Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Die waardes zijn nog niks vergeleken met zelfstandigenocf81 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 13:06:
Sorry als mensen zich beledigd voelden. Dat was ook niet mijn bedoeling. ik heb net mijn kaak weer van de grond opgeraapt en zal me verder weer gewoon gedragen.
Daarbij moet je als werkgever ook nog rekening houden met de houdbaarheid van personeel. Van alle CV's die ik regelmatig binnenkrijg van recruiters heeft een groot deel elk 12 tot 18 maanden een nieuwe job. Dat kan natuurlijk door onkunde van de kandidaat of recruiter komen, of omdat de recruiter na een jaartje weer eens met de eerder geplaatste medewerker belt omdat hij een nieuwe functie heeft. Feit blijft wel dat personeel steeds korter vast te houden blijft.martijnbright schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 01:11:
Voor een werkgever is het ook behoorlijk frustrerend om met recruiters te moeten werken, dus mijn verzoek/advies is: als je vindt dat je wel aan iets nieuws toe bent, kijk vooral zelf eens rond welke vacatures er zijn en ga niet zitten wachten tot een recruiter met iets komt.
Daarmee wil ik niet zeggen dat dit voor personeel wat direct solliciteert niet geldt. Maar mijn ervaring is wel dat iemand die bewust solliciteert bij een bedrijf, daar automatisch ook meer binding mee heeft.
En daarbij: waarom zou je nog iemand in loondienst nemen als er genoeg goede ZZP'ers rondlopen? Ik ben zelf een voorstander van een stabiel werknemersbestand van mensen in vaste dienst. Maar dat lijkt tegenwoordig steeds minder haalbaar. En dan zou ik liever werk bij een ZZP'er neerleggen dan het zoveelste recruitment traject ingaan. Beide zijn dan na een jaar weer verdwenen, maar bij de ZZP constructie weet je dat ook vantevoren.
Het grappige is dat het bij heel veel ZZP'ers juist andersom werkt: doordat je meerdere opdrachtgevers kunt combineren ga je niet snel een opdrachtgever wegsturen (mits het uurtarief in orde is). De ene keer een paar dagen in de week, soms wat meer en soms even een tijdje niet, precies waar de flexibele schil voor bedoeld is.eborn schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 14:43:
Beide zijn dan na een jaar weer verdwenen, maar bij de ZZP constructie weet je dat ook vantevoren.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Ik bedoel daarbij meer dat een ZZP'er vaak niet een aantal jaar fulltime op een job zit. Dus als de persoon in kwestie 'vertrekt' of niet meer beschikbaar is, verlies je op dat moment kennis. Daarin is het dus hetzelfde als een medewerker die je in dienst neemt. Alleen heb je daar altijd de hoop dat iemand een aantal jaar binnen het bedrijf werkzaam blijft, waardoor er kennisopbouw en automatisch kennisdeling plaatsvindt.hoevenpe schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 14:50:
[...]
Het grappige is dat bij heel veel ZZP'ers juist andersom werkt: doordat je meerdere opdrachtgevers kunt combineren ga je niet snel een opdrachtgever wegsturen (mits het uurtarief in orde is). De ene keer een paar dagen in de week, soms wat meer en soms even een tijdje niet, precies waar de flexibele schil voor bedoeld is.
Snijd dit hout of pure onzin? Ik ben niet van gisteren, ik snap dat recruiters mij uiteraard willen laten overstappen en hiervoor trucs willen gebruiken. Maar ik vraag mij af, zit er daadwerkelijk waarheid in dit verhaal? Zijn er managers die op basis van aantal jaren gewerkt bij dezelfde werkgever afhaken op bepaalde profielen?
Oftewel, shitpraktijken of misschien (halve) waarheid?
Het argument is zeker reeel. Ik ben van mening dat lang op 1 plek blijven een gevaar vormt voor je toekomst. Maar de mededeling van een recruiter bevat natuurlijk wel een grote factor eigenbelangLoev schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 15:41:
Ik wil een andere discussie aanzwengelen. Ik werk inmiddels 7 jaar bij mijn huidige werkgever, tot mijn plezier. Goed naar mijn zin. Recruiters merken dit soms op in hun bericht dat het ALWEER 7 jaar is. En dat dit wel eens een mooi moment is om verder te kijken want veel langer bij één en dezelfde werkgever zitten niet altijd goed is voor je carrière.
Snijd dit hout of pure onzin?
Een manager zal niet afhaken op het feit dat je 22 jaar bij 1 baas hebt gewerkt. Trouw is een positieve eigenschap. Het gaat niet om de lengte van je verblijf bij 1 werkgever, maar eerder om de gedachte dat je in die tijd je zelf smal en legacy zou hebben ontwikkeld.Snijd dit hout of pure onzin? Ik ben niet van gisteren, ik snap dat recruiters mij uiteraard willen laten overstappen en hiervoor trucs willen gebruiken. Maar ik vraag mij af, zit er daadwerkelijk waarheid in dit verhaal? Zijn er managers die op basis van aantal jaren gewerkt bij dezelfde werkgever afhaken op bepaalde profielen?
Overigens hoorde ik deze binnenkomer vele jaren geleden bij 1 van mijn eerste recruitercontacten. Ik zat nog geen jaar bij mijn werkgever en deze meneer vond dat ik er "quite a while" zat

Waarom dat?t_captain schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 15:53:
[...]
Het argument is zeker reeel. Ik ben van mening dat lang op 1 plek blijven een gevaar vormt voor je toekomst. Maar de mededeling van een recruiter bevat natuurlijk wel een grote factor eigenbelang
Lang op 1 plek zitten betekend niet dat je jezelf niet ontwikkeld...
Stil zitten, da's funest voor je toekomst maar blijven ontwikkelen kan prima bij dezelfde werkgever en zelfs in dezelfde positie.
Ik vind juist korte dienstverbanden funest voor zowel een werkgever als een werknemer. Jaartje hier, jaartje daar. Kennis gaat iedere keer weer weg en pas na langere tijd kun je een baan écht goed uitvoeren. (Hoewel je soms juist ook als je net binnen bent het eerste jaar ontzettend stevig kunt huishouden en goede dingen kunt doen.)
Juist.[...]
Een manager zal niet afhaken op het feit dat je 22 jaar bij 1 baas hebt gewerkt. Trouw is een positieve eigenschap. Het gaat niet om de lengte van je verblijf bij 1 werkgever, maar eerder om de gedachte dat je in die tijd je zelf smal en legacy zou hebben ontwikkeld.
Maar dat zal van persoon tot persoon verschillen. De een staat stil, de ander zorgt voor blijvende ontwikkeling. Lengte van het dienstverband zegt helemaal niets.
Wauw! Na 1 jaar al?Overigens hoorde ik deze binnenkomer vele jaren geleden bij 1 van mijn eerste recruitercontacten. Ik zat nog geen jaar bij mijn werkgever en deze meneer vond dat ik er "quite a while" zat
Ná Scaoll. - Don’t Panic.
Ze presteren het ook om na een half jaar te zeggen dat je 'ALWEER een half jaar' bij een werkgever zit hoor.Loev schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 15:41:
Ik wil een andere discussie aanzwengelen. Ik werk inmiddels 7 jaar bij mijn huidige werkgever, tot mijn plezier. Goed naar mijn zin. Recruiters merken dit soms op in hun bericht dat het ALWEER 7 jaar is. En dat dit wel eens een mooi moment is om verder te kijken want veel langer bij één en dezelfde werkgever zitten niet altijd goed is voor je carrière.
Snijd dit hout of pure onzin? Ik ben niet van gisteren, ik snap dat recruiters mij uiteraard willen laten overstappen en hiervoor trucs willen gebruiken. Maar ik vraag mij af, zit er daadwerkelijk waarheid in dit verhaal? Zijn er managers die op basis van aantal jaren gewerkt bij dezelfde werkgever afhaken op bepaalde profielen?
Oftewel, shitpraktijken of misschien (halve) waarheid?
Op zich kun je je bij dezelfde werkgever prima ontwikkelen als het bedrijf groot genoeg is of je veel gedetacheerd zit bij verschillende klanten. Ik kom echter ook genoeg mensen tegen die al 10+ jaar bij hun eerste werkgever zitten en daar altijd binnen een vrij strak stramien zijn gebleven en daardoor redelijk beperkt in kennis en ontwikkeling omdat ze altijd met dezelfde technologie en op dezelfde wijze gewerkt hebben.
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
Toch lijkt mij dit een beetje offtopic, wellicht kan hier een mooi nieuw topic voor geopend worden of wellicht is er al iets waar deze discussie in thuis past?
