Als je gek wordt van alle linkedin berichten, dan is dat toch eenvoudig op te lossen:
https://www.linkedin.com/psettings/message-preferences
Hier kan je je inmail uitzetten. Oftewel, ze kunnen je geen berichten meer sturen. Voor recruiters ook erg prettig omdat ze dan weten je momenteel echt niet open staat voor een andere baan. Anders zou ik zeggen:
can't blame them for trying!
Connectieverzoeken kan je nog wel ontvangen, dus hoef je je geen zorgen te maken dat je niet met een bekende connectie kan maken.
Connectieverzoeken van recruiters kan je weigeren en tevens aangeven dat je deze persoon niet kent.
Bij een x aantal dit soort type "rejects" wordt het account van de betreffende recruiter voor een bepaalde tijd geblokkeerd. Hiermee willen ze dit soort spam tegen gaan en de recruiters opvoeden de reguliere paden te bewandelen binnen linkedin om iemand te polsen.
Dus:
- inmail uitzetten; fijn voor iedereen
- connectieverzoeken die je niet wenst en kent; weigeren en aangeven als spam (1 muisklik)
Kies je bewust om je inmail wel op te laten staan; dan is het wel zo netjes om een reply te geven als je geen interesse hebt. Is het bericht echt dermate slecht (lees mismatch), zou ik dat ook gelijk even meegeven.
Zelf benader ik regelmatig mensen.
Staat hun inmail uit? Duidelijk, heeft ook geen zin.
Staat in hun profieltekst dat ze niet op zoek zijn... bij hele goede profielen wil ik nog wel eens een gokje wagen
Connectieverzoeken? Doe ik niet aan.
We kunnen afgeven op linkedin berichten, maar gezamenlijk houden we ook deze rotzooi in stand op deze manier.