dawg schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 18:09:
nee, door hem is trump helemaal niet aan de macht. als je daar echt van overtuigd bent, heb je mijn voorbeeld niet begrepen, of je hebt niet voldoende vanuit het perspectief van de man proberen te kijken. met alle respect hoor.
Met dezelfde respect. Bieden is incorrect, ik zie het alleen anders en ben er klaar mee (wat ik een oude reflex vind) om deze groep te betitelen als machteloos, die een elite nodig heeft die beter naar hun luistert. Deze man (en mannen zoals hem) hebben juist heel veel macht, al ze het willen gebruiken. En ja, het zijn mannen als dit die mensen als Trump (of Clinton) aan de macht helpen. Zij hebben een stem en die kunnen ze gebruiken. En niet alleen die kiespasstem, maar ook hen stem om zich uit te spreken, hun stem om groepen te organiseren om verandering te bewerkstelligen, hun stem om bankiers en politici ter verantwoording te roepen. Maar dat doen ze niet.
Want dan zijn er weer mensen die zeggen "je krijgt ook maar 1x in de 4 jaar om je stem te laten horen", dan mag je weer 4 jaar geen invloed uit oefenen. Fout, deze mensen WILLEN ook niet vaker betrokken worden en in the USA zelfs bijna de helft nog eens niet 1x in de 4 jaar. Kijk naar de opkomst. En als ze dan wel mogen stemmen, is het allemaal te veel moeite om zich erin te verdiepen.
En dan moeten we wel meegaan met "we zijn nooit gehoord" Donder op, je hebt nooit de moeite genomen je om je genoeg te laten horen. De democratie werkt echt wel. Maar je moet er wel moeite voor doen.
Je zit niet in een informatie bubble, je plaatst jezelf in een informatie-bubble.
het is daarnaast ook echt een illusie om te denken dat alle mensen, in elke laag van de maatschappij, even capabel zijn of de mogelijkheden hebben om zichzelf te redden. zoveel is de laatste jaren wel duidelijk geworden. factoren als intellect, woonomgeving, sociale omgeving, opvoeding, opleiding, allemaal van invloed zijn, maar welke je niet allemaal zelf in de hand hebt. dat zullen we moeten erkennen, eigen verantwoordelijkheid gaat niet altijd op, is niet altijd realistisch.
Je verwart redzaamheid met verantwoordelijkheid. Ik spreek ze aan op hun verantwoordelijkheid, hun plicht op actief burgerschap, niet op hun zelfredzaamheid. En bijna iedereen kan deze verantwoordelijkheid dragen, dat is iets anders dat iedereen voldoende zelfredzaam kan zijn,. Dat is namelijk een ideologische illussie, die uitgaat van een mens op zichzelf, terwijl een mens pas mens kan zijn in relatie met anderen, nooit als puur individu.
sowieso; als politici al geen verantwoordelijkheid nemen voor hun daden, of bankiers, of bestuurders, waarom zouden burgers dat dat wel doen? omdat men rept over eigen verantwoordelijkheid?
Omdat deze man ook wil gaan voor zijn eigen belang, alleen heeft hij minder macht. Als hij dan wel mensen blijft steunen die puur gaan voor hun eigen belang (want de rest is betutteling) omdat hij dat stiekem eigenlijk ook wil, moet hij daarvoor ook maar de verantwoordelijkheid dragen.
daarom hamer ik zo op het feit dat ook de politici zichzelf eens goed in de spiegel moeten aankijken.
dat begrip had de man al eerder moeten krijgen, natuurlijk niet achteraf.
Welk begrip? Dat het leven kut voor hem is? Lullig dat hij zijn baan kwijt is? Dat het vervelend is dat die bankiers allemaal doen en mee wegkomen? Hij heeft ook ongeveer 30 jaar geen reet uitgevoerd als betrokken burger en vond het maar wat fijn dat hij toen het goed ging een beleggingshypotheek kon afsluiten en daar gouden bergen van zou krijgen. Toen wilde hij het zich niet afvragen of het goed of fout was dat die bedrijven die zo leuk op de beurs stegen hun geld verdienden met clusterbommen.