Dat is inderdaad deels een persoonlijk iets en deels bepaald door de mogelijkheden die je krijgt van je werkgever. Ik werk inmiddels al weer 15 jaar bij mijn huidige werkgever (dat lijkt een eeuwigheid in IT), maar ben in die tijd van een stagiair uitgegroeid tot mede-aandeelhouder. Daardoor kan ik zelf de mogelijkheden creëren om nieuwe dingen te doen en zoveel mogelijk mee te gaan met de tijd, zonder daarbij elk jaar je complete organisatie om te gooien qua techniek.Mugwump schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 16:27:
[...]
Op zich kun je je bij dezelfde werkgever prima ontwikkelen als het bedrijf groot genoeg is of je veel gedetacheerd zit bij verschillende klanten. Ik kom echter ook genoeg mensen tegen die al 10+ jaar bij hun eerste werkgever zitten en daar altijd binnen een vrij strak stramien zijn gebleven en daardoor redelijk beperkt in kennis en ontwikkeling omdat ze altijd met dezelfde technologie en op dezelfde wijze gewerkt hebben.
Er is geen formule waarmee je gegeven het profiel van een kandidaat het salaris kunt bepalen. Je vergelijkt het profiel en de potentie van een kandidaat met medewerkers die er al zitten, en probeert op die manier tot een passend en goed aanbod te komen. In zo'n proces kom je vrijwel nooit op 1 bedrag uit, maar eerder een range (bijv 55k-60k). Wat ik probeer duidelijk te maken is dat een werkgever eerder geneigd is om naar de hoge kant van die range te gaan voor iemand die niet via een recruiter binnen komt, dan voor iemand voor wie ook nog ~EUR 15k afgetikt moet worden bij de recruiter.unezra schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 09:13:
[...]
Onlogische verschillen zou ik grote moeite mee hebben. Zeker als dat op basis van zoiets is als "er is geen recruiter bij betrokken geweest". Sowieso, zo'n recruiter fee is maar een beperkt deel van de werving. Sollicitatiegesprekken kosten geld, inwerken kost geld, iemand is niet vanaf dag 1 volledig productief, etc. Alles bij elkaar kost het werven van een persoon dacht ik enkele duizenden tot tienduizenden €. Die recruitment fee is daar dan maar een klein onderdeel van en daarom zou het ook niet logisch zijn dat dat serieus invloed heeft op iemands salaris.
Op je argument dat recruiters kostenbesparend werken op kosten voor eigen werving, valt ook nog wel e.e.a. af te dingen. Ik denk dat er maar weinig bedrijven zijn die ervoor kiezen om geen enkele moeite te doen om zelf (i.e. zonder recruiter) vacatures te vervullen. Je adverteert bijvoorbeeld wat op Stackoverflow of LinkedIn, en uiteraard op je website zodat mensen die geinteresseerd zijn in je bedrijf het in ieder geval zien. Als een recruiter je vervolgens toch een kandidaat levert, kun je niet zeggen dat je geld bespaart hebt op eigen werving, aangezien je die kosten al gemaakt hebt in een poging om niet afhankelijk te zijn van recruiters.
Anyway, het advies dat ik wilde geven was om zelf even rond te kijken als je vindt dat het tijd is voor een nieuwe job in plaats van te wachten op het telefoontje van de recruiter. Je zadelt je nieuwe werkgever dan niet op met ~EUR 15k extra kosten om je binnen te halen. Als je denkt dat deze besparing geen enkele invloed heeft op je start-salaris en je onderhandelingspositie, prima, maar doe het dan in ieder geval om de "shitpraktijken van recruiters" af te straffen. De reden waarom dit topic langer en langer wordt is omdat de IT recruitment business in stand gehouden wordt door IT-ers zelf.
Wat let je om zelf een topic te starten hierover.Lodo schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 17:14:
Ik vind dit een erg interessante discussie, zelf heb ik er ook over na zitten denken om misschien langer bij een bedrijf te blijven, waarschijnlijk in loondienst.
Toch lijkt mij dit een beetje offtopic, wellicht kan hier een mooi nieuw topic voor geopend worden of wellicht is er al iets waar deze discussie in thuis past?
Dat vraag ik me dus af. Want wie bepaald het salaris?martijnbright schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 00:47:
[...]
Er is geen formule waarmee je gegeven het profiel van een kandidaat het salaris kunt bepalen. Je vergelijkt het profiel en de potentie van een kandidaat met medewerkers die er al zitten, en probeert op die manier tot een passend en goed aanbod te komen. In zo'n proces kom je vrijwel nooit op 1 bedrag uit, maar eerder een range (bijv 55k-60k). Wat ik probeer duidelijk te maken is dat een werkgever eerder geneigd is om naar de hoge kant van die range te gaan voor iemand die niet via een recruiter binnen komt, dan voor iemand voor wie ook nog ~EUR 15k afgetikt moet worden bij de recruiter.
De afdelingsmanager (die met de recruitment fee geen donder te maken heeft), of HR? Ik kan me goed voorstellen dat een afdelingsmanager zuiver bepaald op basis van loongebouw, capaciteiten en vergelijkt met wat er al zit zodat er geen scheven gezichten ontstaan.
Een goede recruiter heeft een groot netwerk, doet preselectie en komt met een beperkte subset kandidaten aan. Bij grotere organisaties zie je niet zelden dat de vacature via diverse media word aangeboden, maar dat de eerste schifting nog steeds via een recruiter loopt. (Of zelfs dat die media volledig worden aangestuurd door de recruiter.)Op je argument dat recruiters kostenbesparend werken op kosten voor eigen werving, valt ook nog wel e.e.a. af te dingen. Ik denk dat er maar weinig bedrijven zijn die ervoor kiezen om geen enkele moeite te doen om zelf (i.e. zonder recruiter) vacatures te vervullen. Je adverteert bijvoorbeeld wat op Stackoverflow of LinkedIn, en uiteraard op je website zodat mensen die geinteresseerd zijn in je bedrijf het in ieder geval zien. Als een recruiter je vervolgens toch een kandidaat levert, kun je niet zeggen dat je geld bespaart hebt op eigen werving, aangezien je die kosten al gemaakt hebt in een poging om niet afhankelijk te zijn van recruiters.
De reden van dit topic is niet "recruiters", de reden is dat er nogal wat kaf tussen het koren zit. Niet alle recruiters zijn evil. Dit topic kent logischerwijs de nodige bias, we praten hier niet over heel goede ervaringen met recruiters, je leest alleen de slechte verhalen. Dus lijkt het snel of recruiters alleen maar slecht zijn.Anyway, het advies dat ik wilde geven was om zelf even rond te kijken als je vindt dat het tijd is voor een nieuwe job in plaats van te wachten op het telefoontje van de recruiter. Je zadelt je nieuwe werkgever dan niet op met ~EUR 15k extra kosten om je binnen te halen. Als je denkt dat deze besparing geen enkele invloed heeft op je start-salaris en je onderhandelingspositie, prima, maar doe het dan in ieder geval om de "shitpraktijken van recruiters" af te straffen. De reden waarom dit topic langer en langer wordt is omdat de IT recruitment business in stand gehouden wordt door IT-ers zelf.
Natuurlijk is het zinvol ook via andere media te zoeken en niet alleen je CV in te leveren bij een paar recruiters en maar af te wachten. Da's gewoon dom. Maar voor de extra kosten zou ik het niet laten. Los van eerder genoemde zaken, iemand zit over het algemeen langere tijd op een plek. Stel dat de recruiter alleen €15.000 heeft gekost. Dat valt compleet in het niet bij de totale kosten van een werknemer over 5 jaar.
Let's say dat we een medior sysadmin zoeken á €35.000 per jaar all-in. (Vakantiegeld, 13e maand, etc.) Als ik het goed heb begrepen, kost zo iemand all-in (werkgeversverzekeringen, gebouwhuur, overhead, etc) rap het dubbele dus €70.000 per jaar. Die persoon blijft 3-5 jaar. Totale kosten: €210.000 - €350.000
Dan vallen die €15.000 nogal mee.
De grens was toch bereikt met de derde recruiter binnen korte tijd die wou praten en na een paar berichten vervolgens niets meer van zich liet horen. Volgende keer ga ik eerst meer details vragen en of überhaupt niet meer ingaan op vage verzoeken.
Qua nuttigheid van recruiters, die zijn volgens mij heel erg nuttig als ze kennis hebben van het vakgebied en een specifieke niche van personeel bedienen. Ik ben ze een paar keer tegen gekomen en je merkt het verschilt gelijk. Maar bestaat 80% van de recruiters uit mensen die een CV matchen op een paar woorden, maar niet weten waar ze het over hebben.
