Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Soylent en alternatieven - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 2
Acties:

• Kapotlood
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 23-03 12:11
(dit is m'n eerste grote post met zoveel informatie, dus als je opmerkingen of tips hebt hoor ik ze graag!)

Het originele topic staat hier: Soylent, de toekomst van eten?
Dit topic is overigens niet bedoeld om een discussie los te maken over een "welles-nietes" of het gezonder is dan een appel. Het is echt bedoeld als topic over de ervaringen van deze Soylent-alternatieven.

Soylent, een initiatief van Robert Rhinehart, was ontwikkeld als alternatief op de normale maaltijden. Ontwikkeld als complete vervanger, bevat het alle benodigde mineralen en vitaminen die men per dag nodig heeft volgens de FDA (US Food & Drug Administration). Niet iedereen gebruikt Soylent of de alternatieven als volledige vervanger van eten, mede omdat eten natuurlijk ook een sociale bezigheid is. Maar als ontbijtvervanger kan het wel een gezonde verandering van iemand's dieet zijn, omdat je op deze manier 1/3 van je dagelijkse benodigde vitaminen en mineralen binnenkrijgt, zonder een overmaat aan vet, suiker of andere minder gezonde dingen die vaak in ontbijtrepen e.d. zitten.

Omdat het een totaal andere manier is van eten kun je soms in het begin wel eens last krijgen van kortdurende bijwerkingen. Sommige mensen krijgen in de eerste dagen wat last van hoofdpijn, winderigheid of een dunnere ontlasting. Maar meestal is dit, áls je er al last van krijgt, binnen 1 à 2 weken weer verdwenen en is je lichaam gewend aan deze manier van voedingsinname.

Soylent is niet via normale wegen in Nederland beschikbaar, maar er zijn een aantal Nederlandse initiatieven opgezet. Qua voedingswaarden zijn deze meer afgestemd op de Europese voedingsrichtlijnen. Op dit moment zijn er 6 Nederlandse varianten van Soylent te koop: JimmyJoy, Nutrilent, Queal, Nano en Jake.

https://tweakers.net/ext/f/ss3uyor0HyIYBErlRQLawAGL/full.png
JimmyJoy, destijds ontwikkeld door Joey van Koningsbruggen, was één van de eerste alternatieven die in Nederland te koop waren. De voedingswaarden liggen grofweg in lijn met wat een gemiddeld persoon per dag nodig heeft, hoewel ze tegenwoordig ook alternatieven te koop hebben om juist aan te komen. Ze hebben zelfs een veganistische variant, waarbij o.a. whey vervangen is voor rijst.

Op het moment van schrijven hebben ze 5 smaken:
- Aardbei
- Banaan
- Chocolade
- Mango
- Vanille

JimmyJoy wordt verkocht in zakken van 3 maaltijden: als je JimmyJoy dus 100% als voedingsvervanger wilt gebruiken ben je dus 1 zak per dag kwijt (ontbijt, lunch en avondeten), en heb je 100% van alle benodigde voedingswaarden binnen, inclusief de dagelijkse benodigde hoeveelheid vocht, namelijk ±1,5 liter. Deze worden verkocht in 3 verschillende pakketten:
- 15 maaltijden in 15 zakken: €33 (€2 per maaltijd)
- 30 maaltijden in 10 zakken: €55 (€1,84 per maaltijd)
- 90 maaltijden in 30 zakken: €150 (€1,67 per maaltijd)

https://tweakers.net/ext/f/1GWzYFnMDGqw2hilFba7nM4Z/full.png
Queal, ontwikkeld door Onno Smits en Floris Wolswijk, is een andere bekende die in o.a. Nederland te koop is. De voedingswaarden liggen in lijn met wat een gemiddeld persoon per dag nodig heeft volgens de EU richtlijnen (EU 1169/2011). Er zijn diverse soorten Queal te koop, gericht op verantwoord afvallen tot speciaal voor actieve mensen.

Queal heeft een behoorlijke hoeveelheid verschillende smaken om uit te kiezen. Je zult hier dus makkelijker een smaak tussen vinden die je lekker vindt:
- Speculoos (een tijdelijke smaak)
- Macchiato
- Banaan
- Vanille
- Aardbei
- Chocolade-pinda
- Bosfruit
- Chocolade
- Appeltaart

Queal wordt verkocht in zakken van 3 maaltijden: als je Queal dus 100% als voedingsvervanger wilt gebruiken ben je dus 1 zak per dag kwijt (ontbijt, lunch en avondeten), en heb je 100% van alle benodigde voedingswaarden binnen, inclusief de dagelijkse benodigde hoeveelheid vocht, namelijk ±1,5 liter. Queal heeft geen voordeelpakketten, maar verkoopt ze los per zak à €7. Vanaf 20 zakken krijg je 5% korting, en vanaf 30 zakken krijg je 10% korting. Bij het afnemen van een abonnement krijg je standaard 10% korting, ongeacht het aantal zakken wat je afneemt.

https://tweakers.net/ext/f/brEJjUFU1ueJeay6wKvQ010b/full.png
Nutrilent, ontwikkeld door Ömer Uyar, is een andere bekende die in o.a. Nederland te koop is. De voedingswaarden liggen in lijn met wat een gemiddeld persoon per dag nodig heeft.

Nutrilent heeft een 4 verschillende smaken om uit te kiezen.
- Aardbei
- Vanille
- Chocolade
- Banaan

Nutrilent wordt in zakken per mááltijd verkocht: als je Queal dus 100% als voedingsvervanger wilt gebruiken ben je dus 3 zakken per dag kwijt (ontbijt, lunch en avondeten), en heb je 100% van alle benodigde voedingswaarden binnen, inclusief de dagelijkse benodigde hoeveelheid vocht, namelijk ±1,5 liter. Deze worden verkocht in varianten van 6, 30 of 90 maaltijden. Bij Nutrilent kun je ook een abonnement nemen waarbij je per maand een vast bedrag betaalt en een pakket met de gewenste hoeveelheid ontvangt:
- 6 maaltijden in 6 zakjes: €15 (€2,50 per maaltijd)
- 30 maaltijden in 30 zakjes: €60 (€2,00 per maaltijd)

Als abonnement kost het maandelijk:
- 15 maaltijden in 15 zakjes: €33 per maand (€2,20 per maaltijd)
- 90 maaltijden in 90 zakjes: €150 per maand (€1,67 per maaltijd)

https://tweakers.net/ext/f/LxeOX48CE9LMfExeYSUpzOod/full.png
Nano is de 4e bekende die in o.a. Nederland te koop is. De voedingswaarden liggen in lijn met wat een gemiddeld persoon per dag nodig heeft, en zijn volgens eigen zeggen GRAS, en geproduceerd onder de HACCP, ISO 22000 en GMP condities. In tegenstelling tot de meeste anderen, variëert Nano niet zozeer met smaken (deze zijn allemaal op vanillesmaak gebaseerd), maar met gewone en zogeheten Veggie Hotmeal varianten. De Veggie Hotmeal worden namelijk warm gedronken, in tegenstelling tot de gewone shakes welke vaak uit de koelkast komen.

Nano heeft dus eigenlijk maar één smaak: Vanille.

Nano wordt verkocht in zakken van 3 maaltijden: als je Nano dus 100% als voedingsvervanger wilt gebruiken ben je dus 1 zak per dag kwijt (ontbijt, lunch en avondeten), en heb je 100% van alle benodigde voedingswaarden binnen, inclusief de dagelijkse benodigde hoeveelheid vocht, namelijk ±1,5 liter. Nano heeft een groot aantal verschillende pakketten, variërend van tryout packs van 11 maaltijden tot en met pakketten van wel 666 zakken. Ik zal hier niet alle verschillende pakketten neerzetten omdat het bijna teveel is om op te noemen, maar de prijzen variëren van €33 voor het basis tryout pakket, tot €888 voor het pakket met 666 maaltijden.

https://tweakers.net/ext/f/tYkwVCPxHdFrhndm0nACL4HL/full.png
Jake is de 5e bekende die in o.a. Nederland te koop is. De voedingswaarden liggen in lijn met wat een gemiddeld persoon per dag nodig heeft, en bevatten ca. 100% van de ADH. In tegenstelling tot de meeste anderen, variëert ook Jake niet zozeer met smaken (deze zijn allemaal op vanillesmaak gebaseerd), maar met varianten met verschillende hoeveelheden calorieën. Zo is er een Light variant met 1500kCal, een Original variant met 2000kCal, en een Sports met 3000kCal.

Jake heeft dus eigenlijk maar één smaak: Vanille.

Omdat Jake wordt verkocht in maaltijden van 20, 40 en 80 zakken, lijkt het er op dat deze per maaltijd worden verpakt in plaats van per 3 maaltijden (per dag). Ook hebben ze een abonnement waarbij je maandelijks een vast bedrag kwijt bent en daar een vast aantal zakken voor ontvangt.
- 20 maaltijden in 20 zakjes: €64 (€3,20 per maaltijd)
- 40 maaltijden in 40 zakjes: €119 (€2,97 per maaltijd)
- 80 maaltijden in 80 zakjes: €219 (€2,73 per maaltijd)

Voor abonnementen betaal je dus iets minder, namelijk:
- 20 maaltijden in 20 zakjes: €59 (€2,95 per maaltijd)
- 40 maaltijden in 40 zakjes: €109 (€2,72 per maaltijd)
- 80 maaltijden in 80 zakjes: €199 (€2,48 per maaltijd)

Lently
Lently is een "oude" nieuwe speler, die voorheen als "Stoner Shake" door 't leven ging. Waarschijnlijk omdat aan deze naam ook kenmerken kleven die minder interessant zijn ;) voor shake drinkers, is deze gewijzigd naar Lently. Maar met een nieuwe naam en website hebben ze een heel nieuw "bekkie" gekregen.

Lently komt in 4 smaken:
- Coco Choco
- Banana Smile
- Strawberry Dreams
- Wakeup Cappuccino.

Alles wordt verkocht in zakken waar precies een dag-hoeveelheid aan complete voeding in zit. Een abonnement is er (nog) niet, dus je koopt heel simpel het aantal zakken wat je wilt, en klaar. Wel is er een Starter Pack met alle 4 de smaken en een shaker fles van €49,95.

Disclaimer
Al deze informatie is opgezocht via de websites van deze ontwikkelaars. Eventuele fouten of wijzigingen hoor ik natuurlijk graag en zal ze altijd zo snel mogelijk doorvoeren, maar gezien de ontwikkelingen op dit gebied kán er wel eens iets tussen staan wat niet (meer) klopt. Eventuele hulp is trouwens ook zéér welkom, omdat dingen zoals Anchor-tags e.d. me niet helemaal duidelijk zijn i.v.m. de opmaak!

