Het Grote Subwoofer Topic

Pagina: 1 ... 6 ... 39 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 62 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Amdwarrior schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 21:55:
Subwoofer cabinet van spanplaat? Zonde van je 600 Euro vind ik persoonlijk ik had ook zo 5.1 setje ooit geluisterd bij een kennis leek maar op overdosis gebonk
Niet gewoon lopen rommelen met een te hoog sub volume ? Hij klinkt voor mijn gevoel lekker warm, je hoort m niet eens maar voelt het.

Thx wel of niet, sla gewoon een bedrag stuk op wat ik hebben wil, en met 600 euro kwam ik redelijk goed weg voor dat setje.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/C1gEFbxXUAAG1ih.jpg:large

Zo, even een pauze. :+ Wat een werk man. Alleen nog draden trekken, alles met gootjes afwerken, aansluiten en spelen maar. :>

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2017 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dr. Horrible schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 21:20:
Ik ben op zoek naar vergelijkingen tussen de BK XXLS-400 en de BK P12-300SB. Qua specs liggen ze erg dicht bij elkaar en ben daardoor dus op zoek naar iets van een review of gebruikerservaringen die het verschil iets uit de doeken kunnen doen. Iemand zoiets toevallig langs zien komen?
Volgens mij ontlopen die twee elkaar niet zoveel. Wat ik heb begrepen is dat de P12-300 feitelijk de xxls400 is, maar dan met een iets "zwakkere" versterker (300w tov 400w). Verder is het uiterlijk net even anders/moderner (vierkante pootjes ipv ronde, net wat strakkere hoeken). Je zou BK eens een mail kunnen sturen, maar ik denk dat ze het zelf ook als twee-eiige tweelingbroertjes zien.
Verwijderd schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 10:51:

[afbeelding]

Zo, even een pauze. :+ Wat een werk man. Alleen nog draden trekken, alles met gootjes afwerken, aansluiten en spelen maar. :>
Gefeliciteerd met de aankoop, ziet er strak uit. Hoewel het misschien beter in Post hier foto's en specs van je home cinema! Deel 49 past ;) Waar staat de sub nou eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zat te kijken om m'n Jamo 426 5.0 set uit te breiden met een sub, een gangbare combinatie lijkt met een Jamo 210 of 260 te zijn. Oude modellen. Als we kijken naar een nieuwere uitvoering (hoeft niet perse Jamo te zijn), waar moet ik dan aan denken? Gebruik is puur films. Prijsklasse moet in verhouding staan tot de 426 set. Laten we zeggen 200 euro, zoiets. Versterker is een Onkyo NR414.

Alle hulp is welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 07:56
Ik zou persoonlijk de 210 laten vallen, die valt toch eerder in de categorie bonkdoos en is er weinig gecontroleerd laag. Die 260 is al een stuk beter (heb hem zelf ook gehad) alleen vond ik die heel lastig te integreren in mijn situatie (met jamo's s608's). Het was of te zacht of te hard en finesse ontbrak. Als je mogelijkheid hebt kijk dan voor een svs pb1000 of een bk xls200/400. Je kan ook kijken voor een tweedehands sub die nog een nette staat is.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op marktplaats staat nu een BK P12-300 te koop. Die zit mooi tussen de xls200 en xxls400 in (dichter bij de 400). Er staat ook nog een BK Minotaur, maar die is wellicht wat te klein, ook is de €190,- die ervoor gevraagd wordt, is wel erg veel. Nieuw kostte die destijds volgens mij £150,- (wat nu zo'n €175,- is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik blijf toch stoeien met de plaatsing van m'n SVS SB-1000. Ding klinkt top, maar als ik helemaal loop naar waar m'n TV hangt dreunt ie keihard, terwijl ie op de bank nu "netjes" klinkt. Is er iets wat ik kan doen om die geluidsgolven te verbeteren?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavi86
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-09 22:19
Edit: verkeerd topic

[ Voor 90% gewijzigd door Mavi86 op 11-01-2017 22:29 ]

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
DennusB schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 21:17:
Ik blijf toch stoeien met de plaatsing van m'n SVS SB-1000. Ding klinkt top, maar als ik helemaal loop naar waar m'n TV hangt dreunt ie keihard, terwijl ie op de bank nu "netjes" klinkt. Is er iets wat ik kan doen om die geluidsgolven te verbeteren?
Jep... Subwoofer verplaatsen... Google maar maar eens op subwoofer crawl.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
renzo4000 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 22:21:
[...]

Jep... Subwoofer verplaatsen... Google maar maar eens op subwoofer crawl.
Ja dat heb ik dus al gedaan, alle mogelijke plekken gehad. Maar waar ik hem ook zet, dat gedreun rond het stuk bij m'n tv blijft....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Da's heel lastig, staande golven. Bekent toch vaak een verandering vd ruimte al dan net icm basstraps oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
renzo4000 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 22:38:
Da's heel lastig, staande golven. Bekent toch vaak een verandering vd ruimte al dan net icm basstraps oid
Dat dacht ik al... lekker dan :( Kan een vloerkleed ook nog helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Don't know, het zal in ieder geval de nagalm weghalen van het geluidsbeeld en "droger" gaan klinken. Kwestie van een kleedje halen en uitproberen lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DennusB schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 22:35:
[...]

Ja dat heb ik dus al gedaan, alle mogelijke plekken gehad. Maar waar ik hem ook zet, dat gedreun rond het stuk bij m'n tv blijft....
Dat is ook onvermijdelijk dacht ik. Dicht bij een muur is er altijd overlap van pieken in de geluidsgolf, dus altijd een staande golf. Wat wel kan is dat door verplaatsen van de subwoofer het geluid op de luisterpositie ook luider wordt, waardoor de subwoofer dus minder hard hoeft en daarmee ook de piek bij de tv minder extreem zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
LA-384 schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 12:18:
[...]

Dat is ook onvermijdelijk dacht ik. Dicht bij een muur is er altijd overlap van pieken in de geluidsgolf, dus altijd een staande golf. Wat wel kan is dat door verplaatsen van de subwoofer het geluid op de luisterpositie ook luider wordt, waardoor de subwoofer dus minder hard hoeft en daarmee ook de piek bij de tv minder extreem zal zijn.
Ik ga er nog wel eens mee schuiven en stoeien, haha. Thanks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fuff
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Damn, wat kan een subwoofer veel toevoegen aan het geluid zeg :o Ik dacht dat het al wel aardig goed klonk.

SVS SB-1000 zaterdagavond besteld, zondag binnen (gisteren). Dat had ik eerder moeten doen. Had al eerder in de winkel wat subwoofers beluisterd (niet altijd met dezelfde front speakers) en was al wel onder de indruk van SB-1000, maar nu, enige tijd later, weet ik weer waarom ik zo onder de indruk was!

Zo ontzettend correct, scherp en subtiel. Hiervoor had ik nog een Logitech Z2300 setje uit 2009/2010 ofzo, dat was echt een en al gebrom en geboink. Dit, dit is fantastisch.

Zo ging het ongeveer gisteren:
Sub aangesloten en wel: muziekje aan: potverdrie, doet hij het nou niet? Paar minuten luisteren, nee, lijkt er niet op.
Sub uit gezet: weer luisteren.
Besef: mijn god, hij stond wél aan, heb ik altijd naar dit geluisterd? Niet te geloven

En toen heb ik hem nog wat beter afgesteld, kan vast nog beter, maar wat een toevoeging zeg. In combinatie met 2x Q Acoustics 3020 overigens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foutjuh
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-06 08:48
Geen V&A op het forum.

[ Voor 91% gewijzigd door FeaR op 16-01-2017 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bromtoon met uitzetten versterker, iemand? :P

Moet nu handmatig sub uitzetten als ik de versterker uit heb gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2017 @ 18:29:
Bromtoon met uitzetten versterker, iemand? :P

Moet nu handmatig sub uitzetten als ik de versterker uit heb gezet.
Dat hebben m'n ouders ook gehad. Komt volgens mij door een onvoldoende afgeschermde kabel. Althans sinds er een nieuwe kabel tussen zit, is dit euvel verholpen. Het is een "img stage line low noise" kabel die ik als extra had besteld bij mijn bk xxls400.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Fuff schreef op maandag 16 januari 2017 @ 12:53:
Damn, wat kan een subwoofer veel toevoegen aan het geluid zeg :o Ik dacht dat het al wel aardig goed klonk.

SVS SB-1000 zaterdagavond besteld, zondag binnen (gisteren). Dat had ik eerder moeten doen. Had al eerder in de winkel wat subwoofers beluisterd (niet altijd met dezelfde front speakers) en was al wel onder de indruk van SB-1000, maar nu, enige tijd later, weet ik weer waarom ik zo onder de indruk was!

Zo ontzettend correct, scherp en subtiel. Hiervoor had ik nog een Logitech Z2300 setje uit 2009/2010 ofzo, dat was echt een en al gebrom en geboink. Dit, dit is fantastisch.

Zo ging het ongeveer gisteren:
Sub aangesloten en wel: muziekje aan: potverdrie, doet hij het nou niet? Paar minuten luisteren, nee, lijkt er niet op.
Sub uit gezet: weer luisteren.
Besef: mijn god, hij stond wél aan, heb ik altijd naar dit geluisterd? Niet te geloven

En toen heb ik hem nog wat beter afgesteld, kan vast nog beter, maar wat een toevoeging zeg. In combinatie met 2x Q Acoustics 3020 overigens :)
Goed om te horen :) SVS blijft mooie subs maken. Hier ook nog steeds erg blij met m'n SB-1000. In een goede film (Lees DTS-HD of Dolby True HD) klinkt hij ook fantastisch !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomas123
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-08 15:07
Hallo iedereen, ik heb een caliber sub in mijn auto, je ziet 'm hard op en neer gaan terwijl terwijl er geen muziek aan staat. In de auto klinkt dit exact hetzelfde als een helicopter die continu boven je hangt. Dit vind ik zeer irritant, iemand enig idee wat de oorzaak is? Of ooit hetzelfde probleem gehad? De sub ligt er al 1,5 jaar in en heeft het altijd prima gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LA-384 schreef op maandag 16 januari 2017 @ 20:10:
[...]

Dat hebben m'n ouders ook gehad. Komt volgens mij door een onvoldoende afgeschermde kabel. Althans sinds er een nieuwe kabel tussen zit, is dit euvel verholpen. Het is een "img stage line low noise" kabel die ik als extra had besteld bij mijn bk xxls400.
Dacht ik al.

