[Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 86 ... 105 Laatste
Acties:
  • 7.836.949 views

Onderwerpen

Alle 29 producten

• JP_S
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08-10 16:38
dragon2 schreef op donderdag 28 december 2017 @ 18:35:
[...]

FIFY ;) >:)

[...]

Hoe probeer je dat exact?
Volgens mij heb ik dat via de app gedaan: 3e tab ("kompasje") > logged in
Dat precies, en dan vraagt hij om op de grote ronde knop te drukken, maar hij vind de bridge niet. terwijl alles binnen de wifi prima werkt.

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Janoz schreef op donderdag 28 december 2017 @ 20:26:
[...]

(en @Maarten1337 )

Niet helemaal. Bij de dimmer kun je inderdaad kiezen om 'laatste state' aan te zetten (meestal bij de eerste keer drukken). Bij de motion sensor kun je daarentegen alleen een scene kiezen, niet 'last state'. Dit geldt trouwens voor het configureren in de Hue app.
? ;)

Dus als je sensor de lampen omschakelt naar een andere "Scene" (wat 'ie feitelijk doet) dan is dát meteen de laatste instelling welke vervolgens ook weer door de switch/dimmer opgepakt gaat worden :*)

De HUE lampen pakken écht altijd het laatste "programma" wat ze kennen vanuit de Bridge óf schakelen naar 100% als ze zonder stroom gezet zijn geweest.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
pixels66 schreef op donderdag 28 december 2017 @ 20:14:
Ik vind de motion sensor maar een onding, ik snap er niks van.. Vanaf 17.00 uur wordt deze actief, dus vanaf die tijd moet hij reageren op beweging en mijn lamp inschakelen. Echter, vanaf 17.00 uur staat dus de lamp continue aan, totdat ik langs de sensor loop, dan gaat hij na de ingestelde 1 minuut uit.
Als ik dus pas om 17.30 voor het eerst langsloop, staat de lamp dus een half uur lang aan..

Wat moet ik hier nu aan doen?
Hoezo staat die lamp 'dus' al aan? De sensor doet dat niet.
Die lamp staat dan vantevoren altijd aan/toevallig aan/meestal aan? Dan zet je hem denk ik het beste met een timer om 17:00 standaard uit, gaat ie pas aan bij beweging.
JP_S schreef op donderdag 28 december 2017 @ 20:28:
[...]

Dat precies, en dan vraagt hij om op de grote ronde knop te drukken, maar hij vind de bridge niet. terwijl alles binnen de wifi prima werkt.
Je telefoon zit op dat moment dan op exact hetzelfde netwerk als die bridge?
Vinden andere hue apps de bridge wel?

[ Voor 19% gewijzigd door dragon2 op 28-12-2017 20:55 ]

• GewoonDennis
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-04 00:36
:$ _O-

Werkt prima in ieder geval, nu ff wachten op de postbode :9

[ Voor 17% gewijzigd door GewoonDennis op 28-12-2017 21:14 ]

• GewoonDennis
Ik vind de motion sensor maar een onding, ik snap er niks van.. Vanaf 17.00 uur wordt deze actief, dus vanaf die tijd moet hij reageren op beweging en mijn lamp inschakelen. Echter, vanaf 17.00 uur staat dus de lamp continue aan, totdat ik langs de sensor loop, dan gaat hij na de ingestelde 1 minuut uit.
Als ik dus pas om 17.30 voor het eerst langsloop, staat de lamp dus een half uur lang aan..

Dan heb je waarschijnlijk ergens in he routines/timers/etc iets staan waardoor de lamp “gewoon” al aanstaan vòòr 17:00, en dan is het niet zo gek dat ie daarna pas uitgaat als de sensor voor het eerst pas wat ziet, ‘ie dán pas zn sensor gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinustilburg
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:31
Voor degenen die geïnteresseerd zijn in de Hue Tap ombouw om deze te kunnen integreren in een inbouwdoos: ik zie dat Gira ook een EnOcean schakelaar aanbiedt, maar dan zonder de EnOcean module zelf :).

Dat is weer een stukje goedkoper. Het gaat om Gira artikelnr. 823203 en is bijvoorbeeld hier te koop voor iets meer dan 30 euro. Wel helaas vrij hoge verzendkosten bij de meeste Duitse webwinkels..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8-Track
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-09 21:25

8-Track

tinustilburg schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 09:12:
Voor degenen die geïnteresseerd zijn in de Hue Tap ombouw om deze te kunnen integreren in een inbouwdoos: ik zie dat Gira ook een EnOcean schakelaar aanbiedt, maar dan zonder de EnOcean module zelf :).

Dat is weer een stukje goedkoper. Het gaat om Gira artikelnr. 823203 en is bijvoorbeeld hier te koop voor iets meer dan 30 euro. Wel helaas vrij hoge verzendkosten bij de meeste Duitse webwinkels..
Toch snap ik de hele Hue Tap ombouwmethode prijstechnisch niet. Je moet voor 53 euro een Tap kopen, dan nog geld uitgeven voor een knoppenmodule van een andere fabrikant, en dan nog pielen om dat allemaal netjes inklaar gelijmd te krijgen, terwijl je ook voor 61 euro een Busch Jager wandzender kan kopen, waarmee je dezelfde functionaliteit hebt en in één keer klaar bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:00
8-Track schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 10:36:
[...]

Toch snap ik de hele Hue Tap ombouwmethode prijstechnisch niet. Je moet voor 53 euro een Tap kopen, dan nog geld uitgeven voor een knoppenmodule van een andere fabrikant, en dan nog pielen om dat allemaal netjes inklaar gelijmd te krijgen, terwijl je ook voor 61 euro een Busch Jager wandzender kan kopen, waarmee je dezelfde functionaliteit hebt en in één keer klaar bent.
Je hoeft helemaal niets te lijmen als je e.e.a had bekeken. Maar de grote winst van het ombouwen van een Hue tap is dat je de schakelaar aan je Hue bridge en daarmee ook vanuit de app kunt bedienen/instellen terwijl de Busch Jaeger dat niet kan en alleen aan de lamp kunt koppelen. Daarnaast heb je er een extra knop bij ipv dat je de Hue tap in een bestaande raam kunt wegwerken.

[ Voor 4% gewijzigd door Miki op 29-12-2017 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:18

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

En die Busch Jager's zien er niet uit (IMHO).

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinustilburg
Miki schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 10:42:
[...]

Je hoeft helemaal niets te lijmen als je e.e.a had bekeken. Maar de grote winst van het ombouwen van een Hue tap is dat je de schakelaar aan je Hue bridge en daarmee ook vanuit de app kunt bedienen/instellen terwijl de Busch Jaeger dat niet kan en alleen aan de lamp kunt koppelen. Daarnaast heb je er een extra knop bij ipv dat je de Hue tap in een bestaande raam kunt wegwerken.
Dat + ik vind een gewone (Gira) schakelaar mooier dan deze Busch-Jaeger schakelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8-Track

8-Track

Miki schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 10:42:
[...]

Je hoeft helemaal niets te lijmen als je e.e.a had bekeken.
Fair enough...
Maar de grote winst van het ombouwen van een Hue tap is dat je de schakelaar aan je Hue bridge en daarmee ook vanuit de app kunt bedienen/instellen terwijl de Busch Jaeger dat niet kan en alleen aan de lamp kunt koppelen.
Het instellen via de app versus het 15 seconden ingedrukt houden van knop om een scene vast te leggen zou ik nauwelijks 'grote winst' durven noemen, maar goed. Het resultaat is namelijk hetzelfde na die éénmalige actie: je drukt op een knop en er wordt een scene opgeroepen...

Maar goed, ik dacht dat ik wat essentieels miste maar blijkbaar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
8-Track schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 10:50:
[...]
Fair enough...

[...]
Het instellen via de app versus het 15 seconden ingedrukt houden van knop om een scene vast te leggen zou ik nauwelijks 'grote winst' durven noemen, maar goed. Het resultaat is namelijk hetzelfde na die éénmalige actie: je drukt op een knop en er wordt een scene opgeroepen...

En nog een extra knop erbij hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8-Track

8-Track

Miki schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 11:01:
[...]

En nog een extra knop erbij hebt :)
Hoe bedoel je? Een Tap heeft 4 knoppen die je aan een scene kunt hangen, de Busch Jaeger die ik linkte ook, al zijn er van die laatste ook 2 en 8 knops varianten. Iedere knop is vrij in te stellen.

En lelijk? Tja. Smaken verschillen.

Afbeeldingslocatie: https://alexband.nl/temp/IMG_2222.jpgAfbeeldingslocatie: https://alexband.nl/temp/IMG_2223.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinustilburg
Ik vind dit toch echt wat sjieker:

Afbeeldingslocatie: https://www.housecontrollers.de/wp-content/uploads/2017/04/gira-lichtschalter-hue.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
8-Track schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 11:15:
[...]

Hoe bedoel je? Een Tap heeft 4 knoppen die je aan een scene kunt hangen, de Busch Jaeger die ik linkte ook, al zijn er van die laatste ook 2 en 8 knops varianten. Iedere knop is vrij in te stellen.

En lelijk? Tja. Smaken verschillen.

[afbeelding][afbeelding]
Als je het kunt zo kunt wegwerken thuis dan kudoo’s 4u :)

Mijn nieuwbouw huis hangt vol met BJ SI reflex materiaal dus dan past het niet en heb ik 2 keuzes. Leven met een extra knop ernaast/erboven die totaal niet matched of de zogenoemde Eltako route(Hue tap ombouw) waardoor het het prima weg te werken is en daarmee niet opvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8-Track

8-Track

Miki schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 11:21:
[...]

Als je het kunt zo kunt wegwerken thuis dan kudoo’s 4u :)

Mijn nieuwbouw huis hangt vol met BJ SI reflex materiaal dus dan past het niet en heb ik 2 keuzes. Leven met een extra knop ernaast/erboven die totaal niet matched of de zogenoemde Eltako route(Hue tap ombouw) waardoor het het prima weg te werken is en daarmee niet opvalt.
Even ter verduidelijking, op die foto met het stopcontact heb ik maar één doos, daarin zit het stopcontact. De wandzender zit op de muur geplakt dus ik hoefde niet moeilijk te doen met het maken van extra gaten, extra dozen extra bedrading. Maar met het raampje er omheen ziet het eruit alsof het altijd zo geweest is.

De foto met de enkele wandzender is er één die op de muur geplakt zit, maar ik heb op andere plekken de zender over een bestaande doos heen gezet, waar vroeger een normale schakelaar zat. Zo kan ik mixen en matchen om op iedere plek de juiste oplossing te maken, met een combinatie van Hue verlichting, domme verlichting, zenders, schakelaars en dimmers.

