• simcor55
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-02 13:36
Sommige recruiters toch...
Good afternoon,

This is Jessica from MGI Recruitment. We have your details from VDAB and were in contact with you in April 2018.
Tsja, als je het versturen van e-mail als "contact" definieert... (Voor mij is contact toch echt tweerichtingsverkeer.) Deze club staat al heel lang in mijn filter en elke mail van hen gaat linea recta de prullenbak in.

Ook het volgende geeft weinig reden deze club te vertrouwen:
A client of ours is partnering with a hugely popular online payment system and they are looking for fluent Dutch speakers to join their multilingual team in Belfast, Northern Ireland. The main responsibilities you will have are as a CSR – supplying customer care to the Dutch market.
Het werk is eenvoudig callcenterwerk (men vraagt slechts een middelbare schooldiploma), waarom iemand daarvoor naar Noord-Ierland zou willen verhuizen, ontgaat mij geheel.

[Voor 0% gewijzigd door simcor55 op 30-10-2018 14:49. Reden: Taalfoutje]

Le root, c'est moi

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-01 20:56
Ankona schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 09:22:
Er zit zeker iets in de lucht, ineens een opvallende toename van recruiters. Lijken wel insecten die ineens een plaag vormen.
Was redelijk rustig maar de laatste dagen krijg ik er weer een stuk of 5 per dag op me af zie ik dat er heel veel op mijn linkedin profiel kijken.
Het is triest, in Eindhoven zo snel ASML engineers zoekt zoeken in eens nog 50 andere bedrijven dezelfde mensen.
Je kan door de vacatures de echte vacature niet meer vinden. Als je dan vacatures zoekt dan zal je denken wow er is wel veel vraag naar mij. Maar kan best zijn dat van de 80 vacatures er maar 10 echt zijn. De rest zijn gewoon recruiters die dezelfde vacature aanbieden.

Dus dat er iets in de lucht zit kan gewoon komen doordat 1 groot bedrijf mensen zoekt...

• Dartillus
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-01 19:07
Vandaag een (voor mij persoonlijk) record voor een afwijzing: binnen 3u op een emailtje van een recruiter van Novisource gereageerd om vervolgens te horen te krijgen dat ik te laat was en ze al een andere kandidaat gevonden hadden. Wist niet dat het een wedstrijdje was!

• simcor55
Dartillus schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 16:44:
Vandaag een (voor mij persoonlijk) record voor een afwijzing: binnen 3u op een emailtje van een recruiter van Novisource gereageerd om vervolgens te horen te krijgen dat ik te laat was en ze al een andere kandidaat gevonden hadden. Wist niet dat het een wedstrijdje was!
Lijkt mij dus een typisch gevalletje van een spookvacature.

Le root, c'est moi

• Dartillus
simcor55 schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 17:01:
[...]

Lijkt mij dus een typisch gevalletje van een spookvacature.
Dacht ik ook al aan, maar ik had nog niet eens een cv oid verstuurd, daar zijn spookvacatures toch meestal voor? Hoe dan ook, van dit soort ongein ben ik niet gediend dus heb hem maar gelijk geblocked.

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:55
Weer een gevalletje professionaliteit.....
Men zegt dat voor het vinden van de liefde van je leven heb je geluk nodig. Voor al het andere? Mastercard - en voor een nog leukere baan in PHP development? Daar ben ik voor :-D Laten we een warme connectie maken op deze koude dinsdagmiddag :-)
Met grote letters ardekay in het profiel van een vrouw dat niet mijn type is....

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
gr8-jen schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 19:33:

[...]

Met grote letters ardekay in het profiel van een vrouw dat niet mijn type is....
wauw... dat is best wel kansloos...

• Dartillus

[...]

#MeToo materiaal?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:17

The Eagle

I wear my sunglasses at night

[...]

Dus je hebt een reply gestuurd:
"Goed idee. Vanmiddag 1500u, Hotel Heart of Amsterdam, kamer 2. Ik zie je daar, zorg maar dat je klaar ligt"

Nee? Jammer, gemiste kans :P

Zoek dat hotel maar eens op btw. Door toeval (lang verhaal) daar vorig weekend geslapen. Best een aparte ervaring, die vrgeet ik iig nooit meer ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• krosis
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-02 11:33
Huh, voor het eerst benaderd op mijn werk email. Tot nu toe negeer ik vrijwel alles, ik stap liever zelf op een bedrijf af als ik de behoefte heb.. Maar in dit geval heb ik wel de neiging om wat sterks terug te sturen..

• dwelfusius
  • Laatst online: 17-08-2021
Ik ben benaderd voor een positie, maar als ik kijk op de site van de recruiterszie ik 2x een andere functietitel, met eronder copy
/paste dezelfde functie voor hetzelfde bedrijf.Op de site van het bedrijf zie ik maar 1 functie.Is dit gangbaar?Om meer mensen te trekken?
1 is IT Support Engineer en ander IT Operations Engineer. Vind dit wat raar, ook om meer uitleg gevraagd maar nog niets teruggehoord.

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-01 23:56
krosis schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 00:01:
Huh, voor het eerst benaderd op mijn werk email.
Wees blij dat het slechts op een makkelijk te raden emailadres is. Ik heb ze af en toe zelfs in m'n Facebook-inbox :')

We are shaping the future

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-02 13:50
Ook best een leuke vind ik zelf. Via twee bureaus een functie in de markt gezet om mijn team te versterken, dag erna op LinkedIN benaderd worden of ik interesse heb in deze functie.

there's no tweak without the tweaker

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 03-02 12:02
virtualJac schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 09:55:
Ook best een leuke vind ik zelf. Via twee bureaus een functie in de markt gezet om mijn team te versterken, dag erna op LinkedIN benaderd worden of ik interesse heb in deze functie.
Herkenbaar. Laatst ook benaderd door een bureau dat door mijn werkgever was ingeschakeld om mensen te werven.
In de mail werd nog vaag gedaan over welk bedrijf het betrof, maar in de functie-eisen stond 'Ervaring met pakket XXX', en guess what...pakket XXX wordt alleen maar gebruik door mijn werkgever 8)7
Geantwoord dat ik dat best wil doen, als ze me een beter salaris kunnen bieden dan dat ik nu ontvang voor het zelfde werk....
Helaas, niets meer van gehoord ;w

Toch maar even teruggekoppeld aan de HR afdeling, zal nog wel een leuk gesprek zijn geweest....

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
TheOmen schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 10:19:
[...]

Toch maar even teruggekoppeld aan de HR afdeling, zal nog wel een leuk gesprek zijn geweest....
Dat betwijfel ik toch sterk. Foutje bedankt en zand erover.

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15-08-2022
[...]

Herkenbaar. Laatst ook benaderd door een bureau dat door mijn werkgever was ingeschakeld om mensen te werven.
In de mail werd nog vaag gedaan over welk bedrijf het betrof, maar in de functie-eisen stond 'Ervaring met pakket XXX', en guess what...pakket XXX wordt alleen maar gebruik door mijn werkgever 8)7
Geantwoord dat ik dat best wil doen, als ze me een beter salaris kunnen bieden dan dat ik nu ontvang voor het zelfde werk....
Helaas, niets meer van gehoord ;w

Komt wel vaker voor. Het gekke is dat je vaak prima aan het profiel voldoet van wat je eigen werkgever zoekt.....

