opa_paul schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 18:32:
[...]
Ik heb je openingspost eens gelezen. Interessant verhaal. Leerzaam.
Nu zit ik nog steeds na te denken over een mooie sub voor mijn collectie, maar er is me 1 ding niet helemaal duidelijk eerlijk gezegd.
Als ik de sub nou wil gebruiken voor muziek en voor film, welke aansluiting moet ik dan kiezen. Ervan uitgaand dat mijn Marantz een LFE aansluiting heeft en de sub op Low level, high level en op LFE ingesteld kan worden? Want als de sub op LFE aangesloten wordt dan wordt de cross-over dus geregeld door de receiver en gebruikt als 0.1 kanaal in de 5.1. Maar als ik nou muziek en film wil?
Ik wil namelijk dat de receiver de cross-over regelt voor film EN muziek, toch?
Verder vind ik het maar beangstigend om zo een sub aan te schaffen met alle instellingen en mogelijkheden die er beschikbaar zijn. Plaatsing is dus zeer belangrijk... Oké, maar ik heb maar drie plekken waar ik 'm zou willen neerzetten. Naast het tv meubel links, rechts of in de hoek van de kamer schuin tegenover de tv. Dus ik heb helemaal geen mogelijkheid om dit perfect te tunen. Mijn vrouw zou de sub het liefst niet zien staan denk ik, dus ik zal me moeten aanpassen aan de plaats die zij voor ogen heeft! Snap je mijn dilemma? Ik wil graag een upgrade, maar als ik de sub dan niet goed kan afstellen dan is het wel zonde toch?
Daarbij kon ik niets vinden over kabels. Maakt het uit welke RCA kabel dat je gebruikt? Of werkt elke simpele RCA kabel van een paar meter?
Bedankt voor je openingspost.
Inderdaad wat Goofy1978 zegt. Over de kabel ben ik niet 100% zeker. Ik heb zelf eens een RCA/subwoofer kabel gehad welke een lage zoemtoon veroorzaakte. Dezelfde opstelling, maar met een andere kabel had dat probleem niet. Dus ik denk wel dat veel kabels prima geschikt zijn, maar soms heb je de pech dat een kabel het niet is. Ik vermoed zelf dat het met afscherming te maken heeft.
Ik ben er inderdaad achter gekomen dat de start post (hoewel uitgebreid) niet overal even duidelijk is en het onderdeel plaatsing ontbreekt nog helemaal. Dat gaat tzt helemaal goed komen.
Even wat aanvullende informatie:
- De beste aansluitmethode is eigenlijk afhankelijk van wat er mogelijk is. In veruit de meeste gevallen gebruik je de LFE aansluiting. Alle home theater receivers zijn ermee uitgerust en het is het meest eenvoudig af te stellen.
- Als er geen LFE mogelijk is, dan kies je voor Low level of High level. High level is vanuit de receiver altijd mogelijk, maar niet elke subwoofer heeft deze aansluiting. Low level is niet altijd mogelijk vanuit de receiver, maar veel subwoofers hebben deze aansluiting wel.
- Je hebt puristen die een bepaalde voorkeur zullen hebben, bijvoorbeeld high-level enkel voor muziek en LFE enkel voor film, maar voor de meerderheid is LFE voor beiden gewoon goed.
Plaatsing is inderdaad zeer belangrijk. Zie de specificaties als een soort potentie van de subwoofer, welke je alleen bij een (vrij) goede plaatsing kunt waarmaken. Een slecht presterende sub kan nooit zo geplaatst worden dat die goed klinkt. Een goed presterende sub zal bijna altijd beter klinken dan een slecht presterende sub, maar komt enkel volledig tot zijn recht bij perfecte plaatsing. De beperkingen qua plaatsing gelden ten slotte voor alle subs, ongeacht de kwaliteit. Je kunt dan beter een sub hebben die ook onder niet optimale omstandigheden nog aardig presteert.
Er bestaat software om de optimale plaatsing van subwoofers in jouw kamer te berekenen, maar de meest eenvoudige manier is om de subwoofer op de luisterpositie te zetten (ja, gewoon op de bank) en dan rond te kruipen door de ruimte om te luisteren waar de lage tonen het meest aanwezig/best klinken. Dat is dan de beste plaats. Als je slechts enkele mogelijkheden hebt, kies je de beste van die mogelijkheden. Je zal overigens versteld staan van de verschillen in output als je door de kamer kruipt. Die verschillen worden veroorzaakt door de zogenaamde staande golven.
Veel, zoniet alle receivers hebben software aan boord die door metingen via een meegeleverde meetmicrofoon kan bepalen wat de beste afstelling is voor subwoofer en speakers, en stemt het geheel op elkaar en op de ruimte af. Verwacht geen wonderen (staande golven los je er maar beperkt mee op), maar voor de doorsnee consument zal het allemaal prima zijn.
Hou er ook rekening mee dat je met een enkele subwoofer nooit een perfect resultaat kunt krijgen voor alle luisterposities, laat staan voor de hele kamer. Ook dit hoeft niet problematisch te zijn, maar het is slechts een waarschuwing, voor als je er achter komt dat je op de bank prima geluid hebt, maar dat je bij de eettafel het idee hebt dat de buren een hardcore feestje aan houden zijn.
Ik heb mijn subwoofer rechts naast de bank staan, dus eigenlijk ook schuin tegenover de televisie (tegen tegenover staande muur). Binnenkort komt hier een tweede subwoofer bij, welke zeer waarschijnlijk aan de andere kant van de bank komt te staan.