Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• wizzopa
  • Registratie: september 2003
  • Nu online
quote:
jobr schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 18:52:
[...]

Zoiets.

De sonoff zou kunnen doorbranden, kortsluiting kunnen veroorzaken of te warm worden oid. Zou hem niet tegen een houten wand monteren of achter een plafond of in een verdeeldoos. Dus als je hem zo monteert dat er niet veel kan gebeuren mocht deze doorbranden/smelten dan valt het wellicht mee.
Daar is de bekende zekeringhouder weer. :(

Als je dit zo lees dus niet gebruiken. ;)

PV- 7310Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• Aegle
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 18-10 14:05

Aegle

"hier" = Schiedam, ZH...

De ontwerper van dit soort Sonoff’s met deze zgn. “zekeringhouders” moeten ze acuut terug naar school sturen. Wat een troep zeg! Dat dat überhaupt verkocht mag worden... 8)7 .

10 x Yingli YL260C-30b @ 10 x OP300 SolarEdge optimizers en SE3000 op 158º. Live: PVoutput , SolarEdge

• wizzopa
  • Nu online
quote:
Aegle schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 19:57:
De ontwerper van dit soort Sonoff’s met deze zgn. “zekeringhouders” moeten ze acuut terug naar school sturen. Wat een troep zeg! Dat dat überhaupt verkocht mag worden... 8)7 .
Je kan wel wat verbetering aanbrengen, door de zekeringhouder er uit te solderen en een draadbrug van een 2,5 mm2 er in solderen en de belachelijk dikke tin sporen ook vervangen door 2,5 mm2 . Maar dan blijft over het mickey mouse relaistje.

Dat is de reden dat ze bij mij alleen stuurstroom schakelen.

• Kitser
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 13:52
Dat ziet er allemaal niet erg geruststellend uit.
Ik ben niet bekend met de term stuurstroom. Uit het verhaal van wizzopa kan ik me er wel wat bij voorstellen. Maar ik ga me eens even inlezen.

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 13:30

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

De post waar naar gelinkt wordt is van een jaar geleden. Ik meen mij ook te herinneren dat er in de tussentijd een wijziging is gedaan om dit te voorkomen.

Maar ik ben het eens met hierboven, ik zou geen zware belastingen met een Sonoff schakelen. Dan liever een extern relais (van een goed merk zoals bijv. Conrad verkoopt) en die de belasting laten schakelen. Dat externe relais kun je uiteraard wel aansturen met Sonoff, de belasting zal nog geen 1W zijn.

Hardware te koop | Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen | Tweakblog

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 15:06
Ik gebruik zelf de Sonoffs ook alleen voor heel lichte belasting (2 voor een enkele LED lamp, 1 voor de LEDs van het Aquarium). De belasting komt zeker nooit boven 50W uit. Dat is gedeeltelijk een bewuste keuze, en een gedeelte simpelweg de use-cases waar we ze voor gebruiken: het slimmer maken van een paar lampen in huis ;-)

Hmmbob wijzigde deze reactie 15-06-2018 16:12 (31%)

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• maartentmm
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 12:33
ik heb de sonoff pow met dikke tin op mijn wasmachine, droger, afwasmachine, PC. wel allemaal met randaarde. Hoogste piek is mijn afwasmachine met 1800W en dat gaat prima.

2900Wp PVoutput FTXC35

• wizzopa
  • Nu online
quote:
maartentmm schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 16:01:
ik heb de sonoff pow met dikke tin op mijn wasmachine, droger, afwasmachine, PC. wel allemaal met randaarde. Hoogste piek is mijn afwasmachine met 1800W en dat gaat prima.
In je onderschrift 2900kWh zou dat 2900Wp kunnen zijn. ;)

• Kitser
quote:
ThinkPad schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 15:29:
De post waar naar gelinkt wordt is van een jaar geleden. Ik meen mij ook te herinneren dat er in de tussentijd een wijziging is gedaan om dit te voorkomen.

Maar ik ben het eens met hierboven, ik zou geen zware belastingen met een Sonoff schakelen. Dan liever een extern relais (van een goed merk zoals bijv. Conrad verkoopt) en die de belasting laten schakelen. Dat externe relais kun je uiteraard wel aansturen met Sonoff, de belasting zal nog geen 1W zijn.
Het is wel jammer dat je dan het verbruik van het apparaat wat je er op aansluiten niet kan meten.

• wizzopa
  • Nu online
quote:
Kitser schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 12:14:
[...]

Het is wel jammer dat je dan het verbruik van het apparaat wat je er op aansluiten niet kan meten.
Klopt, maar wat voor zin heeft het om 24/7 het verbruik van je wasmachine en droger te meten.

• Kitser
quote:
wizzopa schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 18:02:
[...]

Klopt, maar wat voor zin heeft het om 24/7 het verbruik van je wasmachine en droger te meten.
Daar heb jíj dan weer gelijk ik 😉
In eerste instantie was de bedoeling om aan de hand van het verbruik te kunnen weten wanneer ik vergeten ben om de badkamerkachel uit te zetten.
Maar dat kan natuurlijk ook met de Sonoff die voor het relais zit. Die kan ik bv uit laten zetten nadat er een x aantal minuten geen beweging meer in de badkamer is.
Dat wil ik gaan dan gaan doen met een Xiaomi Aqara motion detectior en Domoticz

• RedRayMann
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 15-10 11:19
Ik wil de POW R2 gebruiken om aan de hand van verbruiken een telegram melding te versturen. We variërend van programma en dus duur. En met een kleine dame van nog geen 5 maanden moeten we meer wasjes doen en zijn we vaak bezig terwijl de wasmachine bezig is. Na een eco modus was in de ochtend (snachts starten) is het prettig om in de loop van de ochtend een berichtje te krijgen.

De POW is onderweg, net als 5 basics. Ben bang dat ik de eerste test basic verpest heb. Krijg er geen leven meer in. Maar heb afgelopen week het hele topic doorgelezen, er staan nog wat tips om de Sonoff weer tot leven te brengen.

Foutmelding heb ik op mijn pc, zal ik nog wel een keer hier posten, misschien herkennen jullie het probleem en kan ik wat tips krijgen.

--edit--

Dit was de foutmelding die ik kreeg.
code:
1
warning: espcomm_send_command: wrong direction/command: 0x01 0x08, expected 0x01 0x02

RedRayMann wijzigde deze reactie 17-06-2018 18:06 (9%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• defcon84
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 14:44

defcon84

Multipass?

quote:
M.v.Veelen schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 20:58:
[...]

Niet. Doen. Niet doen. Geen 220V aansluiten als je gaat flashen. Had ik al gezegd: geen 220V aansluiten? Geen 220V aansluiten als je gaat flashen.

Ik hoop dat dit e.e.a. verduidelijkt.
Je krijgt iig een flash met 220v er op 8)

Untappd | "Dogs fucked the pope, no fault of mine." -Hunter S. Thompson

• RedRayMann
Gisteren 5 Sonoff Basic modules ontvangen. Drie vanavond geflashed. Allemaal soepel en snel. Heb de male dupont kabels aan de onderkant gesoldeerd. Ging perfect.

Ik heb trouwens een usb->ESP01 stick gebruikt. Heeft ook de CH340G chip, met VVC, TX, RX, GRN. Omdat ik die had liggen en de usb stick die ik voor dit project besteld had, nog niet is aangekomen. Net als de male/female headers.

Ivm tijd, volgende week de andere twee. Hopelijk dan ook de POW R2 binnen.

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 18:04

T-Infinity

Heen en weer....

quote:
RedRayMann schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 18:29:
Ik wil de POW R2 gebruiken om aan de hand van verbruiken een telegram melding te versturen. We variërend van programma en dus duur. En met een kleine dame van nog geen 5 maanden moeten we meer wasjes doen en zijn we vaak bezig terwijl de wasmachine bezig is. Na een eco modus was in de ochtend (snachts starten) is het prettig om in de loop van de ochtend een berichtje te krijgen.
--edit--
Ik heb dit ook werkend via Domoticz. Ik detecteer eerst of er meer dan 200 Watt gebruikt wordt ==> Wasmachine is was aan het draaien. Vervolgens detecteer ik of het verbruik weer onder de 3 Watt is gekomen ==> Wasmachine is klaar ==> Via Telegram melding op onze 'groepsapp' dat de was klaar is. Werkt prima en in ons geval voor alle verschillende programma's. Finetuning is wel beetje nodig per wasmachine denk ik, dus eerst een keer goed kijken naar stroomverbruik van een hele run en dan kijken hoe je einde van wasmachinerun beste kunt detecteren.

