Ik zie net voor het eerst dit draadje. Heel veel herkenbare ergernissen voorbij zien komen.
In september 2013 wist ik dat ik bij mijn toenmalige werkgever weg wilde en wilde gaan orienteren op een nieuwe baan. LinkedIn gebruikte ik weinig en monsterboard had ik ooit mijn cv opgezet toen ik nog studeerde, nooit een reactie op gehad trouwens. Omdat ik iedere dag een bericht van monsterboard kreeg met compleet niet aansluitende vacatures, dacht ik, ik zal de CV op monsterboard even updaten......
Dat heb ik geweten. Na het eerste belletje direct CV weer offline gehaald(30 minuten online geweest), maar helaas was het al te laat. Het zal al in de databases van iedere recruiter in Nederland. Een maand lang heb ik mijn telefoon uit gehad staan, want men bleef maar bellen. (Mijn telefoonnummer stond op mijn CV). Ik wist niet wat mij overkwam met 1 1/2 jaar werkervaring. Uiteindelijk heb ik alle recruiters aan de kant geschoven en alleen maar door gegaan met een aantal bedrijven die direct in mij interesse hadden. Daar is mijn huidige baan uit gekomen. Maar ik heb veel recruiters gesproken van goed tot uitermate slecht.
Nu houd ik alleen nog maar mijn linkedin bij en ik heb een standaard lijstje wat ik terug stuur wat ik zoiezo nodig heb voordat ik uberhaupt telefonisch in gesprek ga. (Ik krijg 3 a 4 keer per week een bericht van een recruiter). Eerste reactie is de vraag voor een vacature tekst. De context van mijn tweede reactie is meestal het volgende:
Aangezien recruiters mij meerdere malen per week emailen, wil ik geen telefonisch contact op dit moment. Dat zou mij veel te veel tijd gaan kosten. Daarom een aantal aanknopingspunten:
Volgende zaken vind ik belangrijk in een nieuwe functie:
- Basis moet zijn .NET/C#/WPF
- Aanvullende technieken zoals bijvoorbeeld ASP.NET en Xamarin zijn een pre
- Afwisseling in werkzaamheden en technieken
- Kans om te groeien naar meer verantwoordelijkheid en functie
- Mogelijkheden tot het volgen van opleidingen/cursussen (liefst naar eigen wens in te vullen)
- Afstand (minder dan een uur vanuit Waalwijk)
- Salaris verbetering
- Compensatie in reiskosten door middel van vergoeding/leaseauto
- Mijn voorkeur gaat uit naar een bedrijf dat mooie producten maakt. High Tech heeft mijn voorkeur. Financiele applicaties heb ik iets minder mee.
- Minimaal een vast contract (met eventueel een proefperiode van 1 maand)
- Goede bedrijfs sfeer, gericht op innovatieve oplossingen.
Mijn kracht ligt bij feature ontwikkeling in C# en WPF.
De volgende eigenschappen passen bij mij:
- Leren van nieuwe dingen, zoals het duiken in nieuwe technieken en mij deze eigen te maken.
- Verder kijken dan mijn eigen werk. Ik heb een diepe interesse in hoe een organisatie werkt en hoe dit verbeterd kan worden. Dit start vanuit mijn eigen werk tot het team en de complete organisatie.
- Ik ben een teamplayer, maar kan ook goed alleen werken.
- Ontwikkelen van unieke oplossingen, waarmee ik collega's iedere keer positief verras.
De eisen zijn zo opzienbarend hoog en specifiek, dat de meeste recruiters snel afhaken. Want ik zit goed bij mijn huidige werkgever. Ze mogen erg hun best doen om mij over te halen om over te stappen.
Om af te sluiten nog een paar quotjes van recruiters:
Lekker kort:
Mooi daar bij [BedrijfsnaamX]?

Waarom benaderen die mij niet direct?
Hij is op zoek naar een goede .NET Developer en hebben mij gevraagd jou eens te polsen voor een oriënterend gesprek. Uiteraard in alle discretie
Wat zegt dit nou?
Voor de meest vooruitstrevende organisatie van Nederland, ben ik op zoek naar een senior .net developer. Je gaat werken aan projecten en programma’s die iedereen kent op een hoog niveau. Hoor graag of ik je meer info mag geven.
Heb je iets concreets?
Ik zie dat je op dit moment werkzaam bent bij
[MijnHuidigeWerkgever] als .NET Developer. Ik ben zelf verantwoordelijk als het gaat om het bemiddelen van C# / .NET developers. Mocht je toe zijn aan een nieuwe uitdaging dan neem ik graag contact met je op om te kijken wat de mogelijkheden zijn.
Maakt dit toch in een opslag het hele endorsement systeem nutteloos?
Je bent een gewaardeerde connectie! Ik stuur je dit bericht om elkaars profiel een kleine boost te geven.
Op ieder zijn profiel kun je onder Skills & Endorsments onder verschillende kopjes plusjes geven.
Ik wil je daarom vragen of jij een aantal skills van mij een + wil geven? Ik zal dit uiteraard dan ook bij jou doen:)
Nee ik wil niet bellen, ik wil een vacaturetekst:
Bedankt voor je snelle reactie. Ik wil je graag meer vertellen over de vacature, Daarom zou ik je graag deze week willen bellen.
En heb je een CV voor mij. Dan kan ik mij voorbereiden op het gesprek.
Ik wil nog steeds niet bellen, stuur mij een vacature tekst:
Dat snap ik, misschien kunnen we vandaag toch nog even bellen dan kan ik je uiteraard meer vertellen over de vacature.
Ik probeer iedere recruiter netjes te beantwoorden, maar als het meer dan 1 email kost omdat ze mijn vragen niet willen/kunnen beantwoorden, dan houd het bij mij op.