Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:01

Sport_Life

Solvitur ambulando

FrankoNL schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 17:50:
Mijn eerste ervaring met detachering/recruiters.

Ik ben bijna afgestudeerd (Master Privaatrecht) en dacht ik ga me eens inschrijven bij een detacheringsbureau. Die hebben toch een groter netwerk en misschien kan ik zo snel aan de bak op een passende startersfunctie. Ik heb al wat werkervaring opgebouwd dus dat zou een pre moeten zijn.

Prima intakegesprek gehad, aardig meisje wat me hielp. Ik heb duidelijk verteld wat ik zoek en waar ik interesse in heb.

Krijg ik 3 uur later een email voor een MBO startersfunctie......

Kijk, nu snap ik dat ik starter ben. Maar bied dan tenminste een startersfunctie aan op minimaal HBO/WO niveau. Zo heeft het natuurlijk geen zin, dan kan ik net zo goed ergens op de klantenservice gaan zitten.
Je moet ook niet denken dat je direct de advocaat kan gaan uithangen ;). Mbo baan is misschien weer het andere uiterste maar voor een echte wo startersfunctie zit je bij de meeste detacheerders verkeerd. HBO is trouwens geen opleiding, maar een filmkanaal :P. Overigens hoeft een mbo baan ook niet per definitie slecht te zijn voor een starter, mits het enigszins de juiste branche en of richting is.

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 06-06-2017 18:10 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:29
Sport_Life schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 18:02:
[...]
Je moet ook niet denken dat je direct de advocaat kan gaan uithangen ;). Mbo baan is misschien weer het andere uiterste maar voor een echte wo startersfunctie zit je bij de meeste detacheerders verkeerd. HBO is trouwens geen opleiding, maar een filmkanaal :P. Overigens hoeft een mbo baan ook niet per definitie slecht te zijn voor een starter, mits het enigszins de juiste branche en of richting is.
Dat denk ik totaal niet.

Maar een MBO functie is wel echt te laag.

Overigens is dit een detacheerder die veel bij de overheid detacheert. Die hebben een bepaald systeem waar elke vacature dient te worden vermeld zodat externe partijen hierop in kunnen schrijven. Dus ook HBO/WO startersfuncties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

FrankoNL schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 18:23:
[...]

Dat denk ik totaal niet.

Maar een MBO functie is wel echt te laag.

Overigens is dit een detacheerder die veel bij de overheid detacheert. Die hebben een bepaald systeem waar elke vacature dient te worden vermeld zodat externe partijen hierop in kunnen schrijven. Dus ook HBO/WO startersfuncties.
Wat voor functie was het precies? Ik had zo'n baan bij de overheid misschien wel geaccepteerd, als je eenmaal binnen kun je vaak makkelijk intern solliciteren.

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 06-06-2017 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Sport_Life schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 18:25:
Wat voor functie was het precies? Ik had zo'n baan bij de overheid misschien wel geaccepteerd, als je eenmaal binnen kun je vaak makkelijk intern solliciteren.
Niet als je daar via een detacheerder zit.

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ze lijken door te krijgen dat het niet werkt om mensen een link invite te sturen met standaard recruitersgeneuzel... in plaats van dat ze dan doorhebben dat ze mensen niet moeten lastigvallen krijg ik nu constant maar gewone linkverzoeken zonder berichtje van mensen die ik niet ken en toevallig allemaal recruitersfuncties hebben.... yeeaaaaaanope.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 17:35
SmurfLink schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 12:21:
Ze lijken door te krijgen dat het niet werkt om mensen een link invite te sturen met standaard recruitersgeneuzel... in plaats van dat ze dan doorhebben dat ze mensen niet moeten lastigvallen krijg ik nu constant maar gewone linkverzoeken zonder berichtje van mensen die ik niet ken en toevallig allemaal recruitersfuncties hebben.... yeeaaaaaanope.
Inderdaad wat is dit dan weer.. afgelopen weken ook ineens veel Invites, geen tekst of niks. Ga je kijken op het profiel van die mensen.. Recruiters shift/delete 8)7

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tielenaar
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-06 21:05
Net weer eentje. "Resource developer" bij Jouw[vulmaarin]Vacature.nl.
Nope! Noem jezelf op z'n minst gewoon "Recruiter".
Die bij Bonque zijn helemaal raar, die zeggen specifiek dat ze geen recruiters zijn. Wat dan wel!?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-09 19:04

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Tielenaar schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 12:32:
[...]
Die bij Bonque zijn helemaal raar, die zeggen specifiek dat ze geen recruiters zijn. Wat dan wel!?
Volidioten natuurlijk 7(8)7

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Tielenaar schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 12:32:

stalkers

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-09 15:36
Inderdaad, dat is die club die gewoon je huidige werkgever belt..

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YdieresiS
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 13:17
chaoscontrol schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 12:37:
Inderdaad, dat is die club die gewoon je huidige werkgever belt..
En die zomaar uit jouw naam solliciteren terwijl je zegt alleen maar informatie te willen ontvangen over vacatures en salarisindicaties.

Latin capital letter y with diaeresis

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-09 15:39

eagle00789

Est. November 2005

Ik zal de leukste even doen: Ik ben net gebeld geworden door een recruiter om te gaan werken bij ... (hou je vast) mijn huidige werkgever.

}:O |:( |:( 7(8)7 _O-

dat is toch wel het toppunt van een recruiter faal...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tielenaar
eagle00789 schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 13:13:
Ik zal de leukste even doen: Ik ben net gebeld geworden door een recruiter om te gaan werken bij ... (hou je vast) mijn huidige werkgever.

Ik ben toch wel benieuwd naar de reactie van de recruiter toen je hem dat vertelde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-09 15:39

eagle00789

Est. November 2005

meer als een euhm euhm euhm kwam er eigenlijk niet meer uit. de verbinding werd dan ook vrij snel verbroken...

Het was wel een andere functie en een andere vestiging als dat ik nu heb, maar ik heb die doorgroei mogelijkheid al om op dezelfde functie uit te komen als dat de recruiter aanbood.

[ Voor 45% gewijzigd door eagle00789 op 07-06-2017 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona

Is mij ook enkele malen overkomen. Die mailtjes (telefoontjes van recruiters neem ik nooit aan en als ik ze toevallig toch spreek hang ik op voordat ze de kans hebben iets inhoudelijks te zeggen) stuur ik dan pseudo verbaast naar onze eigen interne recruiter, zij kan daar dan wel weer om lachen.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online

Wauw die is best kansloos! :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:51

Ik zou je baas informeren en gewoon eens kijken wat eruit komt. ;) Alleen al om de recruiter bezig te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo kan je een mijnbouwwerker, een leraar of een koe ook noemen _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 16:11
Ik ben geen resource maar een mens. En hoewel ik graag bezig ben om mijzelf te ontwikkelen, hoef ik niet ontwikkeld te worden door een recruiter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

t_captain schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 15:50:
Ik ben geen resource maar een mens.
Daar ben je rijkelijk te laat mee :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Ik stel de term "HR" of "HRM" ook niet echt op prijs. Het taalgebruik suggereert immers dat mensen op een lijn worden gezien met gebouwen, machines, natuurlijke hulpbronnen en geld. Dan liever het ouderwetse "personeelszaken".

