Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Soylent en alternatieven - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1
Acties:

• Kapotlood
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 16-02 18:19
(dit is m'n eerste grote post met zoveel informatie, dus als je opmerkingen of tips hebt hoor ik ze graag!)

Het originele topic staat hier: Soylent, de toekomst van eten?
Dit topic is overigens niet bedoeld om een discussie los te maken over een "welles-nietes" of het gezonder is dan een appel. Het is echt bedoeld als topic over de ervaringen van deze Soylent-alternatieven.

Soylent, een initiatief van Robert Rhinehart, was ontwikkeld als alternatief op de normale maaltijden. Ontwikkeld als complete vervanger, bevat het alle benodigde mineralen en vitaminen die men per dag nodig heeft volgens de FDA (US Food & Drug Administration). Niet iedereen gebruikt Soylent of de alternatieven als volledige vervanger van eten, mede omdat eten natuurlijk ook een sociale bezigheid is. Maar als ontbijtvervanger kan het wel een gezonde verandering van iemand's dieet zijn, omdat je op deze manier 1/3 van je dagelijkse benodigde vitaminen en mineralen binnenkrijgt, zonder een overmaat aan vet, suiker of andere minder gezonde dingen die vaak in ontbijtrepen e.d. zitten.

Omdat het een totaal andere manier is van eten kun je soms in het begin wel eens last krijgen van kortdurende bijwerkingen. Sommige mensen krijgen in de eerste dagen wat last van hoofdpijn, winderigheid of een dunnere ontlasting. Maar meestal is dit, áls je er al last van krijgt, binnen 1 à 2 weken weer verdwenen en is je lichaam gewend aan deze manier van voedingsinname.

Soylent is niet via normale wegen in Nederland beschikbaar, maar er zijn een aantal Nederlandse initiatieven opgezet. Qua voedingswaarden zijn deze meer afgestemd op de Europese voedingsrichtlijnen. Op dit moment zijn er 6 Nederlandse varianten van Soylent te koop: JimmyJoy, Nutrilent, Queal, Nano en Jake.

JimmyJoy, destijds ontwikkeld door Joey van Koningsbruggen, was één van de eerste alternatieven die in Nederland te koop waren. De voedingswaarden liggen grofweg in lijn met wat een gemiddeld persoon per dag nodig heeft, hoewel ze tegenwoordig ook alternatieven te koop hebben om juist aan te komen. Ze hebben zelfs een veganistische variant, waarbij o.a. whey vervangen is voor rijst.

Op het moment van schrijven hebben ze 5 smaken:
- Aardbei
- Banaan
- Chocolade
- Mango
- Vanille

JimmyJoy wordt verkocht in zakken van 3 maaltijden: als je JimmyJoy dus 100% als voedingsvervanger wilt gebruiken ben je dus 1 zak per dag kwijt (ontbijt, lunch en avondeten), en heb je 100% van alle benodigde voedingswaarden binnen, inclusief de dagelijkse benodigde hoeveelheid vocht, namelijk ±1,5 liter. Deze worden verkocht in 3 verschillende pakketten:
- 15 maaltijden in 15 zakken: €33 (€2 per maaltijd)
- 30 maaltijden in 10 zakken: €55 (€1,84 per maaltijd)
- 90 maaltijden in 30 zakken: €150 (€1,67 per maaltijd)

https://tweakers.net/ext/f/1GWzYFnMDGqw2hilFba7nM4Z/full.png
Queal, ontwikkeld door Onno Smits en Floris Wolswijk, is een andere bekende die in o.a. Nederland te koop is. De voedingswaarden liggen in lijn met wat een gemiddeld persoon per dag nodig heeft volgens de EU richtlijnen (EU 1169/2011). Er zijn diverse soorten Queal te koop, gericht op verantwoord afvallen tot speciaal voor actieve mensen.

Queal heeft een behoorlijke hoeveelheid verschillende smaken om uit te kiezen. Je zult hier dus makkelijker een smaak tussen vinden die je lekker vindt:
- Speculoos (een tijdelijke smaak)
- Macchiato
- Banaan
- Vanille
- Aardbei
- Chocolade-pinda
- Bosfruit
- Chocolade
- Appeltaart

Queal wordt verkocht in zakken van 3 maaltijden: als je Queal dus 100% als voedingsvervanger wilt gebruiken ben je dus 1 zak per dag kwijt (ontbijt, lunch en avondeten), en heb je 100% van alle benodigde voedingswaarden binnen, inclusief de dagelijkse benodigde hoeveelheid vocht, namelijk ±1,5 liter. Queal heeft geen voordeelpakketten, maar verkoopt ze los per zak à €7. Vanaf 20 zakken krijg je 5% korting, en vanaf 30 zakken krijg je 10% korting. Bij het afnemen van een abonnement krijg je standaard 10% korting, ongeacht het aantal zakken wat je afneemt.

https://tweakers.net/ext/f/brEJjUFU1ueJeay6wKvQ010b/full.png
Nutrilent, ontwikkeld door Ömer Uyar, is een andere bekende die in o.a. Nederland te koop is. De voedingswaarden liggen in lijn met wat een gemiddeld persoon per dag nodig heeft.

Nutrilent heeft een 4 verschillende smaken om uit te kiezen.
- Aardbei
- Vanille
- Chocolade
- Banaan

Nutrilent wordt in zakken per mááltijd verkocht: als je Queal dus 100% als voedingsvervanger wilt gebruiken ben je dus 3 zakken per dag kwijt (ontbijt, lunch en avondeten), en heb je 100% van alle benodigde voedingswaarden binnen, inclusief de dagelijkse benodigde hoeveelheid vocht, namelijk ±1,5 liter. Deze worden verkocht in varianten van 6, 30 of 90 maaltijden. Bij Nutrilent kun je ook een abonnement nemen waarbij je per maand een vast bedrag betaalt en een pakket met de gewenste hoeveelheid ontvangt:
- 6 maaltijden in 6 zakjes: €15 (€2,50 per maaltijd)
- 30 maaltijden in 30 zakjes: €60 (€2,00 per maaltijd)

Als abonnement kost het maandelijk:
- 15 maaltijden in 15 zakjes: €33 per maand (€2,20 per maaltijd)
- 90 maaltijden in 90 zakjes: €150 per maand (€1,67 per maaltijd)

https://tweakers.net/ext/f/LxeOX48CE9LMfExeYSUpzOod/full.png
Nano is de 4e bekende die in o.a. Nederland te koop is. De voedingswaarden liggen in lijn met wat een gemiddeld persoon per dag nodig heeft, en zijn volgens eigen zeggen GRAS, en geproduceerd onder de HACCP, ISO 22000 en GMP condities. In tegenstelling tot de meeste anderen, variëert Nano niet zozeer met smaken (deze zijn allemaal op vanillesmaak gebaseerd), maar met gewone en zogeheten Veggie Hotmeal varianten. De Veggie Hotmeal worden namelijk warm gedronken, in tegenstelling tot de gewone shakes welke vaak uit de koelkast komen.

Nano heeft dus eigenlijk maar één smaak: Vanille.

Nano wordt verkocht in zakken van 3 maaltijden: als je Nano dus 100% als voedingsvervanger wilt gebruiken ben je dus 1 zak per dag kwijt (ontbijt, lunch en avondeten), en heb je 100% van alle benodigde voedingswaarden binnen, inclusief de dagelijkse benodigde hoeveelheid vocht, namelijk ±1,5 liter. Nano heeft een groot aantal verschillende pakketten, variërend van tryout packs van 11 maaltijden tot en met pakketten van wel 666 zakken. Ik zal hier niet alle verschillende pakketten neerzetten omdat het bijna teveel is om op te noemen, maar de prijzen variëren van €33 voor het basis tryout pakket, tot €888 voor het pakket met 666 maaltijden.

Jake is de 5e bekende die in o.a. Nederland te koop is. De voedingswaarden liggen in lijn met wat een gemiddeld persoon per dag nodig heeft, en bevatten ca. 100% van de ADH. In tegenstelling tot de meeste anderen, variëert ook Jake niet zozeer met smaken (deze zijn allemaal op vanillesmaak gebaseerd), maar met varianten met verschillende hoeveelheden calorieën. Zo is er een Light variant met 1500kCal, een Original variant met 2000kCal, en een Sports met 3000kCal.

Jake heeft dus eigenlijk maar één smaak: Vanille.

Omdat Jake wordt verkocht in maaltijden van 20, 40 en 80 zakken, lijkt het er op dat deze per maaltijd worden verpakt in plaats van per 3 maaltijden (per dag). Ook hebben ze een abonnement waarbij je maandelijks een vast bedrag kwijt bent en daar een vast aantal zakken voor ontvangt.
- 20 maaltijden in 20 zakjes: €64 (€3,20 per maaltijd)
- 40 maaltijden in 40 zakjes: €119 (€2,97 per maaltijd)
- 80 maaltijden in 80 zakjes: €219 (€2,73 per maaltijd)

Voor abonnementen betaal je dus iets minder, namelijk:
- 20 maaltijden in 20 zakjes: €59 (€2,95 per maaltijd)
- 40 maaltijden in 40 zakjes: €109 (€2,72 per maaltijd)
- 80 maaltijden in 80 zakjes: €199 (€2,48 per maaltijd)

Lently
Lently is een "oude" nieuwe speler, die voorheen als "Stoner Shake" door 't leven ging. Waarschijnlijk omdat aan deze naam ook kenmerken kleven die minder interessant zijn ;) voor shake drinkers, is deze gewijzigd naar Lently. Maar met een nieuwe naam en website hebben ze een heel nieuw "bekkie" gekregen.

Lently komt in 4 smaken:
- Coco Choco
- Banana Smile
- Strawberry Dreams
- Wakeup Cappuccino.

Alles wordt verkocht in zakken waar precies een dag-hoeveelheid aan complete voeding in zit. Een abonnement is er (nog) niet, dus je koopt heel simpel het aantal zakken wat je wilt, en klaar. Wel is er een Starter Pack met alle 4 de smaken en een shaker fles van €49,95.

Disclaimer
Al deze informatie is opgezocht via de websites van deze ontwikkelaars. Eventuele fouten of wijzigingen hoor ik natuurlijk graag en zal ze altijd zo snel mogelijk doorvoeren, maar gezien de ontwikkelingen op dit gebied kán er wel eens iets tussen staan wat niet (meer) klopt. Eventuele hulp is trouwens ook zéér welkom, omdat dingen zoals Anchor-tags e.d. me niet helemaal duidelijk zijn i.v.m. de opmaak!

Kapotlood wijzigde deze reactie 29-04-2018 20:32 (5%)
Reden: Lently toegevoegd

• Kapotlood
Er zijn talloze tests gedaan, ook met het origineel Soylent, en het schijnt ontzettend gezond te zijn. In veel gevallen zelfs vele malen gezonder dan de meuk die een gemiddeld persoon naar binnen werkt, inclusief de grote hoeveelheiden kunstmatige toevoegingen, en de overmaat aan gluten, suikers en lactose. Zo is Soylent bijvoorbeeld ook door diverse laboratoria getest en zijn ze (vaak) gemaakt volgens o.a. Amerikaanse en/of Europese richtlijnen.

Die kerel van Soylent leeft er al voor de volle 100% op sinds de oprichting, en hij laat elk jaar (een of meerdere) tests doen... tot nu toe is hij gezonder dan ooit.

Ik ben zelf wel in zoverre kritisch dat je zoiets niet 100% als voedselvervanger moet nemen. Niet omdat het niet gezond is, maar omdat je tanden en tandvlees ook de nodige kauw-aandacht nodig hebben om gezond te blijven. Dat gaat met een shake natuurlijk niet. Maar ik gebruik het vooral als ontbijt en als ik écht geen zin heb om te koken als gezond avondmaal (in plaats van een diepvriespizza bijvoorbeeld).

Maar dat we alsmaar ouder worden heeft niet altijd even veel met ons eetpatroon te maken hoor: er zit namelijk ook meer gluten, suiker en lactose in ál ons voedsel, en dat is verre van gezond. De hoeveelheid mensen met een lactose of gluten intolerantie nemen dramatisch toe, en er wordt ook steeds vaker onderzoek gedaan naar de connectie tussen deze (en de kunstmatige toevoegingen) en het krijgen van kanker bijvoorbeeld.

Neemt inderdaad niet weg dat je ook "gewoon" gezond kunt zijn door gevariëerd en gezond te eten natuurlijk. Maar het is niet zo dat dit soort shakes per definitie minder gezond of ongezond zijn... net zoals "gezond" eten ook lang niet altijd daadwerkelijk gezond is :)

• absrnd
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 21:21
Goede openings-post.

maar helaas ben ik bang dat het weer pagina's welles nietes verhalen worden of het wel zo niet goed voor je is, en dat kauwen ook goed voor je lichaam en geest is, en waarom pak je niet gewoon een appel !

