Het Grote Subwoofer Topic

Pagina: 1 ... 8 ... 39 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 62 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeWSJuNK
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:12
LA-384 schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 05:51:
Daar heb je gelijk in, had ik even niet aan gedacht. Echter kun je meestal ook een optie genaamd "lfe+main" activeren. Dat is feitelijk hetzelfde, oftewel het signaal van de frontspeakers wordt dan ook naar de subwoofer uitgang gestuurd. Ik weet het niet zeker, maar mogelijk blijft hierbij de correctie van het subsignaal behouden. Oftewel iets minder staande golven, maar dit is slechts mijn vermoeden.

Het enige verschil met deze optie en een high level aansluiting is wanneer je de sub echt alleen de allerlaagste frequenties wil laten weergeven die je bij high level soms kunt instellen met een aparte crossover knop op de sub.

Het voordeel van twee subs zit em meer in het verminderen van storende staande golven, die voor beide subs door de andere plaatsing op andere plekken zullen vallen. Als de ene sub een dip heeft op 60hz op de luisterpositie, kan het zijn dat de andere sub dat niet heeft en kan die de betreffende frequentie dus weergeven, zodat er een beter frequentie verloop ontstaat. Dit voordeel is echter niet (of niet goed) te bereiken door een enkele sub uitgang te splitsen. Dan moet je het signaal naar beide subs echt afzonderlijk kunnen afstellen.
Dank voor je uitleg. Ik ga wat experimenteren 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smokeintheface
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23-05 07:51
Trouwens voor de gene die geïnteresseerd is staat mijn SVS PB 1000 te koop in het verkoop forum.
Sub is ander half jaar oud en dus nog 3,5 jaar garantie (alles aanwezig factuur enzz..)

PSN: SmokeInTheFaceNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Eenmaal, ander maal...
Lip schreef op zondag 23 april 2017 @ 23:16:
Wie, kan hier chocolade van maken? Ik presenteer U, de SBIR en
Floor/Ceiling Bounce (reflection) calculator. Prettige wedstrijd! :)

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jackzonztyl
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-04 14:46
Niet tevreden met de sub?
smokeintheface schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 16:11:
Trouwens voor de gene die geïnteresseerd is staat mijn SVS PB 1000 te koop in het verkoop forum.
Sub is ander half jaar oud en dus nog 3,5 jaar garantie (alles aanwezig factuur enzz..)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• smokeintheface
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23-05 07:51
Zeker wel! Erge goede sub, kreeg alleen een erg mooie deal van een Teufel m11000 op een ander forum die ik niet kon weerstaan 😊 Vandaar dat deze in de verkoop gaat. Met de sub is verder niks mis 😎

PSN: SmokeInTheFaceNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-06 16:55
Ik ga op korte termijn een Klipsch R-115W toevoegen aan mijn huidige setup. Dit is natuurlijk een sterke verbetering in zowel bereik, volume en controle t.o.v. mijn RW-10D. Maar vroeg me af of het wellicht zin heeft om de 10D aan te houden als 2e sub. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

Setup nu is 7.1.2 (2 atmos speakers)
Receiver: Marantz 7010
Fronts: RF82 Mk1
Sub nu: RW-10D
Verder rondom Klipsch Surround speakers, exacte model weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-05 10:00
Je kunt het zelf uitproberen. Geen meerwaarde? Dan de 10d in de verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het zal er van afhangen hoe de Marantz de twee subs inregelt. Kan ie beide afzonderlijk instellen, dan kan het een (zeer) kleine meerwaarde bieden, maar ben je doorgaans beter af met twee gelijke of gelijkwaardige subs. Indien er slechts 1 correctie plaatsvindt voor beide kanalen, schiet je er niets mee op, zelfs bij identieke subs is het dan belangrijk dat beiden op ongeveer gelijke positie in de ruimte bevinden op gelijke afstand van de luisteraar. Je wilt tenslotte dat voor beide subs de correcties ongeveer gelijk moeten zijn. Is de ruimte niet symmetrisch, dan kun je de echte meerwaarde vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 19:08
Ik denk als je een muziekliefhebber bent het wel meerwaarde kan hebben, als ik het goed zie is je nieuwe sub een gepoort exemplaar en de bestaande een dichte? Over het algemeen zal een dichte sub een strakkere bas kunnen weergeven. Een gepoorte sub zal sneller "boomerig" klinken.

Als je dus de mogelijkheid hebt om in te stellen welk woofer kanaal de receiver bij welke source gebruikt denk ik dat je bij muziek beter af bent met je huidige exemplaar.

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Ze zijn beide gepoort en de nieuwe is duidelijk beter op alle fronten. Ook al is deze enorm en gepoort hij schijnt toch behoorlijk strak en muzikaal te zijn. Denk dat ik de oude maar op marktplaats gooi, prima ding dus kan er vast nog wel iemand blij mee maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
Malt007 schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 22:35:
Ze zijn beide gepoort en de nieuwe is duidelijk beter op alle fronten. Ook al is deze enorm en gepoort hij schijnt toch behoorlijk strak en muzikaal te zijn. Denk dat ik de oude maar op marktplaats gooi, prima ding dus kan er vast nog wel iemand blij mee maken.
Ok, op de foto's leek het alsof de oude gesloten was, maar dan heb je er idd niet veel aan. :)

3300Wp Zuid Growatt 3000s / 3300Wp West Growatt 3000s / 1440Wp zuid Growatt 1500s / / 3x18HP, Zuid, 400L Buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
DjaRoel schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 09:40:
[...]

Ok, op de foto's leek het alsof de oude gesloten was, maar dan heb je er idd niet veel aan. :)
Lastige materie die subwoofers, zelfs na het lezen/bestuderen van de de Openings Post. Heb mijn home cinema ook nog eens in een bijzonder moeilijke ruimte, namelijk een zolder met dwarsbalken over de lengte en breedte en daarnaast aan 1 kant een grote dakkapel. Misschien dat ik het nog even ga testen maar denk dat het al moeilijk genoeg wordt om de nieuwe fatsoenlijk te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
Malt007 schreef op woensdag 24 mei 2017 @ 09:43:
[...]

Lastige materie die subwoofers, zelfs na het lezen/bestuderen van de de Openings Post. Heb mijn home cinema ook nog eens in een bijzonder moeilijke ruimte, namelijk een zolder met dwarsbalken over de lengte en breedte en daarnaast aan 1 kant een grote dakkapel. Misschien dat ik het nog even ga testen maar denk dat het al moeilijk genoeg wordt om de nieuwe fatsoenlijk te plaatsen.
Voor de beste plek en dan praat ik over 1 subwoofer kan je het beste de subwoofer op de luisterpositie plaatsen, en dan zelf over de grond gaan kruipen en zoeken naar de plek waar hij het beste klinkt.

Vervolgens plaats je daar de subwoofer, al kan je dan natuurlijk wel eens op een vreemde positie uitkomen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
Weer even de nodige pagina's gelezen sinds mijn laatste bezoek. Veel zin en onzin en vooral svs gekleurd.

Of we allemaal het zelfde gehoor hebben, luisterruimte, luidsprekers en smaak enz... Begrijp best waarom SVS zo populair is. Wordt door vele benoemd maar de clou zit vooral dat deze subs gemiddeld bij ieder luidspreker wel mee hobbelt.

De meest onzinnige vond ik dat voor muziek een gesloten sub de way to go is. Als je een ported niet weet af te stellen wordt het snel een boems bak.

Wat ik vaak op youtube zie bij sub testen of filmpjes dat de de speaker onwijze conus uitslag hebben. Tja veel gedreun en dat noemt men bas en soms beweerd men dat het een strakke bas is. Een goede bas loopt door tot....

Een gesloten sub haalt (in dezelfde diameter van de speaker) nooit en te nimmer het laag wat je met een open sub kan bereiken. Mits goed ingeregeld en daar gaat het vaak mis is het de meest luisterrijke sub die je kan kopen.

De dali dali sub e-12 f draait nu een paar maanden mee met de opticons. Heel bewust gekozen voor hetzelfde merk, omdat ze perfect passen in het klankbeeld.

Het sterke punt van de dali sub e-12 vind ik dat de poort aan de onderzijde zit van de sub. Zo kan je de bas beïnvloeden. In mijn geval voetjes van kurk 1cm dik maakte het optimaal. Met poorten aan de voorkant kan je er hooguit een kleed voor leggen of in hoge nood een stoel hahaha. Daarom kiezen veel en vaak voor een gesloten systeem. Geeft al snel een gemiddeld resultaat.

Ook het gebruik van audyssey wordt schromelijk overdreven en geeft aan een groot gebrek aan luisterrijk luisteren. Prima een testrun maar daarna zo goed alles nog even op het gehoor fijn tunen op de luister zit.

Is weer een heel verhaal maar als je gemiddeld geluid wil en een bas boems volg dan de grote massa. Wil je een perfecte bas en vooral muzikaal en ben je niet snel tevreden. Kijk dan eens verder dan je neus lang is en durf ook eens een ander merk dan SVS. Waarschijnlijk zal je verbaast zijn, dat er soms voor minder geld meer kwaliteit aan je set wordt toegevoegd.

[ Voor 3% gewijzigd door TecTo op 26-05-2017 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaRoel
TecTo schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 17:17:

De meest onzinnige vond ik dat voor muziek een gesloten sub de way to go is. Als je een ported niet weet af te stellen wordt het snel een boems bak.
Ik neem aan dat je daarmee mijn post bedoelde, jammer dat je het zo uit de context haalt van de vraagsteller.

