Ervaring met huis kopen - Deel 8 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 2 3 4 5
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-05 18:28
Beste Tweakers,

Wat zijn de bronnen van koop activiteiten van huizen in een regio (die heet referentiepanden)
- Een makelaar heeft gegevens van RealWorks naar mij laten zien
- Een andere makelaar heeft een andere bron, misschien van VBO naar mij laten zien.

De volgende gegevens, is om referentie panden van een woning met het adres Kristalweg 70, Delft (bouwjaar 1994), alle die huizen zijn rond 1994 gebouwd

https://drive.google.com/...VgJg3rbW/view?usp=sharing

Een andere gegevens, is om referentie panden van een andere woning met het adres Metelerkampstraat 211 (bouwjaar 2018), Rijswijk, alle die referentie huizen zijn recent gebouwd

https://drive.google.com/...8hkjWTkq/view?usp=sharing

Mijn vragen:
- Zijn de geindexeerd prijzen in die 2 Google Sheet recent of zijn ze minder goed dan die van RealWorks ?

- Klopt het dat die geindexeerd prijzen zijn alleen de "ingeschatteerd gemiddeld" voor een woning, dit is lager dan een echt aanschaf prijs als er meer geinteresseerd partijen zijn, en is hoger dan een echt aanschaf prijs als er weinig geinteresserd partijen zijn.

Bedankt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• noucmen
Halverwege het 1e kwartaal 2021 stonden circa 17.500 woningen in Nederland te koop, 42% minder vergeleken met een jaar geleden. Dit is het laagste niveau sinds 1995 toen deze meting werd gestart. Er zijn 6,8% minder bestaande koopwoningen in Nederland verkocht dan in het 1e kwartaal van 2020, het laagste aantal sinds 2015. De krapte-indicator voor bestaande woningen in Nederland komt in het 1e kwartaal 2021 uit op een dieptepunt van 1,7. De koper kan dus opnieuw uit minder dan twee huizen kiezen. De prijs van een nieuwbouwwoning is gestegen tot gemiddeld € 433.000,= in het 1e kwartaal 2021, ten opzichte van € 400.000,= in het 1e kwartaal van 2020
https://lees-meer.nl/emil-nvm-makelaars/artikel/1072-5004335

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Huis prijs is aan het stijgen per week

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Sorry voor mijn Nederlands (ik ben nog aan het leren).

Mogelijk verhuizing na 6 maanden na het aankopen van een woning, is de prijsstijging genoeg voor alle administratie kosten (notaries, taxatie, hypotheek adviseur) ?

Beste Tweakers, ik ga verhuizen naar een stad 200km ver van mijn huidige stad, dus er zijn veel variablen: (school voor kinderen, omgeving, type van woning ....). Ik heb 4 maanden bekeken en nu kan nog geen definitieve beslissing nemen (redenen: de school dat ik wil heeft geen plek nu (maar misschien later), of ik ken de omgevingen niet goed genoeg om zeker te zijn om daar te wonen).

Nu denk ik om toch te kopen, met een plan om te verkopen als ik moet weer verhuizen. Mijn aankoopmakelaar denkt dat "de minder de overbod is, de minder de kans dat ik geld ga verliezen over 6 maanden", klopt het ? Ik denk het niet, volgens mij: "overbidding blijft bijna altijd X% voor een bepaalde huis in een bepaalde buurt".

CALCULATIE: Stellen we voor dat de prijs stijging per 12 maanden 10% is, dus het is rond 5% per 6 maanden (we keep it simple), volgens mij is dit genoeg stijging voor alle administratiekosten van mij.
  1. Huis A: vraagprijs 500, overbidding 50k, administratiekosten 20k. Dus nu betaal ik 570k. Over 6 maanden vraag ik 5% meer, dus vraagprijs 525k. Stellen we voor dat de overbidding op dat moment nog met 50k is (eigenlijk mogelijk 52.5k als het nog 10% overbidding is) en de administratiekosten voor de volgende koper nog 20k is (eigenlijk beetje meer, maar we keep it simple). Dan betaald die koper ten minste 595k (525 + 50 + 20) en ik krijg 575k. Dus ik verlies geen geld
  2. Huis B: vraagprijs 500, geen overbidding, administratiekosten 20k. Dus nu betaal ik 520k. Over 6 maanden vraag ik 5% meer, dus vraagprijs 525k. Stellen we voor dat op dat moment er ook nog geen overbidding is, en de administratie kosten voor de volgende koper ook 20k is. Dan betaald de volgende koper 545k (525+20) en ik krijg 525k. Dus ik verlies ook geen geld
Wat zijn risico's dat mijn calculatie niet klopt ?
  • - Prijs stijging is gestopt, dus ik zal mijn administratiekosten verliezen in beide huizen A en B
  • - Kopers denken dat er een probleem met het huis is ("waarom is hij na 6 maanden weer op Funda ?"), en ik krijg minder potentiele bekijkers, dus de kans van overbidding is kleiner. In dit geval dat ik ga meer geld verliezen in huis A dan huis B
  • - Na 6 maanden is er een verandering van smaak van kopers, dus prijs stijging van huis A is anders dan van huis B. Maar dan kan ik niks aandoen en het maakt niet uit of ik nu huis A of huis B zal kopen.
  • - Er is een boete voor mensen die binnen 1 jaar hun woning weer verkopen ? Weet iemand meer over dit ?
Hartelijke bedankt, en nog een keer sorry voor mijn Nederlands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
naitsoezn schreef op donderdag 29 april 2021 @ 09:28:
imho is het onzinnig om te stellen dat er standaard x euro of y procent wordt overboden. Eén en ander hangt af van zo veel variabelen die ook nog eens onvoorspelbaar zijn, dat er niets zinnigs over te zeggen valt 'in het algemeen'.

That said, als binnen zes maanden een huis 2x van eigenaar wisselt, hoeft er maar 1x overdrachtsbelasting betaald te worden. Dus dat scheelt alweer. Als je dan ook nog een dealtje kunt sluiten met de aankoopmakelaar (die dan waarschijnlijk ook je verkoopmakelaar is de 2x keer) dat je geen of minimale dubbele kosten hebt, dan blijven er steeds minder overhead-kostenposten over. Zelfs als je die dan niet met overwaarde weet terug te verdienen kun je die kosten natuurlijk ook gewoon als afschrijving zien als je zo graag 2x wilt verhuizen. Zou je 6 maanden huren voor 1000 of 1500 per maand dan zit je ook op 6000-9000 'afschrijving'.
Hallo
- Binnen 6 maanden hoeft er maar 1x overdrachtsbelasting betaald te worden: is heel mooi. Ik ga Googlen om dit te lezen
- Tip met minimale verkoopmakelaar kosten voor dezelfde makelaar is ook heel mooi
- Die 6 maanden huren is inderdaad goed om in samen in de calculatie mee te doen.

Maar: welke huis heeft minder risico van geld verliezen ? De gene met minder overbod nu ? Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Ok ik zie het AGee,

Ik denk dat ik moet ook nog in calculatie nemen de maanden in tussen voor dat ik dat huis kan verlaten en in een andere (tweede) huis kan wonen.

Ik woon nu in een huurwoning. Is het beter om nu een huis te kopen met een opleveringsdatum zo dicht bij is, en daarna zoek ik een tweede huis met een opleveringstatum beetje ver in de toekomst is, zo dat ik genoeg tijd heb om dat eerste huis te kunnen verkopen ?

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Ethirty schreef op donderdag 29 april 2021 @ 10:58:
Het is beter om gelijk het huis te kopen waar je echt wil gaan wonen ipv 2 huizen in 6 maanden. ;)

Je vraagt ons dingen te voorspellen die niemand weet.
Ja, maar als ik heb geschreven: er zijn niet zo veel huizen beschikbaar nu, en de school dat ik wil heeft geen plek nu, dus alle beslissingen dat ik neem in Mei en Junie zijn in principe tijdlijk.

Ook tijdlijk is de beslissing om meer te wachten, want met een gewild huis van 500k verlies ik 4k iedere maand kwa prijs stijging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
D-dark schreef op donderdag 29 april 2021 @ 15:53:
[...]

Wat in je calculatie nog niet klopt is dat de meer intelligente kopers en makelaars zien dat je nog maar net in het huis woont en opvragen wat de verkoopwaarde was. Als ze dat gaan vergelijken met de toenmalige vraagprijs op Funda dan ga je ongeveer hetzelfde bieden en niet veel meer.

Mijn advies voor nu is zoek een huis waar je langere tijd wil wonen.
Staar je niet blind op de scholen. In het ergste geval dan tijdelijk eentje die wat verder is totdat er plek is.
Nee door de tekorte van woningen accepteren de kopers wat op de markt is. En de markt is rond 0.8-1.0% per maand gestegen.

Maar het lijkt me op dat het kopen naaste de school dat ik wil, en in het afwachten brengen de kinderen ver weg naar een andere school is ook een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Als ik de eigenaar van de woning dat ik wil kopen "beetje" ken, kan ik hem vragen om mij de hoogste bod laten weten zo dat ik nog een hoger bod kan brengen ? Of de eigenaar moet de hoogste bod tussen de bods gebracht door de verkoopmakelaar accepteren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Het lijkt me op dat de verkoopmakelaar niet alle hun beste doen om de hoogste mogelijk bod te krijgen voor hun klant. Een keer toen ik hoor dat mijn bod niet de hoogste was, van de verkoopmakelaar, heb ik gezegd: "maar ik kan nog hoger doen". Toen zei de makelaar: "maar de eigenaar heeft een andere bod gekozen".

Als de eigenaar wist dat ik een hogere bod nog kan doen, misschien ga hij dat met een accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Accretion schreef op zondag 2 mei 2021 @ 22:24:
[...]

Dus de makelaar handelt niet in het voordeel van de verkoper.

Wellicht heeft de makelaar juist stiekem een dealtje met de aankoopmakelaar van de kopende partij (;

---
Mag de makelaar überhaupt kiezen om de verkoper niet op de hoogte te stellen van een bod?
Eens, of de aankoopmakelaar wilt de verkoop process snel afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
================================

[ Voor 99% gewijzigd door noucmen op 02-05-2021 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Allen

Ik heb een nieuwbouw nummer gewonen in een loterij, is het mogelijk om de bouw nummer te ruilen met iemand anders ?

Klopt het dat het kopen van een nieuwbouw is hetzelfd als een bestandbouw, kwa hypotheek, de enige verschil is dat tijdens het bouwen kan ik niet daarwonen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Ethirty schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 17:30:
[...]

