com/D...mmds=cart_middle_products

http://www.banggood.com/4...mmds=cart_middle_products

http://www.banggood.com/F...mmds=cart_middle_products

of deze https://www.aliexpress.co...late-STC/32713914780.html

pvklink wijzigde deze reactie 03-11-2018 20:35 (18%)

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

V&A aangeboden: Sonoff Basic + Sonoff RF

• geerttttt
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 08:06

geerttttt

Manisch positief

Vandaag mijn eerste shelly 1 ingebouwd. Super mooi apparaat. Software werkt prima out of the box, niet nodig om wat anders erop te flashen wat mij betreft. En de reguliere schakelaar die ik eraan gekoppeld heb werkt ook uitstekend. Kan hem iedereen aanbevelen :)

Enige nadeel is dat het even goed kijken is hoe de aansluiting hoort, daarin is de sonoff duidelijker (ene kant in, andere kant uit) maar die is ook een stuk groter en heeft minder functies.

Oost west, 127.0.0.1 best!

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 09:21
geerttttt schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 23:20:
Vandaag mijn eerste shelly 1 ingebouwd. Super mooi apparaat. Software werkt prima out of the box, niet nodig om wat anders erop te flashen wat mij betreft. En de reguliere schakelaar die ik eraan gekoppeld heb werkt ook uitstekend. Kan hem iedereen aanbevelen :)

Enige nadeel is dat het even goed kijken is hoe de aansluiting hoort, daarin is de sonoff duidelijker (ene kant in, andere kant uit) maar die is ook een stuk groter en heeft minder functies.
Dat er Tweakers zijn die andere software erop flashen heeft lang niet altijd met de bruikbaarheid van de software te maken, maar met het feit dat ze dan niet afhankelijk zijn van een externe cloud en de devices makkelijker met een eigen Home automation platform zoals Home Assistant op kunnen nemen.

Ik wil bijvoorbeeld niet dat ook maar 1 ‘slimme’ switch in mijn huis met het internet praat.

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Hmmbob schreef op zondag 4 november 2018 @ 09:16:
[...]

Dat er Tweakers zijn die andere software erop flashen heeft lang niet altijd met de bruikbaarheid van de software te maken, maar met het feit dat ze dan niet afhankelijk zijn van een externe cloud en de devices makkelijker met een eigen Home automation platform zoals Home Assistant op kunnen nemen.

Ik wil bijvoorbeeld niet dat ook maar 1 ‘slimme’ switch in mijn huis met het internet praat.
Vaak vind ik het zelf nodig om er andere software op te flashen, zoals bij de sonoff. Maar de Shelly werkt gewoon goed out of the box. Cloud staat standaard aan uit, dus geen link naar internet. Mqtt support ingebouwd, via URL uit en aan te schakelen en een prettige webinterface. Ik ben enthousiast!

• Hmmbob
geerttttt schreef op zondag 4 november 2018 @ 10:46:
[...]

Vaak vind ik het zelf nodig om er andere software op te flashen, zoals bij de sonoff. Maar de Shelly werkt gewoon goed out of the box. Cloud staat standaard aan, dus geen link naar internet. Mqtt support ingebouwd, via URL uit en aan te schakelen en een prettige webinterface. Ik ben enthousiast!
:?

Maar goed dat het voor jou prima werkt! Niets zo persoonlijk als je smart Home 8)

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• vwtune
Nazario schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 14:06:
[...]

Dit is inderdaad het probleem. Dit probleem had ik ook bij gebruik van ESP board version 2.3.0, maar dit kan als volgt opgelost worden:

[...]

Overigens had ik hier bij een nieuwere board version geen last van, maar dat leidde dan weer tot een Sonoff die vaker niet dan wel verbinding maakte met mijn netwerk.
Super, dit was het idd, nu kan ik wel flashen met 1M no spiffs.

Alleen nu wanneer ik een sonoff.bin of ota upgrade pak en die upload naar de sonoff, dan zegt ie inderdaad: upgrade succesful, maar wanneer ie opnieuw opgestart is, dan blijft het groene lampje knipperen (ook geprobeerd door eerst de minimal te flashen en dan upgraden)en kan ik niet meer inloggen op de sonoff (het ip adres wat ie heeft gekregen na het tasmota flashen, is dan ook niet meer up in mijn router) Wat doe ik fout?

Ik moet de sonoff dan weer eerst met arduino opnieuw flashen naar 5.12 om hem weer online te krijgen 8)7

vwtune wijzigde deze reactie 04-11-2018 15:24 (4%)

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Hmmbob schreef op zondag 4 november 2018 @ 12:35:
[...]

:?

Maar goed dat het voor jou prima werkt! Niets zo persoonlijk als je smart Home 8)
Oeps , ik bedoelde uit natuurlijk :)

• maartend
  • Nu online
vwtune schreef op zondag 4 november 2018 @ 15:23:
[...]

Super, dit was het idd, nu kan ik wel flashen met 1M no spiffs.

Alleen nu wanneer ik een sonoff.bin of ota upgrade pak en die upload naar de sonoff, dan zegt ie inderdaad: upgrade succesful, maar wanneer ie opnieuw opgestart is, dan blijft het groene lampje knipperen (ook geprobeerd door eerst de minimal te flashen en dan upgraden)en kan ik niet meer inloggen op de sonoff (het ip adres wat ie heeft gekregen na het tasmota flashen, is dan ook niet meer up in mijn router) Wat doe ik fout?

Ik moet de sonoff dan weer eerst met arduino opnieuw flashen naar 5.12 om hem weer online te krijgen 8)7
Probleem waar blijkbaar meerderren last van hebben. Ik ook. Oke, ik moet terug naar 5.14

• PorschefanRoel
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 20-02 14:44
Stanvv schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 13:55:
[...]

Inmiddels heb ik mijn WiFi dimmer weten te flashen met de firmware op die thread.
Werkt prima vooralsnog, gisteren met Domoticz gekoppeld.
Flashen is wel wat lastiger, ik heb deze uitleg gevolgd (weliswaar in spiegelbeeld want dit is een andere versie) en na een paar keer proberen lukte het.
Ook deze is inmiddels bij mij binnen en programmeren is gelukt. Tegenwoordig staat de uitleg ook op de Wiki van Tasmota zelf, waarbij voor mij nog 1 belangrijke regel stond namelijk "The procedure is similar to above, additionally NRST must be connected to GND during flashing." De NRST pin ook naar de ground trekken, anders lukte het programmeren niet.

Hoe heb jij deze aan Domoticz gekoppeld (Aanname dat dit via MQTT gedaan is), met name wat zijn de commando's die ik moet verzenden naar de tuya om hem aan en uit te zetten en om het dimmer niveau in te stellen?
Hier kom ik niet helemaal aan uit, voor mij is moet het in Openhab komen, dat is uitdaging 2, maar eerst maar eens vinden wat ik eigenlijk moet sturen 8)7

De volgende 3 statussen kan ik over MQTT ontvangen als ik iets wijzig:
stat/Tuya_Kamer/RESULT
{"POWER":"ON","Dimmer":31}
{"POWER":"OFF"}
{"POWER":"ON"}
Voor zenden zal het wel beginnen met
cmnd/Tuya_Kamer/
Maar wat daar achter moet is me wat onduidelijk

PorschefanRoel wijzigde deze reactie 06-11-2018 10:42 (22%)

• vwtune
maartend schreef op zondag 4 november 2018 @ 22:19:
[...]