Kennelijk is wat toelichting nodig dus bij deze,

Zoals je zelf terecht aangeeft is een gepoorte sub snel boemerig als deze niet fatsoenlijk afstelt, als je dus de keuze hebt om je bestaande gesloten sub te gebruiken voor muziek en een gepoorte voor films lijkt mij dat een prima keuze, een gesloten sub klinkt bijna altijd fijn en geeft voor muziek net dat beetje extra wat sommigen missen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@TecTo ik weet niet waar je naartoe wil, maar de topicstart is waar de informatie staat en die is mijns inziens helemaal niet zo gekleurd. Dat er fans van svs zijn is niet vreemd, die geeft gewoon veel bang-for-buck. Dat jij fan van de dali e12f bent is ook prima, je hebt er tenslotte de nodige euro's voor neergeteld. Tenzij iemand diverse subs in huis heeft gehad en na goede afstelling heeft kunnen vergelijken, is er geen perfect advies mogelijk, en is het niet duidelijk of svs daadwerkelijk beter is dan menig andere sub. Het zal gelijk zijn aan speakers, iedereen prefereert wat ie zelf heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 04-06 18:40
TecTo schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 17:17:
Weer even de nodige pagina's gelezen sinds mijn laatste bezoek. Veel zin en onzin en vooral svs gekleurd.

Een gesloten sub haalt (in dezelfde diameter van de speaker) nooit en te nimmer het laag wat je met een open sub kan bereiken. Mits goed ingeregeld en daar gaat het vaak mis is het de meest luisterrijke sub die je kan kopen.
Jawel hoor de truc is vermogen toevoegen, een gesloten sub met 300mm woofer en 500W versterker zou gewoon dieper en harder kunnen spelen dan de dali, SVS SB2000 19hz-3db bijvoorbeeld :P
Nog een sub met 300mm woofer is de Sunfire HRS-12 met 1000W versterking en 18hz-3db.
Ik ben er zeker van dat jou dali daar niet tegenop gaat kunnen, die tot 28hz-3 db gaat
Filmlaag gaat makkelijk onder 20hz bij de sunfire wapperen je oren dan nog van de druk, en de dali geeft geen enkele output meer weer.
Nu zal de dali echt wel goed klinken, maar je punt was dat er geen betere gesloten subs zouden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
@Goofy1978 Je geeft perfect weer wat ik allemaal niet wil bereiken met een sub en maar al te vaak zie en lees als we het over een sub hebben. Zeker het oren wapperen laat ik aan me voorbij gaan. :)

De (boven) grenswaarde die het menselijk oor in het algemeen kan waarnemen ligt bij 20.000 Hz, de onderste bij 20 Hz.

Mijn referentie ligt bij muziekinstrumenten die zuiver worden weergegeven en heldere vocalen. Over surround bij een film heb ik niets te klagen en de buren ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-06 20:13
Tja je spreekt jezelf hier ook een beetje tegen imho. Want er zijn muziek instrumenten die laag kunnen produceren die je niet hoort maar wel kan voelen, oftewel een extra dimensie aan de muziek. Maar goed, dit lijkt een beetje te verzanden in wie het verste kan plassen ... Misschien kom je met je sunfire even ver met plassen alleen met een dunnere straal :p ;)

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
@renzo4000 Met je reactie pis je in ieder geval naast de pot.

Altijd leuk er een Marianne Thieme draai aan te geven maar veel verder dan een straaltje plas komt het vaak niet.

Maak je geen zorgen want als jazz liefhebber wil je ook op laag volume hoorbaar/voelbaar lage tonen waarnemen. Juist daar ligt de kracht een een gepoorte sub. Daar heb je geen 1000 watt voor nodig of een sub van 1000 euro plus.

Wat ik constateer is dat veel mensen problemen hebben met een sub afstellen en er een dreunbak van maken. Voorbeelden te over op ytube. Vind je het mooi vooral blijven doen.

[ Voor 12% gewijzigd door TecTo op 28-05-2017 11:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Zucht. Sommigen hier zou even een kleine cursus speakerdesign moeten volgen. Dan wordt er een stuk minder onzin geschreven. En inderdaad, bij ideaal design kan een gesloten sub met dezelfde diameter (én versterking, Goofy1978) nooit lager gaan dan een gepoorte sub. Een gepoorte sub brengt alleen weer andere uitdagingen (en beperkingen) met zich mee.

Gesloten of gepoort: beide hebben voor en nadelen.

Los daarvan zijn er 100 andere factoren die je keuze van sub beïnvloeden. En een van de belangrijkste factoren die de kwaliteit van je sub beïnvloeden is akoestiek. Dus laten we in plaats van een piswedstrijd te houden, praten over basstraps, plaatsing, afstemming t.o.v. je huidige set, DSP's en Multi-sub opstellingen. :)

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:00

JT

VETAK y0

TecTo schreef op zondag 28 mei 2017 @ 07:56:
Maak je geen zorgen want als jazz liefhebber wil je ook op laag volume hoorbaar/voelbaar lage tonen waarnemen. Juist daar ligt de kracht een een gepoorte sub. Daar heb je geen 1000 watt voor nodig of een sub van 1000 euro plus.

Wat ik constateer is dat veel mensen problemen hebben met een sub afstellen en er een dreunbak van maken. Voorbeelden te over op ytube. Vind je het mooi vooral blijven doen.
Ik denk dat niemand zich zorgen maakt over wat jij graag wil van een subwoofer ;) Als je denkt dat gesloten of open hetzelfde is qua klank dan kan ik je aanraden eens op te zoeken wat akoestische kortsluiting is en wat het samenspel met room gain is en ook wat group delay is en hoe de 2 soorten subs zich daarin tot elkaar verhouden. Let wel, ik doe geen enkele uitspraak over wat beter is; zoals terecht aangehaald door herofruit is hoe een speaker klinkt van veel meer afhankelijk dan alleen het design en dan is er ook nog eens de factor smaak.
herofruit schreef op maandag 29 mei 2017 @ 08:51:
Zucht. Sommigen hier zou even een kleine cursus speakerdesign moeten volgen. Dan wordt er een stuk minder onzin geschreven. En inderdaad, bij ideaal design kan een gesloten sub met dezelfde diameter (én versterking, Goofy1978) nooit lager gaan dan een gepoorte sub. Een gepoorte sub brengt alleen weer andere uitdagingen (en beperkingen) met zich mee.
Ik ben het op dit punt na helemaal met je eens. Waarom zou dat niet kunnen? Als ik een gesloten sub met een DSP op 20hz een boost geeft van 7db dan kun je een aardig eind komen. Als je bedoelt te zeggen dat net zo diep met hetzelfde aantal decibels niet lukt dan ben ik het met je eens ;)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@JT
Dat is toch precies waar het om gaat? Aantal dB op frequentie x. Te weinig dB = niet hoorbaar = minder bereik. Elke speaker kan tot 1hz weergeven dacht ik, maar de luchtverplaatsing is veelal niet genoeg om het hoorbaar/voelbaar te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Met dergelijke frequenties zit je denk ik eerder met behuizingformaat en in het geval van een open systeem akoestische kortsluiting.

Laat ik het anders stellen: als een gesloten subwoofer met DSP op 20hz / open veld 86db weet te produceren en de open variant weet 92db neer te zetten dan zou ik niet zeggen dat het gesloten systeem 20hz niet haalt. Zeker niet als de curve van de gesloten sub beter past bij de room gain van de ruimte en je in de praktijk toch niet boven de getallen uit komt wat de gesloten sub kan.

Het is wat dat betreft gewoon niet zo zwart-wit als vaak gesteld wordt.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• herofruit
JT schreef op maandag 29 mei 2017 @ 10:04:
[...]

Ik ben het op dit punt na helemaal met je eens. Waarom zou dat niet kunnen? Als ik een gesloten sub met een DSP op 20hz een boost geeft van 7db dan kun je een aardig eind komen. Als je bedoelt te zeggen dat net zo diep met hetzelfde aantal decibels niet lukt dan ben ik het met je eens ;)
Ik zal het nóg verder uitbreiden: een gesloten sub met 10" diameter driver en 250W versterking zonder DSP, nooit lager gaan dan een gepoorte sub met diezelfde 10" diameter driver en 250W versterking zonder DSP.* Door het goed afstemmen van de diameter en lengte van de poort (en het aantal poorten) worden luchtstroom 'getuned' (Fb) op een specifieke frequentie die iets lager ligt dan de laagste frequentie** dat de driver produceert. Daarmee probeer je een zo diep en vlak mogelijk bereik te creëren binnen -3dB zonder dat er effecten zoals chuffing ontstaan (het blazen van de poort omdat de windsnelheid te hoog is).

*Natuurlijk zijn er drivers die zich meer lenen voor een closed design. Dito voor ported. Een goede richtlijn is de TS parameter Qts.

**Afstemming is belangrijk dus pak niet de allerlaagste frequentie, dit moet je doormeten, berekenen, enfin.

Visuele representatie waarom een ported subwoofer zo diep gaat.Afbeeldingslocatie: http://www.rjbaudio.com/Audiofiles/VB%20Response%20Vifa%20XT18WH%20-%2035L-33Hz.gif
Bron
JT schreef op maandag 29 mei 2017 @ 12:11:
(...) als een gesloten subwoofer met DSP op 20Hz / open veld 86db weet te produceren en de open variant weet 92db neer te zetten dan zou ik niet zeggen dat het gesloten systeem 20Hz niet haalt. Zeker niet als de curve van de gesloten sub beter past bij de room gain van de ruimte en je in de praktijk toch niet boven de getallen uit komt wat de gesloten sub kan.
Als je kijkt naar bovenstaand plaatje (ook al is het een calculatie en geen real life meting) haalt de subwoofer zelfs wel 15Hz!!! Dit is geen eerlijke berekening, want de 15Hz wordt geproduceerd op -36dB (70dB - 106dB = -36dB). In de regel wordt er gewerkt met de F3 voor het frequentiebereik. Dit is de frequentie waarop (in het geval van een subwoofer) het aantal decibel 3dB lager is dan de 'vlakke lijn'. We rekenen doorgaans we met de F3 en die ligt in dit geval rond de 44Hz. Die -3dB wordt gebruikt als afkappunt voor 'nog hoorbaar'.

