Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Woy
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuurģ
@Tielenaar inderdaad, dat is ook mijn insteek. Als ze een wazige generieke omschrijving van een functie sturen dan reageer ik daar ook niet op. Als ze heel concreet zijn wil ik inderdaad nog wel eens een nette reactie terug sturen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Daeron
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 13-09 15:29
Oh god, dit slaat echt alles...

Ik kreeg net dit mailtje:
quote:
Beste Daeron
Onlangs heeft u een intake gehad met <pipo die bij hun werkzaam is>. Hoe ging dit gesprek? Wat ging goed en wat kan beter?

In het kader van ons streven om onze dienstverlening aan jou te optimaliseren hebben wij het onafhankelijke bureau Feeddex ingeschakeld om je de mogelijkheid te bieden je mening te geven.

Invullen kost maar twee minuten :). Je kunt het formulier ook gebruiken om aanvullende vragen of wensen door te geven, wij nemen dan contact met je op.
Vertel ons je eerste indruk (<-- hier dus de link)
Alvast bedankt voor je tijd en wij zien uit naar je ervaring!

Groetjes,

<pipo die bij hun werkzaam is>
Het enige wat ik heb gezien van die pipo is een verdwaalde standaard LinkedIn uitnodiging. Daarnaast werkt die club vooral met .Net, iets waar ik al meer dan 6 jaar niet meer naar omgekeken heb, dus ze hebben niet eens de moeite genomen om mijn profiel te lezen.

Je kan wel raden hoe ik die beoordeling heb ingevuld...

Mooi is ook het gemixte gebruik van "u" en "je" in de mail. 8)7

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 22:42

Wish

ingwell

Ik had vandaag al een slechte dag, dus helaas voor deze recruiter heb ik de tijd genomen om te reageren. Hij vraagt hier of ik interesse heb om te programmeren in SAP, iets wat ik 20 jaar geleden voor het laatst heb gedaan ongeveer.
quote:
Hi Wish,

Sorry voor deze directe benadering. De reden dat ik je benader is omdat jouw profiel aansluit bij een openstaande vacature. Ik ben voor een grote organisatie in de omgeving van Veenendaal/Arnhem op zoek naar een SAP ABAP OO of ABAP on HANA Developer.

Het gaat hier om een eindgebruiker waarbij je aan het werkt gaat met de nieuwste technologieŽn. Je komt te werken in een ambitieus team waarbij men elkaar stimuleert om het maximale er uit te halen. Je staat daarnaast in direct contact met de grootste spelers ter wereld. Hierbij kun je denken aan Coca-Cola, Nasdaq en Groupon. Daarnaast bieden zij buitengewoon goede primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden.

Kijkend naar jouw ervaring, welke uit jouw profiel naar voren komt, denk ik dat dit een interessante mogelijke stap kan zijn voor jou. Ik hoor ook graag wat jouw ambities zijn voor de komende jaren om te zien of deze in lijn liggen met de vacature. Het zou voor jou immers zonde zijn om hier onnodig tijd aan te besteden.

Graag neem ik telefonisch contact met je op zodat ik de vacature met je kan bespreken.

Getekend: de recruiter
Een prachtige stap voor mijn carriŤre inderdaad... Ik heb hem de volgende suggestie gedaan:
quote:
Hi recruiter,

Sorry voor de directe reply. De reden dat ik dit doe is dat ik denk dat ik voor jou de perfecte job heb gevonden. Gezien je ervaringen met het verzinnen van verhaaltjes lijkt me dit een prachtige stap te zijn in je carriŤre waarbij je met grote spelers in het hele wereldwijde web te maken krijgt!
http://www.binqshops.nl/s...iting-tekstschrijver.html

Als aanvulling daarop zou je natuurlijk ook een cursus begrijpend lezen kunnen volgen bij de NCOI oid, zodat je bijvoorbeeld mijn profiel eens daadwerkelijk op waarde kunt inschatten en je jezelf beschamende teksten zoals je die nu verstuurd kunt besparen.

Graag bespreek ik telefonisch je kansen bij dit webwarenhuis.

Wish
Enterprise Architect, Security Officer en Docent
Helaas nog geen antwoord mogen ontvangen.

No drama

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 19:35

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

quote:
Wish schreef op maandag 17 juli 2017 @ 19:34:
[...]
Helaas nog geen antwoord mogen ontvangen.
Had je dat verwacht dan :? Het is dat het een recruiter is en daarbij is elk greintje schaamte operatief verwijderd toen ze begonnen, maar ieder ander zou van schaamte ter plekke door de grond zijn gezakt.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• CurtPoindexter
  • Registratie: februari 2017
  • Niet online
I rest my case :F

• Wish
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 22:42

Wish

ingwell

quote:
Freee!! schreef op maandag 17 juli 2017 @ 21:13:
[...]

Had je dat verwacht dan :?
Nee... natuurlijk niet

No drama

• Freee!!

Freee!!

quote:
Wish schreef op maandag 17 juli 2017 @ 21:33:
[...]
Nee... natuurlijk niet
Dat was een retorische vraag ;)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• gooddaddy
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 20-09 13:21
quote:
Tielenaar schreef op maandag 17 juli 2017 @ 16:44:
[...]

Dat is nou mijn grootste probleem met recruiters, het niet willen noemen van de naam van het bedrijf. Tuurlijk snap ik dat dat hun businessmodel is, maar ik krijg er meteen een zure smaak van als iemand in directe communicatie informatie achterhoudt. Businessmodel or not, op die manier sta je bij mij als recruiter al 1-0 achter.
Ik kreeg vandaag nog een mailtje van een recruiter die dat wel deed. Nette mail, goed verhaal, persoonlijk, bedrijfsnaam erbij, link naar originele vacature, wat vragen hier en daar. Prima, daar reageer ik gewoon op en als ik op zoek was naar een baan was ik er misschien nog op ingegaan ook. Hij wenste me veel plezier in mijn huidige baan en that's that.
Dit is in mijn optiek de ENIGE manier om geen slechte reactie terug te krijgen.
Het enige probleem is dat hij m'n emailadres had achterhaald via zo'n third party kuttool die linkedin aan emailadres koppelt. Dat zie ik in dit geval door de vingers, maar een recruiter die z'n best niet doet krijgt echt de wind van voren als hij ook nog eens zo'n corrupte tool gebruikt.
Zo'n mailtje kreeg ik ook een week of twee van een recruiter van jouw<willeurige-IT-job>vacature.nl. Normaal gesproken komen ze veel negatief in het nieuws hier, maar blijkbaar zit er minstens eentje die het wel snapt. Vanmiddag tweede gesprek bij het bedrijf waar hij een vacature voor mij had.
Overigens wel grappig toen ik kennis ging maken bij dat bedrijf. Ze vroegen mij: "Wat heeft jouw<willeurige-IT-job>vacature.nl verteld over de functie. Toen moest ik toch even slikken want door de manier waarop die vraag gesteld werd dacht ik toch echt dat de recruiter mij een worst voorgehouden had. Maar gelukkig klopte het toch allemaal

• SmurfLink
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online
quote:
Daeron schreef op maandag 17 juli 2017 @ 17:07:
Oh god, dit slaat echt alles...

Ik kreeg net dit mailtje:

[...]

Het enige wat ik heb gezien van die pipo is een verdwaalde standaard LinkedIn uitnodiging. Daarnaast werkt die club vooral met .Net, iets waar ik al meer dan 6 jaar niet meer naar omgekeken heb, dus ze hebben niet eens de moeite genomen om mijn profiel te lezen.

Je kan wel raden hoe ik die beoordeling heb ingevuld...

Mooi is ook het gemixte gebruik van "u" en "je" in de mail. 8)7
Wel mooi dat je nog de moeite neemt om die beoordeling in te vullen. :p

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 19-09 14:28
Denken jullie dat recruitment bureau's dan echt tijd hebben om alles tot in het detail uit te pluizen en allemaal 100% persoonlijke mails te sturen? Dat gebeurt gewoon en masse... Snap niet dat daar zoveel fuzz over wordt gemaakt.

Aan de andere kant is het hetzelfde hoor, bij een open vacature krijg je de meeste ongeschikte CV's binnen en de begeleidende brieven zijn ook heel vaak opgeklopte sprookjes... Maar daar antwoorden we dan gewoon in een standaard mail op terug, vriendelijk en kort. Geen nood om aggressief te worden...

Hier lopen precies veel azijnpissers rond...

Acties:
  • +4Henk 'm!

• wttj
  • Registratie: december 2012
  • Niet online
quote:
Inrage schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 17:41:
Denken jullie dat recruitment bureau's dan echt tijd hebben om alles tot in het detail uit te pluizen en allemaal 100% persoonlijke mails te sturen? Dat gebeurt gewoon en masse... Snap niet dat daar zoveel fuzz over wordt gemaakt.
Ja, eigenlijk wel. En massa wervende berichten sturen is gewoon spam en spam is in Nederland (godzijdank) illegaal. Van de website van de toezichthouder:
quote:
Wervende elektronische berichten en nieuwsbrieven kunnen spam zijn. Hoe voorkomt u dat u spamt? Zorg dat u voldoet aan 3 voorwaarden:
  1. U heeft uitdrukkelijke toestemming van de ontvangers vůůrdat u de berichten uitstuurt.
  2. De ontvangers kunnen zien dat u de afzender bent.
  3. De ontvangers kunnen zich probleemloos afmelden.
Zorg dat u dit tot 5 jaar na verzending kunt bewijzen. U mag zelf bepalen hoe. Wat bijvoorbeeld niet telt: een vaag zinnetje in uw algemene voorwaarden als ‘u geeft toestemming voor de ontvangst van mails van dit bedrijf en (geselecteerde) partners’.
Levert een ander adressenbestanden aan u? Gebruik die alleen als ķ daarvoor toestemming hebt van alle ontvangers.
De meeste shitrecruiters houden zich niet aan punt 1 en 3 en kunnen dan ook een melding bij het ACM tegemoet zien.
quote:
Aan de andere kant is het hetzelfde hoor, bij een open vacature krijg je de meeste ongeschikte CV's binnen en de begeleidende brieven zijn ook heel vaak opgeklopte sprookjes... Maar daar antwoorden we dan gewoon in een standaard mail op terug, vriendelijk en kort. Geen nood om aggressief te worden...
Wat in principe gewoon mag (zolang de opgeklopte sprookjes geen daadwerkelijke leugens bevatten). Al zet je een vacature online dan vraag je zelf om reacties. Ik heb zelf nog nooit een recruiter gevraagd om mij te benaderen en ik heb al helemaal nooit toestemming verleend aan een recruitment agency om mij op te nemen in hun mailinglist.