[Voor 5% gewijzigd door Kapotlood op 29-04-2018 20:32. Reden: Lently toegevoegd]

• Kapotlood
Er zijn talloze tests gedaan, ook met het origineel Soylent, en het schijnt ontzettend gezond te zijn. In veel gevallen zelfs vele malen gezonder dan de meuk die een gemiddeld persoon naar binnen werkt, inclusief de grote hoeveelheiden kunstmatige toevoegingen, en de overmaat aan gluten, suikers en lactose. Zo is Soylent bijvoorbeeld ook door diverse laboratoria getest en zijn ze (vaak) gemaakt volgens o.a. Amerikaanse en/of Europese richtlijnen.

Die kerel van Soylent leeft er al voor de volle 100% op sinds de oprichting, en hij laat elk jaar (een of meerdere) tests doen... tot nu toe is hij gezonder dan ooit.

Ik ben zelf wel in zoverre kritisch dat je zoiets niet 100% als voedselvervanger moet nemen. Niet omdat het niet gezond is, maar omdat je tanden en tandvlees ook de nodige kauw-aandacht nodig hebben om gezond te blijven. Dat gaat met een shake natuurlijk niet. Maar ik gebruik het vooral als ontbijt en als ik écht geen zin heb om te koken als gezond avondmaal (in plaats van een diepvriespizza bijvoorbeeld).

Maar dat we alsmaar ouder worden heeft niet altijd even veel met ons eetpatroon te maken hoor: er zit namelijk ook meer gluten, suiker en lactose in ál ons voedsel, en dat is verre van gezond. De hoeveelheid mensen met een lactose of gluten intolerantie nemen dramatisch toe, en er wordt ook steeds vaker onderzoek gedaan naar de connectie tussen deze (en de kunstmatige toevoegingen) en het krijgen van kanker bijvoorbeeld.

Neemt inderdaad niet weg dat je ook "gewoon" gezond kunt zijn door gevariëerd en gezond te eten natuurlijk. Maar het is niet zo dat dit soort shakes per definitie minder gezond of ongezond zijn... net zoals "gezond" eten ook lang niet altijd daadwerkelijk gezond is :)

• Kapotlood
De hele voedselindustrie is ook heel scheef natuurlijk: fruit wordt doorgekweekt zodat het extra zoet en sappig is, waardoor de hoeveelheid suikers die er in zitten alleen maar toeneemt. Wat als gevolg heeft dat zoet fruit juist steeds minder goed voor je is.

Hetzelfde geldt voor nagenoeg ál het voorverpakt eten: in bijna álle voorverpakte voedingsmiddelen, zowel gezond als ongezond, wordt tarwe, suiker en/of lactose toegevoegd. Ook E-nummers, kleurstoffen en smaakmakers komen steeds vaker voor. De enige manier om écht gezond te eten is dan juist door biologisch te eten en/of zelf te telen.

Maar dit soort shakes kunnen in mijn ogen wel bijdragen tot een consistentere en volledigere inname van de vitaminen, mineralen en enzymen die je nodig heeft... ook al neem je ze alleen als ontbijt. Hoeveel mensen nemen 's ochtends bijvoorbeeld geen of een slecht ontbijt? En hoeveel mensen eten er niet wekelijks voorverpakt eten zoals sapjes, ontbijtrepen, voorverpakte pasta, sauzen, hagelslag, pindakaas etc?

@Piet_Piraat7: Hahaha, ja volgens mij wel. Ik zit niet bij 'm op de WC, maar hij heeft in één van z'n artikelen aangegeven dat alles gewoon werkt zoals het daarvoor ook werkte. Alleen z'n gezondheid is vooruit gegaan, kijkende naar z'n testuitslagen die hij heeft laten doen :)

• Kapotlood
Geen marketing hoor... ik werk voor een aantal klanten en zie letterlijk elke dag die ingrediënten en voedingswaarden voorbij komen, evenals artikelen over wat er allemaal in zit en wat 't betekent. Ik zeg ook niet dat alle E-nummers slecht zijn, een E-nummer kan bijvoorbeeld ook een natuurlijke kleurstof zijn die verkregen is uit rode luisjes. Maar er zijn veel E-nummers die helemaal zo goed niet zijn. Soms gebruikt men ook E-nummers om te verhullen wat het echte ingrediënt is, waardoor klanten niet direct door hebben of een bepaald ingrediënt goed of slecht is.

Best een appel eten voor je gezondheid is natuurlijk niet slecht, maar aangezien men fruit doorontwikkeld zodat het zoeter is, zorgt er wel voor dat de "2 stuks fruit" die je per dag zou moeten eten, makkelijk voor een overmaat aan suiker-inname zorgt.

Suiker is een overbodige voedingsstof bijvoorbeeld, en veel soorten zoetmakers/suikers zitten in érg veel voorverpakt eten en zijn zelfs ongezond:
- http://suikerwijzer.nl/suiker-heb-je-echt-niet-nodig/
- http://www.optimalegezond...e-nee-voor-je-gezondheid/
- http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/suiker.aspx

Overmaat aan tarwe cq. gluten zorgt o.a. voor overgewicht of suikerproblemen, en een teveel kan zorgen voor een intolerantie:
- http://www.pcos-solutions...chrap-tarwe-uit-je-dieet/
- http://www.voedingnu.nl/N..._bezorgdheid-130319083020
- http://www.optimalegezondheid.com/tarwe-gezond-14-feiten/

Lactose, melk, is iets wat volwassenen niet nodig hebben. Caseïne, wat in melk zit, wordt ook slecht verteerd door mensen. Het (teveel) binnenkrijgen draagt mede bij aan de intolerantie ervan:
- http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/lactose.aspx
- https://gezondetips.nl/is-melk-gezond-of-ongezond

Maar buiten alles wat suiker, melk/lactose/caseïne en tarwes allemaal al-dan-niet met je lichaam doen: veel mensen eten te ongezond door teveel voorverpakt eten te eten, ontbijten niet of slecht, of drinken te weinig. In al die gevallen kan ontbijten met zo'n shake als hierboven bijdragen aan een gezonder "dieet" in mijn ogen.

[Voor 3% gewijzigd door Kapotlood op 27-01-2016 14:30]

• Kapotlood
Ik zal dat even toevoegen aan m'n openingspost, bedankt! Dit is inderdaad echt een post voor de liefhebbers van en tips over dit soort producten, en niet echt bedoeld voor een welles-nietes draadje.

• Kapotlood
Ben benieuwd wat je er van vindt! Ik en een aantal mensen om me heen zijn helemaal weg van die shakes... we gebruiken ze geen van allen écht voor 100% als voedselvervanger (m'n vrouw kan écht fantastisch koken en bakken, dus ik zou mezelf in de voeten schieten als ik dat aan me voorbij laat gaan :P ), maar ik merk wel dat ik veel beter ontbijt en meer vocht binnen krijg dan toen ik maar gebrekkig aan ontbijten deed :)

• Kapotlood
Bedankt FlorisQueal, ik heb de abonnementsvorm er ook bij gezet. :)
Ik had trouwens wel een vraagje nu je hier toch bent! Mijn ervaring met Joylent is bijvoorbeeld dat 't product heel homogeen blijft na een paar uur in de koelkast, terwijl bij sommige anderen de shake wat bezinkt. Hoe zit dat bij Queal als ik vragen mag? Wordt dat iets dikker na een paar uurtjes in de koelkast maar met een homogeen behoud, of heeft Queal ook een beetje last van bezinking?

• Kapotlood
Dat heb ik zelf ook :) Als het net even wat opgedikt is na een paar uur in de koelkast, veel lekkerder dan wanneer het nog wat wateriger is als je 't net gemixt hebt.

Jake en Nano heb ik ook niet geprobeerd, ook vanwege de enkele smaak, hoewel dat me wat minder zou storen. Het is vooral ook de prijs die ze vragen. Ik blijf toch de vergelijking maken met wat ik voor 1 persoon kwijt ben aan boodschappen, en Jake en Nano liggen wat dat betreft qua weekprijs (omgerekend) net even te ver boven m'n normale boodschappen-kosten.

@FlorisQueal: thanks! :)

• Kapotlood
@Kees:
Heb je al eens geprobeerd om een kopje espresso door je shake te mengen? Dat is érg lekker! :)

Je moest trouwens eens weten wat voor dieet eskimo's hebben, of in de himalaya bijvoorbeeld. Er zijn heel veel delen in de wereld waar men zulke (voor ons) vreemde dieten heeft dat het moeilijk voor te stellen is dat ook dát heel gezond kan zijn. En innovatie staat natuurlijk ook niet stil, waar o.a. Soylent een voorbeeld van is.

Qua milieu kun je er inderdaad ook nog wat van vinden: ik heb één aluminium zak per 3 maaltijden wat ik weggooi, gebruik alleen water om de shake aan te lengen, en "verspil" hooguit een paar kruimels van de shake. Voorheen at ik regelmatig niet (helemaal niet gezond), of ik at een bakje havermout. Daar ging vaak wat suiker in voor 'n zoetje en verder melk. Dat zijn al 3 producten die je los koopt, niet allemaal per definitie gezond zijn (melk en suiker), en vaak zat ik 2 uur later alweer te snacken aan een ontbijtkoekje :)

• Kapotlood
Heb je Soylent (het originele Amerikaanse initiatief) geprobeerd? Daar ben ik ook wel benieuwd naar! :) Hoe lang heb je dat geprobeerd? En namen de bijwerkingen niet af na een paar dagen/weken?

• Kapotlood
Oh, ik bedoelde het niet als vergelijking dat wat wij eten beter of slechter is, maar meer dat een shake niet per definitie minder gezond hoeft te zijn dan wat wij hier gemiddeld als ontbijt naar binnen werken. Nou moet ik zeggen dat als ik een keer écht Aziatisch eet, daar minder problemen mee heb dan wanneer ik echt Frans eet. Op de een of andere manier kan ik Aziatisch eten beter verdragen :)

Heeft iemand hier trouwens al eens de nieuwe mango smaak van Joylent geprobeerd? Nu was ik al blij met de banaan, vanille en chocolade smaken, maar die mango bevalt me eigenlijk toch wel het best!

• Kapotlood
Ik vond zelf ook de aardbeismaak het minst, hoewel hij met verse aardbeien er doorheen juist wél erg lekker was... maar dat gold voor de banaanvariant ook wel eigenlijk. En een klein kopje espresso door de chocolade variant was ook érg lekker :)

Als je het wat dikker wilt hebben en niet te koud, dan helpt 't ook als je 't even een minuutje in de magnetron doet. De tarwes die er in zitten gedragen zich een beetje als (fijngemalen) havermout, en dat wordt lekker dik. Maar niet té warm, want dan wordt het (vind ik) niet zo lekker.

