Het Grote Subwoofer Topic

Pagina: 1 ... 7 ... 39 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 62 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
@DenBenny

Ik heb ook een denon AVR-X2200W gebruik nu vaak dyn eq voor films en muziek (voor de atmos update klonk dat vreselijk vond ik).
Dat geeft het laag een boost zodat het wat voller klinkt bij normaal volume, de sb2000 doet nu lekker mee zonder te overheersen.
Hoe zachter je speelt hoe meer het laag geboost word, en op bioscoopvolumes word het laag niet meer harder gezet. :)
Sommigen zetten ook het subwoofer level 5db harder maar vind zelf dyn eq beter werken.
Ken je speakers niet maar voor vloerstaanders kun je normaal wel 60hz crossover aanhouden, en boekenplank of plafondspeakers 80hz.

Dat de setup de speakers allemaal op - zoveel db zet is omdat de versterker wil dat je met het volume op 0db, 79.5 db gemiddeld hebt op de luisterpositie.
Referentievolume heet dat, bij mij op 0 db spelen zou even hard moeten zijn dan bij jou set vandaar. :)

[ Voor 40% gewijzigd door Goofy1978 op 21-02-2017 18:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DenBenny schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 13:03:
Ik had eerder ook het volume van de sub verder teruggeschroefd waardoor hij na audyssey te laten lopen niet meer op -12 staat maar op -3, overige speakers zitten allen op -6 à -7 (Ook iets wat ik niet begrijp, waarom staat alles op - ???).
Je kunt het nog steeds een keer proberen door de sub tijdelijk (dus slechts als test) elders te zetten, om zo te zien of dat duidelijk verschil maakt op de luisterpositie. Dan weet je in elk geval zeker of het de sub zelf is of niet. Verschillende subwoofers op eenzelfde positie, geven toch andere resultaten voor wat betreft staande golven.

Wat verder misschien ook nog roet in het eten kan gooien, zijn de plafond-speakers. Ik weet niet of het klopt, maar ik kan me voorstellen dat deze toch een andere klank geven dan gewone speakers welke in horizontale zin uitstralen. In elk geval lopen de reflecties heel anders. Mogelijk dat de inregelmicrofoon hier niet goed mee overweg kan en daardoor de signalen verkeerd aanpast (lees volume onterecht teveel naar beneden gecorrigeerd). Mijn Dali zensor 5's (met een gelijke gevoeligheid) worden juist met gemiddeld 3db versterkt (afstand 4,5 meter).

Ik weet niet precies hoe audyssey werkt, maar waarschijnlijk stuurt het een testsignaal uit op 75db, vervolgens meet het hoe luid de speakers spelen en corrigeert dat dusdanig dat het op de luisterpositie ook als 75db wordt weergegeven.

Ik denk verder ook dat de subwoofer gewoon goed staat en dan is ie bij muziek idd bijna niet aanwezig. Nou weet ik niet zeker meer, maar ik dacht dat het subwoofer kanaal uit surround ook 10db luider is dan de overige kanalen. Dat zou goed kunnen verklaren waarom het allemaal maar magertjes klinkt bij niet-surround signalen.

Wil je trouwens echt zeker weten dat de volumes juist gecorrigeerd worden, dan zou je het handmatig moeten meten met een decibel meter (te koop op conrad.nl voor €60,-) en de correcties handmatig toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBenny
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-08 19:33
DennusB schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 13:06:
Maar betekent minder ook slechter? Misschien was die Polkaudio wel overdreven aanwezig en ben je daar nu aan gewend. SVS staat bij mij bekend als een merk wat alleen de lage tonen laat horen die echt nodig zijn, en niet daarboven of daaronder..
De Polkaudio was duidelijk aanwezig, niet overdreven naar mijn mening maar wel meer.
Voor de muziek vind ik het nu te weinig, zeker wanneer ik de crossovers wijzig van 40Hz naar bijvoorbeeld 80 of 100Hz.
Hulleman schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 14:48:
Dat is ook mijn ervaring toen ik overstapte van een Klipsch sub naar een SVS sub. Niet overdreven aanwezig, maar als het LFE kanaal wordt aangesproken dan hoor en voel je een SVS sub wel degelijk.

Absoluut een verbetering en niet dat vervelende gerommel/gedreun tijdens films, terwijl je weet dat het niet zo bedoelt is.
Dit is wel iets wat ik ook heb opgemerkt. Wanneer de sub tijdens de films wordt aangesproken is hij zeker aanwezig :) . Dit is voor mij ook een teken dat de audyssey setup zijn werk wel gedaan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
DenBenny schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 12:56:
[...]

De Polkaudio was duidelijk aanwezig, niet overdreven naar mijn mening maar wel meer.
Voor de muziek vind ik het nu te weinig, zeker wanneer ik de crossovers wijzig van 40Hz naar bijvoorbeeld 80 of 100Hz.
Logisch, als je de crossover hoger zet gaat er nog minder laag naar je sub. Ik zou je crossover zo laag mogelijk zetten in je receiver en vol opdraaien op je SVS sub.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-09 10:15
DennusB schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 12:57:
[...]

Logisch, als je de crossover hoger zet gaat er nog minder laag naar je sub. Ik zou je crossover zo laag mogelijk zetten in je receiver en vol opdraaien op je SVS sub.
Hoe hoger de crossover hoe meer frequenties naar je sub gaan, dus veeal een overheersendere sub. Met hoger bedoel ik hoger qua hz. Crossover op de sub idd volledig open. Op de receiver verschilt het. De crossover voor het LFE kanaal kan prima op 120hz, aangezien het LFE kanaal daarmee start. De fronts op 60hz en center/rears op 80/100hz. Zo heb ik het iig staan en wat mij betreft prima.

De sub heb ik rond 55% gain staan (PB1000). Voldoende punch voor het LFE kanaal, maar voor muziek vind ik dat too much.

[ Voor 3% gewijzigd door Hulleman op 22-02-2017 13:34 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

• DenBenny
DennusB schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 12:57:
Ik dacht dat je juist de crossover op de receiver moet verhogen? die 40Hz na de audyssey setup verhogen dus?
De crossover op de sub staat op LFE ingesteld.
Hulleman schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 13:33:
Hoe hoger de crossover hoe meer frequenties naar je sub gaan, dus veeal een overheersendere sub. Met hoger bedoel ik hoger qua hz. Crossover op de sub idd volledig open. Op de receiver verschilt het. De crossover voor het LFE kanaal kan prima op 120hz, aangezien het LFE kanaal daarmee start. De fronts op 60hz en center/rears op 80/100hz. Zo heb ik het iig staan en wat mij betreft prima.

De sub heb ik rond 55% gain staan (PB1000). Voldoende punch voor het LFE kanaal, maar voor muziek vind ik dat too much.
stond deze tijdens de audyssey setup ook al op 55%? Jij lijkt verder met je muziek het omgekeerde probleem van mij te hebben (film ok, muziek te veel).

Ik kan mijn sub niet naar 55% draaien want de audyssey setup draait dan de sub toe tot -12.
De sub zal nu op iets van 10 à 30% van het volume staan, misschien te laag om nog goed te functioneren.
Wanneer ik muziek speel en mijn oor tegen de sub leg, klinkt het toch alsof er niet te veel geluid uit komt.
bij films is sub enkel duidelijk hoorbaar wanneer het kanaal van de sub wordt aangesproken.

[ Voor 4% gewijzigd door DenBenny op 23-02-2017 12:52 ]

• Hulleman
Geen idee meer wa audyssey met de sub deed. De sub heb ik op -3db of gewoon op 0db staan met films met 55% gain. Klinkt mij prima. Met muziek is -6db beter of de gain terugdraaien. Als ik de sub op -12db zet hoor ik em echt niet meer. Met films wil ik gewoon punch.

Staar je niet blind op de Audyssey db's. Gewoon dat als basis gebruiken en finetunen wat je lekker vindt.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malignant
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-08 18:40
Was het dan alleen met mijn X6300H zo makkelijk ?

Tijdens de Audyssey setup heeft de mic eerst het volume van de sub gemeten.
Al voor de calibratie gaf deze aan dat hij te hard stond.
Op het scherm een mooie dB meter, en het verzoek om de sub terug te draaien tot 75dB output.
Daarna kon ik pas door gaan met de metingen.

En moet zeggen dat de SVS SB2000 nu in zowel muziek als film er gewoon super in ligt.

