Aardige sensoren hoor. Triggerd zelfs als ik benenden bij de voordeur ben.
Sensor hangt in bovenste hoek, volledig recht, dus niet naar beneden gekanteld.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
- Hue Bridge 2.1 (van Marktplaats);
- 4x Osram Smart+ Plug (via Amazon Prime, inmiddels twee extra besteld).
Ik heb bijna geen armaturen voor gewone lampen en weinig behoefte aan dimmen en allerlei kleurschema’s, dus de echte Hue-zaken stel ik nog even uit. Aan en uit is voorlopig genoeg. De Osrams werken niet met Apple Homekit, maar daar doe ik waarschijnlijk toch niks mee. Alles is inmiddels aangesloten en gekoppeld en het werkt. Ik kan zowel in huis als buitenshuis de lampen (eigenlijk natuurlijk de stekkers) bedienen.
Mijn eerste ervaringen leiden tot een aantal vragen. Wellicht niet helemaal tweakers-niveau, maar ik ben mijn kennis, hopelijk met julie hulp, aan het opbouwen. Hierna mijn uitleg en vragen.
Twee van de plugs zitten aan halogeenarmaturen in de woonkamer. De andere twee zitten in de hal en op de overloop, ter vervanging van de tijdklokken die ik daar had. Eén van de nieuwe stekkers is voor de pomp van de tuinsproeier (project voor later).
Voor de woonkamer ben ik nog op zoek naar een eenvoudige/niet al te dure schakelaar. De Philips-schakelaar is duur en heeft ook dimopties die bij sommige gebruikers (kids, maar vooral (schoon-)ouders) tot verwarring kunnen leiden. Ik heb gedacht aan de Osram Smart + mini switch (https://www.conrad.nl/nl/...e-schakelaar-1596994.html), maar kan niet goed vinden of die switch werkt met Hue en of je die dan alleen aan de lampen in de kamer kunt koppelen. Iemand een idee of een link?
Voor de hal en de overloop wil ik graag dat beide stekkers:
- op een moment na zonsondergang aangaan;
- in het weekend later uitgaan dan door de week; en
- ‘s ochtends vanaf 6 uur tot ongeveer zonsopkomst aangaan.
Om het eenvoudig te houden wil ik graag zo lang mogelijk met de originele Hue-app werken. Zie ik het goed dat je via die app:
- niet kunt sturen dat lampen op een moment voor of na, maar alleen op het moment van zonsopkomst/ -ondergang aan of uitgaan?
- niet alleen een uit-opdracht kunt sturen op verschillende momenten?
Ik zou bijvoorbeeld een aan-opdracht willen sturen voor ‘s avonds een half uur na zonsondergang en dan afhankelijk van de dag van de week vroeger of later een uit-opdracht willen sturen. Enkel een aan-opdracht lijkt wel te kunnen (met als instelling voor uit: “Niets doen”), maar enkel een uit-opdracht kan, zo lijkt het, niet. Als work-around voor de hal en de overloop heb ik een aan-opdracht zonder eindtijd geprogrammeerd en vervolgens nog een aan-opdracht voor een moment dat de stekkers al aan staan, gecombineerd met een uit-opdracht met wel een eindtijd. Ik vind dat echter minder “mooi”. Iemand tips?
Ook zou ik graag gebruikersprofielen aan willen maken met verschillende machtigingen. De “admin” kan dan wel routines maken, de kids alleen lampen aan en uit doen. Volgens mij kan dit ook niet, of wel?
Zover ik weet niet nee. Iedereen met de app die verbonden is met je bridge, kan gewoon "alles".Rallye schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 09:34:
Ook zou ik graag gebruikersprofielen aan willen maken met verschillende machtigingen. De “admin” kan dan wel routines maken, de kids alleen lampen aan en uit doen. Volgens mij kan dit ook niet, of wel?
PSN: Maichel
Kan me niet voorstellen dat het moeilijk zou moeten zijn.
Dit heb ik uiteindelijk "nodig" om het te combineren met een Domoticz Blockly zodat deze na zonsondergang de lampen aan kan laten gaan.
Heb iig wel gevonden hoe je de link button in drukt zonder de knop fysiek in te drukken.
https://stackoverflow.com...button-on-the-hue-by-code
Staat het uitgelegd. Nice.
[ Voor 22% gewijzigd door Arunia op 06-03-2018 10:32 ]
@Rallye schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 09:34:
Voor kids Quick Hue app installeren en dan kun je 1 regel maken die je via snelmenu van je android toestel kunt gebruiken om een lamp aan of uit te doen. (als je android gebruiker bentMaichel schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 09:54:
[...]
quote:
Zover ik weet niet nee. Iedereen met de app die verbonden is met je bridge, kan gewoon "alles".
Google Play: QuickHue - QuickSettings Tile
Sony W800i > HTC-TytnII > Samsung Omnia I900 > LG Optimus Black > HTC Desire > LG Nexus 4 > LG G2 > LG G4 > LG G5 > LG G6 (eu) > Oneplus 6 > Samsung s20+ > Pixel 7 Pro...
Ja, dat kan. Gewoon een PUT request doen naar /api/<username>/lights/<id>/state met als content:Arunia schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 10:28:
Met de ronde livingcolors remote kun je je hue kleur lampen in een kleur wisselende stand zetten. Echter kan dit ook door iets naar de bridge te sturen? Probeer dat te vinden, maar kom daar niet uit.
Kan me niet voorstellen dat het moeilijk zou moeten zijn.
Dit heb ik uiteindelijk "nodig" om het te combineren met een Domoticz Blockly zodat deze na zonsondergang de lampen aan kan laten gaan.