Ik doe het rustig aan, ben nu sinds Mei bezig en heb de badkamer en één kinderkamer te gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-10 22:52
8-Track schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 10:50:
[...]
Fair enough...

[...]

In een klik kamers en lampen toevoegen in plaats van bij elke los te moeten linken en unlinken bij een verandering vind ik best een verschil. Ik zou persoonlijk eerder voor Zwave schakelaars ga ipv een ZLL schakelaar.

Nadeel van ZLL is dat het niet werkt met mn LW plugs, LW lampen en living colors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8-Track

8-Track

arjandijk162 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 11:45:
[...]

In een klik kamers en lampen toevoegen in plaats van bij elke los te moeten linken en unlinken bij een verandering vind ik best een verschil.
Dat is simpelweg niet waar. Ik heb mijn Busch Jaeger wandzender met Touchlink in mijn Zigbee netwerk gehangen door hem op mijn bridge te leggen en kon daarna scenes maken met ál mijn lampen. Veranderingen en nieuwe lampen worden gewoon meegenomen zonder dat ik iedere nieuwe lamp apart aan de wandzender hoef toe te voegen.

Ik heb de indruk dat dit bij de Jung implementatie anders is (correct me if I'm wrong), maar bij BJ was ik zo klaar.
Ik zou persoonlijk eerder voor Zwave schakelaars ga ipv een ZLL schakelaar.

Nadeel van ZLL is dat het niet werkt met mn LW plugs, LW lampen en living colors
Ik heb juist heel bewust gekozen om alles binnen het ZLL ecosysteem te houden. Het resultaat is dat ik zonder kunst en vliegwerk alles met elkaar kan laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
8-Track schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 11:52:
[...]
Dat is simpelweg niet waar. Ik heb mijn Busch Jaeger wandzender met Touchlink in mijn Zigbee netwerk gehangen door hem op mijn bridge te leggen en kon daarna scenes maken met ál mijn lampen. Veranderingen en nieuwe lampen worden gewoon meegenomen zonder dat ik iedere nieuwe lamp apart aan de wandzender hoef toe te voegen.

Ik heb de indruk dat dit bij de Jung implementatie anders is (correct me if I'm wrong), maar bij BJ was ik zo klaar.
[...]
Ik heb juist heel bewust gekozen om alles binnen het ZLL ecosysteem te houden. Het resultaat is dat ik zonder kunst en vliegwerk alles met elkaar kan laten werken.
Ik mag toch hopen dat er een manier is om een schakelaar te vertellen met welke lampen hij zich wel en niet moet bemoeien. Ik heb Hue lampen door het hele huis, het lijkt me vrij onwenselijk dat 1 apparaat al die lampen tegelijk gaat bedienen.

Het is wel lekker eenvoudig om alles met ZLL te doen, maar ik ben ook wel heel blij met de extra flexibiliteit die Domoticz me geeft mbt aansturen. Neem alleen al het beperkte aantal accesoires dat de Bridge toestaat. Voor domoticz is het geen probleem om 1000 schakelaars te sturen.

[ Voor 12% gewijzigd door arjandijk162 op 29-12-2017 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonDennis
arjandijk162 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 12:44:
[...]

Ik mag toch hopen dat er een manier is om een schakelaar te vertellen met welke lampen hij zich wel en niet moet bemoeien. Ik heb Hue lampen door het hele huis, het lijkt me vrij onwenselijk dat 1 apparaat al die lampen tegelijk gaat bedienen.

Het is wel lekker eenvoudig om alles met ZLL te doen, maar ik ben ook wel heel blij met de extra flexibiliteit die Domoticz me geeft mbt aansturen. Neem alleen al het beperkte aantal accesoires dat de Bridge toestaat. Voor domoticz is het geen probleem om 1000 schakelaars te sturen.
Net alsof je 1000 schakelaars gaat gebruiken en Bridge kan er ook gewoon meer dan 100 aansturen dus dat valt wel mee :P (je Philips zegt 50 maar is al meerdere malen bewezen dat meer ook kan)

Domiticz werkt verder wel geweldig, zelf binnenkort ook maar eens in verdiepen, meerdere dingen buiten Hue om aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8-Track

8-Track

arjandijk162 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 12:44:
[...]

Jazeker. Voordat je een scène maakt, zet je eerst uitsluitend de lampen aan die die met de gewenste knop geregeld moeten worden. Daarna zet je de wandzender in de programmeerstand, daarna stel je het dimniveau/kleur/etc. in, bevestigen met nog een druk en klaar. Supermakkelijk.

Ik weet zeker dat ik niet boven de 50 lampen uit ga komen dus dat soort Bridge beperkingen zijn op mij niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
GewoonDennis schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 12:55:
[...]

Net alsof je 1000 schakelaars gaat gebruiken en Bridge kan er ook gewoon meer dan 100 aansturen dus dat valt wel mee :P (je Philips zegt 50 maar is al meerdere malen bewezen dat meer ook kan)

Domiticz werkt verder wel geweldig, zelf binnenkort ook maar eens in verdiepen, meerdere dingen buiten Hue om aansturen.
Ik zit nog niet op de max maar philips zegt zelf:
Max. aantal accessoires
10
Ik heb nu 3 PIRs en 5 dimmers, dus zit er bijna aan. Voor de rest stuurt Domoticz ook nog 10 PIRS aan en 7 schakelaars/wandzenders.

Is hier al iemand tegen die max van 10 aangelopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:49
Ja of Philips breidt het Hue economie systeem een keer uit met wat stekker units en wandschakelaars. Ipv al die magneetrotzooi. Inbouwen willen we :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixels66
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:19
dragon2 schreef op donderdag 28 december 2017 @ 20:54:
[...]

Hoezo staat die lamp 'dus' al aan? De sensor doet dat niet.
Die lamp staat dan vantevoren altijd aan/toevallig aan/meestal aan? Dan zet je hem denk ik het beste met een timer om 17:00 standaard uit, gaat ie pas aan bij beweging.
Ga ik proberen. Staat altijd uit die lamp, maar vanaf 17.00 gaat hij dus in de "aan-stand"...
GewoonDennis schreef op donderdag 28 december 2017 @ 21:18:
[...]

Dan heb je waarschijnlijk ergens in he routines/timers/etc iets staan waardoor de lamp “gewoon” al aanstaan vòòr 17:00, en dan is het niet zo gek dat ie daarna pas uitgaat als de sensor voor het eerst pas wat ziet, ‘ie dán pas zn sensor gebruikt.
Nope, geen timers en routines ingesteld..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjandijk162
spokje schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 13:13:
Ja of Philips breidt het Hue economie systeem een keer uit met wat stekker units en wandschakelaars. Ipv al die magneetrotzooi. Inbouwen willen we :+
Ik kan me niet voorstellen dat ze ooit met inbouwspul gaan komen. Ze hebben er erg veel voordeel van dat iedereen nu Philips Hue armaturen met lampen koopt. Ik kan me wel voorstellen dat er een keer een wandzender gaat komen die dezelfde maat heeft als het europese spul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryS
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-09 16:37
Ik heb een vraagje, de spotjes onder mijn keuken kastjes worden momenteel bedient via een Touch Led Controller. Uit onderstaande serie, maar dan alleen wit en dimbaar.
https://www.lumilum.com/p...e-controller-touch-series

Deze controller werkt uiteraard niet met de Hue Hub. Weten jullie een compatible ZigBee Led Controller Dimbaar voor wit?

AMD Ryzen 7 9800X3D - Corsair Vengeance 64 GB DDR5 @ 6000 MHz C36 - ASUS ROG Strix B650E-F - GeForce RTX 4090 Phantom - Samsung 990 Pro 2TB, 980 Pro 2TB, 970 EVO Plus 2TB, 860 EVO 1TB, 850 EVO 1TB, 830 256GB - Liquid Freezer II 280 - RM850x - LG 34GS95QE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
8-Track schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 12:58:
[...]
Jazeker. Voordat je een scène maakt, zet je eerst uitsluitend de lampen aan die die met de gewenste knop geregeld moeten worden. Daarna zet je de wandzender in de programmeerstand, daarna stel je het dimniveau/kleur/etc. in, bevestigen met nog een druk en klaar. Supermakkelijk.

Ik weet zeker dat ik niet boven de 50 lampen uit ga komen dus dat soort Bridge beperkingen zijn op mij niet van toepassing.
Als ik in de winter 's avonds een scene wil programmeren moet ik dus in het hele huis iedereen in het donker zetten, voordat ik in de slaapkamer een scene kan programmeren. Ik snap dat het werkt, maar dat is niet wat ik versta onder gebruiksgemakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
BarryS schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 14:13:
Ik heb een vraagje, de spotjes onder mijn keuken kastjes worden momenteel bedient via een Touch Led Controller. Uit onderstaande serie, maar dan alleen wit en dimbaar.
https://www.lumilum.com/p...e-controller-touch-series

Deze controller werkt uiteraard niet met de Hue Hub. Weten jullie een compatible ZigBee Led Controller Dimbaar voor wit?
Degene die bij de lightstrip zit of die van Dresden. Allebei geen goedkope oplossingen, maar iig een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:41
8-Track schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 10:36:
[...]

En het grote voordeel van een Hue Tap is dat deze ook HomeKit compatible is. Je kunt daarmee dus ook b.v. Elgato Eve stekkers direct aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-10 20:15

Op welke manier wordt je lamp dan al aangezet om 17uur? Want is dat wel de bedoeling?

Misschien kan je een timer instellen voor deze lamp zodat de lamp wordt uitgezet om 17:01uur. En daarna wordt getrickerd door de sensor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 8-Track

8-Track

meesje schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 15:14:
[...]

En het grote voordeel van een Hue Tap is dat deze ook HomeKit compatible is. Je kunt daarmee dus ook b.v. Elgato Eve stekkers direct aansturen.
Ja goed punt. Ik heb volledige integratie met Homekit via Homebridge, dus ik mis geen functionaliteit. Ik had deze beslissing al genomen voor oktober, toen Philips zelf de sensoren en remotes ook nog niet ondersteunde in Homekit. Nu is dat idd makkelijker...

Afbeeldingslocatie: https://alexband.nl/temp/IMG_2005.PNG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-10 16:28

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Ik stap ook in de wereld van Philips Hue.
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/cxUnbb/hue.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:40
arjandijk162 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 13:03:
[...]
Ik heb nu 3 PIRs en 5 dimmers, dus zit er bijna aan. Voor de rest stuurt Domoticz ook nog 10 PIRS aan en 7 schakelaars/wandzenders.

Ik heb 3 motion sensors, 5 taps en 4 dimmers, dus 12 devices en werkt gewoon. Denk dat ik er nog wel een aantal kan toevoegen.

Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pixels66
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:19
Campo di Casa schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 17:23:
[...]

Op welke manier wordt je lamp dan al aangezet om 17uur? Want is dat wel de bedoeling?