[ Voor 5% gewijzigd door Malignant op 24-02-2017 06:51 ]

LG OLED 55C7 - Denon AVR X6300H - 2x Focal 816W - Focal 800CC - 2x Focal 800SR - 4x Focal IC105 - SVS SB-2000 - MB Next - Playstation 5 - Oppo UDP-203 - Rega RP1 + Elys 2 - BlueSound

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DenBenny
Hulleman schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 16:28:
Geen idee meer wa audyssey met de sub deed. De sub heb ik op -3db of gewoon op 0db staan met films met 55% gain. Klinkt mij prima. Met muziek is -6db beter of de gain terugdraaien. Als ik de sub op -12db zet hoor ik em echt niet meer. Met films wil ik gewoon punch.

Staar je niet blind op de Audyssey db's. Gewoon dat als basis gebruiken en finetunen wat je lekker vindt.
Dat bijregelen, waar doe ik dit het beste?

- volumeknop sub
- in de manuele luidspreker setup
- in de regeling per bron

Ik vermoed het laatste, maar ik heb geen idee welke regeling welk effect geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DenBenny schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 12:59:
[...]

Dat bijregelen, waar doe ik dit het beste?

- volumeknop sub
- in de manuele luidspreker setup
- in de regeling per bron

Ik vermoed het laatste, maar ik heb geen idee welke regeling welk effect geeft.
Volumeknop op sub kan, maar geeft geen precieze controle. Ik noemde dit in een eerdere reactie, maar dat was verkeerd, ik doelde daar op de receiver.

Volume knop receiver heeft invloed op alle speakers, niet alleen de subwoofer.

Volume correctie (wat Audyssey dus aanpast), kun je per kanaal regelen en geeft een veel preciezere correctie. Dit heeft de voorkeur als je de sub wat wil bijstellen.

Regeling per bron is wat het zegt, per bron. Het ene signaal is het andere niet, het kastje van de tv zenders klinkt vaak anders dan van de mediaspeler of de internetradio. Je kunt dit corrigeren per bron, het heeft invloed op het volume van alle speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opa_paul
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-07-2024
Maar je kan toch gerust bij muziek als je wat meer bass wilt de sub wat hoger zetten met de gain/volume knop op je sub.

Die van mij staat op de versterker ook op -5 maar heb die zelf bij muziek op 0 staan. Als ik echt ff wil knallen dan draai ik de gain open naar 30- 50%
Of als een nummer weinig bass heeft.
Bij films staat Audyssey perfect. (Terwijl sub maar 15% open staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:21
opa_paul schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 13:41:
Maar je kan toch gerust bij muziek als je wat meer bass wilt de sub wat hoger zetten met de gain/volume knop op je sub.

Die van mij staat op de versterker ook op -5 maar heb die zelf bij muziek op 0 staan. Als ik echt ff wil knallen dan draai ik de gain open naar 30- 50%
Of als een nummer weinig bass heeft.
Bij films staat Audyssey perfect. (Terwijl sub maar 15% open staat.
Vind ik echt de minst handige optie. De meeste subs hebben een traploze gain, weet je nooit precies waar deze op stond en krijg je hem nooit meer precies op de juiste stand. Als je dit gewoon in de versterker doet, kan je het altijd terugzetten zoals het was.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opa_paul
Koldur schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 13:46:
[...]

Vind ik echt de minst handige optie. De meeste subs hebben een traploze gain, weet je nooit precies waar deze op stond en krijg je hem nooit meer precies op de juiste stand. Als je dit gewoon in de versterker doet, kan je het altijd terugzetten zoals het was.
Heb er een heel dun plakkertje als een pijl geplakt. Wijst perfect aan hoe dat ie stond. Idd een traploze gain, maar ik weet wel hoe dat ie stond en moet staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:21
opa_paul schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 14:06:
[...]

Heb er een heel dun plakkertje als een pijl geplakt. Wijst perfect aan hoe dat ie stond. Idd een traploze gain, maar ik weet wel hoe dat ie stond en moet staan.
En toch zal hij nooit helemaal perfect staan als daarvoor. To each his own natuurlijk, duidelijk is dat het nooit helemaal perfect kan, terwijl het in je receiver altijd perfect gaat. Ik ga niet beweren dat je dit verschil altijd gaat horen, op deze manier weet je wel zeker dat er geen verschil kan zijn.
Daarbij komt dat het in verreweg de meeste gevallen het snelst is om het in de receiver aan te pakken.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Tijntje

Hello?!

Mijn nieuwe bijzet tafel is besteld. >:)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4Hh3GuF.png

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WuXingWarrior
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10-09 04:58
@Tijntje nice, dat is de svs pb2000 toch? en al binnen, hoe bevalt het?

Ik heb zelf de svs sb13 ultra en sinds 2 maanden ook de svs sb16 ultra erbij, man man de sb13 is al een beest naar de sb16 is toch wel weer een niveau hoger.

Zal binnenkort eens wat foto's plaatsen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Tijntje schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 13:23:
Mijn nieuwe bijzet tafel is besteld. >:)
[afbeelding]
Dat is echt een beest. Ben benieuwd naar je ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
WuXingWarrior schreef op maandag 6 maart 2017 @ 12:47:

Ik heb zelf de svs sb13 ultra en sinds 2 maanden ook de svs sb16 ultra erbij, man man de sb13 is al een beest naar de sb16 is toch wel weer een niveau hoger.

Kolere, waarom heb je zoveel power nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Nu online

Tijntje

Hello?!

WuXingWarrior schreef op maandag 6 maart 2017 @ 12:47:

Dat is inderdaad de SVS PB2000, helaas morgen pas binnen, de vandaag besteld morgen in huis bij hificorner is helaas niet gehaald.
Ik heb een JBL E250P staan die hij gaat vervangen. Hopelijk is de upgrade hoor/voelbaar.

[ Voor 7% gewijzigd door Tijntje op 06-03-2017 12:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malignant
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 29-08 18:40
Tijntje schreef op maandag 6 maart 2017 @ 12:49:
[...]

Dat is inderdaad de SVS PB2000, helaas morgen pas binnen, de vandaag besteld morgen in huis bij hificorner is helaas niet gehaald.
Ik heb een JBL E250P staan die hij gaat vervangen. Hopelijk is de upgrade hoor/voelbaar.
Ook de soundpath pootjes er bij genomen ?

Heb zelf 2 weken geleden een SB2000 gehaald bij Hificorner.
Sub kreeg ik toen gelijk mee, pootjes waren een paar dagen later pas geleverd.
Maar dan merk je toch echt wel verschil met de pootjes er onder.
Denk ook dat de buren het een stuk fijner vinden :)

LG OLED 55C7 - Denon AVR X6300H - 2x Focal 816W - Focal 800CC - 2x Focal 800SR - 4x Focal IC105 - SVS SB-2000 - MB Next - Playstation 5 - Oppo UDP-203 - Rega RP1 + Elys 2 - BlueSound

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Nu online

Tijntje

Hello?!

Malignant schreef op maandag 6 maart 2017 @ 14:35:
[...]

Ook de soundpath pootjes er bij genomen ?

Heb zelf 2 weken geleden een SB2000 gehaald bij Hificorner.
Sub kreeg ik toen gelijk mee, pootjes waren een paar dagen later pas geleverd.
Maar dan merk je toch echt wel verschil met de pootjes er onder.
Denk ook dat de buren het een stuk fijner vinden :)
Je bedoeld deze?
http://hificorner.nl/acce...er-isolation-system-4-pak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Jep. Heb ik ook! Erg fijne pootjes (onder m'n SB1000) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 07:56
Ik heb hier ook wel eens naar zitten kijken maar is het verschil in resonantie en gecontroleerder laag echt merkbaar?

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
renzo4000 schreef op maandag 6 maart 2017 @ 15:44:
Ik heb hier ook wel eens naar zitten kijken maar is het verschil in resonantie en gecontroleerder laag echt merkbaar?
Ik vond van wel, zeker merkbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Nu online

Tijntje

Hello?!

Ik vind het een beetje raar dat ik een woofer koop van 900 euro en ze dan vergeten de juiste pootje vanuit SVS te monteren :). Misschien dat ik er in de toekomst eens naar kijk.

[ Voor 16% gewijzigd door Tijntje op 06-03-2017 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WuXingWarrior
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 10-09 04:58
Tijntje schreef op maandag 6 maart 2017 @ 12:49:
[...]

Ik ken de jbl niet maar denk niet dat de pb2000 zal teleurstellen, gaat lager dan de jbl en heeft meer output.
DennusB schreef op maandag 6 maart 2017 @ 12:48:
[...]

Kolere, waarom heb je zoveel power nodig?
ach ja het upgrade virus had weer eens toegeslagen :) de sb13 was voor de meeste films in mijn ruimte meer dan voldoende maar toen ik de sb16 zag kon ik het niet laten, en heb er geen spijt van de sb16 hoor en voel ik bass in films die niet aanwezig waren in de sb13.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• renzo4000
En je woont hier?

