Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

[Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 97 98 99 Laatste
Acties:

• spaceboy
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 18:39

spaceboy

emoties zijn voor mietjes

quote:
Ritchie schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 19:06:
[...]

Omdat ik teveel lampen en accessoires heb.. O-)
Shit. Kan dat? Ik zit nu op 18 lampen en 4 dimmers. Wat is de max?

succes is een keuze

• Clubbtraxx
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 20-02 21:57
quote:
Goudstalen schreef op zondag 24 december 2017 @ 12:18:
[...]

Zou goed kunnen dat het om dezelfde lamp gaat. Is volgens mij een model dat door meerdere merken verkocht wordt (K2RGBW01). Merk wel dat als ik de lamp via Hue uitzet de lamp nog heel zwak rood schijnt. Dat is wel jammer, maar eens kijken of dat met nieuwe lampen ook het geval blijkt. Als dat het geval is dan gaan ze in lampen die maar sporadisch aan gaan, dan stel ik ze wel opnieuw in na de aan/uitzetten via schakelaar.
Eigenlijk heb je gewoon rotzooi gekocht, lekker goedkoop dat wel 8)7

• Kecin
  • Registratie: juli 2004
  • Nu online

Kecin

Je keek.

quote:
spaceboy schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 22:11:
[...]

Shit. Kan dat? Ik zit nu op 18 lampen en 4 dimmers. Wat is de max?
In de regel 50 devices.
Met meerdere adressen is het ook handig. En die 50 heb je zo haha.

I am not a number, I am a free man! Kecin's tweakblog! - Kecin.com!

• spaceboy

spaceboy

quote:
Kecin schreef op zondag 18 februari 2018 @ 01:53:
[...]

In de regel 50 devices.
Met meerdere adressen is het ook handig. En die 50 heb je zo haha.
No way. Echt? 50? :o :o :o Jij woont denk ik groter dan ik. Ik merk bij mezelf ook dat ik langzaam maar zeker alle verlichting aan het vervangen voor Hue (ik twijfel nog steeds over die buitenverlichting, dat zijn er ook weer een stuk of 10), maar zelfs als zou ik ALLE lampen (behalve de zinloze: in de kelderkast komt geen Hue) vervangen zit ik nog onder de 30. Tel daar nog 6 dimmers bij en ik kan makkelijk op 1 bridge.

Toch blijft het prachtig spul. Alleen voor sommige plekken wil ik eigenlijk méér licht en dan is Hue soms net op het randje van genoeg. Ze moeten nog een high-intensity lamp uitbrengen ofzo.

spaceboy wijzigde deze reactie 18-02-2018 08:31 (15%)

succes is een keuze

• Wish
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 17:52

Wish

ingwell

Leuk spul dat Hue. En toch nog een vraag die ik niet direct heb kunnen beantwoorden op basis van Google of de inhoud van deze thread.

Mijn bridge ligt nu een beetje verloren in een vensterbank omdat ik daar een UTP45 aansluiting heb op mijn bedrade netwerk. Die steekt nu continu in de bridge.

Liever heb ik de bridge ergens out of sight liggen (onder de bank bijvoorbeeld). Voor zover ik heb begrepen maakt de bridge een soort van mesh-netwerk met de lampen en accessoires. Kan ik de bridge dan ook loskoppelen van het "fysieke" netwerk, of heeft het ding altijd het fysieke netwerk nodig?

No drama

• odvdveer
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 22-02 12:07
Kun je de bridge niet rechtstreeks met je router verbinden?

• spaceboy

spaceboy

quote:
Wish schreef op zondag 18 februari 2018 @ 11:40:
Leuk spul dat Hue. En toch nog een vraag die ik niet direct heb kunnen beantwoorden op basis van Google of de inhoud van deze thread.

Mijn bridge ligt nu een beetje verloren in een vensterbank omdat ik daar een UTP45 aansluiting heb op mijn bedrade netwerk. Die steekt nu continu in de bridge.

Liever heb ik de bridge ergens out of sight liggen (onder de bank bijvoorbeeld). Voor zover ik heb begrepen maakt de bridge een soort van mesh-netwerk met de lampen en accessoires. Kan ik de bridge dan ook loskoppelen van het "fysieke" netwerk, of heeft het ding altijd het fysieke netwerk nodig?
Je kunt de UTP kabel er toch gewoon uittrekken en kijken of hij het doet? Of is dit te simpel gedacht? Ik kan me in elk geval voorstellen dat je in dat geval niet eer met je app bij je Hue kunt komen, want díe wil kan niet met Zigbee praten, toch? Geen idee eigenlijk, leuke vraag...

succes is een keuze

• burne
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
quote:
Wish schreef op zondag 18 februari 2018 @ 11:40:
Kan ik de bridge dan ook loskoppelen van het "fysieke" netwerk, of heeft het ding altijd het fysieke netwerk nodig?
Je moet dan de wifi aanzwengelen.

https://medium.com/@rxseg...e-bridge-2-0-42949f0154e1

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Wish
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 17:52

Wish

ingwell

quote:
spaceboy schreef op zondag 18 februari 2018 @ 11:49:
[...]

Je kunt de UTP kabel er toch gewoon uittrekken en kijken of hij het doet? Of is dit te simpel gedacht? Ik kan me in elk geval voorstellen dat je in dat geval niet eer met je app bij je Hue kunt komen, want díe wil kan niet met Zigbee praten, toch? Geen idee eigenlijk, leuke vraag...
Heh - dat was een korte en succesvolle test: No Hue connection. Dus hij heeft wel degelijk connectie nodig. Dus nu op avontuur met onderstaande:
quote:
Oh... dat gaat me net wat te ver met solderen en weet ik veel wat. Ik ga wel ff kijken of ik hem bij de router kan plaatsen.

Wish wijzigde deze reactie 18-02-2018 11:56 (7%)

No drama

• Mr. Freeze
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 13:23
Vraagje, weet iemand hoe ik de hue lampen aan kan laten gaan bij zonsondergang, maar uit op een vast tijdstip? Zoals ik het zie in de hue app is, of met de zon, of een vast tijdstip. Graag had ik dus een combinatie van deze twee.

• aawe mwan
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 18:59

aawe mwan

Wat ook leuk is:

quote:
Mr. Freeze schreef op zondag 18 februari 2018 @ 12:08:
Vraagje, weet iemand hoe ik de hue lampen aan kan laten gaan bij zonsondergang, maar uit op een vast tijdstip?
Dit is mogelijk door 2 rules te gebruiken:
  • Ik heb een rule gemaakt die de lampen uitschakelt op een vaste tijd;
  • en in de rule "aan bij zonsondergang" heb ik het uitschakelen niet geconfigureerd.

aawe mwan wijzigde deze reactie 18-02-2018 12:13 (7%)

• sweetdude
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 12:36
quote:
spaceboy schreef op zondag 18 februari 2018 @ 08:30:
[...]

No way. Echt? 50? :o :o :o Jij woont denk ik groter dan ik. Ik merk bij mezelf ook dat ik langzaam maar zeker alle verlichting aan het vervangen voor Hue (ik twijfel nog steeds over die buitenverlichting, dat zijn er ook weer een stuk of 10), maar zelfs als zou ik ALLE lampen (behalve de zinloze: in de kelderkast komt geen Hue) vervangen zit ik nog onder de 30. Tel daar nog 6 dimmers bij en ik kan makkelijk op 1 bridge.

Toch blijft het prachtig spul. Alleen voor sommige plekken wil ik eigenlijk méér licht en dan is Hue soms net op het randje van genoeg. Ze moeten nog een high-intensity lamp uitbrengen ofzo.
Op welke plek wil je dan meer licht hebben?
Ik heb zelf in de keuken een hue plafondlamp hangen die geeft maximaal 2400 lumen. meer licht dan ik ooit nodig heb op die plek.
(egeinlijk is die plafondlamp gewoon een ambiance white ledstrip in een mooie kant en klare verpakking.)

• Mr. Freeze
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 13:23
quote:
aawe mwan schreef op zondag 18 februari 2018 @ 12:12:
[...]

Dit is mogelijk door 2 rules te gebruiken:
  • Ik heb een rule gemaakt die de lampen uitschakelt op een vaste tijd;
  • en in de rule "aan bij zonsondergang" heb ik het uitschakelen niet geconfigureerd.
Ok, dat is inderdaad een goeie. Ik ga het zo doen.

Dankjewel voor je antwoord.

• spaceboy

spaceboy

quote:
sweetdude schreef op zondag 18 februari 2018 @ 12:15:
[...]

Op welke plek wil je dan meer licht hebben?
Ik heb zelf in de keuken een hue plafondlamp hangen die geeft maximaal 2400 lumen. meer licht dan ik ooit nodig heb op die plek.
(egeinlijk is die plafondlamp gewoon een ambiance white ledstrip in een mooie kant en klare verpakking.)
He tof. Ik heb er gewoon nooit serieus goed naar gezocht. Die ga ik kopen. Ik zie wel wat verschillende prijzen, maar duur lampje. Net als de rest van Hue... ;) Bevalt dus goed? Hij moet in de keuken. Met hoeveel Watt is 2400 lumen vergelijkbaar? Heb er nu wel 60 Watt in zitten geloof ik en het is een bak licht die ik met de gewone Hue lampen in de kamer niet terug lijk te zien. (qua intensiteit)

succes is een keuze

• sweetdude
quote:
spaceboy schreef op zondag 18 februari 2018 @ 12:35:
[...]

