Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• meesje
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 07:21
In de PCM van april staat toevallig een artikel over hoe sonoff te flashen. Hierin wordt een tabel weergegeven hoe de kabeltjes van de programmer op het bordje aan te sluiten. Hierbij valt me op dat TX en RX kruislings aangesloten moeten worden. Klopt dat?

En ik moet er voor zorgen dat de programmer op 3,3v werkt. In het artikel noemen ze een jumper (schakel tussen 3,3v en 5v). Kan dat ook op de aan mij geadviseerde programmer?

• césaar
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 19-08 15:19
Zend en ontvang worden idd omgekeerd aangesloten.
Jouw usb to serial heeft wellicht geen jumper om te schakelen tussen de voltages, maar gewoon een pin voor 5v en een voor 3,3v. Geen probleem.

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

quote:
meesje schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 22:08:
In de PCM van april staat toevallig een artikel over hoe sonoff te flashen. Hierin wordt een tabel weergegeven hoe de kabeltjes van de programmer op het bordje aan te sluiten. Hierbij valt me op dat TX en RX kruislings aangesloten moeten worden. Klopt dat?
Als je tegen iemand praat gaat dat ook van je mond naar z'n oren. Van mond naar mond is een ander soort communicatie.

• meesje
quote:
Yucon schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 22:42:
[...]

Als je tegen iemand praat gaat dat ook van je mond naar z'n oren. Van mond naar mond is een ander soort communicatie.
Haha, helder!

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 22:38
nm

maartend wijzigde deze reactie 31-03-2018 23:19 (99%)

• TD-er
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 11-07 00:18
Ik raad je trouwens wel aan om 2 van die programmers te bestellen.
Ik heb ze hier ook en 1 exemplaar is een beetje kieskeurig welke Sonoff 'ie wil flashen en welke niet. Mogelijk dat de spanningsregelaar het net wel/net niet trekt.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• meesje
@TD-er : Bedankt voor het advies. Ik heb er nu eentje besteld. Ik zie wel of ie werkt. Met het flashen heb ik geen super grote haast. Het is meer een probeersel om sonoff in homekit op te kunnen nemen (zonder homebridge).

Mijn gedachte was om een sonoff basic in de garage te plaatsen om de tl lamp aan te sturen. Dus tussen de fysieke aan/uit schakelaar en de tl lamp. Bij deze bedrading kan ik redelijk gemakkelijk bij. Echter....... ik lees dat een sonoff basic max 10 ampere aan kan. Ik ben geen electricien, maar heeft een tl lamp niet al meer nodig? Maw kan het wel, wat ik wil?

• TD-er
10 Ampere is heel veel.
Dat is 2300 Watt op 230V.
Maar met TL-lampen is er een ander probleem. TL-armaturen geven vaak een hele hoge piekspanning wanneer je ze uitschakelt. Vooral de iets oudere armaturen, maar ik merk het ook hier in de garage met nieuw spul.

Klikaanklikuit heeft ook maar een hele beperkte selectie voor TL-lampen.
Dat heeft dus niet te maken met de stroom, maar met het schakelgedrag van TL-lampen.
In het ergste geval slijt je relais in de Sonoff erg snel doordat je vonk-overslag krijgt op de schakelcontacten.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• meesje
Bedankt voor de uitleg. Met nieuw spul bedoel je ook tl led lamp?
Eerst maar proberen de sonoff te flashen en werkend te krijgen in HomeKit.

• TD-er
Nee met "nieuw spul" bedoel ik TL-armaturen gekocht in de afgelopen 5 jaar.
Die oude armaturen hadden er een enorme spoel in zitten en soms ook een enorme condensator.
LED spul lijkt mij geen probleem, die werkt niet met spoelen en hoge ontstekingsspanningen.

TD-er wijzigde deze reactie 02-04-2018 11:58 (21%)

• Bananenspin
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 18-08 20:05

Bananenspin

Omdat het kan

Ik zit te kijken naar een sonoff switch combinatie met google home en arduino. Wat ik mij dus afvraag is kan ik met de custom firmware bijvoorbeeld een bepaald commando aan de arduino geven (aangesloten via de TX/RX van de sonoff naar de arduino)? Bijvoorbeeld dat ik een servo heb en dat die aan de hand van mijn voice commando draait naar links of rechts. Ik heb al wat lopen zoeken maar dit specifiek heb ik nog niet kunnen vinden.

HOI.

• Chrisje1983
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 02:47
Waarom van sonoff naar een Arduino en niet rechtstreeks? Met een sonoff th10/16 heb je meer gpio's als een basic en zou je in principe direct een Servo kunnen aansturen maar beter gebruik je een nodeMCU als controller voor een Servo.

http://www.instructables....Servo-Motor-With-NodeMCU/

Chrisje1983 wijzigde deze reactie 02-04-2018 12:56 (4%)

• Bananenspin

Bananenspin

Omdat het kan

quote:
Chrisje1983 schreef op maandag 2 april 2018 @ 12:55:
Waarom van sonoff naar een Arduino en niet rechtstreeks? Met een sonoff th10/16 heb je meer gpio's als een basic en zou je in principe direct een Servo kunnen aansturen maar beter gebruik je een nodeMCU als controller voor een Servo.

http://www.instructables....Servo-Motor-With-NodeMCU/
Omdat ik bijvoorbeeld ook zit te kijken en te denken aan een RGB strip met verschillende voorgeprogrammeerde patroontjes. (Dat kan waarschijnlijk ook met een nodeMCU ben ik niet bekend mee) maar heb nog kleine arduino's liggen.

Bananenspin wijzigde deze reactie 02-04-2018 13:00 (8%)

HOI.

• meesje
quote:
TD-er schreef op maandag 2 april 2018 @ 11:57:
Nee met "nieuw spul" bedoel ik TL-armaturen gekocht in de afgelopen 5 jaar.
Die oude armaturen hadden er een enorme spoel in zitten en soms ook een enorme condensator.
LED spul lijkt mij geen probleem, die werkt niet met spoelen en hoge ontstekingsspanningen.
Mijn tl lamp is ongeveer 11 jaar oud. Deze wil ik vervangen door een led exemplaar. Dat doe ik wel tzt wanneer ik de sonoff werkend heb.

• Chrisje1983
Daar heb je eventueel ook andere oplossingen voor.

Deze led controller bijvoorbeeld uit onderstaande link flash je ook met tasmota.

1 stks H801 WiFi; RGBW LED WIFI controller; RGBW WiFi LED H801 Controller; DC5-24V ingang; 4CH * 4A uitgang
http://s.aliexpress.com/3m6bQRRJ?fromSns

Het lijkt mij wel lastig om een sonoff met tx/rx te laten communiceren met een Arduino, maar ik heb ook niet veel kaas gegeten van het zelf maken van een custom firmware, klinkt interessant, succes!

Chrisje1983 wijzigde deze reactie 02-04-2018 13:07 (28%)

• Bananenspin

Bananenspin

Omdat het kan

quote:
Chrisje1983 schreef op maandag 2 april 2018 @ 13:04:
Daar heb je eventueel ook andere oplossingen voor.

Deze led controller bijvoorbeeld uit onderstaande link flash je ook met tasmota.

1 stks H801 WiFi; RGBW LED WIFI controller; RGBW WiFi LED H801 Controller; DC5-24V ingang; 4CH * 4A uitgang
http://s.aliexpress.com/3m6bQRRJ?fromSns

Het lijkt mij wel lastig om een sonoff met tx/rx te laten communiceren met een Arduino, maar ik heb ook niet veel kaas gegeten van het zelf maken van een custom firmware, klinkt interessant, succes!
Thanks! Ik ben nu deze controller tegen gekomen en denk eigenlijk dat dit de meest makkelijke oplossing is. (scheelt een hoop tijd, gepruts, gescheld en en ook geld.

HOI.

• Pendora
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 08:09
quote:
meesje schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 22:08:

En ik moet er voor zorgen dat de programmer op 3,3v werkt. In het artikel noemen ze een jumper (schakel tussen 3,3v en 5v). Kan dat ook op de aan mij geadviseerde programmer?
Bij de laatste die ik binnen kreeg moest die juist weer niet kruislings aangesloten worden. Je ziet van zelf wel of die wel of niet wil uploaden.

• meesje
quote:
Pendora schreef op maandag 2 april 2018 @ 16:17:
[...]

Bij de laatste die ik binnen kreeg moest die juist weer niet kruislings aangesloten worden. Je ziet van zelf wel of die wel of niet wil uploaden.
Goed om te weten!

• Chrisje1983
quote:
Bananenspin schreef op maandag 2 april 2018 @ 14:29:
[...]