Ik ga nu hetzelfde doen voor de vaatwasser :-), dan kan ik de irritante piep uitzetten die dat ding zelf maakt elke 2 min als hij klaar is, en bepalen we zelf wanneer we hem openen, zonder het te vergeten :-P

Voor kostenbesparing hoef je het niet te doen trouwens. Een was draaien kost je ongeveer 7-12 eurocent aan electrakosten, dus je moet wel héél veel wassen draaien op nachtstroom of goedkopere stroom om echt een beetje te besparen. Staat tegenover dat die Sonoff R2 je ook 2-3 euro per jaar kost aan stroom, kun je 20 wasjes voor doen ;-). Door je Sonoff in sleep-modus te zetten kun je dit ongeveer halveren. Dat doe ik bij al mijn sonoffs, behalve waarvan ik echt het stroomverbruik bij will houden (warmtepompen) want dan klopt de meting volgens mij niet meer.

• RoRoo
  • Registratie: mei 2001
  • Laatst online: 17:03

RoRoo

Certified Prutser

In deze gevallen is het idd wel handig. om ze er tussen te hebben.

Wasmachine gaat uit.
Vaatwasser piept 1x en dan gaat ie ook uit.

ALs je dat niet hebt of een blijvende piep lekker uit schakelen.

Ik ga vandaag ook maar weer een paar Sonoff basics bestellen. waarvoor ik ze ga gebruiken weet ik nog niet :)

Eigenlijk wil ik ze tussen de stekkerblokken zetten, maar dat wordt best lelijk. L en N de sonoff in. en de aarde er buiten langs via kroonsteen oid..

Nu kan ik er een doosje omheen bouwen, maar dat wordt weer zo lomp :)
What to do, what to do..

It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 16:40
quote:
RoRoo schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 11:11:
Eigenlijk wil ik ze tussen de stekkerblokken zetten, maar dat wordt best lelijk. L en N de sonoff in. en de aarde er buiten langs via kroonsteen oid..

What to do, what to do..
De Sonoff S20 is dan een nette optie. Scheelt je de moeite van inbouwen en aarde is netjes doorverbonden. Net als de basics moet je er geen zware belasting mee schakelen.

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

quote:
tsjoender schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 11:31:
[...]

De Sonoff S20 is dan een nette optie. Scheelt je de moeite van inbouwen en aarde is netjes doorverbonden. Net als de basics moet je er geen zware belasting mee schakelen.
gelijk eentje besteld, ik zie dat deze ook te flashen zijn met Tasmota, dus helemaal top! Kan ik gelijk mijn TP-Link uitfaseren.. Die moet ik met een lelijk scriptje aansturen en die kan de status niet uitlezen als de handmatige knop gebruikt wordt.

• Hmmbob
Ik heb ook de S20 op plekken waar ze “in het zicht” (kunnen) zitten, en de basics op plekken die ergens verstopt liggen.

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

Acties:
  • +1Henk 'm!

• defcon84

defcon84

Multipass?

quote:
RoRoo schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 11:11:
In deze gevallen is het idd wel handig. om ze er tussen te hebben.

Wasmachine gaat uit.
Vaatwasser piept 1x en dan gaat ie ook uit.

ALs je dat niet hebt of een blijvende piep lekker uit schakelen.

Ik ga vandaag ook maar weer een paar Sonoff basics bestellen. waarvoor ik ze ga gebruiken weet ik nog niet :)

What to do, what to do..
Geen kroonsteentje gebruiken, aarde gewoon niet doorknippen.
zoals hier bijvoorbeeld: YouTube: Sonoff Wifi Switch

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

quote:
defcon84 schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 16:10:
[...]

Geen kroonsteentje gebruiken, aarde gewoon niet doorknippen.
zoals hier bijvoorbeeld: YouTube: Sonoff Wifi Switch
|:( dat ziet er idd al een stuk netter uit jah dan hoe het bij mij in m'n hoofd zat. Bij deze constructie dacht ik dat je de deksel nooit meer netjes op z'n plekkie kreeg.

Over paar weekjes maar proberen. Er is er alweer 1 onderweg. Die kan ik dan tussen de kerstboomverlichting stekkerblok doen :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RedRayMann
quote:
T-Infinity schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 09:59:
[...]

Ik heb dit ook werkend via Domoticz. Ik detecteer eerst of er meer dan 200 Watt gebruikt wordt ==> Wasmachine is was aan het draaien. Vervolgens detecteer ik of het verbruik weer onder de 3 Watt is gekomen ==> Wasmachine is klaar ==> Via Telegram melding op onze 'groepsapp' dat de was klaar is. Werkt prima en in ons geval voor alle verschillende programma's. Finetuning is wel beetje nodig per wasmachine denk ik, dus eerst een keer goed kijken naar stroomverbruik van een hele run en dan kijken hoe je einde van wasmachinerun beste kunt detecteren.

Ik ga nu hetzelfde doen voor de vaatwasser :-), dan kan ik de irritante piep uitzetten die dat ding zelf maakt elke 2 min als hij klaar is, en bepalen we zelf wanneer we hem openen, zonder het te vergeten :-P

Voor kostenbesparing hoef je het niet te doen trouwens. Een was draaien kost je ongeveer 7-12 eurocent aan electrakosten, dus je moet wel héél veel wassen draaien op nachtstroom of goedkopere stroom om echt een beetje te besparen. Staat tegenover dat die Sonoff R2 je ook 2-3 euro per jaar kost aan stroom, kun je 20 wasjes voor doen ;-). Door je Sonoff in sleep-modus te zetten kun je dit ongeveer halveren. Dat doe ik bij al mijn sonoffs, behalve waarvan ik echt het stroomverbruik bij will houden (warmtepompen) want dan klopt de meting volgens mij niet meer.
Tnx voor je info. Ik heb de Basics in Sleep 100. Ik twijfelde over de POW. Maar ik begrijp dat jij de POW ook icm sleep gebruik. Hoeveel sleep heb jij ingesteld? Voor gebruik is het niet direct nodig. Want wassen doen we sowieso en als ik alle programma's 1x heb gemeten, hoef ik daarna niet op seconde alles precies te noteren. Zodra ik de POWs heb en er mee bezig ben, zoek ik misschien contact ivm het implementeren :-)

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

quote:
RedRayMann schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 18:23:
[...]

Tnx voor je info. Ik heb de Basics in Sleep 100. Ik twijfelde over de POW. Maar ik begrijp dat jij de POW ook icm sleep gebruik. Hoeveel sleep heb jij ingesteld? Voor gebruik is het niet direct nodig. Want wassen doen we sowieso en als ik alle programma's 1x heb gemeten, hoef ik daarna niet op seconde alles precies te noteren. Zodra ik de POWs heb en er mee bezig ben, zoek ik misschien contact ivm het implementeren :-)
al mijn Sonoffs staan op sleep 250, behalve dus diegene waar ik echt de kWh's van monitor voor het verbruik. Maar ik las laatst dat het qua energieverbruik niet veel uitmaakt of je hem op sleep 10 of sleep 250 zet, als het maar geen sleep 0 is. Dit is terug te vinden in de tasmota wiki bij energy saving oid.

Is goed, ik kan mijn scriptje delen, is heel eenvoudig hoor! :)

T-Infinity wijzigde deze reactie 22-06-2018 18:28 (4%)

• Nelus82
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 09-10 15:09
Mede tweakers!

Ik ben ook maar eens in de wereld van Sonoff schakelaars gedoken. Heb tot nu toe 4 basic's binnen en gelijk tasmota firmware opgezet. Dit ging allemaal zonder problemen en kon de schakelaars makkelijk toevoegen aan Home Assistant.

