Toon posts:

Zelfbouw verlichting aansturen via Hue

Pagina: 1
Acties:

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:38

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topicstarter
Een aantal jaren geleden is ene 'PeeVeeOne' begonnen met reverse-engineeren van het Philips Hue protocol/hardware. Hij heeft succesvol zelf een lamp kunnen bouwen die hij via de Hue bridge kon aansturen. Kloppend hart hierin is de 'JN5168' chip die hij gebruikte, deze zit ook in de Hue-lampen als ik het goed begrijp. Hij heeft een developer boardje gekocht (ik zie dat Farnell hem verkoopt voor zo'n ~€14) en heeft een firmware erop gezet die met Hue-bridge kan communiceren.

Sinds een tijdje kun je ook de IKEA TRÅDFRI (tweelingbroertje van Hue) lampen aan de Philips Hue bridge koppelen. Dit opent naar mijn idee nogal wat deuren en maakt het wat goedkoper te realiseren.

Ik vond een interessant artikel waarin ze een TRÅDFRI-lamp openmaken en het ZigBee-moduletje op een breadboard prikken en daarmee wat LEDjes konden aansturen via de GPIO-pinnen van het bordje.

Bron: heise.de

Bron: heise.de

In de reacties was vervolgens iemand die de TRÅDFRI-module aan een China-ledstrip geknoopt heeft (plaatje hier).

Je hebt ook de 'FLS-PP lp' van Dresden Elektronik wat een LED-strip driver is die kan koppelen met Hue. Maar dat loopt ook best in de papieren, dat ding is €60+

Heb een tijdje terug een mooie LED-strip op eBay gekocht (warmwit, CRI van 90) en lijkt mij mooi om die via de Hue-bridge te kunnen aansturen. Goedkope TRÅDFRI-lamp opofferen voor de module en een PWM-boardje eraan en gaan?

Ben benieuwd of anderen hier op Tweakers zoiets wel eens gedaan hebben. Doel van dit topic is om dat soort mogelijkheden te bespreken.

[Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 06-01-2018 23:34]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• ThinkPad

ThinkPad

Topicstarter
HomeAut schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 23:24:
[...]
Het leuke daaraan is dat in de hele ketting, de JN516x (68 of 69) een vrij duur component is. In de link hierboven gebruikt hij dus maar één zo'n chip, om meerdere RGB lampen aan te sturen.

Voor hobbydoeleinden heb ik nu 5 stuks hiervan onderweg:

https://nl.aliexpress.com...=a2g0s.9042311.0.0.BrOG8T

Daarmee kun je doen en laten wat je wil. Als schakeldevice, lampdevice, sensordevice, etc. NXP heeft hele goede documentatie en devkits online staan ervoor. Als het je interesseert, zou ik er zeker eens naar kijken!
[...]
Zo'n AliExpress bordje kun je dan net als PeeVeeOne doet je eigen hardware aan knopen? Je zult er dan wel bepaalde code in moeten flashen denk ik?

[Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 06-01-2018 23:56]

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Mogelijk, ja denk het wel.

Vraag me af hoe "reproduceerbaar" is het en hoe goed is de communictie tussen tradfri en je modules in in huis ? (ons huis heeft bv last met wifi per verdieping) ..

Als je relatief simpel een lamp kan opofferen voor bv ledstrips/andere lampen zou ik zeker volgen

Tja vanalles

• HomeAut
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 25-01-2018
ThinkPadd schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 23:31:
Zo'n AliExpress bordje kun je dan net als PeeVeeOne doet je eigen hardware aan knopen? Je zult er dan wel bepaalde code in moeten flashen denk ik?
Ja, daar zijn ze voor bedoeld. En ja je zult er firmware in moeten flashen, maar dat stelt, voor een devver op z'n minst, niets voor.

Ik had hiervoor nog niet met de NXP oplossingen voor zigbee gewerkt, kwam daarmee in aanraking via die Trust/KAKU magnetic switch, en was erdoor gecharmeerd. Dus nu ga ik meer met die chips doen.

NXP heeft érg goede documentatie online staan, en ook bakken vol met code voorbeelden (application notes).

Voor simpele dingen (zoals een lamp) kun je die code ongewijzigd compilen en flashen.

Wil je per se niet de productie keys gebuiken, dan kan dat ook. NXP heeft notes voor het hele ecosysteem, dus inc. hubs/controllers/routers/OTA servers en wat dies meer zij.

Is erg leuk spul. Vergelijkbaar met devven voor arduino's of raspberri pi's etc. Zaken er aan knopen is doorgaans met relatief simpele electronica te doen, en je doet niet snel iets fout.

• ThinkPad

ThinkPad

Topicstarter
vso schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 23:34:
Mogelijk, ja denk het wel.

Vraag me af hoe "reproduceerbaar" is het en hoe goed is de communictie tussen tradfri en je modules in in huis ? (ons huis heeft bv last met wifi per verdieping) ..

Als je relatief simpel een lamp kan opofferen voor bv ledstrips/andere lampen zou ik zeker volgen
Ik weet wel zeker dat het mogelijk is, zie deze post. Hij heeft de goedkoopste TRÅDFRI-lamp opengemaakt en het printplaatje gebruikt. Printplaatje geef je 3.3V te eten en aan de PWM-pin knoop je een MOSFET (hij gebruikte IRLB8721). Die MOSFET stuurt vervolgens jouw LED-strip aan.

Foto van zijn setup:

Bron: heise.de comments, user 'Ole Urgast'

Witte printplaatje = afkomstig uit TRADFRI-lamp
Printplaatje met rode LED = stepdown-converter om van 12V DC naar 3.3V DC te gaan
Aan de witte snoertjes heeft hij de MOSFET zitten.

* ThinkPad gaat dit ook maar eens proberen denk ik.
@Quindor Is de IRLB8721 een zelfde soort type MOSFET als wat jij voor je QuinLED project gebruikte destijds? Volgens mij heb ik nog een tweetal van die MOSFET's liggen van jouw project.

[Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 06-01-2018 23:52]

• HomeAut
Waarom zou je hier een relatief dure lamp voor slopen? Als je zo'n 8 dollar printje koopt, kun je er mee experimenteren wat je wil, zonder dat het je een lamp kost.

Voor JN5169 heb ik die PCB's nog niet binnen, dus ik dev nog even op een gehacte magnetic zigbee switch van Trust/KAKU.

Zie hier mijn uiterst professionele (ahum :P) testsetup:

1) electronica uit een KAKU magnetic switch
2) simpele USB->serieeel, 3.3v
3) knop om de miso of mosi (haal het altijd door elkaar) laag te houden bij opstarten, om in de programming modus te komen
4) superprofessionele aan/uit schakelaar

Deze heb ik al als lamp gebruikt, maar e.e.a. zit nu weer netjes in de originele behuizing, alleen staat er nu firmware op waardoor de HUE hub denkt dat het een originele philips dimmerswitch is, en ik op die manier acties eraan kan verbinden in de hue app, zonder met de hub api aan de slag te hoeven of iets te hebben wat je niet in de hue app ziet.

