Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-09 08:50
Verwijderen van gegevens verplicht?

Dat is wel een beetje vreemd. Als ik recruiter zou zijn en een database met gegevens had, zou ik dus iemands gegevens op zijn/haar verzoek moeten verwijderen? En als ik dan via via die gegevens de volgende dag weer krijg mag ik ze dus opnieuw in mijn database zetten? Na het verwijderen weet ik immers niet dat ik die gegevens al gehad heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartillus
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-03-2023
Gadgeteer schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 15:14:

Dat is wel een beetje vreemd. Als ik recruiter zou zijn en een database met gegevens had, zou ik dus iemands gegevens op zijn/haar verzoek moeten verwijderen? En als ik dan via via die gegevens de volgende dag weer krijg mag ik ze dus opnieuw in mijn database zetten? Na het verwijderen weet ik immers niet dat ik die gegevens al gehad heb?
Een lijstje bijhouden van personen die verwijdering van gegevens hadden verzocht kan volgens mij best. Alleen naam, en alleen om te checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-09 19:34
Gadgeteer schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 15:14:

Recruiters hebben zich aan geldende wetgeving te houden. Gegevens via via krijgen klinkt niet heel legitiem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:00

Onbekend

...

Je kunt het vergelijken met Google. Sommige sites hebben verzocht om niet meer in de zoekresultaten van Google te willen komen, en dus heeft Google dat ergens opgeslagen. Recruiters zouden op een vergelijkbare wijze ook zo'n persoon ook moeten marken als "verwijderd".

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
unezra schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 16:25:
[...]

Mwah.
Er is een verschil tussen optisch verwijderen zodat een medewerker niet meer bij de gegevens kan, of data volledig van het systeem verwijderen.

Dat laatste is zo goed als onmogelijk.
Nou er zit gewoon altijd ergens een file op disk achter, database heeft ook een file op disk.
Dat je dan de rest van de gegevens ook mee wegpleurt is een detail maar weghalen is echt niet zo moeilijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Shadowhawk00 schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 11:34:
[...]

Nou er zit gewoon altijd ergens een file op disk achter, database heeft ook een file op disk.
Dat je dan de rest van de gegevens ook mee wegpleurt is een detail maar weghalen is echt niet zo moeilijk.
Heb je ooit wel eens geprobeerd specifieke data volledig te verwijderen van alle systemen, snapshots en backups?

Het _kan_ niet. Niet zonder daar letterlijk weken mee bezig te zijn.

Data weggooien van een WORM tape is fysiek onmogelijk. (Ok, niet helemaal. WORM is geen fysieke beveiliging maar electronica of een header die niet toe staat dat de tape meerdere malen beschreven / overschreven word.) Wil je data van je WORM tapes verwijderen, moet je alle data restoren, de data weggooien, je WORM tapes vernietigen en daarna je data weer op tape zetten.

Kortom, ja, het is _wel_ moeilijk en dus niet realistisch van een bedrijf te eisen dat ze al je data definitief en van alle plekken verwijderen.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:35
ge-flopt schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 15:35:
[...]

Ik zou je baas informeren en gewoon eens kijken wat eruit komt. ;) Alleen al om de recruiter bezig te houden.
Punt is dus dat je baas dat recruitment bureau heeft ingezet om mensen te werven .. en vervolgens gaan ze dus eigen mensen 'herwerven' (is dat een woord?)
Zal je baas fijn vinden kosten technisch.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Laatst online: 14-09 16:11
Lekkere zakenrelatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
unezra schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 14:53:
[...]

En hoe ga je precies al die data van je snapshots en backups verwijderen? :)

(Met bij die laatste nog een extra uitdaging: WORM tapes. Die kun je niet overschrijven. De enige manier is restoren, data verwijderen, data opnieuw backuppen.)
Dat is dus echt geen argument. Je hebt een wet en je hebt je eraan te houden. Als jij je data opslaat op een manier die lastig te verwijderen is dan is dat jouw probleem en jouw verantwoordelijkheid. Dan vernietig je maar wat meer data. (En de volgende keer beter nadenken over hoe je je data opslaat.)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
unezra schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 11:53:
[...]

Heb je ooit wel eens geprobeerd specifieke data volledig te verwijderen van alle systemen, snapshots en backups?

Het _kan_ niet. Niet zonder daar letterlijk weken mee bezig te zijn.

Data weggooien van een WORM tape is fysiek onmogelijk. (Ok, niet helemaal. WORM is geen fysieke beveiliging maar electronica of een header die niet toe staat dat de tape meerdere malen beschreven / overschreven word.) Wil je data van je WORM tapes verwijderen, moet je alle data restoren, de data weggooien, je WORM tapes vernietigen en daarna je data weer op tape zetten.

Kortom, ja, het is _wel_ moeilijk en dus niet realistisch van een bedrijf te eisen dat ze al je data definitief en van alle plekken verwijderen.
Dat kan wel, maar je moet er wel vanaf het moment dat je je systemen opzet er rekening mee houden (en dat 1 van de punten waarop je een goed software bedrijf kan onderscheiden van de prutsers). Backups en snapshots met persoonsgegevens moet&mag je niet oneindig lang bewaren, je zal ze dus na een tijdje moeten weggooien. En WORMtapes moet je gewoon niet gebruiken voor zulke data.

En los daarvan, wat hierboven al word gezegd. Het is niet jouw probleem dat er nogal wat prutsers rond lopen in het software wereldje. Als zetten ze hun infrastruur zo op dat het moeilijk is om data te verwijderen zullen ze die moeite maar moeten doen of de boel vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Ankona schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 17:33:
[...]
Dat is dus echt geen argument. Je hebt een wet en je hebt je eraan te houden. Als jij je data opslaat op een manier die lastig te verwijderen is dan is dat jouw probleem en jouw verantwoordelijkheid. Dan vernietig je maar wat meer data. (En de volgende keer beter nadenken over hoe je je data opslaat.)
Volgens mij is het dus niet zo zwart-wit. Bij het verwijderen van data gaat het er volgens mij vooral over dat het niet in het actuele bestand meer zit en dus niet de eerste de beste medewerker nog bij die gegevens kan. Terug zetten van backups valt daar volgens mij niet onder. Dat zou ook totaal onredelijk zijn.
RagingPenguin schreef op zaterdag 17 juni 2017 @ 18:25:
[...]

Dat kan wel, maar je moet er wel vanaf het moment dat je je systemen opzet er rekening mee houden (en dat 1 van de punten waarop je een goed software bedrijf kan onderscheiden van de prutsers). Backups en snapshots met persoonsgegevens moet&mag je niet oneindig lang bewaren, je zal ze dus na een tijdje moeten weggooien. En WORMtapes moet je gewoon niet gebruiken voor zulke data.
Waarom zou je WORM niet mogen gebruiken voor zulke data?
Dan nog, ook zonder WORM wil je het niet. Je zult je complete archief door moeten, met een beetje pech honderden of duizenden tapes. Succes met verwijderen van alle gegevens van die ene specifieke klant uit al die databestanden.

Dat heeft niets te maken met je systemen goed in richten maar met redelijkheid van wat onder "verwijderen" word gezien.
En los daarvan, wat hierboven al word gezegd. Het is niet jouw probleem dat er nogal wat prutsers rond lopen in het software wereldje. Als zetten ze hun infrastruur zo op dat het moeilijk is om data te verwijderen zullen ze die moeite maar moeten doen of de boel vervangen.
Sorry, maar je backups goed voor elkaar hebben is juist een goed ding. "Prutsers" spreek je over als mensen geen fatsoenlijke backupstrategie hebben en dus data maar beperkt op slaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
unezra schreef op zondag 18 juni 2017 @ 16:21:
Volgens mij is het dus niet zo zwart-wit. Bij het verwijderen van data gaat het er volgens mij vooral over dat het niet in het actuele bestand meer zit en dus niet de eerste de beste medewerker nog bij die gegevens kan. Terug zetten van backups valt daar volgens mij niet onder. Dat zou ook totaal onredelijk zijn.

Sorry, maar je backups goed voor elkaar hebben is juist een goed ding. "Prutsers" spreek je over als mensen geen fatsoenlijke backupstrategie hebben en dus data maar beperkt op slaan.
Bij een fatsoenlijke back-up strategie hoort het verwijderen van de back-up net zo goed als het maken van een back-up. Back-ups maken is opzich niet moeilijk en doet praktisch iedereen. De fatsoenlijke ontwikkelaars onderscheid je van de prutsers op wat ze daarna doen met de back-up.

En als je het tijdig vernietigen van de back-up goed voor elkaar hebt is terugzetten en aanpassen niet nodig (en dat zou ook het laatste wat je wilt moeten zijn). De termijn waar binnen je de data moet verwijderen is nl niet per direct.
Waarom zou je WORM niet mogen gebruiken voor zulke data?
Omdat je het je dan onmogelijk maakt om je aan de wetgeving te houden.
Dan nog, ook zonder WORM wil je het niet. Je zult je complete archief door moeten, met een beetje pech honderden of duizenden tapes. Succes met verwijderen van alle gegevens van die ene specifieke klant uit al die databestanden.
Niet willen is wel een van de meest lamé excuses om je maar niet aan de wetgeving te houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

RagingPenguin schreef op zondag 18 juni 2017 @ 17:09:
[...]
Bij een fatsoenlijke back-up strategie hoort het verwijderen van de back-up net zo goed als het maken van een back-up. Back-ups maken is opzich niet moeilijk en doet praktisch iedereen. De fatsoenlijke ontwikkelaars onderscheid je van de prutsers op wat ze daarna doen met de back-up.
Het vernietigen van je _totale_ backup is niet moeilijk. Je vernietigt eenvoudigweg je tapes of je recycled ze. Het vernietigen van 1 specifiek deel van je data is niet zo makkelijk en dat is waar het hier nu om gaat. Daar vraag ik me dus sterk af of je daar wel toe verplicht bent. Je bent namelijk verplicht je aan de wettelijke bewaartermijnen te houden maar of je ook een specifiek record van al je backups moet kunnen verwijderen, het zou op zijn minst onredelijk van de wetgever zijn.
En als je het tijdig vernietigen van de back-up goed voor elkaar hebt is terugzetten en aanpassen niet nodig (en dat zou ook het laatste wat je wilt moeten zijn). De termijn waar binnen je de data moet verwijderen is nl niet per direct.
Ook daar, dat gaat om je totale backupset en daar zijn wettelijke bewaartermijnen voor. Niet om individuele records die je moet vernietigen omdat een willekeurige klant daar om vraagt. (Dus los van de bewaartermijnen.)
[...]
Omdat je het je dan onmogelijk maakt om je aan de wetgeving te houden.
WORM kun je na gegeven periode vernietigen. Het is niet onmogelijk de datadragers te vernietigen, het is alleen niet mogelijk data te overschrijven.