Laten we alstublieft alleen hebben over de ervaring met Soylent producten :)

absrnd wijzigde deze reactie 27-01-2016 14:35 (6%)

• Kees
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 20-02 15:57

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
quote:
Nyarlathotep schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 13:06:
Ik kan mij niet voorstellen dat dit goed voor je is... Jouw lichaam heeft ook gewoon voedsel nodig om te verteren! Het feit dat er (in het begin) bijwerkingen zijn zegt al voldoende... Dit gaat gewoon tegen onze natuur in!

Als je een béétje bewust eet leef je gezond. Het bewijs is overal om ons heen: mensen worden tegenwoordig ouder dan ooit. Een teken dat we dus al vrij gezond leven.

Ik ben zoals je kunt lezen nogal kritisch: Al dit soort hypes (ook superfoods en al die zooi) zijn zo vermoeiend... Het internet is een broedplaats van mensen die over elkaar heen struikelen en het hardst willen kakelen om te melden wat al dan niet goed voor je is. Luister naar je lichaam en eet een beetje bewust, dan kom je er wel :)
En dit is een van de methodes om bewust gezond te eten. Je lichaam verteerd ook dit eten gewoon. Het is na je maag niet anders dan de boterham met kaas voor je lichaam.

Dat er in het begin wat bijwerkingen zijn is vrij normaal. Als jij als nederlander in Azie een 'pittig' gerecht besteld dan merk je dat ook aan je lichaam, te beginnen met de eerste hap waar je mond in de fik staat tot aan het toilet bezoek later waarbij de onderkant voelt alsof het in de hens staat. Toch zijn er miljarden mensen die dat gewoon eten en mischien wel opmerken dat het wel wat flauw smaakt. En toch zal je waarschijnlijk niet willen stellen dat pittig eten tegennatuurlijk is.

Verder is dit gewoon een bewuste keuze om snel en gezond te eten. In de ochtend heb ik moeite met eten. Vroeger loste ik dat op met ontbijtdrankjes, brinta drinkontbijt, pap, drinkyoghurt etc of gewoon geen ontbijt. maar die waren vaak niet erg vullend zodat je 2-3 uur later alweer trek had. Nu neem ik een shake, dat maak ik klaar terwijl de koffiemachine mijn koffie zet en heb ik opgedronken tegen de tijd dat mijn koffie klaar is. Met als gevolg dat ik in de ochtend veel meer energie heb en pas tegen de lunch weer trek begin te krijgen.

Ieder mens is verschillend en iedereen mag lekker doen waar hij zelf zin in heeft met eten, ik ben iig erg blij dat ik nu 's ochtends een voldoende grote maaltijd weg kan werken. Voor sommige mensen is dit gewoon een oplossing.

Dat er daarnaast ook nog grote voordelen zijn op het gebied van afval (1 zakje per dag), verspilling van voedsel (alleen wat je naast de shaker gooit), je co2 voetprint, vegetarisch eten (geen stukken vlees) etc is alleen maar mooi meegenomen.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• vinom
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 22:56
Ik heb Soylent helaas moeten opgeven. Geweldig idee, maar ik had er de hele dag hoofdpijn door en lichtelijk misselijk.

• bevgrad
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 24-09-2018
-

bevgrad wijzigde deze reactie 17-04-2018 18:06 (100%)

• Wilde
  • Registratie: december 2000
  • Niet online
Nou, inmiddels bijna 1,5 week overgestapt op Joylent voor het ontbijt en de lunch. Ik geloof niet zo in Joylent als volledige vervanging van het eten, dus s'avonds eet ik normaal om wat gevarieerder te blijven even.. Ben daarnaast volledig gestopt met gebruik van suikerhoudende producten, puur om eens te zien wat het doen met de lijn en met het fit voelen in het algemeen..

+ Energie niveau door de dag heen is behoorlijk toegenomen en met name veel stabieler gedurende de dag. Nauwelijks "dips" meer. Erg prettig.
+ Een shake neemt voor mij ong 4 uur lang het hongergevoel weg, zonder het gevoel te hebben dat je vol zit.
+ Geen last van hoofdpijntjes of andere klachten die je zo her en der leest.
- Eerste paar dagen veel last van luchtige darmpjes ;)
- Na 1,5 week nog steeds last van winderigheid. Dit schijnen meer mensen te hebben en vind ik persoonlijk echt wel een nadeel van 't spul

tot zo ver ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RandomUser
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 10-08-2018
quote:
joramoudenaarde schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 12:14:
(dit is m'n eerste grote post met zoveel informatie, dus als je opmerkingen of tips hebt hoor ik ze graag!)

Nano wordt verkocht in zakken van 3 maaltijden: als je Nano dus 100% als voedingsvervanger wilt gebruiken ben je dus 1 zak per dag kwijt (ontbijt, lunch en avondeten), en heb je 100% van alle benodigde voedingswaarden binnen, inclusief de dagelijkse benodigde hoeveelheid vocht, namelijk ±1,5 liter.
Weet niet of dat zo ooit was maar nu is dat zeker niet meer het geval. Elke maaltijd zit in een zakje (handig maar milieu belastend). Overigens wantrouwen veel mensen Nano omdat de micro percentages te perfect zijn, en geen enkele andere producent het voor elkaar krijgt om alles op 33% van de dagelijkse hoeveelheid (dus 100% per 3 maaltijden) te krijgen (inclusief de grote Soylent die veel meer ervaring en kennis heeft opgebouwd). Ook lijkt hun opgegeven potassium (kalium) waarden niet te kloppen en is dit te weinig had ik begrepen. In ieder geval durf ik het niet meer aan bij hun. Joylent bevalt goed overigens. En de "appeal to nature" argumenten in deze thread zijn hilarisch.

• Gizz
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 23:40

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Sinds twee dagen met Joylent Vegan aan de slag, als ontbijt.

Bevalt redelijk, smaak is goed te doen.
Drie keer per dag vol plezier Joylent drinken kan ik mij persoonlijk niet voorstellen. Los van het missen van het kauwen helpen de zoete smaken niet echt mee. Een mens wil ook wel eens wat hartigs eten, 3x per dag zoete banaan, vanille, aardbei valt dan tegen.

De zakken met opening aan de zijkant zien er hip uit, maar in het gebruik heb ik enkel nadelen ondervonden. Je morst makkelijker, de bovenkant van de zak zit in de weg als je een groot schepje gebruikt.

Bestellen en bezorgen ging snel: zondag besteld, maandag om 19:30 uur in huis met een bezorgdienst die ik niet kende.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 20-02 18:20
Ik gebruik nu sinds eind 2014 Joylent na het zien van het (bijzonder grappige) item bij 2Vandaag (geloof ik). niet als volledige maaltijdvervanger, maar wel voor het grootste deel. Belangrijke reden voor mij om dit te proberen was dat ik (eindelijk) wat gewicht kwijt wilde raken. Dat kun je doen door minder te eten, maar dat wilde ik niet persé. Geen hongerdieet voor mij. Ik had namelijk een 'plan' om drastisch het roer om te gooien en ook weer een beetje fit te worden. Dus sporten. In mijn geval roeien. Ik heb zo'n roeimachine thuis staan en ben daarop gaan trainen. Joylent zag ik als een goede manier om mijn calorie-inname te controleren. Want je kunt wel een bammetje eten, maar dan krijg je als je niet uitkijkt voornamelijk dikmakers naar binnen of 'vulmiddel' zonder echt veel voedingswaarde. Door Joylent krijg je de juiste hoeveelheden binnen én niet teveel caloriën, zonder steeds op te letten en te tellen wat je nu weer eet.
Ik neem een Joylent als ontbijt. Lekket makkelijk in de auto. Tussen de middag neem ik een appel en een banaan (bijvoorbeeld) en tegenwoordig ook wel eens een salade of een broodje. Inmiddels ben ik zowat 20kg kwijt en lekker fit. Ik voel me beter als ooit tevoren. Onlangs zelfs een marathon geroeid. Dat had ik 2 jaar geleden niet kunnen denken.
Ik wissel ook wel eens af. Ik leef niet als een monnik en in het weekend gaat er gerust ook wel eens een zak chips tegenaan. Daar kom je niet meteen een kilo van aan. Soms zie ik maandagochtend dat er wat bij is, maar dat is dinsdag/woensdag weer weg. Ik wordt daar niet nerveus van. En soms maak ik in het weekend ook 'gewoon' eten klaar.

Nooit heb ik last gehad van iets aan bijwerkingen. Ik vind het ideaal spul, ik voel me goed en ik heb geen last met sporten. Sinds september/oktober vorig jaar doe ik ook 2x in de week krachttraining en dan gebruik ik Joylent Sport, met (oa) extra eiwit. Ik heb eigenljk alleen maar positieve ervaringen. Ik zal binnenkort eens een bloedtest laten doen (is mijn huisarts ook weer blij) om te kijken of er veel verschil is met de laatste (van een jaar of 2 geleden). Zaken als bloeddruk zijn bij mij altijd dik in orde.

Binnenkort komt Joylent ook met een soort candybar, maar dan 'gezond'. Een zo'n bar zou dan 20% van je dagelijkse behoefte dekken. Ideaal dus als tussendoortje denk ik dan. Ik zie een soort lunchbar.

Поехали! - Mijn Spacenerd Tweakblog

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 22:56
8 boterhammen vind ik best veel op een dag. Als je Joylent op hebt, zit je daarna ook echt vol dus dat kom wel mooi uit voor je.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wilde
  • Niet online
Ik heb exact hetzelfde gehad als jouw. Na 3 weken wachten gemailed en ik heb de vegan om laten zetten in normale zakken. Toen kreeg ik 't met een aantal dagen binnen inclusief een klein beetje extra, als goedmakertje.

Vind het wel bizar dat vegan zo langdurig is uiterkocht. Daar is iets plantechnisch gezien goed fout en het kan haast niet anders dan dat dit ze klanten kost.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Frontysco
  • Registratie: september 2005
  • Nu online
quote:
Jerie schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 20:50:
[...]
Twee tips voor Joylent bestellers:

1) Bij je eerste bestelling krijg je doorgaans een gratis shaker-bottle.
2) Wanneer je voor 30 EUR (bijv 5x orig.) besteld is de levering in Nederland gratis. (Als je het echt niet weg krijgt kun je het misschien aan iemand slijten ;))

Verder kan ik mensen aanraden de vegan versie te proberen. Die smaakt echt anders. Met de original krijg ik slijm in mijn keel (ivm weipoeder denk ik) en dat is behoorlijk kut met sporten. Het nadeel van de vegan versie is de kunstmatige zoetstoffen.

Succes!
De shakebeker was inderdaad gratis :) Zit overigens nog steeds te wachten op de bestelling.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1Henk 'm!

• majic
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 17-02 22:49

majic

Art = Life

Even een kritische noot voor alle fans van deze producten:

Weest er bewust van dat ze vrijwel allemaal soja meel of proteïne bevatten. Soja in ongefermenteerde vorm heeft een aantal zeer zorgwekkende eigenschappen die je gezondheid geen goed doen en de formules hierboven vrijwel allemaal ongeschikt maken voor dagelijkse consumptie (ongeacht wat ze je willen doen geloven).

Soja : In ongefermenteerde vorm eigenlijk niet geschikt voor menselijke consumptie
Soja wordt in Azie oorspronkelijk exclusief gefermenteerd geconsumeerd (tempeh, natto, miso & soja saus). De uitzondering is Tofu, waardoor het productieproces een deel van de kwalijke stoffen in het afvloeivocht komen te zitten.

Omdat Soja door allerlei factoren (maar voornamelijk gesubsidieerde overproductie in Amerika) erg goedkoop op de markt (overschotten) te verkrijgen was werd het door de voedingsindustrie opgepikt als economische en 'complete' proteinebron voor allerlei producten, waaronder zuivel en vlees alternatieven. Obligatoire fermentatie om de kwalijke stoffen in soja te neutraliseren vind niet plaats in moderne productieprocessen. Om welke kwalijke stoffen gaat het precies?