[Voor 14% gewijzigd door HomeAut op 06-01-2018 23:49]

• ThinkPad

ThinkPad

Topicstarter
Welk Trust/KaKu device heb je hiervoor gebruikt? Heb je een linkje? ZCTS-808 deursensor?

En in dit geval volstaat dus de goedkoopste TRÅDFRI-lamp, de GU10 400 lumen van €6,99.

Klopt het dat alles op Hue/TRÅDFRI/Trust gebied dezelfde chip/chipreeks gebruiken? Je zegt 'deze heb ik al als lamp gebruikt'. Kun je op die Trust magneetsensor dan firmware flashen zodat een Hue-bridge hem als een Philips Hue RGB-lamp herkent bijv. 8)7 (even voor m'n beeldvorming).

[Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 06-01-2018 23:54]

• Erik1971
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23-02 10:17
Even een vraagje, we hadden er net op Philips Hue forum discussie over de ZLL productie keys (en die hoort dus hier thuis die discussie ; ), ik was altijd in de veronderstelling dat deze keys formeel nog niet gelekt waren (alleen ZLL key voor touch linken).

Nu is mijn vraag hoe gaat dit in zijn werk gaat, moet je die keys zelf invoeren of worden deze gewoon meegeleverd met NXP code?

• HomeAut

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Erik1971
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23-02 10:17
Bedankt en geen wonder dat ik dit niet wist, rond die tijd (eind 2015) ben ik me steeds minder met ZigBee bezig gaan houden.

Dan is je hack, niet meer zo illegaal meer ;), totdat je het als producent gaat produceren, maar ja 3 jaar geleden koste het certificeren van een product iets van 2500 euro als ik me niet vergis, dat is als bedrijf wel op te brengen ;)

[Voor 16% gewijzigd door Erik1971 op 07-01-2018 00:03]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HomeAut
ThinkPadd schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 23:50:
Welk Trust/KaKu device heb je hiervoor gebruikt? Heb je een linkje? ZCTS-808 deursensor?
ZCTS-808 inderdaad.
Klopt het dat alles op Hue/TRÅDFRI/Trust gebied dezelfde chip/chipreeks gebruiken?
Nee. In de philips dimmerswitch zelf zit bv. een Atmel chip. Op m'n sniffer een texas instruments CC2531. En zo zijn er nog hele reeksen aan chips die 'zigbee kunnen'.

Voor wat ik er van zie, is de JN5169 bij KAKU wel erg populair. Hij zit bv. ook in de ICS2000.
Je zegt 'deze heb ik al als lamp gebruikt'. Kun je op die Trust magneetsensor dan firmware flashen zodat een Hue-bridge hem als een Philips Hue RGB-lamp herkent bijv. 8)7 (even voor m'n beeldvorming).
Ja. Dat kan met de code van peeveeone, bijvoorbeeld. als je daarin de vendor aanpast. Natuurlijk ontbreekt het ding het wel aan de hardware om daadwerkelijk een lamp aan te sturen. Maar als je die firmware flashed, weet de Hue hub niet beter, of het is een lamp, en je kunt hem dan ook zo gebruiken. In de praktijk, als testvoorbeeldje, bediende ik het ledje wat op het printje zit.

Voor lampen geldt dat het philips systeem open is. Je kunt hem dus ook laten herkennen als een 'Thinkpad Turbo RGB Dimmalble Light with Turbo Flaps' :)

Als je gaat developen voor het ding, is de code opgesplitst in delen. Je hebt de netwerk stack (zigbee/ZLL/HA/Zigbee 3.0) en je application code.

Het heeft wel iets van een learning curve, je zult de documentatie even moeten lezen om ermee te beginnen, maar het is zeker geen rocket science.

NXP heeft erg veel voorbeelden:

(en ik heb ze vast nog niet allemaal)

En in één zo'n voorbeeld, zitten dan meerdere devices:

[Voor 11% gewijzigd door HomeAut op 07-01-2018 00:08]

• ThinkPad

ThinkPad

Topicstarter
Gaaf hoor :)

Ik zie trouwens dat die PeeVeeOne al een hele set heeft gemaakt met kant-en-klare firmware om Hue na te bootsen voor diverse opstellingen (2-5 witte lampen, RGB etc): https://peeveeone.com/?page_id=252
For those still interested, these are the steps I took to build my own lights.
  • Got me a JN5186 module
  • Connected the hardware
  • Downloaded a flash tool and a binary
  • Flashed the JN5168 module
  • Hue App -> Add lights -> Search
  • Reset JN5168
  • Enjoyed my lights ;)
En 'JN5186 module' kun je dus ook zo'n NXP 5169 ZIGBEE bordje van AliExpress gebruiken? Of zul je de boel dan opnieuw moeten compilen omdat het een andere chip is ofzo?

Ben niet heel erg onhandig met programmeren, maar het is ook niet iets wat ik alle dagen doe, dus gewoon een binary erop flashen is dan wel zo makkelijk :9

[Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 07-01-2018 00:16]

• HomeAut
Als je een hit and run wil, moet je de JN5168 hebben. Er zijn ook wel binaries te vinden voor de JN5169, maar in principe moet je peeveeone's code recompilen wil het werken op een JN5169.

Daarbij ook opletten dat peeveeone een oudere versie (4170) van de application note gebruikt. Als je alles nú download bij NXP, zul je een compilation-error krijgen.

In jouw case, is het dus makkelijker om een JN5168 bordje te kopen. Die zijn ook voor 8 dollar op alieexpress te vinden.

Of je koopt zo'n xbee, maar die zijn fors duurder.

[Voor 5% gewijzigd door HomeAut op 07-01-2018 00:19]

• ThinkPad

ThinkPad

Topicstarter
Het Xiaomi Mi Smarthome spul lijkt ook JN5169 te gebruiken: http://faire-ca-soi-meme....smarthome-zigbee-sniffer/

Deursensor is maar $9 (AliExpress / Gearbest) en valt ook te herprogrammeren lijkt het.

[Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 07-01-2018 01:11]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Erg interessante info hier, dit biedt opties :)
Enkel jammer dat zo'n 5169 bordje duurder is dan een goedkope Tradfri GU10 te slopen (waarvan je de andere componenten dan ook nog kan gebruiken) :w

Acties:
  • +4Henk 'm!

• ThinkPad

ThinkPad

Topicstarter
@Slonzo Het is mij net gelukt! :*) TRÅDFRI GU10 open gemaakt (de goedkoopste van €6,99) en module eruit gesoldeerd. Heb de setup die ik liet zien van die Duitser nagemaakt.