Het is maar goed dat je niet eerst dat andere huis heb geprobeerd te kopen dus. :)
Ja, ik moet alle opties overwegen, dus ik ben helemaal open.
Mijn makelaar doet niet zo veel, ik ben ook aan het overwegen om naar een andere aankoopmakelaar te gaan.
Met nieuwbouw heb je met hele andere dingen te maken als met bestaande bouw, oa met de belastingdienst en overige kosten (kosten koper vs vrij op naam). Zit er wel of geen keuken/badkamer in, moet je die verplicht bij een vaste winkel uitzoeken, wat kosten de diverse meerwerk zaken als een extra stopcontact etc.
Bedankt, ik ga meer over dit lezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Mag ik nog een vraag: omdat ik nog niet zeker ben over de locatie (de goed school dat ik wil moet ik in een lang wachtlijst zitten), denk ik om een apartement te kopen (max 350k), en als ik daarna moet verhuizen ga ik dat verhuren of verkopen en een andere woning (van mijn smaak, rond 600k) kopen.

Mijn vraag: word ik gezien als een beleger en dus ik moet 8% overdrachtbelasting betalen ipv 2% ?

[ Voor 5% gewijzigd door noucmen op 04-05-2021 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
SavageBrother schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 18:07:
Volgens mij is het zo dat wanneer je er zelf gaat wonen, je gewoon 2% betaald (je mag slechts één keer gebruik maken van de vrijstellingsregeling). Echter is wel in je hypotheek voorwaarden opgenomen dat je niet (zomaar) mag gaan verhuren.

En ga nu alsjeblieft naar een adviseur, je hebt zoveel fundamentele vragen dat je echt hulp nodig hebt.
OK, dank je wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Is dit een goed prijs voor dit nieuwbouw in De Uithof (Den Haag), dicht bij het bos en de strand.

Ik ben een bouwnummer ingeloot: 679k voor 160m2 wonen, 250m2 perceel, Dec 2021 begin bouwen en naar rond 12 maanden is het klaar. Project naam: Hof van Haag phase 2 https://www.hofvanhaag.nl...apwoning-met-garage-50246,

Maar tegelijkertijd zie ik 2 andere bestande woningen die net verkocht waren, met veel lagere prijzen, de vraag is: is dit een erg gewild gebied / project of heb ik te duur gekocht ???Hartelijk bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Mad Marty schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 16:03:
[...]

Uit je link haal ik zo snel niet echt specifieke financiële informatie over de woning waar je een optie op hebt, maar de twee Funda-woningen die je linkt daar valt meteen al op dat er erfpacht van dik 100-200 euro per maand verschuldigd is. Dat drukt de prijs natuurlijk ook flink
Ik zie het nu bedankt, weet je toevalig ongeveer de prijs om de erfpacht van die 2 af te kopen ?

De bouwnummer dat ik heb, heeft een eigen grond.

[ Voor 4% gewijzigd door noucmen op 14-05-2021 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Enforcer schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 18:19:
Wij hebben onze woning in Juli 2020 gekocht voor 340k terwijl deze voor 375k initieel op de markt stond (na 6maanden is de prijs naar 350k gezakt). Betreft een uit 95 gebouwde eengezins-/hoekwoning onder de rook van Rotterdam in nette staat. Als ik hem nu zou verkopen dan zou ik er ook 400k+ voor kunnen vragen denk ik (zelf nog wel wat dingen in een modernere staat gebracht).
2020 was met veel onzekerheid door Corona,
2021 is nu met de gratis overdrachtsbelasting voor onder-35, ook door veel geld geprint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Martensupport schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 00:18:
[...]

Weet je toevallig hoeveel mensen mee hebben gedaan aan de loting? (toevallig vorig jaar op een soortgelijk nieuwbouwproject ingeschreven en we waren 1 v/d 150 bij 13 huizen en dat is hem voor ons helaas niet geworden.
250 mensen voor 51 huizen,
Om je toch nog wat gerust te stellen: De woning met vraagprijs 635k is verkocht voor 705k, dus naar mij idee ligt het wel in lijn van de huidige prijzen.
Welke abonnement gebruik jij om de verkocht prijs te kunnen weten ?

Bedankt voor de formula (100/1.1)*jaarcanon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Meer dan een aankoopmakelaar, is het mogelijk ?

Ik ben op zoek naar een woning in regio Den Haag (Wateringen, Ypenburg), of Rijswijk (Oude Rijswijk, Rijswijk Buiten), of Delft. Waarom zo verschillende gebieden: omdat ik ben niet zeker of de goedscholen dat ik wil plekken hebben voor mijn kinderen.

En ik merk het op dat met iedere gebied is er een verkoopmakelaar die de "koning" is: die heeft heel veel huizen te koop staan. En die verkoopmakelaar bieden ook aankopen service.

Is het slim om hun mijn aankoopmakelaar te maken, een per regio, met de no-cure-no-pay constructie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Ethirty schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 16:29:
[...]

Heb je al een keer een adviseur in de hand genomen? Want een paar dagen terug verkondigde je nog dat je ingeloot bent voor een nieuwbouw woning... Dan heb je volgens mij helemaal geen aankoopmakelaar meer nodig ;)
Ja ik ben ingeloot voor een nieuwbouw, maar ik heb advies nodig om te beslissen of het goed is om dat te kopen. De gebieden dat ik wil, was ik niet ingeloot, nu ben ik ingeloot voor de gebied dat ik misschien nog niet wil. Als het financiel gunstig is om toch te gaan met die nieuwbouw, dan ga ik door, anders ben ik weer opzoek naar een bestand bouw.

Plus: mijn huidige aankoopmakelaar heeft geen ervaring van nieuwbouw, maar ook voor bestand bouw is hij niet beste (en hij is ook niet bekend door veel verkoopmakelaars)

Dus, ik ben nog open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Gijsje22 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 20:08:
@nemcuon moet zeggen dat ik je verhaal nogal wazig vindt. Eerst gaat het erom dat het heel erg belangrijk is dat er een goede school voor de kinderen is en daarna wil je de nieuwbouw toch weer overwegen als het financieel gunstig is. Zoek nu eerst uit wat je zelf wil, dan kunnen we ook gericht advies geven.
Hoi, wat ik erg wil is niet makkelijk te halen, dus ik zoek iets in tussen.
De scholen dat ik wil hebben geen plek, in zoek nu een tijdelijk oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Gijsje22 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 13:55:
Als je dan iets tijdelijks zoekt lijkt mij nieuwbouw die pas over 1,5 jaar (?) af is niet de beste oplossing…
Ik zal misschien nu een apartement kopen als overbrugging, ook in het afwachten voor de nieuwbouw, maar ook in het wachten tot dat ik de plekje in een school heb.
Ik heb nog een paar dagen om de nieuwbouw te beslissen.
Maar tussentijd ga ik door met het kopen van een apartement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Zo, ik neem een school in Rijswijk als een tijdelijke oplossing voor mijn kinderen, en daarom zoek ik een woning dichtbij, niet makkelijk want Rijswijk heeft veel "slecht buurten".

Mijn plan is om tijdlijk een woning daar te kopen, goedkoop genoeg zo dat ik later
- of verkopen als het nodig is, met zo min mogelijk verlies
- of verhuren

Dus komt ik tegen dit apartement 127m2, 5 slaapkamers. Het bedrijf Akloe Assurantie (misschien een familie van Laak kwartier zelf), die is ook een makelaardij heeft dit woning in 2020 gekocht, daarna gerenoveerd en meteen nu wilt verkopen https://www.funda.nl/koop...87774317-deimanstraat-94/

+ Voordelen: (1) ruime, (2) genoeg kamers voor thuiswerken, (3) beneden woning is makkelijker met bodschappen, (4) een terrasse
- Nadelen: (0) de wijk laak kwartier is bekend met veel nationaliteiten van lage inkomen (1) te veel kamers, dus te veel deuren, (2) geen plekje voor fietsen (kan wel een kamer gebruiken), (3) WC is ver van veel kamers.

Verkocht woningen in dezelfde straat https://www.funda.nl/koop...t/sorteer-afmelddatum-af/

Google recensies over Akloe Assurantie is niet beste. Dus ik ben benieuwd waar ik moet opletten als ik op bezichtiging ben ?

Bedankt

[ Voor 5% gewijzigd door noucmen op 19-05-2021 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
JeroenE schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 07:25:
@nemcuon Kijk eens goed hoe de afvoer van de CV zit aangesloten, want het lijkt er op alsof ze dit op de half loshangende regenafvoer hebben aangesloten
Heel goed attent, jij denk het zo omdat de CV ketel in de hoek zit ? https://cloud.funda.nl/valentina_media/143/351/629_2160.jpg
. Komt de afzuigkap van de keuken boven het dak van de "overkapping" uit?
Wat bedoeld je ? Hij komt uit naar de terrasse naaste de keuken
Ik zou het persoonlijk niets vinden. In de uitbouw zijn er 2 kamers zonder enige vorm van ventilatie met buiten.
Ook heel goed attent, ik heb dit niet opgemerkt tijdens de 20 minuten bekijken,
Je bent ook de linker slaapkamer naast de keuken al kwijt omdat die als doorgang naar de uitbouw gebruikt moet worden.
Klopt,
In de rechterslaapkamer zit daar nog de oude buitendeur, die in een slaapkamer in de uitbouw uit komt. Ik vind het vaag georganiseerd.
Wat bedoeld je, welke kamer in dit plaatje ? (graag de afmetingen noemen zo dat ik kan weten welke kamer het is) https://cloud.funda.nl/valentina_media/143/351/629_2160.jpg
Ik heb verder geen idee hoe het daar met de buurten zit, maar blijkbaar is voor dat huis een verzamelplek van fietsen en een invalideplek voor de deur (waar een lesauto staat geparkeerd?).
Klopt, goed opmerking
Waarom heeft de bovenbuurman camera's hangen voor zijn raam?
Als een bewaking voor haar auto of fiets ?

Dit is in een buurte met veel zwarte verhuren aan arbeid migranten (polen, romeins, bulgarien), daarom is dit apartement naar 5 slaapkamer is gedeeld: zo dat dit kan verhuurd worden naar 5 mensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noucmen
hammy87 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 09:22:
@nemcuon Ik zou ermee oppassen. Dit is gewoon heel goedkoop opgeknapt, goedkope keuken, laminaat vloertje, stucen en verven. Daar kan je weleens wat verassingen tegen gaan komen, qua elektra, leidingen, afvoer, isolatie ed. Check ook of de uitbouw wel mag.. zou mij niks verbazen als deze niet met vergunning geplaatst is (als dat nodig is..)
Was inderdaad heel goedkoop opgeknapt, met slordig details.
Kan wel een goed(koop) beleggingsopject zijn, maar niet goed voor mijn familie om daar te wonen.