Afbeeldingslocatie: https://static2.tripoto.com/media/filter/l/img/15546/TripDocument/1439446266_3_1.jpg

:D

[ Voor 48% gewijzigd door renzo4000 op 06-03-2017 19:58 ]

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tijntje schreef op maandag 6 maart 2017 @ 16:12:
Ik vind het een beetje raar dat ik een woofer koop van 900 euro en ze dan vergeten de juiste pootje vanuit SVS te monteren :). Misschien dat ik er in de toekomst eens naar kijk.
Het is niet zozeer dat de originele pootjes niet goed zijn, de soundpaths zijn in bepaalde gevallen net even beter. Deels ook marketing, want de soundpaths zijn ook van svs. Hoeveel profijt je er zelf van hebt, zal ook wel aan de bouw van het huis en de inrichting van de kamer liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Ben benieuwd wat die dingen doen. Kvind ze eigenlijk te prijzig om gewoon ff te kopen om te proberen. Alle reviews op hificorner zijn lovend, maar ik neig altijd naar een biased mening als mensen iets gekocht hebben.

Iemand hier ervaring met die svs pootjes? Is het verschil zo groot of meer heel subtiel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 12-09 12:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik denk net zo groot als de verschillen tussen kabels.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keepitfrosty
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-09 13:15
Hulleman schreef op maandag 6 maart 2017 @ 21:22:
[...]

Ben benieuwd wat die dingen doen. Kvind ze eigenlijk te prijzig om gewoon ff te kopen om te proberen. Alle reviews op hificorner zijn lovend, maar ik neig altijd naar een biased mening als mensen iets gekocht hebben.

Iemand hier ervaring met die svs pootjes? Is het verschil zo groot of meer heel subtiel?
Ik heb ze en het verschil is niet noemenswaardig. Overpriced spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Nu online

Tijntje

Hello?!

JvS schreef op maandag 6 maart 2017 @ 21:40:
Ik denk net zo groot als de verschillen tussen kabels.
Dat zou ook mijn eerste inschatting zijn.

Hij is ondertussen binnen en aangesloten. Wat een wereld van verschil. Kan nog niet zeggen positief of negatief. Waar de JBL ook heel duidelijk hoorbaar was is deze dat praktisch niet.
Het zal een kwestie van wennen zijn.

Als ik er wat langer naar heb geluisterd zal ik nog eens een update plaatsen.

[ Voor 43% gewijzigd door Tijntje op 07-03-2017 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Nu online

Tijntje

Hello?!

@JvS Aangezien jij altijd een nuchtere kijk hebt op audio zou ik graag je mening eens horen. :)

Ik heb zelf ooit eens een kabel gesoldeerd voor de woofer, gemaakt van deze kabel http://www.communicationworld.nl/RG-58-coax-kabel
Nu heb ik bij de hificorner deze kabel er bij gekregen http://hificorner.nl/kabe...subwoofer/ixos-xhk235-900 en vroeg me af of het uberhaubt zin of nut heeft deze te vervangen.
Is namelijk niet zo omgewisseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naar mijn idee geeft een slechte kabel een bromtoon en een goede kabel niet. Volgens mij zijn er verder geen noemenswaardige verschillen. Dat is althans mijn eigen ervaring met subwoofer kabels. Of een goede kabel €5,- per meter moet kosten betwijfel ik. Mijn bk is aangesloten via een meegeleverde "img stageline low noise". Bk gebruikt deze voor zowel de tulp als de speaker level kabel. De prijs bij bk is £23,20 voor 10 meter. Mijn vader heeft destijds een andere kabel bij zijn sub gekocht (prijs weet ik niet, was wel dikker, ik vermoed >€30 voor 5 meter), maar deze gaf altijd een bromtoon door de sub.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
Tijntje schreef op maandag 6 maart 2017 @ 22:01:
[...]

Dat zou ook mijn eerste inschatting zijn.

Hij is ondertussen binnen en aangesloten. Wat een wereld van verschil. Kan nog niet zeggen positief of negatief. Waar de JBL ook heel duidelijk hoorbaar was is deze dat praktisch niet.
Het zal een kwestie van wennen zijn.

Als ik er wat langer naar heb geluisterd zal ik nog eens een update plaatsen.
De SVS hoor je alleen als het moet. Grote kans dat die JBL een overactieve bonkkast was. Dat was ook mijn ervaring van de overstap naar een SVSPB1000. Het LFE spoor bij een film hoor en voel je de sub wel degelijk. Maar hij is veel subtieler aanwezig, ook bij muziek. Ik vind dat veel prettiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Nu online

Tijntje

Hello?!

Hulleman schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 19:22:
[...]

De SVS hoor je alleen als het moet. Grote kans dat die JBL een overactieve bonkkast was. Dat was ook mijn ervaring van de overstap naar een SVSPB1000. Het LFE spoor bij een film hoor en voel je de sub wel degelijk. Maar hij is veel subtieler aanwezig, ook bij muziek. Ik vind dat veel prettiger.
Dat vermoed ik inderdaad ook, daarom is het wel heel erg wennen.
Muziek klinkt inderdaad wel een stuk strakker dan eerst. Film heb ik er nog niet mee gekeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
Tijntje schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 19:28:
[...]

Muziek klinkt inderdaad wel een stuk strakker dan eerst. Film heb ik er nog niet mee gekeken.
Klopt, het is gewoon wennen :)
Ga maar eens een bluray met dts hd spoor kijken :) ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Nu online

Tijntje

Hello?!

Hulleman schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 19:22:
[...]

LA-384 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 19:16:
Naar mijn idee geeft een slechte kabel een bromtoon en een goede kabel niet. Volgens mij zijn er verder geen noemenswaardige verschillen. Dat is althans mijn eigen ervaring met subwoofer kabels. Of een goede kabel €5,- per meter moet kosten betwijfel ik. Mijn bk is aangesloten via een meegeleverde "img stageline low noise". Bk gebruikt deze voor zowel de tulp als de speaker level kabel. De prijs bij bk is £23,20 voor 10 meter. Mijn vader heeft destijds een andere kabel bij zijn sub gekocht (prijs weet ik niet, was wel dikker, ik vermoed >€30 voor 5 meter), maar deze gaf altijd een bromtoon door de sub.
Bromtoon hoor ik niet, soms wel het idee als het volume zacht staat dat de woofer (deze en de vorige) in standby springt.

EDIT:
Vreemd een soort van dubbelpost gecreëerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 12-09 12:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

Tijntje schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 18:06:
@JvS Aangezien jij altijd een nuchtere kijk hebt op audio zou ik graag je mening eens horen. :)

Ik heb zelf ooit eens een kabel gesoldeerd voor de woofer, gemaakt van deze kabel http://www.communicationworld.nl/RG-58-coax-kabel
Nu heb ik bij de hificorner deze kabel er bij gekregen http://hificorner.nl/kabe...subwoofer/ixos-xhk235-900 en vroeg me af of het uberhaubt zin of nut heeft deze te vervangen.
Is namelijk niet zo omgewisseld.
Gewoon laten zitten. Kabels maakt namelijk precies 0,0 uit, tenzij de kabel stuk is ofzo.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solictice
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-08 15:42
Ik zit te twijfelen tussen een pricewatch: Jamo J 10 SUB (Zwart) en de pricewatch: Klipsch R-10SW zwart - Actieve Subwoofer (Zwart)

Ik ben namelijk opzoek naar een (goedkope) subwoofer voor bij mijn Elipson Orphee vloerstaanders. Echter staat de set in een kleine ruimte (4m bij 6m ongeveer). Mijn budget is ongeveer 200 euro, maar ik heb nog flink wat cadeaubonnen van Coolblue die ik eventueel kan besteden.

Qua gebruik is het voornamelijk voor films, games en muziek. Ik heb gekeken naar tweedehands subwoofers, maar gezien de omvang van deze apparaten en ik aangewezen ben op het openbaar vervoer zie ik daar geen oplossing.