1
2
3
4
5
6
| { "bri": 254, "on": true, "sat": 254, "effect":"colorloop" } |
Nou, zoals je daar kunt lezen zul je sowieso nog een keer op de knop moeten drukken. Het lijkt me een behoorlijk security issue wanneer dit niet het geval is. De enige manier om dit te omzeilen is om een al geautoriseerde username te gebruiken van bijvoorbeeld een andere app.Heb iig wel gevonden hoe je de link button in drukt zonder de knop fysiek in te drukken.
https://stackoverflow.com...button-on-the-hue-by-code
Staat het uitgelegd. Nice.
[ Voor 26% gewijzigd door Janoz op 06-03-2018 10:38 ]
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Tja, dat zou eenmalig zijn om een account aan te maken op de bridge. Als je met de app bezig bent, dan doe je dit toch al eigenlijk.
Scene gaat waarschijnlijk niet lukken, maar deze opdracht kun je natuurlijk ook naar een group sturen of naar alle lampen afzonderlijk.Arunia schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 10:45:
@Janoz thanks. Kon die niet vinden. Eens kijken of ik daar een scène van kan maken oid.
Je moet gewoon de username onthouden. Dan hoef je voor je eigen spielerij maar 1x aan te melden en vervolgens gebruik je die username de hele tijd.Tja, dat zou eenmalig zijn om een account aan te maken op de bridge. Als je met de app bezig bent, dan doe je dit toch al eigenlijk.
Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'
Hoi even je twee vragen over de routines beantwoorden;Rallye schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 09:34:
Om het eenvoudig te houden wil ik graag zo lang mogelijk met de originele Hue-app werken. Zie ik het goed dat je via die app:
- niet kunt sturen dat lampen op een moment voor of na, maar alleen op het moment van zonsopkomst/ -ondergang aan of uitgaan?
- niet alleen een uit-opdracht kunt sturen op verschillende momenten?
Ik zou bijvoorbeeld een aan-opdracht willen sturen voor ‘s avonds een half uur na zonsondergang en dan afhankelijk van de dag van de week vroeger of later een uit-opdracht willen sturen. Enkel een aan-opdracht lijkt wel te kunnen (met als instelling voor uit: “Niets doen”), maar enkel een uit-opdracht kan, zo lijkt het, niet. Als work-around voor de hal en de overloop heb ik een aan-opdracht zonder eindtijd geprogrammeerd en vervolgens nog een aan-opdracht voor een moment dat de stekkers al aan staan, gecombineerd met een uit-opdracht met wel een eindtijd. Ik vind dat echter minder “mooi”. Iemand tips?
- niet kunt sturen dat lampen op een moment voor of na, maar alleen op het moment van zonsopkomst/ -ondergang aan of uitgaan? Antwoord: je kunt in de hue app onder de "Instetllingen" via het menu "Geadvanceerd", de "Compensatie Zonsondergang en Zonsopkomst" de start tijd voor zonsondergang en na zonsopkomst instellen, maar een half uur na Zonsondergang gaat niet lukken, lijkt mij ook niet handig want dan zit je al een uur in het donker

- niet alleen een uit-opdracht kunt sturen op verschillende momenten? Antwoord: Je kunt onder "Routines", "Andere routines" optie gewoon routines aanmaken die op tijdstip X een kamer alleen maar uitzet, geen probleem, gebruik ik zelf ook.
Over die Osram schakkelaar of sowieso niet Philips Hue schakkelaars gebruiken, is niet makelijk om voorelkaar te krijgen en dan werkt het rechtstreeks met de Lampen/Plugs en niet via de Bridge, overigens weet ik niet of de Osram schakkelaar met Philips Hue werkt, als het ZLL device is verwacht ik van wel.
Ik zal ook eens naar die andere routines kijken. Zal laten weten of dat lukt.
Wat is het gevolg als de schakelaar rechtstreeks op de lampen/stekkers werkt (dat had ik inderdaad al ergens gezien)? Reageren dan alle stekkers (dus ook de hal en de de overloop)?
ik weet niet of de mensen al van de app Olisto gehoord hebben, daar kan je diversen triggers aanmaken samen met hue, kaku, nest, toon, staan al een aantal leuke voor geprogrammeerde triggers tussen, die je kunt gebruiken, heb het nu via lokatie bepaling het ligt aan en uit gaat, maar je kan meerdere triggs maken,
Gr, Rick
Olisto werkt goed inderdaad, naar mijn mening stukken sneller dan IFTTT én van Nederlandse bodem (altijd een pluspunt).Rickster23 schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 13:45:
Goedemiddag,
ik weet niet of de mensen al van de app Olisto gehoord hebben, daar kan je diversen triggers aanmaken samen met hue, kaku, nest, toon, staan al een aantal leuke voor geprogrammeerde triggers tussen, die je kunt gebruiken, heb het nu via lokatie bepaling het ligt aan en uit gaat, maar je kan meerdere triggs maken,
Gr, Rick
Werkt zeker super nu al verschillende triggs er in staan,FiXeR.nl schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 13:50:
[...]
Olisto werkt goed inderdaad, naar mijn mening stukken sneller dan IFTTT én van Nederlandse bodem (altijd een pluspunt).
Echter krijg ik met geen mogelijkheid ingesteld dat wanneer er weinig licht word waargenomen de lampen aangaan. Of mis ik nu iets?
Het lukt wel als er beweging word gedetecteerd, maar dit wil ik dus net niet bereiken.
Volgens mij is het puur een bewegingssensor met daglicht als additionele conditie.WishmasterNL schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 18:11:
Zojuist de Motion sensor binnen. Ik heb deze besteld, puur voor de daglicht sensor.
Echter krijg ik met geen mogelijkheid ingesteld dat wanneer er weinig licht word waargenomen de lampen aangaan. Of mis ik nu iets?
Het lukt wel als er beweging word gedetecteerd, maar dit wil ik dus net niet bereiken.