• Blokker_1999
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 20:58
quote:

Een recruitment bureau dat zijn werk echt goed doet zal natuurlijk duurder zijn dan de CV schuivers die in dit draadje op de korrel worden genomen. Maar door je werk echt goed te doen ga je ook een pak meer succesvolle matches vinden. De bedrijven zijn blij want ze hebben minder solicitanten waar ze niet veel mee kunnen en de toekomstige werknemers zijn blij want ze krijgen aanbiedingen die wel aansluiten bij hun profiel.

De meeste recruteringsbureaus zijn amper in staat om kaf van koren te scheiden en hun resultaten zijn zo slecht door de race naar de prijzenbodem dat ze gewoon maar massamails aan het sturen zijn. Want een gatling kan iedereen afvuren met een redelijke kans om met die duizend kogels er toch 1 op doel te krijgen. Met een sluipschuttersgeweer is natuurlijk training nodig maar de kans dat die mist is nog eens kleiner.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• CurtPoindexter
  • Niet online
quote:
wttj schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 18:03:

Wat in principe gewoon mag (zolang de opgeklopte sprookjes geen daadwerkelijke leugens bevatten). Al zet je een vacature online dan vraag je zelf om reacties. Ik heb zelf nog nooit een recruiter gevraagd om mij te benaderen en ik heb al helemaal nooit toestemming verleend aan een recruitment agency om mij op te nemen in hun mailinglist.
Heb je geen toestemming gegeven om benaderd te worden? Kut, mag ik je wel quoten dan? 8)7

Wacht ik ben geen recruiter, mag het dan wel?

CurtPoindexter wijzigde deze reactie 18-07-2017 19:51 (4%)

• wttj
  • Niet online
quote:
CurtPoindexter schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 19:51:
Heb je geen toestemming gegeven om benaderd te worden? Kut, mag ik je wel quoten dan? 8)7

Wacht ik ben geen recruiter, mag het dan wel?
quote:
Wervende elektronische berichten en nieuwsbrieven kunnen spam zijn.
Je bent niet aan het werven en je stuurt me geen bericht, dus quoten valt niet onder spam. Maar al zou je me een DM sturen om me ergens voor te werven dan valt dat wel weer onder spam.

• _vision
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 20-09 16:53
quote:
De bovenkant van die markt zeker weten. Ik heb een paar keer contact gehad met een headhunter / executive search bedrijf en die hadden mijn profiel goed doorgenomen. Je merkt ook aan de toon (niet opdringerig) en interesse (vooral vragen waar mijn ambities liggen) dat het een ander slag volk is dan 'schieten met hagel' recruiters.

• ANdrode
  • Niet online
quote:
Blokker_1999 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 18:18:
[...]

Een recruitment bureau dat zijn werk echt goed doet zal natuurlijk duurder zijn dan de CV schuivers die in dit draadje op de korrel worden genomen. Maar door je werk echt goed te doen ga je ook een pak meer succesvolle matches vinden. De bedrijven zijn blij want ze hebben minder solicitanten waar ze niet veel mee kunnen en de toekomstige werknemers zijn blij want ze krijgen aanbiedingen die wel aansluiten bij hun profiel.
Ze zien echt de beperking niet merk ik :-/

Je gaat alleen het kaf krijgen met die aanpak. Daardoor ga je zelfs als je daarna goed matched niet de kandidaten leveren die echt gewild zijn voor posities.

De goede kandidaten reageren niet op de slechte aanbiedingen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gaius
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
quote:
wttj schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 19:58:
[...]
Je bent niet aan het werven en je stuurt me geen bericht, dus quoten valt niet onder spam. Maar al zou je me een DM sturen om me ergens voor te werven dan valt dat wel weer onder spam.
Je hebt een gratis profiel op een website waar je kunt netwerken met mensen in je vakgebied en andere (potentieel) interessante mensen. Het keyword is hier gratis. Dat betekent dus dat jijzelf het product bent dat verkocht wordt. Wat mij betreft geef je dus impliciet toestemming voor dat soort mailtjes/toenaderingen door een account te hebben op LinkedIn.

Verder eens met @Inrage . Ik heb ook het idee dat veel mensen hier blij worden als ze een mailtje krijgen van een recruiter, zodat ze die hier weer kunnen posten. Onpersoonlijke benaderingen vind ik geen shitpraktijken, dat is hooguit luiheid. Verkeerde indrukken geven, eisen/wensen van werkgevers en/of werknemers niet goed doorgeven, etc, dŠt noem ik shitpraktijken. En zoveel lees ik daar hier niet van.

• Tielenaar
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 19:10
quote:
Gaius schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 08:59:
[...]

Je hebt een gratis profiel op een website waar je kunt netwerken met mensen in je vakgebied en andere (potentieel) interessante mensen. Het keyword is hier gratis. Dat betekent dus dat jijzelf het product bent dat verkocht wordt. Wat mij betreft geef je dus impliciet toestemming voor dat soort mailtjes/toenaderingen door een account te hebben op LinkedIn.
Wat een onzin. Omdat ik een gratis Tweakers account heb betekent ook niet meteen dat andere gebruikers mij mogen mailen met aanbiedingen voor hardware.
LinkedIn is een netwerkingsite, sure, maar je kan het platform op meerdere manieren gebruiken. Een daarvan is puur een online CV zijn. En een CV is geen uitnodiging voor recruiters. Een CV is handig voor gevallen ALS je werkt zoekt en je potentiele werknemer je even wilt opzoeken.
Voor anderen is het zakelijke contacten onderhouden. Mensen die ze kennen, en lijntjes openen in de business wereld. Niks voor mij.
Recruiters kunnen mij niet benaderen via inmail, dat staat inmiddels uit. Dat ze je dan vervolgens op gaan zoeken via third party tools die naam met email matchen.. dat is echt niet de bedoeling van een gratis site.
Het hele internet is gratis, maar er zijn overal regels en algemene voorwaarden. Recruiters houden zich daar niet aan.

• Gaius
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
quote:
Tielenaar schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 11:01:
[...]
Wat een onzin. Omdat ik een gratis Tweakers account heb betekent ook niet meteen dat andere gebruikers mij mogen mailen met aanbiedingen voor hardware.
Wat zijn die advertenties op Tweakers dan?
quote:
LinkedIn is een netwerkingsite, sure, maar je kan het platform op meerdere manieren gebruiken. Een daarvan is puur een online CV zijn. En een CV is geen uitnodiging voor recruiters. Een CV is handig voor gevallen ALS je werkt zoekt en je potentiele werknemer je even wilt opzoeken.
Voor anderen is het zakelijke contacten onderhouden. Mensen die ze kennen, en lijntjes openen in de business wereld. Niks voor mij.
Recruiters kunnen mij niet benaderen via inmail, dat staat inmiddels uit. Dat ze je dan vervolgens op gaan zoeken via third party tools die naam met email matchen.. dat is echt niet de bedoeling van een gratis site.
Right, de grootste databank ter wereld van op dezelfde manier gestructeerde CV's is geen uitnodiging voor recruiters. Sorry hoor, maar als je niet benaderd wilt worden door mensen die naar CV's zoeken, moet je je CV misschien niet achterlaten op een site die als verdienmodel heeft CV's te verkopen aan recruiters.
quote:
Het hele internet is gratis, maar er zijn overal regels en algemene voorwaarden. Recruiters houden zich daar niet aan.
Gratis, of betaal je door naar advertenties te kijken en je gegevens overal achter te laten, die vervolgens doorverkocht kunnen worden?

• Tielenaar
quote:
Gaius schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 11:26:
[...]

Wat zijn die advertenties op Tweakers dan?

[...]

Right, de grootste databank ter wereld van op dezelfde manier gestructeerde CV's is geen uitnodiging voor recruiters. Sorry hoor, maar als je niet benaderd wilt worden door mensen die naar CV's zoeken, moet je je CV misschien niet achterlaten op een site die als verdienmodel heeft CV's te verkopen aan recruiters.

[...]

Gratis, of betaal je door naar advertenties te kijken en je gegevens overal achter te laten, die vervolgens doorverkocht kunnen worden?
Een advertentie is niet te vergelijken met een recruiter! Hoe kom je bij dit soort vergelijkingen?
Recruiters die buiten het platform om mij benaderen via email omdat ik op LinkedIn te vinden ben, daar verdient LinkedIn niets aan. Dat is ook niet hun businessmodel, noch hebben zij er enige invloed op.