Zijn kabels langer dan 10m aan te raden voor gebruik binnenshuis? Hij wordt grotendeels onder de vloer verwerkt.
tomas123 schreef op maandag 16 januari 2017 @ 20:27:
Hallo iedereen, ik heb een caliber sub in mijn auto, je ziet 'm hard op en neer gaan terwijl terwijl er geen muziek aan staat. In de auto klinkt dit exact hetzelfde als een helicopter die continu boven je hangt. Dit vind ik zeer irritant, iemand enig idee wat de oorzaak is? Of ooit hetzelfde probleem gehad? De sub ligt er al 1,5 jaar in en heeft het altijd prima gedaan.
Check je kabels. In auto's zit vaak vocht, en vocht kan aansluitingen opvreten (corrosie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor een actieve subwoofer maakt lengte volgens mij minder uit dan voor passieve speakers. Er gaat een lijnsignaal overheen wat minder gevoelig is voor invloeden van de kabel of van buitenaf. Ik weet dat bk kabels tot 15 meter mee levert, dus dat zou geen probleem mogen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Witte_200
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:19
Mag ik jullie mening eens vragen over het volgende (Denk dat dit het juiste topic is voor deze vraag):

Rel T7i vs. SVS SB-2000?

Ik stel de vraag omdat ik de eerstgenoemde hier momenteel als test heb staan van mijn lokale audio dealer. Vind de Rel een grote toevoeging aan mijn huidige 3.0 set... In muziek. Tijdens serie en film lijkt de bijdrage veel minder groot.

Is er iemand die mijn bovenstaande waarneming bevestigd? Ik hoor veel positieve zaken over de SB-2000, doet deze dan beter? En gaat hij ook in muziek mooi klinken? Jammer genoeg kan ik deze moeilijk testen omdat de enige dealer optie voor mij hificorner is. En een subwoofer gaan beluisteren gaan nooit hetzelde zijn als hem thuis te hebben staan (of ben ik hier fout in?). Qua prijs is er geen groot verschil. De SB-2000 is een paar tientjes goedkoper.

Nog een vraagje, De rel heeft naast z'n LFE aansluiting ook een aansluiting op het linke & rechtse kanaal. (specifiek iets van REL zo te zien) De SB-2000 heeft dit niet (denk ik), gaat dit veel verschil maken?

Graag jullie mening...

PS: De subwoofer gaat naast 2 B&W CM8's & een CM Centre werken. Aangesloten op een marantz SR5006.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De Rel heeft een 8inch active driver (frontfire) en een 10inch passive radiator (downfire) met een 200w versterker.
De SVS heeft een 12inch active driver (frontfire) met een 500w versterker.
Het is te verwachten dat de SVS lagere frequenties kan weergeven (wat vooral bij film en series van toepassing is).

Een High-level aansluiting is niet specifiek iets van Rel. Het is wel zo dat Rel en BK beiden een neutrik speakon connector gebruiken voor dit type aansluiting. De meeste andere subwoofers die het hebben, hebben gewoon van die speakerterminals (rood en zwart met schroef of klem aansluiting). High-level is een andere manier van aansluiten. In de topicstart staan de verschillen tussen LFE (mono-tulp), Low Level (stereo-tulp) en High Level uitgelegd. In de meeste gevallen kies je het beste voor LFE, omdat de meeste receivers prima in staat zijn de andere aansluitingen te simuleren.

Wanneer je én een receiver voor surround én een aparte versterker voor stereo/muziek zou hebben, dan heb je profijt om beide aansluitingen tegelijk te gebruiken, omdat beide doeleinden andere afstelling zullen vereisen. Beide aansluitingen op dezelfde receiver biedt geen meerwaarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
Ik heb de SB2000 klinkt prima hoor, zn weergave is erg vlak dus erg geschikt voor muziek.
Films is ook super in een middelgrote ruimte zul je de bas nog kunnen voelen.

http://www.audioholics.co...s/sv-sound-svs-sb-pb-2000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PlanR
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-09 06:02
Witte_200 schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 17:57:

Rel T7i vs. SVS SB-2000?

Graag jullie mening...
Ik ben zeer tevreden over de Rel T9i, de SVS ben ik eigenlijk nooit naar gaan luisteren. Ziet er op papier wel beter uit.

Hodlen is hopen. Traden is geld verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keepitfrosty
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-09 13:15
Ik heb 2 sb 2000's draaien met de B&W CM8 S2 en de CM Centre S2. Ik kan niet spreken voor de REL maar de SB 2000 blend erg mooi met de B&W speakers. Voor muziek ruimvoldoende en voor films kan deze sub nog een behoorlijke punch geven. Ik ben erg goed te spreken over de SVS sub in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte_200
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:19
LA-384 schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 19:45:
...

Wanneer je én een receiver voor surround én een aparte versterker voor stereo/muziek zou hebben, dan heb je profijt om beide aansluitingen tegelijk te gebruiken, omdat beide doeleinden andere afstelling zullen vereisen. Beide aansluitingen op dezelfde receiver biedt geen meerwaarde.
Hij word hier op één receiver aangesloten dus dit gaat dan niet zoveel nut hebben... Geen rede om de SB-2000 niet te proberen dus.
Goofy1978 schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 19:59:
Ik heb de SB2000 klinkt prima hoor, zn weergave is erg vlak dus erg geschikt voor muziek.
Films is ook super in een middelgrote ruimte zul je de bas nog kunnen voelen.

http://www.audioholics.co...s/sv-sound-svs-sb-pb-2000
Thx voor de review. En ik heb inderdaad nog geen enkele "slechte" review gevonden van de SB-2000.
PlanR schreef op zondag 22 januari 2017 @ 00:02:

Ik ben zeer tevreden over de Rel T9i, de SVS ben ik eigenlijk nooit naar gaan luisteren. Ziet er op papier wel beter uit.
De SB-2000 lijkt inderdaad nog iets beter te vergelijken met de T9i, Echter is deze wel een stuk duurder. Dus de T9i zal het voor mij sowieso niet worden.
keepitfrosty schreef op zondag 22 januari 2017 @ 13:00:
Ik heb 2 sb 2000's draaien met de B&W CM8 S2 en de CM Centre S2. Ik kan niet spreken voor de REL maar de SB 2000 blend erg mooi met de B&W speakers. Voor muziek ruimvoldoende en voor films kan deze sub nog een behoorlijke punch geven. Ik ben erg goed te spreken over de SVS sub in elk geval.
Alleen maar positieve dingen over de SVS dus. Zal deze eens moeten gaan beluisteren bij hificorner dan...

Alvast bedankt iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-09 07:53
Witte_200 schreef op zaterdag 21 januari 2017 @ 17:57:
Mag ik jullie mening eens vragen over het volgende (Denk dat dit het juiste topic is voor deze vraag):

Rel T7i vs. SVS SB-2000?

Ik stel de vraag omdat ik de eerstgenoemde hier momenteel als test heb staan van mijn lokale audio dealer. Vind de Rel een grote toevoeging aan mijn huidige 3.0 set... In muziek. Tijdens serie en film lijkt de bijdrage veel minder groot.

Graag jullie mening...

Alvast bedankt!
Zelf heb ik de T9i. Ik zat eerst ook te kijken naar de T7i, maar ik mistte daarmee toch wel wat kracht.
Wat betreft specificaties was ik ook erg geïnteresseerd in de SVS subs, maar ik heb daar niet voor gekozen, omdat ik de frontkap erg lelijk vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PlanR
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-09 06:02
joenevd schreef op maandag 23 januari 2017 @ 08:32:
[...]

Zelf heb ik de T9i. Ik zat eerst ook te kijken naar de T7i, maar ik mistte daarmee toch wel wat kracht.
Wat betreft specificaties was ik ook erg geïnteresseerd in de SVS subs, maar ik heb daar niet voor gekozen, omdat ik de frontkap erg lelijk vind.
Hier hetzelfde! Betreft de T7i en de T9i

Hodlen is hopen. Traden is geld verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Achiel007
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01:42
Rel is niet meer de Rel van 15 jaar geleden, toen waren ze toch wel de pioneers op muzikale sub gebied. Nu zijn ze door verschillende andere merken voorbijgestreefd que design, kwaliteit etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:33
even een vraagje over het aansluiten van een Sub. ik heb een Harman kardonn ding wat ik graag aan de andere kant van de kamer wil gaan plaatsen, de leiding is gefreesd etc. maar wat voor kabel trek ik er het beste doorheen? ik ga de sub coaxiaal aansluiten maar kan dat met een gewone (goed geshielde) coax kabel of kan ik beter wat anders gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gewoon RG58 is daar prima geschikt voor. Qua connectoren zou ik je Neutrik Rean aanraden, betaalbaar en goed (makkelijk te solderen oa) link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mc-koenoe
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-07-2023
Kun je op een SVS SB-1000 tegelijkertijd de low level input aansluiten (op een AV receiver) als de high level inputs (op een stereo versterker)? Ik kan het niet terug vinden in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou dan lfe kiezen ipv low level, omdat er maar 1 crossoversknop is. Verder lijkt me geen probleem te geven zo lang je niet beiden systemen tegelijk aanhebt. Ik weet niet of er een in gebouwde voorkeur is, maar twee bronnen tegelijk lijkt me niet zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mc-koenoe
LA-384 schreef op maandag 23 januari 2017 @ 21:04:
Ik zou dan lfe kiezen ipv low level, omdat er maar 1 crossoversknop is. Verder lijkt me geen probleem te geven zo lang je niet beiden systemen tegelijk aanhebt. Ik weet niet of er een in gebouwde voorkeur is, maar twee bronnen tegelijk lijkt me niet zo goed.
Ja het idee is om een stereoversterker aan te sluiten op de front L/R pre-out van mijn receiver, zodat mijn stereoversterker als eindversterker fungeert voor de front speakers. Als ik dan een film kijk wil ik dat de crossovers geregeld worden door de receiver met de LFE. Maar als ik muziek luister wil ik ook graag dat de subwoofer mee doet, dit kan dan alleen via de high levels. Het is geen probleem dat ik dan de crossovers zelf moet instellen. Wat zou er kunnen gebeuren als ik zowel de receiver aan zet als de stereoversterker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
mc-koenoe schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 08:49:
[...]

Ja het idee is om een stereoversterker aan te sluiten op de front L/R pre-out van mijn receiver, zodat mijn stereoversterker als eindversterker fungeert voor de front speakers. Als ik dan een film kijk wil ik dat de crossovers geregeld worden door de receiver met de LFE. Maar als ik muziek luister wil ik ook graag dat de subwoofer mee doet, dit kan dan alleen via de high levels. Het is geen probleem dat ik dan de crossovers zelf moet instellen. Wat zou er kunnen gebeuren als ik zowel de receiver aan zet als de stereoversterker?
REL is trots op het systeem dat je de LFE en High level tegelijk kan gebruiken. Ze zeggen dat dit voor een nog mooier geluid moet zorgen.

