Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Mugwump
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 15:38
quote:
Hydra schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 16:01:
[...]

Volgens mij zei ik heel letterlijk dat ik het over de proefperiode had.
Dan interpreteerde ik je post verkeerd. ;)

• Hydra
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 14:55
quote:
Mugwump schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 16:04:
Dan interpreteerde ik je post verkeerd. ;)
Was niet gebeurd als je niet alleen de laatste reactie gelezen had :)

• Mugwump
quote:
Hydra schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 16:05:
[...]

Was niet gebeurd als je niet alleen de laatste reactie gelezen had :)
Correct, die context ontbrak ook een beetje doordat je niet de hele post van je voorganger citeerde. ;)

• Calitomnication
  • Registratie: september 2001
  • Nu online

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

Kreeg weer een lekkere mail in m'n mailbox
quote:
Hi tom,

I saw your CV online and wanted to ask if you are interested in working abroad? We are holding a Recruitment Open Day in Central Amsterdam to meet people that are interested. (Runs from 08.00-21.00 for 2 days!)

tom, I would like to meet with you if this is of interest?

We are hiring 30+ Dutch Customer Service, Service Desk, Helpdesk & Application Support positions for a European HQ in Budapest.

What you need to know;
- Flights & Accommodation paid
- Competitive Salary equivalent to ¤28,000 - ¤56,000 per year in Netherlands
- Opportunities working for a major EU company employing 100,000 staff

Attached is information about the cost of living in Hungary, salaries & buying power so you can appreciate the opportunities.

If you are interested, please send me a mail and we can speak about the roles and arrange a time and date to meet in person.

Vriendelijke groeten,
Johan
1. grappig, want als hij mijn cv heeft gelezen heeft hij opgemerkt dat die volledig in het Nederlands, is, dus waarom in het Engels mailen?
2. hij is Nederlander, getuige zijn achternaam (die hier niet staat) en getuige zijn handtekening
3. het moet persoonlijk zijn, maar waarom gebruiken ze geen hoofdletters in mijn naam?

Dus mijn reactie (en dan ben ik al aardig, want eigenlijk hoef ik alleen te reageren als ik interesse heb)
quote:
hi johan,

Here's to let you know that i am not interested in this job
johan free tip, adjust your script so you make my (or any other) name start with a Capital, looks more personal.

Happy hunting,

tom
Dat ter ontspanning. Ik vraag me dan wel af naar hoeveel mensen ze deze mail hebben uitgestuurd :)

Garmin Forerunner 235 | New Balance VaZee 2090 | Nike Air Zoom Elite 8 | Nike Flyknit Racer 2.0 Oreo | Voeg me toe op Gamin Connect
tips voor New York

• raptorix
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 19-11 11:01
quote:
Tielenaar schreef op maandag 31 juli 2017 @ 13:48:
[...]

Dus je staat open voor een nieuwe uitdaging? ;)
Wij zoeken nog wel een senior hier hoor!
Beetje ver van huis ;)

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 15:37

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

quote:
Calitomnication schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 11:56:
[...]
Dus mijn reactie (en dan ben ik al aardig, want eigenlijk hoef ik alleen te reageren als ik interesse heb)
[...]
Dat ter ontspanning. Ik vraag me dan wel af naar hoeveel mensen ze deze mail hebben uitgestuurd :)
Dat is nog veel te vriendelijk, tenzij je CV vermeldt dat je Engels uitstekend is, zou ik eerst een Nederlandse vertaling hebben gevraagd.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• Hydra
quote:
Freee!! schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 14:48:
Dat is nog veel te vriendelijk, tenzij je CV vermeldt dat je Engels uitstekend is, zou ik eerst een Nederlandse vertaling hebben gevraagd.
Komop zeg. We kunnen hier allemaal prima Nederlands. Voor de rest was dat ook een prima mailtje dus om daar nu zeikerig op te reageren vind ik nogal kinderachtig.

• Greencap
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 21-11 17:23
Om eerlijk te zijn vind ik het ook niet zo vreemd dat zo'n berichtje gecopy-paste wordt. Hij geeft zelf al aan dat ze 30+ nieuwe mensen zoeken. Daarvoor zullen ze dus een veelvoud daarvan moeten benaderen en om dat allemaal persoonlijk en individueel te doen, succes...

Als je hier toch echt zulke problemen mee hebt, waarom zeg je dan niet gewoon je linkedin account op? Het is toch algemeen bekend dat linkedin vooral door recruiters gebruikt wordt om personeel te werven? Wat verwacht je dan als je dat soort berichtjes al niet kunt verwerken?

Als ik dit topic lees begin ik me haast te schamen voor mijn IT-collega's... Veel van de reacties die ik hier zie zijn veel schofteriger dan de berichten van de recruiters.

• Abductee
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 14:22
quote:
Calitomnication schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 11:56:
Kreeg weer een lekkere mail in m'n mailbox

[...]

1. grappig, want als hij mijn cv heeft gelezen heeft hij opgemerkt dat die volledig in het Nederlands, is, dus waarom in het Engels mailen?
2. hij is Nederlander, getuige zijn achternaam (die hier niet staat) en getuige zijn handtekening
3. het moet persoonlijk zijn, maar waarom gebruiken ze geen hoofdletters in mijn naam?

[...]

Vooral ook leuk dat het loon equivalent is aan het loon in Nederland. Maw, je gaat een pak minder verdienen, maar omdat je in Budapest zit behoud je dezelfde koopkracht. Leuk als je dan eens een maandje terug naar Nederland komt..

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 15:23
Internationaal verhuizen naar een goedkoper land is meestal niet interessant. De meeste mensen proberen juist naar duurdere landen te migreren. Uitzondering is als je je inkomen kunt meenemen (pensioen, remote werk).

• Skimovic
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 22-11 19:33
quote:
Greencap schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 15:41:
Om eerlijk te zijn vind ik het ook niet zo vreemd dat zo'n berichtje gecopy-paste wordt. Hij geeft zelf al aan dat ze 30+ nieuwe mensen zoeken. Daarvoor zullen ze dus een veelvoud daarvan moeten benaderen en om dat allemaal persoonlijk en individueel te doen, succes...

Als je hier toch echt zulke problemen mee hebt, waarom zeg je dan niet gewoon je linkedin account op? Het is toch algemeen bekend dat linkedin vooral door recruiters gebruikt wordt om personeel te werven? Wat verwacht je dan als je dat soort berichtjes al niet kunt verwerken?

Als ik dit topic lees begin ik me haast te schamen voor mijn IT-collega's... Veel van de reacties die ik hier zie zijn veel schofteriger dan de berichten van de recruiters.
Schofterig doen is inderdaad niet nodig. Beetje kritisch/sarcastisch reageren moet toch wel kunnen?

Er zijn best goede headhunters. Die zijn over het algemeen niet randon linkedin berichten etc aan het sturen.

Niveau van net afgestudeerde HR mensen of stagiares die deze berichten sturen is soms van een dusdanig bedenkelijk niveau dat je ze daar best ludiek op mag wijzen. Een Senior voor een Junior functie vragen etc...

Als ze dan naar de zaak gaan bellen om je mobiele nummer te krijgen en je beginnen bellen als je onderweg bent begint het wel irritant te worden.

Heb er in Belgie gelukig beperkt last van. Telefoontjes, mails en berichten die ik krijg zijn overigens meestal Nederlandse recruiters die wel mensen in Belgie willen plaatsen. Ze zijn aan het uitbreiden..

Ik zeg tegenwoordig gelijk dat ik niet op zoek ben maar best naar een beter aanbod wil luisteren. Dan de vraag wat het budget is met de opmerking dat ik er waarschijnlijk toch buiten val en het gesprek dan geen zin heeft. Als ze dan toch doorvragen minimaal 5k bruto vragen + bonusregeling, Dikke leasebak en een waslijst aan extralegale voordelen en vergoedingen. Dan haken ze meestal vrij snel af en laten ze je verder met rust ;w

Als er eentje een keer OK zegt zal ik toch eens moeten gaan luisteren 8)

Abit nf7-s, Amd xp 2800+ Barton, 1024mb DDR400 Dualchannel (2*512), 200gb 7200rpm 8 mb cache + 2* 120gb 7200rpm 8 mb cache

• Calitomnication
  • Registratie: september 2001
  • Nu online

Calitomnication

Dream Of Calitomnication

quote:
Greencap schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 15:41:
Bericht is gemaild, dus waarschijnlijk via een site als Monsterboard / National Vacturebank sturen ze automatisch een mail uit oid. En ze moeten niks. Maar als je mensen gaat benaderen, zorg er dan in ieder geval voor dat de naam met een hoofdletter begint, dat is nog wel het minste wat je kunt doen.
quote:
Ow, ik kan het bericht prima verwerken hoor. Maar je maar geen zorgen :). Maar je idee dat ik mijn LnkedIn account maar moet opzeggen omdat een jobhunter niet even op de Shift kan drukken gaat me weer iets te ver als ik eerlijk moet zijn. Ik werk in een bedrijf met 10.000+ (voorheen 70.000+) medewerkers, dus LinkedIn is een perfecte tool om je collega's in de VS te blijven volgen, zonder dat je ook de foto's van de kleinkinderen en concerten ziet.
quote:
Als je je zo aan dit topic ergert, waarom zeg je je GoT account dan niet op? Je weet toch dat mensen naar dit topic komen om te klagen over recruiters? ;) :P
disclaimer: De laatste reactie is niet serieus, maar eerder om aan te geven dat "het opzeggen van een account" te pas en te onpas maar door iedereen wordt gebruikt.
quote:
Abductee schreef op vrijdag 4 augustus 2017 @ 15:49:
[...]

Vooral ook leuk dat het loon equivalent is aan het loon in Nederland. Maw, je gaat een pak minder verdienen, maar omdat je in Budapest zit behoud je dezelfde koopkracht. Leuk als je dan eens een maandje terug naar Nederland komt..
Juist, dat viel mij ook al op. Sterker nog, de mail heeft als bijlage een infographic met allemaal rekenvoorbeelden en vergelijkingen van de koopkracht tov hier.
Los van het feit dat ik totaal buiten hun doelgroep van, deze mail moet je naar starters op de arbeidsmarkt sturen, die staan nog open voor een uitdaging in het buitenland. Was ik 15 jaar jonger geweest had ik hier wel over na kunnen denken, Beetje callcenter werk in het buitenland, leuk voor een jaar, beetje zuipen en wat van de wereld zien.

Daarnaast hebben wij collega's in Roemenië werken, die verdienen ook het equivalent van wat wij verdienen, Dat is 10% (!!) van onze grading. Dus met alle respect. Watt ik daar in 10 maanden zou verdienen, hoef ik hier maar 1 maand voor te werken. Dus, lekker terugkomen naar Nederland, daar 1 jaar gewerkt en hier kun je niet eens een flatje huren :)

Even ter verduidelijking, ik heb niks tegen headhunters. Zo ben ik ook aan mijn huidige functie gekomen. Dat iemand een paar duizend euro kan verdienen als ze mij een leuke baan aanbieden, daar heb ik geen enkele moeite mee. Vaak is dat juist de ingang naar de grotere bedrijven.

Maar pas had ik ook een headhunter aan de lijn. Ze belde mij voor een uitdagende functie. Dus ik zeg; laat maar horen wat je hebt.. Accountmanager voor de Nuon, wel de zakelijke markt.
Ja sorry, maar daar zakt mij de broek van af. Als ze mijn CV ook maar iets langer had bekeken had ze kunnen zien dat ik 0 sales ervaring heb en me meer in de technische ondersteuning van de IT heb begeven. Dan is het gewoon goedkoop leads scoren. Ze had me net zo goed kunnen bellen voor automonteur of leraar biologie, daar heb ik ook een affiniteit van 0 mee :).

Calitomnication wijzigde deze reactie 07-08-2017 09:55 (34%)

Garmin Forerunner 235 | New Balance VaZee 2090 | Nike Air Zoom Elite 8 | Nike Flyknit Racer 2.0 Oreo | Voeg me toe op Gamin Connect
tips voor New York

• kakanox
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 22-11 21:58
Dames & heren, ik heb jullie hulp even nodig!
Het wordt wel een klein boekwerk, maar volgens mij zijn alle details wel belangrijk.

Ik heb een vrij moeilijk in te vullen vacature, en raakte via LinkedIn in gesprek met een recruiter om haar hier eens actie op te laten ondernemen. Ze heeft mij ooit zelf benaderd, en deed dat toen op een supernette manier, vandaar dat ik het contact bewaard had.

Tot dat punt ging alles dus heel soepel. Daarna iets minder: In verband met persoonlijke redenen aan haar kant kon de eerste afspraak niet doorgaan. Jammer natuurlijk, maar kan gebeuren. Tweede afspraak kwam ze opdagen, maar er was weer het een en ander gebeurd waardoor ze eigenlijk direct weg moest (binnen 5 minuten, terwijl ik een derde partij opgetrommeld had om deel te nemen aan dat gesprek). Ik baalde al stevig, maar goed, ze zei kandidaten te hebben dus voordeel van de twijfel.
Vervolgafspraak gemaakt, op de dag in kwestie kwam er bij mij iets tussen (kinderen, vijfde ziekte, geen oppas, je kent het wel)... dus belde ik om de afspraak te verplaatsen naar mijn thuiskantoor, maar bleek er ook aan haar kant even iets tussen gekomen te zijn (wederom persoonlijke redenen).