He tof. Ik heb er gewoon nooit serieus goed naar gezocht. Die ga ik kopen. Ik zie wel wat verschillende prijzen, maar duur lampje. Net als de rest van Hue... ;) Bevalt dus goed? Hij moet in de keuken. Met hoeveel Watt is 2400 lumen vergelijkbaar? Heb er nu wel 60 Watt in zitten geloof ik en het is een bak licht die ik met de gewone Hue lampen in de kamer niet terug lijk te zien. (qua intensiteit)
Oei geen idee eigenlijk. Ik ben van een IKEA plafondlamp met 2 spaarlampen van 11w ieder naar deze gegaan (Philips Hue Being Plafondlamp Aluminium). De reden waarom ik ben over gestapt was door het het lelijke TL licht dat eruit kwam. Daardoor had ik eigenlijk altijd de spotjes onder de keukenkastjes aan ook als sfeer verlichting. Deze kan ik aansturen en kiezen welk soort wit licht ik op dat moment wil.

• spaceboy

spaceboy

quote:
sweetdude schreef op zondag 18 februari 2018 @ 12:45:
[...]

Oei geen idee eigenlijk. Ik ben van een IKEA plafondlamp met 2 spaarlampen van 11w ieder naar deze gegaan (Philips Hue Being Plafondlamp Aluminium). De reden waarom ik ben over gestapt was door het het lelijke TL licht dat eruit kwam. Daardoor had ik eigenlijk altijd de spotjes onder de keukenkastjes aan ook als sfeer verlichting. Deze kan ik aansturen en kiezen welk soort wit licht ik op dat moment wil.
Ah ok. Ik ben nu al overtuigd. Maar wat heb jij nu onder je keukenkastjes? Light strips? Of helemaal geen lampjes daar? Die moet ik ook nog vervangen. Dure hobby dit... Zat pas te rekenen dat ik al wel een euro of 1000 aan lampen heb hangen nu. Maar goed, geld moet rollen. :P

succes is een keuze

• sweetdude
quote:
spaceboy schreef op zondag 18 februari 2018 @ 12:49:
[...]

Ah ok. Ik ben nu al overtuigd. Maar wat heb jij nu onder je keukenkastjes? Light strips? Of helemaal geen lampjes daar? Die moet ik ook nog vervangen. Dure hobby dit... Zat pas te rekenen dat ik al wel een euro of 1000 aan lampen heb hangen nu. Maar goed, geld moet rollen. :P
Nee de standaard 12v halogeen inbouw spotjes die bij de keuken zaten. Ik heb nog geen goede led vervangers gevonden die erin passen.

• Marsman83
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 21-02 23:52
quote:
sweetdude schreef op zondag 18 februari 2018 @ 13:10:
[...]

Nee de standaard 12v halogeen inbouw spotjes die bij de keuken zaten. Ik heb nog geen goede led vervangers gevonden die erin passen.
Wellicht is dit iets voor je?
https://www.coolblue.nl/product/654104/innr-puck-5-pack.html

Deze zijn compatibel met Hue, ik zit aan deze te denken voor mijn verlaagd plafond in de badkamer. Daar zitten nu ook 12v spotjes in en het plafond is helaas te laag voor GU10.

ThinkPad wijzigde deze reactie 18-02-2018 15:51 (13%)
Reden: Referral uit URL gehaald, niet doen.

• Goudstalen
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 14:56
quote:
Clubbtraxx schreef op zondag 18 februari 2018 @ 00:52:
[...]

Eigenlijk heb je gewoon rotzooi gekocht, lekker goedkoop dat wel 8)7
Ik heb er nu in totaal 3 van die lampen. Eén daarvan was inderdaad minder, ging niet helemaal uit.
De andere twee zijn echter wel gewoon goed. De kleuren van de lampen zien er goed uit (hoewel ik geen ervaring heb met de officiële lampen), al verspringen ze wat bij lagere helderheid.

Uiteindelijk voor de prijs van 1 Philips lamp toch 3 van deze Jiawen lampen kunnen kopen, waarvan twee het perfect doen. Rotzooi zou ik het niet willen noemen, ben er erg tevreden mee.

Xbox Live: DGonlag5, PSN: DGonlag2, Battle.net: Goudstalen#2137, Nintendo FC: 3995-6519-7753

• hansie18
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 15:41
Dat had ik al ontdekt, maar iets vergelijkbaars voor 's morgens aangaan op een specifiek tijdstip (bv. 6 uur) en uitgaan bij zonsopgang lukt volgens mij niet.
quote:
Mr. Freeze schreef op zondag 18 februari 2018 @ 12:32:
[...]

Ok, dat is inderdaad een goeie. Ik ga het zo doen.

Dankjewel voor je antwoord.

• sweetdude
quote:
Marsman83 schreef op zondag 18 februari 2018 @ 14:23:
[...]

Deze zijn compatibel met Hue, ik zit aan deze te denken voor mijn verlaagd plafond in de badkamer. Daar zitten nu ook 12v spotjes in en het plafond is helaas te laag voor GU10.
O die kende ik nog niet, bedankt voor de tip!
Ik vraag me wel af of deze simpel in de bestaande gaten in te bouwen zijn zonder de kastjes van de muur af te halen. De huidige spots zitten in de onderste plank ingebouwd en de stroomkabel komt aan de achterkant uit het kastje. Deze gaat dan achterlangs naar de transformator en stopcontact. De transformator en stopcontact zijn wel gelukkig weer bereikbaar.

• burne
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
quote:
hansie18 schreef op zondag 18 februari 2018 @ 17:17:
Dat had ik al ontdekt, maar iets vergelijkbaars voor 's morgens aangaan op een specifiek tijdstip (bv. 6 uur) en uitgaan bij zonsopgang lukt volgens mij niet.
IFTTT? Daar kun je makkelijk voorwaarden omdraaien.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• hansie18
Moet me daar eens in verdiepen. Bedankt!
quote:
burne schreef op zondag 18 februari 2018 @ 23:26:
[...]

IFTTT? Daar kun je makkelijk voorwaarden omdraaien.

• posttoast
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 16:13
quote:
hansie18 schreef op zondag 18 februari 2018 @ 17:17:
Jawel toch? Ook gewoon met twee routines. Eentje op een vast tijdstip (6 uur) aan laten gaan, en de ander op sunrise je lichten de status “off” meegeven.

• Marsman83
quote:
sweetdude schreef op zondag 18 februari 2018 @ 22:32:
[...]

Ik vraag me wel af of deze simpel in de bestaande gaten in te bouwen zijn zonder de kastjes van de muur af te halen. De huidige spots zitten in de onderste plank ingebouwd en de stroomkabel komt aan de achterkant uit het kastje. Deze gaat dan achterlangs naar de transformator en stopcontact. De transformator en stopcontact zijn wel gelukkig weer bereikbaar.
Ja dat zal bij mij in de badkamer ook wel een dingetje worden, ik weet daar niet eens waar de huidige voeding zit. Maar heb voorlopig toch nog geen goedkeuring van mijn vechtgenote :+

• arjandijk162
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 22-02 19:10
quote:
Marsman83 schreef op zondag 18 februari 2018 @ 14:23:
[...]

Let wel even op de lichtopbrengst. Uitgaande van dat er nu GU5.3 in zit met halogeenlampen, dan doen je huidig halogeenlampen indien 50w Philips 780 lumen en 20w Philips 236 lumen, deze Innrs doen 162lm. Dat is niet heel veel. Zorg ook dat je zeker weet dat deze gaan werken met Hue, niet alles is standaard compatible.

• Eikkie
  • Registratie: december 2008
  • Nu online
quote:
sweetdude schreef op zondag 18 februari 2018 @ 22:32:
[...]

Ik ben ook blij met bovenstaande tip, maar heb precies dezelfde situatie in huis. Ik ben erg benieuwd of het jou lukt om ze in te bouwen :9

It's me

• NoepZor
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 08:58
Misschien moet ik beter zoeken, maar ik kom er niet helemaal uit.

Situatieschets: Ik heb in mijn zithoek een 3-tal schemerlampen met Hue Color lampen. Deze schakel ik via de telefoon --> bridge.

Nu heb ik boven de eettafel een tweetal hanglampen welke ik ook op Hue wil aansluiten. Deze bedien ik echter nog "ouderwets" met een inbouwschakelaar. Dit wil ik ook zo houden. Nu heb ik enkele mogelijkheden voorbij zien komen, namelijk een Busch Jaeger wandzender en een Eltako oplossing icm Hue Tap. Kan iemand mij aangeven waarmee ik via een inbouwschakelaar gemakkelijk bepaalde kamers/scenes kan schakelen? Ik beschik over een dubbele schakelaar voor lichtpunt voor / achter. lichtpunt voor kan vervallen (nooit in gebruik), wat mij handig lijkt is om dan voor en achter apart te schakelen via die dubbele schakelaar. Ik heb niet een volledig beeld van de werking van die Busch Jaeger wandschakelaar. De serie is Busch Jaeger Reflex SI in wit.

De wijzen komen uit het Oosten!

• Janoz
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 16:49

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

quote:
arjandijk162 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 11:38:
.. Zorg ook dat je zeker weet dat deze gaan werken met Hue, niet alles is standaard compatible.
Werken zeker weten met Hue. Ik heb ze zelf in de keuken (Onder de keukenkastjes, en ter vervaning van de spotjes in de afzuigkap)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• arjandijk162
quote:
Janoz schreef op maandag 19 februari 2018 @ 13:47:
[...]

Werken zeker weten met Hue. Ik heb ze zelf in de keuken (Onder de keukenkastjes, en ter vervaning van de spotjes in de afzuigkap)
Heb je deze spots in je afzuigkap gemonteerd? Paste dat?

• arjandijk162
quote:
NoepZor schreef op maandag 19 februari 2018 @ 13:43:
Misschien moet ik beter zoeken, maar ik kom er niet helemaal uit.

Situatieschets: Ik heb in mijn zithoek een 3-tal schemerlampen met Hue Color lampen. Deze schakel ik via de telefoon --> bridge.

