Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

[Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 2 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 89 ... 92 Laatste
Acties:

• meesje
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 21:53
quote:
HomeAut schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 20:53:
[...]

Je zet niet recht? Je zegt hetzelfde als ik?

[...]

Die bestaat dus wel. Ik heb zélf een JN5169 gebaseerde schakelaar ontwikkeld die als Philips Dimmerswitch op het netwerk zit. Dat vertel ik notabene in de posting waarop je reageert. End ie werkt, zolang ik het Philips Vendor ID erin laat staan. Voor de hue app en hub etc, is het dan 'gewoon' een philips dimmerswitch. Dat werkt, en zo gebruik ik hem.

Verander ik nu in de code de vendor_id (ja exact, die bestaat), van 0x100b (=philips) naar iets anders, dan werkt ie niet meer.

QED.

Inhoudelijk; op meesje en anderen; of het spul vendor locked is, is heel on topic en gaat over Hue. Idem de discussies over zigbee. Er komen nogal wat 'klachten' tevoorschijn die hun basis hebben in niet weten hoe het systeem werkt. Het is dan goed als mensen uitleggen hoe het - volgens hun - werkt.

Dat is niet belerend bedoeld. Mensen, en zeker tweakers, kunnen er niet zo goed tegen als iemand anders het beter lijkt te weten, en reageren daar snel boos op of vatten het als belerend op. Je kunt ook zeggen 'goh dat wist ik niet' of 'daar ben ik het niet mee eens', zonder allemaal ad hominemn aanvallen te plegen.

Op andere vlakken mogen anderen mij uitgebreid de les lezen, maar op dit vlak weet ik vrij goed hoe het zit, en leg ik dat graag uit als ik merk dat mensen ergens iets vertellen wat niet klopt.

Als een niet-geinformeerd iemand dit draadje zo zou gaan lezen, zou ie kunnen denken dat alles zomaar samenwerkt met de Philips spullen (wat niet zo is) of dat er allemaal onverklaarbare grote onbruikbare latencies in het geheel zitten. Wat ook niet zo is. Dus geef ik daar tegengas op.

Wellicht moeten mensen een swat minder prikkelbaar reageren of het gelijk als belerend opvatten, als iemand iets wat zij gezegd hebben, tegenspreekt? ;)
Wel goed lezen he ;) Ik heb @wimmel_1 al gelijk gegeven over zigbee etc. En zoals ik al aangaf, je hebt ongetwijfeld heel veel kennis van zaken. Ik blader je verhalen ook wel door (en doe er mijn voordeel mee) maar ik zou wel je schrijfstijl een beetje veranderen. Een zin als ‘Ik zie wél verschil’ zou ik niet gebruikt hebben. Waarom de klemtoon? Dat ‘verschil’ komt opeens uit de lucht vallen. Ik heb toch helemaal geen clouddienst oid genoemd. Verder veel lof over je kennis hoor!

• HomeAut
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 13-01 21:01
quote:
Ino Dekker schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 21:30:
Nee, die zijn niet hetzelfde en het zegt niets over het voldoen aan de zigbee specificatie.
Nee, het zegt alleen iets over de naam die de developer (in dit geval, ik) eraan gegeven heeft. In uitgaande communicatie wordt gewoon de juiste term gebruikt.
quote:
Als jij mij een sniffer log kan laten zien waarin vendor_id = 0x1234 (of iig anders dan 0x100b), maar waar manufacturer code bij ZCL manufacturer specifieke attributen/commando's wel 0x100b is en het niet wil werken, dan neem ik het van je aan.
Dat soort zaken zie je helemaal niet in een sniffer log, want is encrypted.

Ik wil het graag omdraaien. Jij beweert namelijk dat iets kan. Laat het maar zien dan. Laat maar zien hoe jij een 3rd party schakelaar in je app hebt op je mobiel.

• wimmel_1
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online

wimmel_1

Intentionally Left Blank

quote:
HomeAut schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 21:32:
[...]

Nee, het zegt alleen iets over de naam die de developer (in dit geval, ik) eraan gegeven heeft. In uitgaande communicatie wordt gewoon de juiste term gebruikt.

[...]

Ik wil het graag omdraaien. Jij beweert namelijk dat iets kan. Laat het maar zien dan. Laat maar zien hoe jij een 3rd party schakelaar in je app hebt op je mobiel.
Hmmm..... Spullen welke encrypted zijn zijn niet onzichtbaar, hé. Wél onleesbaar als het goed is, maar als dat soort verkeer over een (lokaal) netwerk gaat dan wordt 't alleen maar interessanter om 't te kunnen decrypten (gewoon omdat 't kán, dus). Encryptie gebeurd met een "sleutel" welke beide devices in deze op voorhand al moeten hebben want je kunt een koppeling tot stand brengen zónder internetverbinding (én dus zónder een certificate server als "trust" o.i.d.).....

Why do subtitles never really tell you what's going on?

• HomeAut
quote:
wimmel_1 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 21:56:
Hmmm..... Spullen welke encrypted zijn zijn niet onzichtbaar, hé. Wél onleesbaar als het goed is, maar als dat soort verkeer over een netwerk gaat dan wordt 't alleen maar interessanter om 't te kunnen decrypten (gewoon omdat 't kán, dus). Encryptie gebeurd met een "sleutel" welke beide devices in deze op voorhand al moeten hebben want je kunt een koppeling tot stand brengen zónder internetverbinding (én dus zónder een certificate server o.i.d.).....
By all means, schrijf jij een sniffer die voor mij het encrypte verkeer decrypt, en dan zal ik de gevraagde screenshots posten. Ik gebruik een CC2531 gebaseerde sniffer.

• Ino Dekker
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 15-01 21:39

Ino Dekker

Mr. Guide

quote:
HomeAut schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 21:32:

Hoe ben jij dan in staat om een Philips dimmer switch na te bouwen? Je zult toch ergens de decryptie keys hebben. Als je die hebt lukt het je ook wel sniffer verkeer te decrypten. Kijk anders eens naar ccsniffpiper

Misschien begrijp ik je verkeerd, want je hebt het over de app. Zoals ik gisteren al aangaf kun je bij een 3rd party switch er niet van uit gaan dat de button events exact hetzelfde zijn als bij de switch van Philips. Heeft hij ook 4 buttons? Dezelfde type events? Waar blijkt dat uit?

Ik ben tevreden met de Philips dimmer switch, dus geen reden voor mij tijd te gaan besteden aan het bijna nabouwen daarvan. Je hoeft het verder niet van me aan te nemen hoor, maar een exacte kopie van een dimmer switch is waarschijnlijk niet je doel...

- New DIY Speakers: Speakerworld Scirocco Center & .5 Surrounds

• HomeAut
quote:
Ino Dekker schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 22:44:
Hoe ben jij dan in staat om een Philips dimmer switch na te bouwen? Je zult toch ergens de decryptie keys hebben. Als je die hebt lukt het je ook wel sniffer verkeer te decrypten. Kijk anders eens naar ccsniffpiper
De encryptie zit gewoon in de NXP zigbee stack. Daar heb je verder geen keys voor nodig. Ik heb dit allemaal al een keer verteld, maar nogmaals dan. Om een willekeurig device als philips dimmer switch te laten werken, moet je het volgende doen:

1) het mac adres moet de philips prefix hebben. Zie hier meer informatie over MAC adressen:
Wikipedia: MAC address

Let vooral hierop:

Er is dus een deel van het adres manufacturer specifiek. Dat moet dus het philips gedeelte zijn in dit geval.

2) het manufacturer_id (wat ik vendor_id noem in mijn code) moet 0x100b zijn (=philips)

3) de naam van de fabrikant moet 'philips' zijn

Vervolgens moet je device de juiste clusters/endpoints/etc maken. Voor een philips dimmer switch is dat:

Doe dat, en je hebt een device wat je in je app terug ziet als philips dimmer switch.
quote:
Misschien begrijp ik je verkeerd, want je hebt het over de app. Zoals ik gisteren al aangaf kun je bij een 3rd party switch er niet van uit gaan dat de button events exact hetzelfde zijn als bij de switch van Philips. Heeft hij ook 4 buttons? Dezelfde type events? Waar blijkt dat uit?
Ik denk écht dat je je dan eerst moet verdiepen in hoe e.e.a. werkt. Om hier nou een hele cursus 'Zigbee development' neer te pennen, gaat te ver.

Ik kan je wel mijn huidige use case geven. Zoals gezegd gebruik ik overal hue. Maar hue heeft alleen een tap switch, een dimmer switch en een bewegingssensor. Nu heb ik ook plekken waar ik een magneetschakelaar wil gebruiken. Die bestaan echter niet. Dus heb ik van KAKU/Trust een Zigbee magnetische switch gekocht. Hierin zit een NXP JN5169 chip. Deze kun je zelf herprogrammeren.

Zie hier bv iemand die op basis van één zo'n device een endpoint heeft gemaakt voor iets van 4-5 RGB lampen:
https://peeveeone.com/?p=405

De 'link key' van philips is officieel geheim, maar is officieus overal te vinden, zie bv. https://twitter.com/hanno/status/667996639890681857. Deze wordt overigens hiervoor helemaal niet gebruikt.

Die magneetschakelaar heeft overduidelijk fysiek geen 4 knoppen en lijkt in niets op de dimmerswitch. Dat is totaal niet relevant. In de code heeft hij gewoon de 4 knoppen, in de zigbee stack ook. Codetechnisch heb ik 1 knop echt geimplementeerd (dat is de eigenlijke magneetschakelaar) en zijn de overige 3 'loze knoppen'.

Als ik nu in de config van deze code opneem dat het een philips dimmerswitch is, de philipx mac-prefix gebruik, en de philips manufacturer code, dan werkt dit. Dan zie ik hem als dimmerswitch in de app, en kan ik aan knop één van die dimmerswitch, de door mij gewenste magneetschakelaar-actie zetten.

dit werkt en heb ik zo in gebruik.

Open ik nu de code en verander ik alleen het vendor_id (wat in de zigbee stack manufacturer code genoemd wordt), dan werkt ie niet meer.

Is het zo duidelijker uitgelegd?
quote:
Ik ben tevreden met de Philips dimmer switch, dus geen reden voor mij tijd te gaan besteden aan het bijna nabouwen daarvan. Je hoeft het verder niet van me aan te nemen hoor, maar een exacte kopie van een dimmer switch is waarschijnlijk niet je doel...
Is inderdaad niet mijn doel. Mijn doel heb ik al behaald. Het is een beetje een hackoplossing. Je kunt in de app nu eenmaal (vanwege de vendor lock, dus) niets anders hebben dan een philips tap, een philips dimmerswitch of een philips bewegingssensor hebben. Dus als je iets in die app wil hebben wat niet philips is, zul je het ALTIJD moeten vermommen als één van die drie philips devices.