Misschien kan je een timer instellen voor deze lamp zodat de lamp wordt uitgezet om 17:01uur. En daarna wordt getrickerd door de sensor.
Vandaag eens goed opgelet, en om 16.39 stond de lamp dus al aan.. Het heeft dus vermoedelijk te maken met de daglicht sensor die vindt dat het te donker wordt, terwijl ik die schuifbalk juist helemaal naar beneden heb staan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mediumdry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-10 14:50
8-Track schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 12:58:
[...]
Dus de knoppen worden niet gezien door de Hue Bridge (of in de app), maar je koppelt ze net als de Tradfri lampen/remotes. Het maken van "scenes" is me niet helemaal duidelijk.

Dus eerst de lampen aan die onder een knop gezet moeten worden, dan programmeerstand op de remote, dan pas kleuren/dimniveau instellen en op de remote afsluiten. (de remote is de busch-jaeger knop)

Daarna is de knop een aan/uit toggle geworden voor die configuratie? Met geen effect op andere lampen?

De knoppen die je verborgen hebt onder een remote, heb je die gewoon hard doorgelinkt, dat er altijd stroom op staat? Of kan je die nog op een manier schakelen? (bijvoorbeeld met dit)

Het liefst maak ik van de huidige knoppen stopcontacten (hoeven niet schakelbaar te zijn) met een ZLL schakelaar als vervanging van de oude schakelaar. Heb alleen nog geen oplossingen daarvoor gevonden. Jij wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8-Track

8-Track

mediumdry schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 20:33:
[...]

Dus de knoppen worden niet gezien door de Hue Bridge (of in de app), maar je koppelt ze net als de Tradfri lampen/remotes. Het maken van "scenes" is me niet helemaal duidelijk.

Dus eerst de lampen aan die onder een knop gezet moeten worden, dan programmeerstand op de remote, dan pas kleuren/dimniveau instellen en op de remote afsluiten. (de remote is de busch-jaeger knop)
Precies. Dus lampen die je bijvoorbeeld uit wil zetten als je de knop indrukt, moeten dus ook eerst aanstaan als je in de programmeerstand gaat, want het is immers een lamp die je wil beïnvloeden. Dus van alle lampen die je hebt, wil je bijvoorbeeld lamp A en B regelen met je Busch Jaeger zender. Dan zet je ze eerst op 100% en de rest uit, dan de wandzender in de programmeerstand, dan lamp A op 15% en lamp B uit. Dan bevestigen door nogmaals te drukken. Daarna wordt ongeacht welke scene/kleur/dimniveau je hebt hebt in je huis alleen lamp A op 15% gezet en lamp B uit als je op de knop drukt.
Daarna is de knop een aan/uit toggle geworden voor die configuratie? Met geen effect op andere lampen?
Nee, de knop roept de scene op. Het is geen toggle.
De knoppen die je verborgen hebt onder een remote, heb je die gewoon hard doorgelinkt, dat er altijd stroom op staat? Of kan je die nog op een manier schakelen? (bijvoorbeeld met dit)
In sommige gevallen heb ik de wandzender (werkt op een knoopcelbatterij) in andere gevallen heb ik de 6710 als permanente stroomvoorziening, net hoe het uitkwam. De 6711 die jij linkt is voor het schakelen van een domme lamp binnen je Zigbee netwerk. Ik heb alle details daarover hier uitgeschreven.
Het liefst maak ik van de huidige knoppen stopcontacten (hoeven niet schakelbaar te zijn) met een ZLL schakelaar als vervanging van de oude schakelaar. Heb alleen nog geen oplossingen daarvoor gevonden. Jij wel?
Een doos met alleen een schakelaar heeft een bruine (fase) en een zwarte schakeldraad. Wat je mist is een blauwe nuldraad om er een stopcontact van te maken. Ik heb dat er waar nodig gewoon bij getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_raoul
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-10 14:28
Weet iemand of de Jung ENOA595WW zender om te bouwen is met de enocean module uit de Hue Tap, net zoals de bekende Eltako oplossing?

Dan past het namelijk precies bij het overige Jung schakelmateriaal in mijn woning. De Jung ZLL schakelaar vind ik ook niet echt mooi (wel meer knopjes beschikbaar...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
mediumdry schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 20:33:
[...]

Schakelaars hebben meestal geen blauwe draad dus dan kun je geen stopcontact plaatsen.

Zll wandzenders kun je in principe overal plaatsen. Hoeft niet bij de oude schakelaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonDennis
arjandijk162 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 13:03:
[...]

Ik zit nog niet op de max maar philips zegt zelf:

[...]

Fair point, ik dacht aan het aantal lampen, wist niet dat het aantal acc. lager was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

dj_raoul schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 21:36:
Weet iemand of de Jung ENOA595WW zender om te bouwen is met de enocean module uit de Hue Tap, net zoals de bekende Eltako oplossing?

Dan past het namelijk precies bij het overige Jung schakelmateriaal in mijn woning. De Jung ZLL schakelaar vind ik ook niet echt mooi (wel meer knopjes beschikbaar...).
Eigenlijk wil je alleen maar die twee wipknoppen gebruiken van Jung toch? Dan is het vrij zonde om voor Eur 90,- dat ding te kopen. Zijn de pulsdrukkers knoppen niet hetzelfde? Die zijn iets van Eur 15,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

GewoonDennis schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 23:09:
[...]

Fair point, ik dacht aan het aantal lampen, wist niet dat het aantal acc. lager was :)
Ik mag/moet hier een tweede HUE Bridge in gebruik gaan nemen als ik al m'n accessoires wil kunnen blijven gebruiken middels alléén HUE spullen. Bij 12 stuks houdt het écht op,en je krijgt daarna ook een melding in de App dat 'ie de regels voor een dertiende device niet meer kan toevoegen en dat je wat moet verwijderen. .

Heb momenteel 11 dimmers, 7 Sensoren en 1 Tap in gebruik waarbij ik een aantal dimmers via Apple Homekit heb moeten configureren.

Zit er nu over te denken om per woonlaag een afzonderlijke HUE Bridge in te gaan zetten.

[ Voor 6% gewijzigd door Will_M op 30-12-2017 10:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erik1971
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-08 18:55
GewoonDennis schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 23:09:
[...]

@arjandijk162 Dat getal van 10 accessoires klopt niet in alle gevallen, is een getal dat Philips als veilige marge gebruikt.

De "meest" limiterende factor voor toevoegen accessoires is het aantal vrije rules, deze rules zijn zeg maar soort van programmeer instructies die je kunt aanmaken om onder andere de accessoires te programmeren, maar ze worden ook gebruikt voor het maken van routines en dergelijke.

Verder gebruikt een Dimmer Switch (13 rules) meer rules dan Hue Sensor (8 rules) en deze weer meer dan een Hue Tap (4 rules). Dus aantal accessoires hangt af van je configuratie ;) Dus als je 10 switches minimaal kunt toevoegen (130 rules) dan zou je in theorie ook 32 Tap switches kunnen toevoegen (128 rules).

Maar omdat bovenstaande lastig is uit te leggen aan een gemiddelde gebruiker houdt Philips het getal 10 aan 8).

Update: Zoals @wimmel_1 schrijft, wordt je vanuit de Philips app gemaximaliseerd tot 12 accessoires, je kunt natuurlijk zelf aan de slag via Hue Api om middels rest commando's zelf de rules die nodig zijn aan te maken, maar dat is iets lastiger ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Erik1971 op 30-12-2017 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:33
Wie kan mij exact het verschil uitleggen tussen de HUE white en de HUE white-ambiance? Ik snap dat de ambiance een range heeft waaronder "warm" licht ook valt. Maar hoe "wit" is de white? Voldoet het voor een toilet? Voor een garage?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
smeerbartje schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 11:00:
Wie kan mij exact het verschil uitleggen tussen de HUE white en de HUE white-ambiance? Ik snap dat de ambiance een range heeft waaronder "warm" licht ook valt. Maar hoe "wit" is de white? Voldoet het voor een toilet? Voor een garage?
Het is redelijk warm wit, gewoon prettig licht. Prima geschikt voor hal, badkamer, keuken, toilet enz, en ook voor overig als je "gewoon" licht wilt en het niet perse super-sfeerlicht of kleur hoeft te zijn.

Ook vind ik de vorm van de lampen persoonlijk mooier, voor die gevallen waarbij de lamp zelf zichtbaar is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meesje
Ik heb zelf de White lampen en vind het licht warm genoeg, ook voor de woonkamer. De kleur van de muur en lampenkap heeft trouwens veel effect op de sfeer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Laatst online: 09-10 09:31
@dragon2 de White is 2700 Kelvin. Denk dat je met dit gegeven wel prima kunt bepalen of het bruikbaar is voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
Nog een toevoeging. De white ambiance kan nog een beetje warmer tov de white: van 2700k naar 2200k. Het grootste verschil tussen in hoeveel kouder de ambiance kan: van 2700k naar 6500k. Ik denk dat je juist dat spectrum van wit tinten weinig zult gebruiken, meer de range van 2200 naar 2700.
Indien je geen kleur tinten wil, is mijn advies om voor de standaard White te gaan (ook voor de woonkamer). Regelmatig is een duo pack 28/29 euro bij amazon.de

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

iMars

Full time prutser

meesje schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 13:20:
[...]

Nog een toevoeging. De white ambiance kan nog een beetje warmer tov de white: van 2700k naar 2200k. Het grootste verschil tussen in hoeveel kouder de ambiance kan: van 2700k naar 6500k. Ik denk dat je juist dat spectrum van wit tinten weinig zult gebruiken, meer de range van 2200 naar 2700.
Indien je geen kleur tinten wil, is mijn advies om voor de standaard White te gaan (ook voor de woonkamer). Regelmatig is een duo pack 28/29 euro bij amazon.de
Ik heb thuis de Hue White en de Hue White and Color (zelfde white-range) en ik moet zeggen dat ik nu toch echt niet meer de Hue White in de woonkamer wil gebruiken. Deze gebruik ik op plekken als de gang en hal.

De range van 2700-6500k gebruik ik best vaak als ik me moet concentreren met iets. Dat werkt bij mij echt super goed. Voor normaal gebruik, gebruik ik het eigenlijk nooit, dan zit ik tussen 2200-3000k

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
iMars schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 13:32:
[...]

Ik heb thuis de Hue White en de Hue White and Color (zelfde white-range) en ik moet zeggen dat ik nu toch echt niet meer de Hue White in de woonkamer wil gebruiken. Deze gebruik ik op plekken als de gang en hal.