Dit opbject is van een makelaar in Aug 2020 gekocht voor 170k, daarna goedkoop opgeknapt, misschien kamer gesplitsen en nu 299k gevraagd na 9 maanden !!!

Mbt uitbouwen: het was in 2002 gedaan, dus ik neem het aan dat het wel met een vergunning was ?

[ Voor 6% gewijzigd door noucmen op 21-05-2021 07:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
[b]mrbootster in "Ervaring met huis kopen - Deel 8"Telefonisch hebben we wel over het huis en onze bieding afgestemd, voordat we de bieding deden. Hij zei toen dat 271k "wel een heel goed bod was", achteraf gezien liet hij doorschemeren dat hij dat aan de hoge kant vond.
Heeft je makelaar dat gezegd dat 271k goed was ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Vorkie schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 06:55:
[...]

En zo kom je tot een afgewogen beslissing en niet via een topic of 10 op GoT.
Scholen zijn belangrijkst voor mij, daarna is geld verdienen als er een kans is (bvb nieuwbouw)

- School nr 1 (HSV = Haagsschool vereniging) is in Den Haag, maar Den Haag is te duur en ik ga alleen in Den Haag wonen als ik een plekje in HSV heb. Ik ben in het afwachten.
- School nr 2 (DSV = Delftsche school vereninging) is in Delft. Ik ben ook in het afwachten
- School nr 3 is in Rijswijk, daar heb ik een plekje, maar Rijswijk is meestal oud en niet mijn smaak van huizen
- School nr 4, 5, 6 zijn in Delft.

Scholen in Delft zijn op mijn radar omdat daar de huizen zijn goedkoper en nieuwer dan in Den Haag (maar Delftse scholen zijn mijnder goed dan in Den Haag).

Wat ik heb gedaan mbt scholen:
- Sinds September 2020 aangemeld naar school nr 1 en andere scholen in Den Haag, en ook school Nr 2 in Rijswijk.
- Sinds Jan 2021 aangemeld naar scholen nr 2, 4, 5, 6 in Delft, omdat ik opgemerkt heb dat in Den Haag en Rijswijk kan ik geen huis vinden die goed voor mijn smaak zijn.
- Tot eind April 2021: genoeg huizen en wijken bekeken, nu zie ik dat alle mijn beslissingen zijn op scholen gebaseerd, maar ik heb niet genoeg gedaan om scholen te pushen met plekken. Ik ging naar scholen Nr 1 en 2 om met de directeuren te spreken. Voor school nummer 1 en 2 moet ik nog wachten, maar hun wachtlijsten zijn beetje kleiner
- Gisteren ging ik naar de wijk van school 3 en direct heb ik opgemerkt dat ik heb 1 ding enorm gemist: direct spreken met ouders van de scholen. Ik heb tot nu toe alleen maar online op facebook gedaan, en daar heb ik niet zo veel geleerd: mensen vertellen niet zo veel online. Corona maakt direct contacten moeilijk, maar ik heb ook niet goed dingen geplan. Tot nu toe ben ik alleen van Noord NL naar Den Haag / Delft gegaan en terug in een dag om huizen te bekijen, ik mis dus de kans om met ouders te spreken rond 8:30 of 14-15u.

Van ochtend en vandaag ga ik scholen op bezoek zijn, en ook een paar wijken bekijken.

Het was moeilijk voor mij om dit verhuizen te realiseren want
- Budget 700k (was initiel 500k) voor 1 huis, of 950k voor 2 huizen
- Mijn eisen van basis scholen is heel hoog: moet ten minsten 40%-70% uitstroming naar VWO, liefst tweetalig
- Mijn smaak van huizen is niet typisch NL: energie A, 5 slaapkamer, plat dak, genoeg achter tuin, afstand max 2.5km naar goed school
- De smaak van mijn vrouw is ander dan van mij en is moeilijk te combineren: grote woon kamer (35m2 minimaal), groen omgeving. Zij houdt erg van een wijk in Delft: De Bras / Biesland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Bedankt voor je opmerking, vandaag ben ik bezig met mensen te praten,
Ik komt hier terug vanavond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Voor scholen 4,5,6 in Delft, heb ik een bijna-ideal huis in mijn definitie
https://www.funda.nl/koop...41312296-drukkerijlaan-2/

+Voordelen: grote tuin, kinderen voetbal tuin dicht bij, plat dak, nieuw, energie zuinig, makkelijk fietsen naar scholen nummer 4-5-6 in Delft

+Nadelen:
- minder privacy in de tuin vanweg de hoge gebouw daarnast, maar dit kan ik een hoge hekje van bomen maken.
- beetje prijzig: dit wordt rond 650k verkocht ? Druikkerijlaan 3 is een grotere en mooiere huis, maar die is nu 680-690k (was 580k in Feb 2020 gekocht, moet 17-19% nu indexeren)
- minder keuzen voor middelbare scholen in 2024, maar daarna kan ik weer verkopen ?
- niet erg de smaak van mijn vrouw, die wilt wel de huizen in postcode 2498 (daar is veel groener en vaak met grotere woonkamer), terwijl ik vind haar smaak niet optimaal kwa woon oppervlak https://www.funda.nl/koop...t/sorteer-afmelddatum-af/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
D-dark schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 10:45:
[...]

En hier komen we bij de crux van het probleem, je hebt teveel eisen.
Ga ik zelf even verdelen in prioriteiten

1 In de buurt van goede school 2,5 Km
2 5 slaapkamers, genoeg achtertuin, grote woonkamer (plat dak beperkt je teveel in de keuzes, maak die optioneel)
3 Groene omgeving
4 Energiezuinig
5 Goede verkoop waarde later.

Mijn advies is om je te richten op prioriteit 1 t/m 3
Wat nog moeilijker voor mij is: ik denk nu om in (1) Delft, (2) Biesland, (3) Ypenburg te gaan wonen, om naar school numer 2 (rijswijk) of 4 (Delft) de kinderen te brengen, maar als ik later plekken heb in school nr 1 in Den Haag, ga ik meestal mijn kinderen daar brengen, dus moet ik dan mijn woning verkopen ? Minder ideal dan als ik nu een tijdlijke appartement ga kopen en daarna dat ga verkopen / verhuren als ik toch moet/wil verhuizen ???

[ Voor 3% gewijzigd door noucmen op 21-05-2021 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Inderdaad, ik zie wat je bedoeld
[...]
Het gaat om de kamer uit foto 10. Volgens mij i die afmeting 3,58 bij 2,04. Als je rechts boven aan de plattegrond begint en je gaat langs de muur naar beneden is het de deur tussen de derde en vierde slaapkamer die je tegen komt.

[Afbeelding]
Ik zie de problem met de deur niet, behalf dat zijn handler is nu weg.
[...]
Ja, maar dat is toch apart? Waarom is dat dan nodig? Bovendien mag je in Nederland helemaal niet zo maar camera's op de openbare weg richten. Ik zou er in ieder geval niet blij mee zijn dat ik continu door de buren wordt gefilmd wanneer ik aan kom of vertrek.
Misschien in de problematische Laakwartier is dit wel nodig ? Vaak diefstal, en privacy is niet erg belangrijk ?

Het is minder goed om hier te wonen met kinderen door die veel arbeidmigranten, maar het park / speeltuin direct voor het huis is WEL ENORM en ERG GOED.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Mag ik hier nog een vragje over hypotheek kwijt ?

Ons inkomen 104k (dus maximaal 580k lenen puur op dit inkomen), overwaarde huidige woning 380k, kontant 130-170k.

- Meeste hypotheek adviseurs zeggen dat ik mag maximaal 580k lenen,
- een adviseur zei dat ik mag tot 880k lenen, maar ik moet mijn huidige woning eerste "verkopen" en daarna annuleren als ik toch het niet wil verkopen
- IkBenFrits.nl zegt dat ik hoef mijn huidige woning niet te koop zetten, en ik mag tot 880k lenen.

Wie is de wijzere adviseur ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
D-dark schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 19:35:
[...]

Wat @Louwke al stelde

Je kan nooit meer lenen dan dat je maximaal aan hypotheek kan krijgen.
Verschil om daar boven te komen zit hem dan in de overwaarde huidige woning en eigen geld.

Dus 580000 max lening
Contant 130000 a 170000 max
Huidige eigen woning 380000 met 90% voor hypotheekberekening = 342000

Totaal 1052000 a 1056000

Maar, deze happy redenatie werkt alleen als je huidige huis 100% is afgelost.

Stel je hebt nog een restschuld van 200000 (max hypotheek wordt dan 580000-200000 = 380000)
Dan houd je nog 852000 of 856000 over wat je maximaal kunt uitgeven aan een woning.

Wil je het precies weten dan zal je echt een afspraak moeten maken met een hypotheekadviseur en al wat stukken aanleveren.
Die kan dan bepalen of gezien jullie inkomsten, dienstverbanden een maximale hypotheek mogelijk is en wat de meest gunstige hypotheekverstrekkers rekenen voor verkooppijs eigen woning icm hypotheek en opties overbruggingshypotheek
Tot die tijd doen ze dezelfde globale berekening die we hier ook uitvoeren. Daar zal je weinig problemen mee hebben tenzij je echt op het randje gaat zitten van wat er maximaal mogelijk is.
Net als ik heb gezegd: hypotheek adviseurs zijn van mening verschillend: als mijn huidige huis van 550 markt waarde en mijn huidige hypotheek schuld 200k is, dan (1) "heb ik 350k over" of (2) "heb ik nog een schuld van 200k" of (3) er is iets in tussen, als mijn schuld nog groot is, dan meer van 2, anders meer van 1 en het is aan een geld verstrekker te bepalen.

[ Voor 4% gewijzigd door noucmen op 22-05-2021 14:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noucmen
Nog een vraagje over erfpacht cannon:
- Ypenburgh hoort nog bij Den Haag, maar geen huis in Ypenburgh heeft een erfpacht cannon te betalen
- In de zelfd gebied van De Uithof, de Abdis Evastraat 29 moet nog erfpacht cannon betalen
- De nieuwbouw 100m daarnaast heeft eigen grond.

Dus het lijkt me op dat de ontwikkelaar van een nieuwbouw heeft de grond afgekocht, ander ontwikkelaar niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Requiem19 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 14:38:
[...]

Nee, zijn allemaal standaarden voor.

Meeste financiers willen 90% van de overwaarde financieren dmv een overbruggingshypotheek.