In bovenstaand voorbeeld:
-3dB = 44Hz.
-6dB = +- 40Hz.
-9dB = +- 35Hz.

Daarom dat je ook zo nauwkeurig naar de specificaties van commerciële speakers moet kijken omdat sommige merken het frequentiebereik geven op basis van een van -6dB of zelfs -9dB!

En nogmaals, als je hier een DSP op los laat en stomweg frequenties gaat boosten kunnen er zowel in closed als ported weer problemen ontstaan met allerlei andere zaken dan het frequentiebereik :)

Just my 2cents voor wie zich er in wilt verdiepen ;)

[ Voor 2% gewijzigd door herofruit op 29-05-2017 13:06 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

herofruit schreef op maandag 29 mei 2017 @ 13:03:
[...]

Ik zal het nóg verder uitbreiden: een gesloten sub met 10" diameter driver en 250W versterking zonder DSP, nooit lager gaan dan een gepoorte sub met diezelfde 10" diameter driver en 250W versterking zonder DSP.*
Dit zal ik zeker niet bestrijden. Wil je rechttrekken met een DSP dan heb je veel meer vermogen nodig. Dat is natuurlijk de voorwaarde :)
Visuele representatie waarom een ported subwoofer zo diep gaat.[afbeelding]
Bron

[...]

Als je kijkt naar bovenstaand plaatje (ook al is het een calculatie en geen real life meting) haalt de subwoofer zelfs wel 15Hz!!! Dit is geen eerlijke berekening, want de 15Hz wordt geproduceerd op -36dB (70dB - 106dB = -36dB). In de regel wordt er gewerkt met de F3 voor het frequentiebereik. Dit is de frequentie waarop (in het geval van een subwoofer) het aantal decibel 3dB lager is dan de 'vlakke lijn'. We rekenen doorgaans we met de F3 en die ligt in dit geval rond de 44Hz. Die -3dB wordt gebruikt als afkappunt voor 'nog hoorbaar'.
Ik ben bekend met curves, ik heb zelf ook wel eens wat ontworpen :) Je trekt het nu in het extreme door een -36db punt te pakken. In mijn voorbeeld ging het over een verschil van 6db op 20hz tussen gesloten of open in absolute termen. Dit is een verschil van een totaal andere orde dan 36db in relatieve termen.

Daarnaast is het verval van een gepoorte sub 12db/octaaf, 6db/octaaf voor een gesloten sub. Die curve past soms beter bij de room gain van de ruimte.
In bovenstaand voorbeeld:
-3dB = 44Hz.
-6dB = +- 40Hz.
-9dB = +- 35Hz.
Met een gesloten systeem kun je hetzelfde bereik realiseren. Alleen zal het absolute maximale spl op lage frequenties lager zijn (volgens mij 6db) ivm hogere efficientie van een open systeem. Daar staat zoals eerder genoemd een hoger verval tegenover door akoestische kortsluiting.
En nogmaals, als je hier een DSP op los laat en stomweg frequenties gaat boosten kunnen er zowel in closed als ported weer problemen ontstaan met allerlei andere zaken dan het frequentiebereik :)

Just my 2cents voor wie zich er in wilt verdiepen ;)
Het is echt geen onbeproefd concept. Zoek maar eens op Linkwitz Transform. Sunfire ken je vast ook wel, z
ij zijn niet de enige die het zo doen. Voorwaarde is alleen wel dat je een woofer hebt die veel vermogen kan hebben en een versterker die het kan leveren.1

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:11
Na tijden zonder (en niet te hebben gemist) subwoofer te hebben geleefd er maar weer eentje aangeschaft maar het resultaat is niet wat ik had verwacht/gehoopt.

Hetgeen ik wil: gewoon dezelfde bass uit de frontspeakers blijven houden (Kappa 100's) maar dat de sub alleen de zeer lage tonen die de fronts waarschijnlijk niet (goed) kunnen weergeven aanpakt (bijv. 18-35Hz).

Als ik op de receiver Audyssey XT32 laat draaien zegt ie dat de fronts, center en surrounds etc. op 40Hz moeten staan. Op dat moment komt er echter, mijns inziens, te weinig bass uit de fronts.

Okay, dan zet je de fronts op Full Range. Maakt weinig verschil, meeste bass gaat nog steeds naar de subwoofer. Okay, dan zet je Double Bass aan zodat (zogenaamd) de bass naar zowel de fronts als de sub gaan. Zelfs dan komt er minder bass uit de fronts als zonder sub. Ik merk dit vooral met muziek. Films klinken wel okay, maar zeker niet veel beter dan ervoor (en sowieso niet zodanig beter om de extra aanschaf te kunnen goed maken).

De vraag is dus, is dit normaal dat je altijd minder bass uit de fronts krijg of mis ik iets. Heb nu "alles" wel een beetje geprobeerd (ook de sub crossover handmatig op 40Hz zetten bijv. en dan weer Audyssey draaien) maar voorlopig zonder enig resultaat.

Let wel. gebruik altijd Dolby IIz Height aangezien ik dat (hier) verreweg het fijnst vind klinken, kan niet meer terug naar Pure of Direct en dat soort dingen. De stereo naar 9/10 kanaals upscaling vind ik werkelijk super dus da's geen optie om uit te zetten :)

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Ik lees alleen niet of je ook geprobeerd hebt om de subwoofer locatie te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
saveljos schreef op maandag 29 mei 2017 @ 20:55:
[...]
Ik lees alleen niet of je ook geprobeerd hebt om de subwoofer locatie te veranderen.
Alleen voor zover dit de huidige kabel toelaat, (nog) geen zin gehad een 5m kabel te kopen :)

Had zelfde euvel een aantal jaren geleden trouwens ook, maar ik dacht toen dat het aan die subwoofer lag (die wel op veel meer plekken getest).

Maar: het gaat niet zozeer om de subwoofer an sich, snap alleen niet helemaal goed waarom een user niet zou kunnen kiezen om óók de bass te krijgen uit de fronts, da's voornaamste issue :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
Misschien staat je sub niet goed in-fase en daarmee het laag van je front teniet doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik dacht eigenlijk dat audyssey dat ook aanpast. De enige manier om te checken of het een fase probleem is, is om de sub even uit te zetten. Als de speakers dan zoals vanouds klinken, weet je dat het daaraan ligt.

Als de speakers dan ook laag missen, kun je nog even checken door de receiver op direct te laten spelen (wel met lfe+main aan (of "double bass" zoals jij dat noemt)). Als dat ook geen verschil maakt is het erg vreemd. Dan zou je de sub in de receiver nog kunnen deactiveren om toch de audyssey info te hebben.

Mocht dat allemaal geen soelaas bieden, zou ik denken dat high-level aansluiten nog een optie is, maar dan moet je zeker zelf de fase gaan bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

LA-384 schreef op maandag 29 mei 2017 @ 21:49:
Ik dacht eigenlijk dat audyssey dat ook aanpast..
DING....DONG!!! Het is tijd voor een LIP break... :+

Buitensporig, fase gedrag van een luidspreker (sub of sat) kan alleen beïnvloed worden door de luidspreker fysiek te verplaatsen of door het toeveogen van demping. Audyssey kan wel aan de hand v.h fase-gedrag en het ontstaan van staande golven op een "X" frequentie, "de ideale" crossover frequentie bepalen waardoor je van de twee bovenstaande zaken minder last hebt op de MLP positie.

Een klassiek voorbeeld uit "de oude" doos : :P
Gevolg : Audyssy stelt de crossover in op 40Hz
Luidsprekers : Mission M30i 68Hz-20kHz + Heco Victa 25A sub

Als-je-me-nou, hoe kan dat nou ???
Antwoord : een staande golf op 50Hz door de SUB :) Axial breedte as

[ Voor 3% gewijzigd door Lip op 02-06-2017 20:48 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
Afgelopen weekend mijn nieuwe sub geinstalleerd, Klipsch R-115SW, eerste indruk is fantastisch, nog niet gekeken naar ideale plaatsing en nog niet ingeregeld met Audyssey. Superstrak, heel diep en duidelijk een verbetering over mijn oude RW-10D. Wat me opvalt is dat ondanks de enorme 15" woofer de klappen in een film veel strakker zijn, ipv van gedonder is bijvoorbeeld elk geweerschot apart te voelen in de bank (en eerst voelde ik het niet eens in de bank).

Echter, bij muziek vind ik de bass niet echt geweldig. Hij speelt mee en waarschijnlijk zoals het voor een muziekliefhebber bedoeld is maar ik zou graag als een soort van demo ook af en toe brute bassen willen horen :) Dacht dat het wellicht aan de input lag, dus heb het met youtube op de tv en via spotify direct op de versterker geprobeerd.

Hij is aangesloten op een Marantz SR7010 en ingesteld op LFE en dan mijn zuilen (Klipsch RF82) op small. Moet ik dan nog iets aanpassen als ik switch van film naar muziek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
herofruit schreef op maandag 29 mei 2017 @ 21:11:
Misschien staat je sub niet goed in-fase en daarmee het laag van je front teniet doet?
Fase uiteraard geprobeerd, da's switchje omzetten en go :)
De enige manier om te checken of het een fase probleem is, is om de sub even uit te zetten. Als de speakers dan zoals vanouds klinken, weet je dat het daaraan ligt.
Dit heb ik stom genoeg nu juist niet getest :X Alleen de sub in de settings uit gezet. Brainfart!
Als de speakers dan ook laag missen, kun je nog even checken door de receiver op direct te laten spelen (wel met lfe+main aan (of "double bass" zoals jij dat noemt)). Als dat ook geen verschil maakt is het erg vreemd. Dan zou je de sub in de receiver nog kunnen deactiveren om toch de audyssey info te hebben.
Direct ook getest, maakte niets uit. Bij Onkyo heet het trouwens wel degelijk Double Bass ;)
Malt007 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 10:38:
Afgelopen weekend mijn nieuwe sub geinstalleerd, Klipsch R-115SW
Hahaha deze heb ik dus ook. In films prima, met muziek resultaat nihil. Vanavond laatste maal verder testen (met de bovenstaande tips) en zo niet dan gaat 'ie helaas retour. Extra bass is niet noemenswaardig t.o.v. de bestaande front speakers dus om daar nu 500+ Euro voor uit te geven, nope :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
Brad Pitt schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 19:40:
[...]