Dan zit er nog een verschil in of je een "hulpbron" wordt genoemd door een werkgever waarmee je een relatie hebt, of door een recruitmentbureau dat alleen langskomt om een eenmalige commissie te scoren. Zoals je van je partner ook wat meer kunt hebben dan van een vreemde.

Voor mij niet relevant. Ik verkoop mijn uren en die worden gekocht door een afdeling "inkoop" of "procurement" als het Engels moet. Dan zijn mijn diensten de handelswaar en niet mijn persoon. Voelt eigenlijk net iets beter ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:08
Vergeet niet dat personeelszaken, HR/HRM er niet voor de werknemer is. In werkelijkheid behartigen ze natuurlijk alleen de belangen van de werkgever.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Puch-Maxi schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 16:34:
Vergeet niet dat personeelszaken, HR/HRM er niet voor de werknemer is. In werkelijkheid behartigen ze natuurlijk alleen de belangen van de werkgever.
Ze behartigen geen belangen, ze voeren de administratieve rompslomp uit.

Klassiek was PZ (of HR) de vader figuur die over de belangen van de werknemers waakte. Maar die rol is al zeker 25 jaar bij de meeste bedrijven belegd bij het lijnmanagement.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Verwijderd schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 15:48:
[...]

Zo kan je een mijnbouwwerker, een leraar of een koe ook noemen _O-
Eigenlijk kun je alle unit managers zo wel noemen.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Ankona schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 21:15:
Ze behartigen geen belangen, ze voeren de administratieve rompslomp uit.
Niet alleen. Ze zorgen ook voor het hele legal gebeuren rond ontslagen e.d. Dus als jij met een probleem bij HR aankomt gaan ze een dossier vormen om het bedrijf te beschermen. Dit terwijl veel mensen denken dat HR een soort vertrouwenspersoon is waar je je problemen kwijt kunt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SECURITEH
  • Laatst online: 16-08 17:58

SECURITEH

Man of legend.

Tielenaar schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 13:19:
[...]

Ik ben toch wel benieuwd naar de reactie van de recruiter toen je hem dat vertelde.
"Ow je bent al succesvol geplaatst? Tijd om mijn fee te innen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paxlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-11-2024

Paxlie

chaos en inslag

Ik ben gister gebeld door een recruiter met de vraag of ik hem even blockchain kon uitleggen want dat gebruiken ze ook op mijn werk. Heb vriendelijk gemeld dat ik daar geen tijd voor had.

Wie werd waar wanneer geboren en waarom werd hij door wie hoe genoemd?
braque© zijn is een keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom zou je hem dat moeten uitleggen? Heb het zelf binnen 2 seconden op wikipedia gevonden (want ik wist ook niet wat dat was, zit ook niet in die tak van de ICT sport).

Wikipedia: Blockchain

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paxlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-11-2024

Paxlie

chaos en inslag

Verwijderd schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 10:06:
Waarom zou je hem dat moeten uitleggen? Heb het zelf binnen 2 seconden op wikipedia gevonden (want ik wist ook niet wat dat was, zit ook niet in die tak van de ICT sport).

Wikipedia: Blockchain
Echt geen idee. Hij vroeg of ik nog steeds bij hetzelfde bedrijf werkte en daarna vroeg hij om een blockchain uitleg. Toen ik aangaf geen tijd te hebben daarvoor wilde hij weten wanneer wel. Dat werd een nooit. Heel raar gesprek was :D

Wie werd waar wanneer geboren en waarom werd hij door wie hoe genoemd?
braque© zijn is een keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02 13:35
t_captain schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 16:32:
Ik stel de term "HR" of "HRM" ook niet echt op prijs. Het taalgebruik suggereert immers dat mensen op een lijn worden gezien met gebouwen, machines, natuurlijke hulpbronnen en geld. Dan liever het ouderwetse "personeelszaken".
Doet me denken aan de eerste keer dat onze CTO een van mijn collega's als "Single Point of Failure" had bestempeld. Ik was toen zo over de zeik, terwijl ze zich van geen kwaad bewust waren... :) Ik moet overigens bekennen dat ik inmiddels ook al wel aan dat "jargon" gewent ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marten Smook
  • Laatst online: 15-09 15:53
Pff, ik was recent opzoek naar een nieuwe baan.
Ben net afgestudeerd en ik wou niet meer op randstad basis werken.

Toen begon het.. een linkedin aanmaken.
Er staat duidelijk op mijn profiel dat ik een MBO 4 diploma heb maar daarnaast al een redelijke lading werkervaring. Paar certificaten etc. En hier komen de recruiters. Het gene waar voornamelijk om gevraagd werd waren programmeurs. Iets wat ik dus volgens mijn linkedin profiel dus helemaal geen ervaring mee heb.Dit gebeurde zo vaak dat ik uiteindelijk weg ben gegaan van de recruiters en zelf verder ben gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Paxlie schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 11:33:
[...]

Echt geen idee. Hij vroeg of ik nog steeds bij hetzelfde bedrijf werkte en daarna vroeg hij om een blockchain uitleg. Toen ik aangaf geen tijd te hebben daarvoor wilde hij weten wanneer wel. Dat werd een nooit. Heel raar gesprek was :D
Wanneer wel? Als je de getekende opdracht bevestiging binnen hebt kun je het in gaan plannen. Gewoon zakelijk blijven, jij bent aan het werk en hij wil gebruik maken van jouw expertise.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
SmurfLink schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 12:21:
Inderdaad, valt me ook op. Soms wel vier per dag. Echt hoor ...

De eerste regel uit mijn LinkedIn-profiel is tegenwoordig:
Dear recruiters, I am NOT looking for a new job. Thanks for not bothering me!
Als ik een rotdag heb, dan verwijs ik recruiters naar de eerste regel in mijn profiel. :P

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Marten Smook schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 11:51:
Pff, ik was recent opzoek naar een nieuwe baan.
Ben net afgestudeerd en ik wou niet meer op randstad basis werken.