In jouw geval dus:

(550-200 = 350)*0,9 = 315k.
Eigenlijk: 550 * 0.9 - 200 = 295k

Dan heb ik
- 580k max hypotheek
- 295k (of beetje meer) overwaarde
- 80k kontant
- aanleg (stock) rond 80k.
--------------------------------------
Totaal: 1035k

Uit te besteden:
- 750k voor een nieuwbouw (meerwerk plus administratie kosten)
- 12k voor reserve double maandlast
-------------------------
Nog restend: 273k

Het is dus niet genoeg om een "tijdelijke appartement" te kopen, ik moet dus nu huren als ik voor de nieuwbouw wil gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
olivier5 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 17:50:
[...]

Het zal met afspraken tussen de gemeente en de ontwikkelaar te maken hebben. Delen van Den Haag zijn erfpachtgrond, andere delen niet. Waar ikzelf woon (Duttendel) is het ook grotendeels erfpachtgrond, maar sommige huizen staan op eigen grond, met name die die voor de oorlog zijn gebouwd. Het is overigens mogelijk dat de erfpachtcanon het maximale hypotheekbedrag weer naar beneden brengt. Bij de woning die je aanhaalt is de erfpachtcanon vrij hoog.
Weet je waarom is de erfpachtcanon van De Uithooft gebied heel hoog ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Ethirty schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 16:07:
Het zal misschien aan mij liggen maar je maakt het jezelf wel erg moeilijk. We praten over een straal van <30km. Het is niet alsof je tussen Den Helder, Groningen of Maastricht moet kiezen.

Ik zou de locatie van een huis vér boven een school zetten. Natuurlijk zit er verschil tussen scholen, maar niet zoveel dat ik er de moeite voor over zou hebben waar jij nu mee bezig bent. Is dat wellicht iets cultureels, want ik hoor weinig Nederlanders zo kieskeurig zijn over een school.

Je lijkt af en toe te vergeten dat er voor elk huis 30-50 mensen interesse hebben. Wat ga je straks doen als je een plek hebt op je droom-school maar geen huis kan vinden?
Ik kan ook makkelijk kiezen om in De Uithof te gaan wonen, daar heb ik een nieuwbouw, en dan alle scholen nummer 1-6 zijn van max 10km. Is het haalbaar ?

Ik ben langdurig ziek, daarom moet ik een goedschool kiezen omdat ik niet goed voor mijn kinderen kan zorgen. Daarna vind ik dat het makkelijk fietsen naarschool en het gezellig spelen met vrienden die dichtbij wonen is ook belangrijk. Ik ben niet goed en heb ook niet genoeg energie om speel-date voor mijn kinderen te organiseren als ik ver van school woon. En omdat ik van buitenland afkomst, vind ik dat als ik niet centraal woon, gaan andere ouders mijn kinderen "vergeten" in hun kring. Dat is mijn ervaring in Noord Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
olivier5 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 18:20:
[...]

Ik weet alleen zeker hoe het bij ons zit, maar ik denk dat de kans groot is dat het overal in Den Haag op dezelfde manier gaat. 'Onze' erfpachtgrond is eeuwigdurend uitgegeven, en daarbij is een grondwaarde vastgesteld (zeg 30K). De jaarlijkse canon is gebaseerd op de gemiddelde hypotheekrente in Nederland, op dit moment voor ons geloof ik 1,1%. Dit wordt elke 5 jaren herzien. De grondwaarde staat echter vast. Dit betekent dat wij tot 2025 1,1% van 30K als jaarlijkse canon hebben. In 2025 wordt de canon dan herzien o.b.v. de dan gangbare rentes.

Vermoedelijk is de erfpachtgrond in De Uithof hoog gewaardeerd omdat die pas in 2018 is uitgegeven. De grondwaarde is dan logischerwijs hoger dan bij eerder uitgegeven grond vanwege de zeer sterk gestegen huizenprijzen de afgelopen jaren. In 2018 waren de hypotheekrentes ook nog wat hoger, dus vermoedelijk is het canonpercentage ook hoger. Je zou verwachten dat de canon in 2023 wat gaat dalen (afhankelijk van wat de rentes doen).

Vermoedelijk is het mogelijk de canon af te kopen, zodat je geen jaarlijkse verplichtingen meer hebt. Meestal is dat (in Den Haag) m.i. niet zo de moeite. De canon is overigens (net als hypotheekrente) fiscaal aftrekbaar. Met jouw inkomen scheelt dat zo al de helft.
Bedankt, is heel informatie

Als ik naar deze 2 huizen kijken:

- https://www.funda.nl/koop...93601-abdis-evastraat-25/ "perceel 222 m2, eeuwigdurende erfpacht met een jaarlijkse bruto canon van € 1.770,60" <---Bouwjaar 2018, dus grond was rond 2016 uitgegeven, dus de rente was rond 1.5%, dus dit 222 m2 grond koste 108'040 als erfpacht, of 487 euro/m2 ????

- https://www.funda.nl/koop...03987-abdis-evastraat-29/ "Eeuwigdurende erfpacht van 290m2 met canonverplichting ad. € 2.320,- per jaar" <-- en dit 290m2 grond koste 154'666 euro, of 533 euro / m2 ???.

- dant wat is mijn grond waarde ? De bouwnummer dat ik heb, heeft een eigen grond van 250m2, is het wel ongeveer 125k (500 * 250) van waarde ? Maar wat is het verschil tussen de koste van eigen grond vs de koste van erfpacht ?

Klopt mijn berekening ?

[ Voor 5% gewijzigd door noucmen op 22-05-2021 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
President schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 18:57:
[...]

Voorlopige conclusies:
- spachtelputz slaan we over, we gaan de muren verven en kinderkamers leuk behang
- rolluiken op eerste en tweede verdieping
- dakkapellen zitten er al op + uitbouw
- horren kopen voor de ramen. We denken aan inzet die je er in de winter weer uit haalt?
- even kijken of we al coax en internet in alle slaapkamers aanwezig is, anders kijken of we dat meteen kunnen doen
- misschien een stukje achtertuin overdekken, bijvoorbeeld gedeelte schuur/poort
- zonnepanelen wachten we even ideeën af van uit de gemeente, dan een bedrijfje komen vragen om de dakkapellen te controleren. Sowieso zullen er maar beperkt aantal panelen kunnen komen door de dakkapellen
Is misschien een luchtwater warmtepomp van waarde ? Ik zie dat nieuwer nieuwbouw (begin 2021-2022 bouwen) gebruiken dat ipv aard warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Kan iemand mijn uitleggen waarom een grond welke erfpacht is afgekocht, is nog niet in eigendom ?

- In Delft, het omzetten van afgekocht erfpacht naar eigendom is puur 120 euro administratie https://www.delft.nl/wone...lgestelde-vragen-erfpacht
- In dit artikel: je ben nog niet de grond eigenaar hoewel je de erfpacht heb afgekocht https://bieb.knab.nl/hypo...genaar%20van%20de%20grond.

Ik begrijp erfpacht is het huren van de grond, stellen we voor dat een stukje grond 100k is, en de rent is nu 1.1%, de erfpacht canon is dus 1.1k / jaar, en dit werkt net als een aflossingsvrij hypotheek met de maandlast van 1.1k / jaar. Dan als we de erfpacht wil afkopen, betalen we 100k, maar waarom op dit moment is de grond nog niet in eigendom ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
olivier5 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 23:08:
[...]

Het is puur juridisch. Wanneer je een huis koopt op erfpachtgrond, koop je in wezen alleen de opstal. Je bent alleen eigenaar van de opstal (= het gebouw). Wanneer je een huis koopt op eigen grond, ben je eigenaar van de grond. Aan de erfpacht kunnen voorwaarden zijn verbonden.

In Den Haag is eeuwigdurende erfpacht waarvan de canon eeuwigdurend is afgekocht praktisch gelijk aan volledige eigendom. Juridisch gezien is het iets anders, omdat de gemeente de eigendom van de grond niet aan je levert op het moment dat je de erfpachtcanon afkoopt. Er is ook niet direct een reden daarvoor. Onder voorwaarden doet de gemeente Den Haag dat overigens soms wel als je daar een verzoek voor doet.
Ik begrijp nu meer dat

- erfpact is een overeenkomst om een grond (van een eigenaar) te gebruiken
- erfpact canon is de huur bedrag per jaar
- als erfpact is eeuwigdurend afgekocht, dan word de opstal eigenaar nog steeds de "gebruiker" van de grond, maar dan is dit gebruik gratis. Er zijn nog voorwaarden dat de eigenaar de contract (de erfpacht) ontbinden.
- in Den Haag nu bijna altijd dat het "gratis gebruiken" ook omgezet worden naar een eigendom

klopt het ?

In grotere steden is erfpacht meer aanwezig dan in kleiner steden / dorpjes. En in Delft denkt de gemeente nu om ook erfpacht te gebruiken https://www.ad.nl/delft/e...n-woning-helpen~ab961584/, maar dan de reden is om meer geld te verdienen dan om "de woning prijs lager te maken", klopt het ?

[ Voor 11% gewijzigd door noucmen op 22-05-2021 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
olivier5 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 23:37:
[...]

Voor jou is dat misschien allemaal niet zo relevant. Logischerwijs zal erfpacht een drukkend effect op de woningwaarde moeten hebben. Wanneer de canon eeuwigdurend is afgekocht en er verder geen werkelijk bezwarende voorwaarden aan het recht zijn verbonden (zoals in feite bij gemeentelijke erfpacht in Den Haag), dan is dat effect denk ik verwaarloosbaar.
In dit https://denhaag.maps.arcg...327bb4bd6a5eacc98ec4dd073 zie ik dat er zijn een paar gebieden in Den Haag dat de opstal eigenaar nooit de grond eigenaar kan worden

- rond de belangrijk snelwegen en kruispunten: bvb de A12 en A4, de treinsporen <--- dit is logisch
- rond de lange weg die heet Meilis Stokelaan (de Eskamp gebied) <--- wat voor reden is dit ?
- de gebied tussen Centrum Den Haag en Schilderswijk <--- wat voor reden is dit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Eigenlijk denk ik nog hard of het gunstig is (geld gerelateerd) om die nieuwbouw woning te volgen, het is wel dat ik van "jong woning" van houd, maar het is ver van alles. Dus als het "de unieke kans" is om toch in Den Haag een nieuwbouw te krijgen, dan ga ik misschien verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
JeroenE schreef op zondag 23 mei 2021 @ 08:37:
[...]
Dat is heel vervelend voor jou. Maar of je nu een "goede" school of een "slechte" school hebt gekozen zie ik niet in wat dat voor verschil gaat maken. Iedere school heeft natuurlijk eigen schooltijden, maar de totale schooltijden zijn min of meer gelijk omdat dat allemaal is voorgeschreven.
Ik bedoeld ik ben ziek daarom wil ik een goede school voor mijn kinderen kiezen,
[...]
Dat is min of meer het punt wat ik en (ik denk) @GENETX ook proberen te maken. Je moet geen "supergoede allerbeste" school uit kiezen die te ver weg is. Voor Nederlanders is 10 km van een basisschool wonen echt heeeeeeel ver weg.
In Nederland zoekt het gros van de mensen gewoon de beste school in een kleine cirkel rond het huis, als ze al niet simpelweg de dichtstbijzijnde kiezen.