Maar ook met reguliere backuptapes heb je dat probleem. Data staat zelden als flat file op een tape. Niet zelden gaat het om database records. Wil je een record uit een database verwijderen van zeg de periode van nu tot 5 jaar terug, zul je al die data op een systeem moeten zetten, de database aan een systeem moeten hangen, het record moeten verwijderen en dan de data terug op tape moeten zetten en dat voor *alle* backupsets.

Is de wet werkelijk zo strict dat ze dat verwachten en is er jurisprudentie waaruit blijkt dat zoiets daadwerkelijk word afgedwongen? Een individueel record op verzoek verwijderen is namelijk op die manier absurd omslachtig en duur.

Het is wat anders als data na een bepaalde periode niet meer aanwezig mag zijn. Zeg een opzegging van een klant, waarbij de data na 5 jaar niet meer op het systeem aanwezig mag zijn. Dat is inderdaad een kwestie van goed inregelen van je software, waardoor die data vanuit de software na gegeven periode van het systeem verwijderd word en _dus_ na een bepaalde periode ook niet meer in de backups aanwezig is.
[...]
Niet willen is wel een van de meest lamé excuses om je maar niet aan de wetgeving te houden...
Het gaat hier om redelijkheid en om wat de wet werkelijk eist. Niet om niet willen. Zou jij het redelijk vinden als het verwijderen van jouw data letterlijk manweken werk is en duizenden EUR kost, terwijl op het moment dat jij het verzoek doet om je data te verwijderen, het meer dan voldoende is dat uit het actueel toegangkelijke bestand te doen en niet uit alle historische bestanden zoals backups.

Hoe legitiem is je verzoek uberhaupt. "Ik wil dat mijn data verwijderd word." Het kan wel eens zijn dat je dat niet eens juridisch af kunt dwingen omdat er enkel wettelijke bewaartermijnen zijn, maar je een bedrijf niet kunt dwingen je data te verwijderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:56
Ach jongens, laat je niet zo gaan en weer even on topic en ga verder in het backup topic.

Of een recruiter een backup terug gaat zetten om je mailadres te kunnen achterhalen en je een mail gaat sturen. Lijkt mij erg ver gezocht...

[ Voor 44% gewijzigd door jongetje op 18-06-2017 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
wheel schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 22:45:
[...]
Recruiters hebben zich aan geldende wetgeving te houden. Gegevens via via krijgen klinkt niet heel legitiem.
Via via kan gewoon legitiem zijn. Bedrijven kunnen gegevens uitwisselen of verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
Gadgeteer schreef op maandag 19 juni 2017 @ 07:08:
[...]

Via via kan gewoon legitiem zijn. Bedrijven kunnen gegevens uitwisselen of verkopen.
Natuurlijk kan he, maar niet zomaar. Zie https://autoriteitpersoon...kken-van-persoonsgegevens

[ Voor 36% gewijzigd door wheel op 19-06-2017 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
wheel schreef op maandag 19 juni 2017 @ 08:16:
[...]

Regelgeving? Er is wetgeving: Wet bescherming persoonsgegevens.
Regelgeving, wetgeving... geef het een naam.
Ik denk dat de WPB voor dit soort gevallen nog wel een steekje laat vallen?

[ Voor 54% gewijzigd door Gadgeteer op 19-06-2017 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
Gadgeteer schreef op maandag 19 juni 2017 @ 08:15:
[...]

Idd, zou mooi zijn als de regelgeving hieromtrend verder werd uitgewerkt. Iets als het bel-me-niet register voor online gegevens ofzo.
Regelgeving verder uitwerken? Er is wetgeving: Wet bescherming persoonsgegevens.

[ Voor 4% gewijzigd door wheel op 19-06-2017 08:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
unezra schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 14:53:
Volgens mij word die "verplicht" soep niet zo heet gegeten.
Je moet, als iets inderdaad niet verwijderd kan worden, dit goed onderbouwen:
Indien de persoonsgegevens zijn vastgelegd op een gegevensdrager waarin geen wijzigingen kunnen worden aangebracht, dan treft hij de voorzieningen die nodig zijn om de gebruiker van de gegevens te informeren over de onmogelijkheid van verbetering, aanvulling, verwijdering of afscherming ondanks het feit dat er grond is voor aanpassing van de gegevens op grond van dit artikel.
Gadgeteer schreef op maandag 19 juni 2017 @ 08:15:
Ik denk dat de WPB voor dit soort gevallen nog wel een steekje laat vallen?
En dat baseer je waar op?

[ Voor 14% gewijzigd door Hydra op 19-06-2017 09:08 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartillus
  • Laatst online: 28-03-2023
Dan is het maar goed dat de GDPR er aan komt en uitgebreider is dan de WBP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
Hydra schreef op maandag 19 juni 2017 @ 09:08:
[...]

Je moet, als iets inderdaad niet verwijderd kan worden, dit goed onderbouwen:

[...]

[...]

En dat baseer je waar op?
Dat baseer ik op de zovele verhalen van mensen die nog steeds lastig gevallen worden. En op het feit dat er een uitgebreidere regelgeving aan staat te komen. Als de WPB de lading goed zou dekken, zou een andere variant niet nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:37
Dear (naam), Wij zijn op zoek naar een Systeembeheerder in (stad) en uw profiel lijkt een geweldige wedstrijd.
They require someone who can speak Dutch and some English for this exciting role. Below is a link to the webiste (link) and attached is the job description.
If you are interested or know of anyone else who would be, it would be great to have a chat. Ik kijk uit naar uw antwoord. Hartelijk dank, (naam)
Tsja, zal ik meteen even de vertaling en spelfouten fixen, als ik toch al je werk ga doen? 8)7

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een geweldige wedstrijd ;w Ik zou het op m'n LinkedIn profiel zetten!

Webiste is natuurlijk het Franse woord voor website 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 10:59
unezra schreef op zondag 18 juni 2017 @ 17:40:
[...]

Ook daar, dat gaat om je totale backupset en daar zijn wettelijke bewaartermijnen voor. Niet om individuele records die je moet vernietigen omdat een willekeurige klant daar om vraagt. (Dus los van de bewaartermijnen.)
Backups zijn primair om verloren data te restoren, niet om data voor langere tijd te bewaren. Daar zijn alle tools voor gebouwd en ingericht. Dat veel bedrijven uit gemakzucht hun backup gebruiken om aan hun bewaarplicht te voldoen gaat ze nu met deze regelgeving bijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

timag schreef op maandag 19 juni 2017 @ 11:32:
[...]
Backups zijn primair om verloren data te restoren, niet om data voor langere tijd te bewaren. Daar zijn alle tools voor gebouwd en ingericht. Dat veel bedrijven uit gemakzucht hun backup gebruiken om aan hun bewaarplicht te voldoen gaat ze nu met deze regelgeving bijten.
Ik zie het probleem niet zo.

Ik wil namelijk juist ook data van lang geleden kunnen restoren (het is al eens gebeurt dat we data van 6 maanden tot een jaar terug moesten halen) en daar zijn backups perfect voor.

Het is niet onredelijk je backups voor langere tijd te willen bewaren en in alle gevallen blijft het ontzettend lastig om 1 specifiek stuk data (record) van alle datadragers te verwijderen.

Ben benieuwd hoe ze dat precies in de nieuwe wet hebben geregeld want het stuk van @hydra in de huidige / oude wet is daar heel duidelijk in: Je mag de data gewoon nog steeds hebben, je moet alleen met een goede verklaring komen waarom je die data niet kunt verwijderen. (En "het staat op WORM" of "ik moet daarvoor 300 tapes terug spoelen" lijkt me absoluut een goede reden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
unezra schreef op maandag 19 juni 2017 @ 11:39:
Ben benieuwd hoe ze dat precies in de nieuwe wet hebben geregeld want het stuk van @hydra in de huidige / oude wet is daar heel duidelijk in: Je mag de data gewoon nog steeds hebben, je moet alleen met een goede verklaring komen waarom je die data niet kunt verwijderen. (En "het staat op WORM" of "ik moet daarvoor 300 tapes terug spoelen" lijkt me absoluut een goede reden.)
Nouja. Ik vermoed dat 't wel eens wat beter onderbouwd moet zijn dan dat. Tapes e.d. zijn een keuze en ik kan me best voorstellen dat voor archivering met dit soort zaken rekening gehouden dient te worden.

Daarnaast heeft hij gewoon gelijk; archivering en back-ups zijn gewoon andere doelen. Dat je voor een back-up data geen twee jaar bewaart is logisch maar dat is voor veel dingen (transactiegegevens etc.) toch wel echt verplicht.

Een luie dev die het back-up mechanisme ook als archivering voor zaken die hij wel moet bewaren misbruikt zal wel met wat beters moeten komen dan met "geen zin in".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Hydra schreef op maandag 19 juni 2017 @ 12:00:
[...]
Nouja. Ik vermoed dat 't wel eens wat beter onderbouwd moet zijn dan dat. Tapes e.d. zijn een keuze en ik kan me best voorstellen dat voor archivering met dit soort zaken rekening gehouden dient te worden.
Maar dat gaat dus om archivering.

Ik vind het logisch dat in bijvoorbeeld je CRM, per type gegevens word bijgehouden hoe lang deze in het CRM beschikbaar moeten zijn en wanneer deze verwijderd moeten worden.

Ook is het niet onredelijk vanuit je CRM de data te kunnen verwijderen uit het actuele databestand, waarmee het vanzelf ooit uit de snapshots, replicatie en backups word verwijderd. (Data niet meer aanwezig, dus ook niet meer meegenomen in de backups.)

Dat soort zaken zijn allemaal geautomatiseerde dingen en logischerwijs moet dat in software mogelijk zijn. Dat is wat anders dan iemand die on-demand vraagt dat data verwijderd moet worden. Zo'n vraag is redelijk, uit het actuele bestand. Niet uit backups.
Daarnaast heeft hij gewoon gelijk; archivering en back-ups zijn gewoon andere doelen. Dat je voor een back-up data geen twee jaar bewaart is logisch maar dat is voor veel dingen (transactiegegevens etc.) toch wel echt verplicht.
Misschien ben ik daarin te conservatief en word ik ongemakkelijk van "maar 2 jaar aan backups". :)
Een luie dev die het back-up mechanisme ook als archivering voor zaken die hij wel moet bewaren misbruikt zal wel met wat beters moeten komen dan met "geen zin in".
Tuurlijk maar eerder geschetste manier lijkt mij niet redelijk om te verlangen. In the end kan in zo'n situatie enkel nog ICT bij de gegevens en die zullen, als ze hun werk verstaan, bij twijfel na gaan of die data wel gerestored *mag* worden. Of, in grotere organisaties, zijn er richtlijnen voor. Ik kan me voorstellen dat er situaties zijn waar het hele databestand wel gerestored mag worden, maar bepaalde records niet meer gebruikt mogen worden. In the end is het denk ik minder relevant of data aanwezig is, maar dat data op welke manier dan ook gebruikt word. De wet en regelgeving is om te voorkomen dat data die niet meer gebruikt mag worden, alsnog gebruikt word. Daarin heeft ook een ICT afdeling zijn verantwoordelijkheid te nemen en da's in mijn beleving eerder door te weigeren bepaalde data ter beschikking te stellen dan de onmogelijke taak uitvoeren van het terugspoelen van jaren aan backups, het verwijderen van specifieke gegevens daaruit en het vervolgens opnieuw op tape zetten daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-09 17:00

Stoney3K

Flatsehats!