Toen begon het.. een linkedin aanmaken.
Er staat duidelijk op mijn profiel dat ik een MBO 4 diploma heb maar daarnaast al een redelijke lading werkervaring. Paar certificaten etc. En hier komen de recruiters. Het gene waar voornamelijk om gevraagd werd waren programmeurs. Iets wat ik dus volgens mijn linkedin profiel dus helemaal geen ervaring mee heb.Dit gebeurde zo vaak dat ik uiteindelijk weg ben gegaan van de recruiters en zelf verder ben gaan kijken.
Yep dit is helaas schering en inslag. Je kan het beste je CV niet op Linkedin zetten, anders gaan ze daar soms nog mee aan de haal ook. Ik zet ook neer dat ik geen behoefte heb aan recruiters en niet op zoek ben naar een nieuwe baan. Nu krijg ik gelukkig wat minder spam, hoewel ik nog steeds minstens 1x per week een link verzoek krijg van random recruiter nummer zoveel. Maar da's te overleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Greencap schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 11:48:
Doet me denken aan de eerste keer dat onze CTO een van mijn collega's als "Single Point of Failure" had bestempeld. Ik was toen zo over de zeik, terwijl ze zich van geen kwaad bewust waren... :) Ik moet overigens bekennen dat ik inmiddels ook al wel aan dat "jargon" gewent ben.
Huh? Wat is daar mis mee? Nooit van de bus factor gehoord? Je begrijpt volgens mij de term verkeerd: het is gewoon een kwestie van dat er maar 1 persoon onder de bus kan komen voordat het bedrijf een probleem heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 11:03
Greencap schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 11:48:
[...]

Ik ben ook een Single Point of Failure. Ben al een jaar of 4 de enige frontender. Als ik onder de bus kom, zijn de problemen fors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

418O2 schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 14:35:
[...]

Ik ben ook een Single Point of Failure. Ben al een jaar of 4 de enige frontender. Als ik onder de bus kom, zijn de problemen fors.
Ach is ook een stukje baanzekerheid met inwerken en custom systeem kennis opdoen mee ben je al gauw een jaar verder in mijn geval. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
[...]

Dan heb je vast een enorm salaris :P

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
Hydra schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 14:31:
[...]

Huh? Wat is daar mis mee? Nooit van de bus factor gehoord? Je begrijpt volgens mij de term verkeerd: het is gewoon een kwestie van dat er maar 1 persoon onder de bus kan komen voordat het bedrijf een probleem heeft.
Ik denk dat je de post die ik had gequote niet goed gelezen hebt :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gooddaddy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-07 08:26
[...]

Er is ook een term die een iets mindere negatieve lading heeft. Single Point of Knowledge (SPOK). Die wordt in mijn omgeving vaker gebruikt dan de SPOF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Greencap schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 15:05:

Ik denk dat je de post die ik had gequote niet goed gelezen hebt :>
Jij was pissig over dat iemand SPOF genoemd werd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ook een hele leuke, ik ben volgens mijn linkedin profiel: Senior Embedded Software Ontwikkelaar. Krijg ik een bericht heel verhaal. Met o.a. dat ik in het bezit moet zijn van CCNA. En mijn profiel past perfect enz.

Ik stuur dus vrolijk een bericht terug van wat is CCNA. Vervolgens een bericht of ik tijd heb om te bellen daar over. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greencap
Waar ik naar refereerde was de discussie dat het woord "resource" gebruikt werd om naar een persoon te refereren. Dit is nogal onpersoonlijk. Ik vond "Single Point of Failure" daar nog een overtreffende trap van, vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SECURITEH
  • Laatst online: 16-08 17:58

SECURITEH

Man of legend.

gooddaddy schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 15:15:
[...]

Er is ook een term die een iets mindere negatieve lading heeft. Single Point of Knowledge (SPOK). Die wordt in mijn omgeving vaker gebruikt dan de SPOF
SPOK is wel een nette als je het over een persoon hebt terwijl je SPOF prima kan gebruiken in de overige situaties. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
[...]

Serieus, maar een goede projectmanager zou je er morgen (of maandag) uit moeten trappen.
In een team wil je geen helden. Iedereen moet vervangbaar zijn.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Ankona schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 23:20:
[...]

Serieus, maar een goede projectmanager zou je er morgen (of maandag) uit moeten trappen.
Ik ben geen held. Er is gewoon maar werk voor 1 frontender meestal. Wat moet je dan ? Geen frontender en krakkemikkige interfaces afleveren, of een tweede aannemen die niets te doen heeft?

Ik weet vrij zeker dat mijn projectmanagers mij niet graag zouden missen.

[ Voor 7% gewijzigd door 418O2 op 10-06-2017 00:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Twee mensen a 50% inhuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Greencap schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 15:33:
Waar ik naar refereerde was de discussie dat het woord "resource" gebruikt werd om naar een persoon te refereren. Dit is nogal onpersoonlijk. Ik vond "Single Point of Failure" daar nog een overtreffende trap van, vandaar.
Wat is het probleem precies?
Je _bent_ een resource.

Toevallig een resource met wat bijzondere kenmerken zoals een persoonlijkheid maar in the end is een personeelslid in functie, gewoon een resource.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ik ben jaren geleden gestopt met die negatieve benaderingen, ik zeg nu 'Stel dat ik/jij de loterij wint'. Klinkt leuker dan 'Stel dat je morgen onder de bus komt.'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
418O2 schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 00:01:
[...]

Ik ben geen held. Er is gewoon maar werk voor 1 frontender meestal. Wat moet je dan ? Geen frontender en krakkemikkige interfaces afleveren, of een tweede aannemen die niets te doen heeft?

Ik weet vrij zeker dat mijn projectmanagers mij niet graag zouden missen.
Front-end developers, daar demp je de sloot mee. Misschien ben jij de enige in jouw team maar je bent wel vervangbaar.
Een goede projectmanager zou daarop moeten sturen. Jij zou je werk zo moeten doen dat een ander het zo over kan nemen. Dus bekende technieken en patronen gebruiken, je code netjes onderhoudbaar opzetten en voldoende documenteren. Is dat op orde, dan ben jij vervangbaar. Niet wat jij misschien wil, maar wel wat een bedrijf of projectmanager moet eisen.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Ankona schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 10:19:
[...]

Front-end developers, daar demp je de sloot mee. Misschien ben jij de enige in jouw team maar je bent wel vervangbaar.
Een goede projectmanager zou daarop moeten sturen. Jij zou je werk zo moeten doen dat een ander het zo over kan nemen. Dus bekende technieken en patronen gebruiken, je code netjes onderhoudbaar opzetten en voldoende documenteren. Is dat op orde, dan ben jij vervangbaar. Niet wat jij misschien wil, maar wel wat een bedrijf of projectmanager moet eisen.
Iedereen met mijn kennisniveau kan mijn werk overnemen. Alleen is het vinden van goede frontenders best lastig. Je kan ze nauwelijks van school pikken omdat er geen dedicated opleidingen voor zijn.

En de softskills die je nodig hebt voor UX design zijn ook niet dik gezaaid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 06:36
Ankona schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 23:20:
[...]