Toen ik jong was zat er een jongetje in de klas die midden in de polder woonde (want zijn ouders hadden daar een boerderij). Daar werd heus wel eens een keer gespeeld, maar ik denk dat ik mijn hele lagere schooltijd niet vaker dan 10 keer bij hem ben geweest. Er naar toe was nog wel te doen, maar daarna moest je 's middags ook weer naar huis fietsen en dat was gewoon "heel erg lang". Ik denk dat het ongeveer 5 km was, maar dat is als je 9 bent dus gewoon te ver. Zeker als er nog 20 andere kinderen zijn waar je net zo graag gaat spelen en die maar een paar minuten verderop wonen.

In een nieuwbouwwijk kan dat wel eens lastig zijn, zeker als die "ver weg" ligt en er nog geen basisschool heel erg dicht in de buurt is. Zeker als je uit de andere kant van het land komt lijkt mij dat een legitieme vraag om gewoon eens aan de projectontwikkelaar te vragen hoe het zit met het onderwijs in de buurt.
Daarom moet ik heel hard denken:
- prijs stijgt hard, dus moet snel kopen
- ik ben altijd voorbereid om te verhuizen als de goed school plekjes heeft, om binnen 3.5km van school te wonen
- daarom denk ik om nu een apartement te kopen
Is er trouwens een specifieke reden dat je rondom Den Haag wil gaan wonen en niet in (ik noem maar wat) Almere of Breda of Deventer?
Vrouw gaat in Delft werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Raden jullie de goedkoopste manier om koopsom van verkocht objecten te kunnen weten ? Ik moet ongeveer 1-5 keer per week inschatten.

Walterliving is niet correct, huispedia is een slordig inschatting, kadaster is te duur.

[ Voor 14% gewijzigd door noucmen op 23-05-2021 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
naitsoezn schreef op zondag 23 mei 2021 @ 17:45:
Fascinatie met een specifieke basisschool begrijp ik eerlijk gezegd ook al vanaf het begin niet zo hoor. Tuurlijk zijn er 'slechte' scholen, maar over het algemeen zijn de scholen in Nld gewoon van goede kwaliteit en bovendien is het enorm lastig in te schatten welke scholen zo uitzonderlijk goed zijn. 60/70% uitstroom naar VWO zegt natuurlijk he-le-maal niets over de kwaliteit van de school, maar veel meer over de bewoners van de wijk in die omgeving.
60/70% uitstroom naar VWO is de resultaat van 30% ouder, 30% school, 30% het kind. Maar ik ben daar niet alleen voor VWO natuurlijk, er zijn genoeg andere redenen

/off-topic
Je zou je ook kunnen afvragen of je als langdurig zieke wel dergelijke bedragen (>800k, schulden tot de max, alle overwaarde erin) wilt neertellen voor een huis, of dat je liever een significant bedrag vrij besteedbaar wilt houden.
Of is dit ook een manier van belegen ?

[ Voor 4% gewijzigd door noucmen op 23-05-2021 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
tdw schreef op zondag 23 mei 2021 @ 15:08:
[...]

Aanbellen en aan de nieuwe bewoners vragen
Is idd ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
JeroenE schreef op zondag 23 mei 2021 @ 15:22:
[...]
Ik snap totaal niet waarom die twee met elkaar te maken hebben. Als je gezond zou zijn dan had je het geen probleem gevonden als je kinderen op een "slechte" school zouden zitten?

[...]
Klopt, als ik gezond zou zijn dan kan ik mijn kinderen beter opvoeden en voorbereiden met veel kennis & vaardigheid ondedelen.
Nu zal het in Delft vast niet simpel zijn om een huis te kunnen kopen, maar ik begrijp er steeds minder van.
Wat bedoeld je ? Is het nu moeilijker in Delft een huis te kopen dan buiten van Delft ?
In dat geval snap ik niet waarom je niet gewoon een huis in de buurt van je school nr 1 koopt en dan even afwacht tot je kinderen daar over 5 jaar eindelijk op terecht kunnen.
Stellen we voor dat ik 2 jaar moet afwachten, dan binnen dit 2 jaar zou het beter zijn voor mijn kinderen om naar andere scholen in Delft te gaan, want dichtbij de school Nr 1 in Den Haag de scholen zijn niet goed genoeg de reden om daar voor een duur huis te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
JeroenE schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 14:42:
[...]
Ik zie echt niet voor me hoe jij met een uurtje per dag denkt kinderen veel meer te kunnen leren dan zij 6 uur per dag op school krijgen. Nog afgezien van het feit dat als het jou wel lukt het er op neer komt dat je kinderen zich 6 uur per dag stierlijk vervelen omdat jij ze beter onderwijs kan geven dan de docent.
Ik bedoeld, de succes van opvoeding van mijn kinderen is vaak 70% school, 30% thuis. Door mijn ziek is dit 95% school 5% thuis.
Ik denk dat je beter aan jouw school nr1 kan vragen wat ze denken dat een realistische termijn is dat je kind(eren) daar op school kunnen komen. In het algemeen zijn er niet heel veel uitstromers en dus ook geen plek voor instromers. Dat maakt het vast moeilijk voor hun om iets te zeggen, maar als er een wachtlijst is van 5 kinderen om in te stromen en gemiddeld gaat er iedere 2 jaar iemand uit de klas dan heeft het dus geen zin om daar op te wachten.
Ja, die cijfers zijn bijna correct, misschien ik moet tot 2 jaar wachten

[...]
Wat ik gewoon niet zo goed begrijp is dat je binnen 4 maanden bent ingeloot op een nieuwbouwwoning in de plaats waar je wil wonen maar dat je vervolgens daar eigenlijk toch niet wil gaan wonen.
Dit stukje Randstad is aan het eind van Den Haag, aan de grens met Westland.
Dit is minder dichtbij scholen en kinderlijk activititeiten dan bvb Delft.

Dit is mijn 3e nieuwbouw inschrijving binnen 2 maanden en ik ben ingeloot, duur dat veel langer voor andere mensen ?
Er zijn mensen die al jaren aan het zoeken zijn en overal steeds misgrijpen. Ik heb het idee dat je niet goed in ziet dat het bijzonder is in de huidige markt dat je al zo snel een woning hebt gevonden. Wellicht kom je uit een regio waar het nog wel normaal is dat je na 2 weken na plaatsing van een huis op funda de makelaar belt en dan een week later het huis kan bezichtigen, maar in de Randstad kan je dat echt vergeten. Dan is het huis al lang aan iemand anders verkocht.
Zelf in Mei 2021 is het niet moeilijk voor ik om een bestandbouw te kopen, want ik heb nog genoeg kontant en tijd om snel te kunnen reageren.

- Feb 2021 heb ik kans gehad om een woning in Delft van 5 jaar oud te kopen onder de vraagprijs, maar ik was te lang (3 weken) aan het twijfelen en dan was het verkocht. Daarna kwam de storm van enorme stijging van prijs en alles is gekocht.
- Maart 2021 is een woning in Voorburg aan mij verkocht met maar 5% overbiding, maar het was te klein voor mij, daarom heb ik geanuleerd.
- 23 Mei 2021 heb ik nog een kans om een apartment te kopen met 10-12% overbidding, maar het was toch lager dan de marktwaarde.
- Nu 25 Mei 2021 ga ik beslissen om bijna iedere kans van een bestandbouw te grijpen en ik ga niet meer wachten. Maar toch ga ik twijfelen of het beter is om door te gaan met de nieuwbouw dan ik ingeloot ben.

Ben ik doom ? Twijfel ik te veel ? Ik weet het niet, maar in het verhuizen van Noord NL naar Delft / Den Haag ga ik zeker een fout maken in het kopen voor de eerste woning, dus ik weet niet meer of ik toch een fout durf te maken of ga ik nog 1 maand twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Als ik de nieuwbouw aan de dood-eind van Den Haag ga kiezen, dan moet ik
- een hele goedkope apartment kopen, die minder dan 300k is, in het afwachten tot Q1 2023
- 30 k weg gooien in het huren van iets, tot Q1 2023, maar dan ga ik misschien die nieuwbouw toch verkopen omdat het op 8-10km van goed scholen zijn, dan moet ik een andere woning kopen, maar misschien ga ik een goed genoeg winst van de nieuwbouw krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Requiem19 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 23:07:
Je twijfelt in ieder geval wel veel :).

Maar ongetwijfeld maak je dan ook een hele zorgvuldige keuze. Ik snap alleen niet dat je gaat bieden op een woning en dan de koop annuleert - waarom ga je dan bieden in de eerste plaats als het te klein voor je is?
Omdat met 570k kan ik in Ypenburg 170m2 wonen, 170m2 grond hebben, maar in Voorburg kan ik maar 130m2 wonen, 90m2 grond hebben. Eerste was ik heel blij dat ik een relative "niet oud" woning kon hebben die dichtbij school was, maardan meer een meer vond ik dat ik niet blij zou zijn om daar te wonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noucmen
Requiem19 schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 23:21:
[...]

Maar het helpt mij meestal om eerst heel goed en lang na te denken wat ik precies wil. Als ik dat dan weet ga ik gewoon heel hard m'n best doen om dat voor elkaar te krijgen.

Maar als je nog niet weet wat je wilt... dan ga je elke keer ergens aan beginnen en halverwege weer stoppen. Kost veel meer tijd! :).
Als ik heel goed en lang nadenk, heb ik geen resultaat.

Als ik mee beweeg in mijn beslissingen, ga ik meer ontdekken: (1) wat ik erg wil en wat ik kan accepteren, dit geld ook voor mijn vrouw sinds haar wensen zijn heel anders dan die van mij, (2) wat zijn er aangeboden in NL huizen en wijken, die klopt niet zo veel met mijn smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Steel price forecast: "Steel is expected to trade at 4638.10 Yuan/MT by the end of this quarter, according to Trading Economics global macro models and analysts expectations. Looking forward, we estimate it to trade at 3792.42 in 12 months time." https://tradingeconomics.com/commodity/steel

Maar ik denk dat Covid situatie mid 2022 is niet zo veel anders dan mid 2021, en dan de supply-chain van bouw materialen zijn nog veel geblockeerd. Dus: huis prijs stijgt nog heel veel omdat het nog langzaam en duur is om een nieuwbouw te krijgen ???