Goed... kan gebeuren. Ze mailde me wel alvast de voorwaarden van hun kantoor + een tweetal cv's (compleet met naam etcetera... niet heel netjes zonder overleg met de kandidaat vind ik, maar ok). Geantwoord dat ik over 1 van de 2 erg positief ben, en graag snel actie onderneem.
Hierna was het een dikke week stil (ik wilde in verband met die persoonlijke omstandigheden de telefoon niet om de haverklap laten rinkelen), waarna ik maar weer eens belde hoe e.e.a. ervoor stond. Ze was er druk mee bezig en ik stond op het lijstje voor die dag (super natuurlijk!), maar ze zou de kandidaat die middag spreken en mij daarna direct terugbellen (ook bij slecht nieuws/geen gehoor). Prima, wacht ik nog even af. Je raadt het al, ik heb die middag helemaal niets meer gehoord...

Aangezien ik toch wel benieuwd was hoe de vork precies in de steel zit heb ik de kandidaat na een week wachten toch eens een mailtje gestuurd via LinkedIn.
Hier volgden 2 leuke gesprekken uit, waar grappig genoeg uit bleek dat kandidaat recruiter en kantoor in kwestie niet eens kent of ooit gesproken heeft. Het c.v. is door de recruiter vermoedelijk van een site geplukt, of uitgelekt via een oude sollicitatie (het was een oud c.v., maar dan verrijkt met recente informatie).
Ik ben inmiddels zo ver dat ik de kandidaat graag een aanbieding zou doen.

Van recruiter in kwestie heb ik in de tussentijd niets meer gehoord. Niet eens "sorry, kandidaat is toch niet meer beschikbaar". Gewoon radiostilte. Spreekt voor zich dat recruiter in kwestie in mijn ogen inmiddels een enorme timewaster is (en eigenlijk nog meer dan dat, ik voel me gewoon genaaid).

Het liefst zou ik niet eens meer iets laten horen, en kandidaat in kwestie gewoon aannemen.
Wat denken jullie? Kan ik de aanbieding straffeloos doen? Of zit ik juridisch gezien toch aan een fee vast? Loopt de kandidaat hiermee nog enig risico (ondanks dat er nooit contact is geweest)?

>> Ik heb er totaal geen problemen mee om een recruiter een goeie fee te betalen voor de juiste kandidaat. Ik heb alleen geen zin om iemand zo'n 10.000 euro per uur te betalen voor een partij leugens, waarna ik zelf het werk te mag doen.

kakanox wijzigde deze reactie 07-08-2017 16:47 (4%)

Wat voor dom onderschrift zal ik nu dan toch eens bedenken?

• vectormatic
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 22-11 00:15
De kandidaat in kwestie lijkt me weinig risico te lopen, aangezien hij/zij geen enkele verplichting/contact met de recruiter heeft

Voor wat betreft jij zelf / jouw bedrijf, zou ik toch echt even contact op nemen met een jurist, als de jurist de kandidaat in kwestie niet daadwerkelijk vertegenwoordigde zou je met algemeen gezond verstand verwachten dat er niks te halen is voor de recruiter, echter heb jij nu wel voordeel opgedaan door het werk van recruiter, en is het zonder de documenten/voorwaarden te zien, ook moeilijk om te beoordelen of je wel of niet in je recht staat.

Vraag me nu wel af of al die recruiters die "een vacature bij een klant hebben besproken, en mijn naam kwam ter sprake" stiekem met "illegale" kopietjes van mijn CV de boer op zijn...

• SmurfLink
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online
Kan die recruiter bewijzen dat je die persoon niet toevallig zelf al gevonden had, of door haar benanderd bent met sollicitatie?

Heb je verder voorwaarden getekend, en wat staat daar in?

• kakanox
quote:
vectormatic schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 16:54:
De kandidaat in kwestie lijkt me weinig risico te lopen, aangezien hij/zij geen enkele verplichting/contact met de recruiter heeft
Da's alvast positief, dan kan ik hem daarover in ieder geval gerust stellen.
quote:
vectormatic schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 16:54:Voor wat betreft jij zelf / jouw bedrijf, zou ik toch echt even contact op nemen met een jurist, als de jurist de kandidaat in kwestie niet daadwerkelijk vertegenwoordigde zou je met algemeen gezond verstand verwachten dat er niks te halen is voor de recruiter, echter heb jij nu wel voordeel opgedaan door het werk van recruiter, en is het zonder de documenten/voorwaarden te zien, ook moeilijk om te beoordelen of je wel of niet in je recht staat.
Dat laatste snap ik. Wat betreft het eerste deel: Ik vraag me vooral af hoe ik aan ga tonen dat kandidaat inderdaad niets met recruiter in kwestie te maken had. Ik kan een mailwisseling overleggen en aantonen dat ik niet gebeld ben door de recruiter, daarmee het zeer aannemelijk maken dat zij de kandidaat ondanks mijn aandringen uiteindelijk niet eens aangeboden heeft.
Het laatste wat ik echter wil is een toekomstig medewerker betrekken in een juridische strijd, ook al is het dan hooguit als getuige.
quote:
vectormatic schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 16:54:Vraag me nu wel af of al die recruiters die "een vacature bij een klant hebben besproken, en mijn naam kwam ter sprake" stiekem met "illegale" kopietjes van mijn CV de boer op zijn...
Dat gevoel kwam bij mij inderdaad ook boven - ik zeg altijd uitdrukkelijk dat ik wil weten bij wie men mijn c.v. neerlegt, ook geanonimiseerd (mijn c.v. is vrij herkenbaar). Hoe vaak zouden ze zich daar ook echt aan gehouden hebben..? :)
quote:
SmurfLink schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 16:57:
Kan die recruiter bewijzen dat je die persoon niet toevallig zelf al gevonden had, of door haar benanderd bent met sollicitatie?
Da's een kwestie van haar uitgaande mail uitprinten, dan had ik meteen moeten reageren met "hee deze kandidaat hebben we zelf al contact mee".
quote:
SmurfLink schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 16:57:Heb je verder voorwaarden getekend, en wat staat daar in?
Er staat e.e.a. in over een fee die betaald moet worden als ik de kandidaat binnen 24 maanden aanneem (met de verkeerde bedrijfsnaam overigens, duidelijk gehaast verstuurd... nog een minimaal datalek ook - ik weet nu dus in ieder geval 1 bedrijf waar ze ook zaken mee (tracht) te doen :9 ). Ook staat er een boeteclausule in wanneer ik iemand achter hun rug om iemand aanneem die ze me aangeboden hebben (eigenlijk staat er "zonder ... hiervan op de hoogte te stellen" - een mailtje zou dus genoeg zijn? :P ).

Het leuke is echter dat ik dit contract dus niet getekend heb. En eigenlijk maakt dat de vraag of ik automatisch akkoord ga met de voorwaarden door een kandidaat uit dezelfde mail aan te nemen.

• t_captain
Zorg dat je je dossier conpleet hebt. Stel zwart op wit dat je wegens wanprestatie afziet van hun aanbod.

• Korvaag
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 11:58
quote:
t_captain schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 17:39:
Zorg dat je je dossier conpleet hebt. Stel zwart op wit dat je wegens wanprestatie afziet van hun aanbod.
Ik heb geen enkele juridische kennis, maar kan dat zomaar zonder eerst een vorm van ingebrekestelling te versturen ?

UNOX: The worst operating system

• t_captain
Ingebrekestelling doe je binnen een bestaande overeenkomst.

• Korvaag
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 11:58
quote:
t_captain schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 18:19:
Ingebrekestelling doe je binnen een bestaande overeenkomst.
Dan zou ik eerst laten uitzoeken of je door diensten te accepteren niet stiekum toch een overeenkomst hebt. De kandidaat is naar boven gekomen vanuit een mail van de recruiter, en daar ga je mee aan de slag.

UNOX: The worst operating system

• JeroenE
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
@kakanox ik vind het meer dan dubieus. Jij wil van haar diensten gebruik maken, zij heeft twee voorstellen en je hebt aangegeven dat je in 1 kandidaat interesse hebt en graag in contact wil komen.

Dat er in haar leven van alles aan de hand lijkt te zijn is wel vervelend, maar natuurlijk niet echt een goede reden om dan buiten haar om zelf de kandidaat te benaderen.

Wellicht heb je nog niets getekend, maar een mondelinge overeenkomst (of via de mail) is natuurlijk ook geldig. Ik zie niet in waarom zij niet zou denken dat je een overeenkomst met haar hebt gesloten.

Wellicht heeft die kandidaat (heel erg lang geleden) ook gewoon "ja" geantwoord op de vraag of ze hem in de toekomst mochten benaderen als ze een andere mogelijke baan voor hem hadden gevonden. Als je werk aan het zoeken bent vind ik dat niet eens vreemd om te doen.

Als dat zo is heeft de recruiter niet eens gelogen. Ze heeft dan weliswaar jouw bedrijf/vacature nog niet aan de kandidaat voorgesteld. Wat op zich dan niet vreemd is als ze al niet eens tijd heeft om met jou een daadwerkelijke afspraak te laten doorgaan.

Had je aangegeven of afgesproken dat je alles in drie weken wilde regelen? Of heb je iets gezegd van "we zijn al een jaar bezig en kunnen niemand vinden" waardoor zij wellicht ook niet de indruk heeft dat een week of wat langer een enorm probleem zal zijn?

• hoevenpe
  • Registratie: juni 2000
  • Nu online
Waarom niet nog een week wachten, heb je dan nog steeds niets gehoord dan een mail sturen dat ze niet gedaan heeft wat je haar gevraagd hebt en dat je omwille van coulance haar bijv. 1000,- wilt geven om zelf verder te praten met kandidaat A.

Gaat ze niet akkoord dan is dit het eind van de werkzaamheden en krijgt ze niets.

• kakanox
quote:
JeroenE schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 19:44:
@kakanox ik vind het meer dan dubieus. Jij wil van haar diensten gebruik maken, zij heeft twee voorstellen en je hebt aangegeven dat je in 1 kandidaat interesse hebt en graag in contact wil komen.
Het verbaast me hoezeer je in deze de kant van een lakse recruiter kiest. Niet dat het niet mag hoor, maar in een topic als dit had ik verwacht iets meer te preken voor het koor :-) Was met name op zoek naar wat juridische tips & tricks.

Zou jij zaken doen met iemand die 3x achter elkaar met verhalen komt over drie verschillende privé-gebeurtenissen precies op de momenten dat je eigenlijk met elkaar afgesproken had? Vervolgens nooit terugbelt ondanks dat het werk er veel sneller dan verwacht al bijna op zit? Antwoord gerust zelf, maar ik denk het niet. De persoon waarvan ze me een c.v. gestuurd heeft is niet haar handelswaar, het opzetten van de zoektocht is haar vak. Met háár wilde ik sowieso al geen zaken meer doen, na hoe ze met deze spoedaanvraag omgaat.
quote:
JeroenE schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 19:44:Dat er in haar leven van alles aan de hand lijkt te zijn is wel vervelend, maar natuurlijk niet echt een goede reden om dan buiten haar om zelf de kandidaat te benaderen.
Dat klopt. Het feit dat ze keer op keer vanalles belooft en het niet waarmaakt is dat echter wél. Ik had haar verzocht om de kandidaat met spoed te benaderen, omdat ik erg geïnteresseerd ben en het een zeldzaam passend c.v. was.
quote:
JeroenE schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 19:44:Wellicht heb je nog niets getekend, maar een mondelinge overeenkomst (of via de mail) is natuurlijk ook geldig. Ik zie niet in waarom zij niet zou denken dat je een overeenkomst met haar hebt gesloten.
Omdat ik sinds half Juli helemaal niets meer van haar gehoord heb. Niets over deze kandidaat, niets over andere kandidaten. Tot half Juli was ik telkens degene die het contact moest aanzwengelen, weer moest verzoeken om toch even door te pakken. Als je weet dat je bij een onderneming zit die een ruime vijf cijfers voor je klaar heeft liggen in ruil voor een stukje dienstverlening en de juiste kandidaat, en je springt er zo mee om, dan zijn je kansen een keer op.
quote:
JeroenE schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 19:44:Wellicht heeft die kandidaat (heel erg lang geleden) ook gewoon "ja" geantwoord op de vraag of ze hem in de toekomst mochten benaderen als ze een andere mogelijke baan voor hem hadden gevonden. Als je werk aan het zoeken bent vind ik dat niet eens vreemd om te doen.
Zou jij het normaal vinden als een recruiter met jouw (door haar bijgewerkte c.v.) op pad gaat, en beweert je kortgeleden gesproken te hebben, terwijl jij daar niet van op de hoogte bent?
quote:
JeroenE schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 19:44:Als dat zo is heeft de recruiter niet eens gelogen. Ze heeft dan weliswaar jouw bedrijf/vacature nog niet aan de kandidaat voorgesteld. Wat op zich dan niet vreemd is als ze al niet eens tijd heeft om met jou een daadwerkelijke afspraak te laten doorgaan.
Dan ben ik benieuwd hoe ze wel tijd gaat vinden om voor ons ter waarde van vijf cijfers voor de komma aan werk te verrichten wat andere (wel prettige) recruiters niet kunnen. Om het nog even niet over een heel pakket aan LinkedIn-likes onder kantooruren te spreken ;-)
quote:
JeroenE schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 19:44:Had je aangegeven of afgesproken dat je alles in drie weken wilde regelen? Of heb je iets gezegd van "we zijn al een jaar bezig en kunnen niemand vinden" waardoor zij wellicht ook niet de indruk heeft dat een week of wat langer een enorm probleem zal zijn?
Ik heb aangegeven dat we al een tijd op zoek zijn en dat de tijd nu echt begint te dringen. Heb het contact gelegd met de woorden dat ik er enkel een afspraak aan wil wagen als ze binnen een maand een kandidaat voor me zou kunnen hebben. Ze was de eerste die niet alleen beweerde zeker een kandidaat te vinden, maar daar ook nog volmondig "ja" op zei. In dát opzicht stelde ze dan ook niet teleur. Als ze die kandidaat ook gewoon daadwerkelijk gebeld had was het geld waarschijnlijk al binnen geweest.
quote:
hoevenpe schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 20:05:
Waarom niet nog een week wachten, heb je dan nog steeds niets gehoord dan een mail sturen dat ze niet gedaan heeft wat je haar gevraagd hebt en dat je omwille van coulance haar bijv. 1000,- wilt geven om zelf verder te praten met kandidaat A.