Nu heb ik boven de eettafel een tweetal hanglampen welke ik ook op Hue wil aansluiten. Deze bedien ik echter nog "ouderwets" met een inbouwschakelaar. Dit wil ik ook zo houden. Nu heb ik enkele mogelijkheden voorbij zien komen, namelijk een Busch Jaeger wandzender en een Eltako oplossing icm Hue Tap. Kan iemand mij aangeven waarmee ik via een inbouwschakelaar gemakkelijk bepaalde kamers/scenes kan schakelen? Ik beschik over een dubbele schakelaar voor lichtpunt voor / achter. lichtpunt voor kan vervallen (nooit in gebruik), wat mij handig lijkt is om dan voor en achter apart te schakelen via die dubbele schakelaar. Ik heb niet een volledig beeld van de werking van die Busch Jaeger wandschakelaar. De serie is Busch Jaeger Reflex SI in wit.
Derde oplossing is vervangen door een Zwave schakelaar of wandzender. Hier kun je je huidige knoppen overheen zetten

Wil je de lampen die nu boven de tafel hangen vervangen door Hue peertjes of wil je de huidige lampen schakelen met Hue?In het laatste geval. Wil je kunnen dimmen? Dan heb je een dimmer nodig die aansluit bij de lamp die er nu hangt.

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

quote:
arjandijk162 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 15:00:
[...]

Heb je deze spots in je afzuigkap gemonteerd? Paste dat?
Het was een behoorlijk gepriegel, maar de diameter was precies gelijk. Heb ze wel een beetje uit elkaar moeten schroeven en vervolgens als een halve acrobaat de boel vervolgens weer in elkaar moeten schroeven, maar het is gelukt. Mijn OCD kon het natuurlijk moeilijk verkroppen dat er nog 2 spotjes in de ruimte waren die alleen met een knop te bedienen waren :o 8)7 .

Keukenspotjes

(Oh, ik heb maar 4 van de 5 spotjes gebruikt. Het licht van bovenop de keukenkastjes in van een innr strip die ik nog over had van mijn boekenkast)

Janoz wijzigde deze reactie 19-02-2018 15:12 (9%)

• NoepZor
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 08:58
quote:
arjandijk162 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 15:05:
[...]

Derde oplossing is vervangen door een Zwave schakelaar of wandzender. Hier kun je je huidige knoppen overheen zetten

Wil je de lampen die nu boven de tafel hangen vervangen door Hue peertjes of wil je de huidige lampen schakelen met Hue?In het laatste geval. Wil je kunnen dimmen? Dan heb je een dimmer nodig die aansluit bij de lamp die er nu hangt.
Ik zat er aan te denken om er Hue peertjes in te doen. Dus de schakeldraad door te lussen met de voeding en dan draadloos schakelen. In die peertjes zit dan automatisch een dimoptie. Anderszijds zou een inbouwdimmer met draadloos schakeloptie ook een uitkomst kunnen zijn.

De wijzen komen uit het Oosten!

• sweetdude
quote:
Janoz schreef op maandag 19 februari 2018 @ 15:11:
[...]

Het was een behoorlijk gepriegel, maar de diameter was precies gelijk. Heb ze wel een beetje uit elkaar moeten schroeven en vervolgens als een halve acrobaat de boel vervolgens weer in elkaar moeten schroeven, maar het is gelukt. Mijn OCD kon het natuurlijk moeilijk verkroppen dat er nog 2 spotjes in de ruimte waren die alleen met een knop te bedienen waren :o 8)7 .

[afbeelding]

(Oh, ik heb maar 4 van de 5 spotjes gebruikt. Het licht van bovenop de keukenkastjes in van een innr strip die ik nog over had van mijn boekenkast)
Zo te zien heb je ze als opbouw onder de keukenkastjes gebruikt en de kabel in het zicht laten lopen?
Zitten de snoertjes vast aan de spots (aangegoten) of met een stekkertje?

Ik heb bij mij de situatie nog eens goed bekeken maar zit met een extra uitdaging dat ik een hoekopstelling heb met een schoorsteen in de hoek dus 2 kastjes links en 2 kastjes rechts. De kabel van de rechtse kastjes lopen van de onderste plank naar boven en via een opening achter een plintje boven de kastjes om de schoorsteen naar links. oftewel niet aan te komen :/
Enige oplossing is om de kabeltjes te laten zitten en de spotjes eraf te knippen en via een kroonsteentje opnieuw aan te sluiten.

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

quote:
sweetdude schreef op maandag 19 februari 2018 @ 15:42:
[...]

Zo te zien heb je ze als opbouw onder de keukenkastjes gebruikt en de kabel in het zicht laten lopen?
Zitten de snoertjes vast aan de spots (aangegoten) of met een stekkertje?
Opbouw, gezien het een huurappartement is. Volgens mij zitten de snoertjes aan de lampjes vast, maar het stekkertje aan het andere uiteinde is wel erg klein.

• arjandijk162
quote:
[...]

[afbeelding]

Heb je ook nagedacht over ledstrips onder de keukenkastjes?

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

quote:
arjandijk162 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 15:45:
[...]

Heb je ook nagedacht over ledstrips onder de keukenkastjes?
Heel kort, heb het nog even met de strip geprobeerd (die had ik al voor mijn kast), maar vond de spotjes mooier.

• hansie18
Sorry, met de reguliere Hue app is me dat nog niet gelukt. Ik ga nog eens kijken, maar volgens mij echt niet.....
quote:
posttoast schreef op maandag 19 februari 2018 @ 06:56:
[...]

Jawel toch? Ook gewoon met twee routines. Eentje op een vast tijdstip (6 uur) aan laten gaan, en de ander op sunrise je lichten de status “off” meegeven.

• Clubbtraxx
quote:
wimmel_1 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 19:03:
[...]

Zelfs met "te véél" accessoires / rules heb je absoluut géén last van latency. Ik schakel hier vrij veel middels Apple Homekit (Siri) en zelfs Siri had niet in de gaten dat sommige HUE accesoires er ooit niet meer waren in de HUE Bridge (tot ná een resync).
Het zou overigens een stuk prettiger lezen als je eens wat minder géén, véél, ná, én, wél enzovoorts zou schrijven. We geloven je zónder (ja die was expres) het overmatig gebruik ervan ook wel.

Clubbtraxx wijzigde deze reactie 19-02-2018 18:18 (3%)

• wimmel_1
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online

wimmel_1

Intentionally Left Blank

quote:
Clubbtraxx schreef op maandag 19 februari 2018 @ 18:15:
[...]

Het zou overigens een stuk prettiger lezen als je eens wat minder géén, véél, ná, én, wél enzovoorts zou schrijven. We geloven je zónder (ja die was expres) het overmatig gebruik ervan ook wel.
Het zou tevens een stuk prettiger lezen als je dit soort zaken gewoon middels een DM te kennen geeft. Dit soort opmerkingen hebben verdacht weinig, lees:NIKS!, met het topique ansich te maken.

En ja, ik maak me zelf nu ook 100% bewust schuldig aan zo'n zelfde actie >:)

Why do subtitles never really tell you what's going on?

• Marsman83
quote:
[...]

[afbeelding]

Mooi gedaan!
Begrijp ik het goed dat de 2 losse spots hun stroom van de afzuigkap pakken? Kon je die makkelijk aansluiten?

Als ik het dan goed begrijp zou ik dus de 3 G4 spotjes eruit kunnen halen en 3 losse innr spots op de bestaande bedrading aan kunnen sluiten.
In de wc beneden heb ik nog 2 G4 spotjes, dan kan ik de overige 2 innr spots ook daar aansluiten.

Ik was altijd in de veronderstelling dat enkel alle 5 in serie met de meegeleverde voeding moest aansluiten.

• spaceboy

spaceboy

quote:
[...]

[afbeelding]

Ziet er inderdaad chique uit man. Ik ben ontzettend aan het twijfelen of ik mijn Hue-ziekte uit ga breiden naar de keuken. Eigenlijk werkt alles prima, maar die ouderwetse knoppen en het idee dat je de lampen niet kunt programmeren doet pijn. Maar om nou weer 300+ euro (wil zo'n plafondlamp en 2 lightstrips of een zooi spots) neer te leggen... dilemma's... ik kijk het nog heel even aan. :|

succes is een keuze

• Fab1Man
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 11:03

Fab1Man

Live life to the fullest

Ik heb 2 Ikea Tradfri lampen op de Hue bridge aangesloten. Ik heb er op dit moment geen last van, maar het wil wel eens voorkomen dat ik niks anders kan doen dan het kanaal te switchen. Alle Hue lampen schakelen mooi mee naar het kanaal, maar de Ikea lampen niet. Kan ik me ergens wel voorstellen, of is dit met andere lampen niet het geval?

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

quote:
Marsman83 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 20:30:
[...]

Mooi gedaan!
Begrijp ik het goed dat de 2 losse spots hun stroom van de afzuigkap pakken? Kon je die makkelijk aansluiten?
Nee, de Innr pucks moeten allemaal aan 1 controller aangesloten worden. Ze kunnen ook niet los bediend worden. Als je goed kijkt zie je ook een plakstripje tussen de keukenkastjes en de afzuigkap. De controller ligt bovenop de keukenkastjes.

• iMars
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 16:02
quote:
[...]