Probleem waar blijkbaar meerderren last van hebben. Ik ook. Oke, ik moet terug naar 5.14
Super vaag. Ben er inmiddels wel achter dat wanneer het groene lampje blijft knipperen, je via je telefoon op die sonoff moet connecten. Die sonoff gedraagt zich op dat moment namelijk als accespoint. Daarin moet je je SSID en WW opgeven en opslaan. Vervolgens zal de Sonoff via het ipadres weer beschikbaar zijn.

Helaas toen ik de sonoff weer in zijn 'huisje' plaatste kreeg ik geen connectie meer met mijn netwerk. Dus op een 1 of andere manier, is tasmota 6.3 erg slecht met zijn wifi. Ik ben dus weer terug bij af (V5.12) |:(

• Hmmbob
PorschefanRoel schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 07:44:
De volgende 3 statussen kan ik over MQTT ontvangen als ik iets wijzig:

[...]

Voor zenden zal het wel beginnen met
cmnd/Tuya_Kamer/
Maar wat daar achter moet is me wat onduidelijk
Read the wiki? https://github.com/arendst/Sonoff-Tasmota/wiki/Commands

cmnd/Tuya_Kamer/Power1 voor aan, Power0 voor uit.

• PorschefanRoel
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 20-02 14:44
Hmmbob schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 15:14:
[...]
Read the wiki? https://github.com/arendst/Sonoff-Tasmota/wiki/Commands

cmnd/Tuya_Kamer/Power1 voor aan, Power0 voor uit.
Ah bedankt, ik was al aan het zoeken geweest op de wiki, maar zat op de wiki van de Tuya zelf, inderdaad kwestie van beter zoeken O-)

• Hmmbob
PorschefanRoel schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 15:47:
[...]

Ah bedankt, ik was al aan het zoeken geweest op de wiki, maar zat op de wiki van de Tuya zelf, inderdaad kwestie van beter zoeken O-)
Dan gaat er nu ook vast een wereld aan mogelijkheden open voor je, met Tasmota ;)

• Noisy
  • Laatst online: 17-02 23:41
Hoop dat de Sonoff ook in een variant alla Shelly komt. Heb nu 4 Shelly's, voorzien van de tasmota firmware en netjes weggewerkt achter het schakelmateriaal of in de centraaldoos. In de schuur zitten de Sonoff's in de grijze centraaldozen en past het net. In de bergruimtes heb ik de Sonoff's in een case zitten maar voor dat zelfde geld heb je ook een Shelly. Zou mooi zijn als ze met een kleinere variant en een dimmer komen.

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Interessant die Shelly 2, zou ik die kunnen gebruiken voor mijn Somfy schakelaar?

Heb er zo eentje:

https://www.zonwering-ond...7a97daa66f/s/c/schema.jpg

Edit: zou moeten kunnen zo te zien: YouTube: Control Somfy motors using Shelly2 from your mobile phone

Sp33dFr34k wijzigde deze reactie 06-11-2018 18:36 (26%)

• Stanvv
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 14-02 00:27
PorschefanRoel schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 07:44:
[...]
Hoe heb jij deze aan Domoticz gekoppeld (Aanname dat dit via MQTT gedaan is), met name wat zijn de commando's die ik moet verzenden naar de tuya om hem aan en uit te zetten en om het dimmer niveau in te stellen?
Hier kom ik niet helemaal aan uit, voor mij is moet het in Openhab komen, dat is uitdaging 2, maar eerst maar eens vinden wat ik eigenlijk moet sturen 8)7
[...]
Inderdaad gewoon via MQTT: ik had gewoon een nieuwe virtual switch aangemaakt, IDX in de web interface van de dimmer overgenomen. Dan naar Switches -> Edit -> Switch type = Dimmer. En zodoende kun je m zowel via domoticz als bijvoorbeeld Alexa op een bepaald percentage zetten. Zoals gezegd: werkt prima, alleen mijn trafo maakte echt teveel geluid.

Alternatief is via commands besturen zoals hierboven aangegeven.

• defcon84
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 14-02 10:35

defcon84

Multipass?

Sonoff T1 voor 7,71 euro!
https://www.rosegal.com/i...p-smart-home-2140390.html
gebruik code: IRSALE21

Untappd | "Dogs fucked the pope, no fault of mine." -Hunter S. Thompson

• sloth
  • Niet online
Nextron schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 23:58:
Wisselschakelaars zijn dual pole dual throw, oftewel vier schakelcontacten. De sonoff is single pole single throw, waardoor je maar één geschakeld contact hebt. Die extra draden van de wisselschakeling kan je nergens op kwijt.
Ik heb verschillende hotelschakelingen in huis die ik graag via ESP8266 zou willen sturen met behoud van de functionaliteit van de bestaande schakelaars voor de WAF.
Op basis van dit filmpje lijkt het wel te kunnen met de Shelly 2?
YouTube: Shelly2 killer feature | 2-way switching

Je hebt dan één Shelly 2 per lichtschakelaar nodig, toch?

• Aezeal1980
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 07-02 21:50
Hey ik had voor de proef een sonoff T1 gehaald maar die past dus niet in (standaard) NL contactdozen. Aangezien ik het huis waar ik nu woon ga verkopen wil ik hier niet gaan slopen… maar in het nieuwe huis wat ik laat bouwen wil ik dat eigenlijk ook niet

Heet iemand nog alternatieven voor sonoff T1 switches die WEL in standaard contact dozen passen (Ik ga bouwen in een semi prefab constructie dus weet niet of die er om zitten te springen andere contactdozen te nemen --- tenzij tegen giga meerprijs).

Het belangrijkste in een oplossing is dat fysiek en digitaal gelijkwaardig zijn (digitaal moet werken als fysiek uit staat en omgekeerd).

Prijs op sonoff niveau zou fijn zijn :D, google home compatibility ook.

Ervaringen? Suggesties?

Aezeal1980 wijzigde deze reactie 12-11-2018 18:33 (17%)

• sloth
  • Niet online
Shelly 1 in combinatie met een normale lichtschakelaar? Als je hotelschakelingen hebt moet je kennelijk naar de Shelly 2 kijken, zie mijn vorige post.

• tsjoender
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 10:46
sloth schreef op zondag 11 november 2018 @ 16:20:
[...]