Maar als je de LFE via de receiver laat lopen en de High level via een stereo versterker en dat dit beide hetzelfde signaal moet sturen, dan weet ik niet of dit mooi gaat klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mc-koenoe
joenevd schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 09:33:
[...]

REL is trots op het systeem dat je de LFE en High level tegelijk kan gebruiken. Ze zeggen dat dit voor een nog mooier geluid moet zorgen.

Maar als je de LFE via de receiver laat lopen en de High level via een stereo versterker en dat dit beide hetzelfde signaal moet sturen, dan weet ik niet of dit mooi gaat klinken.
Weet je of dit ook het geval is voor SVS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
mc-koenoe schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 09:57:
[...]

Weet je of dit ook het geval is voor SVS?
Alleen REL ondersteund een gelijke werking van beide aansluitingen. Bij andere merken is het of/of.

Op de website van svs zie je ook de aansluit mogelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mc-koenoe
Ok dank je. Ik had al gekeken in de manual, maar werd niks over gezegd.

Zojuist contact gehad met SVS en zij zeggen dit:
Hi Koen,

No problem using both inputs at the same time. They are both active so you will hear both inputs if two sources are on but you won’t damage it.

Hope that helps!

Jack Gilvey
Customer Service Manager

[ Voor 66% gewijzigd door mc-koenoe op 24-01-2017 12:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-09 12:24

Mikayu

.srt

joenevd schreef op dinsdag 24 januari 2017 @ 10:40:
[...]

Alleen REL ondersteund een gelijke werking van beide aansluitingen. Bij andere merken is het of/of.

Op de website van svs zie je ook de aansluit mogelijkheden.
Neuh, mijn Yamaha (YST-SW1500) heeft zowel high als low level én LFE input. Werkt allemaal tegelijk, mocht je dit willen uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kijk eens aan. Fijn dat er duidelijkheid is gekomen.
Het is dus niet schadelijk voor de subwoofer.

Ik vraag me dan nog wel af wat het doet voor de prestaties.

High-level neemt het signaal van de front speakers. Als deze een crossover hebben, krijgt de subwoofer geen lage frequenties binnen via deze weg. Als er geen crossover is, krijgt hij dat wel en moet je de crossover op de subwoofer gebruiken.

Low-level neemt het signaal van de pre-out. Hier kan een crossover voor worden ingesteld, maar idealiter doe je dat niet. Alle frequenties worden dus doorgestuurd en moet je de crossover van de subwoofer gebruiken (kan dezelfde knop zijn, of een aparte knop met gelijke instelling als hierboven). Crossover van speakers heeft hier geen invloed.

LFE krijgt het signaal van de LFE out. Als de overige speakers een crossover hebben, worden de frequenties hieronder naar dit kanaal gestuurd. Als er geen crossover is ingesteld, krijgt de subwoofer geen signaal binnen, tenzij er voor LFE+main is gekozen.

In de meeste gevallen krijgt de subwoofer dus 2 verschillende signalen binnen. Welke wordt er dan weergegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 12:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

Alletwee tegelijk

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mc-koenoe
Dus wanneer ik mijn fronts via de stereo versterker op de pre-out van mijn AV receiver aansluit, mijn subwoofer via de LFE op mijn AV receiver en via de high level op mijn stereo versterker, heb ik wanneer ik bijvoorbeeld een film kijk een dubbel signaal naar mijn subwoofer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu

Mikayu

.srt

mc-koenoe schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 09:57:
[...]

Dus wanneer ik mijn fronts via de stereo versterker op de pre-out van mijn AV receiver aansluit, mijn subwoofer via de LFE op mijn AV receiver en via de high level op mijn stereo versterker heb ik wanneer ik bijvoorbeeld een film kijk een dubbel signaal naar mijn subwoofer?
Klopt, ook al is deze manier niet gebruikelijk. Je zal dan een boost krijgen in volume en misschien zelfs een echo omdat er een kleine delay kan zitten tussen de LFE en high.
Als je een dubbele signaal wil vanaf 1 dezelfde bron kan je beter een Y kabeltje plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mc-koenoe
Mikayu schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 10:10:
[...]

Klopt, ook al is deze manier niet gebruikelijk. Je zal dan een boost krijgen in volume en misschien zelfs een echo omdat er een kleine delay kan zitten tussen de LFE en high.
Als je een dubbele signaal wil vanaf 1 dezelfde bron kan je beter een Y kabeltje plaatsen
Als je kijkt naar de back van de SVS SB-1000:
Afbeeldingslocatie: http://audiofi-net.zippykid.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2013/11/SVS-SB1000_6.jpg

Kan ik dan niet mijn huidige kabel in de LFE (IN R) houden die naar mijn AV Receiver gaat en een Y kabel in de IN L naar de pre-out van mijn stereo versterker?

Afbeeldingslocatie: http://www.exposurehifi.com/images/galleries/Product/Twenty/DIntegratedAmp/2010S2D_Integrated_Back_TVP_7922.jpg

[ Voor 48% gewijzigd door mc-koenoe op 25-01-2017 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mc-koenoe schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 10:21:
Kan ik dan niet mijn huidige kabel in de LFE (IN R) houden die naar mijn AV Receiver gaat en een Y kabel in de IN L naar de pre-out van mijn stereo versterker?
Dat zou alleen goed werken als je in de versterker kan instellen dat er een subwoofer aan de pre-out is gekoppeld. In de andere gevallen wordt het volledige frequentiespectrum naar de subwoofer gestuurd en dien je de crossover op de subwoofer zelf in te stellen. De LFE ingang schakelt volgens mij de crossover van subwoofer uit (of omzeilt deze), omdat er van uitgegaan wordt dat bij deze aansluiting de crossover op de receiver wordt geregeld.

Ik denk dat je beter voor een stereo tulp kabel (dus beide zijden rood+wit connector) kunt gaan.

Overigens nog een algemene vraag van mij. Moet het opgegeven vermogen bij subwoofers voldoen aan bepaalde vastgestelde specificaties of zijn fabrikanten net zo vrij als bij receivers en zegt het opgegeven vermogen eigenlijk helemaal niets?

[ Voor 13% gewijzigd door LA-384 op 04-02-2017 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opa_paul
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-07-2024
Iemand bekend met de Jamo d8sub?
Is dit too much als 5.1 opstelling in een grote huiskamer met open keuken? (Icm Marantz SR5007 en Dali 1+5+Vokal)
Staat een mooie te koop op MP. Tenminste de prijs is mooi 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is nooit "too much" ;) Ik heb een stukje toegevoegd aan de startpost, daar kun je zien in welke categorie jouw kamer valt. Ik gok zo in de groot tot extreem categorie (zelfde situatie als bij mij) en dan kan je heel wat subwoofer kwijt.

Hoe oud is die D8 sub? Ik kan er niet heel veel over vinden (genoeg sites, maar veel automatisch gegenereerd en veel in het niet-Nederlands of -Engels.

Nieuwprijs claims variëren van €1500,- tot €2100,- Dan lijkt de prijs van die advertentie inderdaad een koopje.

[ Voor 6% gewijzigd door LA-384 op 05-02-2017 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opa_paul
LA-384 schreef op zondag 5 februari 2017 @ 21:15:
Het is nooit "too much" ;) Ik heb een stukje toegevoegd aan de startpost, daar kun je zien in welke categorie jouw kamer valt. Ik gok zo in de groot tot extreem categorie (zelfde situatie als bij mij) en dan kan je heel wat subwoofer kwijt.

Hoe oud is die D8 sub? Ik kan er niet heel veel over vinden (genoeg sites, maar veel automatisch gegenereerd en veel in het niet-Nederlands of -Engels.

Nieuwprijs claims variëren van €1500,- tot €2100,- Dan lijkt de prijs van die advertentie inderdaad een koopje.
Ja staat idd niet bij hoe oud de sub is. Mooi vind ik m niet maar om 'm te plaatsen naast de kast valt dat wel mee denk ik. Die er nu staat is ook lelijk, veel te groot en ook nog eens geen fijn subtiel geluid.

Kamer is wel groot dus moet lukken denk ik.
12 meter lengte woonkamer, maar wel maar 4 meter breed. De echte zithoek is dus 'maar' 5x4m en 2.60m hoog.
Ik verlies alleen wel veel geluid door de lengte (aanbouw) met eettafel. De open keuken is het hart van het huis en ligt dus exact op de helft van de eet/zithoek. Iets duidelijker?
Maar goed, overkill is het dus niet. Mss dat ik deze sub maar eens aan ga schaffen indien in goede staat.
Ga ook de openingspost nog eens goed door nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kpnsvn
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18-07 02:18
Ik zit even met het volgende:

Ik heb nu de SVS PC12 NSD aangesloten op low level left op de sub (single RCA) naar de receiver op de sub out port.

LFE op versterker is ingesteld op 120hz en op de SVS is mij verteld en ook door de live chatagent v SVS dat deze op disable moet staan (laatste stand na de 150hz) ipv 120hz. Ik kan me herinneren dat deze ook op 120hz op de sub hoorde te staan. Of heb ik het nu al die tijd verkeerd gehad???

Iemand anders ook bekend hiermee?

AVR-X1700H | 5x B&W M1 | SVS PC12 NSD-DSP | LG OLED 65C8

Acties:
  • +1 Henk 'm!
kpnsvn schreef op maandag 6 februari 2017 @ 00:49:
Iemand anders ook bekend hiermee?
Quote vanwege aanvulling.

Het zal niet veel verschil maken. Dat is de crossover voor het lfe (0.1) kanaal. Die bevat info tot 120hz, er is dan geen rolloff, bij 120hz stopt het meteen. Je kunt de crossover hoger zetten of uitzetten (dus maximaal), maar dat zou geen verschil moeten maken. Ik weet niet zeker of er audio sporen zijn waar het lfe kanaal verder doorloopt, maar volgens mij niet.

edit:
Hebben we het eigenlijk over de instelling op de receiver of de sub? Op de receiver maakt het niets uit of het op 120hz of hoger staat. Op de sub zou ik idd op disabled zetten om er zeker van te zijn dat er geen signaal wegvalt. Maar ook daar zou het eigenlijk geen verschil mogen maken, tenzij je nog speakers via de sub hebt aangesloten.

[ Voor 42% gewijzigd door LA-384 op 06-02-2017 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kpnsvn
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18-07 02:18
LA-384 schreef op maandag 6 februari 2017 @ 06:11:
[...]

Quote vanwege aanvulling.

