[Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 87 ... 105 Laatste
Acties:
  • 7.836.948 views

Onderwerpen

Alle 29 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EeePC
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-08 13:46
Jelleujelle schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 11:06:
Hoi allemaal,

Ik wil graag voor in mijn keuken de hue led strip plus gebruiken als directe en enige lichtbron. Is dit mogelijk of raden jullie dit af?

De strip komt aan een koof te hangen direct naar beneden gericht. Geeft de strip voldoende werklicht of raden jullie aan om de strip alleen maar te gebruiken voor sfeer en spotjes te gaan gebruiken voor werklicht/direct licht?

Mijn plafond is 2.50 hoog en de koof is 23 cemtimeter hoog.

Dank alvast,

Jelle
Jazeker, hier 2x 2m Ledstrip Plus hangen als hoofdverlichting in de keuken (2 losse sets dus). Gemonteerd in aluminium profiel met matte afdekking. Geeft een enorme bak licht in de "daglicht" stand, of mooi sfeervol op "ontspannen", en alles daartussenin natuurlijk. Strips geven zelfs nog een vrij brede "bundel". Al met al veel meer licht dan de waardeloze 12v Halogeen spotjes die we eerst hadden hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelleujelle
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 02-12-2024
EeePC schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 12:50:
[...]

Jazeker, hier 2x 2m Ledstrip Plus hangen als hoofdverlichting in de keuken (2 losse sets dus). Gemonteerd in aluminium profiel met matte afdekking. Geeft een enorme bak licht in de "daglicht" stand, of mooi sfeervol op "ontspannen", en alles daartussenin natuurlijk. Strips geven zelfs nog een vrij brede "bundel". Al met al veel meer licht dan de waardeloze 12v Halogeen spotjes die we eerst hadden hangen.
Nice dankjewel! En is het dan 2x naast elkaar of (net als ik) in een L? Ik wil dus op de lange kant (3,60M) een strip en op de korte kant (2,50M) ook een strip...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryS
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-09 16:37
Afgelopen week heb ik bij de Ikea 7 GU10 spotjes gehaald voor m'n keuken en eetkamer. Het type waarvan je de kleurwarmte ook van kan aanpassen. Het koppelen van de spotjes ging perfect. Had ze gewoon in groepjes in hun lamp gehangen. Heb 2 maal de factory reset van de spotjes moeten uitvoeren (6 maal uit en aan) vervolgens herkende de hue de lampjes automatisch. Heb dus niet een voor een gedaan. Maar gewoon in een groepje. Dus dat eigenlijk perfect.

Waar ik wel tegenaan ben gelopen is de samenwerking van deze bolletjes met een Scenes op de Hue app. Wanneer je een scene kiest zet hij direct de kleur warmte goed, echter de dimming niet. Kies je vervolgens nog een keer dezelfde scene, dan zet hij de dimming van die scene wel goed. Is dit probleem bekend? Is er een oplossing voor? Mijn Philips Hue lampen hebben er geen last van.

AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - GeForce RTX 4090 Phantom - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB, 860 EVO 1TB, 850 EVO 1TB, 830 256GB - Liquid Freezer II 280 - RM850x - LG 34GS95QE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20:35

Ankh

|true

Wat ik me nou afvroeg, komt er nou vaak een firmware update uit (bij Philips, maar ook bij Ikea)? Voor onze nieuwbouwwoning heb ik reeds de Philips Hue klaar liggen, en wil eigenlijk een aantal lampen meteen vervangen. Ikea lampen zijn goedkoper, enkel voor die updates moet je die Ikea hub hebben...

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jch88
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 05-10 09:49
Ik heb sinds kort een Hue motion sensor om het licht in het trapgat automatisch in te schakelen als het donker is (en ik natuurlijk het trapgat in loop).

Er gebeurt echter iets vreemds zodra ik het trapgat in loop.

De lamp wordt ingeschakeld, maar na ongeveer 30 seconden wordt deze op een andere helderheid/kleur gezet (om precies te zijn, de lamp wordt iets donkerder). Na een minuut gaat de lamp vanzelf uit (bij geen beweging) zoals ingesteld. Ik zou graag willen dat de lamp (direct) op de juiste helderheid wordt ingeschakeld en tussendoor niet veranderd. Iemand enig idee wat mogelijkerwijs de oorzaak kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:31
Hij dimt, bedoel je?

Die dimstand kun je regelen bij de motion sensor zelf binnen Hue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jch88
NeutraleTeun schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 19:10:
Hij dimt, bedoel je?

Die dimstand kun je regelen bij de motion sensor zelf binnen Hue.
Hoe bedoel je precies?

Dimt de motion sensor de scene na het inschakelen tot een bepaald niveau zodat het 'ideale' lichtniveau wordt bereikt oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Als je timer op 1 minuut staat, zal de lamp na 30 seconden dimmen (zo weet je dat de lamp uitgaat -handig voor langere tijden- en kun je bewegen) en daarna uitgaan.

Ik heb net nog even gekeken, maar dat kun je niet binnen Hue uitschakelen.

Motion > aan Scene > na x tijd dimmen > uit.

[ Voor 9% gewijzigd door NeutraleTeun op 02-01-2018 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jch88
NeutraleTeun schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 19:20:
Als je timer op 1 minuut staat, zal de lamp na 30 seconden dimmen (zo weet je dat de lamp uitgaat -handig voor langere tijden- en kun je bewegen) en daarna uitgaan.
Ah, dat verklaart! Goed om te weten. Dit wordt volgens mij nergens uitgelegd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 8-Track
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-09 21:25

8-Track

Jelleujelle schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 11:06:
Hoi allemaal,

Ik wil graag voor in mijn keuken de hue led strip plus gebruiken als directe en enige lichtbron. Is dit mogelijk of raden jullie dit af?

De strip komt aan een koof te hangen direct naar beneden gericht. Geeft de strip voldoende werklicht of raden jullie aan om de strip alleen maar te gebruiken voor sfeer en spotjes te gaan gebruiken voor werklicht/direct licht?

Mijn plafond is 2.50 hoog en de koof is 23 cemtimeter hoog.

Dank alvast,

Jelle
Ik heb de strip direct onder de keukenkastjes geplakt op 5cm afstand van de muur. Op 10 cm van de muur heb ik een wit latje van 12x12mm geplakt zodat je op geen enkele manier direct tegen de strip aan kijkt als je bijvoorbeeld aan tafel zit.

Ik vind het net op de grens qua werklicht, maar beïnvloedende factoren zijn natuurlijk afstand tot het werkblad, en kleur van de achterwand en het keukenblad.

Afbeeldingslocatie: https://alexband.nl/temp/IMG_2388.jpg
Afbeeldingslocatie: https://alexband.nl/temp/IMG_2386.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shizoframia
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21-08 13:59
RMB schreef op zondag 31 december 2017 @ 13:20:
[...]

Is er enige indicatie wanneer de 3.0 versies hiervan uitkomen? Ik kan mijne nu namelijk nog terugsturen.
Hier nog een geïnteresseerde voor gu10's 3rd gen, ik wacht al enige tijd op deze... ik heb een 4-tal hue gu10's die ik graag wil vervangen. De rest van mijn hue lampen (e14, e27, en ledstrips) zijn al 3rd gen. Ik ga even experimenteren met e14 vs gu10 en eventueel enkele vervangen.

Galaxy S23 ultra / Galaxy TAB S5e / Surface Pro (i7-512-16)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Je zou toch bijna écht gaan denken dat ze bij Philips nagedacht hebben over de vorm en afmetingen van de HUE Sensor :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vyqYPr3BaVdL4t9jwqifp8iZ/medium.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/w7NRaQcbnZoVaKqVz7C6Wlem/medium.jpg

Hier straks maar eens gaan kijken hoe ik dat Busch-Jeager raampje kan bevestigen op de inbouw electradoos in het toilet waar nú nog een blindplaat over zit. Raampje moet een klein beetje aangepast worden om de HUE Sensor er volledig in te laten verzinken (Dremel FTW!!) maar daarmee ben je automagisch ook de complete bevestigingsmogelijkheden van dat raampje kwijt (sowieso moet het blindplaat deel waarmee het ding normaal vast gezet wordt wég, dan)...... Máár: Niks wat niet op te lossen is met montagekit in dit geval :+

Nog even verzinnen hoe ik 't ga voorkomen dat de HUE Sensor vervolgens té diep in de inbouw electradoos gedrukt gaat worden door toiletgebruikers, het er weer uit pakken wordt waarschijnlijk een "zuignap" oplossing want 't ding past écht precies in het raampje....

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Vooral dat laatste haha.
Hoeveel mensen ik hier al niet op een blindplaat heb zien drukken.

En dan heb jij er ook nog een "knopje" op zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __Erik__
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:12
Reageert dat zo traag, dan, dat mensen tijd hebben om op dat 'knoppie' te drukken?

Eos 600, Sigma 28-70, 50-200, 100 2.8, 430EZ
Eos 300D, 500D, 70D, 10-22, 15-85, 24, 50 1.4, 100 2.8, 100-400, 430EXII

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:29

Sick Nick

Drop the top!

Hier is het instant, zodra het nodig is springen de lampen aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 09:51

tozzke

aka tozzert

__Erik__ schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 12:56:
Reageert dat zo traag, dan, dat mensen tijd hebben om op dat 'knoppie' te drukken?
Het gaat vooral om het uit willen doen. Mensen zijn heel snel vergeten dat het licht automatisch aangegaan is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __Erik__
  • Laatst online: 20:12
Ahh, ok, helder :)

Eos 600, Sigma 28-70, 50-200, 100 2.8, 430EZ
Eos 300D, 500D, 70D, 10-22, 15-85, 24, 50 1.4, 100 2.8, 100-400, 430EXII

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

__Erik__ schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 12:56:
tozzke schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 13:14:
[...]

Het gaat vooral om het uit willen doen. Mensen zijn heel snel vergeten dat het licht automatisch aangegaan is :)
wimmel_1 in "[Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 2"

>:) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensJ
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-08 15:32
Mensen ik heb advies nodig.

Ik wil nu eindelijk ook maar eens vanaf de bank / vanuit bed de lampen aan/uit kunnen zetten, of dimmen of whatever er ook allemaal mee kan. En ik wil straks tegen Google home kunnen roepen dat hij de lampen moet bedienen zonder dat ik mijn smartphone hoef te gebruiken.

Nu ben ik alleen niet zo heel erg van kleurenlampen (de vrouw heeft al voldoende tierelantijntjes in de kamer staan) en dus zat ik eigenlijk te denken om de startset met 3 witte lampen+dimmer+bridge te kopen bij Bol.com (€ 95)

Maar nu zie ik hier die TVOH aanbieding en zit ik toch weer in dubio of ik die niet zal halen (maar alleen maar omdat dat een redelijke prijs is voor die kleuren lampen).

Wat ik wil:

Ik heb 6 spotjes in de woonkamer achter een dimmer zitten. Ik wil daar 6 hue spots in hebben (wit geen kleur) Las al ergens dat ik die dimmer er dan uit moet slopen, maar dat is prima.