Fase uiteraard geprobeerd, da's switchje omzetten en go :)

[...]

Dit heb ik stom genoeg nu juist niet getest :X Alleen de sub in de settings uit gezet. Brainfart!

[...]

Direct ook getest, maakte niets uit. Bij Onkyo heet het trouwens wel degelijk Double Bass ;)

[...]

Hahaha deze heb ik dus ook. In films prima, met muziek resultaat nihil. Vanavond laatste maal verder testen (met de bovenstaande tips) en zo niet dan gaat 'ie helaas retour. Extra bass is niet noemenswaardig t.o.v. de bestaande front speakers dus om daar nu 500+ Euro voor uit te geven, nope :)
Dat zijn toch echt instellingen vrees ik, reviews zijn zeer lovend. Denk veruit de beste prijs/kwaliteit die er mogelijk is, de prijs/kg/formaat is sowieso goed :-)
Maar lees de gemiddelde review en de 115 is juist ongelovelijk goed met muziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Brad Pitt schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 19:40:

Probeer direct overigens nog eens en dan de sub uit. Of de Audyssey preset uitschakelen (als dat bij de onkyo kan). Dan heb je echt de speakers zoals ze zonder bewerking klinken.

Weet overigens wel dat de Audyssey meetpunten enorm van invloed zijn. Ik heb mijn bank tegen de muur staan en mat/meette :? de eerste paar keer altijd door de sensor op de rugleuning te zetten. Nu heb ik een statief en meet ik echt op oorpositie. Dat scheelt al een slok op een borrel in hoe alles klinkt. Daarnaast zijn er ook duidelijk verschillen hoorbaar als de overige meetpunten zich binnen 30cm of buiten 30cm van het primaire meetpunt bevinden.
Lip schreef op maandag 29 mei 2017 @ 23:56:
[...]

DING....DONG!!! Het is tijd voor een LIP break... :+

Buitensporig, fase gedrag van een luidspreker (sub of sat) kan alleen beïnvloed worden door de luidspreker fysiek te verplaatsen of door het toeveogen van demping. Audyssey kan wel aan de hand v.h fase-gedrag en het ontstaan van staande golven op een "X" frequentie, "de ideale" crossover frequentie bepalen waardoor je van de twee bovenstaande zaken minder last hebt op de MLP positie.

Een klassiek voorbeeld uit "de oude" doos : :P
Gevolg : Audyssy stelt de crossover in op 40Hz
Luidsprekers : Mission M30i 68Hz-20kHz + Heco Victa 25A sub

Rara, hoe kan dat nou toch???
Antwoord : een staande golf op 50Hz door de SUB :)
Fase is voor mij nog steeds een wazig begrip. Ik weet vaag dat het te maken heeft met hoe geluidsgolven en diens reflecties het oor bereiken. Als speakers uit fase staan, mis je het stereobeeld doordat je gehoor niet overweg kan met de diverse reflecties die op een verkeerd moment het oor binnenkomen.

Anderzijds spreek je dus ook van "uit fase" als twee geluidsgolven van verschillende bronnen elkaar opheffen. Staande golven zou dan toch juist "in fase" zijn? Met de faseknop van de sub vertraagt je het volledige signaal en zorg je er eigenlijk voor dat de fase van de meest storende frequenties verbeterd wordt. Gevolg is dat andere frequenties uit fase kunnen raken, maar dat hoeft dan minder storend te zijn.
Malt007 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 10:38:
Afgelopen weekend mijn nieuwe sub geinstalleerd, Klipsch R-115SW, eerste indruk is fantastisch, nog niet gekeken naar ideale plaatsing en nog niet ingeregeld met Audyssey. Superstrak, heel diep en duidelijk een verbetering over mijn oude RW-10D. Wat me opvalt is dat ondanks de enorme 15" woofer de klappen in een film veel strakker zijn, ipv van gedonder is bijvoorbeeld elk geweerschot apart te voelen in de bank (en eerst voelde ik het niet eens in de bank).

Echter, bij muziek vind ik de bass niet echt geweldig. Hij speelt mee en waarschijnlijk zoals het voor een muziekliefhebber bedoeld is maar ik zou graag als een soort van demo ook af en toe brute bassen willen horen :) Dacht dat het wellicht aan de input lag, dus heb het met youtube op de tv en via spotify direct op de versterker geprobeerd.

Hij is aangesloten op een Marantz SR7010 en ingesteld op LFE en dan mijn zuilen (Klipsch RF82) op small. Moet ik dan nog iets aanpassen als ik switch van film naar muziek?
Niet alle muziek gaat even laag. Kijk even hoe de crossover staat, probeer eens 80hz. Je kunt ook eens proberen hoe lfe+main klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Malt007 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 20:37:
[...]
Dat zijn toch echt instellingen vrees ik, reviews zijn zeer lovend. Denk veruit de beste prijs/kwaliteit die er mogelijk is, de prijs/kg/formaat is sowieso goed :-)
Maar lees de gemiddelde review en de 115 is juist ongelovelijk goed met muziek.
Vandaar het ding ook gekocht uiteraard :) Maar zonder sub klinkt het, hier, gewoon veel beter met een, voor mij, veel betere bass. Apparaat gaat hoe dan ook terug, voegt hier bijzonder weinig tot niets toe.
LA-384 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 20:39:
[...]
Probeer direct overigens nog eens en dan de sub uit. Of de Audyssey preset uitschakelen (als dat bij de onkyo kan). Dan heb je echt de speakers zoals ze zonder bewerking klinken.
Direct vind ik klinken naar niks, daarom staat ook altijd IIz Height aan. Vind Audyssey, icm Dynamic EQ, de bom. YMMV, uiteraard :)
Weet overigens wel dat de Audyssey meetpunten enorm van invloed zijn. Ik heb mijn bank tegen de muur staan en mat/meette :? de eerste paar keer altijd door de sensor op de rugleuning te zetten. Nu heb ik een statief en meet ik echt op oorpositie. Dat scheelt al een slok op een borrel in hoe alles klinkt. Daarnaast zijn er ook duidelijk verschillen hoorbaar als de overige meetpunten zich binnen 30cm of buiten 30cm van het primaire meetpunt bevinden.
Doe hier ook op camera statiefje inderdaad. Maar goed, dan nog, dat was ook de situatie zonder sub. En daarmee klinkt muziek gewoon heel bruut, met bass genoeg. De sub voegt daar echt vrijwel niets aan toe. Had gewoon verwacht een nog wat diepere bass te hebben/voelen. Misschien is dat er wel, maar if so dan wel zo weinig dat het het geld niet waard is.

Het ding weer inpakken en terugbrengen echt zo weinig zin in dat elke test hoopvol gestart wordt. De nieuw aangeschafte Klips center (450c) is ook minder goed dan de oude Infinity center dus die mag óók terug. Da's wel vrienden maken met de winkel, maar ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Brad Pitt Het ging mij er vooral om dat je kon nagaan of de sub de oorzaak is, of de equalizer van de receiver. Jammer wel dat je het niet met een langere kabel kon proberen. De subwoofer crawl is doorgaans de eenvoudigste manier met goed resultaat. De positie van de sub is erg bepalend.

Aan de andere kant zijn dat ook wel beesten van speakers (heb ze even opgezocht) met 2x 12inch woofers. Wellicht dat de Klipsch daar gewoon geen goed passende sub voor is en dat je meer moet denken aan een SVS SB16 Ultra/PB16 Ultra, of een wat professionelere Sunfire, Rythmik of Velodyne. Ik denk dat je in een dergelijke setup sowieso niet al teveel mag verwachten van Audyssey en dat je ook qua dsp het wat professioneler moet zoeken.

Met dergelijke speakers is het misschien ook wel wijs om gewoon twee verschillende versterkers met elk hun eigen optimale instellingen te hebben. 1 voor stereo, 1 voor surround. Want beide doeleinden vereisen gewoon andere instellingen.

[ Voor 3% gewijzigd door LA-384 op 30-05-2017 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
LA-384 schreef op dinsdag 30 mei 2017 @ 21:39:
Jammer wel dat je het niet met een langere kabel kon proberen. De subwoofer crawl is doorgaans de eenvoudigste manier met goed resultaat. De positie van de sub is erg bepalend.
Crawl inderdaad ff lastig ja. Dacht een langere kabel te hebben maar heb die waarschijnlijk met de vorige subwoofer meteen meeverkocht.
Aan de andere kant zijn dat ook wel beesten van speakers (heb ze even opgezocht) met 2x 12inch woofers.
13" ;)
Wellicht dat de Klipsch daar gewoon geen goed passende sub voor is en dat je meer moet denken aan een SVS SB16 Ultra/PB16 Ultra, of een wat professionelere Sunfire, Rythmik of Velodyne. Ik denk dat je in een dergelijke setup sowieso niet al teveel mag verwachten van Audyssey en dat je ook qua dsp het wat professioneler moet zoeken.
Daar is het budget helaas geheel niet voor aanwezig. Deze Klipsch vond ik nog "leuk" maar had er waarschijnlijk teveel van verwacht of doe iets alsnog geheel fout (tijdens films klinkt het allemaal wel okay hoor, maar de fronts eigenlijk op zich ook wel).
Met dergelijke speakers is het misschien ook wel wijs om gewoon twee verschillende versterkers met elk hun eigen optimale instellingen te hebben. 1 voor stereo, 1 voor surround. Want beide doeleinden vereisen gewoon andere instellingen.
De huidige receiver (Onkyo 3009) doet het in stereo (nou ja, upscaled naar 9.0 meestal dus) ook prima, is ook best wel een okay apparaat, echt enorm blij mee. Zal dan ook balen als deze er uit moet indien er een OLED komt, ding geeft geen 4K door, upscaled alleen náár 4K :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TecTo
Deze week een tweede dali sub e-12f toegevoegd. Was al tevreden maar omdat hoofdzakelijk muziek (stereo) de voorkeur geniet, zocht ik naar meer symmetry . Zodat je tijdens het luisteren de plaatsing van de instrumenten en vocalen beter kan beleven.

