Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Zelfbouw verlichting aansturen via Hue

Pagina: 1
Acties:

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 23:42

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Topicstarter
Een aantal jaren geleden is ene 'PeeVeeOne' begonnen met reverse-engineeren van het Philips Hue protocol/hardware. Hij heeft succesvol zelf een lamp kunnen bouwen die hij via de Hue bridge kon aansturen. Kloppend hart hierin is de 'JN5168' chip die hij gebruikte, deze zit ook in de Hue-lampen als ik het goed begrijp. Hij heeft een developer boardje gekocht (ik zie dat Farnell hem verkoopt voor zo'n ~€14) en heeft een firmware erop gezet die met Hue-bridge kan communiceren.

Sinds een tijdje kun je ook de IKEA TRÅDFRI (tweelingbroertje van Hue) lampen aan de Philips Hue bridge koppelen. Dit opent naar mijn idee nogal wat deuren en maakt het wat goedkoper te realiseren.

Ik vond een interessant artikel waarin ze een TRÅDFRI-lamp openmaken en het ZigBee-moduletje op een breadboard prikken en daarmee wat LEDjes konden aansturen via de GPIO-pinnen van het bordje.

Bron: heise.de

Bron: heise.de

In de reacties was vervolgens iemand die de TRÅDFRI-module aan een China-ledstrip geknoopt heeft (plaatje hier).

Je hebt ook de 'FLS-PP lp' van Dresden Elektronik wat een LED-strip driver is die kan koppelen met Hue. Maar dat loopt ook best in de papieren, dat ding is €60+

Heb een tijdje terug een mooie LED-strip op eBay gekocht (warmwit, CRI van 90) en lijkt mij mooi om die via de Hue-bridge te kunnen aansturen. Goedkope TRÅDFRI-lamp opofferen voor de module en een PWM-boardje eraan en gaan?

Ben benieuwd of anderen hier op Tweakers zoiets wel eens gedaan hebben. Doel van dit topic is om dat soort mogelijkheden te bespreken.

[Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 06-01-2018 23:34]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• HomeAut
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 25-01-2018
quote:
ThinkPad schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 23:31:
Zo'n AliExpress bordje kun je dan net als PeeVeeOne doet je eigen hardware aan knopen? Je zult er dan wel bepaalde code in moeten flashen denk ik?
Ja, daar zijn ze voor bedoeld. En ja je zult er firmware in moeten flashen, maar dat stelt, voor een devver op z'n minst, niets voor.

Ik had hiervoor nog niet met de NXP oplossingen voor zigbee gewerkt, kwam daarmee in aanraking via die Trust/KAKU magnetic switch, en was erdoor gecharmeerd. Dus nu ga ik meer met die chips doen.

NXP heeft érg goede documentatie online staan, en ook bakken vol met code voorbeelden (application notes).

Voor simpele dingen (zoals een lamp) kun je die code ongewijzigd compilen en flashen.

Wil je per se niet de productie keys gebuiken, dan kan dat ook. NXP heeft notes voor het hele ecosysteem, dus inc. hubs/controllers/routers/OTA servers en wat dies meer zij.

Is erg leuk spul. Vergelijkbaar met devven voor arduino's of raspberri pi's etc. Zaken er aan knopen is doorgaans met relatief simpele electronica te doen, en je doet niet snel iets fout.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Erik1971
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 30-05 22:24
quote:
Bedankt en geen wonder dat ik dit niet wist, rond die tijd (eind 2015) ben ik me steeds minder met ZigBee bezig gaan houden.

Dan is je hack, niet meer zo illegaal meer ;), totdat je het als producent gaat produceren, maar ja 3 jaar geleden koste het certificeren van een product iets van 2500 euro als ik me niet vergis, dat is als bedrijf wel op te brengen ;)

[Voor 16% gewijzigd door Erik1971 op 07-01-2018 00:03]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HomeAut
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 25-01-2018
quote:
ThinkPad schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 23:50:
Welk Trust/KaKu device heb je hiervoor gebruikt? Heb je een linkje? ZCTS-808 deursensor?
ZCTS-808 inderdaad.
quote:
Klopt het dat alles op Hue/TRÅDFRI/Trust gebied dezelfde chip/chipreeks gebruiken?
Nee. In de philips dimmerswitch zelf zit bv. een Atmel chip. Op m'n sniffer een texas instruments CC2531. En zo zijn er nog hele reeksen aan chips die 'zigbee kunnen'.

