Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• gooddaddy
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 18-08 18:03
Niet alle recruiters zijn boeven. Er zitten ook goede recruiters tussen, die goed hun werk doen en uiteindelijk door de klant genaaid worden.
Ik heb het zelf wel eens gehad dat ik via een recruiter ergens op gesprek ging en dat aan het einde van het positieve gesprek mij werd gevraagd of ik de recruiter niet op de hoogte wilde stellen van de goede afloop en dat we alles buiten de recruiter om zouden afhandelen. Toen ben ik maar direct opgestaan, heb ze een hand gegeven, bedankt voor het fijne gesprek en ze medegedeeld dat ik nooit voor hun wilde komen werken. Als ze zo met opdrachten omgaan, dan wil ik niet weten hoe ze met het personeel omgaan. Volkomen onbetrouwbare partij. Ze stonden er wel raar van te kijken, kan ik je zeggen.
Uiteraard heb ik de recruiter hier ook van op de hoogte gesteld. Die was not amused

• double_whopper
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 00:37
ja daarom is het ook zo erg. Er zijn zoveel boeven en prutsers actief dat je bijna vergeet dat er ook goede recruiters bestaan....

En ja ze zijn er echt.....

• Serenaii
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 22:59
Ik snap dit hele thread nou niet hé. Ik krijg nooit berichten van recruiters. Ik ben aan de ene kant erg jaloers dat jullie ze wel krijgen, aan de andere kant erg blij.

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 23:16
Zet je LinkedIn headline maar eens op "Java developer".

Maakt niet uit of de rest van je profiel en werkervaring bestaat uit heftruck rijden of onderwaterlassen, zo ver lezen ze toch niet. Berichten gegarandeerd :)

• Serenaii
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 22:59
Er staat full stack developer, telt dat ook? :P

• t_captain
Onverklaarbaar :)

• Hydra
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 19:45
quote:
t_captain schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 22:25:
Zet je LinkedIn headline maar eens op "Java developer".
Zet maar eens op je LinkedIn dat je vrijwilligerswerk doet voor een wezentehuis op Java, zelfde resultaat ;)
quote:
Serenaii schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 00:05:
Er staat full stack developer, telt dat ook? :P
Je mag je LinkedIn profiel wel ff PMen, kan ik 'es kijken waarom de jouwe 'slecht' scoort.

Hydra wijzigde deze reactie 26-01-2017 09:32 (54%)

• Hydra
.

Hydra wijzigde deze reactie 26-01-2017 09:31 (99%)
Reden: dubbel

• Mitch377
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 20:21
quote:
Hydra schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 07:46:
[...]

Je mag je LinkedIn profiel wel ff PMen, kan ik 'es kijken waarom de jouwe 'slecht' scoort.
Mag ik ook gebruik maken van je offer? :P

Xiaomi Mi5 64GB || War Robots || WoT: StormTip

• Hydra
quote:
Mitch377 schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 10:19:
Mag ik ook gebruik maken van je offer? :P
Ja hoor :)

• ShadowBumble
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 23:23

ShadowBumble

Professioneel Prutser

quote:
Klopt ik heb al jaren(de oudste al een jaar of 9 denk ik nu) een vast setje met recruiters die mij ook eens per half jaar opbellen niet om wat aan te bieden (althans niet direct) en gewoon even vragen hoe het gaat en of ik het nog naar mij zin heb. Volledig vrijblijvend.

Dit zijn ook wel de recruiters die op mijn short list staan om te bellen mocht ik ze ooit nodig hebben. Daarnaast ken ik ook genoeg recruiters die gewoon met hagel schieten over tig profielen, die krijgen van mij altijd dezelfde reactie terug (template) :)

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• Metaalhoofd
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 22:43
quote:
ShadowBumble schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 10:26:
[...]

Klopt ik heb al jaren(de oudste al een jaar of 9 denk ik nu) een vast setje met recruiters die mij ook eens per half jaar opbellen niet om wat aan te bieden (althans niet direct) en gewoon even vragen hoe het gaat en of ik het nog naar mij zin heb. Volledig vrijblijvend.

Dit zijn ook wel de recruiters die op mijn short list staan om te bellen mocht ik ze ooit nodig hebben. Daarnaast ken ik ook genoeg recruiters die gewoon met hagel schieten over tig profielen, die krijgen van mij altijd dezelfde reactie terug (template) :)
Zelf druk ik veel van die recruiters, die gewoon opbellen om te vragen hoe het gaat enzo, gewoon weg. Spilberg heeft er bijv. een handje van om een paar keer per jaar te bellen, maar telkens had ik weer een andere medewerker aan de lijn die weer m'n hele levensgeschiedenis wilde weten, dat kostte me gewoon teveel tijd en ik stond al die keren ook niet open voor iets anders. Toen ik Spilberg steeds vaker tegen kwam in blacklists en topics als deze, besloten om nummers te blokkeren (al gebruiken ze steeds een ander nummer).
Die gasten bleven altijd wel vriendelijk (en ik ken iemand die dankzij hun aan een leuke baan is gekomen), maar ze zijn er op getraind om je aan de lijn te houden (ze stellen steeds weer een nieuwe open vraag, ook als je al hebt aangegeven geen tijd te hebben).

Ik had overigens wel regelmatig mail contact met wat andere recruiters, maar uiteindelijk ze helemaal niet nodig gehad, want afgelopen maand ben ik pas begonnen met rondkijken en heb nu iets gevonden (via concullega) wat mij erg aanspreekt en heb diverse aanbiedingen moeten afslaan, terwijl ik maar een handje vol bedrijven gesproken heb.

Dus naar mijn idee heb je helemaal geen recruiter nodig als je een interessant CV hebt, een duidelijk beeld van waar je staat en wat je wilt en wat contacten bij bedrijven die je interessant lijken, tenzij je echt op zoek bent naar een bepaalde niche of unieke omgeving, je al bovengemiddelde salaris ontvangt en nog een stap vooruit wilt, of iets dergelijks.

Star Citizen Referral Code

• double_whopper
Of als je, net als ik, werk in het buitenland zoekt en daar (buiten de grote multinationals) de bedrijven niet/onvoldoende kent.

Een goede lokale recruiter kan met mogelijkheden op de proppen komen waar je voorheen niet aan hebt gedacht.

Dat was bij mij het geval en het gevolg is dat ik nu bij een van die bedrijven werk ;)

• straaljager27
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 16-08 20:19
quote:
Gplux schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 13:11:
Ik kreeg enige tijd geleden een berichtje dat ik nog wel wilde delen. Zie onderstaande. Ik heb in m'n studententijd een bestuursjaar gedaan en doe wat vrijwilligerswerk en dat gecombineerd met software development is me toch een potje verrassend! Meneer de recruiter zag dat als een mooie kans om me op informele wijze wat vragen te stellen, plus de keuze voor mijn huidige werkgever (een detacheerder waar ik het prima naar m'n zin heb) eens goed te beledigen. Let wel, ik heb deze persoon nog nooit gesproken. Verder ook geen bedrijfsnaam in het bericht.

[...]

Ik heb aangegeven dat ik het waardeer dat ie in ieder geval mijn profiel heeft gelezen.. :')
Zooo dat is echt asociaal gewoon :/

• t_captain
quote:
double_whopper schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 11:46:
Of als je, net als ik, werk in het buitenland zoekt en daar (buiten de grote multinationals) de bedrijven niet/onvoldoende kent.

Een goede lokale recruiter kan met mogelijkheden op de proppen komen waar je voorheen niet aan hebt gedacht.

Dat was bij mij het geval en het gevolg is dat ik nu bij een van die bedrijven werk ;)
Lokale recruiter, tegenover kandidaat buiten zijn thuisland. Dat kan waarde hebben.

Ik heb geen Engelse recruiter nodig om me bij een Nederlands bedrijf te introduceren :)

• orf
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 00:47
Wat vinden jullie van recruiters die naar het centrale nummer van het bedrijf bellen en zich (vaak met een smoes) door laten verbinden met een developer?