Gaat ze niet akkoord dan is dit het eind van de werkzaamheden en krijgt ze niets.
Ik wacht al vanaf half Juli he... er heeft een week wachttijd en twee gesprekken tussen gezeten. Gesprekken die ik oorspronkelijk in gegaan was met "laten we dit alvast doen, dan komt zij later wel weer tevoorschijn".

Die coulance, dat was mijn oorspronkelijk plan idd. Mijn CFO is echter nog een stukje harder dan ik en geeft die 1000 euro liever aan een goed doel :-)

kakanox wijzigde deze reactie 07-08-2017 20:57 (11%)
Reden: hoevenpe ook beantwoord, aanvulling

• hoevenpe
  • Registratie: juni 2000
  • Nu online
quote:
kakanox schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 20:51:
Ik wacht al vanaf half Juli he... er heeft een week wachttijd en twee gesprekken tussen gezeten. Gesprekken die ik oorspronkelijk in gegaan was met "laten we dit alvast doen, dan komt zij later wel weer tevoorschijn".

Die coulance, dat was mijn oorspronkelijk plan idd. Mijn CFO is echter nog een stukje harder dan ik en geeft die 1000 euro liever aan een goed doel :-)
Dat laatste sowieso, het 'goede doel' mag ook een goede bedrijfsborrel zijn natuurlijk... ;)

Maar waarom niet de 'piep-methode'? Die kandidaat heeft waarschijnlijk ook nog wel een opzegtermijn, dus wacht nog een paar weken. Hoe langer er gewacht wordt hoe groter de kans dat je er nooit meer wat van hoort...

• kakanox
Oh ja, nog 1 laatste puntje. Ze beweert teammanager te zijn. Ik zou een collega mijn werk even over laten nemen... ieder z'n stijltje :)

• Transportman
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 07:27
quote:
[...]
Het verbaast me hoezeer je in deze de kant van een lakse recruiter kiest. Niet dat het niet mag hoor, maar in een topic als dit had ik verwacht iets meer te preken voor het koor :-) Was met name op zoek naar wat juridische tips & tricks.

Zou jij zaken doen met iemand die 3x achter elkaar met verhalen komt over drie verschillende privé-gebeurtenissen precies op de momenten dat je eigenlijk met elkaar afgesproken had? Vervolgens nooit terugbelt ondanks dat het werk er veel sneller dan verwacht al bijna op zit? Antwoord gerust zelf, maar ik denk het niet. De persoon waarvan ze me een c.v. gestuurd heeft is niet haar handelswaar, het opzetten van de zoektocht is haar vak. Met háár wilde ik sowieso al geen zaken meer doen, na hoe ze met deze spoedaanvraag omgaat.
Maar ze heeft jullie wel in contact gebracht met een geschikte kandidaat. Niet helemaal op de manier die jij verwacht had, maar dankzij haar heb je nu wel contact. In die zin heeft ze geleverd.

Zelf zou ik ook geen verdere zaken met haar doen, maar ik zou dit wel op een nette manier af proberen te sluiten.
quote:
Mijn tip: Laat dan ook je CFO het verder oplossen als hij het zo graag harder wil spelen. Dan is het ook niet jouw verantwoordelijkheid als jullie toch over de brug moeten gaan komen met een groter bedrag.

• kakanox
quote:
Transportman schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 21:16:
[...]

Maar ze heeft jullie wel in contact gebracht met een geschikte kandidaat. Niet helemaal op de manier die jij verwacht had, maar dankzij haar heb je nu wel contact. In die zin heeft ze geleverd.

Zelf zou ik ook geen verdere zaken met haar doen, maar ik zou dit wel op een nette manier af proberen te sluiten.

[...]

Mijn tip: Laat dan ook je CFO het verder oplossen als hij het zo graag harder wil spelen. Dan is het ook niet jouw verantwoordelijkheid als jullie toch over de brug moeten gaan komen met een groter bedrag.
Ik wil het wel graag zelf in de hand houden, maar wat betreft dat netjes afsluiten: Ik denk dat ik wel wat in m'n hoofd heb wat kan werken. Tik het liever ook af zonder juridische ruzies.

Wordt vervolgd! en dan heb ik het niet over mezelf :+

kakanox wijzigde deze reactie 07-08-2017 21:46 (3%)

• fonsoy
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 13:01
@kakanox Ik zou het lekker negeren en die kandidaat aannemen. Als ik een wanprestatie lever op mijn werk kan ik óók verwachten dat de klant de factuur niet gaat betalen. Geen medelijden mee.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• JeroenE
  • Niet online
quote:
[...]
Het verbaast me hoezeer je in deze de kant van een lakse recruiter kiest.Niet dat het niet mag hoor, maar in een topic als dit had ik verwacht iets meer te preken voor het koor :-) Was met name op zoek naar wat juridische tips & tricks.
Oh sorry, dat had ik het verkeerd begrepen. Ik zal hieronder dan de door jou gewenste reactie geven:

Tjemig de pemig, wat een ei is die recruiter! Natuurlijk is het volkomen logisch dat je niet gaat betalen voor geleverde diensten.
quote:
Zou jij zaken doen met iemand die 3x achter elkaar met verhalen komt over drie verschillende privé-gebeurtenissen precies op de momenten dat je eigenlijk met elkaar afgesproken had?
Nee, maar ik had na de derde keer wel gevraagd of er aangegeven kon worden of deze persoonlijke omstandigheden nog langer gingen duren en daarmee de zakelijke relatie in de weg bleven staan of dat dit de laatste keer was geweest. Zeker als je (zoals je iets verderop schrijft) hebt aangegeven dat je binnen een maand een kandidaat wil hebben. Misschien had ik het dan al na de tweede keer gevraagd. maar achteraf is dat natuurlijk wel makkelijk roepen.
quote:
Als je weet dat je bij een onderneming zit die een ruime vijf cijfers voor je klaar heeft liggen in ruil voor een stukje dienstverlening en de juiste kandidaat, en je springt er zo mee om, dan zijn je kansen een keer op.
Tuurlijk, zijn kansen een keer op, maar ik vind niet dat je daar zo snel mee om kan gaan.
quote:
Zou jij het normaal vinden als een recruiter met jouw (door haar bijgewerkte c.v.) op pad gaat, en beweert je kortgeleden gesproken te hebben, terwijl jij daar niet van op de hoogte bent?
Nee, maar dat is eerlijk gezegd niet jouw probleem, maar het probleem van de kandidaat.
quote:
Ik heb aangegeven dat we al een tijd op zoek zijn en dat de tijd nu echt begint te dringen. Heb het contact gelegd met de woorden dat ik er enkel een afspraak aan wil wagen als ze binnen een maand een kandidaat voor me zou kunnen hebben.
samen met deze quote:
quote:
Ik wacht al vanaf half Juli he... er heeft een week wachttijd en twee gesprekken tussen gezeten.
Ik lees hier dat jij hebt afgesproken dat ze binnen een maand een kandidaat zou organiseren. Heb je ook afgesproken dat binnen die maand de kandidaat op bezoek moest zijn geweest of een contract getekend of wat moest ze precies binnen die maand organiseren? Want zoals je zelf terecht al opmerkt is het aanleveren van een geschikte CV in ieder geval wel gelukt.

NB als je nu al sinds half juli "wacht" is die maand die je haar hebt gegeven ook nog niet voorbij. Dus je houdt je zelf ook niet eens aan je eigen termijn :X

Wat je beter had had kunnen doen is de laatste week ook nog afwachten en daarna een mailtje/telefoontje doen met de melding "sorry, maar je had beloofd binnen een maand te leveren. Dat is niet gelukt en daarom krijg je geen $$$$$ maar de $". Er van uitgaand dat jullie iets hadden afgesproken over de $ als er geen kandidaat geleverd zou worden binnen die maand.

Dat je een vaste termijn hebt afgesproken vind ik overigens wel slim! Want zaken als "spoed", "snel" en "korte termijn" zijn zo vaag dat je daar weinig houvast aan hebt.

Anyway samengevat lees ik dit:
  • Je wil gebruik maken van een recruiter
  • Voordat er een contract is getekend zijn er al diverse afspraken die afgezegd worden ivm persoonlijke omstandigheden
  • Je gaat toch in zee omdat men beloofd zeker weten een geschikte kandidaat te vinden
  • Je maakt afspraak met recruiter over kandidaat binnen 1 maand
  • Zij heeft binnen een paar dagen al een kandidaat die je heel erg aanspreekt
  • Na 2 weken slecht contact met de recruiter neem je rechtstreeks contact op met de kandidaat
  • Nu wil je de recruiter niets of weinig betalen
Eerlijk gezegd vind ik dat je heel erg zwak staat. Wat je nog zou kunnen proberen is a) over een week alsnog aangeven dat je er klaar mee bent en dat de maand voorbij is en b) er heel hard op hopen dat ze er niet achter komt dat kandidaat X alsnog bij jou is komen werken.

Ken je het verhaal van die fabriek die stil stond omdat een belangrijke machine het niet meer deed? Niemand kon het probleem vinden en ten einde raad werd een oude man gebeld die vroeger jaren in de fabriek had gewerkt. Hij kwam binnen, liep tien minuten rond en sloeg toen met een hamertje zachtjes op de machine. Op miraculeuze wijze kwam de machine weer tot leven en kon de fabriek weer produceren.
De oude man stuurde een rekening van $10.000. De directeur was daar niet blij mee en wilde weten wat hij dan in die tien minuten precies had gedaan en eiste een gespecificeerde rekening. Zijn reactie: Tikje geven op de machine: $1, Weten waar te tikken: $9.999.

Er zijn natuurlijk enorm veel variaties van dit verhaal te vinden.

Jij klinkt in mijn oren nu als die directeur die niet wil betalen omdat je denkt dat het geleverde werk de rekening niet rechtvaardigt.

• Hydra
@kakanox Dit is puur een juridisch verhaal. Je hebt zelf al lang besloten dat je die recruiter waardeloos vindt (waar ik het mee eens ben) maar als jij akkoord gegaan bent met een contract waarin staat dat door hen aangereikte personen via hen afgehandeld moeten worden heeft jouw bedrijf zich daar in principe aan te houden. Of het in jouw specifieke geval ook standhoudt kan niemand hier bepalen. Het gewoon negeren is ronduit onverstandig.

Dit soort reacties:
quote:
Wat je nog zou kunnen proberen is a) over een week alsnog aangeven dat je er klaar mee bent en dat de maand voorbij is en b) er heel hard op hopen dat ze er niet achter komt dat kandidaat X alsnog bij jou is komen werken.
...laat duidelijk zien dat je in een topic als dit niet op de juiste plaats bent.

Hydra wijzigde deze reactie 08-08-2017 08:00 (28%)

• JeroenE
  • Niet online
@Hydra Sorry ik heb mijn "dit is geen serieus goed idee" tags vergeten. Ik zal proberen te onthouden dat voortaan wel te doen. Kakanox was sowieso niet op zoek naar mensen die het niet met hem eens zijn, daarom postte hij het juist in deze thread.

• Hydra
quote:
JeroenE schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 08:15:
@Hydra Sorry ik heb mijn "dit is geen serieus goed idee" tags vergeten.
Je was niet bepaald de enige die met iets dergelijks kwam hoor, ik pikte alleen die van jou eruit omdat het toevallig de laatste was.

• t_captain
quote:
Transportman schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 21:16:
[...]

Maar ze heeft jullie wel in contact gebracht met een geschikte kandidaat.
... die er zelf geen weet van heeft. Met andere woorden, ze heeft LinkedIn search goed gebruikt.

Waardevol? Ongetwijfeld. 10k waard, dacht het niet.

• JeroenE
  • Niet online
@t_captain blijkbaar was er van te voren geen belemmering om die prijs af te spreken... Waarom zou het volgens jou wel 10k waard zijn als ze 1 telefoontje aan die kandidaat had gepleegd zodat hij er wel van wist :?

• t_captain
Er zit een groot verschil tussen een kandidaat googlen en een kandidaat voorstellen.

In het tweede geval is de kandidaat op de hoogte ("1 telefoontje"), en heeft hij aangegeven open te staan voor deze kans (een filter met een reductie van 100:1).

• vectormatic
  • Laatst online: 22-11 00:15
quote:
[...]
Neem dan gewoon contact op met je bedrijfsjurist, als mijn indruk van je bedrijf een beetje klopt heb je daar toch minstens een contact voor bij een advocatenbureau, zo niet, dan zou jij/de directeur dat ZSM moeten gaan regelen.

Als ik het hele verhaal zo lees, kan de recruiter nog best een redelijke kans maken in een rechtzaak, ze heeft een CV aangeleverd met daarbij de voorwaarden waar haar dienstverlening (het aanleveren van CVs) aan onderhevig is. Die voorwaarden heb jij expliciet geschonden, waarbij de herkomst van het CV er niet toe doet, aangezien jij op dat moment daar niet van op de hoogte was.