Daarnaast heb ik 2 schemerlampen met grote fitting die een lamp moeten hebben, een schemerlamp met een kleine fitting en 2 spots met ieder 3 kleine fitting lampen. Ik wil voor die spots eigenlijk geen peertjes want die steken uit (zitting nu koelkastlampjes of zo in van een centimeter of 5). Ik kan alleen geen andere kleine fitting vinden dan die peertjes.

Daarnaast nog een 2 tal lampen op de slaapkamer bij de kinderen die ik uit wil kunnen doen (die schijterds doen altijd de lamp aan zodra ik de trap weer af loop) 1 grote fitting voor de overloop en 3 spotjes voor onze kamer.

dus nodig:

Bridge
3x E27
9 GUI 10
3 E14

+ 6 E14 maar geen peertjes
3 dimmers voor woonkamer / slaapkamers

Nu kan ik me haast niet voorstellen dat al die lampen 30 per stuk of duurder zijn, maar ik kan alleen maar de witte E27 voor € 15 vinden (of eigenlijk voor 30 per 2)

Wat zijn er voor andere goedkopere oplossingen? Osram ? of die Ikea lampen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:50

aawe mwan

Wat ook leuk is:

RensJ schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 15:27:
[...]
Wat zijn er voor andere goedkopere oplossingen?
Prijs is niet echt belangrijk, want smart lampen gaan heel lang mee (en zo niet dan ga je met de kassabon in de hand hem omruilen voor een nieuwe).

Maar dat neemt niet weg dat je best even in het Hue-korting-topic kunt kijken voor de aanbiedingen.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royaljoop
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:23
wimmel_1 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 11:48:
Je zou toch bijna écht gaan denken dat ze bij Philips nagedacht hebben over de vorm en afmetingen van de HUE Sensor :o

[afbeelding][afbeelding]

Hier straks maar eens gaan kijken hoe ik dat Busch-Jeager raampje kan bevestigen op de inbouw electradoos in het toilet waar nú nog een blindplaat over zit. Raampje moet een klein beetje aangepast worden om de HUE Sensor er volledig in te laten verzinken (Dremel FTW!!) maar daarmee ben je automagisch ook de complete bevestigingsmogelijkheden van dat raampje kwijt (sowieso moet het blindplaat deel waarmee het ding normaal vast gezet wordt wég, dan)...... Máár: Niks wat niet op te lossen is met montagekit in dit geval :+

Nog even verzinnen hoe ik 't ga voorkomen dat de HUE Sensor vervolgens té diep in de inbouw electradoos gedrukt gaat worden door toiletgebruikers, het er weer uit pakken wordt waarschijnlijk een "zuignap" oplossing want 't ding past écht precies in het raampje....
Ik vind het niet de goedkoopste & beste oplossing.
Bij Amazon heb ik voor een prikkie (ik dacht iets van 12,50 deze gekocht https://www.amazon.de/gp/...age_o01_s00?ie=UTF8&psc=1.
Deze infrarood sensor kun je eenvoudig instellen en ook nog handmatig bedienen (in geval van ziekte of boosheid ;-) bovendien hoef je ook geen dure hue lampen te kopen.

Respect overigens voor je oplossing(en) en het delen, maar ik vind het niet alleen een dure oplossing maar ook minder handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

royaljoop schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 15:38:
[...]

Ik vind het niet de goedkoopste & beste oplossing.
Bij Amazon heb ik voor een prikkie (ik dacht iets van 12,50 deze gekocht https://www.amazon.de/gp/...age_o01_s00?ie=UTF8&psc=1.
Deze infrarood sensor kun je eenvoudig instellen en ook nog handmatig bedienen (in geval van ziekte of boosheid ;-) bovendien hoef je ook geen dure hue lampen te kopen.

Respect overigens voor je oplossing(en) en het delen, maar ik vind het niet alleen een dure oplossing maar ook minder handig.
Ik heb alléén maar HUE LED lampen in huis, dus ook op 't toilet, en dan is het niet echt handig om daar een sensor te gaan monteren welke de stroomkring naar de lamp gaat onderbreken (waardoor je de lamp dus weer "kwijt" bent in je eco / domotica system).

Siri kan die lamp dan uiteraard ook niet meer vinden middels Apple Homekit dus gaat "ze" weer aan het zeuren als je 'r iets vraagt en krijgt ze dus écht menselijke trekjes :X >:) ;)

Is overigens niet helemaal waar dat ik alléén maar HUE lampen heb... In de koelkast, oven en magnetron zitten nog de originele lampjes, maar daar gaat ook geen HUE spul in passen 8)

[ Voor 11% gewijzigd door Will_M op 03-01-2018 18:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
RensJ schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 15:27:

Ik wil nu eindelijk ook maar eens vanaf de bank / vanuit bed de lampen aan/uit kunnen zetten, of dimmen of whatever er ook allemaal mee kan. En ik wil straks tegen Google home kunnen roepen dat hij de lampen moet bedienen zonder dat ik mijn smartphone hoef te gebruiken.

Nu ben ik alleen niet zo heel erg van kleurenlampen (de vrouw heeft al voldoende tierelantijntjes in de kamer staan) en dus zat ik eigenlijk te denken om de startset met 3 witte lampen+dimmer+bridge te kopen bij Bol.com (€ 95)

Maar nu zie ik hier die TVOH aanbieding en zit ik toch weer in dubio of ik die niet zal halen (maar alleen maar omdat dat een redelijke prijs is voor die kleuren lampen).

Wat ik wil:

Ik heb 6 spotjes in de woonkamer achter een dimmer zitten. Ik wil daar 6 hue spots in hebben (wit geen kleur) Las al ergens dat ik die dimmer er dan uit moet slopen, maar dat is prima.

Daarnaast heb ik 2 schemerlampen met grote fitting die een lamp moeten hebben, een schemerlamp met een kleine fitting en 2 spots met ieder 3 kleine fitting lampen. Ik wil voor die spots eigenlijk geen peertjes want die steken uit (zitting nu koelkastlampjes of zo in van een centimeter of 5). Ik kan alleen geen andere kleine fitting vinden dan die peertjes.

Daarnaast nog een 2 tal lampen op de slaapkamer bij de kinderen die ik uit wil kunnen doen (die schijterds doen altijd de lamp aan zodra ik de trap weer af loop) 1 grote fitting voor de overloop en 3 spotjes voor onze kamer.

dus nodig:

Bridge
3x E27
9 GUI 10
3 E14

+ 6 E14 maar geen peertjes
3 dimmers voor woonkamer / slaapkamers

Nu kan ik me haast niet voorstellen dat al die lampen 30 per stuk of duurder zijn, maar ik kan alleen maar de witte E27 voor € 15 vinden (of eigenlijk voor 30 per 2)

Wat zijn er voor andere goedkopere oplossingen? Osram ? of die Ikea lampen?
De INNR GU10 en INNR E14 die ik heb doen het prima i.c.m. een Hue bridge, pak goedkoper dan Hue lampen als je toch geen kleur wilt.

https://www.amazon.de/s/r...s&field-keywords=innr+e14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensJ
dragon2 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 15:52:
[...]

De INNR GU10 en INNR E14 die ik heb doen het prima i.c.m. een Hue bridge, pak goedkoper dan Hue lampen als je toch geen kleur wilt.

https://www.amazon.de/s/r...s&field-keywords=innr+e14
nice

Die spots hebben ze ook bij bol 2 voor 39 dus das maar een paar euro duurder dan bij amazon. Ik zal eens even neuzen in het kortingen topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimitri__
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06-04-2023
Dag allen,

Ik heb sinds een tijdje wat Hue lampen waaronder 2x de Go. Nu wil ik graag een grote witte muur in mijn huis (6x6) uitlichten. Een Go komt hier toch net wat 'vermogen' te kort om het mooi uit te lichten, ondanks dat deze het grootste aantal lumen heeft van de hele serie.

Zou een Iris of Bloom hier misschien beter voor geschikt zijn? Of kan ik het op een andere manier oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Dimitri__ schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 17:08:
Dag allen,

Ik heb sinds een tijdje wat Hue lampen waaronder 2x de Go. Nu wil ik graag een grote witte muur in mijn huis (6x6) uitlichten. Een Go komt hier toch net wat 'vermogen' te kort om het mooi uit te lichten, ondanks dat deze het grootste aantal lumen heeft van de hele serie.

Zou een Iris of Bloom hier misschien beter voor geschikt zijn? Of kan ik het op een andere manier oplossen?
Een witte muur van 6x6 Mtr. volledig uitlichten? Daar heb je al snel een bouwlamp voor nodig welke op een paar meter afstand staat als 't (semi) egaal moet gebeuren, toch?

HUE is IMHO meer voor "sfeer verlichting" bedoeld maar kan ook wel een redelijk werkblad (in de keuken bijv.) van goed werklicht voorzien.

[ Voor 88% gewijzigd door Will_M op 03-01-2018 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimitri__
wimmel_1 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 17:18:
Een witte muur van 6x6 Mtr. volledig uitlichten? Daar heb je al snel een bouwlamp voor nodig welke op een paar meter afstand staat als 't (semi) egaal moet gebeuren, toch?

HUE is meer voor "sfeer verlichting" bedoeld maar kan ook wel een redelijk werkblad (in de keuken bijv.) van werklicht voorzien.
Bedankt voor je reactie. Het hoeft niet egaal, maar zou wel mooi zijn als je vanuit beneden redelijk naar boven kan schijnen. Van linksonder naar rechtsboven schijnen is wel wat teveel gevraagd voor deze lampen gok ik inderdaad. :+
Wat ik graag zou willen is dat het licht tot boven zou reiken, dat is nu bij lange na het niet geval.

Hierbij foto's van het resultaat met de Go! en een Color en White E27 in een Ikea lamp (Voor zover foto's een goed beeld kunnen geven van een lichtbundel):

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/b4mWRb/IMG_8953.jpg
Hue Go
Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/dQzkmb/IMG_8955.jpg
Hue Color & White E27

Zou een Iris of Bloom een gerichtere bundel hebben en zo tot hoger kunnen schijnen?

[ Voor 3% gewijzigd door Dimitri__ op 03-01-2018 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Met een GU10 lampje (spot) kom je waarschijnlijk al wel een heel stuk "hoger" maar dan ga je vervolgens tegen het feit aan lopen dat die dingen het licht redelijk goed "bundelen" en je vervolgens meerdere GU10 spots nodig gaat hebben (in jouw geval waarschijnlijk een stuk of 5....).

Ik doe hier in m'n keuken ongeveer 't zelfde alleen dan andersom. In het plafond (koof) zitten een 5-tal GU10 White & Color HUE lampen met een onderlinge afstand van ± 1 Mtr. om het werkblad, 2Mtr. lager, te kúnnen verlichten alsof er een TL boven hangt (lampjes branden dan in de kleur "Grijs - 100%" volgens "Hé Siri", in de Philips HUE App is die "kleur" niet eens te máken :P ).