Het zal niet veel verschil maken. Dat is de crossover voor het lfe (0.1) kanaal. Die bevat info tot 120hz, er is dan geen rolloff, bij 120hz stopt het meteen. Je kunt de crossover hoger zetten of uitzetten (dus maximaal), maar dat zou geen verschil moeten maken. Ik weet niet zeker of er audio sporen zijn waar het lfe kanaal verder doorloopt, maar volgens mij niet.

edit:
Hebben we het eigenlijk over de instelling op de receiver of de sub? Op de receiver maakt het niets uit of het op 120hz of hoger staat. Op de sub zou ik idd op disabled zetten om er zeker van te zijn dat er geen signaal wegvalt. Maar ook daar zou het eigenlijk geen verschil mogen maken, tenzij je nog speakers via de sub hebt aangesloten.
Ik had het over de instelling op de sub inderdaad. Deze staat nu op disabled. Bij de vorige sub stond die op 120hz. Verder heb ik geen speakers meer aangesloten via deze sub.

AVR-X1700H | 5x B&W M1 | SVS PC12 NSD-DSP | LG OLED 65C8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:07
Ik heb sinds de zomer een Raumfeld soundbar incl. bijbehorende subwoofer staan. De subwoofer is draadloos verbonden met de soundbar. Nu merk ik sinds enkele weken dat de subwoofer op de achtergrond een rommelend geluid maakt. Alsof het ergens ver weg onweert.

De klantenservice van Raumfeld laat erg lang op zich wachten met reactie dus ben benieuwd of jullie mij ondertussen al kunnen verder helpen? Wat zou het issue kunnen zijn?

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

@hierboven port cuffing

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opa_paul
LA-384 schreef op zondag 5 februari 2017 @ 21:15:
Ik heb je openingspost eens gelezen. Interessant verhaal. Leerzaam.
Nu zit ik nog steeds na te denken over een mooie sub voor mijn collectie, maar er is me 1 ding niet helemaal duidelijk eerlijk gezegd.
Als ik de sub nou wil gebruiken voor muziek en voor film, welke aansluiting moet ik dan kiezen. Ervan uitgaand dat mijn Marantz een LFE aansluiting heeft en de sub op Low level, high level en op LFE ingesteld kan worden? Want als de sub op LFE aangesloten wordt dan wordt de cross-over dus geregeld door de receiver en gebruikt als 0.1 kanaal in de 5.1. Maar als ik nou muziek en film wil?
Ik wil namelijk dat de receiver de cross-over regelt voor film EN muziek, toch?

Verder vind ik het maar beangstigend om zo een sub aan te schaffen met alle instellingen en mogelijkheden die er beschikbaar zijn. Plaatsing is dus zeer belangrijk... Oké, maar ik heb maar drie plekken waar ik 'm zou willen neerzetten. Naast het tv meubel links, rechts of in de hoek van de kamer schuin tegenover de tv. Dus ik heb helemaal geen mogelijkheid om dit perfect te tunen. Mijn vrouw zou de sub het liefst niet zien staan denk ik, dus ik zal me moeten aanpassen aan de plaats die zij voor ogen heeft! Snap je mijn dilemma? Ik wil graag een upgrade, maar als ik de sub dan niet goed kan afstellen dan is het wel zonde toch?
Daarbij kon ik niets vinden over kabels. Maakt het uit welke RCA kabel dat je gebruikt? Of werkt elke simpele RCA kabel van een paar meter?

Bedankt voor je openingspost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Goofy1978
opa_paul schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 18:32:
[...]

Nu zit ik nog steeds na te denken over een mooie sub voor mijn collectie, maar er is me 1 ding niet helemaal duidelijk eerlijk gezegd.
Als ik de sub nou wil gebruiken voor muziek en voor film, welke aansluiting moet ik dan kiezen. Ervan uitgaand dat mijn Marantz een LFE aansluiting heeft en de sub op Low level, high level en op LFE ingesteld kan worden? Want als de sub op LFE aangesloten wordt dan wordt de cross-over dus geregeld door de receiver en gebruikt als 0.1 kanaal in de 5.1. Maar als ik nou muziek en film wil?

Verder vind ik het maar beangstigend om zo een sub aan te schaffen met alle instellingen en mogelijkheden die er beschikbaar zijn. Plaatsing is dus zeer belangrijk... Oké, maar ik heb maar drie plekken waar ik 'm zou willen neerzetten. Naast het tv meubel links, rechts of in de hoek van de kamer schuin tegenover de tv. Dus ik heb helemaal geen mogelijkheid om dit perfect te tunen. Mijn vrouw zou de sub het liefst niet zien staan denk ik, dus ik zal me moeten aanpassen aan de plaats die zij voor ogen heeft! Snap je mijn dilemma? Ik wil graag een upgrade, maar als ik de sub dan niet goed kan afstellen dan is het wel zonde toch?
Daarbij kon ik niets vinden over kabels. Maakt het uit welke RCA kabel dat je gebruikt? Of werkt elke simpele RCA kabel van een paar meter?

Aansluiten op de LFE ingang is ook voor muziek goed hoor, crossover van 80hz bij boekenplank speakers en 60hz bij grote vloerstaanders werkt in 99% van de gevallen.
Bij gebruik van een subwoofer moeten de speakers op small staan, en ook bij muziek word alle informatie onder de crossover naar de sub gestuurd.
Luister je echt veel muziek kun je beter voor een gesloten subwoofer gaan die klinken wat strakker bij snelle bassen.
Met orgelmuziek is dat weer niet aan de orde :)
Elke RCA kabel zal idd voldoen en voor 15 euro heb je al erg mooi afgewerkte, mn SB2000 zit ook met een Teufel rca kabel aangsloten.
Welke subwoofer heb je in gedachten? :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!
opa_paul schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 18:32:
[...]

Inderdaad wat Goofy1978 zegt. Over de kabel ben ik niet 100% zeker. Ik heb zelf eens een RCA/subwoofer kabel gehad welke een lage zoemtoon veroorzaakte. Dezelfde opstelling, maar met een andere kabel had dat probleem niet. Dus ik denk wel dat veel kabels prima geschikt zijn, maar soms heb je de pech dat een kabel het niet is. Ik vermoed zelf dat het met afscherming te maken heeft.

Ik ben er inderdaad achter gekomen dat de start post (hoewel uitgebreid) niet overal even duidelijk is en het onderdeel plaatsing ontbreekt nog helemaal. Dat gaat tzt helemaal goed komen.

Even wat aanvullende informatie:
- De beste aansluitmethode is eigenlijk afhankelijk van wat er mogelijk is. In veruit de meeste gevallen gebruik je de LFE aansluiting. Alle home theater receivers zijn ermee uitgerust en het is het meest eenvoudig af te stellen.
- Als er geen LFE mogelijk is, dan kies je voor Low level of High level. High level is vanuit de receiver altijd mogelijk, maar niet elke subwoofer heeft deze aansluiting. Low level is niet altijd mogelijk vanuit de receiver, maar veel subwoofers hebben deze aansluiting wel.
- Je hebt puristen die een bepaalde voorkeur zullen hebben, bijvoorbeeld high-level enkel voor muziek en LFE enkel voor film, maar voor de meerderheid is LFE voor beiden gewoon goed.

Plaatsing is inderdaad zeer belangrijk. Zie de specificaties als een soort potentie van de subwoofer, welke je alleen bij een (vrij) goede plaatsing kunt waarmaken. Een slecht presterende sub kan nooit zo geplaatst worden dat die goed klinkt. Een goed presterende sub zal bijna altijd beter klinken dan een slecht presterende sub, maar komt enkel volledig tot zijn recht bij perfecte plaatsing. De beperkingen qua plaatsing gelden ten slotte voor alle subs, ongeacht de kwaliteit. Je kunt dan beter een sub hebben die ook onder niet optimale omstandigheden nog aardig presteert.

Er bestaat software om de optimale plaatsing van subwoofers in jouw kamer te berekenen, maar de meest eenvoudige manier is om de subwoofer op de luisterpositie te zetten (ja, gewoon op de bank) en dan rond te kruipen door de ruimte om te luisteren waar de lage tonen het meest aanwezig/best klinken. Dat is dan de beste plaats. Als je slechts enkele mogelijkheden hebt, kies je de beste van die mogelijkheden. Je zal overigens versteld staan van de verschillen in output als je door de kamer kruipt. Die verschillen worden veroorzaakt door de zogenaamde staande golven.

Veel, zoniet alle receivers hebben software aan boord die door metingen via een meegeleverde meetmicrofoon kan bepalen wat de beste afstelling is voor subwoofer en speakers, en stemt het geheel op elkaar en op de ruimte af. Verwacht geen wonderen (staande golven los je er maar beperkt mee op), maar voor de doorsnee consument zal het allemaal prima zijn.

Hou er ook rekening mee dat je met een enkele subwoofer nooit een perfect resultaat kunt krijgen voor alle luisterposities, laat staan voor de hele kamer. Ook dit hoeft niet problematisch te zijn, maar het is slechts een waarschuwing, voor als je er achter komt dat je op de bank prima geluid hebt, maar dat je bij de eettafel het idee hebt dat de buren een hardcore feestje aan houden zijn.

Ik heb mijn subwoofer rechts naast de bank staan, dus eigenlijk ook schuin tegenover de televisie (tegen tegenover staande muur). Binnenkort komt hier een tweede subwoofer bij, welke zeer waarschijnlijk aan de andere kant van de bank komt te staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• opa_paul
Thanks!
Helemaal duidelijk.
LFE gaat het worden.
Ik zal een mooie kabel halen van een meter of 6, dan kan ik alle plaatsen proberen oké?
Zal Audyssey uiteraard gebruiken op de Marantz SR5007. Heb inmiddels gelezen dat ik de cross-over gewoon helemaal open moet zetten en het level/gain ook. Dan terug draaien totdat ik ongeveer op -2 tot +2 uitkom bij compensatie in Audyssey setup.
Ga ermee stoeien.
@Goofy een Jamo d8sub 12 inch.
Morgen ga ik m halen. Zullen zien of die me bevalt en meerwaarde geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikayu

Mikayu

.srt

Ik zou toch oppassen met de gain helemaal openzetten haha. Tijdens Audessey hoort de subwoofer op 75dB te spelen. Op mijn SVS was dat precies op de helft zoals hij uit de doos kwam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:57
Wat is jullie ervaring met het LFE kanaal draadloos versturen?
Ik heb al mijn kabels weg kunnen werken maar deze kabel ligt er nog. Dus had bedacht stukje draadloos te doen. Gaat om meter of 3, maar geen 'line of sight'.
Teufel heeft zo'n oplossing maar die kost 149€ bijvoorbeeld.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RevQ
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-09 21:41
Geachte tweakers graag put ik even uit jullie kennis. Sinds paar dagen nieuwe speakers en subwoofer:

Q-acoustics 3020 en B&W ASW610 sub aangesloten op mijn Yamaha receiver RX V677.

