Modelovereenkomst: er zijn wat klanten die afhaken, maar ik zie geen sterke teruggang.
Er zijn twee aparte beoordelingen: arbeidsrelatie en ondernemerschap.
De tweede is niet gewijzigd. Als de belastingdienst je als ondernemer zag in de VAR-tijd, dan nu niet anders. De toetsing van de arbeidsrelatie is wel geweizigd. Een dienstverband bestaat uit drie componenten:
- persoonlijke arbeid
- beloning
- gezag
Bij gezag is er een grijs gebied. Iedereen mag een uitvoerder dwingen tot naleven van (veiligheids)regels en wettelijke normen, zonder dat er meteen een dienstvervband is. Ook het toezien op tijdige en kwalitatief acceptabele oplevering (subco management) is niet voldoende om een dienstverband te veronderstellen. Het grappige is dat deze toetsing ook niet uniek is voor ZZP'ers. Ook bij een ingeleende consultant van een softwarehuis kan er discussie ontstaan over een dienstverband met de klant. Want dienst arbeidsrelatie met een derde is geen factor in de beoordeling van een arbeidsrelatie met de eindklant. Ontslagbescherming bij einde project, loondoorbetaling bij ziekte...leuke discussies
Als je deze regels heel strikt gaat naleven, gooi je dus de hele ICT sector overhoop. Dat is niet de bedoeling van DBA. Het zal imho blijven zoals het was met de VAR: de belastingdienst heeft zeer ruime mogelijkheden, maar past ze slechts mondjesmaat toe.
Over je andere post: gezag door een detacheringsbedrijf is van een andere orde dan gezag op de werkvloer. Het detacheringsbedrijf besluit namelijk niet
binnen de context van een project, maar over projecten heen. Jij wilt graag naar een greenfield project in je woonplaats, maar je baas kan je naar een legacy project bij een andere klant sturen op een uur rijden. Ik heb geen probleem met euthoriteit, maar dat soort gezag pas ik voor
Appels met appels: absoluut. Ik tel voor loondienst gewoon primair + sociale zekerheid + secundair. Dan komt bijvoorbeeld een aanbod van 3500 + auto neer op een dikke 65k per jaar. Dat getal kun je vergelijken met ondernemingswinst. Waarbij een stuk van je 65k opgaat aan nutteloze verzekeringen (WIA die te weinig zekerheid biedt zonder particuliere bijverzekering en WW waar je meebetaalt voor mensen met veel hogere risico's).