Ik heb verschillende hotelschakelingen in huis die ik graag via ESP8266 zou willen sturen met behoud van de functionaliteit van de bestaande schakelaars voor de WAF.

sloth schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 00:05:
Shelly 1 in combinatie met een normale lichtschakelaar? Als je hotelschakelingen hebt moet je kennelijk naar de Shelly 2 kijken, zie mijn vorige post.
Als ik zo het aansluitschema zie kan je de Shelly 1 ook wel voor hotelschakelingen gebruiken. Wat je dan doet is de zwarte schakeldraad welke op de lamp aangesloten is onderbreken en daar de Shelly 1 tussen te zetten. Het enige is dan wel dat spanning op de SW aansluiting dan niet perse betekent dat de lamp aan moet. Misschien was die al aangezet buiten de schakelaars om en wordt die weer uitgezet met een schakelaar. Afhankelijk van de gebruikte software is dat goed in te stellen (dus ipv spanning = aan en geen spanning = uit. Naar wijziging van wel/niet spanning op SW = toggle relais).

tsjoender wijzigde deze reactie 13-11-2018 08:31 (15%)

• RoRoo
  • Registratie: mei 2001
  • Laatst online: 11:25

RoRoo

Certified Prutser

Aezeal1980 schreef op maandag 12 november 2018 @ 18:32:
Hey ik had voor de proef een sonoff T1 gehaald maar die past dus niet in (standaard) NL contactdozen. Aangezien ik het huis waar ik nu woon ga verkopen wil ik hier niet gaan slopen… maar in het nieuwe huis wat ik laat bouwen wil ik dat eigenlijk ook niet

Heet iemand nog alternatieven voor sonoff T1 switches die WEL in standaard contact dozen passen (Ik ga bouwen in een semi prefab constructie dus weet niet of die er om zitten te springen andere contactdozen te nemen --- tenzij tegen giga meerprijs).

Het belangrijkste in een oplossing is dat fysiek en digitaal gelijkwaardig zijn (digitaal moet werken als fysiek uit staat en omgekeerd).

Prijs op sonoff niveau zou fijn zijn :D, google home compatibility ook.

Ervaringen? Suggesties?
Had je wel de EU versie?
https://sonoff.itead.cc/en/products/residential/sonoff-t1-eu

It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku

• maartend
  • Nu online
Ik denk ook dat hij een verkeerde heeft besteld. heb er hier 5, passen allemaal

• Bjorker
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 16-02 00:00

Bjorker

Cadillacs rule!

Juist, de Shelly 1 is ook gewoon toe te passen in een hotel of wissel schakeling op de manier die jij beschrijft.
Met de juiste rules toggle je de lamp zowel met de orginele schakelaars als met bv domoticz. Werkt hier perfect.
tsjoender schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 08:28:
[...]

[...]

Als ik zo het aansluitschema zie kan je de Shelly 1 ook wel voor hotelschakelingen gebruiken. Wat je dan doet is de zwarte schakeldraad welke op de lamp aangesloten is onderbreken en daar de Shelly 1 tussen te zetten. Het enige is dan wel dat spanning op de SW aansluiting dan niet perse betekent dat de lamp aan moet. Misschien was die al aangezet buiten de schakelaars om en wordt die weer uitgezet met een schakelaar. Afhankelijk van de gebruikte software is dat goed in te stellen (dus ipv spanning = aan en geen spanning = uit. Naar wijziging van wel/niet spanning op SW = toggle relais).

Bjorker wijzigde deze reactie 13-11-2018 12:56 (11%)

Koreaans - Nederlands online woordenboek

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ik kwam er een tegen op V&A net, moest weer aan jouw post denken maar je was het zelf dus :P

V&A aangeboden: Sonoff T1 pre-flashed met Tasmota

Wel mooi hoe snel je gaat van een "ik heb geen zin om te klooien met flashen" naar iemand die de zooi preflashed gaat verkopen ;)

• DennusB
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online
Sp33dFr34k schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 20:21:
[...]

Ik kwam er een tegen op V&A net, moest weer aan jouw post denken maar je was het zelf dus :P

V&A aangeboden: Sonoff T1 pre-flashed met Tasmota

Wel mooi hoe snel je gaat van een "ik heb geen zin om te klooien met flashen" naar iemand die de zooi preflashed gaat verkopen ;)
Haha toevallig!
Ja heb er 1 teveel liggen nu... beetje te enthousiast met bestellen :’)

Is het al bijna vrijdag?

• MsG
  • Registratie: november 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Tja kan opzich wel leuke handel zijn. 4 euro inkoop en 12 euro verkoop. Zelfde voor die Tweaker die de Zigbee2mqtt sticks pre-flashed verkoopt. Veel IT'ers willen ook weer niet uren met draadjes prutsen en kopen dat op deze manier af :).

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

MsG schreef op woensdag 14 november 2018 @ 13:10:
Tja kan opzich wel leuke handel zijn. 4 euro inkoop en 12 euro verkoop. Zelfde voor die Tweaker die de Zigbee2mqtt sticks pre-flashed verkoopt. Veel IT'ers willen ook weer niet uren met draadjes prutsen en kopen dat op deze manier af :).
Ik heb het ook overwogen (inkoop, flashen, verkoop etc) maar zag er van af omdat ik dan als importeur gezien wordt van die dingen en dat wil je niet. Je kunt dan ook aansprakelijk gesteld worden als een Sonoff ergens een brand veroorzaakt.

Als tussenoplossing heb ik nog geprobeerd ze binnen Europa in te kopen maar niemand wil die 'importeur-rol' op zich nemen dus dan blijkt het toch weer om een drop-shipping constructie oid te gaan.

De mensen die dit toch verkopen zijn zich vermoedelijk niet bewust van de grote risico's die ze lopen.

Ik heb eens via marktplaats bij zo'n verkoper gevraagd of ik er 200 bij hem kon kopen. Geen probleem, totdat ik aangaf dat hij daarmee de importeur werd en dus aansprakelijk. Toen stopte hij direct de verkoop :+

T-Infinity wijzigde deze reactie 14-11-2018 13:55 (10%)

• RoRoo
  • Registratie: mei 2001
  • Laatst online: 11:25

RoRoo

Certified Prutser

MsG schreef op woensdag 14 november 2018 @ 13:10:
Dit idd. ik heb na een lange dag hard werken gewoon geen kracht meer om te lopen prutsen..
voor 10 euro meer een pre flashed sticky... Count me in!

It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku

• shadax
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
Ik heb mijn eerste sonoffs (2) binnen, maar krijg ze niet geflashed.

De sonoffs zijn de basic versie.
Om te flashen heb ik deze USB UART TTL Programmer -> https://nl.aliexpress.com...ce-FT232/32673467746.html
Samen met wat pinnetjes -> https://nl.aliexpress.com...hot-sales/1334074354.html

De programmer wordt gewoon herkent door mijn Windows 10 laptop, niets geks bij Devices.

