Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-09 16:34
bloedcel schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 12:05:
Ik weet niet of het volgende al een keer behandeld is, maar ik kon het niet duidelijk vinden.

Ik wil een lichtschakelaar zowel fysiek (visite etc), maar ook 'smart' kunnen gebruiken.

Helaas heb ik maar twee draden op de schakelaar. Een N draad bijtrekken zoals veelvuldig is besproken wil ik eigenlijk gebruiken als laatste optie.

Ik heb nu het volgende bedacht:
- Sonoff basic opnemen in het circuit, maar altijd voorzien van voeding;
- een externe switch gebruiken als 'fysieke schakelaar'.

Is het bovenstaande uberhaupt mogelijk? Zijn er andere suggesties?

Alvast bedankt.

ps. de Sonoff is voorzien van Tasmota en wordt via HASS benanderd.
https://www.itead.cc/sonoff-touch.html
Hierbij is de Sonoff ook de fysieke (touch) schakelaar, en kan je ook altijd je lamp aan zetten nadat bezoek die uit heeft gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Nadeel daarvan is dat deze lang niet altijd over is in te passen. Zowel qua formaat als qua stijl.

Overigens zie ik nu dat er ook wel breekcontacten zijn: https://www.elektroshop.n...kelpolig-wissel-gira.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloedcel
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 08-09 16:26
Slaut schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 13:10:
[...]

Hierbij is de Sonoff ook de fysieke (touch) schakelaar, en kan je ook altijd je lamp aan zetten nadat bezoek die uit heeft gezet.
bartbh schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 13:04:
Nee, de wandschakelaar staat op altijd aan. De sonoff is in serie met deze schakelaar aan de lamp gekoppeld.

Zoiets

code:
1
2
3
(fasedraad)---[wandschakelaar]--(schakeldraad)---[sonoff]-----[lamp]
                                                                   |
                      (nuldraad)-----------------------------------|
Jouw eerste bericht verkeerd gelezen, maar je zorgt ervoor met het plastic dat de schakelaar altijd weer terugspringt naar de 'aan' stand?
Slaut schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 13:10:
[...]

Helaas heb je hiervoor een N draad (blauw) voor nodig en die zit er niet (althans niet bij de schakelaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mardox
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-09 10:33
bloedcel schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 12:05:
Ik heb nu het volgende bedacht:
- Sonoff basic opnemen in het circuit, maar altijd voorzien van voeding;
- een externe switch gebruiken als 'fysieke schakelaar'.

Is het bovenstaande uberhaupt mogelijk? Zijn er andere suggesties?
Misschien denk ik te makkelijk over wat je wil bereiken, maar bedoel je dit niet?
Ik heb een aantal lampen die komen uit een centraaldoos in het plafond en heb daar de Sonoff Basic in geplaatst en verbonden met de lamp en het elektriciteitscircuit. Vervolgens heb ik de schakelaar in de muur die ook in de centraaldoos uitkomt verbonden met de GPIO pinnen op de Sonoff, waardoor er dus maar 3 volt op de draden in de schakelaar staat en je dus de Sonoff kan schakelen via de webinterface en de fysieke schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloedcel
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 08-09 16:26
Mardox schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 13:56:
[...]

Misschien denk ik te makkelijk over wat je wil bereiken, maar bedoel je dit niet?
Ik heb een aantal lampen die komen uit een centraaldoos in het plafond en heb daar de Sonoff Basic in geplaatst en verbonden met de lamp en het elektriciteitscircuit. Vervolgens heb ik de schakelaar in de muur die ook in de centraaldoos uitkomt verbonden met de GPIO pinnen op de Sonoff, waardoor er dus maar 3 volt op de draden in de schakelaar staat en je dus de Sonoff kan schakelen via de webinterface en de fysieke schakelaar.
Dit bedoel ik inderdaad, maar dan moet ik eerst de juiste draden zien te vinden. Ach ja, je moet er wat voor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniFManS
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-07-2021
Maken jullie gebruik van deze YouTube: DrZzs ?
Lijkt me nuttige informatie te geven over wat er allemaal kan met je sonoff types.
Ben zelf nog maar aan het lezen en spreek dus zeker nog niet uit ervaring. Ik ben aan het bekijken of ik deze in mijn bestaande installatie kan intrigeren.

Heb overal drukknoppen van bticino in huis die dan teleruptoren aanstuurt om het lichtpunt te schakelen.
Achter enkele lichtpunten zitten dan nog dimmers die je aanstuurt door de drukknop langer inde drukken de lichtsterkte kan aanpassen.

Mijn idee was op de teleruptors uit de zekeringskast te knipperen en enkele correcte type sonoff modellen te installeren op de Din rail. Sonoff moeten gelach worden met de tasmota firmware om compatibel te zijn met Siri en apple homekit. Enkel het dimmen is volgens mij niet mogelijk in samenwerking met een sonoff.

Als jullie tips kunnen gegeven graag ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defcon84
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-09 11:37

defcon84

Multipass?

DrZzs is een welbekende vlogger idd, vooral bij sonoffs en homeassistant gebruikers (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniFManS
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-07-2021
defcon84 schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 12:16:
DrZzs is een welbekende vlogger idd, vooral bij sonoffs en homeassistant gebruikers (y)
Wat ik wel niet duidelijk vindt is; als een sonoff voorzien is van Tasmota firmware kan je die dan rechtstreeks vinden in je homekit?

Of heb je bijvoorbeeld een Raspberry Pi nodig met een homebridge?

Ik ga enkele sonoff producten bestellen om dit eens verder te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defcon84

defcon84

Multipass?

Geen idee, ik gebruik geen apple producten.
Tasmota gebruikt mqtt, als homekit dat ondersteund, dan wel. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-09 16:34
SniFManS schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 18:37:
[...]

Wat ik wel niet duidelijk vindt is; als een sonoff voorzien is van Tasmota firmware kan je die dan rechtstreeks vinden in je homekit?

Of heb je bijvoorbeeld een Raspberry Pi nodig met een homebridge?

Ik ga enkele sonoff producten bestellen om dit eens verder te bekijken.
Voor de sonoff basic is firmware zodat deze direct in homekit werkt, voor de andere sonoffs is een mqtt broker en homebridge nodig. Hass.io ondersteunt nu standaard homebridge.

Hier een redditpost waar de sonoff direct aan de iPhone is gelinked: https://www.reddit.com/r/.../?st=JKK5STQ4&sh=48763ccf
Dit is dus geen Tasmota.

[ Voor 15% gewijzigd door Slaut op 07-08-2018 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Hoe beveiligen jullie het verkeer van en naar de sonoff?

Ik lees In deze wiki post van Tasmota wat over ondersteuning van TLS in combinatie met MQTT. Een andere optie lijkt me om de interne webserver te gebruiken in combinatie met VPN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoo
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 30-08 16:13

RoRoo

Certified Prutser

defcon84 schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 12:16:
Alleen z'n zwevende hoofd vind ik vaak net even te creepy :)

Ik kijk regelmatig zijn filmpjes, heeft wel grappige ideetjes.