• Kapotlood
Bedankt voor je reactie Omer! Ik heb ook wel eens gekeken of het zelf maken van Soylent te doen was, maar ik zag op ten duur door de bomen het bos niet meer... het leek me ook dat het eigenlijk alleen goedkoper was als je alles in grote bulk in slaat. En heb je niet een stevige food processor nodig om de pillen e.d. tot een fijn poeder te malen? :)

• Kapotlood
Ik had zelf geen problemen met klonterigheid bij Nutrilent. Doe je eerst een laagje water in de shaker voordat je het poeder toevoegt en daarna met water "aftopt"? Dat levert bij mij het beste resultaat :) Bezinking had ik wel bij Nutrilent, maar totaal niet bij Joylent.

Maar ik merk wel dat Joylent, voor mij althans, het "zachtst" is qua structuur.

• Kapotlood
Ik doe bij Joylent altijd nét iets minder dan 4 afgestreken schepjes met het bijgeleverde schepje, en dat gaat nagenoeg altijd goed :) Maar afwegen is inderdaad wel een stuk preciezer... die maatschepjes is toch altijd een beetje aftasten en gokken.

• Kapotlood
Ik weet niet of Joylent het nog steeds doet, maar ik kreeg bij m'n eerste bestelling een maatschepje en een shake beker "cadeau" :)

• Kapotlood
quote:
Snippertje schreef op zaterdag 20 februari 2016 @ 17:42:
[...]

Vooral uitkijken met koolzuurhoudende dranken, bijvoorbeeld bier is echt gevaarlijk. Zeker als je kort daarop een biertje drinkt. Daarom als ik drink na joylent is het rode wijn.
Oh? Hoe dat zo? Doet koolzuur iets met Joylent dan? Je bent de eerste van wie ik dat hoor... ben bijna nieuwschierig genoeg om 't eens te proberen :)

• Kapotlood
Goeie tips RandomUser! Heb je toevallig een linkje of iets dergelijks waaruit blijkt dat mensen Nano een beetje wantrouwen vanwege die "te perfecte" voedingswaarden? Ik heb er nog niet eerder van gehoord namelijk, maar 't is wel opvallend dat ze zulke perfecte waardes weten samen te stellen. Nu heeft Soylent ook best mooie percentages, maar daar kan ik me iets bij voorstellen omdat deze nogal onder de loep is geweest bij laboratoria en/of voedingsdeskundige, als ik de berichten mag geloven.

• Kapotlood
Huel? Die ken ik niet... wil je je bevindingen hier toevallig plaatsen als je wat verder bent? :) Ik ben er wel nieuwschierig naar!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kapotlood
@Mphilipp: Ik denk dat ze dat niet doen omdat ze een bepaalde houdbaarheidsdatum hebben. Een grote emmer Joylent blijft niet lang genoeg goed om hem leeg te hebben voor hij over datum is namelijk. Ik kan me vergissen, maar volgens mij blijft het enkele maanden goed (±4?).

Ik moet binnenkort ook weer een bestelling plaatsen... de afgelopen tijd druk bezig geweest met de verhuizing, en dat zal de komende 2 maanden ook nog wel zo blijven. Maar de rust in m'n hoofd is na al dat papierwerk een beetje terug gekeerd, dus een Joylentje en wat sporten begint wel weer behoorlijk aan me te trekken :) Heb jij die Mango smaak ook geprobeerd? Ik ben blij dat ze die er bij hebben, want het is naast banaan één van m'n favoriete smaken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kapotlood
Ach, een kerel als Dwayne (the Rock) Johnson eet ook rustig 7000-8000 kcal per dag. Dus je moet dit soort shakes een beetje in verhouding zien denk ik :) De meeste mensen hebben vaak een relatief rustig leven: af en toe een beetje beweging, veel achter 'n kantoor of op de bank zitten, etc. Doe je wat meer, dan eet je een appeltje, banaantje of mueslireep tussendoor bijvoorbeeld. Dan kom je tesamen met een shake toch al snel aan de 2500+ kcal per dag op die manier.

• Kapotlood
2-3 liter per dag... dat heb ik nog nooit gedronken, ook niet als ik Joylent meetel :) Ik drink gemiddeld 5-6 grote glazen (voornamelijk water) per dag, wat ongeveer 1,5-1,8 liter is, zonder het eventuele vocht wat in eten zelf zit natuurlijk. :)

Ik hoop trouwens dat Joylent met de tijd nog enkele andere smaken wil toevoegen aan hun assortiment: een cappuccino/koffie smaak of peersmaakje lijkt me ook wel wat namelijk!

• Kapotlood
Oh de mangosmaak, mmmm! :) Die staat op een gedeelde eerste plek bij mij! De aardbei vind ik echt het minst, maar chocolade, banaan en vanille staan samen met de mangosmaak op de gedeelde eerste plek.

Goh, en pannenkoeken van Joylent. Daar heb ik eigenlijk nog helemaal niet aan gedacht! Is 500g gelijk aan één zak Joylent? Niet dat ik bij gewone pannenkoeken een dik gevoel heb... daar werk ik er zo een handvol van weg zonder te knipperen! :P

Oh, lees nou net op Twitter dat de Omega-3 bij verhitting verdwijnt (klopt dat?)... dan mis je die dus als je Joylent pannenkoeken zou maken. https://twitter.com/joylentshake/status/501457620520435712

[Voor 18% gewijzigd door Kapotlood op 11-05-2016 16:29]

• Kapotlood
Ik ben ook wel benieuwd naar die Twenny bar eigenlijk... vind ze ook wel iets te duur om met regelmaat te gebruiken, maar om een keer te proberen lijkt 't me wel wat.

Maar dat heb ik eigenlijk met de poeders ook. Als ik zelf kook ben ik per week voor twéé mensen minder kwijt dan aan 21 maaltijden Joylent namelijk, en dan eet ik echt gezond en lekker, inclusief snacks en drinken. Maar goed... gemak wil ook wat, en het scheelt ook nog eens veel tijd. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kapotlood
4x zo duur? Dat is dus ook 4x zo duur als normaal eten, want voor dat geld kun je bijna een hapje uit eten gaan. Dat is niet eens grappig meer zo (buitensporig) duur dat Ambronite is.

Ik heb eigenlijk nooit problemen met de levering van Joylent gehad, en de ene keer dat ze wel iets langer bezig waren dan ik had gedacht, was een mailtje genoeg om een net antwoord te krijgen én een gratis shake beker. Als je vegan hebt besteld bij ze kan het inderdaad wel even duren... dat is totaal uitverkocht wegens wat productie-issues geloof ik.

• Kapotlood
Ik heb uit nieuwschierigheid deze vraag even bij Joylent neergelegd. Soja is dus niet per definitie slecht, zoals ik ook opmaak uit de links die je gegeven hebt, míts zorgvuldig gefermenteerd. En ook dan moet je er niet teveel van eten. Maar dat geldt voor zo'n beetje alles. Teveel tarwe, teveel mango, teveel melk, zelfs teveel water... niets "te veel" is goed voor je. Maar met mate en variatie is ook niet alles per definitie slecht voor je :)

Om nu 100% van je eten te vervangen voor het een of ander, of dit nu Joylent, Soylent, Mango's, Aardappels of iets anders is... nee, dat zou ik ook niet zo snel doen. En de hoeveelheid die dan goed voor je is, zelfs dat verschilt per persoon. Sommige mensen eten 2000kcal per dag en worden zwaarder, anderen eten 4000kcal en lopen er kiplekker en gezond bij. :)

[Voor 13% gewijzigd door Kapotlood op 26-05-2016 11:39]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kapotlood
Je moet het denk ik ook een beetje in perspectief zien als men (hier en op andere plekken) zegt dat het een gezond alternatief is.

Bij mij was het een gezond(er) alternatief. Ik ontbeet eerst niet of nauwelijks, en áls ik ontbeet was het beduidend slechter dan een Joylent. Een bordje B-merk Cruesli met de gigantische hoeveelheden suiker en slechte tarwe (om maar iets te noemen) bevat nog niet 10% van de vitaminen en mineralen die wel in Joylent zit, ongeacht de al-dan-niet gefermenteerdheid van soja :)

Dat betekent natuurlijk niet dat Joylent, Soylent of alle andere alternatieven hét antwoord zijn op het hebben van een gezond eetpatroon of dieet. Maar het betekent ook niet dat het per definitie niet gezonder of ongezonder is dan wat sommige mensen voorheen als eetpatroon is.

Daarom wordt ook de "schijf van vijf" telkens aangepast, omdat zelfs die zogenaamde guideline ook niets meer is dan dat: een guideline. De benodigdheden verschillen per persoon, de gevoeligheid voor bepaalde ingrediënten verschillen per persoon, en de mensen die de "schijf van vijf" maken verschillen ook nog eens van mening onderling. Rood vlees was een poosje per definitie slecht, terwijl de proteïne en ijzers die er in zitten (onder andere), helemaal niet zo slecht voor je zijn.

Maar de tip die je eigenlijk overal en altijd terug ziet bij voeding: doe het met mate. En ik denk dat je shakes zoals Joylent ook in dat licht moet zien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kapotlood
Is geroosterd sojameel dan eigenlijk hetzelfde (of heeft 't hetzelfde effect) als gefermenteerd soja?

Ik had ook al eerder naar Huel gekeken, maar vind de kosten van zo'n zak echt gericht op de kosten van eten in Engeland... en veel te duur vergeleken met de kosten voor normaal eten in Nederland. Het is toch snel €10 duurder per week bekeken dan Nederlandse alternatieven. Mij schrikt dat inderdaad toch een beetje af, zeker omdat ik als ik normaal boodschappen doe, zelfs al goedkoper uit ben dan Joylent terwijl ik gewoon goed, gezond en gevariëerd eet.

Het moet wel leuk blijven ten slotte :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kapotlood
Dat is ook mijn positie een beetje... doe het gewoon met mate, en je hoeft je nergens druk om te maken. Snoepen, fabrieksvoer, zelfs de zogenaamd verse worteltjes uit de supermarkt zijn bewerkt met kleurstof en suikerbaden. Als je 't zo bekijkt is alles slecht en moet je eigenlijk alleen uit een moestuintje eten, met zaden die niet gemanipuleerd zijn door iets of iemand.