[afbeelding]

Ik heb het "voordeel" dat ik onder mijn keukenkastjes ruimte heb om het een en ander weg te werken. Vind het mooi zoals je het bij jou gedaan hebt. Maar in mijn keuken ben ik blij met de ledstrips.
https://tweakers.net/ext/f/0WjJ7IuUNIak0Ce0TNOtXs7Y/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/ZWY1KC92iRPuDFD5WuKyUcBy/thumb.jpg https://tweakers.net/ext/f/u4HTlb8UXvjMOyiBc63ufuNI/thumb.jpg

Ik ga in mijn afzuigkap van die kaarslampen doen. Denk die van de Tradfri omdat deze vriendelijker geprijsd zijn dan die van Hue

• Erik1971
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 14:27
quote:
Fab1Man schreef op maandag 19 februari 2018 @ 20:50:
Ik heb 2 Ikea Tradfri lampen op de Hue bridge aangesloten. Ik heb er op dit moment geen last van, maar het wil wel eens voorkomen dat ik niks anders kan doen dan het kanaal te switchen. Alle Hue lampen schakelen mooi mee naar het kanaal, maar de Ikea lampen niet. Kan ik me ergens wel voorstellen, of is dit met andere lampen niet het geval?
Het wisselen van Zigbee kanalen is gewoon gespecificeerd gedrag en zou moeten werken voor alle ZLL gecertificeerde producten, dus als het niet werk voor Ikea lampen dan lijkt mij dit een Ikea specifiek probleem.

Wat je zou kunnen proberen om lampen weer op juist kanaal te krijgen is om even de Ikea lampen te power cyclen (ff van stroom halen en dan weer terug :) ), of heb je dat ook al geprobeerd?

• Arunia
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 16:55
Wat ik me eigenlijk afvraag, is het mogelijk om op afstand de hue bridge een reboot te geven via bijvoorbeeld de api?
Is het ook mogelijk om de link knop in te drukken via de api. Scheelt me weer van zolder naar de meterkast te rennen en weer terug zeg maar. ;)
Ben nu op afstand een beetje aan het klooien, maar om de bridge een reboot te geven zodat hij het juiste ip krijgt, moet ik wachten tot thuis. :P

http://tinyurl.com/jz5ms3c gehaakte pokeballs

• ehofman24
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 20-02 20:30
quote:
8-Track schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 10:15:
[...]
Ik zou even overnieuw beginnen door de wandzender terug te zetten naar fabrieksinstellingen. Ik zit even de handleiding op pagina 18 er op na te lezen. Als je de vier beschreven stappen daar doorloopt, moet je eindigen met een wandzender die twee minuten lang naar een netwerk zoekt:

[...]

Leg in die tijd de wandzender op de Hue Bridge en activeer Touchlink mode met de Hue Lights app. Als het goed werkt lichten de ledjes fel op en doven dan langzaam uit. Nu zit je wandzender in je netwerk, en kan je een scene aanmaken voor je lamp zoals beschreven op pagina 20.

Succes!

(Ik moest de eerste keer ook vreselijk vloeken hoor! ;) )
Ik heb ook een tijdje terug een Busch Jaeger Zigbee 4 channel met batterij gekocht.
Na e.a. proberen dit redelijk snel aan de praat gekregen.
Daarom nog maar 5x Busch Jaeger 2 channel gekocht, maar ik houdt toch altijd nog wat problemen om alles goed te verbinden.

Stappen die ik doe:

1. Batterij erin, bovenste 2 knoppen inhouden tot beide leds branden, daarna nogmaals bovenste 2 knoppen kort.(zender is nu gereset)
2. Beide leds knipperen nu, in Hue app zoeken naar nieuwe lamp en binnen <5sec branden beide leds kort en is de zender naar mijn idee "gevonden" in het HUE/Zigbee netwerk.
3. Daarna zet ik de lampen aan die ik met de zender wil bedienen. (of dit nodig is twijfel ik)
4. Bovenste 2 knoppen opnieuw inhouden tot beide leds branden, daarna 2 seconde de knop rechts boven.
5. Leds gaan nu om en om knipperen, af en toe 1 led (volgens mij als die een lamp vind) en na 2 a 3 minuten branden beide leds even en is die klaar. Zender geprobeerd dicht bij lampen, dicht bij bridge etc.
6. En daarna zet ik de lampen aan die ik in scene wil zetten (mochten ik deze niet aangezet hebben bij stap 3).
7. Ik wil graag dimscene's. Dus druk de rechterknop in tot dat de led gaat knipperen en leg de zender bij de bridge.
8. Na variërende tijd (1-5 minuten) pak ik de zender weer, druk beide toetsen (links+rechts) tegelijk in. Beide leds lichten dan meestal tegelijk op. (ook hier zender geprobeerd dicht bij bridge, lampen etc)

Nu komt het, ik heb bijvoorbeeld een lamp met 4 spots, echter heb ik in de scene nu maar 3 spots die werken, en 1 van de spots doet niks. Of soms andersom 1 wel, 3 niks.

Volgens de handleiding kan ik de dimbare scene wissen door enkel de rechterknop +- 10 seconde ingedrukt te houden tot knipperen, en daarna de knop nogmaals in te drukken. Dit werkt alleen niet, dus begin ik weer bij stap 1 om de zender te resetten.

Inmiddels moet ik nog (maar) 1 zender, (1 scene met 4 lampen en 1 scene met 2 lampen) maar het lijkt mij toch dat ik ergens iets fout doe..

Tips zijn welkom :)

• Ethirty
  • Registratie: september 2007
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

quote:
Arunia schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 16:32:
Wat ik me eigenlijk afvraag, is het mogelijk om op afstand de hue bridge een reboot te geven via bijvoorbeeld de api?
Is het ook mogelijk om de link knop in te drukken via de api. Scheelt me weer van zolder naar de meterkast te rennen en weer terug zeg maar. ;)
Ben nu op afstand een beetje aan het klooien, maar om de bridge een reboot te geven zodat hij het juiste ip krijgt, moet ik wachten tot thuis. :P
Reboot durf ik niet te zeggen, maar virtueel op de knop drukken niet. Het zit er juist als beveiliging zodat niet zomaar iedereen je lampen kan bedienen. ;)

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 2 32GB  iPhone 7 32GB

• Marsman83
quote:
Janoz schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 01:05:
[...]

Nee, de Innr pucks moeten allemaal aan 1 controller aangesloten worden. Ze kunnen ook niet los bediend worden. Als je goed kijkt zie je ook een plakstripje tussen de keukenkastjes en de afzuigkap. De controller ligt bovenop de keukenkastjes.
Oh dat is jammer, dan moet ik dus toch naar de voeding in mijn plafond op zoek gaan en een extra set voor de wc halen. Thanks voor de info iig!

• Clubbtraxx
quote:
wimmel_1 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 20:04:
[...]

Het zou tevens een stuk prettiger lezen als je dit soort zaken gewoon middels een DM te kennen geeft. Dit soort opmerkingen hebben verdacht weinig, lees:NIKS!, met het topique ansich te maken.

En ja, ik maak me zelf nu ook 100% bewust schuldig aan zo'n zelfde actie >:)
Een goedbedoelde opmerking moet gewoon kunnen vind ik, en dus doe ik dat.

• Arunia
@Ethirty eigenlijk ook logisch, but someone can hope right.
Heb het handmatig gedaan iig. Werkte op domoticz ineens wel gewoon goed. En nu met een fixen uitgedeelde ip vanuit de router. Scheelt iig hoofdbrekens in de toekomst.

• MadDog11
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 13:10
quote:
Ethirty schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 20:43:
[...]

Reboot durf ik niet te zeggen, maar virtueel op de knop drukken niet. Het zit er juist als beveiliging zodat niet zomaar iedereen je lampen kan bedienen. ;)
quote:
Arunia schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 21:22:
@Ethirty eigenlijk ook logisch, but someone can hope right.
Heb het handmatig gedaan iig. Werkte op domoticz ineens wel gewoon goed. En nu met een fixen uitgedeelde ip vanuit de router. Scheelt iig hoofdbrekens in de toekomst.
Met de app Hue Essentials kun je wel virtueel op de link knop drukken, erg handig met nieuwe apps uit te proberen, installatie vanuit de luie stoel

MadDog11 wijzigde deze reactie 20-02-2018 23:51 (28%)

• royaljoop
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 17:21
quote:
Arunia schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 16:32:
Je kan natuurlijk ook de voeding van hue bridge even onderbreken via een schakelaar bedient door de hue >:) Of heeft dat en ander effect dan jij bedoelt?

• Frid0
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 11:59
Goedemorgen,

Ik had een vraagje. Ik heb een lamp hangen in de keuken met HUE lamp erin. Nou zit ik er aan te denken om een bewegingsmelder te gaan gebruiken voor de keuken. Dat als je de keuken inloopt automatisch het licht aan en als je weer weg gaat uit gaat. Ik vraag mij alleen af hoe dat gaat als je met meerder mensen bent? Wij wonen met ze 3 en hoe werkt dat dan als er 2 de keuken in lopen en 1 gaat er gegeven moment weg. Blijft dan wel de lamp aan of denkt die dan, je bent weg dus uit?

• posttoast
quote:
Frid0 schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 10:01:
Goedemorgen,

Ik had een vraagje. Ik heb een lamp hangen in de keuken met HUE lamp erin. Nou zit ik er aan te denken om een bewegingsmelder te gaan gebruiken voor de keuken. Dat als je de keuken inloopt automatisch het licht aan en als je weer weg gaat uit gaat. Ik vraag mij alleen af hoe dat gaat als je met meerder mensen bent? Wij wonen met ze 3 en hoe werkt dat dan als er 2 de keuken in lopen en 1 gaat er gegeven moment weg. Blijft dan wel de lamp aan of denkt die dan, je bent weg dus uit?
Een bewegingsdetector detecteert beweging. Dus zo lang er beweging is in de keuken, blijft het licht aan. Je stelt zelf een "grace" periode in, ofwel: "3 minuten geen beweging, dan licht uit". Ergo: voor wat jij wilt kan dit prima :)

• dragon2
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
quote:
Frid0 schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 10:01:
Goedemorgen,

De sensor telt geen mensen ofzo. Een bewegingsmelder werkt op beweging ;) . Staat iedereen te stil/buiten 'beeld' van de sensor dan gaat het licht op een gegeven moment uit. Beweegt er iets/iemand, dan niet.