HomeAut wijzigde deze reactie 05-01-2018 23:01 (5%)

• WillemDD
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 16-01 15:41
Na al een aantal omgebouwde taps in huis te hebben, toch ook maar besloten om een Busch-Jaeger aan te schaffen.
Deze: https://www.goedkopermets...ure-linear-studiowit.html

Nu krijg ik deze niet goed aan de praat. Gekoppeld aan het netwerk door beide knoppen 5 sec ingedrukt te houden en daarna 2 sec rechts ingedrukt te houden.
Om de een of andere reden kan ik de lampen wel uitzetten met de schakelaar, maar geen scenes aanzetten. Iemand enig idee? Op internet heb ik nog weinig kunnen vinden.

• pixels66
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 01:49
quote:
dragon2 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 18:22:
[...]

Zoals eerder aangegeven, die motionsensor zou gewoon niets moeten doen voor 17:00 uur, als je dat niet wil. "Do nothing" dus, ipv "zet een scene indien beweging+te donker". En als hij dan nog steeds aangaat voor 17:00 dan komt dat ergens anders door, een timer ofzo.

Hoe heb je dat "ingesteld dat deze vanaf 17.00 actief wordt" nou precies ingeregeld dan?
Dit zou goed moeten werken namelijk:
[afbeelding]
Dit is hoe ik het heb. Verder geen timers oid. Heb hem ook al verwijderd, gereset en opnieuw toegevoegd. Het heeft toch iets met die daglicht schuif te maken vermoed ik, want als het vrij donker begint te worden in de hal begint dit gedonder..

• pixels66
quote:
meesje schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 19:10:
[...]

Ik heb de motion sensor via HomeKit geconfigureerd: bij beweging na 16.30 dan lampen aan. Heb je toevallig ook HomeKit dan kun je het via die weg proberen.
O ja, mocht je HomeKit hebben dan moet je wel expliciet aangeven in de hue app dat de motion sensor in de woning app wordt geconfigureerd. Indien in zowel de woning app als de hue app, dan kun je raar gedrag krijgen.
Geen homekit hier, dus dat is geen optie, maar toch bedankt voor de reactie!

• wimmel_1
  • Niet online

wimmel_1

Intentionally Left Blank

quote:
pixels66 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 23:55:
[...]

Geen homekit hier, dus dat is geen optie, maar toch bedankt voor de reactie!
Hier zojuist ook maar eens even een sensor helemaal "dicht" gezet in de HUE App (iOS) en er komt dan ook te staan dat de lampen "NIET GEACTIVEERD" zullen worden...... Loop ik de trap op (waar die sensor aan gekoppeld is): Gaan de lampen alsnog automagisch branden... 8)7

Misschien eens een "BUG" melden bij Philips :9

Why do subtitles never really tell you what's going on?

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 23:17
quote:
WillemDD schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 23:52:
Na al een aantal omgebouwde taps in huis te hebben, toch ook maar besloten om een Busch-Jaeger aan te schaffen.
Deze: https://www.goedkopermets...ure-linear-studiowit.html

Nu krijg ik deze niet goed aan de praat. Gekoppeld aan het netwerk door beide knoppen 5 sec ingedrukt te houden en daarna 2 sec rechts ingedrukt te houden.
Om de een of andere reden kan ik de lampen wel uitzetten met de schakelaar, maar geen scenes aanzetten. Iemand enig idee? Op internet heb ik nog weinig kunnen vinden.
Heb je dan ook al wel scenes ingeprogrammeerd in de schakelaar? Zo ja, hoe?

Lijkt me dat het daar fout is gegaan.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• WillemDD
quote:
Xander schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 00:21:
[...]

Heb je dan ook al wel scenes ingeprogrammeerd in de schakelaar? Zo ja, hoe?

Lijkt me dat het daar fout is gegaan.
Er zitten 2 knoppen op die ik dus wil programmeren. Voor zover ik begrijp:
Knop 15 sec inhouden.
Lampen op de juiste state zetten
Korte druk op de knop
... zou moeten werken maar ondanks dat ik de lampen in aan state heb, schakelt de knop ze uit. Ding is wireless btw.

• Xander
quote:
WillemDD schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 00:24:
[...]

Er zitten 2 knoppen op die ik dus wil programmeren. Voor zover ik begrijp:
Knop 15 sec inhouden.
Lampen op de juiste state zetten
Korte druk op de knop
... zou moeten werken maar ondanks dat ik de lampen in aan state heb, schakelt de knop ze uit. Ding is wireless btw.
Vergeet je de eerste stap niet?

1. Alle lampen die je wilt beďnvloeden aan zetten
2. De knop langer dan 15s inhouden
3. De lampen in de gewenste state zetten
4. De knop kort indrukken

• WillemDD
quote:
Xander schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 00:38:
[...]

Vergeet je de eerste stap niet?

1. Alle lampen die je wilt beďnvloeden aan zetten
2. De knop langer dan 15s inhouden
3. De lampen in de gewenste state zetten
4. De knop kort indrukken
Ja, de lampen staan aan als ik ze probeer in te stellen. Vergeten erbij te zetten. 8)7

• ToyotaMR2
  • Laatst online: 21:56
Begrijp ik het goed en kun je op deze manier ook individuele lampen binnen meerdere groepen koppelen aan 1 knop van een Tap?

TK: Lenzers LEW102 horloge

• Xander
quote:
ToyotaMR2 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 09:33:
Begrijp ik het goed en kun je op deze manier ook individuele lampen binnen meerdere groepen koppelen aan 1 knop van een Tap?
Reageer je op ons? Dan nee. Deze uitleg slaat op de Busch Jaeger Zigbee zenders, niet op een Tap.

Als je even in de API duikt is het trouwens prima mogelijk om indiciduele lampen binnen meerdere groepen te koppelen aan 1 knop van een Tap. Je kunt dan zelfs nog extra lichtgroepen maken die weer los staan van de "kamers" en die vervolgens bedienen. Mogelijk krijg je dit met één van de 3rd party apps ook voor elkaar (iConnectHue, All4Hue ofzo, ik ken ze niet).

• Tylen
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 22:22

Tylen

NK ProCup 600 #56

(jarig!)
Anders gaan jullie even in het BJ topic verder zonder het hier te vervuilen. 😁

A wise man once said: 'Work is not a place."

• meesje
quote:
ToyotaMR2 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 09:33:
Ik wil niet elke keer hier het hebben over HomeKit, maar in HomeKit kun je wel direct individuele lampen aansturen via een knop op de de Hue Tap. Destijds viel me al (negatief) op dat je in de Hue Tap perse met kamers/groepen moest werken. Dat hoeft met HomeKit niet.

• mediumdry
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 16-01 09:18
Bij Alexa kan je ook groepen maken die Rooms, Lampen en Scenes kunnen combineren. Het geeft je meer vrijheid maar maakt ook dat namen niet altijd 1 op 1 te mappen zijn tussen hoe knoppen, apps en voice ze kennen.

• ToyotaMR2
  • Laatst online: 21:56
Is leuk dat HomeKit het kan, maar niet iedereen gebruikt Apple.
En A4H vind ik maar een k*t app, maar dat ligt vast aan mijn gebrek van kennis binnen die app.

TK: Lenzers LEW102 horloge

• Ino Dekker

Ino Dekker

Mr. Guide

quote:
HomeAut schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 22:58:
Ik denk écht dat je je dan eerst moet verdiepen in hoe e.e.a. werkt. Om hier nou een hele cursus 'Zigbee development' neer te pennen, gaat te ver.
Ik vind het jammer dat je niet verder wil kijken dan je neus lang is en maar aanneemt dat jij er alles van weet en als anderen je proberen te helpen waar zij denken dat je aannames niet correct zijn, je ze als onwetend bestempeld.

• meesje
quote:
ToyotaMR2 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 10:15:
En A4H vind ik maar een k*t app, maar dat ligt vast aan mijn gebrek van kennis binnen die app.
Natuurlijk ben ik me er van bewust dat niet iedereen Apple gebruikt. Het was maar een tip: stel je hebt wel een ipad dan had je HomeKit kunnen proberen.
Verder denk ik dat je inderdaad 3rd party apps moet gaan gebruiken. Zo niet, dan houdt het app en moet je leven met de beperkingen van de Hue app (of kijken naar hue labs of daar wellicht, ooit, een geschikte lab voorbij komt). Als laatste optie: je kunt natuurlijk ook zelf gaan programmeren, maar dat lijkt me gezien je de a4h app niks vindt, geen optie. ;)

• RensJ
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 15-01 09:16
quote:
Sunri5e schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 14:19:
[...]

Ik heb gister hetzelfde gedaan. Het kost even wat tijd en wat tutorials lezen/kijken maar het is goed te doen en het functioneert prima. Je merkt het verschil niet tussen Hue lampen en die van de Ikea.
En dat is dus zonder die gateway van IKEA mogelijk?

Ga zo die kant op en is 45 minuten rijden dus ik heb er weinig zin in om achteraf alsnog die gateway/bridge te moeten halen.

Of is het advies om dat ding sowieso mee te nemen? Wil alles via Hue laten lopen namelijk.

(Jaja ik weet het, bestellen... Maar toen ik gisteren liet vallen dat ik bij de IKEA zou bestellen, vond de vrouw het wel een goed idee om even echt die kant op te gaan...)

• meesje
quote:
RensJ schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 11:23:
[...]

Ga zo die kant op en is 45 minuten rijden dus ik heb er weinig zin in om achteraf alsnog die gateway/bridge te moeten halen.

Of is het advies om dat ding sowieso mee te nemen? Wil alles via Hue laten lopen namelijk.

(Jaja ik weet het, bestellen... Maar toen ik gisteren liet vallen dat ik bij de IKEA zou bestellen, vond de vrouw het wel een goed idee om even echt die kant op te gaan...)
Wees er wel van bewust dat je zonder gateway van Ikea niet toekomstige firmware updates kunt installeren.

Sterkte in de Ikea.... ;)

• RensJ
Ok dan neem ik er toch maar 1 mee. Zullen er wel meer in de buurt zijn die hem later nodig hebben.

En bedankt, zal het nodig hebben.