Het hele verhaal van een CV opsturen zonder medeweten van de kandidaat, geen tijd hebben en lang niet reageren is natuurlijk niet netjes van de recruiter in kwestie, het rechtvaardigt niet jouw overtreding van die voorwaarden.

Bel je jurist, overleg alle documenten, en hoop dat de recruiter niet als 2e business ook procederen heeft.

• kakanox
quote:
JeroenE schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 08:15:
@Hydra Sorry ik heb mijn "dit is geen serieus goed idee" tags vergeten. Ik zal proberen te onthouden dat voortaan wel te doen. Kakanox was sowieso niet op zoek naar mensen die het niet met hem eens zijn, daarom postte hij het juist in deze thread.
Kakanox stelde een wat andere vraag dan jij beantwoordde. Maar blijkbaar wil JeroenE daar niet op gewezen worden. ;) Ik ben niet echt op zoek naar of anderen het ethisch vinden wat hier gebeurd is of niet, wat dat betreft kan ik mezelf prima in de spiegel zien.

Over de termijn: Die begrijp je verkeerd. Half Juli zou zij contact opnemen met de kandidaat in kwestie, en mij dezelfde dag nog terugbellen. Het traject was in Juni al gestart, en toen vertelde ze me dat ondanks de moeilijke markt zelfs twee weken haalbaar zou moeten zijn.

Dan een c.v. van een profielensite plukken, dat gauw sturen, en het vervolgens tot "jouw kandidaat" bombarderen kan iedere paardenprutser.

Dat die kandidaat hier uiteindelijk aan tafel gezeten heeft, heeft vooral te maken met het feit dat hij ook wel heel nieuwsgierig was naar hoe de vork nu precies in de steel zit. Van een recruiter verwacht ik een kandidaat die voorbereid is en die ze ook daadwerkelijk kent en gesproken heeft. Ik kan zelf ook LinkedIn Premium aanschaffen en hele dagen pionieren, kies niet voor niets via de weg van de recruiter.

Wat betreft de persoonlijke omstandigheden wil ik je best wat meer vertellen als je het wil weten, maar dan wel via pb.
quote:
t_captain schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 08:35:
... die er zelf geen weet van heeft. Met andere woorden, ze heeft LinkedIn search goed gebruikt.

Perfect samengevat.
quote:
vectormatic schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 09:28:
[...]

Neem dan gewoon contact op met je bedrijfsjurist, als mijn indruk van je bedrijf een beetje klopt heb je daar toch minstens een contact voor bij een advocatenbureau, zo niet, dan zou jij/de directeur dat ZSM moeten gaan regelen.

Als ik het hele verhaal zo lees, kan de recruiter nog best een redelijke kans maken in een rechtzaak, ze heeft een CV aangeleverd met daarbij de voorwaarden waar haar dienstverlening (het aanleveren van CVs) aan onderhevig is. Die voorwaarden heb jij expliciet geschonden, waarbij de herkomst van het CV er niet toe doet, aangezien jij op dat moment daar niet van op de hoogte was.

Het hele verhaal van een CV opsturen zonder medeweten van de kandidaat, geen tijd hebben en lang niet reageren is natuurlijk niet netjes van de recruiter in kwestie, het rechtvaardigt niet jouw overtreding van die voorwaarden.

Bel je jurist, overleg alle documenten, en hoop dat de recruiter niet als 2e business ook procederen heeft.
Dat is inderdaad één van twee paden die ik nu aan het bewandelen ben. Zoals ik al zei: Wordt vervolgd :)

• wheel
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 15:47
quote:
kakanox schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 16:40:
Dames & heren, ik heb jullie hulp even nodig!
Het wordt wel een klein boekwerk, maar volgens mij zijn alle details wel belangrijk.

Ik heb een vrij moeilijk in te vullen vacature, en raakte via LinkedIn in gesprek met een recruiter om haar hier eens actie op te laten ondernemen. Ze heeft mij ooit zelf benaderd, en deed dat toen op een supernette manier, vandaar dat ik het contact bewaard had.

Tot dat punt ging alles dus heel soepel. Daarna iets minder: In verband met persoonlijke redenen aan haar kant kon de eerste afspraak niet doorgaan. Jammer natuurlijk, maar kan gebeuren. Tweede afspraak kwam ze opdagen, maar er was weer het een en ander gebeurd waardoor ze eigenlijk direct weg moest (binnen 5 minuten, terwijl ik een derde partij opgetrommeld had om deel te nemen aan dat gesprek). Ik baalde al stevig, maar goed, ze zei kandidaten te hebben dus voordeel van de twijfel.
Vervolgafspraak gemaakt, op de dag in kwestie kwam er bij mij iets tussen (kinderen, vijfde ziekte, geen oppas, je kent het wel)... dus belde ik om de afspraak te verplaatsen naar mijn thuiskantoor, maar bleek er ook aan haar kant even iets tussen gekomen te zijn (wederom persoonlijke redenen).

Goed... kan gebeuren. Ze mailde me wel alvast de voorwaarden van hun kantoor + een tweetal cv's (compleet met naam etcetera... niet heel netjes zonder overleg met de kandidaat vind ik, maar ok). Geantwoord dat ik over 1 van de 2 erg positief ben, en graag snel actie onderneem.
Hierna was het een dikke week stil (ik wilde in verband met die persoonlijke omstandigheden de telefoon niet om de haverklap laten rinkelen), waarna ik maar weer eens belde hoe e.e.a. ervoor stond. Ze was er druk mee bezig en ik stond op het lijstje voor die dag (super natuurlijk!), maar ze zou de kandidaat die middag spreken en mij daarna direct terugbellen (ook bij slecht nieuws/geen gehoor). Prima, wacht ik nog even af. Je raadt het al, ik heb die middag helemaal niets meer gehoord...

Aangezien ik toch wel benieuwd was hoe de vork precies in de steel zit heb ik de kandidaat na een week wachten toch eens een mailtje gestuurd via LinkedIn.
Hier volgden 2 leuke gesprekken uit, waar grappig genoeg uit bleek dat kandidaat recruiter en kantoor in kwestie niet eens kent of ooit gesproken heeft. Het c.v. is door de recruiter vermoedelijk van een site geplukt, of uitgelekt via een oude sollicitatie (het was een oud c.v., maar dan verrijkt met recente informatie).
Ik ben inmiddels zo ver dat ik de kandidaat graag een aanbieding zou doen.

Van recruiter in kwestie heb ik in de tussentijd niets meer gehoord. Niet eens "sorry, kandidaat is toch niet meer beschikbaar". Gewoon radiostilte. Spreekt voor zich dat recruiter in kwestie in mijn ogen inmiddels een enorme timewaster is (en eigenlijk nog meer dan dat, ik voel me gewoon genaaid).

Het liefst zou ik niet eens meer iets laten horen, en kandidaat in kwestie gewoon aannemen.
Wat denken jullie? Kan ik de aanbieding straffeloos doen? Of zit ik juridisch gezien toch aan een fee vast? Loopt de kandidaat hiermee nog enig risico (ondanks dat er nooit contact is geweest)?

>> Ik heb er totaal geen problemen mee om een recruiter een goeie fee te betalen voor de juiste kandidaat. Ik heb alleen geen zin om iemand zo'n 10.000 euro per uur te betalen voor een partij leugens, waarna ik zelf het werk te mag doen.
Tip: laat het goed uitzoeken door een jurist. Zie bijvoorbeeld https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:GHDHA:2016:2787 en https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBAMS:2014:3250. Ik zie zo snel wel een paar parallellen...

• kakanox
quote:
wheel schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 11:18:
[...]

Tip: laat het goed uitzoeken door een jurist. Zie bijvoorbeeld https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:GHDHA:2016:2787 en https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBAMS:2014:3250. Ik zie zo snel wel een paar parallellen...
Ik zie er ook een paar in het eerste verhaal, maar mis er ook een hoop. Zeker in het tweede.
Het honorarium stond bijvoorbeeld helemaal niet ter discussie. De juiste kandidaat bespaart me juist een klap geld (omdat ik voor die tijd geen zelfstandige meer in hoef te huren). Daarnaast kan ik aantonen dat bij andere samenwerkingen met recruiters we braaf betaald hebben (terwijl het honorarium hoger was) - we zijn dus ook duidelijk niet onwillig, en onze financiële positie is evenmin verslechterd.

Zo zijn er nog wel een aantal zaken die me vrij pleiten, maar ik besef me wel dat ik er niet onderuit kom er meer tijd aan te besteden dan een mailtje aan dame in kwestie met "hoi, ik voel me genaaid, we doen geen zaken meer, we nemen wel kandidaat X aan en het ga je goed".

• wheel
quote:
kakanox schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 11:34:
[...]
Ik zie er ook een paar in het eerste verhaal, maar mis er ook een hoop. Zeker in het tweede.
Het honorarium stond bijvoorbeeld helemaal niet ter discussie. De juiste kandidaat bespaart me juist een klap geld (omdat ik voor die tijd geen zelfstandige meer in hoef te huren). Daarnaast kan ik aantonen dat bij andere samenwerkingen met recruiters we braaf betaald hebben (terwijl het honorarium hoger was) - we zijn dus ook duidelijk niet onwillig, en onze financiële positie is evenmin verslechterd.

Zo zijn er nog wel een aantal zaken die me vrij pleiten, maar ik besef me wel dat ik er niet onderuit kom er meer tijd aan te besteden dan een mailtje aan dame in kwestie met "hoi, ik voel me genaaid, we doen geen zaken meer, we nemen wel kandidaat X aan en het ga je goed".
De eerste uitspraak is niet 1 op 1 gelijk aan jouw case, maar de parallelen zijn volgens mij in elk geval:
  • géén ondertekende overeenkomst
  • wel voorwaarden ontvangen (en voor zover ik lees niet betwist)
  • bevestigend gereageerd (1 kandidaat positief, snel schakelen -> impliceert dat je instemt met afnemen van de aangeboden dienst)
  • een door de recruiter aangedragen kandidaat (mogelijk) aannemen
De hoogte van de (vaste of procentuele) fee staat dan wellicht niet ter discussie, maar ik meen dat je peilt of je wel of niet aan de overeenkomst gebonden bent. Recruiters leven van de fee en zullen die willen hebben als je met 'hun' kandidaat verder gaat.

wheel wijzigde deze reactie 08-08-2017 11:48 (8%)

• kakanox
quote:
wheel schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 11:47:
[...]

De eerste uitspraak is niet 1 op 1 gelijk aan jouw case, maar de parallelen zijn volgens mij in elk geval:
  • géén ondertekende overeenkomst
  • wel voorwaarden ontvangen (en voor zover ik lees niet betwist)
  • bevestigend gereageerd (1 kandidaat positief, snel schakelen -> impliceert dat je instemt met afnemen van de aangeboden dienst)
  • een door de recruiter aangedragen kandidaat (mogelijk) aannemen
Dat zijn er inderdaad een paar die ik zelf ook zag.
Verschillen zijn o.a. dat zij niet doorpakt, terwijl die gelegenheid er echt wel is.

Het verhaal krijgt overigens nog een leuke twist, en als ik het hier verder toelicht gooi ik m'n eigen ruiten in. Ik houd er dus even over op. Nogmaals: Wordt vervolgd! :-)

• wheel
quote:
kakanox schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 11:49:
[...]
Dat zijn er inderdaad een paar die ik zelf ook zag.
Verschillen zijn o.a. dat zij niet doorpakt, terwijl die gelegenheid er echt wel is.

Het verhaal krijgt overigens nog een leuke twist, en als ik het hier verder toelicht gooi ik m'n eigen ruiten in. Ik houd er dus even over op. Nogmaals: Wordt vervolgd! :-)
Maar mogelijk wel de fee in rechte gaat afdwingen... Ik ben benieuwd naar het vervolg :Y

wheel wijzigde deze reactie 08-08-2017 11:54 (4%)

• kakanox
quote:
wheel schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 11:52:
[...]
Maar mogelijk wel de fee in rechte gaat afdwingen...
Nee nee, zo ver laat ik het niet komen. Komt goed! :)

• Gropah
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 22-11 16:53

Gropah

Moderator Spielerij

Oompa-Loompa 💩

Manmanmanman.... Ik ben deze week nog herinnerd waarom dit topic bestaat.

Recruiter: heey, ben je nog op zoek naar een baan in stad anderhalf uur verder reizen
Ik: nee, wel naar een afstudeeropdracht
Recruiter: welke richting zoek je
Ik: die richting die bovenaan mijn profiel staat, onder mijn naam
Recruiter: daar doen we niet aan, dikke doei

Because they exist and apparently emojis are the shit now

• AiR60
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 19-11 16:10
Er zijn zelfs bedrijven waar je op "gesprek" mag, maar vervolgens willen ze tijdens dit gesprek wel even al je diploma's / certificaten op voorhand kopieren voor in hun systeem voor als je in dienst komt.... uhhu... no way :)

• Racing_Reporter
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 15:16

Racing_Reporter

Mediaproducent

quote:
AiR60 schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 13:25:
Er zijn zelfs bedrijven waar je op "gesprek" mag, maar vervolgens willen ze tijdens dit gesprek wel even al je diploma's / certificaten op voorhand kopieren voor in hun systeem voor als je in dienst komt.... uhhu... no way :)
Met bedrijven bedoel je recruitmentbureau's? Edit: nee, niet dus, never mind. Als ze je niks aanbieden en overeenkomen, dan houdt het gewoon op tot die tijd :)

Racing_Reporter wijzigde deze reactie 08-08-2017 13:27 (13%)

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

• Transportman
  • Laatst online: 07:27
quote:
t_captain schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 08:35:
[...]