Nu komt het probleem, wanneer ik een OTA doe is de schakelaar niet meer te benaderen. In eerste instantie gaat de OTA ook niet goed, ook niet wanneer ik eerst minimal doe en dan de normale.

• ThinkPad

ThinkPad

L460

Weet iemand waarom Tasmota constant DNS-requests probeert te doen?

Heb mijn Sonoff stekkers de toegang tot internet ontzegd in de firewall, maar geregeld zie ik requests naar poort 53 falen. Ik dacht wellicht om de tijd op te halen (waarvoor hij een hostname moet resolven o.id.), maar de NTP-server heb ik ingesteld op die van m'n firewall (doet ook NTP beantwoorden) en is op IP-adres, niet op hostname.

Kan internettoegang wel aanzetten en gaan Wiresharken, maar misschien dat ik ergens een vinkje over het hoofd zie van een firmware update check ofzo ;)

ThinkPad wijzigde deze reactie 28-06-2018 14:34 (21%)

Hardware te koop | Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen | Tweakblog

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

quote:
ThinkPad schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 14:29:
Weet iemand waarom Tasmota constant DNS-requests probeert te doen?

Heb mijn Sonoff stekkers de toegang tot internet ontzegd in de firewall, maar geregeld zie ik requests naar poort 53 falen. Ik dacht wellicht om de tijd op te halen (waarvoor hij een hostname moet resolven o.id.), maar de NTP-server heb ik ingesteld op die van m'n firewall (doet ook NTP beantwoorden) en is op IP-adres, niet op hostname.

Kan internettoegang wel aanzetten en gaan Wiresharken, maar misschien dat ik ergens een vinkje over het hoofd zie van een firmware update check ofzo ;)
Geen logs van welke host er resolved moet worden??

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
quote:
wizzopa schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 22:42:
[...]

Je kan wel wat verbetering aanbrengen, door de zekeringhouder er uit te solderen en een draadbrug van een 2,5 mm2 er in solderen en de belachelijk dikke tin sporen ook vervangen door 2,5 mm2 . Maar dan blijft over het mickey mouse relaistje.

Dat is de reden dat ze bij mij alleen stuurstroom schakelen.
Dat is wel jammer, ik had mijn POW graag gebruikt om het verbruik van mijn wpb te meten.
quote:
ThinkPad schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 15:29:

Bedoel je daar zoiets mee?
quote:
Finder 22.22.8.008.4000 Industrieel relais 1 stuks Nominale spanning: 8 V/AC Schakelstroom (max.): 20 A 2x NO
https://www.conrad.nl/p/f...oom-max-20-a-2x-no-506055

• wizzopa
  • Nu online
quote:
Wolly schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 16:42:
[...]

Dat is wel jammer, ik had mijn POW graag gebruikt om het verbruik van mijn wpb te meten.

[...]

[...]

Als je de zekeringhouder er uit haal dan kan de 3 amper / 660 watt er wel door.

• ThinkPad

ThinkPad

L460

quote:
[...]

[...]

[...]

Nee, die geef je 8V en schakelt dan in. Je moet een model hebben wat reageert op 230V en ook 230V kan schakelen. Maar als je dus een extern relais gebruikt dan werkt de stroommeting van een POW niet meer (hij zal dan alleen het verbruik van het aangesloten relais zelf meten).

• T-Infinity

T-Infinity

Heen en weer....

quote:
[...]

Dat kan toch gewoon? Doe ik zelf ook. Zolang je er maar geen >2000Watt mee gaat schakelen. Mijn POW staat op 'allways on'. Mijn Wpb verbruikt overigens ook maar 400-600 watt dus zou bij wél schakelen ook niet echt problemen verwachten.

• ThinkPad

ThinkPad

L460

quote:
RoRoo schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 16:23:
[...]

Geen logs van welke host er resolved moet worden??
Heb even een packet capture gedaan, het zijn DNS requests om nl.pool.ntp.org te resolven.
Ik ga nog even knutselen zodat de NTP-server in m'n netwerk gebruikt wordt ;)

ThinkPad wijzigde deze reactie 28-06-2018 19:01 (3%)

• Hmmbob
Sharing = caring :) :>

• ThinkPad

ThinkPad

L460

quote:
Kwestie van via de console in de webinterface aanpassen, zie: https://github.com/arendst/Sonoff-Tasmota/wiki/Commands en zoek op 'ntp'.

• Hmmbob
Top. Die stond bij mij ook nog naar buiten te roepen inderdaad ;)

• defcon84

defcon84

Multipass?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RedRayMann
Hallo allemaal,

Vandaag mijn 3x Sonof POW R2 ontvangen, enkele meldingen;

- Sonoff POW R2 (waarschijnlijk ook de Sonoff POW R1) passen niet in de waterproof case als ze in de witte standaard case zitten. Je moet dus alleen het printplaatje in de waterproof case doen.
Zelf had ik dit wel al verwacht, maar alsnog een heads-up voor de mensen die ook de waterproofcase/POW combi willen.

- Sonoff POW R2 ziet er anders uit dan de R1 volgens mij. Ik zie veel gesmolten POW's met een een glaszekering naast een weerstand. Die van mij ziet er heel anders uit. Ik ga foto's maken en uploaden. Details over aankoop en POW R2, zie hier onder.

Gekocht; Banggood
Doosje; Sonoff POW R2
Printplaat; Sonoff POW R2 V1.0 2017-11-30

---edit---

RedRayMann wijzigde deze reactie 02-07-2018 13:41 (30%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TCroezing
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 14:27
quote:
RedRayMann schreef op maandag 2 juli 2018 @ 12:46:
Vandaag mijn 3x Sonof POW R2 ontvangen, enkele meldingen;
...
- Sonoff POW R2 ziet er anders uit dan de R1 volgens mij. Ik zie veel gesmolten POW's met een een glaszekering naast een weerstand. Die van mij ziet er heel anders uit. Ik ga foto's maken en uploaden.
Hou ons op de hoogte. Ik heb dus een gesmolten Pow, waar het probleem vnl. bij de zekering lag...
Vraag me af of de R2 dit probleem oplost.
Hang je er > 2kW aan? (de mijne hing aan de quooker met net ietsmeer dan 2kW als die aansloeg)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Ik had een gat net naast de zekering zitten. Zijn die nieuwere beter?

Overigens viel de reactie van Sonoff me ernstig tegen, het interesseerde ze eigenlijk niks.

Op zoek naar een fotograaf?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SilentScreamer
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 08-10 15:49
Hallo Tweakers,

Om Domotica leuk te houden, is mijn oog gevallen op Sonoff. Op dit moment draait hier een RFXcom op Raspberry Pi met Domoticz. Verder heb ik een tiental Flamingo switches. Ik wou Kaku spul kopen maar na 3 dingen gekozen te hebben was ik toch 70 euro verder, en eigenlijk is het daarvoor weer net teveel een gimmick.

Ik wil een PIR2 sensor bestellen om de beweging in de woonkamer te meten, en daarmee de lampen te besturen.
Daarnaast wil ik een Sonoff switch bestellen voor de hoofdlamp in de slaapkamer, maar weet niet wat het meest praktisch en betrouwbaar is voor mijn situatie, de Wifi of RF variant. In principe heb ik in heel het huis en tuin bereik met de RFXcom. Ook wil ik pulsschakelaars kopen om de afstandsbedieningen die her en der hangen te vervangen.

Mijn vragen:
- Wifi of RF switch verstandig?
- Moet ik nog een RF bridge kopen of voldoet mijn RFXcom?
- Is het flashen lastig en per se nodig om te integreren met Domoticz?
- Is Banggood jullie goed bevallen met Sonoff spul?
- In theorie is de Sonoff toch gewoon een soort kroonsteen, waardoor de veiligheid niet in het geding is (zelfde betrouwbaarheid als Kaku?)?

Alvast bedankt!

