Over spookvacatures gesproken: ik heb er volgens mij ook weer eentje te pakken. Vandaag ontving ik een vacature voor een WO-development functie in mijn mail met een behoorlijk salaris (85K), een interessante sector (wetenschappelijk) en een match qua voorkennis en ervaring (C#, C++, etc.). Het enige minpuntje was voor mij de locatie (Amsterdam Area). Ik woon zelf ten oosten van Utrecht, dus het maakt qua reistijd veel uit of dit bedrijf goed met de auto te bereiken is (en bijv. niet in het centrum zonder parkeergelegenheid zit).
Ik reageer normaal gesproken nooit op dit soort mails, maar gezien de rest v.d. match toch even gevraagd waar dit bedrijf precies zat i.v.m. de reistijd. Daarbij stond in de vacature dat thuiswerken mogelijk was, dus als dat 1 a 2 dagen per week kan, dan compenseert dat een wat langere reistijd op de overige dagen natuurlijk weer.
Kreeg ik als eerste reactie dit:
Bedankt voor je reactie. Zou je wellicht een up-to-date CV voor mij hebben.
Verder was ik benieuwd naar je voorkeuren en wensen:
- Rede dat je een eventuele overstap zou overwegen?
- Salarisindicatie
- Locatie (max reisafstand)
- Branche
- Tech-stack
Ik heb namelijk ook een aantal zeer interessante opties voor je in de regio van Utrecht.
Mocht ik je CV en voorkeuren weten zou ik gericht opties kunnen sturen.
Kortom: meteen vissen naar CV, geen enkel antwoord op mijn vraag, noch een indicatie dat ze het over deze specifieke vacature wou hebben. Dus ik teruggemaild dat ik op dit moment vooral even in deze vacature en dan met name de locatie van dit bedrijf geïnteresseerd was, gezien de match op alle andere vlakken.
Toen bleef het een paar uurtjes stil, krijg ik uiteindelijk deze reactie:
Ik ben het even gaan navragen, thuiswerken is helaas niet een optie bij hun. Dit i.v.m de SCRUM teams.
Ook ligt hun vesteging meer ten Noord Westen van Amsterdam richting Spaarndam echt..
Ik heb met hun afgesproken dat ik sowieso eerst zelf de CV’s en profielen na loop om te kijken of deze goed bij hun aansluiten.
Wellicht is deze optie qua locatie dus niet echt een goede match voor je.
Ik help je graag bij het vinden van zo’n optie alleen bij jou in de buurt.
Op die manier kan ik je vrijblijvend op de hoogte blijven houden.
Ik heb dan wel een CV/up to date profiel van je nodig.
Daarnaast zou ik de volgende dingen ook graag willen weten:
Waar woon je op dit moment
Hoeveel uur zou je willen werken
Hoeveel vrije dagen heb je
Heb je een Leaseauto op dit moment
Bruto salarisindicatie (obv 40 uur)
Zijn er verder nog echte musts voor jou?
Heel interessant... ik toon oprechte interesse en stel een inhoudelijke vraag, vervolgens wordt er niet eens echt op ingegaan, om vervolgens de match heel snel af te serveren. Ik krijg sterk de indruk dat ze speciaal op Google Maps hebben gekeken wat qua afstand voor mij het meest nadelig zou zijn.

Vervolgens is thuiswerken ineens niet mogelijk (terwijl dit expliciet bij de vacature staat). En sinds wanneer is thuiswerken een probleem i.v.m. SCRUM?
En meteen maar weer vissen naar een CV, voorkeuren... Hoe bedoel je, spookvacature?