• meesje
quote:
RensJ schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 12:02:
Ok dan neem ik er toch maar 1 mee. Zullen er wel meer in de buurt zijn die hem later nodig hebben.

En bedankt, zal het nodig hebben.
Door jou heb ik zojuist even op de ikea website gezocht op tradfri. Ze hebben ook GU10 lampen (7 euro p/st). Ik heb er twee nodig voor in de afzuigkap in de keuken. Ik weet niet hoe duur normale GU10 lampen kosten, maar 7 euro vind ik geen geld. Dat is het ‘spelen’ wel waard. ;)

O ja, voor tradfri hebben we een apart topic. Die ga ik ook maar eens bookmarken.

• Sunri5e
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 23:58
quote:
RensJ schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 11:23:
[...]

Ja zonder gateway is het mogelijk.

• HomeAut
quote:
Ino Dekker schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 10:17:
Ik vind het jammer dat je niet verder wil kijken dan je neus lang is en maar aanneemt dat jij er alles van weet en als anderen je proberen te helpen waar zij denken dat je aannames niet correct zijn, je ze als onwetend bestempeld.
Ik bestempel niemand als onwetend. Ik stel dat Hue vendor locked is, en onderbouw dat. Ik vind het jammer dat jij, bij gebrek aan argumenten, constant met ad hominem geneuzel aankomt. Hou je eens bij argumenten.

• Miki
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 00:20
quote:
ToyotaMR2 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 10:15:
Eens ik heb liever ook geen HomeKit integratie ondanks dat het wellicht eea meer kan. Apple’s vendor lockin vind ik vervelender dan wat Philips nu doet met Hue. Het zo in elkaar dat alles je er optimaal gebruik van wilt maken je nagenoeg allerlei Apple apparaten en diensten moet afnemen en daar heb ik een broertje dood aan.

• meesje
quote:
HomeAut schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 13:00:
[...]

Ik bestempel niemand als onwetend. Ik stel dat Hue vendor locked is, en onderbouw dat. Ik vind het jammer dat jij, bij gebrek aan argumenten, constant met ad hominem geneuzel aankomt. Hou je eens bij argumenten.
Jij bekijkt het vanuit de techniek, maar kijk nu eens naar de definitie van vendor lock-in.

Vendor lock-in maakt een klant afhankelijk van een leverancier voor producten en diensten, omdat hij niet in staat is om van leverancier te veranderen zonder substantiële omschakelingskosten of ongemak.
Twee belangrijke termen: ongemak en substantiële kosten.

Philips Hue ondersteunt ook HomeKit, de thuisautomatisering standaard van Apple welke nu pas breder support krijgt van diverse fabrikanten. M.i. is Philips Hue door het compatible zijn met Apple HomeKit juist niet vendor locked. Als je nu je Hue lamp stuk gaat, kun je deze eenvoudig wisselen door een exemplaar van Ikea Tradfri.

Dus: zonder ongemak en geen kosten. Je hebt het al eerder in deze discussie geroepen, maar bij deze is het echt “discussie gesloten”.

• HomeAut
Goed, en nu wil ik graag een homekit device zien wat ik vanuit de hue app kan bedienen?

Dat het interfaced met spullen van derden, heeft niets te maken met of het al dan niet vendor locked is.

• meesje
quote:
HomeAut schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 13:33:
Goed, en nu wil ik graag een homekit device zien wat ik vanuit de hue app kan bedienen?

Dat het interfaced met spullen van derden, heeft niets te maken met of het al dan niet vendor locked is.
Wat begrijp je niet van de definitie? Ik haal nog een goed concreet voorbeeld aan. Gisteren plaats je nog een opmerking van dat anderen niet reageren als ‘zo heb er niet tegenaan gekeken’. Wat doe jij nu? Precies hetzelfde! Je blijft in je eigen wereldje denken en niet van ‘goh, inderdaad een andere standaard, dat zou misschien betekenen van geen vendor lock’.

Ik begrijp nu heel goed de ergernis van @Erik1971 van een paar dagen geleden. Het gaat niet om het belerend zijn (oid), maar om het eigenwijs zijn. Waarom kun je niet reageren van inderdaad dat geeft een andere kijk op de zaak? (Iets wat je zelf aangeeft)

Je zit je helemaal te focussen op de bits and bytes en programmacode, maar de fabrikant heeft toch een standaard omarmt wat er voor zorgt dat meer produkten met elkaar kunnen communiceren en uitwisselbaar zijn. Om mijn thuisautomatisering uit te breiden, ben ik nu niet verplicht om bij Hue te blijven.

• J. de Sloper
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 22:32
Voelt iemand zich geroepen om een topic over vendor lock te starten zodat we het hier weer over Hue en aan Hue koppelbare accessoires kunnen hebben?

Ik heb een vraag, ik wil de TL verlichting in de kelder vervangen door LED en dan het liefst door een ledtube die te koppelen is met de Hue Bridge. Ik heb een uurtje zitten googelen en ik heb alleen iets kunnen vinden over de Oram SubstiTube connected serie die schijnbaar via Zigbee geschakeld kan worden (Osram SubstiTUBE ST8AU-1.2m-16W-865-CON G13). Is er iemand die hier ervaring mee heeft icm de Hue Bridge?

http://www.leuchtstark.de...203fbe&listtype=list&&amp;

• Erik1971
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 16-01 15:27
quote:
HomeAut schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 13:33:

Kijk dat is een goede vraag!

En die is heel makkelijk te beantwoorden, Philips Hue app is niet voor het configureren en automatiseren van Homekit devices, maar om Philps producten aan de Philips Hue bridge toe te voegen en omdat Philips ZLL gecertificeerd is betekend dit dat je ook ZLL Lampen van andere partijen kunt toevoegen.

Voor Homekit zijn er genoeg Apps te krijgen waarmee je spullen van de verschillende fabrikanten die Homekit gecertificeert zijn kunt bedienen en configureren, Apple Home en zelf gebruik ik Eve die na mijn mening net iets overzichtelijker is dan de Apple Home app.

Om terug te komen op je Vendor Lock discussie;

Het toevoegen van andere ZLL gecertificeerde controller devices aan een ZLL Controller Bridge is helaas niet beschreven in de ZLL specificatie, vandaar dat Philps, maar ook andere ZLL aanbieders met een bridge, hiervoor een Manufactor specifieke oplossing hebben bedacht om hun eigen controllers aan hun ZLL Controller bridge toe te voegen. Dit gaat buiten ZLL of enig ander ZigBee profiel om.

Omdat een fabrikant van zo'n systeem wel zeker wil weten dat een product goed werkt met hun specifieke niet standaard oplossing, willen ze alleen producten toe laten die aan hun specificaties voldoet (anders krijg je allerlei interoperability problemen).

Vandaar dat ze dan in dit geval kijken naar een aantal eigenschappen van zo'n product, zoals Manufactor Id, voordat ze een device toelaten op hun bridge. Omdat dit in de regel alleen producten zijn van dezelfde fabrikant snap ik dat je dit als een Vendor Lock ervaart.

Als je wat meer verdiept in de ZLL specificatie zul je er ook achter komen dat zo'n ZLL Controller Bridge eigenlijk best wel matig is beschreven, als je een bridge zou maken die alleen maar toestaat wat de specificatie beschrijft, dan is het eigenlijk niets meer dan een remote control. Dit was eigenlijk ook het punt wat ik de hele tijd wilde maken.

Waar ik voor de volle 100% met je eens ben is met de vraag waarom je een 3rd party App nodig hebt (of rechtstreeks via Api) om een 3rd Part ZLL Controller device aan je ZLL netwerk toe te voegen en dat dit niet netjes met de Philips app is opgelost.

Verder hoop ik dat met ZigBee 3.0 of wellicht een latere iteratie van de ZigBee specificatie, het probleem met de bridge wordt opgelost, want voor een normale niet technische gebruiker is het niet duidelijk hoe de verschillende systemen nu het probleem met ZLL bridge en andere ZLL controllers hebben opgelost.

• meesje
quote:
J. de Sloper schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 14:19:
Voelt iemand zich geroepen om een topic over vendor lock te starten zodat we het hier weer over Hue en aan Hue koppelbare accessoires kunnen hebben?

Ik heb een vraag, ik wil de TL verlichting in de kelder vervangen door LED en dan het liefst door een ledtube die te koppelen is met de Hue Bridge. Ik heb een uurtje zitten googelen en ik heb alleen iets kunnen vinden over de Oram SubstiTube connected serie die schijnbaar via Zigbee geschakeld kan worden (Osram SubstiTUBE ST8AU-1.2m-16W-865-CON G13). Is er iemand die hier ervaring mee heeft icm de Hue Bridge?

Ik heb het ook geopperd, maar daar zijn anderen het niet mee eens, he @wimmel_1 ;)
Hebben we hier ook een moderator? ;)

Ik ben benieuwd naar de reacties op je vraag. Vervanging van TL verlichting zullen wel meerdere mensen tegen aan lopen. C’est moi (maar dan in de garage).

meesje wijzigde deze reactie 06-01-2018 14:28 (7%)

• ibeerens
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 14-01 21:19
Ik heb voor in de keuken 3 x Philips Hue White ambiance GU10 besteld. Het licht wat er van afkomt valt tegen. Zijn er oplossingen voor van Hue of andere merken die te combineren zijn met de Philips Hue controller die meer licht produceren?

• Ino Dekker

Ino Dekker

Mr. Guide

quote:
HomeAut schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 13:00:
Lets agree to disagree.

Ik probeer je te helpen door aan te geven dat een aantal van jou aannames mijns inziens niet correct zijn. Dat jij dan aanhaalt dat ik mij maar eens moet gaan verdiepen in de materie omdat jij het niet met mijn suggesties eens bent is jammer. Jij bent hier echt niet de enige met zigbee kennis. Het feit dat we het niet met elkaar eens zijn geeft al aan dat de zigbee specificaties toch niet allemaal zo eenduidig zijn. Dat zelfde geldt voor de referentie implementaties van chip vendors, anders was de interoperability niet zo'n probleem als het nu is.

Dat jij het vendor lock vindt is jou mening en da's prima, dat heb ik in mijn eerste post donderdag al aangegeven. Of ik het daar mee eens ben doet ook helemaal niet ter zake.

