Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• bakakaizoku
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 23-04 16:56
quote:
Viper® schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 11:45:
Zie juist deze voorbij komen.

Waarom krijg ik hierbij altijd het gevoel dat de mensen 0 ervaring met IT en techniek hebben maar wel mensen moeten zoeken op dat vakgebied.
[afbeelding]
"Goede beheersing van de Nederlandse taal", ze zoeken iemand die wel een vacaturetekst die niet bol van de taal- en spelfouten staat op kan stellen?

PSN: bakakaizoku

• unezra
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 26-04 14:02

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

quote:
Malfunctions schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 11:59:
[...]
Dat is vrij standaard, en kwam met name een aantal jaar geleden door de krapte op de arbeidsmarkt. Want als je voor een dergelijke functie kan kiezen uit een aantal MBO'ers, HBO'ers en zelfs WO'ers, waarom zou je dan niet die HBO'er nemen? En de volgende keer zet je het er gewoon bij als eis. Ze pakken het waarschijnlijk sneller op en brengen je afdeling naar een hoger probleemoplossend niveau.
Waarom je voor een MBOer zou kiezen in plaats voor een HBOer?
Omdat een MBOer misschien op zo'n plek beter is dan een HBOer.

Leuk dat een HBOer het in de regel sneller op pakt, hij/zij is in de regel ook sneller verveeld en om nu ieder jaar je complete personeelsbestand op de 1e lijn te vervangen is ook niet per-se goed voor de afdeling of het bedrijf.

Daarbij denk ik niet dat een 1e lijn vol HBOers een hoger probleemoplossend niveau hoeft te hebben. Want waarom zou je moeite doen je de materie echt goed eigen te maken als je het toch maar als noodzakelijke tussenstap ziet? Dan liever iemand die echt goed wil worden in het vak van supportdesker.
quote:
Ik verwacht dat als de arbeidsmarkt nog verder aantrekt en er weer werknemersschaarste ontstaat dat dit soort eisen weer snel verdwijnt. Dan zijn ze blij als ze de MBO'ers nog kunnen krijgen.

Qua onrealistische eisen zag ik toen ik begon met solliciteren vaak een eis van 2-3 jaar werkervaring voorbijkomen voor traineeships. Want als je van school komt ga je eerst een paar jaar werken, om vervolgens een traineeship te zoeken.. 8)7
Ja, da's ook wel vrij stupide.
Liefst een 22 jarige met 20 jaar ervaring die komt werken voor 1600 EUR.
As if.

Stichting An Meaisín Dénártha
Non-profit Virtual Private Servers, ICT Services & education.
Supported by you!

https://anmd.org

• Pietervs
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

quote:
gold_dust schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 21:55:
Ik wil weten waarom een recruitster een contactverzoek heeft verstuurd ondanks dat ik haar vorig jaar heb afgepoeierd omdat ze met belachelijke arbeidsvoorwaarden kwam.
Je was toen waarschijnlijk één van de x-100 mensen die ze benaderd heeft. Nu weet ze niet meer wie je bent, of hoopt dat jij vergeten bent wie zij is en probeert het gewoon nog een keer: wie weet ben je ondertussen zo lang werkeloos dat je nu wel interesse hebt in die belachelijke arbeidsvoorwaarden :)

(onder het motto: wie niet waagt blijft maagd... :+ )

[quote]double_whopper schreef op maandag 13 februari 2017 @ 14:05:
Ik kan zelf nu geen concrete voorbeelden geven, maar toen ik nog op zoek was zag ik ze regelmatig uit de overheid hoek komen.

Ik weet er nog een te herinneren van de politie.

Ze vroegen bepaalde skills en ook nog gecombineerd met tig jaar ervaring bij de politie.
[/quote]
Dat wordt waarschijnlijk ingegeven door het feit, dat ze al iemand hebben, maar vanwege de regels toch verplicht zijn om de vacature te publiceren: dan wordt de vacature zodanig beschreven dat er maar 1 kandidaat werkelijk aan alle eisen voldoet (en dus in 99% van de gevallen ook de baan krijgt)...

edit: Spuit 11... 8)7

Pietervs wijzigde deze reactie 14-02-2017 14:16 (35%)

Better days are coming... They are called SATURDAY and SUNDAY :)

• Redneckerz
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 27-02 00:12

Redneckerz

A place to be.

quote:
Redneckerz schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 16:26:
Net weer een mooie ontvangen. Let op: Mijn CV is compleet en al tijden bij ze in beheer en het profiel is ook compleet. Na gesolliciteerd te hebben op een functie krijg ik dit:
Inmiddels is de opvolger hiervan binnen. Uiteraard ''netjes'' de vragenset ingevuld, en bij de vragen die zij kunnen terugvinden in het CV, gewoon hiernaartoe verwezen. Weliswaar afgewezen (gezien het gevraagde niveau is dat wel te begrijpen), maar er zitten weer juweeltjes van opmerkingen in de reactie. Een aantal citaten. wat geredigeerd:
quote:
De vacature vraagt daarnaast om een uitstekende beheersing van de Nederlandse en Engelse taal in woord en geschrift. Deze functie eis kan ik niet terugvinden in jouw CV en/of vragenset.
Er staat op de eerste pagina dat ik geboren ben in Nederland. Er staat bij ervaring dat ik taal checks doe voor een game site (Wat dus een behoorlijk Nederlands vereist.) Maar de klapper is nog wel het Engels. Letterlijk, onder het kopje ''Taalvaardigheden'' staat: ''Engels: Uitstekend'' :')

Maar ja, dat staat op de laatste, derde pagina. Oftewel, men geeft toe dat ze mijn CV dus niet volledig lezen. Dat zou ik nog enigszins kunnen begrijpen, want de laatste pagina, maar zij verwijst ook naar de vragenset. Het klopt dat ik daar geen antwoord heb gegeven op de vraag, want wat ik heb ik nu eigenlijk gezegd op die vraag?

''Dit staat vermeld in mijn CV. Daar verwijs ik dan ook naar.''

Oftewel mevrouw de Recruiter leest de antwoorden op de eigen vragenset niet eens. Tja, dan is er nog maar 1 emoji mogelijk: :'). Ik heb het nog niet zo erg mee gemaakt.

Dan de aanvullende opmerkingen:
quote:
Daarnaast is het belangrijk om je CV en je profiel up-to-date te houden.
:/ Mijn CV van Januari is niet meer up-to-date? Oh nee wacht, dit is gewoonweg een generieke opmerking die ze aan iedereen geven.
quote:
De eerste stap in ons sollicitatieproces bevat altijd een vragenset, zo kunnen wij namelijk snel inzien of je goed matched met de vacature. Wellicht kan je daar in een volgende sollicitatie iets meer aandacht aan geven.
1 emoji: :N. Aldus de recruiter die zojuist erop betrapt is de eigen vragenset zelf niet te lezen en ook nalaat het CV door te nemen.

Ik kon mijn reactie dan ook niet anders afsluiten dan met:
quote:
Heeft u mijn CV/Vragenset wel volledig gelezen?
Ik snap dat deze mensen haast hebben en ze geen hol geven om sollicitanten (Zou, als het een goede recruiter was, eigenlijk niet moeten) maar is het nu echt te veel gevraagd dat je op zijn minst leest wat er wordt geantwoord? ;w

EDIT: En inmiddels antwoord op de vraag van mevrouw de Recruiter:
quote:
Aan de hand van de antwoorden op de vragenset kunnen wij je profiel snel bijwerken. Een aantal (voor ons belangrijke) antwoorden komen zo snel naar voren. We hebben je CV zeker bekeken en wij hebben je profiel inmiddels aangevuld.
Wat is dit nou? Politiek correct antwoord en geen antwoord op mijn vraag of zij wel duidelijk kan lezen.
Mijn profiel is notabene compleet, die vragenset is compleet irrelevant.. :/
Ik vraag mij echt af waarom ze die vragenset nodig hebben om mijn profiel te completeren terwijl deze al compleet is.

En tuurlijk, mijn CV is bekeken :') Dan had je wel achter alles achter kunnen komen. Mevrouw de Recruiter wilt gewoon niet toegeven dom bezig te zijn geweest. Weinig inleving, zo blijkt maar weer.

Als er een passende vacature in jouw regio openstaat, zullen we je daarover verder informeren. In de tussentijd wens ik je veel succes met het vinden van een leuke baan.

Redneckerz wijzigde deze reactie 14-02-2017 19:12 (15%)
Reden: Antwoord van recruiter

Ik maak wel eens matige foto's. Die plaats ik hier: Instagram

• Redneckerz

Redneckerz

A place to be.

quote:
unezra schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 08:35:
[...]

Ik beheer zelf samen wat mensen een vacature Facebook groep.
Zie daar vrij regelmatig iets voorbij komen als "HBO werk- en denkniveau" voor iets dat niet meer is dan een 1e lijns supportfunctie.

Als je daar dan wat van zegt is het excuus "ja, maar doorgroeimogelijkheden" en "we gebruiken een heel speciaal pakket" of "ze moeten op het niveau van de klanten kunnen communiceren".

Donder op zeg, het is een 1e lijns support functie...
Sorry voor de DP, maar hier ben ik het in zijn geheel mee eens. Ik zoek dus deze support functies, maar ik heb ''maar'' MBO. Met als gevolg dat een HBO vacature voor mij een stuk lastiger is.

Eigenlijk is dat waanzin. Men kijkt niet naar de persoon zelf, maar naar een aantal variabelen die je door staan moet hebben. Terwijl ik inmiddels uit ervaring kan weten dat ik deze mensen, deze ''recruiters'' allemaal onder de tafel lul als het communicatie gaat. :/ Misselijk wordt je ervan.

Vandaag ook weer 1. Een maand geleden gesolliciteerd, ondanks updates nooit een reactie gehad. Tot vandaag:
quote:
Geachte heer Redneckerz,

Mijn excuses voor de late reactie, maar helaas moet ik u mededelen dat de vacature inmiddels vervuld is. Ik dank u hartelijk voor de getoonde interesse in onze organisatie en wens u veel succes met eventuele andere sollicitaties.

Met vriendelijke groet,
Kind regards,

Tweakers McTweakstick
Operationeel Directeur
|:( Moordlustig kan je ervan worden. Wel zogenaamd berouw tonen, maar ondertussen wordt in die maand de vacature gewoon gevuld. Terwijl ikzelf geen enkele communicatie krijg over mijn sollicitatie.

Als er 1 ding is wat deze ''carriere-Recruiters'' allemaal kunnen gebruiken, dan is het een cursus communicatie. Benader mij als mens ipv als kassabonnetje wat je zo weer de prullenbak in kiept, of doe dit ''werk'' (Carriere types die de makkelijkste weg naar boven kiezen) gewoon niet.

/End rant. Op een gegeven moment ken je alle BS excuses wel.

• _Arthur
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 08:04
quote:
Redneckerz schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 18:44:
Sorry voor de DP, maar hier ben ik het in zijn geheel mee eens. Ik zoek dus deze support functies, maar ik heb ''maar'' MBO. Met als gevolg dat een HBO vacature voor mij een stuk lastiger is.
Probleem is dat er 25+ reacties komen op dit soort vacatures (althans, bij ons dan). En als 2 CV's dan identiek zijn, maar de een heeft HBO en de ander niet. Welke wordt er dan uitgenodigd denk je? (Even dat als enige relevante eis ziende).

• Redneckerz

Redneckerz

A place to be.

^^ Agreed, maar dat mag geen reden wezen om maar een maand lang ondanks updates stil te blijven en het dan af te doen als ''Sorry voor de late reply maar hij is nu al vervuld volgende keer beter''.

Dat is gewoon geen communicatie.

• Hydra
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 30-04 19:42
quote:
Eigenlijk is dat waanzin. Men kijkt niet naar de persoon zelf, maar naar een aantal variabelen die je door staan moet hebben.
Tja. Aan de andere kant meent iedere HBOer WO niveau te hebben en meent iedere MBOer HBO niveau te hebben. En allemaal claimen ze dat ze dat niet gehaald hebben 'wegens omstandigheden'. Je kunt het mensen niet kwalijk nemen dit soort filtercriteria te gebruiken; het werk wordt ondoenlijk als je die stapel CVs niet terugbrengt naar iets dat manageable is.
quote:
Als er 1 ding is wat deze ''carriere-Recruiters'' allemaal kunnen gebruiken, dan is het een cursus communicatie. Benader mij als mens ipv als kassabonnetje wat je zo weer de prullenbak in kiept, of doe dit ''werk'' (Carriere types die de makkelijkste weg naar boven kiezen) gewoon niet.
Sorry hoor maar kom op; wees blij dat je in ieder geval gewoon een afwijzing krijgt. Dit valt echt niet in de categorie "shitpraktijken"; dit zijn gewoon persoonlijke frustraties. Op dit soort vacatures komen enorm veel reacties binnen; zo'n iemand gaat echt niet 200 persoonlijke mailtjes typen. Kansloze inzendingen (nul dev ervaring terwijl we 5+ jaar vragen) gaan wij ook geen tijd aan verspillen.