Ik - als werkgever- wordt er echt woest van. Ik vind dit absoluut ongehoord, maar misschien denken anderen daar anders over?

Drupal 8 of Laravel developer? Kom werken bij SWIS.

• Ankona
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 23:51
Ik verbind ze door met mijn manager, hij gaat immers over mijn inzet. (en onnozel als ik speel heb ik natuurlijk niet door dat het niet om een zakelijke klant/prospect gaat)

• mamorunl
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 22:31
quote:
orf schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 15:03:
Wat vinden jullie van recruiters die naar het centrale nummer van het bedrijf bellen en zich (vaak met een smoes) door laten verbinden met een developer?

Ik - als werkgever- wordt er echt woest van. Ik vind dit absoluut ongehoord, maar misschien denken anderen daar anders over?
Ze hebben bij mij dat gelukkig nog niet geflikt, maar wel eens dat ze mijn bedrijfse-mail hadden opgezocht nadat ik ze in mijn persoonlijke mail had geblokkeerd. Nu wil het zo zijn dat wij op het bedrijf voor al onze klanten 1 spamfilterprogramma hebben. Daar staan ze dus nu in de globale blacklist en kunnen ze nergens meer naartoe mailen in ons klantenbestand.

• LordSinclair
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 22:39
quote:

Aan de ene kant denk ik, ja niet zo netjes, aan de andere kant denk ik, als je werknemers tevreden zijn bij het bedrijf dan hoef je je geen zorgen te maken.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Hydra
quote:
Als je vorige reacties doorleest zie je dat dit al veel vaker aan bod geweest is. Ik heb niemand in dit topic er op een positieve manier over gehoord. Voor mijzelf gelt dat dit een van de weinige manier is waarop ik alle beleefdheid meteen laat varen; ik vind het onbeschoft.

• orf
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 00:47
quote:
LordSinclair schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 15:26:
[...]

Aan de ene kant denk ik, ja niet zo netjes, aan de andere kant denk ik, als je werknemers tevreden zijn bij het bedrijf dan hoef je je geen zorgen te maken.
Ja, dat laatste klopt ook. Als een medewerker weg wil, dan gaat hij/zij toch wel. Ik vind het vooral bizar dat iemand zich onder "valse" voorwendselen door laat verbinden en iemand van het werk houdt. Medewerkers vinden het ook nog eens vervelend.

Drupal 8 of Laravel developer? Kom werken bij SWIS.

• Hydra
quote:
orf schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 15:29:
Ja, dat laatste klopt ook. Als een medewerker weg wil, dan gaat hij/zij toch wel. Ik vind het vooral bizar dat iemand zich onder "valse" voorwendselen door laat verbinden en iemand van het werk houdt. Medewerkers vinden het ook nog eens vervelend.
Ik ben als consultant gedetacheerd bij klanten en het is me een paar keer zelfs voorgekomen dat de eindklant gebeld werd. Krijg je opeens een verbaasd HR/receptie persoon aan je bureau met de vraag wie mij in hemelsnaam via de receptie belt (externen worden nooit op die manier benaderd). Heb beide keren dus m'n excuses aangeboden aan die mensen en de recruiter flink uitgekafferd.

• pjottum
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 19-08 18:04

pjottum

Frack you.

quote:
orf schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 15:29:
[...]

Het volgende staat op mijn linkedin profiel:

I am not looking for a new job.
Stop calling the office.

Sinds het er staat wordt ik niet meer via de receptie gebeld.
Daarvoor werd ik met regelmaat mobiel gebeld door kantoor, omdat 'een virend' mijn nummer kwijt was. Ik heb die recruiter in kwestie uitgelegd wat ik ervan vind dat ie tegen mijn collega had gelogen en dat ik echt nooit met hem zaken zou doen. Kan ook verschil maken.

Qualcomm® Snapdragon 801 | 3g | 64g | Running kernel 3.4.112

• Ankona
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 23:51
Voor mijn manager of voor de klant voel ik me niet ongemakkelijk als zo'n spammer me belt. Gewoon even vertellen wie het was en je samen kwaad maken over de brutaliteit. (en zoals ik eerder aangaf, misschien heb je een manager (of iemand die zich zo voor wil doen) die mee wil spelen. Mooiste is als je zo'n flapdrol een uitgebreid onboarding process kunt laten doorlopen waarbij je hem steeds vervelendere vragen gaat stellen. Werkt niet altijd maar als je lekker gebekte sales collega's hebt die wel in zijn voor zo'n geintje is het altijd leuk om te proberen - en als ze af willen haken dan ongezout afblaffen waarom ze je tijd vragen maar geen normale zakelijke antwoorden willen geven.)

• double_whopper
De receptie instrueren kan helpen. Over het doorverbinden naar medewerkers direct. Je kunt als receptie de binnenkomende gesprekken van Britten aannemen, de gegevens noteren en dan de gegevens doorgeven aan de medewerker met het verzoek evt terug te bellen. Want het zijn 99% Britten die zich hieraan schuldig maken. Of je neemt geen anonieme nummers aan als receptie.....

Dat laatste is een mooie schifting overigens. Bekende klanten of leveranciers bellen niet met een anoniem nunmer.

En direct doorverbinden is nooit verstandig. De medewerker in kwestie heeft bijna nooit tijd het gesprek aan te nemen.....

Dus gegevens noteren en medewerker emailen met terugbelverzoek als het geen bekende klanten of leveranciers zijn......

double_whopper wijzigde deze reactie 31-01-2017 17:14 (32%)

• Contagion
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 06-08 08:05
Even een vraag, misschien niet helemaal op zijn plaats in dit topic (?), maar wat vinden jullie van deze situatie:

Een recruitmentbedrijf stuurt (omdat we een vacature hebben) zonder enig voorafgaand contact informatie over een persoon die bij de functie zou passen. Echter: de recruiter stuurt geen enkele voorwaarde van zijn bedrijf en heeft alle naam en toenaam van de kandidaat in het CV staan zonder te anonimiseren.

Dat voelt voor mij een beetje als 'bedankt voor deze wereldtip, we gaan die persoon z.s.m. bellen!'

Uiteraard zonder dat ik ooit van plan ben om daarvoor kosten tegaan betalen aan de recruiter omdat hij a) ongevraagd informatie stuurt b) voldoende informatie stuurt waarmee ik de kandidaat zelf kan benaderen en c) hij geen enkele voorwaarde meestuurt waaruit blijkt dat er kosten aan zijn dienstverlening zitten.

Ik vermoed dat zo'n actie wel op shit gaat uitlopen met zo'n recruiter, maar hebben ze wel recht van spreken? Ik ben geen overeenkomst met hen aangegaan!

• Thorgrem
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 00:07
quote:
Contagion schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 18:18:
Even een vraag, misschien niet helemaal op zijn plaats in dit topic (?), maar wat vinden jullie van deze situatie:

Een recruitmentbedrijf stuurt (omdat we een vacature hebben) zonder enig voorafgaand contact informatie over een persoon die bij de functie zou passen. Echter: de recruiter stuurt geen enkele voorwaarde van zijn bedrijf en heeft alle naam en toenaam van de kandidaat in het CV staan zonder te anonimiseren.

Dat voelt voor mij een beetje als 'bedankt voor deze wereldtip, we gaan die persoon z.s.m. bellen!'

Uiteraard zonder dat ik ooit van plan ben om daarvoor kosten tegaan betalen aan de recruiter omdat hij a) ongevraagd informatie stuurt b) voldoende informatie stuurt waarmee ik de kandidaat zelf kan benaderen en c) hij geen enkele voorwaarde meestuurt waaruit blijkt dat er kosten aan zijn dienstverlening zitten.

Ik vermoed dat zo'n actie wel op shit gaat uitlopen met zo'n recruiter, maar hebben ze wel recht van spreken? Ik ben geen overeenkomst met hen aangegaan!
Wellicht heeft de kandidaat eveneens geen enkel idee dat hij is voorgesteld.