In theorie leuk, in de praktijk ligt het wel wat genuanceerder. Ja, uiteindelijk is iedereen vervangbaar en zeker in grote teams is het relatief eenvoudig om individuele ontwikkelaars te vervangen omdat het veelal meer 'handjes' zijn.
Bij relatief langlopende projecten met kleine teams specialisten is het echter een stuk lastiger. Natuurlijk zaken als functionele documentatie en ontwerpdocumentatie netjes bijhouden en goed gestructureerde code schrijven dragen bij aan het vergemakkelijken van overdracht.
Zaken als het feit dat iemand jarenlang aan een systeem heeft gewerkt, alle discussies met de business heeft meegemaakt en alle fouten heeft gezien waarvan hopelijk is geleerd kun je echter niet zomaar overdragen. Die kennis en ervaring wordt door zowel projectmanagers als klant / business vaak enorm gewaardeerd. Zeker wanneer je te maken hebt met complexe domeinen en dito IT oplossingen.

Dat is in mijn ogen ook één van de redenen waarom ergens oneerbiedig gezegd maar weer gewoon een blik Indiërs tegenaan gooien zelden een goed idee is.

Maar goed, we dwalen af. ;)

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mamorunl
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:47
Verwijderd schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 10:16:
[...]

Ik ben jaren geleden gestopt met die negatieve benaderingen, ik zeg nu 'Stel dat ik/jij de loterij wint'. Klinkt leuker dan 'Stel dat je morgen onder de bus komt.'.
Klopt dat het leuker klinkt, maar je bereikt je doel er mijns inziens niet mee. Als je onder de bus komt ben je meteen vertrokken. Je kan geen aanspraak meer maken op die persoon.

Als je de loterij wint, zit je nog steeds vast aan je opzegtermijn en stel je een overdrachtsdocument op of iets dergelijks. Je kan je vervanger inwerken, dat soort dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
mamorunl schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 16:47:
[...]

Klopt dat het leuker klinkt, maar je bereikt je doel er mijns inziens niet mee. Als je onder de bus komt ben je meteen vertrokken. Je kan geen aanspraak meer maken op die persoon.

Als je de loterij wint, zit je nog steeds vast aan je opzegtermijn en stel je een overdrachtsdocument op of iets dergelijks. Je kan je vervanger inwerken, dat soort dingen.
Daarom ga ik praktisch nooit met het OV, dan is de kans kleiner dat ik onder de bus kom. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mamorunl schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 16:47:
[...]

Als ik 10 miljoen win dan moeten ze wel met hele goede argumenten komen dat ik een opzegtermijn respecteer hoor :7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:56
Verwijderd schreef op zondag 11 juni 2017 @ 06:00:
[...]

Als ik 10 miljoen win dan moeten ze wel met hele goede argumenten komen dat ik een opzegtermijn respecteer hoor :7
Wel offtopic maar als je 100 miljard wint dan heb je nog steeds een opzegtermijn. Daar heb je toch gewoon voor getekend? Dat je veel geld hebt veranderd daar niets aan, je kunt het hoogstens afkopen als je werkgever daarin mee wilt gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
jongetje schreef op zondag 11 juni 2017 @ 09:00:
[...]

Wel offtopic maar als je 100 miljard wint dan heb je nog steeds een opzegtermijn. Daar heb je toch gewoon voor getekend? Dat je veel geld hebt veranderd daar niets aan, je kunt het hoogstens afkopen als je werkgever daarin mee wilt gaan.
Jij denkt in deze situatie erg strak volgens regeltjes. Zo werkt de motivatie van (vrijwel alle) mensen niet.

Ik denk dat jij nooit een medewerker hebt aangestuurd die, door wat voor reden dan ook, echt geen motivatie meer had. Het enige wat je kan doen is laten gaan en vragen of hij uit intrinsieke motivatie of goodwill nog iets wil uitleggen. Met een beetje geluk wil hij het afmaken of zelfs blijven werken.

Is de relatie al beschadigd (bv door autoritair management) dan krijg je als de machtsverhouding wegvalt helemaal niets meer voor elkaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:30
jongetje schreef op zondag 11 juni 2017 @ 09:00:
[...]

Natuurlijk heb je alsnog een opzegtermijn, maar een bedrijf heeft er meestal weinig aan om een maand lang iemand tegen z'n zin in te laten werken.

En zelfs al kom je niet opdagen ondanks de opzegtermijn, dan heb je hooguit een boete. Als je 100 miljard hebt gewonnen kan je die boete ook wel betalen :+

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:56
@ANdrode sterker nog, HR van een bedrijf had mij een jaarcontract zonder opzegtermijn laten tekenen (Ja, achteraf stom maar dacht dat je altijd in 1a2 maanden kan opzeggen). Toen wilden ze me daar aan houden en als ik weg zou gaan dan moest ik een boete betalen. Erg vervelend situatie, de afdeling HR deed zijn naam uit eer aan. Die hadden liever een ongemotiveerde medewerker dan niemand/ vacature.

Daarnaast, ik zou mijn werk niet uit míjn handen vallen en weglopen. Ik heb een beter gevoel om het netjes achter te laten, zo zit ik in elkaar. Blijkbaar ben ik daar vrij uniek in. Wórdt iig gewaardeerd bij de klanten waar ik gedetacheerd zit, die vinden dat ook fijn dat ik niet die externe ben die een ongedocumenteerde bende achterlaat.

[ Voor 30% gewijzigd door jongetje op 11-06-2017 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
jongetje schreef op zondag 11 juni 2017 @ 13:49:
Daarnaast, ik zou mijn werk niet uit míjn handen vallen en weglopen. Ik heb een beter gevoel om het netjes achter te laten, zo zit ik in elkaar. Blijkbaar ben ik daar vrij uniek in. Wórdt iig gewaardeerd bij de klanten waar ik gedetacheerd zit, die vinden dat ook fijn dat ik niet die externe ben die een ongedocumenteerde bende achterlaat.
Kijk daar zit de kern :)

De reden dat jij dit doet zit intern. Jij wil jouw werk goed doen en het goed achterlaten (beroepseer). Dat speelt ook nog als je het financieel niet meer nodig zou hebben.

Als je dat als collega/werkgever gebruikt dan werkt het.

Speel je een machtsspel en is de relatie beschadigd, of gebruik je "dan moet je een boete van X betalen" als uitweg, dan werkt dat niet meer als het drukmiddel wegvalt.

Ook als je mensen als resources ziet moet je ze menselijk behandelen om gezamenlijk doelen te bereiken. Kies je voor koud-zakelijk dan krijg je dat terug :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timag
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 10:59
HerZon schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 16:58:
[...]

Daarom ga ik praktisch nooit met het OV, dan is de kans kleiner dat ik onder de bus kom. :)
Als je in de bus zit, lig je er zeker niet onder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Iedereen is vervangbaar, ook jij. Dat jij het idee hebt dat je "Single Point of Failure" bent (en daardoor wellicht met plezier naar je werk gaat) is meer een kenmerk van goed management/leiderschap (imo), dan dat er echt problemen ontstaan als jij weg bent. Het zal wellicht geld kosten en/of enige tijd duren voor men iemand op de plek heeft zitten die net zo efficient kan werken, maar dat is allemaal nogal relatief. Er is nog nooit een bedrijf failliet gegaan omdat 1 medewerker vertrekt.. Er zijn wel bedrijven failliet gegaan omdat juist bepaalde mensen bleven zitten ;). (DSB Bank bijv.).