AMS1117 moduletje die ik nog had liggen gebruikt om van 12V naar 3.3V te gaan voor de ZigBee-module
P16NF06L mosfet (had ik nog liggen van Quindor zijn QuinLED project)

Beetje solderen en tadaa, ik kan mijn eigen warmwitte LED-strip aansturen!
Ik merk qua dimgedrag geen verschil met een echte Philips Hue lamp.

[Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 16-01-2018 16:07]

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:54
erg interessante ontwikkeling! Zou het op deze manier (opofferen van een goedkope Tradfri) ook mogelijk zijn om zoiets te maken als een Lightify Plug? Dus niet dimmen maar alleen aan/uit.

• ThinkPad

ThinkPad

Topicstarter
remmuz schreef op maandag 8 januari 2018 @ 14:36:
erg interessante ontwikkeling! Zou het op deze manier (opofferen van een goedkope Tradfri) ook mogelijk zijn om zoiets te maken als een Lightify Plug? Dus niet dimmen maar alleen aan/uit.
Vast wel. Lastige is alleen dat je van een dim-uitgang naar een aan/uit moet. Geen idee hoe je zoiets elektrisch moet oplossen.

Er is overigens iemand die een Innr SmartPlug (out-of-the-box niet compatible met Hue) heeft omgeflashed zodat het wél werkt met Hue:
https://www.sevenwatt.com...tplug-philips-hue-part-1/
https://www.sevenwatt.com...tplug-philips-hue-part-2/

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-02 16:38

Quindor

Switching the universe....

ThinkPadd schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 23:41:
[...]
* Quindor gaat dit ook maar eens proberen denk ik.
@Quindor Is de IRLB8721 een zelfde soort type MOSFET als wat jij voor je QuinLED project gebruikte destijds? Volgens mij heb ik nog een tweetal van die MOSFET's liggen van jouw project.
Ja, een MOSFET is een MOSFET in principe.

3 waardes zijn daarbij belangrijk om initieel op te letten
  • Voltage dat deze aan kan
  • Schakel snelheid (iets in de nanoseconden is prima)
  • Trigger voltage
Die laatste, trigger voltage gaat het vaak op mis. Veel MOSFETs zijn gemaakt om rond de 5v te triggeren, helaas gaat dat niet werken met een ESP8266 aangezien deze 3.3v gebruikt.

Daar gaat het ook vaak mis met mijn bordje. De supplies uit China zijn perfect op de kwaliteit van de MOSFETs na, vaak hebben deze meer nodig dan 3.3v omdat een seller denkt dat 5v (zoals bijvoorbeeld voor Arduino) ook wel goed genoeg is of verkeerde type's stuurt. Het werkt dan wel, maar de LEDs lichten dan niet volledig op.

Gekeken naar wat je nu wilt doen, de MOSFETs die ik voorschrijf kunnen tot 60v aan dus dat zal wel loslopen. Uiteraard is vermogen ook belangrijk maar degene die ik voorschrijf kunnen 16A met koeling aan en zonder koeling is tot 5A a 6A geen issue.

Dus kort antwoord: Should work. :+

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, Mijn vakantie CampZone

• ThinkPad

ThinkPad

Topicstarter
Ik kwam deze nog tegen: http://www.instructables....Y-Light-With-Philips-Hue/

De Philips lampen hebben dus een pin waar 3.3V op komt te staan als je hem aanzet via Hue. Hij stuurt daarmee een relay aan. Geen idee of TRÅDFRI ook zo'n pin heeft op het PCB.

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-03 00:11
Ontzettend interessant dit. Biedt veel nieuwe mogelijkheden. Wellicht een eenvoudige oplossing om een mooie inbouwschakelaar te maken.

Zijn de zelfgeprogrammeerde chips trouwens bruikbaar met Homekit als deze de firmware hebben van een Hue Dimmer?

• ThinkPad

ThinkPad

Topicstarter
Ik heb een IKEA BÄVE-plafondrail die ik zou willen ombouwen zodat hij werkt met Hue.
De rail heeft een constant current driver (350mA, 15-30V, typenummer CBP010C0350LS).

De rail is standaard niet te dimmen, maar er is al iemand geweest die daar anders over dacht: Instructables.com: IKEA BÄVE LED SPOT HACK. Hij gebruikt een N-channel MOSFET aan een Arduino. De Arduino genereert een PWM-signaal.

Nu was het mij al gelukt om een normale (constant voltage) strip aan te sturen met het binnenwerk van een TRADFRI + MOSFET

Ik heb geprobeerd om de rail aan te sturen met het TRÅDFRI GU10 binnenwerk + MOSFET, maar schijnbaar heb ik iets verkeerd gedaan, want de TRÅDFRI-module is nu stuk. Hij lijkt in kortsluiting ofzo te zitten, bij aansluiten trekt hij gelijk heel veel stroom (1 - 1,5A). Wellicht is door het constant current gebeuren de boel opgestookt? Ik voedde de TRÅDFRI via de 3.3V DC-DC converter, die aan de uitgang van de driver hing. De min-draad naar de lampjes liep via de MOSFET. Op een gegeven moment ging de DC-DC converter uit (lampje brande niet meer) en toen was het stuk. De DC-DC converter werkt nu nog wel gewoon, ik vermoed dat hij uit ging omdat de TRÅDFRI module in sluiting ging. Wellicht omdat ik de grounds verbonden had ofzo :?

Iemand tips hoe dit wel werkend te krijgen is? @jitter Misschien?

[Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 11-02-2018 17:48]

• jitter
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-09-2022
Niet echt ervaring met het op deze manier tweaken van lichtbronnen, maar wel interessant.
Ik heb dus even moeten kijken, maar het grote verschil dat ik zie met de Arduino instructables en hier is de driver.

Als ik het goed begrijp substitueer je de Arduino in dat schema met een Trådfri sturing en de 5 V voeding met een 3,3 V voeding. Ook in dat schema zijn alle grounds aan elkaar verbonden, dus dat lijkt me niet het probleem.

De instructables hebben het over "12 V from the Bäve transformator", wat voor mij klinkt als een constant voltage type.
De driver van de Bäve is echter een constant current driver. Wat je je daarbij goed moet realiseren is dat die de uitgangsspanning gaat variëren om de vast ingestelde stroom constant te houden.

De driver van de Bäve kan die 350 mA stroom constant houden in een bereik van min. 15 V (= 5,25 W) tot max. 30 V (= 10,5 W). Daarbuiten is de output ongedefinieerd (maar niet noodzakelijkerwijs 0 V) en kan zelfs nog iets hoger uitvallen als de driver zijn stroom niet kwijt kan (vaak hebben CC-drivers naast spanningsbereik ook nog een max. spanning in de spec. voor als er helemaal niets aangesloten is).
> 30 VDC input is wellicht wat te hoog voor de DC/DC-converter.

