RoD schreef op maandag 11 april 2016 @ 13:35:
[...]
Hoe aannemelijk acht jij het dat Trump de boel voor de GOP nog gaat verstieren als hij op de convention niet de nominatie krijgt? Ik kan het me eigenlijk niet voorstellen dat hij zich er bij neer gaat leggen als de nominatie naar Cruz of iemand anders gaat. Maar aan de andere kant zijn de kansen ook niet bepaald hoog om te winnen als onafhankelijke kandidaat.
Hangt van veel zaken af, maar ik begin de indruk te krijgen dat het patroon gebroken is. Laat ik het zo zeggen, wat kan hij überhaupt doen of een contested convention? Weinig meer dan wat hij tot nu toe heeft gedaan, voor de arena waar hij zich in beweegt is dat heel werkzaam. Maar de conventie is een heel andere arena, een waar hij eigenlijk geen voeten aan de grond heeft. Terwijl het er elders heftig aan toeging heeft Paul D. Ryan behoorlijke aan de weg getimmerd om werkbaar perspectief te bieden voor wat er na de chaos komt. Hoe heftiger het er in de campagnes aan toeging, hoe makkelijker het voor hem werd om het potentieel van zijn agenda om te zetten in effectieve netwerken. Hij stuurt dan ook bewust weg van de verzoeken om een nominatie te accepteren.
Je zou kunnen zeggen dat hij inziet dat het makkelijker is om de wederopbouw te leiden dan tegen de wind in te zeilen of proberen de kudde te temmen.
Trump heeft die ontwikkelingen volledig gemist. De overige Republikeinse kandidaten trouwens ook. Wie er ook uitkomt, afhankelijk van Ryan zal men hoe dan ook zijn. De partij al helemaal. Niet dat hij het niet kan verknoeien, genoeg mogelijkheden daarvoor blijven beschikbaar - maar onderschat nooit de inherente behoefte van mensen na het spenderen van energie in chaos tot het reflexief uit handen geven van vertrouwen in ruil voor orde dan wel visie. Ook dat is iets wat Trump, net als de overige huidige kandidaten, niet kan bieden.
Het klinkt misschien wat vreemd, maar ik vraag me heel oprecht af in hoeverre het voor de Republikeinen überhaupt zin heeft om zich op de komende verkiezingen te concentreren. Men zit in een negatief patroon, zelfs de meest verstokte figuren realiseren zich tenminste dat deel van de trend. Waarom zoveel energie verspillen terwijl men het na - weer een - democraat als president met blokkades in de senaat en congres heen & weer het veel makkelijker kan hebben om gebruik te maken van de Amerikaanse electorale trends van gezapigheid en neiging tot wisseling voor balans.
Maakt het echt iets uit of Trump het ene of het andere kan of gaat verstieren voor de campagnes en de conventie? Ik vraag het me af. En als ik de artikels lees over toegenomen beïnvloeding tegen Trump als (laat maar groeiend) resultaat van de gigantische advertentiecampagnes (die zich de laatste tijd niet langer op traditionele demografie richten, maar juist op de voedingsbodems) dan vraag ik me af of Trump zijn momentum nog wel heeft. Zeker met her-en-der wat sabotage onder de tafel en SPACS.
Maar een andere vraag, zijn er niet specifieke vereisten voor registraties en deadlines voor kandidatuur als "independant"? Er luidt een klokje ergens in mijn achterhoofd, maar goed - hoeveel kans heeft zelfs een Trump als onafhankelijke kandidaat überhaupt? In de Amerikaanse cultuur, ik schat het laag in.
En tja, misschien begint het besef in de RP te groeien dat deze verkiezingen eigenlijk beter niet te winnen zijn. Dank zij Ryan. Voor hem is het nu nog te vroeg, maar in tegenstelling tot Sanders in het andere kamp lijkt hij dat wel te beseffen. Hij blijft bezig met het grondwerk.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.