Ik heb het volgende stappenplan gebruikt
1) Snoertjes verbonden met 3v3 / TXD / RXD / GND (aan de andere kant TXD en RXD omgedraaid) aan de programmer en 4 pinnetjes
2) Houdt de knop op de sonoff ingedrukt
3) Druk de pinnetjes op de sonoff
4) Laat de knop los
5) Voer het volgende commando uit: C:\sonoff>esptool.exe -vv -cb 115200 -cp COM6 -ca 0x00000 -bz 1M -bm dout -cf sonoff.bin

C:\sonoff\esptool-2.5.1>esptool.py --port COM6 erase_flash
esptool.py v2.5.1
Serial port COM6
Connecting........_____
Traceback (most recent call last):
File "C:\sonoff\esptool-2.5.1\esptool.py", line 2853, in <module>
_main()
File "C:\sonoff\esptool-2.5.1\esptool.py", line 2846, in _main
main()
File "C:\sonoff\esptool-2.5.1\esptool.py", line 2547, in main
esp = ESPLoader.detect_chip(each_port, initial_baud, args.before, args.trace)
File "C:\sonoff\esptool-2.5.1\esptool.py", line 245, in detect_chip
detect_port.connect(connect_mode)
File "C:\sonoff\esptool-2.5.1\esptool.py", line 446, in connect
last_error = self._connect_attempt(mode=mode, esp32r0_delay=False)
File "C:\sonoff\esptool-2.5.1\esptool.py", line 426, in _connect_attempt
self.sync()
File "C:\sonoff\esptool-2.5.1\esptool.py", line 365, in sync
timeout=SYNC_TIMEOUT)
File "C:\sonoff\esptool-2.5.1\esptool.py", line 329, in command
self._port.timeout = saved_timeout
File "C:\Python27\lib\site-packages\pyserial-3.4-py2.7.egg\serial\serialutil.py", line 368, in timeout
self._reconfigure_port()
File "C:\Python27\lib\site-packages\pyserial-3.4-py2.7.egg\serial\serialwin32.py", line 222, in _reconfigure_port
'Original message: {!r}'.format(ctypes.WinError()))
serial.serialutil.SerialException: Cannot configure port, something went wrong. Original message: WindowsError(5, 'Access is denied.')

Ook runnen vanuit een cmd met run as admin geeft hetzelfde probleem. Iemand een idee?

• zoeperman
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 20-02 07:52
@shadax
https://github.com/arends...mota/wiki/Troubleshooting

I found that the problem in both Sonoff's was that instead of the FTDI Sonoff cross-over TX->RX and RX->TX I had to do TX->TX RX->RX this then allowed me to upload the sketch.

• sloth
  • Niet online
shadax schreef op donderdag 15 november 2018 @ 21:14:
Ik heb mijn eerste sonoffs (2) binnen, maar krijg ze niet geflashed.
Het lukte bij mij eerst ook niet, je moet echt zeker zijn dat de sonoff in flash mode is.
Bij die van mij werkte dit niet met de knop maar wel door GPIO0 met GND te verbinden terwijl je de usb poort van je flasher insteekt.

• shadax
  • Niet online
Ik gok dat hij wel in flashmode kwam, zonder flash mode krijg je zoiets

C:\sonoff\esptool-2.5.1>python esptool.py --port COM6 write_flash -fs 1MB -fm dout 0x0 ..\sonoff.bin
esptool.py v2.5.1
Serial port COM6
Connecting........_____....._____....._____....._____....._____....._____....._____

A fatal error occurred: Failed to connect to Espressif device: Timed out waiting for packet header

Ik hoop dat zoeperman de juiste oplossing heeft. Alleen krijg ik momenteel beide sonoffs niet meer in flashmode. Ik vrees dat ik wat gesloopt heb (maar weet nog niet helemaal wat). De programmer wordt nog herkend door windows, beide sonoffs reageren niet meer, dus misschien dat de kabeltjes beschadigd zijn na een paar uur fijn geknepen te worden. Ik heb nog wat geprobeerd te wisselen (heb er maar 4 van de 5 nodig), maar hoor geen geluidjes meer van windows bij het verbinden van de sonoff en zie ook geen groen ledje meer knipperen.

• lolgast
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 08:26
@shadax Even opnieuw opstarten. Mijn laptop doet soms ook moeilijk met die com poorten. Een sonoff krijg je niet zomaar stuk met wat klooien tijdens het flashen

• shadax
  • Niet online
@lolgast De reboot hielp idd, de sonoff reageert weer
@zoeperman Helaas maakt de kabels wisselen niets uit

Ook met FlashESP8266.exe lukt het flashen niet

• meesje
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 11:41
Recentelijk heb ik een Sonoff basic voorzien van ravencore homekit firmware. Dit was me gelukt zonder te solderen! Helemaal happy. ;) Nu heb ik een Sonoff S20 binnen gekregen. Deze wil ik van dezelfde firmware voorzien (wat mogelijk is via dezelfde procedure).

Bij de Basic heb ik het niet gedaan, maar is het mogelijk om de originele firmware eerst veilig te stellen? Het flashen van de Basic heb ik gedaan via een espeasy commando. Kan ik deze ook gebruiken voor het veilig stellen van de originele firmware? Zo ja, hoe?

Edit: Ik zie onderstaand commando voorbij komen. Is dat juist?
code:
1
esptool.py --port /dev/tty.usbserial-1410 read_flash 0x00000 0x100000 image1M.bin

Edit2: Voor die paar euro neem ik de gok... ;) Het is het juiste commando.

meesje wijzigde deze reactie 16-11-2018 15:07 (18%)

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 20-02 21:05
meesje schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 14:40:
Recentelijk heb ik een Sonoff basic voorzien van ravencore homekit firmware. Dit was me gelukt zonder te solderen! Helemaal happy. ;) Nu heb ik een Sonoff S20 binnen gekregen. Deze wil ik van dezelfde firmware voorzien (wat mogelijk is via dezelfde procedure).

Bij de Basic heb ik het niet gedaan, maar is het mogelijk om de originele firmware eerst veilig te stellen? Het flashen van de Basic heb ik gedaan via een espeasy commando. Kan ik deze ook gebruiken voor het veilig stellen van de originele firmware? Zo ja, hoe?

Edit: Ik zie onderstaand commando voorbij komen. Is dat juist?
code:
1
esptool.py --port /dev/tty.usbserial-1410 read_flash 0x00000 0x100000 image1M.bin

Edit2: Voor die paar euro neem ik de gok... ;) Het is het juiste commando.
Denk er aan dat je deze alleen kan terugzetten op de S20 waar die vanaf komt. Dus niet op een andere S20.
Dus bij meerdere S20's meerdere backups maken.

• meesje
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 11:41
jobr schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 19:24:
[...]

Denk er aan dat je deze alleen kan terugzetten op de S20 waar die vanaf komt. Dus niet op een andere S20.
Dus bij meerdere S20's meerdere backups maken.
Bedankt! Helaas dus voor mijn Sonoff Basic dikke pech. Daarvan heb ik geen backup gemaakt. Die krijg ik dus nooit meer in originele staat? We hebben het over 4 euro, dus geen ramp natuurlijk.... ;)

• MrAngry
  • Registratie: december 2001
  • Nu online
Maar waarom zou je dat uberhaupt willen? Die custom firmware is zoveel beter. Of ben je van plan om ze ooit nog eens op marktplaats aan te bieden ofzo?

Secrecy corrupts, absolute secrecy corrupts absolutely.

• Captain_koek
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 20-02 23:38
Vraagje: gisteren een sonoff basic binnen gekregen, mijn 2e.