Het armatuur zelf is gespecificeerd op 8,5 W. 8,5/0,35 = 24,3 V (even verliezen in de driver verwaarloosd).
Dat is toch wel ruim het dubbele van de 12 V voeding in het schema en kan ik er dus niet mee rijmen. Bovendien is 12 V buiten de specs. van de Bäve driver.
Ik ga er even van uit dat de ledmodules van de lamp in serie staan. O.a. vanwege het schema, maar ook omdat de spanning van de driver bij deze load mooi binnen zijn bereik ligt.

Is het wel dezelfde Bäve, of is dit een rev. 2 of hogere variant? Dit kan goed want van bijv. de 13 W Ledare wist ik op een gegeven moment van drie versies die er aan de buitenzijde toch hetzelfde uit zagen.

Het eerste wat ik nou zou doen is de DC/DC converter nameten en controleren of deze nog netjes 3,3 V levert en niet iets ongedefinieerds.
Als de Trådfri module zoveel stroom trekt, dan zou ik het met je eens zijn dat deze waarschijnlijk defect is gegaan.
Meet ook of de FETs geen interne kortsluiting hebben.

• ThinkPad

ThinkPad

Topicstarter
@jitter Thanks!

Net even gezocht, volgens mij is het een AMS1117 wat op dat DC-DC converter moduletje zat. Ik dacht dat die een vrij hoge inputrange had, maar schijnbaar is hij max. 15V. In de fabrieksconfiguratie heb ik de BÄVE gemeten en gaf hij 19V aan. Dus de kans is erg groot dat ik de AMS1117 opgestookt heb. Wat ik wel vreemd vind, is dat de TRÅDFRI-module daardoor stuk is. Ik zou verwachten dat de DC-DC converter z'n verbruiker heel zou laten en zichzelf zou opofferen :P

De LED-modules staan inderdaad in serie. Het armatuur lijkt dus zo'n 6,65W gebruiken (19V * 0,35A).
2,22W per spotje.

Ik heb, net als jij, het vermoeden dat dit een rev. 2 van de BÄVE is waarbij ze zijn overgestapt op een ander type aansturing/driver. Die 12V die in het Instructables-artikel genoemd werd kon ik nergens meten/herleiden naar mijn BÄVE-plafondrail.

Maar goed, als ik nu een poging twee wil wagen is het dus puur een kwestie van een betere DC-DC converter zoeken? Ik heb volgens mij nog een LM2596 module liggen, die kan tot 40V aan op zijn input lijkt het als ik de specs moet geloven.
Verder zou mijn plan gewoon moeten werken en hoef ik geen aanpassingen te doen?

[Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 05-02-2018 22:09]

• jitter
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-09-2022
ThinkPadd schreef op maandag 5 februari 2018 @ 21:55:
@jitter Thanks!

Net even gezocht, volgens mij is het een AMS1117 wat op dat moduletje zit. Ik dacht dat die een vrij hoge inputrange had, maar schijnbaar is hij max. 15V.
Ah, een LM1117-kloon!
Dat verklaart het e.e.a. Dit is een lineaire regelaar.
I.t.t. een switched mode regulator gaat deze energie dissiperen in warmte om aan de gewenste output te komen, en dat is al snel teveel bij een groot verschil tussen input en output.
Deze regelaars zijn beveiligd teven oververhitting en te grote stromen, dus het zal eerder een te hoge spanning aan de input zijn (absolute max 20 V) die hem om zeep helpt.
In de fabrieksconfiguratie heb ik de BÄVE gemeten en gaf hij 19V aan. Dus de kans is erg groot dat ik de AMS1117 opgestookt heb.
24,3 V was een theoretische waarde op basis van verwaarlozing van verliezen in de driver. 19 V zou bij 350 mA betekenen dat er 6,65 W door de leds wordt verbruikt en 1,85 W door de driver.
6,65/8,5 = ongeveer 78% efficiënte driver - een aannemelijke waarde voor een kleine voeding.
Op het moment dat je gaat dimmen gaat er minder stroom naar de leds, en een CC-driver zal dat willen compenseren door de uitgangsspanning omhoog te regelen omdat hij immers de vast ingestelde stroom moet halen. Je module kan dus best wel eens veel meer dan 19 V hebben gehad.
Wat ik wel vreemd vind, is dat de TRÅDFRI-module daardoor stuk is. Ik zou verwachten dat de DC-DC converter die heel zou laten en zichzelf zou opofferen :P
Eigenlijk zou ik een module met een lineaire regelaar of buck-converter geen DC/DC converter willen noemen maar gewoon een regelaar, al zou het dat strikt genomen wel zijn.

Je module heeft zich niet opgeofferd. Integendeel, ik denk eerder dat de failure mode wel eens de volle 30 V (of meer) op de output heeft gezet waar de Trådfri dan weer door opgeblazen werd. Omdat de FETs niet meer werden aangestuurd heeft dat vermoedelijk wel de leds beschermd tegen dezelfde hoge spanning.
De LED-modules staan inderdaad in serie.

Ik heb, net als jij, het vermoeden dat dit een rev. 2 van de BÄVE is waarbij ze zijn overgestapt op een ander type aansturing/driver. Die 12V die in het Instructables-artikel genoemd werd kon ik nergens meten/herleiden naar mijn BÄVE-plafondrail.
Ik kan het nog steeds niet rijmen met de serieschakeling van de leds in het schema en de afwezigheid van serieweerstanden (die je bij een CV driver zou verwachten). Die 12 V zou m.i. ook gewoon fout kunnen zijn.
Maar goed, als ik nu een poging twee wil wagen is het dus puur een kwestie van een betere DC-DC converter zoeken? Ik heb volgens mij nog een LM2596 module liggen, die kan tot 40V aan op zijn input.
Verder zou mijn plan gewoon moeten werken?
Dat is wel een switched mode regelaar (step down converter) die zowel de in- als de output aan moet kunnen als ik de gegevens bekijk.

Ik vraag me af of het verstandig is om een CC-driver te gaan belasten met PWM dimming, vermoedelijk zorgt de 1000 uF condensator (C1 in het schema) ervoor dat het kan.

Wel zal het zo zijn dat de CC-driver een hoge spanning geeft op het moment dat de leds ver gedimd zijn.
Meet ook eens of dit zo'n driver is die tegen zijn max. spanning staat te "stuiteren" als er niets op aangesloten is.

[Voor 3% gewijzigd door jitter op 06-02-2018 07:20]

• arjandijk162
Ik wil net als hierboven beschreven een aantal spots gaan aansturen.

Ik heb 2 rijen van 5 halogeen 5.3 spots 12 volt. Deze zou ik het liefst door 12 ledspots vervangen en dan per rij een dimmogelijkheid (PWM) toevoegen. Nu ben ik geen elektronicaheld, maar dit project lijkt de juiste bouwstenen te bevatten.