• t_captain
Die kandidaat heeft misschien helemaal geen CV ingediend, of misschien voor een hele andere functie, of misschien twee jaar geleden.

• double_whopper
Hoewel misschien niet helemaal ethisch 😉, als je twijfelt, waarom niet even een mailtje naar de kandidaat om te polsen of eea serieus is? Indien ja dan kun je het via de recruiter afwikkelen, want dan heb je een eindelijk een serieuze recruiter en die mogen best hun centen verdienen.

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
quote:
t_captain schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 18:43:
Die kandidaat heeft misschien helemaal geen CV ingediend, of misschien voor een hele andere functie, of misschien twee jaar geleden.
Of de kandidaat bestaat helemaal niet en de recruiter wil alleen een lead binnenhalen :D

• arnovos
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
Google zelf de kandidaat en kijk wat zijn LinkedIn zegt. Heb je bij de vacature trouwens geen zinnetje staan dat acquisitie niet op prijs wordt gesteld?

• _Arthur
  • Laatst online: 18-08 15:12
quote:
double_whopper schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 20:34:
want dan heb je een eindelijk een serieuze recruiter en die mogen best hun centen verdienen.
Iemand die stomweg zonder verdere info en zonder 'voor de eindklant te werken' een 'kandikaat' toestuurd is een serieuze recruiter? Eg nie.

• Gadgeteer
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 04-08 16:19
quote:
Hoewel misschien niet helemaal ethisch 😉, als je twijfelt, waarom niet even een mailtje naar de kandidaat om te polsen of eea serieus is? Indien ja dan kun je het via de recruiter afwikkelen, want dan heb je een eindelijk een serieuze recruiter en die mogen best hun centen verdienen.
Nee, een serieuze recruiter heb je dan niet gevonden en zijn werk goed doen is ook niet aan de orde.

• Robicide
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 18-08 17:02
Als iemand voor het stoplicht ongevraagd mijn voorruit wast krijgt-ie ook geen cent, waarom zou je deze recruiter dan wel belonen voor het ongevraagd aanbieden van zijn diensten?

• Hydra
quote:
Als dat volgens jou een 'serieuze recruiter' is ben ik echt bang voor de types die jij slecht vindt...

• double_whopper
Ik bedoel met "serieus" een recruiter die een echte kandidaat aanbiedt. Als de kandidaat in kwestie bevestigt dat ie inderdaad de recuiter in kwestie heeft ingeschakeld, zou je die recruiter kunnen zien als een soort van makelaar. Dat is natuurlijk slechts een kant van de medaille.

Dat is m.i. precies hetzelfde dat wanneer een kandidaat direct een bedrijf benadert en hem wordt verteld dat ie het via recruiter x moet afwikkelen...

Maar....

Ik kan niet begrijpen dat iemand een recruiter zou gebruiken als deze geen concrete contacten heeft bij een bedrijf. Ofwel als deze niks concreets te bieden heeft. Kan goed zijn dat de recruiter in kwestie gouden bergen heeft beloofd bij de kandidaat zonder dit waar te kunnen maken. Dat is niet kies. Als kandidaat zou ik een recruiter inschakelen als ik perse bij een bepaald bedrijf aan de slag wil en ik zeker weet dat de recruiter een meerwaarde kan leveren bij het leggen van de contacten (hij kent bijv bepaalde belangrijke contactpersonen) en kan ondersteunen bij de sollicitatieprocedure, zoals bij de salarisonderhandelingen.

Als bedrijf zijnde kan ik me het goed voorstellen dat op zijn zachtst gezegd irritant is als een recruiter zich ongevraagd met een kandidaat meldt. Maar wat als je toevallig op zoek bent naar een bepaalde persoon (die je altijd hebt willen binnen hebt willen halen, maar moeilijk te los te weken is; bijv de kandidaat in kwestie wil om wat voor reden dan ook geen zaken doen met je huisrecruiter) en een recruiter meldt zich met juist die kandidaat in kwestie? Of met een kandidaat, die je vantevoren niet kende maar met precies de juiste skillsets? Wil je die dan laten lopen omdat ze toevallig niet door je eigen huisrecruiter worden aangeboden?

Toegegeven. De kans dat dat laatste gebeurt is erg klein. In 99% van de gevallen zal het een recruiter die zich ongevraagd meldt met een kandidaat die je niet kunt gebruiken. En dat zijn idd shitrecruiters omdat ze zich vantevoren niet op de hoogte hebben gesteld van de wensen van het bedrijf. Als ze ook nog een fake kandidaat aanbieden dan vind ik ze helemaal tuig van de richel.

double_whopper wijzigde deze reactie 02-02-2017 09:17 (67%)

• t_captain
Precies de reden dat al die buitenlandse (meestal Engelse) recruiters niets toevoegen. Die lopen echt niet de deur plat bij Nederlandse werkgevers. Tenminste 99% kans dat de werkgever helemaal niet van de recruiter heeft gehoord voordat hij jouw CV naar binnen probeerde te duwen.

• Skyrunner
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 13-08 11:21
Vandaag weer een mooie ervaring met de heren van YER recruitment.

Ik woon nog altijd in China, net als vorig jaar, maar ben op zoek naar mogelijkheden vanuit NL internationaal, en dus ook China, mijn werk te gaan doen. Vorig jaar videochats gehad met de heren, gouden beloften over mogelijkheden bij een grote Nederlandse fabrikant van chip/wafer machines, en daarna, radiostilte.

Vandaag de heren eens een email gestuurd, 6 maanden na dato, omdat ik weer op zoek ben. Antwoord: je bent onbereikbaar, we hebben je meerdere malen geprobeerd te bereiken. Pardon? E-mail is bekend, Skype adres en ook telefoon nummer. Wanneer geconfronteerd met het feit dat men loopt te liegen wordt ik getrakteerd op kinderachtige antwoorden als "dan geloof je het toch niet". Maar geen concrete data op mijn vraag datum/tijdstip e-mails te overleggen opdat ik mijn database kan checken.

Recruiters. *********** zijn het. YER recruitment, ver van weg blijven.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

• double_whopper
Ik weet niet waar je zit in China, maar kun je niks doen via het consulaat/de ambassade daar of bijvoorbeeld de Nederlandse vereniging? In Hong Kong bijvoorbeeld is er een actief. Dat weet ik omdat ik er 3 jaar heb gewoond. Weet echter niet of er ook zoiets is in China. Het zal ook wel van de regio afhangen waar je zit. In Shanghai en Beijing is de kans op een Nederlandse vereniging o.i.d. natuurlijk het grootst...

Die kennen zowat elke Nederlander die in China werkt of kunnen je wellicht verder helpen met contactpersonen e.d.

Of je probeert het bij de bedrijven waar je aan denkt direct. Vooral melden dat je nu in China zit. Dat trekt echt de aandacht!

• t_captain
De laatste weken krijg ik regelmatig berichten van exotische recruiters (CN, UKR) over internationale opportunities (die dan weer in andere bestemmingen zijn, UAE en DE in deze gevallen).

Opvallend detail: de berichten zijn in uitmuntend Engels geschreven. Zodra ik echter antwoord, komt de recruiter nauwelijks uit zijn/haar woorden. Wekt de indruk dat het goedkoop ingehuurde assistenten zijn van de echte recruiter.

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 07-08 10:18

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Gewoon in correct Nederlands antwoorden dat je niet geïnteresseerd bent in recruiters die geen correcte berichten kunnen schrijven. Moeten ze eerst moeite doen om het te vertalen >:)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• double_whopper
Gewoon niet antwoorden. Hoe sneller die buitenlandse oplichters (want dat zijn het!) out of business gaan hoe beter. En gewoon op LinkedIn aanmerken als Spam en de telefoonnummers ook aangeven als spam.

• PocoLoco
  • Laatst online: 04-08 23:06

PocoLoco

The Loco PocoLoco

Toevallig gisteren door twee recruitment bedrijven benadert voor een meetup die ze in mijn regio willen organiseren, wat mijn interesses waren en of ik ook wilde spreken.
Nou is dat allemaal leuk en aardig maar volgens mij gaat dit puur en alleen om meer informatie winnen en contact leggen.