• _Arthur
quote:
Redneckerz schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 18:57:
maar dat mag geen reden wezen om maar een maand lang ondanks updates stil te blijven en het dan af te doen als ''Sorry voor de late reply maar hij is nu al vervuld volgende keer beter''.

Dat is gewoon geen communicatie.
Dat ben ik met je eens ;)

• Redneckerz

Redneckerz

A place to be.

quote:
Hydra schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 19:28:
[...]
Tja. Aan de andere kant meent iedere HBOer WO niveau te hebben en meent iedere MBOer HBO niveau te hebben. En allemaal claimen ze dat ze dat niet gehaald hebben 'wegens omstandigheden'.
En iedere recruiter denkt de beste in zijn vak te zijn ;)
quote:
[...]
Je kunt het mensen niet kwalijk nemen dit soort filtercriteria te gebruiken; het werk wordt ondoenlijk als je die stapel CVs niet terugbrengt naar iets dat manageable is.
Ik neem het zeker niet kwalijk, maar wat meer ''menselijkheid'' mag best. Je kan gewoon niet pretenderen dat je CV's en vragensets hebt gelezen en je iets niet kan vinden terwijl het recht voor je neus staat.
quote:
[...]
Sorry hoor maar kom op; wees blij dat je in ieder geval gewoon een afwijzing krijgt.
Uiteraard, want je kan ook helemaal niks ontvangen. Dat is echter niet het punt wat ik maakte :)

Ongerelateerd, maar wat bedoelde je met deze vraag (welke ik netjes hebt beantwoord): Hydra in "de shitpraktijken van recruiters" ?
quote:
[...]
Dit valt echt niet in de categorie "shitpraktijken"; dit zijn gewoon persoonlijke frustraties.
Het geciteerde deel is zeker frustratie, maar het getuigt wel van een shitpraktijk als je een maand niks laat horen, ondanks updates van mijn kant af om te vragen hoe het ervoor staat, en dat je het dan eerst bijzonder lullig afdoet met een excuus (wat bijzonder ongemeend overkomt gezien de rest van de reactie) en dan ''doodleuk'' stelt dat de vacature vervuld is.

Ja, dat vind ik niet raar als je een maand lang niks laat horen.. 8)7 Dit bedoel ik met ''meer menselijkheid'': Hou gewoon iemand op de hoogte. Zeg dat het iets langer duurt en dat je spoedig bericht krijgt. Maar ga niet een maand lang de boot afhouden, ondanks updates van de sollicitant in spe, om dan te roepen dat de vacature is vervuld. Dat is een shitpraktijk van heb je mij daar.
quote:
[...]
Op dit soort vacatures komen enorm veel reacties binnen; zo'n iemand gaat echt niet 200 persoonlijke mailtjes typen.
Sowieso doen veel bedrijven aan automatische bevestigingen en daar heb ik geen probleem mee. Mij gaat het erom dat als ik je persoonlijk zelf benader als sollicitant zijnde (En dan ben dus al voorbij het stadium van vacatures binnenkrijgen/200 mailtjes neertypen) dat je dan op zijn minst terug kan koppelen met een reactie. Een maand lang stil blijven en dan ''ineens'' roepen dat de vacature is vervuld is op zijn minst niet netjes en op zijn slechts gewoon een shitpraktijk.
quote:
[...]
Kansloze inzendingen (nul dev ervaring terwijl we 5+ jaar vragen) gaan wij ook geen tijd aan verspillen.
En ook daar kan je een automatisch antwoord op sturen. Mijn punt gaat over de terugkoppeling, niet over de initiële inzending.

• Hydra
quote:
Redneckerz schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 20:11:
Sowieso doen veel bedrijven aan automatische bevestigingen en daar heb ik geen probleem mee. Mij gaat het erom dat als ik je persoonlijk zelf benader als sollicitant zijnde (En dan ben dus al voorbij het stadium van vacatures binnenkrijgen/200 mailtjes neertypen) dat je dan op zijn minst terug kan koppelen met een reactie. Een maand lang stil blijven en dan ''ineens'' roepen dat de vacature is vervuld is op zijn minst niet netjes en op zijn slechts gewoon een shitpraktijk.
Tja ik vind die verwachting gewoon onrealistisch. Wij krijgen ook erg veel reacties op vacatures en de meeste daarvan gaan rechtstreeks door naar de bittenbak omdat ze compleet niet passen bij de vacature. De focus van een recruiter ligt op die vacatures die wel kans maken; individuele reacties schrijven kost gewoon erg veel tijd en die ga je primair besteden aan de mensen die je wil op bezoek wil.

Wees blij dat je alsnog een reactie hebt gekregen. Ik ga er bij sollicitaties ook gewoon vanuit dat geen reactie geen interesse is. Prima. Bedrijven genoeg.

• unezra

unezra

quote:
Hydra schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 07:56:
[...]

Tja ik vind die verwachting gewoon onrealistisch. Wij krijgen ook erg veel reacties op vacatures en de meeste daarvan gaan rechtstreeks door naar de bittenbak omdat ze compleet niet passen bij de vacature. De focus van een recruiter ligt op die vacatures die wel kans maken; individuele reacties schrijven kost gewoon erg veel tijd en die ga je primair besteden aan de mensen die je wil op bezoek wil.

Wees blij dat je alsnog een reactie hebt gekregen. Ik ga er bij sollicitaties ook gewoon vanuit dat geen reactie geen interesse is. Prima. Bedrijven genoeg.
Geen reactie is ronduit asociaal.
Ik snap heel goed dat ze niet een persoonlijke reactie gaan componeren maar dat het bij iets algemeens blijft als "past niet binnen het profiel". Maar op het moment dat ze weten dat jij het niet gaat worden is het niet onredelijk te verwachten dat ze je iig binnen redelijke tijd (zeg een week) een mailtje sturen.
quote:
_Arthur schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 18:54:
[...]
Probleem is dat er 25+ reacties komen op dit soort vacatures (althans, bij ons dan). En als 2 CV's dan identiek zijn, maar de een heeft HBO en de ander niet. Welke wordt er dan uitgenodigd denk je? (Even dat als enige relevante eis ziende).
Helaas is de praktijk zo dat ze inderdaad alleen daar op filteren. Dat zou nog logisch zijn, als die eis klopt maar het punt is nu net dat die eis niet zelden onzinnig is. Kortom, ze smijten een prima MBOer op de stapel afgehandeld en nemen mogelijk genoegen met en minder goed passende HBOer, enkel omdat hij/zij dat papiertje heeft.
quote:
[...]
Ik heb datzelfde probleem. Op mijn CV staat niet meer dan "Atheneum" en daar staat heel bewust geen jaartal bij. :) (Want door omstandigheden heb ik ook dat niet afgemaakt.) Op typische MBO functies verveel ik me de blaren, HBO functies word ik sneller op afgewezen enkel vanwege het ontbreken van dat papiertje.

Inmiddels wel een zinvol CV opgebouwd en hard bezig met mezelf op vlakken ontwikkelen waar geen papiertje tegenop kan waardoor ik hoop dat als ik ooit weer op sollicitatiepad moet, die opleiding minder relevant is. (En ik enkel nog word afgewezen waar ik toch al niet wilde werken.)
quote:
Eigenlijk is dat waanzin. Men kijkt niet naar de persoon zelf, maar naar een aantal variabelen die je door staan moet hebben. Terwijl ik inmiddels uit ervaring kan weten dat ik deze mensen, deze ''recruiters'' allemaal onder de tafel lul als het communicatie gaat. :/ Misselijk wordt je ervan.
Het suffe is dat ik het ergens ook nog wel begrijp. Op veel vacatures komen tientallen, soms honderden reacties. De eerste schifting gebeurt in de regel door iemand die geen inhoudelijke kennis heeft van de vacature waar hij/zij voor werft. Diegene heeft dus een lijstje mee gekregen, waar ergens heel ver weg (als je geluk hebt), een directe collega of manager input voor heeft gegeven. Dan kan diegene ook weinig meer dan CV's tegen dat lijstje houden.

Dat dat word uitbesteed snap ik ook. CV's beoordelen en sollicitatiegesprekken voeren is een vak op zich en kost heel erg veel tijd. Dat grote delen daarvan worden uitbesteed is in grotere organisaties eigenlijk vrij logisch.

Ik heb de luxe dat ik mijn directe collega zelf kan beoordelen. Dus ik heb de relevante delen van de advertentie zelf geschreven, beoordeel alle CV's (mijn manager beoordeelt ze los van mij ook nog een keer en bij 2x "ja" is het een gesprek, bij 1x "ja" overleggen we en bij 2x "nee" word diegene direct afgewezen), zit bij een eventueel 2e gesprek (1e gesprek doet mijn manager, waarbij bij later wel met mij het gesprek door spreekt en ik ook dan invloed heb of over iemand op 2e gesprek komt of niet). 2e gesprek is hetzelfde als bij de CV's en brieven, alleen bij 2x "ja" krijgt diegene een aanbieding en bij twijfel praten we tot we het eens zijn. (Maar mijn mening over het 2e gesprek is by far het belangrijkste. Ik beoordeel diegenen op technische capaciteiten en of ik mezelf met diegene zie samenwerken. Ook als dat eens dagen van 24 uur of langer zijn.)

Qua selectie heb ik dus in dit verhaal ook mijn eigen criteria gehanteerd. HBO is een minnetje, relevante MBO opleiding (systeeembeheer) een plusje, maar alle CV's en brieven worden individueel beoordeeld. (Zonder brief is overigens ook een minnetje en een zware ook. Enkel een CV is in de regel "afwijzen".) We hebben namelijk liever iemand die vol enthousiasme de functie gaat vervullen en daar een redelijke tijd gelukkig in gaat zijn, dan iemand waarbij we denken dat hij/zij na een jaar denkt "meh, ik heb het gezien, ik ga weer". (Of iemand die na een jaar op mijn stoel wil gaan zetten. Die plaats is al bezet en er is geen plek voor een 2e senior beheerder. Junior/medior is het eindstation tenzij ik op een dag besluit te gaan solliciteren maar die kans is voorlopig niet zo groot.)
quote:
|:( Moordlustig kan je ervan worden. Wel zogenaamd berouw tonen, maar ondertussen wordt in die maand de vacature gewoon gevuld. Terwijl ikzelf geen enkele communicatie krijg over mijn sollicitatie.
Of ze zien je CV niet zitten en zeggen dat 'ie vervuld is. Dat scheelt namelijk lastige vragen. :-)
"CV past niet in het profiel" is nog iets waar je een weerwoord op kunt geven, "vacature vervuld" is een voldongen feit. Ik kan me dus voorstellen dat ze kiezen voor "vervuld" in plaats van "past niet binnen het profiel".
quote:

/End rant. Op een gegeven moment ken je alle BS excuses wel.
Is, maar zie boven. Het is ook lastig. Als je honderden CV's krijgt en maar zeer beperkt de tijd hebt om ze te beoordelen terwijl je inhoudelijk niets van het vak begrijpt is het redelijk willekeur en tegen het lijstje aanhouden. Blijft wel dat ik vind dat ze in ieder geval een nette afwijzing moeten sturen. Dan kun je het ook afsluiten en verder gaan. (Ik zou er namelijk ook op zitten wachten en streep pas een sollicitatie af als ik bericht krijg dat ik het niet geworden ben, niet eerder.)

Supported by you!

• Hydra
quote:
unezra schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 08:32:
Beetje afhankelijk van de situatie. Als iemand in de buurt komt maar gewoon te weinig ervaring ofzo heeft prima. Maar als in een vacature een relevante HBO opleiding gevraagd wordt en iemand stuurt een CV vol spelfouten in met als hoogstgenoten opleiding LTS zwakstroom dan kun je niet verwachten dat je daar uberhaupt een antwoord op krijgt. En daar dan tussen zit een groot grijs gebied.

Daarnaast heeft de persoon waar we het over hebben wel gewoon een reactie gehad maar die zinde 'em niet. Tja. Je hebt gewoon een "nee" gekregen, wat boeit het wat de inhoud was of dat het na 4 weken was (misschien was de desbetreffende persoon wel op vakantie voor 2 weken, weet jij veel).