Zou op basis van deze info eens een lijstje van benodigde onderdelen moeten maken.

2 vragen:
*Welke lamp zouden jullie als basis pakken, waar ik de firmware van zal omprogrammeren. Gewoon de goedkoopste van Ikea?
*Zijn dan beide lichtrijen te hangen aan 1 zigbee controller? Ik heb in de filmpjes gezien dat 1 zigbee chip leidt tot meerdere lampen
*Zou ik dan aan dezelfde zigbee chip nog een schakelaar kunnen knopen die ook zichtbaar wordt in de Hue app?

• ThinkPad

ThinkPad

Topicstarter
@jitter Het is gelukt! _O_

Een nieuwe TRÅDFRI gekocht. Uiteraard eerst even gepaired met m'n Philips Hue Hub en gekeken of hij naar behoren werkte en toen ontmanteld.

Ik heb het nu als volgt aangesloten:

Je had overigens gelijk wat betreft het gedrag van de CC driver van de BÄVE. Zonder load aangesloten geeft hij maar liefst 31,5V DC. Met de LEDs in minimale dimstand is de output 31,3V. De LM2596 heeft hier gelukkig geen moeite mee en blijft koel.

Resultaat is dus een IKEA BÄVE plafondrail die te dimmen is via het IKEA TRÅDFRI / Philips Hue platform :Y

[Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 11-02-2018 17:51]

• arjandijk162
Heel cool @ThinkPad Zo te lezen heb je niks met de Firmware gedaan?

• ThinkPad

ThinkPad

Topicstarter
@arjandijk162 Nee niks mee gedaan. Wat zou ik moeten aanpassen in de firmware dan :) ?
Er is al wel iemand die de boel uitgepluisd heeft qua firmware: https://github.com/basilfx/TRADFRI-Hacking

Als er nou een firmware dump was van een TRÅDFRI met twee kleurtemperaturen, dan kon ik die op mijn TRÅDFRI met enkele kleurtemperatuur flashen, om op die manier het tweede PWM-kanaal open te zetten :P De module zal vermoedelijk toch identiek zijn, maar het zit hem puur in de firmware dat hij één of twee PWM-kanalen heeft.

[Voor 95% gewijzigd door ThinkPad op 12-02-2018 20:52]

• iMars
  • Laatst online: 23:38
*bookmarked* d:)b

Ik had de laatste tijd al wat voorbij zien komen. Maar dit is misschien nog wel leuker om mijn ledstrips aan te sturen dan met esp+mqtt O-)
ThinkPad schreef o[img=700,527]https://heise.cloudimg.io/width/700/q75.png-lossy-75.webp-lossy-75.foil1/_www-heise-de_/make/imgs/76/2/1/2/3/8/9/8/Ikea_Tradfri_auf_dem_Steckbrett-10fbbc2e4ca0f0dc.jpeg[/img]p zondag 11 februari 2018 @ 17:48:
@jitter Het is gelukt! _O_

Een nieuwe TRÅDFRI gekocht. Uiteraard eerst even gepaired met m'n Philips Hue Hub en gekeken of hij naar behoren werkte en toen ontmanteld.

Ik heb het nu als volgt aangesloten:
[afbeelding]

Je had overigens gelijk wat betreft het gedrag van de CC driver van de BÄVE. Zonder load aangesloten geeft hij maar liefst 31,5V DC. Met de LEDs in minimale dimstand is de output 31,3V. De LM2596 heeft hier gelukkig geen moeite mee en blijft koel.

Resultaat is dus een IKEA BÄVE plafondrail die te dimmen is via het IKEA TRÅDFRI / Philips Hue platform :Y
Ik zie hier dat de eerst volgende pin ook een pwm output is:

[Voor 80% gewijzigd door iMars op 15-02-2018 08:54]

Koop hier mijn P1 reader :)

• ThinkPad

ThinkPad

Topicstarter
@iMars Ja dat klopt, het bordje wat ze in die foto gebruiken is waarschijnlijk afkomstig uit deze lamp. Die heeft meerdere kleurtemperaturen (zitten twee sets LEDjes in) en heeft daarom twee PWM-kanalen nodig.

De goedkope GU10 heeft maar één set LEDs en dus is er ook maar één PWM-kanaal in gebruik. De hardware zal verder gelijk zijn, daarom zou het mooi zijn als er een firmware dump van die duurdere lamp was, dan kon je die op de module uit de goedkope GU10 flashen.

• iMars
  • Laatst online: 23:38
ThinkPadd schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 08:59:
@iMars Ja dat klopt, het bordje wat ze in die foto gebruiken is waarschijnlijk afkomstig uit deze lamp. Die heeft meerdere kleurtemperaturen (zitten twee sets LEDjes in) en heeft daarom twee PWM-kanalen nodig.

De goedkope GU10 heeft maar één set LEDs en dus is er ook maar één PWM-kanaal in gebruik. De hardware zal verder gelijk zijn, daarom zou het mooi zijn als er een firmware dump van die duurdere lamp was, dan kon je die op de module uit de goedkope GU10 flashen.
Ik ben een en al oor :D

Ik heb die GU10 in mijn keuken en voldoen, maar ben niet te spreken over het dim gedeelte... in mijn ogen lijkt het alsof het dim gedeelte (te) beperkt is. Dit is ook mijn enige ervaring met Tradfri, verder heb ik alleen maar Hue en DIY aka ESP led verlichting. Daarbij is het dimgedeelte veel uitgebreider.

Als dat ook met een firmware dump uitgebreid/verbeterd kan worden...

Koop hier mijn P1 reader :)

• ThinkPad

ThinkPad

Topicstarter
Dat wordt wel heel ingewikkeld. Het is niet onmogelijk, maar dan moet je wel goed kunnen programmeren. Zie de posts van HomeAuto op de eerste pagina van dit topic.

Het dimgedrag zit hem in de module, dat is met mijn BÄVE-plafondrail eraan namelijk precies hetzelfde als toen ik de spot nog niet gedemonteerd had :P

• SHIFTER [NL]
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:28
Ik heb het topic even doorgelezen. Dit is leuk zeg!! Binnenkort eens een ledstrip in elkaar knutselen voor in de garage!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BarryS
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-03 16:53
Ik heb zelf een redelijk betaalbare led controller voor RGB gekocht op AliExpress. Kost rond de 25 euro en werkt perfect met de Philips Hue.

Zemismart Zigbee Dimmable RGB Led Strip Remote Control Driver low Voltage 12V Input Support Strip Up to 5m
http://s.aliexpress.com/AjIFBFj6?fromSns=Copy to Clipboard
(from AliExpress Android)

AMD Ryzen 7 5800X3D - G.Skill Ripjaws V 32 GB DDR4 @ 3600 MHz C16 - ASUS ROG Strix B550-E - GeForce RTX 4090 Phantom - Samsung 980 Pro 2TB - Samsung 970 EVO Plus 2TB - 860 EVO 1TB - 850 EVO 1TB - 830 256GB - Liquid Freezer II 280 - RM850x - LG 34GN850

Acties:
  • 0Henk 'm!