Overigens vind ik HomeKit meer een vendor-lock van Apple dan van Philips of Ikea. Probeer maar eens Siri wakker te krijgen met je Google Home of Amazon Echo. ;)

• meesje
quote:
ibeerens schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 14:38:
Ik heb voor in de keuken 3 x Philips Hue White ambiance GU10 besteld. Het licht wat er van afkomt valt tegen. Zijn er oplossingen voor van Hue of andere merken die te combineren zijn met de Philips Hue controller die meer licht produceren?
Zie mijn post in het ikea tradfri topic.
meesje in "IKEA TRĹDFRI - Ervaringen & discussie"
De lampen van Ikea zijn 400 lumen (tegen 250 van Hue).

Ik ben trouwens blij met me vraag en opmerking. Ik had nog niet naar het aantal lumen gekeken. 250 is dus volgens jou niet voldoende. Dan ga ik helemaal die van Ikea proberen. 7 euro per stuk is geen geld. Dat is maar een paar euro duurder dan een gewone GU10 lamp.

meesje wijzigde deze reactie 06-01-2018 14:46 (20%)

• RensJ
quote:
meesje schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 14:40:
[...]

Zie mijn post in het ikea tradfri topic.
meesje in "IKEA TRĹDFRI - Ervaringen & discussie"
De lampen van Ikea zijn 400 lumen (tegen 250 van Hue).

Ik ben trouwens blij met me vraag en opmerking. Ik had nog niet naar het aantal lumen gekeken. 250 is dus volgens jou niet voldoende. Dan ga ik helemaal die van Ikea proberen. 7 euro per stuk is geen geld. Dat is maar een paar euro duurder dan een gewone GU10 lamp.
In Hengelo hebben ze geen gateways en geen E14 meer. Heb een vrachtje van die GU10 meegenomen (zowel van 15 als van 7 euro)

Ben over 1,5 uur thuis. Zal dan even testen en batchnummers erbij zetten die werken.

• meesje
quote:
RensJ schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 14:50:
[...]

In Hengelo hebben ze geen gateways en geen E14 meer. Heb een vrachtje van die GU10 meegenomen (zowel van 15 als van 7 euro)

Ben over 1,5 uur thuis. Zal dan even testen en batchnummers erbij zetten die werken.
Absoluut top! _/-\o_
En met testen bedoel je of ze out-of-the-box, middels 6 keer uit/aan, met de Hue bridge (en zichtbaar zijn in de Hue app, en wellicht de HomeKit, als je dat laatste hebt natuurlijk)?

Hoe zijn de lampen trouwens verpakt? In zo’n onmogelijke blister verpakking? Of kun je ze nog makkelijk in goede staat retourneren (als je zou willen)?

meesje wijzigde deze reactie 06-01-2018 14:56 (12%)

• aawe mwan
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 15-01 21:44

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Laatst was ik op zoek naar een standaard Zigbee magneetsensor. Ik heb er 3 gekocht en deze uitgeprobeerd op mijn Zigbee hubs. Dit is het testresultaat:

Orvibo sensorHeiman sensor
(Zigbee certified)
Xiaomi sensor
Orvibo hubwerktwerkt in eerste instantie normaal, maar verliest na enkele uren de koppelingniet te koppelen
Osram hubniet te koppelenniet te koppelenwordt gemarkeerd als "koppeling niet volledig geslaagd", verschijnt wel in de lijst met gedetecteerde softwareversies
Philips hubKoppelen van sensoren met een andere merknaam is technisch geblokkeerd,
maar dat verandert misschien met de Zigbee 3.0 ondersteuning later dit kwartaal
Ikea hubNiet geprobeerd

Voordat je vraagt waarom ik niet de Osram magneetsensor heb geprobeerd op de Osram hub:
die sensor was niet meer te koop.

aawe mwan wijzigde deze reactie 06-01-2018 15:30 (4%)

• HomeAut
quote:
aawe mwan schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 15:08:
Koppelen van sensoren met een andere merknaam is technisch geblokkeerd,
Goh.

• Ino Dekker

Ino Dekker

Mr. Guide

quote:
Laatst was ik op zoek naar een standaard Zigbee magneetsensor. Ik heb er 3 gekocht en deze uitgeprobeerd op mijn Zigbee hubs. Dit is het testresultaat:
Vraagje: zijn dit ook ZLL gecertificeerde sensoren zodat ze de ZLL key mogen hebben om te kunnen joinen met een ZLL netwerk (zoals die door Hue wordt gebruikt)?

Ik neem aan dat een standaard magneet sensor een open/close sensor is op zigbee niveau. Er staat geen ZLLOpenClose op https://developers.meethu...ntation/supported-sensors, wel een CLIPOpenClose. Zonder dat zal het ook niet zomaar werken neem ik aan.

• meesje
quote:
Waarom zo negatief? Waarom niet een bedankje naar @aawe mwan ?

• RensJ
quote:
meesje schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 14:55:
[...]

Absoluut top! _/-\o_
En met testen bedoel je of ze out-of-the-box, middels 6 keer uit/aan, met de Hue bridge (en zichtbaar zijn in de Hue app, en wellicht de HomeKit, als je dat laatste hebt natuurlijk)?

Hoe zijn de lampen trouwens verpakt? In zo’n onmogelijke blister verpakking? Of kun je ze nog makkelijk in goede staat retourneren (als je zou willen)?
De spotjes van ¤ 7 doen het goed. 6 x aan uit, daarna aanzetten en zoeken in de Hue app. Alles 6 gevonden en werken samen met Hue lampen.

Batchnummer van die ik heb is 1733, volgens medewerker IKEA werkt het vanaf 1731.

Zijn eenvoudig weer in verpakking te doen (geen blisterverpakking). Let wel: is alleen geelwit. Die duurdere van 15 kunnen wel ander wit.

Die van ¤15 hebben batchnummer 1740, heb ze boven aangesloten en werden ook direct herkent. 1 verloor de verbinding en toen geprobeerd om ze opnieuw te koppelen maar nu lukt het niet meer. Hij heeft er nog 1 weer een keer gevonden, maar daarna ook niet meer.

Zal kijken om het via Touchlink voor elkaar te krijgen, maar moet even zien hoe ik de bridge vlak bij die lampen krijg.

RensJ wijzigde deze reactie 06-01-2018 17:27 (17%)

• aawe mwan
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 15-01 21:44

aawe mwan

Wat ook leuk is:

quote:
Ino Dekker schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 15:57:
[...]
Ik neem aan dat een standaard magneet sensor een open/close sensor is op zigbee niveau.
Je zou een magneetsensor kunnen gebruiken als een gewone aan/uit-schakelaar.

Maar de hubs die ondersteuning voor magneetsensors ingebouwd hebben, zoals de Osram hub, de Orvibo hub en de Xiaomi hub, doen het anders. Zij zien het openen of sluiten van het magneetcontact als een event en aan elk event kan je een of meer acties koppelen (details afhankelijk van de software in de hub):

Events:
  • openen van het contact
  • langer dan een minuut geopend zijn van het contact
  • sluiten van het contact
Acties:
  • lamp aan
  • lamp toggle
  • lamp uit
Typische toepassingen van magneetsensors zijn de lamp op het toilet toggelen als de deur open gaat of uitschakelen van airco/verwarming zo lang het raam open staat.

• J. de Sloper
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 22:32
quote:
meesje schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 14:26:
[...]

Ik heb het ook geopperd, maar daar zijn anderen het niet mee eens, he @wimmel_1 ;)
Hebben we hier ook een moderator? ;)

Ik ben benieuwd naar de reacties op je vraag. Vervanging van TL verlichting zullen wel meerdere mensen tegen aan lopen. C’est moi (maar dan in de garage).
YouTube: OSRAM SubstiTUBE Connected FAQs ik ga er gewoon 1 bestellen en dan zie ik wel of het gaat werken.

• meesje
quote:
RensJ schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 16:35:
[...]

De spotjes van ¤ 7 doen het goed. 6 x aan uit, daarna aanzetten en zoeken in de Hue app. Alles 6 gevonden en werken samen met Hue lampen.

Batchnummer van die ik heb is 1733, volgens medewerker IKEA werkt het vanaf 1731.

Zijn eenvoudig weer in verpakking te doen (geen blisterverpakking). Let wel: is alleen geelwit. Die duurdere van 15 kunnen wel ander wit.

Zal zo de anderen ff testen.
Helemaal super! Wel jammer dat ze dan nog niet automatisch in HomeKit zichtbaar zijn. Daar is dus echt wel de bridge voor nodig. Ze zijn inderdaad 2700k, maar mijn vriendin vond destijds de Hue Lux em Hue White lampen (beide ook 2700k) al te wit. Ik vind het zelf wel warmwit.

• meesje
quote:
J. de Sloper schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 16:58:
[...]

YouTube: OSRAM SubstiTUBE Connected FAQs ik ga er gewoon 1 bestellen en dan zie ik wel of het gaat werken.
Ik ben benieuwd naar je ervaringen.

• Tiemen050
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 22:43
quote:
[...]

Ik ben benieuwd of de Ikea lampen ook de eerste uren knipperen in combinatie met je Hue bridge, of dat dit in deze batch al opgelost is.

• pati
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 20:57
quote:
[...]

Ik heb Trĺdfri GU10 (7 euro) en E27 wit gekoppeld door direct in de app te zoeken net als met de Hue lampen. Werkte direct zonder de uit/aan sessies :)
De E27 wit heeft iets meer lumen dan de Hue wit en is bij mij gekoppeld aan een motion sensor in de garage. Met de Trĺdfri lamp lijkt het alsof het schakelen wat trager gaat en soms wil deze combinatie niet reageren om het direct daarna weer wel te doen, met de Hue lamp had ik daar geen problemen mee.

• RensJ
quote:
Tiemen050 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 17:19:
[...]

Ik ben benieuwd of de Ikea lampen ook de eerste uren knipperen in combinatie met je Hue bridge, of dat dit in deze batch al opgelost is.
Ik heb die goedkope spots achter een dimmer zitten (moet er nog ff uit) en daardoor "trillen" ze een beetje.

Andere lampen nog niet gemerkt (ze knipperen een keer bij een reset maar verder niet)

• RensJ
quote:
meesje schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 17:01:
[...]

Helemaal super! Wel jammer dat ze dan nog niet automatisch in HomeKit zichtbaar zijn. Daar is dus echt wel de bridge voor nodig. Ze zijn inderdaad 2700k, maar mijn vriendin vond destijds de Hue Lux em Hue White lampen (beide ook 2700k) al te wit. Ik vind het zelf wel warmwit.
Geen idee wat homekit is, maar schijnt iets van appel te zijn en dat kan ik niet testen.