SilentScreamer

PIR2: https://www.banggood.com/...-auto__3&cur_warehouse=CN
Sonoff Wifi: https://www.banggood.com/...1019971.html?rmmds=search
Sonoff RF: https://www.banggood.com/...tayold=1&cur_warehouse=CN
Pulsschakelaar: https://www.banggood.com/...s=search&cur_warehouse=CN

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RedRayMann
quote:
SilentScreamer schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 09:24:
Mijn vragen:
- In theorie is de Sonoff toch gewoon een soort kroonsteen, waardoor de veiligheid niet in het geding is (zelfde betrouwbaarheid als Kaku?)?
1) Ik ben voorstander van Wifi. Ik ben begonnen met KaKu en ben nu over aan het gaan naar Sonoff en de Xiaomi sensoren. Ook heb ik een setje Ikea lampen, maar nog geen tijd gehad om daar mee te experimenteren. RFXCom laat ik wel actief, voor de lampjes bij de tv of straks weer de kerstboom. Maar ik heb te veel missers met 433.
2) Geen ervaring met RF Bridge, maar nogmaals, ga voor WiFi (mits je een goed wifi netwerk heb natuurlijk :) ) ik heb overal in huis een sterke verbinding en kan overal mijn test Sonoff schakelen.
3) Flashen is niet lastig, de settings goed zetten wel. Ik heb een tijdje geprutst met de arduino software, maar ben hier ook nie tbedreven in. Eenmaal alle settings goed, dan is het secondenwerk.
4) Banggood, Gearbest, Ali, Ebay... Waar ik een goede en betrouwbare aanbieding kan vinden koop ik mijn spullen. Recent 5x Sonoff Basic en 3x POW R2 van Banggood, veel Xiaomi spul van Gearbest. Nog geen problemen ervaren.
5) Veiligheid in het geding? Tjah, iedereen heeft hier een mening over. De ene zegt het te vertrouwen en de andere noemt het china troep. Blijf nadenken, op internet zijn zowel verhalen/filmpjes te vinden over door brandende Sonoff modules, maar ook modules die zwaar overladen worden en nog steeds functioneren. Even betrouwbaar als Kaku? Kwa bereik beter, kwa veiligheid durf ik dit niet te zeggen.
quote:
TCroezing schreef op maandag 2 juli 2018 @ 18:22:
[...]

Hou ons op de hoogte. Ik heb dus een gesmolten Pow, waar het probleem vnl. bij de zekering lag...
Vraag me af of de R2 dit probleem oplost.
Hang je er > 2kW aan? (de mijne hing aan de quooker met net ietsmeer dan 2kW als die aansloeg)
Ik krijg het meten niet aan de praat. Als ik op het IP adres van de Sonoff kijk, zie ik wel dat er +/- 230V aanwezig is, maar geen meting.
Misschien iets te veel geexclude in de code. Moet ik vanavond even naar kijken.

Welke Domoticz apparaten hebben jullie allemaal? Ik heb er 5 opties gevonden op internet.
Idx 1 // Aan/Uit // Switch
Sensor idx 4 Power,Energy // Verbruik in Watt // Electric
Sensor idx 6 Count/PM1 // Totaal verbruik (doet het niet) // Counter Incremental
Sensor idx 7 Voltage/PM2.5 // Voltage (230V) // Voltage
Sensor idx 8 Current/PM10 // Huidige verbruik in Ampere // Current

Ik de console zie ik alleen de idx 4/7/8 langs komen. Maar alles met een 0 :-(

---edit---
En toen deed ie het!
De test lamp was een lantaarn met led kerstlampjes. Nu een bureaulamp toegevoegd van 2x 30 watt.
Mogelijk trekken de kerstlampjes te weinig vermogen om goed te meten.

---edit2---
Sensor idx moeten anders ingesteld worden, zie;
RedRayMann in "Sonoff: goedkope schakelaar op afstand via wifi (ESP8266)"

RedRayMann wijzigde deze reactie 05-07-2018 16:28 (26%)

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

Sonoff wordt ook gewoon in NL verkocht door bijv. Bol.com
de 10A Basic gaat pas doorfikken bij een grove overbelasting dus ik voel me daar wel safe bij.

De Pre 1.6 firmware versies zijn over the air te flashen https://github.com/mirko/SonOTA
En anders even de pinnetjes connecten en de flashez gebruiken om de Tasmota bin te uploaden: https://github.com/letscontrolit/ESPEasy/releases

Tasmota download je hier
https://github.com/arendst/Sonoff-Tasmota/releases

• Hmmbob
quote:
RoRoo schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 10:40:
Sonoff wordt ook gewoon in NL verkocht door externe verkopers via bijv. Bol.com
Fixed.

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

quote:
Ja, ok.. Externe.. Maar dan nog. Als Bol het (door) verkoopt zal dat een hoop mensen meer vertrouwen geven toch?

• Hmmbob
Ja, dat was precies waarom ik erop aan sloeg: het betreft dus een externe verkoper die Bol als soort Marktplaats gebruiken, Bol doet hier verder niets mee qua kwaliteitscontrole etc.

• RoRoo

RoRoo

Certified Prutser

Nog steeds?
Had gehoopt dat men hier toch wat van geleerd zou hebben de laatste periode.

Maar goed..
Ze hebben een EU certificaat zag ik laatst voorbij komen :)
https://www.itead.cc/wiki...ate_for_Sonoff_Series.pdf

bron: https://www.itead.cc/wiki/Sonoff_Smart_Home_Solution onderaan.

• MsG
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 12:43

MsG

Forumzwerver

quote:
SilentScreamer schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 09:24:

Mijn vragen:
De RFXCom doet alleen 433 Mhz toch? of heb je een andere? Ik zou niet blijven hangen in het relatief onbetrouwbare 433 niet-terugkoppelende protocol. En dus juist de WiFi-variant aanschaffen, dat is vele malen betrouwbaarder en in ieder geval is er terugkoppeling of iets aan of uit staat.

Zonde eigenlijk dat je de dure RFXCom hebt gekocht, de RFLink (lees: een Arduino Mega met een 433 Mhz zender en ontvanger) heb je al voor ~ ¤7,50.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte!

• SilentScreamer
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 08-10 15:49
quote:
RedRayMann schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 17:19:
[...]

1) Ik ben voorstander van Wifi. Ik ben begonnen met KaKu en ben nu over aan het gaan naar Sonoff en de Xiaomi sensoren. Ook heb ik een setje Ikea lampen, maar nog geen tijd gehad om daar mee te experimenteren. RFXCom laat ik wel actief, voor de lampjes bij de tv of straks weer de kerstboom. Maar ik heb te veel missers met 433.
2) Geen ervaring met RF Bridge, maar nogmaals, ga voor WiFi (mits je een goed wifi netwerk heb natuurlijk :) ) ik heb overal in huis een sterke verbinding en kan overal mijn test Sonoff schakelen.
3) Flashen is niet lastig, de settings goed zetten wel. Ik heb een tijdje geprutst met de arduino software, maar ben hier ook nie tbedreven in. Eenmaal alle settings goed, dan is het secondenwerk.
4) Banggood, Gearbest, Ali, Ebay... Waar ik een goede en betrouwbare aanbieding kan vinden koop ik mijn spullen. Recent 5x Sonoff Basic en 3x POW R2 van Banggood, veel Xiaomi spul van Gearbest. Nog geen problemen ervaren.
5) Veiligheid in het geding? Tjah, iedereen heeft hier een mening over. De ene zegt het te vertrouwen en de andere noemt het china troep. Blijf nadenken, op internet zijn zowel verhalen/filmpjes te vinden over door brandende Sonoff modules, maar ook modules die zwaar overladen worden en nog steeds functioneren. Even betrouwbaar als Kaku? Kwa bereik beter, kwa veiligheid durf ik dit niet te zeggen.

[...]

Ik krijg het meten niet aan de praat. Als ik op het IP adres van de Sonoff kijk, zie ik wel dat er +/- 230V aanwezig is, maar geen meting.
Misschien iets te veel geexclude in de code. Moet ik vanavond even naar kijken.

