De wondere wereld van de drinkmaaltijden...
Voor mijn werk wordt van mij verwacht dat ik dagelijks Het Financieele Dagblad in de gaten houd. In het begin van mijn loopbaan bij dit bedrijf, nu alweer zo'n anderhalf jaar geleden, voelde dit aan als een last. Tegenwoordig begin ik mijn dag standaard met het FD en heeft het tot op een bepaalde hoogte conventionele(re) nieuwskanalen vervangen (maar niet Tweakers, uiteraard

).
Zaterdag 14 januari j.l. was ik het FD aan het bekijken en kwam ik het
volgende artikel tegen. Het artikel trok mij, ook omdat ik al tijden probeer gezonder te eten inclusief o.a. het proberen om gebalanceerd macronutriënten binnen te krijgen en calorieën te tellen via apps. Dit is iets wat ik een week volhoud, om na een week weer verder te gaan op de oude manier en volgende maand beterschap jegens mijzelf te beloven. Een vicieuze cirkel.
Na het artikel gelezen te hebben, heb ik direct besloten om een proefverpakking Jake Light te bestellen. Ik ben niet heel groot, heb mijn caloriebehoefte een tijdje terug bepaald via de
Harris Benedict formule en om ook wat kilo's te verliezen zou ik in potentie aan 1.500 kcal per dag genoeg moeten hebben.
Ik ben een liefhebber van eten pur sang; ik probeer zoveel mogelijk te koken en mijzelf steeds te verrassen met allerlei recepten. Echter ben ook ik slachtoffer van het "weinig tijd"-syndroom en maak ik mijzelf vaak er gemakkelijk af door een kant-en-klare AH maaltijd te halen na werk en ontbijt over te slaan omdat ik geen honger heb in de ochtend.
De eerste kennismaking
Nadat ik mijn Jake Light proefverpakking een aantal dagen later binnen had, heb ik het de dag erna geprobeerd met 400 ml water. Nadat ik mijn eerste slok had genomen, viel me op dat de smaak erg bevalt. Ik ben sowieso wakker te maken voor vanille ijs, dus dit is mooi meegenomen! De shake nam ik in om 9 uur 's ochtends en ik kreeg pas om 13.30 uur weer honger. Ik was om en heb een pakket van 20 besteld, inclusief de gratis shaker (waarvan ik de blender bal nu alweer kwijt ben...).
Wat mij trouwens opviel was de scepsis en zelfs agressie bij anderen toen ik het onderwerp naar voren bracht. Zoals ik al zei ben ik een liefhebber van eten, maar het is lastig om over te brengen op andere mensen waarom jij niet 'gewoon' mee eet en in plaats daarvan een 'ongezonde' shake drinkt. "Daar kan je toch niet al je voedingsstoffen van binnen krijgen?". "Weet je zeker dat er geen ziekteverwekkende stoffen in zitten?". "WAAROM?". Op een gegeven moment ben ik dus gestopt met het uit te leggen aan men en stel ik mij slechts passief op: wanneer iemand wil weten wat ik precies eet c.q. drink, leg ik het van harte uit.
De consensus bij veel mensen in mijn omgeving is dat ik geen zin meer heb in eten, maar dat is totaal niet het geval. Niet in de eerste plaats om het sociale aspect: ik vind het fijn om in de middag met mijn collegae over koetjes en kalfjes te praten.
De eerste week Jake
Na mijn mooie pakketje met shaker in ontvangst te hebben genomen, heb ik mijzelf voorgehouden om ten minste iedere dag het ontbijt (als ik dat al zou nemen op bepaalde dagen) te vervangen met een shake. Hier ben ik donderdag mee begonnen en heb tot en met vandaag zes shakes op: elke ochtend en twee keer in de middag.
Het gaat er bij mij goed in en ik merk soms dat de shake al voor de helft op is, terwijl ik voor het gevoel pas twee slokken heb genomen. Naast dat ik al mijn voedingsmiddelen binnen krijg die ik nodig heb, voel ik mijzelf ook veel beter, ik heb in de afgelopen dagen geen last gehad van een inkakker of juist heel veel zin in vlees/hartigheid/zoets/chips etc. (iets met de bloedsuikerspiegel?). Dit zijn dingen die ik voorheen wel eens had doordeweeks, wat vaak gepaard gaat met een warme en/of grote lunch.
Ik heb nog niet op de weegschaal gekeken, omdat dat voor mijn gevoel een vertekend beeld geeft. Pas na een aantal weken/maanden denk ik in staat te zijn om het effect van de shake op mijn lichaamsgewicht uit te leggen.
In ieder geval ben ik overtuigd en wil ik dit 'dieet' nog lang volhouden! Naast het feit dat ik al mijn voedingsstoffen binnen krijg, niet te veel eet en ook geld bespaar (ik geef voor de lunch al gauw meer dan EUR 5 uit per keer), bespaart het mij tijd en vind ik het lekker om ook eens in mijn auto te kunnen ontbijten!
Ik hoop snel weer een update te geven

.