• Erik1971
quote:

Orvibo sensorHeiman sensor
(Zigbee certified)
Xiaomi sensor
Orvibo hubwerktwerkt in eerste instantie normaal, maar verliest na enkele uren de koppelingniet te koppelen
Osram hubniet te koppelenniet te koppelenwordt gemarkeerd als "koppeling niet volledig geslaagd", verschijnt wel in de lijst met gedetecteerde softwareversies
Philips hubKoppelen van sensoren met een andere merknaam is technisch geblokkeerd,
maar dat verandert misschien met de Zigbee 3.0 ondersteuning later dit kwartaal
Ikea hubNiet geprobeerd

Voordat je vraagt waarom ik niet de Osram magneetsensor heb geprobeerd op de Osram hub:
die sensor was niet meer te koop.
Kopt dat dit niet met huidige Hue Bridge werkt heb ff gekeken op internet, (@Ino Dekker) zijn inderdaad alle drie ZigBee Home Automation (ZHA) sensoren.

Ik verwacht overigens ook niet dat ze zichtbaar worden in de Hue Bridge als deze ZigBee 3.0 ondersteund, tenzij de Sensoren ook worden geupdate naar ZigBee 3.0. Heeft er mee te maken hoe het netwerk is op gezet, ZHA devices kunnen alleen met een netwerk joinen die een met een ZigBee Coördinator werken.

ZLL werkt zonder zo'n Coordinator en voor ZigBee 3.0 heb je de optie om netwerk op te bouwen met of zonder zo'n coordinator en ik verwacht dat Philips bij optie blijft zonder coordinator (anders hebben ze een probleem met de backward compatibility van oudere Philips SmartLink en LivingColors producten).

@HomeAut Lijkt mij logisch dat een ZLL Bridge niet overweg kan met ZHA profiel, dus je "Goh" slaat helemaal nergens op.

• Erik1971
quote:
J. de Sloper schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 14:19:

@J. de Sloper ,[@meesje ] Hoi, ik heb ff gegoogeld naar het product, maar ik kan alleen terug vinden dat ie connected is en alleen met Osram sensor samenwerkt en het is een product uit de professionele lijn van OSRAM.

Ik verwacht dat als het gebruik maakt van ZigBee dat het dan een Home Automation variant is en zeker geen ZLL, dus gaat niet samenwerken met Hue Bridge...... :'(

• Ino Dekker

Ino Dekker

Mr. Guide

@Erik1971 Ik was inderdaad ook tot die conclusie gekomen.

ZigBee 3.0 is waarschijnlijk een goede stap in de richting, maar zoals je aangeeft zal het niet alle interoperability problemen in één keer oplossen.

Ino Dekker wijzigde deze reactie 06-01-2018 18:20 (0%)
Reden: typo

• meesje
quote:
Ino Dekker schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 14:39:
[...]
Overigens vind ik HomeKit meer een vendor-lock van Apple dan van Philips of Ikea. Probeer maar eens Siri wakker te krijgen met je Google Home of Amazon Echo. ;)
We kunnen ook het HomeKit topic gaan vervuilen met de discussie... :)
Haha, Siri en google of amazon.... Dat zal inderdaad nooit gebeuren.

• wier500
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 06-01 19:51
Ik heb vandaag hetzelfde geconstateerd als GreX, heb een paar losse lampen gekocht bij bouwmarkt ( Model LTW001 SW: 5105.0.21536) ) en had sinds een paar weken een starterset. ( Model LTW010 SW 129.0 r21169 )
Ik begon eigenlijk gelijk het idee te krijgen dat ze me bij de bouwmarkt een verouderd type verkocht hebben, en dat vraag ik me nog af.
Hopelijk geeft dit geen problemen in de toekomst met updates, anders ga ik er nog mee terug naar de bouwmarkt, kan nu nog. Wie kan wat meer duidelijk verschaffen hierover.

wier500 wijzigde deze reactie 06-01-2018 19:33 (5%)

• Erik1971
quote:
wier500 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 19:23:
Ik heb vandaag hetzelfde geconstateerd als GreX, heb een paar losse lampen gekocht bij bouwmarkt ( Model LTW001 SW: 5105.0.21536) ) en had sinds een paar weken een starterset. ( Model LTW010 SW 129.0 r21169 )
Ik begon eigenlijk gelijk het idee te krijgen dat ze me bij de bouwmarkt een verouderd type verkocht hebben, en dat vraag ik me nog af.
Hopelijk geeft dit geen problemen in de toekomst met updates, anders ga ik er nog mee terug naar de bouwmarkt, kan nu nog. Wie kan wat meer duidelijk verschaffen hierover.
Ik verwacht niet dat het problemen gaat opleveren met updates in de toekomst en zo te zien heb je de laatste software er al op zitten!

• HomeAut
quote:
Erik1971 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 17:39:
@HomeAut Lijkt mij logisch dat een ZLL Bridge niet overweg kan met ZHA profiel, dus je "Goh" slaat helemaal nergens op.
De Hue hub kan WEL ovweg met ZHA profielen. ZHA en LL verschillen amper hoor. Zie ook mijn eerdere screenshot waarop de clusters staan voor een Dimmerswitch.

Om een voorbeeld te noemen; het HUE systeem gebruikt voor software updates op lampen switches etc OTA updates (Over The Air). Deze zitten NIET in ZLL. Wel in ZHA.

Maw: de bridge spreekt óók ZHA. Maar alléén met Philips devices. Voor het geval van ZHA, zelfs ook voor de lampen (=vendor lock).

HomeAut wijzigde deze reactie 06-01-2018 22:17 (7%)

• meesje
quote:
HomeAut schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 22:16:
[...]

De Hue hub kan WEL ovweg met ZHA profielen. ZHA en LL verschillen amper hoor. Zie ook mijn eerdere screenshot waarop de clusters staan voor een Dimmerswitch.

Om een voorbeeld te noemen; het HUE systeem gebruikt voor software updates op lampen switches etc OTA updates (Over The Air). Deze zitten NIET in ZLL. Wel in ZHA.

Maw: de bridge spreekt óók ZHA. Maar alléén met Philips devices. Voor het geval van ZHA, zelfs ook voor de lampen (=vendor lock).
Laat dat vendor lock toch eens los. Lees nog eens een keer de definitie door. Wat is daar nu onduidelijk aan?
En wat je verder inhoudelijk aangeeft, daarin zal je ongetwijfeld gelijk hebben.

meesje wijzigde deze reactie 06-01-2018 22:38 (5%)

• Ino Dekker

Ino Dekker

Mr. Guide

quote:
HomeAut schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 22:16:
[...]

We weten nu wel dat je overtuigt bent van de vendor lock.

ZHA en ZLL gebruiken beide de cluster library (ZCL), maar zoals @Erik1971 aangeeft is de opbouw en, belangrijker nog, de gebruikte commissioning/master key anders. Een device dat niet is gecertificeerd voor Light Link zou officieel geen ZLL commissioning/master key mogen gebruiken en kan dus ook niet zo'n netwerk joinen. Waarom anders was er zoveel te doen om de uitgelekte master key als het toch allemaal hetzelfde is?
Je kunt meerdere master keys opnemen dus dat een ZLL device ook gewoon een ZHA netwerk (met coördinator) kan joinen is niets speciaals. Omgekeerd zou dat niet moeten kunnen.

OTA is niet gespecificeerd in ZLL inderdaad. Ook niet de sensor clusters die nodig zijn voor de magneet sensor.

• HomeAut
Wil je andere schakelaas gebruiken dan philips, moet je aan het hacken (=ongemak).

Volgens elke definitie is het een vendor lock. Als je een switch hebt waarop je alleen de code van de manufacturer wijzigt, en hij werkt dna niet meer, dan is dat een 1000000% vender lock :)

Misschien moet jij het laten gaan?

• HomeAut
quote:
Ino Dekker schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 22:38:
ZHA en ZLL gebruiken beide de cluster library (ZCL), maar zoals @Erik1971 aangeeft is de opbouw en, belangrijker nog, de gebruikte commissioning/master key anders.
Philips gebruikt op Hue de key helemaal niet (die gelekte master key). Die gebruikt ie alleen voor touchlink, wat je normaliter niet doet.
quote:
OTA is niet gespecificeerd in ZLL inderdaad. Ook niet de sensor clusters die nodig zijn voor de magneet sensor.
Het zou handig zijn als je leest wat er geschreven wordt. Lees nog eens terug. Ik gebruikt die magneet sensor dus al, vermomd als een dimmerswitch. Daar zijn dus geen andere clusters voor nodig.
quote:
We weten nu wel dat je overtuigt bent van de vendor lock.
HEt is geen kwestie van meningen, maar van feiten. Het FEIT is gewoon dat er een vendor lock is, zoals al 10 keer uitgebreid beschreven. Als je een device hebt waarop je de vendor_id (manufacturer code) kunt veranderen, zoals ik dat heb en het werkt, zonder andere wijzigingen met een philips manufacturer code (vendor id) WEL maar NIET met een andere manufacturer code, dan is dat een vendor lock.

Dat jullie dat nog steeds willen ombouwen naar iets wat een mening kan zijn, moet je mij niet aanwrijven. Als ik zeg 1+1 = 2, is dat ook geen mening, maar een feit. Dan kun jij wel denken dat 1+1 = 3, en dat maar blijven volhouden, en maar blijven terugkomen met 'het is jouw mening', maar dat veranderd het FEIT niet dat 1+1 = 2. En niet 3.

HomeAut wijzigde deze reactie 06-01-2018 22:46 (35%)

• meesje
quote:
HomeAut schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 22:38:
Wil je andere schakelaas gebruiken dan philips, moet je aan het hacken (=ongemak).

Volgens elke definitie is het een vendor lock. Als je een switch hebt waarop je alleen de code van de manufacturer wijzigt, en hij werkt dna niet meer, dan is dat een 1000000% vender lock :)

Misschien moet jij het laten gaan?
Alsjeblieft, lees even terug. Ik heb het je makkelijk gemaakt: meesje in "[Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 2"

• HomeAut
quote:
meesje schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 22:41:
[...]

Alsjeblieft, lees even terug. Ik heb het je makkelijk gemaakt: meesje in "[Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 2"
Alsjeblieft, lees zelf even terug. HEt ongemak uit jouw definitie staat al 3 pagina's lang beschreven.

Wie kan het hier nu exact niet laten gaan? Jij of ik? of beide?

• meesje
quote:
HomeAut schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 22:42:
[...]