En dan nu klagen dat er niet naar hem geluisterd is?
jouw reflex is een mooi voorbeeld van de reflexen waar we in mijn optiek echt vanaf moeten.

En dat vind ik van jouw reflex. Nog meer begrip hebben, nog meer luisteren en de kiezer het naar zijn zin maken. Burger/kiezer zijn is geen consument die op zijn wenken bediend moet worden, maar dat is juist een actieve rol spelen in een democratie. Dat vraagt iets van je.
Juist de burger als consument benaderen, heeft de kloof tussen burger en politiek vergroot.
hoevenpe schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 18:17:
[...]
Globalisering kan je best afremmen of de nadelige gevolgen verminderen:
Waarom zou hier een Roemeense vrachtwagenchauffeur hetzelfde werk mogen doen voor veel minder geld, daar zit toch een enorme weeffout in het systeem? Waarom zou je niet buitenlandse producten extra kunnen belasten als ze onze eigen producten uit de markt prijzen? Waarom hebben we CETA en TTIP nodig, het gaat nu toch ook goed?
Geef nou gewoon toe dat je deze mensen vrijwel niets te bieden hebt, hooguit hetzelfde neoliberale verhaal nog een keer uitgelegd. Mensen zitten niet te wachten op een koopkracht-plaatje met 1,3% extra, mensen snakken naar een ideologisch bevlogen sociaal-links verhaal...
De gevolgen verminderen kan wel, dan heb je over een andere welvaartsverdeling. Maar de globalisering afremmen gaat je niet lukken als individueel land. Zoals andere landen er wel baat bij hebben, zullen die doorgaan. En dat is ook het probleem met een handelsoorlog (wat jij voorstelt). Dat is leuk als je de machtigste ter wereld bent en zelfs dan is het risicovol. Want als de kleintjes dan weer een blok gaan vormen, ben jij als kleinere partij weer het haasje. Niet voor niets noemen we het een handelsoorlog.
Daarom heb je ook CETA en TIPP nodig. Dat je met elkaar regels afspreek over eerlijk handelen is alleen positief. Je hebt namelijk op een marktplaats regels nodig vooral ter bescherming van kleinere partijen (zoals een klein landje met 16 miljoen inwoners). Het probleem zit ook niet in die handelsovereenkomst, maar over de belangengroeperingen van zeer grote bedrijven die er zaken in weten te krijgen die gewoon "slecht" zijn voor de gemiddelde burger. En dan heb je daar weer een probleem met de globalisering afremmen. Bedrijven hebben geen last van kiezers en zullen dus niet afremmen. Kleine regeringen hebben steeds minder in te brengen tegen enorme bedrijven. Zie de race naar de bodem rondom vennootschapsbelasting.
En ik geloof niet dat de burger zit te wachten op een sociaal-links verhaal. Een ideologisch sociaal links verhaal kan namelijk niet ophouden bij de grenzen. En dan heb je direct een probleem. Want mensen willen een links-verhaal in hun eigen voordeel (en dat heb je al een paradox te pakken).
Wat je dan dus eigenlijk wil, is een sociaal-linkse ideologie die vooral van toepassing is op de rijkste 10%. En ik kan werkelijk niet bevatten hoe dat eruit zou zien. Volgens mij is dat ook het fundamentele probleem van links. Er is geen sociaal links verhaal te verzinnen wat passend te maken is met de individualisering in combinatie met globalisering zonder dat daarbij zichtbaar is dat we aan de verkeerde kant van de ideologische streep zitten die je dan trekt.
[
Voor 23% gewijzigd door
Cyberpope op 18-11-2016 19:35
]
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......