En die recruiters.... die werken niet in opdracht van. Die zien een vacature en gaan zoeken op wat steekwoorden. Geeft wel aan hoeveel energie ze in je steken als ze een match hebben. Ze sturen gewoon direct een standaard mail dat enigszins persoonlijk moet lijken.

alles kan off-topic

• TheOmen
Maar ik mag toch van een recruiter verwachten dat ie in elk geval die personen eruit filtert die al voor de klant werken? Dit komt zo over als pure luiheid.
Maar ja, gezien dit topic zou ik me er niet over moeten verbazen

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• TheOmen
Ankona schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 10:45:
[...]
En die recruiters.... die werken niet in opdracht van.
in dit geval wel, het is de preferred suplier van mijn werkgever.

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:40

ralpje

Deugpopje

[...]

<knip>

Ook even teruggekoppeld dat het opnemen van zo'n functie-eis wat nutteloos is omdat je nu potentieel alleen (ex)werknemers van je eigen bedrijf kunt 'matchen'? Ik snap wel dat de recruiter die resultaten niet filtert….

[Voor 5% gewijzigd door ralpje op 31-10-2018 11:22]

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• Suc7design
  • Laatst online: 16-08-2021
TheOmen schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 10:48:
Maar ik mag toch van een recruiter verwachten dat ie in elk geval die personen eruit filtert die al voor de klant werken? Dit komt zo over als pure luiheid.
Maar ja, gezien dit topic zou ik me er niet over moeten verbazen
Ik geef je groot gelijk. Foutje maken kan zeker, maar ik vind het toch wel behoorlijk suf om niet even te kijken of een target al werkt voor de opdrachtgever. Precies het probleem van veel recruiters deze dag en waarom deze topic bestaat. Die recruiter had op zijn minst "oeps sorry :$ " moeten doen. Beter dan helemaal niets meer van zich laten horen. Terecht dus dat je dit aan HR teruggekoppeld hebt, weten zij ook met wie zij in zee zijn gegaan.

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:51
TheOmen schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 10:48:
Klinkt als Huxley :)

https://niels.nu

• gooddaddy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 20:02
klinkt als iedere shiet-maar-met-hagel recruiter (UChoose, StarApple, mijnitvacature.nl, Bonque, etc, etc)

• Haas_nl
  • Laatst online: 22-01 20:56
Enige wat ze eruit filteren zijn de UWV mensen die moeten solliciteren.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:29

PcDealer

HP ftw \o/

Haas_nl schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 19:06:
Enige wat ze eruit filteren zijn de UWV mensen die moeten solliciteren.
Er zitten daar vast mensen tussen die hun best doen en willen werken.

LinkedIn WoT Cash Converter

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:07
Dat niet filteren heb ik ook twee keer bij een grote bank meegemaakt, door een interne recruiter.

Eerste keer was ik ingehuurd als 'senior applicatie architect', en werd ik benaderd voor een schaal 10 medior dev functie. Euhm ja.
Vorig jaar nog leuker, ik zat qua lijn rechtstreeks onder een L2 manager, en werd benaderd voor een inhoudelijk best interessante functie.... maar die functie was voor hetzelfde programma... onder dezelfde manager... Toen maar gereageerd dat ipv bellen, we misschien beter een keer een kop koffie konden gaan drinken omdat we toch al in hetzelfde gebouw zitten.

Maar ik snap dat niet zo goed; in zo'n organisatie hebben ze structureel 1000-en externen rondlopen, hoe moeilijk is het voordat je iemand benaderd de naam even in het interne-zoek-schempje gooien om te kijken of die persoon toevallig al wordt ingehuurd.

• virtualJac
TheOmen schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 10:49:
[...]

in dit geval wel, het is de preferred suplier van mijn werkgever.
Zo hebben wij ook twee bureaus waar personeel vandaan komt. Echter als we een functie uitzetten zie je opeens dat er nog een aantal 3rd party recruiters de boer op gaan. Ik denk dat zij ook weer een soort opdracht in de markt zetten.

Sterker nog... toen ik bij het bureau meldde dat ik zelf gescout werd, ging het nog over 2 schijven voor de betreffende recruiter gevonden was.

• Derice
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Derice

Jamaica has a bobsled team!

Weet iemand wellicht waar je klachten over recruiters kunt indienen?
Kreeg gisteren te horen van mijn vorige werkgever dat een recruiter (van Progressive) heeft aangegeven dat hij en ik best buddies zijn, veel hadden samengewerkt voor een mogelijk passende vacature voor mij toen ik zoekende was en ik hem had aanbevolen om contact te leggen met mijn vorige werkgever voor het vervullen van een vacature die ze hebben open staat.

Wait... what...? Die gast gebruikt dus mijn naam om mogelijk ergens binnen te komen en schept een verkeerd beeld. Ik vind het bijna smaad/laster zoals dat gaat.
Gelukkig was de HR medewerker bij mijn vorige werkgever ook niet gediend dan de manier waarop er contact gelegd wordt (15x op een dag bellen) en is er niet op ingegaan. Ken de HR medewerker goed dus twijfel er niet aan dat het zo gegaan is. Daarnaast heeft diezelfde recruiter bij mij ook eens voor een functie me compleet lopen stalken via sms, telefoon, e-mail, whatsapp om binnen een uur contact te kunnen krijgen met me. Blijkbaar ontgaat het deze persoon totaal dat je soms ook even niet op kunt nemen doordat je gewoon met je werk bezig bent.

Kan ergens nog wel snappen dat iemand probeert een vacature mogelijk te kunnen gaan vervullen, maar om mij als aanbevolen referentie te gaan gebruiken vind ik gewoon te ver gaan.
Maar waar kun je nou terecht met een klacht over bovenstaande?

Beschikbaar als Freelance Fotograaf
Mijn reizen over de wereld
Foto's waar ik trots op ben

• SonataArctica
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-02 10:07
Derice schreef op donderdag 1 november 2018 @ 08:28:
Maar waar kun je nou terecht met een klacht over bovenstaande?
De leidinggevende van de betreffende toko? :P

• Derice
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Derice

Jamaica has a bobsled team!

SonataArctica schreef op donderdag 1 november 2018 @ 08:45:
[...]

De leidinggevende van de betreffende toko? :P
Ja eens, maar zie er maar eens achter te komen wie dat is voor deze specifieke persoon.
De organisatie structuur van zo'n toko ligt niet echt op straat.

Beschikbaar als Freelance Fotograaf
Mijn reizen over de wereld
Foto's waar ik trots op ben

• virtualJac
Derice schreef op donderdag 1 november 2018 @ 08:58:
[...]

Ja eens, maar zie er maar eens achter te komen wie dat is voor deze specifieke persoon.
De organisatie structuur van zo'n toko ligt niet echt op straat.
Je belt gewoon het kantoor en vraagt of je de leidinggevende van 'persoon x' kan spreken.

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:59
Ik lees een hele berg van problemen over recruiters en heb veel van deze problemen ook zelf ervaren. Maar nu de vraag... Hoe vind je dan wel een goede recruiter?

Ik heb inmiddels een aantal sollicitaties bij bedrijven erop zitten, maar merk dat:
(1) ik ineens toch te duur ben, ondanks dat mijn salariswens binnen hun gespecificeerde range zit. Blijkbaar vinden veel bedrijven het normaal om in een krappe markt een lead developer/architect met 9 jaar ervaring een slecht salaris te betalen.
(2) terecht kom bij bedrijven die "het" missen. De extreem saaie kantoorbaan werkgevers waar de tijd en het leven je passeert.