Vraagje 1: Wat denken jullie aan de bouwbedrijven: Dura Vermeer vs BAM vs VORM ???
Vraagje 2: de woningen van Erasmus Veld project zijn veel goedkoper dan Hof van Haag, waarom zo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Waarom bij een nieuwbouw project moet de ontwikkelaar iedereen bellen ?

Bij een nieuwbouw project moet iedereen precies om 9:00 inschrijven, daarna kiez de ontwikkelaar mensen door de volgorde van inschrijvingen die binnen komen. Om 13u bel ik om te weten of ik ingeloot ben, maar dan zeggen ze dat ze zijn nu nog bezig met het bellen, en dan kunnen ze niet uitleggen waarom ze moeten nog bellen ?

Is de resultaat nog niet duidelijk om 10:00 al ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
vinpower schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 14:50:
Afhankelijk waar je woont denk ik dat mensen gek genoeg zijn om al een woning te kopen en je erin te laten wonen terwijl zij de lasten al hebben. Ik zou het er voor over hebben om een huis te krijgen in mijn regio.
Omdat die beleggers denken dat het prijs zou altijd maar stijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Een hypotheek adviseur wilt niet dat ik tegelijkertijd 2 woningen in 2021 kopen, hoewel dat het kwa cijfer haalbaar is. Hoger risico dan gemiddeld denk ik.

- Van inkomen mag ik 580k lenen
- Huidige woning 650k, hypotheek 200k, overbruggingskrediet is dus 650 * 0.9 - 200 = 385
- Kontant 160k

Maximaal te besteden is 1125k
------------------------------------------------------------

- Nieuwbouw 1: 755k (inclusief meerwerk), mag 755k lenen, of nieuwbouw 2: 600k (inclusief meerwerk)
- Apartement 350k (getaxeerd waarde 315k), mag maximaal dus 315k lenen
- Overige kosten (administratie + reserve voor dubbele lasten) 20k

Maximaal te gebruiken: 1125k (met nieuwbouw 1) of 970k (met nieuwbouw 2)
------------------------------------------------------------

Moet ik naar 2 aparte hypotheek adviseur gaan, of is dit plan van 2 woningen te kopen te doom met veel risico's en het is beter om te stoppen ?

[ Voor 3% gewijzigd door noucmen op 27-05-2021 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Señor Sjon schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 17:32:
[mbr]@noucmen Ik wil je vriendelijk verzoeken niet elk hersenspinsel in dit (of nieuwe) topics te dumpen, maar eerst voor jezelf te filteren en onderzoeken. Veel van je vragen kan je namelijk gewoon rechtstreeks stellen aan de partijen waarmee je aan tafel zit. In dit geval dus rechtstreeks aan je hypotheekadviseur kunnen en moeten stellen (hint: er zit een groot verschil in financierbaarheid tussen woning voor bewoning en elke andere woning, waarbij banken vaak niet meer dan ~70% op een tweede woning willen financieren vermoed ik) [/]
Ok, sorry, ik ben bijna dood met alle gedachten en opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
fsfikke schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 17:23:
[...]

Dat je een hypotheek van bijv. €1.00.000 kan krijgen betekent niet dat je bij de bank ook 10 huizen van €100.000 kan financieren.
Je verkoopt je oude woning voor €650k, koopt een appartement voor €350k, dan heb je €650k-200k-350k+80k+80k = €260k over.
Dan ga je naar de bank en koopt die nieuwbouw voor €700k uit €260k eigen inleg en de rest, 440k met een hypotheek.
Ja, ik wil mijn oude woning nog niet verkopen, daar is prijs nog hader aan het stijgen dan Den Haag gebied
Ik wil alleen nu iets hebben in Den Haag gebied, misschien moet ik toch een bestand woning kopen, anders is het te ingewikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
olivier5 schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 17:58:
[...]

Wellicht nog als advies, maar ik zou het proberen simpel te houden. Koop een nieuwbouwwoning (of niet, maar hak die knoop door) en overbrug de periode tot je erin kan of in je oude huis, of, wanneer dat qua reistijd niet kan, in een tijdelijke huurwoning. Misschien is dat duurder, maar je koopt flexibiliteit en je vermijdt risico's. Wellicht zorgt het daarmee ook voor mentale rust.
Tijdelijke huren is ook een optie inderdaad, 25k moet ik betalen voor ongeveer 16 maanden (1.5k per maand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Is een nieuwbouw vaak vetraagd dit corona tijd?
Dit heb ik inderdaat niet meegerekend, het is een disaster voor ons om in een krapig apartement te wonen in 2 jaar (ipv 14 maanden) terwijl de nieuwbouw nog niet klaar is.

PS: een financiele adviseur is zeker voor mij nodig, zijn ze duur en een rip-off omdat ze weten dat veel dingen in NL ik niet weet ?

[ Voor 76% gewijzigd door noucmen op 27-05-2021 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Sjoerd-b schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 21:54:
[...]

Hopelijk kom je eruit wat je wilt. Ik vermoed dat je ingeloot ben voor een huis in Heeren van Vroondaal, daar zijn wij helaas uitgeloot :/ . Wel jammer om te horen dat jij er dan eigenlijk niet wilt wonen... :+
Hof van Haag phase 2 ben ik, minder groen dan Heeren van Vroondaal, maar meer ruimte tussen de huizen

[ Voor 9% gewijzigd door noucmen op 27-05-2021 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Resdogg schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 23:33:
[...]

Komt zeker wat uit! Altijd mensen die toch afhaken of de financiële check niet doorkomen. Wij zijn vorig jaar uitgeloot. Hierna een maand lang de nieuwbouwmakelaar blijven contacten, die makelaar ook langs laten komen voor verkoop eigen woning en nog meer contacten en uiteindelijk kwam - dat was geluk - onze eerste voorkeur vrij en werd er niet opnieuw geloot maar werden we direct benaderd. Mooi verhaal waarbij we zeker door het goede contact de woning gegund kregen.

Toevoeging: na uitgeloot te zijn begint het deel waar je zelf enigszins invloed op lijkt te hebben. Moet er natuurlijk wel iets vrijkomen waar je geïnteresseerd in bent...
Mooie verhaal, binnen die maand hoeveel keer heb mij de nieuwbouwmakelaar gecontacten ? En heb jij ook hun uitgenodigen om een verkoopmakelaar van jou te zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Walterliving is trouwens goed genoeg met de Pro 49/maand account, terwijl Calcasa is rond 25 euro / adres.

Ik ben tevreden met Walterliving, maar er zijn nog fouten: dat de perceel is nooit correct in hun Excel en Web.

Ivm het moeten vragen aan aankoopmakelaar: Ik betaald hem per uur, en hij moet per adres opvragen, en zijn rapport heeft nog fout m.b.t de verkoopdatum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Misschien heb ik een kans om een apartement van 290k te kopen, vaste prijs, van een woning corporatie, ze hebben een marktecomform voorwaarde: dat ik moet later terug naar hun verkopen als ik verhuizen wil, en ze zullen een "ontafhankelijk taxtateur" gebruiken om de waarde te bepalen.

Mijn vraag is: is dit gunstig te kopen als een tijdlijk woning terwijl ik nog niet zeker ben waar een welke woning ga ik langer veblijven ? De antwoord is bijna altijd ja, voor een periode van minimaal 6 maanden.

1) Wat zijn de kosten om dit te kopen en wonen voor 12 maanden ?

- Overdrachtsbelasting 5'800
- Taxatie rapport 500
- Hypotheek adviseur kosten rond 2500
- Notaris kosten 1000
- Kosten NHG (0.7 % van de koopsom) € 2'030
- Rente kosten 12 maand: 0.0083 * 290k = 2407

----------- Total kosten: 14237 ----------------

2) Wat zijn de huur bedrag voor 12 maanden: 1200 * 12 = 14400
3) Wat is de mogelijk prijs stijging voor dit 12 maanden: met een 5% stijging tot Juni 2022, is dit: 14500

Conclusies:
+ Dus, na 12 maanden heb ik gratis verblijven in dit woning ipv het moeten betalen voor 14400
+ Na 6 maanden, is de kosten voor het aankopen en wonen 13'034, prijs stijging 7'250, verlies is dus 5'784, is toch minder dan de huurbedrag van 6 maanden (1200*6 = 7200).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
D-dark schreef op maandag 31 mei 2021 @ 22:23:
[...]

De meeste mensen zouden dolblij zijn als ze voor een nieuwbouw woning worden ingeloot. Een goede nieuwe woning voor een normale prijs en zekerheid op deze markt. Maar zodra er iets concreet wordt toch de angst om je te binden.

Zoals het nu gaat is het risico heel reëel dat je binnenkort niets hebt omdat je geen keuzes durft te maken.

Sorry dat ik misschien wat hard over kom. Maar de enige persoon die de keuze kan maken is jezelf en je vrouw. Ik adviseer heel sterk om samen eens goed te praten wat echt de prioriteiten voor een woning zijn.
Jij heb helemaal gelijk,

Mag ik nog vragen: hoe gaat het als de nieuwbouw vertraagd is, moet de aanemer een boete betalen ? Nu is Q4-2022/Q1-2023 van plan (in de koopovereenkomst zie ik dat het 270 werkdagen is, begint Dec - 2021 met het bouwen).

Groeten,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Bedankt voor jullie reacties,

Voor mij lijkt me op dat de plan om dit nieuwbouw te kopen + een kleine tijdelijk apartement logisch klinkt want ik zal ook flexibiliteit hebben en de nieuwbouw beweegt ook prima kwa prijs ivm de markt.

Voor de apartement kan ik kopen (heb wel een constructie voor nagedacht door een hypotheek adviseur) of huren.

Ik was vorige weekend in de omgeving van de nieuwbouw: ERG FIJN BEHALF OV VERBINDING EN SCHOLEN.

1) Plus: rustig omgeving, jong gezinnen met veel kinderen, lux en nieuw huizen, water achter het huis en in omgeving, veel ruimte in de omgeving, goed speeltuin, kinderen mogen veilig spelen op straat, ook een nieuwbouw dus ik zal minder "geisoleerd" voelen omdat ik een buitenlander ben (ben zelf Aziatisch).

2) Minus: meeste dichtbij bushalt of tram halt is 2km ver weg, de beste basischool van de omgeving is erg minder goed dan alle scholen Nr 1 t/m 8 in Delft / Rijswijk / Den Haag centrum, ook zijn de kinderlijk activiteiten van heel ver weg.