Voor wat ik er van zie, is de JN5169 bij KAKU wel erg populair. Hij zit bv. ook in de ICS2000.
quote:
Je zegt 'deze heb ik al als lamp gebruikt'. Kun je op die Trust magneetsensor dan firmware flashen zodat een Hue-bridge hem als een Philips Hue RGB-lamp herkent bijv. 8)7 (even voor m'n beeldvorming).
Ja. Dat kan met de code van peeveeone, bijvoorbeeld. als je daarin de vendor aanpast. Natuurlijk ontbreekt het ding het wel aan de hardware om daadwerkelijk een lamp aan te sturen. Maar als je die firmware flashed, weet de Hue hub niet beter, of het is een lamp, en je kunt hem dan ook zo gebruiken. In de praktijk, als testvoorbeeldje, bediende ik het ledje wat op het printje zit.

Voor lampen geldt dat het philips systeem open is. Je kunt hem dus ook laten herkennen als een 'Thinkpad Turbo RGB Dimmalble Light with Turbo Flaps' :)

Als je gaat developen voor het ding, is de code opgesplitst in delen. Je hebt de netwerk stack (zigbee/ZLL/HA/Zigbee 3.0) en je application code.

Het heeft wel iets van een learning curve, je zult de documentatie even moeten lezen om ermee te beginnen, maar het is zeker geen rocket science.

NXP heeft erg veel voorbeelden:

(en ik heb ze vast nog niet allemaal)

En in één zo'n voorbeeld, zitten dan meerdere devices:

[Voor 11% gewijzigd door HomeAut op 07-01-2018 00:08]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Erg interessante info hier, dit biedt opties :)
Enkel jammer dat zo'n 5169 bordje duurder is dan een goedkope Tradfri GU10 te slopen (waarvan je de andere componenten dan ook nog kan gebruiken) :w

Acties:
  • +4Henk 'm!

• ThinkPad

ThinkPad

Topicstarter
@Slonzo Het is mij net gelukt! :*) TRÅDFRI GU10 open gemaakt (de goedkoopste van €6,99) en module eruit gesoldeerd. Heb de setup die ik liet zien van die Duitser nagemaakt.

AMS1117 moduletje die ik nog had liggen gebruikt om van 12V naar 3.3V te gaan voor de ZigBee-module
P16NF06L mosfet (had ik nog liggen van Quindor zijn QuinLED project)

Beetje solderen en tadaa, ik kan mijn eigen warmwitte LED-strip aansturen!
Ik merk qua dimgedrag geen verschil met een echte Philips Hue lamp.

[Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 16-01-2018 16:07]

• jitter
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 29-05 17:36
Niet echt ervaring met het op deze manier tweaken van lichtbronnen, maar wel interessant.
Ik heb dus even moeten kijken, maar het grote verschil dat ik zie met de Arduino instructables en hier is de driver.

Als ik het goed begrijp substitueer je de Arduino in dat schema met een Trådfri sturing en de 5 V voeding met een 3,3 V voeding. Ook in dat schema zijn alle grounds aan elkaar verbonden, dus dat lijkt me niet het probleem.

De instructables hebben het over "12 V from the Bäve transformator", wat voor mij klinkt als een constant voltage type.
De driver van de Bäve is echter een constant current driver. Wat je je daarbij goed moet realiseren is dat die de uitgangsspanning gaat variëren om de vast ingestelde stroom constant te houden.