@unezra Je gaat er volgens mij vanuit dat een "verzoek tot verwijdering" met terugwerkende kracht zou moeten. Dat concludeer ik nergens uit.

Als een klant verzoekt om zijn gegevens te verwijderen dan moeten die gegevens vanaf dat moment niet meer in het systeem staan. Of ze wel of niet in een archief of in een backup aanwezig zijn wordt niks over gezegd. Je hoeft dus niet elke afzonderlijke backup-set door te gaan spitten of er nog gegevens van klant X in zitten, hooguit de laatste backup-set om te voorkomen dat die gegevens onverhoopt worden teruggezet bij een restore van de laatste backup.

Wat dat betreft zie ik weinig verschil met elke andere mutatie in een data-set.

[ Voor 6% gewijzigd door Stoney3K op 19-06-2017 12:30 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Stoney3K schreef op maandag 19 juni 2017 @ 12:29:
@unezra Je gaat er volgens mij vanuit dat een "verzoek tot verwijdering" met terugwerkende kracht zou moeten. Dat concludeer ik nergens uit.

Als een klant verzoekt om zijn gegevens te verwijderen dan moeten die gegevens vanaf dat moment niet meer in het systeem staan. Of ze wel of niet in een archief of in een backup aanwezig zijn wordt niks over gezegd. Je hoeft dus niet elke afzonderlijke backup-set door te gaan spitten of er nog gegevens van klant X in zitten, hooguit de laatste backup-set om te voorkomen dat die gegevens onverhoopt worden teruggezet bij een restore van de laatste backup.
Helemaal mee eens maar dat "met terugwerkende kracht" noodzakelijk / verplicht is word hier in dit topic wel gesuggereerd. :-)

Dat is dus precies mijn punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gooddaddy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-07 08:26
Kreeg gisteren een telefoontje van iemand van PHIND. Ik zou in de top 10 staan van BI-professionals volgens een lijstje dat hij had gekregen van een collega. Ik schoot direct in de lach. Nadat ik hem had verteld dat het een originele openingszin was heb ik hem ook maar verteld dat ik zonder problemen 10 mensen kan noemen die beter zijn in mijn vakgebied en dat hij dus gewoon onzin aan het uitkramen was. Hij probeerde nog even om me te verleiden tot een uitspraak dat hij me over een maand of vijf kon terugbellen, maar dat heb ik ook maar niet gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gaius
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
gooddaddy schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 07:49:
Kreeg gisteren een telefoontje van iemand van PHIND. Ik zou in de top 10 staan van BI-professionals volgens een lijstje dat hij had gekregen van een collega. Ik schoot direct in de lach. Nadat ik hem had verteld dat het een originele openingszin was heb ik hem ook maar verteld dat ik zonder problemen 10 mensen kan noemen die beter zijn in mijn vakgebied en dat hij dus gewoon onzin aan het uitkramen was. Hij probeerde nog even om me te verleiden tot een uitspraak dat hij me over een maand of vijf kon terugbellen, maar dat heb ik ook maar niet gedaan.
Hij vroeg niet eens om die 10 namen? Gemiste kans.

Ik moet zeggen, sinds ik m'n foto en endorsements van m'n linkedin-account heb verwijderd is het heerlijk stil. Of wellicht heb ik de gebruikelijke recruiters lang genoeg genegeerd zodat ze weten dat er toch niks te halen valt. :+

Waarom heb ik dat account eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Gaius schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 08:30:
[...]
Ik moet zeggen, sinds ik m'n foto en endorsements van m'n linkedin-account heb verwijderd is het heerlijk stil. Of wellicht heb ik de gebruikelijke recruiters lang genoeg genegeerd zodat ze weten dat er toch niks te halen valt. :+
Foto is idd een ranking factor. Ik merk dat ik wel kwalitatief goede reacties krijg via Linkedin nu (flow gaat van artikelen of Github -> LinkedIn profiel voor CV).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
citruspers schreef op maandag 19 juni 2017 @ 10:50:
[...]

Tsja, zal ik meteen even de vertaling en spelfouten fixen, als ik toch al je werk ga doen? 8)7
Da's wel een hele speciale combinatie zeg. Dat ze dit durven te versturen is eigenlijk ook wel heel triest..

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:09

Typhone

Who Dares Wins

3 uur Nigel Frank aan het lijntje gehouden om ze dan af te kappen met een, jongens ik moet NU een meeting in, mazzel. *O* oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twilightschild
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-09 22:19
Tsja, wat moet ik hier nu mee? Wel weinig onzin. Maar ook weinig zinnigs:
De toekomst; Windows of Linux?

<naam>
-
06xxxxxxxx | xxxxx@snow.nl

[ Voor 12% gewijzigd door twilightschild op 27-06-2017 09:54 . Reden: Op verzoek geanonimiseerd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
unezra schreef op maandag 19 juni 2017 @ 11:39:
[...]

Ik zie het probleem niet zo.

Ik wil namelijk juist ook data van lang geleden kunnen restoren (het is al eens gebeurt dat we data van 6 maanden tot een jaar terug moesten halen) en daar zijn backups perfect voor.

Het is niet onredelijk je backups voor langere tijd te willen bewaren en in alle gevallen blijft het ontzettend lastig om 1 specifiek stuk data (record) van alle datadragers te verwijderen.

Ben ik het niet mee eens, dat jij je infra hebt opgezet op een manier waardoor je slecht data kan verwijderen is geen excuus om het niet te doen. Dan moet je de it-infrastructuur gewoon inrichten op een manier waardoor je wel aan de wet kan voldoen. Want waar ga je anders de grens trekken? Straks komt een bedrijf aan met tja ik heb de server naar india geoutsourced maar ik spreek geen engels dus kan ik de data niet weghalen.

Maar eigenlijk is het heel simpel met die backups, gewoon data weghalen, een nieuwe volledige backup maken en je oude backups deleten en je bent klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hi iedereen!

Ik schrik eigenlijk wel een beetje van de berichten die hier in dit topic worden geschreven en vooral ook de reacties. Laten we niet vergeten dat we allemaal mensen zijn en we allemaal ons werk zo goed mogelijk te doen. Agressieve methodieken zullen vaak ten grondslag liggen aan onwetendheid of management targets. Al hoewel ik wel de irritatie van zeer goed begrijp..

Nu werk ik zelf bij een IT bedrijf en doe ik de werving en selectie van personeel wat echt bij ons komt werken. In de huidige tijd, waarin de markt van IT-ers aardig oververhit is, proberen mijn collega's en ik nieuwe mensen te enthousiasmeren. Wij hebben zelf geen harde targets en willen echt mensen blij maken met een nieuwe baan. Vooral jonge mensen of mensen zonder certificering kunnen wij helpen.

Maar hoe kom je nog oprecht over, als zelfs IT-ers bij een vrienden-etentje je al de rug toedraaien als je zegt wat je in het dagelijks leven doet. Het zorgt er bijna voor dat ik bij een voorstelrondje liever niet zeg wat ik voor baan heb. En begrijp mij goed, ik hou van mijn baan. Ik ben recruiter geworden omdat ik wil weten wat mensen drijft, en mogelijk hun ambities bij ons bedrijf kunnen waarmaken. Want als ik weer een nieuwe collega mag voorstellen aan ons bedrijf of iemand haalt weer een certificaat, maakt mijn hart een vreugdedansje.

Dus lieve mensen van dit forum; hoe kunnen mijn collega's en ik nog mensen aanspreken/enthousiasmeren zonder op deze pagina te eindigen ;-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Verwijderd schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 10:54:

Dus lieve mensen van dit forum; hoe kunnen mijn collega's en ik nog mensen aanspreken/enthousiasmeren zonder op deze pagina te eindigen ;-)
- Minder "Wij van WC eend raden WC eend aan".
- Minder gel in je haar (mits je niet kaal bent :*) ) en minder gladjanus praten

Lering halen uit het gehele topic. Heb je daar overigens speciaal een account voor aangemaakt?

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• twilightschild
Door mensen individueel en gericht te benaderen in plaats van met hagel te schieten. Ik zou graag van je horen als je echt een vacature hebt waarvan je goede reden hebt om aan te nemen dat die bij mij zou passen. Ik zou dat ook in het bericht terug willen zien: waarom je denkt dat de vacature bij mij past. En dan niet door lukraak alles wat op mijn profiel staat op te noemen, maar door gericht die dingen eruit te pakken waardoor je een link ziet tussen mij en de vacature.

De manier waarop recruiters veel te werk gaan (jezelf maar bekend maken bij zoveel mogelijk mensen in de hoop dat het bij iemand blijft plakken) is zo goed als dezelfde strategie die gebruikt wordt voor spam. Het is in mijn ogen dan ook niet raar dat eenzelfde aversie begint te ontstaan.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Hydra
Laten we niet vergeten dat we allemaal mensen zijn en we allemaal ons werk zo goed mogelijk te doen.
Nou. Ten eerste is dit een klaagtopic. Mensen komen hier om te venten over vervelende / lachwekkende situaties. Dus je ziet hier de excessen.

Ten tweede is het dus onzin dat recruiters "allemaal" zo goed mogelijk proberen hun werk te doen. Ik ken genoeg goeie recruiters, don't worry. Waar het hier in dit topic over gaat zijn de slechte. En daar zijn er gewoon ook veel van. En ik vind het niet vreemd dat iemand die dit recruiterbaantje als iets tijdelijks ziet totdat hij/zij relevant werk gevonden heeft er maar een beetje met de pet naar gooit. Voor jou is recruitment misschien echt je werk, voor een groot deel van de recruiters is het gewoon slechts een tijdelijke inkomstenbron.
Nou het begint met gewoon mijn profiel op LinkedIn goed door te lezen voordat je me een invite stuurt. Daar staat namelijk dat ik invites zonder introductie van mensen die ik niet ken negeer. Ruim 90% van de invites de ik van recruiters krijg, heeft geen introductie.

Punt twee is begrijpen wat ik doe. Ik ben senior Java developer. Daarnaast ben ik consultant. Aankomen met een .Net of Front-end vacature betekent dat je niet snapt wat ik doe. Als je aankomt met een junior functie is dat bijna een belediging. Hoe denk je dat Gordon Ramsay reageert als een recruiter hem een baan als frietenbakker aanbiedt?

Punt drie is snappen dat ik vooruit wil. Kan jij mij iets bieden wat in het verlengde van mijn huidige werk ligt, in plaats van dezelfde baan voor 100 euro per maand meer. Naast mijn werk als consultant bij een jonge hippe Fintech startup in Amsterdam heb ik ook gesproken op conferenties en een artikel in Java magazine gepubliceerd. Ik hou een blog bij (link ik naartoe op LinkedIn) waarop ik schrijf over dingen die ik leuk vind en relevant zijn voor m'n werk. Hoeveel recruiters beginnen daarover? Nul.