Belangrijk is dat de opstelling van de subs symmetrisch is t.o.v. je luisterplek en fronts. Een sub voor en een tweede achter of ergens in een hoek geeft heel andere resultaten. Misschien beter voor HT, daar moet ik het antwoord op schuldig blijven.

De dali's laten zich via de eenvoudige lpe aansluiten maar als je de dali manual instructies volgt
voor stereo is links L line in en rechts R line in -met een enkelvoudige rca kabel- de way to go. Dus voor de linker sub sub1 out L line in en sub 2 out R line in.

Het bas -management regel je op de sub zelf. De crossover op 60 en in twee channel afspelen de speakers op groot. Je moet dan wel lfe-main instellen op je versterker. Zodoende nemen de subs het vanaf 60Hz (of indien gewenst lager) over van de dali opticons. Eigenlijk is het niet meer dan een 12'' luidsprekers toevoegen aan je weergevers.

Deze set-up gaf een significante verbetering wat betreft plaatsing instrumenten en het laag kreeg ook nog een extra duwtje. Echter HT werd het ietsje minder. Met de crossover op de sub moet je nu eenmaal een stand kiezen.

Uiteindelijk naar lfe gegaan op de subs en het bas -management volledig op de Maranz 7010 geregeld. Wat tot :) :) :) :) :) :)

2 channel instellingen.
Front klein
crossover 40Hz

HT
front 60
center 80
rear 90 (dit zijn nu nog zensor 1 maar worden opticons 1)

Verder alles handmatig bijgesteld. Audyssey gebruikt om de DB af te stellen en wat akoestische kronkels van de woonkamer te meten. Na het noteren van.., over op handmatig.

Voor het bepalen van de afstanden gebruik ik een laser meter vanaf het luisterpunt en daarna pas ik alles nog eens subtiel aan in cm en/of +- db. Wat me is opgevallen dat als je gemeten afstand van de subs iets ruimer neemt de bas nog iets meer doorrolt zonder te vervormen of bonkerig wordt. Iets waar audyssey een dikke onvoldoende scoort.

Verder vind ik het geen raketwetenschap.

Mijn huidige setup
Afbeeldingslocatie: http://zwiebertje.nl/hifi/opticon_2sub.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ziet er chique uit zo d:)b
Heb je de frontjes er altijd af, of alleen voor de foto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
LA-384 schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 16:54:
Ziet er chique uit zo d:)b
Heb je de frontjes er altijd af, of alleen voor de foto?
Frontjes eraf als ik in luisterpositie zit en frontjes erop als vrouwlief ..... Dus deze is inderdaad voor de foto :+ Vrouw de hele middag in de tuin en deze jongen :) met alleen muziek enne frontjes eraf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Klinkt dan ook meteen een stuk beter of niet :+

Maar mooie setup hoor!

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
renzo4000 schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 20:16:
Klinkt dan ook meteen een stuk beter of niet :+

Maar mooie setup hoor!
Het is natuurlijk verbeelding maar het visuele aspect voegt soms een extra dimensie toe aan het luistergenot. Dat heb ik ook met een goed glas wijn, gedimd licht, weggezakt in de fauteuil en alleen het display van de marantz. ;)

Toch nog een kleine aanpassing gemaakt. De crossover voor 2 channel weergave verhoogd naar 60Hz. Denk dat ik ze iets te krap heb afgesteld en eigenlijk te weinig gebruik maak van de range waar deze subjes goed presteren. Zou me niets verwonderen als ik uiteindelijk uitkom op het landelijk gemiddelde van 80.

De nieuwe sub momenteel wat extra db gegeven om het verschil op te heffen t.o.v. de ingespeelde sub, die al een paar maanden mee draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
Als de speakers dan ook laag missen, kun je nog even checken door de receiver op direct te laten spelen (wel met lfe+main aan (of "double bass" zoals jij dat noemt)).
Heb het allemaal nogmaals voor een laatste maal zitten testen maar LFE + Main (op o.a. Denon) of zoals hier op Onkyo Double Bass zorgt voor meer bass naar de subwoofer, ipv de fronts. Geheel tegenovergesteld als ik had verwacht dus.

Sub en center dus weer helemaal netjes ingepakt en nu maar hopen op een soepele retour procedure :)

(Edit 4 juli: Nog steeds geen geld terug, dat is dus nooit meer daar (Doublepoint) iets kopen, teleurstellend)

[ Voor 8% gewijzigd door Brad Pitt op 04-07-2017 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inderdaad die optie ingeschakeld zorgt dat de sub meespeelt bij direct, wat normaliter enkel de front speakers laat horen en de crossover instellingen omzeilt. Het was dan ook enkel om te testen of de fronts door de subwoofer beïnvloed werden (faseprobleem) of door equalizing. Het was geen oplossing voor het gebrek aan laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joenevd
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:27
Mooie setup!

De weerspiegeling van je tv zou ik de volgende keer wat tactischer kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertyuh
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-11-2024
joenevd schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 22:49:
[...]

...
Of de tv aanzetten (met SpongeBob ofzo).

Maar zeker een mooie setup! d:)b

[ Voor 7% gewijzigd door Petertyuh op 08-06-2017 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
joenevd schreef op woensdag 7 juni 2017 @ 22:49:
[...]

Mooie setup!

Klopt, niet helemaal zoals het moet.

Hoek van inval is hoek uitval en het is een kleine moeite. De lg gemonteerd aan een arm, die in elke gewenste hoek is te verstellen.

Zal in het vervolg beter opletten :+

[ Voor 11% gewijzigd door TecTo op 11-06-2017 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte_200
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-06 17:29
Hoi iedereen!

Sinds een aantal maanden ben ik gelukkige eigenaar van een SVS SB-2000. Nu is er in de laatste weken een probleem ontstaan.

Als ik film of series speel met lage tonen durft de subwoofer met een klik uit te springen. Hij word even onstabiel (= rommel geluid) met daarna een korte klik. Hierna komt hij na een minuut of 5-10 gewoon weer terug. Het lijkt er dus op dat de subwoofer overbelast is, wat ik heel raar vind in mijn opstelling.

opstelling:
Versterker: Marantz SR5006
Speakers: Fronts:B&W CM8, Center: B&W CM Centre, Rears: Geen
Subwoofer: SVS SB-2000
Bron: zelfbouw mediacenter met Kodi (LibreElec)

Afstelling sub:
Volume control: Iets onder de helft.
Phase control: Default
Low Pass filter: LFE (Disabled)
Auto standby: On
Afgesteld met audyssey van de Marantz.

Mijn vraag is nu dus. Hebben nog SB-2000 eigenaars dit gemerkt? Vermits de volume control onder de 50% staat lijkt het mij raar dat ik teveel vraag van de subwoofer. Ligt het probleem misschien bij de versterker of bron? (Meerdere films en series geprobeerd.)

Ik hoop niet dat ik de sub moet terugsturen. (Gekocht bij Hificorner, heb hen ook net een mailtje gestuurd.)

Alvast bedankt voor jullie info!

PS: Met muziek is het probleem nog niet voorgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

@Witte_200
Afstelling sub:
Volume control: Iets onder de helft. Doe die maar op 20/25%

Mijn vraag is nu dus. Hebben nog SB-2000 eigenaars dit gemerkt? Nee alleen jij, want de volumeknop op de sub is te hoog ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Lip schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 22:56:
@Witte_200
Afstelling sub:
Volume control: Iets onder de helft. Doe die maar op 20/25%

Mijn vraag is nu dus. Hebben nog SB-2000 eigenaars dit gemerkt? Nee alleen jij, want de volumeknop op de sub is te hoog ingesteld.
Dat is natuurlijk onzin, die volumeknop kan prima op 100% staan als je zo'n grote ruimte hebt en dat wilt vullen met lage tonen. Door je volume iets onder de helft te zetten hoort je sub er niet uit te knallen.
Gewoon aanspraak doen op je garantie! Omruilen en het is opgelost :)

Graag niet zulke adviezen geven zonder daadwerkelijk iets te snappen van wat je zegt.

[ Voor 5% gewijzigd door DennusB op 28-06-2017 08:14 ]

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

@DennusB Nee ik snap het niet. En jij kan niet lezen.
hoe draagt deze post bij aan een discussie?

[ Voor 59% gewijzigd door teacher op 30-06-2017 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTfoto
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online

JTfoto

Work hard

Witte_200 schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 21:24:
Hoi iedereen!

Sinds een aantal maanden ben ik gelukkige eigenaar van een SVS SB-2000. Nu is er in de laatste weken een probleem ontstaan.