Betekent dat je de lampen die je wilt bedienen moet touch linken met schakelaar.Rallye schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 13:27:
Als gezegd ben ik pas begonnen met Hue. Ik zal eens puzzelen met die compensatie. De reden van mijn vraag lag in het feit dat de lampen in de hal en op de overloop, geschakeld op het moment van de zonsondergang volgens de app, gisteren al erg vroeg aan gingen. Misschien is die compensatie de oplossing, bedankt dus!
Ik zal ook eens naar die andere routines kijken. Zal laten weten of dat lukt.
Wat is het gevolg als de schakelaar rechtstreeks op de lampen/stekkers werkt (dat had ik inderdaad al ergens gezien)? Reageren dan alle stekkers (dus ook de hal en de de overloop)?
Je moet wel eerst schakelaar aan systeem toe voegen, door deze te resetten naar fabrieksinstellingen en dan met de bridge linken, je kunt bridgen laten touch linken, kan alleen niet met officiële app. Staat op dit forum een aantal keer uitgelegd!
Klopt lichtsterkte wordt alleen gerapporteerd nadat er beweging wordt geregistreerd en iedere 5 minuten wordt, als ik me niet vergis, de licht status ook gerapporteerd.WishmasterNL schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 18:11:
Zojuist de Motion sensor binnen. Ik heb deze besteld, puur voor de daglicht sensor.
Onder Labs > Sunlight as a switchWishmasterNL schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 18:11:
PSN:Arijanonline Xbox:Arijanonline Twitch
Dat zocht ik inderdaad!
Met een app zoals All4Hue kan je ook op licht waarde schakelen. Je kan twee licht niveaus instellen bij de Ambient sensor, één voor Dark (/Not dark) en één voor Daylight. Op deze twee waarden kan je regels instellen en lampen schakelen. Wel is het, zoals @Erik1971 aangaf dat de Ambient sensor maar 1x per 5 minuten zijn lichtsterkte doorgeeft.WishmasterNL schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 18:11:

Binnen! Meteen in de "Woonkamer" gezet als "Spot links" en "Spot rechts".PcDealer schreef op maandag 5 maart 2018 @ 23:36:
Vandaag ter ere van mijn verjaardag de pricewatch: Philips Hue White and Ambiance GU10 Duo besteld bij bol.com met een EUR 15,00 cadeaubon
Verwijderd
Ik heb de eerste generatie lichtstrip hangen sinds dat het product bestaat.Verwijderd schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 07:32:
Hoelang gaat eigenlijk de Philips hue led strips mee. Zit erover te denken om in de trap te gaan frezen en daarin een aantal led profielen te plaatsen met de Philips hue led strips. Maar wil niet dat het al na een paar jaar weer vervangen moet worden met nieuwe.
Had toen wel een misproductie:
Maar na hij omgeruild is, werkt hij elke dag nog prima.
Onthoud wel: alles kan kapot. Heb ook een Hue lamp gehad die het na een maand het al bekeken had.
Ik gebruik philips hue samen met een domoticz systeem en dan gestuurd door homekit. Alles werkt prima, ik kan ook gewoon kamers en scenes programmeren en op de dimmer/switch van hue programmeren. Als ik deze test, werkt hij, ook via de switch. Maar...
Na enige tijd, lijkt er iets mis te gaan en wordt de lamp die via domoticz gestuurd wordt niet meer geschakeld via de dimmer/switch. Maar wordt nog wel geschakeld in de scene op de homekit app.
Iemand een idee?
Nu functioneert het weer naar behoren, maar ik ben wel nieuwsgierig geworden, hebben anderen ook wel eens zoiets meegemaakt?
Oh ja, Hue Bridge 2.1 11 diverse Hue lampen en armaturen, 3 E14 Ikea lampen en 3 Osram Smart+ pluggen.
Alle andere verlichting werkte naar behoren..
Ik had dit gisteren ook, kom de keuken binnen en 1 van de drie (Ikea E24) lampen knippert langzaam en reageert nergens opdat totdat ik de spanning even onderbrak op de lamp.RoosW schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 12:48:
Ik stond vanochtend toch raar te kijken, de Ikea lampen die ik ipv Hue's in de keuken gebruik (er moesten 3 E14 in een lamp) waren aan het knipperen, 1x per 2 seconde zo ongeveer. Gisterenavond toch echt 'OK Google, turn of the lights' gezegd (en ze waren dus uit) plus dat ik een routine heb lopen die elke nacht om 3 uur alle lampen uitschakelt (om mogelijke stroomuitval, en dus vol brandende Hue lampen te ondervangen). Heel merkwaardig, ze waren ook niet uit te zetten via de app, of op spraak commando, ik heb uiteindelijk maar de stroom onderbroken en weer aangezet.
Nu functioneert het weer naar behoren, maar ik ben wel nieuwsgierig geworden, hebben anderen ook wel eens zoiets meegemaakt?
Oh ja, Hue Bridge 2.1 11 diverse Hue lampen en armaturen, 3 E14 Ikea lampen en 3 Osram Smart+ pluggen.
Alle andere verlichting werkte naar behoren..
Ik heb een Ikea kast gekocht van het type PAX met daarin een lampstrip (denk led) per kast. Nu zit deze op een eenvoudige aan/uit schakelaar met stekker naar het stopcontact. Dit is naar mijn idee erg omslachtig en ik zou deze graag met HUE willen bedienen.
Zijn er nog hue aan/uit schakelaars verkrijgbaar waar je een lamp aansluiting zoals deze in kunt doen? Soort klik aan klik uit systeem? Weet dat IKEA ook zoiets heeft maar geen idee of dit werkt.
Waarom zet je niet gewoon een slimme stekker er tussen? 1tje die je via de hue bridge kan schakelen.Workaholic schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 16:43:
Vraagje aan de kenners hiero:
Ik heb een Ikea kast gekocht van het type PAX met daarin een lampstrip (denk led) per kast. Nu zit deze op een eenvoudige aan/uit schakelaar met stekker naar het stopcontact. Dit is naar mijn idee erg omslachtig en ik zou deze graag met HUE willen bedienen.