Is deze aanpak van benaderen voor een "meetup" die ze zelf organiseren een nieuwe trend aan het worden?
En zijn die meetups er überhaupt of is dat allemaal schijn?

• _Arthur
quote:
Over wat? Over hoe goed je zelf bent ofzo?

• double_whopper
Ik zou vragen: wat schuift het? ;)

• PocoLoco
  • Laatst online: 04-08 23:06

PocoLoco

The Loco PocoLoco

quote:
_Arthur schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 09:47:
[...]

Over wat? Over hoe goed je zelf bent ofzo?
Ja geen idee, ik doe dat soort dingen nooit en ben daar ook zeker niet goed in. Ik vind het vooral jammer dat ze op deze manier meetups aan het verpesten zijn.

• DrivinUCrazy
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 01:13

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Wat is een meetup? Een open inloopdag? Daar is het wereldje vaak toch veel te klein voor. Mijn baas weet nog voordat ik naar buiten kom dat ik bij zo'n bijeenkomst ben. Nee dank je wel.

Vandaag toevallig een berichtje van een recruiter die iets heel concreets aanbiedt, aansluitend bij mijn profiel, het bedrijf en salaris erbij vermeldt, en niet zijn telefoonnummer opdringt.
Het kan dus wel. \o/

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• MarkJoosten
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 17-08 18:38
quote:
PocoLoco schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 09:39:
Toevallig gisteren door twee recruitment bedrijven benadert voor een meetup die ze in mijn regio willen organiseren, wat mijn interesses waren en of ik ook wilde spreken.
Nou is dat allemaal leuk en aardig maar volgens mij gaat dit puur en alleen om meer informatie winnen en contact leggen.

Is deze aanpak van benaderen voor een "meetup" die ze zelf organiseren een nieuwe trend aan het worden?
En zijn die meetups er überhaupt of is dat allemaal schijn?
Hmm...jammer dat dit nu ook al een negatieve connotatie begint te krijgen. Zelf organiseren we namelijk zo'n 3 jaar kennissessies in Rotterdam voor .NET developers maar bij deze kennissessies hebben we afgesproken dat we juist helemaal niets aan recruitment doen. Onze insteek is naamsbekendheid opbouwen door het organiseren van een event waar een of twee sprekers kennis delen over een bepaald onderwerp. Hiermee hopen we dan uiteindelijk dat dit de kans vergroot dat een iemand uit zichzelf naar ons toe komt wanneer men een nieuwe baan zoekt.

Maar ik heb zelf ook het idee dat steeds meer partijen dit doen en ook dat developers zoveel benaderd worden door recruiters dat ze nog niet eens meer lezen waar het over gaat. Zo had ik toevallig vandaag nog iemand die reageerde op mijn vraag of hij op de hoogte gehouden wilde worden van toekomstige kennissessies die we organiseren. Hierbij reageerde deze persoon dat hij geen interesse heeft in een nieuwe baan... (voor alle duidelijkheid, daar stond dus niets van in mijn mail) Het erge is dat ik ze het ook niet kwalijk kan nemen wanneer ik de verhalen hoor en lees.

MarkJoosten wijzigde deze reactie 09-02-2017 20:19 (7%)

• DrivinUCrazy
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 01:13

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik ben geen developer, maar een heel ander soort engineer. Kennissessies ken ik van fabrikanten/toeleveranciers. Niet van recruiters.
Misschien is het dan ook gewoon onwetendheid van mijn kant. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• MarkJoosten
Misschien is kennissessie ook wel niet het juiste woord (geen idee) en moeten we het anders noemen. Het gaat er in ieder geval om dat we een ruimte regelen waarbij een of twee sprekers een presentatie geven over een bepaalde onderwerp en dat .NET developers hierbij kunnen zijn om meer kennis over dit onderwerp op te doen.

Ps. In het begin noemde we het ".NET event" maar ik had het idee dat dit ook niet de juiste benaming was :)

• double_whopper
quote:
MarkJoosten schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 19:57:
[...]

Hmm...jammer dat dit nu ook al een negatieve connotatie begint te krijgen. Zelf organiseren we namelijk zo'n 3 jaar kennissessies in Rotterdam voor .NET developers maar bij deze kennissessies hebben we afgesproken dat we juist helemaal niets aan recruitment doen......

....

Maar ik heb zelf ook het idee dat steeds meer partijen dit doen en ook dat developers zoveel benaderd worden door recruiters dat ze nog niet eens meer lezen waar het over gaat. Zo had ik toevallig vandaag nog iemand die reageerde op mijn vraag of hij op de hoogte gehouden wilde worden van toekomstige kennissessies die we organiseren. Hierbij reageerde deze persoon dat hij geen interesse heeft in een nieuwe baan... (voor alle duidelijkheid, daar stond dus niets van in mijn mail) Het erge is dat ik ze het ook niet kwalijk kan nemen wanneer ik de verhalen hoor en lees.
Daar sla je denk ik de spijker op de kop. De mensen worden zoveel benaderd door de shitrecruiters, dat het hele begrip recruiter een negatieve klank krijgt en men vergeet dat er ook goeie tussen zitten.

Men is het constante gespam inmiddels zo zat aan het worden dat men niet eens meer kjkt of een mail van een recruiter echt welgemeend is. Het gaat subiet ongelezen de prullenbak in.

Zie daar als goede recruiter daarmaar eens tussen te komen. Ik denk dat jullie het steeds meer van jullie netwerk moeten hebben. Dus van kandidaten die met jullie zaken hebben gedaan (of jullie op een andere manier kennen), positieve ervaringen hebben en jullie daarom verder aanbevelen bij anderen uit hun netwerk.

Ik blijf het zeggen: het leger shitrecruiters is bezig de markt totaal te verzieken voor de recruiters die wel goed hun werk willen doen. Ik voel echt mee met die laatste groep. :'(

Misschien dat er wel een nieuw topic op tweakers mag worden geopend waar de positieve ervaringen met recruiters worden belicht en dat de goede recruiters met naam en toenaam worden aanbevolen.... Een whitelist dus (omgekeerde van blacklist). Dan krijgen de goede recruiters de reclame die ze verdienen en kunnen de tweakers, als ze op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging, meteen contact opnemen met een recruiter die wel serieus zijn/haar werk doet.

double_whopper wijzigde deze reactie 09-02-2017 20:33 (10%)

• Freee!!

Freee!!

quote:
double_whopper schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 20:26:
[...]
Misschien dat er wel een nieuw topic op tweakers mag worden geopend waar de positieve ervaringen met recruiters worden belicht en dat de goede recruiters met naam en toenaam worden aanbevolen.... Een whitelist dus (omgekeerde van blacklist). Dan krijgen de goede recruiters de reclame die ze verdienen en kunnen de tweakers, als ze op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging, meteen contact opnemen met een recruiter die wel serieus zijn/haar werk doet.
Op zich geen slecht idee, maar wel op een goed afgesloten gedeelte dan, waar shitrecruiters niet zomaar toegang krijgen om positieve reviews over zichzelf en/of hun werkgevers te posten.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• gooddaddy
  • Laatst online: 18-08 18:03
Vanavond hadden wij in het teken van de recruitmentgames bij ons op het werk een recruitment hackaton. Want ook wij zijn natuurlijk van alles aan het het proberen om goede mensen te krijgen in deze krappe IT-markt van tegenwoordig. Daar kwam ik er dus achter dat onze recruiter, met haar speciale abonnement bij Linkedin, gewoon kan kijken wie mijn 1st connecties zijn. Dat vond ik toch wel zorgelijk. Dat betekent dus dat iedere recruiter met dat abonnement die ik als connectie heb dit kan.
Nu maar even alle recruiters uit mijn connecties verwijderen.