It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
sloth schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 11:41:
Hoe beveiligen jullie het verkeer van en naar de sonoff?

Ik lees In deze wiki post van Tasmota wat over ondersteuning van TLS in combinatie met MQTT. Een andere optie lijkt me om de interne webserver te gebruiken in combinatie met VPN?
Stap 1 is om te zorgen dat IOT-devices (zoals Sonoff, slimme thermostaat e.d.) niet naar internet kunnen.
Of als het niet anders kan: zeer beperkt en alleen de nodige poorten.

Ik zie niet in waarom mijn Sonoff's moeten verbinden naar internet. Ik stuur ze vanuit Home Assistant aan, wat intern in m'n netwerk draait. Voor tijdsynchronisatie kan ik het mij nog voorstellen, maar dan laat je alleen poort 123 UDP door, of je zorgt dat er intern in je netwerk een NTP-server beschikbaar is (betere keuze).

Verder heb ik mijn IOT spullen in een apart VLAN en dus apart wifi-netwerk zitten. Mocht een Sonoff gehacked worden dan kan deze niet ineens bij m'n NAS of mijn laptop. Je MQTT verkeer versleutelen is opzich niks mis mee, maar voor verkeer wat aan de binnenkant van het netwerk blijft vind ik dat overkill eerlijk gezegd.

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 09-08-2018 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Intern verkeer versleutelen is overkill, daar volg ik je helemaal in. Mijn situatie is net wat anders, vandaar de vraagstelling. Even toelichten:

Ik wil een sonoff aansturen op een locatie waar geen internetverbinding is. Mijn idee was om tijdelijk een 4G router te plaatsen en via WiFi met de sonoff te verbinden. De uitdaging is dan om makkelijk en veilig het relais te kunnen bedienen. VPN is geen goede optie wegens het gebruik van CGNAT bij 4G. Ook heb ik geen makkelijke mogelijkheid om een lokale MQTT te draaien en extern te benaderen.

Daarom dacht ik om de sonoff via MQTT met een broker als CloudMQTT te verbinden over het internet, en dan lijkt me het wel fijn om dit verkeer te encrypteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 08:48
sloth schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 14:16:
Intern verkeer versleutelen is overkill, daar volg ik je helemaal in. Mijn situatie is net wat anders, vandaar de vraagstelling. Even toelichten:

Ik wil een sonoff aansturen op een locatie waar geen internetverbinding is. Mijn idee was om tijdelijk een 4G router te plaatsen en via WiFi met de sonoff te verbinden. De uitdaging is dan om makkelijk en veilig het relais te kunnen bedienen. VPN is geen goede optie wegens het gebruik van CGNAT bij 4G. Ook heb ik geen makkelijke mogelijkheid om een lokale MQTT te draaien en extern te benderen.

Daarom dacht ik om de sonoff via MQTT met een broker als CloudMQTT te verbinden over het internet, en dan lijkt me het wel fijn om dit verkeer te encrypteren.
Kijk eens op https://www.thethingsnetwork.org/ of er geen gataway dichtbij zit, dan is het ook mogelijk met LORAWAN te werken. Wel ff wat meer uitzoekwerk dan een sonoff :z

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
offtopic:
Ik heb inderdaad ook al naar LORAWAN gekeken maar helaas geen TTN gateway in de buurt. En zelf een gateway en node bouwen gaat me net wat te ver. Daarnaast ben ik niet 100% overtuigd van het doorbreken van LORAWAN als 'IoT protocol' (zie bv. Do LoRa Low-Power Wide-Area Networks Scale?. Mogelijk dat NB-IoT hier wel beter voor geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:48
sloth schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 14:16:

Ik wil een sonoff aansturen op een locatie waar geen internetverbinding is. Mijn idee was om tijdelijk een 4G router te plaatsen en via WiFi met de sonoff te verbinden. De uitdaging is dan om makkelijk en veilig het relais te kunnen bedienen. VPN is geen goede optie wegens het gebruik van CGNAT bij 4G. Ook heb ik geen makkelijke mogelijkheid om een lokale MQTT te draaien en extern te benderen.

In die setup is encryptie, wat mij betreft, een must. TLS naar je cloudbroker is dan een goede optie. Feit blijft wel dat je sonoff dan aan het internet hangt, wat ook ik niet zou aanraden. Je 4G router heeft wellicht een firewall die je kan gebruiken: denk eraan om te bezien of je dat 2 richtingen kan dicht zetten (inbound en outbound).

Heb je alle VPN opties bekeken? Is een OpenVPN tunnel naar je eigen router op een bekende poort (zoals 443 oid), opgebouwd vanaf je remote locatie geen optie? Die moet normaal geen problemen met NAT hebben, ook niet CG NAT.

[ Voor 5% gewijzigd door Hmmbob op 09-08-2018 16:10 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaisersoze
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17-08 16:41
Hi Guys, wellicht al gevraagd maar ik kon het nog niet vinden in dit topic. Ik ben eigenlijk op zoek naar het request wat de app uitstuurt om de schakelaar aan/uit uit te zetten.

Ik heb twee Sonoff S20 eu wifi stroomadapters. Beide zijn via de app geconfigureerd. Wat ik nu wil is eigenlijk via een webpagina de stroomadapters aan en uit schakelen (zoals je in de app kan doen). Weet iemand of dit kan en zoja, hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
kaisersoze schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 17:09:
Hi Guys, wellicht al gevraagd maar ik kon het nog niet vinden in dit topic. Ik ben eigenlijk op zoek naar het request wat de app uitstuurt om de schakelaar aan/uit uit te zetten.

Ik heb twee Sonoff S20 eu wifi stroomadapters. Beide zijn via de app geconfigureerd. Wat ik nu wil is eigenlijk via een webpagina de stroomadapters aan en uit schakelen (zoals je in de app kan doen). Weet iemand of dit kan en zoja, hoe?
Ik weet niet of het nog werkt met huidige firmware.
En anders ESPEasy of Tasmota erop. Dan kun je ze niet meer met de app bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werchter
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-07 22:54
Werkt niet meer met de huidige firmware, omdat nu gebruik wordt gemaakt van certificate pinning. Er wordt dus gecontroleerd of wel echt met de servers van Sonoff gecommuniceerd wordt.

Je kan wel op een niet-officiële manier met de Ewelink API praten, de Homebridge ewelink werkt op deze manier.

[ Voor 32% gewijzigd door werchter op 11-08-2018 20:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenVerburg
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12-12-2024
defcon84 schreef op zaterdag 28 juli 2018 @ 11:25:
Voor mensen met een nieuwe sonoff basic met de dicht gesoldeerde gaatjes, dit is echt een aanrader:
Sonoff Basic Programming Clip
Ik heb het laten 3d printen en opsturen voor 12 euro via 3dhubs.com.
[afbeelding]
Dank voor de tip! Ik wil deze ook graag laten printen. Welk materiaal raad je hier voor aan? Op de site worden verschillende opties geboden, maar heb eerlijk gezegd geen idee wat de beste keuze is. Hoor graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaisersoze
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17-08 16:41
jobr schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 19:11:
[...]