Thanks! Ik ben nu deze controller tegen gekomen en denk eigenlijk dat dit de meest makkelijke oplossing is. (scheelt een hoop tijd, gepruts, gescheld en en ook geld.
Die controller werkt ook maar... Magic home heeft een nieuwe revisie gemaakt van het boardje, en daarop staan geen headers meer. Die heb ik namelijk ook binnen gekregen. Het een behoorlijk gepriegel om de tx en rx, vcc en gnd rechtsreeks aan de chip te solderen daar moet je zin in hebben, heb uiteindelijk de plus en min op het boardje kunnen herleiden maar de rx en tx zul je aan het chipje moeten solderen, een soldeerbout met smd pin en 0,3 mm soldeer tin is dus wel handig om te hebben.

• Stitchie
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 13-08 16:05
Ik heb een basic en/of een S20 met standaard firmware.
Nu ben ik van plan om mijn zonnescherm ,werkt nu met een up en down schakelaar, met de ewelink app naar beneden of boven te kunnen doen.
Gaat dit werken?

• bvsteyn
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 19-08 20:49
quote:
Stitchie schreef op maandag 2 april 2018 @ 23:29:
Nu ben ik van plan om mijn zonnescherm ,werkt nu met een up en down schakelaar, met de ewelink app naar beneden of boven te kunnen doen.
Gaat dit werken?
Ik vrees van niet, want als je de schakelaar in de stand 'up' hebt staan dan zou je met de sonoff het scherm omhoog kunnen doen. Maar hoe wil je dan vervolgens het signaal geven dat het scherm weer naar beneden gaat? De schakelaar staan tenslotte nog in de 'up' stand.

• naftebakje
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 08:00
quote:
Gaat dit werken?
Electrodragon heeft een bordje met 2 relais waarvan alle contacten naar buiten komen. Eerste relais schakelt spanning ofwel naar de common van je up/down schakelaar, ofwel naar de 2e relais. Dan kan je met de bestaande up/down blijven werken naast de ESP sturing (let wel dat je de schakelaar in neutrale stand achterlaat).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• maartend
quote:
Chrisje1983 schreef op zondag 18 maart 2018 @ 17:54:
10 x 40 male headers en 10 x 40 male headers,

1,47 euro bij Ali.

http://s.aliexpress.com/QJjMNneq?fromSns

Ftdi USB bordje in Alu case met stekkertjes,

2,38 euro

Aluminium shell CP2102 USB 2.0 naar TTL UART Module 6Pin Seriële Converter STC Vervangen FT232 Module ondersteuning 5 v/3.3 v
http://s.aliexpress.com/mEVJJfq2?fromSns

Ik heb er van de week 11 geflashed zonder problemen, basics, dual en th16. Wel met een ander ftdi print bordje van 1,40 euro. De alu case ftdi was nog niet binnen op dat moment.
Ik kom even terug op dit, heb vandaag mijn spulletjes binnen. Ik heb die strips en ik heb die shell. Maar voor mij betekend een shell een bescherming. Zit in dit ding echter wel zo'n printplaatje dat ik eerst los had besteld? Dus heb ik dat printplaatje niet meer nodig? Ik vraag dit ook omdat ik dat ding in mijn computer heb gestoken (USB poort) maar W10 zag niks.
En nu is het een kwestie van bijgeleverde kabelboom aan te sluiten, van die pinnetjes van die strips in de soldeerpunten van de sonoff te frotsen en dan de kabelboom daar op aan te sluiten (wel even opletten op aansluitingen) ? Ding in USB poort en flashen met die hap.

maartend wijzigde deze reactie 05-04-2018 19:09 (3%)

• bvsteyn
quote:
maartend schreef op donderdag 5 april 2018 @ 19:08:
[...]

Ik kom even terug op dit, heb vandaag mijn spulletjes binnen. Ik heb die strips en ik heb die shell. Maar voor mij betekend een shell een bescherming. Zit in dit ding echter wel zo'n printplaatje dat ik eerst los had besteld? Dus heb ik dat printplaatje niet meer nodig? Ik vraag dit ook omdat ik dat ding in mijn computer heb gestoken (USB poort) maar W10 zag niks.
En nu is het een kwestie van bijgeleverde kabelboom aan te sluiten, van die pinnetjes van die strips in de soldeerpunten van de sonoff te frotsen en dan de kabelboom daar op aan te sluiten (wel even opletten op aansluitingen) ? Ding in USB poort en flashen met die hap.
Je zal wel eerst een driver moeten installeren op W10 om te zorgen dat je USB TTL printje herkend wordt. Daarna idd je pinheader solderen op de sonoff en dan de kabeltjes (let op 3,1V) aansluiten en de RX en TX tegengesteld aansluiten. Daarna kan je 'm flashes met bijvoorbeeld Tasmota.

Succes!

• maartend
quote:
bvsteyn schreef op donderdag 5 april 2018 @ 19:55:
[...]

Je zal wel eerst een driver moeten installeren op W10 om te zorgen dat je USB TTL printje herkend wordt. Daarna idd je pinheader solderen op de sonoff en dan de kabeltjes (let op 3,1V) aansluiten en de RX en TX tegengesteld aansluiten. Daarna kan je 'm flashes met bijvoorbeeld Tasmota.

Succes!
- Driver ; moet lukken
- pinhead vastzetten ; moet lukken
- opletten ; vraagteken
- draden omdraaien ; moet lukken
- flashen ; gaat lukken.

Thnx

• Chrisje1983
Is het gelukt?

De alu versie gebruikt een andere driver dan de ftdi versie, zoek op cp2102 usb driver! En waarschijnlijk zul je dan ook een ander bordje moeten selecteren in de arduino software.

Succes!

• barrymossel
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 19-08 13:39
quote:
bvsteyn schreef op donderdag 5 april 2018 @ 19:55:
[...]

Je zal wel eerst een driver moeten installeren op W10 om te zorgen dat je USB TTL printje herkend wordt.
Op een schone W10 installatie ging dat helemaal vanzelf bij mijn FT232RL.

Oneplus One Review & Specificaties

• bvsteyn
quote:
barrymossel schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 09:10:
[...]

Op een schone W10 installatie ging dat helemaal vanzelf bij mijn FT232RL.
Op mijn W10 moest ik toch echt een driver installeren..anders werd namelijk ook niet de juiste com poort aangesproken. ;)

• maartend
quote:
bvsteyn schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 10:14:
[...]

Op mijn W10 moest ik toch echt een driver installeren..anders werd namelijk ook niet de juiste com poort aangesproken. ;)
2 vragem

welke driver precies? Ik vind in mijn devices een CP2102 USB to UART Bridge Controller die niet wordt geinstalleerd. Is dat dat kaartje?
is er een kant en klare esptool of moet ik echt altijd via python werken?
Ik compile nl, maar ik zie geen esptool.exe ontstaan

Oke, vraag 2 is even nvt.

Edit ; dit krijg ik, gaat niet goed. Ik zie een could not open port, ik vermoed dat dit dat driver verhaal is. Dus moet ik dat eerst fixen. Aha, ik moet wel de goede compoort aanwijzen. Eens uitzoeken hoe dat moet.

d:\Program Files\Python36>esptool.py --port COM5 write_flash -fs 1MB -fm dout 0x0 tasmota.bin
esptool.py v2.3.1
Traceback (most recent call last):
File "D:\Program Files\Python36\esptool.py", line 2637, in <module>
_main()
File "D:\Program Files\Python36\esptool.py", line 2630, in _main
main()
File "D:\Program Files\Python36\esptool.py", line 2349, in main
esp = ESPLoader.detect_chip(args.port, initial_baud, args.before, args.trace)
File "D:\Program Files\Python36\esptool.py", line 222, in detect_chip
detect_port = ESPLoader(port, baud, trace_enabled=trace_enabled)
File "D:\Program Files\Python36\esptool.py", line 193, in __init__
self._port = serial.serial_for_url(port)
File "d:\Program Files\Python36\lib\site-packages\pyserial-3.4-py3.6.egg\serial\__init__.py", line 88, in serial_for_url
instance.open()
File "d:\Program Files\Python36\lib\site-packages\pyserial-3.4-py3.6.egg\serial\serialwin32.py", line 62, in open
raise SerialException("could not open port {!r}: {!r}".format(self.portstr, ctypes.WinError()))
serial.serialutil.SerialException: could not open port 'COM5': FileNotFoundError(2, 'Het systeem kan het opgegeven bestand niet vinden.', None, 2)

maartend wijzigde deze reactie 06-04-2018 10:42 (74%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bvsteyn
quote:
maartend schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 10:18:
[...]