Laat mij maar lekker een Joylentje drinken op z'n tijd, daar vind ik niets mis mee :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kapotlood
Ik vond zelf Nano ook een beetje tegenvallen. Ik zet zowel Joylent als Nano altijd een uurtje in de vriezer of een paar uur in de koelkast waardoor het wat dikker wordt, maar Nano had erg veel bezinking en bleef inderdaad nogal waterig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kapotlood
Die MealSquares lijken wel het duurst te zijn van alle andere maaltijdvervangers zeg. €90 voor 30 MealSquares, in verhouding zo'n 6 dagen aan eten, zo duur heb ik ze nog niet gezien in ieder geval! :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kapotlood
Daar zit wel wat in. Het hangt ook een beetje af van je eigen huidige eetpatroon/dieet. Ik heb zelf voor ongeveer €37-45 euro per week aan boodschappen, en daar eten we met z'n tweeën aardig gevarieerd en gezond van. Ik neem Joylent voornamelijk voor een wat beter/gezonder ontbijt, maar ook om sneller te kunnen ontbijten, aan m'n dagelijkse vochtinname te komen, en om wat aan te komen. Maar als ik zie wat sommige andere opties kosten, zoals nu ook MealSquare, dan schrik ik soms wat deze bedrijven vragen voor dit soort zaken. Zeker als je na gaat dat een hoop van deze alternatieven zijn ontstaan na/dankzij/door Soylent. En zelfs Soylent, die toch voor zover ik heb kunnen zien het meest "laboratorisch" ontwikkeld is, is goedkoper :) Dan kom ik persoonlijk wel bij de grens van wat ik mezelf kan uitleggen... het moet wel leuk blijven ten slotte :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kapotlood
quote:
kaasaanfiets schreef op maandag 06 juni 2016 @ 02:28:
Wat is de goedkoopste versie van al de verschillende merken? Ik wil dit ook wel eens uitproberen ma t/m vrij en za en zo wil ik dan voornamelijk groenten eten.

Naast het feit dat ik een hekel heb aan koken geef ik verder ook weinig om eten en eet ik altijd teveel en te ongezond. Shakes drinken lijkt me ideaal.

Zijn er ook mensen die er van afvallen?
De goedkoopste weet ik zo uit m'n hoofd niet... ik heb in de openingspost een aantal varianten op een rijtje gezet met prijzen erbij, dus daar zou je al even kunnen kijken. Maar er zijn nog meer alternatieven merk ik, dus dat is even wat uitzoek werk :)

Wat betreft afvallen, dat hang echt af van wat, hoeveel en hoe je nu eet. Sommige mensen komen er van aan, en anderen vallen af. Maar dat is 100% afhankelijk van je huidige dieet. Als je teveel en/of te ongezond eet, dan kun je er heel goed van afvallen in ieder geval. Ik heb een sporter gezien die Joylent neemt in áánvulling op z'n voeding, puur voor de koolhydraten, en die komt er juist weer van aan door een snellere spiergroei dánkzij die extra koolhydraten e.d. Maar als je lekker aan de hamburgertjes zit en ander vet en ongezond voedsel, tja... dan val je er natuurlijk wel van af :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kapotlood
Ze hebben leuke verpakkingen, maar zo'n doosje is gewoon 4 kleuren offset... dat met de volumes die ze verkopen zal dat eerder centen zijn dan euro's qua kosten. Ik weet eerlijk gezegd niet precies waar hun grootste kosten zitten, maar ik dénk dat het in de investeringen in 't bedrijf zelf gaat zitten vanwege de explosieve groei van de afgelopen tijd. Apparatuur, logistiek e.d., zal allemaal vast meer kosten dan een doosje :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kapotlood
@Zenix: Dat is wel waar, maar om het goedkoper te maken moet je vaak grotere hoeveelheden in slaan. En zo niet, dan nog zit je met flinke emmers/bakken met alle ingrediënten. Je betaalt ook voor een stukje gemak natuurlijk :) En niet iedereen heeft de tijd/energie/het inzicht om zelf die recepten te ontleden en alle ingrediënten bij elkaar te vinden.

Wat me ook op viel op de DIY Soylent site, is dat een hoop experimentele recepten gebruik maken van synthetische vitaminen in plaats van natuurlijke. Sommige vitaminepillen (volgens mij die van Trekpleister bijvoorbeeld) bevatten met synthetische vitaminen namelijk, en die zijn helemaal niet bedoeld als vervanger. Dat zijn ten slotte ook dingen waar je rekening mee kan houden.

Maar ik hou het liever bij een beetje gemak in dat geval... ik kan de meeste dingen zelf wel uitzoeken, en probeer waar mogelijk rekening te houden met de ingrediënten (zoals o.a. synthetische of natuurlijke elementen), maar het kopen van een goede keukenmachine die al die soms harde pillen e.d. écht goed kan verpulveren, de tijd en ruimte die het kost om het zelf te doen: dat laat ik liever over aan iemand anders :) Het lijkt me soms wel leuk om het zelf te maken hoor, maar goed :P

• Kapotlood
@Maverick!:
Heb jij een keukenmachine blender of een "echte" blender? Ik heb zelf zo'n keukenmachine met ingebouwde blender, en hoewel die prima werkt, lijkt het alsof een echte shake-blender alles nét even wat fijner maalt.

Het is denk ik niet echt te vergelijken met de smoothies die jij maakt (en ik thuis ook wel eens). Je hebt allemaal natuurlijke ingrediënten en 't is allemaal hartstikke gezond, maar je hebt maar een deel van de vitaminen en mineralen binnen met zo'n zelfgemaakte shake. Voedselvervangers zoals Joylent en Huel streven ernaar om álle benodigde voedingsstoffen te vervangen met zo'n shake. Het uitgangspunt van gezond(er) eten is vergelijkbaar, maar de inhoud en het doel is net even wat anders :)

Als je al gezond eet is/hoeft een Soylent-alternatief geen verbetering op je dieet te zijn. Het zou dan eerder een stukje gemak zijn en eventueel een hulpje bij het binnenkrijgen van alle voedingsstoffen en benodigde vochtinname. Als je bijvoorbeeld elke ochtend slecht zou ontbijten kan een Soylent-alternatief wel toegevoegde waarde hebben in mijn ogen.

Het is ook maar net waaróm je een Soylent-alternatief zou willen nemen natuurlijk :)

• Kapotlood
@Caelorum: Ah, dat wist ik niet, bedankt! Ik drink toch wel glazen water naast de Joylent per dag, dus dat zit wel goed. Maar ik merk wel dat als ik Joylent niet neem, dat ik snel te weinig drink. :) Maar het water wat je toevoegt in Huel e.d. is zo te zien wel meer dan wat er in een stukje aardappel of rijst zit... ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat precies zit

@Maverick!:
Dat is ook een beetje waarom ik 't gebruik. Ik eet tegenwoordig vaker havermout i.p.v. cruesli, omdat het minder suiker bevat dan zo'n pak cruesli (zelfs als ik zelf een schepje suiker toe voeg). Maar echt gezond ontbijt maken kan ik mezelf nooit echt toe zetten in de ochtend. Dat is me op zo'n tijdstip toch even teveel tijd en moeite! :D Ik gebruik 't deels echt als "aanvulling op" én "vervanging van", maar niet als complete voedselvervanger. De hele dag op shakes leven lijkt me een poosje leuk en efficient (los van of het ook écht gezond is), maar ik hou teveel van lekker eten om het permanent te vervangen :)

• Kapotlood
Pulled pork... lekker! Wat dat betreft ben ik echt blij dat ik met een Amerikaanse getrouwd ben. Heer een meester zijn ze daar in dat soort dingen (en bakken... koekjes en taart!) :)

Nee, stoppen met eten zal ik nooit doen in ieder geval! Maar een beetje consistentie in m'n dieet, ontbijt en gezondheid heeft bij mij persoonlijk baat bij een shake'je op z'n tijd.

• Kapotlood
Van Huel kan ik 't niet zeggen, maar Nutrilent en Joylent kon ik wel een paar maanden bewaren.

• Kapotlood
Waar heb je Huel besteld als ik vragen mag? Als ik naar Huel.com ga zie ik daar alleen 'unflavoured' of 'vanilla' staan namelijk :)

• Kapotlood
Wow, duur smaakje! Ben benieuwd naar de smaak en of Huel bezinkt als je 't een poosje in de koelkast zet :)

• Kapotlood
quote:
Jerie schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 13:19:
...Ook weet ik niets over de houdbaarheid van de flavour. Maar als ik er mee zou zitten zou ik het gewoon voor andere dingen gebruiken zoals zelf ijs maken enzo.
Als ik me niet vergis is ook de smaakmaker bij Huel een jaar houdbaar :)

Het is ook niet dat ik vind dat Huel in het algemeen duur is, maar omdat ik het toch als maaltijdvervanger gebruik vergelijk ik 't altijd met boodschappen doen. En ik ben redelijk handig met boodschappen om én weinig uit te geven, en nog steeds gevariëerd en gezond te eten à ±€40 in de week voor 2 personen. Voer e.d. voor de katten reken ik dan even niet mee. In dat opzicht zijn eigenlijk alle Soylent's e.d. duurder.

Maar wat is de levertijd-ervaring van Huel bij jullie eigenlijk? En is deze qua bezinking vergelijkbaar met Joylent? Bij Nutrilent merkte ik echt erg veel bezinking terwijl ik daar met Joylent niet/nauwelijks last van heb na een nachtje in de koelkast. Is Huel vergelijkbaar met Joylent in dat opzicht?

En de smaakloze versie van Huel, is dat ook ongezoet? Dus een flesje smaakmaker van Huel bevat dan ook de benodigde stoffen om het (afhankelijk van de smaak) een zoetje te geven?

• Kapotlood
Bezinking zie je vooral goed als het een nachtje in de koelkast heeft gestaan: dan is de bovenkant van de shake helemaal transparant, en zitten alle zware ingrediënten onderin de shake fles. Met Joylent heb ik daar eigenlijk geen last van, maar bij Nutrilent had ik 't zo erg dat zelfs als je de ochtend erop goed schud, je proeft het verschil tussen de eerste en de laatste slok.

• Kapotlood
Oh, ik heb ook geen probleem met bezinksel als het met een beetje schudden weg is. Alleen had Nutrilent het zo erg dat, als je de shake na het schudden gelijk op drinkt, je tóch merkt dat de eerste slok waterig blijft en de laatste slok te dik. Dat soort bezinksel vind ik zelf niet nodig/fijn voor dit soort shakes. :)

• Kapotlood
Het "origineel" Soylent is hoe dan ook duurder voor zover ik kan zien. De prijzen zijn namelijk naar Amerikaanse gemiddelden qua voedsel, en dat ligt hoger dan wat je hier in Nederland kwijt bent. Neemt trouwens niet weg dat ik best nieuwschierig bent naar Sollend en 't eens wil proberen :) Er is alleen erg lastig aan te komen hier in Nederland.