Wat zou de beste keuze zijn in mijn situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Afgaande op de specs verschillen die subs niet veel van elkaar. Om het verschil te horen moet je ze beluisteren. Het is allebei 10" met 31/32hz als laagste bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:38
Inderdaad, ik krijg zo goed als geen verschillen gevonden. Allebei 10 inch, bass-reflex, dezelfde afmetingen/gewicht. Klipsch adverteert met "high excursion" bij zijn driver, maar of die hoger is dan de jamo geen idee. Ik durf wel te zeggen dat je geen verschil gaat horen tussen die twee. En als je het toch hoort dan ligt dat aan de instellingen, volume of plaatsing.
Ik zou er gewoon eentje kiezen waar je makkelijk aan kunt komen. bijvoorbeeld als lokale zaak er eentje heeft liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTfoto
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:16

JTfoto

Work hard

Solictice schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 13:18:
Ik zit te twijfelen tussen een pricewatch: Jamo J 10 SUB (Zwart) en de pricewatch: Klipsch R-10SW zwart - Actieve Subwoofer (Zwart)

Ik ben namelijk opzoek naar een (goedkope) subwoofer voor bij mijn Elipson Orphee vloerstaanders. Echter staat de set in een kleine ruimte (4m bij 6m ongeveer). Mijn budget is ongeveer 200 euro, maar ik heb nog flink wat cadeaubonnen van Coolblue die ik eventueel kan besteden.

Qua gebruik is het voornamelijk voor films, games en muziek. Ik heb gekeken naar tweedehands subwoofers, maar gezien de omvang van deze apparaten en ik aangewezen ben op het openbaar vervoer zie ik daar geen oplossing.

Wat zou de beste keuze zijn in mijn situatie?
Eventueel kan je ook altijd naar deze optie kijken:
http://hificorner.nl/spea...rs/klipsch/klipsch-r-12sw
Toevallig is deze sub vandaag in de aanbieding bij hifi corner. Heb je toch net wat meer dan de R-10SW mits de ruimte en de WAF het toelaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solictice
Top, bedankt voor de feedback!

Zou die R12SW een groot verschil zijn met de 10inch versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberFR
  • Registratie: Augustus 2009
Ik had begrepen/gelezen (htforum) dat deze serie van de klipsch maar een matige serie is. De nieuwste serie van ze schijnt een stuk beter te zijn. Dus de 110, 112 en 115 versie die je ook bij hifi Corner kan vinden. Die zou ik dan nemen.
Ik zou zeggen ga daar wat reviews lezen en ook eens luisteren. :)

Ps. Mss Ben ik wel teveel eisend met mijn Bk monolith. ;)

PVoutput---->3825wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solictice
CyberFR schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 20:02:
Ik had begrepen/gelezen (htforum) dat deze serie van de klipsch maar een matige serie is. De nieuwste serie van ze schijnt een stuk beter te zijn. Dus de 110, 112 en 115 versie die je ook bij hifi Corner kan vinden. Die zou ik dan nemen.
Ik zou zeggen ga daar wat reviews lezen en ook eens luisteren. :)

Ps. Mss Ben ik wel teveel eisend met mijn Bk monolith. ;)
Die zitten toch een flink stuk boven mijn budget.
Daarnaast gebruik ik momenteel slechts een 2.0 setup, en hiervoor had ik een Z5500 Logitech setje. Echt veel ben ik niet gewend dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberFR
Keus moet je altijd zelf maken natuurlijk. Maar je krijgt er zoveel meer sub voor!
Ik heb dan liever 2de hands. Mijn gehele audio setup is dat namelijk en je kan er leuke spullen tussen vinden.
Nu ook te koop daar op HTforum aangeboden, misschien is dat wat voor je. Hij is NIEUW:

Te koop, een R-110SW nieuw model, nieuw in doos.
Link naar Klipsch:
http://www.klipsch.com/products/reference-subwoofers#r-110sw

Prijs: 250 euro

[ Voor 7% gewijzigd door CyberFR op 10-03-2017 08:58 ]

PVoutput---->3825wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
Wellicht is het beter dit topic te hernoemen naar ' het grote SVS topic' op het ht forum is er een apart topic. Prima subjes voor de luisteraars die niet goed geluisterd hebben, zonder verder onderzoek naar....

Plaatsen van een sub wordt bijna tot raket wetenschap verheven. Fase instelling simpel wat de diepste bas weergeeft is oke. Gain sub rond de 75 dp. Afstand luisterplek waar je gemiddeld zit. Voor muziek links of rechts een tiental cm van je front speakers.

Je kan natuurlijk ook over de grond kruipen als een malloot maar als je gewoon op je luisterplek gaat zitten en je bijna niet kan horen wel of geen sub aan dan zit je in de goede richten.

Crossover zo laag mogelijk. Afhankelijk van je Speakers. Bij kleine fronts goed uitgangspunt 80/90 bij een paar fatsoenlijke fronts 40/60

Oh zelf de dali e12 sub naast de opticon 6, opticon center en zensor rear. Met een muziek instelling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renzo4000
Lekker generaliserend @TecTo ... Feit blijft wel dat een svs veel kwaliteit geeft voor het geld en soortgelijke subwoofers in die prijsklasse overtreft wat je ook terug ziet in de verschillende testen.

Overigens volgens verschillende forums legt de dali e12 het ook af tegen een pb1000 bijvoorbeeld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte_200
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:19
Ook hier vandaag een SB-2000 toegevoegd aan de 3.0 opstelling! (B&W CM8 + CM Centre)

En wat een verschil! Lijkt net of er ook nieuwe speakers staan. _/-\o_ Ook een stuk beter dan de REL T7 die ik een tijdje geleden geleend heb van mij locale audio dealer.

Maar nu komen er wel een aantal vragen naar boven. (Dus alvast mijn excuses voor de lange post.) O-)

Audyssey auto setup:
Na het lopen van de auto setup op m'n Marantz SR5006. Had hij de speakers nog steeds op Large ingesteld. Deze heb ik gewijzigd naar Small (kom op meerdere forums tegen dat dit zo moet?) Maar hij heeft de subwoofer op -5.5 volume ingesteld. (Subwoofer stond op het tijdstip van meten op 50% ingesteld).

Dit is veel te laag en de vraag is: Kan ik best op de Marantz het volume van de sub verhogen of op de subwoofer zelf? Of gaat dit uiteindelijk op hetzelfde uitkomen en maakt het niet zoveel uit?

Crossover:
Ik heb de Crossover op 80Hz gezet in de versterker, Sub staat gewoon in LFE mode. (lees ook weer op meerdere forums dat dit ideaal is voor de CM8's.) Nu is de vraag, laat ik voor de CM Centre de crossover ook op 80Hz staan of zet ik deze wat hoger? Vind hier zo niet onmiddellijk antwoord op.

Alvast bedankt voor jullie hulp! En ook voor de tips om de SB-2000 in huis te halen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keepitfrosty
Witte_200 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 11:38:
Ook hier vandaag een SB-2000 toegevoegd aan de 3.0 opstelling! (B&W CM8 + CM Centre)

En wat een verschil! Lijkt net of er ook nieuwe speakers staan. _/-\o_ Ook een stuk beter dan de REL T7 die ik een tijdje geleden geleend heb van mij locale audio dealer.

Maar nu komen er wel een aantal vragen naar boven. (Dus alvast mijn excuses voor de lange post.) O-)

Audyssey auto setup:
Na het lopen van de auto setup op m'n Marantz SR5006. Had hij de speakers nog steeds op Large ingesteld. Deze heb ik gewijzigd naar Small (kom op meerdere forums tegen dat dit zo moet?) Maar hij heeft de subwoofer op -5.5 volume ingesteld. (Subwoofer stond op het tijdstip van meten op 50% ingesteld).

Dit is veel te laag en de vraag is: Kan ik best op de Marantz het volume van de sub verhogen of op de subwoofer zelf? Of gaat dit uiteindelijk op hetzelfde uitkomen en maakt het niet zoveel uit?
Waarom zou -5,5 te laag zijn? Dit is volgens mij nog steeds prima met audessey zolang je maar niet op -12 uitkomt omdat audessey niet meer kan corrigeren voorbij -12. En na het inmeten altijd de sub eventueel verhogen via de receiver zelf en nooit op de sub omdat anders de correcties niet meer kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberFR
@Witte_200 Crossover op 80Hz zetten van alle speakers is oke. Er gaat normaal gesproken toch niet veel laag naar de center toe dus ook dat is oke.
Je kan veel preciezer op je receiver de sub wat harder zetten. Hier bij mij staat hij ook 2db hoger dan mijn Audyssey in had gesteld op mijn sr6006. Stel in wat je zelf prettig vind maar met kleine stapjes van bv. 1db

ps. SB/BP-2000 zijn inderdaad leuke subs!!! Geniet er van. Zal een wereld van je open gaan. Al eens finding nemo geluisterd met het getik op het aquarium? ;)

PVoutput---->3825wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte_200
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:19
keepitfrosty schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 11:51:
[...]

Waarom zou -5,5 te laag zijn? Dit is volgens mij nog steeds prima met audessey zolang je maar niet op -12 uitkomt omdat audessey niet meer kan corrigeren voorbij -12. En na het inmeten altijd de sub eventueel verhogen via de receiver zelf en nooit op de sub omdat anders de correcties niet meer kloppen.
Ja -5.5 was toch veel te laag hoor. Ter referentie de andere speakers staan op -2.0 en de Center op +1.0
CyberFR schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 11:52:
@Witte_200 Crossover op 80Hz zetten van alle speakers is oke. Er gaat normaal gesproken toch niet veel laag naar de center toe dus ook dat is oke.
Je kan veel preciezer op je receiver de sub wat harder zetten. Hier bij mij staat hij ook 2db hoger dan mijn Audyssey in had gesteld op mijn sr6006. Stel in wat je zelf prettig vind maar met kleine stapjes van bv. 1db

ps. SB/BP-2000 zijn inderdaad leuke subs!!! Geniet er van. Zal een wereld van je open gaan. Al eens finding nemo geluisterd met het getik op het aquarium? ;)
OK. Heb de sub nu op -1.5 staan en dat klinkt al een stuk beter! Mijn vriendin gaat wel raar opkijken als ik straks plots Finding Nemo nog eens wil kijken :P

Bedankt voor jullie antwoorden!

PS: Die soundpath pootjes van SVS maken wel mooi verschil tegenover de standaard pootjes die er bij zitten. Wel jammer dat je deze er apart moet bijkopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bizonjeetje
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-09 22:45

Audyssey auto setup:

Crossover:
Ik heb de Crossover op 80Hz gezet in de versterker, Sub staat gewoon in LFE mode. (lees ook weer op meerdere forums dat dit ideaal is voor de CM8's.) Nu is de vraag, laat ik voor de CM Centre de crossover ook op 80Hz staan of zet ik deze wat hoger? Vind hier zo niet onmiddellijk antwoord op.

Alvast bedankt voor jullie hulp! En ook voor de tips om de SB-2000 in huis te halen! :)
hoi ik heb zelf de cm9s2 met de sb-2000 en de denon xt4000 daar zit audyssey xt32 op ik heb mijn crossover van me subwoofer open staan en de subwoofer voor de bas op iets meer dan een kwart open staan de denon geeft hier +5.5 aan heb de fronts speakers op large staan en staat hier ook op LFE mode als ik kijk bij de instellingen van de receiver dan staat het nu op
luidssprekers /2ch

front - groot
subwoofer - ja
sw modus - lfe+main
crossover - 60hz
niveau fl - -2.0 db
niveau fr - -2.0 db

[ Voor 5% gewijzigd door bizonjeetje op 15-03-2017 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opa_paul
bizonjeetje schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 13:19:
[...]

hoi ik heb zelf de cm9s2 met de sb-2000 en de denon xt4000 daar zit audyssey xt32 op ik heb mijn crossover van me subwoofer open staan en de subwoofer voor de bas op iets meer dan een kwart open staan de denon geeft hier +5.5 aan heb de fronts speakers op large staan en staat hier ook op LFE mode als ik kijk bij de instellingen van de receiver dan staat het nu op
luidssprekers /2ch

front - groot
subwoofer - ja
sw modus - lfe+main
crossover - 60hz
niveau fl - -2.0 db
niveau fr - -2.0 db
Je speakers op large is toch niet de bedoeling? Die moeten toch op small wil je je sub goed instellen op LFE bij 5.1 en stereo?
En waarom zou je de sub niet verhogen naar 35-40% zodat je rond de 0 uit komt ipv -5,5?
Of zit ik nou verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
- Waarom heb je de front op "large" staan? Toch niet omdat je ze er groot uit vindt zien he ;)
- Waarom heb je LFE+MAIN als subwoofer modus?

Je fronts zou je eigenlijk op small moeten zetten en je sw modus op lfe modus. Waarschijnlijk is je 60hz crossover "kantje boord" voor je fronts. Je sub is veel beter in staat om het laag weer te geven dan je fronts en hoeft je receiver daar ook niet onnodig hard voor te werken.

Is er een reden waarom je jouw settings gebruikt? Als jij het goed vindt klinken moet je het vooral zo laten maar ben gewoon benieuwd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
renzo4000 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 14:12:
- Waarom heb je de front op "large" staan? Toch niet omdat je ze er groot uit vindt zien he ;)
- Waarom heb je LFE+MAIN als subwoofer modus?

Je fronts zou je eigenlijk op small moeten zetten en je sw modus op lfe modus. Waarschijnlijk is je 60hz crossover "kantje boord" voor je fronts. Je sub is veel beter in staat om het laag weer te geven dan je fronts en hoeft je receiver daar ook niet onnodig hard voor te werken.

Is er een reden waarom je jouw settings gebruikt? Als jij het goed vindt klinken moet je het vooral zo laten maar ben gewoon benieuwd :P
Waarom zou LFE+MAIN niet goed zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:19
DennusB schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 14:58:
[...]
Waarom zou LFE+MAIN niet goed zijn?
"LFE + MAIN" gaat alleen samen als de speakers op "LARGE" staan. Speakers op "LARGE" is om aan te geven dat er geen subwoofer aanwezig is. Veelgemaakte opmerking is dat de speakers op "SMALL" moeten zodra er een subwoofer aan is gesloten. Die gedachtegang versus "LFE + MAIN" is dus anders.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[b]Witte_200 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 12:50

Ja -5.5 was toch veel te laag hoor. Ter referentie de andere speakers staan op -2.0 en de Center op +1.0

[...]

OK. Heb de sub nu op -1.5 staan en dat klinkt al een stuk beter! Mijn vriendin gaat wel raar opkijken als ik straks plots Finding Nemo nog eens wil kijken :P

Bedankt voor jullie antwoorden!

PS: Die soundpath pootjes van SVS maken wel mooi verschil tegenover de standaard pootjes die er bij zitten. Wel jammer dat je deze er apart moet bijkopen...
Die Audyssey correctie van de andere speakers zijn geen leidraad voor de correctie van de subwoofer. Audyssey luistert naar de luidheid van de betreffende speaker bij een bepaalde belasting. Gevoeligere speakers zullen dan luider klinken dan minder gevoelige speakers, evenals speakers die dichtbij staan tov speakers die verder weg staan. Audyssey corrigeert dan het betreffende signaal, zodat het op de luisterpositie ongeveer even luid klinkt. Vandaar de soms grote onderlinge verschillen tussen de speakers.

Dat neemt echter niet weg dat velen de subwoofer liever iets harder zetten. Zelf betwijfel ik of het bij een goede inregeling wel nodig is. Ik heb in de jaren meermalen een nieuwe Audyssey run gedaan waarbij ik de laatste keer echt perfect op ooghoogte heb gemeten (voorheen vaak microfoon op rugleuning van de bank) en de onderlinge meetposities niet meer dan 20cm van de primaire. Dit gaf een aanzienlijk luidere subwoofer tot gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oban606
  • Laatst online: 21-12-2024

Audyssey auto setup:

Crossover:

Volgens mij is het zo dat dat je de subwoofer zoveel mogelijk moet inregelen naar de 0(nul). Dit doe je door 1 meting te doen, calculate en bekijk de uitkomst van je sub. Zet hierna achter op de sub het volume harder of zachter. Voer wederom 1 meting uit, todat je op 0 uitkomt. Als je de sub meting op 0 hebt dan kun je een volledige Audyssey meting uitvoeren.

De reden is dat er in films door Audyssey een aansturing wordt gedaan naar je sub (LFE)
De -12 tot +12 is een buffer waarin gewerkt kan worden door Audyssey.
Als je van -12 tot +12 kunt werken en je meting sub staat op -11 kan het zo zijn dat je te weinig output krijgt zoals dat bedoeld is vanuit je sub, v.v. als deze op +11 zou staan.

Als dit niet zo is dan laat het gerust horen, dit is zoals ik het destijds heb begrepen van een heel uitgebreide handleiding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Ik heb nog wel een vraag over audyssey. Mijn sub ondersteund alleen de kinderversie (geen XT32). Volgens mij gaf de test mijn sub (svs pb1000) ook -12db. Gain op 50%. Zelf heb ik de sub toentertijd op 0db gezet. Ook dan is ie met tv, films en muziek niet overdadig aanwezig.

Is het zo dat de Audyssey EQ de sub met die equalizer afknijpt ookal staat de sub op 0db?

Niet dat ik ontevreden ben over het laag, maar ik ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Oban606 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:23:
Als dit niet zo is dan laat het gerust horen, dit is zoals ik het destijds heb begrepen van een heel uitgebreide handleiding...
De audyssey correctie op de receiver heeft invloed op het signaal wat naar de subwoofer gaat. De instelling op de subwoofer versterkt of verzwakt dit signaal vervolgens zodat het een bepaald volume heeft.

Audyssey regelt het zo in dat de combinatie van beiden (als ik het goed heb) een volume van 75dB geeft.
Echter, als de subgain (dus op de sub) te hoog staat, moet audyssey het mogelijk verder corrigeren dan de maximale correctie van -12db. Het kan dus zijn dat de sub dan geen 75db geeft, maar 80 of 85 of **db. In dit geval betekent het dat de subwoofer niet hetzelfde volume als de overige speakers geeft.

Wanneer je een subwoofer hebt met energiebesparing en die zich dus automatisch uit en aan zet, loop je kans dat het inkomende signaal niet sterk genoeg is en de subwoofer dus nooit of pas heel laat inschakelt.

Vandaar dat het advies luidt om zo dicht mogelijk bij 0 uit te komen, of iig ergens tussen -5 en +5.
Hulleman schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:32:
Ik heb nog wel een vraag over audyssey. Mijn sub ondersteund alleen de kinderversie (geen XT32). Volgens mij gaf de test mijn sub (svs pb1000) ook -12db. Gain op 50%. Zelf heb ik de sub toentertijd op 0db gezet. Ook dan is ie met tv, films en muziek niet overdadig aanwezig.

Is het zo dat de Audyssey EQ de sub met die equalizer afknijpt ookal staat de sub op 0db?

Niet dat ik ontevreden ben over het laag, maar ik ben benieuwd.
Als je bedoeld dat je het subwoofer kanaal na de audyssey run, in de receiver hebt aangepast van -12db naar 0db, dan zou deze luider moeten spelen, dit zou ook zeker hoorbaar moeten zijn. Dat het niet storend is, kan persoonlijke voorkeur zijn.
Wel is het heel belangrijk dat de meting goed wordt uitgevoerd. Hoe ruimer het meetgebied, hoe minder het resultaat zal zijn. Ook de hoogte en de exacte positie van de microfoon is belangrijk. Als je de bank tegen een muur hebt staan en op de rugleuning meet, dan zal de subwoofer al veel sterker naar beneden gecorrigeerd worden dan wanneer je bijvoorbeeld 30cm of meer van de muur af zit of meet. Dit komt door de staande golven welke dichtbij een muur altijd sterker zijn. Heb je dus bijvoorbeeld dicht bij een muur gemeten, maar zit je zelf wat meer naar voren, dan kan het ook zijn dat de correctie van -12db naar 0db niet exact 12db meer volume geeft op de luisterpositie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Duidelijk. Ik heb met de bijgeleverde stand de microfoon op de 8 luisterposities geplaatst. Die 8 luisterposities heb ik gemeten op feitelijk maar twee luisterposities. Daar zitten we namelijk altijd. Ik zal eens een nieuwe run draaien. Heb ook al bijna drie maand nieuwe fronts en nog geen nieuwe run gedraaid :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:18

M-ThijZ

Riding on Rails

Kan ik een standaard tulp kabel (rood/wit) gebruiken om alleen de LFE-ingang op de sub out aan te sluiten? (Door bijv. alleen rode aan te sluiten)

Afbeeldingslocatie: https://image.allekabels.nl/image/1615-0/tulp-kabel-10-meter.jpg

Ik wil wat experimenteren met de plaatsing en heb zo geen speciale subwoofer kabel met de juiste lengte.

Als ik weet wat de beste positie is maak ik met behulp van zo'n 75 Ohm COAX van de bouwmarkt wel een kabel op maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Yup, dat werkt prima. En van coax een nieuwe maken was exact waar ik net aan dacht dat ik ook nog moet doen :P

Edit: bedenk me ineens dat een standaard digitale coaxiale kabel ook prima voldoet, scheelt soldeerwerk :)

[ Voor 33% gewijzigd door The Eagle op 01-04-2017 12:21 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoe lang gaat een subwoofer ongeveer mee eigenlijk? Ik heb een tweedehands bk xxls400 gevonden voor een mooie prijs, maar deze is 7,5 jaar oud. Wat kan ik er van verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
Kan me niet voorstellen dat die dingen niet je hele leven mee kunnen gaan. Misschien na verloop van tijd klein beetje solderen. Maar toch. De tijd van rottende foamranden zijn voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het speakerdeel vertrouw ik inderdaad wel, maar het versterkerdeel? Het is dan wel bk, dus wellicht heb ik daar ook niets te vrezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Mocht je nog een film zoeken om je subs eens te testen, Hacksaw ridge is wel aan aanrader wat een geluid zit er in die film.
Als het gevecht eenmaal begint is het laag constant aanwezig, geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 19:31
Wilson Audio XS
http://link.marktplaats.n...ttons&utm_content=app_ios
Ad

2 stuks a 385 kg per stuk stonden voor 6.000 te koop, volgens mij een heel goede deal. Vrouw zei nee. De hoogte van 2.20m?

[ Voor 3% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 16-04-2017 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@JAHRASTAFARI
Damn, dat is wel ziek. Ze zijn ook al gereserveerd zie ik nu. Ik heb de knoop in elk geval doorgehakt en heb de tweede xxls400 opgehaald. Nu nog een Minidsp 2x4 hd scoren en dan kan het meten en afstellen beginnen :)

@Goofy1978
Totaal geen fan van oorlogsfilms, maar ik zal het in gedachte houden d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
Die zijn groot :D, zouden niet misstaan in een thuis bioscoop. Maar zou het niet zien als een goede deal. Misschien vergeleken met nieuwprijs van toen maar niet prijs/prestatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Gedachten hier over een

SB-1000 tegenover de Bowers & Wilkins PV1-D?

Ik zoek een sub voor bij m'n PC (naast m'n Bowers & Wilkins MM1's) en dacht er aan die SB-1000 bij m'n PC neer te zetten en dan een PV1-D te scoren. Iemand die staan? Hoe bevalt ie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
DennusB schreef op maandag 17 april 2017 @ 09:15:
Gedachten hier over een

SB-1000 tegenover de Bowers & Wilkins PV1-D?

Ik zoek een sub voor bij m'n PC (naast m'n Bowers & Wilkins MM1's) en dacht er aan die SB-1000 bij m'n PC neer te zetten en dan een PV1-D te scoren. Iemand die staan? Hoe bevalt ie?
Je wilt ze dus uiteindelijk alle twee? En je gebruikt ze voor achter de pc? Want helemaal snappen doe ik het niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
saveljos schreef op maandag 17 april 2017 @ 11:11:
[...]

Je wilt ze dus uiteindelijk alle twee? En je gebruikt ze voor achter de pc? Want helemaal snappen doe ik het niet ;)
De SB-1000 staat nu beneden bij m'n 5.1 set, maar die zou ik dan dus eventueel naar boven (bij m'n PC) willen verhuizen. De B&W sub komt dan beneden bij m'n 5.1 set :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
Die b&w sup is zwaar overpriced en veel te diep getuned, je zal er nauwelijks op vooruit gaan bij films.
Zet een svs pb2000 neer in de kamer als je de ruimte hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTfoto

JTfoto

Work hard

DennusB schreef op maandag 17 april 2017 @ 11:36:
[...]

De SB-1000 staat nu beneden bij m'n 5.1 set, maar die zou ik dan dus eventueel naar boven (bij m'n PC) willen verhuizen. De B&W sub komt dan beneden bij m'n 5.1 set :)
En wat zijn dan precies de dingen die je extra zoekt in een subwoofer voor beneden? Wil je hetzelfde formaat, is groter toegestaan? Wil je een ander frequentiebereik? Wil je meer output (volume)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
JTfoto schreef op maandag 17 april 2017 @ 11:47:
[...]

En wat zijn dan precies de dingen die je extra zoekt in een subwoofer voor beneden? Wil je hetzelfde formaat, is groter toegestaan? Wil je een ander frequentiebereik? Wil je meer output (volume)?
Opzich ben ik erg tevreden over de SB-1000. Het zelfde formaat of groter mag, de ruimte is er.
Het leek me vooral een goed idee om die SB-1000 naar boven te slingeren en een iets meer "premium" sub beneden te zetten ipv andersom omdat ik meer beneden zit (films kijken, tv kijken, muziek luisteren etc).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JTfoto

JTfoto

Work hard

DennusB schreef op maandag 17 april 2017 @ 11:54:
[...]