Echt iets waar ik graag met een goede recruiter over zou willen praten. Maar hoe vind je zo iemand? ;-)

• SmurfLink
  • Niet online
DutchCommando schreef op donderdag 1 november 2018 @ 12:08:
Hoe vind je dan wel een goede recruiter?
Niet. Deze tak van zaken is simpelweg overbodig. Ik weet niet wanneer ze nodig zijn geweest, maar volgens mij zijn we prima in staat zelf vacatures te zoeken en te reageren hierop, sollicitatiegesprekken in te plannen met bedrijven en daar heen te gaan. Een recruiter voegt naar mijn mening verdomd weinig toe. Ja het zoeken kan wat versnellen, maar dat wordt weer teniet gedaan door de zoektocht naar een goede recruiter.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:52
Ik heb inmiddels een aantal sollicitaties bij bedrijven erop zitten, maar merk dat:
(1) ik ineens toch te duur ben, ondanks dat mijn salariswens binnen hun gespecificeerde range zit. Blijkbaar vinden veel bedrijven het normaal om in een krappe markt een lead developer/architect met 9 jaar ervaring een slecht salaris te betalen.
(2) terecht kom bij bedrijven die "het" missen. De extreem saaie kantoorbaan werkgevers waar de tijd en het leven je passeert.

Echt iets waar ik graag met een goede recruiter over zou willen praten. Maar hoe vind je zo iemand? ;-)
Je kunt toch ook gewoon zelf zoeken? De tijd dat mensen een makelaar nodig hadden om een huis te zoeken of een reisbureau om een leuke vakantie te boeken is toch ook voorbij?

Er zijn meer dan genoeg sites waar bedrijven hun vacatures op zetten. De grote bedrijven waar jij denk ik op doelt (anders hebben ze geen architect nodig) hebben zo goed als allemaal een vacature site met allemaal jubel filmpjes/blogs en verhalen hoe geweldig en bijzonder het is om daar te werken.

• The Eagle

The Eagle

Ik lees een hele berg van problemen over recruiters en heb veel van deze problemen ook zelf ervaren. Maar nu de vraag... Hoe vind je dan wel een goede recruiter?

Meestal per ongeluk. Het zijn ook meestal de mensen die door bedrijven ingehuurd worden om exclusief voor hen te recruiten (verkapte detachering van de recruiter) en niet de figuren die bij de headhunters werken. Ik ken er een aantal, maar ik ga hier geen namen en rugnummers noemen. Stuur me even een DM over wat je zoekt en waar, dan kan ik je denk ik wel op een spoor zetten. Desnoods kom je een keer bij mijn werkgever buurten.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Paxlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-01 14:40

Paxlie

chaos en inslag

SmurfLink schreef op donderdag 1 november 2018 @ 12:39:
[...]

Niet. Deze tak van zaken is simpelweg overbodig. Ik weet niet wanneer ze nodig zijn geweest, maar volgens mij zijn we prima in staat zelf vacatures te zoeken en te reageren hierop, sollicitatiegesprekken in te plannen met bedrijven en daar heen te gaan. Een recruiter voegt naar mijn mening verdomd weinig toe. Ja het zoeken kan wat versnellen, maar dat wordt weer teniet gedaan door de zoektocht naar een goede recruiter.
Dat is ook gewoon niet waar. Een goede recruiter behandeld je gewoon als mens en helpt jou ook bij het proces. Mijn werkgever heeft een corporate recruiter en als die vind dat je niet bij het bedrijf past zal ze dat eerlijk tegen je zeggen en dan kan ze je waarschijnlijk koppelen aan andere bedrijven die beter bij je zullen passen. Ze zoekt ook geen mensen voor één specifieke functie over het algemeen, maar kijkt naar welke mensen in het vakgebied ook bij onze cultuur passen.

Wie werd waar wanneer geboren en waarom werd hij door wie hoe genoemd?
braque© zijn is een keuze

• magneet
  • Laatst online: 03-02 14:33

magneet

Magnetic enhanced

Er zijn ook zat bedrijven die zelf geen vacatures uitzetten maar een preferred recruiter hebben die een profiel en de opdracht krijgt.

You have the right to remain silent
everything you say will be misquoted
and used against you in a court of law

• Hankie0412
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 26-01 20:57
Er zitten knuppels tussen, het niet lezen van competenties en zeggen dat jij de perfect kandidaat bent.... Als ik op zoek ben naar een opdracht of baan gaat dat meestal via mijn bestaande netwerk en kijk ik bij gerenommeerde bedrijven waar ik zou willen werken.

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:59
The Eagle schreef op donderdag 1 november 2018 @ 13:28:
[...]

Meestal per ongeluk. Het zijn ook meestal de mensen die door bedrijven ingehuurd worden om exclusief voor hen te recruiten (verkapte detachering van de recruiter) en niet de figuren die bij de headhunters werken. Ik ken er een aantal, maar ik ga hier geen namen en rugnummers noemen. Stuur me even een DM over wat je zoekt en waar, dan kan ik je denk ik wel op een spoor zetten. Desnoods kom je een keer bij mijn werkgever buurten.
Dank voor de adviezen!

Zoals al door @Paxlie en @magneet geschreven voelt een recruiter soms wel als een fijne optie en kan deze ook opties bieden die je online niet tegenkomt. Uiteraard zijn er bergen vacatures te vinden en ik ben ook aan het solliciteren op een aantal van deze vacatures. Maar als je senior bent en je lange tijd bij een leuke en goede werkgever hebt gewerkt, dan valt een hoop af.

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Wordt helemaal platgeInMailed. :+ 50% is flauwekul, 25% is vaag en 25% lijkt op het eerste oog misschien wel wat voor mij. Alleen willen ze -altijd- bellen, ook al geef ik aan dat ik liever via LinkedIn communiceer omdat ik telefonisch niet goed bereikbaar ben. Knap irritant.

You save everyone, but who saves you?

• SmurfLink
  • Niet online
Paxlie schreef op donderdag 1 november 2018 @ 13:55:
[...]

Dat is ook gewoon niet waar. Een goede recruiter behandeld je gewoon als mens en helpt jou ook bij het proces. Mijn werkgever heeft een corporate recruiter en als die vind dat je niet bij het bedrijf past zal ze dat eerlijk tegen je zeggen en dan kan ze je waarschijnlijk koppelen aan andere bedrijven die beter bij je zullen passen. Ze zoekt ook geen mensen voor één specifieke functie over het algemeen, maar kijkt naar welke mensen in het vakgebied ook bij onze cultuur passen.
Ho even, ik heb het niet over corporate recruiters. Dat is een heel andere tak van sport dan de shitrecruiters in dit topic. Corporate recruiters worden niet betaald per persoon die ze binnenhengelen/wegzetten, die worden betaald om het bedrijf aan waardevolle medewerkers te helpen. Dus dan loont het om daadwerkelijk goede matches te maken.
De shitpraktijken hier zijn cowboyrecruiters van losse agency's. Die worden betaald per contract dus hoe meer personen ze op plekken proppen hoe meer geld ze binnenharken. Boeit het hen of de match goed is? Nee, die moet goed genoeg zijn voor de sukkel om te tekenen. Daarna zoek je het maar uit.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

SmurfLink schreef op donderdag 1 november 2018 @ 17:30:
[...]
De shitpraktijken hier zijn cowboyrecruiters van losse agency's. Die worden betaald per contract dus hoe meer personen ze op plekken proppen hoe meer geld ze binnenharken. Boeit het hen of de match goed is? Nee, die moet goed genoeg zijn voor de sukkel om te tekenen. Daarna zoek je het maar uit.
Sterker, het is in hun voordeel als de match niet zo goed is, dan is de sukkel binnen de kortste keren weer aan het zoeken en is er ook weer een vacature om te vervullen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• t_captain
  • Laatst online: 04-02 18:12

t_captain

Moderator General Chat
Jij snapt het!

