Ik vind eerder de houding dat het wel oke is om niet communiceren na een update met de vraag wat de status van de sollicitatie is niet realistisch. Die houding is ergens jaren geleden erin geslopen in het vacatureleven en wordt nu als ''normaal'' gezien.
Het is niet normaal. Ik verwacht geen Shakespeare, wel dat je op zn minst kan terugkoppelen. Zoals al merenmalen is gemeld is de hoeveelheid shitrecruiters vs toprecruiters bijna 10 tegen 1. Het zou recruiters dus ook helemaal niets verkeerds doen als zij ietsjes meer aan klantenbinding doen.
Als dat teveel verwachting is, dan zou je bijkans net zo goed helemaal niks meer met recruiters moeten doen. Toch zijn er een aantal die het wel kunnen, maar die worden weggedrukt door de 100 shitrecruiters die dergelijke gebrek aan communicatie vertonen en het in sommige gevallen ook nog goed gaan praten.
Praat het niet goed. Want het is gewoon niet goed.
Dit is nu de tweede keer dat je dit meldt. Zoals gezegd heb ik er geen probleem mee dat vacatures snel worden doorgespit en waardeer ik elke reactie omdat het toch een reactie is. Waar ik het niet mee eens ben is dat je je gewoon stilhoudt als er interesse van de sollicitant (wat een pluspunt moet wezen voor bedrijven, iemand die actief communiceert) wordt genegeerd en er pas weken later een lullig ''Sorry de vacature is vervuld'' mailtje te lezen krijgt.
unezra schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 08:32:
[...]
Geen reactie is ronduit asociaal.
Ik snap heel goed dat ze niet een persoonlijke reactie gaan componeren maar dat het bij iets algemeens blijft als "past niet binnen het profiel". Maar op het moment dat ze weten dat jij het niet gaat worden is het niet onredelijk te verwachten dat ze je iig binnen redelijke tijd (zeg een week) een mailtje sturen.
Dit dus. En dan ben ik nog coulant en hanteer zelfs 2 weken voor een reactie. Het is een stukje redelijkheid. Goede recruiters doen daar aan imo.
[...]
Ik heb datzelfde probleem. Op mijn CV staat niet meer dan "Atheneum" en daar staat heel bewust geen jaartal bij.

(Want door omstandigheden heb ik ook dat niet afgemaakt.) Op typische MBO functies verveel ik me de blaren, HBO functies word ik sneller op afgewezen enkel vanwege het ontbreken van dat papiertje.
Je zegt het zelf al, ''dat papiertje''. Dat is het enige waar echt naar wordt gekeken, persoonlijkheid wordt geheel achterwege laten en het wordt als een definitieve graadmeter gezien. Tuurlijk is het zinvol, maar ik ben van mening dat het 50/50 moet zijn: 50 procent credenties, 50 procent persoonlijkheid. Iemand die een lager niveau heeft kan misschien fantastisch goed communiceren met zijn klanten, en vice versa.
Door alleen maar ''dat papiertje'' als graadmeter te hanteren vallen zulke mensen in zijn geheel buiten de boot. Want je hebt dat niveau niet, dus ben je niet geschikt voor de functie.

[...]
Inmiddels wel een zinvol CV opgebouwd en hard bezig met mezelf op vlakken ontwikkelen waar geen papiertje tegenop kan waardoor ik hoop dat als ik ooit weer op sollicitatiepad moet, die opleiding minder relevant is. (En ik enkel nog word afgewezen waar ik toch al niet wilde werken.)
Same. Het sneue is nu dat (vrijwilliger weliswaar) ik meer kennis en ervaring op doe als leraar voor ouderen en als semi-journalist voor een game site en dat toch niet wordt opgemerkt. Door deze ervaring weet ik inmiddels veel meer van Android development en journalistiek schrijven, en hoewel dat duidelijk wordt vermeld, lijkt het weinig interesse op te wekken. Omdat het een vrijwilligersjob is, lijkt wel.
[...]
Het suffe is dat ik het ergens ook nog wel begrijp. Op veel vacatures komen tientallen, soms honderden reacties. De eerste schifting gebeurt in de regel door iemand die geen inhoudelijke kennis heeft van de vacature waar hij/zij voor werft.
Zeker. Ik zal zoiets niet ontkennen. Maar je kan toch wel je bekwaam maken in iemands profiel? Anders: Wat is dan het nut van het invullen ervan op de site en het verstrekken van een CV? Imo een goede recruiter leest op zijn minst de profielen/CV's van de sollicitanten door zodat hij/zij hier op in kan springen. Dit vergroot tevens de klantenbinding daar de sollicitant merkt dat de recruiter zich enigzins heeft ingelezen.
Dat is al een stuk beter dan robotisch reageren en laten merken dat je die profielen/CV's niet leest. Recruiters verwachten dat sollicitanten veel investeren in hun CV/profiel. Zonder het te eisen, maar is het dan zoveel gevraagd dat sollicitanten een recruiter verwachten die zich enigzins inleest in de persoon in kwestie? Ik praat nu even in het algemeen trouwens