1) Krachtige enzymremmers welke de werking van Trypsine en andere eiwit-afbrekers verstoren. Resultaat : Onvolledige vertering van eiwitten in je darm met alle kwalijke gevolgen van dien. (o.a. verstoorde pancreas functie en onvolledige aminozuren absorptie)

2) Fytinezuur is een antinutriënt welke in hoge mate aanwezig is in soja-meel en soja-proteine. Het bind zich aan mineralen zoals zink en ijzer waardoor deze (bijna) niet opgenomen kunnen worden en dus in het toilet eindigen. Al die prachtige mineralen-percentages in de shake-voeding is dus leuk in theorie, maar in de praktijk ben je daar 99% van kwijt door fytinezuur (welke overigens ook in hoge mate aanwezig is in lijnzaad en mais, twee andere populaire ingrediënten van de shakes).

3) In grote mate aanwezige goitrogenen verstoren de werking van de schildklier ernstig. De schildklier is een bijzonder belangrijk orgaan in het lichaam en verstoring heeft verstrekkende gevolgen voor je gezondheid. Geen risico's mee nemen dus.

4) Fyto-oestrogenen in de vorm van genisteïne en daïdzeïne zijn rijkelijk aanwezig in Soja. Deze hormonen imiteren menselijk oestrogeen en hebben dus al bij een paar glazen met soja-melk per dag significant effect op je hormoonhuishuiding. Borstvorming bij mannen komt voor, ontregeling van de menstruatiecyclus bij vrouwen. De 4 jarige dochter van een vriendin at sochtends soja-yoghurt en savonds soja-vlees (vegeratische moeder). Ze kreeg extreme borstvorming welke normaal bij pubers van 12-13 zichtbaar was. Na advies van een specialist volledig gestopt met de soja in de voeding en binnen een aantal maanden was ze weer plat, zonder borstjes ...

Dit zijn slechts een aantal van de 4 voornaamste schadelijke effecten van soja proteine/soja meel. Er is meer - de verhoogde aanwezigheid van aluminium in veel soja producten, aanwezigheid van verstorende nitraten, Oligosacchariden (gasvorming), oxalaten (binding van calcium, saponinen (zeepstoffen welke schade veroorzaken aan de darmwand en -slechte én goede - cholesterol verlagen) enz enz enz enz. Alhoewel dit niet voor alle soja op gaat is een groot deel genetisch gemodificeerd (95%+ van de productie wereldwijd). Als dus niet expliciet op de verpakking staat dat het _geen_ GMO is kan je er van uit gaan dat het gewoon Monsanto soja is. Niet alleen eet je dus een experimenteel gewas met dubieuze gezondheidseffecten, het zit hoe dan ook vol met sporen van schadelijke pesticiden - voornamelijk Roundup.

Soja is troep, punt. Dit wisten de aziaten ook goed - aangezien vooral de wortels en de stam werd gegeten, en het gewas oorspronkelijk in cyclussen werd geplant alleen voor verbetering van de nitraatstatus in de grond (Zoals wij klavertjes planten). Pas na introductie van fermentatieprocessen werd Soja een belangrijke vorm van voeding. Zonder deze fermentatie is Soja gewoon puur vergif.

Een vergif wat door de voedingsindustrie omwille van zijn goedkope prijs en veelzijdigheid in onze strot wordt geduwd als 'gezond' alternatief voor melk en vlees. Echter elk weldenkend mens kan na 3 minuten googlen allerlei goed uitgevoerde onderzoeken vinden welke laten zien dat je ver, vér weg moet blijven van alles waar soja in zit.

Is er dan niets positiefs te melden over Soja? Jawel, voor met name vrouwen zijn er een aantal voordelen, bijv. het verlagen van de kans op bepaalde soorten darmkanker tot wel 21%. Voor mannen is het duidelijk risicovoller, dus als je de keus hebt kan je soja beter vermijden dan expres onderdeel laten uitmaken van je dagelijkse voeding.

Verder is het ook niet zo moeilijk om studies te vinden die positievere beelden schetsen, echter zie je dat die vrijwel nooit onderscheiden tussen gefermenteerde en pure soja (heel jammer). Derhalve stellen ze incomplete of foutieve correlatieve verbanden tussen soja consumptie en gezondheid, bijv. voor Aziaten. Andere studies testen slechts één component (flavoniden) op een specifieke doelgroep (mensen met zeer hoge cholesterol, mensen met longkanker etc). In onze dagelijkse voeding hebben we echter te maken met het complete soja-meel of proteine én de breedschalige effecten op onze gezondheid.

Voor wie het nog niet door had : Eet dus gerust een gezond stukje Tempeh (mits niet genetisch gemodificeerd), wees scheutig met je soja-saus. Maar pas op met pure soja proteine/meel...Kortom, eetsmakelijk met je soja-shake!

Bronnen (ik heb met mijn voedingsstudie genoeg informatie hier over gehad, maar voor hen die geen zin hebben om te googlen) o.a. :
http://www.healthy-eating-politics.com/dangers-of-soy.html
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2869231/
http://americannutritiona...ide-soybean-consumption-0
http://thedeliciousrevolution.com/cleanse/why-avoid-soy/
http://goedgezond.info/20...geschikt-voor-consumptie/
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24473985

http://www.instagram.com/suahuatica

Acties:
  • +1Henk 'm!

• majic

majic

Art = Life

quote:
joramoudenaarde schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 11:38:
Ik heb uit nieuwschierigheid deze vraag even bij Joylent neergelegd. Soja is dus niet per definitie slecht, zoals ik ook opmaak uit de links die je gegeven hebt, míts zorgvuldig gefermenteerd. En ook dan moet je er niet teveel van eten. Maar dat geldt voor zo'n beetje alles. Teveel tarwe, teveel mango, teveel melk, zelfs teveel water... niets "te veel" is goed voor je. Maar met mate en variatie is ook niet alles per definitie slecht voor je :)

Om nu 100% van je eten te vervangen voor het een of ander, of dit nu Joylent, Soylent, Mango's, Aardappels of iets anders is... nee, dat zou ik ook niet zo snel doen. En de hoeveelheid die dan goed voor je is, zelfs dat verschilt per persoon. Sommige mensen eten 2000kcal per dag en worden zwaarder, anderen eten 4000kcal en lopen er kiplekker en gezond bij. :)
Uiteraard, dat is ook precies de stelling : Soja is prima, mits gefermenteerd. Wanneer niet-gefermenteerd......eigenlijk alleen als vrouw is consumptie verdedigbaar 'misschien niet alleen slecht maar ook goed op bepaalde andere vlakken'. Echter ook bij vrouwen blijven de vele negatieve effecten bestaan, waaronder de effecten op de schildklier en de anti-nutriënten die met name zink en ijzer en magnesium onbeschikbaarmaken voor je lichaam. Zo is dus de vraag als je bijv. een verhoogd risico op longkanker hebt of zeer hoge cholesterol waardes of de supplementatie met soja proteine de aangewezen manier is om minder risico te lopen op die aandoeningen/kwalen. Wegen de goede eigenschappen van bepaalde soja-ingredienten op tegen het breedschalige spectrum aan kwalijke ? Nee, is denk ik het antwoord.

Hoe dan ook nemen mensen de shakes als 'gezond' alternatief, maar staan niet stil bij de consequentie van dagelijks een portie soja innemen. Het heeft dus invloed op je vrouwelijke hormoonhuishouding - zelf merkte ik bij significante soja inname (enkele jaren geleden vóór ik mijn voedingskunde studie begon) afgenomen sekszin en verlaagde prestatie in bed (meer dat laatste dan dat eerste overigens). De effecten op die schaal verschillen natuurlijk per persoon, aangezien de één veel meer testosteron aanmaakt dan de ander. Hoe dan ook is de tijd voorbij dat men met blauwe ogen kan claimen dat soja gezond voor je is, kan gewoon bij de rij der fabeltjes net zoals in de jaren 80 de gehele voedingsindustrie transvetzuren als gezond probeerde te slijten maar we nu weten dat deze juist schadelijk zijn. En traditionele vetten zoals boter, olijfolie en kokosvetten juist wél gezond. Blind leunen op een voedingsindustrie die winst als primair oogmerk heeft (En niet de gezondheid van z'n gebruikers) is gewoon gevaarlijk gebleken. En soja en z'n gebruik/marketing past heel goed in dat beeld.

Sowieso gaan we natuurlijk geen eerlijk antwoord van Joylent of andere bedrijven krijgen : Aangezien hun formules leunen op soja zullen ze niet zeggen 'oh, ja nee onze formules zijn eigenlijk helemaal niet zo gezond'. Dat lijkt me wiedes :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kapotlood
Je moet het denk ik ook een beetje in perspectief zien als men (hier en op andere plekken) zegt dat het een gezond alternatief is.

Bij mij was het een gezond(er) alternatief. Ik ontbeet eerst niet of nauwelijks, en áls ik ontbeet was het beduidend slechter dan een Joylent. Een bordje B-merk Cruesli met de gigantische hoeveelheden suiker en slechte tarwe (om maar iets te noemen) bevat nog niet 10% van de vitaminen en mineralen die wel in Joylent zit, ongeacht de al-dan-niet gefermenteerdheid van soja :)

Dat betekent natuurlijk niet dat Joylent, Soylent of alle andere alternatieven hét antwoord zijn op het hebben van een gezond eetpatroon of dieet. Maar het betekent ook niet dat het per definitie niet gezonder of ongezonder is dan wat sommige mensen voorheen als eetpatroon is.

Daarom wordt ook de "schijf van vijf" telkens aangepast, omdat zelfs die zogenaamde guideline ook niets meer is dan dat: een guideline. De benodigdheden verschillen per persoon, de gevoeligheid voor bepaalde ingrediënten verschillen per persoon, en de mensen die de "schijf van vijf" maken verschillen ook nog eens van mening onderling. Rood vlees was een poosje per definitie slecht, terwijl de proteïne en ijzers die er in zitten (onder andere), helemaal niet zo slecht voor je zijn.

Maar de tip die je eigenlijk overal en altijd terug ziet bij voeding: doe het met mate. En ik denk dat je shakes zoals Joylent ook in dat licht moet zien.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wilde
  • Niet online
Goed om eens te lezen over de mogelijke mindere kanten van soya. Ondanks dat ik een best stevige Joylent gebruiker ben houd ik me hier te weinig mee bezig. bedankt voor de info in ieder geval.

Nog een opmerkelijke vergelijking tussen Huelven Joylent: https://huel.com/pages/comparison-to-joylent

Uiteraard een beetje 'wij van wc-eend' gedachte, maar toch. Misschien ga ik toch Huel eens proberen, aangezien daar blijkbaar niks obv soya in zit..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• majic

majic

Art = Life

quote:
Wilde schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 22:43:
Goed om eens te lezen over de mogelijke mindere kanten van soya. Ondanks dat ik een best stevige Joylent gebruiker ben houd ik me hier te weinig mee bezig. bedankt voor de info in ieder geval.

Nog een opmerkelijke vergelijking tussen Huelven Joylent: https://huel.com/pages/comparison-to-joylent

Uiteraard een beetje 'wij van wc-eend' gedachte, maar toch. Misschien ga ik toch Huel eens proberen, aangezien daar blijkbaar niks obv soya in zit..
Huel ziet er voor mij een stuk interessanter en medisch verantwoorder uit (mij even ingelezen). gaaf! Zeker aangezien ze royaler zijn in de aanwezige hoeveelheid vetten (en dan bijv. ook de MCT-Kokosvet toevoegen...chappeau!) en beknibbelen op de suikers. Ze hebben ook een gluten-vrije versie, helemaal spannend :)

Jammer dat het wat kostbaarder is, dat zal mensen toch afschrikken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mphilipp
quote:
Ik krijg altijd een beetje de kriebels van dat soort uitspraken. Je kunt geen krant opslaan of tv programma bekijken of er wordt wel weer gerept van een voedingsproduct dat je niet zou moeten eten. Het zal allemaal best wel waar zijn, maar waar ik dan weer zo simpel van wordt is dat het meestal gaat om hoeveelheden en/of frequentie. Water is ook dodelijk, als je er 6 liter achter elkaar van drinkt. Twee eetlepels zout ook. Moet ik dan maar geen water en geen zout meer nemen?

Ik ben er maar mee gestopt om met al die winden mee te waaien. Melk zou ook niet goed zijn. Als dat zo is, had ik al lang dood moeten zijn. Jarenlang liters melk gedronken. Ik ben daar een poos mee gestopt (niet uit gezondheidsoverwegingen) en nu drink ik weer aardig wat melk.

Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, maar ik wil gewoon leven en niet steeds door een mijnenveld laveren. Volgens mij is het druk maken om je gezondheid veel ongezonder... :+

Maar, wat let je om je eigen variant te maken? De recepten zijn er (heb ik laatst nog gelinked). De producten zijn te koop en met jouw kennis kun je een product maken dat dan écht gezond is. Het zal denk ik alleen niet meevallen om het goed te krijgen. Dat is ook waat oa Joylent lang over gedaan heeft. Het is niet zomaar een kwestie van al die dingen bij elkaar kiepen. Het moet ook nog smaken, goed mengen, niet te snel bederven e.d...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 21:21
quote:
Dit topic is overigens niet bedoeld om een discussie los te maken over een "welles-nietes" of het gezonder is dan een appel. Het is echt bedoeld als topic over de ervaringen van deze Soylent-alternatieven.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wilde
  • Niet online
Ik ben deze week met Huel begonnen en vind dit een prima alternatief voor Joylent. Met Joylent heb ik altijd veel last van winderigheid die ook nog eens meuren! Niet normaal... 😁

Huel komt in grotere zakken. Je doet minder poeder in een beker maar met dezelfde hoeveelheid water wordt het even dik als Joylent. Het valt wel wat zwaarder, waarbij ik het idee heb dat ik het met Joylent wat langer uithoud zonder honger te krijgen..

De smaak is iets chemischer dan Joylent(ik heb enkel Vanille getest). Maar hij is goed weg te krijgen. De structuur vind ik beter en overall heb ik met huel het gevoel dat ik betere voeding binnen krijg. Maar nogmaaks dat is een gevoel en kan ik verder lastig staven natuurlijk :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 20-02 08:11

Don Quijote

El Magnifico

Ik heb afgelopen week een bestelling gedaan bij MealSquares. Op het eerste gezicht een beter alternatief voor mij dan de Twennybar. Minder Koolhydraten en geen soja. Beide pluspunten in mijn boekje :). Wanneer ze binnen zijn zal ik er eens een review over schrijven.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Caelorum
  • Laatst online: 06:49
quote:
joramoudenaarde schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 09:40:
[...]
en benodigde vochtinname. [...]
Bij Queal geven ze expliciet aan dat je het vocht in de shakes niet mag meetellen bij de dagelijkse vochtinname. Het vocht dat je toevoegt is vermoed ik net genoeg om het eten weer af te breken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronster
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 20-02 16:46
quote:
joramoudenaarde schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 12:13:
Pulled pork... lekker! Wat dat betreft ben ik echt blij dat ik met een Amerikaanse getrouwd ben. Heer een meester zijn ze daar in dat soort dingen (en bakken... koekjes en taart!) :)

Nee, stoppen met eten zal ik nooit doen in ieder geval! Maar een beetje consistentie in m'n dieet, ontbijt en gezondheid heeft bij mij persoonlijk baat bij een shake'je op z'n tijd.
In US kunnen ze daar zeker wat van! Ben een groot BBQ Pit Boys fan! :9
Afgelopen weekend nog de Tex Mex variant van pulled pork gemaakt, Carnitas. Heurlijk...

Zelf ben ik met een Zweedse getrouwd. Lekkere balletjes dat ze daar maken! :+
Daarover gesproken, ze heeft inmiddels ook eea gelezen en is overtuigd. Een order Huel gaat vandaag de deur uit. Laatste vraag is nog hoe lang de houdbaarheidsdatum van de zakjes is zodat ik kan beslissen hoeveel ik wil bestellen. Iemand?

Ronster wijzigde deze reactie 09-06-2016 12:22 (3%)

XBox: R0nster76 || PSN: Ronster_Jona

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wording
  • Registratie: januari 2016
  • Niet online
quote:
Maverick! schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 15:37:
[...]

Komt goed uit, ik heb 112 meals besteld. De helft vanilla, de andere unflavored en een puch mocca.
Maar ik las ergens dat ze onlangs de vanilla subtieler hadden gemaakt.

Kreeg zonet de bevestiging dat het is verzonden.
Ben benieuwd :)
Ik wil niet weten hoe hij dan eerst was; mijn batch heb ik vorige week ontvangen :D

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Caelorum
quote:
Er zit 150gr in de zak. Je hebt ongeveer 2gr per 100gr huel nodig en 100gr is 410kcal. Je hebt dus iets van 10gr smaakspul per dag nodig. Dan kan je er dus twee weken mee doen. Vind ik ~9,50 wel mee vallen.
De prijs van Huel is veel meer een obstakel denk ik :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
Huel is duurder dan bijvoorbeeld Joylent, maar het is ook non-GMO, vegan, meerdere smaakjes, en geen soja. Het enige dat daar op lijkt is Ambronite welke als ik het me goed herinner 11 EUR per maaltijd van 500 kcal kost. Daar krijg je dan wel Scandinavische bessen voor, maar die heb je bij de IKEA ook ;)

De flavour van Huel is niet zo veel duurder, en geeft veel vrijheid. Een nadeel is dat als je niet opnieuw besteld je er mee blijft zitten. Ook weet ik niets over de houdbaarheid van de flavour. Maar als ik er mee zou zitten zou ik het gewoon voor andere dingen gebruiken zoals zelf ijs maken enzo.

De kosten:

150 gram / 2 = 75x. 7,50 / 75 = 0,10 GBP per maaltijd extra.

Google van vandaag: 0,10 Britse ponden sterling =
0,126676145 euro's.

14000 kcal / 21 = ~666,67 (x3 = 2000 kcal). Dat is dus 2000, en niet 2100 of 2500 of weet ik veel wat.

Abo (meteen cancellen): 41,63 GBP / 21 = ~1,98 GBP.

(Zonder abo is het ~2,14 GBP.)

Google van vandaag: 2,08238095238095 Britse ponden sterling =
2,63787992 euro's.

De S&H: +5 GBP S&H naar NL.

~0,24 GBP extra per maaltijd (op basis van 21 maaltijden).

Google van vandaag: 0,23809523809524 Britse ponden sterling =
0,30160987 euro's.

Soms zal men de vanilla eten, die is 0,10 GBP goedkoper.

Ik kom uit op 2,93948979 EUR ofwel ~2,94 p/maaltijd (zonder abo welke je meteen kunt cancellen is het ~3,14277484 ofwel ~3,14 p/maaltijd). Houdt de volgende factoren in het achterhoofd:

1) De flavored vanilla is 0,10 GBP (~0,127 EUR) goedkoper per maaltijd. Persoonlijk zou ik deze rotaten [tenzij deze niet te vreten is natuurlijk].
2) Ik ga uit van 3 maaltijden per dag in totaal 2000 kcal in mijn berekeningen. Huel rekent 4x 500 kcal. Dat heb ik hierboven omgerekend.

Huel is dus een dikke 90 eurocent duurder dan de prijsvechter, Joylent.

Ik gebruik dit spul niet als algehele vervanger. Voor mij is dit spul vervanging voor snelle hap (fastfood) op werk, of op reis. Voor 2,94 EUR krijg ik nog steeds geen goede, volledige fastfood maaltijd.

Het geheel van Huel oogt professioneler dan Joylent waar ik toch sterk de indruk krijg dat een stelletje tieners bezig is met jongleren. Nog nooit meegemaakt dat ik 2,5 maanden heb moeten wachten op een bestelling via Internet. En dat zonder enige vorm van gerichte, actieve communicatie.
quote:
Maverick! schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 15:37:
[...]

Komt goed uit, ik heb 112 meals besteld. De helft vanilla, de andere unflavored en een puch mocca.
Maar ik las ergens dat ze onlangs de vanilla subtieler hadden gemaakt.

Kreeg zonet de bevestiging dat het is verzonden.
Ben benieuwd :)
De vanilla versie bevat de zoetstof sucralose aka E955 aka Splenda. Net zoals Joylent Original en Joylent Vegan (anderen heb ik niet gecheckt). Qua smaak komt sucralose dicht in de buurt van suiker.

De unflavoured versie bevat geen sweetener.

Voor de flavour bags gebruiken ze stevia aka E960.

Ik denk dat ik voor unflavoured + flavour bags ga, met zo'n probeerpretpakket (en die dan met een vanilla/sucralose versie). Bij de Joylent Vegan Vanilla versie zie je overigens wel de zwarte puntjes van de vanille. Er zit dus ook echte vanille in (en m.i. flink veel ook!). Hoe dat bij andere merken en versies zit weet ik niet.

Jerie wijzigde deze reactie 11-06-2016 13:47 (19%)

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Joylent
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 29-03-2017
Hoi allemaal!

In dit topic heb ik gelezen dat een aantal van jullie erg lang moesten wachten op jullie bestelling - onze excuses hiervoor. We hebben de laatste tijd wat vertragingen gehad door problemen met onze voorraad, maar we hebben inmiddels een nieuw systeem én een nieuwe voorraad manager waardoor deze problemen in de toekomst niet meer voor zullen komen. We verwachten dat deze problemen helemaal over zullen zijn in begin juli, wat betekent dat we bestellingen dan gewoon weer binnen een dag de deur uit doen :-) Ook kunnen jullie op onze homepage altijd de huidige ETA vinden (op dit moment is dat 7 werkdagen + verzenden).

Mocht je bij ons besteld hebben en nog steeds wachten op een bestelling die langer dan deze zeven werkdagen geleden geplaatst is - of als je andere vragen hebt - kan je altijd even mailen naar love@joylent.eu zodat we kunnen kijken wat er aan de hand is en het lange wachten met je goed kunnen maken!

- Isabel, customer care van Joylent

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Caelorum
Was deze hier al neergezet? Voor de mensen die niet mee hebben gedaan aan het onderzoek (of hebben aangeven niet op de hoogte te willen worden gehouden :P):
Results of the 2016 soylent Eaters Survey
This survey, the follow up to our 2015 soylent Eaters Survey, looks at trends in the consumption of all nutritionally complete foods, termed future foods/soylent with a lower case s, not just with the product sold under the Soylent brand.  We had 3,157 completed responses to the survey this year, up from 594 last.

Highlights
71% of respondents report eating 1-2 meals a day from soylent/future food, only 2% completely replace all meals.
Market has more than tripled in the past year, now a $80-100mn market serving an estimated 1 million people a year.  Potential market estimated at over $7bn 
Ready to drink is in, Bars are on the way, powder mix is still going strong, and the one-day bag of powder is on its way out.
This report is divided into three sections: Usage Trends, Business Trends, and Methodology and Data.
[...]

Caelorum wijzigde deze reactie 21-06-2016 21:00 (3%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Caelorum
quote:
majic schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 08:50:
[...]
Ik weet het N=1 maar er zijn veel recente, grote en goed opgezette studies die geen enkel voordeel van flossen aantonen[...]
Van die onderzoeken weet ik het niet, maar N=1 is idd wel een grote disclaimer hier. Sommige mensen zijn echt gezegend met een van nature sterk gebit, anderen hebben zelfs met driemaal daags poetsen vóór (of na) het eten nog elk jaar gaatjes, maar dat is een andere discussie dan waar dit topic over gaat.
quote:
Caelorum schreef op woensdag 15 juni 2016 @ 17:38:
[...]
Isabel, je mag ook rond blijven hangen hoor ^^
Een paar pagina's terug staat nog een vraag over het gebruik van ongefermenteerde soja (staat hieronder). Zou je daar nog antwoord op kunnen geven?
[...]
Ik vind het overigens jammer dat de werknemer van Joylent alweer weg is en niet nog heeft gereageerd op mijn vraag. Ik heb ook nog geen post gezien die het antwoord op de e-mail bevat. Erg jammer..

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mphilipp
Ik denk dat geen enkel dieet zaligmakend is. Maar zoals met alles zijn balans en variëteit sleutelwoorden. Ik geloof dus niet in een dieet dat louter uit A of uit B bestaat. Dus alleen op vruchten- of groentesappen leven, alleen op Joy/Soylent, alleen op Big Mac of chips, geen van allen is goed. En het is ook niet fijn om steeds hetzelfde te eten. Variëer een beetje. Er wordt de laatste jaren enorm spastisch en dogmatisch over voedsel gedaan. Suiker is 'slecht' voor je, prima, maar doe dan niet alsof je van elk korreltje dood gaat. Opa en Oma zijn ook dik 80 geworden met schepjes suiker...(gewone simpele boerenlogica werkt het best)
Wissel je Joylent af met een lekker stuk fruit of pak een keer een bakje muesli met yoghurt. Krijg je meteen weer een bak vezels binnen en blijft de hele fabriek lekker werken. Gewoon eten is best lekker hoor... ;)

• Joylent
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 29-03-2017
Wat voor soort Soya het is kan ik niet beantwoorden. Ik heb de vraag wel neergelegd bij iemand die dat wel kan. Zodra ik een antwoord heb ontvangen laat ik het hier weten. Helaas is onze voedseltechnoloog bij ons gestopt. Hij heeft een heel leuk aanbod gekregen van een grote multinational en zal daar verder aan zijn carrière werken. Jammer voor ons maar leuk voor hem :-)

Ik vind het vreemd dat jullie denken geen eerlijk antwoord te ontvangen. We zijn bij Joylent altijd 100% transparant wat betreft de ingrediënten.