Ik weet niet of het nog werkt met huidige firmware.
En anders ESPEasy of Tasmota erop. Dan kun je ze niet meer met de app bedienen.
Nice, thanks! Daar ga ik ff naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defcon84

defcon84

Multipass?

StevenVerburg schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 17:44:
[...]

Dank voor de tip! Ik wil deze ook graag laten printen. Welk materiaal raad je hier voor aan? Op de site worden verschillende opties geboden, maar heb eerlijk gezegd geen idee wat de beste keuze is. Hoor graag!
Ik had PLA gedaan voor het hogere detail (het zijn kleine gaatjes).
Maar ik heb toch nog met een miniscuul boortje de gaatjes moeten uitboren om de pogo pins te laten passen.
Daarna wat secondelijm erop gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vwtune
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-11-2024
Ik heb al een tijd domoticz draaien met voornamelijk XIAOMI producten eraan en kaku spullen.

Nu wil ik een simpele licht controller gebruiken voor in de tuin welke op 12volt werkt. Nu ken ik sonoff wel, maar weet ook dat het niet out of the box werkt icm domoticz
deze heb ik op het oog: https://www.aliexpress.co...=mYRfEZvu&addresstype=600
Ik zou graag willen weten wat ik er nog bij moet bestellen om hem te kunnen flashen en wanneer ik dat binnen heb, is er ergens een tutorial of how to, om dit bordje te flashen, naar ik meen Tasmota om hem met domotcz te laten werken? Ik ben totaal nieuw in sonoff en al helemaal in dingen te flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
Gister ook mijn eerste Sonoff device ontvangen, een Pow R2. Na behoorlijk wat moeite met het flashen Tasmota firmware, ik had nogal veel last van storing op de seriele verbinding via de dupont kabels. Na een aantal pogingen en het vrijer neerleggen van de bekabeling en de Orangepi werkte het wel. Koppelen met Domoticz was erg simpel, dus vanavond testen hoeveel stroom mijn audiomeubel/router/verlichting gebruikt. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123teun123
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-09 09:23
vwtune schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 11:18:
Ik heb al een tijd domoticz draaien met voornamelijk XIAOMI producten eraan en kaku spullen.

Nu wil ik een simpele licht controller gebruiken voor in de tuin welke op 12volt werkt. Nu ken ik sonoff wel, maar weet ook dat het niet out of the box werkt icm domoticz
deze heb ik op het oog: https://www.aliexpress.co...=mYRfEZvu&addresstype=600
Ik zou graag willen weten wat ik er nog bij moet bestellen om hem te kunnen flashen en wanneer ik dat binnen heb, is er ergens een tutorial of how to, om dit bordje te flashen, naar ik meen Tasmota om hem met domotcz te laten werken? Ik ben totaal nieuw in sonoff en al helemaal in dingen te flashen.
In deze issue van de Tasmota Github hebben ze het over dit specifiek bordje:
https://github.com/arendst/Sonoff-Tasmota/issues/893
Het is wat lastiger dan de standaard sonoff aangezien de rx en tx rechtstreeks op de ESP8285 gesoldeerd moet worden. verder las ik dat itching mode niet out of the box werkt met tasmota.

flashen kan met een FTDI zoals deze: https://www.aliexpress.co...86e5477&priceBeautifyAB=0

al met al is het dus wat lastiger dan met een standaard sonoff maar zo te zien hebben mensen het werkend gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:58
Heeft iemand al geprobeerd de Sonoff Pow te koppelen aan een zonnepaneel omvormer ?

Kan dan het "verbruik" (de opbrengst dus) gemeten worden ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonNiek
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-09 11:49
Weet er iemand of je zowel een extra schakelaar kan gebruiken en de temperatuursensor van Sonoff zelf?
En kan ik die temperatuur dan ook fatsoenlijk uitlezen via MQTT / Homey?

(Ik heb er 5 in bestelling staan, wil ze met Tasmota gaan flashen om ze vervolgens in flows te kunnen hangen in Homey)

[ Voor 25% gewijzigd door GewoonNiek op 15-08-2018 22:05 ]

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:37
GewoonNiek schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 22:04:
Weet er iemand of je zowel een extra schakelaar kan gebruiken en de temperatuursensor van Sonoff zelf?

(Ik heb er 5 in bestelling staan, wil ze met Tasmota gaan flashen om ze vervolgens in flows te kunnen hangen in Homey)
Ik heb een TH10 met een Si7021 (met Tasmota) en zowel luchtvochtigheid als temperatuur worden prima via MQTT verstuurd.
Wat je met die extra schakelaar bedoeld; geen idee. Maar de schakelaar op de Sonoff zelf heeft geen invloed op werking van de sensor.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:46

de Peer

under peer review

hannibal2206 schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 18:03:
Heeft iemand al geprobeerd de Sonoff Pow te koppelen aan een zonnepaneel omvormer ?

Kan dan het "verbruik" (de opbrengst dus) gemeten worden ?
Geen idee of het kan (ik denk het niet, volgens mij meet hij alleen 'verbruikte energie') maar ik zou het ook niet doen. Sonoff Pow is leuk om van wat apparaatjes (<2000 Watt) het stroomverbruik te meten, maar ik zou het absoluuut niet gebruiken voor grotere installaties gezien de verhalen die circuleren over smeulende Sonoff Pow's.
GewoonNiek schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 22:04:

Ja dit kan gewoon. Een apparaat schakelen én temp uitlezen.

• GewoonNiek
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08-09 11:49
Nnoitra schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 08:13:
[...]

Ik heb een TH10 met een Si7021 (met Tasmota) en zowel luchtvochtigheid als temperatuur worden prima via MQTT verstuurd.
Wat je met die extra schakelaar bedoeld; geen idee. Maar de schakelaar op de Sonoff zelf heeft geen invloed op werking van de sensor.
Ik bedoel een schakelaar op de Sonoff zodat ik hem nog steeds met een 'traditionele' schakelaar kan schakelen (eis van de vrouw :)) maar wel dat de status geregistreerd wordt, en ik via Homey de schakelaar weer uit kan zetten (de schakelaar zelf draait dan in principe om (aan wordt uit en uit wordt aan)). Dat kan door de zogenoemde 'pin 14' als ik het goed zeg.
Maar nu had ik ergens gezien (ik kan het helaas niet meer terugvinden) dat de sensor die direct in de sonoff plugt ook pin 14 gebruikt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• JPe2
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13-07-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
Hmm, interessant. Heeft veel weg van de Qubino Z-Wave inbouw modules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 09:14
Looking good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mardox
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-09 10:33
Interessant! Ik heb er twee besteld! Twijfel of ik er nog een ga (proberen te) flashen met Tasmota zodat ze gewoon makkelijk via de autodiscover in mijn domoticz komen. Maar eerst maar eens kijken hoe ze out-of-the-box werken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w2cker
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-07 16:15
Hier een recente review van de shelly: YouTube: Is the Shelly 1 better than the Sonoff Basic?