Als ik film of series speel met lage tonen durft de subwoofer met een klik uit te springen. Hij word even onstabiel (= rommel geluid) met daarna een korte klik. Hierna komt hij na een minuut of 5-10 gewoon weer terug. Het lijkt er dus op dat de subwoofer overbelast is, wat ik heel raar vind in mijn opstelling.

opstelling:

Afstelling sub:

Mijn vraag is nu dus. Hebben nog SB-2000 eigenaars dit gemerkt? Vermits de volume control onder de 50% staat lijkt het mij raar dat ik teveel vraag van de subwoofer. Ligt het probleem misschien bij de versterker of bron? (Meerdere films en series geprobeerd.)

Ik hoop niet dat ik de sub moet terugsturen. (Gekocht bij Hificorner, heb hen ook net een mailtje gestuurd.)

Ik heb zelf een PB-2000 en heb dat probleem nog niet gehad. In principe dezelfde hardware, maar andere behuizing. Als ik jou was zou ik eerst je probleem bij SVS voorleggen door ze te mailen o.i.d.. Mocht dat niet werken of als hun aangeven dat het een fabricagefout zou zijn dan zou je altijd terug kunnen gaan naar de winkel en daar kunnen proberen deze om te ruilen of te laten repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte_200
Bedankt voor de reacties!

het lijkt dus aan de Sub te liggen. Heb gisteren ook een korte chat gehad met SVS, en zij raden mij aan om de versterker eerst even los te halen om te controlleren dat er geen losse draden zijn.

Volgens SVS zou dit geen impact hebben op de garantie. Dus ga dat eerst even nakijken (nadat ik bevestiging heb van Hificorner dat dit inderdaad geen effect heeft op mijn garantie.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 499527

LA-384 schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 01:04:
... Dat er fans van svs zijn is niet vreemd, die geeft gewoon veel bang-for-buck..
Vind je? :?
SVS is erg overpriced en allang voorbij gestreefd. Voor hetzelfde geld is er beter te krijgen.
Neem bijvoorbeeld Arendal (sowieso vreemd dat dat merk nog niet genoemd is hier).

De sub1 kost ongeveer evenveel als een SB-2000, maar presteert beter.
De sub2 mag je vergelijken met een SB13-ultra, maar is 400 euro goedkoper.
En de sub3 laat de PB13-ultra achter zich, maar is zo'n 200-300 euro goedkoper.

(Gebaseerd op eigen ervaring en van mensen die beide merken hebben gehad).

Overigens is Arendal van de mensen van L-Sound, die voorheen ook SVS distribueerden. Niet voor niets zijn ze opgehouden met SVS en L-Sound en zijn ze zich volledig op Arendal gaan richten.. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTfoto
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online

JTfoto

Work hard

Anoniem: 499527 schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 13:17:
[...]

Vind je? :?
SVS is erg overpriced en allang voorbij gestreefd. Voor hetzelfde geld is er beter te krijgen.
Neem bijvoorbeeld Arendal (sowieso vreemd dat dat merk nog niet genoemd is hier).

De sub1 kost ongeveer evenveel als een SB-2000, maar presteert beter.
De sub2 mag je vergelijken met een SB13-ultra, maar is 400 euro goedkoper.
En de sub3 laat de PB13-ultra achter zich, maar is zo'n 200-300 euro goedkoper.

(Gebaseerd op eigen ervaring en van mensen die beide merken hebben gehad).

Overigens is Arendal van de mensen van L-Sound, die voorheen ook SVS distribueerden. Niet voor niets zijn ze opgehouden met SVS en L-Sound en zijn ze zich volledig op Arendal gaan richten.. ;)
Is Arendal dan ook ergens te beluisteren? Is voor velen toch wel fijn.
Hetgeen met SVS is vooral dat ze het in een hoop situaties gewoon goed doen. De subwoofers zijn allicht niet de goedkoopste, maar ze bieden (vind ik) wel genoeg voor het geld. Natuurlijk heeft elk merk zo z'n charme, maar wat mij betreft is SVS een hele goede all-rounder.

[ Voor 1% gewijzigd door JTfoto op 29-06-2017 15:39 . Reden: Zag dat de subwoofers direct vanuit het bedrijf verkocht worden. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Gaat arendal ook flink onder de 20 hz?
Een pb 13 ultra heeft 16 hz mode, ik kreeg de indruk dat arendal vooral boven 20 hz super presteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JTfoto schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 15:38:
[...]

Is Arendal dan ook ergens te beluisteren? Is voor velen toch wel fijn.
Hetgeen met SVS is vooral dat ze het in een hoop situaties gewoon goed doen. De subwoofers zijn allicht niet de goedkoopste, maar ze bieden (vind ik) wel genoeg voor het geld. Natuurlijk heeft elk merk zo z'n charme, maar wat mij betreft is SVS een hele goede all-rounder.
Arendal kun je 60 dagen thuis proberen. Bevalt het niet, stuur je het spul terug en betaal je alleen de shippingkosten (10% van de aanschaf met een max. van 99 euro). Voor bestellingen in juni hebben ze zelfs de aanbieding dat je het gratis terug mag sturen als het niet bevalt. Dus als je nog iets "gratis" wil proberen, heb je nog een dag de tijd :P .

Met SVS heb ik overigens de ervaring dat ze het helemaal niet goed doen. Ik heb een PB-2000 gehad waarvan de plate amp na 2 dagen stuk ging. En de vervangende plate amp gaf ook problemen. Beetje een probleem bij de SVS de afgelopen jaren (amp loterij). Hebben veel mensen last van. Het is niet meer de kwaliteit van een paar jaar terug helaas.
Goofy1978 schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 16:24:
Gaat arendal ook flink onder de 20 hz?
Een pb 13 ultra heeft 16 hz mode, ik kreeg de indruk dat arendal vooral boven 20 hz super presteert.
De Sub3 speelt gepoort tot 17Hz, maar omdat ie 2x 13,8" drivers heeft ie wel een pak meer output ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Met 2 grotere drivers zou dat idd wel moeten, zou wel eens de spl willen weten van die arendals 2 meter open lucht.
Op audioholics staan mooie testen.

http://www.audioholics.co...vs-pb13/pb13-measurements

105.1 db @ 16 hz met 1 poort dicht das indrukwekkende bas, dat de amps stuk gaan is idd jammer, gelukkig nog geen ervaring mee gehad bij de sb2000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Wat een verschil in geluid met Dolby digital vs DTS. Jaren op DD gehad, dacht laat ik het eens omzetten naar DTS op de PS4 & netflix... veeeeel dynamischer en 'voller' qua sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Goed om ook eens een andere mening te horen. Ik heb zelf nooit een svs horen spelen, maar de meesten hier zijn er lyrisch over, vandaar.

Vergelijken is altijd lastig, omdat je twee subwoofers niet zomaar even om wisselt.

Zelf heb ik een bk, die wordt ook geroemd, maar iets minder vaak dan svs ivm verkrijgbaarheid. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal, maar ben beslist niet ontevreden. Met de meeste subs heb je toch te kampen met niet optimale plaatsing en afstelling, waardoor je meer naar de ruimte dan naar daadwerkelijke sub prestaties zit te luisteren, vandaar dat ik er nog een tweede bk heb bijgeplaatst die ik deze zomer eindelijk eens ga afstellen met een minidsp.
Anoniem: 58485 schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 19:58:
Wat een verschil in geluid met Dolby digital vs DTS. Jaren op DD gehad, dacht laat ik het eens omzetten naar DTS op de PS4 & netflix... veeeeel dynamischer en 'voller' qua sound.
Ik kies ook vrijwel altijd voor dts-hd idd, hoewel dolby atmos weer een nog beter geluid blijkt te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb zelf achtereenvolgens gespeeld met..

BK 400XXLS
SVS PB-2000
XTZ Cinema sub 1x12
2x Klipsch R-115SW
Arendal Sub 2
Arendal Sub 1.5
SVS PC-2000

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 499527 op 26-08-2017 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 48051

Ik vind het 'bang for buck' gehalte bij SVS ook erg missen in de laatste jaren, met name door de Europese prijzen. Maar ook door de vele nieuwe producten die ze hebben geïntroduceerd en tussen bestaande modellen hebben gezet. Zo werken die tussen-modellen als een soort krik die de prijzen van bijvoorbeeld een PB13 ultra, met 30-50% hebben doen stijgen.

Zeker als je voor dual subs gaat, wordt SVS wel een grote investering...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Anoniem: 48051 schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 08:57:
Ik vind het 'bang for buck' gehalte bij SVS ook erg missen in de laatste jaren, met name door de Europese prijzen. Maar ook door de vele nieuwe producten die ze hebben geïntroduceerd en tussen bestaande modellen hebben gezet. Zo werken die tussen-modellen als een soort krik die de prijzen van bijvoorbeeld een PB13 ultra, met 30-50% hebben doen stijgen.

Zeker als je voor dual subs gaat, wordt SVS wel een grote investering...
Maar ze klinken wel fantastisch. Alle SVS subs worden in alle onafhankelijke reviews geroemd om het geluid wat ze produceren, das ook wat waard ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 48051

DennusB schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 09:01:
[...]

Maar ze klinken wel fantastisch. Alle SVS subs worden in alle onafhankelijke reviews geroemd om het geluid wat ze produceren, das ook wat waard ;)
Dat doen ze ook, begrijp me niet verkeerd. Heb er sinds 2008 meerdere thuis gehad en momenteel nog deze SVS powerhouse staan met 2x 12inch woofers. _/-\o_

Maar subwoofers als de Klipsch R-115 kunnen tegenwoordig voor de helft van de prijs van een PB12 Plus, een heel eind mee komen. En ja... onder de 25 hz is de SVS koning, maar hoe veel geld is dat je waard... :)

De tijden dat SVS een blinde keus kon zijn, zijn naar mijn idee een beetje voorbij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Anoniem: 48051 schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 10:41:
[...]