• unezra
  • Registratie: maart 2001

unezra

Allround ICTer, OSS adept.

quote:
MarkJoosten schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 19:57:
[...]
Hmm...jammer dat dit nu ook al een negatieve connotatie begint te krijgen. Zelf organiseren we namelijk zo'n 3 jaar kennissessies in Rotterdam voor .NET developers maar bij deze kennissessies hebben we afgesproken dat we juist helemaal niets aan recruitment doen. Onze insteek is naamsbekendheid opbouwen door het organiseren van een event waar een of twee sprekers kennis delen over een bepaald onderwerp. Hiermee hopen we dan uiteindelijk dat dit de kans vergroot dat een iemand uit zichzelf naar ons toe komt wanneer men een nieuwe baan zoekt.
Lijkt me prima insteek.

Ik ben laatst ook bij zo'n kennissessie geweest van een Linux/Unix detacheerder. Ik kende ze vaag van naam, een ex-collega van me werkt er. Staan nu wel op mijn lijstje van "mocht ik ooit op zoek gaan naar werk, dan wil ik daar misschien wel gaan solliciteren", ondanks dat detachering niet bepaald hoog op mijn verlanglijstje staat. Ik denk dat ik er iig eens zou praten om te kijken of er een match is.

Pure kennissessies zijn prima en als bedrijf, juist zonder daar de nadruk op te leggen, loop je niet alleen de kans dat mensen ooit bij je solliciteren, maar ook dat je ergens word uitgenodigd voor een opdracht. Want datzelfde bedrijf, staat bij mij nu ook op het lijstje van mogelijke partijen die ik ga bellen als ik hier een Linux klus te doen heb die ik niet zelf kan of wil uitvoeren.

Aanbevelingen van "externe collegas" zijn vaak heel veel waard in een bedrijf. Techneut die zegt "die of die moet je inhuren, die zijn goed" weegt vaak behoorlijk zwaar.

Stichting An Meaisín Dénártha
Non-profit Virtual Private Servers, ICT Services & education.
Supported by you!

https://anmd.org

• MarkJoosten
quote:
gooddaddy schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 21:29:
Vanavond hadden wij in het teken van de recruitmentgames bij ons op het werk een recruitment hackaton. Want ook wij zijn natuurlijk van alles aan het het proberen om goede mensen te krijgen in deze krappe IT-markt van tegenwoordig. Daar kwam ik er dus achter dat onze recruiter, met haar speciale abonnement bij Linkedin, gewoon kan kijken wie mijn 1st connecties zijn. Dat vond ik toch wel zorgelijk. Dat betekent dus dat iedere recruiter met dat abonnement die ik als connectie heb dit kan.
Nu maar even alle recruiters uit mijn connecties verwijderen.
Wanneer het goed is kun je dit ook gewoon uitzetten. Op Linkedin ga je dan via je foto (rechtsboven) naar privacy & Settings, vervolgens naar privacy en dan kun je bij de vraag "Who can see your connections" aangeven dat alleen jij dat kan.

MarkJoosten wijzigde deze reactie 10-02-2017 09:21 (7%)

• justVR
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 19:09
Wellicht ooit al voorbij gekomen in dit topic: vandaag wederom een mailtje ontvangen van Bonque met altijd dezelfde onrealistische tekst:
quote:
Wij hebben elkaar nog niet eerder gesproken, maar ik stuur je dit bericht omdat wij bezig zijn met een Extensive Search voor één van onze klanten. Jouw naam kwam eigenlijk direct naar boven en het kan wellicht een hele mooie stap vooruit voor je zijn.

• t_captain
Een "extensive search". Klinkt als iemand die minder Engels moet gebruiken of meer Engels moet leren. Bedoelen ze misschien een executive search?

Of zouden ze onverwacht eerlijk zijn over hun bedoelingen? Extensief, het tegenovergestelde van intensief, niet teveel inspanning dus. Extensief zoeken, dat is zoiets als "je vacature breed uitzetten".

Knuppels.

• Freee!!

Freee!!

quote:
t_captain schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 11:16:
Een "extensive search". Klinkt als iemand die minder Engels moet gebruiken of meer Engels moet leren. Bedoelen ze misschien een executive search?

Of zouden ze onverwacht eerlijk zijn over hun bedoelingen? Extensief, het tegenovergestelde van intensief, niet teveel inspanning dus. Extensief zoeken, dat is zoiets als "je vacature breed uitzetten".

Knuppels.
Je vergeet de mogelijkheid dat ze de kennis van Engels onder IT'ers onderschatten, veel mensen zijn wel onder de indruk van duur klinkende woorden, zeker in andere talen. Blijft nog steeds minimaal een misrekening.

• Bigs
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
quote:
justVR schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 10:42:
Wellicht ooit al voorbij gekomen in dit topic: vandaag wederom een mailtje ontvangen van Bonque met altijd dezelfde onrealistische tekst:

[...]
Ondertussen betaal je als werkgever duizenden euro's voor zo'n search zodat ze dit uit jouw naam kunnen versturen 😅 maar het is wel echt dus, ze zijn dan echt gericht op zoek naar een bepaald profiel voor een bestaande vacature.

• JeroenFM
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 21:20
quote:
t_captain schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 11:16:

Knuppels.
https://www.merriam-webster.com/dictionary/extensive

"having wide or considerable extent" (en mocht je het woord extent niet kennen: the range over which something extends : scope )

Overbodig Engels zeker, maar wel correct Engels.

• Robicide
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 18-08 17:02
Ze zijn gewoon uitgebreid aan het zoeken (= met hagel schieten) dus :+

• RocketKoen
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 19:22
quote:
Robicide schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 12:59:
Ze zijn gewoon uitgebreid aan het zoeken (= met hagel schieten) dus :+
En ze zijn er eerlijk over.
Alleen gebruiken expres een relatief onbekend Engels woord zodat de lezer het niet door heeft ;)

TheS4ndm4n#1919

• MeZZiN
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 17-08 18:02
Bonque loop eigenlijk alleen maar met een sleep net over accounts te gaan lijkt allemaal onzin vragen (zeker omdat ik freelancer ben) soms heb ik van die parels er tussen zitten nog steeds geen interesse maar goed wel de effort er in gestoken. Maar de hoeveelheid inmail en uitnodigingen om te connecten loopt zo hard op op dit moment. Dat ik overweg om mijn linked-in account er uit te gooien omdat het toch niets opleverd dan ergernis.

Maar een lijst met prettige recruiters altijd welkom.

• Redneckerz
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 17-07 15:14

Redneckerz

A place to be.

Net weer een mooie ontvangen. Let op: Mijn CV is compleet en al tijden bij ze in beheer en het profiel is ook compleet. Na gesolliciteerd te hebben op een functie krijg ik dit:
quote:
Beste Redneckerz,

Super leuk dat je hebt gesolliciteerd! We hebben jouw sollicitatie in goede orde ontvangen. Jouw dossier is echter momenteel niet helemaal compleet. Hierdoor kunnen we je niet direct matchen aan de vacature. Door onderstaande vragen te beantwoorden, kunnen we je sollicitatie alsnog in behandeling nemen.

Ik wil je verzoeken om de onderstaande 9 korte vragen te beantwoorden en vervolgens naar mij terug te sturen in een reply op deze mail. Als ik deze van jou heb ontvangen, kan ik zien of je aansluit op het gezochte profiel.

De vragenset
Wat is je hoogstbehaalde diploma?
In welke plaatsen zou je willen werken?
Heb je eerder in een callcenter gewerkt? Zo ja, welke?
Hoeveel uur zou je per week willen werken?
Ben je bereid om in de avonden te werken? Zo ja, hoevaak per week?
Ben je bereid om op zaterdag te werken? Zo ja, hoevaak per maand?
Wat is jouw salarisindicatie (bruto per uur)?
Zijn er naast Nederlands nog andere talen die je vloeiend spreekt?
Beschik je over Wft-diploma's? Zo ja, welke diploma's heb je in je bezit?