Maar, het lijkt me op dat voor veel NL gezinnen is dit niet erg: voor hun / jullie is de basisschool niet erg belangrijk. Dus ik kan ook makelijk verkopen als ik in Q1-2023 dit niet erg wil, en verlies ik geen 40k (voor overdrachtsbelasting 14k + notaris kosten 1-2k + overboden 25-30k)

[ Voor 7% gewijzigd door noucmen op 01-06-2021 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Ja, misschien ik moet meer van jullie / mensen horen en minder koppig zijn met mijn eigen idee van een "goede school".

Twee mensen (met kinderen van minder 10 jaar) die daar wonen raden me aan om de nieuwbouw te nemen, een van hun is ook Aziatisch (maar die is erg minder selectief dan ik kwa scholen), een andere is misschien van Surinaamse afkomst (maar is misschien in NL geboren). Andere 3 mensen (NL blanco zegt maar) vinden het ook fijn om daar te wonen, "maar je moet vroeg genoeg de basisschool regelen want de goed school dicht bij is klein en er komen nieuwbouw huizen met mer kinderen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
vinpower schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 11:23:
Wij betalen 2.600eu all in, no cure no pay voor onze aankoopmakelaar. tot nu toe nog geen succes. .
Is de no cure no pay duidelijk geschreven ?
Voor mij is het alleen verbal overeens, daarna moet ik die makelaarkosten 50% betalen omdat ik een keer een koop geanuleerd heb (de koopovereenkomst van die woning heb ik nog niet getekend)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Señor Sjon schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:44:
Ook dat soort vraagjes kan je in de contracten zelf vinden. 270 werkbare werkdagen is grofweg 1,5 kalenderjaar.
Ik probeer dit te lezen, maar ik begrijp het niet of er een boete is.

"De Ondernemer verbindt zich de woning binnen 270 (tweehonderdzeventig) werkbare werkdagen na de aanvang van de bouw van de woning geheel voor bewoning gereed aan de Verkrijger op te leveren in de zin van artikel 11 lid 4 van de Algemene Voorwaarden"

en in Algemene Voorwaarden:

"Artikel 11 – Bankgarantie
Indien de verkrijger in plaats van een waarborgsom tot nakoming van zijn verplichtingen een
schriftelijke bankgarantie jegens de verkoper doet stellen, dient deze bankgarantie:
a. tijdig aan de notaris ter hand gesteld te worden;
b. onvoorwaardelijk te zijn en voort te duren tot één maand na het overeengekomen tijdstip van
overdracht;
c. afgegeven te zijn door een te goeder naam bekend staande in Nederland gevestigde bank;
d. de clausule te bevatten dat de desbetreffende bank op eerste verzoek van de notaris het
bedrag van de garantie aan de notaris zal uitkeren."

Ik begrijp dat er geen boete gelegd aan de ondernemer, alleen dat ze geen geld zal krijgen als het bouwen nog niet klaar is. Dan is het een grote probleem voor mij als ik nog maanden in de tijdlijke apartement moet wonen.

Nu met Covid is alles vertraagd ....

[ Voor 9% gewijzigd door noucmen op 01-06-2021 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Señor Sjon schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 11:45:
Je had inmiddels al verhuisd kunnen zijn om na te denken over je volgende stap, maar je bent nu nog steeds bezig met twijfelen.
Bedankt,
Ik ben ook eens dat ik moeite heb om beslissing te nemen, dit is sinds bijna 20 jaren,
Van dit Wikipedia: Aboulomania heb ik gelezen dat dit moeite met beslissen gaat samen met mijn stress + anxiety + depression.

Ik weet nu niet wat ik moet doen.
Gewoon "follow the flow" ?
of ik ga mijn aankoopmakelaar dit vragen wat zijn mening is, en daarna zijn advies volgen ?
Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Señor Sjon schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:15:
Either way, hak de knoop door, ga door met je leven en vat de koe bij de horens. Ik ken genoeg twijfelaars die twijfelen over kleine zaken, maar daardoor de big picture verliezen. Daar lijkt bij jou ook sprake van te zijn. Laat desnoods je partner beslissen mocht daar sprake van zijn.
Inderdaad twijfel ik voer kleine zaken en verlies ik de big picture.
Mijn vrouw heeft weinig verstand van de markt, ook heeft zij geen zin in het optimiseren van geld (voor haar is het verliezen van 50k euro niet erg een grote probleem). Maar zij is goed in zijn werk (is de bread-winner van mijn gezin), en zij begrijpt ik wel en weet wel wat ik moet doen om minder te moeten twijfelen.
Van een aankoopmakelaar ga je uiteindelijk niks aannemen, want je komt vragen die je hem moet/kan stellen hier neerzetten ipv ze aan hem te stellen. Je hebt denk ik wel genoeg meningen verzameld. Succes!
Wat bedoel je ? Dat ik ga hem niet geloven en vragen hier nog steeds ga stellen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Caelorum schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:53:
@noucmen het is zo een beetje een gebed zonder einde. Elke week heb je 2 of 3 verschillende plannen lijkt het en je bent sinds je eerste post nog geen klap verder in het vaststellen wat jullie nu willen.
Die aankoopmakelaar gaat je niet kunnen helpen omdat je hem blijkbaar zo weinig vertrouwd dat je liever alle vragen, zelfs die hij makkelijk of beter met je kan uitzoeken, hier stelt in plaats van aan hem.

Ik lees hier nu al een tijdje mee en ik denk dat mensen hier gewoon heel beleefd proberen te zeggen dat je weer kan terugkomen als je voor jezelf duidelijk hebt wat je nou wil.
Ah, ok ik snap wat je bedoeld.

Sorry allen, ik weet niet wat ik wil, ik wil veel dingen optimiseren maar ik laat mijzelf afgeleid worden door kleine details (inclusief meningen van anderen). Een soort van mentale ziekte misschien.

Ik ga vanavond mijn vrouw vragen wat zij denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Flix20 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:37:
En dan blijkt de vrouw Groningen wel een mooie stad te vinden.
Haha, nee, verhuizen naar Den Haag is haar plan.

Haar normale input:

- alle scholen in mijn lijst (Nr 1-7) zijn goed, hoef ik niet druk te maken
- een huis mag oud zijn, maar de uitlijke sphere mag niet "goedkoop" zijn, en de innerlijk sphere moet "netjes" genoeg zijn (dus keuken, sanitair, vloer, kleuren moet recent (lees: max 10 jaar oud) zijn. Lees: een omgeving voor "arbeid mensen" is niet voor mijn vrouw.
- huren is OK, geld verliezen door het huren is OK, in een apartement wonen is OK
- ik mag de kinderen niet vaak van scholen wisselen.

Van alle tijfelen tot nu toe, 60% waren mijn eigen twijfelen, 40% waren het verschil van mening met mijn vrouw.
Voorbeeld van mening verschil: dit object is niet acceptbaar voor haar https://www.funda.nl/koop...41312296-drukkerijlaan-2/ omdat de uitlijk sphere van het huis klinkt "goedkoop" en "niet mooi".

Maar zij vindt dit mooi https://www.funda.nl/koop...-87755241-wilde-gagel-40/ (natuurlijk is de omgeving van dit veel veel groener dan die Drukkerijlaan 2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Ethirty schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 14:07:
het overwinnen van je persoonlijke angsten of control issues. Ander topic, hoewel ik je dan eerder professionele hulp kan adviseren. Praat eens met je huisarts en/of probeer het eens met een eerstelijns GGZ medewerker oid.

Suc6!
Sinds 4 jaar klant van Lentis en nog een Psychologie afdeling van een grote ziekenhuis, met mindfulness en compasionele training deel genomen, maar ben ik nog niet beter in mijn mentale gezondheid.

Ik moet nog leven en beslissing nemen. En het kopen van een huis is veel stressvol.

Maar ja, als ik niet getwijfel heb, had ik sinds Feb 2021 al een huis en dan nu ben ik een stap verder, bvb: het wachten tot dat een mooier woning op Funda is aanwezig terwijl wij rustig in Den Haag al zijn.

Ja, wij kunnen altijd verhuizen later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Caelorum schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 17:32:
Achteraf gezien super blij dat wij al in 5 maanden een huis hebben kunnen vinden en kopen. Snel de rat race in en weer uit. Meer betaald dan het de paar maanden waard gaat zijn, maar goedkoper dan huren en vooral blij dat we niet de huizenprijzen zien stijgen en stijgen met elk bod dat we doen.

Idiote markt.

Ik hoop echt (zelfs als nieuwe huizenbezitter) Dat de markt een flinke correctie gaat krijgen.
Het is nu al 7% duurder dan 5 maanden geleden,
Ik moet nu ook snel beslissen.

Maar misschien komt een flink correctie straks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Waarom willen veel verkoopmakelaar de (ongeveer) opveleringsdatum niet naar klanten informeren ?

Als een koper wil ik niet extra aanbieden naar een huis die met een standard opleveringsdatum pas 8 maanden later, om voor een huurwoning van de eigenaar te betalen, ik ga een andere woning met duidelijker opleveringsdatum kiezen.

Vaak genoeg hoor ik van de verkoopmakelaar: "opleveringsdatum is in overleg / in onderhandeling". Vandaag hoor ik van een woning van 660k vraag prijs dat "als jij een bod van 800 doe, dan kan de eigenaar binnen 4 dagen al verhuizen". Wat stom. Ik ging dus zelf naar het huis om te vragen, en opleveringsdatum is 3 maanden van vandaag, is ideal voor mij.

Of met vague informatie dan hopen de verkopemakelaren dat kopers meer gaan overbieden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Dan in mijn bod doe ik ook: "Hier bied ik 670k, oplveringsdatum in overleg" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Reiziger88 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 20:31:
[...]

875k voor een kale 2 onder 1 kap huis, dat is een flinke prijs:O. En dan ook nog erfpacht:O.
Dit grond van 231m2 koste ongeveer 300k in 2019 denk ik, nu is het rond 350k, dus totaal 1225k voor een kale 2-o-1 huis ? Wow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Mens, mijn vrouw wilt dit kopen https://www.funda.nl/koop...87786279-parelgraslaan-7/, omdat ik te lang aan het twijfelen was. Zijn vindt dit 9 / 10 van alle criteria's

OK, ik moet over een goede bod denken, wat is het ?