Ik wil binnenkort als er een beetje rust in de tent is hier Huel ook nog proberen, maar Queal en Nano spraken me eigenlijk net niet aan. Zowel vanwege de prijs als de textuur waar ik meer mensen over hoor.

Maar waar fulltime shake-drinkers (die dus niets anders meer eten) inderdaad rekening mee moeten houden, is dat als je niet meer kauwt je kaken, tanden en tandvlees echt achteruit gaan. Je hebt kauwen nodig voor de bloedsomloop voor een gezond gebit, en als je dat vervangt voor 100% shake, dan denk ik zelf dat je daar later alleen maar spijt van krijgt, hoe gezond de shake zelf ook is.

• Kapotlood
quote:
Flumble schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 14:18:
[...]

Heb je hier ook een bron(nen) voor? Het klinkt aannemelijk, maar er zijn veel dingen die aannemelijk klinken en toch niet waar zijn.
Zomaar een aantal bronnen. Sommigen meer wetenschappelijk onderlegd, anderen meer gefocussed op "gezondheid" :)
- https://www.gezondheidsne...voordelen-van-goed-kauwen
- http://www.rawfoodlove.nl/wp/rawfoodlove/kauw-je-gezond/
- https://www.comfident.nl/nieuws/goed-kauwen-is-belangrijk/
- http://www.avogel.nl/Indicaties/Mond.php
quote:
Joylent schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 15:16:
Hoi allemaal!

...
- Isabel, customer care van Joylent
Bedankt voor je berichtje Isabel! :)

• Kapotlood
Ik heb hier en "in real life" wel eens mensen ontmoet die écht helemaal, maar dan ook echt totaal, geen interesse hebben in "eten" als sociale of lekkere bezigheid. Het is voor hun gewoon voeding, en meer niet. Ik kan me er op zich wel iets bij voorstellen bij de gedachte an sich, maar inderdaad... ik zou dat zelf ook niet kunnen :)

• Kapotlood
Dat staat toch op de sticker? December 2016 zie ik staan ten minste :) 17 juni 2016 is de verpakkingsdatum, dus de datum waarop het product de zak in is gegaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kapotlood
Van Fruticio heb ik nog nooit gehoord, maar ze zien er wel interessant uit om eens te proberen :)

@Flumble:
Welke alternatieven ken jij nog meer?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kapotlood
Ik zou ook zo graag eens die Mealsquares willen proberen, maar voor mij en wat ik zelf betaal aan lunch en ontbijt e.d., zijn ze mij echt te duur. Maar van tot nu toe alle "vaste" varianten van Soylent (ook de Twennies en zo) vind ik Mealsquare wel echt de meest interessante :)

• Kapotlood
Hoi Nino/Joylent,

Bedankt voor de reactie en uitleg! :)

Ik had nog wel een vraagje waar ik nog niet helemaal uit ben gekomen: de soja die jullie gebruiken.

Ik begreep namelijk dat gebruik van ongefermenteerde soja niet echt gezond is, en vroeg me af hoe jullie daar tegenaan kijken en wat voor vorm van soja jullie gebruiken. Ik kon dat op jullie site niet terug vinden namelijk, en was daar eigenlijk wel nieuwschierig naar :)

• Kapotlood
@Nino/Joylent:

Bedankt voor 't uitzoeken alvast! Ik ben benieuwd naar de uitkomst! :)

• Kapotlood
Oh, ik maak me er zelf niet zo'n zorgen om eerlijk gezegd. Zeker niet als je kijkt hoeveel rommel er vaak in voorverpakt voedsel zit zal het allemaal wel meevallen. Van soms niet al te gezonde E-nummers tot een "overdosis" zout, suiker of andere ingrediënten... dan zal soja niet veel slechter of gezonder zijn denk ik. En een "verhoogde kans op" is gelukkig niet hetzelfde als "100% kans op" :)

Maar nieuwschierig ben ik wel, dus ik zal Joylent er nog wel een paar keer mee lastig vallen binnenkort ;)

• Kapotlood
Het is wel poeder, dus je weet maar nooit ;)
Nee hoor... ik zou me er zelf niet zo'n zorgen om maken. Melk producten zoals kaas moet je eigenlijk aangeven bij de controlepost als je Amerika in komt, maar ik heb het zelf ook nog nooit hoeven doen. Heb een paar keer vacuumverpakte kaas meegenomen, gemeld toen ik m'n vingerafdruk moest maken bij de controlepost op 't vliegveld, waarna ik gewoon door mocht lopen. Ik kreeg alleen de opmerking: dat hebben we al lang gezien, en geen enkel probleem :)

• Kapotlood
Je zou denken dat Soylent, die dit soort maaltijdshakes toch wel op de markt heeft gezet, qua verhoudingen en ingredienten toch wel één van de meer gezonde varianten moet zijn?

Ik probeer me wel wat in te lezen in de precieze verhouding en percentages moeten zijn, maar ik krijg ook regelmatig te horen/lezen dat je je daar ook weer niet kapot op moet staren. Blijkbaar omdat iedereen net weer even andere percentages nodig heeft bijvoorbeeld. Helemaal precies weten doe ik 't niet, maar ik kan bijvoorbeeld véél meer eten (ook suiker en vet) zonder dat ik ook maar een gram vet krijg, vergeleken met een hoop mensen om me heen die al een "dikke arie" krijgen als ze naar een koekje staren :)

• Kapotlood
quote:
C00P schreef op zondag 12 februari 2017 @ 20:35:
Ik ben allergisch aan koemelk, eieren (dus ook eiwitten?) en maïs.

Komen 1 van deze stoffen hier in voor?
Joylent, of Jimmy Joy zoals het nu heet, heeft een Vegan variant waar al dit soort dingen niet in zitten. Maïs durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar dat lijkt me niet in ieder geval :) Volgens mij zijn er ook nog andere merken die een Vegan variant verkopen trouwens!

En wat betreft die opmerkingen die sommigen de lucht in slingeren als je aangeeft wel eens zo'n shake te nemen... ik herken het helemaal. Maar dat zijn mensen die vaak óf alleen de dieet-shakes kennen, óf simpelweg onder een steen lijken te leven :9 Meestal ben ik dan maar gewoon wat directer door ze te vragen of ze weten wat er (ongeveer) in zit. Dan krijg je standaard de reactie terug: "maar jij toch ook niet"... waardoor ik in ieder geval een aantal ingrediënten kan opnoemen. Als ik dan met ze vergelijk wat zij zélf als ontbijt eten (mueslireep met lekker veel suiker e.d.), dan houden ze meestal wel snel op. Alsof zo'n fabrieksreep boordevol suiker, lactose en gluten dan wel zo gezond is. :)

[Voor 41% gewijzigd door Kapotlood op 13-02-2017 09:34]

• Kapotlood
Precies :) Eerst een klein laagje water om te voorkomen dat er een restantje poeder aan de bodem blijft plakken, een mep poeder er in, aftoppen met water (ik doe zelf ongeveer twee gelijke delen water en poeder, dat is zo'n 600ml totaal), schudden en klaar :) Wil je 't wat dikker hebben, dan is een nachtje in de koelkast voldoende, of 10 minuten in de vriezer. Zelf maak ik 't eigenlijk altijd de avond ervoor, of ik mik 't de vriezer in en ga dan even snel douchen of zo.

Al met al 1 minuut om 't te maken, 2 minuten om 't op te drinken. Ik ben al langer bezig om een bakje havermout te maken en eten (moet 2-3 minuten in de magnetron), en zo heb je ten minste een veelvoud aan goede vitaminen e.d. binnen.

• Kapotlood
Ik gebruik zelf dat maatbekertje niet meer @C00P, maar kijk naar het maatstreepje op de shakebeker:
- 100ml water tegen klontjes op de bodem
- tot maatstreepje 450ml aan poeder
- aftoppen tot ±600ml met water

Succes gegarandeerd, en zo kom ik altijd netjes uit met 1 zak Joylent :)

• Kapotlood
Nee hoor: alles gaat er in die volgorde achter elkaar in voor ik dingen ga mengen. Ik moet wel zeggen dat ik het niet op de millimeter nauwkeurig afmeet, dus soms heb ik 105ml water + 455ml poeder e.d., maar over een hele zak gezien kom ik altijd netjes uit :)

• Kapotlood
Je kan in het begin wel eens wat flatulentie hebben (scheten laten dus), en soms een beetje hoofdpijn. Maar zelf heb ik eigenlijk nooit ergens last van gehad, en van wat ik om me heen hoor (en lees) zijn alle eventuele kleine ongemakken hooguit gewenning.

Ik moet zeggen dat de dagen dat ik het als ontbijt gebruik ik vol genoeg zit dat ik minder snel de neiging heb om te gaan snacken, iets waar ik normaal heel makkelijk m'n hand de snoeppot in zie verdwijnen met een normaal (havermout of een banaan) ontbijt :)

• Kapotlood
Er zit redelijk wat vezels in de shakes, dus een extra glaasje water per dag naast de ±1,5 liter aan vocht van 3 shakes kan geen kwaad. :)

• Kapotlood
Alleen de aardbei vind ik niet zo interessant. Niet dat ik 'm niet lekker vind, maar aardbei als smaak vind ik te neutraal vaak :) De andere smaken kan ik goed hebben eigenlijk, en zelfs de eerste keer dat ik zo'n shake nam had ik eigenlijk geen enkel probleem.

De mango van Joylent daarentegen vind ik wel écht de lekkerste persoonlijk. Banaan, chocolade en vanille vind ik alledrie eigenlijk even lekker... moet trouwens nodig weer een bestelling doen bij ze. ^^

• Kapotlood
Goeie vraag... geen idee eigenlijk. Ik ben al een hele tijd onwijs geïnteresseerd in die Twennybars, maar vind ze echt veel te duur. Als je die wilt gebruiken voor je dagelijkse voeding (in plaats van een shake of gewoon eten), dan ben je €10 per dag kwijt namelijk, en dat werd me wat te gortig. Maar wat de houdbaarheidsdatum is? Ik gok toch wel een klein jaar eerlijk gezegd, maar misschien dat je een mailtje naar JimmyJoy kan wagen?