De driver van de Bäve kan die 350 mA stroom constant houden in een bereik van min. 15 V (= 5,25 W) tot max. 30 V (= 10,5 W). Daarbuiten is de output ongedefinieerd (maar niet noodzakelijkerwijs 0 V) en kan zelfs nog iets hoger uitvallen als de driver zijn stroom niet kwijt kan (vaak hebben CC-drivers naast spanningsbereik ook nog een max. spanning in de spec. voor als er helemaal niets aangesloten is).
> 30 VDC input is wellicht wat te hoog voor de DC/DC-converter.

Het armatuur zelf is gespecificeerd op 8,5 W. 8,5/0,35 = 24,3 V (even verliezen in de driver verwaarloosd).
Dat is toch wel ruim het dubbele van de 12 V voeding in het schema en kan ik er dus niet mee rijmen. Bovendien is 12 V buiten de specs. van de Bäve driver.
Ik ga er even van uit dat de ledmodules van de lamp in serie staan. O.a. vanwege het schema, maar ook omdat de spanning van de driver bij deze load mooi binnen zijn bereik ligt.

Is het wel dezelfde Bäve, of is dit een rev. 2 of hogere variant? Dit kan goed want van bijv. de 13 W Ledare wist ik op een gegeven moment van drie versies die er aan de buitenzijde toch hetzelfde uit zagen.

Het eerste wat ik nou zou doen is de DC/DC converter nameten en controleren of deze nog netjes 3,3 V levert en niet iets ongedefinieerds.
Als de Trådfri module zoveel stroom trekt, dan zou ik het met je eens zijn dat deze waarschijnlijk defect is gegaan.
Meet ook of de FETs geen interne kortsluiting hebben.

• jitter
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 29-05 17:36
quote:
ThinkPad schreef op maandag 5 februari 2018 @ 21:55:
@jitter Thanks!

Net even gezocht, volgens mij is het een AMS1117 wat op dat moduletje zit. Ik dacht dat die een vrij hoge inputrange had, maar schijnbaar is hij max. 15V.
Ah, een LM1117-kloon!
Dat verklaart het e.e.a. Dit is een lineaire regelaar.
I.t.t. een switched mode regulator gaat deze energie dissiperen in warmte om aan de gewenste output te komen, en dat is al snel teveel bij een groot verschil tussen input en output.
Deze regelaars zijn beveiligd teven oververhitting en te grote stromen, dus het zal eerder een te hoge spanning aan de input zijn (absolute max 20 V) die hem om zeep helpt.
quote:
In de fabrieksconfiguratie heb ik de BÄVE gemeten en gaf hij 19V aan. Dus de kans is erg groot dat ik de AMS1117 opgestookt heb.
24,3 V was een theoretische waarde op basis van verwaarlozing van verliezen in de driver. 19 V zou bij 350 mA betekenen dat er 6,65 W door de leds wordt verbruikt en 1,85 W door de driver.
6,65/8,5 = ongeveer 78% efficiënte driver - een aannemelijke waarde voor een kleine voeding.
Op het moment dat je gaat dimmen gaat er minder stroom naar de leds, en een CC-driver zal dat willen compenseren door de uitgangsspanning omhoog te regelen omdat hij immers de vast ingestelde stroom moet halen. Je module kan dus best wel eens veel meer dan 19 V hebben gehad.
quote:
Wat ik wel vreemd vind, is dat de TRÅDFRI-module daardoor stuk is. Ik zou verwachten dat de DC-DC converter die heel zou laten en zichzelf zou opofferen :P
Eigenlijk zou ik een module met een lineaire regelaar of buck-converter geen DC/DC converter willen noemen maar gewoon een regelaar, al zou het dat strikt genomen wel zijn.

Je module heeft zich niet opgeofferd. Integendeel, ik denk eerder dat de failure mode wel eens de volle 30 V (of meer) op de output heeft gezet waar de Trådfri dan weer door opgeblazen werd. Omdat de FETs niet meer werden aangestuurd heeft dat vermoedelijk wel de leds beschermd tegen dezelfde hoge spanning.
quote:
De LED-modules staan inderdaad in serie.