[ Voor 49% gewijzigd door Will_M op 03-01-2018 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Verwacht van de Go geen mooie kleuren.
Waarschijnlijk een oudere generatie? Blauw/groen/rood komen niet echt fel door.

Voor de rest doen ze het prima als sfeerverlichting, heb er 2 staan hier.

Ah nvm. Je hebt zelf de Go.

[ Voor 8% gewijzigd door NeutraleTeun op 03-01-2018 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:51
Mijn go doet juist prima groen / blauw / rood?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Prima ja. Maar vergeleken met bv een E27 Color toch echt niet te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

NeutraleTeun schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 18:12:
Niet helemaal mee eens. De huidige (V2.0) GU10 White & Color lampen kunnen bijv. méér aan qua kleuren dan dat Philips middels de app wil doen geloven (zelfde geldt ook voor de E14 en E27 V3.0 White & Color lampen, overigens). Het is IMHO meer een beperking van de HUE Bridge software welke middels de GUI niet alles laat zien qua kleurcodes terwijl de API ze wél kan zetten.

[ Voor 15% gewijzigd door Will_M op 03-01-2018 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-10 15:27
https://www.consumentenbo...-philips-hue-plafonnieres

Philips meldt dat een aantal in Nederland verkochte Philips Hue-lampen, de 'Fair', 'Being' en 'Still' niet aan de kwaliteits- en veiligheidsnormen voldoen. Het gaat om speciale plafondlampen die bedoeld zijn om Philips Hue-lampen in te gebruiken.De lichtkap van deze plafondlamp kan losraken en mogelijk naar beneden vallen.

Waarschuwing hue phillips
Het gaat alleen om plafondlampen die voor 7 november 2016 zijn geproduceerd. Alle andere Philips Hue-producten zijn niet getroffen door dit probleem.

Op de website van Philips staat een document met een instructie over hoe je het artikelnummer van de lamp kunt achterhalen en om welke lampen het precies gaat.

Heb je zo'n lamp? Neem dan contact op het met callcenter van Philips Lightning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:42
Heb je een voorbeeld van een kleur die een E27 v3 lamp wel goed weergeeft, maar waar de Hue Go achterblijft? :? Ik heb nog nooit echt verschillen ontdekt tussen de E27 lampen, de Lightstrip Plus en de Hue Go lampen die ik in huis heb.

De Go doet het stukken beter dan de GU10 spot qua kleurweergave.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Als ik met de E27 Color in de hal speel, dan spatten de kleuren er vanaf. Doe ik hetzelfde met de Go, dan is het allemaal maar een beetje lafjes.

Maar misschien heb ik wel een defecte Go.
(of wellicht een Lumen verschil)

@wimmel_1 dat ze meer kleuren kunnen zijn best, maar als ik ze beiden binnen de app dezelfde kleur geef en verschil zie, dan ligt het niet aan een mogelijk breder kleurspectrum?

[ Voor 4% gewijzigd door NeutraleTeun op 03-01-2018 19:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

PROnline schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 18:43:

Philips meldt dat een aantal in Nederland verkochte Philips Hue-lampen, de 'Fair', 'Being' en 'Still' niet aan de kwaliteits- en veiligheidsnormen voldoen. Het gaat om speciale plafondlampen die bedoeld zijn om Philips Hue-lampen in te gebruiken.De lichtkap van deze plafondlamp kan losraken en mogelijk naar beneden vallen.

Het gaat alleen om plafondlampen die voor 7 november 2016 zijn geproduceerd. Alle andere Philips Hue-producten zijn niet getroffen door dit probleem.

Op de website van Philips staat een document met een instructie over hoe je het artikelnummer van de lamp kunt achterhalen en om welke lampen het precies gaat.

Grappig 8)7

Volgens mij werden die lampen hier laatst ook ergens door iemand aangehaald / geprezen in een reactie / review waarbi de vraag gesteld werd wáárom die lampen niet te vinden waren in de NL / EU Web-shops.... :o :o

h4ns in "[Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 2"

Dáár dus :) en dan de review van @Kiswum welke er in gelinkt wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door Will_M op 03-01-2018 19:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-10 15:27
Dat had ik dus ook tijdens mijn weekje kerstvakantie. Me rot gezocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:00

Kiswum

Gadget reviewer

wimmel_1 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 19:14:
[...]

Grappig 8)7

Volgens mij werden die lampen hier laatst ergens door iemand aangehaald / geprezen in een reactie / review waarbi de vraag gesteld werd wáárom die lampen niet te vinden waren in de NL / EU Web-shops.... :o :o

h4ns in "[Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 2"

Dáár dus :) en dan de review van @Kiswum welke er in gelinkt wordt.
Nou geprezen... 😉
De lamp is prima, maar aan de Mi Home app kan nog een hoop worden verbeterd.

Ik weet niet of mijn lamp aan Hue gekoppeld kan worden, maar ik verwacht niet dat de kunststof kap snel naar beneden zal vallen. Laten we hopen dat de Chinese Consumentenbond ook dergelijke berichten zal doorsturen bij gebreken 😁

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dimitri__
NeutraleTeun schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 19:09:
Als ik met de E27 Color in de hal speel, dan spatten de kleuren er vanaf. Doe ik hetzelfde met de Go, dan is het allemaal maar een beetje lafjes.

Maar misschien heb ik wel een defecte Go.
(of wellicht een Lumen verschil)

@wimmel_1 dat ze meer kleuren kunnen zijn best, maar als ik ze beiden binnen de app dezelfde kleur geef en verschil zie, dan ligt het niet aan een mogelijk breder kleurspectrum?
Om hier nog even op in te haken.. Ik zie bij mijn Go en E27 color vrijwel geen verschil in kleuren of lichtopbrengst. De Go is misschien nog wel feller dan de E27's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Laatst online: 07-10 14:16
Rivanov schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 11:51:
Werkt de TRÅDFRI motion sensor van IKEA ook met Homekit / Philips Hue?

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/30383511/
Weet iemand dit inmiddels? Heb gezocht in het topic, maar kon het antwoord niet vinden.

Ik wil op beide hallen beneden, hal boven en op de wc een motion sensor hangen. Als die Ikea dingen prima werken, scheelt dat toch weer wat centjes

Op Reddit lees ik het volgende:
I have the same question. Bought a Tradfri motion sensor with gu10 bulbs at Ikea today. The bulbs I’ve set up to the Hue 2.0 bridge by using the Zigbee Touchlink method. The sensor is linked to the bulbs in the same way. I’d still like to connect the sensor to the hue hub too (i’m not using the tradfri hub) but haven’t been able yet. When using Touchlink, the motion sensor does blink red light, which I didn’t know it has. But it hasn’t bren able to connect yet, though.
Dat zou het wel best beperken

[ Voor 42% gewijzigd door Misha op 03-01-2018 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Misha schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 20:31:
Weet iemand dit inmiddels? Heb gezocht in het topic, maar kon het antwoord niet vinden.
Het werkt niet. Althans, zeker niet gewoon met de app, maar ga er maar vanuit dat het in het geheel niet werkt.

Philips gebruikt ZLL voor de lampen maar voor sensoren/swiches etc een mix tussen ZLL en HA, en de app/bridge staan dan alleen philips spullen toe.

Ik ben zelf bezig een JN5169 gebaseerde schakeloplossing (magneetschakelaar) om te devven naar Hue, en de enige werkende oplossing die ik heb, is het ding dan een philips schakelaar te laten emuleren (dus mac adres aanpassen, vendor id aanpassen, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
Verwijderd schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 20:36:
[...]

Het werkt niet. Althans, zeker niet gewoon met de app, maar ga er maar vanuit dat het in het geheel niet werkt.

Philips gebruikt ZLL voor de lampen maar voor sensoren/swiches etc een mix tussen ZLL en HA, en de app/bridge staan dan alleen philips spullen toe.

Ik ben zelf bezig een JN5169 gebaseerde schakeloplossing (magneetschakelaar) om te devven naar Hue, en de enige werkende oplossing die ik heb, is het ding dan een philips schakelaar te laten emuleren (dus mac adres aanpassen, vendor id aanpassen, etc).
That sucks. Thanks. Dan worden het toch maar minder motion sensoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat, of je hub vervangen door iets wat niet zo vendor locked is, en wél je philips spullen ondersteund.

Zeker als je er meer mee bezig gaat, is dat sowieso een aanrader.

Je Philips Hub is goed verkoopbaar op marktplaats. Geen idee waarom, maar ze worden voor bijna nieuwprijs verkocht 2e hands.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2018 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ns
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Een Raspberry Pi met alternatieve sensors is een goede oplossing.

Vind de Philips sensor erg traag werken!
De Xiaomi Mi Home sensors werken supersnel, zijn stukken kleiner en ook nog eens erg goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8-Track

8-Track

Inderdaad. Omdat ik homebridge-hue gebruik kan ik vrijwel alles mixen en matchen. Andere domotica oplossingen zijn natuurlijk ook mogelijk.

Ik begin er meer en meer van overtuigd te raken dat dit soort oplossingen absolute noodzaak zijn voor het maken van een systeem dat alles in huis kan beslaan. Iedereen heeft wel een situatie waar het technisch, organisatorisch of prijstechnisch niet uitkomt om alleen binnen het Philips ecosysteem te blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

h4ns schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 20:43:
Een Raspberry Pi met alternatieve sensors is een goede oplossing.

Vind de Philips sensor erg traag werken!
De Xiaomi Mi Home sensors werken supersnel, zijn stukken kleiner en ook nog eens erg goedkoop.
Ik kan jouw mening écht niet delen. Heb hier m'n hele 'kiet" voorzien van HUE lampen én daar waar nodig / gewenst voorzien van een Sensor en dat spul reageert nét zo snel als dat een fysieke schakelaar dat doet op een normale lamp welke voorzien is van een "Fase" en "Schakel" draad..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

8-Track schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 20:49:
Inderdaad. Omdat ik homebridge-hue gebruik kan ik vrijwel alles mixen en matchen. Andere domotica oplossingen zijn natuurlijk ook mogelijk.

Ik begin er meer en meer van overtuigd te raken dat dit soort oplossingen absolute noodzaak zijn voor het maken van een systeem dat alles in huis kan beslaan. Iedereen heeft wel een situatie waar het technisch, organisatorisch of prijstechnisch niet uitkomt om alleen binnen het Philips ecosysteem te blijven.
Het is gewoon oerstom dat fabrikanten aan zo'n vendor lock doen. Ik ben best wel fan van het hue systeem, maar dit is gewoon een fatale blunder van Philips.

Zou je het doen zoals fabrikanten willen, heb je in no-time je hele meterkast vol hubs hangen, die allemaal aardig wat kosten.
wimmel_1 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 20:53:
Ik kan jouw mening écht niet delen. Heb hier m'n hele 'kiet" voorzien van HUE lampen én daar waar nodig / gewenst voorzien van een Sensor en dat spul reageert nét zo snel als dat een fysieke schakelaar dat doet op een normale lamp welke voorzien is van een "Fase" en "Schakel" draad..
Het is ook mijn ervaring (dat het snel werkt). En hier het hele huis op 1 hue hub.