Ik zeg ook niet dat het 10k waard is, maar dat er wel een waarde is geleverd en dat het dus terecht is als er ook iets betaald wordt.

• t_captain
De waarde is discutabel. Zonder eigen aktie van de opdrachtgever was er niets gebeurd en niets verdiend.

• wttj
  • Registratie: december 2012
  • Niet online
quote:
t_captain schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 19:54:
De waarde is discutabel. Zonder eigen aktie van de opdrachtgever was er niets gebeurd en niets verdiend.
Waarde is totaal irrelevant. Als 2 bedrijven afspreken om dienst X voor Y euro's te leveren dan kost dienst X gewoon Y euro.

De recruiter heeft 2 CV's aangeleverd waarvan de opdrachtgever er 1 heeft gekozen. De dienst is geleverd en de betalingsverplichting staat. Hoe hoog het bedrag Y is heeft hier verder geen enkele invloed op. Dit B2B, er is geen consumentrecht wat je beschermt tegen je eigen onkunde om een fatsoenlijke overeenkomst op te stellen voordat je een dienst afneemt.

• t_captain
Is de dienst geleverd? Een CV googlen is slechts een klein deel van het werk van een recruiter. De kandidaat benaderen (waarbij 99% afhaakt) en eventueel voorselecteren, diploma's en referenties controleren etc is een veel groter deel.

• wttj
  • Niet online
quote:
t_captain schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 23:40:
Is de dienst geleverd? Een CV googlen is slechts een klein deel van het werk van een recruiter. De kandidaat benaderen (waarbij 99% afhaakt) en eventueel voorselecteren, diploma's en referenties controleren etc is een veel groter deel.
Dat hangt er maar net vanaf wat je hebt afgesproken als dienst... Zo te horen is men direct akkoord gegaan met de voorwaarden van de recruiter en heeft men de dienst afgenomen. Dat een recruiter meer zou kunnen doen is alleen boeiend als je ook afgesproken had dat de recruiter meer zou doen.

• Hydra
Is dit geneuzel over een puur juridische kwestie nu nog gaande?

• DrivinUCrazy
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 15:31

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik krijg uit het niets opeens mailtjes van Page Overton op mijn werkmail. Het gekke is, het sluit wel bijzonder goed aan op mijn werkervaring, dus ik lijk niet zomaar random te worden gemaild.

Ze proberen het nu alleen niet via LinkedIn, maar raden mijn werkmail. Niet dat dat adres zo moeilijk te raden is, maar toch...

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• ShitHappens
  • Registratie: juli 2008
  • Nu online

ShitHappens

Shit, I fucked up again

Pff toeval?
Afgelopen jaar, 9-8-2016, op Linkedin een bericht gekregen van een bedrijf, dat op zoek was naar een "Datacenter technician" in Amsterdam. Vriendelijk vermeld dat ik 7 "minimum kwalificaties" mis en daarom oversla.
Nu weer net een gekregen, van een ander bedrijf, op zoek naar "Senior datacenter technician". Inclusief "enthousiast over profiel" en dat soort kregen. Echter dat profiel vermeldt toch echt 3 niet-afgeronde studies en een huidige baan in een compléét andere tak van sport.
Nu zijn dit in-house TA's maar toch zeer opmerkelijk :p

I reject your reality, and substitute my shit

• SmurfLink
  • Niet online
Ik kreeg zowaar een 'iets' persoonlijkere versie van LinkedinSpam:

Graag zou ik jou willen toevoegen aan mijn netwerk. Je bent druk bezig met het opdoen van ervaring als xxx Developer, zie ik. Misschien kunnen wij eens iets voor elkaar betekenen!

Met vriendelijke groet,

Yeaaa, het is een verbetering tegenover lukraak vriendjes toevoegen, maar alsnog lekker vaag. En nee bedankt, ik wil graag geen recruiters in m'n netwerk. Wel leuk dat ie ziet dat ik 'druk bezig ben'.

• Arcastin
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 12:57
quote:
SmurfLink schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 09:53:
Ik kreeg zowaar een 'iets' persoonlijkere versie van LinkedinSpam:

Graag zou ik jou willen toevoegen aan mijn netwerk. Je bent druk bezig met het opdoen van ervaring als xxx Developer, zie ik. Misschien kunnen wij eens iets voor elkaar betekenen!

Met vriendelijke groet,
Kreeg deze laatst:

".. Or at least make us both look cool with lots of connections?
Cheers, .. "

8)7

• Hydra
quote:
SmurfLink schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 09:53:
"Ik zou zeker wat voor jou kunnen betekenen; nl. een dikke sign bonus. Of jij voor mij wat kunt betekenen betwijfel ik"

Zou ik nooit terugschrijven maar ik denk 't wel als ik dat soort berichtjes krijg. ;)

• SmurfLink
  • Niet online
quote:
Arcastin schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 10:28:
[...]

Kreeg deze laatst:

Cheers, .. "

8)7
Bwhahaha wauw, dat is wel echt heel kansloos!
quote:
Hydra schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 11:03:
[...]

"Ik zou zeker wat voor jou kunnen betekenen; nl. een dikke sign bonus. Of jij voor mij wat kunt betekenen betwijfel ik"

Zou ik nooit terugschrijven maar ik denk 't wel als ik dat soort berichtjes krijg. ;)
Dat gevoel kreeg ik dus inderdaad ook. Ik zit prima bij een starter job waar ik de komende jaren vooruit kan, wat kan hij voor mij betekenen wat ik niet nu al heb? Verdomd weinig..

• Hydra
quote:
Arcastin schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 10:28:
Kreeg deze laatst:

Cheers, .. "
Dat was overduidelijk als grapje bedoeld en ik vind dat wel humor.

• Arcastin
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 12:57
quote:
Hydra schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 12:32:
[...]

Dat was overduidelijk als grapje bedoeld en ik vind dat wel humor.
Kon het ook wel waarderen. Ze gaf een beschrijving van een bedrijf in een bepaalde regio, met waar zij zich in specialiseren / waar ik mee te maken zou krijgen. Bleek een bedrijf te zijn waar wij wel eens mee samenwerken omdat zij ook werken aan bepaalde e-overheid diensten ;)

• JBrennan
  • Laatst online: 21-11 17:08
Ik heb ook een leuke:
quote:
Dag JBrennan,

Voor een klant in Utrecht ben ik op zoek naar een PACKAGER - TECHN. APPLICATIE BEHEERDER (MEDIOR) en omdat ik in jouw CV terug zag komen dat jij kennis hebt met APP-V dacht ik even vragen of dit iets voor jouw is en of dat jij iemand kent die op zoek is naar iets nieuws die op zoek is naar een nieuwe stap in zijn of haar carrière.

Hieronder vind je de vacature tekst en mocht je vragen hebben dan hoor ik je graag.
Vooral bijzonder is zijn zinsopbouw. En dat ik een Java software engineer ben met 0 kennis van App-v of applicatie beheer. Mijn antwoord naar hem:
quote:
Hoi Ricardo,

Bedankt voor je bericht. Ik heb echter geen interesse; ik heb namelijk geen enkele ervaring met App-v. Omdat ik jou toch wil helpen heb ik een aantal cursussen voor je opgezocht. Wellicht helpt dat jou met het zoeken naar de ideale kandidaat.

http://www.eenvoudigcommu...emen-met-begrijpend-lezen
https://www.nha.nl/taalcu...loos-schrijven-en-spreken

Met vriendelijke groet,
JBrennan

• Tarkin
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 15:25

Tarkin

Fe Fan

Voor de mensen die 'snedige' comments teruggeven. Zijn jullie niet bang dat dit ergens op een centrale lijst komt ofzo? Een beetje net zoals hier gebeurt maar dan recruiters die gewoon zeggen van jah, die kan niet deftig antwoorden?

Voor de meeste recruiters geen probleem, die wil je tohc niet hebben. Maar misschien net die ene die je naam googled en dan zoiets ziet staan?

• DrivinUCrazy
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 15:31

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik ben niet bang dat er zo'n lijst wordt bijgehouden, maar ik denk wel dat het wereldje te klein is. Zoiets zou ik dan ook nooit doen.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Low Flyer
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 13:33
Ik denk dat het verloop onder recruiters iets te hoog is voor een "collectief" geheugen.

Then again who cares ik heb nooit maar dan ook nooit iets aan dat tuig gehad zo ook mijn collega's.
(inhouse recruiters uitgezonderd)

Dus mocht er een opt-out of blacklist zijn teken ik graag in :)

• temp00
  • Registratie: januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam :P

Bij ons flikken ze het gewoon regelmatig om ons bedrijf op te bellen en vervolgens proberen ze dan doorverbonden te raken met programmeurs waarvan ze de naam op Linkedin hebben gevonden. Prima dat je mensen wilt benaderen maar ga ze niet wegkapen bij hun huidige werk via notabene het telefoonnummer van hun huidige werk :(

♠ FOR THE HOOORDDEE!! ♠ 2600k @ 4.2ghz, 8GB, 850 Evo 1TB, GTX 1080, S2417DG @ 165HZ ♠ Big black cock and tiny white pussy

• SmurfLink
  • Niet online
Enn weer 2 random Linkedin invites van 'developers' of 'consultants'... als je 't bedrijf googled is het gewoon weer een recruitment toko.

• Rainbow_Dash
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 05:34

Rainbow_Dash

Little Nestling ♥

Sinds 2 maanden van baan gewisseld, krijg nu weer opeens regelmatig berichtjes op linkedin van recruiters, serieus, denk je echt dat ik na 2 maanden alweer van baan ga verwisselen? Lekker mijn CV kapot maken.. :')

Lees mijn linkedin profiel eens, staat er gewoon in dat ik pas hier 2 maanden werk. Zucht..

Timezone: +0:00 Dublin Time; Sláinte! ♥ ♣ ♥ ♣ ♥ ♣

• Mugwump
quote:
Rainbow_Dash schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 16:06:
Sinds 2 maanden van baan gewisseld, krijg nu weer opeens regelmatig berichtjes op linkedin van recruiters, serieus, denk je echt dat ik na 2 maanden alweer van baan ga verwisselen? Lekker mijn CV kapot maken.. :')

Lees mijn linkedin profiel eens, staat er gewoon in dat ik pas hier 2 maanden werk. Zucht..
Wellicht hopen ze dat de baan je tegenvalt, al kijkt het gros van de recruiters nauwelijks naar dat soort zaken. Hoewel ik ook wel eens letterlijk berichtjes heb gehad in de trant van 'je zit nu alweer zes maanden hun werkgever X, wordt het niet eens tijd voor wat anders?'. :F

• _vision
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 15:28
quote:
Tarkin schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 11:25:
Voor de mensen die 'snedige' comments teruggeven. Zijn jullie niet bang dat dit ergens op een centrale lijst komt ofzo? Een beetje net zoals hier gebeurt maar dan recruiters die gewoon zeggen van jah, die kan niet deftig antwoorden?
Als 'shot gun' recuiters niet de moeite nemen om een profiel fatsoenlijk door te lezen en jan-en-alleman spammen, dan zullen ze ook geen effort steken in het maken en onderhouden van zo'n lijst lijkt me. :+

• gold_dust
  • Laatst online: 09:20
quote:
SmurfLink schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 15:53:
Enn weer 2 random Linkedin invites van 'developers' of 'consultants'... als je 't bedrijf googled is het gewoon weer een recruitment toko.
Ik heb ooit per ongeluk een keer zo'n invite geaccepteerd maar vervolgens liet die recruiter, die nog steeds in m'n connecties staat, nooit meer wat van zich horen. Misschien is ie helemaal van de kaart dat eindelijk iemand z'n invite een keer geaccepteerd heeft :) .

• Hydra
quote:
Rainbow_Dash schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 16:06:
Sinds 2 maanden van baan gewisseld, krijg nu weer opeens regelmatig berichtjes op linkedin van recruiters, serieus, denk je echt dat ik na 2 maanden alweer van baan ga verwisselen?.
Het gebeurt regelmatig dat mensen een baan nemen en dat blijkt dat het heel erg tegenvalt. Dus ja da's best logisch. De kans dat jij als je ergens 2 maanden werkt weg wil is een stuk groter dan wanneer jij er een jaar werkt.
quote:
SmurfLink schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 15:53:
Ik heb in m'n summary staan dat ik geen invites accepteer van mensen die ik niet ken als je je niet voorstelt. Makkelijk filter; de meeste van dit soort recruiters lezen dat niet. Als je mijn profiel niet leest heb ik hoe dan ook niks aan je.

Als je een beetje op LinkedIn die recruiter circlejerk leest (ze zitten allemaal elkaars posts te liken) zie je dat ze het er allemaal enorm over eens zijn dat gewoon hoe meer connecties je hebt hoe beter je bezig bent. Dus gewoon developers mass invites sturen vinden ze een goeie strategie. Geen flauw benul dat je dan, als developer, op een gegeven moment 90% recruiters in je LinkedIn hebt staan en dus alleen maar recruiter meuk langs ziet komen.

Voor dat soort mensen is het concept dat je niet op een connectie zit te wachten omdat er dan opnieuw een recruiter bij komt waarvan je alle likes en soortgelijke meuk ziet volkomen alien.

Hydra wijzigde deze reactie 12-08-2017 10:55 (52%)

• Amphiebietje
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 22-11 10:38

Amphiebietje

In de blubber

quote:
Hydra schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 10:51:

Als je een beetje op LinkedIn die recruiter circlejerk leest (ze zitten allemaal elkaars posts te liken) zie je dat ze het er allemaal enorm over eens zijn dat gewoon hoe meer connecties je hebt hoe beter je bezig bent. Dus gewoon developers mass invites sturen vinden ze een goeie strategie. Geen flauw benul dat je dan, als developer, op een gegeven moment 90% recruiters in je LinkedIn hebt staan en dus alleen maar recruiter meuk langs ziet komen.