De range van 2700-6500k gebruik ik best vaak als ik me moet concentreren met iets. Dat werkt bij mij echt super goed. Voor normaal gebruik, gebruik ik het eigenlijk nooit, dan zit ik tussen 2200-3000k
Goede toevoeging! Het is ook erg subjectief. We hebben nu bijvoorbeeld nieuwe kerstboomverlichting met “extra warm” licht. Ik ervaar dat nu als bijna oranje, terwijl ik dat vroeger (voor het hue tijdperk) misschien wel mooi had gevonden.

Wat ik al zei, verlichting is erg subjectief. Ik zie hier bijvoorbeeld veel projecten van sfeer verlichtingen (b.v. in de keuken). Los van dat het erg knap is hoe het allemaal is weggewerkt, ik vind het allemaal erg “frans bauer” en kitserig. Ik moet er ook niet aan denken om gekleurde lampen te hebben, behalve dan voor spielerij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Erik1971 Heb jij enig idee of ik m'n lampen gemakkelijk van de ene HUE Bridge naar de andere over kan zetten zónder dat ik alle serienummers nogmaals moet gaan aflezen óp de lampen?

Ben er nog niet aan begonnen maar ik kan me herinneren dat dat de énige manier is om ze de toe te kunnen voegen aan een "nieuwe" Bridge én dat je dat serienummer ook niet kan uitlezen vanaf de HUE Bridge waar ze nú aan gekoppeld zijn (ook niet middels de CLIP debugger).

Met de CLIP Debugger kan ik wél het MAC adres van de lamp zien (6 digitpairs) + daarachter nog een 3-tal extra digitpairs maar die laatste 3 paren van 2 digits zijn NIET het serienummer van de lamp, helaas :'(

WAAROM heb ik die nummers niet even genoteerd bij het plaatsten..... Vooral op de GU10 lampen zijn die nummers slecht af te lezen :+

[ Voor 22% gewijzigd door Will_M op 30-12-2017 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:43

Ethirty

Who...me?

meesje schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 13:20:
[...]

Ik gebruik juist de koelere tinten nu heel veel. 's Ochtends bij het opstaan, als extra licht op sombere dagen, als werklicht bij thuiswerken en om in de winter de dagen wat "langer" te maken.

De warmere kleuren zijn bij mij vooral voor tijdens de latere avond of tijdens het kijken van een film.

Ooit begonnen met de colors (gen 1), maar ik heb echt zeer zelden de behoefte aan groen of blauw licht in huis.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwandoerie
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-08 17:40
Iemand al ervaring met de Koogeek Smart Plug? Ziet er uit als een goed alternatief voor de Philips Livingwhites-stekker en de Osram Lightfy Plug, maar dan wél met ondersteuning voor Apple Homekit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-10 16:01
Kwandoerie schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 16:55:
Iemand al ervaring met de Koogeek Smart Plug? Ziet er uit als een goed alternatief voor de Philips Livingwhites-stekker en de Osram Lightfy Plug, maar dan wél met ondersteuning voor Apple Homekit :)
Toevallig van de week 1 besteld op aliexpress voor 25 euro. Eens beginnen met 1 en kijken hoe dat bevalt. Ze hebben trouwens ook een stekkerdoos met individueel te schakelen sockets. Maar die is nu overal uitverkocht.

[ Voor 10% gewijzigd door haakjesluiten op 30-12-2017 17:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Kwandoerie schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 16:55:
Het is geen Zigbee en werkt niet samen met de Hue Bridge. Dus wat het precies in dit topic doet...?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:18

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Xander schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 17:10:
[...]

Het is geen Zigbee en werkt niet samen met de Hue Bridge. Dus wat het precies in dit topic doet...?
Goed punt. Is er eigenlijk al een goedkope domotica topic? Vind dat wel leuk allemaal. Zoniet dan wil ik die best openen en bijhouden.

[ Voor 7% gewijzigd door Tylen op 30-12-2017 17:36 ]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Genoeg te vinden: Duurzame Energie & Domotica
:X

[ Voor 3% gewijzigd door Fietsbel op 30-12-2017 17:37 ]

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Hier vanmiddag even de éérste EXTRA HUE Bridge in gebruik genomen nadat ik met één Bridge tegen een beperking aan liep qua hoeveelheid te koppelen én configureren accessoires terwijl ik niet eens alles gekoppeld had. Met twee HUE Bridges kan ik alsnog niet dát bewerkstelligen wat ik wil in de toekomst dus er komt ook nog een derde zodat ik dadelijk écht per woonlaag een "eigen" HUE Bridge heb hangen in de meterkast..... :o

Beide HUE Bridges hangen mooi langs elkaar in de meterkast én babbelen beide op kanaal 25 zónder elkaar in de weg te zitten, overigens.

Apple Homekit kan (gelukkig) gewoon óver meerdere HUE Bridges gelijktijdig kijken en kan dus onafhankelijk van de koppeling aan een willekeurige HUE Bridge de lampen aan sturen, óók middels "Hé Siri.....". De HUE Bridge gebruik ik eigenlijk alléén om de lampen te detecteren / koppelen aan "kamers" én de HUE accessoires te configureren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kGtOYBu7XuzaNo1V2mpC1kw9/medium.png

P.S. Het kán een placebo effect zijn maar het lijkt of de lampen ook (weer) sneller reageren op de sensoren nadat de éérste HUE Bridge niet meer "VOL" zit....

[ Voor 27% gewijzigd door Will_M op 30-12-2017 21:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:06
Crazyanz schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 17:04:
[...]
Toevallig van de week 1 besteld op aliexpress voor 25 euro.
Voor dat bedrag heb je ook een Lightify, en die werkt iig goed samen met m’n bridge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob1985
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-10 16:23
Wij hebben inmiddels een flink aantal Hue lampen in huis. De begane grond heeft uitsluitend Hue lampen (m.u.v. toilet en berging). Nu zijn wij een mooie lamp tegengekomen voor boven de eettafel. Dit is echter geen Philips Hue lamp of iets vergelijks. Deze heeft ingebouwde LED lampen. Het gaat om de Ferrolight Iyo. Voordat we een smak geld uitgeven aan deze lamp willen we graag weten of we deze lamp zouden kunnen bedienen zoals de andere Hue lampen.

Ik begrijp dat het out-of-the-box niet zal werken en dat het wel eens lastig zou kunnen zijn. Op de website van de lamp staat dat hij dimbaar is:
Dimbaar: ja, standaard dimbaar met een geschikte wanddimmer; optioneel dimbaar met afstandsbediening (0-10 Volt) of bluetooth dimming
We willen de lamp bedienen via de Philips Hue app. Ik denk dat er wel mogelijkheden zijn. Ik heb via Google al het een en ander gevonden, ook in deze thread, maar ik weet het nog niet zeker. Zo las ik een bericht in deze thread over een Fibaro dimmer en een Fibaro dimmer bypass.

Idealiter heb ik een inbouw dimmer die in de huidige schakelaardoos kan worden gezet en dat ik de dimmer dan kan vinden in de Philips Hue app en ook kan bedienen zoals een lamp :)

Begrijp ik het goed dat ik zo'n Fibaro dimmer in de inbouwdoos moet plaatsen en dat die dan vindbaar is zoals een reguliere Philips Hue lamp? Zo ja, moet ik er dan nog de bypass unit bij hebben (de lamp heeft 3 LED modules à 8,4 Watt)? De schakelaar maakt onderdeel uit van 4 schakelaars op een rij.

Als het niet zo simpel kan, dan moet het maar moeilijk...maar hoe?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rclahsen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:45
*knip*, aanbiedingen graag in Philips Hue aanbiedingen- & kortingscodetopic

[ Voor 82% gewijzigd door ThinkPad op 05-01-2018 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:44

aawe mwan

Wat ook leuk is:

rclahsen schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 18:27:
aanbieding van de dag bij Amazon.de
Tip 1: er is op Tweakers een speciaal topic voor Hue aanbiedingen, wist je dat al?

Tip 2: als je wat langer blijft rondhangen op die site die je noemt, doen ze je op een gegeven moment een persoonlijke aanbieding, die nog (veel) scherper is dan de „bekende” aanbiedingen.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

rob1985 schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 18:22:
Wij hebben inmiddels een flink aantal Hue lampen in huis. De begane grond heeft uitsluitend Hue lampen (m.u.v. toilet en berging). Nu zijn wij een mooie lamp tegengekomen voor boven de eettafel. Dit is echter geen Philips Hue lamp of iets vergelijks. Deze heeft ingebouwde LED lampen. Het gaat om de Ferrolight Iyo. Voordat we een smak geld uitgeven aan deze lamp willen we graag weten of we deze lamp zouden kunnen bedienen zoals de andere Hue lampen.

Ik begrijp dat het out-of-the-box niet zal werken en dat het wel eens lastig zou kunnen zijn. Op de website van de lamp staat dat hij dimbaar is:

[...]

We willen de lamp bedienen via de Philips Hue app. Ik denk dat er wel mogelijkheden zijn. Ik heb via Google al het een en ander gevonden, ook in deze thread, maar ik weet het nog niet zeker. Zo las ik een bericht in deze thread over een Fibaro dimmer en een Fibaro dimmer bypass.

Idealiter heb ik een inbouw dimmer die in de huidige schakelaardoos kan worden gezet en dat ik de dimmer dan kan vinden in de Philips Hue app en ook kan bedienen zoals een lamp :)

Begrijp ik het goed dat ik zo'n Fibaro dimmer in de inbouwdoos moet plaatsen en dat die dan vindbaar is zoals een reguliere Philips Hue lamp? Zo ja, moet ik er dan nog de bypass unit bij hebben (de lamp heeft 3 LED modules à 8,4 Watt)? De schakelaar maakt onderdeel uit van 4 schakelaars op een rij.

Ik werd getriggered door je vermelding van de 0-10V sturing.

Is dit wat?
BradJohnson in "[Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 2"

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-10 20:49
Had op ikea.nl 7 GUI10 lampen besteld: 4x goedkope (van 7EU) en 3x duurdere (van 15EU). Ik dacht dat alles wat ze op zouden sturen wel van een batch met de nieuwste firmware zou zijn maar helaas. De goedkope kon ik met touchlink snel koppelen, maar de duurdere gingen met touchlink wel knipperen, maar kon de Hue essentials app vervolgens niet vinden. Toch maar naar de Ikea afgereisd om een bridge te kopen, maar ik zag dat de lampen die in de winkel lagen een veel later batchnummer hadden, dus die meegenomen en de oude lampen teruggebracht (tip: ga nooit in de kerstvakantie naar de Ikea, wat een hel). De nieuwe lampen kon ik gelukkig direct koppelen!

Dus: via ikea.nl bestellen garandeert je geen lampen met de laatste firmware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
JPDeckers schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 17:41:
[...]

Voor dat bedrag heb je ook een Lightify, en die werkt iig goed samen met m’n bridge.
Lightify is volgens mij niet gecertificeerd voor Hue. Dus maar de vraag hoe lang deze goed blijft werken. Koogeek is HomeKit compatible en werkt via die standaard gegarandeerd goed samen met Hue.
Voor Koogeek kunnen we beter in het Apple HomeKit topic verder. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob1985
Ethirty schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 19:01:
[...]