Waar ik echt over val is dat je maar je gegevens niet moet achterlaten op internet zodat je niet benaderd kan worden. Waarom niet? Mijn huisadres is ook te vinden in een straat. Wil ik Jehova's op bezoek? Nee! Waarom denk je dat mensen online (en offline) zomaar het recht hebben om mij te benaderen? Ik vraag nergens om. Je hebt als mens recht om niet lastiggevallen te worden. Als ik mijn CV op een vacaturesite zet, DAN wil ik benaderd worden. Daar is zo'n site voor. LinkedIn is volledig configureerbaar en in mijn geval staat het uit dat ik benaderd kan worden.

Ik heb een Facebook account, voor vrienden. Dat dit online staat betekent niet dat iemand het recht heeft om iets met die data te doen. Alleen Facebook zelf. Wat zij doorverkopen is aan regels verbonden en is volgens mij gelimiteerd tot "metadata", geen persoonsgegevens.
Dit geldt net zo goed voor LinkedIn. Zij zijn eigenaar van de data, niet recruiters. Ik heb een overeenkomst met LinkedIn, niet met recruiters! LinkedIn biedt een betaalde dienst om via het platform mailtjes te versturen, en dat kan gewoon uit.
In de voorwaarden van LinkedIn staat nergens dat ze mijn emailadres aan derden mogen geven.
Verdiep je alsjeblieft even in de algemene voorwaarden van een gemiddelde site voordat je roept dat iedereen zomaar alles mag doen online. Er zijn een shitload aan regels verbonden als het om dit soort praktijken gaat en wat recruiters doen mag soms gewoon echt niet.

• wttj
  • Niet online
quote:
Een profiel aanmaken op een website is niet hetzelfde als de wettelijk verplichte "uitdrukkelijke toestemming". Daarbij moet je als verzender van wervende berichten tot vijf jaar na het verzenden bewijs kunnen overhandigen dat je vooraf uitdrukkelijke toestemming had van de ontvanger om het bericht te versturen. Wat LinkedIn allemaal wel en niet doet heeft verder echt niks te maken met de Nederlandse wetgeving. Die geld gewoon voor iedereen, zonder uitzonderingen. Dat veel recruiters dusdanige prutsers zijn dat ze nog niet eens op de hoogte zijn van de wet- en regelgeving op hun vakgebied is niet mijn probleem of dat van LinkedIn.

• wheel
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 20:02
quote:

Mijn (spaarzame) positieve ervaringen met (gespecialiseerde, agency) recruiters zijn zonder uitzondering recruiters die blijkens de berichten die ze sturen en de matches die ze weten te maken veel met de hand doen, ja, :Y
quote:
wttj schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 18:03:
[...]

Ja, eigenlijk wel. En massa wervende berichten sturen is gewoon spam en spam is in Nederland (godzijdank) illegaal. Van de website van de toezichthouder:

[...]

De meeste shitrecruiters houden zich niet aan punt 1 en 3 en kunnen dan ook een melding bij het ACM tegemoet zien.

[...]

Er lijkt gedoeld te worden op artikel 11.7 Telecommunicatiewet.
quote:
Het gebruik van automatische oproep- en communicatiesystemen zonder menselijke tussenkomst, faxen en elektronische berichten voor het overbrengen van ongevraagde communicatie voor commerciŽle, ideŽle of charitatieve doeleinden aan abonnees of gebruikers is uitsluitend toegestaan, mits de verzender kan aantonen dat de desbetreffende abonnee of gebruiker daarvoor voorafgaand toestemming heeft verleend, onverminderd hetgeen is bepaald in het tweede en derde lid.
Crux zit m.i. in 'automatische systemen' en 'zonder menselijke tussenkomst'. Een recruiter die met het handje copy-paste doet, lijkt me hier niet aan voldoen. Het aantal berichten doet er volgens mij niet toe.

• wttj
  • Niet online
quote:
wheel schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 13:09:
Crux zit m.i. in 'automatische systemen' en 'zonder menselijke tussenkomst'. Een recruiter die met het handje copy-paste doet, lijkt me hier niet aan voldoen. Het aantal berichten doet er volgens mij niet toe.
quote:
Het gebruik van automatische oproep- en communicatiesystemen zonder menselijke tussenkomst, faxen en elektronische berichten voor het overbrengen van ongevraagde communicatie voor commerciŽle, ideŽle of charitatieve doeleinden aan abonnees of gebruikers is uitsluitend toegestaan,
Er staan een komma tussen dus het is een opsomming van dingen die alleen mogen onder de genoemde voorwaarden. Artikel 17.2 is ook wel een goede om rekening mee te houden. Al heb je ooit zelf een mailadres gepubliceerd waar je bij hebt vermeld dat het gebruikt mag worden om jouw te bereiken voor vacatures (bv. een contactpagina op een portfoliosite) dan mag iedereen het daarvoor gebruiken zonder daar jouw specifieke toestemming voor te vragen
quote:
Indien de gebruiker, bedoeld in het eerste lid, een rechtspersoon is dan wel een natuurlijke persoon die handelt in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf, geldt met betrekking tot het door middel van elektronische berichten overbrengen van ongevraagde communicatie voor commerciŽle, ideŽle of charitatieve doeleinden dat geen voorafgaande toestemming is vereist:
  • a. indien de verzender bij het overbrengen van de communicatie gebruik maakt van elektronische contactgegevens die door de gebruiker daarvoor zijn bestemd en bekendgemaakt, en deze zijn gebruikt in overeenstemming met de door de gebruiker aan die contactgegevens verbonden doeleinden, of
  • b. indien de gebruiker is gevestigd buiten de Europese Economische Ruimte en voldaan is aan de in het desbetreffende land geldende voorschriften met betrekking tot het verzenden van ongevraagde communicatie.

• ANdrode
  • Niet online
quote:
wttj schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 13:28:
[...]
Er staan een komma tussen dus het is een opsomming van dingen die alleen mogen onder de genoemde voorwaarden. Artikel 17.2 is ook wel een goede om rekening mee te houden. Al heb je ooit zelf een mailadres gepubliceerd waar je bij hebt vermeld dat het gebruikt mag worden om jouw te bereiken voor vacatures (bv. een contactpagina op een portfoliosite) dan mag iedereen het daarvoor gebruiken zonder daar jouw specifieke toestemming voor te vragen
[...]
Zoals ik de eerste linea lees van het door jou geciteerde (wets)artikel: Alleen voor bedrijven of ondernemers

• wheel
quote:
wttj schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 13:28:
[...]

[...]

[...]
Precies. Dat betekent dus dat een handmatig knippende en plakkende recruiter er dus niet onder valt, toch? Je bedoelt denk ik art 11.7, lid 2 Tw, neem ik aan? Als je (eens) een cv hebt gestuurd naar recruiter-bedrijf X, met daarop jouw contactgegevens, dan kan men aannemen dat die contactgegevens voor contact zijn bestemd, toch?

• wttj
  • Niet online
quote:
ANdrode schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 13:48:
Zoals ik de eerste linea lees van het door jou geciteerde (wets)artikel: Alleen voor bedrijven of ondernemers
Een recruiter werkt toch gewoon voor een bedrijf? Voor prive berichten tussen personen gelden zulke regels inderdaad niet.
quote:
wheel schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 14:00:
Precies. Dat betekent dus dat een handmatig knippende en plakkende recruiter er dus niet onder valt, toch? Je bedoelt denk ik art 11.7, lid 2 Tw, neem ik aan? Als je (eens) een cv hebt gestuurd naar recruiter-bedrijf X, met daarop jouw contactgegevens, dan kan men aannemen dat die contactgegevens voor contact zijn bestemd, toch?
Als je ooit zelf je gegevens aan die recruiter hebt gegeven mag die ze inderdaad daar voor gebruiken. Het gebruik van tooltjes om contactgegevens van het internet te achterhalen bij een LinkedIn profiel is niet toegestaan, net als ze bv. van je Facebook/Twitter/willekeurigSociaalNetwerk afhalen.

• ANdrode
  • Niet online
quote:
wttj schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 14:18:
[...]
Als je ooit zelf je gegevens aan die recruiter hebt gegeven mag die ze inderdaad daar voor gebruiken. Het gebruik van tooltjes om contactgegevens van het internet te achterhalen bij een LinkedIn profiel is niet toegestaan, net als ze bv. van je Facebook/Twitter/willekeurigSociaalNetwerk afhalen.
Maar zoals ik het lees mag het e-mail adres uit git commits gebruiken wel. Zolang het bericht maar een referentie maakt naar het project waar je aan werkt.

offtopic:
De recruiters die echt op dit niveau lezen daar heb ik trouwens geen problemen mee

• wheel
quote:
wttj schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 14:18:
[...]

Een recruiter werkt toch gewoon voor een bedrijf? Voor prive berichten tussen personen gelden zulke regels inderdaad niet.

[...]

Zoals Hunter.io? True, maar dan hebben we het over verwerking van persoonsgegevens (Wbp), niet het benaderen an sich (Tw).

• wttj
  • Niet online
quote:
ANdrode schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 14:21:
[...]