2 vragem

welke driver precies? Ik vind in mijn devices een CP2102 USB to UART Bridge Controller die niet wordt geinstalleerd. Is dat dat kaartje?
is er een kant en klare esptool of moet ik echt altijd via python werken?
Ik compile nl, maar ik zie geen esptool.exe ontstaan

Oke, vraag 2 is even nvt.

Edit ; dit krijg ik, gaat niet goed. Ik zie een could not open port, ik vermoed dat dit dat driver verhaal is. Dus moet ik dat eerst fixen. Aha, ik moet wel de goede compoort aanwijzen. Eens uitzoeken hoe dat moet.

d:\Program Files\Python36>esptool.py --port COM5 write_flash -fs 1MB -fm dout 0x0 tasmota.bin
esptool.py v2.3.1
Traceback (most recent call last):
File "D:\Program Files\Python36\esptool.py", line 2637, in <module>
_main()
File "D:\Program Files\Python36\esptool.py", line 2630, in _main
main()
File "D:\Program Files\Python36\esptool.py", line 2349, in main
esp = ESPLoader.detect_chip(args.port, initial_baud, args.before, args.trace)
File "D:\Program Files\Python36\esptool.py", line 222, in detect_chip
detect_port = ESPLoader(port, baud, trace_enabled=trace_enabled)
File "D:\Program Files\Python36\esptool.py", line 193, in __init__
self._port = serial.serial_for_url(port)
File "d:\Program Files\Python36\lib\site-packages\pyserial-3.4-py3.6.egg\serial\__init__.py", line 88, in serial_for_url
instance.open()
File "d:\Program Files\Python36\lib\site-packages\pyserial-3.4-py3.6.egg\serial\serialwin32.py", line 62, in open
raise SerialException("could not open port {!r}: {!r}".format(self.portstr, ctypes.WinError()))
serial.serialutil.SerialException: could not open port 'COM5': FileNotFoundError(2, 'Het systeem kan het opgegeven bestand niet vinden.', None, 2)
Mbt tot je 1e vraag; idd in Devices zie je een uitroeptekentje staan. Daar moet je idd de driver voor installeren. Pas daarna wordt de COM poort juist gebruikt.

Ik zelf heb deze tutorial gevolgd voor het flashen. Zeer simpel:

https://youtu.be/MOEmVYn4I8A

:)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 19-08 20:18
quote:
Gaat dit werken?
Ik heb dit gedaan d.m.v. een Sonoff dual R2 i.c.m. Tasmota firmware. Met de normale zul je het wat ingewikkelder moeten maken (ik neem aan dat je zonnescherm 4 a 5 draden heeft?)
https://github.com/arends...i/Sonoff-Dual-and-Dual-R2

Wat linkjes naar mijn vraag + hulp (die gene die ik uiteindelijk gevolgd heb):
spNk in "Sonoff: goedkope schakelaar op afstand via wifi (ESP8266)"
Pascal Saul in "Sonoff: goedkope schakelaar op afstand via wifi (ESP8266)"
Pascal Saul in "Sonoff: goedkope schakelaar op afstand via wifi (ESP8266)"

Die interlock is belangrijk, dan kan je niet zowel up als down tegelijk indrukken.

spNk wijzigde deze reactie 06-04-2018 12:57 (29%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• maartend
quote:
bvsteyn schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 12:39:
[...]

Mbt tot je 1e vraag; idd in Devices zie je een uitroeptekentje staan. Daar moet je idd de driver voor installeren. Pas daarna wordt de COM poort juist gebruikt.

Ik zelf heb deze tutorial gevolgd voor het flashen. Zeer simpel:

https://youtu.be/MOEmVYn4I8A

:)
Kijk, hier vond ik alles. ESPeasy. 1ste flash natuurlijk fout. Had een pinlayout van de basic gevonden, maar daar hadden ze al de pins aangegeven zpoals ze moesten worden aangesloten, dus gedraaid. En ja 2 maal draaien is weer normaal, dus ik kreeg een flsah failed. Daarna wel gelukt.

Thnx man. Nix python, nix command line, gewoon windows.

4 basics gedaan, nu nog 3 stekersonoffs. Wat lastiger, zie zo snel geen soldeerpunten, dus weer even zoeken.
Aha, ik zie ze wel. Krijg enkel prntplaat er niet uit, dus dat wordt pielen.

maartend wijzigde deze reactie 06-04-2018 13:20 (10%)

• bvsteyn
quote:
maartend schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 12:55:
[...]

Kijk, hier vond ik alles. ESPeasy. 1ste flash natuurlijk fout. Had een pinlayout van de basic gevonden, maar daar hadden ze al de pins aangegeven zpoals ze moesten worden aangesloten, dus gedraaid. En ja 2 maal draaien is weer normaal, dus ik kreeg een flsah failed. Daarna wel gelukt.

Thnx man. Nix python, nix command line, gewoon windows.

4 basics gedaan, nu nog 3 stekersonoffs. Wat lastiger, zie zo snel geen soldeerpunten, dus weer even zoeken.
Aha, ik zie ze wel. Krijg enkel prntplaat er niet uit, dus dat wordt pielen.
Mooi dat het gelukt is! En graag gedaan!

Met de 'stekersonoffs' (S20?) heb ik nog geen ervaring. :o

• jjasloot
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 18-08 17:46
De stekkersonoffs (S20 idd) heb ik geflashed door de pins van de kabeltjes gewoon schuin in het printplaatje te houden, niet helemaal netjes maar het werkt wel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• maartend
quote:
bvsteyn schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 13:26:
[...]

Mooi dat het gelukt is! En graag gedaan!

Met de 'stekersonoffs' (S20?) heb ik nog geen ervaring. :o
Ik nu wel. Printplaat komt er bij mij niet uit. Los die pinheads er in frotsen werkt niet goed, moet dus op eoa manier toch solderen, maar moet dus langs bovenkant. Is dus even wat lastig. Ik laat weten hoe en wat.

Zijn 4 aansluitingen, geen 5V

Hier een link voor die wcd-offs S20 ; https://github.com/arends...i/Sonoff-S20-Smart-Socket

Hier video voor UK version.
https://diyprojects.io/ha...-easy-rules/#.WsdbIZcuBhE

maartend wijzigde deze reactie 06-04-2018 13:37 (11%)

• Pendora
quote:
maartend schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 13:30:
[...]

Ik nu wel. Printplaat komt er bij mij niet uit. Los die pinheads er in frotsen werkt niet goed, moet dus op eoa manier toch solderen, maar moet dus langs bovenkant. Is dus even wat lastig. Ik laat weten hoe en wat.

Zijn 4 aansluitingen, geen 5V

Hier een link voor die wcd-offs S20 ; https://github.com/arends...i/Sonoff-S20-Smart-Socket

Hier video voor EU version.
https://diyprojects.io/ha...-easy-rules/#.WsdbIZcuBhE
4 stuks geflashed door de pinnen er in te doen en schuin vast te houden geen enkel issue ermee gehad

• maartend
quote:
Pendora schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 13:37:
[...]

4 stuks geflashed door de pinnen er in te doen en schuin vast te houden geen enkel issue ermee gehad
Geprobeerd, lukt me niet. Vraag me af waarom.

• Pendora
quote:
maartend schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 13:39:
[...]

Geprobeerd, lukt me niet. Vraag me af waarom.
In tegenstelling tot iedereen moest ik de TX&RX "goed" aansluiten (dus niet gekruist)

• jjasloot
Is de volgorde van de pinnen goed? Heb je gecontroleerd dat je 3.3 volt gebruikt en geen 5?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• maartend
quote:
Pendora schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 13:42:
[...]

In tegenstelling tot iedereen moest ik de TX&RX "goed" aansluiten (dus niet gekruist)
Dit dus. Recht op recht aansluiten. Had het net gedaan. geen wonder dat hij niet flashte.
Nu dus wel.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Pendora
quote:
maartend schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 13:44:
[...]

Dit dus. Recht op recht aansluiten. Had het net gedaan. geen wonder dat hij niet flashte.
Nu dus wel.
Duurde bij mij ook wel even voordat ik het door had. Eigenlijk meer uit totale wanhoop gewoon omgedraaid en zag allerlei lampjes die ik eerder niet zag in 1x flikkeren.

Pendora wijzigde deze reactie 06-04-2018 13:52 (0%)
Reden: typefout

• maartend
quote:
Pendora schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 13:46:
[...]

Duurde bij mij ook wel even voordat ik het door had. Eigenlijk meer uit totale wanhoop gewoon omgedraaid en zag allerlei lampjes die ik eerder niet zag in 1x flikkeren.
De basic S20, dus stonder WCD worden netjes gezien in het netwerk.
Instellen, klaar.