Nino

• Caelorum
quote:
Joylent schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 20:34:
[...] Ik vind het vreemd dat jullie denken geen eerlijk antwoord te ontvangen. We zijn bij Joylent altijd 100% transparant wat betreft de ingrediënten.

Nino
Ik lees altijd met plezier jullie artikelen. Het komt meer omdat de vraag al een aantal keer is gesteld en er af en toe iemand van jullie of een concurrent langskomt en dan andere vragen beantwoord, maar die niet. Verder is een reactie om de e-mails uitgebleven en dan kan het dus inderdaad maar 1 van twee dingen betekenen: de vraag is lastig te beantwoorden en/of het antwoord is niet handig. Gezien je bericht hier zal het wel een lastige vraag zijn geweest gezien de deskundige is geswitched van bedrijf :)

• JDFS
  • Registratie: november 2009
  • Nu online
De wondere wereld van de drinkmaaltijden...
Voor mijn werk wordt van mij verwacht dat ik dagelijks Het Financieele Dagblad in de gaten houd. In het begin van mijn loopbaan bij dit bedrijf, nu alweer zo'n anderhalf jaar geleden, voelde dit aan als een last. Tegenwoordig begin ik mijn dag standaard met het FD en heeft het tot op een bepaalde hoogte conventionele(re) nieuwskanalen vervangen (maar niet Tweakers, uiteraard :)).

Zaterdag 14 januari j.l. was ik het FD aan het bekijken en kwam ik het volgende artikel tegen. Het artikel trok mij, ook omdat ik al tijden probeer gezonder te eten inclusief o.a. het proberen om gebalanceerd macronutriënten binnen te krijgen en calorieën te tellen via apps. Dit is iets wat ik een week volhoud, om na een week weer verder te gaan op de oude manier en volgende maand beterschap jegens mijzelf te beloven. Een vicieuze cirkel.

Na het artikel gelezen te hebben, heb ik direct besloten om een proefverpakking Jake Light te bestellen. Ik ben niet heel groot, heb mijn caloriebehoefte een tijdje terug bepaald via de Harris Benedict formule en om ook wat kilo's te verliezen zou ik in potentie aan 1.500 kcal per dag genoeg moeten hebben.

Ik ben een liefhebber van eten pur sang; ik probeer zoveel mogelijk te koken en mijzelf steeds te verrassen met allerlei recepten. Echter ben ook ik slachtoffer van het "weinig tijd"-syndroom en maak ik mijzelf vaak er gemakkelijk af door een kant-en-klare AH maaltijd te halen na werk en ontbijt over te slaan omdat ik geen honger heb in de ochtend.

De eerste kennismaking
Nadat ik mijn Jake Light proefverpakking een aantal dagen later binnen had, heb ik het de dag erna geprobeerd met 400 ml water. Nadat ik mijn eerste slok had genomen, viel me op dat de smaak erg bevalt. Ik ben sowieso wakker te maken voor vanille ijs, dus dit is mooi meegenomen! De shake nam ik in om 9 uur 's ochtends en ik kreeg pas om 13.30 uur weer honger. Ik was om en heb een pakket van 20 besteld, inclusief de gratis shaker (waarvan ik de blender bal nu alweer kwijt ben...).

Wat mij trouwens opviel was de scepsis en zelfs agressie bij anderen toen ik het onderwerp naar voren bracht. Zoals ik al zei ben ik een liefhebber van eten, maar het is lastig om over te brengen op andere mensen waarom jij niet 'gewoon' mee eet en in plaats daarvan een 'ongezonde' shake drinkt. "Daar kan je toch niet al je voedingsstoffen van binnen krijgen?". "Weet je zeker dat er geen ziekteverwekkende stoffen in zitten?". "WAAROM?". Op een gegeven moment ben ik dus gestopt met het uit te leggen aan men en stel ik mij slechts passief op: wanneer iemand wil weten wat ik precies eet c.q. drink, leg ik het van harte uit.

De consensus bij veel mensen in mijn omgeving is dat ik geen zin meer heb in eten, maar dat is totaal niet het geval. Niet in de eerste plaats om het sociale aspect: ik vind het fijn om in de middag met mijn collegae over koetjes en kalfjes te praten.

De eerste week Jake
Na mijn mooie pakketje met shaker in ontvangst te hebben genomen, heb ik mijzelf voorgehouden om ten minste iedere dag het ontbijt (als ik dat al zou nemen op bepaalde dagen) te vervangen met een shake. Hier ben ik donderdag mee begonnen en heb tot en met vandaag zes shakes op: elke ochtend en twee keer in de middag.

Het gaat er bij mij goed in en ik merk soms dat de shake al voor de helft op is, terwijl ik voor het gevoel pas twee slokken heb genomen. Naast dat ik al mijn voedingsmiddelen binnen krijg die ik nodig heb, voel ik mijzelf ook veel beter, ik heb in de afgelopen dagen geen last gehad van een inkakker of juist heel veel zin in vlees/hartigheid/zoets/chips etc. (iets met de bloedsuikerspiegel?). Dit zijn dingen die ik voorheen wel eens had doordeweeks, wat vaak gepaard gaat met een warme en/of grote lunch.

Ik heb nog niet op de weegschaal gekeken, omdat dat voor mijn gevoel een vertekend beeld geeft. Pas na een aantal weken/maanden denk ik in staat te zijn om het effect van de shake op mijn lichaamsgewicht uit te leggen.

In ieder geval ben ik overtuigd en wil ik dit 'dieet' nog lang volhouden! Naast het feit dat ik al mijn voedingsstoffen binnen krijg, niet te veel eet en ook geld bespaar (ik geef voor de lunch al gauw meer dan EUR 5 uit per keer), bespaart het mij tijd en vind ik het lekker om ook eens in mijn auto te kunnen ontbijten!

Ik hoop snel weer een update te geven :).

• BaSsDruM
  • Registratie: mei 2001
  • Laatst online: 22:57
quote:
C00P schreef op maandag 13 februari 2017 @ 00:38:
[...]

Dank je.
Ik ga me ook een pakket bestellen, + een blender.
Ik ga het bereiden met soja melk of water daar ik geen koemelk verdraag.

Ik werk in 3 posten, eet onregelmatig en vaak ongezond.
Voel me dan ook lusteloos, geen zin om iets te doen, ik zit in de laatste fase van een verbouwing maar heb totaal geen fut voor hier iets aan te doen.

Hoe kun je ervoor zorgen dat de beker niet gaat stinken?
Ik spoel die beker nadat ik het op heb ff om met water en knikker 'm in de vaatwasser. Joylent mix je gewoon met water. Alle aanvullende fruit en/of andere dingen schieten mijn inziens een beetje het doel voorbij: 3 joylent maaltijden per dag zijn precies voldoende Kcal wat je nodig hebt, en je krijgt alle voedingsstoffen en vitamines binnen. Als ik dan een beetje poeder weg laat, en er een halve banaan bij doe, ben ik alsnog langer bezig en weet ik niet of ik alles binnen heb :P

Oh ja: Blender heb je niet nodig joh, je schudt het gewoon in die beker die je mee kan bestellen. Niet te ingewikkeld doen :)

BaSsDruM wijzigde deze reactie 13-02-2017 10:36 (6%)

Model 3 SR+ rood, 18” aero sinds 28-08-2019 - Tesla telegram group voor Nederlandstalige tesla eigenaren: https://t.me/tesla_nl

• BaSsDruM
  • Registratie: mei 2001
  • Laatst online: 22:57
quote:
C00P schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 05:45:
Vandaag is mijn joylent pakketje aangekomen.
Er zit een maatbeker bij, als ik goed kan wegen past er 40 gram in 1 maatbeker,dus heb ik 4,5 maatbekers nodig voor voor 1 portie (176gram is benodigd).

Ik lees hier dat mensen 3 maatbekers gebruiken,doe ik iets fouts?
(Morgen kan ik pas het resultaat proeven,ze staan nu in de koelkast)

2de vraag, allemaal leuk die mooie zakjes, maar zou het niet fijner werken zijn als het product in een grote plastieken container zit, kom je langer toe en het is makkelijker eruit te scheppen.
Bestaat dit?
Door je post ging ik twijfelen aan die 3 scheppen, maar na 3 scheppen had ik 172 gram joylent. Ik leeg altijd 2 pakken joylent in een plastic container welke volgens mij normaal voor cornflakes bedoeld is. Ik schep hier met de groene joylent maatschep uit en druk de joylent aan tegen de zijkant. Dus mijn scheppen zijn wel aangedrukte hoeveelheden zeg maar.

Model 3 SR+ rood, 18” aero sinds 28-08-2019 - Tesla telegram group voor Nederlandstalige tesla eigenaren: https://t.me/tesla_nl

• C00P
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 11-02 20:58
Ik ben ook maar ineens gestopt met suiker te eten, heb er geen zin meer in, de shakes nemen mijn zin voor ongezond voedsel weg en dat is super want ik was een echte zoetebek en vreetzak.

Wat ik nu al merk na een weekje gebruik, mijn ogen tonen terug leven, fel blauw, ervoor was het dof.

Ik zat hiervoor wel aan het slechtste dieet ooit, hele dag snoep eten en savonds een kapsalon of de frituur, het kon zo niet verder dus ik ben wel blij dat ik dit ontdekt heb.

Ik scoor in ieder geval veel beter bij de vrouwtjes.
En het contrast is enorm, good Times are coming d:)b

C00P wijzigde deze reactie 27-02-2017 01:04 (18%)

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

• IceTeaGX
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 22:20
Bij huel zeggen ze dat het vocht gebruikt in het maken van de shakes niet meetelt.
Ik drink daarnaast meestal nog een 2+ liter water per dag.

• JimmyJoy
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 12-10-2017
quote:
Hahn schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 16:23:
Tot nu toe heb ik 1 keer 's avonds een banaan-maaltijd geprobeerd, maar man man man, wat viel me dat tegen zeg. Ik heb er volgens mij 20-30 minuten over gedaan om het weg te krijgen. Ik had niet per se verwacht dat het geweldig lekker zou zijn, maar dit had ik niet verwacht :X Ik denk dat het voornamelijk de structuur is die me niet aanstaat :?
Je kan proberen de shake een uurtje in de koelkast te laten staan voordat je hem drinkt! Dit maakt het vaak wat zachter om te drinken, en door de lagere temperatuur is het ook wat frisser :-) Je kan het ook mixen in de blender om het extra smooth te maken, maar daar moet je dan wel de juiste middelen en tijd voor hebben natuurlijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JimmyJoy
quote:
Caelorum schreef op maandag 3 april 2017 @ 20:27:
Ik kan nog steeds niet wennen aan die nieuwe naam ^^
Maar nu jullie hier toch rondhangen, zijn jullie wel van plan om iets hartigere smaken te leveren? Ik neem aan dat het lastig te maken is, aangezien er al een behoorlijke tijd om wordt gevraagd, maar jullie en jullie concurrenten het nog niet hebben gedaan..
Wij moesten ook even wennen :-) hebben jullie trouwens gezien dat onze shakes nu een eigen productnaam hebben, gekozen door klanten? De shakes heten nu "Plenny shakes" (als in plenty, net als bij de twenny bar twenty). Jimmy Joy blijft de naam van ons bedrijf.

Hartige smaken zijn zeker iets wat we op ons lijstje hebben staan, helaas blijkt het vrij moeilijk om iets hartigs en vloeibaars te maken wat ook nog lekker is om te drinken ;-) Een soep achtige variant is inderdaad een goeie. Voor nu zijn we wel zijn we bezig met een neutrale smaak, die zal heel binnenkort te koop zijn!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JimmyJoy
quote:
joramoudenaarde schreef op woensdag 5 april 2017 @ 09:44:
@IceTeaGX
Maar misschien zou het leuk zijn als Huel, JimmyJoy of een van de andere merken, een soort smaak-test zou doen om te zien wat er leeft en speelt onder de gebruikers en hun smaak-voorkeuren?
Goeie idd! Wij hebben op ons eigen Jimmy Joy forum ook een topic waar mensen hun ideeën achter kunnen laten: https://forum.joylent.eu/t/what-flavour-would-you-want-next/.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Kapotlood
Zo, de eerste flesjes van @albino71 zijn geproefd, en ze vallen niet tegen. De soep daarentegen, daar geef ik je helemaal gelijk in: die smaakten naar stoffige drek :D Maar de sapjes (vooral de cappuccino drankjes) waren eigenlijk erg lekker. En de kleine flesjes vullen best aardig ook met 300kcal per 200ml! De smaken bosvruchten, vanille en cappuccino heb ik nu geprobeerd, en ga de overige in de komende dagen eens proberen.