Speakers klinken prachtig maar ik krijg de subwoofer maar niet goed afgesteld (of teveel of te weinig bas). Verzuip in de instellingsmogelijkheden. YPAO systeem van yamaha gebruikt maar dat levert rare waarden op (staat de subwoofer op 30 cm bijvoorbeeld :S). Subwoofer als volgt ingesteld volgens handleiding van de subwoofer

Volume: op een kwart open
Low pass filter: aan
EQ: stand A
Phase: 0
Low pass Freq: Hier kom ik niet helemaal uit?
Instelling in een positie die overeenkomt met de –6 dB laag afval van de satellietluidsprekers is het advies is het advies? Welke positie is dat?

Op de receiver kan ik de volgende zaken instellen
Bass crossover: Waar moet die op de receiver op gezet worden?
Level: -10 tot +10db?

Ik zie door de bomen het bos even niet meer dus graag jullie advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
Port chuffing hoor je toch alleen tijdens het afspelen van geluiden? Ik hoor het 'onweer' geluid ook als ik niets aan heb staan....

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
RevQ schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 13:34:
Geachte tweakers graag put ik even uit jullie kennis. Sinds paar dagen nieuwe speakers en subwoofer:

Speakers klinken prachtig maar ik krijg de subwoofer maar niet goed afgesteld (of teveel of te weinig bas). Verzuip in de instellingsmogelijkheden. YPAO systeem van yamaha gebruikt maar dat levert rare waarden op (staat de subwoofer op 30 cm bijvoorbeeld :S). Subwoofer als volgt ingesteld volgens handleiding van de subwoofer

Instelling in een positie die overeenkomt met de –6 dB laag afval van de satellietluidsprekers is het advies is het advies? Welke positie is dat?

Low pass helemaal opengooien en de cross-over door je receiver laten regelen! Die kan dan zelf kiezen om onder een bepaalde frequentie signaal door te geven of het volledige LFE kanaal door te sturen naar je sub :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
RevQ schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 13:34:

Het komt vaak voor dat de afstand van de subwoofer na een meting "niet klopt", vaak is deze afstand (tot de luisterpositie!) te groot. Toch moet je het laten staan, omdat het werkt als een soort vertraging van het signaal om het synchroon te laten lopen met de overige speakers. Je wilt niet hebben dat de subwoofer overal achteraan zucht en net een halve tel te laat is met zijn effecten.

Hoewel het standaard is, heb ik voor de zekerheid even in de handleiding gekeken, maar denk dat je onder het verkeerde kopje kijkt:
Home Theater Instellingen
  • Zet om te beginnen de VOLUME (LINE of SPEAKER)
  • regelaar in de stand 9 uur.
  • Zet de LOW PASS FILTER schakelaar op OUT (uit).
  • Zet de EQ schakelaar op A.
  • Zet de PHASE schakelaar op 00.
  • Zet de LOW PASS FREQ (frequentie) regelaar op 140
    wanneer de luidsprekerniveau ingangen worden
    gebruikt. Wanneer de lijningangen worden gebruikt is
    deze instelling niet actief.
Fijninstellen
Home Theater
In Home Theater systemen is het subwoofer (LFE)
kanaal meer een apart kanaal dan een uitbreiding van
het signaal naar de satelliet luidsprekers. Het LOW
PASS FILTER is uitgeschakeld (of op maximum gezet)
omdat de processor alle filtering verzorgt wanneer de
luidsprekers op ‘small’ (klein) zijn gezet. De positie van
7276 608_610_610XP manual.qxd 8/12/08 12:11 Page 49
50
de PHASE schakelaar dient echter wel te worden
beoordeeld. Normaal gesproken staat de fase op 0°
maar wanneer de subwoofer op een duidelijke grotere
afstand van de andere luidsprekers staat of de
eindversterker die de andere luidsprekers aanstuurt
keert het signaal om (inverterend) dan kan de stand
180° de voorkeur verdienen. Luister naar muziek in
beide posities en kies de stand die het volste geluid
geeft. Als er nauwelijks verschil is laat u de schakelaar
op 0° staan.
Surround Sound processoren hebben doorgaans een
testsignaal – meestal ruis – dat wordt gebruikt om de
relatieve luidsprekerniveaus in te stellen, waarmee het
wat makkelijker wordt dan voor tweekanalen audio.
Aarzel overigens niet de instellingen nadat is
gekalibreerd naar eigen inzicht aan te passen. Men
laat zich vaak verleiden teveel accent te leggen op het
effect van lage frequenties en op den duur voldoet een
iets lager niveau van de subwoofer dan het standaard
kalibratie niveau meestal beter
Wat ik zou doen:
  1. Neem de door mij gequote instellingen uit de handleiding over
  2. Draai een calibratierun (YPAO)
  3. Kijk hoe het sub-kanaal volume wordt aangepast in de receiver (die level -10 tot +10). Probeer dicht bij 0 uit te komen. Te hoog? draai gain/volume knop op sub wat naar beneden, te laag? draai gain/volume knop op sub wat omhoog.
  4. Kijk naar de crossover instellingen van de speakers. Grove richtlijn is om de crossover op 120-150hz te zetten voor satellietspeakers, 80-120hz voor boekenplank speakers en 60-90hz voor vloerstaande speakers. De crossover regel je soms voor alle speakers tegelijk, maar in sommige receivers kan het ook voor alle speakers apart (front, center, surround, evt back, evt height).
  5. Vervolgens ga je gewoon wat luisteren en kom je na verloop van tijd wel achter of je tevreden bent. Speel wat met de gain/volume knop op de sub. Speel eventueel wat met de crossover als je vindt dat de sub teveel of juist te weinig overneemt.
  6. Een goed ingestelde sub is volgens de theorie niet hoorbaar, totdat je de sub uit zet.
NiGeLaToR schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 22:51:
Wat is jullie ervaring met het LFE kanaal draadloos versturen?
Ik heb al mijn kabels weg kunnen werken maar deze kabel ligt er nog. Dus had bedacht stukje draadloos te doen. Gaat om meter of 3, maar geen 'line of sight'.
Teufel heeft zo'n oplossing maar die kost 149€ bijvoorbeeld.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar wat ik veelal lees van andere tweakers (die er wel of geen ervaring mee hebben) is dat het lastig af te stellen is, dankzij een onvermijdelijke vertraging als gevolg van de extra omzetting van het signaal. In hoeverre calibratiesoftware van de receiver daar op kan inspelen durf ik niet te zeggen.
Bo0bz schreef op maandag 6 februari 2017 @ 13:59:
Ik heb sinds de zomer een Raumfeld soundbar incl. bijbehorende subwoofer staan. De subwoofer is draadloos verbonden met de soundbar. Nu merk ik sinds enkele weken dat de subwoofer op de achtergrond een rommelend geluid maakt. Alsof het ergens ver weg onweert.

De klantenservice van Raumfeld laat erg lang op zich wachten met reactie dus ben benieuwd of jullie mij ondertussen al kunnen verder helpen? Wat zou het issue kunnen zijn?
Heb je al een reactie van de klantenservice? Ik heb geen ervaring met draadloze subwoofers, maar het eerste wat in mij opkomt (en weet niet of het überhaupt kan) is dat andere draadloze apparaten die op dezelfde frequentie werken, mogelijk zorgen voor een storend signaal.

[ Voor 14% gewijzigd door LA-384 op 08-02-2017 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opa_paul
Nou, na 2 uur aansluiten en klooien heb ik m'n sub geplaatst en Audyssey gedraaid. (5x)
Blijft maar aangeven dat het niveau voor de sub -12 corrigeert. Ook zou die zoals hierboven beschreven bij mij ook op 3.78m staan, terwijl het 1,5m is. Maar goed. De rest klopt.
Uiteindelijk de sub naar 25% en uiteindelijk naar 10-15% gedraaid en nu corrigeert het niveau nog -5,5.

Wat ik alleen niet snap. Als Audyssey alles instelt en hij plaatst al mijn speakers op volledige bandbreedte als 'groot', en ik wijzig dit zelf na de test naar 'small', klopt de test dan nog wel?!
Heb nu de cross-over naar 80hz gezet op de fronts.
De center en backs moeten op 40hz blijven staan of niet?! Dacht dat de Marantz dit zelf zou regelen, maar het lijkt me dat de sub alles moet overnemen onder de 80hz toch?
Nu proberen die fase goed te krijgen en te luisteren naar bekende muziek 😬
Toch blijf ik het vreemd vinden dat zo'n sub echt zo ver gedempt moet worden.
En snap niet waarom je niet de volledige bandbreedte kan aanpassen en de boxen in small kan zetten voordat je de Audyssey draait. Ik wil toch de sub mee laten draaien in stereo. Dus moet ik ze wel als 'small' zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
opa_paul schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 13:10:
Nou, na 2 uur aansluiten en klooien heb ik m'n sub geplaatst en Audyssey gedraaid. (5x)
Blijft maar aangeven dat het niveau voor de sub -12 corrigeert. Ook zou die zoals hierboven beschreven bij mij ook op 3.78m staan, terwijl het 1,5m is. Maar goed. De rest klopt.
Uiteindelijk de sub naar 25% en uiteindelijk naar 10-15% gedraaid en nu corrigeert het niveau nog -5,5.

Wat ik alleen niet snap. Als Audyssey alles instelt en hij plaatst al mijn speakers op volledige bandbreedte als 'groot', en ik wijzig dit zelf na de test naar 'small', klopt de test dan nog wel?!
De center en backs moeten op 40hz blijven staan of niet?! Dacht dat de Marantz dit zelf zou regelen, maar het lijkt me dat de sub alles moet overnemen onder de 80hz toch?
En snap niet waarom je niet de volledige bandbreedte kan aanpassen en de boxen in small kan zetten voordat je de Audyssey draait. Ik wil toch de sub mee laten draaien in stereo. Dus moet ik ze wel als 'small' zetten.
Ik zou je center en backs ook op 80hz zetten, die halen echt de 40 niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
LA-384 schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 19:26:
[...]
Heb je al een reactie van de klantenservice? Ik heb geen ervaring met draadloze subwoofers, maar het eerste wat in mij opkomt (en weet niet of het überhaupt kan) is dat andere draadloze apparaten die op dezelfde frequentie werken, mogelijk zorgen voor een storend signaal.
Helaas blijft de klantenservice in het duister tasten. Vanavond maar even mijn sub verplaatsen. Staat net achter een muur waar de router hangt. Wellicht is dat het issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keepitfrosty
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-09 13:15
opa_paul schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 13:10:

Volgens mij is het ook niet audyssey die je speakers op small of groot zet maar iets wat de fabrikanten van de AVR's zelf regelen buiten audyssey om. Dit is dus in 9 van 10 gevallen foutief en staat je speaker op Large ipv small. Crossover aanpassen heeft verder geen invloed op de correcties van Audyssey. En je center en backs zou ik ook ophogen naar 80.