Ontopic:
Sommige recruiter berichtjes zijn best wel leuk :P
Zo te zien heb je al een mooi CV opgebouwd en een aantal functies in xx mogen vervullen.. blabla wil je voor ons komen werken etc
;)

[ Voor 26% gewijzigd door Sport_Life op 11-06-2017 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Sport_Life schreef op zondag 11 juni 2017 @ 16:58:
Iedereen is vervangbaar, ook jij. Dat jij het idee hebt dat je "Single Point of Failure" bent (en daardoor wellicht met plezier naar je werk gaat) is meer een kenmerk van goed management/leiderschap (imo), dan dat er echt problemen ontstaan als jij weg bent.
Jij bent zijn collega?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Sport_Life schreef op zondag 11 juni 2017 @ 16:58:
[...]

Iedereen is vervangbaar, ook jij. Dat jij het idee hebt dat je "Single Point of Failure" bent (en daardoor wellicht met plezier naar je werk gaat) is meer een kenmerk van goed management/leiderschap (imo), dan dat er echt problemen ontstaan als jij weg bent. Het zal wellicht geld kosten en/of enige tijd duren voor men iemand op de plek heeft zitten die net zo efficient kan werken, maar dat is allemaal nogal relatief. Er is nog nooit een bedrijf failliet gegaan omdat 1 medewerker vertrekt.. Er zijn wel bedrijven failliet gegaan omdat juist bepaalde mensen bleven zitten ;). (DSB Bank bijv.).
de toko gaat ook niet failliet, maar voor je iemand hebt die up-to-speed is ben je wel een tijdje verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
HerZon schreef op zaterdag 10 juni 2017 @ 16:58:
[...]

Nou als je achteraan de file staat en een bus te laat remt dan komt het aardig in de buurt van eronder liggen denk ik zo. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Zo te lezen zijn de (sh*t) recruiters weer gestart:
Hallo,

Het is al weer even geleden dat we voor het laatst contact hebben gehad. Hoe gaat het momenteel op je werk? Druk, of heb je al vakantie?
Ik vroeg mij even af of je misschien toe bent aan een verbetering op werkgebied, of toe bent aan een nieuwe werkomgeving?
Inderdaad, dat is weer even geleden. Namelijk nooit eerder contact gehad :D
Een klant van mij zou graag een keer een kop koffie met je drinken om te kijken of ze je kunnen interesseren voor een baan binnen hun bedrijf. Het gaat om een uitdaging in de stad Den Haag.

Goede dag gewenst en ik hoor graag of ik je hier even over kan bellen. Eventueel ben ik na werktijd bereikbaar op 0681662330.
Mijn tel.nummer krijg je zeker niet!
Wanneer je geen interesse hebt dan hoor ik het ook graag, dan geef ik dat even door aan onze partner.
O, maar natuurlijk. Je mail spreekt boekdelen, natuurlijk heb ik dan interesse 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-07 15:31
Vanochtend (9:00!) gebeld door een recruiter, ik had er helemaal geen zin in dus (vrij direct) afgewimpeld. Later een LinkedIn bericht met zijn verontschuldigingen, even gekeken naar zijn bedrijf en toen bedacht ik mij: Hoe komt die kerel aan mijn nummer? Dus berichtje terug gestuurd met deze vraag en hij antwoordde dat hij met slim zoeken mijn nummer wist te achterhalen. Nu wil ik voorkomen dat dit vaker gebeurt alleen kan ik mijn telefoonnummer nergens online vinden. In het verleden heeft mijn nummer op Monsterboard gestaan in mijn CV (2010, allang offline gehaald) en ook op Tweakers (ook al jaren geleden), maar daar stond mijn echte naam nooit.

1. Ik kan niet zoeken :+
2. Hij liegt en heeft mijn naam uit een database
3. Hij heeft toegang tot archief website waar mijn nummer wel staat.

Ideeen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Loev schreef op maandag 12 juni 2017 @ 16:51:
Vanochtend (9:00!) gebeld door een recruiter, ik had er helemaal geen zin in dus (vrij direct) afgewimpeld. Later een LinkedIn bericht met zijn verontschuldigingen, even gekeken naar zijn bedrijf en toen bedacht ik mij: Hoe komt die kerel aan mijn nummer? Dus berichtje terug gestuurd met deze vraag en hij antwoordde dat hij met slim zoeken mijn nummer wist te achterhalen. Nu wil ik voorkomen dat dit vaker gebeurt alleen kan ik mijn telefoonnummer nergens online vinden. In het verleden heeft mijn nummer op Monsterboard gestaan in mijn CV (2010, allang offline gehaald) en ook op Tweakers (ook al jaren geleden), maar daar stond mijn echte naam nooit.

1. Ik kan niet zoeken :+
2. Hij liegt en heeft mijn naam uit een database
3. Hij heeft toegang tot archief website waar mijn nummer wel staat.

Ideeen?
Volgens de AP mag je aan het bedrijf zonder redenen naar de gegevens vragen en hoe ze er aan zijn gekomen. Gewoon doen dus, eventueel met die link er bij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dartillus
  • Laatst online: 28-03-2023
Laatst in november via email aan U-Choose verzocht om al mijn persoonsgegevens te verwijderen omdat ze me lastig vielen. Vervolgens reactie gekregen dat het doorgegeven was en alles uit hun CRM verwijderd was. Imagine my surprise toen ze afgelopen week tijdens werk alweer belden.

Geloof recruiters maar niet wanneer ze zeggen dat ze iets verwijderd hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dartillus schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 08:48:
Laatst in november via email aan U-Choose verzocht om al mijn persoonsgegevens te verwijderen omdat ze me lastig vielen. Vervolgens reactie gekregen dat het doorgegeven was en alles uit hun CRM verwijderd was. Imagine my surprise toen ze afgelopen week tijdens werk alweer belden.

Meld dat bij https://autoriteitpersoonsgegevens.nl

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartillus
Ik ging nog even hun reactie afwachten maar dat is zeker iets wat ik ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tielenaar
Op een gegeven moment, als je al meerdere malen verzocht hebt door een bedrijf niet meer benaderd te willen worden en dit gebeurt alsnog, dan wordt het in mijn ogen laster.
Voor zover ik weet mag dit niet, maar wat kan je er tegen doen? Is het spam? Dan kan ik terecht bij spamklacht.nl, maar daaronder valt het misschien niet. Daarnaast betwijfel ik of er wat aan gedaan wordt.
Autoriteit persoonsgegevens is er om je data prive te houden, maar wat kunnen ze doen aan lastigvallen? Of valt dat onder hetzelfde?
Heeft iemand hier wel eens actie ondernomen?