Ik val nog in de starters en de reden dat ik toch weer via recruiters bezig ben, is doodsimpel: Men vraagt overal ervaring. Solliciteer ik ergens waar 3-5 jaar ervaring gevraagd wordt, krijg ik geen antwoord of wordt er geantwoord dat men iemand met ervaring zoekt, maar ondertussen zit ik wel in branche waar men tekorten heeft... Een recruiter/W&S Bureau o.i.d. dropt mij rustig in vacatures waar tot 10 jaar ervaring gevraag wordt zonder dat daar ook maar 1 woord over wordt gerept en als ik wil kan ik daar nog beginnen ook. Veelal vacatures die al een eeuwigheid open staan.eborn schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 14:43:
Daarmee wil ik niet zeggen dat dit voor personeel wat direct solliciteert niet geldt. Maar mijn ervaring is wel dat iemand die bewust solliciteert bij een bedrijf, daar automatisch ook meer binding mee heeft.
Overigens kijk ik niet perse naar het bedrijf als ik solliciteer (meer naar inhoud van de vacature, werkzaamheden, etc), terwijl ik bij een recruiter wel aangeef wat voor omgeving ik zoek: formeel/niet formeel, etc. Dat kan ik bij een eigen sollicitatie pas ervaren als ik er zit. Ook de bedrijfscultuur, terwijl de contactpersoon vaak wel weet hoe bepaalde dingen gaan en op basis daarvan een inschatting maakt.
Leeftijd 20-25, hbo afgerond en 6 jaar werkervaring in een vergelijkbare functie gevraagd.
Rare shit heb je overal. Maar dat is geen 'normale' vacature. De vacature zegt een hoop over het bedrijf; de bedrijven die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten zijn over 't algemeen niet de beste werkgevers.Uthog schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 21:47:
Dat met werkervaring ken ik.
Leeftijd 20-25, hbo afgerond en 6 jaar werkervaring in een vergelijkbare functie gevraagd.
https://niels.nu
Die combinatie is mogelijk, maar Ben Wolters heeft al zijn eigen bedrijfUthog schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 21:47:
Dat met werkervaring ken ik.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Die bedoelde ik inderdaad, en tien jaar geleden (toen hij nog wel aan de leeftijdseis voldeed) kwam ik dergelijke eisencombinaties ook al tegen. Maar hij was maar een voorbeeld, er zijn altijd mensen die aan dergelijke, idiote eisencombinaties voldoen, maar over het algemeen zijn die totaal niet geïnteresseerd in dergelijke vacatures omdat ze allang wat beters hebben.upje schreef op zondag 4 februari 2018 @ 14:43:
Ik denk dat je Ben Woldring bedoelt, en die voldoet niet want die wordt a.s. dinsdag al weer 33 jaar oud.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Ik ben met solliciteren bij zoveel bedrijven geweest, groot en klein, waar werknemers lyrisch over waren, maar waarvan ik in het sollicitatieproces jeuk kreeg. Van rare regelingen omtrent vakanties en vrije dagen tot het niet kunnen begrijpen van een cijferlijst.Hydra schreef op zondag 4 februari 2018 @ 09:55:
Rare shit heb je overal. Maar dat is geen 'normale' vacature. De vacature zegt een hoop over het bedrijf; de bedrijven die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten zijn over 't algemeen niet de beste werkgevers.
Daar had ik het niet over. Ik had het specifiek over 'onmogelijke' eisen, dus iemand met 6 jaar ervaring, met HBO informatica, die niet ouder is dan 25.Pizza_Boom schreef op maandag 5 februari 2018 @ 01:01:Ik ben met solliciteren bij zoveel bedrijven geweest, groot en klein, waar werknemers lyrisch over waren, maar waarvan ik in het sollicitatieproces jeuk kreeg. Van rare regelingen omtrent vakanties en vrije dagen tot het niet kunnen begrijpen van een cijferlijst.
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
Ok. Dus niet ~x2 maar ~x1.5.t_captain schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 09:28:
Een all-in jaarsalaris van 35k kost de werkgever ongeveer 50. Denk aan een goede 5k premies werknemersverzekeringen, een kleine 3 voor de inkomensafhankelijke bijdrage zvw en een paar k pensioenpremie.
Alleen heb je dan dingen als "werkplek" en "overhead" volgens mij niet meegerekend en dat moet je uiteindelijk wel doen.
Qua werkplek heb je een punt, maar is (de overige) overhead niet een beetje dubbel in deze zin? (een beetje muggenziften wellicht) Dat is toch ook gewoon personeel die je nodig hebt.unezra schreef op maandag 5 februari 2018 @ 10:57:
[...]
Ok. Dus niet ~x2 maar ~x1.5.
Alleen heb je dan dingen als "werkplek" en "overhead" volgens mij niet meegerekend en dat moet je uiteindelijk wel doen.
© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!
Het ergste vind ik dan nog dat als je dan dat schaap met vijf poten bent uiteindelijk blijkt dat ze zo iemand eigenlijk helemaal niet nodig hebben.Freee!! schreef op zondag 4 februari 2018 @ 16:22:
[...]
Die bedoelde ik inderdaad, en tien jaar geleden (toen hij nog wel aan de leeftijdseis voldeed) kwam ik dergelijke eisencombinaties ook al tegen. Maar hij was maar een voorbeeld, er zijn altijd mensen die aan dergelijke, idiote eisencombinaties voldoen, maar over het algemeen zijn die totaal niet geïnteresseerd in dergelijke vacatures omdat ze allang wat beters hebben.
Zo ben ik ooit eens tot mijn eigen verbazing door een hele zware selectieprocedure doorgekomen waar ik continu het idee had dat de functie een beetje tot ver boven mijn kunnen lag.
Een maand nadat ik begonnen was ben ik weer opgestapt. Ze hadden eigenlijk een junior nodig maar "gewoon omdat het kon" hadden ze het beste wat ze konden betalen geselecteerd. Ik ongelukkig omdat het werk ver onder mijn niveau was, zij ongelukkig omdat ik mopperde over de werkzaamheden, het beter wist dan mensen waarop zij het label senior hadden geplakt en volgens hen voor het niveau van het werk veel te duur was (ik verdiende 3x zoveel als de rest).
De grap is dat ze wel ander werk hadden waar ik goed op had gepast (en dat ze ook expliciet in de selectiegesprekken hadden genoemd) maar dat hadden ze aan collega's gegeven die "toe waren aan een nieuwe uitdaging" en daar echt ver boven hun competenties bezig waren. Geheel naar de stijl van de organisatie mocht ik me daar na de eerste week niet meer mee bemoeien, dat demotiveerde dat team...

Inwerken moet sowieso en dat er ergens anders meer kosten zijn is niet echt een argument toch?unezra schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 07:28:
Let's say dat we een medior sysadmin zoeken á €35.000 per jaar all-in. (Vakantiegeld, 13e maand, etc.) Als ik het goed heb begrepen, kost zo iemand all-in (werkgeversverzekeringen, gebouwhuur, overhead, etc) rap het dubbele dus €70.000 per jaar. Die persoon blijft 3-5 jaar. Totale kosten: €210.000 - €350.000
Dan vallen die €15.000 nogal mee.Inwerkverlies is waarschijnlijk groter.
Ik denk dat je de kosten van salaris etc. in de zin van "een werknemer die niet gaat renderen" moet zien?Olaf van der Spek schreef op maandag 5 februari 2018 @ 11:58:
[...]
Inwerken moet sowieso en dat er ergens anders meer kosten zijn is niet echt een argument toch?
© ocf81 1981-infinity
"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn
Akkoord, maar als je elk jaar die 300 vraagt wordt het misschien al snel heel duur.FreezeXJ schreef op maandag 5 februari 2018 @ 12:17:
Inwerken, kennis overdragen en op stoom komen geldt altijd, vandaar dat ik altijd zo verbaasd ben dat ze mensen rustig na 2 jaar laten gaan omdat ze te stom zijn er meer voor te betalen. "Ze blijven toch wel" geldt niet voor je goede mensen, en is 300 euro/maand nou echt zoveel om te betalen als je dat alsnog (en meer, want inwerkkosten en recrutering) aan de volgende kwijt bent? Of zijn alle vacatures inderdaad zo inflated als timag tegenkwam, dat de meeste rustig door een junior met 1/3 van de skills gedaan kan worden?