• joostnl
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-03 20:12
Mooi!

Bedenk me net dat mijn twee lampen https://www.snoerboer.nl/...o125mm-4w-e27-helder.html 230 v zijn.. Thinkpad de gu10 ikea zijn dit toch ook?
BarryS schreef op zaterdag 3 maart 2018 @ 14:27:
Ik heb zelf een redelijk betaalbare led controller voor RGB gekocht op AliExpress. Kost rond de 25 euro en werkt perfect met de Philips Hue.

Zemismart Zigbee Dimmable RGB Led Strip Remote Control Driver low Voltage 12V Input Support Strip Up to 5m
http://s.aliexpress.com/AjIFBFj6?fromSns=Copy to Clipboard
(from AliExpress Android)

[Voor 18% gewijzigd door joostnl op 04-03-2018 17:40]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SHIFTER [NL]
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:28
Net even aan het spelen geweest met een uit elkaar gehaalde Tradfri GU10 lamp. Werkt prima met een ledje nu. Moet nog even wachten op de mosfets.

Heeft er iemand wel eens gekeken naar het gebruik van een kleuren lamp van de Ikea om een RGB led strip aan te sturen? Is dat mogelijk?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BarryS
SHIFTER [NL] schreef op zondag 4 maart 2018 @ 17:28:
Net even aan het spelen geweest met een uit elkaar gehaalde Tradfri GU10 lamp. Werkt prima met een ledje nu. Moet nog even wachten op de mosfets.

Heeft er iemand wel eens gekeken naar het gebruik van een kleuren lamp van de Ikea om een RGB led strip aan te sturen? Is dat mogelijk?
Zie mijn post hierboven voor een RGB Led controller Zigbee compatible. Die gebruik ik succesvol met de Hue app. Is goedkoper dan een Ikea kleuren lamp.

AMD Ryzen 7 5800X3D - G.Skill Ripjaws V 32 GB DDR4 @ 3600 MHz C16 - ASUS ROG Strix B550-E - GeForce RTX 4090 Phantom - Samsung 980 Pro 2TB - Samsung 970 EVO Plus 2TB - 860 EVO 1TB - 850 EVO 1TB - 830 256GB - Liquid Freezer II 280 - RM850x - LG 34GN850

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThinkPad

ThinkPad

Topicstarter
Hoe wist je eigenlijk dat die controller ging werken met Hue @BarryS ? Heb je dat ergens gevonden, of puur op de gok gekocht omdat er 'Zigbee' bij stond :P ?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• BarryS
ThinkPadd schreef op zondag 4 maart 2018 @ 19:32:
Hoe wist je eigenlijk dat die controller ging werken met Hue @BarryS ? Heb je dat ergens gevonden, of puur op de gok gekocht omdat er 'Zigbee' bij stond :P ?
Op de gok gekocht omdat er Zigbee ZLL bij stond. En toen ik hem ontving meteen uitgeprobeerd en was ik opgelucht. Meteen ook even in de review aangegeven dat het werkt met een screenprintje erbij van de Philips Hue app om zo anderen te helpen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:31
Hmm hier ga ik ook eens naar kijken! Zojuist wat MOSFETs en step downs besteld. Keukenspotjes zijn 12v LEDs en op deze manier mooi te koppelen aan Hue ipv via HomeAssistant aan elkaar geknoopt :)

• jaspervz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-01 12:47
ThinkPadd schreef op maandag 12 februari 2018 @ 20:47:
Als er nou een firmware dump was van een TRÅDFRI met twee kleurtemperaturen, dan kon ik die op mijn TRÅDFRI met enkele kleurtemperatuur flashen, om op die manier het tweede PWM-kanaal open te zetten :P De module zal vermoedelijk toch identiek zijn, maar het zit hem puur in de firmware dat hij één of twee PWM-kanalen heeft.
Deze twee berichtjes zijn gaan spoken in mijn hoofd, gewoon omdat ik ze interessant vond en ze mij oplosbaar leken. Ik heb niets concreets gemaakt maar dit zijn mijn hints en suggesties :)

Dimmen -> Aan/Uit
Deze was een leuke, vanuit mijn embedded/elektro achtergrond was ik op zoek gegaan naar een discrete oplossing. Daarbij zijn RC schakelingen, transistoren, SCRs, Flip-Flops en zelfs 555 timers voorbij gekomen. Ik kreeg echter niets stabiel werkend. De uiteindelijke oplossing bestaat uit 1 component: een ATtiny13 of een vergelijkbare simpele, goedkope en kleine microcontroller.

Het idee is dat je het PWM signaal van de driver laat binnenkomen op 1 pin. Omdat een PWM signaal doorgaans een vaste frequentie heeft, ook in het geval van Ikea, is het voldoende om op basis van die interrupt een output hoog te sturen voor iets meer dan de periode om aliasing te voorkomen. In het geval van de Tradfri driver is de frequentie 600Hz wat zich vertaalt in 1.6 ms / periode. Het zou dus voldoende zijn om de output bij een interrupt voor m2 hoog te sturen. Voeg een relaisbordje toe en je bent klaar :-)

Firmware upgrade
Gaaf idee, ik wilde nog een stap verder gaan: neem een RGB lamp. Daarmee heb je 3 PWM kanalen! Even contact gezocht met een mede-tweaker met Tradfri ervaring; die had het volgende plan:

1. Debugger tot je beschikking hebben
2. Kijken of deze werkt (je kunt de chip benaderen)
3. Oude firmware dumpen, en weer inladen (dan je weet dat je terug kan)
4. Nieuwe firmware erop flashen.

Vrij simpel dus. Ware het niet dat de debugger er een van het type SWD-JTAG moet zijn, en die heb ik niet :-P Dus ook dit blijft bij een gedachte-experiment. Nu is de voorgestelde STK3600 debugger voor zo'n drie tientjes aan te schaffen, dus mocht ik ook de behoefte hebben om er echt mee aan de slag te gaan, is de instapdrempel niet gigantisch.

Misschien dat een van jullie wel zo'n debugger heeft en is dit nuttige info om mee aan de slag te gaan. In dat geval ben ik natuurlijk erg benieuwd of het inderdaad werk!

• ThinkPad

ThinkPad

Topicstarter
@jaspervz Interessant :) Heb helaas geen programmer.

Ik las trouwens ergens een post van iemand die een Hue lamp had gemod, daar bleek op de module gewoon een pin te zijn die hoog werd wanneer de lamp aan stond. Dat kon hij aftappen om een solidstate-relay (SSR) mee aan te sturen: http://www.instructables....Y-Light-With-Philips-Hue/

Misschien heeft de TRADFRI module ook wel zo'n testpoint.