Wat wel zo is, is dat combinaties voor problemen zorgen. Ik heb bv. op 2 locaties én een bewegingssensor én een dimmerswitch, en dat vind ie wel eens moeilijk te verteren.

Dit is overigens via zelf scripts inschieten op de hub API, op te lossen. Je kunt ze dan alleen niet meer in de app gebruiken.

Ik heb het voor die locaties zo gemaakt dat er een losse timer is, die door motion sensor en dimmerswitch gezet wordt. En dat werkt goed samen.

Sowieso mist de hue app nog een hoop functionaliteit, zeker daar waar het combinaties betreft.

Punt waar je wel op moet letten is dat Zigbee en Wifi dezelfde frequenties gebruiken. Je moet dus ff puzzelen welk wifi en welk zigbee kanaal je gebruikt, ook kijkende naar wat er in de buurt gebruikt wordt, om tot echt goede resultaten te komen. Als zaken traag reageren; zou ik eerst hier naar gaan kijken.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2018 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
Thanks voor de suggesties guys, maar het is belangrijk dat mijn vriendin ook goed kan troubleshooten mocht ik er niet zijn. ;)

Mijn ervaring met dergelijke constructies is dat het prima werkt als ik aanwezig ben, maar om de een of andere reden altijd in de soep loopt als ik er niet ben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Verwijderd schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 20:54:
[...]

Het is gewoon oerstom dat fabrikanten aan zo'n vendor lock doen. Ik ben best wel fan van het hue systeem, maar dit is gewoon een fatale blunder van Philips.

Zou je het doen zoals fabrikanten willen, heb je in no-time je hele meterkast vol hubs hangen, die allemaal aardig wat kosten.
Er IS geen "Vendor Lock". ZLL (Zigbee Light Link) is gewoon een open protocol wat JUIST door Philips HUE volledig ondersteund wordt én daardoor ook "Apple Homekit Certified" is.

Als andere fabrikanten van "Smart Lights" zich niet volledig aan de ZLL implementatie houden dan is dat toch niet te wijten aan de HUE lampen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Misha schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 20:54:
Thanks voor de suggesties guys, maar het is belangrijk dat mijn vriendin ook goed kan troubleshooten mocht ik er niet zijn. ;)

Mijn ervaring met dergelijke constructies is dat het prima werkt als ik aanwezig ben, maar om de een of andere reden altijd in de soep loopt als ik er niet ben
Dat geldt voor alles. Ik heb hier ook zo'n xx unit rondlopen en daarmee dezelfde problematiek. Alles werkt als ik er ben, maar niet als ik er niet ben. Zodra ik er aan kom lopen om 'mee te kijken', 'werkt het ineens weer'.

Overigens; oordeel niet te snel. Een pi met het juiste domotica systeem, is net zo hufterproof als de hue app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wimmel_1 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 20:59:
Er IS geen "Vendor Lock". ZLL (Zigbee Light Link) is gewoon een open protocol wat JUIST door Philips HUE volledig ondersteund wordt én daardoor ook "Apple Homekit Certified" is.

Als andere fabrikanten van "Smart Lights" zich niet volledig aan de ZLL implementatie houden dan is dat toch niet te wijten aan de HUE lampen?
Er is wel degelijk een vendor lock als het om devices anders dan lampen gaat. Kijk ook maar eens naar hoe je bv. een tap, dimmerswitch of motion sensor moet binden in de app. Daar MOET je kiezen voor één van de drie, en de hub kijkt dan naar het mac adres (philips prefix) en de vendor ID. Deze MOET in dat geval die van philips zijn.

Voor wat de lampen betreft, heb je gelijk, maar ook niet helemaal. Philips volgt zélf namelijk óók niet helemaal de ZLL standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Verwijderd schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 21:01:
[...]

Er is wel degelijk een vendor lock als het om devices anders dan lampen gaat. Kijk ook maar eens naar hoe je bv. een tap, dimmerswitch of motion sensor moet binden in de app. Daar MOET je kiezen voor één van de drie, en de hub kijkt dan naar het mac adres (philips prefix) en de vendor ID. Deze MOET in dat geval die van philips zijn.

Voor wat de lampen betreft, heb je gelijk, maar ook niet helemaal. Philips volgt zélf namelijk óók niet helemaal de ZLL standaard.
Klopt ;)

Maar wilde er eigenlijk meer mee zeggen dat je bijvoorbeeld ook de HUE lampen niet aan een Ikea Tradfri Hub moet gaan knopen en dan maar moet willen verwachten dat de lampen 't 100% nétjes gaan doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 8-Track

8-Track

Misha schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 20:54:

Dit was bij ons thuis ook een gevoelig punt. Mijn vriendin weigert bijvoorbeeld de Hue app te gebruiken en als oma komt oppassen dan wil ze niet in het donker of de kou zitten, en mijn zoontje van 11 zonder mobiel moet ook alles kunnen bedienen, dus alles is daar omheen gebouwd. Ik heb maanden lang homebridge-hue voor slechts één lamp gebruikt, om eerst zeker te weten of het een betrouwbaar systeem is, maar inmiddels heeft de combinatie Philips Hue bridge, lampen en motion sensors + Busch Jaeger wandzenders en dimmers + tado + Homebridge en Homekit zich zo bewezen dat ik er ook wel IKEA Tradri in durf te mixen, zonder dat mijn vriendin/zoon/oma tegen problemen aanloopt.

Dit is Siri op een Apple Watch naar een AppleTV als Homekit Hub, via homebridge-hue naar een Busch Jaeger dimmer die een domme lamp met halogeenverlichting aanzet. Het werkt altijd, wat ik vooraf niet had verwacht om eerlijk te zijn: [Video: https://alexband.nl/temp/IMG_2007.m4v]

YMMV. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J. de Sloper
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-10 14:46
Rivanov schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 11:51:
Werkt de TRÅDFRI motion sensor van IKEA ook met Homekit / Philips Hue?

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/30383511/
Ja en nee, je kunt de sensor koppelen aan aan TRÅDFRI lamp die gekoppeld is aan je Hue bridge. Je kunt de lamp nu schakelen via de Hue bridge en/of met de TRÅDFRI sensor, de sensor is alleen een aan/uit schakelaar. Je kunt dus geen scenes instellen. Dit werkt voor mij prima op het toilet maar voor de hal mis ik de scenes functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-08 18:55
Dimitri__ schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 17:08:
Dag allen,

Hue Go heeft een betere lichtopbrengst dan de Bloom of Iris en daarnaast heeft Hue Go een groter kleur bereik (C-Gamut, gelijk aan die van de Lightstrip V2 en Gen3 Hue E27/E14).

Om zo'n grote oppervlakte te kleuren zou je eens naar de Hue Lightstrip V2 kunnen kijken, deze heeft 2400 lumen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
Hue Go heeft hetzelfde kleurbereik als de Gen 3 E27 Color, beide hebben zelfde kleurbereik (C-Gamut), kan zijn dat je de kleuren anders beleeft als je deze op een muur projecteert.

Of je Hue Go is kapot....... 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erik1971
PROnline schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 18:43:

Oud nieuws, werk je soms voor een concurrent van Philips om hier onrust te zaaien 8)7, is bijna 1,5 jaar geleden toen dit bericht is gedeeld door Philips en het betrof maar een zeer klein aantal exemplaren,mag aannemen dat die nu onderhand wel zijn vervangen 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1971
[...]

Ik wil op beide hallen beneden, hal boven en op de wc een motion sensor hangen. Als die Ikea dingen prima werken, scheelt dat toch weer wat centjes

Op Reddit lees ik het volgende:

[...]

Dat zou het wel best beperken
Ja en nee, je kunt de Tradfri sensor op vergelijkbare manier met de Hue Bridge verbinden zoals dat ook met de Tradfri remote control gaat (zoek ff op dit forum hoe, IKEA TRÅDFRI - Ervaringen & discussie ). Zijn op de Tradfri forum genoeg mensen die dit al gedaan hebben.

Als Tradfri sensor aan Hue netwerk gekoppeld is moet je de lampen die je wilt regelen met de Tradfri Sensor touchlinken, sensor werkt namelijk alleen rechtstreeks met de lampen, ook wanneer deze aan een Tradfri Bridge is gekoppeld.

Dus ja je kunt hem aan je netwerk koppelen maar nee je zult hem niet in je app terug gaan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
Verwijderd schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 21:01:
[...]

Heeft niets met vendor lock te maken heren!

Je kunt redelijk eenvoudig andere ZLL Remote Controls of Sensoren toevoegen aan Hue Eco Systeem, alleen deze devices werken dan ook volgens ZLL en dat betekend dat deze dan altijd rechtstreeks de lampen bedienen en niet met tussen komst van een bridge.... (en dus ook nooit of te nimmer zichtbaar zullen zijn in de App.....)

Philips heeft om deze devices met de bridge te laten communiceren een meer Home Automation implementatie gekozen (naast de standaard ZLL implementatie). Verder is de TAP een ZigBee Green Power device, het enige dat (goed) te verkrijgen is.

Verder is client gedrag van een controller niet (volledig) vast gelegd in een standaard en dat maakt het voor alle fabrikanten moeilijk om een Remote of Sensor van een derde partij te integreren!

Philips doet er juist alles aan om een vendor lock te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mediumdry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-10 14:50
Ik zie nog niet echt de optimale oplossing. Het is mooi om alles binnen één systeem te houden. (hue bridge, athom homey, tradfri gateway) Vooral vanwege de reactiesnelheid. Als je lamp-bridge-automation systeem-voice systeem hebt, dan is de vertraging van het moment dat je de opdracht geeft totdat het uitgevoerd wordt nogal groot.

Zelfs enkel iets als homey is al traag. En als je dan cloud oplossingen als siri/alexa/IFTTT gaat toevoegen, dan duurt het meerdere seconden. Dat is voor een stem-opdracht misschien nog acceptabel, maar voor een knop niet, imo.

En de oplossingen die je gewoon thuis draait zijn vaak opensource (positief) maar met slechte alexa/siri/google integratie. Wat dat betreft loopt de apple implementatie met homekit/siri op dit moment voorop.

Het is nog early adopter phase. Zie ook het probleem dat iedereen heeft om knoppen/sensors/stopcontacten/etc. goed te integreren en een oplossing te hebben die voor iedereen in huis werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thieske1
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Vraagt vrouw lief ineens of het mogelijk is om ook een hue lamp in de gang te plaatsen die automatisch aangaat.
Ja maar natuurlijk kan dat. Dus zojuist de eerst motion sensor en gelijk 2 lampen erbij gekocht.

Vrouw lief begint het toch wel handig en leuk te vinden al die hue spullen :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:22
thieske1 schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 07:51:
Vraagt vrouw lief ineens of het mogelijk is om ook een hue lamp in de gang te plaatsen die automatisch aangaat.
Ja maar natuurlijk kan dat. Dus zojuist de eerst motion sensor en gelijk 2 lampen erbij gekocht.