Eens, alleen vinden veel werknemers (lees de topics in PFSL maar eens door) het lastig om meer salaris te vragen. Of komen met een slap verhaal, meer salaris omdat jij het wil is niet echt een sterk puntFreezeXJ schreef op maandag 5 februari 2018 @ 12:17:
Inwerken, kennis overdragen en op stoom komen geldt altijd, vandaar dat ik altijd zo verbaasd ben dat ze mensen rustig na 2 jaar laten gaan omdat ze te stom zijn er meer voor te betalen. "Ze blijven toch wel" geldt niet voor je goede mensen, en is 300 euro/maand nou echt zoveel om te betalen als je dat alsnog (en meer, want inwerkkosten en recrutering) aan de volgende kwijt bent? Of zijn alle vacatures inderdaad zo inflated als timag tegenkwam, dat de meeste rustig door een junior met 1/3 van de skills gedaan kan worden?
Ik vind het ook netter wanneer de werkgever dat zelf gewoon goed op orde heeft als onderdeel van het standaardbeoordelingsproces. Bij een goede beoordeling krijgen werknemers bij mijn huidige werkgever binnen de functieschalen (die redelijk breed zijn) er op jaarbasis gewoon 8-10% bij.Loev schreef op maandag 5 februari 2018 @ 14:50:
[...]
Eens, alleen vinden veel werknemers (lees de topics in PFSL maar eens door) het lastig om meer salaris te vragen. Of komen met een slap verhaal, meer salaris omdat jij het wil is niet echt een sterk puntDan is overstappen een stuk makkelijker. Het is ook lastig, zelf een aantal maanden over gedaan om de vraag te (durven) stellen en antwoorden te bedenken om kritische vragen te pareren. Was het gelukkig allemaal waard, binnen een week geregeld.
De drempel om buiten zo'n proces om meer salaris te eisen is een stuk hoger, al hebben mensen in commerciële functies daar doorgaans iets minder moeite mee dan bijvoorbeeld ITers.
8-10% is serieus veel.Mugwump schreef op maandag 5 februari 2018 @ 15:03:
[...]
Ik vind het ook netter wanneer de werkgever dat zelf gewoon goed op orde heeft als onderdeel van het standaardbeoordelingsproces. Bij een goede beoordeling krijgen werknemers bij mijn huidige werkgever binnen de functieschalen (die redelijk breed zijn) er op jaarbasis gewoon 8-10% bij.
De drempel om buiten zo'n proces om meer salaris te eisen is een stuk hoger, al hebben mensen in commerciële functies daar doorgaans iets minder moeite mee dan bijvoorbeeld ITers.
Maar ook dat zal neem ik aan een keer ophouden. Op een gegeven moment raak je het einde van je functieschaal.
Bij ons is het gunstiger onderin dan bovenin je functieschaal te zitten. Onderin krijg je bij een goede beoordeling procentueel gezien veel meer er bij dan bovenin. Zit je helemaal bovenin, dan is het klaar. Óf je moet naar een hogere schaal (dus andere functie), óf het maakt niet uit hoe goed je beoordeling is maar krijg je er niets bij. (Eenmalige bonussen daargelaten en dat is ook vrij zeldzaam.)
Als ik ieder jaar er 10% bij had gekregen, zou ik nu ruim 1.5x het salaris verdienen als dat ik verdiende toen ik in dienst kwam en absoluut niet zeuren over mijn te lage salaris.
Minder werken voor hetzelfde geld dan een oplossing? Of gaat die vlag niet op?unezra schreef op maandag 5 februari 2018 @ 15:50:
(Maar zijn bij ons de stijgingen dus minder fors én zit ik alweer 1 of 2 jaar aan het eind van mijn functieschaal.)
Klopt, dat is vrij fors en zoals al ik aangaf helaas alleen binnen de functieschaal. Onbeperkt doorgroeien zou ook niet realistisch zijn. In mijn huidige schaal zou je met 8-10% in pakweg vier jaar van het begin naar het eind van de schaal groeien (die groeit zelf namelijk ook elk jaar iets). Bij een normale beoordeling krijg je 4-5%, dus dan doe je er langer over. Al vind ik dat nog steeds een keurige stijging voor 'normaal functioneren'.unezra schreef op maandag 5 februari 2018 @ 15:50:
[...]
8-10% is serieus veel.
Maar ook dat zal neem ik aan een keer ophouden. Op een gegeven moment raak je het einde van je functieschaal.
Bij ons is het gunstiger onderin dan bovenin je functieschaal te zitten. Onderin krijg je bij een goede beoordeling procentueel gezien veel meer er bij dan bovenin. Zit je helemaal bovenin, dan is het klaar. Óf je moet naar een hogere schaal (dus andere functie), óf het maakt niet uit hoe goed je beoordeling is maar krijg je er niets bij. (Eenmalige bonussen daargelaten en dat is ook vrij zeldzaam.)
Als ik ieder jaar er 10% bij had gekregen, zou ik nu ruim 1.5x het salaris verdienen als dat ik verdiende toen ik in dienst kwam en absoluut niet zeuren over mijn te lage salaris.(Maar zijn bij ons de stijgingen dus minder fors én zit ik alweer 1 of 2 jaar aan het eind van mijn functieschaal.)
De startsalarissen springen er ook niet bovenuit als je naar de markt kijkt, maar door de groei heb je al snel wel een mooi salaris te pakken. Men stelt wel vrij zware eisen aan de functies en doorgroeien naar een hogere functie gebeurt echt niet zomaar op basis van jaren ervaring of een certificaatje halen zoals ik bij veel andere werkgevers wel eens zie. Ik houd wel van een dergelijke aanpak, al speelt het feit dat ik zelf in mijn eerste twee jaar nu twee keer een goede beoordeling met bijbehorende verhoging heb gekregen ook wel mee.
Om het on-topic te houden, ik ben bij deze club gekomen via een recruiter omdat ze zelf nogal moeite hebben met de werving (het is meer een techneutenclub) buiten het eigen netwerk van collega's. Nu hebben ze wel een paar capabele shitrecruiters in dienst.
Als je je goede mensen goed betaald is het salaris meestal geen reden om te vertrekken. Hoeft niet extreem veel te zijn ofzo, mensen moeten gewoon het gevoel hebben een redelijke beloning te krijgen.FreezeXJ schreef op maandag 5 februari 2018 @ 12:17:
Vaak zijn andere zaken veel bepalender of iemand gaat bewegen. Sfeer, opleidingsmogelijkheid, waardering, uitdaging etc.
En aan de andere kant, als een werknemer dreigt met vertrekken als hij niet meer salaris krijgt, dan ben je hem misschien wel liever kwijt. Als je begint met mensen "kopen" weet je niet waar het eindigt.
alles kan off-topic
Officieel gaat die vlag niet op.Loev schreef op maandag 5 februari 2018 @ 16:16:
[...]
Minder werken voor hetzelfde geld dan een oplossing? Of gaat die vlag niet op?
Hoe dan ook is dat wel het voorstel waar ik mee bezig ben. Als ze me qua salaris niet kunnen laten stijgen, dan maar qua uren laten zakken bij gelijkblijvend netto salaris.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Prima, maar dan duren de uren wel weer langer.unezra schreef op maandag 5 februari 2018 @ 17:33:
[...]
Officieel gaat die vlag niet op.(We kennen wel een caffetariamodel, maar helaas betekend minder werken dan ook minder loon. Fulltime is bij ons 38 uur, je kunt naar keuze 2 uur meer of 2 uur minder per week werken. Minder dan 36 uur kan ook, maar dat word niet altijd toegestaan.)
Hoe dan ook is dat wel het voorstel waar ik mee bezig ben. Als ze me qua salaris niet kunnen laten stijgen, dan maar qua uren laten zakken bij gelijkblijvend netto salaris.
alles kan off-topic
Nog iets dat jullie me willen laten weten alvorens ik naar dit gesprek ga?
Ervaring is in de IT een rekbaar begrip. Als jij tegenover me zit en met passie en enthousiasme kunt vertellen wat je al wel weet en waar je naartoe wilt groeien, dan interesseert die jarenlange werkervaring binnen een bedrijf niet zoveel. Wat wel belangrijk is, is dat iemand kan werken. Vaak zie je bij schoolverlaters of mensen met weinig werkervaring dat men nog erg in het schoolse is blijven hangen. Uiteindelijk moet je in het bedrijfsleven gewoon omzet maken. En idealiter is dat ook iets waar je al werknemer mee bezig bent. Niet dat je elk uurtje gaat tellen, maar wel dat je je bewust bent dat het feit dat je ergens mee bezig bent, geld kost. Bij grotere organisaties is dat natuurlijk minder een persoonlijk toewijsbaar probleem, maar vooral bij de wat (middel)kleinere bedrijven werkt het vaak wel zo.Pizza_Boom schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 21:20:
[...]