Geflashed en ingesteld terwijl hij aan de ftdi adapter hing, werkte prima. Maar als ik hem aan netspanning hang, blijft de led knipperen en verbind hij niet.

Net netspanning gebruikt, met een consol open via de adapter, alleen maar onleesbare tekens terwijl ik alles kan volgen als ik hem van de adapter voed...

Hij lijkt dus elke keer de settings te vergeten en niet goed te verbinden als ik hem opnieuw instell op netspanning.

Ik gebruik sonoff.bin prebuild.. iemand een idee??

• jobr
Captain_koek schreef op zondag 18 november 2018 @ 13:46:
Vraagje: gisteren een sonoff basic binnen gekregen, mijn 2e.

Geflashed en ingesteld terwijl hij aan de ftdi adapter hing, werkte prima. Maar als ik hem aan netspanning hang, blijft de led knipperen en verbind hij niet.

Net netspanning gebruikt, met een consol open via de adapter, alleen maar onleesbare tekens terwijl ik alles kan volgen als ik hem van de adapter voed...

Hij lijkt dus elke keer de settings te vergeten en niet goed te verbinden als ik hem opnieuw instell op netspanning.

Ik gebruik sonoff.bin prebuild.. iemand een idee??
Hang eens een los draadje (ongeveer 20cm) aan de gnd van de sonoff waar je de gnd van de ftdi adapter aan had gekoppeld en probeer dan nog eens op 220v. Als dat wel werkt heb ik mogelijk de oplossing wel.

• Hmmbob
Uit interesse: wat wil je daarmee bereiken?

• Captain_koek
jobr schreef op zondag 18 november 2018 @ 20:03:
[...]

Hang eens een los draadje (ongeveer 20cm) aan de gnd van de sonoff waar je de gnd van de ftdi adapter aan had gekoppeld en probeer dan nog eens op 220v. Als dat wel werkt heb ik mogelijk de oplossing wel.
Hmmbob schreef op zondag 18 november 2018 @ 20:19:
Bedankt beiden voor jullie reacties!

Ik heb net een thread gelezen waarin geschreven word dat een aarddraadje de voeding zou stabiliseren.
Er zijn ook blijkbaar twee versies, waarvan er 1 een extra resistortje (?) heeft.

Toch lijkt hij inderdaar anders te reageren met een draadje er aan. Nu heb ik hem op netspanning en aan de console, kan nu tenminste zien wat het probleem is:

Connection failed as AP cannot be reached. vervolgens start de server op.

Vreemd, want in de server vind hij mijn netwerk wel probleemloos. heb mixed 2.4 en 5 al uitgezet om dit wat gemakkelijker te maken.

• jobr
Captain_koek schreef op zondag 18 november 2018 @ 20:35:

Ik heb net een thread gelezen waarin geschreven word dat een aarddraadje de voeding zou stabiliseren.
Er zijn ook blijkbaar twee versies, waarvan er 1 een extra resistortje (?) heeft.
Geen weerstand maar een extra condensator.
Zie hier. Daar heb ik de oplossing neergezet.
Hmmbob schreef op zondag 18 november 2018 @ 20:19:
Dit probleem had ik ook en met dat draadje werkt het wel. Dan kan het worden opgelost door het plaatsen van een extra condensator. Er zijn versies met en zonder een condensator op deze plek.

• Captain_koek
Heb dus net exact jou post gelezen! ik heb geen condensator.

Liet hem net verbinden met hotspot op mijn telefoon, telefoon zegt verbonden, software zegt incorrect password. en start de server weer..

tips blijven welkom

p.s, zijn er nep sonoffs in omloop? deze kwam zonder QC passed stickertje.

Edit:
doorstreept is niet meer actueel, de boel draait.
Ik had nog een bin van versie 6.1 liggen en heb die geflashed. werkt gelijk..

Captain_koek wijzigde deze reactie 18-11-2018 21:13 (19%)

• bd-casemod
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 20-02 15:30
--niet meer nodig

bd-casemod wijzigde deze reactie 19-11-2018 17:01 (95%)

• bd-casemod
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 20-02 15:30
Kun je de shelly 1 ook gebruiken om rolluiken te schakelen of is hier alleen de Shelly 2 voor geschikt ?

• Maverick
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 10:54
bd-casemod schreef op maandag 19 november 2018 @ 17:01:
Kun je de shelly 1 ook gebruiken om rolluiken te schakelen of is hier alleen de Shelly 2 voor geschikt ?
Volgens mij zou dit afhankelijk van of je motor zichzelf uitschakelt wel moeten kunnen, maar dan heb je er wel 2 nodig. Een shelly 2 ligt dan meer voor de hand, en is er idd speciaal voor bedoeld. Deze kan de schakelaar af laten vallen als de motor veel weerstand heeft en dus meer stroom gaat trekken. Dat is wel zo veilig.

PSN: DutchTrickle PVoutput

• BoschR
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 20-02 23:24
Ik had nog 2 (nooit gebruikte) Sonoff's liggen. Model weet ik niet, maar ik denk de basic's (staat nergens op het doosje). Nu wou ik Tasmoto hierop flashen met de Arduino IDE door deze handleiding te volgen. Maar ik weet mijn board versie niet.

Ik dacht misschien kan ik het met behulp van de orginele softwaren en de eWeLink app achterhalen. Maar ook hier zie ik nergens een board version.

Iemand enig idee hoe deze te achterhalen is?

PVOutput live - 3060wp

• wann0wfhc
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 11:26
Ik heb nog een Sonoff vraagje. Ik heb nu wat Sonoff stopcontact schakelaars en een Slampher voor een buitenlamp. Nu zit ik te kijken naar de Sonoff T1's voor de lampen in de keuken en in de douche. Dit zijn beide lampen die niet dimbaar zijn.

Nu heb ik echter in de woonkamer een plafondrail met led lampen die wel dimbaar is. Welke Sonoff oplossing kan ik hiervoor het beste gebruiken? Of is een Livolo dimmer dan een beter idee?

• jobr
BoschR schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 23:48:
Ik had nog 2 (nooit gebruikte) Sonoff's liggen. Model weet ik niet, maar ik denk de basic's (staat nergens op het doosje). Nu wou ik Tasmoto hierop flashen met de Arduino IDE door deze handleiding te volgen. Maar ik weet mijn board versie niet.

Ik dacht misschien kan ik het met behulp van de orginele softwaren en de eWeLink app achterhalen. Maar ook hier zie ik nergens een board version.

Iemand enig idee hoe deze te achterhalen is?
Je kan toch gewoon een kant en klare bin file uploaden met bijv espflash tool bijv?

• BoschR
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 20-02 23:24
jobr schreef op woensdag 21 november 2018 @ 18:53:
[...]

Je kan toch gewoon een kant en klare bin file uploaden met bijv espflash tool bijv?
Heb je gelijk in. De Arduino IDE had ik al geïnstalleerd, de esptool niet.

PVOutput live - 3060wp

• wann0wfhc
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 11:26
wann0wfhc schreef op woensdag 21 november 2018 @ 11:16:
Ik heb nog een Sonoff vraagje. Ik heb nu wat Sonoff stopcontact schakelaars en een Slampher voor een buitenlamp. Nu zit ik te kijken naar de Sonoff T1's voor de lampen in de keuken en in de douche. Dit zijn beide lampen die niet dimbaar zijn.