Nog onwijs bedankt, en hopelijk vonden je kinderen de muffins lekker! :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kapotlood
Valt niet helemaal binnen "Soylent alternatieven", maar hij is wel lekker én bijna gezond (op de suiker na)
http://www.wearesovegan.com/black-bean-brownies/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• IceTeaGX
Maak jezelf niets wijs, honing = suiker.
Gedroogde vijgen, dadels etc al niet veel beter.

Suiker op zich is ook niet ongezond (hoewel vaak overbodig). De overdreven hoeveelheden in de westerse wereld zijn dit echter wel.

• IceTeaGX
Soylent is misschien met voedselschaarste ergens ver in het achterhoofd ontwikkeld, maar ondertussen is het puur hipster fuel. En zulke hypes worden met veel plezier uitgemolken.

Dat heb ik ook met huel, de mails die ik daar soms van krijg gaan meer over de experience en ander zwevend gedoe, ipv down to earth praktisch nut, en de wetenschap er achter.

• Ample Energy
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 02:55
Mocht je Joylent (of een ander) willen proberen of een nieuwe voorraad nodig hebben, dan kan dat met 10% korting met deze code:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik ben zelf aan mijn 3e zak bezig en nog erg tevreden. Wel eet ik het niet zo vaak (normaal eten zal altijd de voorkeur hebben), maar vooral 's ochtends of aan het begin van de middag vind ik het lekker en prettig.

• Grvy
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 02:08

Grvy

Bot

Ik heb trouwens nog wat zakken Soylent (JimmyJoy geloof ik) over voor een zachte prijs. Kon zelf echt niet wennen aan de smaak.. dus als iemand ze wilt DM' maar.

2 plenny shake flavor: banana
3 plenny shake flavor: chocolate
2 plenny shake flavor: strawberry
2 plenny shake flavor: vanilla

Alleen de choco geprobeerd, maar ging echt over mijn nek.

Grvy wijzigde deze reactie 29-10-2017 17:17 (39%)

Omdat het moet.

• ikbenmelle
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 20-02 17:10

ikbenmelle

Front-end javascript developer

Bedankt voor de tips, dat klopt inderdaad. Direct dezelfde dag is het bezorgd. Afgelopen drie dagen als een shake als lunch (samen met een boterham) gegeten / gedronken en het bevalt prima: een lange middag van 13:00 tot 18:15 gaat prima. Aan het einde van middag voel ik me nog energiek, een merkbaar verschil met daarvoor. Een positieve ervaring tot dusverre en leuke reacties van collega's. Positief effect: het kost weinig tijd om te maken (had ik van tevoren niet bij stil gestaan...), minder behoefte aan snoepen tussendoor en het avond eten smaakt ineens veel interessanter. Qua smaak vind ik het vergelijkbaar met yoghurt / brinta, daar lust ik wel pap van... maar op een gegeven moment heb je ook behoefte aan iets hartigs. Tot dusverre dus positief.

• mphilipp
quote:
Kapotlood schreef op vrijdag 19 januari 2018 @ 12:11:
Haha, luiheidstoeslag klopt wel ja :). Maar elke dag hetzelfde eten is ook niet gezond...
Volgens mij maakt het geen klap uit. Er zijn mensen die maanden op Joylent hebben geleefd. En je kunt natuurlijk verschillende smaken pakken. Zolang je maar de juiste hoeveelheid van vitaminen, nutriënten e.d. binnen krijgt.

En je kunt ook zelf variëren. Ik gebruik Joylent voornamelijk als ontbijt en dan pak ik wel eens een choco smaak, waar ik een espresso doorheen doe. Dan heb je een soort Joylent Wakeup. En ip een Joylent Sport kun je ook zelf een mengsel maken van Joylent Vanille/Banaan en een proteïnenpoeder. Dan kun je je eigen smaak maken. Beter dan een pure sportdrank en fijner icm sporten dan alleen Joylent.

Ook het mengen met een scheut melk is bij sommige smaken wel lekker.

Ik blijf het overigens stug Joylent noemen, want Jimmy Joy klinkt net een product uit een sexshop

mphilipp wijzigde deze reactie 02-02-2018 13:51 (6%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 21:04
Ik ben helemaal niet zo van de "fad-diets". Alleen maar vlees eten lijkt me zelfs ongezond. Het beste dieet is er een die je vol kan houden ;) Ik zal ook niet helemaal overstappen op maaltijdshakes. Prima als maaltijdvervanger maar ik denk menselijke darmen en de spijsvertering niet gebouwd zijn op 3 shakes.

• Heedless
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 19-02 08:40
quote:
ik hoor al regelmatig dat als iedereen (semi) vegetariër wordt, je zo ontzéttend veel meer landbouw nodig hebt dat ook dat de nodige impact op het milieu heeft, en niet alleen de teelt, maar ook dat je veel meer land moet wegnemen van grazend vee/wild, bomen kappen etc. Nog daargelaten dat groente en fruit door de steeds biologischer wordende teelt nog altijd relatief duur zijn, duurder dan een gehaktballetje bijvoorbeeld.
Ik beloof niet aan een grote rant te beginnen, maar toch even reageren ;) Op het moment wordt ruim 75% van de geproduceerde sojabonen gebruikt als voer voor veeteelt (bron WNF), naast mais, graan etc.. De verhouding tussen wat er in een dier gestopt wordt (voer, water) weegt absoluut niet op tegen wat het oplevert aan voedsel. En biologisch groente en fruit is inderdaad duurder dan 'standaard' vlees, maar het probleem is vooral dat vlees gewoon veel en veel te goedkoop is, met alle gevolgen van dien: veel dieren nodig, maar weinig geld voor ruimte/verzorging/kwaliteit.
Eigenlijk is dat een algemeen probleem met voedselproductie, boeren moeten gigantische bedrijven opzetten om een beetje rond te kunnen komen.

Hoewel ik vlees ontzettend lekker vind, eet ik vegetarisch (en als het niet al te veel moeite kost veganistisch, een beetje zoals hoe sommige mensen een dag per week geen vlees eten). Ik heb Jimmy Joy gebruikt en nu Jake, en deels heb ik voor die twee merken gekozen omdat hun producten vegan zijn. Bij Jake alles, bij Jimmy Joy is het een optie. Dat je lichaam per se bepaalde dierlijke stoffen nodig heeft is een hardnekkige mythe: zolang je gevarieerd eet krijg je overal genoeg van binnen. En als je dan toch een shake eet die gemaakt is om alles te bevatten wat je nodig hebt dan is dat wat mij betreft ook meteen het perfecte moment om een variant te nemen waar een alternatief voor dierlijke eiwitten e.d. in zit.

Nadeel van Jake blijft wel dat je 1 plastic zak per maaltijd hebt. Misschien dat ik de volgende keer voor Huel ga, waarbij je een grote zak hebt waar je de porties uit schept. Net wat minder gemakkelijk misschien, maar wel minder afval en die paar keer dat ik per se een afgemeten hoeveelheid mee wil hebben in mijn tas kan ik altijd nog een ziplock zakje pakken.
Nog een voordeel is dat je niet vast zit aan de hoeveelheid die in zo'n maaltijd zakje zit. Bij Jimmy Joy heb ik ook wel eens veel kleinere porties genomen, bijvoorbeeld als ik geen zin had in een groot ontbijt, of om een klein hongergevoel weg te nemen aan het eind van de middag.

• mphilipp
quote:
Heedless schreef op woensdag 18 april 2018 @ 01:16:
[...]
Dat je lichaam per se bepaalde dierlijke stoffen nodig heeft is een hardnekkige mythe: zolang je gevarieerd eet krijg je overal genoeg van binnen. En als je dan toch een shake eet die gemaakt is om alles te bevatten wat je nodig hebt dan is dat wat mij betreft ook meteen het perfecte moment om een variant te nemen waar een alternatief voor dierlijke eiwitten e.d. in zit.
Ik wil hier niet een vegan discussie starten, maar ik wordt er wel een beetje simpel van hoe het 'vegan' kamp soms een beetje doorslaat. Wij mensen kunnen vlees verteren. Punt. Een koe kan dat niet. Wij kunnen geen gras verteren, en een hoop groenten niet eens zonder dat ze gekookt zijn. We zijn omnivoren. Niets mis met vlees. Een leeuw verdooft zijn prooi ook niet, doodt 'm vaak niet eens meteen. Orka's spelen met zeehondjes voor ze te doden. Ga daar actie tegen voeren.

Sorry hoor, maar whatever flies your kite. Doe wat je wilt, waarom je wilt, maar val mij er niet mee lastig aub.

• Heedless
@mphilipp
Waarom zo'n felle reactie? Mijn post was een reactie op andere gebruikers die het hadden over diëten met veel vlees en de gevolgen voor het milieu. Volgens mij leg ik in mijn post alleen maar uit wat ik er van vind en hoe ik er mee om ga. Dit past volledig binnen het topic van Soylent aangezien het verbonden is met mijn keuze zulke producten te gebruiken. Nergens zeg ik dat jij een slecht mens bent omdat jij het anders ziet. Als jij zo'n aanval wel las in mijn post dan hoor ik dat graag, want dat is zeker niet mijn bedoeling, wat mij betreft is dit een keuze die iedereen zelf kan maken.

Iets anders:
weet iemand hoe al die Soylent versies eigenlijk gemaakt worden? De doelgroep is voor mijn gevoel nog niet heel erg groot, maar toch zijn er alleen in Nederland al zo'n 6 verschillende merken. Kopen die allemaal gewoon verschillende grondstoffen in bulk en maken ze daar hun eigen mix van die ze vervolgens in zakjes (laten) doen? Als je bijvoorbeeld op de site van Nano kijkt dan zie je daar een filmpje van een vulmachine. Dat ding zit er uit als een compleet professionele unit die echt niet alleen voor Nano gebruikt wordt denk ik (dat gevoel wordt versterkt door de merkloze zakken in het filmpje). Ik snap dat dit soort bedrijven niet zelf zo'n productielijn gaan bouwen maar gebruik maken van bestaande infrastructuur, maar daardoor voelt een beetje alsof je het bijna zelf zou kunnen gaan doen als je even uitzoekt wat voor hoeveelheden het voedingscentrum aanraad. In het team van Nano zit zelfs geeneens iemand met een voedsel gerelateerde achtergrond lijkt het (ICT specialist, marketing, graphic designer, distribution, administration, quality manager). Geen diss naar de kwaliteit van Nano o.i.d. overigens, ik heb geen ervaring met dat merk.

Ik vind het wel grappig hoe al die merken proberen een ander gevoel neer te zetten. Nano zet in op een soort high-tech eten, Nutrilent is gezond, Jimmy Joy is lekker makkelijk, etc. Terwijl het uiteindelijk allemaal hetzelfde soort spul is natuurlijk.

Heedless wijzigde deze reactie 18-04-2018 12:42 (5%)

• Eefje91
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 11-02 17:18
quote:
mphilipp schreef op woensdag 18 april 2018 @ 10:22:
[...]

Ik wil hier niet een vegan discussie starten, maar ik wordt er wel een beetje simpel van hoe het 'vegan' kamp soms een beetje doorslaat. Wij mensen kunnen vlees verteren. Punt. Een koe kan dat niet. Wij kunnen geen gras verteren, en een hoop groenten niet eens zonder dat ze gekookt zijn. We zijn omnivoren. Niets mis met vlees. Een leeuw verdooft zijn prooi ook niet, doodt 'm vaak niet eens meteen. Orka's spelen met zeehondjes voor ze te doden. Ga daar actie tegen voeren.

Sorry hoor, maar whatever flies your kite. Doe wat je wilt, waarom je wilt, maar val mij er niet mee lastig aub.
Het is toch geen actie voeren, het is gewoon een reactie op de vraag...

Ik heb zelf ook de vegan variant van Jimmy Joy. Normaal gezien ben ik niet vegan, alleen vegetariër, maarja, met dit Soylent spul is het zo makkeijk, waarom niet? Het is niet alsof het nou zo natuurlijk is om wei-eiwitpoeder te eten, kan je net zo goed soja-eiwitpoeder eten (en volgens mij nog 2 anderen die er in zitten, rijst en hennep). Verandert vrij weinig aan het product behalve dat je je carbon foodprint én dierenleed een heel stuk verkleint.

Even goed prima als je de wei-versie lekkerder vindt ofzo, maar om mensen nou aan te gaan vallen omdat ze zelf de vegan-variant nemen...