MCITP SA & EA, MCSA, MCSE, en nog een aantal titels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:20
Wat is de conclusie? Weinig zin om een kwartier naar die vent te kijken... Stomme video reviews...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:11
barrymossel schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 15:44:
[...]

Wat is de conclusie? Weinig zin om een kwartier naar die vent te kijken... Stomme video reviews...
- Iets duurder dan Sonoff
- Makkelijk in te bouwen in wandcontactdozen
- Tasmota werkt goed na enkele aanpassingen in de firmware
- 16A relay, betere elektrische veiligheid als hij is ingebouwd
- ! Niet flashen met 230V aangesloten !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Thanks!

Maar, niks gemist dus. Sonoff werkt prima voor mijn toepassingen en hoeft niet ingebouwd te worden in een inbouwdoos (ik gebruik vooralsnog alleen de inbouwschakelaars en S20's - en over een uurtje POW R2's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 15:19
Ik ben inmiddels begonnen met het doorlezen van het hele topic en ben al bij pagina 2 (met uitstapjes naar meer informatie opzoeken en filmpjes kijken ;-)). Binnenkort ga ik verhuizen en dit lijkt mij dan ook een goede gelegenheid om het een en ander te automatiseren. Ik ga voor een deel werken met slimme verlichting (Hue of Tradfri) maar het lijkt mij bijvoorbeeld ook handig om een lamp in de gang automatisch aan te laten gaan als ik thuis kom. Hue of Tradfri is dan ook een dure oplossing voor en lamp die je A) niet ziet en B) de meest van de tijd uit zal staan.

Is er een mogelijk om een lamp die werkt met een wandschakelaar automatisch te laten schakelen doormiddel van een SonOff module zonder dat ik hier de functie van de wandschakelaar opoffer? Het is een huurhuis waardoor ik de aanpassingen binnen de perken moet houden en ook de wandschakelaar will kunnen gebruiken.

Ik ben daarnaast erg benieuwd voor welke toepassingen/ apparaten jullie de schakelaars allemaal gebruiken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:13
barrymossel schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 15:44:
[...]

Zie hier voor geschreven review, maar Knielen vat het aardig samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Robbie T schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 20:46:
Ik ben inmiddels begonnen met het doorlezen van het hele topic en ben al bij pagina 2 (met uitstapjes naar meer informatie opzoeken en filmpjes kijken ;-)). Binnenkort ga ik verhuizen en dit lijkt mij dan ook een goede gelegenheid om het een en ander te automatiseren. Ik ga voor een deel werken met slimme verlichting (Hue of Tradfri) maar het lijkt mij bijvoorbeeld ook handig om een lamp in de gang automatisch aan te laten gaan als ik thuis kom. Hue of Tradfri is dan ook een dure oplossing voor en lamp die je A) niet ziet en B) de meest van de tijd uit zal staan.

Is er een mogelijk om een lamp die werkt met een wandschakelaar automatisch te laten schakelen doormiddel van een SonOff module zonder dat ik hier de functie van de wandschakelaar opoffer? Het is een huurhuis waardoor ik de aanpassingen binnen de perken moet houden en ook de wandschakelaar will kunnen gebruiken.

Ik ben daarnaast erg benieuwd voor welke toepassingen/ apparaten jullie de schakelaars allemaal gebruiken..
Wandschakelaar door deze vervangen? Moet je wel even een blauwe draad trekken waarschijnlijk. Heb er zo ook al een aantal in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
barrymossel schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 21:14:
[...]

Wandschakelaar door deze vervangen? Moet je wel even een blauwe draad trekken waarschijnlijk. Heb er zo ook al een aantal in huis.
Hmm, omdat het een huurhuis is wil ik dat niet doen. Andere optie is er niet vermoed ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Robbie T schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 21:26:
[...]

Hmm, omdat het een huurhuis is wil ik dat niet doen. Andere optie is er niet vermoed ik?
Ik woon ook in een huurhuis. Kost je alleen wat moeite met het trekken van die draad. Als je gaat verhuizen draai je een lasdop erop en hang je de oude wandschakelaar weer terug (en neem je de Sonoffs mee). Er zijn wel andere mogelijkheden, maar ik denk niet dat dat veel makkelijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
barrymossel schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 21:28:
[...]

Ik woon ook in een huurhuis. Kost je alleen wat moeite met het trekken van die draad. Als je gaat verhuizen draai je een lasdop erop en hang je de oude wandschakelaar weer terug (en neem je de Sonoffs mee). Er zijn wel andere mogelijkheden, maar ik denk niet dat dat veel makkelijker is.
En met deze bedoel je een sonoff touch?

• barrymossel
Robbie T schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 22:06:
[...]

En met deze bedoel je een sonoff touch?
Kan, maar ik heb zelf de Sonoff T1 EU (zowel 1 als 2 gang). Volgens mij is dat een nieuwere versie, die ook te bedienen is via 433MHz (wat ik overigens niet gebruik).

---edit---
Ah, ik zie dat ik in mijn post het linkje vergeten was: https://www.banggood.com/...ang-2-Gang-p-1252355.html (er bestaat ook een 3 gang).

Met een bestaande wandschakelaar gaat het zo 1-2-3 niet lukken lijkt me, behalve als het een momentary switch is, en daar ga ik niet vanuit. Herstel, dat lijkt wel te lukken met die onderstaande Shelly??

[ Voor 39% gewijzigd door barrymossel op 23-08-2018 11:42 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
Leuk! Ik ben benieuwd. Ze klinken mij als ideaal in de oren. Wél koppelen in je smarthome maar toch gebruik blijven maken van je bestaande (mooie) schakelaars.

Ik heb er 2 besteld en zal mijn ervaringen hier delen als ik ze binnen heb.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
bartbh schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 08:35:
[...]
Leuk! Ik ben benieuwd. Ze klinken mij als ideaal in de oren. Wél koppelen in je smarthome maar toch gebruik blijven maken van je bestaande (mooie) schakelaars.

En denk dat het makkelijk aan HA is te hangen door de REST API! Laat maar weten hoe het werkt :D Ben erg benieuwd!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• ThijmenR
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 26-03 14:25
[...]

Ik ben ook wel benieuwd hoe dit gaat bevallen. Is hiervoor ook een Neutral draad nodig?

• bartbh
  • Niet online
Niet exact bekeken, maar lijkt mij wel anders heeft de esp8266 geen voeding.

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 15:52

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ja deze heeft een nul draad nodig.

• TCroezing
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:14
Robbie T schreef op woensdag 22 augustus 2018 @ 20:46:

Geen directe antwoord op je vraag, maar out-of-the-box, zou je ook het volgende kunnen doen.
Mijn lichtschakelaar zit in de hal op een erg onhandige plek. Ik heb een lichtkoof gemaakt (ledstrip) die geschakeld wordt bij beweging als het donker is (dmv HomeAssistent). Werkt super, de andere lampschakelaar gebruiken we haast niet meer... :P

• Captain_koek
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14-09 20:39
Die shelly lijkt mij ook erg handig zonder het relais! Lamp armatuur onder constante spanning met een hue en de scbakelaar gebruiken om hem te togglen!
Mag vast niet, continue stroom op een armatuur maar wel een mooie oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
[...]