• Hydra
Ho even, ik heb het niet over corporate recruiters.
Wel handig dat even expliciet te maken dan ;) Er zijn genoeg goeie recruiters (corporate of niet). Alleen die werken niet met die shotgun methode over het algemeen en kom je dus, omdat ze niet zo hard spammen, relatief weinig tegen.

Het zijn de mensen die het eigenlijk gewoon niet kunnen / niet willen kunnen die het maar op de grote aantallen gooien. Luie zakken die via een search op LinkedIn 1000 mensen vinden, ze geautomatiseerde mailtjes sturen, hun target voor die dag weer gehaald hebben en de rest van de dag weer lekker tafelvoetbal kunnen spelen of gaan lopen flirten met hun manager.

• Navajo
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14-02-2022
S_Chief schreef op donderdag 1 november 2018 @ 16:55:
Alleen willen ze -altijd- bellen, ook al geef ik aan dat ik liever via LinkedIn communiceer omdat ik telefonisch niet goed bereikbaar ben.
Ze willen je nummer. Ik heb ooit in jongere, naievere dagen mijn privénummer aan een recruiter gegeven. Jaren later krijg ik nog steeds telefoontjes op dat nummer, van heel andere recruiters van heel andere bedrijven. Heb weleens gevraagd hoe ze aan dat nummer kwamen en of ze zo vriendelijk wilden zijn het uit hun database te verwijderen. Toen kreeg ik een vaag verhaal dat verwijderen niet kan, "want de nummers worden periodiek verzameld via scrapers". Sindsdien neem ik telefoontjes van onbekenden op m'n privénummer maar gewoon niet meer op.

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Hydra schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 08:43:
[...]
Het zijn de mensen die het eigenlijk gewoon niet kunnen / niet willen kunnen die het maar op de grote aantallen gooien. Luie zakken die via een search op LinkedIn 1000 mensen vinden, ze geautomatiseerde mailtjes sturen, hun target voor die dag weer gehaald hebben en de rest van de dag weer lekker tafelvoetbal kunnen spelen of gaan lopen flirten met hun manager.
Beste shit-test voor de automatische mailtjes: Bedrijfsnaam in het engels op Linkedin terwijl het in Nederland een gebruikelijke vertaling heeft.

Staat de engels naam er in? Dan is het een template en is er écht gen effort in gestoken.

• Erkel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01:28
Dartillus schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 16:44:
Zo een had ik er een paar weken terug ook. Om 21.00 een mailtje dat ie met spoed een PHP developer zocht. Ik heb denk binnen een uur gereageerd, werd de volgende ochtend terug gebeld dat er al 10 kandidaten waren. Was niet Novisource btw.

C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Erkel schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 11:22:
Zo een had ik er een paar weken terug ook. Om 21.00 een mailtje dat ie met spoed een PHP developer zocht. Ik heb denk binnen een uur gereageerd, werd de volgende ochtend terug gebeld dat er al 10 kandidaten waren. Was niet Novisource btw.
Je werd dus netjes teruggebeld, dat is al heel wat...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Erkel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01:28
hoevenpe schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 11:53:
[...]

Je werd dus netjes teruggebeld, dat is al heel wat...
Eigenlijk wel triest dat dat al heel wat is, volgens mij is dat de gewoonste zaak van de wereld. Behalve bij recruiters.

C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E

• Tsjipmanz
  • Laatst online: 01-02 15:34

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

[...]

Ho even, ik heb het niet over corporate recruiters. Dat is een heel andere tak van sport dan de shitrecruiters in dit topic. Corporate recruiters worden niet betaald per persoon die ze binnenhengelen/wegzetten, die worden betaald om het bedrijf aan waardevolle medewerkers te helpen. Dus dan loont het om daadwerkelijk goede matches te maken.
Buiten corporate recruiters zijn er ook voldoende goeie recruiters. Ik heb voldoende positieve ervaringen met zelfstandige recruiters en (vooral kleinere) headhunt-bedrijven, zowel binnenlands als buitenlands. Ervaren recruiters en de betere headhunters hebben normaliter bovendien een goed netwerk, waardoor ze vaak al op de hoogte van vacatures zijn bij hun klanten/contacten vóórdat deze worden uitgezet op vacaturesites.

Natuurlijk zijn er ook voldoende amateuristische CV-schuivers in deze wereld, maar het is nogal kort door de bocht om elk agency af te schilderen als een stel incompetente prutsers. Ik ben vorige week nog op correcte wijze benaderd voor een interessante vacature door een recruiter van een klein intermediair bedrijfje dat al meer dan 30 jaar bestaat. Gaven een helder beeld van de vacature, kwamen afspraken na en gingen niet om een CV bedelen. Bleek geen match, en vroegen daarna netjes of ze mij eventueel mochten benaderen mochten er in de toekomst in deze regio nog mooie vacatures zijn die aansluiten op mijn profiel.

Het bashen van recruiters is altijd makkelijk scoren hier, maar daarmee doe je m.i. integere en goeie recruiters tekort. En die zijn er echt wel.

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

• SmurfLink
  • Niet online
Prima dat ze er zijn, maar wat voegen ze toe? Wat kunnen zij dat jij niet zelf kan? Werkgever zet vacature uit, potentiele werknemer reageert erop. Er een recruiter tussen proppen voegt geen waarde toe.

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Helaas is mijn ervaring dat de vacaturesites vooral vol staan met spookvacatures, vacatures die door recruiters zijn uitgezet en dat tevens het volume aan echte vacatures steeds lager wordt. Helemaal als je LinkedIn niet meeneemt.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag van wokeness! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik lees weinig tot geen goede verhalen over starapple, volgens mij eigenlijk alleen maar negatief.

werd gebeld door ze voor een klant, gaat om een paar uurtjes werk, maar blijkbaar interessant voor ze.
Zoals bij veel recruiters zijn ze altijd blij als ze iemand kunnen aanbieden op een openstaande aanvraag.

Heb een gesprek staan, we gaan het zien. Neem in ieder geval visite kaartjes mee naar mijn gesprek bij de potentiële klant en teken helemaal niks. Aangezien ik geen hoge pet op heb van recruitment bureau's, naar mijn idee hebben ze altijd hun eigen agenda, ben ik benieuwd hoe het gaat lopen.

• Tsjipmanz
  • Laatst online: 01-02 15:34

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

SmurfLink schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 14:00:
Prima dat ze er zijn, maar wat voegen ze toe? Wat kunnen zij dat jij niet zelf kan? Werkgever zet vacature uit, potentiele werknemer reageert erop. Er een recruiter tussen proppen voegt geen waarde toe.
Een recruiter kan voor zijn opdrachtgever het kaf van het koren scheiden, en voorkomen dat een teamleider of manager 200 CV's die nauwelijks passen moet doorspitten.