• helpme
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 19:52
quote:
Broken schreef op zaterdag 21 april 2018 @ 16:34:

- Helaas heb ik zelf wat gevoelige darmen, iemand ervaring hiermee icm deze producten?
Ik gebruik zelf Huel, deze is low fodmap, i.v.m. je darmen zou dat geen reactie mogen opwekken.

• O88088
quote:
- Ik zie dat er in veel deze producten soja zit (nee, ik wil niet een goed/fout discussie starten), ik vroeg mij af of er mannen zijn die dit een langere tijd hebben geprobeerd en wat hun ervaringen zijn?
Omdat je specifiek vraag naar ervaringen van mannen vermoed ik dat je doelt op de mythe dat soja je hormoonhuishouding overhoop gooit met alle gevolgen van dien? Da's dus niet waar.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Heedless
quote:
Kapotlood schreef op zondag 22 april 2018 @ 11:18:
Het enige nadeel wat ik persoonlijk aan vloeibare voeding vind kleven, is dat je niet meer kauwt. En kauwen bevordert de bloeddoorstroming in je kaken, wat ten goede komt aan je tanden/tandvlees. Dat is het enige wat ik overal bij tandartsen hoor/lees: kauwen is goed voor je. En dat kan een shake je niet bieden. :)
Misschien zo'n hondenspeeltje kopen om op te kauwen op weg naar het werk ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 20-02 14:07
quote:
Kapotlood schreef op zondag 22 april 2018 @ 12:01:

Maar goed: ik wilde een testpack op http://getlently.com kopen, en liep tegen enkele punten aan:
  • De eerste keer dat ik op de site kwam kon ik een test-pack kopen van ~€19,95 die door de brievenbus paste. De tweede keer dat ik 't probeerde was er alleen een Starter Pack van €49,95. Of het een bug was weet ik niet, maar het bevordert de betrouwbaarheid niet.
  • De vergelijking met een dag stndaard voeding à €10 is wat scheef. Voor een tientje per dag eten is voor één persoon redelijk ruim genomen: zoveel in mijn ogen dat het op valt dat het niet heel representatief is.
  • Ik las ergens dat GetLenty voorheen StonerShake was, dus de naam is wel al een verbetering gezien "stoner"
Thnx, en bij deze alvast wat reacties:
* De 19.95 test pack is alleen voor Nederland te krijgen (ivm de shipping), (https://getlently.com/pages/index-nederlands), maar zoals je aangeeft, terug naar de Nederlandse pagina is lastig gezien het ontbreken van een taal-keuze / vlaggetje.
* De 10 euro vergelijking is idd wat scheef, al denken wij dat mensen die 'snel' danwel onderweg iets eten helemaal zo ver niet van de 10 euro zitten. Mensen die de tijd nemen om 's ochtends bammetjes te smeren voor ontbijt en lunch komen ongetwijfeld onder dit bedrag uit, maargoed, dat zijn doorgaans niet de mensen die met *Lents bezig zijn hebben wij gemerkt.

Ook zin in een outdoor geek-fest? eth-0.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• lasche
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 19-02 14:04
quote:
Wat een interessant topic! En toevallig dat ik dit nu voorbij zit zie komen, aangezien ik de plenny shake in de winkel zag staan en mij afvroeg wat het was. Na uitgebreid lezen van dit topic heb ik nog wel wat vragen aan de experts hier. Wat ik zie mijzelf wel een experiment hiermee starten :)

- Ik zie dat er in veel deze producten soja zit (nee, ik wil niet een goed/fout discussie starten), ik vroeg mij af of er mannen zijn die dit een langere tijd hebben geprobeerd en wat hun ervaringen zijn?
- Helaas heb ik zelf wat gevoelige darmen, iemand ervaring hiermee icm deze producten?

Ik zit op dit moment nog te twijfelen tussen Jimmy Joy en Queal. Ik heb ook even gekeken naar Nano, maar gezien de reacties in dit topic staat die echt onderaan de lijst.
Ik gebruik JimmyJoy Plennyshake inmiddels al meer dan anderhalf jaar bijna dagelijks als ontbijt en wat mij betreft is het enige nadeel dat niet elke smaak even lekker is en er daardoor minder af te wisselen valt. Een paar persoonlijke ervaringen:
  • Ik heb geen gevoelige darmen en ik heb geen noemenswaardige verandering gemerkt toen ik het begon te gebruiken
  • Ik sport zeker 4x in de week en deze verandering in dieet had geen noemenswaardige effecten op mijn 'prestaties'
  • Ik had milde medische klachten die zijn verdwenen sinds ik het begon te gebruiken. Correlatie != causatie, maar ik ben er blij mee
  • Snel, makkelijk en prima te eten/drinken wat mij betreft, maar geen vervanging van een rijke, geurende maaltijd.
  • Ideale hangover cure door goede dosis vocht en voedingsstoffen na alcohol(mis)gebruik :+

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JDFS
  • Nu online
quote:
Wat een interessant topic! En toevallig dat ik dit nu voorbij zit zie komen, aangezien ik de plenny shake in de winkel zag staan en mij afvroeg wat het was. Na uitgebreid lezen van dit topic heb ik nog wel wat vragen aan de experts hier. Wat ik zie mijzelf wel een experiment hiermee starten :)

Ik zit op dit moment nog te twijfelen tussen Jimmy Joy en Queal. Ik heb ook even gekeken naar Nano, maar gezien de reacties in dit topic staat die echt onderaan de lijst.
Mijn ervaring, zit een jaar aan Jake: veel minder tijd kwijt aan denken wat ik ga eten en hoeveel kcal, koolhydraten etc erin zitten. Daarnaast is mijn bloedsuikerspiegel goed stabiel als ik aan Jake zit: geen rare cravings meer in de ochtend en middag.

Stoelgang: perfect. Soms zelfs meerdere keren per dag, maar misschien komt dat ook omdat ik veel sport.

Energie door de dag heen: goed, ik heb alleen nog maar inkakkers als ik een zware lunch of zware avondmaaltijd heb genomen. Daarom neem ik af en toe ook een Jake als ik nog wat dingen moet doen.

Man-boobs (moobs): nee! Wel een strakkere borstkas maar dat komt door het sporten :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kapotlood
Een poosje terug ben ik in contact geweest met @killercow, of ik Lently wilde toevoegen aan de beginpost. Bij deze staat hij er ook tussen!

Vorige week ontving ik uit het niets een starters pakket van Lently van @killercow, ontzettend bedankt daarvoor! Daar moet dan natuurlijk wel een review voor geschreven worden, dus bereid je voor op een lang verhaal :) Dit was dan ook gelijk de disclaimer dat ik dus een pakket heb mogen ontvangen van ze. De review is verder wel oprecht wat ik er van vind, zowel de goede en minder goede punten.

Om bij het begin te beginnen, de zakken zijn prima. Zien er netjes uit, en hebben eenzelfde soort 'scheurstrip' zoals je bij bijvoorbeeld JimmyJoy ziet. Je trekt een lipje los, en je kunt gieten. Er zit een sluitrits in de zak waarmee je 'm ook weer kunt sluiten, hoewel ik bij één zak de pech had dat deze aan een zijde niet gelijmd leek te zijn waardoor hij niet meer dicht kon. Klein euveltje, komt wel vaker voor... ik heb 't ook met enige regelmaat bij de diervoeding zakken die ik koop met hetzelfde mechanisme.

Dan de gebruiksaanwijzing lezen, voor zover dat nodig is. Wat opvalt is dat je beduidend minder water hoeft toe te voegen en dus naderhand aan shake hebt. Waar ik bij Nutrilent en JimmyJoy totaal 600-700ml aan shake weg drink, hou ik bij Lently ongeveer 400-450ml aan shake over na het mixen. Dat is 300ml water, en 3,5 schepje van 't poeder met bijgeleverde maatschep, oftewel ~178g.

De eerste shake, de aardbei variant, heb ik gelijk opgedronken na het schudden. De textuur is iets korreliger dan wat ik bij JimmyJoy gewend ben, maar prima weg te drinken. Het ietwat korrelige, daar moet je van houden: JimmyJoy heb ik het meest op omdat ik deze textuur erg prettig vindt, dus deze gebruik ik voor 't gemak als vergelijkingsmateriaal... deze heeft namelijk een zachte en romige textuur, ook als je 'm niet in de koelkast stopt. Bij Lently is hij wat dunner en iets korreliger.

De volgende shake heb ik een nacht in de koelkast laten staan voor de volgende ochtend, wat ik normaal gesproken altijd doe. Waarschijnlijk door de wat korreligere structuur, maar hij heeft een klein beetje last van bezinking. Lang niet zoveel als Nutrilent heeft/had, dus met 2x schudden ben je 't alweer kwijt. Wat verder op valt is dat hij niet echt opdikt. Misschien heeft dat ook met de structuur te maken, maar hij drinkt eigenlijk nagenoeg hetzelfde weg als wanneer je 'm gelijk op zou drinken.

Maar wat me nog het meeste op valt is de smaak. Ik begreep via een kleine Google-search dat ze vooral 'pure' ingrediënten gebruiken, dus geen kunstmatige aarbeismaak, maar aardbei poeder, van echt fruit dus. Dat proef je verrassend genoeg overduidelijk. Ik had voorheen niet echt 't idee dat dat veel zou uitmaken gezien de vele andere ingrediënten die er in zitten, maar bij alle smaken die Lently heeft viel 't echt op. Dat is voor mij dan ook het grootste voordeel, de wat natuurlijkere smaak.

Wat betreft de smaak: bij allemaal, behalve de banaan variant, had ik bij de eerste slok een piepklein bittertje te pakken. Ik heb nu ongeveer 6 shakes op van Lently en ik blijf 't houden, maar ik kom er maar niet achter wat het zou kunnen zijn. Na de eerste slok is het weg namelijk. Bij de Cappuccino variant viel 't me nog het meeste op, ook dat de laatste slok juist het zoetst was, terwijl geen van de smaken eigenlijk overmatig zoet was vergeleken met de andere merken. En na de eerste slok is het weg en merk je pas hoe 'vers' de smaken eigenlijk over komen, voor zover je van vers kan spreken natuurlijk ;)

Resumé:
+ De kleinere hoeveelheid van de shake geven je een wat minder vol gevoel, maar je hebt nog steeds niet het idee dat je om 10.00 alweer wat wilt eten.
+ De smaak doet bijna 'vers' aan, met in de aardbei bijvoorbeeld echt aardbeipitjes.
+ De smaak is ook wat minder zoet, voor de mensen die dat lekker vinden
+ Gekoeld en ongekoeld blijft de dikte en textuur nagenoeg gelijk. Als je niet van 'papperige dikte' houdt, maar wel van een gekoeld ontbijt wat je de avond ervoor klaar kan maken, dan heb je hier een goede aan.

- De ietwat korreligere textuur, daar moet je van houden. Wellicht dat het komt doordat de havermout iets minder fijn is gemalen?
- Het piepkleine bittertje bij de eerste slok (wat daarna weg is). Nu ik op de site kijk zou het kunnen komen doordat er rietsuiker is gebruikt... ik weet 't niet. Het is even een "huh?" moment, maar daarna proef je verder alleen de veel lekkerdere smaken :)

Al met al was het een prima ervaring dus, en zeker voor herhaling vatbaar! De aardbei van JimmyJoy vond ik wel lekker, maar meestal koop ik daar de chocolade of vanillevariant (om er zo zelf een kopje espresso door te mikken). Maar de aardbei van Lently vind ik écht lekker, én ze hebben een cappuccino smaak die precies doet wat ik normaal zelf in elkaar zet!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Kapotlood
Gemiddeld is een shake, als je uit gaat van 3 maaltijden per zak, zo'n 700kcal. Een bar is gemiddeld zo'n 200kcal, dus als je ook nog wat fruit wilt eten zit je aan ongeveer twee shakes, een bar en wat fruit per dag, rond de 1800kcal. Maar 1800kcal per dag én sporten... is dat niet wat weinig? Ik ken je situatie niet natuurlijk, maar het klinkt niet als voldoende calorieën per dag voor iemand die sport :)

Volgens mij heeft sowieso JimmyJoy shakes én bars, en gebruiken ze geen proteïne uit erwten. Ik zie het ten minste niet in hun ingredienten staan. Bij Lently kan ik het ook niet terug vinden. Jake gebruikt wél erwtenproteïne, maar verkoopt zowel de shake als bars. De rest zou je zelf even moeten checken ;)

Kapotlood wijzigde deze reactie 06-05-2018 16:23 (4%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 20-02 14:07
Met trotst presenteren wij van Lently onze eerste 100% Vegan Shake. We hadden het er al over gehad dat het er aan zat te komen, maar nu is hij er dan ook echt. Als introductie voor de zelfde prijs als de normale Lently producten, en voor vriendjes van "Henk" nog wat extra korting met de code
Members only: alleen voor Got vriendjes
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

https://getlently.com/products/lently-vegan maar ook los te bestellen bij normale non vegan zakken.