Waar kun je die dingen bestellen als je ze in NL wil laten afleveren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jandirks
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-09 21:18
Bestellen gaat via de shop: https://shelly.cloud/shop_shelly/

De shop zit in Bulgarije, ze verzenden gewoon naar je huisadres. Ik betaalde Euro 3,50 voor standaard verzendkosten voor 1 stuks "Shelly 1". Je kunt ook kiezen voor verzending via DHL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfverbruggen
  • Laatst online: 25-08 13:48
Captain_koek schreef op donderdag 23 augustus 2018 @ 23:09:
Die shelly lijkt mij ook erg handig zonder het relais! Lamp armatuur onder constante spanning met een hue en de scbakelaar gebruiken om hem te togglen!
Mag vast niet, continue stroom op een armatuur maar wel een mooie oplossing
Waarom zou een continue spanning op een armatuur niet mogen? In princiepe staan de schakelaars hier altijd 'aan' aangezien je de lampen anders niet vanuit Node RED/Hue App kan schakelen.

Deze modules maken een deel mogelijk wat ik thuis graag zou willen bereiken, namelijke de gewone schakelaars kunnen blijven gebruiken. Helaas valt dan de functionaliteit van de Hue app weg omdat de armatuur geen stroom meer heeft als de relais verbroken is.

Idealiter zou ik een webhook op de bridge willen hebben (die dan weer Node RED o.i.d. aanroept) dat wanneer iemand via de Hue app een lamp inschakeld de switch en de lamp geschakeld worden. Hopelijk wordt dit nog ooit geimplementeerd! Als tussenoplossing kan er nog altijd een proxy voor de bridge komen die het request uitleest en hierop acteerd (dus Node RED o.i.d. aanstuurd om de switch te togglen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain_koek
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14-09 20:39
rfverbruggen schreef op vrijdag 24 augustus 2018 @ 13:05:
[...]

Waarom zou een continue spanning op een armatuur niet mogen? In princiepe staan de schakelaars hier altijd 'aan' aangezien je de lampen anders niet vanuit Node RED/Hue App kan schakelen.
De armatuur kan dit hebben natuurlijk, ik doelde meer op het feit dat de schakeldraad continue onder spanning zou staan. Moet je het kleurtje aanpassen eigenlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:44
Zolang er een schakelaar voor zit mag je de zwarte draad niet aanpassen naar bruin natuurlijk. Het is een schakeldraad, of de schakelaar nou altijd op aan staat of niet maakt niet uit.

Ik heb overigens ook alle schakelaars op de normale manier laten zitten en niet extra kabels getrokken en de schakelaar tussen een gpio en ground gezet. Alle sonoffs heb ik in de lampen zelf gebouwd door heel het huis en alle schakelaars blijven altijd op aan staan.

Het leuke is, je kan in tasmota instellen dat het relay altijd aan moet gaan als er stroom op de sonoff komt te staan. Op deze manier blijven de lichtschakelaars werken op de oude manier en hoef je geen extra kabels te trekken van schakelaar naar lamp. Je moet dan wel de schakelaar even uit en aan drukken natuurlijk zodat de lamp aan gaat.
PowerOnState 0 / off Keep relay(s) off after power on
PowerOnState 1 / on Turn relay(s) on after power on
PowerOnState 2 / toggle Toggle relay(s) on from last saved
PowerOnState 3 (default) Turn relay(s) on as last saved

[ Voor 24% gewijzigd door Chrisje1983 op 25-08-2018 01:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pinky-H9
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-10-2023
Een goed alternatief voor de S20 is de schakelaar van Obi deze kan tenminste zonder problemen 16A aan en prima the flashen met ESP-Easy of Tasmota en last but not least redelijk goedkoop (9,99 Meuro)

Afbeeldingslocatie: https://raw.githubusercontent.com/reloxx13/reloxx13.github.io/master/media/tasmota/obi-socket/1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://raw.githubusercontent.com/reloxx13/reloxx13.github.io/master/media/tasmota/obi-socket/2.jpg

Afbeeldingslocatie: https://user-images.githubusercontent.com/36734573/36541304-c1b5a57c-17dd-11e8-884b-dcf22e985e6b.png

Product link: https://www.obi.de/hausfu...-stecker-schuko/p/2291706

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
Binnenkort een nieuwe laminaatvloer leggen en bedacht om hier een ledstrip in te verwerken. Als er dan iemand naar de WC moet, een van de kinderen wordt wakker of iets anders dan vervolgens deze ledstrip laten oplichten.

De ledstrip zelf wil ik in een dergelijke goot leggen:
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB11e4Huf9TBuNjy0Fcq6zeiFXaP.jpg?width=800&height=800&hash=1600

Ik wil de ledstrip graag kunnen aansturen via Domoticz en de strip moet dan ook in/ uit te schakelen zijn, dimbaar en de kleur moet ingesteld kunnen worden. Iemand hier toevallig al ervaring mee en weet of dit mogelijk is met een SonOff?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Robbie T schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 21:00:
Binnenkort een nieuwe laminaatvloer leggen en bedacht om hier een ledstrip in te verwerken. Als er dan iemand naar de WC moet, een van de kinderen wordt wakker of iets anders dan vervolgens deze ledstrip laten oplichten.

[afbeelding]

Ik wil de ledstrip graag kunnen aansturen via Domoticz en de strip moet dan ook in/ uit te schakelen zijn, dimbaar en de kleur moet ingesteld kunnen worden. Iemand hier toevallig al ervaring mee en weet of dit mogelijk is met een SonOff?
MagicHome controller kun je gebruiken. Bij de nieuwe versie van de MagicHome controller is het wel wat lastig de draadjes solderen, maar mij is het drie keer gelukt. Zelf heb ik de voorkeur gegeven aan RGBW, aangezien de RGB bij mij niet goed werkte, maar ik vermoed dat dat aan de RGB strip ligt die ik nog had liggen.

Overigens heb ik ESPurna geflasht.

[ Voor 3% gewijzigd door barrymossel op 30-08-2018 08:36 ]

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 12:32

iMars

Full time prutser

barrymossel schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 08:35:
[...]

MagicHome controller kun je gebruiken. Bij de nieuwe versie van de MagicHome controller is het wel wat lastig de draadjes solderen, maar mij is het drie keer gelukt. Zelf heb ik de voorkeur gegeven aan RGBW, aangezien de RGB bij mij niet goed werkte, maar ik vermoed dat dat aan de RGB strip ligt die ik nog had liggen.

Overigens heb ik ESPurna geflasht.
Ik heb er nog een liggen om mee te experimenteren, maar man wat zijn die soldeerpunten klein B)

Koop hier mijn P1 reader :)

• barrymossel
iMars schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 08:51:
[...]