Flashen lijkt gelukt. Verschijnt echter niet in wifi netwerk. Next step.

Flasht 1 maal groen voor seconde, dan paar seconden nix, dan keer of 30 knipperen, dan weer seconde aan, dan weer even nix. En dan begint dit opnieuw.

maartend wijzigde deze reactie 06-04-2018 14:18 (24%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pendora
quote:
maartend schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 14:02:
[...]

Flashen lijkt gelukt. Verschijnt echter niet in wifi netwerk. Next step.

Flasht 1 maal groen voor seconde, dan paar seconden nix, dan keer of 30 knipperen, dan weer seconde aan, dan weer even nix. En dan begint dit opnieuw.
Even een paar keer op de knop drukken.

• Fixer
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 08:31
Hier gisteren ook 3 Sonoff S20's (v1.3 EU) geflashed met ESP Easy 2.0 Mega.

Was in het begin even uitvogelen in welke volgorde ik de draden exact moest aansluiten.
Had geen soldeerbout bij de hand, dus gewoon geflashed zonder te solder. Ging uitstekend!
De eerste flash ging fout, daarna alle 3 foutloos kunnen flashen.

Ik heb gebruik gemaakt van de Aluminium Shell CP2102 USB module die hier in dit topic al eerder is genoemd.

Dit is de volgorde van de draadjes zoals ik gebruikt heb:

Sonoff S20

Kabeltje tijdens het flashen het liefste zo min mogelijk bewegen (ook tijdens het kort verwijderen van de 3v kabeltje om hem in flash mode te krijgen).

Fixer wijzigde deze reactie 06-04-2018 15:08 (11%)

Overwatch: FiXeR#22512 | AMD Ryzen 1700 - Asus Prime x370 Pro - 16GB RAM @ 3200 - MSI GTX 1080 Gaming X | Iiyama G-Master 144Hz - iPhone X 64GB

• maartend
quote:
Pendora schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 14:12:
[...]

Even een paar keer op de knop drukken.
1 wcd en 2 basics gaan niet naar de wifi. LED van basic blijft groen braden, indrukken knop helpt niet

Indrukken, led uit. Weer indrukken. led brandt constant groen

maartend wijzigde deze reactie 06-04-2018 15:13 (10%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jjasloot
Is die groene LED niet alleen een teken dat de alles aan staat? Ik neem even aan dat je de Tasmota firmware hebt gebruikt. Je zou dan hier kunnen kijken voor wat je met de knop nog kunt:

https://github.com/arendst/Sonoff-Tasmota/wiki/Button-usage

4 keer de knop indrukken zou bijvoorbeeld een access point moeten starten zodat je de configuratie opnieuw kunt doen

• maartend
Jaja, ben idd met Tasmota bezig. Jammer dat Github zo onduidelijk is voor leken, anders had ik die pagina zelf moeten vinden.

Thnx dus.

Edit ; 5 maal drukken, WPS gebruik. Router lijkt verbinding te maken, gaat na 20 sconden al weer uit WPS stand. Sonoff led gaat dan ook uit. Er is dus verbinding.
Ding is echter niet zichtbaar in netwerk.

Edit ; natuurlijk wel zichtbaar in de router, heb nu dan ook IP adres.

Zit dus binnen, ding doet het. Thnx

Wel een gepiel. Had nl. 1 basic zonder pinhead. Zit je dus met dat ding tussen je knieen, WPS inschakelen, inloggen, knopjes indrukken.

Bij die WCD probeer ik dat maar via een stopcontact.

En ja hoor, doe ik daarvoor zo moeilijk. Dat hele configuratie instellen kan ook zodra je dat ding geflashed hebt en gewoon in een stopcontact frotst.

Iedereen hartstikke bedankt. Waar ik deze ochtend nog van niks wist, heb ik dan zij jullie nu 7 van die dingen aan de praat. En omdat het niet allemaal 1,2,3 ging ook wat geleerd. Weet nu wat ik doe. Dus volg niet blind een video meer.
Hopelijk kan ik dan ook later anderen wat helpen.

Edit ; gebruiken jullie de update file die via het menu opwaarderen komt?
Deze dus ; http://domus1:80/api/arduino/sonoff.ino.bin
Of flashen julie zo nu en dan een nieuwe somota?

Next step ; at hele zwikkie in mijn Google Home krijgen of desnoods in de Smartthings

maartend wijzigde deze reactie 06-04-2018 16:30 (107%)

• fredjefred
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 14-04 14:18
Ik gebruik Sonoff SV's met Tasmota firmware om buitenpoort en garageluik te bedienen via Homekit/Siri.

Heb ook eens de Sonoff RF bridge geprobeerd van Sonoff maar dat ding is hopeloze rommel, herkent bijna geen enkele 433Mhz accessoire naast deze van Sonoff zelf.

Tasmota flashen kan op verschillende manieren, ik verkies via Arduino en een goedkoop ESP8266 USB-serial kaartje (kost een paar euro). Tasmota zelf is heel gemakkelijk te configureren, via commando's in de console. Ik draai homeassistant op een RPi met homebridge om de knoppen in Apple Homekit tevoorschijn te brengen.
Dit werkt fantastisch, met zelfs een leuke animatie van het garage-icoon in iOS tussen het doorsturen van de pulse en het ontvangen (of wegvallen) van "poort open" status via de PIO-header.

• maartend
Post verwijderd; Vraag over homomtica

Topic aangemaakt

maartend wijzigde deze reactie 10-04-2018 16:23 (151%)

• RoJan
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 17-08 19:51
quote:
Gaaf! Welk topic :?

• zoeperman
  • Laatst online: 19-08 20:52
iemand hier al deze besteld en geflashed met tasmota?

https://www.banggood.com/...s=search&cur_warehouse=CN

• Kaspers
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 19-08 10:45
quote:
Vroeg me even af wat het verschil is met de eerste versie. Vond deze tabel:

De maker van Tasmota geeft hier trouwens een reactie over de R2:

https://github.com/arendst/Sonoff-Tasmota/issues/2340

Kaspers wijzigde deze reactie 10-04-2018 22:39 (12%)

• Chrisje1983
Ik zag het gister! Heel jammer, had er net een pow V1 besteld en die ligt inmiddels geflashed te wachten op installatie.

Ik heb het idee dat er meerdere nieuwe versies aankomen dus voorlopig bestel ik even niet meer en ben ik benieuwd wat er nog meer gaat komen.

Het blijft wel erg leuk spul, erg verslavend, z-wave trouwens ook.

• zoeperman
Even afwachten dus :)
Heb alleen een basic in gebruik, vraag me alleen af over de veiligheid...
wil een basic eigenlijk ook in een houten sokkel van een lamp maken, maar als dat mis gaat staat mooi de hele toko in de hens

• puntje013
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 23:57
quote:
zoeperman schreef op woensdag 11 april 2018 @ 08:38:
Even afwachten dus :)
Heb alleen een basic in gebruik, vraag me alleen af over de veiligheid...
wil een basic eigenlijk ook in een houten sokkel van een lamp maken, maar als dat mis gaat staat mooi de hele toko in de hens

20A door een 10A sonoff basic
Denk dat je je bij normale belasting geen zorgen hoeft te maken.

Even een algemene vraag:
Ik dacht dat het knopje op de sonoff basic alleen als schakelaar te gebruiken was als je er tasmota oid opzet, maar ik kwam er net achter dat de originele die ik net heb aangesloten ook gewoon schakelt met het knopje.

Mijn china shopping reviews youtube kanaal
Mijn china shopping reviews blog

• rick85
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 14-08 23:29
Inmiddels 3 sonoffs met tasmota geflashed, aangestuurd via Home Assistant. Werkt goed en het is zelfs goedgekeurd door de vriendin 😁.

Nu dacht ik laatst iets gezien te hebben op YouTube waarbij de traditionale schakelaar aan de muur gebruikt werd om de Sonoff, geïnstalleerd bij de lamp en niet bij de schakelaar, AAN te zetten zonder gebruik te maken van een app. Eigenlijk voor de gevallen dat je even geen device bij de hand hebt of wil pakken. Ik meen dat het met de poweronstate te maken heeft maar ik kan het niet terugvinden. Iemand hier een tip voor mij?

• zoeperman
quote:
puntje013 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 14:03:
[...]