Maar zoals ik het lees mag het e-mail adres uit git commits gebruiken wel. Zolang het bericht maar een referentie maakt naar het project waar je aan werkt.
Ik denk dat dat op z'n minst zo ver het grijze gebied ingaat dat het niet hard te maken is dat het niet mag. Wat er in ons rechtssysteem met "onschuldig tot het tegendeel is bewezen" in de praktijk op neer komt dat het gewoon mag.
quote:
offtopic:
De recruiters die echt op dit niveau lezen daar heb ik trouwens geen problemen mee
Ik denk dat de meeste mensen het daar mee eens zijn :)
quote:
wheel schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 14:27:
Zoals Hunter.io? True, maar dan hebben we het over verwerking van persoonsgegevens (Wbp), niet het benaderen an sich (Tw).
Hunter.io richt zich wel echt op B2B wat weer net wat anders is (en ik verder weinig van weet). Maar zulke tooltjes gebruiken om te spammen is niet toegestaan. Je kan dan nooit voldoen aan de verplichting om te bewijzen dat je toestemming hebt van de ontvanger.

wttj wijzigde deze reactie 19-07-2017 14:31 (26%)
Reden: reactie op @wheel

• wheel
quote:
wttj schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 14:28:
[...]

Ik denk dat dat op z'n minst zo ver het grijze gebied ingaat dat het niet hard te maken is dat het niet mag. Wat er in ons rechtssysteem met "onschuldig tot het tegendeel is bewezen" in de praktijk op neer komt dat het gewoon mag.

[...]

Ik denk dat de meeste mensen het daar mee eens zijn :)

[...]

Hunter.io richt zich wel echt op B2B wat weer net wat anders is (en ik verder weinig van weet). Maar zulke tooltjes gebruiken om te spammen is niet toegestaan. Je kan dan nooit voldoen aan de verplichting om te bewijzen dat je toestemming hebt van de ontvanger.
Lijkt me ook, ja. De verkrijging ervan is strijdig met Wbp en het commerciŽle gebruik zonder toestemming of klantrelatie met Tw.

• Morgan4321
  • Laatst online: 19-09 22:48
quote:
Vandaar al die mailtjes van recruiters die zogenaamd reageren op mijn Linkedin account. Wanneer ik dan aangeef helemaal geen Linkedin account te hebben hoor je er niks meer van.

• mr.DJ95
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 21:52

mr.DJ95

Boost!

Net werkzaam bij een nieuwe werkgever, krijg ik vervolgens een bericht van een recruiter of ik bij een toonaangevend televisie bedrijf wil werken. Ik lees uit interesse wel alle berichten die ik krijg maar dit bedrijfs profiel kwam wel heel erg overeen met mijn vorige werkgever.

De volgende berichten wisseling volgt:

Hi Recruiternaam,

Volgens mij heb ik 2.5 jaar bij dat bedrijf gewerkt.

Bedankt voor de interesse!

En haar reactie vervolgens:

Beste mr,DJ95

Dat klopt. Ik was benieuwd of je wellicht ervoor open staat om terug te keren.

Groet

Lijkt me niet dat als je nog geen maand werkzaam bent bij een nieuwe werkgever je iemand vraagt om al weer terug te keren naar je vorige werkgever....

 Macbook Pro Retina 2,7/16GB/512GB | Iphone 6 Plus 128GB | B&W CM8, DENON X4000, SVS PB2000 | Miljonair , Ondernemer, Playboy en Grappenmaker

• Dartillus
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 20-09 16:54
quote:
mr.DJ95 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 09:58:
Net werkzaam bij een nieuwe werkgever, krijg ik vervolgens een bericht van een recruiter of ik bij een toonaangevend televisie bedrijf wil werken. Ik lees uit interesse wel alle berichten die ik krijg maar dit bedrijfs profiel kwam wel heel erg overeen met mijn vorige werkgever.

Hi Recruiternaam,

Beste mr,DJ95

Groet

Lijkt me niet dat als je nog geen maand werkzaam bent bij een nieuwe werkgever je iemand vraagt om al weer terug te keren naar je vorige werkgever....
Wow, da's wel heel erg. Wat heb je toen gezegd? Gevraagd om een 20% salaris verhoging? ;)

• CurtPoindexter
  • Niet online
quote:

Wauw dat is wel vreselijk kansloos inderdaad. Ik zie het vaker gebeuren op LinkedIn. Ze reageren als vliegen op stroop op het feit dat je een job-change hebt. Dan kom je voorbij in hun feeds.

Het stopt op het moment dat je profiel-updates stilhoudt (is een instelling). Dan heb je dat niet meer.

• wheel
quote:

Hi Recruiternaam,

Beste mr,DJ95

Groet

:')

Ook nog je eigen, oude functie, toevallig? O-)

• mr.DJ95

mr.DJ95

Boost!

quote:
wheel schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 11:15:
[...]

:')

Ook nog je eigen, oude functie, toevallig? O-)
Grappiger nog, functie lager...

 Macbook Pro Retina 2,7/16GB/512GB | Iphone 6 Plus 128GB | B&W CM8, DENON X4000, SVS PB2000 | Miljonair , Ondernemer, Playboy en Grappenmaker

• Freee!!

Freee!!

quote:
mr.DJ95 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 11:33:
[...]
Grappiger nog, functie lager...
Natuurlijk, degene die daar onder je zat is doorgeschoven waardoor zijn functie vrij kwam.

Het antwoord aan de recruiter moet eigenlijk een verzoek om excuses wegens beleding zijn (met BCC: naar diens leidinggevende >:) ).

• t_captain
  • Laatst online: 23:02
Wat een kansloze aktie. Het kan natuurlijk dat je nieuwe baan tegenvalt. Maar zelfs al zou je terugwillen, dan heb je toch geen bemiddeling van een recruiter nodig? Jij kent de hiring manager beter dan hij.

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 20-09 04:59

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Afgelopen vrijdag weer eens sinds lange tijd een Microsoft Examen gedaan en geslaagd. En wat schetst mijn verbazing, zelfs zonder profiel updates in Linked in, mailbox vol met Recruiters. Ik begin me een beetje zorgen te maken over hoe zij opeens zo maar mij moeten benaderen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• wheel
quote:
Wim-Bart schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 14:07:
Afgelopen vrijdag weer eens sinds lange tijd een Microsoft Examen gedaan en geslaagd. En wat schetst mijn verbazing, zelfs zonder profiel updates in Linked in, mailbox vol met Recruiters. Ik begin me een beetje zorgen te maken over hoe zij opeens zo maar mij moeten benaderen.
Saved searches, wellicht? Zie https://www.linkedin.com/...erts-in-recruiter?lang=en. Je stuurt geen notificatie je netwerk rond, maar bent wel vindbaar op de naam van het certificaat.

wheel wijzigde deze reactie 20-07-2017 16:15 (8%)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 00:59

macnerd

No Apples please :-)

Een paar weken geleden bleek ik ongevraagd op de nieuwsbrief van Sentimus International geabonneerd te zijn. Ik heb ze teruggemaild en vriendelijk maar duidelijk aangegeven dat:
1. dit illegaal is (het betreft een Nederlands bedrijf)
2. dit wat mij betreft de grenzen van fatsoen passeert (ik beslis zelf wel of ik hun mail wil ontvangen)
3. ik mezelf niet afmeld, maar dat zij dat moeten doen (er staat een afmeld-link in, maar ik weiger erop te klikken... doen ze zelf maar)
4. mijn gegevens uit hun systeem verwijderd moeten worden, inclusief de wetsartikelen waar dit op gebaseerd is (ze gebruiken notabene ook mijn privť-mailadres in plaats van de alias die ik overal doorgeef... m.a.w. ze hebben de gegevens gekocht)
5. ze nu op mijn persoonlijke blacklist staan
6. ze bij herhaling aangemeld zullen worden bij de ACM, in dit topic vermeld zullen worden met naam (bij deze dus) alsmede op blacklist-recruiters.nl
7. ze bij herhaling mij toestemming geven een hoeveelheid (naar eigen inzicht) mail terug te sturen, zodanig dat het ze niet kan ontgaan.

War is on })

(even ter verduidelijking: vandaag kwam een nieuwe nieuwsbrief van Sentimus binnen)

macnerd wijzigde deze reactie 22-07-2017 01:41 (3%)

MacNerd

• mr.DJ95

mr.DJ95

Boost!

quote:
Freee!! schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 12:38:
[...]

Natuurlijk, degene die daar onder je zat is doorgeschoven waardoor zijn functie vrij kwam.

Het antwoord aan de recruiter moet eigenlijk een verzoek om excuses wegens beleding zijn (met BCC: naar diens leidinggevende >:) ).
Hmm, Nee ze zoeken nog steeds iemand op die functie die ik voor mijn promotie had daar. Zit nog wel over een leuk en komische reply na te denken >:)
quote:
t_captain schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 13:29:
Wat een kansloze aktie. Het kan natuurlijk dat je nieuwe baan tegenvalt. Maar zelfs al zou je terugwillen, dan heb je toch geen bemiddeling van een recruiter nodig? Jij kent de hiring manager beter dan hij.
Exact.... In mijn ogen hebben zulke recruiters (mensen wil ik het niet noemen) de empathie van een pak cornflakes.
quote:
macnerd schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 00:20:
Een paar weken geleden bleek ik ongevraagd op de nieuwsbrief van Sentimus International geabonneerd te zijn. Ik heb ze teruggemaild en vriendelijk maar duidelijk aangegeven dat:
1. dit illegaal is (het betreft een Nederlands bedrijf)
2. dit wat mij betreft de grenzen van fatsoen passeert (ik beslis zelf wel of ik hun mail wil ontvangen)
3. ik mezelf niet afmeld, maar dat zij dat moeten doen (er staat een afmeld-link in, maar ik weiger erop te klikken... doen ze zelf maar)
4. mijn gegevens uit hun systeem verwijderd moeten worden, inclusief de wetsartikelen waar dit op gebaseerd is (ze gebruiken notabene ook mijn privť-mailadres in plaats van de alias die ik overal doorgeef... m.a.w. ze hebben de gegevens gekocht)
5. ze nu op mijn persoonlijke blacklist staan
6. ze bij herhaling aangemeld zullen worden bij de ACM, in dit topic vermeld zullen worden met naam (bij deze dus) alsmede op blacklist-recruiters.nl
7. ze bij herhaling mij toestemming geven een hoeveelheid (naar eigen inzicht) mail terug te sturen, zodanig dat het ze niet kan ontgaan.