• posttoast
quote:
hansie18 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 17:21:
Sorry, met de reguliere Hue app is me dat nog niet gelukt. Ik ga nog eens kijken, maar volgens mij echt niet.....

[...]
Mij wel, of ik begrijp jouw vraag verkeerd. Je maakt gewoon twee routines aan:

1. Maak een nieuwe routine die start "at a specific time". Hierin zorg je dat je lampen aan gaan om bijvoorbeeld 05.00 uur.

2. Maak een nieuwe routine aan die start "at sunrise". Hierin stel je in dat je lampen uitgaan.

Klaar :) Ik heb het hier net nog een keer gecheckt en dat kan gewoon. Of, nogmaals, ik moet je vraag verkeerd begrijpen.

• Arunia
@MadDog11 Dat werkte idd erg goed. Echter niet buiten het netwerk.
Dan moet het dus mogelijk zijn om via de api die aanvraag in te schieten, maar kan dat niet vinden. Zou wel schelen op sommige momenten. :P

• Da_maniaC
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 15:35

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Hallo all,

Ik ben al een behoorlijke poos bezig met het bouwen van mijn eigen huis. Nu is de verwachting dat de aannemer in April eindelijk kan gaan opleveren! :)

Ik ben van plan om behoorlijk wat Hue lighting te gaan verwerken in de woning.
Op een aantal plaatsen in het huis heb ik mbt domotica reeds rekening gehouden met het aansluiten van extra devices in de toekomst dmv loze leidingen (verlichting, camera's, controller/bridge etc.).

Nu ben ik van plan om een aantal Hue GU10 White & Color en een aantal Hue Lightstrip White & Color aan te gaan schaffen, inclusief een 2.1 Bridge.

Maar nu vraag ik mij nog 2 dingen af:
- Als ik een 'normale' (warmwit) preset maak voor mijn verlichting. Kan ik deze dan ook middels mijn huidige fysieke schakelaars nog blijven schakelen?
- Zijn er mensen hier die op een centraal punt in de huiskamer een lightning control puck gebruiken? Of gaat de voorkeur sterk uit naar een goedkope/zuinige tablet met de Philips Hue app?
Zoja, Zijn er dan ook tablets met een smartview functie? Die aangaan wanneer de persoon zich voor de tablet bevind? :)

Inventory | http://www.zdaemon.org ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• Arunia
@Da_maniaC Je eerste punt kan ik meteen al afschieten op dit moment. Als je de voeding van de lamp af haalt (wat je met een standaard fysieke schakelaar doet), dan gaat hij op een standaard instelling aan. Dat is bij wit gewoon 100% aan en wit, dus niet je warmwit preset. Ik zou daar iig al rekening mee houden bij het implementeren.

Ik was zelf begonnen met Hue, maar buiten de paar losse witte lampen blijf ik straks bij de Lightstrip plus op specifieke plekken in huis en bestuur alles met bijvoorbeeld Domoticz.
Daarnaast Fibaro dimmers achter de lampen. Deze kunnen standaard voeding op een lamp houden en via Domoticz communiceren met de Hue Bridge.
Je hebt van Busch ook dure zigbee schakelaars die je kunt plaatsen ipv standaard schakelaars en de blauwe draad doortrekken zodat je hue lampen gewoon standaard voeding krijgen en je dus dmv de zigbee schakelaar kan schakelen.
zomaar even mijn 2 centen.

• Da_maniaC

Da_maniaC

@Arunia

Dank voor je reactie! Hier was ik al bang voor. Ik kan wel voeding op de lamp houden door overal een extra draad te trekken echter wordt dan de schakelaar irrelevant.

Dus als ik het goed begrijp: De enige manier om dit goed te realiseren zou zijn om achter iedere lamp een Fibaro dimmer te plaatsen die gevoed blijft. En dan middels een Domoticz controller de lampen telkens laten dimmen?
(Houd de Hue lamp dan wel zijn laatste preset vast? Ook niet toch?).

[Edit]
Wat als ik de Hue lampen toevoegen in Domoticz en bij het inschakelen direct een preset laad met een script?

Da_maniaC wijzigde deze reactie 21-02-2018 11:32 (11%)

• Frid0
quote:
posttoast schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 10:07:
[...]

Een bewegingsdetector detecteert beweging. Dus zo lang er beweging is in de keuken, blijft het licht aan. Je stelt zelf een "grace" periode in, ofwel: "3 minuten geen beweging, dan licht uit". Ergo: voor wat jij wilt kan dit prima :)
quote:
dragon2 schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 10:08:
[...]

De sensor telt geen mensen ofzo. Een bewegingsmelder werkt op beweging ;) . Staat iedereen te stil/buiten 'beeld' van de sensor dan gaat het licht op een gegeven moment uit. Beweegt er iets/iemand, dan niet.
Bedankt voor jullie antwoord.
Ow ok, op die manier. Aha, top! dat is dan wel een mooi idee. Heb laatste bij de Ikea de Nymane plafondspot gekocht met 3 spots en daar dan de Tradfri Led lampen bij gekocht. Dit wil ik dan koppelen aan mijn bestaande HUE "omgeving" die ik thuis heb. Later dacht ik, had ook zo bewegingsmelder van de Ikea mee moeten nemen voor de keuken maar wist eerlijk gezegd ook niet zo goed of dat wel ging werken

Frid0 wijzigde deze reactie 21-02-2018 11:55 (17%)

• Arunia
@Da_maniaC Met een Fibaro of andere domotica dimmer kun je wegkomen om je gewone schakelaars te gebruiken. Als het goed is kan dat ding op zichzelf dimmen, maar weet niet of je dat met Hue moet willen.
Dus de Fibaro dimt niet rechtstreeks de Hue lamp!
dan is eigenlijk de Fibaro die het schakel signaal krijgt degene die communiceert met een domotica server en die communiceert dan weer met de hue bridge welke de lamp aan stuurt.
Als je de dimmer fysiek laat dimmen, denk ik dat je Hue lamp dat niet tof vind.
Voordeel van deze manier van communiceren is wel dat je ook je led strips e.d. aan de wand kunt besturen. Dubbel tap etc.
Oh ja, ik vergeet wel even dat je een puls-drukker (maak contact) nodig hebt, maar als je nog geen schakelmateriaal hebt, dan is dat niet perse duurder (wij zijn alles langzaam aan het vervangen voor Bush-Jaeger spullen waaronder ook de pulsdrukkers. De voorkant is standaard, het schakel gedeelte moet je dan specifiek uitzoeken.

Ikzelf wilde iig de mogelijkheid hebben om makkelijk goedkopere dimbare ledlampen te dimmen en het full on wat ze nog steeds niet veranderd hebben hield me iig tegen om verder te gaan met hue. Echter de lightstrips zijn wel alles in één voor de prijs waardoor je niet met adapters en meuk hoeft te rotzooien. En, je kunt zo'n ronde living colors remote aanschaffen en rechtstreeks aan die kleur lampen koppelen buiten de bridge om. Daar is behalve apps niets voor voor andere domotica oplossingen.

Er hangt boven mijn pc ook een lightstrip welke middels screenbloom bestuurd kan worden waardoor die verlichting mee gaat met wat er op een deel van het scherm getoond wordt. Soort ambilight idee.

Excuses als mijn tekst een beetje chaotisch is, maar ik doe het net iets anders als dat jij doet.
Wat sommigen doen is de bridge regelmatig een bericht uit laten sturen naar de lampen om deze uit te zetten na een stroomonderbreking of op een dimstand te zetten zoals jij wilt. Maar, ik weet niet hoe goed dat is voor de hue bridge zelf eigenlijk.

Arunia wijzigde deze reactie 21-02-2018 12:08 (38%)

• Da_maniaC

Da_maniaC

@Arunia Dank voor de info wederom.
Ik ga mezelf toch eens verder verdiepen in de genoemde Zigbee Light Link.

Heb ik wel net de pech dat mijn hele woning vol komt te hangen met Gira schakelmateriaal en Busch jaeger juist degene zijn met de mooiere (non battery powered) Zigbee schakelaars. Maar ik ga eens kijken of ik hiermee alles kan voorzien. ;)

[Edit]
Ik zie dat er in dit topic toch verschillende mensen zijn die een Gira 242201 wandzender toepassen om alsnog lampen te kunnen schakelen. Kan je deze wandzender dan koppelen met een Hue bridge?

En is het iemand ook gelukt om deze wandzender met een adapter te voeden? Zodat deze niet langer batterij gevoed is?
Dit ding werkt gewoon totaal zonder energie aansluiting kennelijk. Indrukwekkend.

Da_maniaC wijzigde deze reactie 21-02-2018 14:12 (37%)

• Arunia
@Da_maniaC Dat zul je idd altijd zien. Wij waren soort van begonnen met het één en uiteindelijk toch het besluit van wat anders.

Dat ding lijkt me dan te werken zoals die ronde drukker van Philips Hue de Tap.
Deze genereerd energie op het moment dat je hem indrukt namelijk.

• Kris077
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 08:53
Schets:

ik heb nu in mijn living 6 lampen; 3 Hue lampen en 3 Living Colours. Deze staan geprogrammeerd om dagelijks aan te gaan om 20u tot 23u telkens met een ander programma van 1 uur en dat nog eens per zoveel dagen. Dus ik heb bijvoorbeeld op maandag en dinsdag een routine die ze aanzet in dat type kleur van 20u tot 21u en dan een andere routine van 21u tot 22u en tenslotte van 22u tot 23u en dat voor andere dagen ook met andere kleuren. Kan dit eenvoudiger?

Nu wil ik eigenlijk dat er bijvoorbeeld om 18u enkel de twee Hue lampen naast de TV aangaan vanaf 18u en dat ze tot 20u regelmatig een ander kleurtje nemen en dat dan de andere routines het overnemen. Met wat kan ik dat doen?