Zijn er nog hue aan/uit schakelaars verkrijgbaar waar je een lamp aansluiting zoals deze in kunt doen? Soort klik aan klik uit systeem? Weet dat IKEA ook zoiets heeft maar geen idee of dit werkt.
Osram Smart+ Plug.Workaholic schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 16:43:
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
edit: zou je deze ook kunnen koppelen aan een hue bewegingssensor? Dus wanneer HUE een beweging ziet - actie schakel osram + in?
[ Voor 70% gewijzigd door Workaholic op 08-03-2018 18:20 ]
installatie van de starterkit was echt 3x knipperen met mijn ogen en alles werkte
De osram smart+ plugs was ook een kwestie van even de aan/uitknop indrukken tot er een klik te horen was, hue app laten zoeken en ze verschenen in de app.
De motion sensor deed iets moeilijker maar stelde uiteindelijk ook niet veel voor
zo na een paar dagen ben ik best erg tevreden over het systeem, al werkt de dimmer niet altijd even vlot merk ik.
ik denk dat ik wel verder ga uitbreiden dan 3 kamers, maar waarschijnlijk met ikea lampen om de kosten een beetje te drukken
daarnaast moet ik op een aantal plekken kijken of de bestaande armaturen wel hue lampen passen aangezien ze vaak toch wat groter zijn (in iedergeval de GU10)
[ Voor 9% gewijzigd door mschol op 08-03-2018 17:24 ]
Eind deze maand brengt IKEA de Tradfri LED driver naar de NL winkels. Die is toe te voegen aan een Hue bridge (of de eigen gateway). Die kan je waarschijnlijk gewoon aansluiten als vervanging van de huidige aan/uit schakelaar.Workaholic schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 16:43:
Vraagje aan de kenners hiero:
Nu nog spannend afwachten wat de WAF wordt, echtgenote moet t nog vaststellen...
bovenste unit :

De afwerkingsset is van Niko
[ Voor 6% gewijzigd door Renald0 op 08-03-2018 18:55 ]
[ Voor 48% gewijzigd door Rallye op 08-03-2018 18:59 ]
is gewoon de Eltako die hier al passeerde - ik moet zeggen dat het kleurverschil echt onbestaand is had ik niet verwacht. Kader is van Niko gebleven natuurlijk - past ook perfect.Rallye schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 18:59:
Wat heb je precies gedaan? Welk schakelmateriaal van Niko heb je gebruikt?
Enige nadeel is dat die Eltako natuurlijk geen binnenwerk met klemmen heeft om in de inbouwdoos te passen, die heb ik dus even met een schroefje ter plaatse moeten houden.
Ik ga hier even terugzoeken naar Eltako. Dat is ook wel interessant.Renald0 schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 19:51:
[...]
is gewoon de Eltako die hier al passeerde - ik moet zeggen dat het kleurverschil echt onbestaand is had ik niet verwacht. Kader is van Niko gebleven natuurlijk - past ook perfect.
Enige nadeel is dat die Eltako natuurlijk geen binnenwerk met klemmen heeft om in de inbouwdoos te passen, die heb ik dus even met een schroefje ter plaatse moeten houden.
Ik heb het nu zo opgelost in de slaapkamers:

De praxis montageplaat van EUR 2,19 + een Hue dimmer, die ik eerder in dit topic tegenkwam
Als de vrouw al hierover gaat zeiken, zoek je maar een andere vrouw hehe.Renald0 schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 18:55:
Eindelijk er toe gekomen om de Hue Tap in te bouwen op de plaats van een bestaande (en dus nu niet meer gebruikte) dimmer.
Nu nog spannend afwachten wat de WAF wordt, echtgenote moet t nog vaststellen...
bovenste unit :
[afbeelding]
De afwerkingsset is van Niko
Ontopic: Ik wacht met smart op de aankondiging van de nieuwe buitenlijn. De zomer komt er weer aan, maar de tuin moet nog beplant worden. Vraag is of ik in de borders wel of geen sokkels ga plaatsen. Maar ja dat ga ik niet doen als de borders al beplant zijn. Dus Philips Lightning .. als je meeleest .. kom op met die aankondiging!
Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK
Ja, alles wat in de hue app verschijnt als 'light' kan met een motion sensor, dimmer enz aangestuurd worden.Workaholic schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 17:00:
zou je deze ook kunnen koppelen aan een hue bewegingssensor? Dus wanneer HUE een beweging ziet - actie schakel osram + in?
Met als gevolg dat 1 van mijn servertjes nu een lampje is

Ik heb wel “oplossingen” gevonden met een app op je smartphone die middels de cam kleuren waarnemen en die doorsturen naar hue, maar ik vind dat wel wat omslachtig.
Windows en mac-apps wel gevonden, maar apple tv?
toevalligerwijs nog ergens de EAN code of artikelnummer van het montageplaatje?barber schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 20:30:
[...]
Ik ga hier even terugzoeken naar Eltako. Dat is ook wel interessant.
[afbeelding]
De praxis montageplaat van EUR 2,19 + een Hue dimmer, die ik eerder in dit topic tegenkwam
Even zelf zoeken had geen kwaad gekund, het is letterlijk het eerste zoekresultaat: https://www.praxis.nl/search?text=montageplaatClark klont schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 16:13:
[...]
toevalligerwijs nog ergens de EAN code of artikelnummer van het montageplaatje?
Bij de Hornbach kosten die zélfde dingen (van Attema uit Nederland) maar €1,65 KlikjeThinkPadd schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 16:20:
[...]
[mbr]Even zelf zoeken had geen kwaad gekund, het is letterlijk het eerste zoekresultaat: https://www.praxis.nl/search?text=montageplaat[/mbr]
Hier in Best zitten die twee zaken op nog geen 200Mtr. van elkaar.... En er is vaker een prijsverschil van ± 30% tussen die twee op EXACT dezelfde artikelen.