Voor dat soort mensen is het concept dat je niet op een connectie zit te wachten omdat er dan opnieuw een recruiter bij komt waarvan je alle likes en soortgelijke meuk ziet volkomen alien.
Aha, dus de persoon die mij ooit heeft benaderd via LinkedIn (had toen nog niet eens veel IT werk gedaan) en die op haar 22ste, net afgestudeerd, 3000 connecties had 7(8)7 , was waarschijnlijk ook een recruiter. Ik herinner me dat ik daar naar had gekeken, het aantal connecties had gezien, en dacht "...nah. Kan niet.".

Tegenwoordig heb ik voornamelijk last van idioten die niet kunnen lezen en dus niet begrijpen dat mijn afstudeerrichting een tak van een exacte wetenschap is waarvan de terminologie door een bepaalde IT-richting is gehijacked, met compleet andere betekenissen van termen en onderwerpen die weliswaar dezelfde naam hebben maar volledig anders worden ingevuld. Dat terwijl ik een grote vette disclaimer op mijn website heb staan om dat tegen te gaan... En dan willen die mensen dat ik met ze in zee ga? :N

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 09:24

Boudewijn

omdat het kan

Deze staat nu op LinkedIn:
quote:
***Spoedje SQL DBA'er gezocht***

Beste netwerk,

Het is mijn vrije dag maar er is een spoedje, wie helpt mij ????

Ik zoek per direct een SQL DBA'er voor onze eindklant. Opdracht in tot eindejaars, standplaats Vianen.

Werkzaamheden: verbeterprojecten, misschien wat dagelijks beheer, maar vooral verbetering. 90% SQL. Oracle ervaring is een pré.

Passende profielen kunnen naar Lubna.Ali@osc.nl

Delen is super!
Hartelijk dank weer.
Wow een SQL DBAer...

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_

• Hydra
En?

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 15:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

SQL Server DBA dus. Dat server laten ze maar weg, een DBA snapt dat meteen wel.
Oracle = Oracle
MySQL = MySQL
MS SQL Server = te lang om uit te spreken dus zie je overal de meest rare verkortingen.

Persoonlijk vind ik SukkelServer nog de leukste. Maar dat terzijde :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• TaZTeD
  • Laatst online: 22-11 23:45
Nadat ik terug ben van vakantie wordt het voor mij toch echt tijd om een LinkedIn aan te maken en te gaan zoeken voor een baan, Worden MBO'ers uberhaupt gecontacteerd via LinkedIn, ik lees hier vooral veel verhalen van HBO'ers.

Over mij ;
Net van het MBO af
MBO 4 ICT Beheerder.

Wat zijn punten waar ik op moet letten als ik te maken ga krijgen met recruiters op LinkedIn?

TaZTeD wijzigde deze reactie 13-08-2017 20:40 (15%)

• _Arthur
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 15:41
quote:
TaZTeD schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 20:39:
Wat zijn punten waar ik op moet letten als ik te maken ga krijgen met recruiters op LinkedIn?
Niet direct geloven in de meest fantastische verhalen die ze verkopen.

• Hydra
quote:
The Eagle schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 14:47:
Nogmaals; nou en? Dat kun je moeilijk een "shitpraktijk" noemen.

• Paxlie
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 14:36

Paxlie

chaos en inslag

quote:
Hydra schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 08:18:
[...]

Nogmaals; nou en? Dat kun je moeilijk een "shitpraktijk" noemen.
Het zijn wel 90% SQL werkzaamheden volgens dat bericht. Zijn dat dat SQL Server werkzaamheden of zit je SQL te verbeteren? Persoonlijk vind ik terminologie bij dit soort berichten belangrijk. Als ik een baan zou zoeken en ik kom die en nog drie andere vacatures tegen. Dan heb je hele grote kans dat dit bericht afvalt doordat het gewoon niet duidelijk is.

Zo moeilijk is het niet om het even door een technisch iemand te laten verbeteren.

Wie werd waar wanneer geboren en waarom werd hij door wie hoe genoemd?
braque© zijn is een keuze

• Mugwump
quote:
The Eagle schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 14:47:
Oracle = Oracle
MySQL = MySQL
MS SQL Server = te lang om uit te spreken dus zie je overal de meest rare verkortingen.

Persoonlijk vind ik SukkelServer nog de leukste. Maar dat terzijde :P
Gezien de opmerking 'Oracle ervaring is een pre' vermoed ik dat het Oracle is.
En het feit dat het een 'SQL DBA' is geeft in ieder geval aan dat ze niet iemand zoeken met uitgebreide NoSQL ervaring, hoewel er in NoSQL-land ook wel de in mijn ogen onterechte neiging bestaat om de rol van een DBA maar de nek om te draaien. :P

• Thagreenstuff
  • Laatst online: 08-11 08:37
Ikzelf heb een korte periode gewerkt op een recruitment bureau gespecialiseerd in IT, tegenwoordig doe ik dit allang niet meer. Er wordt hier verschillende keren gevraagd om uitleg vanaf deze kant en dit wil ik met jullie delen.

1. Ik belde de hele dag door bedrijven, om te vragen of ze functies open hadden staan om ze bij te helpen. Om ook maar doorgeschakeld te mogen worden of de juiste persoon aan de lijn te kunnen krijgen, MOET je overtuigend zijn en soms een beetje slim je woorden kiezen. Als je dit niet doet, krijg je dus nooit een naam, word je nooit doorverbonden en zal er dus ook nooit een vraag voor een functie bij jou terechtkomen, en word je ontslagen. Aan de ene kant begrijpelijk, aan de andere kant natuurlijk vervelend als je wél goed je werk wilt doen.

2. Ik werkte dus op de sales afdeling, een vrouwelijke collega was mijn "buddy" en werkte op een afdeling die mensen werven voor binnengehaalde functies of functies waar vaak vraag naar is in een bepaalde richting (bijvoorbeeld .NET'ters). Als er dan een vraag binnenkomt van een bedrijf, is er altijd de eis van dit bedrijf om de functie binnen 2 weken te voorzien. Dit betekent dus dat je wel een poel met potentiële kandidaten moet hebben, en als je dit niet doet dan heeft de concurrent dit wel en kan je het dus weer vergeten.

3. Verschillende malen komt hier voorbij: ik wil weten wat de functie inhoud, waar het is, welk bedrijf het is, wat het bedrijf doet, hoeveel het betaalt etc etc. Ik hoop dat jullie begrijpen dat dit onmogelijk is, aangezien bedrijven er vaak voor kiezen om "het zelf te proberen" en hiernaast een of meerdere recruitment bureaus op no-cure no-pay te laten zoeken. Als wij dan gaan vertellen welk bedrijf het is, verdien je dus nooit wat want alles gaat achter je rug om. Daarnaast hoop ik dat iedereen weleens onderhandelt over zijn salaris, want zo zwart-wit is het dus niet dat er altijd een vast salaris aan vast zit aangezien er nooit iemand 100% op een functie past. Hier valt dus niet altijd heel specifiek iets over te zeggen en zou je dus toch echt eerst op zijn minst gebeld moeten hebben. Ook weet een recruiter 9/10 x niet precies wat jij verdient, dus hoe kan zo iemand in godsnaam ruiken of dit salaris aansluit bij jouw salariswensen?? Plus, er zijn zat mensen die het niet zo ontzettend veel boeit of ze hetzelfde verdienen of misschien nog wel iets minder als het een prachtfunctie is bij een topbedrijf.

4. Iedereen die zegt dat recruiter en bureaus geen toegevoegde waarde hebben. Wie moet dan een IT'er gaan werven voor een functie waarvan niemand in het desbetreffende bedrijf precies weet wat erbij komt spelen en waar iemand aan moet voldoen? Je kan je echt niet voorstellen wat een ontzettende domme, absurde vacatureteksten je soms onder je neus krijgt als een bedrijf zegt dat ze al weken zoeken en niemand kunnen vinden. No shit?! Met een vacaturetekst van 10 zinnen, zonder het bedrijf te omschrijven, te weten met welke systemen er gewerkt wordt en alle andere dingen waarmee je een match kan maken voor het bedrijf en de kandidaat. Er is heel veel shit op de markt, dat zeker, maar ik denk zeker dat er een toegevoegde waarde bestaat. Daarnaast, er zit ook tijd (=geld) in het opbouwen van de CRM systemen waarmee de match kan worden gemaakt, de 100.000 belletjes en mailtjes die nodig zijn, de relatie die aan beide kanten opgebouwd moet worden etc.

5. NEE, ook voor een recruitment bureau heeft het meestal een negatief effect als je 100 cv's naar binnen schuift waarvan er per ongeluk 1 overeenkomt. Je wordt betaalt om te werven en specifiek te selecteren, deze bedrijven bouwen meestal geen relatie op met een bedrijf. Alleen jammer dat het dus soms wel werkt, dit is aan de bedrijven om dit af te straffen zodat de "goede" recruiters er niet voor worden gestraft als ze niet binnen 2 dagen 50 cv's voor je hebben.

Neen, ik ben geen recruiter meer en zal het ook nooit meer worden. Reden dat ik na maand 3 weggegaan ben bij deze recruiter is omdat je bij voorbaat echt als vuil wordt behandeld door telefonistes en IT managers (wat ik opzich ook snap als je 100x per dag wordt gebeld, het is alleen niet fijn) , ik 60 belletjes per dag moest doen en ik er maar 30 deed omdat ik wel tijd wil nemen voor klanten ook al kleeft er niet direct geld aan, en ik bij een klant op bezoek wilde gaan om eerst het bedrijf te zien en de cultuur wilde begrijpen, dit niet mocht omdat we nog niet officieel een opdracht hadden.

Hopelijk heb ik zo voor jullie een beetje duidelijk kunnen maken wat het is om aan de andere kant te zitten. Als iedereen de slechte recruiters blijft negeren, wordt de markt vanzelf gedwongen zich aan te passen. En ja, voor de echte kwaliteits bureaus ben je geld kwijt. Waar is dat dan niet mee?

• Loev
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 10:32
quote:
Thagreenstuff schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 13:21:
Als wij dan gaan vertellen welk bedrijf het is, verdien je dus nooit wat want alles gaat achter je rug om.
Selectieve quote ;)

Hier ben ik dus benieuwd naar. Zijn kandidaten die direct contact opnemen met het bedrijf om iets hoger salaris te kunnen krijgen omdat er geen fee betaald hoeft te worden? Dat is vrij asociaal en hoop extra werk (schrijven van een brief bijvoorbeeld).

• t_captain
quote:

[...]Om ook maar doorgeschakeld te mogen worden of de juiste persoon aan de lijn te kunnen krijgen, MOET je overtuigend zijn en soms een beetje slim je woorden kiezen. Als je dit niet doet, krijg je dus nooit een naam, word je nooit doorverbonden en zal er dus ook nooit een vraag voor een functie bij jou terechtkomen,[...]
Voor mij een bevestiging dat bedrijven niet kiezen om met agencies te werken, maar agencies zich proberen ertussen te wringen.
quote:
[...] Als er dan een vraag binnenkomt van een bedrijf, is er altijd de eis van dit bedrijf om de functie binnen 2 weken te voorzien. Dit betekent dus dat je wel een poel met potentiële kandidaten moet hebben, en als je dit niet doet dan heeft de concurrent dit wel en kan je het dus weer vergeten.
Je kunt niet een pool hebben en echt specifiek zoeken naar de beste kandidaat voor je klant. Het is snel of goed. Helaas kiest de markt voor snel.

Andere observatie: de meeste recruiters die ik spreek doen geen moeite om een pool te onderhouden. Een enkeling doet dat wel zorgvuldig.
quote:
3. Verschillende malen komt hier voorbij: ik wil weten wat de functie inhoud, waar het is, welk bedrijf het is, wat het bedrijf doet, hoeveel het betaalt etc etc. Ik hoop dat jullie begrijpen dat dit onmogelijk is, aangezien bedrijven er vaak voor kiezen om "het zelf te proberen" en hiernaast een of meerdere recruitment bureaus op no-cure no-pay te laten zoeken.
Als wij dan gaan vertellen welk bedrijf het is, verdien je dus nooit wat want alles gaat achter je rug om. [...]
Agencies suggereren in hun communicatie altijd dat ze door een opdrachtgever zijn gevraagd om te werven. Als die suggestie zou kloppen, zou dit geen probleem zijn en kon de agency gewoon openhartig zijn.
quote:
Daarnaast hoop ik dat iedereen weleens onderhandelt over zijn salaris, want zo zwart-wit is het dus niet dat er altijd een vast salaris aan vast zit aangezien er nooit iemand 100% op een functie past. Hier valt dus niet altijd heel specifiek iets over te zeggen en zou je dus toch echt eerst op zijn minst gebeld moeten hebben.
Klopt. Salaris hangt van de kandidaat af. Maar aan de andere kant, een indicatie of range moet je altijd hebben. Daarmee kun je vroeg in het proces voorkomen dat je iedereen's tijd verspilt.
quote:
Ook weet een recruiter 9/10 x niet precies wat jij verdient, dus hoe kan zo iemand in godsnaam ruiken of dit salaris aansluit bij jouw salariswensen??
Natuurlijk weet hij/zij dat niet precies. Maar een recruiter is bovenal een arbeidsmarkt-specialist. Hij/zij zou wel een grof idee moeten hebben wat iemand verdient in zijn huidige positie. En dat het geen nut heeft om iemand met een inkomen van 100k+ te benaderen voor een functie van minder dan 50k.
quote:
Plus, er zijn zat mensen die het niet zo ontzettend veel boeit of ze hetzelfde verdienen of misschien nog wel iets minder als het een prachtfunctie is bij een topbedrijf.
Als de verschillen klein zouden zijn, inderdaad. Maar bovengenoemde mismatch van 50% is helaas geen hypothetisch voorbeeld. Zo'n grote terugval pak je alleen als je kinderen de deur uit zijn, je huis afbetaald en je pensioen goed is gevuld.