Sorry maar het gros van de recruiters is gewoon middelmatig tot slecht in hun werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenFM
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:04
Hydra schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 11:59:
[...]
Nou het begint met gewoon mijn profiel op LinkedIn goed door te lezen voordat je me een invite stuurt. Daar staat namelijk dat ik invites zonder introductie van mensen die ik niet ken negeer. Ruim 90% van de invites de ik van recruiters krijg, heeft geen introductie.

Punt twee is begrijpen wat ik doe. Ik ben senior Java developer. Daarnaast ben ik consultant. Aankomen met een .Net of Front-end vacature betekent dat je niet snapt wat ik doe. Als je aankomt met een junior functie is dat bijna een belediging. Hoe denk je dat Gordon Ramsay reageert als een recruiter hem een baan als frietenbakker aanbiedt?

Punt drie is snappen dat ik vooruit wil. Kan jij mij iets bieden wat in het verlengde van mijn huidige werk ligt, in plaats van dezelfde baan voor 100 euro per maand meer. Naast mijn werk als consultant bij een jonge hippe Fintech startup in Amsterdam heb ik ook gesproken op conferenties en een artikel in Java magazine gepubliceert. Ik hou een blog bij (link ik naartoe op LinkedIn) waarop ik schrijf over dingen die ik leuk vindt en relevant zijn voor m'n werk. Hoeveel recruiters beginnen daarover? Nul.

Sorry maar het gros van de recruiters is gewoon middelmatig tot slecht in hun werk.
Dit dus

offtopic:
en voor mij persoonlijk: vermijd het woord "enthousiasmeren". Daar krijg ik enorm de kriebels van, en niet op een prettige manier :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 09:21

Croga

The Unreasonable Man

Hydra schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 11:59:

Punt drie is snappen dat ik vooruit wil. Kan jij mij iets bieden wat in het verlengde van mijn huidige werk ligt, in plaats van dezelfde baan voor 100 euro per maand meer. Naast mijn werk als consultant bij een jonge hippe Fintech startup in Amsterdam heb ik ook gesproken op conferenties en een artikel in Java magazine gepubliceert. Ik hou een blog bij (link ik naartoe op LinkedIn) waarop ik schrijf over dingen die ik leuk vindt en relevant zijn voor m'n werk. Hoeveel recruiters beginnen daarover? Nul.

Dit allemaal.....

Ik werk op dit moment als zelfstandig consultant en krijg nogsteeds dagelijks aanbiedingen om in loondienst te komen voor een derde van het geld. Als ik dan mijn uurtarief terugstuur krijg ik hele rare reacties.....

"Ik heb een hele mooie vacature bij de wereldmarktleider van chipmachines in de omgeving Eindhoven"

"Oh cool! Ik ben zelfstandig consultant, mijn uurtarief is ¥3.14159265. Als ASML daar interesse in heeft kom ik graag een keer praten"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
Hi iedereen!

<<...>>
Weinig, helaas. Het verschil tussen oprechte corporate recruiters en ordinaire provisie jagers is lastig te zien. En als het wel zichtbaar zou worden dan passen die ratten zich wel als een kameleon aan.

Enige waar je zelf aan mee zou kunnen helpen is door niet met die externe recruiters samen te werken. Als zij geen markt hebben wordt het voor hun minder aantrekkelijk. Echter, ze hebben marges waarmee het rendabel is als een schoolverlater een keer in de twee maanden een succesvolle match weet te realiseren dus echt makkelijk krijg je die markt niet dood.

alles kan off-topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:03
Als iemand dan serieus reageert ook een mail te sturen als het iemand anders is geworden, niet de bekende 'bel ons niet wij bellen u' instelling (niet persoonlijk bedoeld :) )

Toen ik nog via intermediairs aan mijn opdrachten kwam was het echt opvallend als er een fatsoenlijke reactie kwam, bij de meesten was het of binnen 2 uur beslissen (geen geduld) of je hoorde er nooit meer wat van...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
[...]

Allereerst, fijn dat je je hier meldt:)

Het betekent in ieder geval dat je belangstelling hebt voor de belevingswereld van IT professionals. Het klinkt misschien stom, maar je hebt nu al een streepje voor op veel van je collega's. De meesten lijken zich vooral om sales targets te bekommeren en de kandidaat slechts als handelswaar te zien.

Ik kan je een paar nuttige punten meegeven.

1. Met stip op 1: mentaliteit. Je werkt met mensen, niet met vaten olie of kisten sinaasappels. Mensen hebben hun huidige werk, ze hebben plannen en ambities en ze hebben een persoonlijkheid en een priveleven. Leef je in in de persoon achter het LinkedIn profiel, al is het maar een paar minuten en al heb je niet alle gegevens. Probeer een voorstelling te maken waar iemand in zijn leven en in zijn loopbaan staat, en waarom jouw aanbieding wel/niet interessant zou zijn voor deze persoon.

Streef dus authentieke (win-win) relaties na en geen instrumentele (win-dontcare). Als je dat nalaat..dit topic geeft genoeg voorbeelden van recruiters die dat nalaten :)

2. Ik verwacht niet dat een recruiter een IT specialist is. Door te spreken met kandidaten en opdrachtgevers krijg je gaandeweg wel een idee.
Ik verwacht wel (en met klem) dat een recruiter een arbeidsmarkt-specialist is. Een recruiter moet kunnen inschatten wat ongeveer het functieniveau, en de werkinhoud is van kandidaat in zijn/haar huidige situatie. Tevens moet je een inschatting hebben van het soort organisatie waar iemand nu / vaak / in het verleden werkt en ik verwacht dat je ook weet wat iemand in een bepaalde situatie ongeveer verdient.

Een treffend voorbeeld. Een paar jaar geleden werd ik benaderd door een recruiter van een detacheringsbedrijf. Het bedrijf leek zich te specialiseren in het omscholen / aan boord trekken van mensen met enige afstand tot de arbeidsmarkt. De recruiter vroeg zich af waarom iemand met zo'n mooi profiel geen vaste baan had. WO opleiding met diploma, twee maal vijf jaar bij twee bekende werkgevers, en dan een jaar of 4 als zelfstandige. Dat ik als zelfstandige gelukkiger zou zijn of veel beter zou verdienen, dat kwam niet bij hem op.

3. Als je niets te bieden hebt, maak geen onnodig contact. Dergelijke long shots ("waarschijnlijk niet svoor jou, maar stekum hoop ik toch dat je hapt") zijn een grote irritatiebron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 10:59
Croga schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 12:16:
[...]

"Oh cool! Ik ben zelfstandig consultant, mijn uurtarief is ¥3.14159265. Als ASML daar interesse in heeft kom ik graag een keer praten"
Ik hoop dat je niet te veel contracten in Yen hebt afgesloten. Dat uurtarief kan je geen droog brood van eten...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
timag schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 13:16:
Ik hoop dat je niet te veel contracten in Yen hebt afgesloten. Dat uurtarief kan je geen droog brood van eten...
Hij eet taart zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tielenaar
  • Laatst online: 27-06 21:05
Nou, dat jij de weg weet te vinden naar Tweakers is op zich al een goed begin. Een recruiter met daadwerkelijke kennis van zaken pik je er zo tussenuit, en die kunnen soms ook daadwerkelijk meerwaarde bieden (zelden, though). Iemand die het verschil niet weet tussen java en javascript moet mijns inziens gewoon geen IT-ers recruiten. Neem je het vak niet serieus, dan nemen we je nou niet serieus.
Vraag nog aan jou als recruiter: wat vind jij dat jouw meerwaarde is? Als de desbetreffende vacature op Indeed staat met een pakkende tekst en aanbod, komt daar dan nooit iemand op af? De meeste goede IT-ers zoeken geen werk, dus waarom moeilijk doen met verleiden. Je moet de IT-ers raken die wel naar werk zoeken. En dat doen ze op vacaturesites als eerste. Het enige in jouw voordeel is dat je er geld mee kan verdienen, en dat kan ten koste gaan van het salaris van de IT-er. Of heb ik het mis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dankje :)

Wij hebben allemaal een technische trainingsperiode gehad om ons in te lezen in het vakgebied van de mensen waar wij naar zoeken, dus je moet inderdaad ook om jezelf serieus te nemen je inlezen in je eigen werk.

Recruiter zijn is niet alleen mensen achtervolgen op het internet ;). Wij onderhouden contacten met mensen die net een opdracht hebben aangenomen en later open staan voor een gesprek, oud collega's en collega's die na een tijdje in dienst komen of in het sollicitatie traject zitten. Ook doen wij de gehele sollicitatie procedure, stellen we contracten op, doen we contractonderhandelingen, nemen wij persoonlijkheid en intelligentie testen af en begeleiden wij het gehele proces. Natuurlijk weet ik niet of elke recruiter zo een breed scala aan werkzaamheden heeft.

Omdat nu de markt zo oververhit is, zijn minder mensen op zoek naar een baan. Wat er toe leidt dat er niet voldoende of genoeg goede technische mensen uit zich zelf solliciteren op onze vacature. Dat is zonde en moeten wij er dus op uit trekken.Daarnaast doen wij veel aan technische kennisdeling, waardoor mensen uitnodigen voor een lezing ook hoort bij de werkzaamheden..

Maar ik waardeer alle feedback die hier wordt gegeven, kan ik echt wat mee! _/-\o_
Tielenaar schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 14:33:
[...]

Nou, dat jij de weg weet te vinden naar Tweakers is op zich al een goed begin. Een recruiter met daadwerkelijke kennis van zaken pik je er zo tussenuit, en die kunnen soms ook daadwerkelijk meerwaarde bieden (zelden, though). Iemand die het verschil niet weet tussen java en javascript moet mijns inziens gewoon geen IT-ers recruiten. Neem je het vak niet serieus, dan nemen we je nou niet serieus.
Vraag nog aan jou als recruiter: wat vind jij dat jouw meerwaarde is? Als de desbetreffende vacature op Indeed staat met een pakkende tekst en aanbod, komt daar dan nooit iemand op af? De meeste goede IT-ers zoeken geen werk, dus waarom moeilijk doen met verleiden. Je moet de IT-ers raken die wel naar werk zoeken. En dat doen ze op vacaturesites als eerste. Het enige in jouw voordeel is dat je er geld mee kan verdienen, en dat kan ten koste gaan van het salaris van de IT-er. Of heb ik het mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Verwijderd schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 15:34:
Dankje :)

Wij hebben allemaal een technische trainingsperiode gehad om ons in te lezen in het vakgebied van de mensen waar wij naar zoeken, dus je moet inderdaad ook om jezelf serieus te nemen je inlezen in je eigen werk.

Recruiter zijn is niet alleen mensen achtervolgen op het internet ;). Wij onderhouden contacten met mensen die net een opdracht hebben aangenomen en later open staan voor een gesprek, oud collega's en collega's die na een tijdje in dienst komen of in het sollicitatie traject zitten. Ook doen wij de gehele sollicitatie procedure, stellen we contracten op, doen we contractonderhandelingen, nemen wij persoonlijkheid en intelligentie testen af en begeleiden wij het gehele proces. Natuurlijk weet ik niet of elke recruiter zo een breed scala aan werkzaamheden heeft.