Ik werd getriggered door je vermelding van de 0-10V sturing.

Is dit wat?
BradJohnson in "[Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 2"
Dank voor de verwijzing.

Dat zou wel eens iets kunnen zijn. Ik vind de tekst op de website van de fabrikant wat onduidelijk. Het lijkt namelijk of die 1-10V verwijst op de afstandsbediening, maar dat vind ik niet logisch (tenzij de afstandsbediening ook een apart 'motortje' heeft, wat me niet zou verbazen vanwege de meerprijs van €250 voor de afstandsbediening).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mediumdry
8-Track schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 20:55:
Precies. Dus lampen die je bijvoorbeeld uit wil zetten als je de knop indrukt, moeten dus ook eerst aanstaan als je in de programmeerstand gaat, want het is immers een lamp die je wil beïnvloeden. Dus van alle lampen die je hebt, wil je bijvoorbeeld lamp A en B regelen met je Busch Jaeger zender. Dan zet je ze eerst op 100% en de rest uit, dan de wandzender in de programmeerstand, dan lamp A op 15% en lamp B uit. Dan bevestigen door nogmaals te drukken. Daarna wordt ongeacht welke scene/kleur/dimniveau je hebt hebt in je huis alleen lamp A op 15% gezet en lamp B uit als je op de knop drukt.
[...]
Nee, de knop roept de scene op. Het is geen toggle.
Ah, ok. Dus voor iedere set lampen heb je minimaal 2 knoppen nodig. (en meer als je ook andere opties dan uit/aan wilt)
In sommige gevallen heb ik de wandzender (werkt op een knoopcelbatterij) in andere gevallen heb ik de 6710 als permanente stroomvoorziening, net hoe het uitkwam. De 6711 die jij linkt is voor het schakelen van een domme lamp binnen je Zigbee netwerk. Ik heb alle details daarover hier uitgeschreven.
Goede post!

Ik geloof dat ik eindelijk snap hoe de busch-jaeger spullen werken... klopt dit?

-inbouwmateriaal wordt door de hue bridge herkent als lamp (al dan niet dimbaar)
-bedieningselementen pakken het zigbee netwerk van het inbouwmateriaal en hoeven dus niet extra gelinkt te worden via touchlink oid. Zijn alle knoppen van de bedieningselementen trouwens te programmeren, of zitten er knoppen altijd vast aan het inbouwmateriaal? (oftewel, is het enige verschil tussen bedieningselementen en wandzenders dat de bedieningselementen het zigbee netwerk overnemen van het inbouwmateriaal en ook stroom vanaf het inbouwmateriaal?)
-wandzenders zijn vergelijkbaar met de tradfri knoppen: met touchlink aan de hue bridge linken voor het specifieke zigbee netwerk maar worden verder niet gezien en je moet ze verder zelf programmeren (bij ikea met touchlink, bij busch-jaeger met het verschil in hoe de lampen staan tussen moment A en B bij het programmeren)
Een doos met alleen een schakelaar heeft een bruine (fase) en een zwarte schakeldraad. Wat je mist is een blauwe nuldraad om er een stopcontact van te maken. Ik heb dat er waar nodig gewoon bij getrokken.
Is die nuldraad ook nodig bij stopcontact zonder randaarde? Maar goed, een draad erbij trekken is niet echt een probleem. Ik moet eigenlijk van m'n apartement nog steeds een goede tekening maken van welke groepen nu eigenlijk allemaal waar gebruikt worden/uitkomen. Met de smartlights kan je vrij makkelijk eens nadenken over hoe je het nu eigenlijk wilt hebben in je huis.

Dank voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandoor_MBA
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-11-2024
rclahsen schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 18:27:
Voor wie interesse heeft: de Lightstrip Plius (2m) is de aanbieding van de dag bij Amazon.de. Normaal rond de € 70, nu voor € 50.

https://www.amazon.de/Phi...-mehrfarbig/dp/B0148NMVQA
Super! Gelijk even besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8-Track

8-Track

mediumdry schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 22:39:
[...]

Ah, ok. Dus voor iedere set lampen heb je minimaal 2 knoppen nodig. (en meer als je ook andere opties dan uit/aan wilt)
Ja het werkt hetzelfde als een Hue Tap. Iedere knop roept een scene op, waarbij "uit" feitelijk ook een scene is.
-inbouwmateriaal wordt door de hue bridge herkent als lamp (al dan niet dimbaar)
-bedieningselementen pakken het zigbee netwerk van het inbouwmateriaal en hoeven dus niet extra gelinkt te worden via touchlink oid.
Niet helemaal. Een 6715 inbouwdimmer is ook echt alleen een dimmer, er zit geen Zigbee smartness in. De Zigbee zender met het daaraan gekoppelde MAC adres, dat komt allemaal uit het bedieningselement dat je erop klikt. Een wandzender en een bedieningselement verschillen qua hardware dus maar heel weinig.
Zijn alle knoppen van de bedieningselementen trouwens te programmeren, of zitten er knoppen altijd vast aan het inbouwmateriaal? (oftewel, is het enige verschil tussen bedieningselementen en wandzenders dat de bedieningselementen het zigbee netwerk overnemen van het inbouwmateriaal en ook stroom vanaf het inbouwmateriaal?)
Als je een bedieningselement op een dimmer zet, dan zijn de bovenste twee knoppen dedicated voor de dimmer en de daaraan gekoppelde domme lamp. De overige (2 of 6) knoppen zijn vrij te programmeren. Bij wandzenders is er geen sprake van een domme lamp die direct wordt aangestuurd, dus zijn alle knoppen vrij te programmeren.
-wandzenders zijn vergelijkbaar met de tradfri knoppen: met touchlink aan de hue bridge linken voor het specifieke zigbee netwerk maar worden verder niet gezien en je moet ze verder zelf programmeren (bij ikea met touchlink, bij busch-jaeger met het verschil in hoe de lampen staan tussen moment A en B bij het programmeren)
Alleen de inbouwdimmers en -schakelaars met bedieningselement worden gezien in de Hue app, de rest van het BJ materiaal niet.
Is die nuldraad ook nodig bij stopcontact zonder randaarde?
In een doos met een stopcontact zit altijd een een bruine fase- en blauwe nuldraad en eventueel geel/groen voor randaarde. Zit er op die plek ook een schakelaar, dan zit er ook een zwarte schakeldraad bij. Heb je een doos met alleen een schakelaar, dan mist normaal gesproken de blauwe nuldraad. Zie zul je erbij moeten trekken om BJ materiaal te kunnen gebruiken omdat ze permanente 220V nodig hebben om te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
rob1985 schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 18:22:
Die Fibaro dimmer kun je zeker niet vanuit de Hue app bedienen!

Dat je hem hier in het topic tegenkomt, komt omdat een hoop mensen Hue bedienen vanuit een andere domotica oplossing (zoals Domoticz, Homekit, o.i.d.) en vanuit die software ook andere dan Hue componenten sturen. Ik zou willen dat die mensen eens naar een Domoticz of Homekit topic verhuisde, want met Hue heeft het eigenlijk nog maar weinig te maken. ;)

Die Fibaro dimmer is dus alleen een optie als je Hue zou willen integreren binnen een ander domoticasysteem wat ook Z-Wave ondersteunt. Niet als je Hue software en accessoires wilt gebruiken voor de bediening.
Precies dat vindt je in het assortiment van Busch Jaeger: https://www.busch-jaeger....ontrol/zigbee-light-link/

Koop een 6715U dimmer en een bedieningselement naar keuze (je hebt keuze in het aantal knoppen en de kleuren). Dit is gewoon vindbaar door de Hue bridge en te dimmen als iedere andere Hue lamp.
Begrijp ik het goed dat ik zo'n Fibaro dimmer in de inbouwdoos moet plaatsen en dat die dan vindbaar is zoals een reguliere Philips Hue lamp?
Nee dat begrijp je dus niet goed. ;)
De schakelaar maakt onderdeel uit van 4 schakelaars op een rij.
Dat maakt de Busch Jaeger oplossing wel weer wat lastiger. Die past waarschijnlijk niet in het bestaande afdekraam.
Als de lamp een 1-10V ingang heeft dan is die module waar je al op gewezen bent waarschijnlijk een prima oplossing. :) Maar kun je die module ergens kwijt? Niet in de inbouwdoos of in de centraaldoos in ieder geval. Ik heb verder geen idee hoe het deel van die IYO lamp wat je aan het plafond hangt eruit ziet en of je daar iets in kwijt zou kunnen?

Wel een geinige lamp. Vind de L.E.F. van diezelfde site ook wel wat. Die zou je misschien nog zelf kunnen maken van een stuk trapleuning en dan met een Hue Lighstrip Plus erin. :)
8-Track schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 23:14:
[...]
Als je een bedieningselement op een dimmer zet, dan zijn de bovenste twee knoppen dedicated voor de dimmer en de daaraan gekoppelde domme lamp. De overige (2 of 6) knoppen zijn vrij te programmeren. Bij wandzenders is er geen sprake van een domme lamp die direct wordt aangestuurd, dus zijn alle knoppen vrij te programmeren.
Hetzelfde geldt uiteraard voor de 6711U relais module. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Xander op 31-12-2017 00:22 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1971
wimmel_1 schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 13:49:
@Erik1971 Heb jij enig idee of ik m'n lampen gemakkelijk van de ene HUE Bridge naar de andere over kan zetten zónder dat ik alle serienummers nogmaals moet gaan aflezen óp de lampen?

Ben er nog niet aan begonnen maar ik kan me herinneren dat dat de énige manier is om ze de toe te kunnen voegen aan een "nieuwe" Bridge én dat je dat serienummer ook niet kan uitlezen vanaf de HUE Bridge waar ze nú aan gekoppeld zijn (ook niet middels de CLIP debugger).

Met de CLIP Debugger kan ik wél het MAC adres van de lamp zien (6 digitpairs) + daarachter nog een 3-tal extra digitpairs maar die laatste 3 paren van 2 digits zijn NIET het serienummer van de lamp, helaas :'(

WAAROM heb ik die nummers niet even genoteerd bij het plaatsten..... Vooral op de GU10 lampen zijn die nummers slecht af te lezen :+
Hoi, Als je van Hue Bridge V1.0 naar Hue Bridge V2.x wil overzetten, dan wordt dit standaard door Hue ondersteund. Je moet de oude bridge aangesloten laten zitten op je router en dan plug je de nieuwe Hue bridge in een vrije ethernet port. Als je dan de Philips Hue app opent, dan zal deze vanzelf er achter komen (kan ff duren) ga dan naar "instellingen" -> "Hue Bridges" en druk op + om de nieuwe bridge te zoeken en wacht dat er een nieuw(ere) bridge is gevonden, dan krijg je in de app de vraag of je de settings van de oude bridge naar de nieuwe wil overzetten, kies ja en volg de instructies.

