Voeding advies en informatie topic - Deel 32 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste
Acties:
  • 46.341 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 31 januari 2016 @ 09:20:
[...]

Als ik zoek naar de Asus 970 Strix lees ik dat deze 2 connectors heeft? (PCI-e 3.0 (2 slots))
Een twee slots koeler hebben is iets anders dan een stroomconnector. ;)

De Asus GTX 970 Strix heeft één 8 pins PEG stroomconnector nodig en de voeding heeft één 6+2 pins PEG connector welke je kunt gebruiken als 6 of als 8 pins PEG connector voor de videokaart. In de topicstart zie je ook plaatjes van de connectors met de naam erbij.
1) kan deze aangesloten worden?
Ja
2) heeft deze genoeg power?
Ook.

Enige waar je rekening mee moet houden is of die in de behuizing past, maar normaal gesproken is dit geen probleem.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14-09 09:28
kadooosh schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 11:18:
[...]
En is het niet zo dat als je een 400w voeding hebt en 300w verbruikt deze meer gestressed(heter, meer herrie, minder efficiënt) wordt dan als je een 500w hebt en 300w verbruikt?
De efficiëntie varieert over het algemeen niet zo heel sterk tussen de 30% en 90% belasting.
Zie bijvoorbeeld deze review: http://www.jonnyguru.com/...eviews&op=Story4&reid=323

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:15
Na wat twijfelen kom ik hier toch ook even te rade, even een copy van een post in het DIY RAID NAS topic waarna ik hiernaar doorverwezen werd.
HyperBart schreef op zondag 31 januari 2016 @ 15:54:
[...]

Kort vraagje voor mezelf deze keer, over voedingen. Tot hoeveel disks voldoet een G360 met een E3 1230v5, een slokje geheugen en 2 x M1015 nog? Ik heb het idee dat het wat te kantje boordje gaat gaan als we 18 à 19 disks er aan gaan hangen. Wat is de zwaardere maar kwalitatief even goede variant van de G360 ?
Voor het bouwen van een NAS met maximum 24 schijven, voorlopig nu 18 lijkt me een Seasonic G360 net wat te weinig als de machine in spin up gaat. Ik meen mij te herinneren dat disks niet perfect altijd synchroon op hetzelfde microseconde hun piek trekken, maar 18 x 2A vind ik net wat te veel van het goede in boot. Als de machine eens up and running is gaan de disks toch staggered aan, dus dan kan het prima.

Als alternatief dacht ik voorlopig aan de volgende voeding http://www.jonnyguru.com/...eviews&op=Story4&reid=323 . Ik vroeg me af of dit een correcte, efficiente (zuinige) keus zou zijn of dat er alternatieven zijn die we kunnen bekijken, zo ja eventueel met wat onderbouwing.

Ik ben ooit zelf van een L7 gekomen, heb geupgraded naar een G360 om op safe te spelen met 10 disks 24/7 en ik wil voor een nieuwe setup ook daar op veilig spelen zoals ik met de G360 deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Voor zo'n high-end server zou ik de Cooler Master V550 pakken, dat is de meest efficiënte ATX voeding bij lage belastingen die je kunt kopen.

http://www.techpowerup.com/reviews/CoolerMaster/V550/6.html

Als je dan twee extra SATA kabels erbij koopt kun je ook 12 SATA HDD's goed en veilig aansluiten en koop je dan nog 12 losse SATA connectors en zet je 3 SATA connectors op elke kabel erbij zodat je 6 SATA connectors op elke kabel hebt kun je 24 HDD's veilig aansluiten en ziet het er ook nog netjes uit. :)

Afbeeldingslocatie: http://www.techpowerup.com/reviews/CoolerMaster/V550/images/cables10.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.moddiy.com/product_images/i/498/Untitled_-_7__39342_zoom.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door -The_Mask- op 31-01-2016 20:15 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:15
-The_Mask- schreef op zondag 31 januari 2016 @ 20:14:
Voor zo'n high-end server zou ik de Cooler Master V550 pakken, dat is de meest efficiënte ATX voeding bij lage belastingen die je kunt kopen.

http://www.techpowerup.com/reviews/CoolerMaster/V550/6.html

Als je dan twee extra SATA kabels erbij koopt kun je ook 12 SATA HDD's goed en veilig aansluiten en koop je dan nog 12 losse SATA connectors en zet je 3 SATA connectors op elke kabel erbij zodat je 6 SATA connectors op elke kabel hebt kun je 24 HDD's veilig aansluiten en ziet het er ook nog netjes uit. :)

[afbeelding]

[afbeelding]
De voeding die ik postte voldoet dan niet aan dezelfde eisen die we leggen aan die V550? Gewoon even ter onderbouwing :) waarom kies je voor de V550 qua componenten vs de Seasonic? Ik had altijd onthouden dat die jongens van Seasonic (en dat bevestigde die review ook wel wat(?)) eigenlijk bijna een voeding maken die voldoet aan alle regels van de kunst van het maken van voedingen.

Er wordt gebruik gemaakt van een rack-mountable case, bij voorkeur RI-VIER of dit alternatief http://www.jj-computer.com/artinfo.php?artnr=A%20%20%202509 . Dus we hebben normaal geen SATA verloop kabeltjes nodig, wel een goede tip, ik werkte altijd met die Sharkoon SATA naar 4 x SATA met ingebouwde condensatoren onder het mom "dan is het wat stabieler bij opspinnen". Klopt dat een beetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
HyperBart schreef op zondag 31 januari 2016 @ 20:22:
[...]

De voeding die ik postte voldoet dan niet aan dezelfde eisen die we leggen aan die V550? Gewoon even ter onderbouwing :) waarom kies je voor de V550 qua componenten vs de Seasonic?
De Cooler Master V550 is qua kwaliteit en prestaties niks minder als de Seasonic G550, maar heeft wel een hoger rendement, vandaar de Cooler Master.
Ik had altijd onthouden dat die jongens van Seasonic (en dat bevestigde die review ook wel wat(?)) eigenlijk bijna een voeding maken die voldoet aan alle regels van de kunst van het maken van voedingen.
Er zijn tientallen OEM's die een betere voeding kunnen bouwen of zelfs hebben als de Seasonic G-series, Seasonic is niet echt speciaal. Ze zijn eerder gehyped dan dat ze zo goed zijn. ;)
Er wordt gebruik gemaakt van een rack-mountable case, bij voorkeur RI-VIER of dit alternatief http://www.jj-computer.com/artinfo.php?artnr=A%20%20%202509 . Dus we hebben normaal geen SATA verloop kabeltjes nodig
Zo'n behuizing heeft het intern al verbonden?
wel een goede tip, ik werkte altijd met die Sharkoon SATA naar 4 x SATA met ingebouwde condensatoren onder het mom "dan is het wat stabieler bij opspinnen". Klopt dat een beetje?
In theorie kan dat idd wat verschil maken, met het is ook afhankelijk van de capaciteit van de condensator hoeveel het verschil maakt. Daarnaast is staggered spin-up natuurlijk een stuk beter, net als het gewoon niet gebruiken van verloopjes.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 11:07
Ik wil het volgende systeem gaan bestellen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 189,95€ 189,95
1ASRock H170M Pro4€ 99,99€ 99,99
1Arctic Cooling Alpine 11 Pro€ 8,12€ 8,12
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 72,95€ 72,95
1LG CH12NS30.AUAR10B Zwart€ 52,95€ 52,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 165,95€ 165,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 597,73

Verder komt er nog een 2TB harde schijf in en aangezien ik nog een Lightscriber DVD brander heb liggen, zal ik die waarschijnlijk ook overzetten (de Blu-ray brander heb ik overigens ook al liggen).

Ik wil de ruimte hebben om er ooit nog een keer een externe videokaart in te zetten, maar als ik dat doe zal dat waarschijnlijk een model worden die het net trekt met 75W en dus geen extra voedingsconnector heeft.
Al met al heb ik volgens mij aan 200W meer dan genoeg.

Nu heb ik nog een Corsair VX450W liggen van 6 jaar oud. Grote vraag voor mij is of het de moeite waard is om die te gaan vervangen (dan zou ik waarschijnlijk voor de be quiet! Straight Power 10 400W gaan) of dat ik die voeding gewoon uit mijn huidige PC zal overzetten. De Corsair voeding staat niet in de compatibiliteitslijst voor de C6/7 states, maar de VX550W wel. Ondersteunt de 450W idd niet die C6/7 states?
Het systeem wordt een desktop die waarschijnlijk max een uurtje of 20 per week zal draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
martdj schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 17:52:
Al met al heb ik volgens mij aan 200W meer dan genoeg.
Klopt
Nu heb ik nog een Corsair VX450W liggen van 6 jaar oud. Grote vraag voor mij is of het de moeite waard is om die te gaan vervangen (dan zou ik waarschijnlijk voor de be quiet! Straight Power 10 400W gaan) of dat ik die voeding gewoon uit mijn huidige PC zal overzetten. De Corsair voeding staat niet in de compatibiliteitslijst voor de C6/7 states, maar de VX550W wel. Ondersteunt de 450W idd niet die C6/7 states?
Als de voeding nog goed werkt kun je de Corsair VX450 ook nog wel gebruiken, de kwaliteit daarvan is goed dus zolang die werkt is er niet direct een reden hem te vervangen.

Klopt dat de voeding geen ondersteuning heeft voor de C6 en C7 power states, dus dat even uit zetten in UEFI zodat je geen problemen kan krijgen.

De VX550 is namelijk een totaal andere voeding, gemaakt door een andere fabrikant (CWT) en een ander design (double forward met individuele spanningsregulatie), in vergelijking met de door Seasonic gemaakte VX450 met double forward design met groep regulatie.
Het systeem wordt een desktop die waarschijnlijk max een uurtje of 20 per week zal draaien.
Een zuinigere voeding zoals de be quiet! Straight Power 10 400W zal dan nooit echt terug worden verdient door het lagere verbruik.

[ Voor 12% gewijzigd door -The_Mask- op 02-02-2016 18:06 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NO_Excuses
  • Laatst online: 08-03 13:51
Ik heb thuis nog een voeding liggen de pricewatch: Seasonic Platinum Series 460 Watt Fanless
En die wil ik in deze kast bouwen: pricewatch: Corsair Carbide Air 240 Zwart
En in die kast moet de voeding een kwartslag gedraait op de manier waarop ik hem wil hebben staan, maar op de voeding staat this side up. Wil dat dus eigenlijk zeggen dat ik hem niet kan kantelen?
Of maakt het niet zoveel uit?

Volgens mij bedoelen ze dat voor van die tower kasten dat je hem wel goed neer zet, maar ik dacht ik vraag het toch even na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Het is iig niet verstandig de voeding vol te belasten, want de warmte kan die dan niet goed afvoeren. Wat wil je er allemaal op aansluiten?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NO_Excuses
  • Laatst online: 08-03 13:51
Dit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 248,50€ 248,50
1ASRock Z170M Pro4S€ 107,95€ 107,95
1Corsair Carbide Air 240 Zwart€ 92,95€ 92,95
1NZXT Kraken X31€ 75,95€ 75,95
1Corsair Dominator Platinum CMD16GX4M2B3000C15€ 139,95€ 139,95
1Seasonic Platinum Series 460 Watt Fanless€ 126,95€ 126,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 84,91€ 84,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 877,16

Met nog een: pricewatch: EVGA GeForce GTX 970 4GB Superclocked ACX 2.0
en een extra hdd namelijk deze: pricewatch: WD Red SATA 6 Gb/s WD20EFRX, 2TB

En misschien nog een lichte overclock op de CPU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Moet denk ik wel kunnen, zelfs tijdens een zware game belast je de voeding dan nog niet of net voor maar 50%.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb hier een pricewatch: OCZ Fatal1ty 750W .

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/c9L4xgQFHM3wYC4LVaE6VBgk/full.jpg

Deze heeft 4x 6+2 PCIe aansluitingen, 2 daarvan zijn 8 pins naar 6+2 en de andere 2 zijn 6 pins naar 6+2, zoals ook op de afbeelding te zien is. Wat is precies het verschil en waarom hebben ze dat gedaan? Degene met 8 pins kunnen sowieso meer stroom leveren neem ik aan? Bij de 8 pins zijn er overigens wel maar 7 van de 8 gaatjes gevuld met een ijzertje.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2016 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 13:05:
Deze heeft 4x 6+2 PCIe aansluitingen, 2 daarvan zijn 8 pins naar 6+2 en de andere 2 zijn 6 pins naar 6+2, zoals ook op de afbeelding te zien is. Wat is precies het verschil en waarom hebben ze dat gedaan?
Geen idee, een goede reden is hier niet voor te bedenken. Kan ook niet met de rail verdeling te maken hebben, want die is identiek voor zowel de 12V3 als 12V4 volgens het label. Dus dan blijft er alleen over dat ze misschien eerst van plan waren de voeding uit te brengen met twee 6+2 pins PEG en twee 6 pins aansluitingen en hebben ze dit later veranderd naar 4 maal 6+2 pins PEG. Maar hebben ze de voeding niet aangepast, maar alleen de kabels omdat dat goedkoper is.
Degene met 8 pins kunnen sowieso meer stroom leveren neem ik aan? Bij de 8 pins zijn er overigens wel maar 7 van de 8 gaatjes gevuld met een ijzertje.
In theorie wel, maar een enkele 6 pins moet ook wel goed zijn voor ~25A max en dat is 300W. In de praktijk ben je in jouw geval dus eerder afhankelijk van hoeveel stroom de voeding toe laat op één rail. Dit is waarschijnlijk meer dan 18A, maar hoeveel het precies is heb ik niet kunnen vinden in één van de reviews van de voeding.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richardus27
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 04:48

Richardus27

PC beunhaas extraordinaire!

Misschien is deze link handig voor bovenstaande:
http://www.hardwaresecret...-w-power-supply-review/6/

The four rails are distributed like this:

+12V1 (solid yellow wires): Main motherboard cable.
+12V2 (yellow/red wires): Half of the ATX12V/EPS12V connector.
+12V3 (yellow/green wires): Half of the ATX12V/EPS12V connector, half of the modular connectors (two for video cards and two for SATA/peripheral).
+12V4 (yellow/black wires): EPS12V connector, half of the modular connectors (two for video cards and two for SATA/peripheral).

We think this is not a good distribution, especially because the rails are not easily identified outside the unit. Therefore, you may end up having your CPU and your video card running on the same rail, and even two video cards and the CPU running on the same rail.

(Zag deze site niet staan bij aanbevolen, maar klinkt alsof ze een idee hebben van wat ze zeggen O-) )

[ Voor 79% gewijzigd door Richardus27 op 04-02-2016 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Richardus27 schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 14:19:
Misschien is deze link handig voor bovenstaande:
http://www.hardwaresecret...-w-power-supply-review/6/

The four rails are distributed like this:

+12V1 (solid yellow wires): Main motherboard cable.
+12V2 (yellow/red wires): Half of the ATX12V/EPS12V connector.
+12V3 (yellow/green wires): Half of the ATX12V/EPS12V connector, half of the modular connectors (two for video cards and two for SATA/peripheral).
+12V4 (yellow/black wires): EPS12V connector, half of the modular connectors (two for video cards and two for SATA/peripheral).

We think this is not a good distribution, especially because the rails are not easily identified outside the unit. Therefore, you may end up having your CPU and your video card running on the same rail, and even two video cards and the CPU running on the same rail.
Juist alles is dus willekeurig aangesloten, zonder logica. Niet hoe het hoort natuurlijk, maar dat is niet een reden van de twee 6 pins modulaire aansluitingen op de voeding en je bent dus ook nog steeds afhankelijk van de hoeveel stroom die de OCP toelaat.
(Zag deze site niet staan bij aanbevolen, maar klinkt alsof ze een idee hebben van wat ze zeggen O-) )
Ja, alleen is de voormalig eigenaar van de site, Gabriel Torres, zo'n 3 jaar geleden gestopt met de site en reviews. Alle reviews over voedingen zijn dus ook alleen nog maar over modellen van minimaal 3 jaar oud.

De site is nu echt helemaal niks meer de laatste drie artikelen gaan over schimmige software welke je onder rogueware kunt plaatsen. Schijnbaar wordt de site dus nu in de lucht gehouden door bedrijven die geld verdienen met schimmige software die je geld probeert af te troggelen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de antwoorden. De nieuwere versie van de voeding is overigens anders ingedeeld:
http://www.guru3d.com/art...50_watt_psu_review,1.html

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2016 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Klopt daar is de Over Current Protection (OCP) op de 12V gewoon weggelaten en dan heb je een single rail voeding. Maar die voeding is sowieso totaal anders als de oude Fatal1ty van 750W.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richardus27

Richardus27

Even een paar vraagjes m.b.t. een paar eigenschappen:

- In de OP lijst staat DC-DC als aanbevolen eigenschap, hoe kom ik er achter of een voeding DC-DC omzetting heeft?

- Een paar voedingen die ik heb bekeken hebben een mengeling van caps, vaak zitten daar Teapo's bij.
In sommige reviews is dat een minpunt, terwijl anderen er geen probleem van maken. Doen of niet doen?

[ Voor 0% gewijzigd door Richardus27 op 04-02-2016 15:38 . Reden: Spelfoutje ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Richardus27 schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 15:34:
- In de OP lijst staat DC-DC als aanbevolen eigenschap, hoe kom ik er achter of een voeding DC-DC omzetting heeft?
Niet alleen DC-DC, maar ook andere vormen van individuele spanningsregulatie. DC-DC is op dit moment echter de meest geïmplementeerde vorm van individuele spanningsregulatie. Doordat het tegenwoordig niet al te duur is om te implementeren en het zorgt ook voor een hoger rendement. Is dus een eenvoudige en goedkope manier om een hoog rendement te halen.

Dit is de lijst met voedingen met individuele spanningsregulatie: Voeding advies en informatie topic - Deel 32

En voor een nieuwe voeding, kun je ATX 2.4 aanvinken in de pricewatch, niet alle voedingen met individuele spanningsregulatie staan er tussen, maar wel een groot deel.
- Een paar voedingen die ik heb bekeken hebben een mengeling van caps, vaak zitten daar Teapo's bij.
In sommige reviews is dat een minpunt, terwijl anderen er geen probleem van maken. Doen of niet doen?
De levensduur van een condensator is niet alleen afhankelijk van de kwaliteit, de omgeving bepaalt ook heel erg de levensduur. Hoe meer werk een condensator moet verzetten (hoe meer ripple die weg moet filteren) hoe korter die leeft. Ook is elke 10 graden koeler ongeveer een verdubbeling van de levensduur van een condensator. Een mindere condensator in een ideale omgeving kan dus heel lang mee gaan en een goede condensator in een totaal niet ideale omgeving kan al vrij snel stuk zijn.

Daarnaast zit je er ook nog mee dat fabrikanten verschillende series hebben, met verschillende levensduur. Dus je kunt niet zo maar zeggen dat Teapo goed of slecht is, er zijn betere en mindere series, maar je bent ook erg afhankelijk van de omstandigheden waarin de condensator terecht komt. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipking94
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-09 19:21
@The_Mask, je blijft me verbazen met je kennis over dit onderwerp en ik blijf met plezier van je leren +), Vanwaar deze grote kennis als ik vragen mag? Zit je misschien zelf in voedingelektronica? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Gewoon veel lezen en ermee bezig zijn en dan (proberen) te begrijpen en als je het begrijpt kun je ook je eigen conclusie trekken. En vooral niet dingen aannemen als zijnde waar (behalve dat van mij dan :p ), want er staat heeeeel veeeel onzin op het internet.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stungbyfire
  • Laatst online: 14-02-2023
Mijn vraag is, ik heb een Corsair VS550 80plus Voeding, en wil hiermee een AMD FX 8320 + MSI R9 380 4GB runnen.
zou dit genoeg zijn? of raden jullie een upgrade aan?

Mijn toekomstige build word uiteindelijk dit:
-Corsair VS550 80plus
-AMD FX8320 Black Edition 8-Core @3,5GHz - 4Ghz Turbo.
-MSI 970a-G43 Motherboard
-MSI R9 380 4Gb Gaming
-Sharkoon BD28 Red
-Scythe Ninja 3 Rev. B
-Arctic Silver 5 - 3,5 gram
-2x Kingston HyperX Fury black 4Gb @1.866Mhz

Het doel is om het zo goedkoop mogelijk te houden want mijn budget is erg, erg gelimiteerd.

Ik was van plan deze setup te gebruiken bij het Gamen, dus er zou Overclocking van de CPU ten pas kunnen komen, maar als de PSU net op het nippertje prima/veilig is, dan weiger ik de OC.

Op veel PSU calculator websites krijg ik steeds inconsistente antwoorden tussen de 450 en 700Watt toegewezen en eigenlijk ben ik het zat, dus hoop ik dat de Tweakers community mij verder kan helpen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richardus27

Richardus27

R9 380 trekt zo'n 200 watt maximum:
http://www.guru3d.com/art...9_380_strix_review,5.html

AMD FX 8320 TDP: 125 watt:
http://www.amd.com/en-us/products/processors/desktop/fx#

Corsair VS 550 levert 42A op de betreffende rail, 504 watt bij 40C.
Qua wattage heb je dus nog speelruimte te over, maar over de kwaliteit van de VS serie lopen de meningen een beetje uiteen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
stungbyfire schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 22:04:
Op veel PSU calculator websites krijg ik steeds inconsistente antwoorden tussen de 450 en 700Watt toegewezen en eigenlijk ben ik het zat, dus hoop ik dat de Tweakers community mij verder kan helpen. _/-\o_
Ja die dingen zijn nutteloos, daarom staat in de topicstart ook een manier hoe je het zelf kan uitrekenen. ;)

Probleem van de Corsair VS serie is alleen dat de kwaliteit erg laag is en ze zijn echt te duur voor wat je krijgt, zijn dus niet voedingen welke je moet kopen, maar jij hebt hem dus al.

Maar een ander probleem met dat systeem gaat zijn dat het VRM van het moederbord te ligt is voor de CPU, dat gaat sowieso voor problemen zorgen. En een FX-8350 is ook niet echt heel snel, een Intel Core i5 is een veel beter idee. Voor overklokken van een FX-8350 heb je trouwens sowieso een veel beter VRM nodig.

Maar de voeding kan het dus wel aan, maar je doet er slim aan niet de onderdelen te kopen. Een Intel Core i5 of i7 kan ook gewoon, alleen bij een CPU vanaf de Haswell generatie C6 en C7 power states uitzetten in UEFI. En omdat de kwaliteit zo laag is, is een betere voeding trouwens niet verkeerd, maar niet perse nodig. Maar je doet er wel aan de voeding na 5 jaar te vervangen, dan heeft die zijn beste tijd wel gehad.
Kijk liever naar TechPowerUp, op Guru3D wordt er alleen maar gegokt wat het verbruik is.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richardus27

Richardus27

-The_Mask- schreef op zondag 07 februari 2016 @ 17:29:
Kijk liever naar TechPowerUp, op Guru3D wordt er alleen maar gegokt wat het verbruik is.
Techpowerup heeft nog geen review staan :9
Andere sites hebben alleen verbruik van een heel systeem, dus er was niet veel keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stungbyfire
-The_Mask- schreef op zondag 07 februari 2016 @ 17:29:
[...]

Maar een ander probleem met dat systeem gaat zijn dat het VRM van het moederbord te ligt is voor de CPU, dat gaat sowieso voor problemen zorgen. En een FX-8350 is ook niet echt heel snel, een Intel Core i5 is een veel beter idee. Voor overklokken van een FX-8350 heb je trouwens sowieso een veel beter VRM nodig.

Ik snap wat je bedoeld, is het misschien niet een mogelijkheid om een beter moederbord aan te schaffen op AM3+ sockets? Intel is net wat aan de dure kant voor mij en echt multitasken is niet waar ik op uit ben anyways.

Als je misschien een goed voorbeeld hebt voor een beter moederbord van AM3+ dan zou ik dat heel graag horen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vivace
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 15:17
Hallo,

Ik ben een beetje in de war ivm de voeding die ik nodig heb voor mijn nieuw game systeem.

Ik heb nu de volgende configuratie:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600K Boxed€ 249,50€ 249,50
1Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3€ 141,-€ 141,-
1MSI R9 390X Gaming 8GB€ 430,-€ 430,-
1Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1WD Green SATA 3 Gb/s, 2TB€ 99,83€ 99,83
1Cooler Master CM 690€ 0,-€ 0,-
1Asus MG279Q Zwart€ 578,05€ 578,05
1Scythe Fuma€ 43,95€ 43,95
1Logitech G502 Proteus Spectrum€ 84,90€ 84,90
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 102,55€ 102,55
1LG GH20NS10€ 0,-€ 0,-
1Enermax PRO82+ 525 CrossFireX€ 0,-€ 0,-
1Samsung 850 EVO 250GB€ 84,91€ 84,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.814,69

De voeding (Enermax PRO82+ 525 CrossFireX) heb ik in september 2008 gekocht.
Ook de kast, hdd's en DVD-writer heb ik uit mijn oude PC overgenomen.

On topic:
Volgens de volgende review zou de MSI R9 390x alleen al pieken tot 468.04W moeten trekken.
http://www.tomshardware.c...9-380-r7-370,4178-10.html

Specs van mijn huidige PSU : 25A per 12V rail met een max van 40A/480W totaal.
Afbeeldingslocatie: http://www.hardwaresecrets.com/wp-content/uploads/551_151.jpg

volledige review van mijn PSU:
http://www.hardwaresecret...25-w-power-supply-review/

Moet ik mij nu zorgen maken dat mijn systeem vroeg of laat beschadigd zou raken?
Tot nu toe ondervind ik geen problemen (12V is stabiel bij 3D gaming - Far Cry 4 - ultra settings op 1440p resolutie)

Als ik een andere voeding zou moeten kopen, welke rating raden jullie me dan aan?
Ik ben van plan om op korte termijn nog een extra HDD te kopen (4TB) zou ik deze intern plaatsen (extra powerconsumption) of raden jullie me aan om deze best als NAS te installeren?
#ProductPrijsSubtotaal
1HGST Deskstar NAS, 4TB€ 164,55€ 164,55
1WD My Cloud 4TB€ 196,02€ 196,02
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 360,57

Voornaamste vragen zijn natuurlijk:
1) Zal mijn huidige voeding het op termijn uithouden?
2) Indien neen, welk vermogen zouden jullie me aanraden?

Bijkomende vraag:
3) Moet ik op mijn hoede zijn als ik een extra interne HDD zou plaatsen?

Op voorhand al: bedankt voor het advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blspjnl
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-08 16:58
@Vivace:
1) Deze voeding is in principe al enigzins verouderd en de specs zullen waarschijnlijk niet meer gehaald worden. Ik zou niet zonder een energiemeter gaan beginnen....en dan eerst zonder de videokaart opstarten. Je hebt weinig speelruimte, zeker als je een OC gaat doen.

2) Een modern (80+ Gold of beter) 550W exemplaar. Check pricewatch/dit topic.

3) Zie 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
vivace schreef op zondag 07 februari 2016 @ 23:04:
On topic:
Volgens de volgende review zou de MSI R9 390x alleen al pieken tot 468.04W moeten trekken.
http://www.tomshardware.c...9-380-r7-370,4178-10.html
Dat is idd de reden dat ik de MSI Radeon R9 390X Gaming geen goede videokaart vind, het verbruik is namelijk echt extreem hoog en veel hoger dan andere R9 390X kaarten. Als het verbruik ~75/100W lager zou liggen zou de kaart ook veel stiller zijn en lagere stromen is ook altijd beter voor de levensduur natuurlijk.
Moet ik mij nu zorgen maken dat mijn systeem vroeg of laat beschadigd zou raken?
Nee het is een goede voeding die nog steeds goed moet zijn ook al belast je hem zwaar.
Tot nu toe ondervind ik geen problemen (12V is stabiel bij 3D gaming - Far Cry 4 - ultra settings op 1440p resolutie)
Om zoiets zeker te weten heb je specialistische apparatuur nodig, anders kun je daar weinig over vertellen.
Ik ben van plan om op korte termijn nog een extra HDD te kopen (4TB) zou ik deze intern plaatsen (extra powerconsumption) of raden jullie me aan om deze best als NAS te installeren?
Wat je zelf het handigst vindt, verbruik van een HDD is vrij verwaarloosbaar. Als een HDD niet erbij zou kunnen heb je ook zonder die HDD wel problemen.
Voornaamste vragen zijn natuurlijk:
1) Zal mijn huidige voeding het op termijn uithouden?
Ja ik zie geen reden waarom niet, maar ga niet overklokken.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
stungbyfire schreef op zondag 07 februari 2016 @ 20:14:
[...]

Ik snap wat je bedoeld, is het misschien niet een mogelijkheid om een beter moederbord aan te schaffen op AM3+ sockets? Intel is net wat aan de dure kant voor mij en echt multitasken is niet waar ik op uit ben anyways.

Als je misschien een goed voorbeeld hebt voor een beter moederbord van AM3+ dan zou ik dat heel graag horen _/-\o_
Als je niet veel geld beschikbaar hebt zou ik dus helemaal niet voor de FX-8350 want dat ding is eigenlijk te duur. :p

pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P is het allergoedkoopste AM3+ moederbord met een VRM welke de FX-8350 wel aan kan.

Kom je dus op 230 euro minimaal uit voor de CPU en het moederbord, daarvoor heb je ook een pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed en pricewatch: Gigabyte GA-H81M-HD3. Wel geen overklok mogelijkheden en ook niet de nieuwste Skylake generatie, maar wel een stuk sneller voor hetzelfde geld.

Om je een idee te geven:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 181,-€ 181,-
1Gigabyte GA-H81M-HD3€ 50,-€ 50,-
1Sapphire Nitro R9 380 4G D5 met backplate€ 221,50€ 221,50
1BitFenix Neos Zwart/Zwart€ 32,95€ 32,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 38,-€ 38,-
1Antec VPF Series 450W€ 49,-€ 49,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 572,45

Zonder extra koeler en koelpasta, lijkt mij niet echt nuttig in dit geval, de stock koeler kan gewoon stil zijn werk doen mits goed ingesteld en overklokken is toch niet mogelijk. Met betere voeding, sneller en ik denk ook dat het niks duurder is dan wat je had. Wel met een andere behuizing, zonder venster, onderdelen zien er toch niet echt mooi uit.

[ Voor 52% gewijzigd door -The_Mask- op 08-02-2016 14:02 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stungbyfire
-The_Mask- schreef op maandag 08 februari 2016 @ 13:52:
[...]

Als je niet veel geld beschikbaar hebt zou ik dus helemaal niet voor de FX-8350 want dat ding is eigenlijk te duur. :p

pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P is het allergoedkoopste AM3+ moederbord met een VRM welke de FX-8350 wel aan kan.

Kom je dus op 230 euro minimaal uit voor de CPU en het moederbord, daarvoor heb je ook een pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed en pricewatch: Gigabyte GA-H81M-HD3. Wel geen overklok mogelijkheden en ook niet de nieuwste Skylake generatie, maar wel een stuk sneller voor hetzelfde geld.

Om je een idee te geven:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 181,-€ 181,-
1Gigabyte GA-H81M-HD3€ 50,-€ 50,-
1Sapphire Nitro R9 380 4G D5 met backplate€ 221,50€ 221,50
1BitFenix Neos Zwart/Zwart€ 32,95€ 32,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 38,-€ 38,-
1Antec VPF Series 450W€ 49,-€ 49,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 572,45

Zonder extra koeler en koelpasta, lijkt mij niet echt nuttig in dit geval, de stock koeler kan gewoon stil zijn werk doen mits goed ingesteld en overklokken is toch niet mogelijk. Met betere voeding, sneller en ik denk ook dat het niks duurder is dan wat je had. Wel met een andere behuizing, zonder venster, onderdelen zien er toch niet echt mooi uit.
Erg bedankt voor de hulp!
maar een klein foutje dat ik wil wijzen: u heeft het steeds over de FX 8350 maar ik zei dat ik de 8320 ga halen, voor 30 euro minder kan ik dezelfde kracht eruit krijgen!

Verder waardeer ik alles heel erg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pricewatch: Intel Core i3-6100 Boxed
pricewatch: Gigabyte GA-H110M-S2H

Een i3 6100 is in de meeste games zelfs al een stuk sneller dan een FX 8350. Verder veel zuiniger + de mogelijkheid om later te upgraden naar een i5 of een i7 of meer ram (DDR4) wat dan makkelijker verkrijgbaar en waarschijnlijk goedkoper zal zijn dan DDR3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richardus27

Richardus27

stungbyfire schreef op maandag 08 februari 2016 @ 19:17:
[...]

maar een klein foutje dat ik wil wijzen: u heeft het steeds over de FX 8350 maar ik zei dat ik de 8320 ga halen, voor 30 euro minder kan ik dezelfde kracht eruit krijgen!

Verder waardeer ik alles heel erg :)
Als je echt AMD wilt hebben zou ik (indien mogelijk) op Zen wachten, de FX serie is gewoon verouderd.
Je krijgt dan meteen DDR4 ondersteuning, een nieuwe socket met alle voordelen van dien en (vermoedelijk) veel betere per-core prestaties.

De enige redenen die ik kan bedenken om een FX te willen:
- Streamen en gamen tegelijk, hier zijn ze (VOOR DE PRIJS) geschikt voor.
- AMD fanboy. (Is niks mis mee, heb ze liever dan Intel) Wacht gewoon op Zen, dan heb je weer een nieuw, fris platform. :P

(Begint een CPU aankoopadvies topic te worden hier, Multiclassing anyone :+ )

[ Voor 4% gewijzigd door Richardus27 op 08-02-2016 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
stungbyfire schreef op maandag 08 februari 2016 @ 19:17:
[...]

Ah juist ja, nou ja maar in principe geld hier hetzelfde voor.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paco2013
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-02 07:20
hallo ben een nieuwe voeding aan het zoeken voor mijn nieuw te bouwen pc, maar er is zoveel keus, en weet er te weinig van.

mijn systeem zal bestaan uit.

i5 6600k
msi gaming pro
G.Skill Ripjaws V F4-3000C15D-8GVR
Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5 maar inverband met finacieen pas later in gezet, tijdelijk word er een 7970/gtx 680 in gezet.

Seagate Desktop HDD, 2TB
Samsung 850 EVO 250GB
Arctic Cooling Liquid Freezer 120

momneteel zit ik nog niet te denken aan een sli/cf configuratie

welke voeding kunnen jullie me aan raden, prijs max 100 euro/ goedkoper mag natuurlijk ook

Lian Li pc o11 Air / Ryzen 7700x/ asus tuf b650 plus/corsair vengeance 6000mhzC36/ XFX 7800xt Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:34
Die 7970 zou het meeste verbruiken van alles wat je noemt, maar zolang je die niet overklokt heb je voldoende aan 450W.

Je geeft verder niet echt eisen, een goede goedkope optie is dan de pricewatch: Antec VPF Series 450W.
'Nadelen' zijn dat de kabels niet mooi zijn en dat het 'slechts' Bronze is wat betreft efficientie.

Wil je voor je max budget gewoon een heel goede voeding kun je kijken naar de pricewatch: Corsair RM550x.

Misschien dat je nog meer eisen/wensen kunt delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik heb een seasonic 460w fanless voeding en icm een asus gtx 970 geeft dit problemen. De pc boot niet, sterker nog de fans gaan niet eens aan. Er zit verder een ssd en een 3ghz core i5 in. Ik zou zeggen dat de 460 het makkelijk zou trekken.

Maar de pc boot alleen als je de stroom van de gtx 970 haalt. Met een corsair 650W voeding werkt het wel.
Nu had ik stroom gemeten van het systeem, maar bij normaal gebruik is het 50w-90w

Ik begrijp eigenlijk niet waarom de seasonic het niet trekt. Dit zou een goede voeding moeten zijn.
iemand een idee? Ik sluit hem aan via 6 pin naar 8 pin stekker aan. Zou dit het probleem kunnen zijn ?
De 6 pins kan maar 75w leveren en een "echte" 8 pin zou 150w moeten kunnen leveren? Het rare is dat dezelfde stekker gewoon werkt op de corsair 650w voeding.

de seasonic heeft de volgende specs:
Afbeeldingslocatie: http://www.seasonicusa.com/images/Platinum_series/P_series_FL2_03_460.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door xoror op 10-02-2016 22:04 ]

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
xoror schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 21:28:

Ik begrijp eigenlijk niet waarom de seasonic het niet trekt. Dit zou een goede voeding moeten zijn.
iemand een idee? Ik sluit hem aan via 6 pin naar 8 pin stekker aan. Zou dit het probleem kunnen zijn ?
De 6 pins kan maar 75w leveren en een "echte" 8 pin zou 150w moeten kunnen leveren? Het rare is dat dezelfde stekker gewoon werkt op de corsair 650w voeding.
Probeer je nu te zeggen dat je de kabels van de Corsair voeding gebruikt voor de Seasonic voeding? Dan mag je erg blij zijn als alle onderdelen nog leven. Er staat niet voor niks overal dat je nooit de kabels mag uitwisselen bij totaal verschillende voedingen. Pinout is altijd anders, dus meestal past het niet en als het past is de kans dat het niet werkt heel groot.

Dat de PC dan niks doet is iets waar je blij mee mag zijn. Je hebt 100% sluiting als de voeding ook maar een seconde aan zou blijven heb je heel veel rook ontwikkeling en heel veel kapot. Goede kortsluitbeveiliging is namelijk niet gegarandeerd bij elke voeding in elke situatie.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Nou ja alleen de 6 pins PEG kabels dan, ik bedoel kabel is toch een kabel.
Bij de seasonic zat geen 8 pins kabel. Dan zou je die toch ook apart moeten halen.

Ik ga het nog een keer proberen met een 6 pins kabel die bij de seasonic zat dan. kijken of dat werkt.

[ Voor 25% gewijzigd door xoror op 10-02-2016 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
xoror schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 22:55:
Nou ja alleen de 6 pins PEG kabels dan, ik bedoel kabel is toch een kabel.
Bij de seasonic zat geen 8 pins kabel. Dan zou je die toch ook apart moeten halen.
Nou dan is wel duidelijk wat het probleem is natuurlijk, 100% kortsluiting.

De Seasonic heeft gewoon de juiste kabel erbij zitten en als je de voeding nieuw hebt gekocht zat de juiste kabel er sowieso ook bij.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
seasonic werkt gewoon nog hoor ;-) blijkbaar wel goede kortsluitingbeveiliging.
ik kijk even in de seasonic doos. maar hoef dus niet per se 8 pin kabel te kopen dus.
de 6 -> 8 zou gewoon moeten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
De Seasonic heeft twee kabels met elk een 6+2 pins PEG connector voor de videokaart(en).

Overigens los kopen wordt sowieso lastig, want dat kan bijna nergens. Seasonic verkoopt geen losse kabels.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
opgezocht en idd gevonden. De seasonic kabels hebben een code opgedrukt bij de psu kant. althans de pci/cpu kabels. Voeding vervangen en alles draait als een zonnetje. Lekker stil nu. Vond al zo raar dat het niet werkte, aangezien het systeem nauwelijks stroom gebruikt.

Dat was het dus, bedankt!
ik maar denken dat die 6 pins PEG standaard waren.

[edit]
Even met furmark getest, en verbruik komt niet boven 220W uit. Er kan dus nog wel een gtx 970 erbij ;-)

[ Voor 14% gewijzigd door xoror op 11-02-2016 00:10 ]

• -The_Mask-
  • Niet online
xoror schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 23:48:
Even met furmark getest, en verbruik komt niet boven 220W uit. Er kan dus nog wel een gtx 970 erbij ;-)
Een echte high-end 450W voeding kan idd twee GTX 970's aan mits de rest van de PC niet al te veel stroom neemt en je uitkomt met de connectors en kabels.

AMD Nieuwsdiscussie

• Richardus27

Richardus27

Aangezien de antwoorden op internet uiteen lopen vraag ik het even aan de mensen met ervaring:

De fan van mijn huidige voeding begint behoorlijk te tikken,(sleeve bearing, ik weet) en ik wil er even wat smeermiddel in doen. Ook wil ik de binnenkant van de voeding wel eens zien (Nieuwsgierig :P )
Hiervoor moet de voeding natuurlijk eerst open.
Op een aantal sites wordt dit echter afgeraden wegens elektrocutie/bliksem/etc.

Ik wil het hier dus even aan mensen met ervaring vragen:
- Is het voor een leek met gezond verstand te doen zonder lichamelijk letsel?
- Zijn er eventueel specifieke onderdelen/handelingen waar ik om moet denken?

Het gaat om de volgende voeding:
pricewatch: Fortron Source FSP500-60APN

Dat de garantie verloren gaat weet ik, die is al lang verlopen.

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:35
Meestal is het 4 schroefjes loshalen en een deel van de behuizing optillen. Niets spannends aan lijkt me.

• -The_Mask-
  • Niet online
Zo lang je de voeding niet opent met de stekker er nog in kan er weinig mis gaan. Condensators bevatten al geen lading meer door bleeder resistors.

FSP APN is wel zo'n voeding waarbij de condensators na zo'n 7 jaar het wel willen begeven door de niet al te beste kwaliteit van zowel de voeding als de condensators.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richardus27

Richardus27

-The_Mask- schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 22:01:
Zo lang je de voeding niet opent met de stekker er nog in kan er weinig mis gaan. Condensators bevatten al geen lading meer door bleeder resistors.

FSP APN is wel zo'n voeding waarbij de condensators na zo'n 7 jaar het wel willen begeven door de niet al te beste kwaliteit van zowel de voeding als de condensators.
Slim genoeg om de stekker uit het stopcontact te halen ben ik gelukkig wel :)
De 7 jaar gaat ie nooit halen, heb hem net 2,5 jaar, zat 1 jaar garantie op...
De voeding wordt binnenkort sowieso vervangen, hij kan mijn huidige setup niet comfortabel draaien. (GTX 760 met I5-4570)
GioStyle schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 21:57:
Meestal is het 4 schroefjes loshalen en een deel van de behuizing optillen. Niets spannends aan lijkt me.
Zoiets verwachtte ik ook, maar door de stickers met "WARNING HIGH VOLTAGE INSIDE" was ik even bang dat ik te simpel dacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Richardus27 schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 09:48:
[...]
De 7 jaar gaat ie nooit halen, heb hem net 2,5 jaar, zat 1 jaar garantie op...
De voeding wordt binnenkort sowieso vervangen, hij kan mijn huidige setup niet comfortabel draaien. (GTX 760 met I5-4570)
Waarom (niet)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richardus27

Richardus27

Waarom hij mijn setup niet kan draaien?

Momenteel gebruik ik een pricewatch: MSI GeForce GTX 760 2GB Gaming (N760 TF 2GD5/OC)

Deze heeft een 8-pins en 6-pins PCIE stekker nodig.
De FSP voeding heeft alleen native 6-pins.
(Vraag me niet hoe deze setup de afgelopen 2 jaar heeft moeten draaien)

Heb nu een voeding die de juiste connectoren van zichzelf heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door Richardus27 op 13-02-2016 01:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Richardus27 schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 01:33:
[...]

Deze heeft een 8-pins en 6-pins PCIE stekker nodig.
De FSP voeding heeft alleen native 6-pins.
Als een videokaart een 8 pins PEG connector heeft, betekent dat niet direct dan een 8 pins PEG connector nodig is, vaak genoeg werkt een 6 pins PEG connector ook.

Het verschil tussen een 6 pins en 8 pins is dan ook alleen maar de twee extra ground aansluitingen. Als de videokaart niet controleert als dit ook werkelijk is aangesloten dan werkt een 6 pins PEG connector even goed.

Mocht dat gewoon werken dan is het ook de beste manier van aansluiten. Een extra verloopje er tussen van een 6 naar 8 pins is alleen maar een extra punt waar iets mis kan gaan. Als een 6 pins PEG connector niet werkt in een 8 pins aansluiting op de videokaart kun je dat beter oplossen door een draadbruggetje.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/XqrrXmbsqJOGneE43p0d7ZaC/full.png
Zoiets dan maken

Welke je dan plaatst naast de 6 pins op de plaats van het rode draadje hier.
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/MpjlxQE7EQovnBHQ49EyqtbX/full.jpg

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richardus27

Richardus27

-The_Mask- schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 14:15:
[...]

Als een videokaart een 8 pins PEG connector heeft, betekent dat niet direct dan een 8 pins PEG connector nodig is, vaak genoeg werkt een 6 pins PEG connector ook.

Het verschil tussen een 6 pins en 8 pins is dan ook alleen maar de twee extra ground aansluitingen. Als de videokaart niet controleert als dit ook werkelijk is aangesloten dan werkt een 6 pins PEG connector even goed.

Mocht dat gewoon werken dan is het ook de beste manier van aansluiten. Een extra verloopje er tussen van een 6 naar 8 pins is alleen maar een extra punt waar iets mis kan gaan. Als een 6 pins PEG connector niet werkt in een 8 pins aansluiting op de videokaart kun je dat beter oplossen door een draadbruggetje.

[afbeelding]
Zoiets dan maken

Welke je dan plaatst naast de 6 pins op de plaats van het rode draadje hier.
[afbeelding]
Die laatste tip is handig om mee te nemen :D

Helaas merkte de videokaart op wanneer niet alle pins waren aangesloten, ik kreeg een melding, en kon ook niet verder.
Uiteindelijk heb ik een 6-pins naar 8-pins adapter en 2Xmolex naar 6-pins adapters moeten gebruiken, maar de voeding gaf flink wat coil whine onder load. Bij m'n lichtere videokaarten had ik dit probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Richardus27 schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 15:39:
[...]

Uiteindelijk heb ik een 6-pins naar 8-pins adapter en 2Xmolex naar 6-pins adapters moeten gebruiken, maar de voeding gaf flink wat coil whine onder load. Bij m'n lichtere videokaarten had ik dit probleem niet.
Die manier van aansluiten is echt ver van ideaal, bovenstaande manier is vele malen veilig en daarnaast ziet het er ook een stuk beter uit dan de manier die jij hier beschrijft.

Coil whine is dan weer gewoon pech, sommige combinaties hebben er ook gewoon meer last van dan andere combinaties van videokaarten en voedingen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan99jl
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 04-09 09:01
Mijn vraag
Ik ben een budget pc aan het maken die ook future proof is. Ik weet nog niet wat voor een videokaart ik ga kopen maar is sws wel 2dehands
Dit zijn de volgende onderdelen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3258 Boxed€ 67,95€ 67,95
1MSI Z97 GAMING 5€ 140,95€ 140,95
1Seagate Laptop Thin SSHD ST500LM000, 500GB€ 57,95€ 57,95
1Phanteks Enthoo Pro M Zwart€ 68,95€ 68,95
1Corsair Hydro H105€ 119,32€ 119,32
1Kingston HyperX Beast KHX16C9T3K2/8X€ 41,95€ 41,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 497,07

Mijn vraag aan jullie was hoeveel watt heb ik nodig voor mijn pc?
Ik ga mijn Pentium overclocken tot ongeveer 4,5 GHz

Ik heb al op een site gekeken waar ze uitrekenen hoeveel watt je pc verbruikt en kwam uit op ongeveer 650 watt, maar ik denk eerder dat ik een 450 watt voedingnodig ga hebben.

Ik heb wel eens een video gezien op YouTube dat ze een pc inelkaar zetten met een GTX980 TI en een Intel I5 6600K en daar gebruikten ze een 650 watt voeding voor dus voor mij is het een beetje verwarrend.

Alvast bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Misschien wel leuk voor je om éérst even onderstaande artikelenl te lezen:

reviews: Testreview voedingen: budget versus high-end

reviews: De zeven populairste voedingen van 550W getest

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Dat zijn twee slechte artikelen waar je weinig waarde aan moet hechten. De reviews gaan in de basis al verkeerd en staan ook vol fouten.

[ Voor 7% gewijzigd door -The_Mask- op 14-02-2016 14:06 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Christiaan99jl schreef op zondag 14 februari 2016 @ 13:43:
Mijn vraag
Ik ben een budget pc aan het maken die ook future proof is. Ik weet nog niet wat voor een videokaart ik ga kopen maar is sws wel 2dehands
Wat heb je ongeveer in gedachte?

Overigens is het goedkoper om gewoon even door te sparen en direct de juiste onderdelen te kopen dan eerst onderdelen te kopen welke eigenlijk niet voldoen en die dan over enkele maanden weer te vervangen. Dat kost namelijk alleen maar extra geld, niet slim als je toch al niet heel veel geld beschikbaar hebt.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PacoRabanne
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 28-05 08:43
Zou het problemen opleveren als ik met een corsair vs450 een i3 6100 (in de toekomst i5 6400) met een r9 280x (in de toekomst misschien een r9 3xx) draai? Ook zullen er een hdd/ssd en natuurlijk 8gb geheugen in het systeem bevinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
PacoRabanne schreef op zondag 14 februari 2016 @ 14:35:
Zou het problemen opleveren als ik met een corsair vs450 een i3 6100 (in de toekomst i5 6400) met een r9 280x (in de toekomst misschien een r9 3xx) draai? Ook zullen er een hdd/ssd en natuurlijk 8gb geheugen in het systeem bevinden.
Voor zo'n toch wel high-end systeem lijkt mij dat een verkeerde besparing, verschil is maar ongeveer een tientje en voor dat prijsverschil kun je echt een veel betere voeding krijgen.

pricewatch: Cooler Master GM G450M
pricewatch: Antec VPF Series 450W

Eén van deze twee zijn veel betere keuzes. De Antec is degene met de iets betere kwaliteit, maar de Cooler Master heeft een beter uiterlijk, is iets stiller en heeft langere garantie. Deze twee voedingen hebben ook ondersteuning voor de C6 en C7 power states en dat heeft de Cooler Master VS450 niet.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• speedyjules07
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-02 01:45
Mijn systeem:

i5-3570K
GTX970
2x 4GB DDR3
256GB SSD
3TB HDD
2TB HDD
Corsair CX600 voeding (zo'n 5 jaar oud)

Gisteren is de fan van mijn CX600 voeding in eens ontzettend veel geluid gaan maken, alsof deze aan loopt.

Ik zat te twijfelen om een nieuwe PSU te bestellen of de fan van deze te vervangen. De voeding is dus al relatief oud. Is het te adviseren om een nieuwe voeding te kopen of heeft het nog zin om te proberen de fan te vervangen? Ik blijf de huidige systeem configuratie gebruiken, heb niet meer vermogen nodig in de toekomst.

Ik kan niet solderen, maar heb hier en daar wat topics gevonden dat het op zich niet moeilijk hoeft te zijn de fan te vervangen. Ik kan bijvoorbeeld een 3 pin naar 2 pin fan adapter kopen en daar een nieuwe 3 pin fan op aan sluiten.

Heeft men tips voor een eventuele goede vervanger van de Corsair CX600 fan?

Ik heb zelf zitten zoeken, de originele YateLoon fan doet: Max 1650 RPM, 70.5 CFM en max 33 dB.

Van de 3pin fans die ik kan vinden met soortgelijke specs, heb ik deze 3 gevonden:

pricewatch: Aerocool Shark Fan Black Edition, 120mm
800RPM min / 1500RPM max, 82,40 CFM, 26,5dB

pricewatch: be quiet! Pure Wings 2, 120mm
15000RPM, 51,21 CFM, 19,2 dB (CFM wat lager, maar mogelijk wel toereikend?).

pricewatch: Scythe Slip Stream 1200rpm, 120mm
1200RPM, 68,28 CFM, 24 dB

Tenslotte nog een issue wat betreft veilig met electriciteit werken :P Ik ben niet bepaald electrotechnisch onderlegd, het enige wat ik wel zie in diverse guides dat het alleen een kwestie is van (uiteraard) de voeding los koppelen van het systeem, de kap er af halen, de huidige fan losschroeven, nieuwe fan plaatsen samen met de plastic cover, adapter er tussen en aansluiten op de 2 pin connector. Zolang ik met de schroevendraaier (of mijn handen) niet in de buurt kom van de condensatoren en alleen bij de 2 pin connector in de buurt kom, moet het geen probleem zijn toch? Als extra maatregel mogelijk ook goed om de aan/uit knop een aantal keer in te drukken wanneer de voeding is losgekoppeld van het stroomnet?

Ook zag ik in een YouTube dat een PSU modder zijn schroevendraaier met plakband had omhuld, om extra veilig te zijn. Mogelijk ook een goed idee?

Excuus voor dit lange epistol.

BF3/4: BlackNinjaKapow PSN: SirDexterMorgan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan99jl
-The_Mask- schreef op zondag 14 februari 2016 @ 14:11:
[...]

Wat heb je ongeveer in gedachte?

Overigens is het goedkoper om gewoon even door te sparen en direct de juiste onderdelen te kopen dan eerst onderdelen te kopen welke eigenlijk niet voldoen en die dan over enkele maanden weer te vervangen. Dat kost namelijk alleen maar extra geld, niet slim als je toch al niet heel veel geld beschikbaar hebt.
Ik dacht al dat iemand zoiets ging zeggen maar dat is gwn misschien stom van mij en van fouten kun leren zeggen mijn ouders altijd en de meeste producten zijn ook gewoon Nieuw van V&A

Ik weet nog steeds niet hoeveel watt ik nodig heb. Ik kan een Corsair RM450 van een vriend overkopen, maar is dat wel genoeg?

[ Voor 3% gewijzigd door Christiaan99jl op 14-02-2016 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Christiaan99jl schreef op zondag 14 februari 2016 @ 15:52:
[...]

Ik dacht al dat iemand zoiets ging zeggen maar dat is gwn misschien stom van mij en van fouten kun leren zeggen mijn ouders altijd en de meeste producten zijn ook gewoon Nieuw van V&A

Ik weet nog steeds niet hoeveel watt ik nodig heb. Ik kan een Corsair RM450 van een vriend overkopen, maar is dat wel genoeg?
Met een goede 450W voeding heb je waarschijnlijk wel genoeg ja, zo'n voeding moet zo goed als elke high-end single GPU videokaart wel aan kunnen. Zijn maar enkele uitzonderingen welke niet verstandig zijn, zoals een MSI Gaming R9 390X welke zo'n 100W meer neemt als andere R9 390X kaarten. Maar andere R9 390X kaarten met een normaal verbruik, Fury, Fury X, GTX 980 of GTX 980 Ti is dan weer geen probleem. Zolang het verbruik maar niet ver afwijkt van de reference versie van de kaart.

Wat betreft de Corsair RM450 het is een beetje afhankelijk van de prijs waarvoor je hem kunt overnemen. Corsair had de RM450 namelijk een prijskaartje meegegeven van een high-end voeding, maar dat was het zeker niet. De voeding was dus vaak veel te duur.

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/?ProduktID=348560&deliveryCountry=NL

In de prijsgrafiek hier van de RM450 kun je zien dat de minimale prijs vaak rond de 80 euro zat en soms zelfs rond de 100 euro. Alleen in december 2013 zat die net boven de 50 euro wat wel een goede prijs was. Als je hem voor 50 euro kunt overnemen met garantie dan is dat nog steeds een aardige prijs, maar 70 euro is bijvoorbeeld veel te veel.

De kwaliteit en prestaties is redelijk vergelijkbaar met de pricewatch: Super Flower Golden Green HX 450 watt en die is vanaf 60 euro nieuw met 5 jaar garantie. De Corsair heeft dan wel als voordeel dat die volledig modulair is met zwarte kabels.

Overigens maakt de pricewatch: Corsair CX450M naar het schijn gebruik van hetzelfde platform als de RM450 waardoor de prestaties en kwaliteit ook wel eens dicht in de buurt kunnen zitten. Maar de eerste reviews moeten nog verschijnen, dus met zekerheid is dit niet te zeggen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
speedyjules07 schreef op zondag 14 februari 2016 @ 14:54:

Ik zat te twijfelen om een nieuwe PSU te bestellen of de fan van deze te vervangen. De voeding is dus al relatief oud. Is het te adviseren om een nieuwe voeding te kopen of heeft het nog zin om te proberen de fan te vervangen? Ik blijf de huidige systeem configuratie gebruiken, heb niet meer vermogen nodig in de toekomst.
Tja 5 jaar is al weer een paar jaartjes voor zo'n voeding. Nogmaals 5 jaar met een nieuwe fan erin lijkt mij sowieso niet echt realistisch.

Na twee of drie jaartjes kun je de voeding sowieso beter vervangen en bij een upgrade naar een ander CPU, mobo en geheugensetje ook.

Wat betreft de drie fans, dat zijn allemaal echte casefans is te zien aan de dunne bladen. Een fan met meer statische druk welke de lucht beter door de voeding heen krijgt is handiger, dat zijn fans met grotere bladen. De Yate Loon zit er wat tussen in die is niet puur gericht op airflow maar ook niet puur op statische druk.

Beste is trouwens om gewoon dezelfde fan er weer in te zetten, dan weet je zeker dat je de juiste specificaties hebt. Je moet namelijk er ook nog op letten dat de start spanning van de fan vergelijkbaar is. Als de voeding namelijk minimaal 4V aan de fan geeft, maar de vervangende fan pas begint te draaien bij 5 of 6V dan staat de fan dus stil bij lichte belasting en wordt de voeding erg warm, niet handig.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan99jl
Wat betreft de Corsair RM450 het is een beetje afhankelijk van de prijs waarvoor je hem kunt overnemen. Corsair had de RM450 namelijk een prijskaartje meegegeven van een high-end voeding, maar dat was het zeker niet. De voeding was dus vaak veel te duur.

Ik kan de Corsair RM450 krijgen voor €40

[ Voor 16% gewijzigd door Christiaan99jl op 14-02-2016 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan99jl
-The_Mask- schreef op zondag 14 februari 2016 @ 16:30:
[...]

Ik kan de Corsair RM450 krijgen voor €40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Mooie prijs in zo'n geval.

Met garantie en alle kabels trouwens?

[ Voor 45% gewijzigd door -The_Mask- op 14-02-2016 21:35 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan99jl
Doen?

Ja met alles kabels en doos garantie moet ik nog effe navragen

[ Voor 86% gewijzigd door Christiaan99jl op 14-02-2016 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan99jl
Dus de 450 watt is wel genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Afhankelijk van de videokaart zoals ik hierboven al zei. 99% van de videokaarten kunnen prima, 1% wordt hem alleen niet.

[ Voor 5% gewijzigd door -The_Mask- op 14-02-2016 21:50 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan99jl
Dus ook met overclocken tot ong. 4.5 Ghz en bijvoorbeeld een R9 280X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan99jl
Oke Thanks. Sorry voor de vele vragen maar ik zou niet willen dat mijn pc zo ontploft ofzo haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:07

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Ik heb ook even wat advies nodig.... ;)

Ik overweeg om een nieuwe zwaardere videokaart te halen maar zit nu even met de aansluitingen van mijn voeding.

Dat betreft een Coolermaster Silent pro Gold 800w.

Bij de voeding zaten 3 PEG kabels met 6+8 pins, 2 ervan zijn plat en de derde rond en gesleeved. Deze laatste gebruik ik nu op mijn Saphhire R9 290 en dat werkt allemaal prima natuurlijk.

Maar voor een zwaardere nieuwe kaart, bijvoorbeeld een R9 Fury heb ik 2x 8 pins nodig. Ik begrijp dat een 8+6 pins eventueel ook zou kunnen werken, maar dat wil ik uiteraard liever zeker weten.
Of kan ik in een 2e connector op de voeding dan een 2e kabel (een platte dus) aansluiten en dan van beide kabels alleen de 8 pins in de kaart steken en de 6 pins ernaast laten bungelen?

Of moet ik op zoek naar een 8+8 pins kabel die dan geschikt is voor deze voeding? Of als laatste optie, meteen dan ook maar een nieuwe voeding omdat deze toch ook al zo'n 4 jaar oud is?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

-The_Mask- schreef op maandag 15 februari 2016 @ 14:14:
Gewoon twee kabels gebruiken en de 6 pins laten bungelen. :p
Thanks :) Geeft natuurlijk wel een extra kabel om weg te werken, maar als dat de beste oplossing is doen we dat gewoon natuurlijk.

De voeding zou nog wel even mee moeten kunnen denk je?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Je voeding wordt ook beschouwd als een prima voeding, zie: http://www.hardwareheaven...0w-power-supply-review/7/
Deze voeding moet de 7+ jaar toch wel gaan halen mag ik hopen.

Inderdaad gewoon de 6pins ernaast laten bungelen, alle connectors zijn immers optioneel.. In theorie kan het zelfs beter zijn omdat er minder stroom door één PEG kabel loopt, dus ze worden wat minder warm :P Alleen is het qua kabel management wat minder mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Ja, ik weet dat het een prima voeding is, ook ik lees reviews vóór aanschaf.... :P

En 5 jaar garantie waarvan ik er nu al dus pakweg 4 jaar op heb zitten en een voeding vervang ik zelf liever preventief voordat het ding kuren gaat vertonen en misschien je hele pc sloopt.

Maar misschien kan ik er inderdaad nog rustig 2 á 3 jaar mee doen en pas vervangen bij een volgende pc upgrade.

Ik denk dat ik dan maar gewoon beide platte kabels ga gebruiken, dat valt al met al wellicht net even beter weg te werken.

Dank voor de reacties!

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumni
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-10-2024
Hi allen, al veel interessante informatie uit dit topic gehaald en veel geleerd over voedingen. Dank daarvoor.

Nu heb ik zelf ook een vraag. Ik overweeg een nieuw systeem in elkaar te klussen waarbij ik wat oude, nog bruikbare elementen wil hergebruiken. Het lijkt me mooi om op deze manier een besparing te doen die ik kan herinvesteren in een videokaart. Concreet is dat bedrag al het verschil tussen een r9 r390x en de duurdere gtx 980, een aardige verbetering.

In de basis denk ik als nieuwe onderdelen aan:
  • cpu: i5 6400
  • ram: 16gb ddr4 geheugen
  • gpu: categorie r9 390x - gtx 980
No brainers om her te gebruiken zijn mij oude case, hdd en ssd.
Maar daarnaast heb ik ook een voeding uit 2009, de coolermaster real power m620. (pricewatch: Cooler Master Real Power M620) Ik begrijp dat voedingen een bepaalde levensduur hebben, maar volgens mij is dit gewoon een meer dan prima voeding met een flink vermogen. Zou ik deze kunnen hergebruiken of breng ik zo teveel risico's naar mijn nieuwe systeem? Zijn er metingen of checks die ik kan doen om de kwaliteit van de voeding op dit moment in kaart te brengen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
De Real Power was kwalitatief niet erg goed, die moet nu na 6-7 jaar echt vervangen worden.
Je kunt uiteraard de voeding open maken en dingen controleren (condensators, solderingen, ventilator), maar als het er nu goed uitziet betekent dat niet dat het over een maand nog zo is.
Wil je echt weten of hij nog goed is heb je heel dure apparatuur nodig, is de moeite niet waard.

PS: de 980 is niet (veel) beter dan de 390X, wel fors duurder.
http://www.techpowerup.co...hire/R9_390_Nitro/23.html

• StevePC
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12-09 20:00
Dit is mijn voeding: pricewatch: Thermaltake Berlin 630W
Ik vraag mij af of dit een goede voeding is, en dan waarom wel en waarom niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Lumni schreef op woensdag 17 februari 2016 @ 16:34:
In de basis denk ik als nieuwe onderdelen aan:
  • cpu: i5 6400
  • ram: 16gb ddr4 geheugen
  • gpu: categorie r9 390x - gtx 980
No brainers om her te gebruiken zijn mij oude case, hdd en ssd.
Maar daarnaast heb ik ook een voeding uit 2009, de coolermaster real power m620. (pricewatch: Cooler Master Real Power M620) Ik begrijp dat voedingen een bepaalde levensduur hebben, maar volgens mij is dit gewoon een meer dan prima voeding met een flink vermogen. Zou ik deze kunnen hergebruiken of breng ik zo teveel risico's naar mijn nieuwe systeem? Zijn er metingen of checks die ik kan doen om de kwaliteit van de voeding op dit moment in kaart te brengen?
Ik neem aan dat deze PC wel weer een aantal jaar moet draaien, sowieso een stuk of 5 jaar lijkt mij. Nog eens 5 jaar voor die voeding lijkt mij een beetje veel te worden, enkele jaartjes erbij moet misschien wel lukken maar 5 jaar of meer zou ik niet doen.

Overigens mist bij deze voeding ook de ondersteuning voor de C6 en C7 power states, dus je doet er slim aan dit uit te schakelen in UEFI zodat je geen vastlopers krijgt tijdens deze slaapstand.
StevePC schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 07:55:
Dit is mijn voeding: pricewatch: Thermaltake Berlin 630W
Ik vraag mij af of dit een goede voeding is, en dan waarom wel en waarom niet.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 209,95€ 209,95
1MSI B150M PRO-VDH€ 71,95€ 71,95
1MSI R9 380 Gaming 2GB€ 203,95€ 203,95
1WD Blue WD10JPVX, 1TB€ 59,95€ 59,95
1Cooler Master N200 Closed€ 39,95€ 39,95
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 37,95€ 37,95
1Thermaltake Berlin 630W€ 61,-€ 61,-
1Sandisk SSD Plus 120GB€ 44,99€ 44,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 729,69

Dat is de PC waarin de voeding gebruikt wordt?

Dan is die voeding niet echt goed voor die PC. De PC zelf neemt niet meer dan 300W, voor minder had je al een betere voeding gehad, Cooler Master G450M, Antec VPF 450W, Corsair CX450M. De Thermaltake Berlin is voor niemand echt interessant, als je een voeding van meer dan 600W nodig hebt heb je een echte high-end PC met waarschijnlijk meer dan één videokaart. Als je zo'n high-end PC hebt kun je ook vast wel een goede voeding betalen. Thermaltake Berlin 630W kenmerkt zich dan ook vooral om zijn matige prestaties, matige kwaliteit, niet echt mooi uiterlijk en gemaakt voor een niet bestaande doelgroep. PC lijkt gewoon voor niemand een interessante keuze te zijn.

AMD Nieuwsdiscussie

• Lumni
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-10-2024
Mitsumark en -The_Mask-, bedankt voor de antwoorden. Ik zal op zoek gaan naar een nieuwe voeding mocht ik overgaan tot het samenstellen van dit systeem.

• StevePC
-The_Mask- schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 13:30:
[...]

Ik neem aan dat deze PC wel weer een aantal jaar moet draaien, sowieso een stuk of 5 jaar lijkt mij. Nog eens 5 jaar voor die voeding lijkt mij een beetje veel te worden, enkele jaartjes erbij moet misschien wel lukken maar 5 jaar of meer zou ik niet doen.

Overigens mist bij deze voeding ook de ondersteuning voor de C6 en C7 power states, dus je doet er slim aan dit uit te schakelen in UEFI zodat je geen vastlopers krijgt tijdens deze slaapstand.

[...]

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 209,95€ 209,95
1MSI B150M PRO-VDH€ 71,95€ 71,95
1MSI R9 380 Gaming 2GB€ 203,95€ 203,95
1WD Blue WD10JPVX, 1TB€ 59,95€ 59,95
1Cooler Master N200 Closed€ 39,95€ 39,95
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 37,95€ 37,95
1Thermaltake Berlin 630W€ 61,-€ 61,-
1Sandisk SSD Plus 120GB€ 44,99€ 44,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 729,69

Dat is de PC waarin de voeding gebruikt wordt?