Omdat nu de markt zo oververhit is, zijn minder mensen op zoek naar een baan. Wat er toe leidt dat er niet voldoende of genoeg goede technische mensen uit zich zelf solliciteren op onze vacature. Dat is zonde en moeten wij er dus op uit trekken.Daarnaast doen wij veel aan technische kennisdeling, waardoor mensen uitnodigen voor een lezing ook hoort bij de werkzaamheden..

Maar ik waardeer alle feedback die hier wordt gegeven, kan ik echt wat mee! _/-\o_

[...]
Wacht even, in je eerste bericht stel je je voor als een interne recruiter die eigen mensen probeert te werven, nu blijk je gewoon voor een van de vele W&S bureautjes te werken en probeer je jezelf aan ons te verkopen.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Huh. Ik werk bij een bedrijf en ben een interne recruiter daar. Dat is ook daar onderdeel van mijn werk. Volgens mij is er een miscommunicatie. En ik weet ook wel dat ik mijzelf hier niet kan verkopen, ik ben hier om mij inderdaad in jullie wereld te verdiepen en iets te leren.
Ankona schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 15:40:
[...]

Wacht even, in je eerste bericht stel je je voor als een interne recruiter die eigen mensen probeert te werven, nu blijk je gewoon voor een van de vele W&S bureautjes te werken en probeer je jezelf aan ons te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Verwijderd schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 15:44:
Huh. Ik werk bij een bedrijf en ben een interne recruiter daar. Dat is ook daar onderdeel van mijn werk.
Toch vraag ik me af of de focus op vaste banen nog wel van deze tijd is bij echt senior medewerkers: zoveel goede mensen die ik ken werken voor zichzelf, die markt heeft zo'n hoge vlucht genomen de afgelopen jaren. Is die focus toch de wet DBA of is er een andere reden?

Komt bij dat je je af kunt vragen of je blij moet worden van mensen die je 'weglokt' met een berichtje via LinkedIn, hoe loyaal zijn deze mensen in de praktijk? Vaak zijn mensen ook weer zo weg bij de volgende aanbieding lijkt me...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twilightschild
[...]

Voor volledige transparantie is het wellicht interssant om the melden dat @Verwijderd hier terecht is gekomen omdat ik een volledige mail inclusief personalia hier had gedeeld. Daarop is mij vanmorgen via pb verzocht om de personalia te verwijderen wat ik uiteraard gedaan heb (had ik in de eerste plaats niet neer moeten zetten natuurlijk). Ik heb daarbij aangegeven dat ik het jammer vond dat er niet in het topic gereageerd werd.

Dit om even het beeld te corrigeren dat @Verwijderd browsend over het web op tweakers is gestuit en nu probeert om hier zieltjes te winnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Waaruit haal jij dat hij niet intern werkt? Wat hij daar schetst komt prima overeen met hoe onze interne recruiters werken.
hoevenpe schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 16:00:
Komt bij dat je je af kunt vragen of je blij moet worden van mensen die je 'weglokt' met een berichtje via LinkedIn, hoe loyaal zijn deze mensen in de praktijk? Vaak zijn mensen ook weer zo weg bij de volgende aanbieding lijkt me...
Hoe denk je anders aan mensen te gaan komen? Goeie developers zijn nooit werkloos. Ik vind het volkomen logisch dat je via LinkedIn benaderd wordt; daar is het voor. Heb jaren geleden de fout gemaakt m'n CV op Monsterboard te zetten en had toen eind van de avond 20 gemiste oproepen en een veelvoud aan mailtjes.

Ik vind het raar te stellen dat mensen die je op deze manier benadert 'ontrouw' zouden zijn. Het is voor een recruiter vooral geluk hebben om mensen te pakken te krijgen die wel toe zijn aan iets nieuws.

[ Voor 48% gewijzigd door Hydra op 27-06-2017 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
hoevenpe schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 16:00:
[...]

Toch vraag ik me af of de focus op vaste banen nog wel van deze tijd is [...]
Het verschil tussen vaste banen en zzp-ers is dat de laatste naar hun marktwaarde worden betaald. Daardoor is er de markt meestal in balans. De tarieven gaan omhoog en omlaag met de conjunctuur, zoals een evenwichtsmechanisme betaamt. De laatste paar jaar dus omhoog.

Kenmerk van een markt in evenwicht is dat je altijd wel een goede ZZP-er kunt vinden binnen een redelijke termijn, mits je natuurlijk marktconform betaalt. En aan de andere kant dat er niet veel ZZP-ers zijn zonder werk.

Vaste banen is een markt met veel meer frictie. CAO's, loonschalen, ideologie dat een leidinggevende meer moet verdienen dan zijn ondergeschikte, organisaties die geen of onvoldoende onderscheid kunnen maken tussen gewilde en minder gewilde beroepen, het taboe op demotie, etc.

In een bull market lopen de beloningen van vaste banen flink achter. In plaats van loonsverhoging gaat het geld naar recruiters. In plaats van 5k te bieden aan een kandidaat, biedt je 4k, blijft de vacature openstaan, en betaal je een vermogen aan recruiters om mensen te enthousiasmeren :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Hydra schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 16:28:
Ik vind het raar te stellen dat mensen die je op deze manier benadert 'ontrouw' zouden zijn. Het is voor een recruiter vooral geluk hebben om mensen te pakken te krijgen die wel toe zijn aan iets nieuws.
Begrijp me goed, ik vind zelf 'ontrouw' veel te hard klinken. Maar ik kan me lastig voorstellen dat je lekker met je werk bezig bent en dan opeens een mailtje krijgt en denkt 'waarom niet'? Als je er echt open voor staat dan is het in deze tijd veel slimmer om zelf actief te gaan zoeken, dan krijg je een betere deal en kan je veel kritischer zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tielenaar

[...]
Dit doen recruiters die ik heb gesproken dus echt nooit. Die zorgen alleen voor een afspraak en zullen eventueel een salarisindicatie doorspelen. Meer niet. En daar krijgen ze dan 10k voor. Ze willen dat zo graag dat ze op allerlei manieren proberen je over te halen. In mijn laatste geval op allerlei manieren verzinnen dat er haast was en dat ik niet kon wachten en dat de kans zou verlopen enzo, blabla. Allemaal onzin, want als er geen andere kandidaten zijn kunnen ze wel willen dat je snel begint, maar die vacature zal echt niet verdwijnen als je een maand wacht.

Zo te horen ben jij een heel ander soort recruiter, eentje van het kaliber waar in dit topic niet over gesproken wordt. Helaas zijn de meeste opvallende recruiters geldwolven en gewoon walgelijke personen, waardoor de gehele markt een slechte naam krijgt. Misschien dan als tip om bij een nieuwe recruit meteen aan te geven wat jij allemaal als meerwaarde kan bieden. Ik heb dat nog nooit eerder gehoord, lijkt mij iig een reden om niet meteen de mail weg te gooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom denken jullie allemaal dat ik een man ben ;( Thanks voor al jullie gedachtengangen en tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hieronymuski
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-08 11:12
Bij de meeste recruiters neem ik al niet eens meer de moeite om ze af te wijzen, aangezien zij ook niet de moeite nemen om zich een beetje in te lezen over mij.

Zo was er een die na een tijd mij op mn werktelefoon belde (helaas, de telefoniste verbond hem gewoon door aangezien hij niet zei dat hij een recruiter was).
Toen was ik ook redelijk tegen hem uitgevallen en vroeg hem of hij 't niet snapte wanneer iemand niet op z'n mails reageert.
Dat snapte hij dus ook serieus niet en hij vond 't vreemd dat ik uit m'n slof schoot aan de telefoon.

Recruiters, walgelijk volk :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Verwijderd schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 16:56:
Waarom denken jullie allemaal dat ik een man ben ;(
In mijn ervaring is 90% van de recruiters vrouw, begin 20 en een paar jaar later in een andere baan bezig. Dus don't worry; ik ga daar helemaal niet vanuit ;)

Om even het laatste pareltje erbij te halen (kreeg ik zojuist in tweevoud!! op LinkedIn):
<BEDRIJFSNAAM IN CAPS> NEW PROJECT IN ZÜRICH

Dear <Ikke>,

I think, we could utlize your skills in our new Project in Zürich. Would you like to hear more details maybe?

<Voornaam>

<Voornaam> <Achternaam>
Met daarbij een enorme PDF (2MB) met een soort presentatie van het bedrijf. Dus niks over de functie, wat het betaald wordt (zal vast goed zijn, Zwitserland), slecht engels, etc. Het punt is dus dat dit soort rommel gewoon het meerendeel van de LinkedIn berichten zijn.

[ Voor 48% gewijzigd door Hydra op 27-06-2017 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Wat ik zelf mis is eerlijke communicatie (voorwaarden) en segmentatie tussen de verschillende recruitment bedrijven. Om waarde te bieden moet een intermediair een duidelijke value proposition hebben. In mijn geval niet alleen voor de korte termijn, maar zeker ook voor vervolgstappen en netwerk.

Hier geld dat de band tussen prospect en recruiter in principe sterker is dan deze tussen prospect en intermediair. Prospects meenemen en echt helpen is makkelijk als jij weet wie iemand is, wat iemand drijft en waar iemand naartoe kan en wil. Weet ook wat je verkoopt. Als je verkoopt op basis van "1.5x gebruikelijk salaris" dan kweek je een slecht imago en stuurt een prospect daarna aan op de andere aspecten van de postings.

Ook vanuit de kant van een bedrijf moet men duidelijk zijn over de fit. Er is aan beide kanten veel aanbod als de voorwaarden goed genoeg zijn. Doe je het eerlijk? Dan komt iemand terug. Lieg je? Dan wordt je gemarkeerd in een telefoon en neemt iemand niet meer op.

Gaat het om "snel plaatsen" (of krijgt iemand dat gevoel) dan verlies je daarmee de prospects die keuze hebben. An sich geen probleem: Veel detacheerders vullen hun rangen met volume in plaats van kwaliteit.

