Mijn systeem:
i5-3570K
GTX970
2x 4GB DDR3
256GB SSD
3TB HDD
2TB HDD
Corsair CX600 voeding (zo'n 5 jaar oud)
Gisteren is de fan van mijn CX600 voeding in eens ontzettend veel geluid gaan maken, alsof deze aan loopt.
Ik zat te twijfelen om een nieuwe PSU te bestellen of de fan van deze te vervangen. De voeding is dus al relatief oud. Is het te adviseren om een nieuwe voeding te kopen of heeft het nog zin om te proberen de fan te vervangen? Ik blijf de huidige systeem configuratie gebruiken, heb niet meer vermogen nodig in de toekomst.
Ik kan niet solderen, maar heb hier en daar wat topics gevonden dat het op zich niet moeilijk hoeft te zijn de fan te vervangen. Ik kan bijvoorbeeld een 3 pin naar 2 pin fan adapter kopen en daar een nieuwe 3 pin fan op aan sluiten.
Heeft men tips voor een eventuele goede vervanger van de Corsair CX600 fan?
Ik heb zelf zitten zoeken, de originele YateLoon fan doet: Max 1650 RPM, 70.5 CFM en max 33 dB.
Van de 3pin fans die ik kan vinden met soortgelijke specs, heb ik deze 3 gevonden:
pricewatch: Aerocool Shark Fan Black Edition, 120mm
800RPM min / 1500RPM max, 82,40 CFM, 26,5dB
pricewatch: be quiet! Pure Wings 2, 120mm
15000RPM, 51,21 CFM, 19,2 dB (CFM wat lager, maar mogelijk wel toereikend?).
pricewatch: Scythe Slip Stream 1200rpm, 120mm
1200RPM, 68,28 CFM, 24 dB
Tenslotte nog een issue wat betreft veilig met electriciteit werken

Ik ben niet bepaald electrotechnisch onderlegd, het enige wat ik wel zie in diverse guides dat het alleen een kwestie is van (uiteraard) de voeding los koppelen van het systeem, de kap er af halen, de huidige fan losschroeven, nieuwe fan plaatsen samen met de plastic cover, adapter er tussen en aansluiten op de 2 pin connector. Zolang ik met de schroevendraaier (of mijn handen) niet in de buurt kom van de condensatoren en alleen bij de 2 pin connector in de buurt kom, moet het geen probleem zijn toch? Als extra maatregel mogelijk ook goed om de aan/uit knop een aantal keer in te drukken wanneer de voeding is losgekoppeld van het stroomnet?
Ook zag ik in een YouTube dat een PSU modder zijn schroevendraaier met plakband had omhuld, om extra veilig te zijn. Mogelijk ook een goed idee?
Excuus voor dit lange epistol.