• jaspervz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22-01 12:47
Klopt, ik denk alleen dat als de trådfri module zo'n punt had die al gevonden was :-) Ik heb zelf helaas geen scope, anders had ik zelf nog wat kunnen proben.

• arjandijk162
Ik was op deze site aan het lezen en vroeg me af of ik een ikea remote met 4 knoppen kan laten werken als een Hue Dimmer door er een andere firmware op te zetten. Deze is namelijk wel via de bridge aan te sturen.

Wat is het maximaal aantal knoppen dat ik zou kunnen sturen op deze print? En kan ik ook zorgen dat de Hue bridge iets doet met meer knoppen dan hun originele accesoires bevatten?

• Jurie92
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 25-02 12:56
Misschien een gekke gedachtegang, maar is onderstaande ook mogelijk?

Plafond stroompunt -> FÖRNIMMA Aansluitsnoer (stekkergedeelte niet in stopcontact maar aan stroompunt bv met kroonsteentje) -> TRÅDFRI Driver -> FÖRNIMMA Verbindingssnoer -> Plafond lamp

Met plafond stroompunt bedoel ik:

Plafond lamp is dan gewoon een standaard plafond lamp die normaal verbonden wordt met het stroompunt.

Mooiste zou natuurlijk zijn als de lamp nog met de reguliere schakelaar te bedienen is maar is geen must.

[Voor 20% gewijzigd door Jurie92 op 02-10-2018 14:17]

• arjandijk162
Moet kunnen, maar je hebt een schakeldraad extra nodig en je moet het schakelen bijprogrammeren

• Sumewa
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2022
Prachtig verhaal dit!

Was zelf erg gecharmeerd door de kleine spots van de Ikea Bäve lampen maar zonder dimfunctie zou het geheel niet bruikbaar zijn in huis.

Deze thread gevonden, direct enthousiast aangezien mijn hele huis draait op Hue/Google Home dus ben zelf ook aan de slag gegaan. Heb de setup van Thinkpad aangehouden, werkte niet direct:

- Eerste tradfri chip verbrand doordat de DC converter te hoog stond ingesteld
- Tweede chip functioneel gekregen (vindbaar in de Hue app) maar lampen wilden niet aan
- De P16NF06L mosfet die ik had besteld bleek niet te werken op 3.3v (was deze: https://www.martoparts.nl/STP16NF06)
- Vervangen door een IRLB8721 mosfet (https://www.martoparts.nl/IRLB8721) en daarmee werkte het geheel zowaar!

Echter, de dimfunctie werkt nog niet goed: geheel gaat na ong 50% dimmen zoemen, lampen beginnen te haperen en schakelen vervolgens af als je verder probeert te dimmen.

Verder uitgezocht en ik blijk een driver met andere specs in de Bäve te hebben zitten dan @ThinkPad :

1A ipv 350mA
7,5-12V ipv 15-30V
10,5W ipv 8,5W (3 x 3,5W)
Output onbelast: 13,6V

Ik loop nu een beetje vast, heb niet voldoende kennis om aan te wijzen welke aanpassingen nodig zouden zijn om het geheel wel goed dimbaar te krijgen met een stille driver.

Iemand die het verlossende inzicht kan bieden?

[Voor 3% gewijzigd door Sumewa op 24-10-2018 13:57]

• ThinkPad

ThinkPad

Topicstarter
@Sumewa Leuk zeg :Y Netjes aangesloten ook.

Ik heb je foto even vergeleken met het schema wat ik gebruikte en dat lijkt overeen te komen.

Ik vermoed toch iets met de gebruikte MOSFET.
Wellicht kun je even een los LEDje (niet van de BÄVE, maar echt een 5mm LED) aansluiten op de PWM uitgang van de TRADFRI module en kijken of die van 0-100% dimbaar is? Zie Duitse artikel in startpost voor schema.

Ik heb hier de BÄVE niet meer in gebruik trouwens, vond het licht te wit. Heb Philips Pongee armatuur opgehangen met 2x Hue Ambiance erin. Ik heb de TRADFRI module er toen op aangesloten met krokodilklemmen, waardoor hij zo weer terug kon naar IKEA ;)

[Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 24-10-2018 14:58]

• Sumewa
@ThinkPad LEDje geprobeerd op de PWM uitgang: is niet 0-100% dimbaar nu helaas.

Er is dus een andere MOSFET voor deze versie van de Bäve nodig? Enig idee wat voor type wel geschikt zou zijn? Had volgens mij ergens gelezen dat de PWM uitgang van de tradfri chip met 600Hz werkt

Heb de rest van het binnenwerk van de GU10 bekeken, zag daar een kleine 2N65F MOSFET zitten. Even gecheckt of die toevallig zou werken, helaas niet :(

EDIT: net even met de lokale radioboer gebeld. Die gaf aan dat als de losse testLED hetzelfde gedrag vertoont tijdens het dimmen het niet aan de MOSFET ligt, maar dat er storing in het PWM signaal uit de Tradfri chip zit.

Dit zou op te lossen kunnen zijn door condensatortje te plaatsen op de PWM uitgang (hij noemde zelf iets van 100 nano).

Ik denk zelf dat de oorzaak misschien wel in de draden ligt die ik heb gebruikt. Die zijn namelijk redelijk dun (oude ethernetkabel voor gestript) en aangezien mijn driver 1A aan stroom levert zou dat wel eens niet goed kunnen werken.

Ga dus maar eerst even kijken of het hersolderen van alle verbindingen met dikkere draadjes effect heeft, en anders daarna een condensatortje halen

[Voor 45% gewijzigd door Sumewa op 25-10-2018 15:46]

• ThinkPad

ThinkPad

Topicstarter
Sumewa schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 01:48:
[...]
EDIT: net even met de lokale radioboer gebeld. Die gaf aan dat als de losse testLED hetzelfde gedrag vertoont tijdens het dimmen het niet aan de MOSFET ligt, maar dat er storing in het PWM signaal uit de Tradfri chip zit.
[...]
Dat is ook wat ik wilde reageren :)

Heb je nog andere microcontrollers liggen? Bijv. een Arduino ofzo? Dan zou je daarmee een PWM-signaal kunnen creëren en kijken of het dimmen daar wel mee werkt?

Heb je ook al geprobeerd de TRADFRI weer in elkaar te zetten en te kijken hoe het dimmen daar gaat?

• Sumewa
Nee helaas niets van al dat mooie speelgoed voorhanden.. Tradfri weer in elkaar zetten is ook geen optie, was bij demontage voornamelijk gefocust op de zigbee chip :p

In ieder geval goed dat ik weer een stapje verder ben met het probleem isoleren. Gok dat alles opnieuw bekabelen met 0,75mm2 zomaar eens de oplossing kan zijn, en anders is een condensator ertussen zetten een mooie tweede stap om achter de hand te hebben.