Ik wens wel geen gebruik te maken van een betalende app of extra hardware te kopen! Alvast bedankt.

• hansie18
quote:
posttoast schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 10:15:
[...]

Mij wel, of ik begrijp jouw vraag verkeerd. Je maakt gewoon twee routines aan:

1. Maak een nieuwe routine die start "at a specific time". Hierin zorg je dat je lampen aan gaan om bijvoorbeeld 05.00 uur.

2. Maak een nieuwe routine aan die start "at sunrise". Hierin stel je in dat je lampen uitgaan.

Klaar :) Ik heb het hier net nog een keer gecheckt en dat kan gewoon. Of, nogmaals, ik moet je vraag verkeerd begrijpen.
Het is me gelukt. Zag niet zo snel in de Hue app dat je hem op "uit" kan zetten (jouw 2e routine). Bedankt!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Nou wat een zoektocht, maar volgens mij ben ik uiteindelijk wel een stuk wijzer. d:)b

Volgens deze tutorial kan je de Tap ombouwen en de enOcean module wisselen met ander schakelmateriaal (bijvoorbeeld van Gira) weer ook zo'n enOcean module in wordt gebruikt.

Tutorial: Klik

Hier ook nog een filmpje met een ombouw maar dat is wel met een Eltako FT55-RW schakelaar).

Nu dacht ik vervolgens... ja...maar in plaats van de hele module te kopen (waar je de enOcean schakelaar vervolgens niet van gebruikt) kan je deze ook los kopen.
Gira Systeem 55 Wippen: http://www.gira-onlinesho...pen-zuiverwit-glanzend-55

Nu mis ik dus alleen nog het subframe waar normaliter een schakelaar met de enOcean module in zou vallen. B)
Iemand misschien een idee of deze inbouwschakelaars zonder module ook los te bestellen zouden zijn bij een Gira leverancier?

Tot slot zou je nog een refurbished Philips Tap kunnen kopen om nog net wat meer centen te besparen.

Da_maniaC wijzigde deze reactie 21-02-2018 21:01 (7%)

• iMars
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 16:02
quote:
Da_maniaC schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 21:01:
Nou wat een zoektocht, maar volgens mij ben ik uiteindelijk wel een stuk wijzer. d:)b

Volgens deze tutorial kan je de Tap ombouwen en de enOcean module wisselen met ander schakelmateriaal (bijvoorbeeld van Gira) weer ook zo'n enOcean module in wordt gebruikt.

Tutorial: Klik

Hier ook nog een filmpje met een ombouw maar dat is wel met een Eltako FT55-RW schakelaar).

Nu dacht ik vervolgens... ja...maar in plaats van de hele module te kopen (waar je de enOcean schakelaar vervolgens niet van gebruikt) kan je deze ook los kopen.
Gira Systeem 55 Wippen: http://www.gira-onlinesho...pen-zuiverwit-glanzend-55

Nu mis ik dus alleen nog het subframe waar normaliter een schakelaar met de enOcean module in zou vallen. B)
Iemand misschien een idee of deze inbouwschakelaars zonder module ook los te bestellen zouden zijn bij een Gira leverancier?

Tot slot zou je nog een refurbished Philips Tap kunnen kopen om nog net wat meer centen te besparen.
Het eerste waar ik aan denk en wat me opvalt: is de binnenwerk van de Hue Tap identiek aan dat van die schakelaar???

• Blueone
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
quote:
iMars schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 21:18:
[...]

Het eerste waar ik aan denk en wat me opvalt: is de binnenwerk van de Hue Tap identiek aan dat van die schakelaar???
Klopt inderdaad, gira heeft wel kapjes die ervoor geschikt zijn maar worden niet (meer) los geleverd. Nu kan je ze enkel kopen met de enocean module, die kan je wel één op één wisselen met de tap. Ik had die in eerste instantie gebruikt echter de klik is erg hard. Later heb ik hue dimmers omgebouwd i.c.m. het gira systeem 2000 systeem i.c.m. systeem 55 afdekkapjes (het is nog ergens terug te vinden in dit deel of het vorige). Dat was voor mij de perfecte combi, een zachte klik en het past perfect tussen de rest van het schakelmateriaal, die heb ik nu in iedere kamer zitten. Ze zitten er nu een jaar en de batterij zit op ongeveer 85%.

• Epno
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 21-02 22:04
quote:
Since87 schreef op maandag 29 januari 2018 @ 23:44:
[...]

Hier een soort gelijk probleem, maar dan met een gira zigbee light link. Het koppelen aan de bridge lijkt wel te lukken, groene leds gaan zoals beschreven in de handleiding 3 seconden branden.
Echter als ik een lamp wil toe voegen krijg rode leds, wat betekend dat er niet gekoppeld kan worden.

Ik heb de volgende handleiding gevolgd: http://download.gira.com/data3/24301390.pdf
Kan het zijn dat er een update is geweest van de bridge die in de weg zit?
Bij mij ongeveer hetzelfde, koppelen aan het netwerk lukt (de hue lampen worden allemaal even groen), maar vervolgens lukt het koppelen van de lampen individueel niet, hier blijf ik rode ledjes krijgen op de Gira light link. Hoor graag of iemand al een oplossing heeft.

Ik heb de volgende acties ondernomen:

Vraag gesteld over dit probleem bij Philips, reactie ontvangen met de verwachte mededeling dat Gira geen Hue friend is, dus anders dan een suggestie om een leverancier te vragen geen hulp.

Vraag gesteld over dit probleem bij de leverancier, nog geen reactie ontvangen

Vraag gesteld over dit probleem bij Gira in Duitsland, nog geen reactie, reminder gestuurd.

• tinustilburg
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 14:47
Vwb Tap naar Gira ombouw: is hier al diverse malen uitgebreid besproken.
Wat je zoekt is Gira nr 823203. Dat is het frame + knoppen, echter zonder EnOcean module.

• spaceboy

spaceboy

Vandaag toch 'om' en heb in de keuken 2 ledstrips en een Being plafonland gemonteerd. Er is wel 'n issue: die 2 ledstrips geven (gek genoeg alleen bij alle witte tinten) een hoge pitch (geluid). Ik weet van mezelf dat ik er gevoeliger voor ben dan anderen. Zelfs al ben ik bijna 40: ik hoor ook op m'n werk altijd als enige als er zo'n klote oplader ofzo in een telefoon zit die vol is geladen enzo... Maar herkennen mensen dit probleem? Vreemd genoeg hebben ze het allebei. Als ik de brightness van de ledstrips onder de 30 % gooi hoor ik ze niet meer en alle andere kleuren hoor ik ook niet.

Verder ziet het er prachtig uit en ben ik sowieso al blij... ;)

succes is een keuze

• Hen3s
  • Laatst online: 15:11
quote:
spaceboy schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 23:57:
Vandaag toch 'om' en heb in de keuken 2 ledstrips en een Being plafonland gemonteerd. Er is wel 'n issue: die 2 ledstrips geven (gek genoeg alleen bij alle witte tinten) een hoge pitch (geluid). Ik weet van mezelf dat ik er gevoeliger voor ben dan anderen.......
Ik heb het zelf gehad met een gewone Hue bulb - contact opgenomen met Philips, binnen een paar dagen omgeruild en probleem opgelost.

MijniPad.net - Sjeltur

• Da_maniaC

Da_maniaC

quote:
iMars schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 21:18:
[...]

Als je de tutorial leest dan zie je dat, dat het geval is. :)

• pascall1985
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 22-02 10:11
Hallo allemaal
Ook ik ben besmet geraakt met hue virus. Inmiddels al ruim 16 lampen. Gewisseld met helft Ikea. Voornamelijk buiten. Had gewonen halogeen spotjes boven de keuken en ook deze reeds voorzien van gu10 color. Echter boven andere gedeelte van keuken een lichtstrip geplaatst met een profiel plat.

Alleen zie je de ledjes ontzettend goed. Heft iemand idee welke profiel beter geschikt is voor egaal licht? Of is dat met de hue onmogelijk. Hij zit in zicht

• ghc3010
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 09:25
Welke al wat meer gevorderde Hue-gebruiker kan me helpen om het volgende te programmeren?

Opstelling
- Een huis met drie verdiepingen, en dus een hall op het gelijkvloers (verder: hall 0), de eerste etage (hall 1) en de tweede etage (hall 2)
- Een motion sensor in elk hall
- Hue lampen in elke hall

Wat ik wil
- Beweging gedetecteerd in hall 0 => lampen aan in hall 0 en hall 1 (zodat ook de trap verlicht is)
- Beweging gedetecteerd in hall 1 => lampen aan in hall 0, hall 1 en hall2 (zodat ook beide trappen verlicht zijn)
- Beweging gedetecteerd in hall 2 => lampen aan in hall 1 en hall 2 (zodat ook de trap verlicht is)
- Indien 5 minuten geen beweging meer => lampen uit

Programmatie:
In de Hue App heb ik de drie motion sensors ingesteld zoals hierboven beschreven

Probleem:
Het licht gaat soms ongewild uit. Bv. ik kom om 20u00 in hall 0 => lichten in hall 0 en 1 gaan aan. Ik ga naar boven, ben even in een slaapkamer en neem om 20u05 de trap naar beneden. De lichten gaan dan uit, omdat ik 5 minuten niet meer in hall 0 geweest ben, en ondanks dat ik me nog in hall 1 bevind. De motion sensor van hall 1 heeft denk ik geen nieuwe timer opgestart omdat de lichten al aan waren op het moment van de eerste detectie.

Ik ben in een andere app (All4Hue) de rules aan het bekijken, het zijn er 8 per motion sensor, maar ik begrijp niet wat er allemaal precies gebeurt.