Even een algemene vraag:
Ik dacht dat het knopje op de sonoff basic alleen als schakelaar te gebruiken was als je er tasmota oid opzet, maar ik kwam er net achter dat de originele die ik net heb aangesloten ook gewoon schakelt met het knopje.
klopt als je knopje drukt gaat hij aan/uit
@rick85 Ik gebruik de Sonoffs nog niet zo lang, maar wat jij wilt kan prima. Toevallig afgelopen weekend precies zoiets gemaakt voor bij de carport en poort met een Sonoff Dual R2. Kwestie van de schakeldraad van de lamp vastmaken aan de Sonoff en de kabels vanuit de schakelaar verbinden met juiste GPIO pinnen op de Sonoff

Máár, dat betekent wel dat je moet zorgen dat de schakelaar op button0 een NO schakelaar is. Als de schakelaar in gesloten stand is bij het inschakelen van de Sonoff wordt hij namelijk in programmode geboot en kun je er niets mee ;)

• rick85
quote:
lolgast schreef op woensdag 11 april 2018 @ 21:46:
@rick85 Ik gebruik de Sonoffs nog niet zo lang, maar wat jij wilt kan prima. Toevallig afgelopen weekend precies zoiets gemaakt voor bij de carport en poort met een Sonoff Dual R2. Kwestie van de schakeldraad van de lamp vastmaken aan de Sonoff en de kabels vanuit de schakelaar verbinden met juiste GPIO pinnen op de Sonoff
[afbeelding] [afbeelding]

Máár, dat betekent wel dat je moet zorgen dat de schakelaar op button0 een NO schakelaar is. Als de schakelaar in gesloten stand is bij het inschakelen van de Sonoff wordt hij namelijk in programmode geboot en kun je er niets mee ;)
Ik denk niet dat dit mijn oplossing is. Het moet juist makkelijker worden zodat de schakelaar normaal bruikbaar wordt zoals voorheen. Ik heb nu deze link weer gevonden: https://github.com/arends...owerOnState-Configuration. Waarbij poweronstate 1 denk ik is wat ik bedoel. Maar hoe schrijf ik dit weg op de sonoff?
@rick85 Dat gaat je niet helpen, daarmee zeg je alleen dat de sonoff zijn relay moet inschakelen mocht de stroom uitgevallen zijn geweest. Lijkt me een vrij rigoureuze manier van schakelen :+

• bartbh
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
quote:
rick85 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 21:05:
Inmiddels 3 sonoffs met tasmota geflashed, aangestuurd via Home Assistant. Werkt goed en het is zelfs goedgekeurd door de vriendin 😁.

Nu dacht ik laatst iets gezien te hebben op YouTube waarbij de traditionale schakelaar aan de muur gebruikt werd om de Sonoff, geïnstalleerd bij de lamp en niet bij de schakelaar, AAN te zetten zonder gebruik te maken van een app. Eigenlijk voor de gevallen dat je even geen device bij de hand hebt of wil pakken. Ik meen dat het met de poweronstate te maken heeft maar ik kan het niet terugvinden. Iemand hier een tip voor mij?
Er zijn 2 manieren. 1 je verbindt de schakelaar via laagspanning met de GPIO14 en GND op de Sonoff. Zoals lolgast hierboven aangeeft.

Of je kiest er voor de schakelaar in de "altijd aan" stand te laten staan en te kiezen voor "poweronstate:2" op de Tasmota firmware. In dat geval wisselt de Tasmota tussen lamp aan/uit bij het in/uitschakelen van de Sonoff.

De laatste oplossing heb ik toegepast bij onze slaapkamerlamp. De Sonoff zit in het plafond. On de schakelaar heb ik een stukje plastic gevouwen zodat deze altijd terugspringt in de "aan" stand.

Helemaal soepel werkt dat stukje plastic niet (je moet relatief hard drukken), maar voor het begin is dit prima. Wellicht dat ik nog een keer een veertje kan vinden dat eronder past. Ik heb namelijk geen pulsedrukker kunnen vinden die op altijd aan staat.

Edit: als je kiest voor "poweronstate:1" zoals jij aangeeft, kun je de lamp dus niet meer aanzetten op het moment dat je deze via de schakelaar hebt uitgeschakeld.

bartbh wijzigde deze reactie 11-04-2018 22:14 (6%)

• rick85
quote:
bartbh schreef op woensdag 11 april 2018 @ 22:10:
[...]

Er zijn 2 manieren. 1 je verbindt de schakelaar via laagspanning met de GPIO14 en GND op de Sonoff. Zoals lolgast hierboven aangeeft.

Of je kiest er voor de schakelaar in de "altijd aan" stand te laten staan en te kiezen voor "poweronstate:2" op de Tasmota firmware. In dat geval wisselt de Tasmota tussen lamp aan/uit bij het in/uitschakelen van de Sonoff.

De laatste oplossing heb ik toegepast bij onze slaapkamerlamp. De Sonoff zit in het plafond. On de schakelaar heb ik een stukje plastic gevouwen zodat deze altijd terugspringt in de "aan" stand.

Helemaal soepel werkt dat stukje plastic niet (je moet relatief hard drukken), maar voor het begin is dit prima. Wellicht dat ik nog een keer een veertje kan vinden dat eronder past. Ik heb namelijk geen pulsedrukker kunnen vinden die op altijd aan staat.
Mocht je deze schakelaar vinden dan hoor ik het graag. Ik wil mijn schakelaar niet hoeven aanpassen.
quote:
bartbh schreef op woensdag 11 april 2018 @ 22:10:[...]
Edit: als je kiest voor "poweronstate:1" zoals jij aangeeft, kun je de lamp dus niet meer aanzetten op het moment dat je deze via de schakelaar hebt uitgeschakeld.
quote:
lolgast schreef op woensdag 11 april 2018 @ 21:55:
@rick85 Dat gaat je niet helpen, daarmee zeg je alleen dat de sonoff zijn relay moet inschakelen mocht de stroom uitgevallen zijn geweest. Lijkt me een vrij rigoureuze manier van schakelen :+
Ik denk toch dat ik kies voor Poweronstate:1. 99/100 keer zal de lamp via een app ingeschakeld worden. Maar die ene keer dat de app niet beschikbaar is wil ik de schakelaar kunnen gebruiken, echt een noodoplossing dus. Dat ik hiervoor de sonoff even 'hard' UIT en AAN moet zetten neem ik dan voor lief. Voor andere belangstellenden. Ik heb de Poweronstate 1 geactiveerd door naar <IPSONOFF>/cs? te gaan en daar het commando poweronstate 1 -r te geven.

Schakeldraad heb ik niet op iedere plek dus die optie valt ook af.

Bedankt voor het geven van de opties.. of zijn er nog meer? :)

• Rebels
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 00:50

Rebels

watev?!

Ik heb er ook 1 in huis nu, ben er de hele middag en avond mee bezig en krijg 'm niet aan de praat

Ik kan 'm pairen in eWelink, dan gaat ie registreren device is added, maar dat ding blijft offline in de app en groene led blijft knipperen

heel de troubleshooting tig keer doorlopen

wtf opgelost

1 of andere duitser die merkt op dat 802.11b aan moet staan in je router, die optie heb ik niet, ik heb alleen maar 54g,

YouTube: SonOff Installieren - HowTo - Verbindungs Probleme lösen

"54g auto" aangezet ipv "54g performance" en het werkt 8)7 (wat volgens mij inhoudt b/g/n)

best wel idioot dat dat nergens gemeld wordt :? of ligt dit nou aan mij

Rebels wijzigde deze reactie 12-04-2018 03:01 (53%)
Reden: opgelost

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 07:33
De Sonoffs komen alleen in aan/uit variant, correct? Ik ben eigenlijk op zoek naar een draadloze wifi-dimmer, maar dan moet ik even verder kijken denk ik. Iemand tips?

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• puntje013
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 23:57
quote:
Hmmbob schreef op donderdag 12 april 2018 @ 21:16:
De Sonoffs komen alleen in aan/uit variant, correct? Ik ben eigenlijk op zoek naar een draadloze wifi-dimmer, maar dan moet ik even verder kijken denk ik. Iemand tips?
https://www.letsleds.nl/p...dimmer-draadloos-gebruik/
Zoiets?

Mijn china shopping reviews youtube kanaal
Mijn china shopping reviews blog

• spank_mojoo
  • Laatst online: 19-08 13:26
Ik denk het niet @puntje013
de dimmer die je linkt wordt aangestuurd over RF (433mhz).
de kracht van de sonoffs is dat je ze via wifi aanstuurd en dus ook remote kunt zien of ze aan of uit staan.
dit kan niet met RF.

• barrymossel
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 19-08 13:39
quote:
Ik ben hier ook naar op zoek. Maar dan bij voorkeur een dubbele.

Dit is een interessante (nu nog in development): http://www.meek-ha.com/pr...k1-dimmer-in-development/ (helaas voor mij geen dubbele).
Anders hier eens kijken: https://www.circuitsonline.net/forum/view/139309/1

Oneplus One Review & Specificaties

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 07:33
quote:
barrymossel schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 11:39:
[...]