Dit topic gaat over "shitpraktijken". Dat is wat anders dan "ik had liever eerder antwoord gehad". Da's m'n punt.

• unezra

unezra

quote:
Hydra schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 08:42:
[...]

Beetje afhankelijk van de situatie. Als iemand in de buurt komt maar gewoon te weinig ervaring ofzo heeft prima. Maar als in een vacature een relevante HBO opleiding gevraagd wordt en iemand stuurt een CV vol spelfouten in met als hoogstgenoten opleiding LTS zwakstroom dan kun je niet verwachten dat je daar uberhaupt een antwoord op krijgt. En daar dan tussen zit een groot grijs gebied.
Waarom zou zo'n sollicitatie niet gewoon een mailtje krijgen met "past niet binnen het profiel"?
Da's 10 seconden werk.

Ik zie niet in waarom je iemand met een net-niet-passend profiel anders zou moeten afwijzen dan iemand wiens profiel mijlenver ligt van wat gezocht word. Da's willekeur en in geen van de gevallen netjes.
quote:
Daarnaast heeft de persoon waar we het over hebben wel gewoon een reactie gehad maar die zinde 'em niet. Tja. Je hebt gewoon een "nee" gekregen, wat boeit het wat de inhoud was of dat het na 4 weken was (misschien was de desbetreffende persoon wel op vakantie voor 2 weken, weet jij veel).

Dit topic gaat over "shitpraktijken". Dat is wat anders dan "ik had liever eerder antwoord gehad". Da's m'n punt.
Wat ik begrijp is dat die persoon meerdere malen heeft verzocht om een reactie en die pas na een maand kreeg, niet dat er sprake was van mogelijk vakantie of ziekte van diegene. Maar da's dan weer mijn aanname. :) (Daarbij vind ik een maand vrij lang, tenzij de termijn van de vacature een maand was. Dan is het logisch dat je niet eerder dan aan het eind van de reactietermijn bericht krijgt omdat dan pas de CV's beoordeeld worden.)

Supported by you!

• VincentG
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 26-03 14:06
Tja, als ik na een week geen reactie had wist ik al voldoende.

Oh oh Mr. B, oh oh!

• Hydra
quote:
unezra schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 08:51:
Waarom zou zo'n sollicitatie niet gewoon een mailtje krijgen met "past niet binnen het profiel"?
Da's 10 seconden werk.
Het gebeurt helaas erg vaak dat je dan aanzet geeft tot een discussie. Dus het is vaak wel een stuk meer werk dan 10 seconden. Helemaal juist omdat mensen het (kennelijk) beledigend vinden geen persoonlijke reactie te krijgen maar een canned response.
quote:
Ik zie niet in waarom je iemand met een net-niet-passend profiel anders zou moeten afwijzen dan iemand wiens profiel mijlenver ligt van wat gezocht word. Da's willekeur en in geen van de gevallen netjes.
Ik vind het ook niet netjes op een vacature te reageren waar je niet de skills voor hebt en dan een reactie te verwachten, maargoed :)
quote:
Wat ik begrijp is dat die persoon meerdere malen heeft verzocht om een reactie en die pas na een maand kreeg, niet dat er sprake was van mogelijk vakantie of ziekte van diegene.
Hoe zou hij dat moeten weten? Hij heeft alleen gereageerd op een vacature. He heeft geen idee wat er achter zit.
quote:
Maar da's dan weer mijn aanname. :) (Daarbij vind ik een maand vrij lang, tenzij de termijn van de vacature een maand was. Dan is het logisch dat je niet eerder dan aan het eind van de reactietermijn bericht krijgt omdat dan pas de CV's beoordeeld worden.)
Kijk; ik ben het er zeker mee eens dat in een ideale wereld je iedereen netjes van repliek dient. Maar "niet zo netjes" vind ik compleet wat anders dan "shitpraktijken". Nogalmaals; dat is het punt.

• Malfunctions
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 07:52
quote:
Hydra schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 09:14:
Ik vind het ook niet netjes op een vacature te reageren waar je niet de skills voor hebt en dan een reactie te verwachten, maargoed :)
Volgens mij gebeurt het zelden dat je 100% voldoet aan alle gevraagde eisen in een vacaturetekst. Als je die lijn doortrekt wordt het voor bedrijven vrij moeilijk om reacties op hun vacatures te volgen.

Onder jouw criteria zou iemand die aan alle eisen voldoet maar in plaats van 5 jaar, maar 3 jaar ervaring heeft dus ook niet mogen reageren..

Knowledge reigns supreme over nearly anything

• Redneckerz

Redneckerz

A place to be.

quote:
[...]
Tja ik vind die verwachting gewoon onrealistisch.
Ik vind eerder de houding dat het wel oke is om niet communiceren na een update met de vraag wat de status van de sollicitatie is niet realistisch. Die houding is ergens jaren geleden erin geslopen in het vacatureleven en wordt nu als ''normaal'' gezien.

Het is niet normaal. Ik verwacht geen Shakespeare, wel dat je op zn minst kan terugkoppelen. Zoals al merenmalen is gemeld is de hoeveelheid shitrecruiters vs toprecruiters bijna 10 tegen 1. Het zou recruiters dus ook helemaal niets verkeerds doen als zij ietsjes meer aan klantenbinding doen.

Als dat teveel verwachting is, dan zou je bijkans net zo goed helemaal niks meer met recruiters moeten doen. Toch zijn er een aantal die het wel kunnen, maar die worden weggedrukt door de 100 shitrecruiters die dergelijke gebrek aan communicatie vertonen en het in sommige gevallen ook nog goed gaan praten.

Praat het niet goed. Want het is gewoon niet goed.
quote:
[...]
Dit is nu de tweede keer dat je dit meldt. Zoals gezegd heb ik er geen probleem mee dat vacatures snel worden doorgespit en waardeer ik elke reactie omdat het toch een reactie is. Waar ik het niet mee eens ben is dat je je gewoon stilhoudt als er interesse van de sollicitant (wat een pluspunt moet wezen voor bedrijven, iemand die actief communiceert) wordt genegeerd en er pas weken later een lullig ''Sorry de vacature is vervuld'' mailtje te lezen krijgt.
quote:
[...]
Ik snap heel goed dat ze niet een persoonlijke reactie gaan componeren maar dat het bij iets algemeens blijft als "past niet binnen het profiel". Maar op het moment dat ze weten dat jij het niet gaat worden is het niet onredelijk te verwachten dat ze je iig binnen redelijke tijd (zeg een week) een mailtje sturen.
Dit dus. En dan ben ik nog coulant en hanteer zelfs 2 weken voor een reactie. Het is een stukje redelijkheid. Goede recruiters doen daar aan imo.
quote:
[...]
Ik heb datzelfde probleem. Op mijn CV staat niet meer dan "Atheneum" en daar staat heel bewust geen jaartal bij. :) (Want door omstandigheden heb ik ook dat niet afgemaakt.) Op typische MBO functies verveel ik me de blaren, HBO functies word ik sneller op afgewezen enkel vanwege het ontbreken van dat papiertje.
Je zegt het zelf al, ''dat papiertje''. Dat is het enige waar echt naar wordt gekeken, persoonlijkheid wordt geheel achterwege laten en het wordt als een definitieve graadmeter gezien. Tuurlijk is het zinvol, maar ik ben van mening dat het 50/50 moet zijn: 50 procent credenties, 50 procent persoonlijkheid. Iemand die een lager niveau heeft kan misschien fantastisch goed communiceren met zijn klanten, en vice versa.

Door alleen maar ''dat papiertje'' als graadmeter te hanteren vallen zulke mensen in zijn geheel buiten de boot. Want je hebt dat niveau niet, dus ben je niet geschikt voor de functie. :N
quote:
[...]
Inmiddels wel een zinvol CV opgebouwd en hard bezig met mezelf op vlakken ontwikkelen waar geen papiertje tegenop kan waardoor ik hoop dat als ik ooit weer op sollicitatiepad moet, die opleiding minder relevant is. (En ik enkel nog word afgewezen waar ik toch al niet wilde werken.)
Same. Het sneue is nu dat (vrijwilliger weliswaar) ik meer kennis en ervaring op doe als leraar voor ouderen en als semi-journalist voor een game site en dat toch niet wordt opgemerkt. Door deze ervaring weet ik inmiddels veel meer van Android development en journalistiek schrijven, en hoewel dat duidelijk wordt vermeld, lijkt het weinig interesse op te wekken. Omdat het een vrijwilligersjob is, lijkt wel.
quote:
[...]
Het suffe is dat ik het ergens ook nog wel begrijp. Op veel vacatures komen tientallen, soms honderden reacties. De eerste schifting gebeurt in de regel door iemand die geen inhoudelijke kennis heeft van de vacature waar hij/zij voor werft.
Zeker. Ik zal zoiets niet ontkennen. Maar je kan toch wel je bekwaam maken in iemands profiel? Anders: Wat is dan het nut van het invullen ervan op de site en het verstrekken van een CV? Imo een goede recruiter leest op zijn minst de profielen/CV's van de sollicitanten door zodat hij/zij hier op in kan springen. Dit vergroot tevens de klantenbinding daar de sollicitant merkt dat de recruiter zich enigzins heeft ingelezen.

Dat is al een stuk beter dan robotisch reageren en laten merken dat je die profielen/CV's niet leest. Recruiters verwachten dat sollicitanten veel investeren in hun CV/profiel. Zonder het te eisen, maar is het dan zoveel gevraagd dat sollicitanten een recruiter verwachten die zich enigzins inleest in de persoon in kwestie? Ik praat nu even in het algemeen trouwens :)
quote:
[...]

Of ze zien je CV niet zitten en zeggen dat 'ie vervuld is. Dat scheelt namelijk lastige vragen. :-)
"CV past niet in het profiel" is nog iets waar je een weerwoord op kunt geven, "vacature vervuld" is een voldongen feit. Ik kan me dus voorstellen dat ze kiezen voor "vervuld" in plaats van "past niet binnen het profiel".
Naast dat beide opmerkingen geen duidelijkheid bieden waar het mis is gegaan heb je hier wel gelijk en ik vermoed dat dit ook bij mij het geval is. Dat verklaart echter niet waarom er weken lang geen gehoor kon worden gegeven aan updates.

Een recruiter snapt toch best zelf wel dat dit simpelweg een botte manier van handelen is?
quote:
Is, maar zie boven. Het is ook lastig. Als je honderden CV's krijgt en maar zeer beperkt de tijd hebt om ze te beoordelen terwijl je inhoudelijk niets van het vak begrijpt is het redelijk willekeur en tegen het lijstje aanhouden. Blijft wel dat ik vind dat ze in ieder geval een nette afwijzing moeten sturen. Dan kun je het ook afsluiten en verder gaan. (Ik zou er namelijk ook op zitten wachten en streep pas een sollicitatie af als ik bericht krijg dat ik het niet geworden ben, niet eerder.)
We zitten redelijk op dezelfde lijn denk ik zo :) Het is begrijpelijk dat veel recruiters veel moeten doornemen. Maar juist dan is persoonlijkheid extra gewenst. Een recruiter die met je meedenkt is zoveel waardevoller dan een recruiter die van een antwoordenschema lijkt af te lezen.
quote:
[...]
Daarnaast heeft de persoon waar we het over hebben wel gewoon een reactie gehad maar die zinde 'em niet.
Hou nou eens op met doen alsof ik het antwoord niet waardeer. Ik ben mij er zeer van bewust dat een afwijzing al meer is dan helemaal niets.

Waar het mij om gaat is dat men niet heeft gereageerd op een mail uit interesse van mijn kant af. Interesse tonen is imo altijd goed om te doen omdat je dan ook dat signaal af geeft aan het bedrijf. Er dan helemaal niets mee doen en dan lullig roepen dat de vacature vervuld is (Wat ik niet meer dan logisch vind na een maand) is gewoon niet normaal. Daar val ik over.
quote:
[...]
Tja. Je hebt gewoon een "nee" gekregen, wat boeit het wat de inhoud was of dat het na 4 weken was (misschien was de desbetreffende persoon wel op vakantie voor 2 weken, weet jij veel).
Veel. Een terugkoppeling, hoe summier dan ook, is goed voor de communicatie. Ongeacht de inhoud.