Ik heb zelf de beste ervaring met in-house of freelance recruiters die door een bedrijf ingehuurd zijn. Vaak is dat de tweede, derde rol als recruiter van zo'n medewerker. Waarom? Omdat er echt gekeken wordt naar profiel voordat het eerste bericht verstuurd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:48

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Waarom denken jullie allemaal dat ik een man ben ;( Thanks voor al jullie gedachtengangen en tips!
Nofi, maar er zijn hier dermate weinig geregistreerde dames op het forum actief dat die aanname al snel gemaakt wordt (en meestal terecht is). Maar we stand corrected :)

Jouw probleem is dat je collega's de boel verziekt hebben. Je geeft zelf al aan dat je een technische training hebt gehad, en dus ws voor een bepaald vakgebied / jouw specialisme mensen zoekt. Prima. Vertel ons wat je er allemaal over weet en we kunnen het aanvullen zodat we je kunnen helpen echt goed te worden.
Nofi, maar de eerste vrouwelijke recruiter die echt inhoudelijk begrijpt waar het over gaat moet ik (en ik denk velen met mij) nog tegenkomen.
Protip: als je bijv. developers zoekt in een bepaalde taal, doe zelf een programmeercursus in die taal. Leef je in, weet wat die mannen doormaken en willen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hoevenpe
Hydra schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 17:51:
Met daarbij een enorme PDF (2MB) met een soort presentatie van het bedrijf.
Sowieso, de ICTer die anno 2017 nog een attachment van een onbekende afzender opent moet je niet aannemen in je bedrijf... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
hoevenpe schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 20:30:
Sowieso, de ICTer die anno 2017 nog een attachment van een onbekende afzender opent moet je niet aannemen in je bedrijf... >:)
Mag je mij uitleggen hoe je een virus via een PDF op m'n Mac gaat krijgen. Maargoed; heb het uberhaupt niet geopend.

[ Voor 6% gewijzigd door Hydra op 27-06-2017 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Hydra schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 20:49:
Mag je mij uitleggen hoe je een virus via een PDF op m'n Mac gaat krijgen.
Mac is heel kleine kans inderdaad, maar ik neem zelf geen enkel risico meer met attachments van vreemden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:04

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Leuk punt.

offtopic:
Het is hier op het forum gebruikelijk om te top-quoten, niet zoals in Outlook te bottom-quoten. Dat leest een stuk gemakkelijker. En om het gemakkelijk te maken, wordt de cursor al automatisch onder de quote gepositioneerd.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21:19
hoevenpe schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 16:41:
[...]

Begrijp me goed, ik vind zelf 'ontrouw' veel te hard klinken. Maar ik kan me lastig voorstellen dat je lekker met je werk bezig bent en dan opeens een mailtje krijgt en denkt 'waarom niet'? Als je er echt open voor staat dan is het in deze tijd veel slimmer om zelf actief te gaan zoeken, dan krijg je een betere deal en kan je veel kritischer zijn.
Het is voor recruiters vooral zaak om iemand te treffen die eigenlijk wel een beetje is uitgekeken bij zijn of haar huidige werkgever. Mijn huidige functie is de eerste die ik via een recruiter heb gekregen. Daarvoor was het altijd via eigen netwerk.

Dit was gewoon een capabele recruiter, die zich in zijn inmail uitgebreid voorstelde, te kennen gaf dat hij mijn profiel goed had gelezen en functies had die daar goed op aansloten. Na het initiële contact uitgebreid gesproken over mijn ambities en wensen en vervolgens een lijstje van pakweg twintig vacatures gekregen die daar goed op aansloten. Uiteindelijk een viertal procedures volledig doorlopen en bij één van de vier prima voorwaarden uitonderhandeld met zinvolle feedback van de recruiter in alle trajecten.

Zelf alles regelen en uitzoeken kan ook, maar is toch best wat werk. Je bent bovendien ook niet verplicht om ergens op in te gaan.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Laatst online: 00:08
twilightschild schreef op zondag 25 juni 2017 @ 15:43:
Tsja, wat moet ik hier nu mee? Wel weinig onzin. Maar ook weinig zinnigs:
De toekomst; Windows of Linux?
Wat was nou het goede antwoord? Of was het de bedoeling om een discussie te starten.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
"twintig vacatures"

Totdat je op een functie- en/of inkomensniveau zit waar ze geen vacatures hebben.

Dan blijven er twee soorten recruiter over.

Type A schrikt wanneer ze horen hoe groot de afstand is tussen datgene wat hun cliënten kunnen bieden en je huidige situatie.

Type B heeft al door hoe de sterren staan en schittert door afwezigheid.

Die tweede, die InMail die niet in mijn inbox zit, dat is mijn favoriet. Het was een paar keer strelend om te horen dat ik het heel goed voor elkaar heb, maar na verloop van tijd gaat het vervelen. Ik weet wat de markt te bieden heeft. Als ik ooit zin heb in vastigheid ten koste van 30 a 45% van mijn inkomen, dan meld ik mijzelf wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21:19
t_captain schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 22:55:
"twintig vacatures"

Totdat je op een functie- en/of inkomensniveau zit waar ze geen vacatures hebben.

Dan blijven er twee soorten recruiter over.

Type A schrikt wanneer ze horen hoe groot de afstand is tussen datgene wat hun cliënten kunnen bieden en je huidige situatie.

Type B heeft al door hoe de sterren staan en schittert door afwezigheid.
Natuurlijk houdt dat ergens op. Maar in de senior / lead dev hoek is zo veel tekort dat het stikt van de vacatures, zeker in de Randstad.
Die tweede, die InMail die niet in mijn inbox zit, dat is mijn favoriet. Het was een paar keer strelend om te horen dat ik het heel goed voor elkaar heb, maar na verloop van tijd gaat het vervelen. Ik weet wat de markt te bieden heeft. Als ik ooit zin heb in vastigheid ten koste van 30 a 45% van mijn inkomen, dan meld ik mijzelf wel.
Als het je puur om inkomen gaat is voor een ontwikkelaar freelancen de juiste keuze. Daar valt financieel heel veel meer uit te halen. In loondienst kom je toch al heel snel uit op groeipaden waar de gemiddelde ontwikkelaar niet heel vrolijk van wordt.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hdv111
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-09-2020
Inmiddels een kleine 2 weken actief op zoek naar een nieuwe baan als account manager, kreeg ik vandaag toch even een "prachtig" aanbod van een recruiter in de mailbox.

Of het mij leuk leek om door middel van "hun formules" een uitzend bureau op te zetten? Dat lijkt me nogal vergezocht.

Bijkans, ik werk nu (nog) in de detailhandel, heb 0 affiniteit met HR/HRM, ook heb ik nergens aangegeven op mijzelf te willen beginnen (dit mede omdat ik ál een onderneming heb).

Ik zou ook totaal niet weten hoe de beste persoon mij kan benaderen. Zal wel een nadeel zijn van het solliciteren.

Anyway: wilde even mijn eerste ervaring met "door een recruiter benaderd worden" delen :)

[ Voor 0% gewijzigd door hdv111 op 27-06-2017 23:17 . Reden: Kromme woordkeuze (sollicitatie bureau > uitzend bureau) ]

40 uur is uiteindelijk ook maar 1/4de van de week :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Mugwump schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 23:10:
[...]

Natuurlijk houdt dat ergens op. Maar in de senior / lead dev hoek is zo veel tekort dat het stikt van de vacatures, zeker in de Randstad.

[...]

Als het je puur om inkomen gaat is voor een ontwikkelaar freelancen de juiste keuze. Daar valt financieel heel veel meer uit te halen. In loondienst kom je toch al heel snel uit op groeipaden waar de gemiddelde ontwikkelaar niet heel vrolijk van wordt.
De genoemde "type A" recruiter schroomt ook niet om een freelancer of andere ondernemer te benaderen met een "fantastisch aanbod 50-70k". (wat betekent: 40-60k, de bovenste 10 zijn erbij gefantaseerd en de werkgever zit eigenlijk niet te wachten op een kandidaat die op de 60k binnenkomt want die zit meteen op de max).

Of je omlaag wil van 120 naar 50 dus :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Zoals ik eerder al zei; een hoop 'recruiters' interesseert het ook geen zak. Het is een baantje dat ze meteen na hun studie Psychologie zijn gaan doen omdat ze nog druk op zoek zijn naar passend werk dat ze wel leuk vinden. Ze doen gewoon het minimum wat ze moeten doen om hun baan te houden en dat betekent gewoon hun targets halen. Die kunnen dan elke maand hun manager laten zien dat ze toch echt 200 developers benaderd hebben (een LinkedIn mail gestuurd hebben) en tja natuurlijk hebben ze nul leads daaruit gehaald want de markt is "oververhit".

Dus ook even voor @IT-conLinux: de markt is niet oververhit. Er is gewoon meer vraag dan aanbod. En dat heeft de markt aan zichzelf te danken. Leg het maar eens bij die 'ondernemers' uit dat als ze meer goeie developers willen ze niet toe hadden moeten staan dat al die HBO instellingen compleet uitgekleed werden de afgelopen 10-15 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Ik herken het beeld dat interne recruiters een stuk beschaafder zijn. Onze interne recruiter is wel een externe, maar zeker niet bezig met zijn eerste klus. Hij is ons filter, de echt interessante vacatures worden intern doorgezet naar de teamleads en eventueel intern kort in het team bekeken. Dat gaat weer terug naar de interne recruiter die alle externe communicatie regelt. In deze opzet scheelt het voor ons intern tijd, maar ook voor de mogelijke kandidaten.

Ook de inmails van interne recruiters zijn meestal een stuk completer. Meestal is het nog wel: "hoi, je profiel is interessant", maar omdat ze intern zijn en niet de klantgegevens hoeven af te schermen* kunnen ze in meer detail over waarom hun vacature/bedrijf aansluit bij mij als mogelijke kandidaat. Dat maakt het een stuk beter...

* Pas weer een vacature bij een recruiter gezien, voor een klant met het hoofdkantoor in Zuid-Holland, mega interessant allemaal. Maar geen idee welke toko... na wat logisch nadenken de vacature gevonden bij het bedrijf zelf. Wat is de toegevoegde waarde van een die externe recruiter dan? 8)7

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
t_captain schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 23:28:
(wat betekent: 40-60k, de bovenste 10 zijn erbij gefantaseerd en de werkgever zit eigenlijk niet te wachten op een kandidaat die op de 60k binnenkomt want die zit meteen op de max).

Of je omlaag wil van 120 naar 50 dus :-)
Je kunt als werkgever een goede ICTer natuurlijk ook gewoon beter betalen, 50k is gewoon heel weinig in een overspannen markt. Maar dat zal natuurlijk wel te simpel gedacht zijn... :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Dat is ook mijn visie. Een echt goede (senior/lead) developer is gewoon een ton bruto waard. Dat is min of meer equivalent aan een externe met een uurtarief van 90 euro (1.5 ton jaaromzet).

Maar door tal van fricties in de arbeidsmarkt is dat kennelijk geen optie. Dus blijven al die duizenden vacatures open staan voor ~60k en wordt er van het verschil een leger agency recruiters betaald om toch mensen te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

En dat is precies waar ik tegen aan loop. Meerdere sollicitaties intern gehad, maar salaris was echt een no-go.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
.
En ja ik weet dat het een pittig salaris is en ben er blij mee. Helaas sluit de toko, dus kijk je verder. Als externe kan ik per direct aan de slag voor 90+/uur. En dan vaak 1920+ uur/jaar, resulterend in 170k bruto / jaar Waarom zou ik dan een stap terug in salaris accepteren omdat er intern tussen de 50k-65k geboden wordt (zonder auto, want dat hebben interne mensen niet). 8)7

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Motrax schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 09:25:
En dat is precies waar ik tegen aan loop. Meerdere sollicitaties intern gehad, maar salaris was echt een no-go.