Zodra ik jouw antwoorden heb ontvangen, laat ik je weten of je in aanmerking komt. Alvast bedankt voor het invullen!
Letterlijk 4 van de 9 vragen zijn ronduit :'). Dit vind je gewoon terug in mijn CV en in mijn profiel. Maar wacht, mijn dossier is niet compleet :')
Ik ga gewoon verwijzen naar het CV. Ik zou nog heel bijdehand kunnen melden ''Ik verwacht van een recruiter toch iets meer eigen initatief als er van mensen zoals mij wordt verwacht de profielen en CV's volledig in te vullen'' maar daar ben ik nog niet over uit.

Toch :') WTF man.

BONUS: En haar standaard groet is uiteraard niet ''Met vriendelijke groet'', maar:
quote:
Fijne dag,
Dat kan netter! ;)

Maar ik ben bang dat het uitloopt op: (Zag hem eerder in het topic, waarvoor dank!)

Redneckerz wijzigde deze reactie 10-02-2017 16:31 (6%)

Ik maak wel eens matige foto's. Die plaats ik hier: Instagram

• Hydra
quote:
Redneckerz schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 16:26:
Ik ga gewoon verwijzen naar het CV. Ik zou nog heel bijdehand kunnen melden ''Ik verwacht van een recruiter toch iets meer eigen initatief als er van mensen zoals mij wordt verwacht de profielen en CV's volledig in te vullen'' maar daar ben ik nog niet over uit.
Klopt 't dat dit over een baan in een callcenter gaat?

• Redneckerz
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 17-07 15:14

Redneckerz

A place to be.

quote:
Hydra schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 19:45:
[...]

Klopt 't dat dit over een baan in een callcenter gaat?
Niet exact, meer een service medewerker. Er zit echter ook telefoondienst bij dus vandaar.

Ik maak wel eens matige foto's. Die plaats ik hier: Instagram

• Avalaxy
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 16-02 15:56
Meer mensen een email gekregen over de class action suit tegen TalentBin?

Edit: ik heb het over de case van Halvorson: http://www.halvorsonsettlement.com/home.

Korte samenvatting waar het over gaat:
quote:
This lawsuit alleges that TalentBin, Inc. (“TalentBin”) was a “consumer reporting agency” preparing “consumer reports” under the Fair Credit Reporting Act (“FCRA”) when it gathered information from various online sources regarding job seekers and then compiled that information into “candidate profiles” for sale to potential employers and recruiters, and that TalentBin violated the FCRA in various ways by not treating the profiles as “consumer reports.”

Avalaxy wijzigde deze reactie 11-02-2017 14:08 (101%)

• gold_dust
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 23:52
Het gaat weer goed op het moment blijkbaar want ik heb nog nooit zoveel contactverzoeken van recruiters ontvangen als vorige week. Is het trouwens mogelijk om op een contactverzoek te reageren zonder het te accepteren? Ik wil weten waarom een recruitster een contactverzoek heeft verstuurd ondanks dat ik haar vorig jaar heb afgepoeierd omdat ze met belachelijke arbeidsvoorwaarden kwam.

• t_captain
Als er een bericht bij zit, heb je op LinkedIn in je browser de mogelijkheid "reply (don't accept yet)"

• _Arthur
quote:
gold_dust schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 21:55:
Ik wil weten waarom een recruitster een contactverzoek heeft verstuurd ondanks dat ik haar vorig jaar heb afgepoeierd omdat ze met belachelijke arbeidsvoorwaarden kwam.
Omdat ze het gewoon weer een keer probeert met diezelfde belachelijke arbeidsvoorwaarden :P

• Lisadr
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 15-08 22:29
Geen developer, maar begrijp jullie frustraties.

Per maand krijg ik 4 a 5 LinkedIn berichten van recruiters, bijna allemaal haken af zodra ik om een salarisindicatie vraag. Iemand kwam met een interessante salarisindicatie en ik ging met hem in gesprek.

In januari een gesprek gehad met hem. Hij heeft als titel Senior Digital Recruiter. Geen externe persoon, maar al jaren intern en volgens zijn LinkedIn al 8 jaar gespecialiseerd in het werven van digitale talent, met focus op social media bij verschillende multinationals.

Tijdens het gesprek zei hij (stond niet in hun vacature) dat hij iemand zocht met minimaal 5 jaar ervaring met adverteren op Snapchat en Instagram. Ik heb hem uitgelegd dat beide platformen sinds enkele jaren advertenties toelaten. Ze gaan niemand vinden met 5 jaar ervaring als het gaat om campagnes op beide social media platforms. En hem vriendelijk verzocht om het op te zoeken.

Twee weken niets gehoord. En toen ik hem belde krijg ik te horen dat ze een andere kandidaat hebben gevonden met meer dan 5 jaar ervaring met advertentiecampagnes op Snapchat en Instagram. Toen ik nogmaals zei dat het onmogelijk is, vond hij mij niet zo sportief.

Voor developers die denken, waar heeft zij het over. Zie het als een recruiter die iemand zoekt met minimaal 10 jaar ervaring in Go (van Google) en 10 jaar ervaring met het ontwikkelen van Android apps. Beiden bestonden 10 jaar geleden niet! En vervolgens zeggen ze dat ze iemand hebben gevonden die wel 10 jaar ervaring heeft. 8)7

GoT, You have to love it!

• 3DDude
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 19-08 16:01

3DDude

I void warranty's

quote:
t_captain schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 22:14:
Als er een bericht bij zit, heb je op LinkedIn in je browser de mogelijkheid "reply (don't accept yet)"
Ik zou niet reageren, want ik begreep dat ze hun 'inmail terug krijgen'.

Reageer je niet --> kost ze een inmail
reageer je wel --> krijgen ze inmail terug. (zo is een shotgun approach heel goedkoop als iedereen een berichtje terug stuurt ;))

Dus alleen als het interessant is - reageren.

3DDude wijzigde deze reactie 11-02-2017 22:25 (9%)

PC - Intel i7 6700k 4.2Ghz :Asus Hero: 16GB DDR4 3200Mhz : 800GB Intel 750: 256GB Samsung 840 PRO: 480GB Crucial M500: AMD R9 280X | TP-Link Archer C9 Review!

• t_captain
Gaat niet om InMail maar om invitations.

• gold_dust
quote:
t_captain schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 22:14:
Dat werkt inderdaad, ik kom nooit op de site omdat die nogal onoverzichtelijk is maar krijg de contactverzoeken van recruiters altijd via email en via email kun je blijkbaar niet reageren.
quote:
Lisadr schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 22:20:
Geen developer, maar begrijp jullie frustraties.

...

Voor developers die denken, waar heeft zij het over. Zie het als een recruiter die iemand zoekt met minimaal 10 jaar ervaring in Go (van Google) en 10 jaar ervaring met het ontwikkelen van Android apps. Beiden bestonden 10 jaar geleden niet! En vervolgens zeggen ze dat ze iemand hebben gevonden die wel 10 jaar ervaring heeft. 8)7
Dit is een bekend probleem in de IT sector. Het beste gewoon negeren en wat anders zoeken.

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 20:28
quote:
t_captain schreef op zondag 12 februari 2017 @ 00:00:
Gaat niet om InMail maar om invitations.
Dat komt omdat ze het invitations systeem misbruiken om je iets te vragen en daar is het niet voor. Om berichten te sturen naar mensen die geen connectie zijn kost geld bij LinkedIN en daarom doen ze het via (gratis) invitations.

• Hydra
quote:
Lisadr schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 22:20:
Twee weken niets gehoord. En toen ik hem belde krijg ik te horen dat ze een andere kandidaat hebben gevonden met meer dan 5 jaar ervaring met advertentiecampagnes op Snapchat en Instagram. Toen ik nogmaals zei dat het onmogelijk is, vond hij mij niet zo sportief.
Knap staaltje kop in 't zand steken. Die hebben dus iemand aangenomen die gewoon gelogen heeft :D

• Paulus0013
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 18-08 17:04

Paulus0013

pom pom

quote:
Hydra schreef op zondag 12 februari 2017 @ 16:45:
[...]