• Kapotlood
Een hartige "brinta-achtige" shake? Ik kan me eigenlijk geen smaak voorstellen die daarin lekker zou zijn. Je moet ten slotte wel al snel 600-700ml opdrinken, en zelfs van een lekkere soep drink/eet je zelden meer dan 500ml denk ik.

Wat voor smaak had je in gedachten eigenlijk als ik vragen mag? :) Moet wel zeggen dat ik in een smaak zoals een simpele yoghurt-smaak of appeltaart-smaak niet verkeerd zou vinden, of een kaneel- of koffiesmaak bijvoorbeeld. Maar 600ml aan een hartige smaak?

• Kapotlood
@IceTeaGX Dus je wilt graag een groente- of tomatensoep, maar je noemt jezelf "IceTea"? :P

Ik ben zelf ook wel een grote eter, maar het hangt (bij mij ten minste) ook een beetje af van de textuur. Soep in de vorm van een brinta-achtige pap/shake spreekt me veel minder aan dan iets fruitigs of iets zoals koffie.

Maar misschien zou het leuk zijn als Huel, JimmyJoy of een van de andere merken, een soort smaak-test zou doen om te zien wat er leeft en speelt onder de gebruikers en hun smaak-voorkeuren?

• Kapotlood
Heel simpel ;)

Even alles op een weegschaal mikken, daar 1/3 deel van in een mok, kom of maatbeker scheppen, en voila... je weet exact hoeveel je moet vullen van je beker/mok/maatbeker voor de volgende keer :)

• Kapotlood
Of 3 bekers/glazen pakken, en overal net zoveel in doen. Geen weegschaal nodig :)

• Kapotlood
Zijn dat vloeibare voedingsvervangers? Dus geen dieet shakes? Ik wist niet eens dat Nestlé deze ook had :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Kapotlood
Zo, de eerste flesjes van @albino71 zijn geproefd, en ze vallen niet tegen. De soep daarentegen, daar geef ik je helemaal gelijk in: die smaakten naar stoffige drek :D Maar de sapjes (vooral de cappuccino drankjes) waren eigenlijk erg lekker. En de kleine flesjes vullen best aardig ook met 300kcal per 200ml! De smaken bosvruchten, vanille en cappuccino heb ik nu geprobeerd, en ga de overige in de komende dagen eens proberen.

Nog onwijs bedankt, en hopelijk vonden je kinderen de muffins lekker! :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kapotlood
Valt niet helemaal binnen "Soylent alternatieven", maar hij is wel lekker én bijna gezond (op de suiker na)
http://www.wearesovegan.com/black-bean-brownies/

• Kapotlood
Ik wil 'm nog een keer maken met vijgen i.p.v. suiker... dat zou het helemaal oplossen. Honing heb ik geprobeerd maar vond ik zelf niet lekker in dit recept :)

• Kapotlood
Is ook zo, maar suiker is geen natuurproduct en honing en vijgen wel. Dat maakt qua gezondheid wel verschil (al blijft honing natuurlijk ook suiker). Maar dingen zoet maken met natuurlijke producten is natuurlijk wel beter :)

• Kapotlood
Goh, wat voor shaker hebben jullie dan? En doe je eerst een laagje water in de beker voordat je het poeder en de rest van het water erbij doet? Ik heb namelijk zelf (nadat ik begonnen ben met eerst een laagje water) eigenlijk nooit last van klontjes :)

Ik moet ook nodig weer een pakketje Jimmy Joy halen nu je er toch over begint :)

• Kapotlood
Ik ben benieuwd waar Mana naar smaakt @Koeitje... Qua prijs zitten ze met hun poeder rond dezelfde prijs als JimmyJoy, maar als het een neutrale smaak heeft kan ik er wel een espresso'tje in mikken of wat cacao (met kaneel) :)

• Kapotlood
quote:
BaSsDruM schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 22:02:
[...]

Veel duurder dan JimmyJoy toch? Bij JimmyJoy is een maaltijd echt een derde van je dagelijkse calorie inname (700 kcal), mana is 400 kcal per maaltijd.
Oh, misschien heb ik 't verkeerd gelezen, maar ik telde niet het aantal kCal, maar het aantal dagen. 15 maaltijden bij JimmyJoy (5 dagen totaal dus), kost €50. 36 maaltijden bij Mana heb je voor datzelfde bedrag 35 maaltijden (ook 5 dagen) :)

• Kapotlood
@BaSsDruM Dat is alleen als je een nieuwe klant bent (ofwel, als je het hele pakket inclusief beker wilt). Voor terugkerende klanten kost het maar €50 :)

Ik kijk bij JimmyJoy naar de standaard pakketten, dus 15 maaltijden voor €50, wat op 5 dagen uit komt.
Bij Mana kijk ik naar het tabje terugkerende klanten (Powder), en dan naar 35 maaltijden à €50.

- Bij JimmyJoy heb je met 1 zak inderdaad ongeveer 2100 kcal, dus 5 zakken à 2100 kcal totaal.
- Bij Mana heb je 400kcal, verdeeld over 35 maaltijden... bij mij komt dat uit op 7x 5 maaltijden à 400 kcal om op ongeveer hetzelfde kcal te komen als JimmyJoy :)

• Kapotlood
Oh verdorie, je hebt helemaal gelijk! Dan is Mana met hun 7-dagen pakket à €50 inderdaad behoorlijk aan de dure kant.

Ik vind trouwens sowieso dat de prijzen wel wat omlaag mogen. Ik las pas geleden dat Soylent nog steeds zo duur is, terwijl het was ontwikkeld om o.a. de voedselschaarste op te lossen. Zou het echt zo moeilijk zijn om dit soort eten te ontwikkelen en tegelijkertijd de prijzen te drukken zodat het ook financieel gezien interessanter wordt? En dan heb ik 't niet eens over hoe het zich verhoudt met gewoon gezond boodschappen doen in de supermarkt/markt/boederij, maar voor de 3e wereld landen :)

• Kapotlood
@IceTeaGX Dat is denk ik ook zo inderdaad. Bij JimmyJoy heb ik dat minder, ook al komt dat misschien omdat ik sowieso nooit mail van ze krijg en gewoon alleen wat bestel.

@Erasmo Je zou denken dat na een x-aantal jaar, Soylent zover is om het product in meer landen dan alleen Amerika uit te brengen om zo de productie te verhogen en, inderdaad, de kosten te verlagen. Zelfs bedrijven als JimmyJoy en Queal (volgens mij) lijkt in meer landen te opereren ondertussen.

• Kapotlood
Mooi gevonden @Ample Energy, ik heb gelijk een nieuwe batch besteld :)

• Kapotlood
Ik koop af en toe een pakket en neem ze dan als ontbijt (en soms als avondeten), en ik merk ook dat ik duidelijk langer vol zit. Of misschien is het beter om te zeggen dat je je langer verzadigd voelt? Ik merk dat ik na een paar uur, net als wanneer je 3-4 boterhammen eet als ontbijt, best wel weer wat kán snacken, maar dat ik nog vol genoeg zit om er geen trek in te hebben. :)

Als je ook een neutrale smaak hebt gekocht kun je er ook zelf smaakjes bij gooien, zoals koffie bijvoorbeeld. Of koop kleine flesjes (natuurlijke) smaakjes die normaal gesproken voor bakken worden gebruikt zoals vanille, kokos e.d. Smaakt allemaal prima en het is weer eens wat anders.

Maar wat @Dennisjehz ook aangeeft, sommige mensen haken af omdat ze er (tijdelijk) een beetje gassig van worden of wat hoofdpijn krijgen. Dat zijn puur gewenningsverschijnselen. Ik heb er zelf amper last van gehad, en na een paar dagen went je lichaam er vanzelf aan. Verschilt voor iedereen natuurlijk, maar als ik na een paar maanden Hollandse pot ineens een bakje Chinees of iets dergelijks neem, heb ik ook een 10-rittenkaart voor het toilet :D

• Kapotlood
Dat was ook waar ik een beetje mee zat: ik heb normaal gesproken m'n kosten voor boodschappen redelijk op orde en vind JimmyJoy daarom ook al niet heel goedkoop voor regelmatig gebruik. De prijs van Jake was daarom wel echt een reden waarom ik 'm nooit heb gekocht.

Ik hoorde trouwens van een vriend van me dat JimmyJoy ook in (sommige?) Albert Heijns te koop is... hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen weet ik niet, maar het was wel heel gaaf om te horen dat dit soort voedsel ook z'n weg naar de winkels weet te vinden zo langzaam aan :)

• Kapotlood
Haha, luiheidstoeslag klopt wel ja :). Maar elke dag hetzelfde eten is ook niet gezond... een beetje afwisseling én gezond eten is helemaal niet zo moeilijk met een budget. En dan gewoon variërend van eigen gemaakt brood, pasta, saus e.d. tot en met ouderwetse stampot e.d.

Maar gebruiksgemak is me ook zeker wat waard, daarom eet/drink ik JimmyJoy graag. Alleen Jake's kosten zitten daar een (relatief flinke) stap boven vind ik :)

• Kapotlood
Ik heb hetzelfde @mphilipp... ik gebruik Joylent wel eens omdat ik het ook lekker vind, en omdat het een makkelijke(re) manier is om aan al m'n voedingsstoffen te komen. Vooral als ik een periode heb waarin ik meer sport of het wat drukker heb en niet veel tijd/zin/energie/smoes heb om te koken bijvoorbeeld.

Maar ik hou ook teveel van "gewoon" lekker eten om helemaal over te gaan. Daarnaast is het ook niet gezond om alleen maar vloeibaar voedsel te eten, want je kaken/tanden/tandvlees hebben ook gewoon de kauwbeweging nodig om gezond te blijven ten slotte.

• Kapotlood
Nu we onderhand zo'n 16 pagina's verder zijn, zijn er mensen die Queal en JimmyJoy allebei hebben geprobeerd? Zijn er wezenlijke verschillen in de textuur en/of bezinking bijvoorbeeld?

Ik zit te denken om Queal eens te proberen, maar omdat Nano bij mij nogal veel last van bezinking had en ik de smaak niet zo prettig vond als JimmyJoy (blijft vooralsnog m'n favoriet), ben ik benieuwd naar de Queal ervaringen van mensen :)

• Kapotlood
Ik heb de afgelopen weken zelf de vanille smaak geprobeerd, en daar wat verse koffie aan toegevoegd. En ook een keer instant-espresso om te testen. Dat smaakt een stuk beter vind ik! :)

Ik vind zelf de shakes altijd een beetje een fijnere textuur-variant van Brinta, en wat dunner. Eigenlijk best lekker, maar inderdaad niet voor elke dag de hele dag. Normaal eten is daar toch echt te lekker voor ;)

• Kapotlood
Ik drink zo'n 600ml/700ml shake in een paar minuten op, geen enkel probleem. :). Ik vind ze eigenlijk wel lekker ook... een beetje een heel fijn-texturige Brinta.