War is on })

(even ter verduidelijking: vandaag kwam een nieuwe nieuwsbrief van Sentimus binnen)
Deze ga ik volgen! Staat me iets bij dat er ooit een rechtszaak is geweest tegen iemand die teveel brieven stuurde naar de gemeente, wellicht wordt jij de eerste die hem krijgt met e-mails dan :+

• wttj
  • Niet online
quote:
Deze ga ik volgen! Staat me iets bij dat er ooit een rechtszaak is geweest tegen iemand die teveel brieven stuurde naar de gemeente, wellicht wordt jij de eerste die hem krijgt met e-mails dan :+
Dat ging over WOB verzoeken: https://www.nrc.nl/nieuws...t-toeslaan-1577827-a80652. Die gast wilde er 3,9 miljoen sturen omdat hij ruzie had met de gemeente over huurhuizen. En de gemeente moet op ieder WOB verzoek ingaan, wat ze nu al een miljoen heeft gekost.

• Freee!!

Freee!!

quote:
[...]
Pas een beetje op daarmee. Als dat echt effect wil scoren, moet je hun mail server ongeveer DOS'en (en dat mag niet, is stout ;) ).

• macnerd
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 00:59

macnerd

No Apples please :-)

quote:
Freee!! schreef op maandag 24 juli 2017 @ 07:51:
[...]

Pas een beetje op daarmee. Als dat echt effect wil scoren, moet je hun mail server ongeveer DOS'en (en dat mag niet, is stout ;) ).
Nee, zoveel was ik niet van plan. Server plat is zeker niet de bedoeling. Een paar keer page down om bij de andere mailtjes te komen is genoeg.

MacNerd

• wheel
quote:
macnerd schreef op maandag 24 juli 2017 @ 12:02:
[...]

Nee, zoveel was ik niet van plan. Server plat is zeker niet de bedoeling. Een paar keer page down om bij de andere mailtjes te komen is genoeg.
Hier past eigenlijk alleen deze: :')

• Dartillus
quote:
6. ze bij herhaling aangemeld zullen worden bij de ACM
Vallen recruiters onder het ACM dan? Laatst weer gebeld door U-Choose ondanks het feit dat ze al twee keer m'n persoonsgegevens "verwijderd" hebben, zowiezo een AP melding waardig.

• MeZZiN
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 20:29
Nee ze verkopen toch niets. Behalve heel veel gebakken lucht (schijnt erg lekker te zijn :+ ) heeft dus weinig zin. En verwijderen doen ze niet behalve dat het misschien even tijdelijk van de actieve bel lijst halen.

• wheel
quote:
Dartillus schreef op maandag 24 juli 2017 @ 15:23:
[...]

Vallen recruiters onder het ACM dan? Laatst weer gebeld door U-Choose ondanks het feit dat ze al twee keer m'n persoonsgegevens "verwijderd" hebben, zowiezo een AP melding waardig.
Ja, want ACM handhaaft de Telecommunicatiewet (artikel 11.7 Tw, antispamwet). Jouw kwestie heeft betrekking op Wbp (en dus inderdaad AP).

wheel wijzigde deze reactie 24-07-2017 16:19 (9%)

• Dartillus
quote:
MeZZiN schreef op maandag 24 juli 2017 @ 15:36:
Nee ze verkopen toch niets. Behalve heel veel gebakken lucht (schijnt erg lekker te zijn :+ ) heeft dus weinig zin. En verwijderen doen ze niet behalve dat het misschien even tijdelijk van de actieve bel lijst halen.
Volgens de WBP moeten ze op verzoek gewoon je gegevens verwijderen. Als ze vervolgens zeggen dat ze het hebben gedaan en alsnog blijven bellen is dat dus tegen de wet.

• Freee!!

Freee!!

quote:
Dartillus schreef op maandag 24 juli 2017 @ 16:35:
[...]
Volgens de WBP moeten ze op verzoek gewoon je gegevens verwijderen. Als ze vervolgens zeggen dat ze het hebben gedaan en alsnog blijven bellen is dat dus tegen de wet.
Het grote probleem is dat hun verdediging zal zijn, dat ze die gegevens netjes hebben weggegooid en dat ze bij de volgende gekochte lijst er toevallig weer bij zaten.

• Transportman
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 22:03
quote:
Freee!! schreef op maandag 24 juli 2017 @ 18:17:
[...]

Het grote probleem is dat hun verdediging zal zijn, dat ze die gegevens netjes hebben weggegooid en dat ze bij de volgende gekochte lijst er toevallig weer bij zaten.
Dan gewoon vragen waar ze die lijst gekocht hebben. Kans is dat het stil blijft, dan hebben ze je gegevens helemaal niet weggegooid, en als je wel wat terug krijgt weet je waar je verder kan met het verwijderen van je gegevens.

• MeZZiN
Dus niet voor de ACM maar dan wel WBP. Ze verwijderen het wel alleen volgende week hebben weer een nieuwe database gevonden en begint het van voor af aan.

Ik heb geluk dat ik op de meeste oude CV sites nooit mijn mobiel nummer heb gezet daardoor wordt ik weinig gebeld. Maar goed heb heel vaak dat ik toch nog via de mail krijg maar goed die kan je deleten.

Maar goed mijn score voor deze week rond de 10 verzoeken + een aantal inmails voor vaste aanstelling. Hoe moeilijk is het om te lezen. Freelancer go away. Zucht zal de delete knop maar weer gebruiken.

• Dartillus
quote:
Freee!! schreef op maandag 24 juli 2017 @ 18:17:
[...]

Nja, ze zullen toch niet bij het importeren van zo'n lijst de huidige informatie helemaal weggooien? Als ze reageren met zo'n smoes dan mogen ze bij mijn CRM entry of wat het dan ook is gewoon een notitie zetten van "Niet bellen" oid.

• wheel
quote:
Transportman schreef op maandag 24 juli 2017 @ 18:30:
[...]

Dan gewoon vragen waar ze die lijst gekocht hebben. Kans is dat het stil blijft, dan hebben ze je gegevens helemaal niet weggegooid, en als je wel wat terug krijgt weet je waar je verder kan met het verwijderen van je gegevens.
Dit. Verzoek om inzage in de zin van artikel 35 Wbp. Ze zijn verplicht hier binnen 4 weken gehoor aan te geven.

wheel wijzigde deze reactie 26-07-2017 08:52 (5%)

• Spoonlift
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 20-09 11:51
Er zat er weer eentje in de mail gisteren! Recruiter / headhunter van "een van de grote".

Fantastische kans natuurlijk! Super organisatie! Doorgroeimogelijkheden! Perfect arbeidsvoorwaarden!

Standaard riedeltje van zo'n lul die geen poppetjes kan vinden voor zijn klant en dus maar een generieke mail eruit stuurt naar zijn complete kaartenbak.

overigens zag de functie omschrijving in de bijlage er prima uit, dus.....

Ik had het even rustig op de zaak, dus ik denk, goh, laat ik eens bellen.

Oh wat was het fijn dat ik belde! Hij was zo blij dat ik reageerde. Ik begon al jeuk te krijgen, maar toch eens uithoren.

Functie omschrijving was best aardig, naam van het bedrijf kwam ook naar voren, niet mijn industrie, maar wel een multi national die je best op je CV kan zetten.

Ik heb hem maar eens gevraagd "wat het schuift", want we kunnen elkaar wel blijven entertainen, maar als de bottom line niet klopt, tsja, verspilde tijd.

Het startbod was ca. 75% van mijn huidige vergoeding en een lease auto die twee klassen kleiner is dan waar ik nu recht op heb.

Mijn tegenbod was 110% van mijn huidige vergoeding, een lease auto van de zelfde categorie (niet dat ik daar voor zou kiezen, maar de optie moet er wel zijn), en alle studiekosten en verhuisvergoedingen die ik nog in een afbetaal fase heb overnemen (ca 15K netto). Ik heb hem ook netjes verteld wat mijn huidige vergoeding en carriŤre pad is, en dat voor wisselen best wat tegenover mag staan.

Hij schrok, maar ging overleggen met de klant, want "ik was toch wel de perfect kandidaat < :r >.

Uurtje later belt ie terug, de klant had hem verteld of "Hij gek was geworden".

Jammer vriend, volgende keer beter.

Ennuh, ze zochten een ICT boy met Java ervaring. Ik ben een kwaliteitsmanager met "1 avond cursus Java" ervaring. 8)7

Hij hoeft me niet meer te bellen.

• t_captain
Die laatste poging slaat helemaal nergens op. Maar inzake de eerste functie heeft die recruiter zijn werk eigenlijk niet zo slecht gedaan imho. Hij heeft gedaan wat hij kon om jou te bemiddelen naar zijn klant.

Alleen kwam de typische aap uit de mouw: recruiters hebben niets te bieden. Die super awesome infra architect functie bij Google met een salaris boven de 100k, die hoeven ze niet te pushen.

De mensen die recruiters namens hun opdrachtgevers zoeken, de mensen met de mooie CV's, die zitten meestal op bovengemiddeld leuke en goedbetaalde plekken en hebben weinig te winnen bij een overstap.