Nu heb ik echter in de woonkamer een plafondrail met led lampen die wel dimbaar is. Welke Sonoff oplossing kan ik hiervoor het beste gebruiken? Of is een Livolo dimmer dan een beter idee?
Oke sorry voor de tweede alinea. Beetje dom... zoekfunctie niet gebruikt :F . 2x Sonoff T1 besteld en beneden voor de dimmer een Kaigelin, deze werkt ook met Alexa en zou mijn "probleem" op moeten lossen.

• sloth
  • Niet online
BF actie bij Shelly: -20% op sommige producten!

sloth wijzigde deze reactie 23-11-2018 12:09 (24%)

• Janussie21
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 27-11-2018
Hallo, Ben totaal niet op de hoogte van deze materie, maar via deze link https://www.pcactive.nl/w...66-smart-voor-heel-weinig leek het mij aardig gemakkelijk om dit voor elkaar te krijgen.
Dus schakelaar en seriele-naar-USB converter en "draadjes| besteld en ondertussen ook gekregen.
Volgens de instructies te werk gegaan. Bij het flashen zie ik echter maar 1 Com-poort (nummer 3) die geen FAIL geeft en inderdaad schijnt wat te gaan doen, echter na korte tijd de navolgende foutmelding:
"chip sync error". Iemand idee wat er mis gaat ?
Alvast bedankt en groetjes, Jan (een leek en qua leeftijd niet zo op de hoogte !)

• boe2
  • Registratie: november 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

We hebben onze zolderkamer opnieuw ingericht naar slaapkamer, maar hebben het probleem dat de lichtschakelaar voor de zolderkamer een verdieping lager staat. Het licht "slim" maken leek me een goede oplossing, mede omdat ik het licht ook zou willen laten aangaan wanneer de wekker afgaat. Dit zou ik eventueel met IFTTT doen, maar een cronjob die de juiste URL aanroept mag ook :).

Dit ding lijkt me een prima oplossing, al zit ik nog met een onopgelost deel in mijn puzzel:
Ik zou het dus achter de lichtschakelaar steken. Ideaal zou zijn als ik de lichtschakelaar ook nog gewoon zou kunnen blijven gebruiken zoals het hoort, net zoals remote besturen, ongeacht de stand van de lichtschakelaar. Weet iemand of dit haalbaar is?

boe2 wijzigde deze reactie 25-11-2018 00:20 (6%)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

• BounceCloud
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 20-02 07:41
Je zou een Sonoff Touch lichtschakelaar kunnen gebruiken. Je vervangt de hele schakelaar door dat Sonoff Touch paneel. Dat paneel stuurt vervolgens een Sonoff lamp (bijv. de Sonoff B1) of een schakelaar (bijv. Sonoff Basic) aan.

De Touch kan fysiek geschakeld worden door er op te drukken, maar ook op afstand door bijvoorbeeld Home Automation of Domoticz.

• B@rt_d@_M@n
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

B@rt_d@_M@n

Happy Landing!

boe2 schreef op zondag 25 november 2018 @ 00:18:
We hebben onze zolderkamer opnieuw ingericht naar slaapkamer, maar hebben het probleem dat de lichtschakelaar voor de zolderkamer een verdieping lager staat. Het licht "slim" maken leek me een goede oplossing, mede omdat ik het licht ook zou willen laten aangaan wanneer de wekker afgaat. Dit zou ik eventueel met IFTTT doen, maar een cronjob die de juiste URL aanroept mag ook :).

Dit ding lijkt me een prima oplossing, al zit ik nog met een onopgelost deel in mijn puzzel:
Ik zou het dus achter de lichtschakelaar steken. Ideaal zou zijn als ik de lichtschakelaar ook nog gewoon zou kunnen blijven gebruiken zoals het hoort, net zoals remote besturen, ongeacht de stand van de lichtschakelaar. Weet iemand of dit haalbaar is?
https://shelly.cloud/shelly1-open-source/

• snoekds20
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 20-02 22:16
Door een andere router heb ik ook een ander wifi wachtwoord. Hoe krijg ik dit in de ewelink app veranderd of moet ik alle kastjes opnieuw verbinden middels app?

5500Wp Kostal Piko 5.5 - Toshiba LL Wp

• boe2
  • Registratie: november 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Heb er twee besteld om mee te experimenteren. Momenteel uitverkocht, maar hopelijk kan ik er tegen volgende maand mee prutsen :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

• Milmoor
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 20-02 21:44

Milmoor

Footsteps and pictures.

sloth schreef op zondag 11 november 2018 @ 16:20:
[...]

Uit het Node-red topic:
Milmoor schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 20:13:
Voorbeeld met MQTT en RBE. Er staan twee RBE nodes in. Die gebruik ik om een hotelschakeling (wisselschakeling) te maken. Ik heb een schakelaar die niet gekoppeld is aan een lamp, en een die dat wel is. Ik kan dankzij dit schema de lamp met beide schakelaars bedienen.

[Afbeelding: MQTT en RBE]