***members only***
.
En ja ik weet dat het een pittig salaris is en ben er blij mee. Helaas sluit de toko, dus kijk je verder. Als externe kan ik per direct aan de slag voor 90+/uur. En dan vaak 1920+ uur/jaar, resulterend in 170k bruto / jaar Waarom zou ik dan een stap terug in salaris accepteren omdat er intern tussen de 50k-65k geboden wordt (zonder auto, want dat hebben interne mensen niet). 8)7
Een voordeel van die stap terug zou loondienst zijn. En dat is minder risico lopen dan als ondernemer.

Maar of dat dat geld waard is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
TCG World heeft ook van die hoogstandjes in dienst.

Engels bericht bij een LinkedIn invite (rejected). Of ik geinteresseerd ben in een baan als servicedesk medewerker in Rotterdam. Heb gereplied of hij mijn profiel ook heeft gelezen en begrepen. Volgens hem wel...

Ik woon in Groningen en een servicedesk zou weer een flinke stap terug zijn ten opzichte van mijn huidige baan.

Heb hem succes gewenst met het vinden van iemand die bijna 3 uur enkele reis in de auto wil zitten voor een baan als servicedeskmedewerker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Verwijderd schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 10:26:
[...]

Een voordeel van die stap terug zou loondienst zijn. En dat is minder risico lopen dan als ondernemer.

Maar of dat dat geld waard is....
Minder risico's. Maar ook andere risico's.

Als ZZP-er heb je bijvoorbeeld een risico op onverzekerde arbeidsongeschiktheid. Daar kun je een prijs op hangen, namelijk de premie van een AOV verzekering. Ook heb je een risico op onbetaalde werkloosheid. De prijs die je daarop hangt is door de verwachte nondeclarabele uren in je tariefberekening om te slaan.

In loondienst zie ik vooral risico's voor mensen boven de 40 a 45 jaar. Zo heb je het risico dat je werkgever omvalt nadat een concurrent zijn product heeft gedisrupt, of dat jouw afdeling / product line stopt met bestaan, of je werkgever in zulk zwaar weer terecht komt dat hij diep moet snijden in het personeelsbestand. Kijk een jaar op 10 in de toekomst en die risico's zijn niet denkbeeldig.

Dan is er een groot verschil tussen loondienst en extern m.b.t. de mogelijkheid om weer aan het werk te komen. Als je 50+ bent ten tijde van het omvallen van je werkgever, dan is de kans op zeer langdurige werkloosheid aanzienlijk. Persoonlijk schat ik in dat je als ZZP-er meer kans hebt om werkend je pensioenleeftijd te halen dan als werknemer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 13:57
Bij mij lijkt het silly season begonnen. Ik ben geen IT'er en word normaal dus niet zo snel benaderd voor dingen, maar heb de laatste maand nu al 4 verzoeken gekregen voor verschillende functies. Het is net alsof ze ruiken dat ik er inderdaad over nadenk om te gaan switchen, terwijl ik daar nog geen enkele actie op heb ondernomen.

Wel handig, want er zijn me zo 2 interessante vacatures in de schoot geworpen. :)

Ik moet wel een beetje gniffelen om de reacties van de IT'ers hier over dat de bedragen die ze geboden te laag zijn. Prima dat je kennelijk meer verdient/kan verdienen, maar doe aub niet zo uit de hoogte over bedragen van 60K. Het overgrote deel van NL verdient dat niet en zal het nooit verdienen, een beetje realiteitszin zou jullie sieren.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Mijn realiteitszin wordt niet bepaald door wat een ander verdient, maar door wat ik zelf verdien.

Natuurlijk heb ik begrip voor mensen die het met minder moeten doen. Natuurlijk ben ik dankbaar voor mijn nogal bovenmodale inkomen. Dat betekent niet dat ik ineens blij moet zijn met een ongevraagd job offer dat qua beloning ver onder mijn huidige inkomen zit.

Als je 25 verdient en iemand komt ongevraagd op je af met een baan van 15, word je niet blij. Dat mechanisme is niet anders (en hoeft niet anders te zijn) bij 100 en 60.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:26

Basszje

Reisvaap!]

Nu werk ik zelf bij een IT bedrijf en doe ik de werving en selectie van personeel wat echt bij ons komt werken. In de huidige tijd, waarin de markt van IT-ers aardig oververhit is, proberen mijn collega's en ik nieuwe mensen te enthousiasmeren. Wij hebben zelf geen harde targets en willen echt mensen blij maken met een nieuwe baan. Vooral jonge mensen of mensen zonder certificering kunnen wij helpen.
Kijk dan even rond in de rest van dit forum. Genoeg starters zonder kwalificaties ( of niet al teveel ) die op zoek zijn naar iets interessants.

Volgens mij kan je als recruiter sowieso LinkedIn e.d. beter een beetje links laten liggen en op zoek gaan naar eigen kanalen en netwerken.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Basszje schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 11:22:
[...]
Volgens mij kan je als recruiter sowieso LinkedIn e.d. beter een beetje links laten liggen en op zoek gaan naar eigen kanalen en netwerken.
Precies, ik bijvoorbeeld heb LinkedIn er gewoon al uitgegooid, heeft voor mij alleen maar negatieve waarde (teveel spam en niets nuttigs).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tielenaar
Salarisverschillen zijn behoorlijk in de IT. Dat heeft voornamelijk te maken met skills, maar het plafond is hoog. Een goede senior die actief is in de community en net dat beetje extra geeft is gewoon 100 euro per uur waard, maar een standaard 9 tot 5 medior die 's avonds tv kijkt met vrouw en kids en niet bijschoolt komt niet snel boven de 40 uit. Van die laatste categorie zijn er verreweg het meeste, dus die paar voorbeelden van hier zijn eerder toeval dan regel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indifstublatia
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:47
Verwijderd schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 11:14:
Facts rondom mijn werk, welke allemaal netjes op m'n LinkedIn profiel staan:
  • Consultant
  • Regio Groningen
  • Infrastructuren (networking, storage, virtualisatie)
  • Specifieke producten: EMC VNX, HP ProCurve, VMware vSphere, VMware NSX, etc.
Wat een recruiter ergens in Overijssel/Gelderland voor mij zag als nieuwe uitdaging:
  • Eerstelijns helpdeskmedewerker
  • Regio Eindhoven
  • Halvering van m'n jaarinkomen
  • Geen auto van de zaak
  • Functie voor maximaal 6 maanden
Dan heb je het gewoon echt niet begrepen. Als m'n huidige functie en de functie waarvoor zij iemand zoekt nou wat meer op elkaar zouden lijken, dan zou ik het nog enigszins kunnen begrijpen. Maar als zij echt niet ziet hoe belachelijk het is om iemand met mijn profiel zo'n functie voor te houden, dan heb je niet alleen je huiswerk niet gedaan, je weet dan niet eens wat huiswerk is.

Mijn antwoord aan haar was dan ook kort en bondig: Nope :)

Daarentegen heb ik ook eens een heel leuk berichtje ontvangen van een HR-medewerker van een IT club uit het noorden, voor een openstaande vacature die volledig in lijn ligt met wat ik nu doe. De club in kwestie zie ik als werkgever niet zitten en ik zit bij m'n huidige werkgever goed op m'n plek, maar ik heb haar toch bedankt voor de getoonde interesse en ben er akkoord mee gegaan dat ze me op een later moment nogmaals zou mogen benaderen, mocht zij daar tegen die tijd het nut daarvan inzien. Zo kan het dus ook. Er komt niet meteen een keiharde "transfer" uit die zo'n persoon geld oplevert, maar we hebben wel allebei voor de toekomst een mogelijke "ingang" bij elkaar en kunnen wellicht ooit iets voor elkaar betekenen. Misschien ook niet, maar het potentieel is er. Die persoon van het eerste verhaaltje heeft alleen maar weten te bereiken dat ik in ieder geval nooit meer op een berichtje van haar zal reageren.

Kortom: doe je huiswerk, probeer echt een "match" te vinden tussen het profiel van een potentiële kandidaat en de functie waarvoor je iemand zoekt. Is er geen perfecte match, probeer dan uit te zoeken of een bepaald profiel wellicht naar de nieuwe functie toe zou kunnen groeien. Ik ben dan wel infrastructuur Consultant en hou me bezig met storage, networking, virtualisatie en enkele andere zaken, maar networking is uiteindelijk toch datgene waar m'n focus op ligt. Zou je voor mij een mogelijke functie beschikbaar hebben in de netwerkwereld, waarbij ik niks meer met storage en virtualisatie te maken zou hebben, dan kan ik daar eventueel voor openstaan. Zoek je echter een IOS developer, tja, dat slaat gewoon nergens op :)
Dit geintje ken ik. Ik had een verdomd goeie baan als 1st bartender binnen een groot concern en had het prima naar m'n zin. Alleen na 10jr wilde ik eens iets anders. Ik heb voor de horeca op projectbasis gewerkt voor een grote verzekeraar. Nu wilde een recruiter (we praten inmiddels over 10jr geleden) mij voorstellen als de nieuwe teamleider voor het callcenter én de buitendienst van een uitvaartverzekeraar voor 6mnd met de blijvende optie dat ik bij goes functioneren een vaste aanstelling zou krijgen incl auto vd zaak, laptop, telefoon, onkostenvergoeding etc. 5mnd en 3 weken verder, ik haalde niet alleen de targets, ik zorgde ook dat iedereen hun targets haalde (het hele callcenter en de buitendienst had niet eerder zo goed gedraaid), werd mij verteld dat ze niet verder gingen met mij 'want het betrof een tijdelijke aanstelling'. Toen ik hen de afspraak met de recruiter voorhield, stelden zij dat dit helemaal niet bekend was bij hen en dat dit ook niet mogelijk was.

Ik heb daarna getracht ergens anders aan de bak te komen (want heb een vrij goede CV en diploma's met zeer hoge cijfers plus nog wat schriften en aanbevelingen), maar we zaten net in die crisisperiode dus je raadt het al. Kwam nergens aan de bak. Terug gaan naar de horeca wilde ik toen niet.

Laat je vooral niet afschrikken door recruiters, niet iedereen is debiel, maar blijf alert!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archiebald
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-09 02:09
Er was een tijdje dat ik niet veel van recruiters vernam, maar de laatste tijd worden ze weer actiever lijkt het. Vandaag weer een linkedin bericht + verzoek om te connecten:
Beste *naam*,

Ik ben op zoek naar een PHP Developer in Zwolle.
Mijn klant ontwikkelt en implementeert software op het gebied van Brand Resource Management. Ze hebben grote klanten als Overheidsinstellingen en onderwijsinstellingen.

Ik verneem het graag.

Groet,

*recruiter*
Ik heb echt de neiging om te sturen, wat verneem je graag?