Ik heb er nog een liggen om mee te experimenteren, maar man wat zijn die soldeerpunten klein B)
Heeft bij mij ook een tijdje geduurd en eentje is er gesneuveld door die trillende drankhanden van me. Maar als ESPurna er eenmaal opstaat is ie gewoon OTA te updaten. Dat lukte me bij ESPEasy namelijk niet. Tasmota had ik ook problemen mee (volgens mij kreeg ik Tasmota niet in access point mode - en ik had geen zin om de firmware zelf te compileren met wifi gegevens).
Ik moet zeggen dat ik ESPurna uiteindelijk ook zelf heb "moeten" compileren omdat het rode en groene kanaal omgekeerd zaten (de bin kan ik eventueel ergens uploaden mocht iemand daar behoefte aan hebben). Dat kun je oplossen door de ledstrip anders aan te sluiten, maar de firmware aanpassen is net wat mooier.

[ Voor 4% gewijzigd door barrymossel op 30-08-2018 09:36 ]

• sloth
  • Niet online
Kitser schreef op zondag 10 juni 2018 @ 23:29:
Ik heb deze badkamer verwarming;
https://www.bol.com/nl/p/...25-x-29/9200000050227760/
Het vermogen is dus 2000 watt.

Ik wil eigenlijk 2 dingen;
1. Een seintje krijgen als ik vergeten ben deze uit te zetten na gebruik

2. Eventueel wil ik hem via Domoticz bedienen.

Allebei moet wel lukken met een Pow r2 (16a) in een waterproof case denk ik.

Bij punt 2 moet de hand schakelaar wel altijd op "aan" staan. Ik heb niet veel kennis van electronica daarom stel ik de vraag even hier.

Zouden jullie punt 2 aandurven met een Pow R2?

Als het niet veilig genoeg is vind ik het nog steeds de moeite waard om een Sonoff te kopen om punt 1 te realiseren. Zodat ik niet vergeet om hem met de handmatige schakelaar uit te zetten wanneer ik een seintje op m'n telefoon krijg.
Klopt mijn beredenering dat wanneer de handmatige schakelaar van de kachel op "Uit" staat er eigenlijk niks kan gebeuren? Ik doel dan voornamelijk op brandgevaar
Ik zou net zoals jou op afstand een elektrische kachel veilig willen schakelen, en na het doorlezen van dit topic vraag ik me af wat de beste optie nu hiervoor is

- Sonoff POW R2: kan tot 16A aan en zou sinds de aanpassingen in 2017 niet meer voor brandgevaar mogen zorgen (?). Als extra veiligheidsmaatregel deze eventueel nog inbouwen in een extra behuizing?
- Shelly 1: lijkt eerder bedoeld voor inbouw in wandcontactdozen (daarvoor heb ik er 2 in bestelling) en kan ook tot 16A aan
- Een DIY oplossing voorgesteld door ThinkPadd in "Sonoff: goedkope schakelaar op afstand via wifi (ESP8266)" waarbij je de Sonoff een relais laat aan en uitzetten dat de echte schakeling van de kachel doet. Heeft hier iemand een voorbeeld van een goed werkende en veilige oplossing?
- Een S20 alternatief zoals hierboven van @Pinky-H9 die ook tot 16A aan moet kunnen

Heb je zelf inmiddels al wat in gebruik, en hoe bevalt je dit?

• Chrisje1983
Robbie T schreef op woensdag 29 augustus 2018 @ 21:00:

[afbeelding]

Ik heb er hier een paar van ipv de magic home, de magic home was bij mij ook niet zo'n succes.

1 stks H801 WiFi; RGBW LED WIFI controller; RGBW WiFi LED H801 Controller; DC5-24V ingang; 4CH * 4A uitgang
http://s.aliexpress.com/YBnUVFnq

7 euro stuk

Heeft een paar beste torren en kan dus aardig wat lengte led strip aan. Heeft ook nog normale headers dus flashen is simpel zonder geknooi met tx en rx met naalden tegen de chip aanhouden en pakt tasmota of espeasy. Ook bij deze twee kleuren omdraaien maar dat is met de draadklemmen niet zo'n probleem.

Ik gebruik zelf tasmota, kleuren stuur je aan met dummy schakelaars met http links voor de "aan" acties, elke kleur een eigen dummy schakelaars Via mqtt stuur je alleen aan/uit en dimmer aan. Met blockly's kun je zo het een en ander wel mooi maken om kleuren te wisselen.

Wil je het simpel houden en echt kleuren kunnen kiezen met het kleuren palet in een device zelf dan zul je naar andere oplossingen moeten kijken.

[ Voor 14% gewijzigd door Chrisje1983 op 30-08-2018 16:36 ]

• Furiousz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-09 18:08
Gisteren geprobeerd een Sonoff basic te flashen met Visual Studio & PlatformIO, dat had ik al afgelopen week al eerder gedaan met een Sonoff S20. De S20 werkt prima, maar de basic krijg ik niet aan de praat. Het flashen gaat prima en zonder errors. Als ik dan de basic aan de stroom hang gaat de LED eerst aan, dan knipperen, uit en dan begint hij weer opnieuw :? . Hij verbind dus ook niet met de wifi. Ik heb de Troubleshooting pagina van Tasmota al doorgelezen, maar ik kom niet echt verder. Iemand hier nog tips ?

3025Wp ZZW | 11 x REC 275 TwinPeak 2 BLK | SMA Sunny Boy 3.0 | PVoutput

• Pinky-H9
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-10-2023
sloth schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 16:02:
[...]

Ik zou net zoals jou op afstand een elektrische kachel veilig willen schakelen, en na het doorlezen van dit topic vraag ik me af wat de beste optie nu hiervoor is

- Sonoff POW R2: kan tot 16A aan en zou sinds de aanpassingen in 2017 niet meer voor brandgevaar mogen zorgen (?). Als extra veiligheidsmaatregel deze eventueel nog inbouwen in een extra behuizing?
- Shelly 1: lijkt eerder bedoeld voor inbouw in wandcontactdozen (daarvoor heb ik er 2 in bestelling) en kan ook tot 16A aan
- Een DIY oplossing voorgesteld door ThinkPadd in "Sonoff: goedkope schakelaar op afstand via wifi (ESP8266)" waarbij je de Sonoff een relais laat aan en uitzetten dat de echte schakeling van de kachel doet. Heeft hier iemand een voorbeeld van een goed werkende en veilige oplossing?
- Een S20 alternatief zoals hierboven van @Pinky-H9 die ook tot 16A aan moet kunnen

Heb je zelf inmiddels al wat in gebruik, en hoe bevalt je dit?
Ik heb hier diverse dingen in gebruik oa Sonoff Basic, Sonoff S20, Sonoff POW R2 en de Obi switch.
Als je puur aan uit wilt en de kachel staat altijd op dezelfde stand (Max?) heb je eigenlijk geen power meter nodig daar W verbruik vrij constant is en door middel van een rule kan je dus makkelijk de Wh doorsturen zonder te meten.

Wil je wel meten dan is de POW R2 je beste keuze ik gebruik deze op een electro boiler van 3Kw en de POW R2 wordt minimaal warm.

De S20 & Basic is max 10A en heeft een fragiele relay en alleen daarom al is de Obi een 1000% beter alternatief (als het om een plug gaat)

Als software is het vooral persoonlijke keuze ik gebruik ESPEasy & Tasmota waarbij ik Tasmota vooral gebruik vanwege MQTT (Bij ESPEasy is het namelijk 1 weg verkeer ......) en Tasmota werkt veel fijner op de POW R2 voor doorgeven W/h & Totalen.

• jossie67
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 15:05
Furiousz schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 16:49:
Gisteren geprobeerd een Sonoff basic te flashen met Visual Studio & PlatformIO, dat had ik al afgelopen week al eerder gedaan met een Sonoff S20. De S20 werkt prima, maar de basic krijg ik niet aan de praat. Het flashen gaat prima en zonder errors. Als ik dan de basic aan de stroom hang gaat de LED eerst aan, dan knipperen, uit en dan begint hij weer opnieuw :? . Hij verbind dus ook niet met de wifi. Ik heb de Troubleshooting pagina van Tasmota al doorgelezen, maar ik kom niet echt verder. Iemand hier nog tips ?
Ik gebruik ook Visual Studio Code maar ik plaats van direct te flashen, maak ik erg een bin file , run build en die dmv de ESPEasy flash tool.
Werkt prima

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Even een vraagje over mijn PIR (op 3.3V) met LED-strip en Tasmota in de schuur. De GPIO14 is verbonden met de PIR en ik kan ook via MQTT schakelen nu evenals de WebUI. Ik heb nu Switch 4 als mode staan en 5.7.1i als firmware.

Ik krijg het echter niet lekker voor elkaar op de verschillende SwitchMode's (heb er al verschillende geprobeerd) om automatisch aan te schakelen met een vertraagd uitgaan. Ik heb in Domoticz wel een dzVents scriptje om vertraagd uit te schakelen, maar soms is de SonOFF zo snel i.c.m. de PIR dat deze meerdere flashes (d.w.z. aan-uit-aan-uit etc) binnen een kort tijdbestek doet.

Ik denk dat ik naar SwitchTopic 1 of 2 moet; correct? Iemand met ervaring hierin.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• Furiousz
jossie67 schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 17:07:
[...]

Ik gebruik ook Visual Studio Code maar ik plaats van direct te flashen, maak ik erg een bin file , run build en die dmv de ESPEasy flash tool.
Werkt prima
Mijn kennis van Visual Studio beperkt zich tot hetgeen er in de how-to stond :F . Nadat ik de juiste files heb aangepast, ctrl+alt+b en daarna ctrl+alt+u. Dit werkte ook prima voor de S20, maar de basic had er dus geen zin in :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Furiousz schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 17:29:
[...]

Mijn kennis van Visual Studio beperkt zich tot hetgeen er in de how-to stond :F . Nadat ik de juiste files heb aangepast, ctrl+alt+b en daarna ctrl+alt+u. Dit werkte ook prima voor de S20, maar de basic had er dus geen zin in :(
Bin downloaden: https://github.com/arendst/Sonoff-Tasmota/releases
Dan ESPEasy downloaden en uitpakken. Dan de eerder gedownloade bin in die map zetten en met de FlashESP8266.exe flash tool Tasmota flashen. Werkt hier (mits goed verbonden - en in flash mode) altijd. Geen gedoe.

• Furiousz
barrymossel schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 18:28:
[...]

Bin downloaden: https://github.com/arendst/Sonoff-Tasmota/releases
Dan ESPEasy downloaden en uitpakken. Dan de eerder gedownloade bin in die map zetten en met de FlashESP8266.exe flash tool Tasmota flashen. Werkt hier (mits goed verbonden - en in flash mode) altijd. Geen gedoe.
Net gedaan zoals je hebt beschreven, flashen ging prima. Vervolgens de basic aan de stroom gehangen, LED ging eerst even aan en bleef daarna zo`n 5 min knipperen, toen weer een minuut lang branden, en nu weer knipperen. Eigenlijk dus hetzelfde nog als hiervoor.

Is er een manier om de Sonoff compleet te resetten en de firmware opnieuw te flashen?

[ Voor 14% gewijzigd door Furiousz op 30-08-2018 19:03 ]

• barrymossel
Furiousz schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 18:52:
[...]

Net gedaan zoals je hebt beschreven, flashen ging prima. Vervolgens de basic aan de stroom gehangen, LED ging eerst even aan en bleef daarna zo`n 5 min knipperen, toen weer een minuut lang branden, en nu weer knipperen. Eigenlijk dus hetzelfde nog als hiervoor.

Is er een manier om de Sonoff compleet te resetten en de firmware opnieuw te flashen?
Zit er een knop op de basic, anders dit eens proberen: https://github.com/arendst/Sonoff-Tasmota/wiki/Button-usage
Doorgaans heb ik dan wel succes met WPS. En anders zou ik ESPurna flashen. Vind ik wat mooier werken en die maakt meteen een access point aan, waardoor je alles makkelijk kan installeren.

---edit---
Je kunt ook altijd nog proberen om eerst deze te flashen: http://www.pratikpanda.co...ads/2016/05/blank_1MB.zip (dus het geheugen geheel leeg te maken)

[ Voor 10% gewijzigd door barrymossel op 30-08-2018 19:16 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furiousz
Ik heb de knop 40 sec ingedrukt om de basic te wissen, toen met ESPeasy weer opnieuw geflasht. Geprobeerd om d.m.v. WPS verbinding te maken, maar helaas. Toen d.m.v. de drukknop is het gelukt om het acces point tevoorschijn te toveren. Nu doet hij het dus! Bedankt @barrymossel

• jobr
Furiousz schreef op donderdag 30 augustus 2018 @ 18:52:
[...]

Probeer ook eens andere firmware te flashen. Bijv ESPEasy.
Heeft bij mij ook al eens geholpen.

• Furiousz
Net nog maar een extra S20 en basic besteld :+ , zijn in de aanbieding bij Gearbest:

https://www.gearbest.com/..._1592718.html?wid=1433363
https://www.gearbest.com/..._1588516.html?wid=1433363

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
De shelly gister binnen gekregen. Ik heb helaas nog geen tijd om 'm daadwerkelijk in te bouwen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ngemOqQz0DfSu0y3Qm453Fa2/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ntXXDEc90ybh86yqafpYpHeb/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Sx5M2opYlRST06qDI7QmI9aV/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C-dude
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-09 17:28
Ben benieuwd naar je ervaringen @bartbh :)
Lijkt me een goed alternatief voor de z-wave module die je ook kan inbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Zou het eventueel een goed idee zijn een nieuw topic aan te maken voor de Shelly?

Ik heb zelf ook 2 Shelly 1 in bestelling dus lijkt me leuk om daar ervaringen te delen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Ik vroeg me af of al die wifi apparaten in huis uiteindelijk niet onwijs voor storing enzo gaan zorgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-09 01:42

dof

barrymossel schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 09:59:
Ik vroeg me af of al die wifi apparaten in huis uiteindelijk niet onwijs voor storing enzo gaan zorgen?
Als je je huisnetwerk een beetje netjes opgebouwd hebt met meerdere uit elkaar liggende accesspoints en deugdelijke "backbone" en je let er even op op welk kanaal ze zitten lijkt me wifi niet zo'n probleem.