Ik val nog in de starters en de reden dat ik toch weer via recruiters bezig ben, is doodsimpel: Men vraagt overal ervaring. Solliciteer ik ergens waar 3-5 jaar ervaring gevraagd wordt, krijg ik geen antwoord of wordt er geantwoord dat men iemand met ervaring zoekt, maar ondertussen zit ik wel in branche waar men tekorten heeft... Een recruiter/W&S Bureau o.i.d. dropt mij rustig in vacatures waar tot 10 jaar ervaring gevraag wordt zonder dat daar ook maar 1 woord over wordt gerept en als ik wil kan ik daar nog beginnen ook. Veelal vacatures die al een eeuwigheid open staan.
Wees je ervan bewust dat een recruiter betaald krijgt om jou ergens neer te zetten. Niet om jou op je droombaan te zetten waar je jaaaaren blijft werken. Dus wees voorzichtig en wantrouwig als ze gouden bergen beloven. Zolang je je daar bewust van bent kan het absoluut geen kwaad om te kijken of ze wat voor je hebben.dovo schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 13:52:
Overmorgen een kennismakingsgesprek met iemand van USG professionals. Was wel de eerste recruiter die geen copy paste bericht stuurde. Aangezien ik al op sollicitaite bij echte bedrijven mag gaan heb ik haar laten weten dat deze bij mij prioriteit hebben. Ach ja, kan er enkel maar meer ervaring mee opdoen.
I have stability. The ability to stab.
Geen meet and greet met recruiters doen. Is alleen tijd- en geldverspilling. Als ze een passende functie ergens bij een bedrijf hebben kunnen ze dat ook per email of telefonisch kenbaar maken.dovo schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 13:52:
Overmorgen een kennismakingsgesprek met iemand van USG professionals. Was wel de eerste recruiter die geen copy paste bericht stuurde. Aangezien ik al op sollicitaite bij echte bedrijven mag gaan heb ik haar laten weten dat deze bij mij prioriteit hebben. Ach ja, kan er enkel maar meer ervaring mee opdoen.
Op dit moment ben ik op zoek naar een SAP ABAP specialist in de omgeving Apeldoorn. De opdracht is voor 36 uur en voor 3 maanden met optie op verlenging.
Functieomschrijving
blahblah
Functie-eisen
Eisen:
• Minimaal 2 jaar ervaring met SAP IDOC
• Minimaal 2 jaar ervaring met ABAP programmering in personele gebied (HCM)
• Minimaal 2 jaar ervaring met SAP ECC
Functiewensen:
• Kennis van SAP HANA,
• Kennis van SAP PCUI,
• Kennis van SAP Fiori
Groet,
Ahum.. Apeldoorn?? Effeh apeldoorn bellen? Waar ligt dat? Ik woon in fucking België aan de kust.
Kzal es een functie eis van 1000€/dag doorsturen
Excl. reis en verblijfkosten hoop ik...Koja78 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 13:14:
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Vandaag weer een connectieverzoek (zeker teveel onbeantwoorde InMails uitstaan) met een berichtje over een vacature.
Ik open het bericht, wil eigenlijk beleefd antwoorden dat je mij niet blij maakt met een vaste baan op tenminste anderhalf uur van huis. Zie ik een conversatie uit september met dezelfde recruiter. Ging over hetzelfde onderwerp en het laatste bericht was mijn “geen belangstelling”.
Het is lang geleden dat ik nog zo'n spamclub ben tegengekomen zeg. Op 1 dag 3 verschillende mensen me gecontacteerd. Voor er dan prat op te gaan dat je een agile club bent en dat je communicatie hoog in het vaandel draagt
Als iedereen dat zou doen, dan gaat het uiteindelijk best veel kosten voor ze.
Valt wel mee als je €80.000 - 100.000 per geplaatste developer krijgt...Terranova schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 08:48:
Als iedereen dat zou doen, dan gaat het uiteindelijk best veel kosten voor ze.
125 per uur? Done deal. De SAP'ers zijn niet aan te slepen, dat red je als freelancer prima.Koja78 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 13:14:
Beste Koja78,
Op dit moment ben ik op zoek naar een SAP ABAP specialist in de omgeving Apeldoorn. De opdracht is voor 36 uur en voor 3 maanden met optie op verlenging.
Functieomschrijving
blahblah
Functie-eisen
Eisen:
• Minimaal 2 jaar ervaring met SAP IDOC
• Minimaal 2 jaar ervaring met ABAP programmering in personele gebied (HCM)
• Minimaal 2 jaar ervaring met SAP ECC
Functiewensen:
• Kennis van SAP HANA,
• Kennis van SAP PCUI,
• Kennis van SAP Fiori
Groet,
Ahum.. Apeldoorn?? Effeh apeldoorn bellen? Waar ligt dat? Ik woon in fucking België aan de kust.
Maar Apeldoorn en SAP = belastingdienst. Daar wil je niet zitten. Geen commercieel bedrijf dus expenses en reis en verblijfskosten worden geacht in je tarief te zitten cq denk men nielt eens over, jouw probleem. Itt commerciele bedrijven waar je die zut gewoon kunt declareren.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Krijgen ze zoveel dan?Mastermind schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 12:53:
[...]
Valt wel mee als je €80.000 - 100.000 per geplaatste developer krijgt...
Heb toch vaker bij overheid gezien dat dat soort kosten wel gedeclareerd kon worden. Belastingdienst specifiek geen ervaring mee overigens.The Eagle schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 13:17:
[...]
125 per uur? Done deal. De SAP'ers zijn niet aan te slepen, dat red je als freelancer prima.
Maar Apeldoorn en SAP = belastingdienst. Daar wil je niet zitten. Geen commercieel bedrijf dus expenses en reis en verblijfskosten worden geacht in je tarief te zitten cq denk men nielt eens over, jouw probleem. Itt commerciele bedrijven waar je die zut gewoon kunt declareren.
Ik moet dringend zelfstandig worden in NL dan als dat het gangbare tarief daar isThe Eagle schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 13:17:
[...]
125 per uur? Done deal. De SAP'ers zijn niet aan te slepen, dat red je als freelancer prima.
Ook bij commerciële bedrijven ben ik dat nog niet tegengekomen. Mijn ervaring is dat het tarief van zelfstandigen gewoon all-in is. Excessen daargelaten, maar de reguliere woon-werk reis en/of verblijfskosten wel in ieder geval.The Eagle schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 13:17:
Geen commercieel bedrijf dus expenses en reis en verblijfskosten worden geacht in je tarief te zitten cq denk men nielt eens over, jouw probleem. Itt commerciele bedrijven waar je die zut gewoon kunt declareren.
Heb alleen meegemaakt dat reis/verblijfskosten apart werden berekend bij klussen in 't buitenland. Dus het tarief was toen 1000E per dag, en als ik dan ergens heen moest (veel naar de VS geweest bijvoorbeeld) dan werden de hotel, reis en autohuur daarbij opgeteld. Binnen Nederland daarentegen is het gewoon uurtje factuurtje, de rest van de kosten zijn voor de detacheerder/consulting club.Kwistnix schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 09:43:
Ook bij commerciële bedrijven ben ik dat nog niet tegengekomen. Mijn ervaring is dat het tarief van zelfstandigen gewoon all-in is. Excessen daargelaten, maar de reguliere woon-werk reis en/of verblijfskosten wel in ieder geval.
Precies dat ja.Hydra schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 09:55:
[...]
Heb alleen meegemaakt dat reis/verblijfskosten apart werden berekend bij klussen in 't buitenland. Dus het tarief was toen 1000E per dag, en als ik dan ergens heen moest (veel naar de VS geweest bijvoorbeeld) dan werden de hotel, reis en autohuur daarbij opgeteld. Binnen Nederland daarentegen is het gewoon uurtje factuurtje, de rest van de kosten zijn voor de detacheerder/consulting club.
Verblijfskosten in het buitenland schaar ik dan voor het gemak even onder hetgeen ik excessen noemde.
(en als je niet met de klant eens wordt over de voorwaarden, dan zoekt die klant maar een andere leverancier)
alles kan off-topic
Bij een project over de grens telden reisuren vanaf de grens als billable werktijd. Voor de rest, altijd mijn reiskosten / tijden in een all-in tarief versleuteld. Of als ik mijzelf daarmee uit de markt zou prijzen, bedankt voor de klus.Kwistnix schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 09:43:
[...]
