Huh?
Loongebouwen zijn over het algemeen openbaar en functies zijn gewoon ingeschaald in een functieschaal met bepaalde trede.
Verschillen zijn er wel, maar die zijn vaak logisch te verklaren. Ik verdien meer dan mijn junior collega bijvoorbeeld. Logisch, meer werkervaring, grotere verantwoordelijkheid en langer bij het bedrijf in dienst. (Dus ik ken de omgeving beter.)
Onlogische verschillen zou ik grote moeite mee hebben. Zeker als dat op basis van zoiets is als "er is geen recruiter bij betrokken geweest". Sowieso, zo'n recruiter fee is maar een beperkt deel van de werving. Sollicitatiegesprekken kosten geld, inwerken kost geld, iemand is niet vanaf dag 1 volledig productief, etc. Alles bij elkaar kost het werven van een persoon dacht ik enkele duizenden tot tienduizenden €. Die recruitment fee is daar dan maar een klein onderdeel van en daarom zou het ook niet logisch zijn dat dat serieus invloed heeft op iemands salaris.
(Start) salaris is vooral gebaseerd op de onderhandeling. Iemand die zich goed kan verkopen sleept er meer uit. En het start salaris vormt de basis voor de verdere salaris ontwikkeling. Na een aantal jaar zal het wel recht trekken, maar ook hier geldt weer dat die ontwikkeling ook beinvloed wordt door de houding in functionerings-
en beoordelingsgesprekken.
Iemand die goed kan onderhandelen, binnen een bedrijf waar daar mogelijkheden voor zijn, sleept er ook op de lange termijn meer uit. Er valt meer te onderhandelen dan alleen startsalaris.

Dus ja, dat kan wel iets schelen. Maar het zal niet de wereld zijn.
Sowieso is het vrij Nederlands om geheimzinnig te doen over je salaris. Waarom zou je?
Ik weet wat mijn directe collega verdient, hij weet wat ik verdien. Maken we totaal geen geheim van en het verschil (grofweg 1.5x) is volkomen logisch te verklaren.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.