Knap staaltje kop in 't zand steken. Die hebben dus iemand aangenomen die gewoon gelogen heeft :D
Ja precies. Jij doet moeilijk, die ander lult meer in zijn straatje. Ondanks dat het totale kolder is en hij dus doelbewust liegt over zijn competenties. Kennelijk heeft men dat liever dan iemand die zijn vak verstaat.|
Of de recruiter is zelf niet sportief en liegt ook dit bij elkaar.

• Dartillus
  • Laatst online: 19-08 13:27
Voor de mensen die gespammed worden op LinkedIn met connection requests, er is een optie om mensen alleen maar een request te laten sturen als ze je emailadres kennen. Sinds ik dat heb aangezet geen enkele meer gekregen :)

• Onbekend
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 00:16
Goed, de andere kant van het verhaal:
Recruitmentbureau ingeschakeld om een vacature voor software developer voor ons bedrijf in te vullen. Onze vacatures leverden namelijk geen geschikte kandidaten op.

Het bureau had kandidaten, maar na de eerste gesprekken bleken de kandidaten niet aan het gegeven functieprofiel te voldoen. :( Ze schieten blijkbaar niet alleen met hagel naar potentiële kandidaten, maar schieten de kandidaten ook als hagel naar bedrijven in de hoop dat er een voltreffer tussen zit.......

Sudoku oplosser | Nieuw!!! De moeilijke puzzel!. Probeer hem eens uit!

• double_whopper
Zijn misschien een aantal oorzaken voor aan te wijzen.

1)
De recruitmenbureau's maken de eerste schifting in de kandidaten. De ervaring leert dat die enkel op basis van een aantal steekwoorden potentiele kandidaten aanspreken. Daarmee krijg je bij lange na niet de beste kandidaten naar boven. Verder maken de bureau's vaak onrealistische beloften (als het een shitrecruiter is) en dikken bijvoorbeeld de vacature nog eens aan. Ook hebben de shitrecruiters er een handje van om CV's van kandidaten aan te passen zonder medeweten van de kandidaat zelf.

2)
Daarnaast zijn de meeste vacatures onrealistisch opgesteld qua functieeisen. De gevraagde ervaring is vaak zo specifiek dat er maar weinig kandidaten echt aan kunnen voldoen. Dat weerspiegelt vaak niet de waarheid. Ik bedoel daarmee dat vaak voor een functie senior niveau wordt gevraagd, terwijl een medior het werk ook prima zou kunnen. Of iemand met ERP kennis met ervaring in markt A kan ook prima (na een korte inwerktijd) in markt B opereren als die qua processen niet zover uit elkaar liggen. Of leeftijd en gevraagde ervaring sluiten niet op elkaar aan. Iemand van hooguit 20-25 kan vaak niet zoveel ervaring hebben opgebouwd. Om op deze vaak onrealistische functieeisen en de steekwoordenselectie in te spelen ben je dus als kandidaat snel verleid om je CV ook maar op bepaalde punten aan te dikken.

double_whopper wijzigde deze reactie 13-02-2017 08:51 (10%)

• Avalaxy
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 16-02 15:56
Ik hoor veel mensen praten over vacatures met onrealistische eisen, maar zelf kom ik ze nooit tegen? Iemand een daadwerkelijk voorbeeld (met linkje)? Ik heb sterk het idee dat iedereen elkaar maar gewoon napraat, maar niemand ze daadwerkelijk aantreft. Van de honderden vacatures die ik toegestuurd heb gekregen vond ik er echter geen enkele onhaalbaar qua eisen.

• double_whopper
Ik kan zelf nu geen concrete voorbeelden geven, maar toen ik nog op zoek was zag ik ze regelmatig uit de overheid hoek komen.

Ik weet er nog een te herinneren van de politie.

Ze vroegen bepaalde skills en ook nog gecombineerd met tig jaar ervaring bij de politie.

Wat ik mezelf toen meteen afvroeg hoeveel mensen er dan eigenlijk aan alle criteria kunnen voldoen. Mensen met de gewenste skills vinden leek me nog wel te doen, maar mensen vinden met EN de skills EN de geeiste politie ervaring: veel succes daarmee.......

Terwijl als je als bedrijf een beetje nadenkt dat iemand met de juiste skills ook best kan voldoen ook als die persoon niet toevallig 10 jaar bij (bijvoorbeeld) de politie heeft gewerkt.

En wat me dan opviel is dat voor die unieke combi skills/beroepservaring, de aangeboden arbeidsvoorwaarden helemaal niet zo denderend waren.

• double_whopper
Ik heb overigens vanaf de andere kant ook meegemaakt dat er zich een 25 jarige kandidaat aanbood die overal ervaring in had als je zijn CV mocht geloven. De genoemde ervaring kwam overeen met 80 jaar werkervaring. Blijkbaar wist hij alles en kon hij alles....

Dat CV werd dus onder de noemer "bullshit bingo" meteen terzijde geschoven....

• celshof
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 23:04
quote:
double_whopper schreef op maandag 13 februari 2017 @ 14:05:
Ik weet er nog een te herinneren van de politie.

Ze vroegen bepaalde skills en ook nog gecombineerd met tig jaar ervaring bij de politie.

Wat ik mezelf toen meteen afvroeg hoeveel mensen er dan eigenlijk aan alle criteria kunnen voldoen. Mensen met de gewenste skills vinden leek me nog wel te doen, maar mensen vinden met EN de skills EN de geeiste politie ervaring: veel succes daarmee.......
Waarschijnlijk voldoet er exact 1 persoon aan de eisen, maar moest de sollicitatie per sé ook voor externen open staan.

• Lisadr
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 15-08 22:29
quote:
Hydra schreef op zondag 12 februari 2017 @ 16:45:
[...]

Zegt genoeg over hun als bedrijf. Maar het is in mijn branche blijkbaar heel normaal om je beter voor te doen en te liegen. :r :r Heb vaker gehoord dat ik te eerlijk ben en meer moet liegen als ik verder wil komen 8)7 :?

GoT, You have to love it!

• double_whopper
quote:
celshof schreef op maandag 13 februari 2017 @ 14:46:
[...]

Waarschijnlijk voldoet er exact 1 persoon aan de eisen, maar moest de sollicitatie per sé ook voor externen open staan.
Dan zet er meteen in dat de vacature voor (bijv) Pietje Puk bedoeld is en anderen niet hoeven te reageren.

Ik haat dergelijke spookvacatures. :(

Ook een aantal keer meegemaakt dat bij telefonisch contact (als kandidaat) het bedrijf mij doodleuk vertelde dat ze een bepaald aantal vacatures open moesten hebben om aanspraak te kunnen maken op de volgende trap in het SAP partner program (of om de rating te behouden).

( Ja goed geraden, ik zit in de SAP hoek ;) )

Welja zeg, zet dan tenminste een aantal hints neer dat reageren geen enkele zin heeft, hoe goed je ook bent....

• t_captain
Dan zoek je gewoon iemand die Japans en Singalees spreekt, geen Duits spreekt, maar wel heeft meegewerkt aan de interpreter van ABAB.

• double_whopper
je moet dan wel de vacature in het Duits opstellen, anders werkt dat niet : :P

• gold_dust
quote:
Avalaxy schreef op maandag 13 februari 2017 @ 09:18:
Ik hoor veel mensen praten over vacatures met onrealistische eisen, maar zelf kom ik ze nooit tegen? Iemand een daadwerkelijk voorbeeld (met linkje)? Ik heb sterk het idee dat iedereen elkaar maar gewoon napraat, maar niemand ze daadwerkelijk aantreft. Van de honderden vacatures die ik toegestuurd heb gekregen vond ik er echter geen enkele onhaalbaar qua eisen.
Dat soort vacatures bestaan inderdaad, ik zie ze behoorijk veel zelfs. Bij R&D vacatures wordt er vaak gevraagd naar wiskundige of natuurkundige kennis in combinatie met software ontwikkel kennis, vaak van specifieke frameworks. Het probleem is dat wiskundigen en natuurkundigen over het algemeen niet kunnen programmeren, hoewel ze zelf denken van wel, en dat informatici te weinig wiskunde en natuurkunde achtergrond hebben om dit soort functies te kunnen uitvoeren.