Ik ben hier ook naar op zoek. Maar dan bij voorkeur een dubbele.

Dit is een interessante (nu nog in development): http://www.meek-ha.com/pr...k1-dimmer-in-development/ (helaas voor mij geen dubbele).
Anders hier eens kijken: https://www.circuitsonline.net/forum/view/139309/1
Hmm, dat is niet helemaal wat ik zoek. Thanks though.
quote:
Oh, dat lijkt een Qubino / Fibaro copy? Ik kan natuurlijk nog zo’n Qubino aanschaffen en in een waterdichte doos doen. Hmmmmm....

Hmmbob wijzigde deze reactie 13-04-2018 15:41 (40%)

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

Acties:
  • +1Henk 'm!

• B@rt_d@_M@n
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 19-08 18:38

B@rt_d@_M@n

Happy Landing!

quote:
Ik heb net een Quinled in elkaar gesoldeerd en geflashed met ESPEasy. Werkt nu prachtig onder Domoticz.
_/-\o_
Zie hier blogs van de geestelijke vader:
http://blog.quindorian.or...-history-of-quinled.html/

• M.v.Veelen
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 19-08 17:33
quote:
Ik heb 2 van deze: https://www.tindie.com/pr.../ac-mains-dimmer-mpdmv75/

Geflashed met ESPeasy2

¯\_(ツ)_/¯

• cdoens
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 18-08 16:17

cdoens

309GTI16, a dying breed

quote:
B@rt_d@_M@n schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 23:16:
[...]

Ik heb net een Quinled in elkaar gesoldeerd en geflashed met ESPEasy. Werkt nu prachtig onder Domoticz.
_/-\o_
Zie hier blogs van de geestelijke vader:
http://blog.quindorian.or...-history-of-quinled.html/
Die heb ik hier ook liggen maar op de een of andere manier krijg ik de LUA file niet op de ESP01.
Zodra de bin-file geflashed is, zet je de ESP in normale modus en zou je met ESPlorer een verbinding moeten kunnen maken. Met alle 5 de setjes die ik hier heb liggen, krijg ik het zelfde resultaat. (Communication with MCU blijft maar doorlopen...)
Heb je nog enige aanpassingen aan de instellingen van de geleverde programma's moeten doen, afgezien van wifi instellingen?

Ik heb geen signature...

• B@rt_d@_M@n
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 19-08 18:38

B@rt_d@_M@n

Happy Landing!

quote:
cdoens schreef op maandag 16 april 2018 @ 00:41:
[...]

Die heb ik hier ook liggen maar op de een of andere manier krijg ik de LUA file niet op de ESP01.
Zodra de bin-file geflashed is, zet je de ESP in normale modus en zou je met ESPlorer een verbinding moeten kunnen maken. Met alle 5 de setjes die ik hier heb liggen, krijg ik het zelfde resultaat. (Communication with MCU blijft maar doorlopen...)
Heb je nog enige aanpassingen aan de instellingen van de geleverde programma's moeten doen, afgezien van wifi instellingen?
Nee, ik heb Quindor z’n instructievideos gevolgd en alles lukte zonder noemenswaardige problemen.
Heb je de ESP wel eerst spanningsloos gemaakt, gpio0 losgekoppeld van gnd en daarna weer in de USB aansluiting gestoken? Bij mij werkt ESPlorer dan direct.

• spank_mojoo
quote:
cdoens schreef op maandag 16 april 2018 @ 00:41:
[...]

daar heb ik ook last van gehad bij de Quinleds.
bij mij hielp het om een paar keer agressief op "Heap" te KLIKLIKLIKKEN

• cdoens
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 18-08 16:17

cdoens

309GTI16, a dying breed

quote:
B@rt_d@_M@n schreef op maandag 16 april 2018 @ 11:01:
[...]

Nee, ik heb Quindor z’n instructievideos gevolgd en alles lukte zonder noemenswaardige problemen.
Heb je de ESP wel eerst spanningsloos gemaakt, gpio0 losgekoppeld van gnd en daarna weer in de USB aansluiting gestoken? Bij mij werkt ESPlorer dan direct.
Ik heb een FTDI232 op een breadboard waarvan ik de USB kabel loshaal en dan de gpi0 loskoppel. Vervolgens gaat de usbkabel er weer in.

De knop Heap is nog 'greyed-out' als er geen communicatie met de module is.

Ik heb geen signature...

• TCroezing
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 18-08 10:00
Ik had een Sonoff Pow 16A aan de Quooker hangen (2100W), waar je mooi kon zien dat hij regelmatig aan ging:

Echter, na toch wat te ruiken op een gegeven moment, bleek hij "weg te smelten"... |:(

Zie hier (rechts onder is zelfs de tin gesmolten):
https://tweakers.net/ext/f/hehJYtEk3YjJKPMrT44P6Is5/thumb.jpg
En:
https://tweakers.net/ext/f/xDCrK3RnMkW71EgEl9w4YVi1/thumb.jpg
Brandgevaar!
:(
Goed in de gaten houden die dingen!...

• wizzopa
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 19-08 20:01
quote:
TCroezing schreef op woensdag 18 april 2018 @ 21:36:
Ik had een Sonoff Pow 16A aan de Quooker hangen (2100W), waar je mooi kon zien dat hij regelmatig aan ging:
[afbeelding]

Echter, na toch wat te ruiken op een gegeven moment, bleek hij "weg te smelten"... |:(

[afbeelding]
En:
[afbeelding]
Brandgevaar!
Ik zelf heb 3 x een TH10 in gebruik deze schakelen alleen stuurstroom de hoofdstroom gaat via een relais en zitten achter een 2 amp automaat.

PV: Yingli-SolarEdge 1 West 7310Wp..... WP: Daikin Ururu Sarara 3,5kW….. Foto’s.....

quote:
[afbeelding]

[afbeelding]
En:
[afbeelding]
Brandgevaar!
Ik kan het niet goed zien op je foto maar ik denk dat je de eerste versie hebt. Sonoff heeft een verbeterde versie waar dikker tin gebruikt wordt.
Edit:
https://www.cnx-software....-2017-are-being-recalled/

martinvdm wijzigde deze reactie 18-04-2018 23:08 (7%)

He who laughs last thinks slowest!

• wizzopa
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 19-08 20:01
quote:
martinvdm schreef op woensdag 18 april 2018 @ 23:06:
[...]

Ik kan het niet goed zien op je foto maar ik denk dat je de eerste versie hebt. Sonoff heeft een verbeterde versie waar dikker tin gebruikt wordt.
Edit:
https://www.cnx-software....-2017-are-being-recalled/
Vraag je zelf eens af waar om het precies op de plaats waar de zekeringhouder op de print is gesoldeerd het tin gesmolten is, daar waar het het meeste tin aanwezig is.

From the pictures (and looking at my devices from 12/2016) I would say that the tracks are not the problem. It seems that the fuse holder and/or the fuse itself generated extreme heat. And this is understandable – this type of sockets and fuses are not designed for 20A rating (or even 16A). I could imagine how this fuse had turned into light bulb for some time to melt the case.
For me this is the key – I will remove (jump) the fuse with 1.5mm2 wire on my devices (3 pcs, 12/12/2016) and will add external circuit breaker. The relay is also questionable, but maybe the easiest way is to short the contacts too. The shunt also must be checked if it can handle the current and the heat – I see 0.001Ohm on the schematics, smd 2512 – at 16A this is 0.256W so it is safe – at least if we don’t look at overload condition. Type C circuit breaker will tolerate some 200% overload for several minutes, so if one uses 25A breaker we might get some 50Amps for 2 minutes – “will it melt?” (sure, 25A over regular EU socket is not correct, but I often see it).

wizzopa wijzigde deze reactie 19-04-2018 05:40 (49%)

PV: Yingli-SolarEdge 1 West 7310Wp..... WP: Daikin Ururu Sarara 3,5kW….. Foto’s.....

• Stitchie
Ik probeer een basic te flashen middels dit filmpje.https://www.youtube.com/watch?v=n4MDRm2yAJg Alles gaat zoals het moet maar ik krijg bij het uploaden in 1e instantie meerdere talen CN-DE-IT-ES-PL-NL enz maar ze geven allemaal een Error bij het uploaden van de firmware.bin.
Ik zie dat hij allelei bestanden compiled.
Uiteindelijk komt hij bij de firmware.bin en daar gaat het mis!
zie logtekst:
Archiving .pioenvs\sonoff-ds18x20\libFrameworkArduino.a
Linking .pioenvs\sonoff-ds18x20\firmware.elf
Checking program size
text data bss dec hex filename
494179 9984 41416 545579 8532b .pioenvs\sonoff-ds18x20\firmware.elf
Building .pioenvs\sonoff-ds18x20\firmware.bin
Configuring upload protocol...