Dat doen ze ook, begrijp me niet verkeerd. Heb er sinds 2008 meerdere thuis gehad en momenteel nog deze SVS powerhouse staan met 2x 12inch woofers. _/-\o_

Maar subwoofers als de Klipsch R-115 kunnen tegenwoordig voor de helft van de prijs van een PB12 Plus, een heel eind mee komen. En ja... onder de 25 hz is de SVS koning, maar hoe veel geld is dat je waard... :)

De tijden dat SVS een blinde keus kon zijn, zijn naar mijn idee een beetje voorbij. :)
Ja eens, maar zoals je zegt gaan ze ongehoord diep qua geluid. M'n SB-1000 gaat echt ziek laag met goede films en muziek, dat is super fijn. Ik zou dat stukje frequentie bereik niet meer willen missen hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dearn
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-06 22:14
Ik heb al een hele tijd een PB-2000 in de woonkamer staan, geplaatst in een hoek. Hij staat op een Auralex SubDude HT zodat we de buren minder tot last zijn.

Ik ben nog niet helemaal overtuigd van zijn kunnen, zal ongetwijfeld aan de configuratie liggen. Volume staat op 50% ongeveer, aangesloten op LFE op een Denon AVR 2113. Iemand tips? Voor zover nu alleen met het welbekende microfoontje aangesloten op de Denon de stappen doorlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TecTo
Wat een onzin.
Een sub 100% opendraaien om grote ruimtes met lage tonen te vullen. Grote ruimtes vragen om een grotere sub.

Dat is ook wat ik doorgaans zie op filmpjes. Een sub zover opdraaien dat het een boemsbak wordt en dreunen verward word met zuiver laag. Belachelijk hoever ik soms een conus zie vibreren. Dat moet dan de norm zijn voor.....

SVS is een grote speler op de markt en denk dat ze vooral teren op een verleden. De grote massa huppelt er nog vaak achteraan.

Opgegeven specificaties allemaal leuk maar hoe is er gemeten en welke norm aangehouden? Kopen op specificaties is wel het domste wat je kan doen. Luisteren, vergelijken, luisteren en dan een proef draaien in jouw luisterruimte/omstandigheden.

Mijn subs zijn afgesteld op muziek. Eigenlijk is het niet meer dan een extra speaker toevoegen aan je fronts. In eerste instantie afgesteld op 75db en dat komt overeen met 20/25% volume knop open. Verder test ik af op mijn favoriete muziek en dat varieert van Chet baker tot Yellow en alles daartussen in. Eis is dat je vocalen, instrumenten moet kunnen plaatsen qua positie (diepte) op je luister plek. Mits er goed is opgenomen.

Voor film voldoet deze setup ruim voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
dearn schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 11:30:
Ik heb al een hele tijd een PB-2000 in de woonkamer staan, geplaatst in een hoek. Hij staat op een Auralex SubDude HT zodat we de buren minder tot last zijn.

Ik ben nog niet helemaal overtuigd van zijn kunnen, zal ongetwijfeld aan de configuratie liggen. Volume staat op 50% ongeveer, aangesloten op LFE op een Denon AVR 2113. Iemand tips? Voor zover nu alleen met het welbekende microfoontje aangesloten op de Denon de stappen doorlopen.
Wat mis je? Beste om te doen is de subwoofer-crawl, kijken waar ie het beste klinkt en hem daar plaatsen en afstellen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dearn
DennusB schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 11:37:
[...]

Wat mis je? Beste om te doen is de subwoofer-crawl, kijken waar ie het beste klinkt en hem daar plaatsen en afstellen!
Een andere plek heb ik eigenlijk niet, qua plaatsing zit ik verder wel oke. Ik mis het echte geroffel bij het kijken van films.
Als ik het volume achter op de sub verder opendraai klinkt hij als een kanon bij actie-scenes, maar is hij veel te aanwezig. Als je bijv. TV kijkt en een programma is voorzien van een achtergrondmuziekje dan gaat de sub er ook veel te hard op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
dearn schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 11:42:
[...]

Een andere plek heb ik eigenlijk niet, qua plaatsing zit ik verder wel oke. Ik mis het echte geroffel bij het kijken van films.
Als ik het volume achter op de sub verder opendraai klinkt hij als een kanon bij actie-scenes, maar is hij veel te aanwezig. Als je bijv. TV kijkt en een programma is voorzien van een achtergrondmuziekje dan gaat de sub er ook veel te hard op.
Staat je cross over goed? Zet je fronts vooral op "small" ipv large, dat scheelt vrij veel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dearn
DennusB schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 11:44:
[...]

Staat je cross over goed? Zet je fronts vooral op "small" ipv large, dat scheelt vrij veel!
Fronts staan op small. :) Wat bedoel je met cross over?

Ah, edit; volgens mij kan dit hem zijn inderdaad Dennis. Ik veracht dat ie hier op lfe+main staat. Als ik deze terugzet naar LFE only, zal dat vast helpen.
http://denon.custhelp.com...g-the-crossover-frequency

Ga ik even checken later vandaag.

[ Voor 34% gewijzigd door dearn op 30-06-2017 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TecTo
DennusB schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 11:44:
[...]
Daar ligt vaak de sleutel tot... Wat kunnen je front en rear weergevers aan. Heb je de mogelijkheid om voor film en muziek verschillende cross-overs in te stellen?

Voor muziek (2 channel) staat mijn cross-over op 60 en voor film op 90 omdat mijn rear speakers (boekenplank) daaronder weinig te bieden heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dearn
TecTo schreef op vrijdag 30 juni 2017 @ 11:52:
[...]

Daar ligt vaak de sleutel tot... Wat kunnen je front en rear weergevers aan. Heb je de mogelijkheid om voor film en muziek verschillende cross-overs in te stellen?

Voor muziek (2 channel) staat mijn cross-over op 60 en voor film op 90 omdat mijn rear speakers (boekenplank) daaronder weinig te bieden heeft.
Ik heb 4 boekenplank speakers staan (Boston A25 + A225C als center). Small is in dit geval wel goed verwacht ik. :) Ik zal de cross-over parameters ook nog even nalopen.

[ Voor 4% gewijzigd door dearn op 30-06-2017 12:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zo gauw er een subwoofer aan te pas komt, horen de overige speakers vrijwel altijd als "small" ingesteld te worden. Anders kan er geen crossover ingesteld worden en krijgt de subwoofer zonder aanpassing in de receiver, geen signalen buiten het lfe kanaal bij surround.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte_200
Ondertussen de SB-2000 eens open gehaald en natuurlijk niets van losse kabels te bespeuren...

Na wat verder testen blijft het probleem nog steeds hetzelfde. Bij muziek is er niets aan de hand, zelfs bij Bass test nummers geeft de sub geen kick (of net wel? :p) Maar in film (vooral DTS) doet het probleem zich voor.

Bv. Bij de film "Enders Game" rond 18:11 minuten wanneer het grote schip ontploft stopt de sub ermee... heel frustrerend.

Ook ontdekt: Wanneer ik Dynamic EQ in de Marantz uitschakel doet het probleem zich niet meer voor, maar dat is misschien omdat er gewoon minder Bas is?

Ik blijf het vreemd vinden dat het bij muziek niet is en bij film wel. Lijkt mij dus eerder een issue in de versterker dan in de SUB...

Ach straks nog eens een chat sessie opstarten met SVS.

Als jullie ondertussen nog tips hebben over dingen die ik kan testen hoor ik het graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Doet de sub wel mee met muziek? met je fronts op large speelt de sub enkel mee met 5.1 geluid.
Heb zelf de gain op de sb2000 op 50% staan met 3db boost in subwoofer level zonder Dynamic EQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Witte_200 schreef op zaterdag 1 juli 2017 @ 12:15:
Ook ontdekt: Wanneer ik Dynamic EQ in de Marantz uitschakel doet het probleem zich niet meer voor, maar dat is misschien omdat er gewoon minder Bas is?

Ik blijf het vreemd vinden dat het bij muziek niet is en bij film wel. Lijkt mij dus eerder een issue in de versterker dan in de SUB...
Dat hoeft niet vreemd te zijn. Laag in film gaat doorgaans dieper dan bij muziek. Dus blijkbaar gaat het mis in onderste regionen.

Dynamic EQ gaat dB levels corrigeren bij lagere volumes. Misschien dat de combinatie van dB correctie en ultralaag dus voor het probleem zorgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Film laag is veel harder, of op zijn minst, kent veel hardere pieken dan muziek. Dus dat vraagt meer van je sub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:03
Ik zie door de bomen het bos niet meer. Te veel mogelijkheden in Subwoofer-land 😜
Ik heb 5x M-1 B&W speakers, en vraag me af welke Subwoofer daar een beetje bij past.
Als ik geld over had, had ik wel gekozen voor de bijbehorende Sub van B&W, echter ben ik niet bereid daar dik €1000,- voor neer te leggen.
Welke 'simpelere' Sub zou voor mij al goed zijn? Ik zoek tweedehands, in de prijscategorie 150-250 euro. Heel veel meer wilde ik eigenlijk niet kwijt. Is dit te doen? Of is dit gewoon te weinig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Je geeft al een beetje zelf aan te weten dat dit te weinig zal zijn om een knappe sub te vinden die daadwerkelijk ook wat toevoegt ipv alleen maar een ongecontroleerde bonkdoos te zijn (want die kan je wel voor vinden voor dat bedrag :)).

Kijk ook een naar de optie voor een tweedehands sub en rek het budget iets op. Voor €400 kan je zeker wel een 2e hands SVS pb-1000 of sb-1000 vinden. Wat luister je het meeste? Films of muziek? Is het meer muziek dan zou ik voor de sb-1000 gaan en bij films voor de pb-1000. Uiteraard zijn er ook andere merken in deze categorie zoals BK of Klipisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Als aanvulling op de 2 Philips retro boxen (F9414) heb ik voor 40 eurotjes een B&W AS1 op de kop getikt, vooral voor gebruik in films. Ben aangenaam verrast wat dit kleine dingetje nog kan produceren voor die prijs. (enige minpunt is dat ie niet automatisch uitgaat / aangaat, maar dat overleef ik wel, want alleen met films wordt ie gebruikt)

Rears zijn Canton XS2's op eigen voet en center is een Canton CD 50 II (75 eurotjes totaal)

Aangestuurd door een Onkyo NR-515.