• ANdrode
  • Niet online
quote:
t_captain schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 14:22:
Alleen kwam de typische aap uit de mouw: recruiters hebben niets te bieden. Die super awesome infra architect functie bij Google met een salaris boven de 100k, die hoeven ze niet te pushen.

De mensen die recruiters namens hun opdrachtgevers zoeken, de mensen met de mooie CV's, die zitten meestal op bovengemiddeld leuke en goedbetaalde plekken en hebben weinig te winnen bij een overstap.
Nou ja... De in-house recruiters die deze prospects benaderen weten dat en hebben een bijpassend aanbod. Ik heb meerdere mails gehad waarin erg snel erg duidelijk wordt gemaakt wat de beloning is.

Dat draait het spelletje ook om. Als het initiŽle aanbod goed genoeg is (en je echt door moet vragen over vakantiedagen, pensioen, waar ook +- 15% verschil in beloning in zit) wordt de vraag vanuit mij "Hoe groei ik hier"

Stuk lastiger als recruiter :+. De beste reactie die ik daar gezien heb is je koppelen aan iemand die inhoudelijke kennis heeft :)

• t_captain
Bedrijf zoekt iemand, wil 60 betalen. Agency recruiter vindt goede kandidaat, maar die kost 80. Agency recruiter koppelt terug en bespaart beide partijen kostbare tijd.

Ik zie niet wat een in-house recruiter hieraan zou kunnen verbeteren. Hooguit dat ze iets beter op de hoogte zijn van je actuele situatie en je gewoon niet benaderen ipv "nooit geschoten is altijd mis". That's it.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• rotterdamz
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 19-09 22:40
Ik herinner dat ik op gesprek was bij een bedrijf waar ze een applicatiebeheerder zochten.

Ik ben een systeem/netwerkbeheerder. Ik weet niks van applicaties -_- echt wtf

Als je Java of C zegt denk ik aan Jahova getuige en de C schijf van de pc :D

• Croga
  • Laatst online: 20:41
quote:
t_captain schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 17:33:
Bedrijf zoekt iemand, wil 60 betalen. Agency recruiter vindt goede kandidaat, maar die kost 80. Agency recruiter koppelt terug en bespaart beide partijen kostbare tijd.

Ik zie niet wat een in-house recruiter hieraan zou kunnen verbeteren. Hooguit dat ze iets beter op de hoogte zijn van je actuele situatie en je gewoon niet benaderen ipv "nooit geschoten is altijd mis". That's it.
De in-house recruiter zit er ook niet om dŪt proces te verbeteren. Hij zit er om specifiek dit proces te versnellen. Dit hoeft niet terug te koppelen die kan zelf al zeggen dat het niks gaat worden.

Agency is altijd een slechte zaak. Bij recruiters, bij developers, bij managers.... Agency kost altijd iets en voegt nagenoeg nooit iets zinnigs toe.

• ANdrode
  • Niet online
quote:
t_captain schreef op woensdag 26 juli 2017 @ 17:33:
Agency recruiter zoekt heeft vaak een specifieker beeld van de prospect die zij willen matchen. Daardoor snapt deze de markt beter en kent de concurrentie in hun segment.

Waarschijnlijk gaan ze inderdaad voor niet benaderen boven een prospect voor altijd verliezen doordat je de reputatie hebt niet marktconform te zijn

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 23:56

PcDealer

HP ftw \o/

Ik zat net onderstaande pagina door te lezen. Handig voor mensen die benaderd worden door bedrijven waar ze nooit contact mee hebben gehad.
https://ictrecht.nl/2017/...e-acquisitie-mag-dat-wel/

LinkedIn WoT Cash Converter WoWs invite

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 01:26

3DDude

I void warranty's

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Lol eerst een bericht sturen met hi martijn(niet mijn naam), en later weer een template en dan verwachten dat ik ga reageren :X

3DDude wijzigde deze reactie 30-07-2017 02:02 (4%)

PC - Intel i7 6700k 4.2Ghz :Asus Hero: 16GB DDR4 3200Mhz : 800GB Intel 750: 256GB Samsung 840 PRO: 480GB Crucial M500: AMD R9 280X | TP-Link Archer C9 Review!

Acties:
  • +6Henk 'm!

• raptorix
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 08-09 15:15
Kreeg een "persoonlijk" linkedin bericht van een recruiter, krijgen 2 collega's die naast me zitten exact zelfde bericht :D

Mijn antwoord:

"Hoi David, je invites komen misschien iets serieuzer over wanneer je een beetje een gepersonaliseerd berichtje stuurt, nu voel ik en mijn 2 collegas naast me ons niet zo heel erg serieus genomen, kortom ik verzoek je een nieuw verzoek te doen aan ons drieen (en waarschijnlijk nog meer collega's).

Bovendien vroegen we ons af in hoeverre jij ons team misschien kan versterken, wij zijn nog op zoek naar iemand met goede c# kennis en een handson mentaliteit heeft, en daarnaast geen one trick pony is.

Kortom mocht je interesse hebben, laat het ons weten!

Groet,

Raptorix, Jan en Klaas."

Acties:
  • 0Henk 'm!

• raptorix
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 08-09 15:15
quote:
_vision schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 20:01:
[...]

De bovenkant van die markt zeker weten. Ik heb een paar keer contact gehad met een headhunter / executive search bedrijf en die hadden mijn profiel goed doorgenomen. Je merkt ook aan de toon (niet opdringerig) en interesse (vooral vragen waar mijn ambities liggen) dat het een ander slag volk is dan 'schieten met hagel' recruiters.
Helemaal mee eens, vorige week gebeld met een recruiter die een hele specifieke vacature had, je kon ook merken dat hij veel meer kennis had dan de doorsnee recruiter, kon gelijk de technologie stack bespreken. Nam ook rustig de tijd en en we hebben een halfuur gesproken

• Tielenaar
quote:
raptorix schreef op zondag 30 juli 2017 @ 09:18:
[...]

Helemaal mee eens, vorige week gebeld met een recruiter die een hele specifieke vacature had, je kon ook merken dat hij veel meer kennis had dan de doorsnee recruiter, kon gelijk de technologie stack bespreken. Nam ook rustig de tijd en en we hebben een halfuur gesproken
Dus je staat open voor een nieuwe uitdaging? ;)
Wij zoeken nog wel een senior hier hoor!

• Cartman!
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Cartman!

Stop de sleepwet

Laatst belde zo'n recruiter me en zei "je hebt me nog niet toegevoegd op linkedin dus dan maar even bellen". Ik merkte op dat als ik interesse had ik hem wel had toegevoegd. Hij dacht dat ik het simpelweg niet gezien had dat hij t verzoek had gestuurd dus hij zei nogmaals naam en bedrijf waarop ik zei dat ik hem wel had gezien maar dat t gewoon niet boeiend was. Toen begreep hij wel dat t niks ging worden.

Ook mooi dat je een nieuwe uitdaging krijgt met "je mag het huidige platform geheel opnieuw maken" zodat je dus weet dat je binnenkomt in n berg legacy rotzooi. Of dat er een salarisindicatie bij staat van X tot Y waarbij je momenteel al op Y+20% zit :')

Laat je niet bespioneren door de overheid, teken nu op https://teken.sleepwet.nl/

• matty___
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 20:12
Ja groot tekort aan ICTers maar als je kijkt wat men zo durft aan te bieden qua salaris snap ik dat wel.

• Hydra
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 20:26
Ik ken aan de andere kant genoeg developers die hun geld niet waard zijn. Dat helpt ook niet echt.

• ANdrode
  • Niet online
quote:
Hydra schreef op maandag 31 juli 2017 @ 14:06:
Ik ken aan de andere kant genoeg developers die hun geld niet waard zijn. Dat helpt ook niet echt.
Er zit nogal wat spreiding in ja. En het is vrijwel onmogelijk om het onderscheid tussen een slechte of goede developer te maken 8)7.

Ik las recent een paar artikelen waarin gepostuleerd werd dat een code-interview op een whiteboard voor senior posities weinig indicatieve waarde heeft. Maar waar kan je dan nog wel vanuit gaan?

Testen op groepsrol is onbetrouwbaar, niet gekalibreerd voor de doelgroep (developers) en ben ik eigenlijk nooit tegengekomen voor tech functies :+

Ander deelonderwerp:
Bij Google is geconcludeerd dat de voorspellende waarde van "veel" interviews achter elkaar boven 3-4 erg beperkt is. Daar is het aantal teams waar iemand langsgaat dus verminderd omdat dit wťl de uitval verhoogde maar niet de kwaliteit.

Nu nog een lijstje van NL werkgevers die Łberhaupt genoeg hoogwaardige teams hebben om zinnige interview rondes te doen…

• Hydra
quote:
ANdrode schreef op maandag 31 juli 2017 @ 15:14:
Er zit nogal wat spreiding in ja. En het is vrijwel onmogelijk om het onderscheid tussen een slechte of goede developer te maken 8)7.
Nee hoor. Laat iemand in z'n proefperiode gewoon een relatief simpele applicatie maken. Eentje die je relatief simpel from scratch in 2 weken kunt maken. Evalueer dan na die twee weken of hij goed genoeg is en kick 'em eruit als dat niet het geval is.

Het probleem is dat nieuwe devs vaak in bestaande relatief complexe software gedropt worden en relatief makkelijk kunnen doen alsof ze nog aan het 'inwerken' zijn die eerste maand. En dan worden ze er nooit meer uitgedonderd want dat is moeilijk in Nederland (+ sunk cost fallacy).

• Catch22
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 23:47

Catch22

De ene is je moeder

Ik denk dat als je iemand in het 2e of 3e gesprek een kwartiertje met je CTO (als dat iemand met inhoudelijk kennis) of een managing developer/senior dev laat praten, je er al een hoop slechte uit vist.

