vanardenne schreef op maandag 2 april 2018 @ 17:35:
TLDR: Je kan voor 14,- + 10,- verzendkosten JUNG inbouwmateriaal kopen om de Hue Philips Tap te verwerken in je 'standaard' 55mm schakelmateriaal. De voordeligste (mij bekende) optie tot nu toe was Gira inbouwmateriaal voor 30,- + 15/20,- verzendkosten.
Resultaat (linker schakelaar):
[
afbeelding]
Long read:
Ik heb vervolg gegeven aan eerder zoektochten om de Philips Hue Tap (goedkoper) te verwerken in bestaand schakelmateriaal. Het is me gelukt om het goedkoper te vinden dan - volgens mij - tot nu toe bekend was. Inmiddels enigzins ingehaald door de aankondiging dat Philips dit 'eind dit jaar' zelf gaat aanbieden maar als je daar niet op wilt wachten.... lees dan verder.
Verschillende leveranciers met EnOcean adapters
Naast Gira en Eltako bieden ook fabrikanten Jung, Berker EnOcean schakelaars aan. Omdat het om slechts en paar stukjes plastic gaat, leek het me dat het wel goedkoper te vinden moest zijn. Ik ben daarom gaan zoeken bij shops, NL importeurs en de fabrikanten wat er mogelijk was om te bestellen als 'spare parts'. De conclusie van deze zoektocht:
Jung
Uiteindelijk via NL importeur de productcodes gekregen van de verschillende onderdelen van de EnOcean schakelaar (ENOA595WW). Deze moesten echter via een normale winkel besteld worden. In NL niemand gevonden die dat doet, maar uiteindelijk erachter gekomen dat je ze via
https://www.eibmarkt.com als "product inquiry" kan bestellen voor deze prijzen:
1. Montage adapter EnOcean - gaat in muur | Artikelnummer: 0042035174
Besteld bij eibmarkt voor 1,20
2. Montageadapter EnOcean (zwart) - hier klik je EnOcean module in, vervolgens in adapter 1 | Artikelnummer: 0042035274
Besteld bij eibmarkt voor 1,80
3. Schakelwip voor (ENOA595WW) - Deze klik je op de EnOcean module | Artikelnummer: 0495H03216
Besteld bij eibmarkt voor 10,80
Dit artikelnummer heb ik ook gekregen, als je meer cremewit zoekt. Ik ga er vanuit dat overige kleuren ook mogelijk zijn om te bestellen (zwart/grijs) maar die heb ik niet uitgevraagd.
3b. Schakelwip voor (ENOA595) -
Artikelnummer: 0495H03201(RAL1013, Cremewit)
Goed om te weten; in mijn laatste bestelling bij Eibmarkt kreeg ik in plaats van paar extra Enocean adapters een paar extra schakelwippen, terwijl ik zelfde artikelnummer bestelde. Staat nog vraag uit waar dat mis is gegaan.
[
afbeelding]
Van links naar rechts: Jung muuradapter, Jung enocean adapter, enocean module uit Hue Tap, Jung schakelwip
Conclusie overige fabrikanten:
Vimar
Ik begon met de Vimar EnOcean inbouw van @
ice-T106. Ik wist dat niet de juiste maat zou zijn maar had al ontdekt dat van Berker er wel 55mm losse wipjes te bestellen zouden zijn en wilde testen of dit samen zou werken. Conclusie: dat doet het niet. Hij kan niet ver genoeg ingedrukt worden om te klikken
[
afbeelding]
Berker
Hier heb ik alleen alleen de schakelwipjes als losse spare parts gevonden. Kan je vinden onder: "24121109 -Touch Rocker for Home Automation White". Had deze gekocht om te proberen op Vimar inbouwmateriaal. Dat werkt niet. Het werkt wel - redelijk - goed op het Jung materiaal. Doordat het een kleine uitsparing mist (ziet foto hieronder) klikt die alleen niet als je helemaal in het hoekje op de schakelaar drukt.
[
afbeelding] [
afbeelding]
Gira
Nergens goedkoper gevonden en ook niet een NL leverancier die dezelfde prijs hanteert maar lagere verzendkosten heeft. Ook niet de losse onderdelen gevonden. Deze set blijft dus de voordeligste: Gira 242203
Eltako
Vanwege de afgeronde hoeken niet in lijn met mijn schakelmateriaal thuis (Merten / Schneider Electric Systeem-m) - dus hier niet naar gezocht.
Alternatieven in beeld, van links naar rechts: Berker, Jung, Vimar
[
afbeelding]
Op imgur heb ik nog wat meer foto's staan van het materiaal en hoe 1 en ander in elkaar past om het in je bestaande schakelmateriaal te verwerken:
Philips Hue Tap within regular wall switch
Handige linkjes als aanvulling:
-
Conrad verkoopt goedkopere refurbished Hue Tap's en daarnaast is er vrijwel altijd een kortingscode voor Conrad te vinden dat je uiteindelijk zo'n 35-40 euro betaald.
-
EnOcean module uit de Hue Tap halen
Zelf kijk ik hoopvol uit naar wat Philips zelf gaat aanbieden op dit gebied: het énige wat me stoort aan deze oplossing versus de Dimmer Switches die ik had is die irritante klik van de Hue Tap / EnOcean module :-)