Opzich ben ik erg tevreden over de SB-1000. Het zelfde formaat of groter mag, de ruimte is er.
Het leek me vooral een goed idee om die SB-1000 naar boven te slingeren en een iets meer "premium" sub beneden te zetten ipv andersom omdat ik meer beneden zit (films kijken, tv kijken, muziek luisteren etc).
In dat geval zou ik je persoonlijk aanraden om naar een SB-2000 of een PB-2000 te gaan voor beneden. Beiden worden omschreven als erg goede subwoofers, waarbij de PB-2000 nog een aardige berg extra output heeft rond de 20Hz, zie deze review:
http://www.audioholics.co...s/sv-sound-svs-sb-pb-2000
Verder zijn ze geloof ik op voorraad bij hificorner (welke ze als enige verkoopt, zoals je misschien al wel wist), dus mocht je het zeker willen weten kan je altijd kijken of je een keer beide subwoofers kan luisteren en kan vergelijken (evt ook met de sb1000)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
DennusB schreef op maandag 17 april 2017 @ 11:54:
[...]

Voor bij de computer is de SB-1000 wel echt overkill. En b&w zou ik eerder zien als design sub dan premium sub. Hij doet zijn werk goed, mits je niet naar de hogere db's gaat. Wat dus weer wel prima past bij een PC maar daar is hij met 1600,- een beetje 8)7

Als je echt zoveel geld hebt om uit te geven aan subwoofers zou je misschien ook een extra SB-1000 beneden kunnen neerzetten. En een goedkopere subwoofer halen voor bij de pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funnyname
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-11-2023
ik ben prima tevreden met mijn twee kleinere Yamaha subs..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Goofy1978 schreef op maandag 17 april 2017 @ 11:47:
Die b&w sup is zwaar overpriced en veel te diep getuned, je zal er nauwelijks op vooruit gaan bij films.
Zet een svs pb2000 neer in de kamer als je de ruimte hebt.
Vraag me wel af waar je dit vandaan haalt? Ik kan alleen maar reviews vinden die extreem positief zijn over de B&W subwoofer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PassieWassie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-03 09:55
DennusB schreef op woensdag 19 april 2017 @ 12:01:
[...]
Vraag me wel af waar je dit vandaan haalt? Ik kan alleen maar reviews vinden die extreem positief zijn over de B&W subwoofer...
Ik zou ze beide even gaan luisteren. Je kunt voor het budget van de B&W namelijk twee SB2000 subwoofers kopen, waarmee je in de juiste opstelling een neutralere weergave realiseert dan met de B&W.

Daarnaast is de SB2000 een top subwoofer, waarvan ik persoonlijk verwacht dat hij wel eens beter kan klinken dan de B&W. Nadeel van de SB2000 is dat het een lelijk ding is. Vooral de grill is niet om aan te gluren :D

Specs: http://specs.tweak.to/14936= Nieuwe Spekjes mensen !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
DennusB schreef op woensdag 19 april 2017 @ 12:01:
[...]

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=125938.0

Puur op de specs kan het al gewoon geen HT sub zijn, gesloten 2x20cm woofers met 400 watt versterking.
7.5hz -3db betekend dat hij wel vlak en diep gaat maar dat gaat ten koste van het volume op 20 30 en 40 hz
In een kleine kamer op niet al te hoge volumes zal het vast geweldig klinken maar bij films op referentie volume gaat hij geen pieken leveren van 105db.
De svs pb2000 geeft bij 20hz 104 db gemeten in open lucht op 2 meter afstand, maar die is ook getuned op 17 hz.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Dat is inderdaad het onduidelijke van die specs. Je hebt vermogen, frequentiebereik, max spl, en toch weet je nog steeds niet wat een sub kan.

De max spl is meestal maar 1 frequentie die eruit springt, de overige frequenties zitten daar soms ver onder. Het frequentiebereik (ook bij +/-3db) vertelt eigenlijk maar het halve verhaal; je weet ten slotte niet bij welk volume gemeten is. Hogere volumes betekenen doorgaans minder vlak verloop van de frequentie. Het kan zomaar zijn dat de sub op 50db prima tot 7,5hz kan weergeven, maar 50db is onhoorbaar bij deze frequentie.

En daar komt dan nog bij dat ons gehoor minder gevoelig is voor de lagere frequenties. 20hz op 115db wordt bijvoorbeeld net zo luid waargenomen als 200hz op 70db. Dus een vlak frequentie verloop is bij nader inzien helemaal niet zo belangrijk.

Volume bij frequentie X is veel belangrijker, maar er zijn maar weinig fabrikanten die daarmee adverteren. Op zich ook wel weer logisch, want door staande golven is ook die specificatie nietszeggend.

De enige zinvolle manier om iets te kunnen zeggen over de prestaties, is om zelf een vergelijk te maken in jouw woonkamer.

Het is wat... |:(

[ Voor 16% gewijzigd door LA-384 op 19-04-2017 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:43

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Aangezien hier de kenners zitten: wat is nou echt een muzikale sub?
Achterliggende gedachte: schoonpa heeft een B&O set met twee (actieve) Beolab 8000's, maar die gaan maar tot 52Hz dus dan mis je gewoon wat. Bijkomend heeft een sub in dit geval bij grote voorkeur een stereo low level input nodig. Die B&O heeft alleen maar pre-outs namelijk :+
Ben stiekem aan het zoeken maar geen idee wat ik links moet laten liggen en wat niet.
Home cinema is niet van toepassing, gaat echt om muziek. Oh ja, niet te duur ook; ik heb een proof of concept gedaan met een subje van zijn HK Soundsticks III en dat klonk al meer naar wat ie zocht dan ie zonder het subje had

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Muzikale sub kan ik zo niet zeggen, volgens mij is dat een naam die men geeft aan een subwoofer die niet tè luidruchtig aanwezig is. Persoonlijk zou ik dan wegblijven van hifi merken zoals Sony, Philips, e.d. En meer gaan voor dedicated subwoofer fabrikanten.

De low level aansluiting op de sub hoeft niet de stereo uitvoering te zijn. Een splitter werkt ook gewoon, bij een stereo aansluiting wordt het namelijk gewoon intern samengevoegd, dat kan ook in de kabel.

Heel laag hoeft het verder niet te gaan. Ik ken niet de precieze grens, maar volgens mij bevat de gemiddelde muziek niet zoveel informatie meer onder de 40hz. Dus tenzij je vader van dubstep of orgelmuziek houdt, verruimt dat de keuze wellicht.

Verder is de grootte van de ruimte wel enigszins van belang en wellicht bepalend voor de daadwerkelijke kosten. Een tè kleine sub heeft eerder de neiging ongecontroleerd te zijn bij hogere volumes, gelijk aan speakers met een te lichte versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:25
Een gebruikt e Rel quake niet op marktplaats redelijk vaak te vinden voor leuk prijsje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keepitfrosty
The Eagle schreef op woensdag 19 april 2017 @ 22:52:
Aangezien hier de kenners zitten: wat is nou echt een muzikale sub?
Achterliggende gedachte: schoonpa heeft een B&O set met twee (actieve) Beolab 8000's, maar die gaan maar tot 52Hz dus dan mis je gewoon wat. Bijkomend heeft een sub in dit geval bij grote voorkeur een stereo low level input nodig. Die B&O heeft alleen maar pre-outs namelijk :+
Ben stiekem aan het zoeken maar geen idee wat ik links moet laten liggen en wat niet.
Home cinema is niet van toepassing, gaat echt om muziek. Oh ja, niet te duur ook; ik heb een proof of concept gedaan met een subje van zijn HK Soundsticks III en dat klonk al meer naar wat ie zocht dan ie zonder het subje had
Ik kan alleen uit eigen ervaring spreken, maar de SB-2000 is echt een heerlijke sub voor muziek. Ga in elk geval voor een sealed sub ipv een ported als het alleen voor muziek bedoeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeWSJuNK
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:31
Ik overweeg een tweede REL toe te voegen aan mijn setup. Ik wil zowel lo als high level aansluiten. Kan dat ook gewoon via de luidspreker aansluitingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
NeWSJuNK schreef op donderdag 20 april 2017 @ 09:32:
Ik overweeg een tweede REL toe te voegen aan mijn setup. Ik wil zowel lo als high level aansluiten. Kan dat ook gewoon via de luidspreker aansluitingen?
Heh? Waarom zou je die beide willen aansluiten? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NeWSJuNK schreef op donderdag 20 april 2017 @ 09:32:
High level is via speaker aansluiting. Het neemt hetzelfde signaal als de speakers. Meer info staat ergens in de start post.