Looking for upload port...
Auto-detected: COM5
Uploading .pioenvs\sonoff-ds18x20\firmware.bin
warning: espcomm_sync failed
error: espcomm_open failed
error: espcomm_upload_mem failed
*** [upload] Error -1
[ERROR] Took 46.86 seconds

[SUMMARY]
Environment sonoff [SUCCESS]
Environment sonoff-CN [ERROR]
Environment sonoff-DE [ERROR]
Environment sonoff-ES [ERROR]
Environment sonoff-FR [ERROR]
Environment sonoff-IT [ERROR]
Environment sonoff-NL [ERROR]
Environment sonoff-PL [ERROR]
Environment sonoff-minimal [ERROR]
Environment sonoff-ds18x20 [ERROR]
[ERROR] Took 508.38 seconds

Als ik vervolgens dan de serial monitor vragen dan communiceert hij niet en laat dus niets zien wat je wel ziet in het filmpje.

2 vragen: Wat doe ik niet goed dat hij al die Errors geeft en waar zet ik al die talen uit want ik hoef alleen maar NL.
Kan/wil iemand mij helpen.

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 18-08 21:50
quote:
Dit is veel gemakkelijker:
- download https://github.com/letscontrolit/ESPEasy/releases/download/mega-20180421/ESPEasy_mega-20180421.zip
Daar zit een esptool.exe in. Gebruik deze met de gewenste tasmota bin file.

• Stitchie
Ik heb hem hiermee geflashed en gekozen de door mij toevoegde sonoff.bin van Tasmota. na amper 2 minuten zegt hij Flash Ok en hoe nu verder?

• WoutF
  • Registratie: maart 2000
  • Nu online

WoutF

Hoofdredacteur
Heeft iemand ervaring met een Sonoff Basic een een PTS60-trafo die 220v omzet naar 12v voor een set halogeenspotjes? De Sonoff werkt wel, maar ongeveer een seconde nadat de lampjes aan gaan, dimmen ze weer uit. De Sonoff schakelt dus wel, maar iets gaat niet goed waardoor de lampen niet blijven branden.

De trafo is voorzien van een pulsschakelaar (Weet niet of die term klopt, is iig een enkele drukknop die zowel aan als uitschakelt) die ik normaal gebruik om de lampjes mee te schakelen. Daar kan ik de lampen wel blijvend mee aanzetten, ook als de Sonoff aangesloten is. Er wordt dus gewoon stroom doorgegeven.

Alleen schakelen met de Sonoff is dus niet genoeg, ik moet die eerst doen en dan de normale schakelaar. Heb die schakelaar ook al losgehaald, maar dat helpt niet. Lampjes gaan dan nog steeds maar heel even aan en zonder die schakelaar krijg ik ze daarna dan ook niet meer aan. Is dit een kwestie van een nieuwe trafo kopen? Of moet dit werkend te krijgen zijn?

WoutF wijzigde deze reactie 21-04-2018 22:06 (3%)

• Stitchie
Ik zie inmiddels een ap verschijnen en als ik die qua eigenschappen opvraag zie ik ipv4 adres 10.10.100.100 staan maar die doet het niet.
En nu?

• GJA
  • Laatst online: 19-08 14:30
quote:
WoutF schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 19:56:
Heeft iemand ervaring met een Sonoff Basic een een PTS60-trafo die 220v omzet naar 12v voor een set halogeenspotjes? De Sonoff werkt wel, maar ongeveer een seconde nadat de lampjes aan gaan, dimmen ze weer uit. De Sonoff schakelt dus wel, maar iets gaat niet goed waardoor de lampen niet blijven branden.

De trafo is voorzien van een pulsschakelaar (Weet niet of die term klopt, is iig een enkele drukknop die zowel aan als uitschakelt) die ik normaal gebruik om de lampjes mee te schakelen. Daar kan ik de lampen wel blijvend mee aanzetten, ook als de Sonoff aangesloten is. Er wordt dus gewoon stroom doorgegeven.
[afbeelding]

Alleen schakelen met de Sonoff is dus niet genoeg, ik moet die eerst doen en dan de normale schakelaar. Heb die schakelaar ook al losgehaald, maar dat helpt niet. Lampjes gaan dan nog steeds maar heel even aan en zonder die schakelaar krijg ik ze daarna dan ook niet meer aan. Is dit een kwestie van een nieuwe trafo kopen? Of moet dit werkend te krijgen zijn?
Als ik je handleiding lees lukt dat niet; je kunt de "trafo" niet schakelen door simpelweg spanning aan/uit te schakelen. Je moet altijd gebruik maken van een pulsschakelaar of een sensor.
Inderdaad een andere kopen.
Of de sonoff zo programmeren dat hij even aan en uit schakelt en die als pulsschakelaar gebruiken (geen idee of dat kan hoor)

• zoeperman
als ik het plaatje zo zie dan vraag ik mij af wat de trafo doet als je hem zo aansluit en dan geen sensor.
das meer voor de test.
knip

als je hem zo aansluit en dan geen schakelaar aansluit maar gelijk doorlust dan moet hij gewoon altijd aan staan, de trafo... dus die kan je dan schakelen met een sonoff
(dus aan de linker kant pin 2 met pin 5 verbinden)
knip2

• WoutF
  • Nu online

WoutF

Hoofdredacteur
quote:
zoeperman schreef op maandag 23 april 2018 @ 11:38:
als ik het plaatje zo zie dan vraag ik mij af wat de trafo doet als je hem zo aansluit en dan geen sensor.
das meer voor de test.
[afbeelding]

als je hem zo aansluit en dan geen schakelaar aansluit maar gelijk doorlust dan moet hij gewoon altijd aan staan, de trafo... dus die kan je dan schakelen met een sonoff
(dus aan de linker kant pin 2 met pin 5 verbinden)
[afbeelding]
Heb uiteindelijk een nieuwe trafo besteld, was de makkelijkste oplossing en niet al te duur. Schakelt prima nu en werkt goed samen met Google Home :) Hij identificeert zich alleen wel als generieke schakelaar, waardoor hij niet meegepakt wordt als ik 'OK Google turn on the kitchen lights' zeg. Ik moet 'lights' weglaten en dan lukt het wel. Weet iemand of het met firmware-modding mogelijk is om die Basic-switch zich te laten identificeren als lamp?

• WoutF
  • Nu online

WoutF

Hoofdredacteur
quote:
WoutF schreef op donderdag 26 april 2018 @ 11:04:
[...]

Heb uiteindelijk een nieuwe trafo besteld, was de makkelijkste oplossing en niet al te duur. Schakelt prima nu en werkt goed samen met Google Home :) Hij identificeert zich alleen wel als generieke schakelaar, waardoor hij niet meegepakt wordt als ik 'OK Google turn on the kitchen lights' zeg. Ik moet 'lights' weglaten en dan lukt het wel. Weet iemand of het met firmware-modding mogelijk is om die Basic-switch zich te laten identificeren als lamp?
Inmiddels zelf achter gekomen: als je het woord 'light' of 'lights' toevoegt aan de nickname in Google Assistant werkt het wel :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 18-08 21:33
Dit is weer zo'n pareltje van een topic waar je dan in terecht komt en voor je het weet.. wilde plannen! :+

Voor ik echter op van alles 'bestellen' ga drukken even een paar vragen voor de basis - ik heb de wiki gevonden van Tasmota en begrijp wat de bedoeling is. Ik wil een serie schakelaars gaan flashen voor gebruik met Domoticz.

Dus ik heb nodig:
- een aantal iTead S20 Smart Socket schakelaars, die zijn om te beginnen prima.
* edit: ik kan geen EU versie van een socket schakelaar met energie monitor vinden, die is er niet?
- een USB UART TTL 3.3V Converter/Programmer
* welke raden jullie aan? Ik zie er nogal veel in de verkoop.. ik denk eentje met microUsb aansluiting, omdat dit me handig lijkt.. maar verder?
- verder hoef ik volgens mij niets te solderen in de basis?

Mochten er nog andere tips zijn om te starten - please let me know :)

NiGeLaToR wijzigde deze reactie 02-05-2018 21:15 (6%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Chrisje1983
Ik heb onder andere deze USB ttl,

http://s.aliexpress.com/qMbuue6z

De sonoff official Ali store,

http://s.aliexpress.com/juIruyYR

Sonoff heeft geen log socket, de sonoff pow en pow R2 loggen wel.

Persoonlijk zou ik wel even een headerkabeltje solderen en ook headers op de sonoffs die je wilt flashen solderen, is zoveel handiger tijdens het flashen.