[ Voor 13% gewijzigd door Tielenaar op 13-06-2017 10:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-09 19:04

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Tielenaar schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 10:17:
Op een gegeven moment, als je al meerdere malen verzocht hebt door een bedrijf niet meer benaderd te willen worden en dit gebeurt alsnog, dan wordt het in mijn ogen laster.
Laster is wat anders (overtreffende trap van roddel), dit valt eerder onder stalking.
Voor zover ik weet mag dit niet, maar wat kan je er tegen doen? Is het spam? Dan kan ik terecht bij spamklacht.nl, maar daaronder valt het misschien niet. Daarnaast betwijfel ik of er wat aan gedaan wordt.
Autoriteit persoonsgegevens is er om je data prive te houden, maar wat kunnen ze doen aan lastigvallen? Of valt dat onder hetzelfde?
Heeft iemand hier wel eens actie ondernomen?
Dit valt onder het niet verwijderen van persoonsgegevens terwijl ze daar wel toe verplicht zijn. En die autoriteit kan leuke boetes opleggen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lxske
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13-03-2020
beyazz06 schreef op maandag 12 juni 2017 @ 14:04:
Zo te lezen zijn de (sh*t) recruiters weer gestart:

[...]

Inderdaad, dat is weer even geleden. Namelijk nooit eerder contact gehad :D
Ha, ik heb precies dezelfde gehad. Goede aanhef ook, geeft totaal niet weg dat het een massamail is.
Ik heb hem al bij AP gemeld. Zal nog even op hemzelf reageren met het linkje van Gropah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-08 03:17

PcDealer

HP ftw \o/

Oeh, iemand heeft interesse in mij:
New Hadoop Project in Frankfurt

Dear PcDealer,

how are you today?
My name is Tim and I work for K2 Partnering Solutions.
At the moment I have a client in Frankfurt, Germany looking for 3 Big Data, Hadoop developers.
Hadoop Ranger expert ( Security )
Hadoop KMS ( Key management Server )
Hadoop - WANdisco
The Project is an Implemantion and would need support.
You can give me a call or get in touch via email.
+49 71120702954

Best regards

ene "Fetzer"
Resource Associate at K2 Partnering Solutions
Dus omdat het onder ict valt, ben ik - geen-handen-aan-de-knoppen-man - meteen geschikt? Ben benieuwd op welke keywords deze gast bij mij is uit gekomen.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstMid
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01-09 10:40

ErnstMid

Xbox GT: Capitalbully

PcDealer schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 13:38:
Oeh, iemand heeft interesse in mij:

[...]

Dus omdat het onder ict valt, ben ik - geen-handen-aan-de-knoppen-man - meteen geschikt? Ben benieuwd op welke keywords deze gast bij mij is uit gekomen.
Daar staat meer informatie in dan ik heb ontvangen:
Dear,

Wellicht een beetje een directe benadering, maar wel met de beste intenties!
Afgelopen week zat ik met mijn klant Linkedin profielen door te nemen die wellicht interessant zijn en hier werd ook jouw naam genoemd. Het betreft wel een vaste aanstelling, dat is denk ik wel even goed om te vermelden.

Wellicht vindt je het vervelend dat ik nu geen namen prijsgeef, maar dat wil ik pas doen als er ook daadwerkelijke interesse is.

(Indien je geen interesse hebt hoor ik het ook graag want dan geef ik dit door aan mijn opdrachtgever.)

Alvast bedankt in ieder geval voor je reactie!

Fijne dag voor nu en een enthousiaste groet,
De enige informatie die ik nu krijg (en met mij waarschijnlijk duizend anderen) is dat het om een vaste aanstelling gaat.... wauw |:(

edit: en zoek de spelfout ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06:37
Exact dezelfde tekst hier. Wat een losers zijn het toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Vast of interim is een van de belangrijkste filters. Voor mij precies genoeg info om nee te zeggen :)

Ik had vandaag ook weer prijs. Recruiter wil me een "gave baan" aanbieden. Uit mijn profiel (en uit het berichtje waarmee ik de vorige keer afwees) blijkt dat ik ondernemer ben.

Kennelijk is dat niet genoeg. Deze keer heb ik hem dus maar gevraagd om de baan aan me te verkopen. De recruiter mag uitleggen waarom hij denkt dat dit aanbod voor mij interessant is.

Geef ik een ingang tot een sales pitch, blijft het stil.

Het onderschrijft mijn theorie dat recruiters niets te bieden hebben. Ze zoeken de kandidaat die kat-in-het-bakkie matcht met de functie, en bieden dus structureel functies aan die onder je niveau liggen. Je vorige baan, niet je volgende.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gooddaddy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-07 08:26
Maar als je ook naar het carrière profiel van sommige recruiters kijkt, dan zegt dat wel genoeg. Gisteren kreeg ik een invite van een "business developer Datascience" bij Bonque. Op zijn Linkedin profiel stond verder: barkeeper in Weert, aftudeerstage hotelschool bij NH Hotels in Weert. Ofterwijl, als je de hotelschool hebt gedaan, kun je recruiter worden en ben je i staat om IT'ers te werven 8)7 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Laatst online: 21:09

beany

Meeheheheheh

Dartillus schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 08:48:

Mag je van een bedrijf eisen dat ze je gegevens verwijderen?

Je mag wel inzage eisen in welke informatie ze over je hebben. Daar kunnen ze overigens een vergoeding voor vragen (met een maximum van een paar euro of zo).

Ik kan nergens een wet/regel vinden dat je ook kan eisen dat ze al je gegevens uit hun systemen verwijderen.

Wil je een recruiter pesten, kan je dus wel om die inzage vragen. Als we dat allemaal doen levert ze dat veel rompslomp op...

edit: Het geen wat er het dichtst bij komt is volgens mij het recht van verzet: https://autoriteitpersoon...yrechten/recht-van-verzet en https://autoriteitpersoon...clame-en-direct-marketing

[ Voor 12% gewijzigd door beany op 15-06-2017 09:13 ]

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-09 12:06
beany schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 09:01:
[...]

Dat mag ja. In België mag het zeker, en in Nederland ook vermoed ik na een snelle zoekopdracht. Beide wetten zijn overigens gebaseerd op dezelfde Europese regelgeving. Misschien dat zaken als een antwoordtermijn of zo verschillen.

Het bedrijf mag overigens geen fiscale gegevens verwijderen (facturen en dergelijk). Voor de boekhouding geldt een bewaarplicht. Maar zaken die daarvoor niet relevant zijn zouden ze moeten verwijderen op verzoek. Nu weet ik ook niet hoe het zit met het opnieuw vergaren van gegevens (ze verwijderen en dan meteen weer gaan zoeken, al vermoed ik dat de wetgever daar wel aan gedacht heeft). Mogelijk ben je beter af met je te verzetten tegen het gebruik van je gegevens.