Het resultaat is dan dat of de functies open blijven staan of dat er een wiskundige of natuurkundige wordt aangenomen of software te schrijven. In mijn ervaring is het eerste scenario dan het meest wenselijke voor alle partijen: bedrijf, klant en medewerkers.

De oplossing is om een wiskundige/natuurkundige aan te nemen voor de theoretische kennis en iemand met een software engineering achtergrond voor de implementatie maar dat is in de praktijk vaak te duur.

• t_captain
De IT sector neemt een behoorlijk aantal afgestudeerden van alle technische en exacte studies op. Enkele jaren later hebben die mensen precies de gevraagde mix van opleiding en ervaring. Alleen is het aantal afgestudeerden WO techniek / exact te laag om hun eigen vakgebieden plus de IT te bemannen.

• Joostje123
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 18-08 21:57
quote:
Zijn genoeg vacatures met veel te veel eisen.
Maar je moet er niet bang voor zijn als je profiel bezit wat 3/5 eisen benut.
als je dan onzeker bent over die andere 2 die reageren niet.

Maar de personen die denken aah die andere 2 zijn appeltje eitje reageren wel.
En zo haal je wel de mensen eruit die niet bang zijn voor vernieuwing en een uitdaging aan durven.
Ik denk altijd reageren kan altijd, laat hun maar uitzoeken of je bekwaam genoeg bent.
En ook in het gesprek kan je dan opmaken of jijzelf denkt bekwaam genoeg bent want dat is ook belangrijk!

• unezra

unezra

quote:
Ik beheer zelf samen wat mensen een vacature Facebook groep.
Zie daar vrij regelmatig iets voorbij komen als "HBO werk- en denkniveau" voor iets dat niet meer is dan een 1e lijns supportfunctie.

Als je daar dan wat van zegt is het excuus "ja, maar doorgroeimogelijkheden" en "we gebruiken een heel speciaal pakket" of "ze moeten op het niveau van de klanten kunnen communiceren".

Donder op zeg, het is een 1e lijns support functie...

Supported by you!

• idef1x
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 18-08 15:37
quote:
double_whopper schreef op maandag 13 februari 2017 @ 19:57:
je moet dan wel de vacature in het Duits opstellen, anders werkt dat niet : :P
Ik spreek ook geen Duits, maar lezen gaat nog redelijk gek genoeg ;)

• Gadgeteer
quote:
unezra schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 08:35:
[...]

Zie daar vrij regelmatig iets voorbij komen als "HBO werk- en denkniveau" voor iets dat niet meer is dan een 1e lijns supportfunctie.

Als je daar dan wat van zegt is het excuus "ja, maar doorgroeimogelijkheden" en "we gebruiken een heel speciaal pakket" of "ze moeten op het niveau van de klanten kunnen communiceren".

Toch moet je voorzichtig zijn met deze uitspraak.
Als je de druk op je 2e lijn laag wilt houden, moet je echt wel goede mensen op je 1e lijns hebben zitten met een hoog oplossend vermogen. "Slechts 1e lijns" is niet overal het simpele werk.

• MeZZiN
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 17-08 18:02
Klopt wel heb zelf PowerQuest en Borland support gedaan dat was echt wel even anders maar dat is uitzonderlijk. Meeste helpdesk werk heb je zeker geen HBO nodig. Dus het moet wel in verhouding zijn.

Verder teveel invites van recruiters ben het aardig zat aan het worden bijna zo klaar mee dat ik mijn linkedin er uit wil gooien. Tijd voor een beter netwerk die geen inmails en andere meuk toestaat.

• unezra

unezra

quote:
Gadgeteer schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 09:13:
[...]

Toch moet je voorzichtig zijn met deze uitspraak.
Als je de druk op je 2e lijn laag wilt houden, moet je echt wel goede mensen op je 1e lijns hebben zitten met een hoog oplossend vermogen. "Slechts 1e lijns" is niet overal het simpele werk.
Mwah.
Goede mensen, ja, maar dat kan prima een bevlogen MBOer zijn.

Een HBO+er is het al snel zat op de eerste lijn en zal het sneller als opstapje zien, van een MBOer verwacht ik juist dat ze d'r wat langer blijven zitten en de functie verder willen uitdiepen.

Natuurlijk zullen er uitzonderingen zijn, maar als ik die functieprofielen zie dan komt het vooral wat opgeblazen en overdreven over en denk ik dat ze veel meer hebben aan een goede MBOer dan aan een HBOer die na 3 maanden denkt "leuk, en nu wil ik verder".

Supported by you!

• hackerhater
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 19-08 15:06
Ik heb een mooi voorbeeld van een goede recruiter.
Paar weken geleden mailtje van haar gehad met vragen erin over de combinatie van werk en eigen bedrijf e.d.
Spul wat ze alleen kon weten als ze mijn Linkedin echt gelezen had.

Gezien ik op zoek ben naar wat anders haar ingeschakeld. Afgelopen vrijdag gegevens opgestuurd, gisteren belde ze al dat ze een paar bedrijven had en al een sollicitatie kon regelen bij een bedrijf een paar minuten fietsen van mij voor komende donderdag.

En allemaal niveau senior/tech lead ^_^. Finally.
Ook gezegd dat ze het op mijn huidige werk nog niet mogen weten.
Ze belt netjes voor en na mijn werk (car kit) en de sollicatie donderdag is geregeld om 8 uur zodat ik niet in de knoei kom met mijn werk _/-\o_

hackerhater wijzigde deze reactie 14-02-2017 10:02 (16%)

• Gadgeteer
quote:
unezra schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 10:00:
[...]

Mwah.
Goede mensen, ja, maar dat kan prima een bevlogen MBOer zijn.

Een HBO+er is het al snel zat op de eerste lijn en zal het sneller als opstapje zien, van een MBOer verwacht ik juist dat ze d'r wat langer blijven zitten en de functie verder willen uitdiepen.

Natuurlijk zullen er uitzonderingen zijn, maar als ik die functieprofielen zie dan komt het vooral wat opgeblazen en overdreven over en denk ik dat ze veel meer hebben aan een goede MBOer dan aan een HBOer die na 3 maanden denkt "leuk, en nu wil ik verder".
Die MBO'er denkt vaak netzo en zal ook zijn best doen om van die 1e lijn af te komen. Heb je echter een heel team HBO'ers op je 1e lijn, dan werkt het vaak beter daar weer een HBO'er bij te zetten ipv een MBO'er.

• Viper®
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Zie juist deze voorbij komen.

Waarom krijg ik hierbij altijd het gevoel dat de mensen 0 ervaring met IT en techniek hebben maar wel mensen moeten zoeken op dat vakgebied.

PSN: Lord_Vipah

• Malfunctions
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 23:35
quote:
unezra schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 08:35:
[...]

Dat is vrij standaard, en kwam met name een aantal jaar geleden door de krapte op de arbeidsmarkt. Want als je voor een dergelijke functie kan kiezen uit een aantal MBO'ers, HBO'ers en zelfs WO'ers, waarom zou je dan niet die HBO'er nemen? En de volgende keer zet je het er gewoon bij als eis. Ze pakken het waarschijnlijk sneller op en brengen je afdeling naar een hoger probleemoplossend niveau.

Ik verwacht dat als de arbeidsmarkt nog verder aantrekt en er weer werknemersschaarste ontstaat dat dit soort eisen weer snel verdwijnt. Dan zijn ze blij als ze de MBO'ers nog kunnen krijgen.

Qua onrealistische eisen zag ik toen ik begon met solliciteren vaak een eis van 2-3 jaar werkervaring voorbijkomen voor traineeships. Want als je van school komt ga je eerst een paar jaar werken, om vervolgens een traineeship te zoeken.. 8)7

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Pagina: 1 ... 22 ... 36 Laatste

Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*