Bovendien kan een goeie recruiter (vaak nog beter dan een hiring manager of een HR-medewerker) ook beter CV's beoordelen en matchen met vacatures. Dat bepaalde keywords of functie-omschrijvingen niet in een CV staan wil niet zeggen dat de sollicitant niet geschikt is voor de functie. Ervaren recruiters kunnen een CV echt 'lezen', en op basis daarvan de geschiktheid van iemand voor een vacature inschatten.

Andersom kan ook: op basis van wensen die een werkzoekende heeft kan een recruiter op zoek gaan naar verschillende opties en hierbij gebruik maken van ingangen die hij/zij binnen bepaalde bedrijven heeft. Zoals al aangegeven, er gaan regelmatig mensen aan de slag op een vrijgekomen positie binnen een bedrijf zonder dat er ooit een vacature wordt opgesteld. Recruiter/accountmanager kent de klant, weet wat er binnen die cultuur past en gaat op zoek naar iemand.

Natuurlijk heeft niet iedereen daar behoefte aan. En hetzelfde geldt voor de woningmarkt. Als jij je huidige woning wil verkopen, een nieuwe wil kopen en daar een hypotheek voor wil afsluiten, kan dat prima zonder tussenkomst van verkoopmakelaars, aankoopmakelaars en hypotheekadviseurs. Wat voegen zij toe? Wat kunnen zij dat jij zelf niet kan? Dus veel succes met lekker alles zelf doen, good for you. Ieder zijn ding.
Maar er is in de praktijk wel degelijk een markt voor (IT-)recruitment, en dan met name van de kant van de werkgevers.

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:52
@Tsjipmanz Ik ken persoonlijk niemand die een recruiter inhuurt omdat die ingangen heeft bij verschillende bedrijven. Uitzondering hierop zijn de echte hoge management en directie functies, maar die mensen vind je bijna niet op Tweakers denk ik, dat zijn ook hele andere type recruiters. De recruiters die CV's verzamelen, maar ook het gemiddelde recruitement bedrijf doet best weinig voor je.

Voorbeeld: Ik heb ooit op zoek naar een nieuwe baan mijn CV bij verschillende recruitment bedrijven neergelegd. Meestal omdat ze een leuke vacature op hun site hadden staan van een van hun klanten. Ik gesprekken gehad en op een of andere vage reden afgekaatst. Ik geef aan dat ik natuurlijk nog steeds op zoek ben maar heb daarna nooit meer iets gehoord. Blijkt later dat die betreffende recruiter zelf een andere baan had gevonden en overdracht wordt blijkbaar niet aan gedaan... Het verloop is best groot van recruiters (kijk maar eens bij de gemiddelde recruiter die je benaderd op LinkedIn, zie je elke paar jaar een andere werkgever staan). Heb gevoel dat het vaak een opstapje is om wat werkervaring op te doen en vervolgens intern ergens aan de slag te komen.

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17:26
Weer een parel hoor, uitgenodigd worden op LinkedIn zonder enig begeleidend schrijven. Per ongeluk even op het bedrijf geklikt, nou, dat is een wervende tekst hoor!
Welkom bij Uw Match!

Wij zijn gespecialiseerd in het rekruteren en detacheren van potentiële kandidaten op het gebied van informatie en communicatie technologie (ICT). Wij beschikken over een benijdenswaardige reputatie voor consistente levering en hebben daarnaast uitgebreide ICT- rekrutering kennis.

Bij Uw Match wordt nauwkeurig gekeken naar zowel de wensen en behoeften van de klant als de wensen en behoeften van de kandidaten om de slagingskans op een match tussen beide partijen te vergroten.

Door kwaliteit, integriteit, initiatiefrijk, eerlijkheid en betrouwbaarheid heeft het bedrijf in korte tijd een groei aan opdrachtgevers weten te realiseren.

Uw Match blijft met passie voor het vak kijken naar de toekomst en streeft hierbij naar continue verbetering van de kwaliteit van de dienstverlening.
Ze zijn echt UNIEK in de wereld. Benijdenswaardig UNIEK!

_O-

• hoevenpe
  • Nu online
Is er iets aan de hand in recruiterland? Krijg nu ook opeens vage uitnodigingen op LinkedIn, heb dat de afgelopen jaren nog nooit gehad als 'oudere jongere'...

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17:26
hoevenpe schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 15:49:
Is er iets aan de hand in recruiterland? Krijg nu ook opeens vage uitnodigingen op LinkedIn, heb dat de afgelopen jaren nog nooit gehad als 'oudere jongere'...
Het is 2 november. De eindsprint voor 2018 is nog even ingezet. Er is een groot tekort aan personeel en een overvloed aan vacatures, dus wordt er gewoon met hagel geschoten.

Hier was het ook al een tijdje rustig overigens, maar nu lijkt het weer te beginnen.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

SmurfLink schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 14:00:
Een vaste recruiter heeft als het goed is een beter idee bij wat het bedrijf zoekt en de cultuur dan sollicitant x en kan dat in het voordeel van de sollicitant gebruiken.

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Drardollan schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 16:00:
Het is 2 november. De eindsprint voor 2018 is nog even ingezet. Er is een groot tekort aan personeel en een overvloed aan vacatures, dus wordt er gewoon met hagel geschoten.

Hier was het ook al een tijdje rustig overigens, maar nu lijkt het weer te beginnen.
Ik denk het niet, meestal is het zo dat het richting kerst rustiger wordt en dat de budgetten voor volgend jaar pas in februari bekend zijn. Tot die tijd gebeurt er weinig. Ik denk eerder dat er een hele hoop recruiters zijn die hun target voor dit jaar nog proberen te halen voor een bonus los van of er nu veel vacatures zijn of niet. Dat neemt niet weg dat de markt in z'n geheel wel vrij krap is.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

gold_dust schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 10:19:
[...]

Ik denk het niet, meestal is het zo dat het richting kerst rustiger wordt en dat de budgetten voor volgend jaar pas in februari bekend zijn. Tot die tijd gebeurt er weinig. Ik denk eerder dat er een hele hoop recruiters zijn die hun target voor dit jaar nog proberen te halen voor een bonus los van of er nu veel vacatures zijn of niet. Dat neemt niet weg dat de markt in z'n geheel wel vrij krap is.
Dat kreeg ik ook te horen van een salesmanager bij een ict bedrijf waar ik mijn cv had gedropt. Budget is verbruikt terwijl er meer personeel nodig is. Voor komend jaar wordt het in april vastgesteld. Ik kan eind februari weer contact opnemen.

• dwelfusius
amaaai!

Net telefoon gehad van iem van "cooder IT".
Ik had me op linkedin op open voor opportunities gezet, niet echt a h zoeken.
En die kerel met wie ik al een ganse voorgeschiedenis heb (niet bellen wanneer ze me dat beloven, continu template mails, heel pushy, liegen,enz..) belt me op waarom ik ondanks mijn aangeven open te staan zijn message heb geweigerd. Je weet wel met de standaard linkedin message van niet geinteresseerd.
Nu ik leg hem dat uit, heel beleefd (terwijl ik intern iets had van arrogante kwast, ge schoffeert zoveel mensen dat je zelf niet meer weet wat je doet bij wie) en ook waarom ik niet meer met zijn bedrijf wil samenwerken. Waarop ie het lef heeft te insinueren dat ik DANKBAAR moet zijn dat zij zoveel aandacht aan mij besteden.