- Te koop Juni 2 / 2021: Parel graslaan 7, 179 m2 wonen, 137 m2 perceel, tuin aan het zuid vraag 660k
- Verkocht buurhuis: Feb 1 / 2021: Parel graslaan 16, 186 m2 wonen, 167m2 perceel, tuin aan het noorde, vraag 650k, verkocht 632.5k, geindexeerd prijs voor vandaag is 663k

Mijn inschatting formulier: prijs is 15% per 365 dagen tussen nu en een jaar geleden gestegen, dus

prijs stijging na N dagen is 1.15 ^ (N/365) keer.

Van mijn formula, zie ik dat Parel graslaan 7 is ongeveer 698k, gemiddeld van alle huizen met warmtepomp in Rijswijk Buiten

Referentie (Note that "Yard size" is not correct due a bug of Walterliving)

https://docs.google.com/s...jVe6VRfA/edit?usp=sharing

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f2mKvY2z3cAmA8Lc40J8WNjlLCc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s1Yj6wJoqnHSas86ti0T6Idj.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door noucmen op 02-06-2021 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Sport_Life schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 20:17:
[...]

Ben je al in de wijk/straat geweest?

Ik denk trouwens dat er wel leukere huizen te koop zijn in die buurt, met voortuin en grotere kavel..

Vind het knap dat ze met beukmaat 540/562 op 179m2 uitkomen. Volgens mij is dat niet cf nen 2580 norm en dus niet vergelijkbaar met andere woningen die wel cf nem norm zijn.
Ik ben meerdere keer in dit wijk geweest, een nieuw wijk, en er komen nog meer huizen en groene voorzieningen. Maar wel krappig huizen naaste elkaar.

Ik ben eens dat dit een flink prijs voor een klein grond is, en in Ypenburg kan ik soms een grond van 300 m2 hebben voor max 560k https://www.funda.nl/koop...4695-frits-diepenlaan-40/

Ik houd van warmtepomp (heel aangenaam temperature, en energiekosten rond 30 euro/maand), maar misschien moet ik dit niet door warmtepomp afgeleid gemaakt worden.

Wat bedoeld je met de NEN / NEM ? Ah, ik zie de totale m2 woonopp. als 177.152 hier:

- Begane grond: 11.22 * 5.475 = 61.42
- 1e verdieping: 11.22 * 5.475 = 61.42
- 2e verdieping: 9.92 * 5.475 = 54.312
------------Totaal: 177.152 m2

[ Voor 10% gewijzigd door noucmen op 02-06-2021 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
[b]Gijsje22 in "Ervaring met huis kopen - Deel 8"bezichtigingsmogelijkheden al vol zijn, daar al naar geïnformeerd?
22 mensen komen bekijken, waaronder 1 ben ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noucmen
Afca_020 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 22:12:
scheurtjes in de binnenmuren. (Het huis is 20 jaar oud)
Scheurtjes heb ik ook gezien in een huis van bj 2015.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
De laaste 10 dagen heb ik gezien dat de hypotheek rente om hoog is gegaan, bij IkBenFrits
https://www.ikbenfrits.nl...2B&ap__waarde_edit=699999

(het was 0.93 tien dagen geleden, en nu is 1.4),

maar bij hypotheekshop.nl zie ik nog onder-1 renten.

https://www.hypotheekshop.nl/rente/rentevergelijker/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Maakt dit rente stijging de woning markt nog gekker ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Ivow85 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 07:28:
[...]

Rente stijging kan grofweg een mix van twee effecten hebben aan de kant van kopers:
- nog meer mensen die zo snel mogelijk een woning willen kopen. Dus nog meer druk op de huizenmarkt.
- lenen wordt duurder, daarmee wordt het budget van kopers (iets) kleiner. Waardoor de prijsdruk iets kan afnemen.
Zeker meer druk want veel mensen willen goedkoper betalen hoewel de betaalbaarheid niet erg veel anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
battler schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 08:51:
@noucmen Zoek professionele hulp. Als je niet weet wat je moet bieden, neem een aankoopmakelaar in de hand.
Mijn aankoopmakelaar gaat ook mee, maar "relatieve nieuwbouw met warmtepomp" is misschien niet zijn expertise. Hij geeft mij nog geen concrete advies van bedrag, ik wacht af na de bezichtiging van middag.

Ik ga ook een bod doen bij Nijkampvaart 120 te Ypenburg, vraag prijs 389, 143m2 wonem 130m2 perceel. Geen vrijstelling 2% belasting dus is mindere druk door onder-3& kopers https://www.funda.nl/koop...1322538-nijkampvaart-120/

[ Voor 15% gewijzigd door noucmen op 03-06-2021 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
ANdrode schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:39:
[...]

Merk op dat de waarde van de huidige woning (en overwaarde/restschuld) ook verdampt. Als mensen hetzelfde percentage van hun maximum-ruimte blijven lenen moeten de prijzen vrijwel direct meebewegen met de rente.
Mee beweeg bedoeld jij dat prijs gaat omlaag als rente omhoog en overwaarde omlaag is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
battler schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:28:
[...]

Als je nog niet eens bent gaan kijken, waarom ben je nu al je bod aan het bepalen? Ik hoop dat je jezelf net zo gek maakt als ons hier :X
De wijk en de achter tuin heb ik veel keer bekeken, binnen het huis nog niet. Bod bepaling is om een plan te maken (1) of ik ga kopen of niet, als niet dan ga ik mijn aankoopmakwlaar niet inschakkelen, (2) om de trend van de markt te voelen (bvb kopen het nu of kopen een goedkopere woning in het afwachten voor een verlaagd prijs, (2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
redwing schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 10:35:
[...]

Ik zou er in de huidige markt maar van uit gaan dat zo'n keuring in je bod opnemen je kansen op het huis enorm veel kleiner maakt.
Eens, dit is niet kopers markt, een plan maken, contact hypotheek adviseur van te voren, de woning goed kijken en bieden zonder bouwkeuring en lage hypotheek voorbehoud. Dat is de strategie nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Ethirty schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 12:14:
[...]

Straks is het huis 950k, de rente 4% en kan je het niet meer betalen. En dan?
Jij denk in een hele linear manier, in 2017 hebben veel mensen ook over crypto zo'n manier gedacht.

[ Voor 11% gewijzigd door noucmen op 04-06-2021 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Goede middag.

Denken jullie hoeveel een m2 perceel ongeveer koste in de gebieden Delft, Sion en Ypenburg op dit moment?

Van mijn aankoopmakelaar hoor ik Delft 600, Sion 500 en Ypenburg 450,

Maar heb ik iets anders gezien op verdere gebieden
- voor een nieuwbouw in Weste Den Haag (De Uithof, oplevering Q1 2023) moet ik 368k voor 247m2 betalen, dus 1489 euro/m2.
- voor een bestand bouw die in Nov 2020 is verkocht, zie ik 727 euro/m2 https://www.funda.nl/koop...03987-abdis-evastraat-29/

Bedankt

[ Voor 25% gewijzigd door noucmen op 06-06-2021 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
D-dark schreef op zondag 6 juni 2021 @ 22:59:
[...]

Bij degene die verkocht is.
Oppervlakte
290 m²
Eigendomssituatie
Erfpacht
Lasten
€ 2.311 per jaar

Als het nieuwe huis eigen grond is dan verklaart dat hoogstwaarschijnlijk het verschil.

Maar staar je niet blind op de grondprijzen.
Hoe gewilder de locatie des te hoger de prijs is.
Dan weet je hoeveel Delft, Sion en Ypenburg koste per m2 grond ?
grondprijzen is een van verschillende factoren natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Weer verloren in een competitie van 22 kandidaten, hoewel ik 702k (5% boven mijn Excel's ingeschatte bedrag) heb geboden. De winnaar doet ten minste 710-715k, en zonder financiering voorbehoud.

Volgende keer ga ik zonder financiering voorbehoud doen, maar moet ik eerste een hele concrete concept maken met een hypotheek adviseur ? Zijn er hypotheek adviseuren die een soort "zekerheid" guaranderen ? Ik gebruik nu IkBenFrits.nl maar ik weet niet of ze dat willen doen.

En kan ik ook de aankoop service van een verkoopmakelaar gebruiken, die is de koning van verkopen in de regio waar ik op zoek ben ?

In Juni ga ik definitief dit zoektocht beeindigen, ik heb te lang gewacht.

[ Voor 11% gewijzigd door noucmen op 07-06-2021 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
[b]D-dark in "Ervaring met huis kopen - Deel 8"
Zie daar het verschil tussen een 2 onder 1 kap woning of een rijtjeshuis. De laatste gebruikt veel minder grondoppervlak.
Dat zie ik niet.
De grond van 2-o-1 is vaak groter dan een rijtjeshuis, en het is niet de de grond van een bepaald soort opstal is duurder dan een andere opstal, maar vaak een kleiner kavel is duurder dan een grote kavel kwa prijs-per-m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Wolly schreef op maandag 7 juni 2021 @ 22:55:
[...]

Vervelend voor je. Heb je wel gebruik gemaakt van een aankoopmakelaar of heb je zelf je bieding gecommuniceerd? In dat laatste geval hoop ik dat je je bod in je moedertaal hebt gecommuniceerd?
Het is door mijn aankoopmakelaar gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
battler schreef op maandag 7 juni 2021 @ 23:57:
[...]

Sion 1,5 jaar geleden gekocht voor 720 m2.
720m2 perceel of 720k ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
fsfikke schreef op maandag 7 juni 2021 @ 23:40:
[...]

. Dan heeft een voorbehoud ook totaal geen nut.

Maar begrijp ik nou dat je na maanden hier praten nog nooit eens met een hypotheekverstrekker hebt gepraat die je deze basics ook zo had kunnen vertellen?
Al met 6 hypotheekadviseur gesproken, max lening (LTI) heb ik al, maar niemand mij heeft verteld dat ik mag (met beetje risico) zonder voorbehoud doen.

Ik dacht dat het altijd goed is om met voorbehoud te doen want wij weten nooit de risico's tussen nu en de komende 2 maanden.

Maar volgende keer zal ik zonder voorbehoud doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
battler schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:57:
[...]

720,- per m2 voor een perceel van 500m2.
Was dat een kavel, of was dat de gecalculeerd prijs voor de grond waar je huis is bevestigd ?
Ik neem het aan dat het nu al 800 euro/m2 is, in Juni 2021.
Pagina: 1 2 3 4 5

Let op:
Topic om je huis kwijt te raken: Ervaringen met het verkopen van je woning
Specifieke vragen over nieuwbouw-projecten: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic. Probeer niet aan vaguebooking te doen en ook wat context te geven in reacties.

"Bod gedaan op leuk huis, nu afwachten"

Dit zegt eigenlijk niemand behalve de poster wat.

Ontwikkelingen op de huizenmarkt: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 7