Ik heb, net als jij, het vermoeden dat dit een rev. 2 van de BÄVE is waarbij ze zijn overgestapt op een ander type aansturing/driver. Die 12V die in het Instructables-artikel genoemd werd kon ik nergens meten/herleiden naar mijn BÄVE-plafondrail.
Ik kan het nog steeds niet rijmen met de serieschakeling van de leds in het schema en de afwezigheid van serieweerstanden (die je bij een CV driver zou verwachten). Die 12 V zou m.i. ook gewoon fout kunnen zijn.
quote:
Maar goed, als ik nu een poging twee wil wagen is het dus puur een kwestie van een betere DC-DC converter zoeken? Ik heb volgens mij nog een LM2596 module liggen, die kan tot 40V aan op zijn input.
Verder zou mijn plan gewoon moeten werken?
Dat is wel een switched mode regelaar (step down converter) die zowel de in- als de output aan moet kunnen als ik de gegevens bekijk.

Ik vraag me af of het verstandig is om een CC-driver te gaan belasten met PWM dimming, vermoedelijk zorgt de 1000 uF condensator (C1 in het schema) ervoor dat het kan.

Wel zal het zo zijn dat de CC-driver een hoge spanning geeft op het moment dat de leds ver gedimd zijn.
Meet ook eens of dit zo'n driver is die tegen zijn max. spanning staat te "stuiteren" als er niets op aangesloten is.

[Voor 3% gewijzigd door jitter op 06-02-2018 07:20]

• ThinkPad

ThinkPad

Topicstarter
@jitter Het is gelukt! _O_

Een nieuwe TRÅDFRI gekocht. Uiteraard eerst even gepaired met m'n Philips Hue Hub en gekeken of hij naar behoren werkte en toen ontmanteld.

Ik heb het nu als volgt aangesloten:

Je had overigens gelijk wat betreft het gedrag van de CC driver van de BÄVE. Zonder load aangesloten geeft hij maar liefst 31,5V DC. Met de LEDs in minimale dimstand is de output 31,3V. De LM2596 heeft hier gelukkig geen moeite mee en blijft koel.

Resultaat is dus een IKEA BÄVE plafondrail die te dimmen is via het IKEA TRÅDFRI / Philips Hue platform :Y

[Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 11-02-2018 17:51]

• iMars
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 21:05
*bookmarked* d:)b

Ik had de laatste tijd al wat voorbij zien komen. Maar dit is misschien nog wel leuker om mijn ledstrips aan te sturen dan met esp+mqtt O-)
quote:
ThinkPad schreef o[img=700,527]https://heise.cloudimg.io/width/700/q75.png-lossy-75.webp-lossy-75.foil1/_www-heise-de_/make/imgs/76/2/1/2/3/8/9/8/Ikea_Tradfri_auf_dem_Steckbrett-10fbbc2e4ca0f0dc.jpeg[/img]p zondag 11 februari 2018 @ 17:48:
@jitter Het is gelukt! _O_

Een nieuwe TRÅDFRI gekocht. Uiteraard eerst even gepaired met m'n Philips Hue Hub en gekeken of hij naar behoren werkte en toen ontmanteld.

Ik heb het nu als volgt aangesloten:
[afbeelding]

Je had overigens gelijk wat betreft het gedrag van de CC driver van de BÄVE. Zonder load aangesloten geeft hij maar liefst 31,5V DC. Met de LEDs in minimale dimstand is de output 31,3V. De LM2596 heeft hier gelukkig geen moeite mee en blijft koel.

Resultaat is dus een IKEA BÄVE plafondrail die te dimmen is via het IKEA TRÅDFRI / Philips Hue platform :Y
Ik zie hier dat de eerst volgende pin ook een pwm output is:

[Voor 80% gewijzigd door iMars op 15-02-2018 08:54]

Koop hier mijn P1 reader :)

• ThinkPad

ThinkPad

Topicstarter
@iMars Ja dat klopt, het bordje wat ze in die foto gebruiken is waarschijnlijk afkomstig uit deze lamp. Die heeft meerdere kleurtemperaturen (zitten twee sets LEDjes in) en heeft daarom twee PWM-kanalen nodig.