Hou je op de hoogte!

• Sumewa
Weer wat verder, maar nog niet helemaal:

- Aantal kabeltjes vervangen door dikkere, alles opnieuw gesoldeerd.
- TestLED lijkt nu wel goed dimbaar te zijn, direct aangesloten op de MOSFET.
- Daarmee zou het PWM signaal goed moeten zijn.
- Maar de LEDspots zelf zijn helaas nog niet goed te dimmen.

De driver gaat steeds luider zoemen naarmate je meer dimt, en bij maximale dimming meet ik een voltage van 12,7V op de uitgang (buiten het opgegeven werkbereik van 7,5-12V, maar binnen de max van 14V). De spots knipperen dan (trillend licht) of blijven soms hangen op een gedimd niveau, waarbij het zoemen vreemd genoeg grotendeels wegvalt.

Hoewel een condensator nooit kwaad kan om te proberen, lijkt het er nu meer op dat het probleem eerder in de driver dan in het signaal zit, toch?

EDIT: heb wat condensatoren gehaald (WIMA 100nF 63V) en die rechtstreeks in parallel op de PWM input en GRND van de MOSFET gezet. Met 1 condensator reageerden de LEDs al wat beter op het dimmen, met 2 (in parallel) naast elkaar leek het dimgedrag weer juist iets slechter dan met 1, en met 3 stuks in parallel erop weer iets beter dan met 1 of 2.

Hoewel de testLED het dus goed leek te doen op het PWM signaal denk ik toch dat hier de oplossing ligt. Met 3 condensatoren (300nF in totaal) kan ik nu goed dimmen tot ongeveer 55% , tussen 30-55% nog slecht en daaronder weer wat beter. De driver zoemt daarbij praktisch niet over het hele dimbereik, maar als ik een beetje heen en weer blijf schuiven in de Hue app slaat de driver soms toch op hol, schiet het voltage omhoog en begint alles te zoemen en te trillen. Even af en weer inschakelen van de lamp lijkt alles daarbij te resetten.

Met die kennis zal ik dus nog wat moeten spelen met hoe alles reageert op verschillende condensatorwaardes. Kan iemand, op basis van bovenstaande, me een tip geven over welk type en capaciteit condensators ik heb beste kan halen? Moet ik meer of juist minder F erop zetten? Of moet ik kleine stapjes gaan proberen, bijvoorbeeld met condensatoren van 50nF? @ThinkPad , jij een idee daarover?

[Voor 46% gewijzigd door Sumewa op 27-10-2018 10:16]

• ThinkPad

ThinkPad

Topicstarter
Geen idee helaas. Zo ver reikt mijn kennis niet.

• Sumewa
Paar interessante ontwikkelingen:

- Extra Bäve lamp gekocht, een met 5 ipv 3 spots MAAR wel met een driver van 350mA ipv de 1A die ik in de eerste lamp had zitten.
- Hier deed de schakeling het direct perfect op, dus die hangt inmiddels netjes in de woonkamer, aangesloten op Hue en daarmee ook Google Home.
- Ergens gevonden dat de capaciteit van de condensatoren die ik nu heb (300nF in totaal) niet toereikend is om de 1A driver succesvol te dimmen. Dus een zakje met zwaardere condensatoren gekocht, plus een breadboardje om een aantal verschillende waardes makkelijk mee te testen.
- Daarbij gelijk een aantal weerstanden meegenomen. Hoewel mijn gevoel zegt dat een extra weerstand in de serieschakeling met LEDs er alleen maar voor zal zorgen dat de driver een hoger voltage zal gaan geven om toch aan de constante 1A stroom te komen leek me dit het proberen waard.
- Nieuw GU10 Tradfri lampje besteld om een nieuwe schakeling mee te maken.

Wordt vervolgt!

• CypressGTX
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 23-01 07:59
Is het mogelijk de driver te gebruiken zonder IKEA verlichting er op aan te sluiten?
Ik vind sowieso het aanbod in driver/trafo's erg karig voor ZIGBEE.

Aansluitsnoer -> Tradrfri driver -> verbindingssnoer -> Kamerlamp
Dus dan gebruik ik niet de andere kant van de driver maar enkel de 230 kant.
Dan wil ik het allemaal verbinden aan de HUE Bridge

(afbeelding hoe ik de situatie zou willen)
https://imgur.com/a/U9Zq1L8

• arjandijk162
Is er iemand die een Xiaomi Aqara heeft weten te flashen naar een Hue device? Ben heel benieuwd of dat mogelijk is.

• Juicie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-03 13:26
swenvdheuvel92 schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 18:10:
Is het mogelijk de driver te gebruiken zonder IKEA verlichting er op aan te sluiten?
Ik vind sowieso het aanbod in driver/trafo's erg karig voor ZIGBEE.

Aansluitsnoer -> Tradrfri driver -> verbindingssnoer -> Kamerlamp
Dus dan gebruik ik niet de andere kant van de driver maar enkel de 230 kant.
Dan wil ik het allemaal verbinden aan de HUE Bridge

(afbeelding hoe ik de situatie zou willen)
https://imgur.com/a/U9Zq1L8
De 230 kant is enkel om meerdere trafo's door te lussen en kunnen dus niet geschakeld of gedimd worden. Zelf ben ik ook aan het kijken of er 24v E27 lampen zijn die pwm gedimmed kunnen worden. Dan kan ik mijn plafong lamp slim maken met deze tradfri ballast. Momenteel gebruik ik een Philips LivingWhites plug maar deze begint vreemd gedrag te vertonen.

• Arstyle
  • Laatst online: 25-12-2022
Is er nog actief in dit topic? Ik ben van plan om een rgb strip aan te sturen met een zigbee controller welke kan ik het best hier voor gebruiken. Eerder kon je bij ome alie nxp bordjes kopen voor een paar cent maar die zijn vertrokken iemand een goede vervanger? Ik ga er van uit dat je gewoon met 3 pwm signalen werkt.

De sturing lukt me wel alleen het computer gedeelte kan ik weinig over vinden.

• satoer
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-03 20:58
Arstyle schreef op maandag 3 februari 2020 @ 17:42:
Is er nog actief in dit topic? Ik ben van plan om een rgb strip aan te sturen met een zigbee controller welke kan ik het best hier voor gebruiken. Eerder kon je bij ome alie nxp bordjes kopen voor een paar cent maar die zijn vertrokken iemand een goede vervanger? Ik ga er van uit dat je gewoon met 3 pwm signalen werkt.

De sturing lukt me wel alleen het computer gedeelte kan ik weinig over vinden.
Het makkelijkste is gewoon een Gledopto ledstrip controller te kopen. Die is uit de doos compatibel met Hue:
https://www.applamp.nl/search/GLEDOPTO/

Als je meer geduld hebt, kan je ze goedkoop op Ali express kopen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee