Verwijderd schreef op zondag 06 maart 2016 @ 18:13:
Ik zit Katowice te kijken en ik vind het vreemd dat de dames een apart toernooi hebben. Waarom is dit? Waarom zijn ze niet gelijk aan de mannen? Er zit talent zat bij de dames, sommige zijn OP as fuck. Als ESports wil groeien moet je dit soort dingen juist vermijden lijkt mij.
Er spelen veel meer mannen CS dan dames. Dat is enigszins te verklaren vanuit hoe onze hersenen anders zijn geprogrammeerd waardoor mannen een voorkeur hebben voor bepaalde spellen en dames hebben we een voorkeur voor andere soorten spellen.
De populatie dames in CS begint al klein, daarvan zal een deel ook afhaken vanwege allerlei negatieve reacties en stigma die heerst in spellen zoals CS. (Meisjes kunnen niet schieten, aanrecht, zuigen, poppen en dergelijke).
Uitgaande van een dezelfde percentage spelers die met de top mee kunnen draaien (oftewel dames zijn even goed zoals de heren), dan kun je al snel verwachten dat er zeer weinig vrouwen in de pro scene zijn.
---
Lang geleden waren er CS toernooien en daar speelden alleen mannen in, wellicht zaten er een paar dames tussen in de pro teams (?) maar de top bestond alleen uit mannen. De vrouwelijke kiijkers en spelers dachten, wacht eens even, waar zijn de dames?
Esports draait om marketing... er zijn vrouwelijke spelers, maar hoe richt je je reclame op die doelgroep het beste? Een dames toernooi. De dames krijgen dan de spotlight, de hardwareproducenten krijgen de kans om gericht te adverteren naar de vrouwelijke kijkers.
--
Waarom zijn er geen mixed teams? Hier ben ik er nog niet uit. Een verklaring die ik heb gelezen is dat als je als een speler door wilt breken, je mee moet doen met de scene en goede resultaten behalen. Maar gezien de vrouwen en mannen leagues apart zijn, kun je je als vrouwelijke speler aan de ene kant moeilijk "goede" vergelijkbare resultaten behalen, en aan de andere kant kom je moeilijker in een goede team om jezelf te verbeteren.
Bovendien moet gedacht worden aan groepsdynamiek. Teams brengen heel veel tijd met elkaar door. Ben je als een vrouwelijke speler comfortabel in een klein kamertje met 4 heren de hele dag. Heren die overigens gewend zijn aan elkaar en andere mannen omdat ze het als een "mannenspel" ervaren. Het verandert de interactie tussen de spelers en hoe ze met elkaar omgaan. Uiteraard kan het zijn dat de dames in kwestie meer een tomboy is (geen belediging) en er geen moeite mee heeft, maar het kan zijn dat de heren er wel moeite mee hebben zich aan te passen.
Denk maar eens, jij als een team baas van een heren pro team, wil jij een dame in je groep brengen? Goede stats, goede speler, maar je introduceert dan wel een vrouw in je team.... Of kies je voor een mannelijke speler met dezelfde goede stats zonder alle gevolgen van het introduceren van een vrouw in je team?
Ik kan mij goed begrijpen dat er vrouwen zijn die met de top van de top willen meedraaien in mixed teams, maar ik denk dat het zeer moeilijk is om dat voor elkaar te krijgen.
Ik denk dat de meerderheid van de dames dan toch liever kiest om gezellig met andere dames de esports avontuur te beleven, waarbij ze genoeg in de spotlight staan en ook prijzen winnen.
Denk maar zelf, wil jij in de top 500 van de wereld zijn en in een team zitten die in de eerste ronde al verliest, of wil je op dezelfde niveau speler maar dan de top 25 van de vrouwen zijn en in (halve) finales komen?
Ik denk dat de spelers en sponsoren dan toch liever de extra spotlight hebben.
--
Ondanks alles hoop ik toch dat we binnenkort een goede vrouwelijke speler in een top team zien,