Dan is die voeding niet echt goed voor die PC. De PC zelf neemt niet meer dan 300W, voor minder had je al een betere voeding gehad, Cooler Master G450M, Antec VPF 450W, Corsair CX450M. De Thermaltake Berlin is voor niemand echt interessant, als je een voeding van meer dan 600W nodig hebt heb je een echte high-end PC met waarschijnlijk meer dan één videokaart. Als je zo'n high-end PC hebt kun je ook vast wel een goede voeding betalen. Thermaltake Berlin 630W kenmerkt zich dan ook vooral om zijn matige prestaties, matige kwaliteit, niet echt mooi uiterlijk en gemaakt voor een niet bestaande doelgroep. PC lijkt gewoon voor niemand een interessante keuze te zijn.
En als je looks niet interessant vind en je hem voor de prijs van een Cooler Master g450M kan krijgen, is die dan interessant?

• -The_Mask-
  • Niet online
StevePC schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 20:42:
[...]

En als je looks niet interessant vind en je hem voor de prijs van een Cooler Master g450M kan krijgen, is die dan interessant?
Nee, de Cooler Master is de betere voeding.

AMD Nieuwsdiscussie

• StevePC
Maar het is niet zo dat de voeding schadelijk word voor de pc, hoop ik?

• StevePC
En wat is ongeveer de juiste tijd om je voeding te vervangen? Heb de computer gekocht in december.

• -The_Mask-
  • Niet online
StevePC schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 21:02:
[...]

En wat is ongeveer de juiste tijd om je voeding te vervangen? Heb de computer gekocht in december.
Moeilijk te zeggen echt veel reviews zijn er van de voeding niet verschenen en er zijn twee verschillende versies, één wordt gemaakt door Sirtec en de andere door HEC. Zou dan zeggen na iets van 5 jaar of eerder als je de rest ook vervangt.

AMD Nieuwsdiscussie

• WapperT
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-07 16:23
Hallo tweakers, graag jullie advies. Ik heb nu 2 videokaarten die ik in CF wil zetten in mijn upgrade, maar twijfel welke wattage PSU ik moet nemen. Dit is de lijst:
- Gigabit socket 775 mobo met Xeon 5450 CPU (via adapter 771 -> 775)
- 4x2 DDR2
- 2 x AMD HD 7970 Royal Ace in CF
- SSD en 1 of 2 HDDs
- keyboard, muis, etc (geen echt belastende peripherals verder)

Heb op deze online power supply calculator een en ander ingevoerd en krijg er 736 Wattage advies uit terug. Beetje vreemd cijfer, maar denk er over een gold of platinum 850/860W exemplaar te halen. Is dat voldoende of moet ik voor een hogere wattage gaan?

• mitsumark
Zolang je niet overklokt en stresstests gaat draaien is een goede 650W genoeg, anders 750/850W pakken.
Of dit gold of platinum is maakt niet uit, ik denk dat gold op het moment de sweet spot is.

• -The_Mask-
  • Niet online
WapperT schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 22:15:
Dat moederbord is ook geschikt? Dus minimaal twee PCI Express sloten met elk 8 lanes? Anders wordt CrossFire geen succes.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WapperT
-The_Mask- schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 23:15:
[...]

Dat moederbord is ook geschikt? Dus minimaal twee PCI Express sloten met elk 8 lanes? Anders wordt CrossFire geen succes.
Volgens de specs van mijn Gigabit bord is hij CF ready. [url]http://http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=2841#ov[/url] Ik lees 16 en 8 lanes ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WapperT
mitsumark schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 22:49:
Zolang je niet overklokt en stresstests gaat draaien is een goede 650W genoeg, anders 750/850W pakken.
Of dit gold of platinum is maakt niet uit, ik denk dat gold op het moment de sweet spot is.
Ok bedankt, ik ga voor een 850W gold. Verwacht in de toekomst nog wel wat schijven er bij te plaatsen eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WapperT schreef op donderdag 18 februari 2016 @ 22:15:
Hallo tweakers, graag jullie advies. Ik heb nu 2 videokaarten die ik in CF wil zetten in mijn upgrade, maar twijfel welke wattage PSU ik moet nemen. Dit is de lijst:
- 4x2 DDR2
- 2 x AMD HD 7970 Royal Ace in CF
- SSD en 1 of 2 HDDs
- keyboard, muis, etc (geen echt belastende peripherals verder)

Heb op deze online power supply calculator een en ander ingevoerd en krijg er 736 Wattage advies uit terug. Beetje vreemd cijfer, maar denk er over een gold of platinum 850/860W exemplaar te halen. Is dat voldoende of moet ik voor een hogere wattage gaan?
Ga je ermee minen? Voor alle overige taken is die CPU zelfs bij 1 HD 7970 al een dikke bottleneck.
WapperT schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 07:45:
[...]

Ok bedankt, ik ga voor een 850W gold. Verwacht in de toekomst nog wel wat schijven er bij te plaatsen eigenlijk.
Dan is 750 watt ruim voldoende, zelfs met 10 harde schijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
WapperT schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 07:39:
[...]

Volgens de specs van mijn Gigabit bord is hij CF ready. [url]http://http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=2841#ov[/url] Ik lees 16 en 8 lanes ergens.
CrossFire ready zegt niet zoveel, bij moederborden welke echt niet geschikt zijn voor twee redelijke videokaarten in CrossFire wordt het ook vaak genoeg vermeldt. Maar dit moederbord kan inderdaad de 16 PCI Express 2.0 lanes van het chipset verdelen in twee maal acht voor beide PCI Express x16 sloten, wat het moederbord dus geschikt maakt.
WapperT schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 07:45:
[...]
Kijk liever naar de kwaliteit en de prestaties van de voeding, een 80PLUS Gold certificaatje verteld je echt helemaal niks over hoe goed of slecht een voeding is.

pricewatch: Corsair RM750x is iig een goede high-end voeding, met uitstekende prestaties en van uitstekende kwaliteit, zo'n voeding moet wel meer dan 10 jaar meekunnen en komt zelfs met 7 jaar garantie.

Waarom zet je er trouwens een tweede videokaart bij? Als het een game PC is, dan gaat de CPU grote moeite hebben om de videokaarten bij te benen en veel games.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WapperT
Verwijderd schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 08:23:
[...]

Ga je ermee minen? Voor alle overige taken is die CPU zelfs bij 1 HD 7970 al een dikke bottleneck.

[...]

Dan is 750 watt ruim voldoende, zelfs met 10 harde schijven.
Mining? Nou nee. Het is een inmiddels gedateerde gaming rig, zo'n 8 jaar oude build. Heeft me nooit in de steek gelaten. Maar ben kennelijk een rare kwiebus want draai zelfs naar tevredenheid tot heden Vista erop. Alleen een SSD en een 7970 erin geplaatst ter vervanging / versnelling.

Momenteel wil ik wel een nieuwe CF ready mobo, een i5 en frisser geheugen. Echter momenteel leg ik budget prios even op andere zaken. Ik denk met een CPU upgrade, verse Win10 install en verdubbeling geheugen dat ik de levensduur nog wat rek. En deels alvast investeer in een nieuwe voeding, en voor een goede prijs een nog verzegelde tweede 7970 kon aanschaffen. Die ik wil meenemen naar een nieuwe build.

Dank voor het advies m.b.t. de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WapperT schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 21:52:
[...]

Mining? Nou nee. Het is een inmiddels gedateerde gaming rig, zo'n 8 jaar oude build. Heeft me nooit in de steek gelaten. Maar ben kennelijk een rare kwiebus want draai zelfs naar tevredenheid tot heden Vista erop. Alleen een SSD en een 7970 erin geplaatst ter vervanging / versnelling.

Momenteel wil ik wel een nieuwe CF ready mobo, een i5 en frisser geheugen. Echter momenteel leg ik budget prios even op andere zaken. Ik denk met een CPU upgrade, verse Win10 install en verdubbeling geheugen dat ik de levensduur nog wat rek. En deels alvast investeer in een nieuwe voeding, en voor een goede prijs een nog verzegelde tweede 7970 kon aanschaffen. Die ik wil meenemen naar een nieuwe build.

Dank voor het advies m.b.t. de voeding.
Ja als je later de rest gaat upgraden dan is het te begrijpen natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WapperT
-The_Mask- schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 10:34:
[...]

CrossFire ready zegt niet zoveel, bij moederborden welke echt niet geschikt zijn voor twee redelijke videokaarten in CrossFire wordt het ook vaak genoeg vermeldt. Maar dit moederbord kan inderdaad de 16 PCI Express 2.0 lanes van het chipset verdelen in twee maal acht voor beide PCI Express x16 sloten, wat het moederbord dus geschikt maakt.

[...]

Kijk liever naar de kwaliteit en de prestaties van de voeding, een 80PLUS Gold certificaatje verteld je echt helemaal niks over hoe goed of slecht een voeding is.

pricewatch: Corsair RM750x is iig een goede high-end voeding, met uitstekende prestaties en van uitstekende kwaliteit, zo'n voeding moet wel meer dan 10 jaar meekunnen en komt zelfs met 7 jaar garantie.

Waarom zet je er trouwens een tweede videokaart bij? Als het een game PC is, dan gaat de CPU grote moeite hebben om de videokaarten bij te benen en veel games.
Ik wil naar een 3440x1440 scherm overstappen om op te gamen, ergens later dit jaar. Voornamelijk RTS. En daar heb ik een deftiger kaart voor nodig, maar geen zin of geld op dit moment om mijn nog prima 7970 voor weg te doen. Dus voor fijne prijs een tweede exemplaar geregeld, dat scheelt vast al wat.

In mijn reactie op JVRadeon heb ik zojuist beschreven wat mijn upgradebedoelingen zijn.

Bedankt voor de voeding suggestie, zeker een goede idd. Staat bij deze op de shortlist!
Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.