Bovendien, topbedrijven betalen juist heel goed voor hun prachtfuncties. Het is imho een mythe dat werkplezier en geld een trade-off zouden zijn. Uitgezonderd als je werkplezier haalt uit het nastreven van ideologische doelen, ideologische organisatie betalen vaak wat minder.
quote:
4. Iedereen die zegt dat recruiter en bureaus geen toegevoegde waarde hebben. [...]
Daarnaast, er zit ook tijd (=geld) in het opbouwen van de CRM systemen waarmee de match kan worden gemaakt, de 100.000 belletjes en mailtjes die nodig zijn, de relatie die aan beide kanten opgebouwd moet worden etc.
Ik zal niet de meerwaarde van een headhunter betwisten. Maar de recruitment agencies vormen een sector die zeldzaam inefficient met zijn manuren omgaat. Om 1 functie te vullen worden honderden kandidaten (waarven een aanzienlijk deel ongeschikt) benaderd door tientallen agencies. Dat streven naar snelheid en volume betekent dat er per contact nauwelijks tijd is voor zorgvuldigheid. Maar wel voor een heleboel dubbel werk. Verschillende agencies die dezelfde kandidaten polsen voor dezelfde functie.

De sector zou beter werken als er veel minder spelers actief waren.

• wttj
  • Niet online
quote:
3. Verschillende malen komt hier voorbij: ik wil weten wat de functie inhoud, waar het is, welk bedrijf het is, wat het bedrijf doet, hoeveel het betaalt etc etc. Ik hoop dat jullie begrijpen dat dit onmogelijk is, aangezien bedrijven er vaak voor kiezen om "het zelf te proberen" en hiernaast een of meerdere recruitment bureaus op no-cure no-pay te laten zoeken. Als wij dan gaan vertellen welk bedrijf het is, verdien je dus nooit wat want alles gaat achter je rug om. Daarnaast hoop ik dat iedereen weleens onderhandelt over zijn salaris, want zo zwart-wit is het dus niet dat er altijd een vast salaris aan vast zit aangezien er nooit iemand 100% op een functie past. Hier valt dus niet altijd heel specifiek iets over te zeggen en zou je dus toch echt eerst op zijn minst gebeld moeten hebben. Plus, er zijn zat mensen die het niet zo ontzettend veel boeit of ze hetzelfde verdienen of misschien nog wel iets minder als het een prachtfunctie is bij een topbedrijf.

4. Iedereen die zegt dat recruiter en bureaus geen toegevoegde waarde hebben. Wie moet dan een IT'er gaan werven voor een functie waarvan niemand in het desbetreffende bedrijf precies weet wat erbij komt spelen en waar iemand aan moet voldoen? Je kan je echt niet voorstellen wat een ontzettende domme, absurde vacatureteksten je soms onder je neus krijgt als een bedrijf zegt dat ze al weken zoeken en niemand kunnen vinden. No shit?! Met een vacaturetekst van 10 zinnen, zonder het bedrijf te omschrijven, te weten met welke systemen er gewerkt wordt en alle andere dingen waarmee je een match kan maken voor het bedrijf en de kandidaat. Er is heel veel shit op de markt, dat zeker, maar ik denk zeker dat er een toegevoegde waarde bestaat. Daarnaast, er zit ook tijd (=geld) in het opbouwen van de CRM systemen waarmee de match kan worden gemaakt, de 100.000 belletjes en mailtjes die nodig zijn, de relatie die aan beide kanten opgebouwd moet worden etc.
En wat voeg je daar toe? Je geeft af op de gemiddelde vacature tekst omdat er te weinig instaat* maar omdat je zelf niets wil vertellen over de vacature krijgen wij als nog een nietszeggend lulverhaaltje onder onze neus.

*waar ik het opzich helemaal mee eens ben, veel bedrijven die klagen over onvindbare kandidaten zijn zelf vaak ook totaal onvindbaar voor potentiële werknemers. 'Employer branding' klinkt als een buzzwoord, maar is in de huidige IT-arbeidsmarkt iets waar je eigenlijk niet meer omheen kan

• Tielenaar
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 22-11 20:55
quote:
Ikzelf heb een korte periode gewerkt op een recruitment bureau gespecialiseerd in IT, tegenwoordig doe ik dit allang niet meer. Er wordt hier verschillende keren gevraagd om uitleg vanaf deze kant en dit wil ik met jullie delen.
1. Ik belde de hele dag door bedrijven, om te vragen of ze functies open hadden staan om ze bij te helpen. Om ook maar doorgeschakeld te mogen worden of de juiste persoon aan de lijn te kunnen krijgen, MOET je overtuigend zijn en soms een beetje slim je woorden kiezen. Als je dit niet doet, krijg je dus nooit een naam, word je nooit doorverbonden en zal er dus ook nooit een vraag voor een functie bij jou terechtkomen, en word je ontslagen. Aan de ene kant begrijpelijk, aan de andere kant natuurlijk vervelend als je wél goed je werk wilt doen.
Als je op zo'n onnatuurlijke en vervelende wijze je werk moet doen dan moet je toch wel existentiele vragen krijgen tijdens het vervullen van je functie, lijkt me zo.
quote:
2. Ik werkte dus op de sales afdeling, een vrouwelijke collega was mijn "buddy" en werkte op een afdeling die mensen werven voor binnengehaalde functies of functies waar vaak vraag naar is in een bepaalde richting (bijvoorbeeld .NET'ters). Als er dan een vraag binnenkomt van een bedrijf, is er altijd de eis van dit bedrijf om de functie binnen 2 weken te voorzien. Dit betekent dus dat je wel een poel met potentiële kandidaten moet hebben, en als je dit niet doet dan heeft de concurrent dit wel en kan je het dus weer vergeten.
Begrijpelijk, ik kan me voorstellen dat dit een bijzonder lastige markt is.
quote:
3. Verschillende malen komt hier voorbij: ik wil weten wat de functie inhoud, waar het is, welk bedrijf het is, wat het bedrijf doet, hoeveel het betaalt etc etc. Ik hoop dat jullie begrijpen dat dit onmogelijk is, aangezien bedrijven er vaak voor kiezen om "het zelf te proberen" en hiernaast een of meerdere recruitment bureaus op no-cure no-pay te laten zoeken. Als wij dan gaan vertellen welk bedrijf het is, verdien je dus nooit wat want alles gaat achter je rug om. Daarnaast hoop ik dat iedereen weleens onderhandelt over zijn salaris, want zo zwart-wit is het dus niet dat er altijd een vast salaris aan vast zit aangezien er nooit iemand 100% op een functie past. Hier valt dus niet altijd heel specifiek iets over te zeggen en zou je dus toch echt eerst op zijn minst gebeld moeten hebben. Ook weet een recruiter 9/10 x niet precies wat jij verdient, dus hoe kan zo iemand in godsnaam ruiken of dit salaris aansluit bij jouw salariswensen?? Plus, er zijn zat mensen die het niet zo ontzettend veel boeit of ze hetzelfde verdienen of misschien nog wel iets minder als het een prachtfunctie is bij een topbedrijf.
Prachtfunctie bij een topbedrijf. Je bent je jargon duidelijk niet ontgroeid ;) Hoe dan ook, het is voor een kandidaat best wel belangrijk dat er iets meer informatie verteld wordt. Hoe je dit verwoord is het probleem van de recruiter, maar als ik "Goedbetaalde developer functie in het Gooi bij een succesvolle startup" te horen krijg, en er dan achterkom dat het een gare startup is in de Bilt die al jaren het team niet verder kan laten groeien dan 3 man en niet meer dan 2500 kan betalen, dan voel ik me belazerd. Ik snap dan overigens ook niet waarom dat soort bedrijven door recruiters geholpen worden.
quote:
Of je vraagt gewoon een paar honderd euro als fee om hun vacaturetekst te verbeteren :)
quote:
5. NEE, ook voor een recruitment bureau heeft het meestal een negatief effect als je 100 cv's naar binnen schuift waarvan er per ongeluk 1 overeenkomt. Je wordt betaalt om te werven en specifiek te selecteren, deze bedrijven bouwen meestal geen relatie op met een bedrijf. Alleen jammer dat het dus soms wel werkt, dit is aan de bedrijven om dit af te straffen zodat de "goede" recruiters er niet voor worden gestraft als ze niet binnen 2 dagen 50 cv's voor je hebben.
(betaalD)
Helaas jammer voor de goede recruiters dat er zo veel rotte recruiters zijn. Die kom je in dit topic dan ook grotendeels tegen, maar de meeste developers hier zijn op zich best tevreden met het feit dat er recruiters zijn en velen zijn geplaatst door middel van recruiters, ikzelf twee keer.
quote:
Neen, ik ben geen recruiter meer en zal het ook nooit meer worden. Reden dat ik na maand 3 weggegaan ben bij deze recruiter is omdat je bij voorbaat echt als vuil wordt behandeld door telefonistes en IT managers (wat ik opzich ook snap als je 100x per dag wordt gebeld, het is alleen niet fijn) , ik 60 belletjes per dag moest doen en ik er maar 30 deed omdat ik wel tijd wil nemen voor klanten ook al kleeft er niet direct geld aan, en ik bij een klant op bezoek wilde gaan om eerst het bedrijf te zien en de cultuur wilde begrijpen, dit niet mocht omdat we nog niet officieel een opdracht hadden.
Het blijft voor mij een gigantisch raadsel waarom iemand overweegt zo'n functie uberhaubt te willen bekleden. Dat er dit soort praktijken in recruitment bureaus voordoen is toch algemeen bekend? Wat bezielde je dit te gaan doen?
Net zoals in de politiek gaan maar ervan opkijken dat er zo veel corruptie om je heen zit..
Mag ik vragen wat je nu doet? En waarom deed je dat dan niet meteen? :)
quote:
Hopelijk heb ik zo voor jullie een beetje duidelijk kunnen maken wat het is om aan de andere kant te zitten. Als iedereen de slechte recruiters blijft negeren, wordt de markt vanzelf gedwongen zich aan te passen. En ja, voor de echte kwaliteits bureaus ben je geld kwijt. Waar is dat dan niet mee?
Was het maar zo. Er zijn massa's developers die al meer dan 10 jaar lang zich verzetten tegen waardeloze recruiters, maar er blijven maar nieuwe slechte groentjes bijkomen. En je blijft rotte bedrijven zoals Bonque houden die maar niet willen leren. Deze week de 12e "resource developer" in mn mailbox zitten die pas 3 maanden bij dat bedrijf werkt, met een fake smile op linkedin staat, en nog steeds denkt dat het overal op de wereld een fantastische plek is omdat de zonvakanties elk jaar zo geweldig 'inspirerend' zijn.

Toevoeging:
quote:
Loev schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 14:25:
[...]

Selectieve quote ;)

Hier ben ik dus benieuwd naar. Zijn kandidaten die direct contact opnemen met het bedrijf om iets hoger salaris te kunnen krijgen omdat er geen fee betaald hoeft te worden? Dat is vrij asociaal en hoop extra werk (schrijven van een brief bijvoorbeeld).
Uit eigen ervaring; een tussenpersoon minder en de afwezigheid van de fee zijn voor zowel bedrijf als developer bijzonder positief. Bedrijven zijn niet happig om 10k te betalen voor een developer die misschien na een half jaar alweer vertrekt. De enige reden dat ik ergens werk via een recruiter is omdat ik de vacature niet zelf heb kunnen vinden. Daarom zeg ik ook altijd dat bedrijven 1) hun vacature professioneel moeten laten opstellen met realistische eisen en op hun eigen site moeten zetten en 2) op de grote vacaturesites zoals indeed, monsterboard en eventueel werk.nl. Kandidaten komen wel. Maar vergeet niet nummer 3) developers kosten gewoon onwijs veel geld. Wil je een developer, ga dan uit van 500-1000/maand hoger dan wat je in gedachten had. Wil je dat niet betalen, dan kan je jaren zoeken en snijd je jezelf in de vingers.
Developers willen ook echt wel een goed salaris. Niemand gaat meer dan 500/maand inleveren om bij een super tof, leuk, inspirerend, jong, groeiend, groen bedrijf met sportruimte te gaan werken. Ik geloof hier gewoon echt niet in. Arbeidsvoorwaarden kunnen prima zijn, JUIST bij leuke bedrijven. Kutbedrijven betalen minder.
Wat ik persoonlijk "leuk" vind aan een bedrijf is als alles goed georganiseerd is. Op tijd betaling binnen, niet moeilijk doen over declaraties, gewoon goede hardware, geen gezeur over elk uurtje, gerust een keertje eerder naar huis kunnen als je even een huisje wil bezichtigen of zo.. dat soort dingen maken een werknemer blij.

Tielenaar wijzigde deze reactie 16-08-2017 15:31 (11%)

• upje
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 11:32
quote:
Ik begrijp dat je als recruiter deze info niet kan of wil geven, maar als kandidaat heb weet ik niets als je deze info niet geeft. Als ik een andere baan zou willen is de functie inhoud & salaris nou net het enige waardoor ik zou overwegen om te verkassen. Zonder deze info kan ik nooit inschatten of het interessant is of niet.