@sugarlee89, inderdaad... sommige mensen zijn heel snel met het wegschrijven van dit soort nieuwe dingen als 'ongezond', terwijl dat lang niet altijd zo hoeft te zijn. Met alle nieuwe merken die er nu bestaan durf ik niet te zeggen of ze ook allemaal goed en gezond zijn, maar merken als Soylent zijn júíst bedoeld om gezond te zijn, en gebruiken juist geen fijngeprakte Kruidvat-vitaminen.

Er zullen vast merken zijn die 't wel op deze manier doen, wat een beetje lastig uit te zoeken is als consument. Maar als ik de merken in het lijstje uit m'n eerste post goed heb uitgezocht zou dat bij deze varianten niet het geval moeten zijn.

• Kapotlood
@Cobb, wat betreft het effect op milieu, daar is niet iedereen het helemaal mee eens... ik hoor al regelmatig dat als iedereen (semi) vegetariër wordt, je zo ontzéttend veel meer landbouw nodig hebt dat ook dat de nodige impact op het milieu heeft, en niet alleen de teelt, maar ook dat je veel meer land moet wegnemen van grazend vee/wild, bomen kappen etc. Nog daargelaten dat groente en fruit door de steeds biologischer wordende teelt nog altijd relatief duur zijn, duurder dan een gehaktballetje bijvoorbeeld.

Maar goed, dat is niet echt het onderwerp van dit topic natuurlijk :)
Poeders zijn deels synthetisch en deels gebaseerd op o.a. noten en fruit... echt vlees zul je in een poedertje zoals deze maaltijdvervangers niet snel vinden denk ik :)

[Voor 11% gewijzigd door Kapotlood op 17-04-2018 20:03]

• Kapotlood
@Heedless , Ik geloof dat de originele oprichter van Joylent een keer een video had geplaatst ergens, misschien tijdens een interview ergens... kan 'm zo snel niet vinden, maar ze pakten het voor zover ik me kan herinneren best goed aan. Wat in het begin wel eens voor kwam bij die DIY Soylent alternatieven, is dat men in de recepten gebruik maakte van fijngemalen "Kruidvat" vitaminen... en dat is niet echt een voedselvervanger :)

Maar bedrijven zoals Queal, JimmyJoy e.d. doen dat volgens mij helemaal niet, hoewel de onderlinge verschillen wel duidelijk aanwezig zijn. In de basis is het vast grotendeels hetzelfde, maar als je kijkt naar alle voedingsmiddelen en mineralen die er in zitten, zijn er best grote verschillen soms.

Wat betreft sojabonen, veganistisch, wel/geen melk drinken e.d.... die vlieger gaat heel simpel niet op voor de wereld. In China bijvoorbeeld, zijn veel mensen lactose-intolerant. Van wat ik online kan vinden is dat omdat in dat soort landen de zon al voor de benodigde aanmaak van vitaminen en mineralen zorgen, iets wat we in West Europa niet hadden. Daardoor zijn mensen hier o.a. melk gaan drinken omdat er te weinig zon was voor deze mineralen e.d.

Een soortgelijke situatie geldt voor tofu (soja), waar niet iedereen even goed tegen kan, en waar studies over zijn geweest die lijken aan te geven dat mannen op de lange termijn ook niet altijd goed op soja reageren... dat had iets met de prostaat en kanker als ik me niet vergis.

Zo zijn er voor elke bevolkingsgroep en zelfs voor geslachten wel bepaalde voedingsmiddelen die in het ene land gewoon goed en gezond zijn, en in andere landen voor gezondheidsproblemen kan zorgen. Wel of niet vegetarisch is niet het probleem in mijn ogen, maar de te grote mate waarin sommigen vlees of veganistisch eten wel. Meer mijn persoonlijke opvatting na het lezen van dit artikelen over dit soort dingen, dus niet helemaal onderbouwd :)

• Kapotlood
Ach, mensen zijn ook (nog steeds) warrig tegen Soylent, ook al is dat door diverse voedingsdeskundigen uitvoerig getest én de eigenaar van Soylent drinkt het al jaren en is er volgens de tests die hij regelmatig laat/liet doen voornamelijk gezonder op geworden. Nu is dat waarschijnlijk vergeleken met een gemiddeld Amerikaans "dieet", maar goed ;)

Persoonlijk vind ik dat een hoop met een korreltje zout moet worden genomen. Niks is goed voor je als je er teveel van neemt. En in mijn ogen geld dat voor alles: vlees, vis, groente, fruit, suiker, lactose, gluten, en zelfs water. Deze shakes, mits goedgekeurd/gecertificeerd, zijn qua voedingsmiddelen grotendeels gewoon gezond.

Ik zeg trouwens bewust "grotendeels", omdat de meeste voedingsdeskundigen waar ik iets van heb gelezen, ook toegeven dat men nog lang niet alles weet over wat voeding nu eigenlijk allemaal met een mens doet. Ze kunnen allerlei mineralen, vitaminen e.d. meten die er in voeding zit, maar geven evengoed toe dat er wellicht nog meer in voeding zit wat nog niet te meten is, maar wat wel van invloed is op iemand's gezondheid.

Het enige nadeel wat ik persoonlijk aan vloeibare voeding vind kleven, is dat je niet meer kauwt. En kauwen bevordert de bloeddoorstroming in je kaken, wat ten goede komt aan je tanden/tandvlees. Dat is het enige wat ik overal bij tandartsen hoor/lees: kauwen is goed voor je. En dat kan een shake je niet bieden. :)

• Kapotlood
Nou, ik was ook wel erg benieuwd naar de diverse bars die deze bedrijven steeds vaker maken, omdat dat eigenlijk het probleem ook oplost. Maar daar staken ook gelijk weer twee nadelen de kop op:
- Ze zijn een stuk duurder
- Ze bieden minder voeding per bar, dus meer bars nodig voor dezelfde voeding als één maaltijd poeder

Een hondenspeeltje is dan geen slecht idee :P

Ik was trouwens naar aanleiding van een PB'tje van @killercow eens gaan kijken welke (nieuwe) merken er nog meer zijn bijgekomen de laatste tijd, waar http://getlently.com er één van is. Ik wil de discussie graag transparant houden, vandaar dat ik m'n opmerking hier ook plaats. Niet om te steken, maar omdat ik het serieus leuk vind als deze bedrijven beter/groter/gemeengoed worden. Daar profiteren we allemaal van ten slotte.

Maar goed: ik wilde een testpack op http://getlently.com kopen, en liep tegen enkele punten aan:
  • De eerste keer dat ik op de site kwam kon ik een test-pack kopen van ~€19,95 die door de brievenbus paste. De tweede keer dat ik 't probeerde was er alleen een Starter Pack van €49,95. Of het een bug was weet ik niet, maar het bevordert de betrouwbaarheid niet.
  • De site zelf ziet er erg verzorgd uit, en biedt een vergelijkbare hoeveelheid aan informatie als de bekendere merken.
  • Qua prijs zitten ze rond het gemiddelde van o.a. Queal, JimmyJoy en Nano. Niet zo hoog geprijsd als Jake dus, maar niet de goedkoopste. Ik denk dat de "waarde" hier dan net zoals bij o.a. Queal en Nano, afhankelijk is van de kwaliteit van de shake zelf, maar dat hoop ik binnenkort eens te gaan proberen :)
  • De vergelijking met een dag stndaard voeding à €10 is wat scheef. Voor een tientje per dag eten is voor één persoon redelijk ruim genomen: zoveel in mijn ogen dat het op valt dat het niet heel representatief is.
  • Ik las ergens dat GetLenty voorheen StonerShake was, dus de naam is wel al een verbetering gezien "stoner"
Zodra ik wat meer tijd heb, meer weet en een persoonlijke ervaring kan delen met de shake, wil ik deze graag toevoegen aan de eerste post. Maar ik ben ook benieuwd naar de rest die hier mee leest... zien jullie GetLenty als een toevoeging? Er zijn namelijk nog veel andere merken die ook een maaltijdvervanger aanbieden, maar dat zijn denk ik vooral kleinere spelers, aanbieders van voornamelijk dieet of sport-gerelateerde vervangers die niet écht thuis horen in het rijtje van Soylent-alternatieven lijkt me :)

• Kapotlood
Bedankt voor je reactie @killercow! :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kapotlood
Een poosje terug ben ik in contact geweest met @killercow, of ik Lently wilde toevoegen aan de beginpost. Bij deze staat hij er ook tussen!

Vorige week ontving ik uit het niets een starters pakket van Lently van @killercow, ontzettend bedankt daarvoor! Daar moet dan natuurlijk wel een review voor geschreven worden, dus bereid je voor op een lang verhaal :) Dit was dan ook gelijk de disclaimer dat ik dus een pakket heb mogen ontvangen van ze. De review is verder wel oprecht wat ik er van vind, zowel de goede en minder goede punten.

Om bij het begin te beginnen, de zakken zijn prima. Zien er netjes uit, en hebben eenzelfde soort 'scheurstrip' zoals je bij bijvoorbeeld JimmyJoy ziet. Je trekt een lipje los, en je kunt gieten. Er zit een sluitrits in de zak waarmee je 'm ook weer kunt sluiten, hoewel ik bij één zak de pech had dat deze aan een zijde niet gelijmd leek te zijn waardoor hij niet meer dicht kon. Klein euveltje, komt wel vaker voor... ik heb 't ook met enige regelmaat bij de diervoeding zakken die ik koop met hetzelfde mechanisme.

Dan de gebruiksaanwijzing lezen, voor zover dat nodig is. Wat opvalt is dat je beduidend minder water hoeft toe te voegen en dus naderhand aan shake hebt. Waar ik bij Nutrilent en JimmyJoy totaal 600-700ml aan shake weg drink, hou ik bij Lently ongeveer 400-450ml aan shake over na het mixen. Dat is 300ml water, en 3,5 schepje van 't poeder met bijgeleverde maatschep, oftewel ~178g.

De eerste shake, de aardbei variant, heb ik gelijk opgedronken na het schudden. De textuur is iets korreliger dan wat ik bij JimmyJoy gewend ben, maar prima weg te drinken. Het ietwat korrelige, daar moet je van houden: JimmyJoy heb ik het meest op omdat ik deze textuur erg prettig vindt, dus deze gebruik ik voor 't gemak als vergelijkingsmateriaal... deze heeft namelijk een zachte en romige textuur, ook als je 'm niet in de koelkast stopt. Bij Lently is hij wat dunner en iets korreliger.

