Vandaag 3 varianten, licht gechargeerd samengevat:
1: "hoi, ik zoek iemand, jij past wel, zullen we eens bellen?" -->

In de kroeg hoor je nog originelere openingszinnen.
2: "hoi, ik ben op zoek naar iemand die dit en dat kan, voor deze en die functie. Dit doe ik voor een klant in branch X en Y. Om die en die redenen kom jij daar voor in aanmerking. Interesse?" --> dat is al een stuk beter. Maar, nog geen interesse. Daarbij, ik ken die branche toevallig, en of ik zou naar een andere afdeling van ons eigen bedrijf switchen, of naar een relatie van ons. Allebei niet echt logisch of handig.
3: "hoi, ik ben
corporate recruiter voor [firma].
(bekende speler in de branche) Ik begrijp de opmerking in je profiel, en besef heel goed dat je wordt plat gespamd. Onze eigen mensen ervaren exact hetzelfde. Toch wil ik een poging wagen. Wij doen dit en dat, en jouw expertise op die vlakken sluiten daar goed bij aan. Sterker nog, wij zoeken iemand voor een functie bij [vestiging]
(15 minuten rijden van huis) waarbij je eigenlijk een stapje doorgroeit ten opzichte van je huidige functie. Zou je eens contact op willen nemen?" --> bij die laatste aangegeven dat ik
op dit moment geen interesse heb, maar hij wel in mijn shortlist is gekomen. Ik ga er in ieder geval eens over nadenken, wie weet.