En ja, die persoon kon op vakantie zijn. Maar een directeur heeft vast een secretaresse, of had een automatisch antwoord ingezet. De meesten doen dat als ze op vakantie zijn, dat dit hier niet is gebeurd geeft dan te denken.

offtopic:
Ik heb het ook wel eens gehad dat iemand 4 weken lang afwezig was, ik binnen de week nadat zij terug was een mail stuurde, en vervolgens te horen kreeg dat ze weer 4 weken afwezig was. Dit is uiteindelijk bij toeval door een collega van haar opgevallen die prompt wel een bericht stuurde, want ''anders werd er niets ondernomen en bleef het bericht in dubio hangen'' en dat vond ze ook maar lullig. Veel kwam er niet van, maar zulke reacties waardeer ik wel, omdat ze doorhebben dat het niet netjes is iemand zo aan de lijn te houden.
quote:
unezra schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 08:51:
Wat ik begrijp is dat die persoon meerdere malen heeft verzocht om een reactie en die pas na een maand kreeg, niet dat er sprake was van mogelijk vakantie of ziekte van diegene. Maar da's dan weer mijn aanname. :)
Dat is inderdaad wat het is. Ik heb niet enkel 1 reactie gestuurd en dan maar afgewacht.
quote:
[...]
Niemand voldoet 100% aan alle eisen. Wie dat denkt is prima geschikt voor een baan als recruiter. :)

Joking aside, er is een marge van redelijkheid. Het is onrealistisch om te denken dat iemand 100% aan de eisen voldoet. Net als dat een iemand zonder doorstudie ineens een bachelor baan kan krijgen. Het kan, maar het is niet realistisch. (Je zegt het zelf ook al, excuses!) Daarom is er een marge. Daar zouden recruiters ook rekening mee kunnen houden.
quote:
[...]
Hoe zou hij dat moeten weten? Hij heeft alleen gereageerd op een vacature. He heeft geen idee wat er achter zit.
Ik zal het nogmaals duidelijk maken omdat je blijkbaar denkt dat ik maar 1 keer contact heb gezocht, en dat is toen ik reageerde op een vacature. Dat is niet waar, ik heb naderhand nog 2 keer een mail gestuurd uit interesse, met intervallen van 2 weken, en daarbij een CCtje gestuurd naar het algemene adres.

Redneckerz wijzigde deze reactie 15-02-2017 16:44 (0%)
Reden: Kleine toevoeging

• Hydra
quote:
Malfunctions schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 13:23:
Volgens mij gebeurt het zelden dat je 100% voldoet aan alle gevraagde eisen in een vacaturetekst.
Die 100% maak jij er van. Dat was, volgens mij overduidelijk, niet wat ik bedoelde:
quote:
Wij krijgen ook erg veel reacties op vacatures en de meeste daarvan gaan rechtstreeks door naar de bittenbak omdat ze compleet niet passen bij de vacature. De focus van een recruiter ligt op die vacatures die wel kans maken; individuele reacties schrijven kost gewoon erg veel tijd en die ga je primair besteden aan de mensen die je wil op bezoek wil.

• gold_dust
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 01:18
quote:
Redneckerz schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 13:32:
IDit is nu de tweede keer dat je dit meldt. Zoals gezegd heb ik er geen probleem mee dat vacatures snel worden doorgespit en waardeer ik elke reactie omdat het toch een reactie is. Waar ik het niet mee eens ben is dat je je gewoon stilhoudt als er interesse van de sollicitant (wat een pluspunt moet wezen voor bedrijven, iemand die actief communiceert) wordt genegeerd en er pas weken later een lullig ''Sorry de vacature is vervuld'' mailtje te lezen krijgt.
Wat bedrijven waarschijnlijk doen is eerst met de meest veelbelovende kandidaten in gesprek gaan en de rest pas afzeggen als de vacature vervuld is door een van de eerste selectie kandidaten. Ze zeggen je niet meteen af omdat ze dan helemaal niemand meer hebben als het met de eerste selectie van kandidaten niks zou worden.

Ik moet zeggen dat ik dat zelf ook doe bij bedrijven. Ik had toen ik m'n huidige baan vond ook zo'n 4 baan aanbiedingen en ik hou alle bedrijven net zo lang aan het lijntje met domme uitvluchten tot ik een aanbod heb van het meest aantrekkelijk bedrijf. Je moet het niet persoonlijk nemen en zelf ook meerdere opties hebben.

• unezra

unezra

quote:
gold_dust schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 06:24:
[...]

Wat bedrijven waarschijnlijk doen is eerst met de meest veelbelovende kandidaten in gesprek gaan en de rest pas afzeggen als de vacature vervuld is door een van de eerste selectie kandidaten. Ze zeggen je niet meteen af omdat ze dan helemaal niemand meer hebben als het met de eerste selectie van kandidaten niks zou worden.

Ik moet zeggen dat ik dat zelf ook doe bij bedrijven. Ik had toen ik m'n huidige baan vond ook zo'n 4 baan aanbiedingen en ik hou alle bedrijven net zo lang aan het lijntje met domme uitvluchten tot ik een aanbod heb van het meest aantrekkelijk bedrijf. Je moet het niet persoonlijk nemen en zelf ook meerdere opties hebben.
Je kunt toch ook gewoon eerlijk zijn en zeggen dat je meerdere opties hebt en je pas later beslist? Daar heb je geen domme uitvluchten voor nodig, da's gewoon zakelijk en eerlijk zijn. Ieder fatsoenlijk bedrijf zal dat begrijpen.

Natuurlijk is het zo dat ze zolang de procedure loopt, je niet meteen afwijzen tenzij ze overtuigd zijn dat je het hoe dan ook niet gaat worden. (Dus ongeacht hoe de rest van de sollicitanten het doet.) De, pardon my french, 2e keuzes wil je inderdaad nog even achter de hand houden tot duidelijk is dat je 1e keuze het wel of niet gaat worden.

Supported by you!

• CurtPoindexter
  • Registratie: februari 2017
  • Niet online
Ik ben regelmatig tegen gekomen dat sollicitanten aangeven dat ze meerdere trajecten hebben lopen. Is mi ook niets mis mee: dat is onderdeel van het proces en wat mij betreft ook een positief punt: wie werd er niet op twee paarden?

Zelf hoor ik ook graag hoever ze in het andere traject zitten en als ze het aan willen geven, wat de andere partij(en) bieden.

CurtPoindexter wijzigde deze reactie 16-02-2017 09:42 (21%)

• Sniffels
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 29-04 21:34
Nou ben opzoek naar een leuke functie, zodoende mijn CV op monsterboard gezet, en inderdaad veel spam, maar ook recruiters die (zich voor doen) als mensen die een leuke functie voor je willen zoeken. Heb nog niets concreets, maar als ze als tussenpersoon een leuke vacature voor mij kunnen regelen, en mijn toekomstige werkgever had daar ook geld voor over, dan is dat redelijk win-win. of denk ik nu te simpel?

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 22:35
Een recruiter wordt betaald door de werkgever. Dat is zijn klant. Verwacht niet dat ze voor jou een baan gaan zoeken, verwacht dat ze kandidaten zoeken voor de vacatures van hun opdrachtgevers.

En in veel gevallen: dat ze de opdrachtgever niet eens kennen, maar met jouw CV proberen zich binnen te wringen.

• Sniffels
Ik denk even heel aso: dat maakt voor mij niet uit toch? mijn CV word ergens gepresenteerd waar ik het zelf wellicht nooit had kunnen vinden. Als er een gesprek of wellicht baan uit komt?

• double_whopper
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 30-04 08:07
Je kunt beter monsterboard gebruiken om bedrijven uit te zoeken waar je evt wilt werken en dan daar direct solliciteren zonder tussenkomst van recruiters.

CV daar achterlaten leidt alleen maar tot onnodige frustratie.

Als je dit draadje lees kun je niks anders dan concluderen dat je niks hebt aan vrijwel alle recruiters die op monsterboard actief zijn. Als je geluk hebt tref je een goede, maar voor het grootste deel zijn het de zgn shitrecuiters waar hier zoveel op gevloekt wordt.

Mocht je met een recruiter in zee willen gaan kijk dan in elk geval eerst even hier:
https://blacklist-recruiters.nl/

double_whopper wijzigde deze reactie 16-02-2017 10:44 (14%)

• Sniffels
Ben niet het type "oh er zijn 5 recruiters voor mij bezig, welke film ga ik nu kijken". maar inderdaad naast het spitten op monsterboard (waar ook gesponsorde vacatures tussen zitten) zelf natuurlijk ook direct in contact proberen te komen. Weet zelf immers het beste wat ik zoek

edit: ah top zo'n backlist, direct even kijken.

Sniffels wijzigde deze reactie 16-02-2017 10:47 (8%)

• Outerspace
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 01:29

Outerspace

AFX Ghey Edition by HlpDsK

quote:
Sniffels schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 10:46:
Ben niet het type "oh er zijn 5 recruiters voor mij bezig, welke film ga ik nu kijken". maar inderdaad naast het spitten op monsterboard (waar ook gesponsorde vacatures tussen zitten) zelf natuurlijk ook direct in contact proberen te komen. Weet zelf immers het beste wat ik zoek

Ik zou niet alleen je onheil zoeken op monsterboard, LinkedIn en zelfs sociaal netwerken levert misschien meer kans op.

Zoekt nieuwe collega's! | LinkedIn | Tweakers Gallery | Spotify!

• Redneckerz

Redneckerz

A place to be.

quote:
[...]

Dat had dan gecommuniceerd kunnen worden. Je hebt daar auto-antwoorden voor, dus als het teveel moeite kost om een korte notitie te sturen, dan kan dat ook nog wel volstaan.
quote:
[...]
Oh, dat doe ik zeker hoor :) Ik heb meerdere sollicitaties lopen omdat ik niet al mijn geld op 1 bedrijf wil inzetten.

Persoonlijk nemen doe ik het niet (meer). Maar als zo iemand zo communiceert, dan ben ik niet degene die dan stil blijft zitten. En het kan ook goed gaan, zie hieronder.
quote:
unezra schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 09:09:
[...]

Je kunt toch ook gewoon eerlijk zijn en zeggen dat je meerdere opties hebt en je pas later beslist? Daar heb je geen domme uitvluchten voor nodig, da's gewoon zakelijk en eerlijk zijn. Ieder fatsoenlijk bedrijf zal dat begrijpen.

Natuurlijk is het zo dat ze zolang de procedure loopt, je niet meteen afwijzen tenzij ze overtuigd zijn dat je het hoe dan ook niet gaat worden. (Dus ongeacht hoe de rest van de sollicitanten het doet.) De, pardon my french, 2e keuzes wil je inderdaad nog even achter de hand houden tot duidelijk is dat je 1e keuze het wel of niet gaat worden.
Dit dus.

Om een vrolijker verhaal op te hangen, eentje van notabene Brunel:

Gesolliciteerd, werd afgewezen omdat ik geen ITIL certificaat zou hebben, met de tip om deze maar te gaan halen. Ronduit bizar, omdat letterlijk op de eerste pagina van mijn CV vermeld staat dat ik een ITIL certificaat heb :?

Evenals bij mevrouw de Recruiter, deze meneer de Recruiter hierop gewezen. Misschien dat het niet duidelijk genoeg in mijn CV staat (Al staat het er gewoon met koeienletters in dus wat er nu nog duidelijker aan moet, geen idee), kreeg zojuist deze reactie:
quote:
Beste Redneckerz,

Allereerst mijn excuses, ik vrees dat je de dupe bent geworden van een fout in het systeem. Zodra ik jouw CV opende via jouw persoonlijke dossier werd het CV wat jij eerder hebt ge-upload geopend. Ik heb dit CV bijgevoegd, zodat je kan zien wat ik heb beoordeeld. Hierin staat nog geen kopje certificaten, in tegenstelling tot je meest recente CV, waarin zoals je zelf ook al aangeeft, heel duidelijk staat aangegeven dat je in bezit bent van een ITIL certificaat. Ik kan je verbazing (of misschien ook wel terechte verontwaardiging) erg goed voorstellen. Dit is absoluut een fout vanaf mijn kant en ik begrijp als je het idee hebt gekregen dat je sollicitatie niet zorgvuldig is behandeld.

Ik zal je sollicitatie nogmaals in behandeling nemen en kom spoedig bij je terug.

Vriendelijke groeten,
Kijk, hier kan ik niets anders dan een compliment voor geven. Men beseft dat hier iets fout is gegaan, begrijpt de verontwaardiging, en neemt nogmaals de sollicitatie in behandeling.

Of ik nu door ga of niet, maar dit vind ik zeker een pluim waardig en zal dat ook zo terugkoppelen.
offtopic:
Ik vind het alleen sneu dat een dergelijke recruiter dan bij Brunel moet zitten out-of-all-places.. ;)

• unezra

unezra

quote:
Sniffels schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 10:46:

Sowieso, solliciteren kan een full-time baan zijn.