Ik zei, nu ja als je generische template mails versturen aandacht noemt, dan is het niet de aandacht die ik wens van een recruitement bureau.Misschien dat dat voor andere mensen werkt maar aan mij doet het niets.Nog steeds beleefd.

Waarop ie zegt "Ja als jij dan zo professioneel bent moet je misschien een deftig bericht via linkedin terugsturen ipv een template (gast, nope, ik heb al genoeg tijd in jullie gestoken)". En we zullen je nog wel horen.Legt af.

Okeeej o.O Iemand kan er niet tegen van afgewezen te worden.
Zucht.
[serieus] Kan ik een gans bedrijf recruiters blocken op linkedin? En hoe kan ik vragen mijn gegevens bij hen te verwijderen

• hoevenpe
  • Nu online
dwelfusius schreef op maandag 5 november 2018 @ 10:46:
[serieus] Kan ik een gans bedrijf recruiters blocken op linkedin? En hoe kan ik vragen mijn gegevens bij hen te verwijderen
Welk pareltje was dit?
[Edit]RTFM, staat bovenaan... :F

[Voor 6% gewijzigd door hoevenpe op 05-11-2018 10:53]

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:49
Recht op inzage uitoefenen via GDPR, en daarna laten verwijderen.

• Blue-eagle
  • Niet online
Weer een Engelsman die mij belde. Ik geef al vele jaren mijn telefoonnummer niet meer aan die eikels. Dus ik vroeg:

Ik: "How did you get this number?"
Hij: "Through LinkedIn."
Ik: "I never gave LinkedIn my number, how did you get it?"
Hij: "Really, I found it on LinkedIn, but I want to ask you if---"
Ik: "So this is the first time we speak, and you start with a lie?"
Hij: "<stilte>"
Ik: "My phone number isn't on LinkedIn, liar. Stop calling me."

En toen hing ik op. Ongeveer 6 collega's om me heen moesten behoorlijk lachen en vonden het wel vermakelijk om te horen volgens mij. Alleen de expat Indiër in het team vond dat ik erg grof en brutaal was. Gelukkig nam de rest van m'n team het voor mij op; die kennen dit soort recruiters ook.

Geen idee wie het was meer, maar het telefoonnummer van deze liegende recruiter is eindigt op: 2038650621, het is een Engels nummer (+44). Weet iemand hoe je kan traceren welk bedrijf hierbij hoort zonder het te moeten bellen?

Ik heb het hier ook maar geplaatst: https://who-called.co.uk/Number/02038650621

En ik zou iedereen willen aanraden om die cold calls van recruiters te rapporteren op dit soort websites. Liefst ook als reviews op Google, en markeer hun berichten via LinkedIn als spam.

• sQuare8
  • Laatst online: 26-01 09:48
Blue-eagle schreef op maandag 5 november 2018 @ 11:02:
Weer een Engelsman die mij belde. Ik geef al vele jaren mijn telefoonnummer niet meer aan die eikels. Dus ik vroeg:

Ik: "How did you get this number?"
Hij: "Through LinkedIn."
Ik: "I never gave LinkedIn my number, how did you get it?"
Hij: "Really, I found it on LinkedIn, but I want to ask you if---"
Ik: "So this is the first time we speak, and you start with a lie?"
Hij: "<stilte>"
Ik: "My phone number isn't on LinkedIn, liar. Stop calling me."

En toen hing ik op. Ongeveer 6 collega's om me heen moesten behoorlijk lachen en vonden het wel vermakelijk om te horen volgens mij. Alleen de expat Indiër in het team vond dat ik erg grof en brutaal was. Gelukkig nam de rest van m'n team het voor mij op; die kennen dit soort recruiters ook.

Geen idee wie het was meer, maar het telefoonnummer van deze liegende recruiter is eindigt op: 2038650621, het is een Engels nummer (+44). Weet iemand hoe je kan traceren welk bedrijf hierbij hoort zonder het te moeten bellen?

Ik heb het hier ook maar geplaatst: https://who-called.co.uk/Number/02038650621

En ik zou iedereen willen aanraden om die cold calls van recruiters te rapporteren op dit soort websites. Liefst ook als reviews op Google, en markeer hun berichten via LinkedIn als spam.
Er is een Chrome extension die op basis van je LinkedIn profiel je mobiele nummer toont, ook al staat het niet op LinkedIn. (bij mezelf getest) De naam van de extention ontgaat me even.

• MichelKlok
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15:15
Als ik het telefoonnummer in Google invul kom ik uit op een Meetup pagina waar een recruiter van Signifytechnology.com zijn gegevens heeft staan.

[Voor 10% gewijzigd door MichelKlok op 06-11-2018 16:05]

Parkeren is een vak, geen twee vakken.

• masauri
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04:38

masauri

aka qwybyte

sQuare8 schreef op maandag 5 november 2018 @ 11:13:
[...]

Er is een Chrome extension die op basis van je LinkedIn profiel je mobiele nummer toont, ook al staat het niet op LinkedIn. (bij mezelf getest) De naam van de extention ontgaat me even.
Lusha ?

De Grote GoT FG Kettingbrief - Deel 12 (Spinoff Resultaat)

• sQuare8
  • Laatst online: 26-01 09:48
Helemaal correct! Weet jij hier meer over?

• Blue-eagle
  • Niet online
sQuare8 schreef op maandag 5 november 2018 @ 11:13:
[...]

Ja ik ken Lusha. Ik heb er contact mee gehad, en ik hoor niet meer te vinden te zijn. Schijnbaar zijn d'r ook andere tools.

• The Eagle

The Eagle

@Blue-eagle Die indier niet te serieus nemen. Ligt in de cultuur daar om ja en amen te zeggen, ook al weten ze dr niks van. Vraag hem eens of ie niet liever het zelfde werk dat ie nu doet in India had willen doen. Dikke kans van wel. Wordt meestal ook maar gestuurd.

• Nick_S
  • Laatst online: 03-02 18:37

Nick_S

++?????++ Out of Cheese Error

Net ook weer een pareltje in de inMail.
Sint komt ongevraagd door de Linkedin schoorsteen, Hij heeft leuke professionele uitdagingen voor iedereen.
Maar in het bijzonder voor jou, want jij beschikt over de juiste knowhow!

Vind je het niet meer zo leuk om naar je werk te gaan, dan help ik je graag aan een nieuwe baan!

Sint zag dat je een sterk profiel had, wellicht tijd voor een nieuwe stap in je carrière pad!

JouwICT werkt open en transparant, dat betekent voor jou dat we je meenemen aan de hand.

De sint en zijn knechten zagen dat jij beschikt over de juiste skill, zullen we eens bellen over wat jij wil?

Enthousiaste groet van de JouwICT Sint en Piet
Niks persoonlijks, en Sint is nog geeneens in het land! :X

'Nae King! Nae quin! Nae Laird! Nae master! We willna' be fooled agin!'

• Alex)
  • Laatst online: 31-01 23:56
Het is weer eens wat anders :D

We are shaping the future

• twisterNL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-02 23:16
Waarom denken recruiters dat je met een WO-master nog steeds te porren bent voor een callcenter baantje? :X

• The Eagle

The Eagle

Ligt aan de master lijkt me. Als dat culturele antroposofie is zal het ongetwijfeld beter verdienen dan de WW :P

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Is dat niet *de* uitdaging als je communicatiewetenschappen hebt gestudeerd?

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

amaaai!