Kent er iemand een oplossing? Een optie is dat ik een voorwaarde zou aanmaken met een OR-operator (ofwel als er beweging is in hall 0, ofwel als er beweging is in hall 1), maar dat krijg ik geen van beide apps voor elkaar. De condities lijken me allemaal cumulatief en ik kan natuurlijk niet in twee halls tegelijk zijn.

• Ethirty
  • Registratie: september 2007
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

quote:
ghc3010 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 16:50:
Welke al wat meer gevorderde Hue-gebruiker kan me helpen om het volgende te programmeren?

Opstelling
- Een huis met drie verdiepingen, en dus een hall op het gelijkvloers (verder: hall 0), de eerste etage (hall 1) en de tweede etage (hall 2)
- Een motion sensor in elk hall
- Hue lampen in elke hall

Wat ik wil
- Beweging gedetecteerd in hall 0 => lampen aan in hall 0 en hall 1 (zodat ook de trap verlicht is)
- Beweging gedetecteerd in hall 1 => lampen aan in hall 0, hall 1 en hall2 (zodat ook beide trappen verlicht zijn)
- Beweging gedetecteerd in hall 2 => lampen aan in hall 1 en hall 2 (zodat ook de trap verlicht is)

Programmatie:
In de Hue App heb ik de drie motion sensors ingesteld zoals hierboven beschreven

Probleem:
Het licht gaat soms ongewild uit. Bv. ik kom om 20u00 in hall 0 => lichten in hall 0 en 1 gaan aan. Ik ga naar boven, ben even in een slaapkamer en neem om 20u05 de trap naar beneden. De lichten gaan dan uit, omdat ik 5 minuten niet meer in hall 0 geweest ben, en ondanks dat ik me nog in hall 1 bevind. De motion sensor van hall 1 heeft denk ik geen nieuwe timer opgestart omdat de lichten al aan waren op het moment van de eerste detectie.

Ik ben in een andere app (All4Hue) de rules aan het bekijken, het zijn er 8 per motion sensor, maar ik begrijp niet wat er allemaal precies gebeurt.

Kent er iemand een oplossing? Een optie is dat ik een voorwaarde zou aanmaken met een OR-operator (ofwel als er beweging is in hall 0, ofwel als er beweging is in hall 1), maar dat krijg ik geen van beide apps voor elkaar. De condities lijken me allemaal cumulatief en ik kan natuurlijk niet in twee halls tegelijk zijn.
Dat gaat zo niet werken. Je timer van hall 0 is al gestart en wordt niet overruled door de andere timers, dus na 5 minuten gaat het licht op de eerste gewoon uit. De timer zit volgens mij op de sensor en niet op de ruimte.

Ik heb een sensor in de badkamer voor random licht, maar ook een tap die het licht permanent aanzet. Als de bewegingssensor eerst afgaat, kan ik het licht wel "permanent" aanzetten, maar die overruled de timer niet en gaat het licht alsnog uit na een aantal minuten (erg fijn als je onder de douche staat en het is ineens pikkedonker :'), eerst testen dus)

Beter is een sensor per ruimte, stuk voorspelbaarder. Eventueel kan je via Hue labs 2 sensors inzetten voor 1 ruimte.

In andere apps kan je waarschijnlijk meer, maar die schitteren door gebrek aan fatsoenlijke documentatie: ofwel trial en error tot het werkt zoals je wil, of todat je het opgeeft. :P

Misschien heeft iemand anders een beter antwoord, maar dit is in ieder geval mijn ervaring tot nu toe.

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 2 32GB  iPhone 7 32GB

• rrobinss
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 22-02 23:31
Hallo allemaal,
Ik heb een dimmer van Busch Jager gekocht, om precies te zijn de 6715U.
Deze zou moeten werken met het Hue systeem zoals ik het hier lees.

Ik heb alleen de dimmer zelf, geen schakelplaatje.

Hoe verbind ik deze met het Hue systeem?

Alvast bedankt!!

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Nu online
quote:
rrobinss schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 23:30:
Ik heb alleen de dimmer zelf, geen schakelplaatje.

Hoe verbind ik deze met het Hue systeem?
Door het bedienelement erbij te kopen. :)

Je hebt nu maar een half product, dat gaat niet werken.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Snappie88
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 16:34

Snappie88

Mr. Hollywood

Fuck fuck fuck 8)7

Ik moet helemaal niet hier kijken, want dan gaat het jeuken... Gisteren een spot in de keuken en de badkamer eruit gehaald om te kijken hoe die vast zaten. Spots in de keuken zijn allemaal al GU10 en kunnen zo vervangen worden (hoppa zeven stuks) en die in de badkamer hebben stuk voor stuk stroom en hoeven dus uitsluitend een GU10 opzetstuk op. Dat moeten we dan maar gaan doen, altijd al in rose licht willen douchen :9

Surfin' paradise!

• Noxa
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 17:33
Ik heb 2 GU-10 spots op de badkamer met een bewegingssensor. Overdags springt het gewone licht aan als je binnenkomt en 's nachts gaat het licht aan op standje "nachtlamp". Echter gaan beide spots 's nachts aan wat eigenlijk nog steeds best veel licht is. Is er een manier om 's nachts 1 lampje aan te laten gaan en overdags beide? Het is me niet gelukt om dit in de app voor elkaar te krijgen.

• mlormans
  • Registratie: november 2015
  • Nu online
Ik gok dat de makkelijkste oplossing hiervoor is beide lampen in een apparte groep zetten.
en dan de sensor overdag 2 groepen laten aansturen en 's nachts maar 1.

Geen idee of dit met de sensor kan, heb zelf enkel dimmers, maar daarmee kun je 2 groepen lampen apart aansturen.

• WarShadow
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 12:51
quote:
Noxa schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 10:01:
Ik heb 2 GU-10 spots op de badkamer met een bewegingssensor. Overdags springt het gewone licht aan als je binnenkomt en 's nachts gaat het licht aan op standje "nachtlamp". Echter gaan beide spots 's nachts aan wat eigenlijk nog steeds best veel licht is. Is er een manier om 's nachts 1 lampje aan te laten gaan en overdags beide? Het is me niet gelukt om dit in de app voor elkaar te krijgen.
Maak een scene aan voor dag en nacht, hierin kun je kiezen welke lampen wel en niet aan gaan.

• Noxa
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 17:33
quote:
WarShadow schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 10:11:
[...]

Maak een scene aan voor dag en nacht, hierin kun je kiezen welke lampen wel en niet aan gaan.
Briljant, thnx! Was dus toch eenvoudiger dan ik dacht.

• Frid0
Hoi,

Vraagje, de vorige eigenaar heft bij ons in de wc een verlaagd plafond gemaakt met 3 spotjes erin. Die bekeken en kwam tot de conclusive dat dat wat ouder spotjes waren, volgens mij, omdat er 2 "pikkies" aan zitten zeg maar en niet de GU10 aansluiting.

Ik wil dit graag wijzigen met GU10 spots van HUE en een motion sensor. Vraag, hoe kan ik (gemakkelijk) die 3 spotjes ombouwen tot GU10 aansluitingen zodat de HUE spots erin kunnen?

• Hurricane
  • Laatst online: 15:34

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

quote:
Frid0 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 11:29:
Hoi,

Vraagje, de vorige eigenaar heft bij ons in de wc een verlaagd plafond gemaakt met 3 spotjes erin. Die bekeken en kwam tot de conclusive dat dat wat ouder spotjes waren, volgens mij, omdat er 2 "pikkies" aan zitten zeg maar en niet de GU10 aansluiting.

Ik wil dit graag wijzigen met GU10 spots van HUE en een motion sensor. Vraag, hoe kan ik (gemakkelijk) die 3 spotjes ombouwen tot GU10 aansluitingen zodat de HUE spots erin kunnen?
Ik zou gewoon richting de bouwmarkt gaan en een goedkoop setjes inbouw spotjes kopen met GU10 aansluiting en de oude gewoon vervangen. En dan ipv de meegeleverde GU10 nlampjes de Philips Hue erin doen.

Natuurfocus

• Frid0
quote:
Hurricane schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 11:32:
[...]

Ik zou gewoon richting de bouwmarkt gaan en een goedkoop setjes inbouw spotjes kopen met GU10 aansluiting en de oude gewoon vervangen. En dan ipv de meegeleverde GU10 nlampjes de Philips Hue erin doen.
Ja ok, dat wilde ik ook gaan doen. Maar eerst moet ik de kabels vervangen/veranderen van de bestaande spots neem ik aan. Wat er nu aan zit is een soort stekkertje waar dan de 2 "pikkies"van de spots die er nu in zitten op passen

• MadDog11
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 13:10
quote:
Frid0 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 11:53:
[...]

Ja ok, dat wilde ik ook gaan doen. Maar eerst moet ik de kabels vervangen/veranderen van de bestaande spots neem ik aan. Wat er nu aan zit is een soort stekkertje waar dan de 2 "pikkies"van de spots die er nu in zitten op passen
Dit zijn waarschijnlijk GU5.3 lampen en dus 12 V lampen https://www.bol.com/nl/l/...tting/N/14486+4281062140/

Dit moet je helemaal vervangen, ombouwen is duurder dan het vorige advies

• spaceboy

spaceboy

quote:
Snappie88 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 09:19:
Fuck fuck fuck 8)7

Ik moet helemaal niet hier kijken, want dan gaat het jeuken... Gisteren een spot in de keuken en de badkamer eruit gehaald om te kijken hoe die vast zaten. Spots in de keuken zijn allemaal al GU10 en kunnen zo vervangen worden (hoppa zeven stuks) en die in de badkamer hebben stuk voor stuk stroom en hoeven dus uitsluitend een GU10 opzetstuk op. Dat moeten we dan maar gaan doen, altijd al in rose licht willen douchen :9
Echt ellendig he, die Hue Addiction. Ik wil nu echt stoppen, deze week 2 lampen plus 2 lightstrips in de keuken gehangen. Zat net te rekenen, heb nu 21 Hue lampen hangen. Echt te gek eigenlijk :(

succes is een keuze

• Da_maniaC

Da_maniaC

Weet iemand of het met een dedicated camera ook mogelijk zou zijn om een Hue camera aansturing toe te passen waardoor je iedere willekeurige TV het 'ambilight' effect kan geven in de huiskamer (op de hue lampen die je hebt hangen) ?

