meesje schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 19:27:
Naast snel achter elkaar op de knoppen drukken, houdt mijn zoontje de knoppen ook lang ingedrukt. Dat viel een week geleden op toen hij de kerstboom verlichting (elgato eve energy) aan wilde doen. Bij het indrukken keek hij naar de kerstboom. Op dat moment kon ik gelijk reageren van laat de knop maar los. De actie wordt trouwens ook pas uitgevoerd na los laten.
Dit is niet waar, althans niet helemaal. De Philips dimmerswitch kan onderscheid maken tussen 'kort duwen' en 'lang duwen', en daar verschillende acties aanhangen. Zo kun je de dimmerknoppen ingedrukt houden.
Bij mijn vorige bericht zat ik op twee weken, nu al weer op 2,5 week dat de Tap het nog steeds doet. Dat de Tap opeens het niet meer deed (of verdwenen was in de woning app),
De tap is een overdesigned falend product. Het verschil tussen de tap en de dimmerswitch, is dat de dimmerswitch batterijgevoed is. De tap niet. De tap haalt de enrgie uit het indrukken van de knoppen.
Dat houdt dus ook in, dat als ie niet bediend is, hij verdwijnt van het netwerk. Om pas weer terug te komen als de knop ingeduwd wordt.
Latency zit dus bij de tap in het device zelf ingebakken. Op het moment dat jij op de knop duwt, onstaat er de energie waarop het ding werkt. Hij moet dan eerst wakker worden, verbinding maken, en kan dán pas het daadwerkelijke commando versturen.
Nu de dimmerswitch er is, snap ik niet dat er nog mensen zijn die de tap kopen. En als je heel erg op de latency zit, moet je dus ook geen tap kopen, maar een batterijgevoede dimmerswitch.
Hier in huis alles hue met dimmerswitch en voor bepaalde ruimtes (gangen, toiletten, badkamer) een switch icm. een bewegingssensor.
Ik woon in een nieuwbouwwijk in een soortgelijke situatie als iemand hierboven al beschreef; op alle wifi kanalen zit wel iemand, en veel huizen hebben zelfs meerdere wifi's.
Nu zijn wifi en zigbee zogeheten spread spectrum protocollen. Dat houdt in dat er prima meerdere devices op één 'kanaal' kunnen zitten (er is helemaal geen kanaal, eigenlijk, een kanaal is een range aan frequenties waarover gehopt wordt).
Daar zit echter wel een grens aan. Zitten er heel veel zaken dicht bij elkaar op hetzelfde kanaal, dan raakt het frequentiegebied wat bij dat kanaal hoort 'verzadigd', en krijg je latency of uitvallers.
Je hoeft dus niet perse een leeg kanaal te hebben, maar kijk even op de link die ik gaf, en zorg in elk geval dat je eigen wifi en zigbee zoveel mogelijk uit elkaars haar blijven.
De philips bridge wil helaas niet naar kanaal 26. Ik heb 'm op 25 en het huis-wifi op 1, die toevallig leger is hier in de buurt. Dat werkt, met hub, nagenoeg latencyvrij. Ik zie geen verschil tussen 'via hub' (wat helelaam niet bestaat) of 'rechtstreeks' (wat ook helemaal niet bestaat).
Ik zie wél verschil tussen 'via de clouddienst'. En da's vrij logisch. Dus als je bv. je mobiel niet op het lokale wifi hebt, en dan iets bediend. Dán merk ik wel latency. Ook gebruik ik Triggi (een soort IFTTT) en die kent ook een enorme latency. Die hebben 'NOW' knoppen die je in het pulldownmenu op je android phone krijgt, als ik op zo'n knop duw, kan het zo 2 seconden duren voor het gebeurd.
Ik denk dat de mensen die met latency bezig zijn, het hele concept van home automation niet snappen. Het doel is juist dat het geautomatiseerd wordt. Met bewegingssensoren en een hele reeks aan triggi triggers, gaat de verlichting hier in huis nagenoeg geheel uit zichzelf. HEt komt maar amper voor dat er nog iemand op een knopje hoeft te duwen.
Voorbeeld; een half uur voor zonsondergang gaat de verlichting in de woonkamer aan. Als je op de gangen of toiletten of in de badkamer komt, gaat het licht aan en na 5 minuten weer uit. Duw je bv. in de badkamer op de schakelaar, gaat het pas na een uur weer uit (voor als iemand bv. in bad wil). Om 7 uur gaat het licht op de kinderkamers aan, bij het naar bed brengen zetten we het in nachtstand (alleen nachtlampje aan, redelijk gedimd) en om 2300 gaat het naar slaapstand (nog meer gedimd). Om 20:00 wordt de verlichting in de woonkamer naar 'gezellig gedimd' gezet.
Enzovoort, enzovoort. Naar mijn mening is het de truuk om je verlichting zo intelligent te maken met regels en sensoren, dat je helemaal geen schakelaar meer aan hoeft te raken. En dus latency geen issue is. Want of die trigger nu om 19:00 of 19:01 uitgevoerd wordt, maakt helemaal geen moer uit.