Alsjeblieft, lees zelf even terug. HEt ongemak uit jouw definitie staat al 3 pagina's lang beschreven.

Wie kan het hier nu exact niet laten gaan? Jij of ik? of beide?
Op welke pagina (website) staat jouw definitie dan van vendor lock-in?
Het was trouwens rustig hier mbt vender lock, echter om 22.16 moest je toch perse tussen haakjes het noemen. Daarvoor was het lekker rustig.

meesje wijzigde deze reactie 06-01-2018 22:45 (16%)

• HomeAut
quote:
meesje schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 22:44:
Op welke pagina (website) staat jouw definitie dan van vendor lock-in?
Het was trouwens rustig hier mbt vender lock, echter om 22.16 moest je toch perse tussen haakjes het noemen. Daarvoor was het lekker rustig.
Lees mijn posting even. Het is óók volgens jouw definitie een vendor lock. Er komen allemaal bullshitargumenten voorbij die daar verder niets mee te maken hebben. Dat het praat met homekit bv.

Als je vroeger een betamax videorecorder kocht, kondern daar alleen betamax banden in. Dat was dus een technology-lock. Je kom die betamax videorecorder wel aansluiten op een VHS videorecorder, of een TV, met eender welke techniek verder. Dat wil nog niet zeggen dat het apparaat niet technology-locked was, dat was het wel.

Hetzelfde geldt hier. Nogmaals; je kunt in het hue ecosysteem inclusief clouddienst en app GEEN schakelaars van derden gebruiken. Alleen van Philips. ook niet als je een device hebt wat EXACT hetzelfde is, DEZELFDE clusters gebruikt, DEZELFDE endpoints of devices, gewoon 100% gelijk is, maar alleen een andere vendor id.

Je kunt wél schakelaars van derden opnemen in het zigbee netwerk, maar dan werkt ie NIET in de clouddienst of in je app, en ook niet op je hub.

Ik weet niet hoeveel duidelijker je het nog wil hebben.

Ja, ik noemde het tussen haakjes. En wie MOEST daar nog weer even belerend op reageren? Hint: IK was het niet.

HomeAut wijzigde deze reactie 06-01-2018 22:53 (6%)

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 21:50
@HomeAut @meesje Zo kan het wel weer he, qua toon die jullie tegen elkaar hanteren.
Einde discussie over vendor lock, ontopic graag :|

ThinkPad wijzigde deze reactie 06-01-2018 23:04 (20%)

Hardware te koop | Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen | Tweakblog

• meesje
quote:
ThinkPad schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 22:51:
[mbr]@HomeAut @meesje Zo kan het wel weer he, qua toon die jullie tegen elkaar hanteren.
Einde discussie over vendor loc, ontopic graag :|[/mbr]
Mee eens. Die discussie had al eerder afgekapt mogen worden. Afgelopen donderdag zag ik, toen ik nog niet eens onderdeel was van de discussie, pas voor het eerst die term voorbij komen...

• Erik1971
quote:
HomeAut schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 22:58:
[...]

De encryptie zit gewoon in de NXP zigbee stack. Daar heb je verder geen keys voor nodig. Ik heb dit allemaal al een keer verteld, maar nogmaals dan. Om een willekeurig device als philips dimmer switch te laten werken, moet je het volgende doen:

1) het mac adres moet de philips prefix hebben. Zie hier meer informatie over MAC adressen:
Wikipedia: MAC address

Let vooral hierop:
[afbeelding]

Er is dus een deel van het adres manufacturer specifiek. Dat moet dus het philips gedeelte zijn in dit geval.

2) het manufacturer_id (wat ik vendor_id noem in mijn code) moet 0x100b zijn (=philips)

3) de naam van de fabrikant moet 'philips' zijn

Vervolgens moet je device de juiste clusters/endpoints/etc maken. Voor een philips dimmer switch is dat:
[afbeelding]

Doe dat, en je hebt een device wat je in je app terug ziet als philips dimmer switch.

[...]

Ik kan je wel mijn huidige use case geven. Zoals gezegd gebruik ik overal hue. Maar hue heeft alleen een tap switch, een dimmer switch en een bewegingssensor. Nu heb ik ook plekken waar ik een magneetschakelaar wil gebruiken. Die bestaan echter niet. Dus heb ik van KAKU/Trust een Zigbee magnetische switch gekocht. Hierin zit een NXP JN5169 chip. Deze kun je zelf herprogrammeren.

Zie hier bv iemand die op basis van één zo'n device een endpoint heeft gemaakt voor iets van 4-5 RGB lampen:

De 'link key' van philips is officieel geheim, maar is officieus overal te vinden, zie bv. https://twitter.com/hanno/status/667996639890681857. Deze wordt overigens hiervoor helemaal niet gebruikt.

Die magneetschakelaar heeft overduidelijk fysiek geen 4 knoppen en lijkt in niets op de dimmerswitch. Dat is totaal niet relevant. In de code heeft hij gewoon de 4 knoppen, in de zigbee stack ook. Codetechnisch heb ik 1 knop echt geimplementeerd (dat is de eigenlijke magneetschakelaar) en zijn de overige 3 'loze knoppen'.

Als ik nu in de config van deze code opneem dat het een philips dimmerswitch is, de philipx mac-prefix gebruik, en de philips manufacturer code, dan werkt dit. Dan zie ik hem als dimmerswitch in de app, en kan ik aan knop één van die dimmerswitch, de door mij gewenste magneetschakelaar-actie zetten.

dit werkt en heb ik zo in gebruik.

Open ik nu de code en verander ik alleen het vendor_id (wat in de zigbee stack manufacturer code genoemd wordt), dan werkt ie niet meer.

Is het zo duidelijker uitgelegd?

[...]

Is inderdaad niet mijn doel. Mijn doel heb ik al behaald. Het is een beetje een hackoplossing. Je kunt in de app nu eenmaal (vanwege de vendor lock, dus) niets anders hebben dan een philips tap, een philips dimmerswitch of een philips bewegingssensor hebben. Dus als je iets in die app wil hebben wat niet philips is, zul je het ALTIJD moeten vermommen als één van die drie philips devices.
Ik heb ff je creative hack doorgenomen, zou als ik jou was oppassen met dit soort posts, wat je namelijk gedaan hebt is illegaal, hoop voor jou dat er niemand van Philips, Thurst, NXP of ZigBee Alliance dit leest, want dan ben ik bang dat je dan binnenkort een brief van een Advocaat op je deurmat vindt.....

ZigBee is geen open systeem waar je zomaar ff iets in elkaar hacked en daarvoor productie keys gaat hergebruiken.......

• Ino Dekker

Ino Dekker

Mr. Guide

quote:
HomeAut schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 22:40:
[...]

Philips gebruikt op Hue de key helemaal niet (die gelekte master key). Die gebruikt ie alleen voor touchlink, wat je normaliter niet doet.

[...]

Het zou handig zijn als je leest wat er geschreven wordt. Lees nog eens terug. Ik gebruikt die magneet sensor dus al, vermomd als een dimmerswitch. Daar zijn dus geen andere clusters voor nodig.
Hoe het precies zit met de keys weet ik niet, mogelijk dat een andere key wordt gebruikt voor associate, maar feit blijft dat een ZHA-only device niet een ZLL netwerk kan joinen. Ik heb het nog niet eens over communiceren met de hub, simpelweg onderdeel zijn van het netwerk (dus de netwerk key bemachtigen) is niet mogelijk.
Ik weet niet of je in staat bent om jou NXP chip ZLL uit te schakelen, maar als je dit kunt, probeer dan maar eens te touchlinken (=ZLL) of te joinen via associate met een door de hub opgezet netwerk.

Voor jou werkt het omdat je cluster FC00 zo hebt geďmplementeerd (inclusief al het andere zoals je hebt beschreven) dat hij zich voordoet als een Philips dimmer switch. Buiten dat dit een manufacturer specifiek cluster is (zoals je zelf ook al had aangegeven), heb je waarschijnlijk ook wel gezien dat de events die uitgewisseld worden dit niet een geschikt cluster is voor een magneet (door, open/close) sensor. Daar is binnen HA een geschikter cluster voor. Voor jou goed genoeg uiteraard, maar in een ander netwerk zal het niet werken.

• HomeAut
quote:
Erik1971 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 22:58:
[...]

Ik heb ff je creative hack doorgenomen, zou als ik jou was oppassen met dit soort posts, wat je namelijk gedaan hebt is illegaal, hoop voor jou dat er niemand van Philips, Thurst, NXP of ZigBee Alliance dit leest, want dan ben ik bang dat je dan binnenkort een brief van een Advocaat op je deurmat vindt.....

ZigBee is geen open systeem waar je zomaar ff iets in elkaar hacked en daarvoor productie keys gaat hergebruiken.......
Ten eerste is er helemaal niets illegaals aan. Ten tweede is dus die masterkey helemaal niet nodig, want die wordt helemaal niet gebruikt. Voor het normale binden gebruikt philips de gewone openbare key.

Zie bv. ook:
https://peeveeone.com/?p=135
quote:
There are two keys used in the Zigbee protocol, one for the Home Automation- and one for the Light Link Profile. The HA (trust center link key) key is used for classical Zigbee commissioning and allows the device to join non Light Link networks. The other key is the light link master key, this key is used to decrypt the network key during the touchlink phase and allows the device to connect to the network.

The Default Trust Center Link Key is public: ZigBeeAlliance09 (5A 69 67 42 65 65 41 6C 6C 69 61 6E 63 65 30 39)
The other one, the Light Link master Key is easily found : source 1, source 2, many other sources
Verder gebruikt Hue OTA dus ook HA. En dat doet de hub. De hub spreekt wel degelijk óók ZHA. Het argument was dat het ding dat niet zou doen. Als dat waar was, zou OTA niet kunnen en niet werken.

Philips gebruikt voor z'n dimmerswitch geen manufacturer specifiek cluster.

Je posting raakt echt kant noch wal.
quote:
Ino Dekker schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 23:00:
Hoe het precies zit met de keys weet ik niet, mogelijk dat een andere key wordt gebruikt voor associate,
Zie hier boven.
quote:
maar feit blijft dat een ZHA-only device niet een ZLL netwerk kan joinen. Ik heb het nog niet eens over communiceren met de hub, simpelweg onderdeel zijn van het netwerk (dus de netwerk key bemachtigen) is niet mogelijk.
Dat heeft nooit ter discussie gestaan en is een totaal irrelevant feit in deze discussie? het is hetzelfde als posten 'water is nat'.
quote:
heb je waarschijnlijk ook wel gezien dat de events die uitgewisseld worden dit niet een geschikt cluster is voor een magneet (door, open/close) sensor. Daar is binnen HA een geschikter cluster voor. Voor jou goed genoeg uiteraard, maar in een ander netwerk zal het niet werken.
Het werkt ook in een ander netwerk, maar het is een gekunstelde oplossing. Het is niet iets wat je zo op de markt zou brengen. Daar heb je helemaal gelijk in.