Welke Domoticz apparaten hebben jullie allemaal? Ik heb er 5 opties gevonden op internet.
Sensor idx 4 Power,Energy // Verbruik in Watt // Electric
Sensor idx 6 Count/PM1 // Totaal verbruik (doet het niet) // Counter Incremental
Sensor idx 8 Current/PM10 // Huidige verbruik in Ampere // Current

Ik de console zie ik alleen de idx 4/7/8 langs komen. Maar alles met een 0 :-(

---edit---
En toen deed ie het!
De test lamp was een lantaarn met led kerstlampjes. Nu een bureaulamp toegevoegd van 2x 30 watt.
Mogelijk trekken de kerstlampjes te weinig vermogen om goed te meten.
quote:
MsG schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 14:26:
[...]

De RFXCom doet alleen 433 Mhz toch? of heb je een andere? Ik zou niet blijven hangen in het relatief onbetrouwbare 433 niet-terugkoppelende protocol. En dus juist de WiFi-variant aanschaffen, dat is vele malen betrouwbaarder en in ieder geval is er terugkoppeling of iets aan of uit staat.

Zonde eigenlijk dat je de dure RFXCom hebt gekocht, de RFLink (lees: een Arduino Mega met een 433 Mhz zender en ontvanger) heb je al voor ~ ¤7,50.
Bedankt voor de reacties, dan ga ik voor de Wifi variant. Ja toen ik hier slimmer in werd kwam ik er wel achter dat het kopen van de RFXcom niet de meest verstandige keuze was, hoewel ik ook wel denk dat ik het blijf gebruiken. Ik heb wel een aardige korting gehad maar nog steeds kost het veel. Het was dan ook wel deels vergoed door mijn verjaardagskadoos :) Ik wou een Pi om de P1 uit te lezen en van het een komt het ander he... Moest ook ergens zien te verantwoorden dat ik 80 euro uit wou geven om direct mijn meterstanden uit te lezen xD. Zo'n RFlink leek me te lastig, zeker gezien je ervoor moet solderen etc. Mijn Action switches blijven gewoon en blijf ik gebruiken via de RFXcom, maar zal ik misschien anders inzetten :)

Ik neem overigens aan dat de pulsknoppen wel via 433 gaan, dus dat daar de RFXcom wel van pas blijft komen. Wel moet het dan een hele weg afleggen (puls > RFXcom > PiDomoticz > wifi > lamp aan), dus er zal wat vertraging op komen (zelfde als ik heb met Google Assistant (tekst > Google repsons > IFTTT > Pushbullet > PiDomoticz > RFXcom > lamp aan).

Overigens lijkt mij zon POW ook wel wat, alleen lijkt me dat voor de wasmachine minder handig in verband met vochtige ruimtes?

Ook heb ik nog geen goede lichtsensor gevonden via Sonoff, behalve een van 33 euro. Misschien hopen dat ik een vervanger vind.

• MsG

MsG

Forumzwerver

Voor de RFLink hoef je niet per se te solderen hoor, maar dat terzijde. De vertraging valt wel mee, denk dat het 433 Mhz traject nog het traagste is qua detectie en dergelijke.

Hier heb ik de "Okay Google, turn off 3D printer" - traject en die gaat Google Home -> Controlicz (online webservice voor koppelen Google Home aan Domoticz) -> Domoticz -> RFLink -> 433 Mhz RFLink naar no-name 433 mhz schakelaar. En dat schakelt heel erg snel na het uitspreken. Ook omdat dat meteen wordt uitgevoerd bij het ontvangen van de zin, en parallel daaraan de Home terugpraat. Bij een Homey die ik eens had, was dat proces al stukken trager.

Men is altijd een beetje huiverig met de Sonoff achter een groot belastend apparaat, zoals een wasmachine is. Ikzelf heb ook een POW en wilde deze juist inzetten om als een mobiele flexibele stroommeter te dienen, die ik willekeurig in huis achter apparaten kan zetten en dan kan loggen. Misschien dat ik de POW nog eens extra ver-tin zodat de baantjes dik genoeg zijn.

• werchter
  • Laatst online: 14:22
quote:
Mijn vragen:
Voor de duidelijkheid: de keuze is Wifi of Wifi en RF.
Ik heb de Wifi en RF variant, omdat ik mijn Sonoff gebruik op een plek met niet zo'n best Wifi bereik (schuur in tuin), en ik bediening via de goedkope RF afstandsbediening handig vind. Als ik in de toekomst investeer in beter Wifi op die plek, of de switch verplaats naar binnen, kan ik altijd nog van Wifi op de switch gebruik gaan maken.

Het grote nadeel van gebruik van RF vind ik, zoals hierboven genoemd, het gebrek aan terugkoppelen of switch aan of uit staat.

werchter wijzigde deze reactie 04-07-2018 17:00 (23%)

• TCroezing
  • Laatst online: 14:27
quote:
MsG schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 16:53:
...
Misschien dat ik de POW nog eens extra ver-tin zodat de baantjes dik genoeg zijn.
Let op, als je hier kijkt (als ik mezelf mag quoten), zie je dat de zekering (ook) een probleem is. Bij iets meer dan 2kW al.
Hou het dus in het begin goed in de gaten bij hoge belasting.
My 2c...

• MsG

MsG

Forumzwerver

quote:
TCroezing schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 17:05:
[...]

Let op, als je hier kijkt (als ik mezelf mag quoten), zie je dat de zekering (ook) een probleem is. Bij iets meer dan 2kW al.
My 2c...
Hmm, geldt dat voor elke variant? Ik heb specifiek deze gekocht: https://www.banggood.com/...Smart-Home-p-1123797.html

en die schermt toch echt expliciet met 16A. Ik zal hem eens open maken en de zekering checken.

• RedRayMann
quote:
TCroezing schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 17:05:
[...]

My 2c...
De R2 die ik heb, heeft een andere weerstand/zekering. Ik heb deze nog niet getest met hoge spanningen, eerst maar goed laten werken met Domoticz.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 15:03
quote:
MsG schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 16:53:
...Men is altijd een beetje huiverig met de Sonoff achter een groot belastend apparaat, zoals een wasmachine is. Ikzelf heb ook een POW en wilde deze juist inzetten om als een mobiele flexibele stroommeter te dienen, die ik willekeurig in huis achter apparaten kan zetten en dan kan loggen. Misschien dat ik de POW nog eens extra ver-tin zodat de baantjes dik genoeg zijn.
Vertinnen an sich zal niet zoveel helpen, voor meer stroom kan je beter een koperdraad bovenop de trace solderen.
En met anderen, problemen vind je nagenoeg nooit niet in de traces, maar in de contactpunten of gebruikte componenten. Als ik het goed heb gezien, zit er op de zekering een klemmende houder die slecht contact maakt (dus weerstand, hoge stroom dus voldoende warmte om board op te fikken), als je die zou vastsolderen (of een deftige zekeringhouder gebruiken) is dat risico ook vermeden.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
quote:
RoRoo schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 13:47:
Nog steeds?
Had gehoopt dat men hier toch wat van geleerd zou hebben de laatste periode.

Maar goed..
Ze hebben een EU certificaat zag ik laatst voorbij komen :)
https://www.itead.cc/wiki...ate_for_Sonoff_Series.pdf

bron: https://www.itead.cc/wiki/Sonoff_Smart_Home_Solution onderaan.
Dat is alleen voor het WiFi deel en alleen voor het/de samples die zijn getest op papier. Bovendien is de keurings instantie van Chinese herkomst. Een gevoel van wij van wc eend.

• RedRayMann
Ik ben weer op zoek gegaan naar een manier om alle data van mijn POW R2 in Domoticz te krijgen. Ben op deze pagina terecht gekomen;
https://github.com/arendst/Sonoff-Tasmota/issues/1285

Daar wordt aangegeven dat er maar 3 items naar Domoticz worden gestuurd;
Dus ik heb nu 4 devices;
Sensor idx 4 Power,Energy // Verbruik in Watt // Electric (Instant + Counter)
Sensor idx 8 Current/PM10 // Huidige verbruik in Ampere // Ampere (1 phase)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pinky-H9
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 16-10 09:52
quote:
RedRayMann schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 17:56:
[...]

De R2 die ik heb, heeft een andere weerstand/zekering. Ik heb deze nog niet getest met hoge spanningen, eerst maar goed laten werken met Domoticz.
Ik jaag 3Kw door de R2 en temp blijft normaal en blijft ook werken.
(Lange duur hangt aan een electro boiler)

• PorschefanRoel
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 15:51
Ik ben hier al een tijd aan het meelezen en besloten om nu ook het een en ander op te zetten.