PS dit zijn die Philips boxen: Vorkie in "Gebruik je nog vintage audio apparatuur? Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
  • Nu online
renzo4000 schreef op maandag 10 juli 2017 @ 09:30:
Je geeft al een beetje zelf aan te weten dat dit te weinig zal zijn om een knappe sub te vinden die daadwerkelijk ook wat toevoegt ipv alleen maar een ongecontroleerde bonkdoos te zijn (want die kan je wel voor vinden voor dat bedrag :)).

Kijk ook een naar de optie voor een tweedehands sub en rek het budget iets op. Voor €400 kan je zeker wel een 2e hands SVS pb-1000 of sb-1000 vinden.
Nouja elke subwoofer voegt wel wat toe aangezien die b&wtjes het pas vanaf 80 hz doen. Al weet ik niet op welke -db punt dat dan is. Ik denk dat 400,- op de tweedehandsmarkt al teveel is en niet perse nodig. Al ligt dat natuurlijk aan gebruiker wat voor eisen hij stelt.
Goofyduck384 schreef op maandag 10 juli 2017 @ 09:08:
Ik zie door de bomen het bos niet meer. Te veel mogelijkheden in Subwoofer-land 😜
Ik heb 5x M-1 B&W speakers, en vraag me af welke Subwoofer daar een beetje bij past.
Als ik geld over had, had ik wel gekozen voor de bijbehorende Sub van B&W, echter ben ik niet bereid daar dik €1000,- voor neer te leggen.
Welke 'simpelere' Sub zou voor mij al goed zijn? Ik zoek tweedehands, in de prijscategorie 150-250 euro. Heel veel meer wilde ik eigenlijk niet kwijt. Is dit te doen? Of is dit gewoon te weinig?
Ik ben van mening dat subwoofers helemaal niet zo moeilijk zijn. Ze hoeven maar een klein gedeelte van totale frequenties te doen. Dat kan elke fabrikant met (gratis) ontwerp software of een dsp rechttrekken.
Ook kan elke subwoofer dankzij die dsp de 20 hz raken. Enigste echte verschil tussen goede subwoofer en geweldige subwoofer is de volume waarop ze die laagste tonen kunnen spelen. Maar we hebben hier te maken met nederlandse woningen en daar kan volume sowieso niet zo hoog.
Muziek komt vrijwel niet in de 35hz zone of lager.
Inderdaad met Renzo de vraag waar je het voor gaat gebruiken. Muziek of films? Als je op marktplaats kijkt zou ik gewoon kijken welke subwoofer meer uitziet met doel functie dan design. Kijk welke drivers het het grootst zijn. Of het grote of kleine excursie drivers zijn. Zwakke versterker of zwakke wanden. Voor de rest maakt het verder weinig uit denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:03
Ik gebruik de sub vooral voor films, zo nu en dan muziek..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

saveljos schreef op maandag 10 juli 2017 @ 22:43:
[...]

Muziek komt vrijwel niet in de 35hz zone of lager.
Hangt af van de muziek. Ik luister veel in het electronisch genre. Daar zit laag in wat ook richting de 20Hz gaat.

Wat nog lager kan gaan, zijn orgel pijpen. Tot aan 16Hz, geloof ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Witte_200
Witte_200 schreef op dinsdag 27 juni 2017 @ 21:24:
Hoi iedereen!

opstelling:

Afstelling sub:

Voor de mensen die graag willen weten hoe dit probleem opgelost is. SVS heeft mij een nieuwe amp opgestuurd. Het probleem lijkt nu van de baan te zijn.

Dit was dus de boosdoener:

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2rgjspj.jpg

Ik ben dus enorm tevreden met de service van SVS. Zomaar een nieuwe versterker opsturen zonder dat ik de oude moet opsturen en zonder enig bewijs van wat het probleem juist is.

Hier een tevrede SVS klant dus.

En ook jullie bedankt voor de antwoorden natuurlijk! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Witte_200 schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 16:03:
[...]

Voor de mensen die graag willen weten hoe dit probleem opgelost is. SVS heeft mij een nieuwe amp opgestuurd. Het probleem lijkt nu van de baan te zijn.

Dit was dus de boosdoener:

[afbeelding]

Ik ben dus enorm tevreden met de service van SVS. Zomaar een nieuwe versterker opsturen zonder dat ik de oude moet opsturen en zonder enig bewijs van wat het probleem juist is.

Hier een tevrede SVS klant dus.

En ook jullie bedankt voor de antwoorden natuurlijk! :)
Ja, ze hebben erg fijne service bij SVS! fijn dat ie het weer doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaneV
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:54
Iemand ervaring met de YAMAHA NS-SW300? Heb deze op het oog ter vervanging van mijn Harman Kardon sub.

Voor zijn prijs ziet het er een goede sub uit. Hoeft zeker niet het beste van beste te zijn. Wel LFE input.

De reviews zien er alleszins lovend uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Omdat ik nieuwsgierig was naar een cilinder, heb ik een SVS PC-2000 geprobeerd. Helaas niet mijn ding (sowieso is een enkele 12" te klein voor mijn ruimte).

Staat te koop in V&A :)

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 499527 op 25-07-2017 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Anoniem: 499527 schreef op dinsdag 25 juli 2017 @ 10:07:
Omdat ik nieuwsgierig was naar een cilinder, heb ik een SVS PC-2000 geprobeerd. Helaas niet mijn ding (sowieso is een enkele 12" te klein voor mijn ruimte).

Staat te koop in V&A :)
Klinkt t wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hij klinkt prima, maar ik heb behoefte aan meer detail bij muziek. Wel een hele geschikte filmsub voor een ruimte tot ca. 25 m2. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-06 20:42

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

Vanmiddag even de Dali M-10 en P-10 wezen luisteren, voor bij mijn Rubicons; het wordt waarschijnlijk een B&W DB3D, lijkt veel stakker te spelen dan de Dali's...

De P-10 en DB3D komen beide mee met de speakers om in huis te testen, voordat er een keuze gemaakt wordt...

Kijk uit: ben gek op achteruitkijkglimmertjes, zowel linker als rechter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:32

Ethirty

Who...me?

De MS409W sub van mijn, inmiddels op leeftijd zijnde, Mordaunt Short Genie set lijkt definitief overleden. Na wat gesis en een plop krijg ik er helemaal geen geluid meer uit, al gaat hij wel gewoon aan. Omdat ik niet gelijk alles wil vervangen en een soundbar te veel beperkingen heeft, zoek ik eigenlijk een goede, doch simpele vervanging.

Voordeel van mijn huidige sub was het feit dat je met de meegeleverde cd en speciale microfoon de resonantie-frequentie kon wegfilteren met 2 draaiknoppen. Aangezien dat een wereld van verschil oplevert zou zoiets op zich fijn zijn.
Afbeeldingslocatie: https://img1.jpegbay.com/gallery/003655314/5_m.jpg

De gemiddele electronica winkel hoef je in ieder geval niet meer binnen te stappen, daar hebben ze geen losse componenten en ik vrees dat ik bij een speciaalzaak gelijk uitkom bij een veel te dure sub.

Ik ben echt niet meer thuis in de wereld van hi-fi, maar hecht wel belang aan goed geluid, zowel voor (allerlei) muziek, als tv en film. Voor de sub zelf zal het niet zoveel uitmaken, maar de set hangt aan een Sony ES receiver. Kamer is zo'n 30m2, maar moet ook in een wat grotere kamer nog meekunnen.

Kan iemand mij wellicht een beetje de goede kant op sturen?

[ Voor 3% gewijzigd door Ethirty op 09-08-2017 22:38 ]

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:56
Wat is je budget voor een nieuwe sub?

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

Hulleman schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 22:43:
Wat is je budget voor een nieuwe sub?
De hele set was destijds iets van €1000, iets van €4-500 lijkt me wel de max, al geef ik het momenteel liever aan andere dingen uit. :)

De satelietjes geven 0 laag (>100Hz), dus het is óf een sub of betere speakers. Heb niet echt een keuze.

#team_UTC+1

You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kijk eens naar een Klipsch R-112SW, of als je het budget kunt oprekken een R-115SW.
Of die 15" tweedehands..

• saveljos
  • Nu online
Ik zou toch kijken of je huidige subwoofer kunt repareren. Beter voor portemonnee en milieu en je zegt er toch tevreden over te zijn. De kast kan niet kapot. Driver kan ook wel wat hebben. Misschien is het een klein lullig onderdeeltje wat vervangen moet worden. Ik denk dat op v&a ook wel tweakers zijn in electronica wereld die ernaar kunnen kijken.

• Ethirty

Ethirty

Who...me?

saveljos schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 06:34:
[...]

Ik zou toch kijken of je huidige subwoofer kunt repareren. Beter voor portemonnee en milieu en je zegt er toch tevreden over te zijn. De kast kan niet kapot. Driver kan ook wel wat hebben. Misschien is het een klein lullig onderdeeltje wat vervangen moet worden. Ik denk dat op v&a ook wel tweakers zijn in electronica wereld die ernaar kunnen kijken.
Van een verhaal wat ik vond over exact dezelfde type sub, gok ik op een hoofdrelais. Heb hem al eens eerder geprobeerd open te maken, maar de plaat waar de versterker achter zit lijkt wel verlijmd en je hebt nergens houvast zonder de kast te beschadigen.

#team_UTC+1

Pagina: 1 ... 8 ... 39 Laatste