Vrouw lief begint het toch wel handig en leuk te vinden al die hue spullen :D
Herkenbaar, vrouw hier begon out of the blue te vragen voor eigen Hue bedlampje en bijpassende remote :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-10 22:52

Hier ervaring met beide apparaten. Ik heb een "getouchlinkte" Ikea Tradfri motion sensor bovenin het trapgat hangen en hij zie pas laat als iemand de trap op loopt. Hij kijkt voor mijn gevoel niet veel verder dan 2-3 meter. Daarnaast moet je alles met "draaiwieltjes" achterop de sensor instellen en communiceert deze niet met de bridge. Voordeel van de directe koppeling is dat je niet afhankelijk bent van de werking van de Bridge

Daarnaast heb ik enkele Motion sensors, deze zijn heeft gevoelig en zagen mij in mn vorige huis vanaf plafond 1e verdieping al voordat ik de trap kwam oplopen. Ze zijn in te stellen via de app, kunnen scenes sturen, gevoeligheid is in te stellen, thermometer ingebouwd (geen idee wat je daarmee moet) en is te koppelen met een andere sensor voor grote ruimtes. Ze kosten wat meer, maar zijn/bieden ook veel meer
mediumdry schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 01:18:
Ik zie nog niet echt de optimale oplossing. Het is mooi om alles binnen één systeem te houden. (hue bridge, athom homey, tradfri gateway) Vooral vanwege de reactiesnelheid. Als je lamp-bridge-automation systeem-voice systeem hebt, dan is de vertraging van het moment dat je de opdracht geeft totdat het uitgevoerd wordt nogal groot.
Dat is niet helemaal waar. Ik werk met Domoticz en merk dat een sensor via 433mhz het snelst werk, daarna de Hue motion sensor, daarna Zwave.

Een externe app kan dus snel genoeg sturen. Het is niet voor niets dat je een Hue disco app hebt die met je telefoon geluid registreerd en nagenoeg realtime daar de lampen mee stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dantar
  • Laatst online: 14-12-2023
Paar maanden terug een bridge gehaald met kleuren voor de slaapkamer. Erg gaaf! Nu ben ik aan het kijken naar de lightstrip, maar ik zit met een vraagteken. Deze is hier vaker voorbij gekomen; ik kan hem met google en de tweakers functie terugvinden, maar niet in welke pagina hij zit, en na 50 pagina's heb ik de moet opgegeven.

De lightstrips komt in varianten van 1 of 2 meter. Ik ben op zoek naar een stuk van 120cm. Nu lees ik dat je hem kunt uitbreiden of inkorten. Enige informatie hierover die ik vind is een blog waarin staat dat je hem per 33cm kunt 'afbreken'. Dan zou ik een stuk van 2 meter kunnen inkorten naar 133cm, eigenlijk dus alsnog te lang. Daarnaast zie ik ook meldingen dat je ze kunt afsnijden, maar dan verlies je het afgesneden stuk. Zou ik bv 66 cm af kunnen klikken en herbruikbaar laten, en de laatste 13 centimeter doorknippen met een schaar?

Zijn er mensen met ervaringen hiermee? Ik wil hem gebruiken als verlichting strip onder een hangend keukenkastje. Het restant 'wegbuigen om de hoek' is daarmee niet echt een optie, want er is geen hoek - de kast hangt aan de muur. Is de HUE hier niet geschikt voor? Heeft iemand wat meer details over hoe flexibel het aan elkaar lego-en van de strips is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
Dantar schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 10:52:
Paar maanden terug een bridge gehaald met kleuren voor de slaapkamer. Erg gaaf! Nu ben ik aan het kijken naar de lightstrip, maar ik zit met een vraagteken. Deze is hier vaker voorbij gekomen; ik kan hem met google en de tweakers functie terugvinden, maar niet in welke pagina hij zit, en na 50 pagina's heb ik de moet opgegeven.

De lightstrips komt in varianten van 1 of 2 meter. Ik ben op zoek naar een stuk van 120cm. Nu lees ik dat je hem kunt uitbreiden of inkorten. Enige informatie hierover die ik vind is een blog waarin staat dat je hem per 33cm kunt 'afbreken'. Dan zou ik een stuk van 2 meter kunnen inkorten naar 133cm, eigenlijk dus alsnog te lang. Daarnaast zie ik ook meldingen dat je ze kunt afsnijden, maar dan verlies je het afgesneden stuk. Zou ik bv 66 cm af kunnen klikken en herbruikbaar laten, en de laatste 13 centimeter doorknippen met een schaar?

Zijn er mensen met ervaringen hiermee? Ik wil hem gebruiken als verlichting strip onder een hangend keukenkastje. Het restant 'wegbuigen om de hoek' is daarmee niet echt een optie, want er is geen hoek - de kast hangt aan de muur. Is de HUE hier niet geschikt voor? Heeft iemand wat meer details over hoe flexibel het aan elkaar lego-en van de strips is?
Helpt dit je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dantar
Niet echt... heb ik gezien, maar solderen of knutselen is niet mijn ding. Ik was benieuwd hoe het out-of-the-box is. Als ik alleen maar iedere 33cm kan afbreken, houd ik stukken over. Dit zou betekenen dat hij dus niet geschikt is voor mij, maar ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben. Sterker nog, ik ken maar weinig meubels die exact 1, 2 of 3 meter zijn. Hier loopt iedereen dan tegenaan zou je zeggen. Ben dus benieuwd wat mensen hierop doen... 1 meter monteren op een stuk van 120cm lijkt me ook weer lelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Dantar op 04-01-2018 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
Dantar schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 11:33:
[...]

Niet echt... heb ik gezien, maar solderen of knutselen is niet mijn ding. Ik was benieuwd hoe het out-of-the-box is. Als ik alleen maar iedere 33cm kan afbreken, houd ik stukken over. Dit zou betekenen dat hij dus niet geschikt is voor mij, maar ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben. Sterker nog, ik ken maar weinig meubels die exact 1, 2 of 3 meter zijn. Hier loopt iedereen dan tegenaan zou je zeggen. Ben dus benieuwd wat mensen hierop doen... 1 meter monteren op een stuk van 120cm lijkt me ook weer lelijk.
Out of the box kan dus met verspilling, met solderen zonder. Handwerk levert geld op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dantar
arjandijk162 schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 11:39:
[...]

Out of the box kan dus met verspilling, met solderen zonder. Handwerk levert geld op ;)
Gaat me niet zo zeer om de verspilling, maar hoe ik een 2 meter strip over 120centimeter kan plaatsen als ik hem out of the box maar iedere 33cm kan afklikken. 1 meter is te kort en mogelijk lelijk, 133cm is te lang en past dus niet
Vandaar mijn vraag hoe anderen dit oplossen :) kan me niet voorstellen dat iedereen die deze strips koopt gaat solderen of een niet-passende oplossing heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EeePC
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-08 13:46
Jelleujelle schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 14:20:
[...]

Nice dankjewel! En is het dan 2x naast elkaar of (net als ik) in een L? Ik wil dus op de lange kant (3,60M) een strip en op de korte kant (2,50M) ook een strip...
Ja, in een L-vorm, ongeveer boven het aanrecht. Plafond is denk ik hooguit 2,5m hoog waaraan ze hangen. En heb dus 2 losse sets van 2 meter. Want als je een set verlengt met 2 meter extra blijf je blijkbaar aan die max 1600 lumen zitten. Terwijl je met 2 losse sets dus 2 x 1600 hebt. Overigens hebben we onder de keukenkastjes wel nog een lamp voor extra aanrechtverlichting, en ook in de afzuigkap. Als algemene keukenverlichting is het wat mij betreft in ieder geval meer dan genoeg, maar het kans soms wel fijn zijn nog wat echt directe verlichting op je werkblad te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
Dantar schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 11:46:
[...]

Gaat me niet zo zeer om de verspilling, maar hoe ik een 2 meter strip over 120centimeter kan plaatsen als ik hem out of the box maar iedere 33cm kan afklikken. 1 meter is te kort en mogelijk lelijk, 133cm is te lang en past dus niet
Vandaar mijn vraag hoe anderen dit oplossen :) kan me niet voorstellen dat iedereen die deze strips koopt gaat solderen of een niet-passende oplossing heeft.
Ik denk dat je dan gelijk hebt.

Je kunt of een korter stuk toepassen, of een andere ledstrip komen en de philips controller gebruiken. Of je gaat op zoek naar een externe ZLL controller als die van Dresden en zoekt daar een passende strip bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:50

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Dantar schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 11:33:
[...]
Niet echt... heb ik gezien, maar solderen of knutselen is niet mijn ding. Ik was benieuwd hoe het out-of-the-box is.
Tja, out-of-the-box werkt het gewoon zoals je het in het marketingmateriaal hebt kunnen lezen.

Bij andere merken ledstrips kan het weer anders werken. Ik heb een ledstrip (deze is duurder dan Hue) die standaard al aan 2 kanten een aansluiting voor de Zigbee controller heeft. Deze strip kan je om de 5 centimeter doorknippen; je houdt dan 2 stukken over die werken en de rest kan je weggooien, of weggeven aan een Tweaker die kan solderen.

Een kwestie van kijken wat er te koop is op het internet, denk ik.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mediumdry
arjandijk162 schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 10:25:
Dat is niet helemaal waar. Ik werk met Domoticz en merk dat een sensor via 433mhz het snelst werk, daarna de Hue motion sensor, daarna Zwave.

Een externe app kan dus snel genoeg sturen. Het is niet voor niets dat je een Hue disco app hebt die met je telefoon geluid registreerd en nagenoeg realtime daar de lampen mee stuurt.
Dat klopt wel, als je maar 1 stap er tussen hebt. Domoticz=>lamp. Hue Disco=>Hue Bridge=>lamp. Als er meer stappen tussenzitten, zeker als het via een cloud gaat, dan wordt het erg langzaam allemaal. En als je aan automation wil gaan doen, dan volstaat de Hue Bridge bv. niet. De domoticz site is weer live, dus misschien daar maar eens gaan kijken, ik zag dat er hue bridge emulatie is voor domoticz waardoor je de Hue skill bij alexa kan gebruiken.

Wat is de beste USB zigbee dongle? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
mediumdry schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 12:39:
[...]

Dat klopt wel, als je maar 1 stap er tussen hebt. Domoticz=>lamp. Hue Disco=>Hue Bridge=>lamp. Als er meer stappen tussenzitten, zeker als het via een cloud gaat, dan wordt het erg langzaam allemaal. En als je aan automation wil gaan doen, dan volstaat de Hue Bridge bv. niet. De domoticz site is weer live, dus misschien daar maar eens gaan kijken, ik zag dat er hue bridge emulatie is voor domoticz waardoor je de Hue skill bij alexa kan gebruiken.

Wat is de beste USB zigbee dongle? ;)
Houdt er rekening mee dat Zigbee op dat gebied nog niet zo eenvoudig is als Zwave.

Hier is een dongle die in een beta plugin in Domoticz wordt ondersteund, maar het is allemaal nog vrij beperkt.