Bonque is overigens ook in België actief merk ik. Ik heb een berichtje gekregen van een verse recruiter. Wel met een concrete opdracht (wel om bij een consultancy bedrijf gezet te worden), en buiten een overbodige intro (if youAreDeveloper ...) redelijk proper opgesteld. Niet dat ik erop in wil gaan, maar het is helemaal geen shitpraktijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beany

beany

Meeheheheheh

Zo, Eurostaff is de eerste die onderstaande mail heeft ontvangen. Ben geen jurist of zo, geen idee of het een goede mail is:
Hallo,

Graag wil ik u verzoeken mij alle gegevens die u heeft over mij als persoon ter inzage ter beschikking te stellen aan mij. Volgens de wet op bescherming persoonsgegevens heeft u vanaf het moment dat u dit verzoek ontvangt 4 weken de tijd om hier aan te voldoen. Graag wil ik het volgende weten:

- De persoonlijke gegevens over mij.
- Hoe u aan deze gegevens bent gekomen.

Tevens wil ik gebruik maken van recht van verzet en u verzoeken mij uit uw direct mailing lijsten te halen en mij niet meer emails met vacatures te sturen, of emails die daar aan gerelateerd zijn. Hier wil ik een bevestiging van ontvangen.

Met vriendelijke groet,

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tielenaar
beany schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 10:09:
Zo, Eurostaff is de eerste die onderstaande mail heeft ontvangen. Ben geen jurist of zo, geen idee of het een goede mail is:

[...]
Gewoon versturen, klinkt inhoudelijk correct. Hou ons op de hoogte :)

Overigens kan je gewoon recruiter worden als je een vlotte babbel hebt. Een vriend van mij is dat gaan doen met als voorgaande carriere modellenwerk. Binnen no time was hij een van de succesvolste recruiters binnen het bedrijf.
De enige skill die ze misschien moeten hebben is in korte tijd een globaal idee krijgen van wat al die termen betekenen die op vacatures staan. Dat gaat vaak nog nets iets verder dan "HTML" matchen met "ICT", de meesten weten wel wat een programmeertaal is en welke daaronder vallen. Een enkeling heeft een hobbymatige IT ervaring en weet wel waar hij het in grote lijnen over heeft zonder te veel fouten te maken. Sommige recruitment bureaus, waar je over het algemeen ook niet zo veel last van zal hebben, hebben juist technici in dienst om een zo gestroomlijnd mogelijk proces te realiseren in het plaatsen van iemand bij een zeer goed matchende baan. PHP piraten is zo'n clubje, geen slechte ervaringen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartillus
beany schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 09:01:
[...]
Naast het recht van verzet en dergelijke die je vermeldde: https://autoriteitpersoon...correctie-en-verwijdering

Ze moeten dit gewoon doen. Aangezien ik van hun vaste nummer ben gebeld was het ook niet een gevalletje "recruiter had je telefoonnummer nog in z'n mobiel staan".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
gooddaddy schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 08:40:
Maar als je ook naar het carrière profiel van sommige recruiters kijkt, dan zegt dat wel genoeg. Gisteren kreeg ik een invite van een "business developer Datascience" bij Bonque. Op zijn Linkedin profiel stond verder: barkeeper in Weert, aftudeerstage hotelschool bij NH Hotels in Weert. Ofterwijl, als je de hotelschool hebt gedaan, kun je recruiter worden en ben je i staat om IT'ers te werven 8)7 |:(
Ik vraag me ook wel eens af, waarom wordt iemand recruiter? Het zal voor veel waarschijnlijk de keuze zijn tussen uitkering of recruitment. Er lijkt me ook veel verloop te zijn bij recruitment clubs, hoewel sommige recruiters ook jaren lang actief zijn.

Aan de andere kant, het zal je werk maar zijn. Je zit midden in tussen enerzijds de werkgevers die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten en met eisen komen als 'zoek me maar een senior C++ of Java ontwikkelaar voor 3000 euro per maand' om hun legacy systemen op te lappen en anderzijds potentiële werknemers die gewoon een interessante baan zoeken met goede arbeidsvoorwaarden. De belangen van deze twee partijen staan loodrecht op elkaar en daar zit je als recruiter dan middenin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
gold_dust schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 12:52:
[...]

De belangen van deze twee partijen staan loodrecht op elkaar en daar zit je als recruiter dan middenin.
Dus ga je na enkele jaren van frustratie maar wat anders doen. Of je besluit dat werkgevers en werknemers allemaal domme eisen hebben en stelt je bonus centraal in je motivatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob_erwt
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-09 22:58

rob_erwt

What does this button do?

beany schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 10:09:

[...]
Let wel dat bedrijven een adminstratieve vergoeding mogen vragen voor het leveren van die gegevens (gemaakte kosten enzo). Ik weet dat Tweakers dat bijvoorbeeld ook echt doet (deed?).

Never underestimate the power of stupid people in large groups

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-09 19:34
rob_erwt schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 14:07:
[...]

Let wel dat bedrijven een adminstratieve vergoeding mogen vragen voor het leveren van die gegevens (gemaakte kosten enzo). Ik weet dat Tweakers dat bijvoorbeeld ook echt doet (deed?).
Klopt deels; niet de werkelijke gemaakte kosten, maar een vast bedrag per pagina (en altijd gemaximeerd), artikelen 2 en 3 Besluit kostenvergoeding rechten betrokkene Wbp:
Artikel 2
1) De vergoeding voor de kosten van de mededeling, bedoeld in artikel 35 van de wet, bedraagt € 0,23 per pagina tot een maximumbedrag van € 5,– voor elke afzonderlijke mededeling.

2) De verantwoordelijke mag voor de kosten van de mededeling die op een andere gegevensdrager dan papier wordt verstrekt een redelijke vergoeding in rekening brengen, met dien verstande dat deze ten hoogste € 5,– bedraagt.

Artikel 3
In afwijking van artikel 2 mag de verantwoordelijke een redelijke vergoeding in rekening brengen, met dien verstande dat deze ten hoogste € 22,50 bedraagt in het geval dat:

a. de mededeling bestaat uit meer dan honderd pagina’s;
b. de mededeling bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking;
c. de mededeling bestaat uit afdrukken van één of meer röntgenfoto’s.
In het geval van een recruiter, zal artikel 3 niet zo snel opgaan.

[ Voor 9% gewijzigd door wheel op 15-06-2017 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
gold_dust schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 12:52:
Ik vraag me ook wel eens af, waarom wordt iemand recruiter?
Veruit de meeste van de 'eerste lijns' recruiters die ik zie hebben opleidingen waarin je niet simpel aan een baan komt. Voor hen is dit overduidelijk een 'tussen' dingetje om maar een inkomen te hebben en ondertussen naar hun droombaan op zoek te gaan. Die mensen kan het sowieso niks schelen; ze zijn niet van plan daar langer dan een half jaar ofzo te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Momenteel ben ik op zoek naar een technisch applicatiebeheerder. Onze
opdrachtgever is een beursgenoteerde organisatie en is gevestigd in
Almere.

Ik kom dan ook graag met u in contact om eens van gedachten te wisselen.
  1. ik ben systeembeheerder / allround ICTer, géén applicatiebeheerder
  2. ik wil niet dood gevonden worden in Almere
  3. (grote) beursgenoteerde bedrijven hebben mijn interesse niet, ik werk liever in het MKB
How about no! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany

beany

Meeheheheheh

rob_erwt schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 14:07:
[...]