Headers,

http://s.aliexpress.com/QJjMNneq

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Mr_Blobby
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 17-08 20:12
Ik zal mijn ervaringen even delen:
Mijn Sonoff basic, Pow en TH16 heb ik geflashed via sonOTA (dus draadloos).
Met de S20 lukte dat niet (te hoge firmware).
Ik heb 2 S20 sockets geflashed zonder solderen met deze usb ttl module en deze kabeltjes.
Van deze set kabels heb je 4 female to male kabels nodig. Deze kabeltjes passen met de male kant precies in de 4 gaatjes van de S20.
De S20 sockets heb ik gekocht bij Banggood voor ¤ 8,82.
Ik heb deze hele simpele methode van youtube gebruikt.

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

• Chrisje1983
quote:
Mooie link! Ook een setje besteld, 120 stuks voor 2 euro daar ga ik niet voor knooien.

Die USB alu Shell heb ik ook maar nog niet geprobeerd. Was in de veronderstelling dat door de andere chip ik ook andere instellingen moet gebruiken in Arduino.

Chrisje1983 wijzigde deze reactie 03-05-2018 22:10 (18%)

• Dylantje2
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 08:58

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

quote:
[afbeelding]

[afbeelding]
En:
[afbeelding]
Brandgevaar!
Ik heb zelfs een fibaro wallplug die smelt op een pelletkachel [ paar honderd watt ] dus alles wat je er tussen hangt checken

Fibaro niet thuis voor garantie... 2 maanden te laat... pfff

zonneboiler, 24 zonnepanelen, Atlantic Wpboiler, pana 5 Kw H, Domoticz, Solarmeters, http://wqd.nl/9GVg, https://bit.ly/2Or4Unp, zonder gas 4-2018

• Dylantje2

Dylantje2

iemand een goede how to voor de 4 channel?
Ik wil er graag espeasy op zetten.. maar telkens gaat er iets mis.. grrr..

En die tasmota.... krijg ik helemaal niet werkend..
Gaat toch via mqqt..
Ook daarvoor icm Domoticz zoek ik hulp..
Kan die tasmota ook de 4 channel besturen icm Domoticz?

zonneboiler, 24 zonnepanelen, Atlantic Wpboiler, pana 5 Kw H, Domoticz, Solarmeters, http://wqd.nl/9GVg, https://bit.ly/2Or4Unp, zonder gas 4-2018

• Henkie-Jan
  • Laatst online: 18-08 21:11
Weet iemand ook of er een recente handleiding is voor gebruikt van ESPEasy en Domoticz. Heb na heel wat prutsen de Sonoff onder de schakelaars. Onder eigenschappen heb ik de aan/uit url gewijzigd in http://192.168.2.55/control?cmd=GPIO,12,0 voor uit en http://192.168.2.55/control?cmd=GPIO,12,1 voor aan. Is het correct dat je dit altijd moet invullen?

Is er verder trouwens een recente how to van Domoticz in combinatie met ESP Easy? Ik heb een paar Wiki's bekeken maar die zijn van een poos terug waardoor alles niet meer lijkt te kloppen.

Leuke winst: mijn S20 die ik een half jaar geleden dacht verprutst te hebben heb ik weer in de lucht nadat ik de configuratie gewist heb via esptool.py . :) Beste doe je dat onder Windows via PowerShell nadat je python hebt geinstalleerd ben ik achter gekomen.

• Chrisje1983
Ja hoor, die staat gewoon in de ondersteuningslijst van tasmota.

Probeer eens tx en rx om te draaien, niet alle opdrukken op de prints wat betreft tx en rx kloppen bij sonoff.

Ik wil er zelf ook een 4 ch pro maar dan de v2. Wordt wel al geleverd door andere ali shops maar nog niet door de official sonoff shop zelf.

• Dylantje2

Dylantje2

quote:
Henkie-Jan schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 23:45:
Weet iemand ook of er een recente handleiding is voor gebruikt van ESPEasy en Domoticz. Heb na heel wat prutsen de Sonoff onder de schakelaars. Onder eigenschappen heb ik de aan/uit url gewijzigd in http://192.168.2.55/control?cmd=GPIO,12,0 voor uit en http://192.168.2.55/control?cmd=GPIO,12,1 voor aan. Is het correct dat je dit altijd moet invullen?

Is er verder trouwens een recente how to van Domoticz in combinatie met ESP Easy? Ik heb een paar Wiki's bekeken maar die zijn van een poos terug waardoor alles niet meer lijkt te kloppen.

Leuke winst: mijn S20 die ik een half jaar geleden dacht verprutst te hebben heb ik weer in de lucht nadat ik de configuratie gewist heb via esptool.py . :) Beste doe je dat onder Windows via PowerShell nadat je python hebt geinstalleerd ben ik achter gekomen.
Wat wil je weten?
Wat werkt niet?
How to is niet veel aan veranderd dus...

eEn het klopt dummy switch met daarin je commando's.

En geen enkele switch maken in espeasy!! [ werkt niet samen ]
Maar des te meer ruimte heb je over voor andere opties..
Dalles en ram wifi enz enz enz

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 18-08 21:33
quote:
Chrisje1983 schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 19:05:
Ik heb onder andere deze USB ttl,

http://s.aliexpress.com/qMbuue6z

De sonoff official Ali store,

http://s.aliexpress.com/juIruyYR

Sonoff heeft geen log socket, de sonoff pow en pow R2 loggen wel.

Persoonlijk zou ik wel even een headerkabeltje solderen en ook headers op de sonoffs die je wilt flashen solderen, is zoveel handiger tijdens het flashen.

Headers,

http://s.aliexpress.com/QJjMNneq
Toffe tips! Besteld, lekker aan de knutsel als de spulletjes er zijn!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Beginner
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 15-08 09:56
@TCroezing Laatst een soort gelijk probleem gehad met de printplaat van de magnetron. Ook de aanvoer naar de 16 A glaszekering op de printplaat was te heet geworden en van vorm veranderd. De zekering lag er toen ook uit. De magnetron was meeredere achter elkaar kort aangezet. Ik heb toen een nieuwe draadbrug gemaakt van het ene pennetje (van de socket connector) naar het pootje van de glaszekering. De glaszekering ook moeten vervangen. Dit gaat nu al weer geruime tijd goed. De kans dat er teveel stroom door de de printplaat en de 1,5 mm^2 kabeltje gaat schat ik klein in. Wel lijkt, zoals wizzopa ook aangeeft, dit bij meerdere elektronica een probleem.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• spank_mojoo
quote:
Henkie-Jan schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 23:45:

Ik heb ook nog een "verprutste S20" liggen, misschien toch nog maar eens proberen dan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• meesje
De bestelling uit China hebben even op zich laten wachten, maar de pin headers en de usb2tll heb ik nu binnen. Ik kan eerdaags een poging ondernemen (hopelijk zonder te hoeven solderen) om de firmware te flashen met HomeKit compatible firmware. Deze heb ik hier vandaan gehaald: https://we.tl/pCxiA6pFL1

In de readme worden de volgende stappen beschreven:

This firmware is only compatible with the Sonoff Basic. Other Sonoff models will not work.

Flash `sonoff_basic.bin` using esptool (https://github.com/espressif/esptool) and a 3,3v FTDI adapter.

Use the following command: `./esptool.py -p /dev/tty.FTDI_ADAPTER_PORT --baud 115200 write_flash -fs 8m -fm dout -ff 40m 0x0 rboot.bin 0x1000 blank_config.bin 0x2000 sonoff_basic.bin`.
Replace `/dev/tty.FTDI_ADAPTER_PORT` with the actual port of your FTDI adapter.

Once the Sonoff is powered on it will create a wifi network called "sonoff-switch-XXXX". Connect to this and select your own network. After that you can add it using the Home app.

Mis ik in deze stappen niet dat de sonoff basic eerst in flash mode gezet moet worden? Of is dat bij deze HomeKit flash niet nodig? Klopt het dat je de sonoff in flash mode zet door op het knopje te drukken op de sonoff, vasthouden(?), kabeltjes aansluiten (usb met pin header), en daarna knopje weer los laten.

En uit bovenstaande (cursief gedrukte) instructie snap ik niet hoe je de port kunt achterhalen uit (Replace `/dev/tty.FTDI_ADAPTER_PORT`). Moet je heel `/dev/tty.FTDI_ADAPTER_PORT`' vervangen door een poort of alleen 'FTDI_ADAPTER_PORT'? Dat laatste lijkt me logischer. Zo ja, dan is de replace instructie niet goed verwoord.
Pagina: 1 ... 11 ... 14 Laatste

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True