De periodes dat ik actief op zoek was (en dus zonder werk zat), was ik zonder overdrijven 32 uur of meer per week bezig met solliciteren. Ik hield heel nauw een lijstje bij met de vacatures waarop ik had gereageerd, wat de response was, etc. Er liepen soms 10+ sollicitaties tegelijkertijd. (Als je dan geen lijstje bij houd ben je echt in no-time het overzicht kwijt en weet je amper nog waar je voor word gebeld en waar niet.)

Had echt een dagindeling en vaste lijst vacaturesites die ik na ploos, met de nodige filters aan en uit en mogelijke richtingen. (Het was geen schot hagel maar het was wel breed zoeken.)

Stupide is overigens wel dat ik in die periodes, min of meer per ongeluk mijn volgende werkgever vond. Al dat werk ten spijt, maar mijn voorlaatste baan vond ik via het uitzendbureau. (En mijn huidige baan is bij een stiefzusje van het bedrijf waar ik toen werkte, waar ik min of meer binnendoor ben heen geschoven en waarbij de sollicitatie bestond uit "Hoi $baas, ik ga het doen!".)

Supported by you!

• segil
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 22:03

segil

Hatsikidee

quote:
unezra schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 11:52:
[...]

Sowieso, solliciteren kan een full-time baan zijn.

De periodes dat ik actief op zoek was (en dus zonder werk zat), was ik zonder overdrijven 32 uur of meer per week bezig met solliciteren. Ik hield heel nauw een lijstje bij met de vacatures waarop ik had gereageerd, wat de response was, etc. Er liepen soms 10+ sollicitaties tegelijkertijd. (Als je dan geen lijstje bij houd ben je echt in no-time het overzicht kwijt en weet je amper nog waar je voor word gebeld en waar niet.)

Had echt een dagindeling en vaste lijst vacaturesites die ik na ploos, met de nodige filters aan en uit en mogelijke richtingen. (Het was geen schot hagel maar het was wel breed zoeken.)

Stupide is overigens wel dat ik in die periodes, min of meer per ongeluk mijn volgende werkgever vond. Al dat werk ten spijt, maar mijn voorlaatste baan vond ik via het uitzendbureau. (En mijn huidige baan is bij een stiefzusje van het bedrijf waar ik toen werkte, waar ik min of meer binnendoor ben heen geschoven en waarbij de sollicitatie bestond uit "Hoi $baas, ik ga het doen!".)
Mee eens, het "kost" mij ook veel tijd. Ik ben al enige tijd werkeloos en het is echt lastig een nieuwe baan te vinden. Ik spreek veel recruiters en ze beamen allemaal dat in de IT toch de opvatting heerst dat thuiszitters achterlopen op de rest en dat als je werkeloos wordt, je meteen niet meer up-to-date bent. Sommige IT bedrijven nemen ook expliciet geen werkelozen aan. Wat een vooroordelen. Alsof ik door thhuis te zitten, ineens dom ben geworden. Ik ben dagelijks bezig met leren en testen van IT producten. (vmware, sccm, etc)
Maar dat maakt het wel lastig om een baan te vinden.
Een waardevolle advies die ik kreeg van een recuiter van iSense, als werkeloze: verwacht niet dat je een baan zult vinden via IT recruiment bureau's zoals iSense en Maandag. De redenatie: een bedrijf zet een vacature uit bij dergelijke recruiters en betaalt hier heel veel geld voor. Ze willen dan ook de beste kandidaten krijgen en als werkeloze maak je dan heel weinig kans om op te vallen.
Zijn advies was om lokale vacature sites te bezoeken, waar bedrijven zelf vacatures plaatsen. En uiteraard rechtstreeks bedrijven aanschrijven.

Mijn "shit" ervaring van gisteren, op de voicemail:

"Hoi, met Sjors van bureau X uit Amsterdam (ik woon in Breda). Ik zag je CV op internet en ik zie wel wat kansen. Bel me terug op telefoonnummer xxxxx ....." (toen had ik al opgehangen).

Misschien moet ik ook maar recruiter worden.... veel hersencellen heb je er blijkbaar niet voor nodig :)

Om een vrij mens te zijn betekent niet alleen dat jij vrij bent, maar ook dat je zelf niet onderdrukt.

• _Arthur
quote:
segil schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 13:04:
"Hoi, met Sjors van bureau X uit Amsterdam (ik woon in Breda).
Toko's uit Amsterdam kunnen natuurlijk prima opdrachten in je eigen regio hebben.

• Hydra
quote:
segil schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 13:04:
"Hoi, met Sjors van bureau X uit Amsterdam (ik woon in Breda).
En? Ons kantoor staat in N'gein, de meeste van mijn collega's in 't zuiden zitten bij bedrijven in het zuiden. Om nog maar niet te spreken van externe bureau's; die zitten vooral in de Randstad.

Begint een beetje een "ik heb een berichtje van een recruiter gehad"-topic te worden hier. Daarnaast; je bent werkloos toch? 8)7

Hydra wijzigde deze reactie 16-02-2017 13:39 (3%)

• Vissert
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 07:19
Wat zijn jullie ervaringen met Multiplied?

• Dartillus
  • Laatst online: 07:38
Solliciteren kan niet alleen een fulltime baan zijn, het kan ook ongelooflijk duur zijn. Toen ik werk zocht ging ik de eerste paar maanden netjes naar alle recruiters gegaan voor een gesprek als ze hierom vroegen, en naar alle sollicitatiegesprekken. Vervolgens naar al m'n reiskosten gekeken en sindsdien een stuk voorzichtiger geworden. Recruiters houden er in mijn beeld niet of nauwelijks rekening mee dat reizen tijd én geld kost.

• segil
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 22:03

segil

Hatsikidee

quote:
Hydra schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 13:38:
[...]

En? Ons kantoor staat in N'gein, de meeste van mijn collega's in 't zuiden zitten bij bedrijven in het zuiden. Om nog maar niet te spreken van externe bureau's; die zitten vooral in de Randstad.

Begint een beetje een "ik heb een berichtje van een recruiter gehad"-topic te worden hier. Daarnaast; je bent werkloos toch? 8)7
Dus? Is dat een vrijbrief voor een recruiter om 0 moeite te doen en te verwachten dat ik overal achteraan ga? Je reactie verbaast mij. Ik vind dit een slappe houding van een recruiter, dus meld ik dat hier. Daarvoor was dit topic toch? Je wilt niet dat ik al mijn ervaringen met recruiters ga posten hoor, zoals jij suggereert.

Edit:
quote:
Dartillus schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 14:06:
Solliciteren kan niet alleen een fulltime baan zijn, het kan ook ongelooflijk duur zijn. Toen ik werk zocht ging ik de eerste paar maanden netjes naar alle recruiters gegaan voor een gesprek als ze hierom vroegen, en naar alle sollicitatiegesprekken. Vervolgens naar al m'n reiskosten gekeken en sindsdien een stuk voorzichtiger geworden. Recruiters houden er in mijn beeld niet of nauwelijks rekening mee dat reizen tijd én geld kost.
Dit inderdaad ook ja. Ik vind het niet erg om te investeren in een nieuwe baan (sterker nog, ik betaal momenteel iets van 50 euro per maand aan zelfstudie), maar de reiskosten kunnen ook aardig oplopen. Ik vind het niet erg naar een recruiter te gaan, als er een redelijke kans van slagen is. Maar om gewoon ff gezellig op de koffie te gaan, terwijl dat je daarvoor 50+ km moet rijden.... dikke doei.

segil wijzigde deze reactie 16-02-2017 14:09 (38%)

Om een vrij mens te zijn betekent niet alleen dat jij vrij bent, maar ook dat je zelf niet onderdrukt.

• Dartillus
quote:
segil schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 14:07:
[...]
Dit inderdaad ook ja. Ik vind het niet erg om te investeren in een nieuwe baan (sterker nog, ik betaal momenteel iets van 50 euro per maand aan zelfstudie), maar de reiskosten kunnen ook aardig oplopen. Ik vind het niet erg naar een recruiter te gaan, als er een redelijke kans van slagen is. Maar om gewoon ff gezellig op de koffie te gaan, terwijl dat je daarvoor 50+ km moet rijden.... dikke doei.
Ik kan me nu wel voor de kop slaan over de hoeveelheid geld dat ik heb uitgeven voor idd een kopje koffie, of vacatures waar ik van tevoren wist dat het niks ging worden.

• unezra

unezra

quote:
Dartillus schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 14:06:
Ja, het is echt beroerd hoe zeldzaam het is dat ze je reiskosten vergoeden.

Volgens mij heb ik dat in mijn hele leven 1x of 2x meegemaakt, uit mijn hoofd was 1 van die 2 Damen Shipyards of een andere scheepsbouwer. Die zaten toen op wat was het, 15 minuten rijden van waar ik woonde.

Vind dat ze het eigenlijk standaard zouden moeten aanbieden. Sollicitatie / kennismaking: reiskosten vergoed. Als je als bedrijf echt serieus bent over je sollicitant, maken die paar EUR reiskosten ook niet uit en het maakt als bedrijf meteen een heel goede indruk op je sollicitant.

(Overigens kan ik niet beloven dat dat hier bij ons zo is, daar ga ik niet over. Dat is echt P&O en hoewel ik wel invloed heb op het salaris van mijn directe toekomstige collega, zijn de reiskosten voor de sollicitatiegesprekken iets waar ik me verre van hou. Dat is gewoon niet aan mij.)

Supported by you!

• Dartillus
quote:
unezra schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 14:23:
[...]
Vind dat ze het eigenlijk standaard zouden moeten aanbieden. Sollicitatie / kennismaking: reiskosten vergoed. Als je als bedrijf echt serieus bent over je sollicitant, maken die paar EUR reiskosten ook niet uit en het maakt als bedrijf meteen een heel goede indruk op je sollicitant.
Vroeger was het dus blijkbaar wel standaard vergoed. Ik had er met mijn vader over en hij was ronduit verbaasd toen ik vertelde dat ik selectiever was geworden vanwege onder andere de geldverspilling van reiskosten. Hij vertelde dat hij meestal een declaratieformuliertje kreeg aan het einde van een sollicitatiegesprek. Nou is dat wel een jaar of ~20 geleden, maar toch. "Vroeger" was alles beter :P

• _Arthur
quote:
unezra schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 14:23:
Vind dat ze het eigenlijk standaard zouden moeten aanbieden. Sollicitatie / kennismaking: reiskosten vergoed.
Als bedrijf zijnde: mag je dan ook de verprutste uren van de HR/Directeur/gesprekspartner in rekening brengen bij de sollicitant?

Je zoekt beide iets; dus investeer je van beide zijde tijd (en maak je bepaalde kosten die daar aan vast zitten).

• MarkJoosten
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 28-04 17:07
quote:
Avalaxy schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 14:06:
Meer mensen een email gekregen over de class action suit tegen TalentBin?

Edit: ik heb het over de case van Halvorson: http://www.halvorsonsettlement.com/home.

Korte samenvatting waar het over gaat:
[...]
Ik heb zojuist een demo gehad van TalentBin en ik schrok ervan hoe geavanceerd dat systeem is en hoe ver dat gaat. Ongelooflijk wat je van iemand allemaal te weten kunt komen wanneer je alle online bronnen aan elkaar koppelt. Daarbij heb ik hier mensen zich wel eens horen afvragen hoe iemand aan hun email adres komt, nou het zal mij niet verbazen wanneer dat via TaletBin (of wellicht andere vergelijkbare systemen gaat). Zo werd mij verteld dat ze van bijna iedereen het email adres hebben en zo niet dat gaan ze er wel naar op zoek.

• unezra

unezra

quote:
_Arthur schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 14:51:
[...]

Als bedrijf zijnde: mag je dan ook de verprutste uren van de HR/Directeur/gesprekspartner in rekening brengen bij de sollicitant?
Hoezo "verprutste uren"?
Het is zelden dat een sollicitatiegesprek verspilde tijd is. Een CV beoordeel je over het algemeen in een paar minuten, slechte CV's sneller dan goede CV's. Daarna nodig je wat mensen uit die je kansrijk ziet voor de functie. In de regel is dat er meer dan 1, want je wilt immers vergelijkingsmateriaal hebben en ieder gesprek is op zijn beurt nuttig voor de beeldvorming.