[ Voor 18% gewijzigd door Will_M op 09-03-2018 23:29 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Ik heb vier routines:
- Lampen woonkamer aan om 06:30 - 08:15
- Buitenlampen aan/uit bij zonsopgang/ondergang
- Lampen woonkamer aan bij zonsondergang
- Lampen woonkamer uit om 23:00
Ik heb niks van Hue Labs aan staan. Bij de instellingen van
Zojuist gingen de lampen in de woonkamer weer knipperen. Ik heb een tijdje lang gedacht dat mijn vriendin stiekem met zat te klooien, maar ze ligt nu naast me op de bank te maffen, dus dat is bij deze uitgesloten.
Ik kan me echt niet inbeelden wat dit kan triggeren. Ik heb een Alexa, maar heb de Hue skill op disabled staan. Ik snap hier echt geen ene zak van
overgang hoog -> laag tarief?Misha schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 23:16:
Mijn Hue lampen in de woonkamer knipperen iedere avond rond 22:45 ~23:00 en ik snap niet waardoor het kan.
Ik heb vier routines:
- Lampen woonkamer aan om 06:30 - 08:15
- Buitenlampen aan/uit bij zonsopgang/ondergang
- Lampen woonkamer aan bij zonsondergang
- Lampen woonkamer uit om 23:00
Ik heb niks van Hue Labs aan staan. Bij de instellingen van
Zojuist gingen de lampen in de woonkamer weer knipperen. Ik heb een tijdje lang gedacht dat mijn vriendin stiekem met zat te klooien, maar ze ligt nu naast me op de bank te maffen, dus dat is bij deze uitgesloten.
Ik kan me echt niet inbeelden wat dit kan triggeren. Ik heb een Alexa, maar heb de Hue skill op disabled staan. Ik snap hier echt geen ene zak van
wij hebben hier ook een aantal led lampen (normale dimbare) en sinds die erinzitten knipperen ze om exact 23:00 elke doordeweekse dag..
Wat heeft het tarief te maken maar het knipperen van de lampen?mschol schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 23:28:
[...]
overgang hoog -> laag tarief?
wij hebben hier ook een aantal led lampen (normale dimbare) en sinds die erinzitten knipperen ze om exact 23:00 elke doordeweekse dag..
er wordt door de energieleverancier een signaaltje gestuurd om van hoog naar laag tarief te wisselenHulliee schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 23:48:
[...]
Wat heeft het tarief te maken maar het knipperen van de lampen?
http://www.toonfrequent.nl/
dit kan problemen opleveren
Ok, ik wist niet dat die besturingssignalen problemen konden geven met led-verlichting.mschol schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 00:00:
[...]
er wordt door de energieleverancier een signaaltje gestuurd om van hoog naar laag tarief te wisselen
http://www.toonfrequent.nl/
dit kan problemen opleveren
Maar daar zou iedereen last van moeten hebben met led/HUE-verlichting?
[ Voor 9% gewijzigd door Hulliee op 10-03-2018 00:08 ]
Ik woon toevallig ook in die regio en heb er totaal géén last van? M'n hele huis is overigens voorzien van alleen maar HUE (LED) lampen
niet iedereen:Hulliee schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 00:07:
[...]
Ok, ik wist niet dat die besturingssignalen problemen konden geven met led-verlichting.
Maar daar zou iedereen last van moeten hebben met led/HUE-verlichting?
hier door het huis hangen verschillende led lampen en alleen 1 (toevallig achter een dimmer) set lampen heeft er last van.
bij moderne ledstraatverlichting in de wijk heb ik dat vroeger ook wel zien gebeuren trouwens, om 11 uur even knipperen..
Valt deze aan een app ofzo te linken, vind er helaas hier in dit topic ook maar weinig over?
Wie wat leuke tips & tricks
, er zit geen handleiding bij
[ Voor 3% gewijzigd door SAiN ONeZ op 10-03-2018 17:04 ]
N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®
Wel goed van je dat je dit forum hebt gevonden...SAiN ONeZ schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 16:58:
Valt deze aan een app ofzo te linken, vind er helaas hier in dit topic ook maar weinig over?
Wie wat leuke tips & tricks
, er zit geen handleiding bij![]()
Als je in je Browser (bijvoorbeeld Effe, Safari of Chrome) naar www.google.nl gaat en je zou Philips LivingColors Aura White samen met het woord handleiding in typen dan krijg je als eerste deze link:
Probeer het zelf ook maar eens
[ Voor 16% gewijzigd door GroeneThee op 10-03-2018 19:23 ]
Welke risico’s loopt ik door niet te updaten? Gezien bovenstaand probleem zou ik het niet willen, en bovendien heb je er een Osram Bridge voor nodig - die ik niet heb. Osram is niet open over de evt. wijzigingen in de software, maar ik loop ik het risico dat mijn stekkers straks onderdeel zijn van een botnet?
[ Voor 6% gewijzigd door Rallye op 10-03-2018 22:37 ]
Ook ik woon in Eindhoven en heb er totaal geen last!! Misschien omdat ik rond die tijd alleen gebruik maak van Livingwhites en Osram plugs?wimmel_1 schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 00:17:
[...]
Ik woon toevallig ook in die regio en heb er totaal géén last van? M'n hele huis is overigens voorzien van alleen maar HUE (LED) lampen
Have Fun Funske
Ik heb persoonlijk meer het vermoeden dat er in de setup welke gebruikt wordt nog een externe (halogeen?) dimmer geplaatst is en dat deze niet goed reageert op die omschakeling van de meter.funske schreef op zondag 11 maart 2018 @ 14:00:
[...]
Ook ik woon in Eindhoven en heb er totaal geen last!! Misschien omdat ik rond die tijd alleen gebruik maak van Livingwhites en Osram plugs?