Ik heb hier een Sonoff TH16 liggen waarop ik Tasmota geflashed heb. De Sonoff lijkt allemaal prima te werken en Tasmota doet zijn werk.

Op de Raspberry heb ik Homekit2MQTT geinstalleerd met daarbij ook de Mosquitto server. Ook deze lijken goed te werken. De Sonoff kan ook met deze MQTT server verbinden, want als ik op mijn laptop MQTT.fx opstart en mij subscribe op alle berichten (door middel van "#") en de nieuwe temperatuur waarder komen netjes binnen

Ik heb alleen geen idee hoe ik Homekit2MQTT moet configureren. Zijn er hier misschien ervaringsdeskundigen op dit gebied?

Dit is mijn poging tot configureren, het homekit gedeelte werkt wel want de temperatuursensor wordt zichtbaar op mijn iPhone, maar de temperatuur blijft 0 graden...

https://dl.dropboxusercontent.com/s/or2p3h9s5dol5on/homekit2mqtt1.jpg?dl=0

Dus medetweakers die mij misschien een stap in de goede richting kunnen geven O-)

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 18-10 21:52
Meer mensen hier problemen met het feit dat SmartThings hun sonoff plots niet meer aanstuurt?

Als ik inlog op mijn TAsmota krijg ik deze melding ;
07:03:53 MQT: Verbinding mislukt naar domus1:1883, rc -2. Opnieuw proberen over 10 sec

Iemand een idee?
Ding moet dus contact maken met mijn SmartThings. Daar lijkt iets fout te gaan

En gevonden. IP-adressen waren gewijzigd van mijn sonoffs.
Nu eens uitzoeken hoe ik dit kan vastzetten. Dat zal in mijn router zijn.

maartend wijzigde deze reactie 11-07-2018 08:19 (76%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hmmbob
Of een vast adres instellen in je Sonoffs, welke je dan buiten de DHCP-range van je router houdt.

Oftewel, je router mag 192.168.0.2-200 uitdelen, je Sonoffs zet je dan op .201, .202 etc.

• maartend
quote:
Hmmbob schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 08:45:
Of een vast adres instellen in je Sonoffs, welke je dan buiten de DHCP-range van je router houdt.

Oftewel, je router mag 192.168.0.2-200 uitdelen, je Sonoffs zet je dan op .201, .202 etc.
Idd, gelijk in mijn router vastgelegd. Werkt weer als een tierelier.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hmmbob
Kan ooit zo simpel zijn hè ;)

• maartend
quote:
Dat dus, laatste dat opvalt.

• Phoolie
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 09-10 13:42
Op advies van iemand in dit topic heb ik onderstaande gekocht om te flashen:
https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.2eb54c4duXmp0Z

Ik heb er ook male & female pinheaders bijgekocht. Ik dacht ergens gelezen te hebben in dit topic dat je het beste female headers op je sonoff kan solderen. Klopt dit of kan ik gewoon de male headers gebruiken, zodat het kabeltje er direct op past?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RoJan
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 17-10 16:51
quote:
Phoolie schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 10:36:

Ik heb er ook male & female pinheaders bijgekocht. Ik dacht ergens gelezen te hebben in dit topic dat je het beste female headers op je sonoff kan solderen. Klopt dit of kan ik gewoon de male headers gebruiken, zodat het kabeltje er direct op past?
Maakt helemaal niets uit. Ik soldeer er altijd male headers op.

• defcon84

defcon84

Multipass?

Ik heb die ook.
Als de gaatjes open zijn steek ik er gewoon 4 losse draadjes in.
Anders een male header er op.
Het enige nadeel van male headers wat ik me kan bedenken is dat er toevallig iets geleidend 2 pinnen tegenlijk raakt terwijl er stroom op staat. maar de kans daarop is bijna nihil.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RedRayMann
quote:
Phoolie schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 10:36:

Ik had ook een setje male en female pinheaders gekocht, maar het duurde en duurde.

Uiteindelijk zowel 5x basic als 3x POW R2 zonder de pinheaders geflashed.

De Basic hadden dichte "gaatjes". Dus 4 Dupont kabels gepakt, aan elkaar getaped, beetje flux en daarna een beetje tin erop gesoldeerd. Zodat de pinnetjes makkelijker blijven zitten. Deze vier pins voorzien van een beetje flux tegen de "gaatjes" gedrukt, warme soldeerbout er langs waar een beetje tin op zat en in secondes was het geregeld.
Na de flash nogmaals de soldeerbout er langs en weer los getrokken.

De POW R2 had wel gaatjes, beetje flux en met een soldeerbout met tin er langs gegaan en ook deze gaatjes waren klaar om de pinnetjes tegen aan te drukken, soldeerbout er weer langs en flashen maar :-)

De male en female pinheaders liggen nu in het doosje met andere electronica die ik te veel heb gekocht of "groot" heb ingekocht uit China :-)

RedRayMann wijzigde deze reactie 11-07-2018 23:01 (4%)

• Frost_Azimov
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 00:11
Het valt me op dat de meesten met Tasmota werken. Ik heb toen ik met de sonoffs begon met espeasy, tasmota en espurna gespeeld, en ook eens in de code gedoken (niet bijzonders, gewoon even gekeken hoe e.e.a. er uit zag) en eigenlijk ben ik het meest gecharmeerd van espurna. Heb er inmiddels een stuk of 15 devices op draaien, vlekkeloos so far (paar maanden). Nog anderen die met espura werken?

Ik gebruik de Rest API om ze samen met Powershell te laten werken, ben eigenlijk best tevreden over het resultaat.

Frost_Azimov wijzigde deze reactie 11-07-2018 23:11 (12%)

• de.lesse
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 13:15
quote:
Frost_Azimov schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 23:09:
Het valt me op dat de meesten met Tasmota werken. Ik heb toen ik met de sonoffs begon met espeasy, tasmota en espurna gespeeld, en ook eens in de code gedoken (niet bijzonders, gewoon even gekeken hoe e.e.a. er uit zag) en eigenlijk ben ik het meest gecharmeerd van espurna. Heb er inmiddels een stuk of 15 devices op draaien, vlekkeloos so far (paar maanden). Nog anderen die met espura werken?

Ik gebruik de Rest API om ze samen met Powershell te laten werken, ben eigenlijk best tevreden over het resultaat.
De custom ESP8266's draaien op espeasy en andere zaken op espurna sinds versie 1.8 al. Dus juist een jaar running... sommige met recentere versie ondertussen ivm de extra features/fixes. Veel stabieler dan vroeger en grote verbeteringen sinds begin dit jaar. (bekender geworden wrs)

• Dacuuu
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 17:40
quote:
Frost_Azimov schreef op woensdag 11 juli 2018 @ 23:09:
Ik heb alleen espeasy in gebruik, tasmota en espurna nooit getest.
Hier draait esp easy op 2 apparaatjes, nog nooit last gehad van iets. Ik schakel ze via Domoticz, nog 0 verkeerde hits.

Mijn Youtube reviews: https://www.youtube.com/user/BartjuhB/videos

• Frost_Azimov
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 00:11
quote:
Dacuuu schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 12:56:
[...]

Ik heb alleen espeasy in gebruik, tasmota en espurna nooit getest.
Hier draait esp easy op 2 apparaatjes, nog nooit last gehad van iets. Ik schakel ze via Domoticz, nog 0 verkeerde hits.
ESPeasy & Espurna hebben een verschillende architectuur; wat ESPEasy (in tegenspraak tot de naam) toch wat ingewikkelder maakt: er is maar een espeasy waar je 'alles' in kunt (en potentieel ook een device verkeerd aansturen). Voor ieder type sonoff is er een specifiek gecompileerde versie van Espurna, zo blijven de binaries kleiner, de gui & features specifieker (en geeft minder kans op fout-configuraties). ESPeasy is wel weer leuker als je zelf bijvoorbeeld ook andere sensors op ' open' GPIO's wilt hangen. Zo is er voor beiden een 'markt' ;-)

De auteur van de Espurna firmware is erg responsive, ik weet niet hoe dat bij de ESPEasy firmware is, ik meen dat er een behoorlijke community achter zit, dus dat zal ook wel goed zitten.