Voor meer info check ff hier; http://mysmarthomegear.com/moving-from-hue-bridge-v1-to-v2/

Let op dit kan alleen met V1 naar V2 upgrade, elke andere combinatie moet je met de hand de codes die op de lampen geprint staan invoeren.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Erik1971 schreef op zondag 31 december 2017 @ 00:26:
[...]

Hoi, Als je van Hue Bridge V1.0 naar Hue Bridge V2.x wil overzetten, dan wordt dit standaard door Hue ondersteund. Je moet de oude bridge aangesloten laten zitten op je router en dan plug je de nieuwe Hue bridge in een vrije ethernet port. Als je dan de Philips Hue app opent, dan zal deze vanzelf er achter komen (kan ff duren) ga dan naar "instellingen" -> "Hue Bridges" en druk op + om de nieuwe bridge te zoeken en wacht dat er een nieuw(ere) bridge is gevonden, dan krijg je in de app de vraag of je de settings van de oude bridge naar de nieuwe wil overzetten, kies ja en volg de instructies.

Voor meer info check ff hier; http://mysmarthomegear.com/moving-from-hue-bridge-v1-to-v2/

Let op dit kan alleen met V1 naar V2 upgrade, elke andere combinatie moet je met de hand de codes die op de lampen geprint staan invoeren.....
Het ging in mijn geval dus (al) om een V2.0 (V2,1) HUE Bridge welke overbelast raakte qua aantal gekoppelde accessoires. Heb inmiddels het hele spel hier thuis al weer volledig afgebroken én opnieuw opgebouwd incl. Apple Homekit ondersteuning middels momenteel 2 afzonderlijke HUE V2.0 Bridges.

Én ik heb deze keer alle lampen (45 ATM) incl. MAC Adres én serienummer + koppelingen in een Excelsheet opgenomen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:44

aawe mwan

Wat ook leuk is:

De Philips lightstrip+ zorg er voor dat de totale lichtopbrengst van een strip met een of meer uitbreidingen precies gelijk is aan de lichtopbrengst van een strip zonder uitbreidingen.

Ik heb hierover twee vragen:
  1. Hoe regelt de strip dit precies, zijn spanning en stroom in de strip allebei niet constant?
  2. Zijn de leds in de extensie van een lagere capaciteit dan de leds in de eerste 2 meter?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ns
  • Niet online
eymey schreef op donderdag 21 december 2017 @ 11:18:
[...]
Bij aliexpress zou ik echt NOOIT spul kopen dat bedoeld is om direct aan de 230V te hangen, zoals eigenlijk alle ledlampen (dus ook Mi Lights). Zoek op Youtube maar eens naar teardowns van dergelijke lampen, laders, etc. Als je eigen leven, en dat van je geliefden, iets waard is, neem je die gok gewoon niet.

En ja, natuurlijk kan je daar tegenin brengen dat de bekende merken hun spullen in dezelfde Chinese fabrieken laten maken en dat applamp.nl waarschijnlijk dezelfde lampen verkoopt, maar er is wel een verschil: Applamp en de bekende merken hebben een officiele import richting de EU om vervolgens hier de spullen aan de man te brengen. Dat betekent dat keurmerken ook ECHT verdiend moeten zijn en dat er de nodige documentatie moet zijn om dit te onderbouwen. Je kan er dus voor 99,99% van uit gaan, op onvoorziene fouten na, dat die producten echt veilig zijn. Bij Aliexpress speel je gewoon russische roulette.
Beetje overdreven. Inderdaad is er best veel slecht spul verkrijgbaar op de chinese markt, maar tegenwoordig steeds meer echt ook een hoop degelijk spul.

Waar haal jij vandaan dat Mi lights slecht zijn?? :?

Ik heb ondertussen veel spul van Xiaomi en dat zijn echt allemaal super degelijk geproduceerde producten.

Op eBay en aliexpress wel even opletten of je bij een betrouwbare verkoper koopt. Persoonlijk koop ik liever bij webshops als Gearbest / Banggood / Geekbuying etc.

Als je hier in NL electra spullen bij de Gamma of Acttion haalt om maar een voorbeeld te noemen, dan koop je vaak net zo slechte kwaliteit als de echt slechte spullen uit China. Nederlandse merken als Trust e.d. beschouw ik overigens ook als goedkope rommel. Dan heb ik 10 keer liever Mi / Xiaomi spul!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1971
wimmel_1 schreef op zondag 31 december 2017 @ 00:33:
[...]

Het ging in mijn geval dus (al) om een V2.0 (V2,1) HUE Bridge welke overbelast raakte qua aantal gekoppelde accessoires. Heb inmiddels het hele spel hier thuis al weer volledig afgebroken én opnieuw opgebouwd incl. Apple Homekit ondersteuning middels momenteel 2 afzonderlijke HUE V2.0 Bridges.

Én ik heb deze keer alle lampen (45 ATM) incl. MAC Adres én serienummer + koppelingen in een Excelsheet opgenomen....
Goed plan om de lamp codes in Excelsheet op te nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob1985
Xander schreef op zondag 31 december 2017 @ 00:20:
[...]

Die Fibaro dimmer kun je zeker niet vanuit de Hue app bedienen!

Dat je hem hier in het topic tegenkomt, komt omdat een hoop mensen Hue bedienen vanuit een andere domotica oplossing (zoals Domoticz, Homekit, o.i.d.) en vanuit die software ook andere dan Hue componenten sturen. Ik zou willen dat die mensen eens naar een Domoticz of Homekit topic verhuisde, want met Hue heeft het eigenlijk nog maar weinig te maken. ;)

Die Fibaro dimmer is dus alleen een optie als je Hue zou willen integreren binnen een ander domoticasysteem wat ook Z-Wave ondersteunt. Niet als je Hue software en accessoires wilt gebruiken voor de bediening.

[...]

Precies dat vindt je in het assortiment van Busch Jaeger: https://www.busch-jaeger....ontrol/zigbee-light-link/

Koop een 6715U dimmer en een bedieningselement naar keuze (je hebt keuze in het aantal knoppen en de kleuren). Dit is gewoon vindbaar door de Hue bridge en te dimmen als iedere andere Hue lamp.

[...]

Nee dat begrijp je dus niet goed. ;)

[...]

Dat maakt de Busch Jaeger oplossing wel weer wat lastiger. Die past waarschijnlijk niet in het bestaande afdekraam.

[...]

Als de lamp een 1-10V ingang heeft dan is die module waar je al op gewezen bent waarschijnlijk een prima oplossing. :) Maar kun je die module ergens kwijt? Niet in de inbouwdoos of in de centraaldoos in ieder geval. Ik heb verder geen idee hoe het deel van die IYO lamp wat je aan het plafond hangt eruit ziet en of je daar iets in kwijt zou kunnen?

Wel een geinige lamp. Vind de L.E.F. van diezelfde site ook wel wat. Die zou je misschien nog zelf kunnen maken van een stuk trapleuning en dan met een Hue Lighstrip Plus erin. :)

[...]

Hetzelfde geldt uiteraard voor de 6711U relais module. :)
Wij hebben Jung schakelmateriaal. Ik zie op de website wel zigbee producten, maar ik betwijfel of ze ook Philips Hue compatible inbouwdimmers hebben. Ik zie wel dat de Zigbee producten hebben, maar het lijken alleen zenders te zijn (hoewel ik dan verwacht dat ze ook schakelmateriaal hebben dat op afstand bediend kan worden).

Overigens zit er een redelijke 'plafonddoos' bij de lamp. Ik vermoed dat daar wel wat ruimte is om iets in de bouwen.
Afbeeldingslocatie: https://www.vanpraat.com/ferrolight.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door rob1985 op 31-12-2017 11:08 . Reden: plafondunit foto erbij ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J. de Sloper
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-10 14:46
Xander schreef op zondag 31 december 2017 @ 00:20:
[...]

Leuk idee, ik ga het proberen als ik de tijd kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

rob1985 schreef op zondag 31 december 2017 @ 11:01:
[...]

Wij hebben Jung schakelmateriaal. Ik zie op de website wel zigbee producten, maar ik betwijfel of ze ook Philips Hue compatible inbouwdimmers hebben. Ik zie wel dat de Zigbee producten hebben, maar het lijken alleen zenders te zijn (hoewel ik dan verwacht dat ze ook schakelmateriaal hebben dat op afstand bediend kan worden).

Overigens zit er een redelijke 'plafonddoos' bij de lamp. Ik vermoed dat daar wel wat ruimte is om iets in de bouwen.
[afbeelding]
Ik heb de Jung Zigbee wandzender recent aangeschaft met 8 knoppen. Werkt prima, maar buiten de scenes van de Hue bridge om en maximaal 10 lampen te bedienen.

Voor mij is het dus geen prettige oplossing. Ik wil de lampen ventraal administreren (in Hue of Fibaro) en dan wandknoppen gebruiken die een scène aanroepen vanuit de controller.

Als ik nu een nieuwe lamp koop moet ik alle wandzenders waar die lamp onderdeel van is opnieuw inleren plus de lamp aan de controller toevoegen. Onpraktisch dus.

Ik bestel binnenkort zo'n Hue tap, en dan kijken of deze met JUNG knoppen om te bouwen is. (Met de Hue tap naar technische unie of Hornbach. Daar is een hoop Jung spul op voorraad en kan je direct passen en meten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mediumdry
8-Track schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 23:14:
Niet helemaal. Een 6715 inbouwdimmer is ook echt alleen een dimmer, er zit geen Zigbee smartness in. De Zigbee zender met het daaraan gekoppelde MAC adres, dat komt allemaal uit het bedieningselement dat je erop klikt. Een wandzender en een bedieningselement verschillen qua hardware dus maar heel weinig.
Ah... dus de zigbee vermelding bij de 6715 dimmer en 6711 relais is false advertising. Het kan met zigbee als je het zigbee bedieningselement er bij koopt :)
Dat scheelt me geld, want ik weet niet of de bedieningselementen wil. Zit me nog te bezinnen op wat kan en wat ik mooi vind. De BJ spullen zijn imo niet de frontrunner qua looks (al is het niet lelijk)

Kent iemand een Hue compatibel inbouw relais/dimmer?
In een doos met een stopcontact zit altijd een een bruine fase- en blauwe nuldraad en eventueel geel/groen voor randaarde. Zit er op die plek ook een schakelaar, dan zit er ook een zwarte schakeldraad bij. Heb je een doos met alleen een schakelaar, dan mist normaal gesproken de blauwe nuldraad. Zie zul je erbij moeten trekken om BJ materiaal te kunnen gebruiken omdat ze permanente 220V nodig hebben om te werken.
Right, er is stroom nodig voor het bedieningselement. Ik heb eens opgezocht hoe electra nou aangesloten is. Ik wist dat eigenlijk niet. Bij schakelaars is er feitelijk dus maar 1 draad die onderbroken wordt door de schakelaar. (waarbij het stuk na de schakelaar het zwarte schakeldraad gebruikt) De nuldraad loopt via een andere buis naar de lamp. Dat werkt prima in een statisch huis (minder draad gebruikt), maar is in een huis met alles ZLL een complicatie. :)

Kortom, ik moet even extra nadenken en binnenkort maar een electriciën bestellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casiej
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-07 10:27
Gister paketje van Amazon fr ontvangen met een starters set GU10 lampen. Alleen een probleempje met een lampje als hij uitstaat. Hij begint eens in de 1-2 minuten te flikkeren ( YouTube: Philips hue bulb flickering ). Als die aanstaat doet hij het gewoon normaal als de andere lampen in mijn kamer. Heb al een ander fitting geprobeerd maar het spotje blijft het zelfde doen.