En de ander is je zus
Steam: maxx0r
R5 1600 - RX480 - LG 34UC79G

• ANdrode
  • Niet online
quote:
Catch22 schreef op maandag 31 juli 2017 @ 16:03:
Ik denk dat als je iemand in het 2e of 3e gesprek een kwartiertje met je CTO (als dat iemand met inhoudelijk kennis) of een managing developer/senior dev laat praten, je er al een hoop slechte uit vist.
Alleen waar leg je de lat en wat is "nodig"?

Onder de streep wil je de meeste waarden uit teams halen. Daarvoor heb je voor projecten waar geen technisch risico in zit een ander soort ontwikkelaar nodig dan voor projecten waar dat wel in zit.
En consultancy kiest daar heel anders in dan in-house development

Sowieso is het prettig voor beide kanten om van tevoren een kleine (~ 2 avonden) opdracht te doen zodat je gedeelde context hebt om over te praten tijdens de gesprekken, waarbij elk team waar een prospect mee praat een ander perspectief heeft.

Dit geeft een betere lijn tijdens het gesprek dan wat willekeurige puzzels en/of algoritme vragen. Het slechtste vind ik zwak-geformuleerde algoritme vragen waarin ambiguÔteit is ontstaan. De klasse problemen die afhankelijk van hoe je het leest in O(2n) of O(n2) vallen :P
offtopic:
En je hebt veel segmenten in de IT-vacatures. Wat ik hier voorstel heeft voor een helpdeskmedewerker weinig waarde en is ook niet voor al het development werk nodig :X

• Catch22
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 23:47

Catch22

De ene is je moeder

quote:
ANdrode schreef op maandag 31 juli 2017 @ 16:20:
[...]

Alleen waar leg je de lat en wat is "nodig"?

Onder de streep wil je de meeste waarden uit teams halen. Daarvoor heb je voor projecten waar geen technisch risico in zit een ander soort ontwikkelaar nodig dan voor projecten waar dat wel in zit.
In ons geval kan je wel peilen of iemand de kennis heeft die nodig is om aan te haken in het team.

En de ander is je zus
Steam: maxx0r
R5 1600 - RX480 - LG 34UC79G

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

quote:
Cartman! schreef op maandag 31 juli 2017 @ 14:00:
Hij dacht dat ik het simpelweg niet gezien had dat hij t verzoek had gestuurd dus hij zei nogmaals naam en bedrijf waarop ik zei dat ik hem wel had gezien maar dat t gewoon niet boeiend was. Toen begreep hij wel dat t niks ging worden.
LI stuurt automatisch een herinnering, tenzij je die aanvraag op negeren zet (volgens mij).
quote:
ANdrode schreef op maandag 31 juli 2017 @ 15:14:
[...]

Ander deelonderwerp:
Bij Google is geconcludeerd dat de voorspellende waarde van "veel" interviews achter elkaar boven 3-4 erg beperkt is. Daar is het aantal teams waar iemand langsgaat dus verminderd omdat dit wťl de uitval verhoogde maar niet de kwaliteit.
Snap die zin niet.
quote:
Hydra schreef op maandag 31 juli 2017 @ 16:00:
[...]

Nee hoor. Laat iemand in z'n proefperiode gewoon een relatief simpele applicatie maken. Eentje die je relatief simpel from scratch in 2 weken kunt maken. Evalueer dan na die twee weken of hij goed genoeg is en kick 'em eruit als dat niet het geval is.

Het probleem is dat nieuwe devs vaak in bestaande relatief complexe software gedropt worden en relatief makkelijk kunnen doen alsof ze nog aan het 'inwerken' zijn die eerste maand. En dan worden ze er nooit meer uitgedonderd want dat is moeilijk in Nederland (+ sunk cost fallacy).
Daarom zijn er tijdelijke contracten. Je hoeft bij twijfel niet gelijk onbepaalde tijd te geven. Je kan ook referenties controleren of verzoeken om klanten te mogen bellen over het afgeleverde werk.

• MeZZiN
Ik heb zo hekel aan opdrachtjes doen. Ik haak dan af als het gesprek niet goed genoeg is voor iemand dan jammer dan voor jullie 10 andere klussen / jobs. Ik heb genoeg medewerkers aangenomen om te weten na een gesprek of iemand het heeft of totaal niet. Maar goed dan maak je ook wel fouten maar dat los je niet op met een opdrachtje.

Beter is gewoon 2 maanden proeftijd en zorgen dan je iemand echt goed aan de tand voelt en dan weet je wat je heb. Voor nu want iemand wil wel eens veranderen over de jaren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hydra
quote:
PcDealer schreef op maandag 31 juli 2017 @ 16:29:
Daarom zijn er tijdelijke contracten.
Als je in de huidige markt goeie developers geen vast contract aanbiedt steek je schraal af. En referenties zullen niet snel iets negatiefs zeggen; dat kan een bedrijf in de problemen brengen (smaad). Ik zie niet waarom iemand twee weken iets aan niet relevants laten werken niet zou kunnen. Het probleem is alleen dat mensen alleen korte termijn willen denken en die twee weken als weggegooid geld zien. Alsof een waardeloze dev een half jaar tot een jaar aanhouden niks kost :)
quote:
MeZZiN schreef op maandag 31 juli 2017 @ 16:30:
Ik heb genoeg medewerkers aangenomen om te weten na een gesprek of iemand het heeft of totaal niet.
Ik heb genoeg mensen geinterviewd om te weten dat alleen praten een erg slechte indicator is. Ik zie liever gewoon het werk dat iemand doet.

Hydra wijzigde deze reactie 31-07-2017 16:33 (22%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
quote:
Catch22 schreef op maandag 31 juli 2017 @ 16:23:
[...]

In ons geval kan je wel peilen of iemand de kennis heeft die nodig is om aan te haken in het team.
True. Het is goed te doen. Je moet alleen kiezen welke "fout" je wilt maken (zeker als je weinig samples hebt).

Heb je liever een false-negative (onterechte afwijzing) of liever false-positives (onterechte acceptatie). Zoals @Hydra zegt wordt je in Nederland gedwongen om een bias naar onterecht afwijzen te introduceren en te belonen zoals in een lemon market.

Tijdelijke contracten zijn de oplossing en door de flexwet is ontslag tijdens een vast contract ook betaalbaar geworden (behalve bij ziekte)
quote:
Het was ook niet top geformuleerd.

Bij Google deed men eerst erg veel interview rondes. Dit is recent verlaagd omdat er met minder interview rondes net zulke goede resultaten gehaald worden (via: re:Work blog)

ANdrode wijzigde deze reactie 31-07-2017 16:35 (5%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hydra
Ik vind die lijn naar de nul in dat soort grafieken altijd grappig :)

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Verschil tussen,1% en een procentpunt kennen ze niet.

• ANdrode
  • Niet online
quote:
Hydra schreef op maandag 31 juli 2017 @ 16:36:
Ik vind die lijn naar de nul in dat soort grafieken altijd grappig :)
Ik vind het sowieso een interessante grafiek.

Als het proces niet veranderd is sinds de laatste keer dat ik er over gehoord heb, worden er interviews gedaan en beslist er daarna een hiring committee.

Je ziet dat de asymptoot niet naar 100% gaat. Er wordt dus kennis gebruikt door de hiring committee die niet overeenkomt met wat er uit de gemiddelde interview-score blijkt.
Sowieso een bias: Ik dacht dat de interview rondes niet werden afgemaakt als het echt tegenviel. Kan ook zijn dat het FB was waar elke interviewer met je naar de uitgang kon lopen en afscheid van je kon nemen.

Daardoor geef je extreem veel gewicht aan persoonlijke biases en voorkeuren van interviewers

• mstx
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
De recruiters hebben facebook ook ontdekt, kreeg vandaag een vriendschapsverzoek van zo'n persoon :F

• Mugwump
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 22:28
quote:
ANdrode schreef op maandag 31 juli 2017 @ 18:50:
[...]

Ik vind het sowieso een interessante grafiek.

Als het proces niet veranderd is sinds de laatste keer dat ik er over gehoord heb, worden er interviews gedaan en beslist er daarna een hiring committee.

Je ziet dat de asymptoot niet naar 100% gaat. Er wordt dus kennis gebruikt door de hiring committee die niet overeenkomt met wat er uit de gemiddelde interview-score blijkt.
Sowieso een bias: Ik dacht dat de interview rondes niet werden afgemaakt als het echt tegenviel. Kan ook zijn dat het FB was waar elke interviewer met je naar de uitgang kon lopen en afscheid van je kon nemen.

Daardoor geef je extreem veel gewicht aan persoonlijke biases en voorkeuren van interviewers
Ik vind het door elkaar gebruiken van interviews en interviewers ook verwarrend. Op de X-as rept men over vier interviewers, maar in de begeleidende tekst over vier interviews. Dat lijkt me toch echt wat anders. Kan me ook niet voorstellen dat er sollicitanten zijn die twintig rondes moeten doorlopen.

• ANdrode
  • Niet online
quote:
Mugwump schreef op maandag 31 juli 2017 @ 20:21:
[...]

Ik vind het door elkaar gebruiken van interviews en interviewers ook verwarrend. Op de X-as rept men over vier interviewers, maar in de begeleidende tekst over vier interviews. Dat lijkt me toch echt wat anders. Kan me ook niet voorstellen dat er sollicitanten zijn die twintig rondes moeten doorlopen.
Twee losse opmerkingen:
  • De scores van interviewers tijdens hetzelfde interview is waarschijnlijk sterk gecorreleerd
  • Het gaat om de mediaan van de score, die verplaatst sowieso niet sterk meer na veel interviews
Twintig interviewers lijkt mij erg makkelijk te halen. Tien rondes (daar) ook, zeker als je phone screening meetelt. Twintig is wel een stretch maar kan gedaan zijn als experiment?