@mod: dit gaat niet over wel/geen lock, dus ik neem aan dat dit mag?

HomeAut wijzigde deze reactie 06-01-2018 23:09 (61%)

• Erik1971
quote:
HomeAut schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 23:00:
[...]

Ten eerste is er helemaal niets illegaals aan. Ten tweede is dus die masterkey helemaal niet nodig, want die wordt helemaal niet gebruikt. Voor het normale binden gebruikt philips de gewone openbare key.

Erik1971 wijzigde deze reactie 07-01-2018 07:52 (42%)

• HomeAut
quote:
Erik1971 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 23:09:
[...]

Ik waarschuw je alleen maar, als je me niet gelooft is dat jou probleem, niet het mijne.

En ik heb meer dan 8 jaar ervaring met ontwikkeling en certificering van ZigBee producten, sterker nog ik heb zelfs bijgedragen bij het tot stand komen van de ZLL spec, dus ga alsjeblieft niet zeggen dat mijn post kant nog wal raken, dat is bijna net zo dom als tegen Tolkien zeggen dat die de Lord of the Rings niet snapt......
Praat dan niet zulke onzin, dan zou je beter moeten weten. Op basis waarvan zou dit strafbaar zijn? Je kunt godbetert de hele code gewoon downloaden bij NXP als application notes. Aan die code hoef je - voor bv. een simpel lampje - niets te veranderen.

Ik hoor graag van je volgens welke wetsartikelen het strafbaar is om een application note te downloaden, te compilen, en te gebruiken. Ik heb het niet over verkoop of commercialiseren.

• Erik1971
quote:
HomeAut schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 23:12:
[...]

Praat dan niet zulke onzin, dan zou je beter moeten weten. Op basis waarvan zou dit strafbaar zijn? Je kunt godbetert de hele code gewoon downloaden bij NXP als application notes. Aan die code hoef je - voor bv. een simpel lampje - niets te veranderen.

Ik hoor graag van je volgens welke wetsartikelen het strafbaar is om een application note te downloaden, te compilen, en te gebruiken. Ik heb het niet over verkoop of commercialiseren.
Het gebruik van de productie keys...

Maar als die key door NXP word geleverd, dan heeft NXP iets uit te leggen.

• HomeAut
quote:
Erik1971 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 23:15:
[...]

Het gebruik van de productie keys...

Maar als die key door NXP word geleverd, dan heeft NXP iets uit te leggen.
Nogmaals: noem het wetsartikel waarin staat dat als iemand thuis een AN download en compiled met de ZLL Commissioning trust centre link key (Dus NIET de master key), dat dit strafbaar is.

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 21:50
Iemand wel eens een TRADFRI-lamp open gesloopt en de hardware gebruikt om eigen verlichting aan te sturen? Zag een blogpost van een Duitser die dat gedaan heeft, ben zelf ook zoiets van plan,
heb hier een discussie opgestart: Zelfbouw verlichting aansturen via Hue

Of zelf een lamp gebouwd heeft met zo'n boardje met een JN5168 chip erop? @HomeAut wellicht?

Hardware te koop | Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen | Tweakblog

• Ino Dekker

Ino Dekker

Mr. Guide

quote:
HomeAut schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 23:00:
Verder gebruikt Hue OTA dus ook HA. En dat doet de hub. De hub spreekt wel degelijk óók ZHA. Het argument was dat het ding dat niet zou doen. Als dat waar was, zou OTA niet kunnen en niet werken.

Philips gebruikt voor z'n dimmerswitch geen manufacturer specifiek cluster.

Dat zegt toch niemand? Ja, Hue doet ook aan HA, binnen je netwerk mag je communiceren zoals jij dat wil.

FC00 is een cluster in de manufacturer specifieke cluster range, maar goed, dat hoef je niet van me aan te nemen, want het doet niet ter zake.

Uit nieuwsgierigheid, hoe heb jij je netwerk opgezet? De hub laten joinen met een door de NXP chip opgezet netwerk, of de NXP chip gejoined met je hub? Classic join/associate of touchlink?

Wat @Erik1971 bedoelt gaat niet over een wetsartikel, maar over de mogelijke contractuele verplichtingen die horen bij het gebruik van de ZLL keys (of die nu openbaar zijn of niet) zonder ZLL certificering van jou product. Volgens mij is dat alleen een issue als je het device probeert te vermarkten. Maar dat is iets tussen jou en NXP lijkt me.

• HomeAut
quote:
ThinkPad schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 23:21:
Iemand wel eens een TRADFRI-lamp open gesloopt en de hardware gebruikt om eigen verlichting aan te sturen? Zag een blogpost van een Duitser die dat gedaan heeft, ben zelf ook zoiets van plan,
heb hier een discussie opgestart: Zelfbouw verlichting aansturen via Hue

Of zelf een lamp gebouwd heeft met zo'n boardje met een JN5168 chip erop? @HomeAut wellicht?
Is al gelinked in dit topic, Thinkpad. Meerdere keren:

Het leuke daaraan is dat in de hele ketting, de JN516x (68 of 69) een vrij duur component is. In de link hierboven gebruikt hij dus maar éé'n zo'n chip, om meerdere RGB lampen aan te sturen.

Voor hobbydoeleinden heb ik nu 5 stuks hiervan onderweg:

https://nl.aliexpress.com...=a2g0s.9042311.0.0.BrOG8T

Daarmee kun je doen en laten wat je wil. Als schakeldevice, lampdevice, sensordevice, etc. NXP heeft hele goede documentatie en devkits online staan ervoor. Als het je interesseert, zou ik er zeker eens naar kijken!
quote:
Ino Dekker schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 23:23:
Dat zegt toch niemand? Ja, Hue doet ook aan HA, binnen je netwerk mag je communiceren zoals jij dat wil.
Dat werd dus wel degelijk genoemd.
quote:
Uit nieuwsgierigheid, hoe heb jij je netwerk opgezet? De hub laten joinen met een door de NXP chip opgezet netwerk, of de NXP chip gejoined met je hub? Classic join/associate of touchlink?
Mijn device werkt in alle opzichten gelijk aan de dimmerswitch. Classic join. Geen touchlink. Zoals ik ook al meerdere keren gezegd had ;)
quote:
Wat @Erik1971 bedoelt gaat niet over een wetsartikel, maar over de mogelijke contractuele verplichtingen die horen bij het gebruik van de ZLL keys (of die nu openbaar zijn of niet) zonder ZLL certificering van jou product. Volgens mij is dat alleen een issue als je het device probeert te vermarkten. Maar dat is iets tussen jou en NXP lijkt me.
Erik zegt letterlijk dat het strafbaar is. En dan hebben we het over wetsartikelen.

NXP staat er verder buiten. De Zigbee Alliance zou het niet leuk kunnen vinden, maar die hebben verder geen enkele jurisdictie over wat ik als privé persoon in mijn eigen huis doe. Even los van dat ze dat zal roesten.

HomeAut wijzigde deze reactie 06-01-2018 23:29 (55%)

• Erik1971
quote:
HomeAut schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 23:19:
[...]

Nogmaals: noem het wetsartikel waarin staat dat als iemand thuis een AN download en compiled met de ZLL Commissioning trust centre link key (Dus NIET de master key), dat dit strafbaar is.
ZLL Commission trust centre link key?

Denk dat je de HA Commisiong trust center link key bedoeld en als je die gebruikt dan loop je minder risico, tenminste als je het alleen als hobby project gebruikt, die is al 10 jaar geleden gelekt en wordt te pas en onpas gebruikt.

• HomeAut
quote:
Erik1971 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 23:25:
[...]

ZLL Commission trust centre link key?

Denk dat je de HA Commisiong trust center link key bedoeld en als je die gebruikt dan loop je minder risico, tenminste als je het alleen als hobby project gebruikt, die is al 10 jaar geleden gelekt en wordt te pas en onpas gebruikt.
Nee die bedoel ik niet. Please, prima als je wil reageren, maar lees dan ook wat de ander post. Ga het niet zitten skimmen en dan afbranden omdat mijn stijl je niet aanstaat.

Het valt mij op dat iedereen hier die nu de discussie met mij aanging, pas iets gaat lezen als ze er herhaaldelijk op gewezen wordt. Hoe kun je nou een disucssie met iemand voeren, als je niet leest wat hij schrijft.

• Erik1971
quote:
Ino Dekker schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 23:23:
[...]
Volgens mij is dat alleen een issue als je het device probeert te vermarkten. Maar dat is iets tussen jou en NXP lijkt me.
Dat verwacht ik ook, maar als iemand de ZLL productie keys gebruikt voor een hobby project dan klopt er iets niet, deze zijn namelijk niet openbaar. Wellicht dat NXP development kitjes verkoopt die dit afgeschermd hebben, lijkt me raar, maar dan verwacht wel dat je dik legal document moet door lezen en accepteren voor dat je voor hobby of onderzoek producten ontwikkeld?

Is mij overigens niet bekent van, anders wil ik ook wel zo'n kitje voor de hobby ;)

• HomeAut
Even voor de goede orde; ik ontwikkel dus óók voor dit spul (zakelijk) en mag de keys zelf gebruiken als devver. Maar zelfs al zou ik dat niet gemogen hebben, dan nog is er geen mogelijkheid ter wereld waarop het strafbaar is.

Overigens zijn beide keys al lang uitgelekt en algemeen bekend. Ook de 'master key'. En als jij die als hobbyist in jouw hobbyprojectje gebruikt, is daar niets strafbaars aan.

• Erik1971
quote:
HomeAut schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 23:31:
[...]

Nee die bedoel ik niet. Please, prima als je wil reageren, maar lees dan ook wat de ander post. Ga het niet zitten skimmen en dan afbranden omdat mijn stijl je niet aanstaat.

Het valt mij op dat iedereen hier die nu de discussie met mij aanging, pas iets gaat lezen als ze er herhaaldelijk op gewezen wordt. Hoe kun je nou een disucssie met iemand voeren, als je niet leest wat hij schrijft.
Had je ander post niet gelezen, druk bezig met mijn post, je gaat ook zo snel ;)

Wist overigens nog niet dat alle keys inmiddels gelekt zijn, wist alleen van de TouchLink key, als dat zo is en je gebruikt het alleen voor hobby dan lijkt het mij idd ook niet strafbaar.