Die max. 5 euro heb ik er voor over. Zolang het ze meer geld kost dan het ze oplevert mogen ze een factuur sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Op reddit ben ik wel eens een recruiter tegengekomen die zijn beklag kwam doen.

Die dacht ook dat hij het warm water had uitgevonden. Dat hij de gatekeeper is tussen mensen en hun jobs en dat ze maar wat vriendelijker moeten zijn tegen hem omdat ze anders nooit werk gaan vinden. Geeft wel een idee hoe ongelofelijk misleid sommige van die mensen zijn.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartillus
wheel schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 14:14:
In het geval van een recruiter, zal artikel 3 niet zo snel opgaan.
Inderdaad, die gebruiken allemaal waarschijnlijk een CRM systeem, daar is het echt niet veel moeite om een "klant" te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-09 19:34
Dartillus schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 15:27:
[...]

Inderdaad, die gebruiken allemaal waarschijnlijk een CRM systeem, daar is het echt niet veel moeite om een "klant" te verwijderen.
Artikel 3 (waar ik naar linkte) gaat niet over het verwijderen. Overigens is verwijderen evengoed een verwerking van persoonsgegevens...

Overigens, als ze allemaal een CRM zouden gebruiken, hoe krijgen ze het dan steeds voor elkaar om langs elkaar heen te werken?

[ Voor 14% gewijzigd door wheel op 15-06-2017 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Dartillus schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 15:27:
[...]

Mwah.
Er is een verschil tussen optisch verwijderen zodat een medewerker niet meer bij de gegevens kan, of data volledig van het systeem verwijderen.

Dat laatste is zo goed als onmogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09 15:49
Oh, ik heb ook leuke ervaringen gehad.

Toppuntje voor mij was toch echt een recruiter die mij als Java developer probeerde te plaatsen bij een Ruby club.

Ik had bij de recruiter vermeld dat ik een Javaan ben en alleen geintereseerd ben in Java opdrachten.
Recruiter had voor mij de perfecte job gevonden, een club die momenteel vooral met Ruby bezig was...
Uiteraard vraag ik dus aan mevrouw recruiter hoe dat zit, maar volgens haar waren ze van plan om te migreren van Ruby naar Java. En daar gingen de eerste alarmbellen al af, want waarom in godsnaam zou je met je complete organisatie van platform wisselen?
Maar goed, ik was nieuwsgierig naar de beweegredenen van die organisatie en misschien was het wel een leuke uitdaging, dus een gesprek laten inplannen.
Leuk gesprek, leuke organisatie, maar, geen enkele verwijzing naar Java... :/
Dus, ongeveer halverwege het gesprek vermeld ik hun wat mij verteld is en dat ik van hun nog niks heb opgepikt over de migratie van Ruby naar Java.

-- Toen viel het stil --

Na een paar seconden met een geschokte blik in hun ogen vermelden zij dat ze juist hadden aangegeven bij de recruitment miep dat ze op zoek zijn naar Javanen omdat die makkelijk om te scholen zijn naar Ruby. :|
Tsja, toen moest ik dus aan hun uitleggen dat ik daar totaal niet in geinteresseerd was en dat ook bij de recruitment doos had aangegeven, daarna hadden we elkaar bedankt voor de tijd en na een handdruk ging ik onverrichterzake naar huis. Mijn tijd en de tijd van dat bedrijf verspild, we waren allemaal niet blij met recruitment miep.

Recruitment doos hoopte dus dat ik wel zou blijven plakken bij dat bedrijf, om joost mag weten wat haar redenatie was 8)7

Thuis maar recruitment miep opgebeld om te melden dat ik daar dus totaal niet van gediend ben, op die manier voorgelogen worden.
Zij probeerde zich nog te redden door te beweren dat zij andere dingen van dat bedrijf gehoord had, en dat ze nog op hun boos was geworden... Juist, dikke reet, stik er maar in dacht ik bij mezelf.
Tegen haar maar gezegd dat ik niets meer met hen te maken wil hebben vanwege dat ze tegen mij gelogen had.

Nog steeds belt iemand van die club mij ongeveer 1x per jaar op om mij te ronselen, inmiddels hang ik gewoon gelijk op zodra ik hun naam hoor, want ze verzoeken om mij niet meer te contacteren heeft geen enkel nut, ze blijven het toch proberen.
Ik krijg dan wel elke keer daarna een voicemail en een mailtje dat de verbinding verbroken werd door onverklaarbare redenen en of ik hun terug wil bellen. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:07

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Mooi topic, ik zie het nu pas. Ik krijg maandelijks wel berichtjes van recruiters, maar ik wijs ze altijd netjes af. Heb er eigenlijk niet zo'n last van. Maar ik zit dan ook niet in de ICT.

Jaren geleden, toen ik voor het eerst in aanraking kwam met een recruiter, was ik wel gelijk het slachtoffer van zo'n glad figuur. Mooie praatjes, precies de baan die ik zocht, veel vrijheid en leasebak. Mocht op gesprek komen, bleek om een kutbaan te gaan zonder leasebak. Dan voel je je wel genaaid. Recruiter nog een keer gesproken daarna om te zeggen dat ik het niet ging doen. Nog allemaal beloftes dat hij die leasebak nog wel ging regelen. Tuurlijk kerel. Nooit meer wat van gehoord daarna.

Sindsdien ben ik wel wat scherper op de mooie praatjes. Maar ik moet zeggen dat het merendeel van de recruiters eigenlijk gewoon redelijk eerlijk is, in mijn vakgebied.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Misschien moet ik de strategie eens omdraaien als een recruiter mij belt. Ik zoek namelijk geen nieuwe baan maar we zoeken nog wel een goede recruiter :)

(Alleen de meesten die mij bellen zijn nou niet bepaald het type dat ik binnen zou willen harken)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
unezra schreef op donderdag 15 juni 2017 @ 16:25:
Dat laatste is zo goed als onmogelijk.
Ben je gewoon verplicht hoor. In onze back-end heb ik daar ook een speciaal mechanisme voor gemaakt dat echt alle tabellen langs gaat om alle user data te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Hydra schreef op vrijdag 16 juni 2017 @ 14:42:
[...]

Ben je gewoon verplicht hoor. In onze back-end heb ik daar ook een speciaal mechanisme voor gemaakt dat echt alle tabellen langs gaat om alle user data te verwijderen.
En hoe ga je precies al die data van je snapshots en backups verwijderen? :)

(Met bij die laatste nog een extra uitdaging: WORM tapes. Die kun je niet overschrijven. De enige manier is restoren, data verwijderen, data opnieuw backuppen.)

Volgens mij word die "verplicht" soep niet zo heet gegeten.

Pagina: 1 ... 30 ... 70 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Discussie over Tweakers Elect afgesplitst naar Tweakers Elect. Ontvang anoniem de beste baan