Kortom, ook een gesprek waarbij direct na afloop duidelijk is dat diegene het niet gaat worden, is op zijn manier nuttig voor het totale proces en dus niet "verspild".
quote:
Je zoekt beide iets; dus investeer je van beide zijde tijd (en maak je bepaalde kosten die daar aan vast zitten).
De grap is nu net dat reiskosten tastbaar zijn en HET verschil tussen het bedrijf en de sollicitant. (Bedrijf heeft in de regel immers geen reiskosten. Die mensen moesten toch al naar kantoor komen.)

Manuren investeer je beiden dus dat streep je tegen elkaar weg. (Sollicitant heeft namelijk niet alleen tijd zitten in het gesprek zelf, maar ook in de voorbereiding. Opstellen CV, schrijven motivatiebrief, etc.

Kortom, ja, ik vind het alleszins redelijk dat een sollicitant zijn reiskosten vergoed krijgt en die kosten zijn in de regel voor een bedrijf over het algemeen ook nog een heel stuk beter te dragen dan voor een sollicitant. (Zeker voor iemand die werkloos thuis zit en dus een lager inkomen heeft dan normaal.)

Supported by you!

• gooddaddy
  • Laatst online: 30-04 09:47
quote:
Dartillus schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 14:47:
[...]

Vroeger was het dus blijkbaar wel standaard vergoed. Ik had er met mijn vader over en hij was ronduit verbaasd toen ik vertelde dat ik selectiever was geworden vanwege onder andere de geldverspilling van reiskosten. Hij vertelde dat hij meestal een declaratieformuliertje kreeg aan het einde van een sollicitatiegesprek. Nou is dat wel een jaar of ~20 geleden, maar toch. "Vroeger" was alles beter :P
Toen ik in 2001 bij CMG solliciteerde kreeg ik ook gewoon mijn reiskosten vergoed. Daarna nooit meer gehad, maar dan had ik ook altijd de beschikking over een lease-auto, dus dat was niet nodig

• SECURITEH
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 26-04 12:11

SECURITEH

Man of legend.

quote:
unezra schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 12:13:
Dan liever iemand die echt goed wil worden in het vak van supportdesker.
Bestaan die? Ik heb tot op heden nog niemand gevonden die de 1e of 2e lijns support niet als een tussenstap ziet, ook niet met een MBO achtergrond.

• unezra

unezra

quote:
SECURITEH schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 20:47:
[...]

Bestaan die? Ik heb tot op heden nog niemand gevonden die de 1e of 2e lijns support niet als een tussenstap ziet, ook niet met een MBO achtergrond.
Ze zijn extreem zeldzaam. :)
Maar ik ben daadwerkelijk wel mensen tegen gekomen die echt hun gewicht in goud waard waren en die uiteindelijk senior support medewerker of TL worden voor de echt lastige klussen.

Heerlijk zulke mensen, die je aan de telefoon hebt en die ongelooflijk goed zijn in hun vak. Zo goed dat je eigenlijk hoopt dat ze nooit meer daar weg gaan.

Supported by you!

• Motrax
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

quote:
SECURITEH schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 20:47:
[...]

Ik mag zo gelukkig zijn dat ik een aantal echt goede helpdesk collega's heb. Maar wat je wel ziet: dat zijn mensen die al jaren werken, ergens de ICT ingerold zijn, weinig certificaten hebben en al jaren bij dezelfde werkgever zitten. Ik vermoed gelukkig ook goed betaald, dus niks te klagen.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert |

• mstx
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
quote:
Vissert schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 13:46:
Ik had al een paar sollicitaties via ze gedaan, toen ik ineens deze mail kreeg:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ik liet dit aan een collega zien en die wist meteen over wie het ging (een collega die al was vertrokken voordat ik er begon te werken). Hij had nog contact met hem en na enige navraag bleek dat hij nooit zoiets had gezegd. 8)7
Nou zal ik nooit weten of hij dat wel/niet echt heeft gezegd maar in beide gevallen is het een beetje apart om dit zomaar naar mij te sturen. Ook kreeg ik vrolijk te horen waar deze "collega" had gesolliciteerd en wat zijn salarisindicatie was. Ik zou dus maar oppassen wat je ze mailt want blijkbaar gaan ze er niet vertrouwelijk mee om. :)

mstx wijzigde deze reactie 17-02-2017 09:37 (13%)

• JeroenFM
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 21:56
quote:
Vissert schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 13:46:
Via Multiplied ben ik bij mijn huidige werkgever terecht gekomen. Eerste contact was een mailtje als reactie op een CV dat ik op Monsterboard had geplaatst dat ik kort kan samenvatten als:

"He Jeroen, zou bedrijf X of bedrijf Y wat voor je zijn?"

Daarna eigenlijk alleen maar prettig contact, en ook de interne recruiter van het bedrijf in kwestie omschreef hun ervaringen met Multiplied als positief.

• mgroen
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 17-04 20:40
Net ook weer een arrogante ei^&*^*& aan de lijn gehad...

heb zeker niet alle berichtjes in dit forum gelezen, maar ik wil wel graag mijn mening delen: recruiters zijn het uitschot van de maatschappij (enkele goede, kundige mensen met gevoel voor ethiek en intermenselijke communicatie - de uitzonderingen dus - daargelaten).

• Loev
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 29-04 12:10
Nou moe, blokkeer je een telefoonnummer (Star Apple) en dan kunnen ze alsnog mijn voicemail inspreken :?

• JeroenFM
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 21:56
quote:
Loev schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 15:29:
Nou moe, blokkeer je een telefoonnummer (Star Apple) en dan kunnen ze alsnog mijn voicemail inspreken :?
Heb je het op je telefoon geblokkeerd of bij je provider? Voicemail uitzetten is misschien ook een uitkomst maar dat hangt natuurlijk van je persoonlijke situatie af

• gooddaddy
  • Laatst online: 30-04 09:47
quote:
Hydra schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 13:38:
[...]

Als je in Limburg woont, is dat toch anders. Voor veel rcruiters en bedrijven stopt Nederland bij Eindhoven. Als ze dan zien dat je vaak in Eindhoven werkt, komen ze met het verhaal dat Utrecht maar een uurtje rijden is. Als ik ze dan vertel dat ze het stuk Roermond -Eindhoven ook moeten meetellen zijn ze ineens stil

• Hydra
quote:
JeroenFM schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 16:40:
Heb je het op je telefoon geblokkeerd of bij je provider? Voicemail uitzetten is misschien ook een uitkomst maar dat hangt natuurlijk van je persoonlijke situatie af
Mijn voicemail message is dat ik m'n voicemail niet afluister. Als ze iets van me willen en ik neem niet op sturen ze maar een SMS, whatsapp of mail.

• CurtPoindexter
  • Registratie: februari 2017
  • Niet online
Edit: ik vergiste me, excuses.

CurtPoindexter wijzigde deze reactie 18-02-2017 16:57 (90%)

• David Regeling
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 23:35

David Regeling

Tweeling temmer

quote:
gooddaddy schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 12:55:
[...]

Als je in Limburg woont, is dat toch anders. Voor veel rcruiters en bedrijven stopt Nederland bij Eindhoven. Als ze dan zien dat je vaak in Eindhoven werkt, komen ze met het verhaal dat Utrecht maar een uurtje rijden is. Als ik ze dan vertel dat ze het stuk Roermond -Eindhoven ook moeten meetellen zijn ze ineens stil
Klinkt erg herkenbaar inderdaad. Zit momenteel goed op mijn plek in Eindhoven maar moet dat stuk ook dagelijks rijden vanuit Kerkrade (100km enkele reis). Verder moeten rijden zou ik ook absoluut niet op prijs stellen.

Lies are obvious to read because the truth is already written

• t_captain
Agencies zijn ook nog allemaal landelijk of per land geoeganiseerd. Gevolg is dat ze wrl met functies in Utrecht komen ("uurtje rijden") maar niet met Aken of Düsseldorf.

Als je in de database van de Duitse vestiging zit, krijg je allemaal opportunities in Berlijn en München. Computer Futures stuurt me aanvragen van heel Duitsland.

• Hydra
quote:
t_captain schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 19:48:
Agencies zijn ook nog allemaal landelijk of per land geoeganiseerd.
Dan nog. Ik snap echt niet dat ze niet gewoon een simpel systeem implementeren waar ze de woonplaats van iemand vastleggen evenals de standplaats van een vacature. Werk.nl doet dit al sinds de jaren stilletjes en geeft gewoon weer wat de afstand is. Vrijwel alle systemen van uitzendbureau's idem-dito. Lijkt wel alsof de meeste recruitmentbureau's gewoon met de hand/Excel spreadsheetjes aan het kutten zijn: goeie software zal wel te duur zijn.

• LopendeVogel
  • Registratie: juli 2011
  • Nu online
quote:
unezra schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 15:25:
[...]

Hoezo "verprutste uren"?
Het is zelden dat een sollicitatiegesprek verspilde tijd is. Een CV beoordeel je over het algemeen in een paar minuten, slechte CV's sneller dan goede CV's. Daarna nodig je wat mensen uit die je kansrijk ziet voor de functie. In de regel is dat er meer dan 1, want je wilt immers vergelijkingsmateriaal hebben en ieder gesprek is op zijn beurt nuttig voor de beeldvorming.

Kortom, ook een gesprek waarbij direct na afloop duidelijk is dat diegene het niet gaat worden, is op zijn manier nuttig voor het totale proces en dus niet "verspild".

[...]

De grap is nu net dat reiskosten tastbaar zijn en HET verschil tussen het bedrijf en de sollicitant. (Bedrijf heeft in de regel immers geen reiskosten. Die mensen moesten toch al naar kantoor komen.)

Manuren investeer je beiden dus dat streep je tegen elkaar weg. (Sollicitant heeft namelijk niet alleen tijd zitten in het gesprek zelf, maar ook in de voorbereiding. Opstellen CV, schrijven motivatiebrief, etc.

Kortom, ja, ik vind het alleszins redelijk dat een sollicitant zijn reiskosten vergoed krijgt en die kosten zijn in de regel voor een bedrijf over het algemeen ook nog een heel stuk beter te dragen dan voor een sollicitant. (Zeker voor iemand die werkloos thuis zit en dus een lager inkomen heeft dan normaal.)
Hmm ergens heb je natuurlijk groot gelijk.
Maar vrees je dan niet dat bedrijven veel minder sollicitanten een kans geven voor een gesprek?
Stel ze hebben 20 leuke cv's op een stapeltje liggen, dan ga je al direct uitrekenen hoeveel jouw bedrijf dat gaat kosten om deze 20 langs te laten komen.
In het kader van kostenbesparing ga je dus al direct 10 cv's de prullenbak ingooien, die 10 sollicitanten krijgen dan helemaal geen kans.
Logisch, want waarom 20x reiskosten betalen wanneer er 10 cv's net op het randje vallen.

Zo zullen ze sollicitanten van te voren veel strenger gaan screenen, om reiskosten te besparen.

Uiteraard zeer spijtig dan voor de sollicitant wat bij de 10 cv's zit die weggegooid zijn wegens de eventuele onnodige reiskosten vergoedingen. CV net iets minder, wel kwalitatief veel beter in zijn werk, maar helaas. De reiskosten wordt een te groot risico dus die sollicitant mag lekker thuis blijven. Dan gaan ze bij bepaalde functies gewoon mensen afstrepen dankzij de reiskosten. 2 soortgelijke cv's, 2 soortgelijke motivatiebrieven, de 1 kost 5 euro reiskosten, de ander 50 euro. Hoppa keuze snel gemaakt. Althans, met 2 sollicitanten is het nog niet zo'n grote onkostenpost. Maar wel zodra je het over meerdere (eventueel goede) sollicitanten hebt.

Zo ga je op een punt komen dat je aan jezelf zult gaan twijfelen: ben ik nu echt zo slecht, of zijn ze niet bereid om mijn reiskosten te vergoeden??? Please laat me komen, ik betaal gerust zelf mijn eigen onkosten. En je zit weer in de huidige situatie waarbij dat NIET de norm is.

Reiskosten worden door het UWV vergoed indien jij die niet kan betalen.

Zoals je zelf ook al zei: de kosten dien je aan elkaar af te strepen.
- Sollicitant betaald reiskosten (maken van een CV ga je hopelijk niet 100x doen voor elke sollicitatie, motivatiebrief wel maar dat kost je géén geld, alleen stroom+tijd.. Tijd die voor jou gratis is, maar voor een bedrijf geld kost).
- Bedrijf betaald alle werknemers die gemoeid zijn bij een sollicitatie (doornemen cv, cv's aan elkaar afwegen, afspraak inplannen, medewerker betalen om het gesprek te voeren etc etc). Dan kan het bedrijf je wel met een factuur mee naar huis sturen met bedragen wat jij voor hun gekost hebt.. Maar dat is net zo krom als dat het bedrijf jouw reiskosten moet gaan betalen. Dus zoals je zei: dat streep je op elkaar af.