[@HomeAut , laten we de discussie over development kitjes, gelekte ZLL Keys en de vraag of het legaal is of niet verder door zetten op Erik1971 in "Zelfbouw verlichting aansturen via Hue" ;)

Erik1971 wijzigde deze reactie 06-01-2018 23:51 (12%)

• HomeAut
quote:
Erik1971 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 23:42:
[...]

Had je ander post niet gelezen, druk bezig met mijn post, je gaat ook zo snel ;)

Wist overigens nog niet dat alle keys inmiddels gelekt zijn, wist alleen van de TouchLink key, als dat zo is en je gebruikt het alleen voor hobby dan lijkt het mij idd ook niet strafbaar.
Akkoord, ja ik schijn snel te typen :)

In mijn eerdere reactie quote ik van Peevee's site, en op die sites vind je ook links naar de supergeheime master key.

OVerigens, die bewuste key (Dus niet de master key, maar de key die volstaat voor Hue) staat al in de NXP application notes. Dus of die ooit geheim geweest is, betwijfel ik. Het gaat dan om deze key:
code:
1
81 42 86 86 5D C1 C8 B2 C8 CB C5 2E 5D 65 D1 B8

• __Erik__
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 00:54
Pfff, worden jullie nou nooit eens moe van jezelf??? Begin er wel een beetje klaar mee te raken!!! Dom ego gedrag 8)7

Eos 600, Sigma 28-70, 50-200, 100 2.8, 430EZ
Eos 300D, 500D, 70D, 10-22, 15-85, 24, 50 1.4, 100 2.8, 100-400, 430EXII

• Erik1971
quote:
__Erik__ schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 23:55:
Pfff, worden jullie nou nooit eens moe van jezelf??? Begin er wel een beetje klaar mee te raken!!! Dom ego gedrag 8)7
Nee, is gewoon leuke discussie, maar we moven nu naar juiste forum met dank aan @ThinkPad, dan kunnen we hier het alleen over de standaard Hue problemen hebben. :+

• Civic09
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 20:44
Gisteren en vandaag bij Ikea een aantal Tradfri lampen gehaald en gekoppeld aan de Hue bridge. Moest ze een paar keer resetten maar uiteindelijk alle 4 stuks (2x E27 980lm en 2x E27 1000lm) kunnen koppelen aan Hue.

Waar ik nog niet helemaal uit ben is hoe ik de lampen boven de eettafel moet instellen. Kan wel aangeven dat ze na zonsondergang moeten inschakelen maar 's zomers werkt dat niet. Dan is het om een uur of 6 (etenstijd) nog licht en hoeven ze niet aan en om een uur of 9 is het eten al lang op en mogen ze ook uitblijven.

Tussen 18:00 en 20:00 moeten de lampen ingeschakeld worden als het te donker is om zonder licht te eten. Kan ook als het zomertijd is de routine aanpassen maar zou leuk zijn als het helemaal automatisch gaat. Is de bewegingssensor dan een optie? Kan die ook alleen als lichtsensor worden gebruikt?

Acties:
  • +4Henk 'm!

• __Erik__
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 00:54
quote:
Erik1971 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 23:57:
[...]

Nee, is gewoon leuke discussie, maar we moven nu naar juiste forum met dank aan @ThinkPad, dan kunnen we hier het alleen over de standaard Hue problemen hebben. :+
Voor jullie wellicht, voor de rest - ok, ok, iig voor mij - is 't een drama 8)7

Eos 600, Sigma 28-70, 50-200, 100 2.8, 430EZ
Eos 300D, 500D, 70D, 10-22, 15-85, 24, 50 1.4, 100 2.8, 100-400, 430EXII

Acties:
  • +6Henk 'm!

• pixels66
Man man man wat wordt dit topic een draak om nog te volgen zeg met al dat gezeik onderling. De pagina's lopen in rap tempo vol met berichten die niemand anders wat boeit volgens mij.. Ik zie liever weer wat ontopic verhalen...

• Royke1972
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 00:15
Dan zal ik maar eens wat posten.
Ik heb al sinds een paar dagen de alle hue verlichting vanzelf uit gaat.Soms twee keer per avond en soms maar een keer. Tijden
die verschillen wanneer het gebeurd.
Heb de bridge al leeg gemaakt van timers enzo via de ap.
Ik gebruik namelijk geen timers aangezien we op verschilde tijden gaan slapen.
Heb nog de eerste versie bridge.
Heb vijf lampen en een leestips.

Mvg Roy

• Quadro!
  • Laatst online: 15-01 20:00
Op de gok 3 Osram GU10 RGBW lampen gekocht nadat bleek dat de Philips GU10's te groot waren. Die staken 2cm uit de spotjes: niet echt mooi. De Osrams zijn net een paar cm minder hoog en passen perfect. Het licht viel mij ook alles mee: wit-tinten zijn goed, en ook de kleurweergave is redelijk te noemen, zo lang je aan de "buitenkant" van het kleurwiel blijft. Zodra je de color picker in de Hue app maar het midden (wit) verschuift begint de kleurafwijking storend te worden. Zo is helemaal wit bijvoorbeeld blauw. Aanvullend daarop zijn de transities veel minder soepel dan die van de Philips lampen.

Zijn er meer mensen met Osram lampen op een Philips Hue bridge die deze issues herkennen en eventueel een oplossing weten?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ino Dekker

Ino Dekker

Mr. Guide

quote:
HomeAut schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 23:24:
Mijn device werkt in alle opzichten gelijk aan de dimmerswitch. Classic join. Geen touchlink. Zoals ik ook al meerdere keren gezegd had ;)
Dat vroeg ik niet, want dat wist ik al, maar laat maar.

Om toch nog af te sluiten met een tip, want je had het over dat met sniffer alles encrypted is:
  1. Krijg ccsniffpiper aan de praat met je CC2531 en Wireshark
  2. Voeg de link key toe aan Wireshark bij Edit > Preferences... > Protocols > ZigBee > Pre-configured keys
  3. Laat een device dat nog geen deel uitmaakt van het netwerk joinen via classic join
  4. Tijdens het joinen wordt de netwerk key uitgewisseld op basis van de link key
  5. Nadat dit is gebeurt is Wireshark in staat al het verkeer van jou netwerk te decrypten
  6. Zoek de key en voeg hem ook toe en je kunt in vervolg dit netwerk altijd decrypten
Succes!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• meesje
quote:
Erik1971 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 23:42:
[...]

[@HomeAut , laten we de discussie over development kitjes, gelekte ZLL Keys en de vraag of het legaal is of niet verder door zetten op Erik1971 in "Zelfbouw verlichting aansturen via Hue" ;)
Top dat er nu een apart techneuten Hue/Zigbee topic is! Ik kan wel raden welke tweakers daar actief zullen zijn. ;) Succes daar met het realiseren van oplossingen en @HomeAut als je je kickstarter project begint, dan horen we dat natuurlijk graag!

• xxxneoxxx
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 21:19
quote:
meesje schreef op zondag 7 januari 2018 @ 10:12:
[...]

Top dat er nu een apart techneuten Hue/Zigbee topic is! Ik kan wel raden wel tweakers daar actief zullen zijn. ;) Succes daar met het realiseren van oplossingen en @HomeAut als je je kickstarter project begint, dan horen we dat natuurlijk graag!
Ik denk sowieso dat, naast software ontwikkeling, iemand met een 3d printer en wat tijd over (en goeie ideeën), ook wel wat leuke dingetjes toe zou kunnen voegen om eerlijk te zijn voor de community. :D Kwam laatst bijvoorbeeld zoiets tegen:
https://www.amazon.com/Op...lear-Toggle/dp/B00DTXKOTM
Heb bijvoorbeeld in de gang een dubbele inbouwschakelaar. Een voor de hotelschakeling gang boven waar geen hue hangt, eentje voor de gang beneden. Gang beneden zit tegenwoordig op de hue motion sensor, die geen lichtjes aan kan sturen als deze uitgeschakeld zijn met schakelaar. Kan je er wel een blind plaatje op zetten, maar als je dan ooit een de prik eraf moet halen bijvoorbeeld dan moet je weer de hele groep uitschakelen. En bij de oppas van de huisdieren in vakantieperiode is het wat.. "lastig" af te leren dat de lichtjes gewoon aan mogen blijven staan. Zo'n afdekplaatje zou dan bijv. wel een oplossing bieden.

• dragon2
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
quote:
xxxneoxxx schreef op zondag 7 januari 2018 @ 12:32:
[...]

Ik denk sowieso dat, naast software ontwikkeling, iemand met een 3d printer en wat tijd over (en goeie ideeën), ook wel wat leuke dingetjes toe zou kunnen voegen om eerlijk te zijn voor de community. :D
Die zijn er al wel.

Maar daar hebben wij in NL dus niets aan. Ik wil ook van die mini dingen ipv die grote knoppen die we hier hebben..!

• HomeAut
quote:
Ino Dekker schreef op zondag 7 januari 2018 @ 08:50:
Om toch nog af te sluiten met een tip, want je had het over dat met sniffer alles encrypted is:
Was reeds bekend, maar thx.

• meesje
Ik zie regelmatig goede aanbiedingen voorbij komen voor de Hue Go. Het lijkt me een leuk ding om te hebben. Echter ik vraag me af wat ik er daadwerkelijk straks mee gaan doen.
Waar gebruiken jullie de Hue Go voor?

• dragon2
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
quote:
meesje schreef op zondag 7 januari 2018 @ 14:56:
Ik zie regelmatig goede aanbiedingen voorbij komen voor de Hue Go. Het lijkt me een leuk ding om te hebben. Echter ik vraag me af wat ik er daadwerkelijk straks mee gaan doen.
Waar gebruiken jullie de Hue Go voor?
Ik had hetzelfde, en heb uiteindelijk ikea en amazon glazen bollampen aangeschaft waarin een hue e27 resp. e14 past. Volgens mij heb ik daar zelf meer aan!

Ik kan me wel voorstellen dat als je een gerichte licht'straal' ergens op wilt hebben dat een go en dergelijke beter werkt dan het meer diffuse licht van de bollen. Maar als tafellamp, nachtlamp, sfeerverlichting enz vind ik de bollen helemaal top :)

Pagina: 1 ... 89 ... 92 Laatste

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2018 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*