Ook smartthings en Homey hebben een vorm van Zigbee ondersteuning. Maar houdt er rekening mee dat je nog redelijk wat zult moeten ontdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RensJ
even een nOOb vraag (of meerdere).

Heb zo'n start set van hue. Kan ik nu gewoon bij ikea een vrachtje van die goedkopere lampen (spotjes in het bijzonder) halen en die koppelen aan de bridge. Ze moeten de laatste firmware hebben maar ik heb dus niet zo'n ikea bridge, maar inmiddels zullen die lampen wel up-to-date zijn toch?

En stel ik haal ook een extra dimmer van hue, werkt die dan ook met die ikea lampen (of krijg ik die eenvoudig werkend)?

Ik wil dus eigenlijk alles via de Hue bridge connecten maar met ikea lampen.

Dus via de app scenes maken (waar ook die ikea lampen in mee doen), via de app alles aan en uit kunnen zetten en via dimmer(s) Hue en Ikea lampen kunnen dimmen/aan en uit zetten.

Ik zag online dat je ook via dimmers van Ikea de hue lampen kunt aansturen, maar dat ze dan niet meer via de bridge/app werken. Geen idee of dat (nog) zo is en of het dan anders om wel werkt (dus ikea aan philips dimmers hangen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mediumdry
@RensJ Ja, je kan de Ikea lampen koppelen aan de Hue Bridge. Houdt er rekening mee dat niet alle (maar de meeste wel) lampen de nieuwe firmware hebben en dat zelfs met de nieuwe firmware je soms via touchlink (lamp en bridge tegen elkaar aan) de koppeling moet maken. Het lukt soms (maar niet altijd) via de gewone zoekfunctie in de Hue app.

Dan de bediening van de lampen. Dat kan je doen via de Hue app of via knoppen. Je kan de knoppen van Philips kopen, dan heb je wat opties in de Hue app om in stellen wat er gebeurd als je een knop indrukt. Je kan ook de Ikea knoppen kopen. Die moet je dan via touchlink met de Hue bridge koppelen en daarna met de lampen. Je ziet ze niet in de Hue app en de knoppen praten direct met de lampen. (de Philips knoppen werken niet als je Hue Bridge uitstaat, de Ikea knoppen wel)

Je kan willekeurig welke lamp aan willekeurig welke knop(pen) hangen. (via app of touchlink of knopspecifieke setup)

Er zijn ook andere knoppen, die soms vergelijkbaar, soms net ff anders werken.

Ik heb nu een Hue Bridge, 8 Ikea lampen, 3 Hue lampen en 3 Osram smart plugs. Ik gebruik 3 Ikea knoppen (de dimmer werkte niet lekker, die gebruik ik niet meer), 1 Hue knop en 1 Ikea bewegingssensor. Als ik nieuwe Ikea spullen koop hang ik ze eerst aan de Ikea Tradfri Gateway om te kijken of ik de firmware moet updaten. Daarna reset ik ze en hang ik ze aan m'n Hue zigbee netwerkje.

En soms gebruik ik Alexa en/of een aantal Hue apps om het allemaal aan en uit te zetten. Werkt tot nu toe prima. Mijn to-do lijstje gaat over het verwijderen/vervangen van de oude lichtknoppen in de muur en het er allemaal netjes uit te laten zien en dat bezoek/vrouw/kinderen/opa/oma het ook allemaal snappen.

YMMV.

@arjandijk162 Bedankt voor de link, ik had die inderdaad al gevonden. Zigbee is blijkbaar nog redelijk nieuw in de domotica wereld. Als ik naar de opties kijk voel ik me al snel een pionier, wat ik eigenlijk niet meer wil zijn. (leeftijd, kinderen, etc.. blablabla :P )

Op dit moment lijkt domoticz de hoogste volwassenheid bij Domoticz te liggen, meer dan Home Assistant of Homey. Verder zie ik eigenlijk niet veel oplossingen die automatisering toelaten zonder via een cloud te moeten gaan. (en van de cloud oplossingen lijkt Apple het verst te zijn) Ik hoop dat het zich snel gaat ontwikkelen, zeker nu Ikea het allemaal betaalbaar en naar het grote publiek gebracht heeft. De spullen zijn daar niet aan te slepen geloof ik.

[ Voor 22% gewijzigd door mediumdry op 04-01-2018 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:18
Oh lord, heb ik net mijn Hue staterskit en daarbij de tap en de Eltako schakelaar in ontvangst genomen kijkt vrouwlief me wazig aan. Die Eltako schakelaar hoeft van haar niet als ze maar weet welk knopje ze moet drukken.

Heb ik van alles en nog wat lopen uitzoeken, kan ze leven met de gewone dimmer. Niet zo moeilijk doen zegt ze erbij... vrouwen 7(8)7

Goed scheelt me wel een heleboel geld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:39

d0s

sssst

mediumdry schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 14:30:
@RensJ Ja, je kan de Ikea lampen koppelen aan de Hue Bridge. Houdt er rekening mee dat niet alle (maar de meeste wel) lampen de nieuwe firmware hebben en dat zelfs met de nieuwe firmware je soms via touchlink (lamp en bridge tegen elkaar aan) de koppeling moet maken. Het lukt soms (maar niet altijd) via de gewone zoekfunctie in de Hue app.
Wat bedoel je met touchlink / lamp en bridge tegen elkaar aan? Gewoon extreem dicht tegen elkaar aan houden met het zoeken of fysiek een knop indrukken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:24
Ik krijg buiten eigen netwerk geen verbinding meer met mijn Hue bridge. Niet op android, niet op iOS. Het heeft een half jaar probleemloos gewerkt, maar nu niet meer. Moet ik een poort opengooien in Ziggo modem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mediumdry
d0s schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 15:30:
Wat bedoel je met touchlink / lamp en bridge tegen elkaar aan? Gewoon extreem dicht tegen elkaar aan houden met het zoeken of fysiek een knop indrukken? :)
Touchlink is een manier om te pairen waarbij de twee apparaten dicht bij elkaar moeten zijn (max 2,5cm volgens de instructies). Het is de default manier om Ikea lampen te pairen. Voor de Hue Bridge heb je een app nodig die touchlink koppelen kan doen (de optie zit niet in de standaard Hue app). Het is een andere manier van koppelen dan de standaard Hue app search.

Ik heb inmiddels een paar losse fittingen met een aan/uit knop om nieuwe Ikea lampen makkelijk met de Hue Bridge te koppelen via touchlink.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8-Track

8-Track

mediumdry schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 15:56:
[...]

Touchlink is een manier om te pairen waarbij de twee apparaten dicht bij elkaar moeten zijn (max 2,5cm volgens de instructies). Het is de default manier om Ikea lampen te pairen. Voor de Hue Bridge heb je een app nodig die touchlink koppelen kan doen (de optie zit niet in de standaard Hue app). Het is een andere manier van koppelen dan de standaard Hue app search.

Ik heb inmiddels een paar losse fittingen met een aan/uit knop om nieuwe Ikea lampen makkelijk met de Hue Bridge te koppelen via touchlink.
Voor iOS is er de Hue Lights app, waarmee je de bridge in Touchlink mode kan zetten. Daarmee heb ik mijn BJ dimmers en wandzenders aan het netwerk toegevoegd, en zo zal ik het dus ook moeten doen met de IKEA lampen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erik1971 schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 00:06:
Het is 100% een vendor lock.
Je kunt redelijk eenvoudig andere ZLL Remote Controls of Sensoren toevoegen aan Hue Eco Systeem,
Nee dat kun je niet. Je kunt alleen lampen toevoegen. Geen sensoren of remote controls.

AUB geen onzin verkopen. Je kunt geen schakelaars of sensoren van derden via de hub bedienen.

Sterker nog; de eerste reactie op het uitkomen van de IKEA lampen, heeft er bij Philips toe geleid dat ze het ding (de hub) óók voor lampen vendor locked hebben. De enige reden dat ze dat weer ongedaan gemaakt hebben, is omdat ze een reeds grote groep klanten hadden met IKEA lampen, die over de zeik gingen. Eén of twee updates later, hebben ze de vendor lock voor lampen er weer uit gehaald.

Maar voor schakelaars en sensoren, is de hub gewoon vendor locked. Sure, je kunt een enkele lamp rechstreeks zonder hub bedienen met een schakelaar van een 3de partij. De lampen zijn clean zll niet vendor locked. Maar de hub is dat niet.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2018 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nDirect090
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18:45
Ik heb hier nog 2 setjes van philips led strips liggen, dus nog de oude (niet Hue) met een afstandsbediening. Het lijkt mij dat die led strips allemaal hetzelfde zijn (aansluiting etc). Op de adapter (die dus wel bij de Hue zit) na.

Is het dan mogelijk om die adapter los te kopen ? En die aan te sluiten op de huidige led strips. Zodat ik ze gewoon met de hue app kan verbinden en bedienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjandijk162
@mediumdry zigbee bestaat al even hoor. Verschil met Zwave is dat (iig voorheen) alle Zwave devices in een grote database stonden waardoor het voor een home automation platform eenvoudig is dit te ondersteunen. Zigbee is veel proprietair (bijv tv afstandsbediening Philips). Tot nu toe is het nog niet echt het platform waar je apparaten van alle fabrikanten kunt koppelen. Zwave devices van bijv Fibaro en Aeon zijn heel volwassenen en goed. Persoonlijk wil ik voorkomen een chinees cloud gebaseerd systeem in huis te halen met alle privacybezwaren van dien. Een xiaomi hub komt er hier voorlopig niet in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1971
Verwijderd schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 17:03:
[...]

Het is 100% een vendor lock.

[...]

Nee dat kun je niet. Je kunt alleen lampen toevoegen. Geen sensoren of remote controls.

AUB geen onzin verkopen. Je kunt geen schakelaars of sensoren van derden via de hub bedienen.

Sterker nog; de eerste reactie op het uitkomen van de IKEA lampen, heeft er bij Philips toe geleid dat ze het ding (de hub) óók voor lampen vendor locked hebben. De enige reden dat ze dat weer ongedaan gemaakt hebben, is omdat ze een reeds grote groep klanten hadden met IKEA lampen, die over de zeik gingen. Eén of twee updates later, hebben ze de vendor lock voor lampen er weer uit gehaald.

Maar voor schakelaars en sensoren, is de hub gewoon vendor locked. Sure, je kunt een enkele lamp rechstreeks zonder hub bedienen met een schakelaar van een 3de partij. De lampen zijn clean zll niet vendor locked. Maar de hub is dat niet.
Ten eerste verkoop ik geen onzin.....

Begrijpend lezen was nooit je beste vak ook school neem ik aan |:(. Ik zeg overigens nergens dat je met de Bridge/App remote controls of sensoren van derden kunt bedienen, dit is technisch ook niet mogelijk.