Net telefoon gehad van iem van "cooder IT".
Ik had me op linkedin op open voor opportunities gezet, niet echt a h zoeken.
En die kerel met wie ik al een ganse voorgeschiedenis heb (niet bellen wanneer ze me dat beloven, continu template mails, heel pushy, liegen,enz..) belt me op waarom ik ondanks mijn aangeven open te staan zijn message heb geweigerd. Je weet wel met de standaard linkedin message van niet geinteresseerd.
Nu ik leg hem dat uit, heel beleefd (terwijl ik intern iets had van arrogante kwast, ge schoffeert zoveel mensen dat je zelf niet meer weet wat je doet bij wie) en ook waarom ik niet meer met zijn bedrijf wil samenwerken. Waarop ie het lef heeft te insinueren dat ik DANKBAAR moet zijn dat zij zoveel aandacht aan mij besteden.

Ik zei, nu ja als je generische template mails versturen aandacht noemt, dan is het niet de aandacht die ik wens van een recruitement bureau.Misschien dat dat voor andere mensen werkt maar aan mij doet het niets.Nog steeds beleefd.

Waarop ie zegt "Ja als jij dan zo professioneel bent moet je misschien een deftig bericht via linkedin terugsturen ipv een template (gast, nope, ik heb al genoeg tijd in jullie gestoken)". En we zullen je nog wel horen.Legt af.

Okeeej o.O Iemand kan er niet tegen van afgewezen te worden.
Zucht.
Met https://www.mydatadoneright.eu/ kan dat gemakkelijk. _/-\o_

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 04-02 23:32
twisterNL schreef op maandag 5 november 2018 @ 15:29:
Waarom denken recruiters dat je met een WO-master nog steeds te porren bent voor een callcenter baantje? :X
Of met je HBO en ervaring te porren bent voor een baan minimaal MBO4 en een jaar werkervaring.

• twisterNL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-02 23:16
The Eagle schreef op maandag 5 november 2018 @ 15:35:
Ligt aan de master lijkt me. Als dat culturele antroposofie is zal het ongetwijfeld beter verdienen dan de WW :P
De richting waar ik ben afgestudeerd valt onder economics & business.
Niet bepaald een richting waar niks te vinden is.

• dwelfusius
zou super zijn moest ik in nl wonen :s

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

dwelfusius schreef op maandag 5 november 2018 @ 19:48:
[...]

zou super zijn moest ik in nl wonen :s
Kan wel: 'I can't find an organisation, I'll fill in the details myself' werkt uitstekend. Zo klaar mee, en dan ben je ook klaar met die recruiters ;)

• rover4
  • Laatst online: 14-12-2022
Je hebt gewoon heel veel hele slechte recruiters en een paar goede. ik schat dat de verhouding ongeveer 80/20 is. Dus recruiters doe daar wat aan! Ik heb alles dicht staan op BV linkedin, geen interesse en belangstelling, blij met mij huidige baan. Maar zelfs op mijn mobile (hoe kom je er aan?) wordt ik wel eens benaderd. Laatst echt honds brutaal via de receptie van mijn werkgever. Ik probeer echter altijd beleeft te blijven onderbreek direct hun verhaal bedank voor de belangstelling en zeg dat ik vanaf E8000 per maand ex emolumenten, auto, laptop (hele dure), etc best wel eens een kopje koffie wil drinken om van gedachten te wisselen.

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
Dan hebben ze een kans die “misschien wel in jouw range” zit. Dat is helemaal niet zo, die baan betaalt 5000 max. De recruiter hoopt dat die eis van 8000 bluf was en je eigenlijk maar 3500 verdient en een aanbod tussen 4000 en 5000 zou tekenen.

• Cergorach
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-02 14:27
rover4 schreef op maandag 5 november 2018 @ 22:29:
Je hebt gewoon heel veel hele slechte recruiters en een paar goede. ik schat dat de verhouding ongeveer 80/20 is.
Laat ik heel bot wezen, hoe is dit anders dan in alle andere takken van 'sport' en specifiek in de IT? Hoeveel bagger kom je wel niet tegen in de IT bij jou en in je omgeving? Hoe komt dat daar? Vaak ooit binnengestroomd en niet meer weg te rammen, vaak ook door die slechte recruiters...

Vanuit mijn perspectief als ZZPer zie ik dat een grietje, wat echt net van het VWO afkomt, mij wel even aanbied bij Microsoft. Dat wordt natuurlijk helemaal niets. Daartegenover staat dat mijn CV via via bij een recruiter komt te liggen met een persoonlijke toelichting, na een goed gesprek krijg in een opdracht voor de kiezen waar ik wat mee kan. Naast tips en wat heen en weer gespar over een aantal eisen/wensen in de opdracht heb ik daar toch een hoop meer vertrouwen in dan de hagelschoten waar hier veel over wordt gepraat.

Aan de andere kant participeer ik al een jaar of 20 in veel sollicitatie gesprekken/trajecten (als ITer) voor klanten om meer 'juiste' medewerkers te kunnen vinden. En daar merk je heel erg dat er gewoon niet de juiste mensen worden aangeboden omdat de recruiters niet de juiste mensen kunnen vinden.

Zo heb ik wel eens bij een klant gezeten een servicedesk opbouwen en bemoeide ik me op dat punt niet met de sollicitatie gesprekken. Kreeg ik een broekkie op de servicedesk die na een ochtend inwerken drie keer de telefoon opnam, direct weer neerlegde, ik vroeg wat er aan de hand was en hij spontaan in tranen uitbarstte. Bleek echt net van school te komen, geen relevante werkervaring en was aangeboden omdat ze niets anders hadden. Daarna bij die klant altijd bij de sollicitaties gezeten.

Recenter voor een klant opzoek naar vast personeel (weer servicedesk) in een periode dat er relatief weinig aanbod was en veel vraag. Je wil niet weten hoeveel junk CVs we wel niet hebben gehad die direct de prullenbak in konden. Vervolgens toch een aantal gesproken en ook daaruit bleek dat de recruiters vaak niet eens de moeite hadden genomen om de personen te spreken, want anders hadden ze ook al geweten dat dat niet geschikte kandidaten waren. Je huurt recruiters in omdat die hun eigen specialisatie terrein zouden hebben en je er zelf veel minder tijd aan kwijt zou moeten zijn. In veel gevallen is dat gewoon niet het geval, tenzij je toevallig een goeie heb. Als je die heb, goed contactgegevens van noteren, die zijn goud waard! ;-)

Het ergste wat ik mee heb gemaakt met recruiters was dat ik op de inkomende lijn werd gebeld en ze me zo probeerde te recruiteren, wat ik rond uit schandalig vind. Als je wil recruiteren, gebruik dan een prive adres/telefoonnummer. Ik moest rond uit hard lachen om het aanbod, deze persoon reageerde gepikeerd dat het een heel goed salaris was voor de functie, ik vertelde wat ik verdiende op de huidige functie en hij heel stil werd. Vervolgens gevraagd of hij wel eens opdrachten deed voor de ABN AMRO en haar dochter ondernemingen, "Ja, af en toe.", ik gereageerd van "Nu niet meer, ABN AMRO stelt het namelijk niet op prijs dat je probeert hun vaste senior personeel te stropen.", daarna een hoop gesputter aan de telefoon. Netjes een mailtje met wat er was gebeurd naar HR, dat is op dat nummer niet meer geprobeerd... ;-)

• Freee!!

Freee!!