Ook bij commerciële bedrijven ben ik dat nog niet tegengekomen. Mijn ervaring is dat het tarief van zelfstandigen gewoon all-in is. Excessen daargelaten, maar de reguliere woon-werk reis en/of verblijfskosten wel in ieder geval.
Verder wel volgende recruiters heel negatieve ervaringen mee.
Club 1: Cooder it vacatures
Helaas een mailadres en na aandringen een telefoonnummer gegeven in mijn studententijd.
Door deze club ben ik door twee personen gecontacteerd geweest. Ze beweren geen recruitment bureau te zijn, alhoewel ze zo zijn ingeschreven (twijfelachtige bv in bv in bv constructie trouwens). Ze herhalen dit ook meermaals als ze je bellen. Beweren geen commissie te trekken op wervingen etc.. Maar als je hun site bezoekt dan zie je direct dat dit ook gewoon een CV schuif club is.
Nadat ik ongewenst door hun gebeld werd en aangaf momenteel geen diensten van derde partijen nodig te hebben blijf hij agressief verder gaan en doorhameren waar ik al solliciteerde. Dit heb ik niet meegegeven, waarop hij aangaf dit zij niet op deze manier werken. Daarna heb ik het volgende op Linkedin nog gestuurd zodat dit zwart op wit staat.
Binnen twee minuten ging mijn telefoon al waarin hij heel manipulatief doordrong dat er al meerdere bedrijven hadden gezegd 'Ik wil dat *mijnNaam* hier komt werken', waarop ik hem liet weten dat als dit het geval is ze dat maar moeten forwarden naar mij, waarna hij begon over solliciteren de volgende dag, waarop ik nogmaals aangaf geen toestemming te geven om bedrijven in mijn naam te contacteren. Ten slotte kroop hij in de slachtofferrol waarin ik bedrijven zou afwijzen omdat ik niet met hem meewerkte. Bedrijven zouden mij hebben opgemerkt in de 3 dagen dat mijn Linkedin profiel op werkzoekende stond, en aan hem hebben gevraagd om met mij contact op te nemen. Begon vervolgens nog te zeveren over hoe enkel zij een goed loon kunnen onderhandelen en ga zo maar verder.Wij hebben elkaar daarstraks over de telefoon gesproken, al wil ik toch even een aantal zaken voor de zekerheid nog even meegeven.
- Ik wens niet dat u in mijn naam bedrijven contacteert, ik geef hier eveneens ook geen toestemming voor. Ik ben momenteel zelf bezig met solliciteren en wens deze zaken ook voor mijzelf te houden. Ik heb dit aan *naamcollega* ook aangegeven.
- Zodra ik wens derde partijen in te schakelen zoals jullie platform zal ik dat zelf laten weten. De huidige communicatie doe ik uit beleefdheid. Het inplannen van mijn carrière ga ik doordacht en niet overhaast doen.
Allemaal leugens, onzin en bedrog. Deze club zal ik nooit mee in zee gaan.
Vervolgens ook nog een leuke over een recruiter van
Club2: Evoke
Neemt ook contact op per Linkedin. Bijft steeds doorvragen en heeft geen gehoor naar het feit dat ik al met mijn eigen traject bezig ben en wel opnieuw contact zal opnemen als ik dat wens, waarna ik hem negeer.
Heb deze *emailAlias* gegeven dat ik nergens anders heb gegeven. Krijg vervolgens twee weken later een mail aan van club 3 op *emailAlias*.
Pfff... wat is me dat allemaal. Wil wel meegeven dat ik ook met twee inhouse recruiters bij twee interessante bedrijven heb gesproken en van deze heel tevreden ben, allebei kei toffe dames.quote: mailClub3Hello *mijnEchteNaam*,
It would be great if we could have a chat about an IT Consultant job in *BelgischeGrootstad*.
From the information I was able to gather, your profile makes you a great candidate for this role.
Our Client is a young and innovative company that is currently rocking the modern technology market. They just became FD Gazellen and they are specialist in ServiceNow technology, one of the fastest growing cloud software platforms in the world. The position will be located in Mechelen.
Their team has grown to 20 people in a short amount of time with a lot of young people eager to learn and undertake responsibilities. In such environment, you will have a great deal of influence in how you are going to develop.
Please let me know when you are available for a Skype call or a face2face meeting about this challenging position.
Best Regards,
Aleksandra Simonovska
Recruitment Consultant
Inhouse Select
[ Voor 2% gewijzigd door dovo op 11-02-2018 20:48 . Reden: MO-tag vervangen ]

Het leven is te kort om geduld te hebben!
Alaaf Fredy
Ik zag in je profiel dat je al een aantal jaar ervaring hebt als PHP developer en in de omgeving van Kielegat woont. Ik heb namelijk een klantske uit Kielegat die specifiek op zoek is naar een PHPske zoekt in de buurt. Vandaar dat ik denk dat gij op basis van je profiel in aanmerking komt!

- Ik heet geen Fredy
- Mijn profiel omschrijft ~20 jaar ervaring
- Lekker lopende 2e zin
Voor de mensen die net zo weinig hebben met carnaval als ikzelf; Breda wordt deze week Kielegat genoemd.
Dit is het nieuwe dieptepunt voor mij
[ Voor 34% gewijzigd door frickY op 12-02-2018 10:07 ]
Wauw, ten eerste al een mooie fout met je naam en dan nog iemand aan gaan spreken op die manier. Als je iemand niet even fatsoenlijk in het Nederlands (of Engels) aan kan spreken gaat bij mij zo'n bericht meteen de prullenbak in. (Kom zelf ook uit een plek met dialect, dus ken het wel een beetje.)frickY schreef op maandag 12 februari 2018 @ 09:54:
[...]
![]()
![]()
- Ik heet geen Fredy
- Lekker lopende 2e zin
Voor de mensen die net zo weinig hebben met carnaval als ikzelf; Breda wordt deze week Kielegat genoemd.
Wauw dat is wel echt kansloos... sowieso al heb je wel wat met carnaval, dan ga je dat toch niet in een serieuze werksituatie gebruiken? carnaval is juist alles behalve professioneel...frickY schreef op maandag 12 februari 2018 @ 09:54:
[...]
![]()
![]()
- Ik heet geen Fredy
- Lekker lopende 2e zin
"Aansluitend bij u profiel heb ik deze job in Antwerpen bij *naamVanEenBestaandBedrijf* .."
Waarop ik antwoordde (hij viel me een aantal keer in rede maar heb mijn stem verhoffen en blijven doorpraten): U collega heeft mij vorige keer meerdere leugens verteld, u bedrijf staat ook ingeschreven als arbeidsbemiddeling wat recruitment is. Ik wens niet met een tussenpartij op bonussysteem te werken. Bij deze verwijderd u al mijn gegevens uit uw systeem zoals u bij wet verplicht bent na dit verzoek, alsook neemt u mij op in u bel-me-niet reg.... (hoorn wordt ingehaakt.)
Wat een kansloze club is me dat...

Ik zou bijna zeggen, "Alaazer een eind op".frickY schreef op maandag 12 februari 2018 @ 09:54:
[...]
![]()
![]()
- Ik heet geen Fredy
- Lekker lopende 2e zin
Volgens mij kun je er vrij zeker van zijn dat iemand die wel iets met carnalal heeft deze dagen zijn mail niet leest.SmurfLink schreef op maandag 12 februari 2018 @ 10:52:
[...]
Wauw dat is wel echt kansloos... sowieso al heb je wel wat met carnaval, dan ga je dat toch niet in een serieuze werksituatie gebruiken? carnaval is juist alles behalve professioneel...
Maar aan de andere kant.... dit is wel zo ontzettend over the top fout dat het juist daardoor weer wel aandacht heeft. Dat lukt hun niet vaak.
[ Voor 14% gewijzigd door Ankona op 12-02-2018 16:02 ]
alles kan off-topic
Ik gebruik LinkedIn vooral als digitaal visitekaartjesboekje.Freee!! schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 21:44:
Die rotzooi is dus precies waarom ik mijn inschrijving op LinkedIn beëindigd heb, ik had er meer last dan profijt van. En wat betreft die recruitmentbedrijven, dat hoeft echt niet in MO-tags, name and shame.
(Ik heb ook nog een offline versie, daar zitten niet zelden anderen in dan op LinkedIn.)
Maar voor die functie vind ik het erg nuttig en die incidentele recruiter die je eens aan spreekt, ach, dat vleit wel weer. (Ik heb job offers volgens mij uit staan maar zo af en toe is er toch een brutaal. Dat mag. Zolang het niet irritant word.)
LinkedIn is wat mij betreft ook een prima middel om in contact te blijven met (oud-)collega's / klanten. In tegenstelling tot het gros van de recruiters hebben die juist nog wel eens interessante vacatures of 'sales leads'.unezra schreef op maandag 12 februari 2018 @ 16:22:
[...]
Ik gebruik LinkedIn vooral als digitaal visitekaartjesboekje.
(Ik heb ook nog een offline versie, daar zitten niet zelden anderen in dan op LinkedIn.)
Maar voor die functie vind ik het erg nuttig en die incidentele recruiter die je eens aan spreekt, ach, dat vleit wel weer. (Ik heb job offers volgens mij uit staan maar zo af en toe is er toch een brutaal. Dat mag. Zolang het niet irritant word.)
Ik heb er ook geen enkele moeite om ongewenste verzoeken of vragen te negeren. Ongewenste telefonische benadering irriteert me wel, dus de incidentele keer dat een recruiter op de één of andere wijze aan m'n telefoonnummer is gekomen maak ik wel even vrij duidelijk dat ik dat niet bepaald op prijs stel.
© ocf81 1981-infinity
Bij facebook heb je zo’n verdrietige smiley onder de like/react knop. Die was hier op zijn plek geweest.frickY schreef op maandag 12 februari 2018 @ 09:54:
[...]
![]()
![]()
- Ik heet geen Fredy
- Lekker lopende 2e zin
Ik denk nou, dikke prima. Doen leuk bedrijf en aardig dichtbij dat lijkt mij wel wat. Ik stuur een nette reactie.Ik heb even geprobeerd jou te bellen.
Ik zat even te denken: Zou je het wellicht wat vinden om voorgesteld te worden bij bedrijfx in Eindhoven? Daar werkt op dit moment een oud collega van jou: oudcollega1, die ken je ongetwijfeld. Vanuit Tilburg een stuk beter te reizen dan Venlo. Ik hoor graag van je of je hier wat in ziet.
Euh...Op dit moment zijn er concreet geen vacatures bij bedrijfx. Dit jaar gaat er wel genoeg spelen wat betreft projecten. Wellicht dat oudcollega1 jou hierbij in gedachten kan houden. Wellicht is het wel goed om een aantal rollen vanuit jou mee te geven waarop je ingezet wilt worden. Vind je dit wat?
Plaatsnamen vervangen, namen geanonimiseerd.
Asus Zenbook i7 256gb
Vermoedelijk proberen ze vooral je CV binnen te halen, en nu dus ook nog meer info etc. Blijkbaar hebben ze alleen maar verouderde info, of uberhaupt geen idee welke vacatures er daar open staan.
"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn
Ik zou zeggen steek eens een praatje op met oudcollega1, mocht je het bedrijf oprecht interessant vinden, splitten jullie de eventuele aanbrengbonus, en heeft de recruiter geleerd dat ie zn kaarten niet moet overspelenGhostrider schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 15:13:
Gaat weer lekker hier, ben weer wat aan praten met recruiters krijg ik dit:
[...]
Ik denk nou, dikke prima. Doen leuk bedrijf en aardig dichtbij dat lijkt mij wel wat. Ik stuur een nette reactie.
[...]
Euh...
Plaatsnamen vervangen, namen geanonimiseerd.
Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings
Exact mijn gedachte, dit heb ik dus gelijk al gedaan.vectormatic schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 15:31:
[...]
Ik zou zeggen steek eens een praatje op met oudcollega1, mocht je het bedrijf oprecht interessant vinden, splitten jullie de eventuele aanbrengbonus, en heeft de recruiter geleerd dat ie zn kaarten niet moet overspelen
[ Voor 4% gewijzigd door Ghostrider op 13-02-2018 15:33 ]
Asus Zenbook i7 256gb
Ze geven aan dat ze voor jou gaan zoeken in hun bestand, als je aangeeft niet geïnteresseerd bent in deze baan, maar dan blijft het ineens erg stil. Ben maar een blacklist aan t maken.
You have the right to remain silent
everything you say will be misquoted
and used against you in a court of law
Heb er een poosje een sport van gemaakt om er achter te komen om welk bedrijf het ging, en te replyen met "Ik heb geen interesse om te werken bij %bedrijf%". Maar had niet het idee dat het indruk maakte.Hall %naam%,
Excuses voor mijn ietwat directe benadering, maar voor %vage omschrijving bedrijf% uit %regio% ben ik op zoek naar een %functie%. Gedurende die zoektocht kwam ik bij jou uit!
%citaat uit oorspronkelijke vacature%
De ervaring die jij hebt opgedaan in jouw volledige loopbaan sluiten erg goed aan bij deze vacature en daarom zou ik graag met jou in contact willen komen.
Lijkt dit je wat? Dan hoor ik graag iets van je!
Wat helpt is niet te vaak inloggen op je LinkedIn-account, want hoe actiever je bent hoe hoger je in hun zoekresultaten eindigt. Als je een maand of 2-3 inactief bent, hoor je vrijwel niets meer.
En wat ik zelf doe is als ik zo een "shotgun marketeer" achter me aankrijg blokkeer ik de eerste keer alleen die persoon. Een tweede keer vanuit dezelfde partij blokkeer ik iedereen die daar werkt. Weet niet of het werkt, maar het voelt lekker
Werkt uiteraard alleen als je altijd in loondienst werkt en zelf je werkgevers uitzoekt. Voor ZZP-ers kan wat bemiddeling op zijn tijd wel praktisch zijn.
[ Voor 26% gewijzigd door frickY op 14-02-2018 08:58 ]
Ben ik gek of snappen recruiters niet dat, wanneer je een vast contract hebt bij een leuke werkgever, de verleiding wel heel erg hoog moet zijn om vervolgens een kans te nemen bij een andere werkgever voor een tijdelijk contract? Telkens als ik dit uitleg lijkt het alsof het bliksem op klaarlichte dag is want zo verbaasd reageren ze altijd.

Daarbij ook verschillende telefoons, waarbij ik kortaf "niet geinteresseerd" zeg en neerleg. Kans ook dat je na grofweg op te hangen ook nog een "hier is een vacature naar aanleiding van ons telefoongesprek" extra in je mailbox krijgt
En zo enorm veel Britse recruiters tegenwoordig. Vraag me af wat het verhaal daarachter is.
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.
Daar helpen ze zelf wel bij door vanaf iedere link die je op Android aanklikt in je mail te redirecten naar de appstore.frickY schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 08:55:
Wat helpt is niet te vaak inloggen op je LinkedIn-account, want hoe actiever je bent hoe hoger je in hun zoekresultaten eindigt. Als je een maand of 2-3 inactief bent, hoor je vrijwel niets meer.
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Nou ik werk al sinds 1998 bij dezelfde werkgever in verschillende functies... dat een 20 jarige jubileum een mooi moment is om van baan te veranderen en waarom dan niet meteen een carrièrechange erachter aan naar de ICT? Meneer de jonge knaap wist wel wat leuke baantjes.
Punt 1, wtf? Gewoon wtf... ik bedoel hoe komt deze aanpak bij je op? Punt 2, waarom zijn dit altijd jonge mensen in mijn geval die iets gestudeerd hebben van bouwkunde, psychologie, bedrijfskunde of soorten studies waar geen (direct) werk in te vinden is. Punt 3 ik ben een waterbouwkundige, zit in 2D en 3D CAD en productontwikkeling op dit gebied, dus hoe komt het bij je op om mij continue te vragen ICT gerelateerde zaken? Dat laatste het vorige keer al kort over gehad hier en blijf ik krom vinden. Zou persoonlijk als recruiter nooit iemand met mijn achtergrond voor een ICT baan vragen.
Vrij simpel toch? Gewoon geen verstand hebben van je doelgroep, zoals meestal het geval is met de recruiters die in deze post besproken wordenDonderstraaltje schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 12:06:
... dus hoe komt het bij je op om mij continue te vragen ICT gerelateerde zaken? Dat laatste het vorige keer al kort over gehad hier en blijf ik krom vinden. Zou persoonlijk als recruiter nooit iemand met mijn achtergrond voor een ICT baan vragen.
Ja maar CAD is toch iets met computers, ICT ookDonderstraaltje schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 12:06:
Hier ook een leuk berichtje via Li (zit te denken dat profiel maar geheel te verwijderen). Nu is dit mij eerder gevraagd maar niet op deze manier.
Nou ik werk al sinds 1998 bij dezelfde werkgever in verschillende functies... dat een 20 jarige jubileum een mooi moment is om van baan te veranderen en waarom dan niet meteen een carrièrechange erachter aan naar de ICT? Meneer de jonge knaap wist wel wat leuke baantjes.
Punt 1, wtf? Gewoon wtf... ik bedoel hoe komt deze aanpak bij je op? Punt 2, waarom zijn dit altijd jonge mensen in mijn geval die iets gestudeerd hebben van bouwkunde, psychologie, bedrijfskunde of soorten studies waar geen (direct) werk in te vinden is. Punt 3 ik ben een waterbouwkundige, zit in 2D en 3D CAD en productontwikkeling op dit gebied, dus hoe komt het bij je op om mij continue te vragen ICT gerelateerde zaken? Dat laatste het vorige keer al kort over gehad hier en blijf ik krom vinden. Zou persoonlijk als recruiter nooit iemand met mijn achtergrond voor een ICT baan vragen.

Ze willen scoren met zo min mogelijk inspanning en denken vaak niet na.Dartillus schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 09:00:
Gisteren weer eentje die wel *heel* erg doordramde over een supervet coole vacature waar ik "perfect voor was". Na een aantal keer aandringen vervolgens te horen gekregen dat het salaris zo'n beetje hetzelfde is als bij mijn huidige werkgever.
Ben ik gek of snappen recruiters niet dat, wanneer je een vast contract hebt bij een leuke werkgever, de verleiding wel heel erg hoog moet zijn om vervolgens een kans te nemen bij een andere werkgever voor een tijdelijk contract? Telkens als ik dit uitleg lijkt het alsof het bliksem op klaarlichte dag is want zo verbaasd reageren ze altijd.
GoT, You have to love it!
Kun je mij helpen
Beste M@RK,
Voor een goede klant van mij ben ik momenteel opzoek naar een systeembeheerder die het leuk vindt om zowel bezig te zijn met de grote changes die plaats vinden als met het begeleiden en opleiden van directe collega’s. Tijdens mijn zoektocht naar een geschikte kandidaat kwam ik terecht op jouw profiel en ik vind dat het er interessant uit ziet. Het valt mij op dat je veel ervaring hebt met Citrix dit is zeker iets wat goed aansluit bij de functie. Hierom zie ik een goede match en denk dat dit een mooie stap in je carrière kan zijn. De organisatie heeft klanten in de industriële branche voor de productie en verkoop van producten op internationaal niveau. Binnen de huidige systemen hebben zij afgelopen jaar veel geïnvesteerd in de infrastructuur. Hierbinnen wordt het jouw taak om alles verder te professionaliseren en te optimaliseren. De werkwijze binnen de organisatie is het beste te beschrijven als ambitieus, proactief en doelgericht. Het betreft een familiebedrijf waar veel waarde wordt gehecht aan een informele werksfeer en collegialiteit. Er heerst een open en gezellige sfeer waar een grap op zijn tijd de normale gang van zaken is. Ook organiseren zij regelmatig activiteiten waaraan je deel kunt nemen.
Erg benieuwd ben ik of bovenstaande functie je aanspreekt en zie je reactie graag tegemoet.
Met vriendelijke groet,
Katinka Kroeze iSense
Uhm ja, en waar zou dat moeten zijn en voor welk salaris? En Citrix, nee dat is niet mijn specialiteit en dat staat ook nergens op mijn LI profiel. Hoe kom je daar bij?
Verder zou het een flinke stap terug in functie zijn, lijkt me niet echt logisch nietwaar? Mijn profiel bekeken... my *ss

Life to is short, not too
Dus weer terug naar het saaie putsen in de marge bij een werkgever.Ga jij een goed gesprek over jouw carrière als Java Specialist niet uit de weg?
Goedemiddag mjezzin,
Ongetwijfeld ben ik niet de eerste op LinkedIn die je benaderd met een mogelijke nieuwe uitdaging. Dat kan ook niet anders aangezien het aanbod van ervaren Java Developers redelijk schaars is. Toch hoop ik dat je even tijd kan maken om te kijken naar deze vacature:
link naar onzin vacature
Waarom? Omdat dit wellicht een mooie vervolgstap kan zijn in jouw carrière en je interessante vraagstukken bij mijn klant kan oppakken. Ik ben benieuwd naar je reactie en vertel je uiteraard graag veel meer! Fijne dag gewenst, bij voorbaat dank voor jouw tijd, hartelijke groet,
Random recruiter
randomrecruiter@searchitrecruitment.com

Dus hij haalt aan dat hij mijn ervaring bij ABN interessant vind en tja ik weet niet hoor maar een niet ingevulde omschrijving is interessant dan is het niveau wel heel laag. Ik heb de laatste klussen die ik gehad heb eigenlijk alleen de van tot en waar ingevuld.Hi mezzin,
Hoe gaat het ermee? Laat mij mezelf eerst even kort voorstellen. Mijn naam is Random Recruiter en ik ben Senior Recruiter bij Dept Agency. We zijn een internationaal netwerk van toonaangevende digital agencies, met kantoren in Europa en de US. Ik ben waarschijnlijk niet de eerste recruiter die jou deze week heeft benaderd, wellicht wel niet eens de eerste vandaag. Maar ik ben wel de recruiter deze week die jou benadert voor het coolste en tofste bedrijf, namelijk RandomCompany! ;-)
We werken momenteel aan een aantal heel coole projecten voor bedrijven die toonaangevend zijn in hun industrie. Daarom zijn we bij RandomCompanyop dit moment op zoek naar Java developers die ons kunnen helpen de meest gave dingen te maken voor onze klanten! En dat is dan ook precies de reden dat ik jou contact. Ik ben onder de indruk van jouw ervaring bij ABN AMRO, maar ook van jouw ervaringen daarvoor. The Future Group is natuurlijk een freelance club, maar dat heeft natuurlijk wel enige overlap met een projectorganisatie.
Kortom, ik leg graag contact. Laat me weten hoe jij daarover denkt dan kunnen we even bellen of een meeting op kantoor plannen!
Cheers,
Random Recruiter
Senior (IT) Recruiter at Dept Agency
De mooiste is wel dat hij de plank helemaal mis slaat met dat ik een overlap heb met een project organisatie. Ik ben een freelancer in een maatschap ... lekker veel overlap. Maar bonus punt voor dat hij weet dat The future group een freelance club is.
Wat een onzin altijd in mijn mailbox. Zucht.
Wie werd waar wanneer geboren en waarom werd hij door wie hoe genoemd?
braque© zijn is een keuze
Beste .....
Goedemiddag, allereerst mijn excuses voor deze directe benadering. Het inmiddels alweer een tijd geleden dat je in contact hebt gestaan met StarApple. De reden dat ik je benader is i.v.m. jouw expertise in je vakgebied. Ik merk namelijk dat het fenomeen Front-end development sterk groeit in populariteit op de markt.
Momenteel sta ik daardoor ook in contact met meerdere businesspartners uit de regio Zuid-Holland. Allen urgent op zoek naar een Front-end developer. De functies variëren, echter zal de focus ten alle tijden gericht zijn op de client-side. Hieronder een aantal posities waar het liefst vandaag nog iemand wordt uitgenodigd voor een kop koffie/thee:
- Als Medior/Senior Front-end developer werken aan innoverende betaalapplicatie (regio Leiden).
- Onder de vleugel van echte Seniors aan de slag als Jr Front-end developer bij een leuke start-up (regio Delft)
- Lead Front-end (JS) developer voor applicaties specialist in de markt (regio Den-Haag).
Mij is altijd geleerd "je bent zo sterk als je eigen NETWERK'. In dat kader ben ik in 1e instantie benieuwd hoe het met je is? Ten 2e of jij iemand kent die de markt aan het verkennen is?
Let op! Je hulp blijft niet onopgemerkt! Mocht JIJ iemand uit je netwerk aanbevelen, die IK succesvol weet te plaatsen bij één van mijn businesspartners.... Geef ik je graag een mooie gadget voor het delen van jouw contact! Denk hierbij aan o.a. IPhone X, MacBook, IPad enzovoorts.
Voor jouw beeldvorming binnen StarApple ben ik Consultant IT. Hierin ben ik verantwoordelijk voor de Front-end/UX-UI markt in de regio Zuid-Holland.
Graag zie ik jouw positieve reactie tegemoet.
UUUUH, sinds wanneer zijn Front Developers mijn Expertise? Ik ben een typisch een voorbeeld van iemand die zonder IT kennis in de IT is gerolt.
Dit is de grootste marketing bullshit ever en zelfs als ik iemand zou weten, dan zou ik nooit op zo'n fake mailtje willen reageren. Ik hoef geen Eipad....

Dit topic is gesloten.
Discussie over Tweakers Elect afgesplitst naar Tweakers Elect. Ontvang anoniem de beste baan