De goedkope GU10 heeft maar één set LEDs en dus is er ook maar één PWM-kanaal in gebruik. De hardware zal verder gelijk zijn, daarom zou het mooi zijn als er een firmware dump van die duurdere lamp was, dan kon je die op de module uit de goedkope GU10 flashen.

• iMars
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 21:05
quote:
ThinkPad schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 08:59:
@iMars Ja dat klopt, het bordje wat ze in die foto gebruiken is waarschijnlijk afkomstig uit deze lamp. Die heeft meerdere kleurtemperaturen (zitten twee sets LEDjes in) en heeft daarom twee PWM-kanalen nodig.

De goedkope GU10 heeft maar één set LEDs en dus is er ook maar één PWM-kanaal in gebruik. De hardware zal verder gelijk zijn, daarom zou het mooi zijn als er een firmware dump van die duurdere lamp was, dan kon je die op de module uit de goedkope GU10 flashen.
Ik ben een en al oor :D

Ik heb die GU10 in mijn keuken en voldoen, maar ben niet te spreken over het dim gedeelte... in mijn ogen lijkt het alsof het dim gedeelte (te) beperkt is. Dit is ook mijn enige ervaring met Tradfri, verder heb ik alleen maar Hue en DIY aka ESP led verlichting. Daarbij is het dimgedeelte veel uitgebreider.

Als dat ook met een firmware dump uitgebreid/verbeterd kan worden...

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BarryS
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 29-05 14:21
Ik heb zelf een redelijk betaalbare led controller voor RGB gekocht op AliExpress. Kost rond de 25 euro en werkt perfect met de Philips Hue.

Zemismart Zigbee Dimmable RGB Led Strip Remote Control Driver low Voltage 12V Input Support Strip Up to 5m
http://s.aliexpress.com/AjIFBFj6?fromSns=Copy to Clipboard
(from AliExpress Android)

AMD Ryzen 7 2700x - 32 GB DDR4 3200 MHz C14 G.Skill Ripjaws V - MSI x470 Gaming Pro Carbon - Asus ROG Strix RX 5700 XT - Adata XPG SX8200 Pro 1TB - Intel 660p 2TB - 850 EVO 1TB - 830 256MB - Barracuda 2TB - Liquid Freezer II 280 - RM850x - LG 34UM68

Acties:
  • +2Henk 'm!

• BarryS
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 29-05 14:21
quote:
ThinkPad schreef op zondag 4 maart 2018 @ 19:32:
Hoe wist je eigenlijk dat die controller ging werken met Hue @BarryS ? Heb je dat ergens gevonden, of puur op de gok gekocht omdat er 'Zigbee' bij stond :P ?
Op de gok gekocht omdat er Zigbee ZLL bij stond. En toen ik hem ontving meteen uitgeprobeerd en was ik opgelucht. Meteen ook even in de review aangegeven dat het werkt met een screenprintje erbij van de Philips Hue app om zo anderen te helpen.

AMD Ryzen 7 2700x - 32 GB DDR4 3200 MHz C14 G.Skill Ripjaws V - MSI x470 Gaming Pro Carbon - Asus ROG Strix RX 5700 XT - Adata XPG SX8200 Pro 1TB - Intel 660p 2TB - 850 EVO 1TB - 830 256MB - Barracuda 2TB - Liquid Freezer II 280 - RM850x - LG 34UM68

Acties:
  • +1Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 20:46
Hmm hier ga ik ook eens naar kijken! Zojuist wat MOSFETs en step downs besteld. Keukenspotjes zijn 12v LEDs en op deze manier mooi te koppelen aan Hue ipv via HomeAssistant aan elkaar geknoopt :)

• arjandijk162
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 29-05 22:03
Moet kunnen, maar je hebt een schakeldraad extra nodig en je moet het schakelen bijprogrammeren
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True