• etienne001
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 18-10 21:22

etienne001

Eigenaar alarm-winkel.nl

Zo na enkele dagen hier veel gelezen te hebben en vandaag mijn sonoff's basics uit china binnen gekregen te hebben, ben ik ook maar eens aan de gang gegaan.

Ik wilde in eerste instantie direct Tasmota flashen, dus de nodige files gedownload en de handleiding er bij genomen.

USB-TTL netjes geinstalleerd en werkt naar behoren (com4)
USB afgekoppeld en aangesloten op de sonoff zoals dit hoort.
Knop in op de sonoff en usb ingeplugd, knop weer los.

Op de command promt in de betreffende folder het commando uitgevoerd:
esptool.py --port COM4 write_flash -fs 1MB -fm dout 0x00000 sonoff.bin
Flash is netjes klaar zo lijkt het, geen fouten of wat dan ook.

USB er weer uit en er weer in, maar dan zonder de knop.
4x snel op het knopje drukken en daar begint het...
Ledje knippert snel op de sonoff, maar geen wifi vanuit de sonoff...

Hmm balen.
Door prutsen maar nee hoor.

Oké, dan maar ESPEasy installeren, dus de handleiding erbij en alles lijkt na de flash goed te zijn.
Zonder knop weer op spanning gebracht, geen wifi....

Bij een 2e module precies hetzelfde probleem.
Balen..

Kan iemand mij wellicht een schopje in de goede richting geven?

• w2cker
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 17:23
Je kan de usb weer aansluiten zonder de Sonoff in het stopcontact te doen. Dan de seriele console starten, en dan vanuit daar de wifi instellen. Ik heb zelf ook altijd ruzie met het apparaat als ik het anders wil doen. Dat werkt tenminste bij Tasmota. ESPEasy weet ik zo niet meer.

MCITP SA & EA, MCSA, MCSE, en nog een aantal titels

• etienne001

etienne001

Eigenaar alarm-winkel.nl

quote:
w2cker schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 19:01:
Je kan de usb weer aansluiten zonder de Sonoff in het stopcontact te doen. Dan de seriele console starten, en dan vanuit daar de wifi instellen. Ik heb zelf ook altijd ruzie met het apparaat als ik het anders wil doen. Dat werkt tenminste bij Tasmota. ESPEasy weet ik zo niet meer.
Via USB deed ik het al inderdaad, eerst maar zien dan de wifi opkomt en dan gaat ie pas weer terug in de behuizing en wordt de 230V aangesloten.
met putty krijg ik wel data terug vanuit de sonoff, ook na 4x de knop (sonoff geeft aan dat ie in de juiste modus staat).
Ik zal even via google zoeken hoe ik de wifi kan configureren via putty.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• w2cker
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 17:23
quote:
etienne001 schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 19:41:
[...]

Via USB deed ik het al inderdaad, eerst maar zien dan de wifi opkomt en dan gaat ie pas weer terug in de behuizing en wordt de 230V aangesloten.
met putty krijg ik wel data terug vanuit de sonoff, ook na 4x de knop (sonoff geeft aan dat ie in de juiste modus staat).
Ik zal even via google zoeken hoe ik de wifi kan configureren via putty.
in tasmota
ssid1 jouwssid
password1 jouwifipass

MCITP SA & EA, MCSA, MCSE, en nog een aantal titels

• etienne001

etienne001

Eigenaar alarm-winkel.nl

quote:
w2cker schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 19:52:
[...]

in tasmota
ssid1 jouwssid
password1 jouwifipass
ok

00:00:00 Project sonoff Sonoff (Topic sonoff, Fallback DVES_39B747, GroupTopic sonoffs) Version 6.1.1-2_3_0
00:00:00 WIF: Connecting to AP1 sonoff in mode 11N as sonoff-5959...
00:00:07 WIF: Connect failed as AP cannot be reached
00:00:07 WIF: Connecting to AP1 sonoff in mode 11N as sonoff-5959...
00:00:14 WIF: Connect failed as AP cannot be reached
00:00:14 WIF: WifiManager active for 3 minutes
00:00:15 HTP: Web server active on sonoff-5959 with IP address 192.168.4.1

edit: Ik heb maar even een extra SSID (sonoff) aangemaakt in mijn router, de vorige had spaties.

etienne001 wijzigde deze reactie 18-07-2018 20:20 (9%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RedRayMann
quote:
etienne001 schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 20:08:
edit: Ik heb maar even een extra SSID (sonoff) aangemaakt in mijn router, de vorige had spaties.
Ik had ook een spatie in mijn SSID en ik had een "/" in mijn wachtwoord. Ik las dat beide een probleem kunnen zijn.
Ik heb Tasmota en heb geflashed met arduino software. Voor het uploaden heb ik de SSID en het wachtwoord gewijzigd en in het script toegevoegd. Toen was het in secondes gedaan.

• etienne001

etienne001

Eigenaar alarm-winkel.nl

quote:
RedRayMann schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 21:29:
[...]

Ik had ook een spatie in mijn SSID en ik had een "/" in mijn wachtwoord. Ik las dat beide een probleem kunnen zijn.
Ik heb Tasmota en heb geflashed met arduino software. Voor het uploaden heb ik de SSID en het wachtwoord gewijzigd en in het script toegevoegd. Toen was het in secondes gedaan.
Probleem gevonden.
Het zit hem niet in de wifi maar in de versie van Tasmota.
Ik heb nu de versie 5.14.0 en zoals verwacht draaien als een zonnetje.

Via de console de wifi gegevens er in zetten en je bent klaar.
Allen thnxs voor de hulp!

• barrymossel
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 14:32
Hier ook spaties in mijn SSID, maar nooit problemen daarmee gehad in Tasmota of ESPEasy.

Oneplus One Review & Specificaties

• Pingmenow
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 19-07 10:51
quote:
etienne001 schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 21:49:
[...]

Probleem gevonden.
Het zit hem niet in de wifi maar in de versie van Tasmota.
Ik heb nu de versie 5.14.0 en zoals verwacht draaien als een zonnetje.

Via de console de wifi gegevens er in zetten en je bent klaar.
Allen thnxs voor de hulp!
Heb je ook versie 6.11 geprobeerd? Gisteravond heb ik 3 sonoffs van 6.10 naar 6.11 geprobeerd the updaten via OTA, maar alle drie was er geen land meer mee te bezeilen. Ik heb ze nu alle drie weer naar 5.14 geflasht, waarbij ze alle drie weer zonder problemen werken.

• etienne001

etienne001

Eigenaar alarm-winkel.nl

quote:
Pingmenow schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 10:45:
[...]

Heb je ook versie 6.11 geprobeerd? Gisteravond heb ik 3 sonoffs van 6.10 naar 6.11 geprobeerd the updaten via OTA, maar alle drie was er geen land meer mee te bezeilen. Ik heb ze nu alle drie weer naar 5.14 geflasht, waarbij ze alle drie weer zonder problemen werken.
Inderdaad ook versie 6.11

• C-dude
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 16:32
Eindelijk mijn sonoff S26's binnengekregen, maar helaas verkeerde type gekozen :(
Type F ipv E, waardoor de achterkant niet in mijn (Belgische) stopcontacten past.

Dan lijkt het mij simpel om gewoon een EU/F naar EU/E adapter te zoeken, maar ik vind helemaal niks of ik geef verkeerde zoektermen op...

(Of tweaker gewijs een gaatje boren en zodanig zorgen dat er toch een aardingscontact wordt gemaakt, maar hou ik wel voor laatste oplossing 8) )

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hmmbob
Of je zet ze in V&A en bestelt nieuwe....

• barrymossel
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 14:32
quote:
C-dude schreef op maandag 23 juli 2018 @ 22:10:
Eindelijk mijn sonoff S26's binnengekregen, maar helaas verkeerde type gekozen :(
Type F ipv E, waardoor de achterkant niet in mijn (Belgische) stopcontacten past.

Dan lijkt het mij simpel om gewoon een EU/F naar EU/E adapter te zoeken, maar ik vind helemaal niks of ik geef verkeerde zoektermen op...

(Of tweaker gewijs een gaatje boren en zodanig zorgen dat er toch een aardingscontact wordt gemaakt, maar hou ik wel voor laatste oplossing 8) )
Zoek eens op reisstekker.

Oneplus One Review & Specificaties

• C-dude
Daarmee vond ik helaas niet terug wat ik zocht, maar de term "randaarde naar penaarde" bracht gelukkig soelaas :)

• bing69
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 18:24
quote:
C-dude schreef op maandag 23 juli 2018 @ 22:10:

Zijn deze ook te voorzien van andere software??

Bing

Acties:
  • +1Henk 'm!

• C-dude
Ja
https://github.com/arendst/Sonoff-Tasmota/issues/2808
quote:
S26 fully supported in latest releases either as S20 or S2X.

• Hmmbob
Ik kan zo snel eigenlijk het verschil niet vinden tussen de S20 en S26, is dat jullie wel duidelijk?

• endness
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 18-10 15:55
De S26 is in ieder geval iets sierlijker, en volgens mij ook kleiner.

• SniFManS
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 23-09 12:59
quote:
martinvdm schreef op maandag 4 juni 2018 @ 23:18:
[...]

Je kunt de gpio pins gebruiken voor je schakelaar. In de veel inbouwdozen past echter een sonoff vaak niet.
Wel ik heb overal druktoetsen in huis voor de lichtsturingen met impuls schakelaar in de zekeringskast.
Ik ben dus aan het bekijken of ik een Sonoff module kan vinden die kan samen werken (rechtstreeks door tasmota firmware) met apple homekit en Siri.

De sonoff switchen kan je op een Din rail monteren , want al prima is. Op youtube heb ik gezien dat er mogelijkheden zijn om je schakelaars te gebruiken op een bepaalde type Sonoff.

Nu gezien ik nog maar net met mijn onderzoek bezig ben, is het me nog allemaal niet duidelijk.
Zijn er mensen hier die me even op weg kunnen helpen? Welke type is interessant voor deze opstelling en kan iemand bevestigen dat de sonoff met Tasmota firmware werkt zonder een afzonderlijke server te moeten draaien?

Alvast bedankt voor de tijd te nemen om bovenstaande door te nemen en een starter te willen helpen.
P.S. ik dien alles werkende te krijgen met een macbook pro en iPad/iphone.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• defcon84

defcon84

Multipass?

Voor mensen met een nieuwe sonoff basic met de dicht gesoldeerde gaatjes, dit is echt een aanrader:
Sonoff Basic Programming Clip
Ik heb het laten 3d printen en opsturen voor 12 euro via 3dhubs.com.

• RedRayMann
Gebruikt iemand dit systeem?
https://github.com/arendst/Sonoff-Tasmota/wiki/TasmoAdmin

Het lijkt op een web portal waar alle Tasmota Sonoff apparaten inzichtelijk zijn. Welke zijn offline/online, welke firmware en hoe goed is het ontvangst.
Ik denk er over na om dit naast Domoticz op mijn Pi te installeren. Maar ben benieuwd of er ervaringen met dit stukje software zijn hier.

• Hmmbob
Ja, werkt prima.

• defcon84

defcon84

Multipass?

Yes, handig met de scan (y)

• Nnoitra
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 16:41
quote:
RedRayMann schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 18:16:
Gebruikt iemand dit systeem?
https://github.com/arendst/Sonoff-Tasmota/wiki/TasmoAdmin

Het lijkt op een web portal waar alle Tasmota Sonoff apparaten inzichtelijk zijn. Welke zijn offline/online, welke firmware en hoe goed is het ontvangst.
Ik denk er over na om dit naast Domoticz op mijn Pi te installeren. Maar ben benieuwd of er ervaringen met dit stukje software zijn hier.
Vanuit Hass.io is ie ook te installeren.
En zelfs te integreren.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

• Mardox
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 13:22
Heeft iemand ervaring met Tasmota's 'button multipress'? Ik heb een Sonoff basic in de hal aangesloten op de vaste inbouwschakelaar en zou graag bij binnenkomst of bij vertrek bijvoorbeeld twee keer schakelen om andere verlichting en verwarming aan of uit te schakelen via een scene in Domoticz. Mogelijk moet ik de wisselschakelaar nog vervangen door een pulsschakelaar.

Is er iemand die dit heeft gerealiseerd en me even op de goede weg kan helpen? Ik kom net even niet uit de instellingen. Volgens mij moet ik iets doen met een ander topic en een setoption kiezen en instellen.

• bloedcel
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 14:13
Ik weet niet of het volgende al een keer behandeld is, maar ik kon het niet duidelijk vinden.

Ik wil een lichtschakelaar zowel fysiek (visite etc), maar ook 'smart' kunnen gebruiken.

Helaas heb ik maar twee draden op de schakelaar. Een N draad bijtrekken zoals veelvuldig is besproken wil ik eigenlijk gebruiken als laatste optie.

Ik heb nu het volgende bedacht:
- Sonoff basic opnemen in het circuit, maar altijd voorzien van voeding;
- een externe switch gebruiken als 'fysieke schakelaar'.

Is het bovenstaande uberhaupt mogelijk? Zijn er andere suggesties?

Alvast bedankt.

ps. de Sonoff is voorzien van Tasmota en wordt via HASS benanderd.

• Hmmbob
Ik heb een staande lamp waar een S20 tussen zit. Die kan je dus smart schakelen, maar ik heb ook ingesteld dat hij na een “power drop” automatisch aan gaat. Effectief betekent dat dat wanneer je de lichtschakelaar waar deze lamp aan zit 2x schakelt (1x spanning eraf, 1x spanning er weer op) de sonoff opnieuw online komt en meteen de lamp aan zet. Is dat wat je zoekt?

Nadeel van deze oplossing: als de fysieke lichtschakelaar uit staat is de sonoff (en dus de lamp) uit, maar kan je hem niet smart aanzetten (want geen spanning op de sonoff).

• bartbh
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
Dit is mijn oplossing: bartbh in "Sonoff: goedkope schakelaar op afstand via wifi (ESP8266)"

Daarbij het ik de schakelaar zo aangepast dat deze altijd weer terug in de 'aan' stand gaat, dus eigenlijk een soort van omgekeerde pulsdrukker is.

• bloedcel
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 14:13
Bedankt voor het meedenken en de snelle reacties.
quote:
Hmmbob schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 12:44:
Ik heb een staande lamp waar een S20 tussen zit. Die kan je dus smart schakelen, maar ik heb ook ingesteld dat hij na een “power drop” automatisch aan gaat. Effectief betekent dat dat wanneer je de lichtschakelaar waar deze lamp aan zit 2x schakelt (1x spanning eraf, 1x spanning er weer op) de sonoff opnieuw online komt en meteen de lamp aan zet. Is dat wat je zoekt?

Nadeel van deze oplossing: als de fysieke lichtschakelaar uit staat is de sonoff (en dus de lamp) uit, maar kan je hem niet smart aanzetten (want geen spanning op de sonoff).
Het laatste wil ik voorkomen..
quote:
bartbh schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 12:52:
Dit is mijn oplossing: bartbh in "Sonoff: goedkope schakelaar op afstand via wifi (ESP8266)"

Daarbij het ik de schakelaar zo aangepast dat deze altijd weer terug in de 'aan' stand gaat, dus eigenlijk een soort van omgekeerde pulsdrukker is.
Oke, als ik het goed begrijp heb je een stukje plastic gebruikt om de drukknop van de Sonoff altijd ingedrukt te houden?

• bartbh
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
Nee, de wandschakelaar staat op altijd aan. De sonoff is in serie met deze schakelaar aan de lamp gekoppeld.

Zoiets
code:
1
2
3
(fasedraad)---[wandschakelaar]--(schakeldraad)---[sonoff]-----[lamp]
                                                                   |
                      (nuldraad)-----------------------------------|

Pagina: 1 ... 13 ... 16 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True