HUE lampen aansluiten middels (ouderwets) schakel / dim materiaal is sowieso "Not Done".
Netjes! Is dit over de bestaande lasdoor voor de ouderwetse schakelaar gemonteerd?barber schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 20:30:
[...]
Ik ga hier even terugzoeken naar Eltako. Dat is ook wel interessant.
[afbeelding]
Yamaha MT-09
Nu wil ik de inbouwspots graag ook via Hue kunnen dimmen. De spots moeten matchen met de afzuigkapverlichting, dus de mogelijkheid van de White Ambiance lampen zou eenmalig gebruikt worden om te matchen,
Ik overweeg deze opties:
8x pricewatch: Philips Hue White and Ambiance GU10 of pricewatch: Philips Hue Milliskin inbouwspot rond aluminium (White Ambiance, ...
Voordelen: Zal vermoedelijk de meest stabiele oplossing zijn, Philips eigen producten.
Nadelen: Prijzig
8x IKEA TRÅDFRILed-lamp GU10, 2700K
Voordeel: Prijs
Nadeel: Stabiliteit?
LivingWhites plug (ik heb er nog 1 liggen
Voordeel: Prijs
Nadelen: Stabiliteit? Slechts 1 lamp zichtbaar in de app, al is dit niet eens persé een nadeel aangezien ze toch altijd tegelijk aangaan.
Zie ik nog een optie over het hoofd? Welke optie zou jullie voorkeur hebben?
Hier ervaring met E14 Philips Warmglow en E27 en E14 Megaman DimToWarm. Dimmen allen perfect en zonder geflikker en gezoem .
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
TRADFRI werkt in principe ook wel, al merk ik dat de lamp die ik heb (E27) af en toe eens knippert. En hij kan niet tegelijk van helderheid en kleur veranderen als hij door Hue wordt aangestuurd.
Dat zijn typisch van die dingen waar (ik persoonlijk) mij over een jaar nog aan zou storen en dan zou denken: "Had ik maar...".
Ik zou de kosten van de GU10 gewoon bij de verbouwing van de keuken incalculeren, over een maand ben je dat alweer vergeten
Er is trouwens ook een duopack die iets voordeliger is:
pricewatch: Philips Hue White and Ambiance GU10 Duo
Al kan de LivingWhites gebruiken natuurlijk ook. Maar als hij kapot is dan zit je als nog met de gebakken peren, want hoe ga je de boel dan aansturen? Kun je de gekochte LED-lampen weer vervangen door wat anders omdat er geen LivingWhites te koop is, of een alternatief wat kan dimmen.
[ Voor 29% gewijzigd door ThinkPad op 12-03-2018 13:41 ]
Ik kon er niks over vinden op meethue, en zag geen nieuws hierover langskomen.
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Moet daar nog een keer opnieuw in duiken. En die oude weer zien te koppelen aan de bridge.
Philips onthult eerste Hue-buitenverlichting, vanaf juli beschikbaar vanaf 140 euroOMX2000 schreef op maandag 12 maart 2018 @ 14:10:
Is er bij jullie al iets bekend over de outdoor Hue lampen? https://techcrunch.com/20...r-connected-hue-lighting/
Ik kon er niks over vinden op meethue, en zag geen nieuws hierover langskomen.
https://www.iculture.nl/n...ue-tuin-calla-lily-prijs/
Wat bieden deze lampen aan toegevoegde waarde? Indien je buitenarmaturen waarin E27/GU10 Hue lampen passen, heb je dan niet iets soortgelijks bereikt? Is het voordeel wellicht dat het gewoon een kant en klaar produkt is, net als b.v. de plafond lampen en spots van Hue?Rgerr schreef op maandag 12 maart 2018 @ 14:19:
[...]
Philips onthult eerste Hue-buitenverlichting, vanaf juli beschikbaar vanaf 140 euro
Zelf iets fabriceren is natuurlijk altijd een mogelijkheid. Heb niets gelezen over de fittingen, maar verwacht dat deze sets beter bestendig zijn tegen weersinvloeden. Misschien alleen de armaturen, maar denk eigenlijk ook de lampen, wat voor die prijzen ook wel mag.meesje schreef op maandag 12 maart 2018 @ 14:45:
[...]
Wat bieden deze lampen aan toegevoegde waarde? Indien je buitenarmaturen waarin E27/GU10 Hue lampen passen, heb je dan niet iets soortgelijks bereikt? Is het voordeel wellicht dat het gewoon een kant en klaar produkt is, net als b.v. de plafond lampen en spots van Hue?
www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II
Misschien op deze site te vinden,JP_S schreef op maandag 12 maart 2018 @ 15:22:
Wie heeft een goede tip voor een led-profiel waar de heu ledstrip in verwerkt kan worden? Ben al aan het zoeken geweest in de lokale bouwmarkt, maar door de aangepaste afmetingen valt dat nog niet mee.
https://www.ledprofiel.nl/
[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 12-03-2018 15:26 ]
Heb zelf schuine varianten voor onder het schuine dak ergens anders vandaan gehaald.
www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II
Het staat nu ook op Tweakers bij nieuws:Rgerr schreef op maandag 12 maart 2018 @ 14:19:
[...]
Philips onthult eerste Hue-buitenverlichting, vanaf juli beschikbaar vanaf 140 euro
nieuws: Philips introduceert Hue-verlichting voor buiten
Ik ben erg benieuwd naar de Lilly. Vooral wil ik weten hoeveel lux deze lampen produceren. Er staan 3 grote bomen in mijn tuin en het zou mooi zijn als ik aan 1 lamp per boom genoeg heb.
Als het goed is heb je 1 master remote. Hier clone je 1 of meerdere slave A.B. van en verwijderd de lampen die je niet wil gebruiken. vervolgens kun je weer lampen toevoegen van de ruimte waar je de A.B. wilt gaan gebruiken.Arunia schreef op maandag 12 maart 2018 @ 14:18:
Dat koppelen van meerdere living colors remotes is ook een hit and miss. Net mijn eerste gekoppelde versie gebruikt om 2 nieuwe gen 3 te koppelen (bedankt Bennie), maar het lijkt erop na eerst resetten van de nieuwe dat ze die remote af hebben gepakt.