Heb je geen geld voor de reiskosten? Aankloppen bij UWV.

Houd er daarnaast ook rekening mee dat er genoeg bedrijven zijn die het vermogen hebben om te zeggen: voor jou 10 andere sollicitanten. 10 andere die wel bereid zijn hun reiskosten te betalen.

Daarnaast vind ik het ook frappant dat hier mensen zeggen: ja ik weet van te voren dat ik voor niks daarheen moet rijden, kost me alleen maar geld en die willen ze niet vergoeden.
Oplossing: dan ga je (men) niet, dan geef je dat aan dat jij niet geschikt bent voor de functie.

Ps mijn reactie is niet persoonlijk op jou bedoeld, ik bedoel het voor in het algemeen.

LopendeVogel wijzigde deze reactie 19-02-2017 10:57 (23%)

• SECURITEH
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 26-04 12:11

SECURITEH

Man of legend.

quote:
LopendeVogel schreef op zondag 19 februari 2017 @ 10:35:
Tijd die voor jou gratis is, maar voor een bedrijf geld kost).
Dat geld alleen als jij jouw tijd niets (of in ieder geval minder) waard acht, voor mij heeft mijn eigen tijd zeer zeker wel een waarde.

De sollicitatie procedure heeft voor alle betrokken partijen een kostenplaatje, maar om te zeggen dat je eigen tijd gratis is doet ieder zich tekort mee.

SECURITEH wijzigde deze reactie 19-02-2017 22:42 (23%)

• LopendeVogel
  • Nu online
quote:
SECURITEH schreef op zondag 19 februari 2017 @ 22:40:
[...]

Dat geld alleen als jij jouw tijd niets (of in ieder geval minder) waard acht, voor mij heeft mijn eigen tijd zeer zeker wel een waarde.

De sollicitatie procedure heeft voor alle betrokken partijen een kostenplaatje, maar om te zeggen dat je eigen tijd gratis is doet ieder zich tekort mee.
Dan lijkt mij dat een sollicitatie een zeer goede investering voor jezelf is. Zo ook het maken van je sollicitatiebrief. Ja het kost je tijd, maar het is wel iets voor jezelf, je doet het voor jezelf.

Geen bedrijf die jou verplicht om op hun te solliciteren, je doet het omdat je het zelf wilt (althans, dat is de bedoeling :D ).

• rotvogel
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 07:46

rotvogel

Linux gebruiker sinds 1996

Volgens mij kijken bedrijven echt niet naar de reiskostenvergoeding van sollicitanten maar naar de kwaliteit van het cv en de brief, ervaring en motivatie, de kans dat ze zien dat de werknemer in dienst zou kunnen komen (dus nee, iemand in Maastricht is niet de meest logische keuze voor een baan in Delfzijl). Vaak zijn het detacherings en recruitmentorganisaties die allerlei onmogelijke voorstellen doen die nooit in het voordeel van de werknemer uitpakken. Die hebben schijt aan werknemer en werkgever en denken slechts aan zichzelf, het is net marketing. Ik ben er wel klaar mee, en heb ze ook niet meer nodig en eigenlijk alleen maar ellende met die clubs meegemaakt. En gelul over dat het UWV wel reiskosten vergoedt ? Ga fietsen man.

I read your email. PVOutput

• Mitch377
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 28-04 16:11
Heb afgelopen week weer twee recruiters afgewezen/gemeld als iemand die ik niet ken, omdat ze me wilden toevoegen zonder enige bericht of reden. Man man man, wordt je toch moe van.

Xiaomi Mi5 64GB || War Robots || WoT: StormTip (WoTLabs | NoobMeter | vBAddict)

• Dartillus
quote:
LopendeVogel schreef op zondag 19 februari 2017 @ 10:35:
[...]
Reiskosten worden door het UWV vergoed indien jij die niet kan betalen.
Waar haal je dit vandaan? Volgens mij ben je in de war met de reiskostenvergoeding die je kan aanvragen als je naar het UWV zelf gaat, want ik kan nergens iets vinden over een vergoeding voor vervoer naar sollicitaties.

• LopendeVogel
  • Nu online
quote:
Dartillus schreef op maandag 20 februari 2017 @ 08:56:
[...]

Waar haal je dit vandaan? Volgens mij ben je in de war met de reiskostenvergoeding die je kan aanvragen als je naar het UWV zelf gaat, want ik kan nergens iets vinden over een vergoeding voor vervoer naar sollicitaties.
Veelal solliciteert men om een reden: werk krijgen, veelal zoek je werk indien je geen werk hebt = je bent klant bij het UWV.
Ik weet niet waar ik dit vandaan haal, het is nooit anders geweest.. Ook mij vertelde ze dit in de periode toen ik 2 maanden thuis gezeten heb, niet dat ik het nodig had want ik had gelukkig genoeg aan de WW. Maar je kan daar allemaal gebruik van maken.

Ik zou zeggen, bel ze even op voor een bevestiging :)

• Dartillus
quote:
LopendeVogel schreef op maandag 20 februari 2017 @ 09:01:
[...]
Ik zou zeggen, bel ze even op voor een bevestiging :)
Toen ik werkloos was bij het UWV hierover geinformeerd, te horen gekregen dat dit niet gedaan werd . Als dit wel werd gedaan zou het wel ergens zwart op wit staan.

• LopendeVogel
  • Nu online
quote:
Dartillus schreef op maandag 20 februari 2017 @ 10:05:
[...]

Toen ik werkloos was bij het UWV hierover geinformeerd, te horen gekregen dat dit niet gedaan werd . Als dit wel werd gedaan zou het wel ergens zwart op wit staan.
Dat is vreemd, iemand die ik ken heeft een tijd in de ziektewet gezeten hierdoor uiteindelijk in de bijstand beland en vervolgens toen het weer goed ging opzoek gegaan naar werk. Elke rit, elk trein kaartje om bij een sollicitatie te komen werd zonder gemaar vergoed.

• Dartillus
quote:
LopendeVogel schreef op maandag 20 februari 2017 @ 10:39:
[...]

Dat is vreemd, iemand die ik ken heeft een tijd in de ziektewet gezeten hierdoor uiteindelijk in de bijstand beland en vervolgens toen het weer goed ging opzoek gegaan naar werk. Elke rit, elk trein kaartje om bij een sollicitatie te komen werd zonder gemaar vergoed.
Da's leuk dan. Ik heb letterlijk een paar honderd euro uitgeven aan reiskosten voor sollicitaties en gesprekken en dergelijk.

• LopendeVogel
  • Nu online
quote:
Dartillus schreef op maandag 20 februari 2017 @ 11:09:
[...]

Da's leuk dan. Ik heb letterlijk een paar honderd euro uitgeven aan reiskosten voor sollicitaties en gesprekken en dergelijk.
Ach zie het gewoon als een investering in jezelf, je gaat niet op sollicitatie omdat iemand het leuk zou vinden dat je het doet. Het draait allemaal om jezelf, elke euro die je erin steekt :)

• LordSinclair
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 21:26
quote:
LopendeVogel schreef op maandag 20 februari 2017 @ 11:43:
[...]

Ach zie het gewoon als een investering in jezelf, je gaat niet op sollicitatie omdat iemand het leuk zou vinden dat je het doet. Het draait allemaal om jezelf, elke euro die je erin steekt :)
Je kan het ook zien als bedrijven die investeren in zichzelf, ze willen het beste en iedereen daarvoor uitnodigen, ze komen nooit jouw kant op. En bedrijven zijn een stuk kapitaalkrachtiger dan Koos Werkeloos die thuis zit met een ww/uitkering.

Ik heb op gesprekken gezeten waar bedrijven zelfs aangeven dat ze nog niet zeker weten of ze nog iemand nodig hebben of dat ze je afwijzen op iets wat op je CV al duidelijk stond. 8)7

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• LopendeVogel
  • Nu online
quote:
LordSinclair schreef op maandag 20 februari 2017 @ 12:10:
[...]

Je kan het ook zien als bedrijven die investeren in zichzelf, ze willen het beste en iedereen daarvoor uitnodigen, ze komen nooit jouw kant op. En bedrijven zijn een stuk kapitaalkrachtiger dan Koos Werkeloos die thuis zit met een ww/uitkering.

Ik heb op gesprekken gezeten waar bedrijven zelfs aangeven dat ze nog niet zeker weten of ze nog iemand nodig hebben of dat ze je afwijzen op iets wat op je CV al duidelijk stond. 8)7
Haha ja dat (je laatste stukje) zijn inderdaad de (zoals de titel zegt) SHITpraktijken.
Ik heb dat ook weleens mee mogen maken, gesolliciteerd op een functie. Ik kom daar en dan blijken ze helemaal niemand te zoeken voor die functie.... Echt zo van ja uhhh waarom maak je daar dan een vacature voor?
En dat zijn de SHITpraktijken ala reclame maken voor hun uitzend/detachering/recruit bureau.
Ze zetten een leuke en interessante vacature neer voor een job die helemaal niet bestaat.. Eenmaal daar is het van: ja maar we hebben wel dit en dat voor je... Iets wat er totaal niet op lijkt uiteraard :D

Echter het ''gezeur'' om reiskosten tsja die snap ik niet en die zal ik ook niet snappen. Jij (niet persoonlijk op jou, lees het als: men) wilt werk hebben, jij wilt een inkomen hebben, jij wilt een bepaalde job hebben. Enja de kans bestaat in NL helaas dat je afgewezen wordt en dus voor niks gereden hebt.
Daarnaast lees ik ook hier reacties dat men naar de sollicitatie gaat, terwijl die gene al weet dat hij afgewezen wordt OF het zelf gaat afwijzen, en vervolgens klagen om de benzine kosten.. Ja dat vind ik zelf redelijk krom.. Als je het al van te voren weet, dan ga je toch niet, dan ga je niet benzine kosten verspillen aan iets waarvan je van te voren al weet dat het niks wordt.
Althans ik zou nooit ergens op solliciteren waarvan ik weet dat het niks wordt, ik zal er vervolgens al helemaal geen benzinegeld in stoppen.
Indien ik benaderd wordt met een functie waarvan ik weet dat het niets gaat worden, dan ga ik daar ook niet heen. Dat is inderdaad geld verspilling..

Ook heb ik weleens meegemaakt dat een recruiter mij een mail stuurt met de melding dat hij een job voor me heeft, hij wilde me niet vertellen wat voor job, niet eens de functie. Dat zou hij me alleen vertellen indien ik op gesprek zou komen, want dat mocht hij niet zomaar kenbaar maken 8)7 8)7 .
Voor mij betekent dat: geldverspilling, elke meter die mijn auto maakt voor zo'n persoon is gewoon zonde. Oftewel dat is op niks uitgelopen maar heeft me ook geen geld gekost (alleen een paar minuten e-mailen).

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 08:03
Dat doet mij denken aan een sollicitatie van aantal jaar geleden. benadert door een interne! recruiter. Goed gesprek gehad, allebei enthousiast. Vervolgens nog een 2e gesprek met de manager en persoon van een andere afdeling waar ik misschien ook zou passen. Dus ik blij, 2 opties bij één bedrijf!

Tijdens dat 2e gesprek kijkt die manager me halverwege vreemd aan en zegt dat er helemaal geen vacature is voor die initiële functie. Vervolgens heb ik er niets meer van gehoord, na aantal keer bellen en mailen alleen een vaag antwoord.

• Wren
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 28-04 09:55
quote:
LopendeVogel schreef op maandag 20 februari 2017 @ 10:39:
[...]

Bijstand is wel wat anders dan een uitkering krijgen van UWV, wellicht maakte dat het verschil.

• LopendeVogel
  • Nu online
quote:
Wren schreef op maandag 20 februari 2017 @ 13:46:
[...]

Bijstand is wel wat anders dan een uitkering krijgen van UWV, wellicht maakte dat het verschil.
Dat kan, indien je meer dan genoeg WW ontvangt om het zelf te bekostigen, dan zou het niet logisch zijn als ze dat ook voor je gaan betalen, je kan het immers zelf bekostigen.

• Wijnbo
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 20:50

Wijnbo

Electronica werkt op rook.