• Thagreenstuff
quote:
[message=52259943,noline]

Het blijft voor mij een gigantisch raadsel waarom iemand overweegt zo'n functie uberhaubt te willen bekleden. Dat er dit soort praktijken in recruitment bureaus voordoen is toch algemeen bekend? Wat bezielde je dit te gaan doen?
Net zoals in de politiek gaan maar ervan opkijken dat er zo veel corruptie om je heen zit..
Mag ik vragen wat je nu doet? En waarom deed je dat dan niet meteen? :)
Mijn reden om deze functie te kiezen was na een economische studie niet precies te weten wat ik wilde doen, wel een stap in de sales te maken en mijn interesse in IT en technologie te combineren. Snel kwam ik erachter dat ik met mijn naïeve hoofd me heb laten leiden door de dingen die ze je voorschotelen als je je targets haalt, zoals bonussen, lease-auto's en uitjes. Ik heb hierdoor wel snel ingezien wat ik niet wilde waardoor ik tegenwoordig een hele fijne functie heb, want ook dat hoort erbij als je op de arbeidsmarkt stapt. Ik zal niet zeggen dat het een kl*te functie is, maar het moet wel echt bij je passen. Als je door de eerste paar maanden heen bent is het denk ik ook anders, want dan heb je inmiddels al wat klanten vergaard en hoef je dus minder belletjes te plegen voor hetzelfde resultaat.

• Thagreenstuff
quote:
Loev schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 14:25:
[...]

Selectieve quote ;)

Helaas wel.. Het zal echt niet in 100% van de gevallen zo zijn, maar (zeker als je nog geen band hebt met een bedrijf of persoon) je wilt het risico uitsluiten. Vooral de eerste opdracht die je doet.

Wat wij ook deden was het bedrijf te vragen om een termijn (meestal 2 dagen) waarin wij als enigen aan de slag mochten om kandidaten te leveren. Voordeel voor ons is dat we slagingskans vergroten, meer commitment van het bedrijf krijgen (en dus vaak meer info en feedback waarom iemand het wel/niet is) en voordeel voor het bedrijf is dat zij ipv 5 bureaus die een beetje zoeken, 1 bureau hebben die dag en nacht aan het knallen is om de juiste persoon voor de job te vinden.

Ik zei het al eerder, je moet echt wel ergens tegenkunnen om dit werk te doen, en voor mij was het positieve dat ik precies wist wat ik NIET wilde doen 8)7

• t_captain
2 dagen lijkt me erg kort. Natuurlijk kun je in twee dagen prima LinkedIn afspeuren, maar dar moet je nog contact hebben met de kandidaat, beoordelen of het geen incompetente blaaskaak is en zijn ambities naast die van de werkgever leggen.

• Thagreenstuff
quote:
t_captain schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 16:12:
2 dagen lijkt me erg kort. Natuurlijk kun je in twee dagen prima LinkedIn afspeuren, maar dar moet je nog contact hebben met de kandidaat, beoordelen of het geen incompetente blaaskaak is en zijn ambities naast die van de werkgever leggen.
Tuurlijk probeer je meer tijd te krijgen, maar bedrijven zijn er niet happig op (zeker niet als ze geen echte relatie met je hebben) om jou als enige voorrang te geven. Het komt ook zeker wel voor dat je een week krijgt, maar ook dit vind ik echt kort. Zeker bij de écht zwaardere functies zal dit in de praktijk wel langer zijn.

Feit blijft wel dat je er bijna niet onderuit komt om een groot bestand op te bouwen en te onderhouden. En ik kan me niet voorstellen dat iemand hier bezwaar tegen heeft, mits het contact vriendelijk, duidelijk en gericht is. Ik haal dit alleen even aan om aan te geven dat het toch best lastig is om beide kanten tevreden te stellen, want opdrachtgevers stellen het uitzetten van een vacature meestal tot het laatste moment uit waardoor een recruiter met tijdsnood zit opgescheept.

• Tielenaar
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 22-11 20:55
quote:
Thagreenstuff schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 16:21:
[...]

Tuurlijk probeer je meer tijd te krijgen, maar bedrijven zijn er niet happig op (zeker niet als ze geen echte relatie met je hebben) om jou als enige voorrang te geven. Het komt ook zeker wel voor dat je een week krijgt, maar ook dit vind ik echt kort. Zeker bij de écht zwaardere functies zal dit in de praktijk wel langer zijn.
Blijkbaar lukt het dus ook wel eens om snel iemand te plaatsen, anders leren bedrijven al snel genoeg dat dit onrealistische vragen zijn.
Eigenlijk kan je door dit soort zaken gerust zeggen dat er shitrecruiters zijn omdat er shitbedrijven zijn die te veel willen.

• Hydra
quote:
Ten eerste bedankt voor je input. Altijd interessant te lezen. Ik heb zelf nooit als recruiter gewerkt maar wel als consultant veel bij verschillende recruitment- en uitzendbureau's over de vloer geweest. Dus ik begrijp het business model wel, en ik snap ook wel wat je hierboven zegt.

Maar recruiters moeten ook snappen dat hun businessmodel me geen ene fuck interesseert. De markt is op dit moment zo dat je recruiters bij de vleet krijgt. Het is nu even rustig (als in 1 per week) maar na de vakantie gaat 't weer los. Een recruiter die me genoeg info geeft, heeft veel meer kans op uberhaupt een reactie van mijn kant dan iemand die alleen maar een generieke tekst stuurt. Niet in de laatste plaats omdat die generieke teksten vaak helemaal geen concrete vacature zijn maar een middel om mij in jullie 'pool' te krijgen.

Dus zonder concrete zaken als wat ik ga doen en wat het ongeveer gaat verdienen krijg je van mij waarschijnlijk geen reactie. Ik zit, zoals de meeste ervaren devs, prima op m'n plek.
quote:
4. Iedereen die zegt dat recruiter en bureaus geen toegevoegde waarde hebben. Wie moet dan een IT'er gaan werven voor een functie waarvan niemand in het desbetreffende bedrijf precies weet wat erbij komt spelen en waar iemand aan moet voldoen?
[...]
Je kan je echt niet voorstellen wat een ontzettende domme, absurde vacatureteksten je soms onder je neus krijgt als een bedrijf zegt dat ze al weken zoeken en niemand kunnen vinden.
Dat eerste is niet waar. Wat 'we' hier zeggen is dat de meeste recruiters die wij 'aan de lijn' krijgen geen toegevoegde waarde hebben. Er zijn ook echt wel goeie recruiters; ik hou een lijstje bij van recruiters waar ik plezierig contact mee gehad heb. Het probleem is dat er in die branche te veel snelle jongens actief zijn die maar gewoon met hagel schieten. Die krijg je daardoor veel vaker op bezoek in je inbox dan de mensen die wel naar de persoon kijken.

En wij krijgen genoeg domme vacatureteksten onder de neus hoor, dus ook dat tweede punt begrijpen we wel :)
quote:
Precies. Daarom heb je topics als dit en een site als https://blacklist-recruiters.nl/ waar mensen lekker kunnen klagen. :)
quote:
Thagreenstuff schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 16:21:
Feit blijft wel dat je er bijna niet onderuit komt om een groot bestand op te bouwen en te onderhouden. En ik kan me niet voorstellen dat iemand hier bezwaar tegen heeft, mits het contact vriendelijk, duidelijk en gericht is. Ik haal dit alleen even aan om aan te geven dat het toch best lastig is om beide kanten tevreden te stellen, want opdrachtgevers stellen het uitzetten van een vacature meestal tot het laatste moment uit waardoor een recruiter met tijdsnood zit opgescheept.
Ik denk dat je vooral onderschat hoeveel recruiters er wel niet met developers 'contact willen onderhouden'. Daar heb je als je niet uitkijkt een dagtaak aan. Vooral als je aangeeft wel interesse te hebben in iets nieuws dan heb je voor 't weet 4 interviews op een dag.

In de afgelopen 4 jaar hebben wij zo'n 250 sollicitanten over de vloer gehad die we via recruiters binnen hebben gekregen. Dat zijn dan de mensen die door de eerste screening door onze in-house recruiter en die van m'n manager zijn gekomen. Daarvan zijn er welgeteld 4 aangenomen, terwijl er tonnen naar die recruiters gegaan zijn. Veruit de meeste van mijn collega's zijn binnengekomen via referrals van andere collega's. Dit om even het 'nut' van bureau's weer te geven. En dat zijn dan nog een paar bedrijven waar wij daadwerkelijk een contract mee hebben.

Hydra wijzigde deze reactie 16-08-2017 17:13 (15%)

• Ankona
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 15:30
quote:
<<Knip>>
Top dat je de moeite neemt jouw ervaringen hier te delen! Toch maakt dat niet dat ik anders naar recruiters ga kijken. Het is en blijft een business die zich vooral opdringt, aan beide kanten van de markt.

Dus sorry, ik blijf ze respectloos afpoeieren of zinloos aan het werk zetten als ze me weer eens ongevraagd storen bij mijn werk.

• wheel
quote:
Hydra schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 17:07:
In de afgelopen 4 jaar hebben wij zo'n 250 sollicitanten over de vloer gehad die we via recruiters binnen hebben gekregen. Dat zijn dan de mensen die door de eerste screening door onze in-house recruiter en die van m'n manager zijn gekomen. Daarvan zijn er welgeteld 4 aangenomen, terwijl er tonnen naar die recruiters gegaan zijn. Veruit de meeste van mijn collega's zijn binnengekomen via referrals van andere collega's. Dit om even het 'nut' van bureau's weer te geven. En dat zijn dan nog een paar bedrijven waar wij daadwerkelijk een contract mee hebben.
Uit interesse: hoe betalen jullie tonnen? Betalen jullie voor elk profiel i.p.v. alleen voor de aangenomen kandidaten?

• 3DDude
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 22-11 13:43

3DDude

I void warranty's

quote:
Boudewijn schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 22:09:

[...]

Wow een SQL DBAer...
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

3DDude wijzigde deze reactie 16-08-2017 18:36 (13%)

PC - Intel i7 6700k 4.2Ghz :Asus Hero: 16GB DDR4 3200Mhz : 800GB Intel 750: 256GB Samsung 840 PRO: 480GB Crucial M500: AMD R9 280X | TP-Link Archer C9 Review!

• Hydra
quote:
wheel schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 17:38:
[...]
Uit interesse: hoe betalen jullie tonnen? Betalen jullie voor elk profiel i.p.v. alleen voor de aangenomen kandidaten?
Ik weet niet exact hoe het werkt maar we hebben een aantal recruiting bedrijven voor ons werken die de pipeline vullen en dan een aantal in-house recruiters die dat dan verder oppakken. Die 'tonnen' waren overigens van voor we de in-house mensen hadden dus die recruiters deden dan ook meer voor ons. Dan kom je niet weg met no-cure-no-pay. Sowieso werken vrijwel alleen de 'slechte' recruiters zo; no-cure-no-pay werkt echt niet als een recruiter serieus met een kandidaat aan de slag gaat. Dat waren dus externe-inhouse 'full service' recruiters zeg maar, in plaats van recruiters de alleen maar met hagel schieten.

• Puch-Maxi
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 15:00
quote:
Boudewijn schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 22:09:
[...]
Wow een SQL DBAer...
Eigenlijk zoeken ze dus een Oracle DBA :D

My favorite programming language is solder.

• Motrax
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Toch inhakend op bedrijven die per direct een goede kandidaat willen: really? Ik heb er echt moeite mee om dit te bevatten.

Je wil niet binnen een week een nieuwe "resource" voor je hippe devops team toch? Je wil:
  • Een weloverwogen keuze van je team (die ja tegen de kandidaat zegt)
  • Een weloverwogen keuzen van je kandidaat (die ja tegen jouw team zegt)
  • Een teamlid die voor langere tijd gemotiveerd is en met het team aan een product werkt
Dat kan haast niet samen met 'binnen 2 dagen een kandidaat eisen'.

Of had ik een uniek team? Zo uniek ook weer niet, pas afgewezen bij een al langer goed draaiend team omdat ik met een bepaalde BI stack geen praktische ervaring had.

En bij ons was de keuze simpel: we huren extern in als we een belangrijke rol echt niet konden vervullen, maar liever een dure externe, dan een mismatch met iemand intern aangenomen. Dan maar wachten op de ideale kandidaat...

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• Wackmack
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 22-11 23:09
In dit topic staan de mooiste ervaringen hoe slecht sommige recruiters kunnen zijn. Nu ben ik op zoek naar goede recruiters, hoe hebben jullie deze gevonden?

Gisteren kwam ik een leuk bedrijf tegen. Vervolgens een intake gehad van 45min, wordt vervolgd.

• Hydra
quote:
Wackmack schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 08:55:
In dit topic staan de mooiste ervaringen hoe slecht sommige recruiters kunnen zijn. Nu ben ik op zoek naar goede recruiters, hoe hebben jullie deze gevonden?
Primair heb ik gewoon een lijstje met recruiters met wie ik persoonlijk contact gehad heb. Secundair is er altijd nog m'n LinkedIn inbox; ik kan altijd terugkijken welke mensen me relevante zaken gestuurd hebben.
quote:
Motrax schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 07:46:
Toch inhakend op bedrijven die per direct een goede kandidaat willen: really? Ik heb er echt moeite mee om dit te bevatten.
Ja, dat deel van het verhaal had ik ook moeite mee. Het komt echt niet overeen met hoe ik het binnen bedrijven zie gebeuren; die hebben meestal vacatures behoorlijk lang open staan.

Hydra wijzigde deze reactie 17-08-2017 09:12 (30%)

Pagina: 1 ... 35 ... 42 Laatste

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*