Iets aan te doen of moet ik hem terug sturen? Heeft iemand ervaring hoe dat te doen met amazon fr?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:43

Sorcerer8472

Mens sana?

Hij zit niet toevallig achter een dimmer? (ook als die op 100% staat)

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casiej
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-07 10:27
Sorcerer8472 schreef op zondag 31 december 2017 @ 12:50:
Hij zit niet toevallig achter een dimmer? (ook als die op 100% staat)
Nee is gewoon een aan en uit switch, wel een wat ouderen. Zou toch geen probleem moeten zijn? Het desbetreffende spotje word ook een stuk warmer dan de rest.

[ Voor 10% gewijzigd door casiej op 31-12-2017 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMB
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-09 12:03

RMB

Nee, geen right mouse button!

Ik heb GU10 Hue white and color geïnstalleerd en het werkt uitstekend. Ik ben echter teleurgesteld dat er tussen blauw en groen alleen maar wit licht wordt weergegeven.
Turquoise kan niet getoond worden. Als ik in de Hue app tussen blauw en groen aangeef, krijg ik wit licht.

Alle andere kleuren werken naar behoren, heeft iemand hier een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Volgens mij zijn de kleuren van de GU10 nooit opgewaardeerd zoals bij de E27. Primaire kleuren zijn wat meer "pastel" en het kleurenbereik is wat beperkter.

#team_UTC+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMB

RMB

Vervelend, ik heb de lampen namelijk gekocht voor warm licht (werkt perfect) en turquoise...
Zijn er alternatieve GU10 lampen van andere merken die dit wel goed doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Ethirty schreef op zondag 31 december 2017 @ 13:13:
Volgens mij zijn de kleuren van de GU10 nooit opgewaardeerd zoals bij de E27. Primaire kleuren zijn wat meer "pastel" en het kleurenbereik is wat beperkter.
Klopt, de GU10 lampen zitten nog steeds op versie 2.0

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMB

RMB

Fietsbel schreef op zondag 31 december 2017 @ 13:18:
[...]

Klopt, de GU10 lampen zitten nog steeds op versie 2.0
Is er enige indicatie wanneer de 3.0 versies hiervan uitkomen? Ik kan mijne nu namelijk nog terugsturen.

[ Voor 8% gewijzigd door RMB op 31-12-2017 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8-Track

8-Track

mediumdry schreef op zondag 31 december 2017 @ 11:35:
[...]

Ah... dus de zigbee vermelding bij de 6715 dimmer en 6711 relais is false advertising. Het kan met zigbee als je het zigbee bedieningselement er bij koopt :)

Dat scheelt me geld, want ik weet niet of de bedieningselementen wil. Zit me nog te bezinnen op wat kan en wat ik mooi vind. De BJ spullen zijn imo niet de frontrunner qua looks (al is het niet lelijk)

Kent iemand een Hue compatibel inbouw relais/dimmer?
Mwah. Die 6715 dimmer is specifiek gemaakt voor de Zigbee lijn, het kan niet zonder bedieningselement gebruikt worden. Dus je moet inbouwproduct A combineren met bedieningselement B om werkend product C te krijgen. Ik vind het wel een feature dat je zo kan mixen en matchen, voor zover ik weet heeft geen enkele andere fabrikant iets dergelijks. Ja het is duur, maar gelukkig had ik er in het totaalplaatje maar twee van nodig. Daarnaast vind ik alles uit het Hue ecosysteem ook gewoon duur; IKEA laat inmiddels zien dat het ook goedkoper kan.
Right, er is stroom nodig voor het bedieningselement. Ik heb eens opgezocht hoe electra nou aangesloten is. Ik wist dat eigenlijk niet. Bij schakelaars is er feitelijk dus maar 1 draad die onderbroken wordt door de schakelaar. (waarbij het stuk na de schakelaar het zwarte schakeldraad gebruikt) De nuldraad loopt via een andere buis naar de lamp. Dat werkt prima in een statisch huis (minder draad gebruikt), maar is in een huis met alles ZLL een complicatie. :)

Kortom, ik moet even extra nadenken en binnenkort maar een electriciën bestellen!
Een elektricien laten komen om wat draad bij te trekken, dát is pas duur. ;)

Ik heb gewoon een rol zwart en een rol blauw installatiedraad bij de bouwmarkt gehaald, beetje strippen, aan het eind van de zwarte draad in de leiding knopen en met beleid de twee nieuwe kabels door de leiding trekken aan de bestaande zwarte draad. Tutorials zat op YouTube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

RMB schreef op zondag 31 december 2017 @ 13:20:
[...]

Is er enige indicatie wanneer de 3.0 versies hiervan uitkomen? Ik kan mijne nu namelijk nog terugsturen.
De E27 3.0 is sinds oktober 2016 leverbaar, voor de GU10 is het nog steeds onbekend. Gewoon de set gebruiken, het verschil is niet zo extreem als dat het lijkt. Je ziet alleen verschil wanneer je de lampen direct naast elkaar zet.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

Fietsbel schreef op zondag 31 december 2017 @ 14:05:
[...]

De E27 3.0 is sinds oktober 2016 leverbaar, voor de GU10 is het nog steeds onbekend. Gewoon de set gebruiken, het verschil is niet zo extreem als dat het lijkt. Je ziet alleen verschil wanneer je de lampen direct naast elkaar zet.
Da's nogal subjectief, verschilt enorm per persoon. Ik vind de GU10 absoluut onbruikbaar en ben nu blij met m'n E14's. Was verbaasd dat er zo weinig mensen klaagden over het beperkte kleurenbereik van de GU10 online ook...

Een hoop kleuren kunnen gewoon niet met de GU10. Waarschijnlijk is het een uitdaging om alle elektronica/ledjes in zo'n kleine behuizing te proppen. De E27 en E14 richer colours zijn enorm goed van kwaliteit. Je zou evt. kunnen kijken naar een GU10->E14 convertor als je de ruimte hebt en ze echt graag wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mediumdry
8-Track schreef op zondag 31 december 2017 @ 13:42:
Dus je moet inbouwproduct A combineren met bedieningselement B om werkend product C te krijgen. Ik vind het wel een feature dat je zo kan mixen en matchen, voor zover ik weet heeft geen enkele andere fabrikant iets dergelijks. Ja het is duur, maar gelukkig had ik er in het totaalplaatje maar twee van nodig. Daarnaast vind ik alles uit het Hue ecosysteem ook gewoon duur; IKEA laat inmiddels zien dat het ook goedkoper kan.
Ik ben begonnen met de Ikea spullen en toen een Hue bridge gekocht om osram plugs ook werkend te krijgen en Hue kleurenlampen omdat de kleurenlampen van Ikea anders werken (aansturing is anders) en dus wat mogelijkheden missen, vooral bij variabele scenarios.

Ik zoek eigenlijk iets dat ik in de muur kan inbouwen om, indien nodig, de stroom uit/aan te kunnen zetten. (reset van de lampen bv) Waar ik de knoppen voor verschillende lampen/scenes zet zoek ik verder wel uit. Misschien handiger/goedkoper om extra groepen in de groepenkast te maken als aan/uit voor de verschillende lampaansluitingen in het plafond en verder gewoon stopcontacten maken van de huidige schakelaars. (en de fasedraad gewoon direct aan de schakeldraad vastzetten en achter het stopcontact houden) En dan kijken welke knoppen ik het mooist vind en die op de muur plakken waar ik wil, al dan niet met mooi frame geïntegreerd met de stopcontacten.

Het is jammer dat het nog een beetje pionieren is. Alle oplossingen moeten nog houtje-touwtje aan elkaar geplakt worden, wat of tot traag reageren leidt (meer dan een seconde na het indrukken van een knop gaat het licht pas aan) of je hebt oplossingen als Athom Homey, dat afaic nog niet helemaal volwassen is. (bv qua integratie met de diverse voice assistants)
Een elektricien laten komen om wat draad bij te trekken, dát is pas duur. ;)
Klopt. Ik ben alleen een beetje huiverig om met de groepenkast te werken. Het trekken van een draad is niet zo'n punt. Ik ga youtube daar maar eens over raadplegen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMB

RMB

Sorcerer8472 schreef op zondag 31 december 2017 @ 14:21:
[...]

Je zou evt. kunnen kijken naar een GU10->E14 convertor als je de ruimte hebt en ze echt graag wil.
Dat ziet helaas niet uit in het plafond lijkt me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

RMB schreef op zondag 31 december 2017 @ 14:27:
[...]

Dat ziet helaas niet uit in het plafond lijkt me :)
Sowieso zijn het kaarsjes idd :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:53
h4ns schreef op zondag 31 december 2017 @ 09:39:
[...]

Beetje overdreven. Inderdaad is er best veel slecht spul verkrijgbaar op de chinese markt, maar tegenwoordig steeds meer echt ook een hoop degelijk spul.

Waar haal jij vandaan dat Mi lights slecht zijn?? :?

Ik heb ondertussen veel spul van Xiaomi en dat zijn echt allemaal super degelijk geproduceerde producten.

Op eBay en aliexpress wel even opletten of je bij een betrouwbare verkoper koopt. Persoonlijk koop ik liever bij webshops als Gearbest / Banggood / Geekbuying etc.

Als je hier in NL electra spullen bij de Gamma of Acttion haalt om maar een voorbeeld te noemen, dan koop je vaak net zo slechte kwaliteit als de echt slechte spullen uit China. Nederlandse merken als Trust e.d. beschouw ik overigens ook als goedkope rommel. Dan heb ik 10 keer liever Mi / Xiaomi spul!
Waar zeg ik dat Mi Lights slecht zijn? :?