Even een maandagochtend frustratie getikt. Wat ben ik klaar met zulke gasten zeg |:(

• Dartillus
quote:
Wijnbo schreef op maandag 20 februari 2017 @ 14:07:
Even een maandagochtend frustratie getikt. Wat ben ik klaar met zulke gasten zeg |:(
Dat ze contact met me opzoeken is 1 ding, maar dat ze het zo verwoorden alsof bedrijven direct hebben geďnformeerd naar jou is altijd zo'n grote verzameling onzin dat je dan bij mij alle sympathie kwijt bent. Nee, bedrijven hebben niet aan jouw gevraagd of je mij wou benaderen, dan zouden ze het wel zelf hebben gedaan. Heb een enkele keer voor de lol eens gevraagd welk bedrijf dit was toen dat werd vermeld, nooit antwoord op gekregen ...

• Hydra
quote:
En dan leef je je dus uit op een willekeurige recruiter?

• mamorunl
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 20:20
quote:

[afbeelding]
Ik heb precies dezelfde inmail gekregen van hem. Was er ook gelijk klaar mee door een bericht als dat.

• Wijnbo
  • Laatst online: 20:50

Wijnbo

Electronica werkt op rook.

quote:
Hydra schreef op maandag 20 februari 2017 @ 15:05:
[...]

En dan leef je je dus uit op een willekeurige recruiter?
Tja, risico van het vak. En inderdaad, collega's krijgen exact dezelfde mail... Daarnaast: ik blijf toch gewoon netjes?

Wijnbo wijzigde deze reactie 20-02-2017 15:28 (7%)

• TheLastOttoman
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 30-04 10:33
quote:
mamorunl schreef op maandag 20 februari 2017 @ 15:19:
[...]

Ik heb precies dezelfde inmail gekregen van hem. Was er ook gelijk klaar mee door een bericht als dat.
Ik heb een telefoontje gekregen van hun, oproep gemist en geen voicemail. Blijkbaar zijn zij hard op zoek naar kandidaten of gewoon de jaarlijkse 'CV-mining'.

Steam ID: TheLastOttoman

• chaoscontrol
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 01:52
Ik wacht nog op de persoon die een fake recruitmentbureau account aanmaakt en recruiters gaat recruiten voor zijn recruitment bedrijf. :D Daar komen wel mooie dingen uit denk ik.

Inventaris - V&A PS4 + Games

• Loev
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 29-04 12:10
Wat mij opvalt is dat steeds meer recruiters een connectie verzoek sturen zonder enige tekst erbij. Vast te gierig om een inmail te betalen. Die gaan rechtstreeks naar de prullenbak. Ik snap niet zo goed dat sommige mede Tweakers zo tijd steken in een antwoord. Dat zijn de meeste echt niet waard, gewoon berichten verwijderen en door :)
quote:
JeroenFM schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 16:40:
[...]

Telefoon, het is een zakelijk nummer (voorheen privé) dus voicemail moet aanblijven voor als klanten bellen.

Loev wijzigde deze reactie 20-02-2017 16:02 (37%)

• Gropah
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 23:00

Gropah

Moderator Spielerij

Oompa-Loompa 💩

quote:
Loev schreef op maandag 20 februari 2017 @ 15:59:
[...]
Ik snap niet zo goed dat sommige mede Tweakers zo tijd steken in een antwoord.
[...]
Laten zien dat zij wel hebben wat er bij recruiters ontbreekt, zijnde fatsoen?

Maar inderdaad, heb de laatste tijd veel meer link verzoeken zonder enige tekst. En als je dan even gaat kijken naar hun profielen staat er dat ze zich onderscheiden met hun persoonlijke benadering :+

Because they exist and appearently emoji's are the shit now

• KoertW
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 28-04 11:15
quote:
mamorunl schreef op maandag 20 februari 2017 @ 15:19:
[...]

Nummer 3 in de rij.... 8)7

• t_captain
Invitation, geen tekst en geen profile view? Ik zie dat als een verdwaalde klik en negeer deze ook.

• Hydra
quote:
t_captain schreef op maandag 20 februari 2017 @ 17:21:
Invitation, geen tekst en geen profile view? Ik zie dat als een verdwaalde klik en negeer deze ook.
Valt bij mij ook niet bepaald onder "shitpraktijken". Ik heb dit in mijn "Advice for people contact me" stukje staan: "Please do not contact me by trying to get a hold of me through my employer or our customers. If we haven't met please do not link me without at least introducing yourself via mail / message. I do not accept invitations without introductions."

Als iemand me dan toch een invite stuurt zonder introductie heeft 'ie dus sowieso m'n profiel niet gelezen.

• rotvogel
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 07:46

rotvogel

Linux gebruiker sinds 1996

Ik heb dus een aantal maanden geleden mijn profiel van Linkedin verwijderd. Ik was er wel klaar mee. Volgens mij is iedereen die de portemonnee trekt in staat om alles te zien en iedereen lastig te vallen, ondanks dat je hebt ingesteld dat dat niet mag. Bovendien wordt dat toch net een soort Facebook waarbij iedere marketeer zijn product / dienst loopt te pushen. Nee, die site is voor mij verleden tijd. Jammer voor al die recruiters die me maar banen bleven aanbieden in het westen des lands terwijl ik heel duidelijk heb gesteld dat ik daar niet in was geďnteresseerd.

I read your email. PVOutput

• Freee!!
  • Laatst online: 28-04 15:30

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

quote:
rotvogel schreef op maandag 20 februari 2017 @ 17:52:
Ik heb dus een aantal maanden geleden mijn profiel van Linkedin verwijderd.
Is mij net ook eindelijk gelukt.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• t_captain
Ik zit er een beetje gemengd in. Ben al 12 jaar LinkedIn gebruiker.

Aan de positieve kant:

* De site helpt me om een beetje bij te blijven bij de bewegingen van mijn ex-collega's en relaties. Zeer nuttig als je infrequente maar kwalitatief goede contacten wilt onderhouden.

* Ik ben meerdere klanten op LinkedIn tegengekomen. Toen ik als zelfstandige ging beginnen heb ik relevante contacten met bemiddelingsbureaus kunnen leggen via het platform, enkele jaren later verscheen een interessante (directe) klant in mijn tijdlijn, die ik nog niet kende. Zeer waardevol.

Maar aan de negatieve kant: het is steeds meer de shark tank geworden van recruiters. Groups hebben nauwelijks meer waardevolle discussies, maar dienen voornamelijk om kennis te etaleren en steeds meer voor recruiters om bait te vinden voor hun blinde invites.

Voor mij is het nog goed te doen (stukje inverse SEO, bijvoorbeeld geen "developer" als functie maar "partner" en al mijn werk van de afgelopen jaren als projecten (alleen zichtbaar voor connecties).

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
quote:
t_captain schreef op maandag 20 februari 2017 @ 18:37:
Voor mij is het nog goed te doen (stukje inverse SEO, bijvoorbeeld geen "developer" als functie maar "partner" en al mijn werk van de afgelopen jaren als projecten (alleen zichtbaar voor connecties).
Inverse SEO werkt :)

Als je in de techniek zit kan je er ook nog voor kiezen om de generieke termen (.net, java, certificaat .*, full stack, etc.) niet te noemen maar alleen de specifiekere termen te gebruiken. Dan vind een recruiter die een echt specifieke query bouwt je ('SOLR' -> impliciet ook 'Java') maar een generieke query ('Java') niet.

• Gplux
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 22:18
Hebben jullie ervaring met Yer en Yacht? Ik krijg net van een recruiter van Yacht met ontzettend Nederlandse naam en profiel (heb ik zelf ook) een Engels copypaste bericht voor een senior positie bij een NL's bedrijf. Overduidelijk heeft ze mijn profiel niet gelezen. Zo hetzelfde met een knuppel van Yer laatst.

Ik dacht dat ze qua hagel schieten wel wat boven de praktijken a la Bonque stonden, maar blijkbaar niet?

• Arie-
  • Registratie: december 2008
  • Niet online
quote:
Gplux schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 13:47:
Hebben jullie ervaring met Yer en Yacht? Ik krijg net van een recruiter van Yacht met ontzettend Nederlandse naam en profiel (heb ik zelf ook) een Engels copypaste bericht voor een senior positie bij een NL's bedrijf. Overduidelijk heeft ze mijn profiel niet gelezen. Zo hetzelfde met een knuppel van Yer laatst.

Ik dacht dat ze qua hagel schieten wel wat boven de praktijken a la Bonque stonden, maar blijkbaar niet?
Recentelijk met een maat van me nog over gehad die gestopt is bij Randstad: de shotgun met hagel methode. Zijn antwoord: 'been there, done that'. Het is bij die bedrijven niet anders.

• GoldenSample
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

quote:
chaoscontrol schreef op maandag 20 februari 2017 @ 15:27:
Ik wacht nog op de persoon die een fake recruitmentbureau account aanmaakt en recruiters gaat recruiten voor zijn recruitment bedrijf. :D Daar komen wel mooie dingen uit denk ik.
Gezien veel recruiters een achtergrond hebben waar de banen niet voor het oprapen liggen denk ik dat je veel interesse krijgt.
quote:
Gplux schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 13:47:

Bij Yacht kreeg ik alleen irrelevante pulp en bij YER werd ik genegeerd. Niet zo goed dus. Wel technische/engineering sector overigens

Nog oude Videobanden of cassettes over? Stuur me een DM!

• Hydra
Ghe. Kreeg net een berichtje van een recruiter "Heb jij altijd willen werken voor klanten als Uber, AirBNB of Booking?"

Nou nee, maar Uber staat sinds kort op m'n "nooit" lijstje :D

• Paxlie
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 28-04 16:56

Paxlie

chaos en inslag

quote:
Hydra schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 14:58:
Ghe. Kreeg net een berichtje van een recruiter "Heb jij altijd willen werken voor klanten als Uber, AirBNB of Booking?"

Nou nee, maar Uber staat sinds kort op m'n "nooit" lijstje :D
Wat een bedrijf in Amerika doet zegt niet altijd wat over hoe ze hier functioneren he ;)
Ik denk dat ze heel diep door het stof moeten wat uiteindelijk juist positief is voor later.

Wie werd waar wanneer geboren en waarom werd hij door wie hoe genoemd?
braque© zijn is een keuze

• t_captain
Wat een nietszeggende tekst. De suggestie is dat ze werven voor deze web-grootmachten. Maar is dat zo? Of werven ze voor een dienstverlener die toevalling een paar mensen gedetacheerd heeft zitten bij Uber en Booking.com in Amsterdam?

• Hydra
quote:
t_captain schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 15:09:
Wat een nietszeggende tekst. De suggestie is dat ze werven voor deze web-grootmachten. Maar is dat zo? Of werven ze voor een dienstverlener die toevalling een paar mensen gedetacheerd heeft zitten bij Uber en Booking.com in Amsterdam?
Precies dat. Het is sowieso een tekst waarop ik nooit zou reageren maar dit getuigt ook nog eens van dat je uberhaupt niet weet wat er in de markt speelt. De naam Uber is op z'n minst besmet op dit moment.

• CodeCaster
  • Registratie: juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

👌👀 good shit ✔💯

quote:
Hydra schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 15:22:
[...]

De naam Uber is op z'n minst besmet op dit moment.
Waarom? Vanwege https://www.susanjfowler....very-strange-year-at-uber?

CodeCaster wijzigde deze reactie 21-02-2017 15:27 (21%)

Bekijk hier de uitslagen van de HK-verkiezingen 2016!
As always, we are nailed to a cross of our own construction.

• Mila1994
  • Registratie: mei 2015
quote:
Het volledige verhaal is met wat googlen te vinden, maar er zijn meerdere dingen: De CEO zat bij Trump te smiezen, wat dus niet handig was. Erger, er is nu een geval bekend geworden van een mevrouw die bij Uber seksueel lastig gevallen werd en HR maakte de zaak alleen maar erger, dus de bedrijfscultuur bij Uber is volledig verziekt.

• Hydra
quote:
Dit is de laatste in een hele serie aan incidenten maar dat is wat mij betreft wel de grootste ja.

• CodeCaster
  • Registratie: juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

👌👀 good shit ✔💯

quote:
Mila1994 schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 15:30:
[...]

Het volledige verhaal is met wat googlen te vinden
Dat is wel vaker zo, maar het is wel zo fijn als er gelinkt wordt naar een verhaal bij zo'n claim. Er gebeurt te veel in deze wereld om alles bij te houden. :)

Bekijk hier de uitslagen van de HK-verkiezingen 2016!
As always, we are nailed to a cross of our own construction.

Pagina: 1 ... 23 ... 27 Laatste

Nintendo Switch Samsung Galaxy S8+ LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One (Scorpio) Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*