code:
1
[{"id":"f8dcb51e.1a1b78","type":"mqtt-json","z":"9e031a86.f67a78","name":"Status bij badkamer (loos)","topic":"shellies/shelly1-8AA7B8/relay/0","property":"","qos":"2","broker":"b35103e.d72b2","x":130,"y":1200,"wires":[["7fcee09d.b2b4c8"]]},{"id":"7fcee09d.b2b4c8","type":"rbe","z":"9e031a86.f67a78","name":"","func":"rbei","gap":"","start":"","inout":"out","property":"payload","x":350,"y":1200,"wires":[["3969702d.ed0ea"]]},{"id":"394206f1.46cbca","type":"mqtt-json","z":"9e031a86.f67a78","name":"Status bij trap (schakelt lamp)","topic":"shellies/shelly1-8B1B80/relay/0","property":"","qos":"2","broker":"b35103e.d72b2","x":140,"y":1120,"wires":[["b142e25f.28a78"]]},{"id":"b142e25f.28a78","type":"rbe","z":"9e031a86.f67a78","name":"","func":"rbe","gap":"","start":"","inout":"out","property":"payload","x":350,"y":1120,"wires":[["697a884c.7dccd8"]]},{"id":"697a884c.7dccd8","type":"join","z":"9e031a86.f67a78","name":"","mode":"custom","build":"array","property":"payload","propertyType":"msg","key":"topic","joiner":"\\n","joinerType":"str","accumulate":false,"timeout":"","count":"","reduceRight":false,"reduceExp":"","reduceInit":"","reduceInitType":"num","reduceFixup":"","x":570,"y":1120,"wires":[["a6d67d15.3e33c"]]},{"id":"3969702d.ed0ea","type":"change","z":"9e031a86.f67a78","name":"","rules":[{"t":"set","p":"complete","pt":"msg","to":"true","tot":"bool"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":530,"y":1200,"wires":[["697a884c.7dccd8"]]},{"id":"a6d67d15.3e33c","type":"change","z":"9e031a86.f67a78","name":"bepaal huidige waarde trap","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"$reverse(payload)[1]","tot":"jsonata"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":780,"y":1120,"wires":[["a6382169.6336d"]]},{"id":"a6382169.6336d","type":"change","z":"9e031a86.f67a78","name":"off <=> on","rules":[{"t":"delete","p":"topic","pt":"msg"},{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"payload = \"on\" ? \"off\" : \"on\"","tot":"jsonata"},{"t":"set","p":"qos","pt":"msg","to":"2","tot":"str"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":1000,"y":1120,"wires":[["17be0c04.43c974","4c83ee26.73d72"]]},{"id":"17be0c04.43c974","type":"mqtt out","z":"9e031a86.f67a78","name":"Schakel trap (en dus de lamp)","topic":"shellies/shelly1-8B1B80/relay/0/command","qos":"2","retain":"","broker":"b35103e.d72b2","x":1070,"y":1160,"wires":[]},{"id":"f21d4e16.9085c","type":"comment","z":"9e031a86.f67a78","name":"verzamel de wijzigingen","info":"Van de trap (en daarmee van de lamp) wordt de initiële toestand doorgegeven plus\neventuele wijzigingen daarna. Hiermee bevat deze altijd de huidige toestand.\nVan de badkamer worden alleen de wijzigingen doorgegeven. De eerste keer (bij\nhet opstarten) wordt genegeerd.\nDe join combineert de wijzigingen. Deze bouwt een array op van alle wijzigingen\nvan de trap. Nadat de badkamer schakelt wordt de array met de waarde daarvan\nafgesloten en doorgestuurd. Draai de array om en pak de tweede waarde [1] en je\nhebt de huidige toestand van de trap. Zwak punt: de array groeit oneindig lang\ndoor totdat de badkamer een keer geschakeld wordt.\nDoor de huidige waarde van de trap te wisselen (off <=> on) kan de trap met\nde nieuwe waarde geschakeld worden.","x":360,"y":1160,"wires":[]},{"id":"1b9f4303.49fced","type":"debug","z":"9e031a86.f67a78","name":"","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"false","x":1370,"y":1120,"wires":[]},{"id":"4c83ee26.73d72","type":"change","z":"9e031a86.f67a78","name":"Log schakelen!","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"Schakelen!","tot":"str"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":1180,"y":1120,"wires":[["1b9f4303.49fced"]]},{"id":"b35103e.d72b2","type":"mqtt-broker","z":"","name":"","broker":"server","port":"1883","clientid":"","usetls":false,"compatmode":true,"keepalive":"60","cleansession":true,"birthTopic":"","birthQos":"0","birthPayload":"","closeTopic":"","closeQos":"0","closePayload":"","willTopic":"","willQos":"0","willPayload":""}]

Ik heb de enkelvoudige schakelaar bij de badkamer vervangen door een dubbele. Hierdoor heb ik een loze schakelaar beschikbaar, die heb ik aangesloten op een Shelly. De schakelaar bij de trap (die de lamp rechtstreeks schakelde) heb ik ook voorzien van een Shelly. Dus twee fysieke schakelaars, twee Shelly's, maar slechts een bedraad relais.
Bovenstaande is niet helemaal correct, de schakelaar bij de trap is een hotelschakeling met de schakelaar naast het bed. Maar ik wilde het niet nog ingewikkelder maken in de uitleg. Ik kan de nu de lamp met drie schakelaars bedienen: een in een hotelschakeling met degene die rechtstreeks aan de Shelly hangt, en een die een eigen Shelly heeft. Is het nog een beetje te volgen?

Milmoor wijzigde deze reactie 25-11-2018 17:52 (7%)

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• jobr
boe2 schreef op zondag 25 november 2018 @ 16:40:
[...]

Heb er twee besteld om mee te experimenteren. Momenteel uitverkocht, maar hopelijk kan ik er tegen volgende maand mee prutsen :)
Heb je volgens mij nog wel een nuldraad (blauw) nodig waar je schakelaar zit. Meestal is deze er niet.

• Hmmbob
jobr schreef op zondag 25 november 2018 @ 20:21:
[...]

Heb je volgens mij nog wel een nuldraad (blauw) nodig waar je schakelaar zit. Meestal is deze er niet.
Mwah, als ik naar zijn situatie kijk dan is de kans groot dat de blauwe draad er al zit. Maar anders is het trekken van de draad of lenen bij een stopcontact er direct naast (als de schakelaar en de wcd direct naast elkaar zitten) een optie.

Of je plaatst de shelly boven, dus bij de lamp, en stelt hem in om de schakelaar beneden als input te gebruiken (en niet als daadwerkelijke schakeling). Vergt iets meer knutselwerk, maar kan ook.

Hmmbob wijzigde deze reactie 25-11-2018 20:27 (18%)

• Lennyz
  • Laatst online: 10:21
Janussie21 schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 21:00:
Hallo, Ben totaal niet op de hoogte van deze materie, maar via deze link https://www.pcactive.nl/w...66-smart-voor-heel-weinig leek het mij aardig gemakkelijk om dit voor elkaar te krijgen.
Dus schakelaar en seriele-naar-USB converter en "draadjes| besteld en ondertussen ook gekregen.
Volgens de instructies te werk gegaan. Bij het flashen zie ik echter maar 1 Com-poort (nummer 3) die geen FAIL geeft en inderdaad schijnt wat te gaan doen, echter na korte tijd de navolgende foutmelding:
"chip sync error". Iemand idee wat er mis gaat ?
Alvast bedankt en groetjes, Jan (een leek en qua leeftijd niet zo op de hoogte !)
Het kan verschillende oorzaken hebben.

- Weet je zeker dat COM3 wel de goede port is? Je kunt dit testen door het programma op te starten zonder de serial-to-usb in je computer te stoppen. Vervolgens het programma af te sluiten en dan met de serial-to-usb in je computer het programma op te starten. De COM port die verschijnt is de juiste.

- Druk je wel het knopje op de Sonoff in voordat je de serial-to-usb in je computer stopt? Daarna mag je het knopje weer losmaken.

- Weet je zeker dat je de draden goed hebt aangesloten? RX gaat naar TX en TX gaat naar RX. GND gaat naar GND en VCC gaat naar 3.3v.

• vwtune
Heeft iemand deze: https://nl.aliexpress.com...-4da5-a465-35711fce6c70-0
Al kunnen flashen? Ik vind van dit type namelijk nergens een tut over de flash procedure. Ik heb zelf de 4 channel pro2, maar die is totaal anders gebouwd dan deze 7-32volt versie

inmiddels toch werkend gekregen (je moet wel solderen en geduld en vaste hand hebben :P)

http://www.ablegen.de/itead4channel/

vwtune wijzigde deze reactie 26-11-2018 17:41 (7%)

• Draak1978
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 19-02 11:40
Ik heb een Sonoff naar tasmodo 6.3 geflashed en in mijn wifi netwerk gehangen. Ook via Domoticz een virtuele switch aangemaakt en de idx gekoppeld in de Sonoff.