Moet daar nog een keer opnieuw in duiken. En die oude weer zien te koppelen aan de bridge.
Met onderstaande link gaat het zeker lukken, succes.
https://www.beaumotica.nl...smartlink-met-philips-hue
[ Voor 11% gewijzigd door BenEco op 12-03-2018 17:31 ]
Bedankt nog!
Ik was er al een beetje bang voor dat dat de beste oplossing is, tip voor DuoPack is wel een goede in ieder geval! Ik vind het een beetje eng om de LivingWhites adapter in het plafond weg te werken. Even resetten is er dan niet bij...ThinkPadd schreef op maandag 12 maart 2018 @ 13:37:
@nielsgaastra Prijs is even slikken, maar ik zou gewoon voor de Philips gaan. Dat werkt gewoon goed.
Het lukt mij toch echt niet op een livingcolors remote te koppelen aan gen3 lampen. Ik heb de ronde met touchknoppen...BenEco schreef op maandag 12 maart 2018 @ 17:25:
[...]
Als het goed is heb je 1 master remote. Hier clone je 1 of meerdere slave A.B. van en verwijderd de lampen die je niet wil gebruiken. vervolgens kun je weer lampen toevoegen van de ruimte waar je de A.B. wilt gaan gebruiken.
Met onderstaande link gaat het zeker lukken, succes.![]()
https://www.beaumotica.nl...smartlink-met-philips-hue
https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app
Dat klinkt als een Gen2 remote, normaal houd je de ronde remote naast de te koppelen gen3 lamp en minimaal 10 sec op de aan (I) knop drukken tot piepjes en knipperen van lamp en de led op de ronde remote heeft plaats gevonden. Zie je de Gen3 lampen wel in de bridge & hue appGreetoz schreef op maandag 12 maart 2018 @ 20:15:
[...]
Het lukt mij toch echt niet op een livingcolors remote te koppelen aan gen3 lampen. Ik heb de ronde met touchknoppen...
Ik heb deze remote: https://goo.gl/images/3zWh7KBenEco schreef op maandag 12 maart 2018 @ 20:25:
[...]
Dat klinkt als een Gen2 remote, normaal houd je de ronde remote naast de te koppelen gen3 lamp en minimaal 10 sec op de aan (I) knop drukken tot piepjes en knipperen van lamp en de led op de ronde remote heeft plaats gevonden. Zie je de Gen3 lampen wel in de bridge & hue app
Ik bedoel trouwens de gen3 losse hue lampen. Niet de livingcolors. Als ik de remote bij de lamp hou en de (I) ingedrukt houd krijg ik een foutmelding. Als ik de touchlink probeer bij de hue krijg ik wel en succes piepje. Maar de lampen krijg ik niet gekoppeld.
Op de plek van de oude schakelaar inderdaad.Bergie schreef op maandag 12 maart 2018 @ 12:15:
[...]
Netjes! Is dit over de bestaande lasdoor voor de ouderwetse schakelaar gemonteerd?
- Ik heb de oude inbouwschakelaar verwijderd.
- Daarna de 2 draadjes die in de schakelaar zaten verbonden met een lasklem.
- Montageplaat vastgezet met 2 iets langere m3 schroefjes en ringetjes zoals in deze post van het vorige deel. Had het geluk bij mijn inbouwdozen dat er ook boven en onder schroefgaten zitten. Die passen precies met die brede gaten van de montageplaat.
- Daarna de Hue dimmer erop plakken met de plakstrips die aan de achterkant van de dimmer zitten
Mijn lampen werken alleen ik wil ze aansturen met die remote. Lampen via touchlink aanmelden op de bridge zou toch niet anders moeten zijn dan normaal aanmelden?BenEco schreef op maandag 12 maart 2018 @ 21:14:
@Greetoz
Je kunt dit nog eens proberen: https://www.beaumotica.nl...-de-hue-bridge_5_82_nl_nl
Ik heb gewoon bij de bouwmarkt een flexibel L profiel gekocht in het zwart en die onder de plank vastgemaakt en daarachter de led strip geplakt.JP_S schreef op maandag 12 maart 2018 @ 15:36:
Ik ben opzoek naar een opbouw strip voor onder mijn keuken kastje boven het aanrecht, bij Hornbach nog niet echt iets geschikt kunnen vinden, meeste websites vragen veel verzendkosten voor die profielen.

en dan als resultaat

werkt als een tierelier en kost weinig ..
There are no secrets, only information you do not yet have
Een tijdje terug had ik ook enorm veel problemen met het koppelen van de living color remotes. Uiteindelijk heb ik de beschrijving die op beaumotica staat laten varen en deze weg gebruikt:Greetoz schreef op maandag 12 maart 2018 @ 20:15:
[...]Het lukt mij toch echt niet op een livingcolors remote te koppelen aan gen3 lampen. Ik heb de ronde met touchknoppen...
YouTube: How to connect a Philips living colors to the Philips Hue bridge
Hierbij heb ik op ios de touchlink optie van de Huelights app gebruikt. Werkte na wat oefenen prima en je hoeft niet alles te resetten. Een master remote is ook niet meer nodig.
Op de één of andere manier lukte het mij niet om deze methode te gebruiken met de touchlink optie van de iConnecthue app (?).
Inmiddels heb ik zes LC remotes en drie ikea remotes op deze wijze toegevoegd. Werkt uitstekend.
[ Voor 7% gewijzigd door iMoose op 13-03-2018 12:05 ]
Het toevoegen werkt ook, alleen als ik vervolgens met de LC remote naar een van mijn hue bulbs ga en de (I) ingedrukt hou werkt het niet en krijg je alleen het error geluidje.iMoose schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 08:09:
[...]