Zal het nog een keertje uitleggen wellicht dat je het dan snapt;
  1. Philips Hue is momenteel een ZLL gecertificeerd product
  2. ZLL Remote Controls/Dimmers en Sensoren, kunnen volgens ZLL specificatie alleen rechtstreeks met lampen communiceren, communicatie via Bridge is niet gespecificeerd
  3. Philips heeft naast standaard ZLL implementatie (anders zouden ze nooit zijn gecertificeerd) een uitbreiding gemaakt op ZigBee zodat Remotes en Sensors ook via de bridge kunnen werken, dit is inderdaad Philips specifiek, maar om dit Vendor lock te noemen is onzin, dan zou Philips niet mogen innoveren volgens jou 8)7
  4. De uitbreidingen die Philips heeft gemaakt op ZLL voor hun Hue eco system, zijn in de opvolger van ZLL standaard opgenomen, lees ZigBee 3.0, dus Philips deelt zijn verbeteringen gewoon met de rest van de wereld, niet echt gedrag van een bedrijf dat alles in een Vendor lock wil doen....
  5. En als laatste, Philips heeft al een keer, 2 jaar geleden inmiddels, een Vendor lock willen doorvoeren en kregen toen zoveel negativiteit over hun heen (socialmedia rules >:) ), dat ze niet wisten hoe snel ze het moesten terug draaien en sindsdien als er maar een vermoeden bestaat dat Philips per ongeluk een 3rd party device uitsluit wordt dit zo spoedig mogelijk opgelost, tenminste als het duidelijk is dat het een fout is van Philips, als het een fout van een ander is, zoals met de Ikea Tradfri lampen in het begin, mag de andere partij dat oplossen
Voor het linken Ikea Tradfie remote controls en sensors, kijk ff op dit forum; IKEA TRÅDFRI - Ervaringen & discussie , is relatief eenvoudig met de juiste app, of je moet handig zijn met rest commando's dan roep je touch link commando van de bridge zonder app aan.

Dat Philips dit niet als standaard optie in hun app heeft staan, wil niet zeggen dat ze aan Vendor Lock doen, heeft er meer mee te maken dat ze het configuren van Philips Hue ecossyteem zo simpel mogelijk willen houden en daar hebben ze touch linken niet voor nodig ;). Ze bieden het wel aan op de API van de bridge, dit hadden ze niet hoeven te doen......

Veder het configureren van Lampen is gewoon goed beschreven in de specificatie en daarom is het ook makkelijker om lampen van derden toe te voegen, als deze tenminste aan de specificatie voldoen ;) . Voor remotes en sensoren ligt dit sowieso wat moeilijker omdat de specificatie best wel veel vrijheid geeft voor implementatie van een applicatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Erik1971 schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 19:30:
Ten eerste verkoop ik geen onzin.....
Ja, dat doe je wel.
Begrijpend lezen was nooit je beste vak ook school neem ik aan |:(. Ik zeg overigens nergens dat je met de Bridge/App remote controls of sensoren van derden kunt bedienen, dit is technisch ook niet mogelijk.
Technisch is dit prima mogelijk. Alleen is het ding vendor-locked.
Zal he nog een keertje uitleggen wellicht dat je het dan snapt;
Wellicht moet je eerst zelf even beter gaan lezen, dat jíi het snapt?
dit is inderdaad Philips specifiek, maar om dit Vendor lock te noemen is onzin
Dat is wat een vendor lock is. Niets meer en niets minder.

Als ik een zigbee product maak wat voldoet aan de zigbee standaarden, maar vervolgens het zo maak dat hij alleen producten met een bepaalde uniqueid (de mijne) accepteert waarbij dat uniqueid ook bestaat uit een stuc mac adress, namelijk het vendor-specifieke stuk, dan is mijn eindproduct gewoon vendor-locked.

Hoe lang je daar ook over ouwehoert of niet. Ik kan een dimmerswitch kopen van merk jakkietakkie, en die zal NIET werken met de Hue bridge, omdat het geen philips switch is.

Dat is 100% een vender lock. En niets anders.

Dat lampen wél werkt, had ik ook al gezegd.

Overigens spreek je jezelf nu ook tegen. Eerder zei je namelijk nog dat philips er alles aan deed er een open systeem van te maken, en nadat ik aangaf dat dat niet waar is, dat ze al getracht hebben een vendor-lock voor lampen te introduceren, kom je zelf ook ineens met dat verhaal aan. Er is philips dus NIET alles aan gelegen om het systeem open te houden, ze wilden het nog dichter maken, maar zijn daarop teruggefloten.

Je verhaal mbt. zigbee 3.0 klopt eveneens niet. Dat is een standaard die van de Zigbee Alliance afkomt, niet van Philips. En die door hue nog helemaal niet ondersteund wordt. Ze verwachten dat nu pas (Q1 2018) te gaan doen.

Laat mij eens een wilde gok doen. Je werkt bij Philips? ;)

Voor de duidelijkheid; ik snap prima waar jij het over hebt. Wat jij niet begrijpt, is dat dit gewoon een vendor lock is. Dat je via veel gepruts en geklooi via de API op de bridge en eventueel met apps van derden, iets zou kunnen doen, doet daar niets aan af. Een gewone thuisconsument die een Philips Hue setup koopt, met de hue app op z'n phone, kan wél 3rd party lampen aansluiten, maar verder niets.

Die touchlink op de bridge, moeten ze aanbieden om het zigbee certified te zijn. Ze doen dus het minimale en proberen het systeem zo closed mogelijk te houden.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2018 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
Verwijderd schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 19:36:
[...]

Ja, dat doe je wel.

[...]

Technisch is dit prima mogelijk. Alleen is het ding vendor-locked.

[...]

Wellicht moet je eerst zelf even beter gaan lezen, dat jíi het snapt?

[...]

Dat is wat een vendor lock is. Niets meer en niets minder.

Als ik een zigbee product maak wat voldoet aan de zigbee standaarden, maar vervolgens het zo maak dat hij alleen producten met een bepaalde uniqueid (de mijne) accepteert waarbij dat uniqueid ook bestaat uit een stuc mac adress, namelijk het vendor-specifieke stuk, dan is mijn eindproduct gewoon vendor-locked.

Hoe lang je daar ook over ouwehoert of niet. Ik kan een dimmerswitch kopen van merk jakkietakkie, en die zal NIET werken met de Hue bridge, omdat het geen philips switch is.

Dat is 100% een vender lock. En niets anders.
8)7 Eerst goed lezen dan reageren, ZLL ondersteund communicatie van Remotes/Switches/Sensoren via een bridge niet vanuit de specificatie, is een tekortkoming van ZLL specificatie en niet een Vendor Lock.

En alsjeblieft ga hier op een forum niet roepen dat iemand onzin uitkraamt of ouwehoert, vind ik niet netjes.....

Ik heb nog steeds het geduld om je het probleem uit te leggen, dus laten we het aub netjes houden.

En lees gewoon wat ik je probeer uit te leggen. Dat je een hekel hebt aan Philips moet je zelf weten dat is een mening, ik noem hier alleen de feiten.

Nee ik werk niet voor Philips, zouden ze wel willen ;)

Dat een bridge kan touchlinken is overigens niet gespecificeerd in ZLL......

[ Voor 3% gewijzigd door Erik1971 op 04-01-2018 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erik1971 schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 19:48:
8)7 Eerst goed lezen dan reageren, ZLL ondersteund communicatie van Remotes/Switches/Sensoren via een bridge niet vanuit de specificatie, is een tekortkoming van ZLL specificatie en niet een Vendor Lock.
Ga nou eens je eigen advies volgen, en lees eerst zelf goed.

ZLL ondersteund dat wél. Ga je nou eerst eens verdiepen in de materie, voor je wat uitroept.

Als voorbeeld hier een screenshot van de een application note (voorbeelden) van NXP voor ZLL:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pHjnAi0.png

LEt goed op de rood onderstreepte zaken. Dit gaat over ZLL (dus niet HA, die staat er onder).

De Philips Dimmerswitch, is bv. een 'Controller_ColorScene_Controller'. Dat valt gewoon binnen ZLL.
En alsjeblieft ga hier op een forum niet roepen dat iemand onzin uitkraamt of ouwehoert, vind ik niet netjes.....
Wat doe je zelf dan exact?
Ik heb nog steeds het geduld om je het probleem uit te leggen, dus laten we het aub netjes houden.
Practice what you preach.
En lees gewoon wat ik je probeer uit te leggen. Dat je een hekel hebt aan Philips moet je zelf weten dat is een mening, ik noem hier alleen de feiten.
Het feit is dat ik geen hekel heb aan Philips, hier het hele huis vol met Hue en het werkt fantastisch, en feit is ook dat het vender locked is voor wat betreft schakelaars. Daar is geen discussie over mogelijk, want dat is gewoon een hard feit. Je moet gaan hacken om er toch iets niet-philips in te krijgen, qua schakelmateriaal.

Ik ontwikkel voor dit spul, dus weet erg goed waar ik het over heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.zigbee.org/zig...ndards/zigbee-light-link/
Simple Touchlink mechanism to add components and manage your lighting network
Touchlink valt gewoon onder de ZLL spec en moet je implementeren om conform te zijn. En gecertificeerd.

Alsjeblieft. Hou op. Lees het allemaal nog eens goed, verdiep je in de materie, en dan vooral in wat nu eigenlijk een vendor lock is.

Jij zit klem op het verhaal dat je met wat gehack wél een non-philips device op de philips hue kunt krijgen (SCHAKELAARS, niet lampen). Daarom DENK jij dat het niet vendor locked is. Echter dat is niet de definitie van een vendor lock.

Ik quote even uit jouw postings:
[..]
Begrijpend lezen was nooit je beste vak ook school neem ik aan |:(
[..]
Zal het nog een keertje uitleggen wellicht dat je het dan snapt;
[..]
8)7 Eerst goed lezen dan reageren
Miss moet JIJ ophouden met je ad-homimen gezeur? ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2018 20:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wat jullie typen, vind ik te veel om allemaal te lezen.
Definitie: vendor lock-in:
Vendor lock-in maakt een klant afhankelijk van een leverancier voor producten en diensten, omdat hij niet in staat is om van leverancier te veranderen zonder substantiële omschakelingskosten of ongemak.

Zoek het zelf maar uit wie er nu gelijk heeft. ;)

Ik interpreteer het als:
Als ik eenmaal heb gekozen voor Hue kan ik niet makkelijk switchen naar een ander Zigbee produkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thx, Meesje. En dan de volgende casus:

Je koopt een philips hue bridge en philips lampen en schakelaars. Dat werkt allemaal goed. Nu koop je een trust ZLL Zigbee magnetische schakelaar. En die werkt NIET.

Wil je dat die werkt; kun je niet meer de philips App gebruiken, en moet je zelf via de API (een interface voor developers) commando's gaan inschieten om zaken werkende te krijgen. Iets wat overigens óók lang niet altijd zal werken.

Valt dat volgens jou onder :
, omdat hij niet in staat is om van leverancier te veranderen zonder substantiële omschakelingskosten of ongemak.
Kosten niet. Maar ongemak? Bingo. Het is een vendor lock. Punt, einde discussie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Verwijderd Dat is toch precies hoe ik het aangaf onder mijn interpretatie?

niet makkelijk = ongemak?

