CyBeRSPiN schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 15:34:
[...]
bron?
Voor zover ik weet is het gewoon Zigbee Light Link (ZLL) wat Philips gebruikt.
Heeft verder niks met Zigbee te maken, maar ze hebben bepaalde features (die de app via de bridge aanbiedt) exclusief gemaakt voor hun eigen producten. Bijvoorbeeld HomeKit alleen met officiele Hue lampen (althans bij de launch).
Heeft volgens mij 2 redenen:
-
commercieel: ze willen niet dat mensen goedkope lampen van een ander gaan koppelen terwijl Philips alle moeite in de feature heeft gestopt.
-
gebruikerservaring: alleen met hun eigen spullen kan Philips garanderen dat het ook echt goed werkt. Ze hebben geen zin in negatieve recensies door brakke ervaring icm third party lampen of helpdeskinzet om troep van anderen te supporten.
Het is wel degelijk een uitbereiding op ZigBee dat Philips heeft gemaakt, maar dat @
LDVC al in een vorige post gemeld

.
Waar ik nog op terug wil komen is het HomeKit gebeuren, de oorzaak dat alleen Philips Hue producten met een Hue Bridge wordt doorgeven aan HomeKit, komt niet door Philips maar door eisen die Apple stelt aan deze producten.
Andersom werkt HomeKit ook niet voor een Hue Lamp als deze aan een Ikea Tradfri bridge is gekoppeld, deze zal alleen Ikea Tradfri lampen doorgeven.
Een van de eisen die Apple stelt is dat een HomeKit accessoire software upgrade moet ondersteunen en dit lijkt mij dan ook de belangrijkste redenen dat HomeKit support voor Ikea tot Ikea producten is gelimmiteerd en voor Philips Hue alleen Philips Hue producten mag worden toegepast. Het is namelijk (nog?) niet mogelijk om software van derden te updaten met zowel Tradfri als Philips Hue bridge

.
Verder heb je natuurlijk gelijk dat Philips een hoop geld investeerd in allerlei nieuwe inovaties en deze investeringen terug wil verdienen en zeker niet hun resources willen besteden aan het oplossen van problemen veroorzaakt door producten van derden (zou het geen troep noemen, ZigBee is best lastig om het probleemloos te implementeren, hoewel er voor ZLL wel een uitgebreide test suite is die de meeste interoperability issues zou moeten afvangen....).