En aanpassingen doen voordat je audyssey draait heeft in principe geen zin omdat die niet worden meegenomen tijdens het meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opa_paul
keepitfrosty schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 14:37:
[...]

Volgens mij is het ook niet audyssey die je speakers op small of groot zet maar iets wat de fabrikanten van de AVR's zelf regelen buiten audyssey om. Dit is dus in 9 van 10 gevallen foutief en staat je speaker op Large ipv small. Crossover aanpassen heeft verder geen invloed op de correcties van Audyssey. En je center en backs zou ik ook ophogen naar 80.

En aanpassingen doen voordat je audyssey draait heeft in principe geen zin omdat die niet worden meegenomen tijdens het meten.
Ok. Iets duidelijker. Ja alles op 80 hz is idd slimmer haha. Had ik zelf ook kunnen bedenken.

Kan het ook zijn dat de sub expres verder weg staat dan in werkelijkheid om zo de fase te corrigeren?
3.8 meter ipv 1.5m?
Heb wat zitten draaien aan de phase knop. Nou, hoor geen verschil of weet er onvoldoende van... serieus, ik hoor het onvoldoende. Het lijkt me dat ie op 0 gewoon goed staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBenny
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-08 19:33
Vraagje.

Mijn Polkaudio dsw pro 660 wi sub is kortelings defect gegaan.
Dit was binnen de garantie maar aangezien hificorner dit merk niet meer kan leveren was ik genoodzaakt om een ander sub te kiezen.

Ik heb nu een SVS PB-1000 gekozen ter vervanging van de Polkaudio sub.
Ik heb opnieuw audyssey setup gedraaid, enkele malen na elkaar omdat de sub steeds te luid bleek te staan (kan hem maar 1/4 openzetten om te vermijden dan audyssey hem helemaal toe knijpt).

Nu stel ik het volgende vast:
Ik heb regelmatig de indruk dat deze sub te stil speelt, of het geluid minder gelijkmatig in de ruimte verdeeld. wanneer ik in de zetel neerzit is het redelijk goed, wanneer ik gewoon ga rechtstaan (zonder me te verzetten) lijkt de bas verdwenen te zijn. is dit normaal?
De polk had een driver aan de onderzijde zitten, bij deze SVS zit deze aan de voorzijde.

Mijn sub staat in de hoek rechtsvoor van een 5.1 opstelling, met de driver naar links georiënteerd (dit gaat vanwege de bekabeling en meubilair niet anders).

Ik heb geprobeerd om het volume van de sub te verhogen maar dan wordt het wat teveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:38
Zeer normaal opzich, 1 subwoofer kan onmogelijk op meerdere luisterposities een vlakke response geven. Probeer toch je subwoofer te verplaatsen als het kan. Net zolang tot je op je luisterpositie het het hardst hoort. Dan weer audyssey draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Ik weet niet hoelang je de SVS nu hebt en hoelang hij heeft staan spelen? Ik weet dat ik de eerste dag een beetje teleurgesteld was over het geluid maar na twee drie dagen een paar uren spelen klonk hij echt veel beter.

Ik heb toch de indruk gehad dat de woofer "ingespeeld" moest worden al zijn er een hoop mensen die zeggen dat dit onzin is. Ik heb dus na een week opnieuw mij audessey gedraaid en toen was het perfect.

En ja, ook bij geldt dat het geluid nogal verschilt op verschillende plekken in de woonkamer, maar op de bank (sweetspot) is het nagenoeg perfect voor mijn beleving. Dus bekende subwoofer crawl is toch echt hetgeen wat je moet doen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inspelen is gedeeltelijk een fabel. Het klopt dat de onderdelen van speakers wat stug zijn als ze uit de verpakking komen, maar na een paar minuten tot een uur is dat verdwenen. De rest aan "klankverschil" kun je toeschrijven aan gewenning.

Dat een subwoofer wat "tegenvalt" na audyssey is ook iets wat ik vaker hoor. Ook kwestie van gewenning, de meeste goedkopere subs staan veel te luid.

Daarnaast regelt audyssey het in voor de luisterpositie (meestal zittend op de bank), dat geeft automatisch andere prestaties op andere locaties. Ga maar eens in een hoek luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBenny
saveljos schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 13:08:
[...]

Zeer normaal opzich, 1 subwoofer kan onmogelijk op meerdere luisterposities een vlakke response geven. Probeer toch je subwoofer te verplaatsen als het kan. Net zolang tot je op je luisterpositie het het hardst hoort. Dan weer audyssey draaien.
Ik had de indruk dat dit met de Polk minder was. het enige wat ik als reden kan bedenken is dat de Polk een "down firing" model is en de SVS "front firing". Of heeft dit weinig invloed?
renzo4000 schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 13:30:
Ik weet niet hoelang je de SVS nu hebt en hoelang hij heeft staan spelen? Ik weet dat ik de eerste dag een beetje teleurgesteld was over het geluid maar na twee drie dagen een paar uren spelen klonk hij echt veel beter.

Ik heb toch de indruk gehad dat de woofer "ingespeeld" moest worden al zijn er een hoop mensen die zeggen dat dit onzin is. Ik heb dus na een week opnieuw mij audessey gedraaid en toen was het perfect.

En ja, ook bij geldt dat het geluid nogal verschilt op verschillende plekken in de woonkamer, maar op de bank (sweetspot) is het nagenoeg perfect voor mijn beleving. Dus bekende subwoofer crawl is toch echt hetgeen wat je moet doen ...
De subwoofer crawl is geen optie aangezien de positie van de sub vastligt. Ik kan hem slechts nog 10cm naar voor/achter of links/rechts verplaatsen.

Ik heb ook het probleem dat de sub slechts aangaat bij hogere volumes.
Daarvoor heb ik het volume nog stiller gezet (staat nu ± 1/6 open) en heb Audyssey nogmaals gedraaid.
hierdoor is het iets beter maar nog niet optimaal (sub staat nu op -3dB na Audyssey, overige speakers schommelen rond de -7 à -8dB). Soms moet ik het volume even luider zetten om de sub te doen inschakelen. Ik durf hem niet nog stiller zetten want dan staat hij bijna helemaal toe.

Ik heb de indruk dat deze sub enkel duidelijk hoorbaar is op de echt lage frequenties.
Ik laat de crossovers nu ook staan (center 60Hz, overige 40Hz) zodat ik toch wat meer lage tonen heb (bij de polk stonden alle speakers op 100Hz).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:38

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kabelvraagje: in hoeverre zou het qua signaal en evt interferentie schelen als je een (digitale) coaxiale kabel zou gebruiken? Ik zou zeggen dat die beter geïsoleerd is, maar ook een hogere impendantie heeft en dus wellicht niet goed voor je apparatuur? Iemand ervaringen?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DenBenny schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 19:50:
Ik had de indruk dat dit met de Polk minder was. het enige wat ik als reden kan bedenken is dat de Polk een "down firing" model is en de SVS "front firing". Of heeft dit weinig invloed?
Zolang de subwoofer niet ergens achter staat en het geluid dus zonder blokkades het oor kan bereiken, zou er geen verschil tussen down-fire en front-fire moeten zitten qua klank/prestaties.

Ik heb het echter nooit in de praktijk kunnen testen.
De subwoofer crawl is geen optie aangezien de positie van de sub vastligt. Ik kan hem slechts nog 10cm naar voor/achter of links/rechts verplaatsen.
Dat kan al een verschil maken, maar de vraag is eigenlijk of het wel aangepast moet worden. Je gaf zelf al aan dat het op de luisterpositie eigenlijk wel goed klinkt. Het enige opmerkelijke was dat de bass volledig wegvalt als je gaat staan. En dat is inderdaad goed mogelijk. Door de subwoofer te verplaatsen, verplaats je ook een gedeelte van staande golven.

Als je echt door praktisch de hele ruimte goede bass wilt hebben, dan ontkom je niet aan meerdere subwoofers. Een enkele subwoofer kan heel goed werken voor 1 positie met mogelijke enkele toevalstreffers op andere posities, maar heeft zijn beperkingen. Je zou nog eens met de fase kunnen spelen (hierna wel opnieuw audyssey draaien) om te zien of dat verbetering geeft.
Ik heb ook het probleem dat de sub slechts aangaat bij hogere volumes.
Daarvoor heb ik het volume nog stiller gezet (staat nu ± 1/6 open) en heb Audyssey nogmaals gedraaid.
hierdoor is het iets beter maar nog niet optimaal (sub staat nu op -3dB na Audyssey, overige speakers schommelen rond de -7 à -8dB). Soms moet ik het volume even luider zetten om de sub te doen inschakelen. Ik durf hem niet nog stiller zetten want dan staat hij bijna helemaal toe.

Ik heb de indruk dat deze sub enkel duidelijk hoorbaar is op de echt lage frequenties.
Ik laat de crossovers nu ook staan (center 60Hz, overige 40Hz) zodat ik toch wat meer lage tonen heb (bij de polk stonden alle speakers op 100Hz).
Test je het met films of met muziek? Persoonlijk vind ik de crossovers vrij laag staan, ik kan me dan goed voorstellen dat de subwoofer bij muziek niet voldoende signaal krijgt om aan te springen. Bij films en dan iig bij actiefilms, zou dat minder van de crossover af moeten hangen, omdat deze ook met het 0.1 kanaal werken.

Hoewel niet ideaal zou je ook de auto standby functie kunnen uitschakelen. Zo te zien zit er een knopje op de sub.

Als je echt twijfelt over de prestaties van de sub, zou je toch eens kunnen kijken met de subwoofer crawl en de subwoofer (voor korte tijd) op die plek zetten, puur om te testen. Als het dan wezenlijk anders klinkt, weet je dat de "tegenvallende" prestaties niet door de subwoofer, maar door de plaatsing komen. Als het wel de subwoofer is, heb je iig nog een keuze om het te accepteren of te kijken naar een andere.
Bo0bz schreef op donderdag 9 februari 2017 @ 14:16:
Helaas blijft de klantenservice in het duister tasten. Vanavond maar even mijn sub verplaatsen. Staat net achter een muur waar de router hangt. Wellicht is dat het issue.
En hoe is het nu?
The Eagle schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 20:26:
Kabelvraagje: in hoeverre zou het qua signaal en evt interferentie schelen als je een (digitale) coaxiale kabel zou gebruiken? Ik zou zeggen dat die beter geïsoleerd is, maar ook een hogere impendantie heeft en dus wellicht niet goed voor je apparatuur? Iemand ervaringen?
Nou ben ik niet helemaal thuis in de kabels en de invloed van weerstand en isolatie/shielding, maar is zo'n coax kabel niet 75 ohm? Ik denk dat dat in het niet valt bij de input-weerstand op de sub. Bij mijn BK is dat 10Kohm en ik denk dat andere fabrikanten vergelijkbare weerstanden hanteren.