Dit onderzoek concludeert alleen dat extra interviews/interviewscores na de eerste vier weinig extra informatie bieden. Dan is de score al "precies genoeg" bepaald

• gold_dust
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 22:35
quote:
ANdrode schreef op maandag 31 juli 2017 @ 16:33:
Bij Google deed men eerst erg veel interview rondes. Dit is recent verlaagd omdat er met minder interview rondes net zulke goede resultaten gehaald worden (via: re:Work blog)
Zo bijzonder zijn de eigen ontwikkelingen van Google nou niet bepaald, het meeste wat ze zelf ontwikkeld hebben is geflopt en wat wel succesvol is, is door startups ontwikkeld die ze hebben overgekocht. Hebben ze dat ook meegenomen in de statistiek, dat de beste mensen die daar werken nooit geÔnterviewd zijn maar overgekocht zijn van startups?

• Mugwump
Valt dit ook onder shitpraktijken? :P

Die partij benaderde me volgens mij onlangs nog weer met een slappe smoes bij m'n werkgever.

• JeroenFM
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 19:14
quote:
Mugwump schreef op woensdag 2 augustus 2017 @ 14:34:
Valt LINK ook onder shitpraktijken? :P

Die partij benaderde me volgens mij onlangs nog weer met een slappe smoes bij m'n werkgever.
Daar is de Rapporteer knop voor

• F_J_K
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator SWS

Front verplichte underscores

offtopic:
Yup. Even mijn global modrechten gebruiken O-)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 17:25
Ik laat de kandidaten graag een testje doen.
Toen ik een verkoper aanwierf deden we ook een testje in excell.
Er was er toch wel een bij die een simpele sumproduct niet kon uitvoeren, en er ook niet in slaagde om een filter en een sortering te gebruiken. Was pro in xls volgens zijn CV.

• SmurfLink
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online
Nou ik heb nu voor het eerst ook gehad dat een shitrecruiter me heeft geprobeerd te bellen nadat ik niet reageerde op z'n linkedin verzoek (ik was op vakantie). Geen idee hoe ie aan m'n nummer komt, wellicht via onze telefooncentrale me laten opzoeken ofzo. Maar hij was niet heel snugger. Zegt hallo met z'n voornaam alleen, dat twee van z'n opdrachtgevers interesse hebben in mijn profiel als developer en of ik hem even terug kan bellen. Vanaf een privenummer die niet zichtbaar is, zonder nummer achter te laten. :P Goeiemorgen!

Krijg overigens ook weer aardig wat Linkverzoekjes.. ze leren het nog steeds niet.

• Cerenas
  • Registratie: februari 2006

Cerenas

Light

quote:
mstx schreef op maandag 31 juli 2017 @ 19:34:
De recruiters hebben facebook ook ontdekt, kreeg vandaag een vriendschapsverzoek van zo'n persoon :F
Dit heb ik ook recentelijk gehad. De betreffende vrouw voegde me eerst toe op LinkedIn, waar ik niet op reageerde en vervolgens kreeg ik een tijdje later een uitnodiging op Facebook. Erg raar. Sindsdien mijn account daar ook aardig afgeschermd.

Website | PC specs | Steam

• Davidshadow13
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 22:10
quote:
Catch22 schreef op maandag 31 juli 2017 @ 16:03:
Sterker nog, als developer vraag ik bij elke sollicitatie of het 2e gesprek kan plaatsvinden met een andere developer uit het team of de organisatie. Zo krijg je als sollicitant ook een veel beter idee van de werkomgeving en hoe de applicatie waar je aan gaat werken eruit ziet.
quote:
Hydra schreef op maandag 31 juli 2017 @ 16:00:
[...]

Dit is zeker effectief maar nu moet ik ook zeggen dat ik daar zelf wel een hekel aan heb. Krijg je toch een beetje dat gevoel van het HBO, opdrachtjes doen op niks af. Wat wij zelf vaak doen met vooral juniors is werven via stage. We bieden relatief uitgebreide afstudeeropdrachten waar wij als bedrijf iets aan hebben maar zo kun je ook meteen de kwaliteiten van een persoon kunt zien. Eigenlijk alle juniors die bij ons binnenkomen gaan op deze manier en dat werkt erg prettig. Zo kun je iemand over langere periode aan het werk zien en bij het aangaan van een contract is de persoon al redelijk ingewerkt waardoor hij sneller productief is. Win/win situatie.

HD4Life @ Full-HD

• Ch4oZZzz
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 09-09 20:51
Ook leuk recruiters die spontaan niks meer van zich laten horen. Terwijl ze je aan het bemiddelen zijn en gesprek bijna geregeld is.
In zo'n geval toch maar bedrijf zelf direct benaderen. Helaas niet geworden.

• Hydra
quote:
Ik had 't over senior developers. Die kan je moeilijk een stage laten doen ;)

En met een applicatie bouwen bedoel ik dus precies dat; gewoon een simpele tool die wel gewoon gebruikt gaat worden maar je in een week of twee af kunt hebben. Dan kun je goed zien wat voor'n vlees je in de kuip hebt zitten. Als een 'senior' iemand dan niet vooruit komt in die twee weken kun je gewoon afscheid van 't nemen. En zo'n iemand kan zich dan niet voor de volledige proefperiode verschuilen achter de complexiteit van je systemen onder 't mom van 'inwerken'.

• Davidshadow13
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 22:10
quote:
Hydra schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 12:55:
[...]

En met een applicatie bouwen bedoel ik dus precies dat; gewoon een simpele tool die wel gewoon gebruikt gaat worden maar je in een week of twee af kunt hebben. Dan kun je goed zien wat voor'n vlees je in de kuip hebt zitten. Als een 'senior' iemand dan niet vooruit komt in die twee weken kun je gewoon afscheid van 't nemen. En zo'n iemand kan zich dan niet voor de volledige proefperiode verschuilen achter de complexiteit van je systemen onder 't mom van 'inwerken'.
Dat ben ik met je eens. De meeste seniors bij ons komen uit doorstroming of uit het netwerk van directe collega's dus dan heb je dat issue minder omdat je dan beter zicht hebt op wat voor personen je binnen haalt.

Al is een dergelijke scenario natuurlijk niet op te brengen voor de grotere consultancy toko's en detacheerders. Als je elke maand een aantal seniors binnen krijgt dan houden de ideeŽn voor bruikbare tooltjes snel op ben ik bang.

HD4Life @ Full-HD

• Hydra
quote:
Davidshadow13 schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 13:08:
Al is een dergelijke scenario natuurlijk niet op te brengen voor de grotere consultancy toko's en detacheerders. Als je elke maand een aantal seniors binnen krijgt dan houden de ideeŽn voor bruikbare tooltjes snel op ben ik bang.
Genoeg open source projecten die hulp kunnen gebruiken. En da's nog leuk kwa marketing ook.

• CodeCaster
  • Registratie: juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

👌👀 good shit ✔💯

Maar developers die from scratch iets leuk kunnen neerzetten, zijn weer niet gegarandeerd geschikt om daarna in een bestaand project gedropt te worden.

Maar inderdaad, ik ben het ook al een paar keer tegengekomen: beginnen op een relatief unconstrained project, bijvoorbeeld een nieuwe tool bouwen op basis van een bestaande dataset of API, zodat men kan zien hoe je denkt, discussieert en programmeert. Ik vind 't prima.

Als iemand in die "proeftijd" al niets voor elkaar krijgt, krijgt 'ie dat daarna ook niet.

As always, we are nailed to a cross of our own construction.

• Mugwump
quote:
Hydra schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 12:55:
[...]

Dat klinkt natuurlijk wel leuk, maar de laatste keer dat ik solliciteerde had ik vier procedures tegelijk lopen. Wat testjes die een paar uur kosten prima, maar ik ga dan geen applicaties bouwen.
Bij gesprekken kun je vaak vrij goed peiling wat het (inhoudelijke) kennisniveau is en aan de hand van de vragen die iemand stelt kun je ook wel vrij aardig een denkniveau peilen. Natuurlijk kan het zijn dat iemand heel introvert is. Als ik tijdens een gesprek merk dat iemand erg moeilijk uit z'n woorden komt of zenuwachtig is, maar ik toch wel het idee heb dat iemand het werk best aankan, dan stel ik een opdrachtje voor dat iemand rustig voor zichzelf kan doen zonder op z'n vingers gekeken te worden.

In een proefperiode kun je bovendien veel meer aan mensen zien dan werktempo. Stellen ze de juiste vragen? In hoeverre vragen ze collega's Łberhaupt om hulp? Wat brengen ze zelf in? Enzovoort. Senior heeft in mijn ogen niet enkel betrekking op een bepaald kennisniveau, maar ook op een mate van zelfstandigheid en andere gedragscompetenties.

• Hydra
quote:
Mugwump schreef op donderdag 3 augustus 2017 @ 15:48:
Dat klinkt natuurlijk wel leuk, maar de laatste keer dat ik solliciteerde had ik vier procedures tegelijk lopen. Wat testjes die een paar uur kosten prima, maar ik ga dan geen applicaties bouwen.
Volgens mij zei ik heel letterlijk dat ik het over de proefperiode had.
Pagina: 1 ... 34 ... 38 Laatste

Apple iPhone X Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*