Een tijdje terug had ik ook enorm veel problemen met het koppelen van de living color remotes. Uiteindelijk heb ik de beschrijving die op beaumotica staat laten varen en deze weg gebruikt:
YouTube: How to connect a Philips living colors to the Philips Hue bridge
Hierbij heb ik op ios de touchlink optie van de Huelights app gebruikt. Werkte na wat oefenen prima en je hoeft niet alles te resetten. Een master remote is ook niet meer nodig.
Op de één of andere manier lukte het mij niet om deze methode te gebruiken met de touchlink optie van de iConnecthue app (?).
Inmiddels heb ik zes LC remotes en 3 ikea remotes op deze wijze toegevoegd. Werkt uitstekend.
Hmm, dat geluidje herken ik. Waar ik de fout inging destijds is dat ik de lamp in eerste instantie vergat van de stroom te halen. Dus echt fysiek uitschakelen. Tot 10 tellen en weer aan. Dan heb je zo'n 30 minuten de tijd om de lamp te koppelen aan je remote. Deze beveiliging is om te voorkomen dat iemand anders (per ongeluk) de controle over je lampen kan overnemen.Greetoz schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 09:45:
[...]Het toevoegen werkt ook, alleen als ik vervolgens met de LC remote naar een van mijn hue bulbs ga en de (I) ingedrukt hou werkt het niet en krijg je alleen het error geluidje.
Worden drie fabrikanten genoemd, Feller, Niko en Vimar, verdere details ontbreken, tenminste moet nog ff verder onderzoeken wat dit precies inhoud en planning is Q4 2018 dat de producten op de markt komen.....
Wel gaaf
It is better to be roughly right, than precisely wrong.
Voorlopig dus nog even wachten met andere schakelaars vervangen...
PSN: Marselaar
Mij lijkt dat nét de reden te zijn dat je kamer kan aanmaken in de app...Marselaar schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 13:39:
Weet iemand of het mogelijk is om binnen een kamer 2 lampen te koppelen? Dus ze gemakkelijk een zelfde kleur geven en aan/uit te schakelen? Of moet ik er dan echt een aparte (sub)kamer van maken?
Maar ik heb binnen die kamer behoefte om apart te kunnen schakelen. Ik heb een gecombineerde woon/eetkamer met boven de eettafel twee lampen. Die wil ik dus op kamerniveau, maar ook apart kunnen bedienen.Renald0 schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 13:50:
[...]
Mij lijkt dat nét de reden te zijn dat je kamer kan aanmaken in de app...
Het zou dus mooi zijn om lampen aan meerdere kamerconfiguraties te kunnen toevoegen in mijn geval.
[ Voor 11% gewijzigd door Marselaar op 15-03-2018 13:53 ]
PSN: Marselaar
(Strip viel uit en werkte niet meer, 2 dagen uit t stopcontact gehad, ging vervolgens weer 3 seconden en waarna hij weer compleet uitviel)
Had hem aangemeld via http://phl-cip.quicksuppo...nguage_id=DUT&country=NLD hier wordt men door Philips netjes geïnformeerd over het verloop en status.
Binnen 3 weken heeft men een nieuwe ledstrip toegezonden. Jammer dat de strip zo snel kapot ging aan de andere kant fijne service
Ik heb zelf de Hue net besteld, maar ik worstelde met dezelfde vraag. Na wat zoekwerk en tutorials bekeken te hebben kwam ik erachter dat dit wel kan. Je kunt in ieder geval met onderstaande apps (uit de startpost) de knoppen van de Hue dimming switch volledig herprogrammeren.Marselaar schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 13:52:
[...]
Maar ik heb binnen die kamer behoefte om apart te kunnen schakelen. Ik heb een gecombineerde woon/eetkamer met boven de eettafel twee lampen. Die wil ik dus op kamerniveau, maar ook apart kunnen bedienen.
Het zou dus mooi zijn om lampen aan meerdere kamerconfiguraties te kunnen toevoegen in mijn geval.
Android:
Google Play: all 4 hue (for Philips Hue)
iOS:
iTunes: iConnectHue
www.iconnecthue.com
En binnen de Hue App op de smartphone kun je altijd individuele kamers schakelen.
Morgen krijg ik mijn setje binnen en zaterdag ga ik kijken of ik een dergelijke config kan maken. Ik zou het mooi vinden om bijvoorbeeld eerst de woonkamer in te schakelen, vervolgens de keuken erbij in te kunnen schakelen en deze ook allebei weer uit te kunnen schakelen.
[ Voor 5% gewijzigd door YdieresiS op 15-03-2018 14:21 ]
Latin capital letter y with diaeresis
Mooi dat ze eindelijk het Friends of Hue programma gaan uitbreiden. Alleen Toon en HomeKit is wel erg beperkt: https://www2.meethue.com/nl-nl/friends-of-hueErik1971 schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 12:40:
Vers van de pers, Philips gaat samenwerken met derde partijen voor het maken van slimme schakkelaars, zie volgende link; http://www.newsroom.light...tches-through-its-friends
Worden drie fabrikanten genoemd, Feller, Niko en Vimar, verdere details ontbreken, tenminste moet nog ff verder onderzoeken wat dit precies inhoud en planning is Q4 2018 dat de producten op de markt komen.....
Wel gaaf
Ook al zal ander schakelmateriaal al met Hue gekoppeld kunnen worden, het geeft geen 100% garantie dat het in de toekomst blijft werken. Dat biedt het FoH programma wel.
Dit topic is gesloten.
Om producten over te nemen/te verkopen kun je V&A gebruiken. Gelieve niet met dit soort posts het topic vervuilen.
Kortingen/aanbiedingen m.b.t. Hue hier graag plaatsen: [Aanbiedingen / Kortingscodes] Philips Hue