[ Voor 9% gewijzigd door LA-384 op 11-02-2017 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ik heb een Klipsch sub10. Geen idee wat die weerstand zou zijn maar klinkt aannemelijk.
Ik weet dat een standaard antennekabel 75ohm is en thinnet coax voor netwerk 50. Maar klinkt als moet geen invloed hebben dus, das mooi :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikayu

Mikayu

.srt

Mijn subwoofer kabel is een composiet video kabel die ik al jarenlang heb. Heeft vroeger aan de tv-out van een videokaart gehangen en daarna ook nog een poos gebruikt geweest als s/pdif kabel. Er is nog nooit is van kapot gegaan.

Tegenwoordig zijn ze gelabeld als subwoofer kabel en digitale(lol) coax kabel, maar in feite hebben ze dezelfde weerstand van 75 ohm.

Je kan het dus best proberen. Maar als je al geen last hebt van brom of ruis of andere storingen dan zou ik het zo lekker laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
Sub verplaatst naar andere kant van de bank. Hier lijkt het inderdaad minder te zijn!
Ik kijk het voorlopig even aan ;-) Thanks voor de hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBenny
LA-384 schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 20:39:
Zolang de subwoofer niet ergens achter staat en het geluid dus zonder blokkades het oor kan bereiken, zou er geen verschil tussen down-fire en front-fire moeten zitten qua klank/prestaties.

Ik heb het echter nooit in de praktijk kunnen testen.
De subwoofer staat ingesloten in een U vorm. Hiervan zijn 2 zijden = muur (sub staat in een hoek) en 1 zijde = zijkant van de zetel. Sub staat dus in een hoek tussen de muur en de zetel met de driver naar in de TV ruimte gericht (= vrij).
LA-384 schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 20:39:
Test je het met films of met muziek? Persoonlijk vind ik de crossovers vrij laag staan, ik kan me dan goed voorstellen dat de subwoofer bij muziek niet voldoende signaal krijgt om aan te springen. Bij films en dan iig bij actiefilms, zou dat minder van de crossover af moeten hangen, omdat deze ook met het 0.1 kanaal werken.
Hier heb ik even wat verduidelijking nodig. ;)
Ik dacht dat alles onder de 120Hz (dit is de LFE instelling op de receiver) naar de sub word gestuurd en dat de crossovers bepaalden tot welke frequentie er naar de overige speakers worden gestuurd. is dit niet zo dan?
kan het overigens kwaad dat ik de crossover frequenties wijzig na de Audyssey setup?

[ Voor 4% gewijzigd door DenBenny op 12-02-2017 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DenBenny schreef op zondag 12 februari 2017 @ 12:49:
Hier heb ik even wat verduidelijking nodig. ;)
Ik dacht dat alles onder de 120Hz (dit is de LFE instelling op de receiver) naar de sub word gestuurd en dat de crossovers bepaalden tot welke frequentie er naar de overige speakers worden gestuurd. is dit niet zo dan?
kan het overigens kwaad dat ik de crossover frequenties wijzig na de Audyssey setup?
Zoals ik het heb begrepen:
- LFE is een apart kanaal, enkel bij surround geluid van toepassing. Als er in de receiver is aangegeven dat er een subwoofer aanwezig is, zal dit kanaal altijd naar de subwoofer gestuurd worden.

- Crossover is het punt waarop de speakers hun eigen kanaal afkappen en het restsignaal naar de subwoofer wordt gestuurd. Als er geen subwoofer is en je maakt toch gebruik van crossovers, is de informatie onder deze waarde verloren.

- Low Pass Filter for LFE heeft alleen invloed op het 0.1 kanaal. Vanaf de ingestelde frequentie wordt het kanaal afgekapt en volgens mij naar de overige speakers gestuurd.

- LFE+Main zorgt ervoor dat ongeacht de geluidsmodus de subwoofer toch mee doet (van toepassing wanneer je 2.0 geluid in direct of pure direct afspeelt).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ssXlLH8.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• opa_paul
De buren hebben zojuist gemeld dat het stucwerk van de muren af is gekomen 😬
Het nummer 'Human' van Rag'n'Bone Man gaf dr voorzet (wat een lekkere bas zit daar in zeg), maar het nummer 'Long After You're Gone' maakte de sloop volledig!
15% vermogen (van de 1200Watt) is gewoon heerlijk geluid!
30% vermogen is gewoon belachelijk.
60% is gewoon het stucwerk van de muur en naderhand pijn aan de trommelvliezen 😬

Wel een genot! Ben blij met m'n nieuwe sub, nogmaals dank voor de adviezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-09 16:11

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Soms zie ik een subwoofer met nog (wat het lijkt) speakeraansluitingen. Zoals bijv de AS2 van B&W. Ik ben namelijk op zoek naar een subwoofer (voor onze nu nog huur-woonkamer 42m2, in de nabije toekomst wel kleiner naar +- 25 ofzo denk ik). Maar deze subwoofer zou eventueel wel op een Denon X3300W aangesloten kunnen worden? Ik vraag mij namelijk af of zo'n subwoofer (met speakeraansluitingen wat het dus lijkt) wel echt handig is voor mijn situatie.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:53
Speakeraansluitingen is niets anders dan "High Level" wat veelal naast de "Low Level' (RCA) zit. Zie ook Het Grote Subwoofer Topic.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mikayu

Mikayu

.srt

De AS2 heeft naast een speaker ingang ook een line in. Die hang je gemakkelijk aan de subwoofer uitgang van de Denon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Mikayu schreef op zondag 12 februari 2017 @ 01:33:
Mijn subwoofer kabel is een composiet video kabel die ik al jarenlang heb. Heeft vroeger aan de tv-out van een videokaart gehangen en daarna ook nog een poos gebruikt geweest als s/pdif kabel. Er is nog nooit is van kapot gegaan.

Tegenwoordig zijn ze gelabeld als subwoofer kabel en digitale(lol) coax kabel, maar in feite hebben ze dezelfde weerstand van 75 ohm.

Je kan het dus best proberen. Maar als je al geen last hebt van brom of ruis of andere storingen dan zou ik het zo lekker laten zitten.
Dr hangt nu net iets meer dan een dropveter tussen. Werkt, maar geeft een hele zachte brom / ruis. Dus ik ga eens wat anders proberen denk ik, antennekabel zat liggen en een paar meter coaxiale tulpkabel is ook zo gehaald :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Ik heb sinds paar maanden een JL Audio 10w3v3-2ohm subwoofer in mn auto klinkt geweldig in gesloten behuizing van 22 liter.
Versterker is ook van JL 500 watt op 2 ohm en 300 watt op 4 ohm, nu vraag ik me af hoeveel ohm zou een svs sb2000 subwoofer bijvoorbeeld zijn?
Met 4 ohm heeft de versterker een iets betere controle over de driver, maar moet veel sterker zijn voor hetzelfde volume te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dat is niet te vergelijken, want een SVS is een actieve sub. De weerstand die jij bedoelt is bij een SVS de verbinding tussen de driver en de ingebouwde versterker en die is vrij kort. Daarnaast is de ingebouwde versterker van een sub meestal vrij krachtig, das al snel meer dan 400W. Maar ook afgestemd op de sub en ze woren nooi afzondelijk geleverd (tenzij zelfbouw uiteraard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Nou bij svs kunnen ze ook verschillende drivers gebruiken.
Vroeg me af of dat ook 2 ohm is of misschien wel 8 ohm.
De subwoofer in m'n auto is ook actief alleen staat de versterker ernaast ipv ingebouwd.

• borft
  • Laatst online: 12-09 16:42
@The Eagle Hij bedoelt de impedantie van de driver.

Ik vermoed dat die bij de SVS gewoon 8ohm is. Overigens hoeft een versterker niet krachtiger (vermogen) te zijn bij een hogere impedantie. Hij moet alleen een hogere stroom aankunnen. Het volume (geluidsdruk) dat gehaald wordt is afhankelijk van een aantal factoren, waarvan de belangrijkste zijn: vermogen, rendement van de driver, behuizing en frequentie.

De subwoofer in de auto is inderdaad ook actief (doorgaans zijn alle subwoofers dat). Maar in de praktijk bedoelen we met een actieve subwoofer, een die een geintegreerde versterker heeft. Dit betekent meetal ook dat de versterker afgestemd is op de driver, qua vermogen en ook qua impedantie. Vaak zitten er ook actieve filters in, die driver specifiek zijn.

Dikke bass in een auto maken is meestal veel makkelijker dan in een woonkamer/thuisbioscoop, omdat het een heel klein en afgesloten ruimte betreft. Dit betekent dat het veel makkelijker is om druk te maken. Verder heb je nagenoeg geen last van reflecties. Over de kwaliteit hoef je je denk ik niet teveel illusies te maken ;)

• Goofy1978
Het is een gesloten sub z'n -3 db punt zit rond de 45 hz volgens de specs van jl.
Bas blijft zuiver zonder gekraak en gerammel.
Ook met db meter afgesteld dus staat niet overdreven hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBenny
LA-384 schreef op zondag 12 februari 2017 @ 14:15:
[...]

Zoals ik het heb begrepen:
- LFE is een apart kanaal, enkel bij surround geluid van toepassing. Als er in de receiver is aangegeven dat er een subwoofer aanwezig is, zal dit kanaal altijd naar de subwoofer gestuurd worden.

- Crossover is het punt waarop de speakers hun eigen kanaal afkappen en het restsignaal naar de subwoofer wordt gestuurd. Als er geen subwoofer is en je maakt toch gebruik van crossovers, is de informatie onder deze waarde verloren.

- Low Pass Filter for LFE heeft alleen invloed op het 0.1 kanaal. Vanaf de ingestelde frequentie wordt het kanaal afgekapt en volgens mij naar de overige speakers gestuurd.

- LFE+Main zorgt ervoor dat ongeacht de geluidsmodus de subwoofer toch mee doet (van toepassing wanneer je 2.0 geluid in direct of pure direct afspeelt).

[afbeelding]
Worden de crossovers dan enkel gebruikt wanneer er geen 5.1 informatie beschikbaar is?

Nu heb ik even wat zitten testen, wanneer ik de frequentie verhoog op de crossovers (na Audyssey stonden de speakers op 40Hz en de center op 60Hz) merk ik duidelijk dat er minder bas aanwezig is in de ruimte, de sub vult dit niet bij.
Om te vermijden dat Audyssey de subwoofer helemaal dichtknijpt staat deze ook redelijk still (nog geen 4e opengedraaid).
Ik vermoed dus dat als ik de crossover frequenties wijzig, ik de Audyssey setup om zeep help.