Ik zeg alleen dat ik zélf persoonlijk nooit de gok zal nemen met Aliexpress,deal extreme en dat soort andere chinese webshops voor wat betreft 230V spul. Ook zogenaamde Mi Lights kunnen slecht gebouwde imitaties zijn als je ze koopt bij dergelijke shops. Maar goed, als jij graag de gok neemt of de verkoper op Aliexpress graag gelooft op z'n veiligheidsclaims en niet te verifieren CE labeltje.... Hopelijk hoef je er nooit achter te komen (en zeker geen derden die evt bij je over de vloer komen).

En ik heb het dan niet specifiek over goedkope rommel in de vorm van dat het snel stuk gaat ofzo, maar rommel die gewoon ronduit gevaarlijk is en waarbij de kans levensgroot is dat er 230v ergens op de buitenkant komt te staan (again, check Youtube maar voor teardowns).

Als ik spullen bij een Gamma of Action koop, óók als het van merken als Trust is, dan heb je in ieder geval Nederlandse en Europese warenwetten aan je kant staan. Als dergelijke winkelketens of merken er bij de import (of productie en daarna import) er een zooitje van maken qua veiligheid kost ze dat hun naam en business (en kunnen ze in het geval van ongelukken ook verantwoordelijk worden gesteld). Dát is het grote verschil.

Het is eenvoudig te verklaren waarom producten, ook van Chinese merken, ineens een stuk duurder zijn als ze 'officieel' geïmporteerd zijn naar de EU en binnen de reguliere Europese retail verkocht worden. En dat komt echt niet alleen maar door winsten en tussenhandel.... In jouw voorbeeld met Xiaomi / Mi Light spul: Applamp.nl is een Nederlandse importeur en verkoopt de Milights ook. En zo zullen er voor het andere Xiaomi spul wellicht ook officiele Europese importeurs zijn :).

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
Omdat een schets meer zegt dan 1000 woorden, allereerst de schets (mijn paint skills zijn ook niet alles ;) )
schets

situatie :
  • Zwarte box was een bestaande ruimte; rode boxen zijn er met een verbouwing bijgekomen.
  • in de zwarte box is er verlichting, een plafonnière met 4 spots, GU10 aansluiting, 220v (sterretje), met een gewone wandschakelaar naast de deur (zwart blokje)
  • In rode box 1, een bijgebouwde gang tussen de 2 bouwvolumes, heb ik ledstrips (blauwe lijntjes), die worden aangestuurd met een Hue motion sensor (oogje + groene lijntjes).
  • De hue bridge staat in rode box 2 (wolkje).
probleemstelling
wanneer het donker is, en ik van de rode box naar de zwarte box ga, dan wordt de gang mooi verlicht, waarna ik in de zwarte box uitkom waar geen licht is, aangezien ik geen schakelaar heb aan die deur.

Mijn oplossing
Ik vervang de lampen in de zwarte box door hue lampen. Die kunnen ook worden aangestuurd door de sensor. Ziet de sensor me door de gang lopen, kan die ook de lampen aansteken in de zwarte box. Mits natuurlijk de schakelaar altijd aan staat. En als ik enkel in de zwarte box moet zijn, heb ik geen licht.

Vraag
ik zoek dus een oplossing om de schakelaar naast de deur te vervangen, met volgende voorwaarden
  1. het moet mogelijk zijn om de verlichting te bedienen vanuit die schakelaar, gewoon aan/uit, moeten geen scenes zijn
  2. te schakelen met hue. Ik kom de kamer in, en doe het licht aan, ga door de gang, sensor detecteert mij, en doet het licht uit.
  3. scenes op te roepen met de smartphone. Ik wil in bed nog even iets lezen, dan moet ik natuurlijk niet alle lichten aanhebben, maar 1 op de 4 is genoeg
Wat ik al geprobeerd heb
Ik heb nog niets geprobeerd, anders zit ik hier binnenkort met verschillende schakelaars en geeneen die het doet :9 Ik heb me al wel aan het inlezen geweest.

Wat voor mij geen mogelijkheid is, is om onderdeel X te slopen uit schakelaar Y en dit te combineren met voeding Z, "en dit kan allemaal zeer goedkoop in china besteld worden". Veiligheid staat op de eerste plaats.
Wat wel een mogelijkheid zou zijn, is om de schakelaar te elimineren, en een hue switch te gebruiken. Normaal een oplossing die zeker moet werken, maar eentje die me minder aanstaat. Ik blijf achter met een blind plaatje en daarenboven nog een schakelaar. Moest er nu een dergelijke inbouwschakelaar bestaan, koos ik direct voor deze oplossing.
Dus ben ik gaan zoeken op compatibel ZLL inbouwschakelaars en kwam bij Busch-Jaeger uit. Zou de 6710U gecombineerd met de 6735-84 een oplossing bieden?

Of nog andere ideetjes?

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Ik heb hier nu een tweakers-katten-anti-vuurwerk-stress-oplossing draaien: een hele rits gekleurde Hue lampen in de woonkamer i.c.m. een app die de Hue lampen aanstuurt. Afwisselend Hue Fireworks (nu wel weer genoeg auld lang syne...), Hue Thunder en Hue Haunted House (sinister strings FTW).
Straks eens kijken of de Ball Drop het ook doet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ns
  • Niet online
eymey schreef op zondag 31 december 2017 @ 14:58:
[...]

Waar zeg ik dat Mi Lights slecht zijn? :?
Hier:
eymey schreef op donderdag 21 december 2017 @ 11:18:
[...]
Bij aliexpress zou ik echt NOOIT spul kopen dat bedoeld is om direct aan de 230V te hangen, zoals eigenlijk alle ledlampen (dus ook Mi Lights)
Misschien bedoel je dat anders, maar het komt wel zo over ;)

Ja inderdaad is er een héél kleine kans dat je imitatie koopt, maar zo vaak komt dat nu ook weer niet voor en over het algemeen is dat duidelijk herkenbaar, meestal direct zichtbaar door de verpakking. En dan krijg je gewoon je geld terug.

Houd gewoon je ogen open, koop de wat bekendere chinese merken en lees de reviews. Ik zie geen duidelijke redenen om niet via China te bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• h4ns
  • Niet online
arjandijk162 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 22:15:
Ik zit te kijken naar de Hue Fair en Hue Being lichten, de overige Hue lampen die ik tot nu toe gezien heb bevatten een bekende bulb van ze, ik lees hier dat er een Philips ledstrip inzit, maar gezien het feit dat er meer licht uitkomt dan 2 meter ledstrip, hebben ze hier dan een speciale lichtbron ontwikkeld?
Er zit nog al wat verschil tussen ledstrips die op de markt zijn.
En aan de HUE Ledstrip is eigenlijk niets bijzonders aan (het is gewoon een RGBW strip) buiten de driver uiteraard, om het bestuurbaar te maken via de gateway / app.

De normale HUE ledstrip geeft inderdaad niet zo veel light, mede doordat er diverse kleuren diodes op zitten.
Maar ledstrips zijn er dus in vele soorten en maten. Er zit nog al wat verschil tussen pak 'm beet een:

5m 24V 60 LED 4,8W en een 5m 24V 1200 LED 96W led strippie. Die laatste wil je bijvoorbeeld niet graag met het blote oog in kijken ;)

Ziet er ongeveer zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.derunledlights.com/wp-content/uploads/2015/06/3528-1200leds-IP67-flexible-led-strip-lights.jpg

Bij de ceiling lights is het dus maar de vraag wat voor strips / modules ze er in gezet hebben.

Hoe zo'n lamp er van binnen uit kan zien is mooi te bekijken in deze review hier op tweakers door Kiswum:
[Review] Philips LED Ceiling Lamp (NL)

Afbeeldingslocatie: https://www.kiswum.com/wp-content/uploads/Philips_Xi_1/IMG_20171204_194757-Small.jpg

Ik ben zelf erg tevreden over deze plafondlamp met 2000 Lumen in diverse wittinten.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ndLzab4h.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door h4ns op 31-12-2017 20:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wim-vdv
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-10 12:06
[b]Arator schreef op zondag 31 december 2017 @ 16:46
.......
Wat wel een mogelijkheid zou zijn, is om de schakelaar te elimineren, en een hue switch te gebruiken. Normaal een oplossing die zeker moet werken, maar eentje die me minder aanstaat. Ik blijf achter met een blind plaatje en daarenboven nog een schakelaar. Moest er nu een dergelijke u bestaan, koos ik direct voor deze oplossing.
Dus ben ik gaan zoeken op compatibel ZLL inbouwschakelaars en kwam bij Busch-Jaeger uit. Zou de 6710U gecombineerd met de 6735-84 een oplossing bieden?

Of nog andere ideetjes?
Zover ik begrijp (geen eigen ervaring) werken de Busch-Jaeger schakelaars direct met de lampen samen en niet via de bridge. Mij lijkt het dan beter om één van de Philips schakelaars te gebruiken, om de door jou gewenste instellingen te kunnen programmeren in de bridge.

De Dimmer heeft het door jou gegeven nadeel. Bij de Tab kan je dat oplossen door de behuizing te vervangen door die van een Eltako schakelaar. Geef een zoek opdracht in dit forum voor meer informatie daarover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelleujelle
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 02-12-2024
Hoi allemaal,

Ik wil graag voor in mijn keuken de hue led strip plus gebruiken als directe en enige lichtbron. Is dit mogelijk of raden jullie dit af?

De strip komt aan een koof te hangen direct naar beneden gericht. Geeft de strip voldoende werklicht of raden jullie aan om de strip alleen maar te gebruiken voor sfeer en spotjes te gaan gebruiken voor werklicht/direct licht?

Mijn plafond is 2.50 hoog en de koof is 23 cemtimeter hoog.

Dank alvast,

Jelle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonDennis
Jelleujelle schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 11:06:
Hoi allemaal,

Ik wil graag voor in mijn keuken de hue led strip plus gebruiken als directe en enige lichtbron. Is dit mogelijk of raden jullie dit af?

De strip komt aan een koof te hangen direct naar beneden gericht. Geeft de strip voldoende werklicht of raden jullie aan om de strip alleen maar te gebruiken voor sfeer en spotjes te gaan gebruiken voor werklicht/direct licht?

Mijn plafond is 2.50 hoog en de koof is 23 cemtimeter hoog.

Dank alvast,

Jelle
Dit is volgens mij wel mogelijk met de Plus, de “gewone/oude” levert daarvoor te weinig licht.

Heb het zelf met de oude geprobeerd en gaf opzich genoeg licht op het aanrecht en richting de vloer alleen ik miste écht het licht naar het plafond/om me heen.
Pagina: 1 ... 86 ... 105 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om producten over te nemen/te verkopen kun je V&A gebruiken. Gelieve niet met dit soort posts het topic vervuilen.
Kortingen/aanbiedingen m.b.t. Hue hier graag plaatsen: [Aanbiedingen / Kortingscodes] Philips Hue