Ik benieuwd wat jullie er van vinden. De nieuwe volledig aangepaste site met veel meer uitleg over het product komt binnenkort ook online, maar daar kijken jullie vast nog wel doorheen.

Ook zin in een outdoor geek-fest? eth-0.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• O88088
Net weer een nieuwe bestelling geplaatst bij JimmyJoy. Deze keer ook wat vegan shakes en Plennybars erbij. Vooral aardbeienshakes omdat ik die het lekkerst vind. Ook een zak mango en een zak zonder smaak/zoetstoffen. Misschien dat ik van die laatste een keer pannenkoeken ga bakken of zoiets. of dat ik het mix met m'n eiwitpoeder. De bars zijn bedoeld als makkelijk ontbijt en ook handig omdat er geen voorbereiding voor nodig is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 02:55
quote:
Eefje91 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 22:51:
Ik eet het inderdaad ook nooit een hele dag, maar vind dat alsnog de eerlijkste prijs om mee te vergelijken. Dan is die ene maaltijd 'lent op een dag die ik eet gewoon 1/3e van m'n calorieën die dag. De 5 maaltijden die jimmyjoy hanteert bijvoorbeeld, dat vind ik voor ontbijt nog wel oke, maar 1/5e zak voor lunch of al helemaal voor avondeten is erg weinig.
Die opgegeven maaltijden zijn erg vermoeiend. Ik controleer eigenlijk alleen nog of er ongeveer 2100 calorieën (een dag, kort door de bocht) in een zak zitten. Dan kan je tenminste snel vergelijken.

Ik vond laatst een fabrikant die aangaf dat er 14 (dacht ik) maaltijden uit een zak konden worden gehaald en het aantal calorieën per zak was goed verborgen. Gecombineerd met een achterlijk slechte website ben je dan alleen maar bezig met het frustreren van potentiële klanten... Maar ja, je kan wel doen alsof je de goedkoopste bent 8)7

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Heedless
quote:
IceTeaGX schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 15:15:
Ik ben ook voorstander van de grotere zakken van Huel t.o.v. Plenny.
Daarbij een betere onderdrukking van honger gevoel
Dat is ook iets dat ik merk. Als ik met Huel ontbijt heb ik tot ver in de middag geen honger.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JDFS
  • Nu online
Ik heb begin juni Jimmy Joy besteld om uit te proberen. Gelijk een grote order geplaatst met maar liefst 25 zakken. Aangezien ik 100g per dag aan JJ gebruik, ben ik hier wel even zoet mee. Ik ben overgestapt van Jake, welke ik al een jaar gebruik maar na een tip van @Kapotlood ben ik tot de conclusie gekomen dat JJ zo'n 50% (!) goedkoper is dan Jake... Geldbesparing is dus het motief. Ik heb elke smaak in mijn bestelling gedaan en zelfs een aantal dagen terug de Amsterdam-smaak (stroopwafel) besteld. Mijn mening over de smaken:

Vanille
Prima smaak, smaakt een beetje naar de wafels die ik vroeger kreeg als de ijscoman in z'n busje door de straten kwam - instant jeugdsentiment dus :). Hoewel ik nog steeds vind dat de smaak niet kan tippen aan de vanille-smaak van Jake. Maar wellicht is dat gewenning. Ik ben er ook achter dat de structuur van JJ niet hetzelfde is als Jake, het is namelijk best wel 'waterig' - zelfs met wat minder water. Met Jake gebruikte ik minder water en kreeg ik een heerlijk dikke shake. Misschien dus nog wat minder water gebruiken.

Chocolade
Deze smaak vond ik in het begin niks, maar is gaan bevallen - ik vind deze smaak ook lekker geworden.

Mango
Weet nog niet echt wat ik van deze smaak moet vinden, fruit vind ik toch als smaak wat minder geslaagd dan hartig/zoet. Heb deze smaak pas een keer genomen, dus wellicht verandert mijn mening.

Banaan
Moet ik nog proeven.

Aardbei
Moet ik nog proeven.

Limited Edition - Amsterdam (stroopwafel)
Ik was heel erg enthousiast om deze smaak te bestellen, want een stroopwafel is godsgruwelijk lekker. Nou, deze smaak valt me echt heel erg tegen... Ik krijg het amper weg en de stroopwafel smaak is nergens te bekennen. Heb inmiddels JJ een bericht gestuurd om 5 zakken terug te sturen (had er 6 besteld). Jammer, het concept van stroopwafel als smaak klinkt namelijk goed...

Zodra ik alle smaken heb genomen, zal ik ook hiervan een update plaatsen! Waarschijnlijk blijft het voor mij toch bij vanille / chocolade - heb namelijk geen hoge verwachtingen van aardbei en banaan - en zal ik de overige zakken terugsturen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Heedless
quote:
JDFS schreef op zondag 24 juni 2018 @ 14:38:
heb namelijk geen hoge verwachtingen van aardbei en banaan
Banaan was bij mij juist een favoriet geloof ik :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Heedless
Ik dacht ik maak eens een lijstje van de prijzen van een aantal shakes merken uit dit topic. De prijzen zijn gebaseerd op de hoeveelheid die standaard geselecteerd staat in hun shops, of het kleinste pakket dat ze aanbieden.
Het is echt opvallend hoe verschillend de hoeveelheid kcal per portie is. Van 400kcal bij de Plenny shakes van Jimmy Joy tot 700 kcal bij Jake. Daarnaast zijn ze ook niet allemaal even consequent. Lently bijvoorbeeld heeft het op de voorpagina telkens over 500kcal per maaltijd. In hun breakdown van ingredienten staat 494kcal (close enough) maar dat zit in 132 gram poeder, terwijl je volgens de handleiding 125gr moet gebruiken, oftewel 468 kcal. (Lently is een voorbeeld, heb er nog geen ervaring mee en zijn niet de enige met onduidelijke omschrijvingen)

Ook opvallend is hoe veel geld je eigenlijk kwijt bent als je aan de 2500kcal wil komen. Met al die "x euro per maaltijd" opmerkingen op de sites krijg je het idee dat je heel goedkoop uit zal zijn. Bij "maaltijd" denk ik toch nog steeds aan 3 momenten: ontbijt, lunch en avondeten. Niet 5 keer per dag.

Jimmy JoyHuelJakeQuealNanoLently
kcal per maaltijd400500667700666468
prijs per maaltijd€ 1,17€ 2,17€ 2,98€ 2,33€ 3,00€ 2,23
prijs per 100 kcal€ 0,29€ 0,43€ 0,45€ 0,33€ 0,45€ 0,48
prijs per 2500 kcal€ 7,31€ 10,85€ 11,17€ 8,32€ 11,26€ 11,91

Heedless wijzigde deze reactie 27-06-2018 12:13 (13%)

• Heedless
Gouden tip:
Je kan je shake bereiden door te schudden met de metalen veer er in, of je kan een staafmixer gebruiken. Die van mij past perfect in de shaker en is vooral handig wanneer je er nog even wat extra fruit doorheen wil draaien.
Waar ik vanmorgen echter achter kwam is dat het niet handig is om beiden tegelijk te doen. Dat leidt tot vreemde geluiden en je bent de tijdwinst van je shake meteen weer kwijt aan het lospeuteren van de veer die om het mes van de staafmixer zit.

|:(

• Vihaio
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 19-02 10:10
Jimmy Joy heeft een nieuwe versie van de de Plenny Shake uitgebracht. Nu is er nog maar één versie en die is veganistisch. Ook hebben ze de textuur en smaken aangepast.

https://jimmyjoy.com/blog.../new-plenny-shake-formula

Ik heb laatst de veganistische versie besteld, maar van de aardbei was de oude voorraad op. Er werd mij toen aangeboden om de nieuwe alvast te krijgen en die kwam gisteren binnen.
Het drankje is inderdaad een stuk minder 'Brinta-achtig' en ik heb het idee dat deze minder zoet is. Ik kan dat alleen niet heel goed vergelijken, aangezien ik aan t begin van dit jaar een voorraad (non-vegan) Plenny Shake heb opgedronken en daarna Queal heb geprobeerd.
Ik vind de vernieuwde versie in elk geval erg goed te doen.

• Heedless
Frontysco schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 09:12:
@JimmyJoy Heeft onlangs haar formule 'verbeterd'
Vandaag een nieuw zak aardbei geprobeerd. Iel! Het is een boterzachte gelei substantie geworden die aangebrand ruikt...

Ik ben bang dat ik alternatieven moet gaan zoeken :( jammer!
Je kan in de clearance sale die ze hebben in elk geval wat oude voorraad inslaan met 25% korting.

• IceTeaGX
Persoonlijk ben ik van de oude formule van jimmy joy al afgestapt.
Ik kan daarbij huel aanraden, die is nog wat grover dan de plenny shakes.

• lasharor
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 20-02 19:04
Ik had een tijd lang geen Jimmy Joy meer gehad. Maar, heb dus niet het gevoel dat die "nieuwe" formule slechter is dan de oude. Vind de shakes nu wel lekker eigenlijk. Ze worden ook vrij dik als ze een tijdje in de koelkast hebben gestaan wat ik als prettig ervaar.

Zou gewoon proberen dus.

First Person View Drone racen!! - Ook meedoen? - Zelf proberen?

• svsoke
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 27-12-2019

svsoke

U cheeze?

@Kapotlood Heb je al gekeken naar de athletic zakken van Queal trouwens? Iets meer eiwitten en calorieën, dus misschien dat die beter bevallen!

Ik wil binnenkort een nieuwe proberen, wat zijn de beste aanraders? Vooral als ontbijt en soms lunch vervanging?

"what if we all die?" "Then my boot will find your ass in hell!"

• Denko
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 20-02 15:51

Denko

|{ing Øf ßlitz

Nou, na 3x 24 plenny drinks besteld te hebben via ibood toch besloten een bestelling te plaatsen via de site zelf. Het is toch wel erg handig als ontbijtvervanger in de auto naar werk.

Dus nu maar een startpakket en wat aanvullende smaken besteld. We gaan het zien.

PSN: Denkoyugo

• Jef61
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 20-02 19:31
C00P schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 00:41:
Is dit wennen of kan mijn lichaam er niet tegen?
Ik had van elke smaak wat zakjes laten komen en mij viel op dat een bepaalde smaak niet echt lekker viel. Ik weet niet meer zeker maar dacht dat het de 'koffie' smaak was. Misschien kun je daarmee wat experimenteren.

Ik gebruik trouwens 2 scoops per maaltijd.

Van de site:
For a 400kcal meal of Plenny Shake, just add two scoops and some water.
The recommended serving size of Plenny Shake is 400 Kcal a meal

• Heedless
Jef61 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 12:23:
[...]
The recommended serving size of Plenny Shake is 400 Kcal a meal
Volgens mij ging Plenny wel uit van 5 maaltijden per dag. Ik gebruikte altijd wat meer poeder aangezien ik drie maaltijden logischer vind.

• Kapotlood
@C00P, ik heb dat soms in het begin als ik weer een poosje shakes drink: dan wordt ik wat gassiger, maar na een paar dagen is dat weer weg. Soms is het ook afhankelijk van het merk vanwege de andere ingrediënten :)

Er zit nu minder in bij Jimmy Joy, maar je moet het grammage even door 3 delen. De eerste keer even kijken wat dat betekent met hoe vol 't schepje is, maar daarna is het makkelijk inschatten. Ik merk alleen dat ik beduidend minder vol zit door de andere samenstelling... de smaken vind ik prima, maar qua textuur en vol gevoel ging mijn voorkeur wel uit naar de oude variant.

• IceTeaGX
Ik weeg het steeds af. Die poeders zijn vrij bloemig en kunnen dus samengedrukt worden, waardoor de hoeveelheid per scoop nogal kan verschillen afhankelijk van hoe je schept.
Afgewogen heb je steeds dezelfde hoeveelheid.

• xileS
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online
Qua shakes ben ik bij Huel gebleven, die vind ik toch wat beter qua structuur, verhouding en smaak. De bars van Huel vond ik wat droog en te kort houdbaar, maar ik zag dat ze sinds pas een nieuwe versie hebben, maar ik verwacht die niet veel beter. De Twenny en Plenny bars van Jimmy Joy vind ik wel echt goed te doen. Dus ik varieer een beetje qua smaak shakes en bars, vind dit prima te doen voor overdag.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True