Wat kan ik nog verder proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Wat je doet is deels je audyssey setup aanpassen, echt om zeep helpen is niet persé aan de orde. Bij mijn setup was auddessey ook te ambitieus qua crossovers en heb dit dus handmatig gewijzigd. Hetzelfde geldt voor mijn center channel (die zet audyssey naar mijn smaak veel te zacht) en mijn rears (die weer juist te hard).

In mijn ogen is de echte toegevoegde waarde van audyssey de room correction en afstand van de luidsprekers (vertraging) wat in de basis best goed gebeurd. Voor de rest kan je imho lekker tweaken wat JIJ het beste vindt klinken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DenBenny schreef op maandag 20 februari 2017 @ 12:44:
[...]

Worden de crossovers dan enkel gebruikt wanneer er geen 5.1 informatie beschikbaar is?

Nu heb ik even wat zitten testen, wanneer ik de frequentie verhoog op de crossovers (na Audyssey stonden de speakers op 40Hz en de center op 60Hz) merk ik duidelijk dat er minder bas aanwezig is in de ruimte, de sub vult dit niet bij.
Om te vermijden dat Audyssey de subwoofer helemaal dichtknijpt staat deze ook redelijk still (nog geen 4e opengedraaid).
Ik vermoed dus dat als ik de crossover frequenties wijzig, ik de Audyssey setup om zeep help.

Wat kan ik nog verder proberen?
De crossovers zouden altijd gebruikt moeten worden, tenzij je een audiotrack hebt met enkel een subwoofer kanaal (wat volgens mij nooit voorkomt en überhaupt niet bestaat). De crossovers zeggen iets over het geluidsspoor van de speakers die geen subwoofer zijn. Dus bij stereo (2.0) worden de frequenties onder de crossover van beide frontspeakers naar de subwoofer gestuurd. Bij surround (5.1) worden de frequenties onder crossover van alle speakers én het subwooferkanaal naar de subwoofer gestuurd. De enige uitzondering hierop is wanneer je kiest voor de direct of pure direct preset. Dan worden de crossovers (en alle audyssey instellingen) omzeilt en luister je enkel naar je frontspeakers, zonder enige bewerking (speakers functioneren dan alszijnde "large"). Je kunt de subwoofer er dan nog aan toevoegen als je in de versterker kiest voor LFE+Main (geen idee waar die optie precies staat, maar het is een subwoofer-optie). Overigens zou je dit ook bij jouw versterker eens kunnen proberen, misschien werkt het daarbij net iets anders.

Dat gezegd hebbende, hoe test je? Muziek spreekt de subwoofer niet zoveel aan als de crossover van de belangrijkste speakers op 40hz staat. Of waar staan ze nu op?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jHKzilQl.gif
Wat je nog kan proberen is de subwoofer (tijdelijk) een stuk naar voren te zetten en een nieuwe audyssey run (of equivalent, ik weet zo niet meer welke receiver je hebt) te doen. Of beter nog, de sub op de luisterpositie en de ideale plek bepalen met de subwoofer crawl. Dan de sub daar neerzetten en een nieuwe audyssey run doen. Zo kun je horen hoe de sub klinkt op een andere plek dan waar die nu staat en kun je achterhalen of de beperking in de sub of de ruimte+positie ligt.

Daarnaast staat het je vrij wat met de gain (op de receiver) te spelen. Klopt, dit gaat in tegen het eerdere advies om de sub zo af te stellen dat de receiver hem met meer dan -12db corrigeert, maar dat was er meer op gericht dat de sub niet standaard te luid zou zijn. Ik heb mijn sub ook iets gecorrigeerd, maar uiteindelijk zit audyssey toch wel heel dicht bij hoe het zou moeten (in mijn geval).

Om welke speakers gaat het trouwens? Ik kan me gewoon moeilijk voorstellen dat de PB1000 niet tegen een paar speakers opgewassen is. Ergens moet er wat fout gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door LA-384 op 20-02-2017 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opa_paul
Duidelijke reacties geef je steeds LA-384!
Al aardig wat geleerd van je forum. 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Graag gedaan hoor, ik leer dagelijks zelf weer bij en probeer dat weer hier te delen. De beste manier om te leren is om het anderen uit te leggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBenny
LA-384 schreef op maandag 20 februari 2017 @ 19:48:
[...]
Dat gezegd hebbende, hoe test je? Muziek spreekt de subwoofer niet zoveel aan als de crossover van de belangrijkste speakers op 40hz staat. Of waar staan ze nu op?

Wat je nog kan proberen is de subwoofer (tijdelijk) een stuk naar voren te zetten en een nieuwe audyssey run (of equivalent, ik weet zo niet meer welke receiver je hebt) te doen. Of beter nog, de sub op de luisterpositie en de ideale plek bepalen met de subwoofer crawl. Dan de sub daar neerzetten en een nieuwe audyssey run doen. Zo kun je horen hoe de sub klinkt op een andere plek dan waar die nu staat en kun je achterhalen of de beperking in de sub of de ruimte+positie ligt.

Daarnaast staat het je vrij wat met de gain (op de receiver) te spelen. Klopt, dit gaat in tegen het eerdere advies om de sub zo af te stellen dat de receiver hem met meer dan -12db corrigeert, maar dat was er meer op gericht dat de sub niet standaard te luid zou zijn. Ik heb mijn sub ook iets gecorrigeerd, maar uiteindelijk zit audyssey toch wel heel dicht bij hoe het zou moeten (in mijn geval).

Om welke speakers gaat het trouwens? Ik kan me gewoon moeilijk voorstellen dat de PB1000 niet tegen een paar speakers opgewassen is. Ergens moet er wat fout gaan.
Bedankt voor de uitleg deze is, zoals hierboven vermeld, in duidelijke mensentaal :)

Ik heb de laatste testen inderdaad enkel met muziek uitgevoerd aangezien je aangaf dat films afzonderlijke audio bevatten (x.1) voor de sub.
Momenteel staan de crossovers terug op de waarden die audyssey (receiver = Denon AVR-X2200W) had bepaald (40Hz voor de speakers, 60Hz voor de center).

De subwoofer verplaatsen is spijtig genoeg geen optie (wel voor testen, maar niet definitief), de kabels zitten allen ingewerkt. Ook qua plaats kan ik hem nergens anders kwijt.
De vorige sub (Polkaudio DSW pro 660wi) die defect gegaan is stond op dezelfde plaats, en die was duidelijk aanwezig in bijna heel de ruimte. Ik kan me niet inbeelden dat de SVS dit niet zou kunnen.

Ik had eerder ook het volume van de sub verder teruggeschroefd waardoor hij na audyssey te laten lopen niet meer op -12 staat maar op -3, overige speakers zitten allen op -6 à -7 (Ook iets wat ik niet begrijp, waarom staat alles op - ???).

Ik heb na de audyssey setup ook al eens met de volume knop van de sub aan het spelen geweest, maar voor films is de audyssey instelling wel OK. Enkel bij muziek mis ik de aanwezigheid van de sub vooral.

Ik heb inbouwluidsprekers in mijn plafond zitten (voor de WAF en het praktische) van dit type: https://www.artencraft.be...-vierkant-120w-10004.html.
Deze hebben op papier een range van 60Hz tot 20kHz (waar audyssey al onder gaat).
Doordat deze in een holle plafond zitten kunnen deze inderdaad wel voor de nodige lage tonen zorgen, niet zo laag als de sub natuurlijk.
De sub is zeker een nodige aanvulling op deze speakers (zeker voor films) maar ik krijg de SVS niet zo goed afgeregeld als de Polkaudio. De crossovers stonden hierbij allen op 100Hz, wanneer ik dit nu doe heb ik hoorbaar minder bas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
DenBenny schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 13:03:
[...]

Bedankt voor de uitleg deze is, zoals hierboven vermeld, in duidelijke mensentaal :)

Ik heb de laatste testen inderdaad enkel met muziek uitgevoerd aangezien je aangaf dat films afzonderlijke audio bevatten (x.1) voor de sub.
Momenteel staan de crossovers terug op de waarden die audyssey (receiver = Denon AVR-X2200W) had bepaald (40Hz voor de speakers, 60Hz voor de center).

De subwoofer verplaatsen is spijtig genoeg geen optie (wel voor testen, maar niet definitief), de kabels zitten allen ingewerkt. Ook qua plaats kan ik hem nergens anders kwijt.
De vorige sub (Polkaudio DSW pro 660wi) die defect gegaan is stond op dezelfde plaats, en die was duidelijk aanwezig in bijna heel de ruimte. Ik kan me niet inbeelden dat de SVS dit niet zou kunnen.

Ik had eerder ook het volume van de sub verder teruggeschroefd waardoor hij na audyssey te laten lopen niet meer op -12 staat maar op -3, overige speakers zitten allen op -6 à -7 (Ook iets wat ik niet begrijp, waarom staat alles op - ???).

Ik heb na de audyssey setup ook al eens met de volume knop van de sub aan het spelen geweest, maar voor films is de audyssey instelling wel OK. Enkel bij muziek mis ik de aanwezigheid van de sub vooral.

Ik heb inbouwluidsprekers in mijn plafond zitten (voor de WAF en het praktische) van dit type: https://www.artencraft.be...-vierkant-120w-10004.html.
Deze hebben op papier een range van 60Hz tot 20kHz (waar audyssey al onder gaat).
Doordat deze in een holle plafond zitten kunnen deze inderdaad wel voor de nodige lage tonen zorgen, niet zo laag als de sub natuurlijk.
De sub is zeker een nodige aanvulling op deze speakers (zeker voor films) maar ik krijg de SVS niet zo goed afgeregeld als de Polkaudio. De crossovers stonden hierbij allen op 100Hz, wanneer ik dit nu doe heb ik hoorbaar minder bas.
Maar betekent minder ook slechter? Misschien was die Polkaudio wel overdreven aanwezig en ben je daar nu aan gewend. SVS staat bij mij bekend als een merk wat alleen de lage tonen laat horen die echt nodig zijn, en niet daarboven of daaronder..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Laatst online: 11-09 10:15
DennusB schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 13:06:
[...]

Maar betekent minder ook slechter? Misschien was die Polkaudio wel overdreven aanwezig en ben je daar nu aan gewend. SVS staat bij mij bekend als een merk wat alleen de lage tonen laat horen die echt nodig zijn, en niet daarboven of daaronder..
Dat is ook mijn ervaring toen ik overstapte van een Klipsch sub naar een SVS sub. Niet overdreven aanwezig, maar als het LFE kanaal wordt aangesproken dan hoor en voel je een SVS sub wel degelijk.

Absoluut een verbetering en niet dat vervelende gerommel/gedreun tijdens films, terwijl je weet dat het niet zo bedoelt is.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Pagina: 1 ... 6 ... 39 Laatste