Zoals DennusB aangeeft, kun je je afvragen waarom je twee subs verschillend zou willen aansluiten op dezelfde receiver. Volgens mij zal het beter klinken als je gebruik maakt van een tulp splitter, waarbij de kabels vanaf de splitsing ongeveer even lang zijn. Als je dan de subs aan weerskanten van de luisterpositie zet, op ongeveer dezelfde afstand tot de luisterpositie, kun je nog best een acceptabel resultaat krijgen met automatische kamercorrectie van de receiver. Dit geldt overigens vooral/alleen bij een rechthoekige kamer, waarbij je ongeveer in het midden van een muur zit. Elke andere vorm maakt het een stuk ingewikkelder voor de software om twee verschillende bronnen (subs) met 1 signaal te corrigeren.

In mijn ogen is het zowel low- als high level aansluiten van een sub enkel interessant wanneer je twee Versterkers hebt, 1 afgesteld voor film, de ander afgesteld voor muziek. Beide aansluitingen vereisen namelijk andere receiver instellingen, die je niet met een druk op de knop even toepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokeintheface
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 31-07 10:56
Mijn PB1000 afgekoppeld van mijn systeem en daar een Teuffel M11000 voor in de plaats gezet 1 woord WOW!!!
Echter nu even een goed plaatsje vinden voor dit bakbeest haha.
Nu wil ik de bekabeling aan gaan passen van de sub echter zie ik door de bomen het bos niet meer wat een aanbod in verschillende prijs categorieën.

Ik kan deze met een Y kabel aansluiten (kon met de SVS volgens mij ook) ik weet dat het ongeveer 6db meer output geeft en verder zal je er niet veel van merken zoals ik in diverse fora lees.

Nu dus vraag welke kabel kan ik het beste kopen / zelf maken?

Zit te denken aan de audioquest blacklab of oelhbach booom.
Iemand enige ervaring met deze kabels of welke "goede" kabels dan ook?

PSN: SmokeInTheFaceNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:19
Aansluiten met een Y-adapter of kabel maakt inderdaad niets uit. De +6 dB klopt, maar je bereikt hetzelfde door de volumeknop wat verder open te zetten. Het is niet dat de subwoofer 6 dB harder dan zijn max gaat. Met een receiver met Subwoofer Pre Out zou ik gewoon mono aansluiten.

Qua kabels maakt het allemaal niet zo veel uit als deze maar goed af is geschermd. Te dunne kabels kunnen leiden tot een brom. Maar het hangt ook weer af van andere kabels of bronnen die eventueel kunnen storen. Ik heb zelf een Van den Hul - The Sub Hybrid in gebruik maar ik merk geen verschil tussen de andere kabels die ik heb. Verschillend van dikkere dropveter tot merken als QED en RuConnected. Kabel loopt hier samen met de speakerkabel (op elkaar) naar de kast en in de kast is het een kabelbende.

[ Voor 12% gewijzigd door FeaR op 20-04-2017 22:26 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokeintheface
FeaR schreef op donderdag 20 april 2017 @ 22:22:
Aansluiten met een Y-adapter of kabel maakt inderdaad niets uit. De +6 dB klopt, maar je bereikt hetzelfde door de volumeknop wat verder open te zetten. Het is niet dat de subwoofer 6 dB harder dan zijn max gaat. Met een receiver met Subwoofer Pre Out zou ik gewoon mono aansluiten.

Qua kabels maakt het allemaal niet zo veel uit als deze maar goed af is geschermd. Te dunne kabels kunnen leiden tot een brom. Maar het hangt ook weer af van andere kabels of bronnen die eventueel kunnen storen. Ik heb zelf een Van den Hul - The Sub Hybrid in gebruik maar ik merk geen verschil tussen de andere kabels die ik heb. Verschillend van dikkere dropveter tot merken als QED en RuConnected.
Thx voor je antwoord!

Dat van die Y kabel had ik idd gelezen gewoon het volume harder zetten hehe.
Van den Hul is toch aardig prijzig als je de wat langere lengtes nodig gaat hebben.(korte trouwens ook :D)
Zoals ik uit je antwoord begrijp maakt het dus niet heel veel uit qua kabel mits hij dus goed afgeschermd is.
Maakt de keus al weer iets makkelijker :) iets...

Die kabel bende heb ik ook...binnenkort alles netjes weg werken, eerst sub maar eens op de goede plaats gaan zetten :)

[ Voor 4% gewijzigd door smokeintheface op 20-04-2017 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik hoor vaak een 75ohm coax kabel genoemd worden icm een neutrik rca stekker. Dan ben je voor weinig geld klaar en altijd exact de juiste lengte. Merk-kabels voegen vooral looks en euro's toe aan het geheel.

[ Voor 29% gewijzigd door LA-384 op 20-04-2017 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokeintheface
LA-384 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 22:38:
Ik hoor vaak een 75ohm coax kabel genoemd worden icm een neutrik rca stekker. Dan ben je voor weinig geld klaar en altijd exact de juiste lengte.
Dat kwam ik hier in dit topic idd ook erg veel tegen, trouwens ook op andere forums.
Kan het dan echt zo goedkoop :)
Zou eigenlijk best fijn zijn....na verschillende upgrades aan mijn set (receiver , beamer, scherm, en sub) is het budget wel een beetje op haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb banaanstekkertjes van oehlbach à €10/st en merkloze banaanstekkertjes à €0,95/st. Qua geluid geen verschil.

Coax blijkt gewoon goed afgeschermd, volgens mij moet het aan bepaalde eisen voldoen, wat niet geldt voor zogenaamde subwooferkabel. Neutrik is ook gewoon kwaliteit spul.

Ik heb zelf overigens geen ervaring met bovenstaande. Ik heb kabels welke bij mijn subs geleverd waren (beiden Bk subs). De kabels zijn van het merk "img stage line" en de stekkers van Monacor. Ze zijn door bk zelf aan elkaar geknutseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeWSJuNK
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:31
LA-384 schreef op donderdag 20 april 2017 @ 20:08:
[...]

High level is via speaker aansluiting. Het neemt hetzelfde signaal als de speakers. Meer info staat ergens in de start post.

Zoals DennusB aangeeft, kun je je afvragen waarom je twee subs verschillend zou willen aansluiten op dezelfde receiver. Volgens mij zal het beter klinken als je gebruik maakt van een tulp splitter, waarbij de kabels vanaf de splitsing ongeveer even lang zijn. Als je dan de subs aan weerskanten van de luisterpositie zet, op ongeveer dezelfde afstand tot de luisterpositie, kun je nog best een acceptabel resultaat krijgen met automatische kamercorrectie van de receiver. Dit geldt overigens vooral/alleen bij een rechthoekige kamer, waarbij je ongeveer in het midden van een muur zit. Elke andere vorm maakt het een stuk ingewikkelder voor de software om twee verschillende bronnen (subs) met 1 signaal te corrigeren.

In mijn ogen is het zowel low- als high level aansluiten van een sub enkel interessant wanneer je twee Versterkers hebt, 1 afgesteld voor film, de ander afgesteld voor muziek. Beide aansluitingen vereisen namelijk andere receiver instellingen, die je niet met een druk op de knop even toepast.
Dank voor je reactie. Op hi level is er toch geen receiver instelling nodig? Tenminste in direct modus. Zo luister ik ook muziek. Zonder correcties. Voor film is uiteraard een ander verhaal. Maar dat regelt de receiver toch?
Ik weet niet wat de eventuele winst is met 2 relatief kleine subwoofers maar was even nieuwsgierig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daar heb je gelijk in, had ik even niet aan gedacht. Echter kun je meestal ook een optie genaamd "lfe+main" activeren. Dat is feitelijk hetzelfde, oftewel het signaal van de frontspeakers wordt dan ook naar de subwoofer uitgang gestuurd. Ik weet het niet zeker, maar mogelijk blijft hierbij de correctie van het subsignaal behouden. Oftewel iets minder staande golven, maar dit is slechts mijn vermoeden.

Het enige verschil met deze optie en een high level aansluiting is wanneer je de sub echt alleen de allerlaagste frequenties wil laten weergeven die je bij high level soms kunt instellen met een aparte crossover knop op de sub.

Het voordeel van twee subs zit em meer in het verminderen van storende staande golven, die voor beide subs door de andere plaatsing op andere plekken zullen vallen. Als de ene sub een dip heeft op 60hz op de luisterpositie, kan het zijn dat de andere sub dat niet heeft en kan die de betreffende frequentie dus weergeven, zodat er een beter frequentie verloop ontstaat. Dit voordeel is echter niet (of niet goed) te bereiken door een enkele sub uitgang te splitsen. Dan moet je het signaal naar beide subs echt afzonderlijk kunnen afstellen.
Pagina: 1 ... 7 ... 39 Laatste