Kennelijk is er een telefoon app die dan middels de camera van het beeld het effect nabootst, maar dit vind ik niet echt een mooie oplossing.

• Ed_L
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 18:59

Ed_L

Edmin Harde Waren / Consumentenelektronica

Ik Henk 'm!

Na mijn eerste 3 E27 white&color in gebrui te hebben genomen, was ik verder aan het kijken. De twee E27 lampen in de keuken had ik ook al aangepakt, maar die zijn door vrouwlief verwijderd :P Heb er dus even twee over om later te gebruiken.

Ondertussen heb ik 50 GU10 spots in huis en nog 24 andere spots (meest GU4). Het overgrote deel van de GU10's is nog 50W halogeen, dus het loont om die naar LED om te zetten. Om de prijs heb ik nu de eerste vier Ikea Tradfri geplaatst als test. Helaas krijg ik out-of-the-box maar één spot aan de Hue bridge gekoppeld, dus zal er toch tijdelijk een Ikea bridge + remote moeten komen.

Ik vind het nog wel erg jammer dat er geen goed schakel;materiaal lijkt te zijn. Voor z-wave heb je de Fibaro inbouwmodules. Die zou ik eigenlijk ook voor Zigbee LL willen zien. Gewoon je wandschakelaar bedraad omzetten naar een remote. Dat zou toch moeten kunnen?

De nieuwe trend is je Pc op je bureau neerzetten zodat je minder ruimte hebt en je de mooie onderdelen kan showen. Misschien moet je dat ook proberen, krijg je meer vrienden van

• dynam!ke
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 17:24
Hey! Hier 4 Hue lampen als hoofdverlichting in de woonkamer. We bedienen ze puur met Alexa. Ik had eerst dimmers in de muur, maar sinds de Hue's vervangen door schakelaars die permanent aan staan. De schakelaars zijn er nu eigenlijk voor de sier.

Wat we graag zouden willen is, parallel aan de Alexa bediening, ook gewoon dimmers op hun oude plekje op de muur.

Maar zoiets lijkt niet te bestaan? Een universele wandcontactdoos inbouwunit waar je gewoon een standaard ronde draai/druk-dimknop frontje op zet. Dat wil toch iedereen die vanuit een niet-Hue situatie upgrade? Waarom bestaat dat niet?

• RC2
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 13:58

RC2

Resistance is futile

Er zijn wel zijn zigbee schakelaars. Een zigbee dimmer zou mooi zijn. Nog mooier zou ik het vinden als er een inbouw module kwam die je bij je bestaande schakelaar of dimmer kon zetten en je zichtbaar niets anders had, goed voor de wpf. En dan ook nog met hue kon bedienen of eventueel met home assistent, domoticz oid.

Who wants to life forever anyway...

• Devian
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 17:42
Philips Hue via Philips Entertainment gelinked aan de pc...en dan een MP3 afspelen via Winamp en Milkdrop...erg gaaf! Even snel 2 filmpjes geschoten voor het idee:

• TFHfony
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 17:37

TFHfony

Professional Weirdo

quote:
spaceboy schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 13:07:
[...]

Echt ellendig he, die Hue Addiction. Ik wil nu echt stoppen, deze week 2 lampen plus 2 lightstrips in de keuken gehangen. Zat net te rekenen, heb nu 21 Hue lampen hangen. Echt te gek eigenlijk :(
Herkenbaar. Nog geen 4 maanden geleden mijn Hue Startkit gekocht en inmiddels 14 lampen, 3 Living Whites Pluggen en 2 Osram Smart+ pluggen verder. |:( :X
Oh ja... en 1 Hue Tap en 3 Hue Dimmers....

TFHfony wijzigde deze reactie 23-02-2018 13:47 (4%)

www.file-hunter.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

• wim-vdv
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 18:02
quote:
ghc3010 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 16:50:

Wat ik wil
Volgens mij zou dit met All4Hue wel moeten lukken. Als je voor één bewegingssensor programmeer, kan je dat binnen All4Hue doen met twee Rules en één Timer:
Rule A: Conditions: Als beweging gedetecteerd en als donker/ Actions: Zet lamp aan, en Stop timer
Rule B: Conditions: Als geen beweging gedetecteerd/ Actions: Start Timer
Timer: Na ingestelde periode/ Action: Zet lamp uit

In jou geval zou je het met 6 regels en 3 timers kunnen doen:
  • Rule 0A: Conditions: Als beweging gedetecteerd in Hal0 en als donker/
    Actions: Zet lamp Hal0 aan, zet lamp Hal1 aan, Stop Timer0, Stop Timer1
  • Rule 0B: Conditions: Als geen beweging gedetecteerd in Hal0/
    Actions: Start Timer0, Start Timer1
  • Rule 1A: Conditions: Als beweging gedetecteerd in Hal1 en als donker/
    Actions: Zet lamp Hal0 aan, zet lamp Hal1 aan, zet lamp Hal2 aan, Stop Timer0, Stop Timer1, Stop Timer2
  • Rule 1B: Conditions: Als geen beweging gedetecteerd in Hal1/
    Actions: Start Timer0, Start Timer1, Start Timer2
  • Rule 2A: Conditions: Als beweging gedetecteerd in Hal2 en als donker/
    Actions: Zet lamp Hal1 aan, zet lamp Hal2 aan, Stop Timer1, Stop Timer2
  • Rule 2B: Conditions: Als geen beweging gedetecteerd in Hal2/
    Actions: Start Timer1, Start Timer2
  • Timer0: Na ingestelde periode/ Action: Zet lamp Hal0 uit
  • Timer1: Na ingestelde periode/ Action: Zet lamp Hal1 uit
  • Timer2: Na ingestelde periode/ Action: Zet lamp Hal2 uit

wim-vdv wijzigde deze reactie 23-02-2018 14:04 (2%)
Reden: uitlijning

• Da_maniaC

Da_maniaC

quote:
Ed_L schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 13:24:
Ondertussen heb ik 50 GU10 spots in huis en nog 24 andere spots (meest GU4). Het overgrote deel van de GU10's is nog 50W halogeen, dus het loont om die naar LED om te zetten. Om de prijs heb ik nu de eerste vier Ikea Tradfri geplaatst als test. Helaas krijg ik out-of-the-box maar één spot aan de Hue bridge gekoppeld, dus zal er toch tijdelijk een Ikea bridge + remote moeten komen.

Ik vind het nog wel erg jammer dat er geen goed schakel;materiaal lijkt te zijn. Voor z-wave heb je de Fibaro inbouwmodules. Die zou ik eigenlijk ook voor Zigbee LL willen zien. Gewoon je wandschakelaar bedraad omzetten naar een remote. Dat zou toch moeten kunnen?
Jeetje! Als je nog Hue GU10 spots in de aanbieding hebt, dan heb ik wel interesse. 8)7

Punt 2: Busch jaeger heeft wel Zigbee schakelmateriaal wat je echt in kan bouwen en samen kan werken met Hue. Het is echter niet goedkoop.
Ik heb zelf (een aantal posts terug) over een andere methode gelezen met Gira schakelmateriaal.
Gira heeft ook schakelaars met een EnOcean module. Deze kan je eruit halen en de EnOcean module uit de Philips Tap er in plaatsen. Hoeft geen 230v op, dit werkt dan wel draadloos.

De manier waarop Fibaro schakelaars werken is simpelweg anders dan Hue vrees ik (daar stuur je de Fibaro switch aan, heeft deze soms ook nog een ingang voor input van de schakelaar en stuur je niet de lamp aan zoals bij Hue).

• wim-vdv
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 18:02
quote:
Ethirty schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 18:09:
[...]
Ik heb een sensor in de badkamer voor random licht, maar ook een tap die het licht permanent aanzet. Als de bewegingssensor eerst afgaat, kan ik het licht wel "permanent" aanzetten, maar die overruled de timer niet en gaat het licht alsnog uit na een aantal minuten (erg fijn als je onder de douche staat en het is ineens pikkedonker :'), eerst testen dus)
Dit kan je ook met All4Hue instellen. Hier moet je dan een Memory Sensor (variabele) voor aanmaken en deze hernoemen naar b.v. “Badkameraan”. Ook nog een Timer maken "BK" met je gewenste uitschakeltijd.
  • Rule1: Conditions: Als op Tab schakelaar1 gedrukt /
    Actions: Zet lamp aan; Save value 1 in Sensor Badkameraan; Stop timer BK
  • Rule2: Conditions: Als op Tab schakelaar2 gedrukt /
    Actions: Zet lamp uit; Save value 0 in Sensor Badkameraan
  • Rule 3: Conditions: Als beweging gedetecteerd en als donker/
    Actions: Zet lamp aan, en Stop timer BK
  • Rule 4: Conditions: Als geen beweging gedetecteerd en Memory Sensor Badkameraan=0/
    Actions: Start Timer BK
  • Timer BK: Na ingestelde periode/ Action: Zet lamp uit
Op deze manier wordt de lamp door de timer alleen uitgezet als de lamp niet handmatig is aangezet.

wim-vdv wijzigde deze reactie 23-02-2018 17:38 (0%)
Reden: Tekst correctie

Pagina: 1 ... 97 98 99 Laatste

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*