De volgende shake heb ik een nacht in de koelkast laten staan voor de volgende ochtend, wat ik normaal gesproken altijd doe. Waarschijnlijk door de wat korreligere structuur, maar hij heeft een klein beetje last van bezinking. Lang niet zoveel als Nutrilent heeft/had, dus met 2x schudden ben je 't alweer kwijt. Wat verder op valt is dat hij niet echt opdikt. Misschien heeft dat ook met de structuur te maken, maar hij drinkt eigenlijk nagenoeg hetzelfde weg als wanneer je 'm gelijk op zou drinken.

Maar wat me nog het meeste op valt is de smaak. Ik begreep via een kleine Google-search dat ze vooral 'pure' ingrediënten gebruiken, dus geen kunstmatige aarbeismaak, maar aardbei poeder, van echt fruit dus. Dat proef je verrassend genoeg overduidelijk. Ik had voorheen niet echt 't idee dat dat veel zou uitmaken gezien de vele andere ingrediënten die er in zitten, maar bij alle smaken die Lently heeft viel 't echt op. Dat is voor mij dan ook het grootste voordeel, de wat natuurlijkere smaak.

Wat betreft de smaak: bij allemaal, behalve de banaan variant, had ik bij de eerste slok een piepklein bittertje te pakken. Ik heb nu ongeveer 6 shakes op van Lently en ik blijf 't houden, maar ik kom er maar niet achter wat het zou kunnen zijn. Na de eerste slok is het weg namelijk. Bij de Cappuccino variant viel 't me nog het meeste op, ook dat de laatste slok juist het zoetst was, terwijl geen van de smaken eigenlijk overmatig zoet was vergeleken met de andere merken. En na de eerste slok is het weg en merk je pas hoe 'vers' de smaken eigenlijk over komen, voor zover je van vers kan spreken natuurlijk ;)

Resumé:
+ De kleinere hoeveelheid van de shake geven je een wat minder vol gevoel, maar je hebt nog steeds niet het idee dat je om 10.00 alweer wat wilt eten.
+ De smaak doet bijna 'vers' aan, met in de aardbei bijvoorbeeld echt aardbeipitjes.
+ De smaak is ook wat minder zoet, voor de mensen die dat lekker vinden
+ Gekoeld en ongekoeld blijft de dikte en textuur nagenoeg gelijk. Als je niet van 'papperige dikte' houdt, maar wel van een gekoeld ontbijt wat je de avond ervoor klaar kan maken, dan heb je hier een goede aan.

- De ietwat korreligere textuur, daar moet je van houden. Wellicht dat het komt doordat de havermout iets minder fijn is gemalen?
- Het piepkleine bittertje bij de eerste slok (wat daarna weg is). Nu ik op de site kijk zou het kunnen komen doordat er rietsuiker is gebruikt... ik weet 't niet. Het is even een "huh?" moment, maar daarna proef je verder alleen de veel lekkerdere smaken :)

Al met al was het een prima ervaring dus, en zeker voor herhaling vatbaar! De aardbei van JimmyJoy vond ik wel lekker, maar meestal koop ik daar de chocolade of vanillevariant (om er zo zelf een kopje espresso door te mikken). Maar de aardbei van Lently vind ik écht lekker, én ze hebben een cappuccino smaak die precies doet wat ik normaal zelf in elkaar zet!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kapotlood
Dat echt fruit/koffie/chocolade doet de smaak een hoop goed inderdaad... 't zal 't ook wat duurder maken helaas, maar dat is zowel voor de klant als de verkoper een keuze denk ik.

4 maaltijden uit een zak zou ik niet kunnen halen, tenzij je 4 maaltijden per dag bedoelt :)

En wat betreft prijs: Jake, Queal en Nutrilent zijn ook niet de goedkoopste. Wat ik in de toekomst nog hoop te zien bij al de aanbieders van dit soort poeders, is dat de prijs ook daadwerkelijk bij een vergelijkbaar niveau komt te liggen als een week boodschappen. Hoeveel dat is verschilt nogal per persoon natuurlijk, maar ik kook zelf gezond en gevariëerd voor ± €40 per week. Soylent heeft/had als doel het op termijn zo goedkoop te kunnen maken dat het zelfs interessant zou worden voor de armere delen van de wereld.

Jimmyjoy heeft trouwens pas sinds een relatief korte tijd dat ze ook bij de Albert Heijn liggen. Maar de prijs is al sinds dat ze bestaan ongeveer op hetzelfde niveau gebleven. Wellicht dat de ingrediënten anders zijn (en geen echt fruit misschien?) en dat van invloed is geweest op de kostprijs, maar juist bij de Albert Heijn zijn ze een stuk duurder... Appie wil natuurlijk een gezonde marge op die dingen ;)

Hopelijk groeit jullie volume gestaag en dat er misschien nog wat aan de prijs kan worden gedaan om het interessanter te maken voor 'n groter publiek, maar dat echte fruit is denk ik wel echt een pluspunt!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kapotlood
Dat is het enige echte nadeel met shakes in mijn ogen... kauwen helpt ook je tanden en tandvlees gezond te houden (en kaken + kaakspieren), iets wat je met een shake niet hebt.

Maar een goede chewy of krokante hap met dezelfde voedingswaarde en smaak? En dan áls het kan voor dezelfde prijs per calorie? Daar teken ik voor! :)

Ik koop voor het sporten wel eens van die zware proteïne repen van Body & Fit: heerlijke repen, en lekker chewy of knapperig afhankelijk van welke soort je neemt. Niet zo alomvattend voedzaam zoals de shakes uit dit topic natuurlijk, maar qua textuur eigenlijk erg prettig. Té chewy en ze trekken de vullingen uit je gebit (als je die hebt), maar deze van Body & Fit zijn erg prettig :)

Valt er eigenlijk ook brood te maken van een dergelijk mengsel? Crackers zijn zo snel droog, maar met een shake-poeder zonder smaakje een lekker brood kunnen maken, dan heb je gelijk al het beste wat mij betreft!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kapotlood
Ik had het gezien @IceTeaGX, maar ik kon eigenlijk niets vinden of je tijdens het bakken nog bepaalde vitaminen of mineralen afbreekt/doodt. Een brood bakken op 225-250°C zou toch best wat met de voedingsstoffen kunnen doen denk ik, maar daar is helaas nog niet veel over geschreven tot nu toe :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Kapotlood
Gemiddeld is een shake, als je uit gaat van 3 maaltijden per zak, zo'n 700kcal. Een bar is gemiddeld zo'n 200kcal, dus als je ook nog wat fruit wilt eten zit je aan ongeveer twee shakes, een bar en wat fruit per dag, rond de 1800kcal. Maar 1800kcal per dag én sporten... is dat niet wat weinig? Ik ken je situatie niet natuurlijk, maar het klinkt niet als voldoende calorieën per dag voor iemand die sport :)

Volgens mij heeft sowieso JimmyJoy shakes én bars, en gebruiken ze geen proteïne uit erwten. Ik zie het ten minste niet in hun ingredienten staan. Bij Lently kan ik het ook niet terug vinden. Jake gebruikt wél erwtenproteïne, maar verkoopt zowel de shake als bars. De rest zou je zelf even moeten checken ;)

[Voor 4% gewijzigd door Kapotlood op 06-05-2018 16:23]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kapotlood
Ik eet bijna altijd iets meer dan 2000kcal per dag, weeg ~75 kilo, en sport gemiddeld zo'n 2x per week (fitness), met een vetpercentage van ongeveer 14%. 1800kcal zou ik op een rustige zondag nog wel kunnen, maar op een werk-/sportdag zou dat echt te weinig zijn :)

Maar ik lees ook dat je 16u vast, neem je dat mee in je 1800kcal per dag? Of sport je op die dag bijvoorbeeld niet?

Maar wat @JDFS heeft geldt ook voor mij wel: die shakes hebben mij een hoop geholpen om in ieder geval meer te ontbijten, mede omdat ik dankzij die shakes als ontbijt nemen weer vaker flinke trek heb in de ochtend. Maar ook het sporten, en net even wat makkelijker de juiste vitaminen/mineralen binnen krijgen heeft 't mooi geholpen :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kapotlood
Huel is samen met Jake één van de weinigen die ik echt nog nooit geprobeerd heb. Ik kan me toch niet over de hoge prijs heen zetten eerlijk gezegd.. Huel is, als je op dagbasis gaat kijken (±2000kcal per dag), bijna 70% duurder dan JimmyJoy.

Heb je veel bezinking bij Huel eigenlijk @Heedless? En ik denk inderdaad dat je niet goed schud: vaak helpt zo'n mix-balletje (een metalen spiraal-balletje) of een zeef-plaatje wat bij veel shake-bekers zit :) Ik heb zelf ook zonder deze twee dingen eigenlijk nooit klontjes... een laagje water voordat je 't poeder er in gooit en de rest van het water helpt ook veel.

[Voor 3% gewijzigd door Kapotlood op 11-05-2018 09:55]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kapotlood
@JDFS, let niet teveel op de hoeveelheid maaltijden bij JimmyJoy, die rekenen namelijk wat apart heb ik gemerkt. Je moet even kijken naar de hoeveelheid calorieën :)

Maar je hebt inderdaad gelijk: Jake is erg fors duurder dan JimmyJoy. Een deel van het verschil zal misschien zitten in het type ingrediënt wat ze gebruiken, maar dat zal niet al het verschil goedpraten denk ik. Als het nu om een klein verschil gaat, dan geeft me dat hetzelfde gevoel als een prijsverschil tussen Coca-Cola en Pepsi bijvoorbeeld. Maar omdat het zo'n opvallend groot verschil is heeft Jake voor mij een enorme drempel om het 'gewoon' eens te proberen.

Met de grote zakken leegscheppen heb ik eigenlijk geen enkel probleem... het is met 't maatschepje wat ik heb 3 afgestreken schepjes met shake, en dan kom ik nagenoeg precies uit :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kapotlood
Wel opvallend dat JimmyJoy's vegan variant net zo duur is als de gewone, én dat hun vegan variant een smaakloze versie heeft sinds kort... ik denk dat ik die toch eens ga proberen.

Het enige grote verschil wat ik kan vinden bij JimmyJoy is dat ze iets meer maltodextrine gebruiken dan anderen, maar met zo'n ongezoete versie kun je daar zelf wat meer controle op uitoefenen. Lekker misschien juist met een kop espresso er doorheen, of een lel honing of zo :)

Ik ben benieuwd hoe je pannenkoeken worden @O88088!
Pagina: 1 2

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True