Cergorach schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 00:11:
[...]
"Nu niet meer, ABN AMRO stelt het namelijk niet op prijs dat je probeert hun vaste senior personeel te stropen."
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• SmurfLink
  • Niet online
Held!

• rover4
t_captain schreef op maandag 5 november 2018 @ 23:00:
Dan hebben ze een kans die “misschien wel in jouw range” zit. Dat is helemaal niet zo, die baan betaalt 5000 max. De recruiter hoopt dat die eis van 8000 bluf was en je eigenlijk maar 3500 verdient en een aanbod tussen 4000 en 5000 zou tekenen.
E5000? Sorry kom ik niet voor op de koffie. Maar dank voor de tip vlgnd keer vraag ik E10.000. + emolumenten + een Tesla + een Macbook Pro van E6500. Als de recruiter het dan nog niet begrijpt ... :)

• rover4
[quote]Cergorach schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 00:11:
[...]

Laat ik heel bot wezen, hoe is dit anders dan in alle andere takken van 'sport' en specifiek in de IT? Hoeveel bagger kom je wel niet tegen in de IT bij jou en in je omgeving? Hoe komt dat daar? Vaak ooit binnengestroomd en niet meer weg te rammen, vaak ook door die slechte recruiters...

Geheel mee eens. (y) Wat gaan we daar aan doen is echter de vraag :?

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
rover4 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 18:55:
[...]

E5000? Sorry kom ik niet voor op de koffie. Maar dank voor de tip vlgnd keer vraag ik E10.000. + emolumenten + een Tesla + een Macbook Pro van E6500. Als de recruiter het dan nog niet begrijpt ... :)
Je bent helaas wel op de koffie geweest. Want jij zei eerst “8000”, de recruiter gaf aan dat dat voor de juiste kandidaat wel mogelijk zou zijn, jij stemde in, en bij de klant kwam je erachter dat 8k ver buiten range was. Gesprek beëindigd, en dan gaat de recruiter je stalken. Want deze kans moet je niet laten lopen, en je salariseis is onrealistisch en moet omlaag. Je kent het wel.

Geloof me, “ik sta niet open voor een baan” is effectiever dan “ik sta open vanaf een ton”. Het een communiceert een “nee”, het tweede een “voorwaardelijk ja” - en heeft dus ruimte om aan je voorwaarden te gaan lopen rekken.

• rover4
[quote]t_captain schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 19:07:
[...]

Je bent helaas wel op de koffie geweest. Want jij zei eerst “8000”, de recruiter gaf aan dat dat voor de juiste kandidaat wel mogelijk zou zijn, jij stemde in, en bij de klant kwam je erachter dat 8k ver buiten range was. Gesprek beëindigd, en dan gaat de recruiter je stalken. Want deze kans moet je niet laten lopen, en je salariseis is onrealistisch en moet omlaag. Je kent het wel.

Ben jij recruiter ? Ik kom zeker niet op de koffie. En mij salaris eis gaat zeker niet omlaag, nee juist omhoog dankzij jou tip. Ik zei al dat ik goed zit geloof het of niet. :)

• Freee!!

Freee!!

t_captain schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 19:07:
[...]

Geloof me, “ik sta niet open voor een baan” is effectiever dan “ik sta open vanaf een ton”. Het een communiceert een “nee”, het tweede een “voorwaardelijk ja” - en heeft dus ruimte om aan je voorwaarden te gaan lopen rekken.
Het is heel eenvoudig, zo'n recruiter komt gewoon op de zwarte lijst plus dat het verhaal heel snel rond gaat dat het een onbetrouwbare leugenaar is. En ja, dat komt ook direct bij de klant terecht (al in dat gesprek), dus die recruiter ligt er heel gauw in het hele land uit.

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 02-02 10:45

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

[...]

Wat zijn emolumenten?

• cedras
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-02 22:13
Google is je vriend.

Wikipedia: Emolumenten

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-02 20:22

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

rover4 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 19:23:
Ben jij recruiter ? Ik kom zeker niet op de koffie. En mij salaris eis gaat zeker niet omlaag, nee juist omhoog dankzij jou tip. Ik zei al dat ik goed zit geloof het of niet. :)
Dat een recruiter idioot doet, is toch geen excuus zelf ook maar idioot te gaan doen?
Gewoon "nee" zeggen, klaar...

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• simcor55
Het beste is gewoon om recruiters te negeren en als het niet anders kan gewoon duidelijk nee zeggen. Niet meer tijd en moeite aan dergelijke lui besteden dan strikt noodzakelijk is. Vooral jezelf niet tot hun niveau verlagen.

Le root, c'est moi

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
Zeg gewoon dat je niet geïnteresseerd bent. Dat is de meest eerlijke, heldere en effectieve manier van commmuniceren.

• Hydra
Als je geen interesse hebt, negeer het gewoon of zeg dat je geen interesse hebt. Beetje onprofessioneel gaan doen heb je niks aan, Nederland is een enorm klein ICT wereldje.

Edit: Wat @t_captain zegt.

[Voor 3% gewijzigd door Hydra op 06-11-2018 22:53]

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-02 20:22

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

simcor55 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 20:29:
Het beste is gewoon om recruiters te negeren en als het niet anders kan gewoon duidelijk nee zeggen. Niet meer tijd en moeite aan dergelijke lui besteden dan strikt noodzakelijk is. Vooral jezelf niet tot hun niveau verlagen.
Niet iedere recruiter is hetzelfde, er zitten prima exemplaren tussen.

Persoonlijk beantwoord ik een net bericht ook altijd netjes, soms zeg ik eenvoudigweg "nee", soms geef ik wat meer details over de situatie en raak ik werkelijk met ze in gesprek. Vandaag is het misschien "nee", morgen kan de situatie totaal anders zijn en heb je iedere recruiter die voor je aan het werk wil opeens keihard nodig.

Natuurlijk, sommigen zijn echt idioot en recruiters die je bellen om je aan te bieden op de afdeling waar je al werkt mogen terug naar school. Maar zo zijn ze niet allemaal.

Gewoon netjes behandelen, beleefd "nee" zeggen als je op geen enkele manier open staat en anders de dialoog aan gaan, mét redelijke salariseis. (Dus geen €8000 roepen als je met de beste wil van de wereld geen €8000 per maand waard bent.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• gooddaddy
  • Laatst online: 26-01 20:02
Jippie, de engelse recruiters hebben me weer gevonden. Denken dat ik even elke dag op neer van roermond naar amsterdam ga rezien

• Hydra
gooddaddy schreef op woensdag 7 november 2018 @ 07:47:
Jippie, de engelse recruiters hebben me weer gevonden. Denken dat ik even elke dag op neer van roermond naar amsterdam ga rezien
Had er gister een voor een functie in Brussel; woon bij Utrecht :D

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
unezra schreef op woensdag 7 november 2018 @ 07:36:
[...]

Gewoon netjes behandelen, beleefd "nee" zeggen als je op geen enkele manier open staat en anders de dialoog aan gaan, mét redelijke salariseis. (Dus geen €8000 roepen als je met de beste wil van de wereld geen €8000 per maand waard bent.)
Ook als je het wel waard bent, maar gewoon geen zin hebt in een baan of in een nieuwe baan. "Ik ben te koop voor 8k" is miscommunicatie als je bedoelt dat je niet te koop bent.
Pagina: 1 ... 68 69 70 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over Tweakers Elect afgesplitst naar Tweakers Elect. Ontvang anoniem de beste baan

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee