Xander schreef op maandag 15 januari 2018 @ 09:03:
[...]
Grapje zeker. In de standaard woningbouw worden centraaldozen toegepast waaruit ook de wandcontactdozen gevoed worden. Dat uitsplitsen betekent dat er een compleet andere installatiewijze toegepast moet worden.
(Of je moet blij worden van extra centraaldozen met een blinddeksel in het plafond náást de lichtpunten)
Lijkt me toch allemaal niet zo moeilijk. Dat opsplitsen kost je misschien weer wat extra meters draad, maar de hoeveelheid die je bespaard om alle schakelaars weg te laten lijkt me toch pure winst.
Wandcontactdozen laat je door de vloer lopen, verlichting door het plafond. Je bespaard gewoon heel wat freeswerk, leiding, kabels, en het plaatsen en aansluiten van de schakelaars.
Ik ben geen elektricien, maar een extra groep in een kast inprikken en aansluiten was zelfs voor een leek als mij een fluitje van een cent. Afgezien van de extra kabels trekken in mijn geval, was dat 5 minuten werk.
Ik zie er toch echt de voordelen van in, niet alleen minder werk en kosten, maar vooral omdat een ruimte ook vooral mooier kan worden door die dingen weg te laten. Less = more!
Mij maak je niet wijs dat het in de toekomst vrij vaak gedaan zal worden. Wat de standaard bouw van rijtjes-huizen etc. zal het nog wel even op zich laten wachten, maar ook daar zal het op de lange termijn best gemeengoed kunnen worden.