[...]
Of ze zien je CV niet zitten en zeggen dat 'ie vervuld is. Dat scheelt namelijk lastige vragen. :-)
"CV past niet in het profiel" is nog iets waar je een weerwoord op kunt geven, "vacature vervuld" is een voldongen feit. Ik kan me dus voorstellen dat ze kiezen voor "vervuld" in plaats van "past niet binnen het profiel".
Naast dat beide opmerkingen geen duidelijkheid bieden waar het mis is gegaan heb je hier wel gelijk en ik vermoed dat dit ook bij mij het geval is. Dat verklaart echter niet waarom er weken lang geen gehoor kon worden gegeven aan updates.
Een recruiter snapt toch best zelf wel dat dit simpelweg een botte manier van handelen is?
Is, maar zie boven. Het is ook lastig. Als je honderden CV's krijgt en maar zeer beperkt de tijd hebt om ze te beoordelen terwijl je inhoudelijk niets van het vak begrijpt is het redelijk willekeur en tegen het lijstje aanhouden. Blijft wel dat ik vind dat ze in ieder geval een nette afwijzing moeten sturen. Dan kun je het ook afsluiten en verder gaan. (Ik zou er namelijk ook op zitten wachten en streep pas een sollicitatie af als ik bericht krijg dat ik het niet geworden ben, niet eerder.)
We zitten redelijk op dezelfde lijn denk ik zo

Het is begrijpelijk dat veel recruiters veel moeten doornemen. Maar juist dan is persoonlijkheid extra gewenst. Een recruiter die met je meedenkt is zoveel waardevoller dan een recruiter die van een antwoordenschema lijkt af te lezen.
Hou nou eens op met doen alsof ik het antwoord niet waardeer. Ik ben mij er zeer van bewust dat een afwijzing al meer is dan helemaal niets.
Waar het mij om gaat is dat men niet heeft gereageerd op een mail uit interesse van mijn kant af. Interesse tonen is imo altijd goed om te doen omdat je dan ook dat signaal af geeft aan het bedrijf. Er dan helemaal niets mee doen en dan lullig roepen dat de vacature vervuld is (Wat ik niet meer dan logisch vind na een maand) is gewoon niet normaal.
Daar val ik over.
Veel. Een terugkoppeling, hoe summier dan ook, is goed voor de communicatie. Ongeacht de inhoud.
En ja, die persoon kon op vakantie zijn. Maar een directeur heeft vast een secretaresse, of had een automatisch antwoord ingezet. De meesten doen dat als ze op vakantie zijn, dat dit hier niet is gebeurd geeft dan te denken.
offtopic:
Ik heb het ook wel eens gehad dat iemand 4 weken lang afwezig was, ik binnen de week nadat zij terug was een mail stuurde, en vervolgens te horen kreeg dat ze weer 4 weken afwezig was. Dit is uiteindelijk bij toeval door een collega van haar opgevallen die prompt wel een bericht stuurde, want ''anders werd er niets ondernomen en bleef het bericht in dubio hangen'' en dat vond ze ook maar lullig. Veel kwam er niet van, maar zulke reacties waardeer ik wel, omdat ze doorhebben dat het niet netjes is iemand zo aan de lijn te houden.
unezra schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 08:51:
Wat ik begrijp is dat die persoon meerdere malen heeft verzocht om een reactie en die pas na een maand kreeg, niet dat er sprake was van mogelijk vakantie of ziekte van diegene. Maar da's dan weer mijn aanname.

Dat is inderdaad wat het is. Ik heb niet enkel 1 reactie gestuurd en dan maar afgewacht.
Niemand voldoet 100% aan alle eisen. Wie dat denkt is prima geschikt voor een baan als recruiter.
Joking aside, er is een marge van redelijkheid. Het is onrealistisch om te denken dat iemand 100% aan de eisen voldoet. Net als dat een iemand zonder doorstudie ineens een bachelor baan kan krijgen. Het kan, maar het is niet realistisch. (Je zegt het zelf ook al, excuses!) Daarom is er een marge. Daar zouden recruiters ook rekening mee kunnen houden.
Ik zal het nogmaals duidelijk maken omdat je blijkbaar denkt dat ik maar 1 keer contact heb gezocht, en dat is toen ik reageerde op een vacature. Dat is niet waar, ik heb naderhand nog 2 keer een mail gestuurd uit interesse, met intervallen van 2 weken, en daarbij een CCtje gestuurd naar het algemene adres.
[
Voor 0% gewijzigd door
Redneckerz op 15-02-2017 16:44
. Reden: Kleine toevoeging ]