Vanochtend las ik deze pulse op linkedin van de IT manager van Yacht:
https://www.linkedin.com/...ters-meer-patrick-joosten
Waar ik toch even van moest glimlachen, is de reactie van Bram Bosveld (oprichter YoungCapital) onderaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tielenaar
Archiebald schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 12:39:

Vanochtend las ik deze pulse op linkedin van de IT manager van Yacht:
https://www.linkedin.com/...ters-meer-patrick-joosten
Waar ik toch even van moest glimlachen, is de reactie van Bram Bosveld (oprichter YoungCapital) onderaan..
Snapt die kerel nou echt niet dat wij met z'n allen ons gal spuwen om ervoor te zorgen dat recruiters hier eens een keer naar luisteren? Waarom denk je dat we zo veel klagen? Omdat er veel te klagen valt! Doe er wat aan!
Dit topic, blacklist-recruiters, en talloze andere posts en sites zorgen ervoor dat slechte recruiters niet zomaar weg kunnen komen met hun praktijken. Helaas bar ineffectief, maar het is hopelijk een begin. Goede recruiters zullen dit als positieve constructieve feedback ervaren. Slechte recruiters zullen alleen maar anderen de schuld geven. Deze meneer is geen recruiter, maar heeft blijkbaar wel een bord voor zijn kop.
Altijd mooi die gasten die geen nee accepteren en jou de schuld geven van het niet willen accepteren van een aanbod.. Dat dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Motrax schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 09:25:
(zonder auto, want dat hebben interne mensen niet). 8)7
Ik werk als externe bij een grote bank (soort van). Ze hebben de grootste moeite interne mensen aan te nemen. Dus worden externen als ik voor 90E / uur ingehuurd. Maar een potentiele interne krijgt geen leaseauto want dat is tegen de 'policy' :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Stuurde gisteren een recruiter het volgende antwoord:
If so, you need to come up with a large list of benefits that exceeds my current list.
Now you ask yourself, what is my list? Well....
· € 4.000 per month
· No cubicle
· 30 free days
· bridge days
· 36h workweek
· work abroad if i want to (for example on Bora Bora)
· 1 house
· 1 boat
· 1 car
· 34" 3440x1440 monitor
· Ergonomic keyboard and mouse
Zijn antwoord:
Mooie lijst lijkt mij. Zou je mij een recente versie van je cv kunnen aanleveren in .doc?
Dat broekie van 27 (ja google gaf antwoord + zijn inschrijving voor de ranzigste tuin van 2014) heeft blijkbaar mijn lijstje niet goed gelezen d:)b
En dan ook nog om mijn C.V. vragen in ".doc" zodat hij hem kan aanpassen/verfraaien?
Toen maar het volgende geantwoord:
helaas kan ik jou deze op dit moment niet verstrekken om de volgende redenen:
- Ik ondersteun geen .doc, alleen ISO 26300:2007
- Jullie Office365 omgeving ondersteund geen PGP
- Met veel opdrachtgevers heb ik een NDA

Jullie zijn een recruitment bureau en tonen breeduit dat jullie opereren op de financiële markt.
Wordt het dan niet eens tijd om de beveiliging op te schroeven?
De website via Cloudflare + goedkoop Comodo certificaat maakt het voor mij ook lastiger.
Ik vraag mij af of ik nu nog antwoord krijg, of dat hij ook in de IT wil werken toen hij mijn lijstje las hahaha

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Mja. Reageer dan gewoon niet? Je zit nu zowel jouw als zijn tijd te verspillen terwijl 'ie niks verkeerd heeft gedaan (tenzij ik iets gemist heb).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Hydra schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 15:31:
Mja. Reageer dan gewoon niet? Je zit nu zowel jouw als zijn tijd te verspillen terwijl 'ie niks verkeerd heeft gedaan (tenzij ik iets gemist heb).
Je mist dat die recruiter dat lijstje gegarandeerd niet waar kan maken (en het mogelijk niet eens in de gaten heeft).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Een cursus zakelijk Engels zou ook geen kwaad kunnen. "30 free days". Kom op hoor.

En laten we het dan ook nog maar even niet hebben over de zinloze opmerking 'Jullie Office365 omgeving ondersteund geen PGP'. Behalve dat het niet waar is (https://support.symantec.com/en_US/article.TECH203618.html) heeft Microsoft ook zelf een oplossing (https://products.office.c...ce-365-message-encryption).

En dan ook nog aankomen met 4k per maand..... Als je jezelf zo belangrijk acht en met dure termen wil smijten dan kan je niet aankomen met een helpdesk salaris.

Als ik die recruiter was zou ik je een Playmobil set geven met een huis, auto en boot overigens.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2017 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Laatst online: 17:46
Hydra schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 15:15:
Ik werk als externe bij een grote bank (soort van). Ze hebben de grootste moeite interne mensen aan te nemen. Dus worden externen als ik voor 90E / uur ingehuurd. Maar een potentiele interne krijgt geen leaseauto want dat is tegen de 'policy' :X
Maar nou doen jullie net alsof de bank dat zelf niet weet. Het is ze blijkbaar meer waard om de policy te handhaven dan om interne developers beter te belonen. De kosten van externen zitten daar bij inbegrepen. Dat hebben ze echt wel doorgerekend hoor.
De smilies suggereren van wel, of in ieder geval dat het financieel een dom besluit zou zijn. (Ik heb het over :X en 8)7 ). Ik zeg dat het gewoon een bewuste keuze is die voor de bank blijkbaar prima uit kan.

[ Voor 22% gewijzigd door MrAngry op 28-06-2017 16:21 ]

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Freee!! schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 15:50:
Je mist dat die recruiter dat lijstje gegarandeerd niet waar kan maken (en het mogelijk niet eens in de gaten heeft).
Ik mis niks. Ik vind het gewoon een beetje een treurige reactie. Als iemand je niks misdaan heeft lijkt het me gewoon zaak om je netjes en professioneel op te stellen. Een keer een geintje ofzo; prima. Maar dit is gewoon een beetje zeiken om 't zeiken. Afreageren op de eerste de beste recruiter. Dat vind ik niet erg volwassen en je moet je wel realiseren dat je wel met die reactie nu in hun database staat. Ik hoop voor hem dat dat 't waard was.
MrAngry schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 16:16:
Maar nou doen jullie net alsof de bank dat zelf niet weet.
Nee dat doe ik niet?
MrAngry schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 16:16:
De smilies suggereren van wel, of in ieder geval dat het financieel een dom besluit zou zijn. (Ik heb het over :X en 8)7 ). Ik zeg dat het gewoon een bewuste keuze is die voor de bank blijkbaar prima uit kan.
Ik bedoel dat het gewoon tegenstrijdige dingen zijn. Zoals grote instellingen zoveel tegenstrijdige dingen doen. Dat betekent niet dat ik denk dat ze het niet weten. Vaak zit er gewoon een enorme bak politiek achter, en in andere gevallen gewoon onwil om hun nek uit te steken en daadwerkelijk iets te veranderen.

[ Voor 40% gewijzigd door Hydra op 28-06-2017 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Hydra schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 15:15:
Mijn ervaring met grote banken en externen is dat je er begin december zomaar uitvliegt omdat het budget op is, waarna men op 1 januari weer heel veel nieuwe mensen inhuurt en in moet werken. Vergis je niet in de 'flexibiliteit' die externen opleveren, komt bij dat als ik mijn nek breek bij het sporten het ze hooguit een bloemetje kost en er niet 2 jaar doorbetaald hoeft te worden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Hydra schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 15:31:
Ik was vergeten te melden dat zijn eerste e-mail alleen maar het volgende bevatte:
A customer likes your C.V. may i call you for a job in "plaatsnaam"
Heb het bedrijf nu gebeld en gezegd dat ze mij uit hun systeem moeten verwijderen.
Enige wat de persoon aan de telefoon steeds vroeg was: mag ik over een paar maanden weer contact met je opnemen?
Ik weet niet hoor, maar zo gaat het met dit bedrijf al 10 jaar.
Inderdaad ik was het nu zat :)

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Malfunctions schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 11:14:
Ik moet wel een beetje gniffelen om de reacties van de IT'ers hier over dat de bedragen die ze geboden te laag zijn. Prima dat je kennelijk meer verdient/kan verdienen, maar doe aub niet zo uit de hoogte over bedragen van 60K. Het overgrote deel van NL verdient dat niet en zal het nooit verdienen, een beetje realiteitszin zou jullie sieren.
Oh absoluut! Ik vind persoonlijk dat we absurd veel geld binnenharken voor een beetje achter een bureau koffie te leuten en de muis te bewegen, dat meen ik serieus.

Maar ik klaag niet. En ik accepteer dan ook niet het eerste het beste bod.

Maar vergis je niet. Het is buiten de IT soms normaal om dik te betalen. Hier staat een vacature open met "manager" in de naam. 90k bruto + auto (want manager). Team: 3 mensen.

En dan ik: scrum master, team van totaal 5 man, dus eigenlijk 4 man onder me. Maar scrum master is geen "management" dus zou dat minder moeten betalen. Prima, kan je over discussiëren, even goede vrienden, maar als ik dan als ZZP 90,-/uur kan krijgen, dan is de discussie erg kort.
hoevenpe schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 16:53:
[...]

Mijn ervaring met grote banken en externen is dat je er begin december zomaar uitvliegt omdat het budget op is, waarna men op 1 januari weer heel veel nieuwe mensen inhuurt en in moet werken.
Of de laatste weken van december het budget moeten opleuken en alle externen verbieden te werken. Mooi toch, lekker 2 weken kerstvakantie? :D

[ Voor 16% gewijzigd door Motrax op 28-06-2017 20:35 ]

☻/
/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
@DJMaze Dat soort berichten "mijn klant vindt jou aardig" krijg ik altijd de kriebels van. Meestal is het gewoon bluf en vindt de recruiter gewoon dat je een geschikt profiel hebt, dat hij bij de klant zou willen voorstellen.

Maar toch blijft ooit de gedachte hangen, zouden ze nou echt bezig zijn om met mijn (gedateerde, gefantaseerde, van LinkedIn gekopieerde?) CV bij klanten te leuren? Gaat dat mij geen pijn doen als ik op enig moment als externe consultant bij dienklant langskom? Dat een manager aldaar de indruk heeft dat ik ook wel in vaste dienst zou willen komen?

Ik heb mijzelf een klein beetje ingedekt door op LinkedIn auteursrecht te vermelden. Misschien dat nog ik een uitdraai in de kluis van een notaris leg voor de bewijslast, of watermerken ga toevoegen. Als ik dan in een dergelijke situatie kom, huur ik echt een advocaat in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchell
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:38

Mitchell

Ondertitel

Als je 60k of meer kan verdienen, waarom ook niet? Als jij jezelf voor dat bedrag kan verkopen moet je dat lekker doen in mijn ogen. Ik zou willen dat ik meer dan 60k per jaar binnen hark, maar goed, dat gaat nog wel een paar jaartjes duren. Nu iets van 5 maanden bezig als Junior 'Software Engineer' dus voorlopig nog maar op een bronzen houtje bijten, ipv. een gouden. :9

Signature

Pagina: 1 ... 31 ... 70 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over Tweakers Elect afgesplitst naar Tweakers Elect. Ontvang anoniem de beste baan