Wat bij mij zo langzamerhand wel iets gaat interfereren is het aantal verschillende netwerken die ook in de buurt van elkaars golflengtes zitten. Ik heb in m'n Home Assistant systeem naast Wifi 2.4 (en Wifi 5), ook nog Zigbee, Bluetooth en Zwave komt mogelijk ook nog en er is ook nog een restje 868Mhz. Ik probeer te beperken (Wifi, Zigbee en Bluetooth) maar dat beperkt soms ook je keuzes.
De Wifi Sonoff's op mqtt blijken behoorlijk stabiel.

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:19
sloth schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 09:34:
Zou het eventueel een goed idee zijn een nieuw topic aan te maken voor de Shelly?

Ik heb zelf ook 2 Shelly 1 in bestelling dus lijkt me leuk om daar ervaringen te delen :)
Waar heb je deze uiteindelijk besteld?

Ik heb binnekort ook ruimte om hier mee te gaan spelen en de shelly's leken me zeer interessant

android since G1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
barrymossel schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 09:59:
Ze verbinden als cliënt op je bestaande wifiAP en gebruiken minimale bandbreedte (want weinig data te versturen); hoe moet dat interfereren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
coredalae schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 12:22:
[...]

Waar heb je deze uiteindelijk besteld?

Ik heb binnekort ook ruimte om hier mee te gaan spelen en de shelly's leken me zeer interessant
Gewoon rechtstreeks via https://shelly.cloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Hmmbob schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 12:51:
[...]

Ze verbinden als cliënt op je bestaande wifiAP en gebruiken minimale bandbreedte (want weinig data te versturen); hoe moet dat interfereren?
Geen idee, vroeg het me gewoon af. Zit niet zo diep in die wifi shizzle ;)

Maar duidelijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
barrymossel schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 14:02:
[...]

Geen idee, vroeg het me gewoon af. Zit niet zo diep in die wifi shizzle ;)

Maar duidelijk!
Nou, je punt is valide want WiFi is een Shared Medium. Net als in een gesprek: als ik praat kan jij niets zeggen, want anders verstaat niemand meer iets. Maar deze apparaten zeggen zo weinig en vooral kort áls ze praten, dat je er geen last van zou moeten hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• repture
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-11-2023
Vraagje:
Ik heb momenteel een Sonoff T2 (met 2schakelaars) staan met ESPeasy op.
dit alles werkt wel goed maar ik ben niet zo tevreden over de Touch knoppen.
Nu vraag ik me af of er iets bestaat zoals de T2 maar dan met echt fysieke knoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schnupperpuppe
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
repture schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 22:56:
Vraagje:
Ik heb momenteel een Sonoff T2 (met 2schakelaars) staan met ESPeasy op.
dit alles werkt wel goed maar ik ben niet zo tevreden over de Touch knoppen.
Nu vraag ik me af of er iets bestaat zoals de T2 maar dan met echt fysieke knoppen.
Ik heb ook een Sonoff T1 2-Gang. In het begin probeerde ik het ding met de vingertoppen te bedienen en dat was een beetje hit-and-miss. Ik zet tegenwoordig gewoon vol de duim op de 'knoppen' en dat gaat bijna altijd goed :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:32
Even een vraagje...

Ik heb een NodeCU boardje ontvangen. Ik heb er tashmota op geflashed d.m.v. nodemu flasher.Dit werkt perfect. .bin downloaden, espboardje aansluiten op laptop en flashen maar.

Nu heb ik een DS18B20 waar dus al een aansluiting op zit voor de pinnen:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/2iel1l0fuc.jpg

Hoe moet ik deze gaan aansluiten? Op D5 (sensor) en de (G) op het boardje?

In Tashmota heb ik bij Module soort ''Genertic'' gekozen omdat het een nodemcu boardje is.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/tj07zj9odtgp.png

[ Voor 25% gewijzigd door Possible op 01-09-2018 12:04 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartbh
  • Niet online
Dat lijkt me geen DS18B20, die heeft namelijk 3 aansluitingen en geen 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:32
Ik zie het inderaad. Het betreft een NTC sensor. Dan toch maar eens een andere bestellen.

[ Voor 29% gewijzigd door Possible op 01-09-2018 13:12 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-09 19:51
Iemand toevallig hier die met een basic ook TL lampen schakeld?
Ik heb in de bijkeuken een TL bak hangen maar vraag me af of een basic dit welk aan kan, qua piek belasting van het opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jandirks
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-09 21:18
Als je de TL door een LED balk vervangt heb je dat probleem niet meer verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
Ik heb wel een basic in mijn vliegen lamp gebouwd. 2 kleine tl balkjes. Geen problemen ondervonden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8OThebEkd0MQriE5W0JICQ3q/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VVdNRDqaXvciIsEROByCZmvC/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-09 20:49
Als ik het goed lees heeft de sonoff een spst relay. M.a.w. als de stekker verkeerd om zit schakel ik de nul ipv de fase.
Is dit een probleem als je de Sonoff wilt gebruiken om een stekkerblok te schakelen? Zo ja, is er een DPST alternatief?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisje1983
Trek jij ook al je apparaten open om te kijken wat de nul en wat de fase is en die vervolgens naar de stekker doormeet zodat je de stekker er op de juiste manier in doet? Anders heeft het nog geen zin. Ik heb hier nog nooit opgelet.

Je kan zelf een dubbelpolige maken doormiddel van een nodemcu en dubbel relaybordje. Ben je voor 4 euro klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
Chrisje1983 schreef op maandag 3 september 2018 @ 15:59:
Trek jij ook al je apparaten open om te kijken wat de nul en wat de fase is en die vervolgens naar de stekker doormeet zodat je de stekker er op de juiste manier in doet? Anders heeft het nog geen zin. Ik heb hier nog nooit opgelet.

Je kan zelf een dubbelpolige maken doormiddel van een nodemcu en dubbel relaybordje. Ben je voor 4 euro klaar.
Een sonoff trek ik zeker open maar meer om te controleren of de solderingen er wel goed uit zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een sonof met tasmota geflashed en er een sensor op aangesloten.
Mijn teleperiod message ziet er zo uit:

MQT: tele/sonoff6/SENSOR = {"Time":"2018-09-03T19:18:08","TSL2561":{"Illuminance":0.061}}

Hoe krijg ik enkel mijn illuminance waarde als payload?
vb:
MQT: tele/sonoff6/SENSOR = {0.061}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisje1983
jobr schreef op maandag 3 september 2018 @ 19:23:
[...]

Een sonoff trek ik zeker open maar meer om te controleren of de solderingen er wel goed uit zien :)
Maar dan weet je nog niet wat de fase en nul van je apparaten zijn. En dan heb je ook nog de platte c7 stekker die op twee manieren in radio's en tv's gestoken kan worden. Moet eigenlijk zelf bekennen dat ik na de eerste 2 sonoffs de soldeer banen ook niet meer heb gecheked. Nog geen problemen tot nu toe.
Pagina: 1 ... 14 ... 29 Laatste