[ Voor 16% gewijzigd door meesje op 04-01-2018 20:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1971
Verwijderd schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 19:59:
http://www.zigbee.org/zig...ndards/zigbee-light-link/

[...]

Touchlink valt gewoon onder de ZLL spec en moet je implementeren om conform te zijn. En gecertificeerd.

Alsjeblieft. Hou op. Lees het allemaal nog eens goed, verdiep je in de materie, en dan vooral in wat nu eigenlijk een vendor lock is.

Jij zit klem op het verhaal dat je met wat gehack wél een non-philips device op de philips hue kunt krijgen (SCHAKELAARS, niet lampen). Daarom DENK jij dat het niet vendor locked is. Echter dat is niet de definitie van een vendor lock.
Laten we maar stoppen met de discussie, ik snap dat je het als een Vendor Lock ervaart en dat is uiteindelijk wel het belangrijkste, want jij bent niet de enige die dit zo ervaart ;)

Ik moet me nog ff verdiepen in base device specificatie van ZigBee 3.0 werkt, hopelijk kan die een gedeelte van dit probleem oplossen, zodat je met iedere ZigBee 3.0 bridge elke willekeurige ZigBee 3.0 remote of sensor moet kunnen koppelen en configureren (voor het basis gedrag). Wellicht ook iets dat je zou kunnen bekijken?

Overigens in je verhaal hier boven maak je een significante fout, je neemt aan dat een bridge een controller device is zoals in je voorbeeld, maar dat zijn allemaal remote controls, maar een bridge is een ZLL Control Bridge Device en heeft andere specificatie dan een remote controller..... Voor de duidelijkheid, kijk ff hier zul je zien dat dit klopt; http://www.zigbee.org/zig...564f0c6af2bd49864984ad4e/ (ff door klikken en complience document doorlezen).

Update: stond een vette typo in

[ Voor 4% gewijzigd door Erik1971 op 04-01-2018 23:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 8-Track

8-Track

Verwijderd schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 20:07:
Thx, Meesje. En dan de volgende casus:

Je koopt een philips hue bridge en philips lampen en schakelaars. Dat werkt allemaal goed. Nu koop je een trust ZLL Zigbee magnetische schakelaar. En die werkt NIET.
Ik kocht een Busch-Jaeger Zigbee wandzender.

Zie ik hem in de Hue app? Nee.
Kan ik hem gebruiken in mijn bestaande configuratie? Ja.
Zou ik het fijner vinden als ik mijn wandzender in de Hue app zou zien? Ach.
Is dat überhaupt technisch mogelijk? Geen idee!
Ervaar ik het als vendor lock-in? Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
8-Track schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 20:20:
[...]

Zou ik het fijner vinden als ik mijn wandzender in de Hue app zou zien? Ach.
Is dat überhaupt technisch mogelijk? Geen idee!
Nogmaals ik heb niet alles gelezen maar indien Zigbee produkten wel met elkaar kunnen communiceren dan zal ik dat ook niet als vendor lock-in zien. De app is maar software; de twee stuks hardware communiceren wel met elkaar. Thanks voor dit voorbeeld!

Edit: nu ik het onderstaande stuk lees, kom ik er weer op terug. Als je nu een vergelijking maakt met bv zwave. In het
Fibaro basis station kun je van allerlei merken zwave produkten toevoegen en automatiseren. Dat is bij Philips niet het geval.

Naast zigbee omarmt hue ook homekit. Dan kun je toch niet meer van een vendor lock spreken? Aan homekit kun je van alles toevoegen en automatiseren.

[ Voor 22% gewijzigd door meesje op 04-01-2018 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erik1971 schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 20:17:

Laten we maar stoppen met de discussie, ik snap dat je het als een Vendor Lock ervaart en dat is uiteindelijk wel het belangrijkste, want jij bent niet de enige die dit zo ervaart ;)
Kerel, hou op. Het IS een vendor lock. Dat is ook de reden dat mensen het zo ervaren.
Ik moet me nog ff verdiepen in base device specificatie van ZigBee 3.0 werkt, hopelijk kan die een gedeelte van dit probleem oplossen, zodat je met iedere ZigBee 3.0 bridge elke willekeurige ZigBee 3.0 remote of sensor moet kunnen koppelen en configureren (voor het basis gedrag). Wellicht ook iets dat je zou kunnen bekijken?
Zoals gezegd, werk ik op professioneel vlak als devver met dit spul. Ik ken dus de Zigbee 3.0 spec al. En die lost een vendor lock NIET op. Want als jij wil touchlinken, zul je dat toch echt met de Philips key moeten doen. Die officieel geheim is maar officieus gewoon overal op internet te vinden is.
Overigens in je verhaal hier boven maak je een significante fout, je neemt aan dat een bridge een controller device is,
Hou op te doen alsof jij de expert bent en mensen dingen moet leren. In mijn verhaal staat nergens dat de bridge een controller device is. Je verzint maar dingen om gelijk te hebben en te kunnen beleren.

Maar ondertussen spreek je jezelf gigantisch tegen (philips wil het open houden, philips heeft al 3 keer getracht het dicht te krijgen, lang leve social media) en spring je van de hak op de tak. Dat alles gelardeerd met een constante stroom van ad-hominemn aanvallen (begrijpend lezen is moeilijk he?).

Geef het op. ZLL spec omvat gewoon touchlink en schakelende devices. Al twee punten waarop je ongelijk had. Philips Hue is voor schakelaars gewoon vendor locked. Punt drie. Philips ondersteund zigbee 3.0 nog niet, ze hopen dat pas nu te gaan doen in komend kwartaal. Punt vier.

Touchlink valt gewoon onder de ZLL spec. De Hue bridge is overigens wel degelijk een controller device. Voor zover je dat nog niet duidelijk was; een device kan in meerdere classes en clusters zitten. Een simpele lamp is bv. behalve end point ook router. Zo heeft de Hub ook meerdere petjes op.

Hou op met maar wat dingen roepen en dan hopen dat je googlend er onderbouwing voor kunt vinden. Het simpele feit is gewoon dat als een gewone consument een schakelaar wil hebben in zijn hue systeem, dat dat dan een philips schakelaar moet zijn, anders werkt het niet. Dat, of hij moet gaan hacken of een andere hub (ander merk) kopen. En dat, mijn vriend, is gewoon de definitie van een vendor lock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

8-Track schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 20:20:

= vendor lock.
Beschrijf eens HOE je hem gebruikt? En wat je moest doen om hem te kunnen gebruiken? In minder dan 100 woorden? Dat gaat je niet lukken. Je moest er aardig wat voor doen en rommelen ;)
Nogmaals, het gaat niet over 'ervaren' of meningen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2018 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
meesje schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 20:24:
[...]

Nogmaals ik heb niet alles gelezen maar indien Zigbee produkten wel met elkaar kunnen communiceren dan zal ik dat ook niet als vendor lock-in zien. De app is maar software; de twee stuks hardware communiceren wel met elkaar. Thanks voor dit voorbeeld!
Klopt en dat probeer ik, heel technisch onderbouwt uit te leggen, maar ik snap dat het als een Vendor Lock wordt ervaren, maar in de basis is het een tekortkoming van de ZLL specificatie, je moet weten toen deze geschreven was het concept ZigBee Bridge nog vrij nieuw was en men nog niet had bedacht wat je allemaal met zo'n birdge kunt doen.

Maar dat we er hier zo'n uitgebreide discussie over hebben, geeft al aan dat het niet een gemakkelijk probleem is. Ik heb mijn hoop op ZigBee 3.0 gezet, hopelijk kan deze standaard dit soort interoperability issues op lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb mijn eerdere opmerking geupdate. Jullie zijn zo snel met nieuwe reacties... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erik1971 schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 20:32:
[...]

Klopt en dat probeer ik, heel technisch onderbouwt uit te leggen, maar ik snap dat het als een Vendor Lock wordt ervaren, maar in de basis is het een tekortkoming van de ZLL specificatie, je moet weten toen deze geschreven was het concept ZigBee Bridge nog vrij nieuw was en men nog niet had bedacht wat je allemaal met zo'n birdge kunt doen.

Maar dat we er hier zo'n uitgebreide discussie over hebben, geeft al aan dat het niet een gemakkelijk probleem is. Ik heb mijn hoop op ZigBee 3.0 gezet, hopelijk kan deze standaard dit soort interoperability issues op lossen.
Maar los van de techniek, is de betekenis van een vendor lock in toch dat de leverancier er alles aan doet om er voor te zorgen dat je aan hun produkten gebonden bent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

meesje schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 20:32:
Ik heb mijn eerdere opmerking geupdate. Jullie zijn zo snel met nieuwe reacties... ;)
Niet meer, want ik staak de discussie. Het is zinloos, Erik verzint gewoon nieuwe dingen waar je bij staat, en blijft beleren. Als je hem wijst op een fout, praat ie er gewoon overheen of herhaalt ie zelfs een paar postings later wat je net gezegd hebt en waar hij het eerst mee oneens is. Dr. Klavan. Daar ga ik verder geen tijd in investeren, het blijft het herhalen van argumenten zo. Mijn 2ct staat er nu vrij duidelijk, en is onderbouwd.

Ik ben zelf bezig met een kickstarter voor een device wat wél open is en niet vendor locked, en ook werkt met de philips spullen (allemaal), ondersteuning heeft voor 433Mhz, 866 en 2,4 (wifi/zigbee) én onder de 100 euro blijft (consumentenprijs).

Dus ik vind het helemaal niet erg dat Philips de boel vendor locked heeft. Sterker nog, ik hoop er geld mee te gaan verdienen.

(en verdien nu mijn geld al met home automation development)
meesje schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 20:34:
[...]

Maar los van de techniek, is de betekenis van een vendor lock in toch dat de leverancier er alles aan doet om er voor te zorgen dat je aan hun produkten gebonden bent?
Nee, niet persé. Dat zou wel extreem vendor-locken zijn. Alles aan doen is ook een heel ruim begrip, want uiteindelijk is alles te hacken. Philips wil via een clouddienst werken, en dat houdt in dat er een api moet zijn op de bridge, iets wat met buiten kan praten. Philips wil ook graag dat derde partijen goed werkt het hun spul (Zoals een IFTTT of Triggi) en hebben hun api goed gedocumenteerd en beschkbaar gesteld, waarvoor zeker kudo's.

Maar het is gewoon een vendor locked systeem. Als het aan Philips lag, nog meer gelocked dan nu. Zoals Erik1971 zelf in z'n 2e posting ook schrijft (en wat haaks staat op wat ie eerder schreef) heeft Philips wel pogingen gedaan de vendor lock uit te breiden naar lampen, maar kregen ze daarop van bestaande klanten zoveel gezeik, dat ze daar maar vanaf gezien hebben.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2018 20:39 ]

Pagina: 1 ... 87 ... 105 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om producten over te nemen/te verkopen kun je V&A gebruiken. Gelieve niet met dit soort posts het topic vervuilen.
Kortingen/aanbiedingen m.b.t. Hue hier graag plaatsen: [Aanbiedingen / Kortingscodes] Philips Hue