Via de webinterface van Tasmodo kan ik hem aan uit zetten. Maar via de Domoticz gaat fout...
Ik draai Domoticz op de Synology en ik heb ook MQTT aanstaan.

Iemand een idee?

• barrymossel
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 20-02 20:07
Draak1978 schreef op maandag 26 november 2018 @ 16:49:
Ik heb een Sonoff naar tasmodo 6.3 geflashed en in mijn wifi netwerk gehangen. Ook via Domoticz een virtuele switch aangemaakt en de idx gekoppeld in de Sonoff.

Via de webinterface van Tasmodo kan ik hem aan uit zetten. Maar via de Domoticz gaat fout...
Ik draai Domoticz op de Synology en ik heb ook MQTT aanstaan.

Iemand een idee?
Heb je ook MQTT in Tasmota geconfigureerd? Dus server etc. onder Configureer wifi. En volgens mij bij Configureer overige ook MQTT inschakelen.

Oneplus One Review & Specificaties

• Draak1978
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 19-02 11:40
barrymossel schreef op maandag 26 november 2018 @ 18:55:
[...]

Heb je ook MQTT in Tasmota geconfigureerd? Dus server etc. onder Configureer wifi. En volgens mij bij Configureer overige ook MQTT inschakelen.
Ja die heb ik beide gedaan. MQTT verwezen naar mijn Diskstation met standaard poort en eigen wachtwoord. (Hetzelfde als in domoticz)

Alleen niks ingevuld bij Client en Topic

• barrymossel
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 20-02 20:07
Draak1978 schreef op maandag 26 november 2018 @ 20:35:
[...]

Ja die heb ik beide gedaan. MQTT verwezen naar mijn Diskstation met standaard poort en eigen wachtwoord. (Hetzelfde als in domoticz)

Alleen niks ingevuld bij Client en Topic
Dat heb je dan handmatig weggehaald lijkt me? Wellicht toch even de standaard waardes terugzetten? En heb je een user bij MQTT ingevuld? Ik werk met HASS, maar daar heb ik een user/pass combi, dus niet alleen wachtwoord.

Oneplus One Review & Specificaties

• vincedd
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 10:20
snoekds20 schreef op zondag 25 november 2018 @ 16:38:
Door een andere router heb ik ook een ander wifi wachtwoord. Hoe krijg ik dit in de ewelink app veranderd of moet ik alle kastjes opnieuw verbinden middels app?
Gewoon de naam en wachtwoord van je router het zelfde zetten als je oude router

• vwtune
Is er een manier om van een sonoff 4channel (voorzien van tasmota) een clock /anti clockwise motorcontroller te maken inclusief een limit switch? vooral dat laatste is wel belangrijk.

• Damocles.NL
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 14-01 19:05
Ik wil een drietal Sonoff S26 sockets bestellen om daar drie lampen met de Google Home mee te gaan bedienen. Ik probeer te achterhalen wat het voordeel is van de Tasmota firmware. Als ik hier op zoek kom ik niet een duidelijk antwoord tegen wat het voordeel is. Wie kan dit kort uitleggen?

Het zijn allemaal lampen waar ik niet zomaar even het bolletje voor een smart bolletje kan vervangen en mijn voorkeur gaat uit naar de S26 boven de Sonoff Basic omdat het mij meer foolproof lijkt en minder risico oplevert.

Damocles.NL wijzigde deze reactie 27-11-2018 14:31 (28%)

• Slaut
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 11:28
Damocles.NL schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 14:23:
Ik wil een drietal Sonoff S26 sockets bestellen om daar drie lampen met de Google Home mee te gaan bedienen. Ik probeer te achterhalen wat het voordeel is van de Tasmota firmware. Als ik hier op zoek kom ik niet een duidelijk antwoord tegen wat het voordeel is. Wie kan dit kort uitleggen?

Het zijn allemaal lampen waar ik niet zomaar even het bolletje voor een smart bolletje kan vervangen en mijn voorkeur gaat uit naar de S26 boven de Sonoff Basic omdat het mij meer foolproof lijkt en minder risico oplevert.
-Geen cloud, wel MQTT bediening (wel MQTT broker nodig, dus een hub)
- Open source software, ik wil liever niet firmware van Chineze makelaardij op m'n netwerk
- Flexibele aansturing: met command line kun je ook een deursensor of zelfs temperatuur sensor aan de Sonoff hangen. (https://github.com/arendst/Sonoff-Tasmota/wiki/Commands en YouTube: Add a door sensor to any door with a Sonoff basic.)

Als je je plafondlampen slim wil schakelen, kan je ook een Sonoff Touch op je muurschakelaar doen, of achter je huidige muurschakelaar een Shelly 1 plaatsen (waarbij de schakeldraad van de schakelaar naar de switch input van de shelly gaat).

Slaut wijzigde deze reactie 27-11-2018 14:48 (10%)

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

Slaut schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 14:45:
[...]

-Geen cloud, wel MQTT bediening (wel MQTT broker nodig, dus een hub)
- Open source software, ik wil liever niet firmware van Chineze makelaardij op m'n netwerk
- Flexibele aansturing: met command line kun je ook een deursensor of zelfs temperatuur sensor aan de Sonoff hangen. (https://github.com/arendst/Sonoff-Tasmota/wiki/Commands en YouTube: Add a door sensor to any door with a Sonoff basic.)

Als je je plafondlampen slim wil schakelen, kan je ook een Sonoff Touch op je muurschakelaar doen, of achter je huidige muurschakelaar een Shelly 1 plaatsen (waarbij de schakeldraad van de schakelaar naar de switch input van de shelly gaat).
@Damocles.NL
En mss nog ter aanvulling. Ik heb bijvoorbeeld PIR sensoren aangesloten op mijn sonoff's. Licht wordt nu dus zelfs geschakeld zonder MQTT en/of hub.
tegenwoordig heb je 'rules' voor Sonoff met Tasmota en kun je de apparaten dus programmeren om te reageren op een trigger (temp, PIR, whatever).

Ik vind dit handig omdat in geval van netwerkstoring, raspberry/domoticz-problemen of stroomonderbreking, je sonofs gewoon blijven werken (niet tijdens stroomonderbreking natuurlijk, maar direct erna wel weer). Stiekem toch al een paar keer gehad dat ik met mijn router aan het klooien was en daardoor geen fatsoenlijk licht had.

Mogelijkheden zijn eindeloos.

T-Infinity wijzigde deze reactie 27-11-2018 16:46 (11%)

• Hmmbob
Maar de grootste gooide is wat mij betreft dat mijn switch dan niet meer met een Chinese server praat........

• Damocles.NL
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 14-01 19:05
Ok duidelijk! Thanks voor de antwoorden.

Kan je zonder flashen 3X de Sonoff S26 met je Google Home in 1 commando bedienen? Stel dat ik drie lampen op drie stopcontacten voorzie van de Sonoff S26 kan ik met de Google Home dan zeggen OK Google doe de sfeerlampen aan

Kom dit concreet nergens tegen.
Pagina: 1 ... 17 ... 20 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True